44. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
25.11.2014 o 18:48 hod.
Ing.
Ján Hudacký
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Vážená pani kolegyňa, no určite súhlasím s tým vaším záverom, aby ten návrh zákona sa vrátil naspäť na prepracovanie, ako aj prípadne ten dlhší čas na to, aby výbory mali viac času teda prípadne doplniť pozmeňovacími návrhmi tento, tento návrh zákona.
V každom prípade mám problém s týmto, s tým terminus technicus konečný užívateľ výhod. Vy ho prihadzujete v podstate tým dodávateľom v rámci verejného obstarávania. Ja si myslím, že my musíme predovšetkým pozerať na zabezpečenie toho verejného záujmu, toto musí byť číslo jedna. Čo sa týka dodávateľov, nech si pokryjú svoje náklady, nech majú primeraný zisk, nech dodajú ten tovar, tú službu, prípadne tú prácu v kvalite, načas, za primeranú cenu. A toto je, toto je dôležité. Možno si to v legislatívnej praxi používal, len tak trochu mi to navodzuje ten dojem, že ako keby sme sa my pozerali na tých dodávateľov, ako na tých, ktorí majú mať konečnú výhodu z toho verejného obstarávania, z tých verejných zdrojov. Takže, samozrejme, beriem to tak, že možnože sa to v tej legislatívnej praxi to používa, ale predovšetkým musím mať na zreteli ten verejný záujem.
Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
Vystúpenia
18:47
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:47
Helena MezenskáVystúpenie s faktickou poznámkou
25.11.2014 o 18:47 hod.
Mgr.
Helena Mezenská
Videokanál poslanca
Ja, pani poslankyňa Žitňanská, nemám dôvod pochybovať o oprávnenosti vami predložených argumentov. Chcem vás v tomto podporiť a chcem poprosiť, aby, ak tento zákon bude prerokovávaný či už v skrátenom konaní, alebo sa rozhodne vládna strana ho prebrať v riadnom rokovacom programe, v legislatívnom procese, aby boli zohľadnené tieto pripomienky, lebo presvedčili ste ma o tom, že ak tento zákon má byť funkčný, ak ďalej nemáme hnevať ľudí na uliciach, naozaj s ich toleranciou sa nedá viac zahrávať, tak je potrebné venovať pozornosť inštitútu úplného odkrytia konečných užívateľov výhod. Naozaj robme tieto zákony precízne a komplexne a nezahrávajme sa s nespokojnosťou ľudí. Ďakujem.
Neautorizovaný
18:48
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:48
Ján HudackýV každom prípade mám problém s týmto, s tým terminus technicus konečný užívateľ výhod. Vy ho prihadzujete v podstate tým dodávateľom v rámci verejného obstarávania....
V každom prípade mám problém s týmto, s tým terminus technicus konečný užívateľ výhod. Vy ho prihadzujete v podstate tým dodávateľom v rámci verejného obstarávania. Ja si myslím, že my musíme predovšetkým pozerať na zabezpečenie toho verejného záujmu, toto musí byť číslo jedna. Čo sa týka dodávateľov, nech si pokryjú svoje náklady, nech majú primeraný zisk, nech dodajú ten tovar, tú službu, prípadne tú prácu v kvalite, načas, za primeranú cenu. A toto je, toto je dôležité. Možno si to v legislatívnej praxi používal, len tak trochu mi to navodzuje ten dojem, že ako keby sme sa my pozerali na tých dodávateľov, ako na tých, ktorí majú mať konečnú výhodu z toho verejného obstarávania, z tých verejných zdrojov. Takže, samozrejme, beriem to tak, že možnože sa to v tej legislatívnej praxi to používa, ale predovšetkým musím mať na zreteli ten verejný záujem.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
25.11.2014 o 18:48 hod.
Ing.
Ján Hudacký
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Vážená pani kolegyňa, no určite súhlasím s tým vaším záverom, aby ten návrh zákona sa vrátil naspäť na prepracovanie, ako aj prípadne ten dlhší čas na to, aby výbory mali viac času teda prípadne doplniť pozmeňovacími návrhmi tento, tento návrh zákona.
V každom prípade mám problém s týmto, s tým terminus technicus konečný užívateľ výhod. Vy ho prihadzujete v podstate tým dodávateľom v rámci verejného obstarávania. Ja si myslím, že my musíme predovšetkým pozerať na zabezpečenie toho verejného záujmu, toto musí byť číslo jedna. Čo sa týka dodávateľov, nech si pokryjú svoje náklady, nech majú primeraný zisk, nech dodajú ten tovar, tú službu, prípadne tú prácu v kvalite, načas, za primeranú cenu. A toto je, toto je dôležité. Možno si to v legislatívnej praxi používal, len tak trochu mi to navodzuje ten dojem, že ako keby sme sa my pozerali na tých dodávateľov, ako na tých, ktorí majú mať konečnú výhodu z toho verejného obstarávania, z tých verejných zdrojov. Takže, samozrejme, beriem to tak, že možnože sa to v tej legislatívnej praxi to používa, ale predovšetkým musím mať na zreteli ten verejný záujem.
Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
18:49
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:49
Zsolt SimonVystúpenie s faktickou poznámkou
25.11.2014 o 18:49 hod.
Ing.
Zsolt Simon
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pani kolegyňa. V plnej miere s tebou súhlasím a musím povedať, že miesto marketingového riešenia vláda by mala pristúpiť k skutočnému riešeniu. Verejné obstarávanie na Slovensku, tak ako je nastavené, zabezpečuje aj to, že dá sa kúpiť v regióne, kde je vysoká miera nezamestnanosti lavička po 8-tis. euro, na ktorom sedia nezamestnaní a dá sa obstarať zariadenie, ktoré stojí 50-tisíc euro, obstarávame na Slovensku bežne za 250-tisíc. A tak isto aj cétečko a tento návrh, ktorý prichádza z dielne vlády je len marketingom, pretože v skutočnosti nevyrieši ten problém a ja naozaj podporujem tie dva návrhy, ktoré si predložila. Za prvé, aby to pán minister zobral naspäť a pán minister, ktorému to patrí, teda pán minister vnútra, aby si ho prerobil a potom si ho prišiel sem obhájiť. A keď nie, tak nech nám vytvoria dostatočný priestor, aby sme v parlamente nie z jedného dňa na druhý, aby ste nás nútili, aby sme hlasovali o návrhu, ktorý za tak krátky čas nie je možné poriadne ani vylepšiť, ani prijať také riešenie, ktoré skutočne prinesie osoh pre občanov a pre štátny rozpočet tejto krajiny. Ďakujem.
Neautorizovaný
18:50
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:50
Igor HraškoNie je to opäť dotiahnuté do konca a nie je to dotiahnuté ani do dokonalosti. Je to len taká procedúra krásnoty,...
Nie je to opäť dotiahnuté do konca a nie je to dotiahnuté ani do dokonalosti. Je to len taká procedúra krásnoty, úpravy, aby sa to na prvý pohľad zdalo dobré, prívetivé, ale nerieši to podstatu problému.
Čiže my nejdeme riešiť opäť systémovo veci, ale ideme riešiť už len také akoby dôsledky toho celého, na čo sa prišlo a na čo ani neprišla vládna strana, na čo sa prišlo úplne iným spôsobom, ale vládna strana to dostala otrepané o hlavu. Takže teraz ide rýchlo akože po sebe naprávať svoje zlé riešenia a neprichádza opäť s komplexným riešením, ale opäť len v skrátenom legislatívnom konaní akože zapláta časť nejakej diery, ktorá tu je.
V druhom čítaní, predpokladáme, že to teda prejde do druhého čítania bez akýchkoľvek problémov, tak ja vyjadrím aj svoje riešenia, pretože, ak chceme, aby sa naše regióny zviechali, tak v prvom rade sa verejné obstarávanie bude musieť postaviť na takú úroveň, ako to majú podobne riešené povedzme vo Švajčiarsku.
Najprv sa musí verejne obstarať v danom meste, v danom regióne, potom sa môže ísť na širší región, potom sa môže ísť na Slovensko a až potom by sa mali prihlasovať firmy, ktoré nemajú sídlo na Slovensku a nemajú tuná dokonca ani nejaké to veľké podnikanie, ani skúsenosti. Pretože všetko, všetok kapitál potom, ktorý my tuná zarobíme a ktorý nieže dostaneme z Európskej únie, ale ktorý najprv tam pošleme a potom nám ho Európska únia prepošle naspäť, tak odchádza späť zase niekam do Európskej únie, do tej bezodnej diery, tak ako niekedy sa to stáva aj v našom rozpočte.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
25.11.2014 o 18:50 hod.
Ing.
Igor Hraško
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Pani kolegyňa Žitňanská, súhlasím a prikláňam sa k vášmu postoju, že o tomto návrhu zákona by sme teraz v tejto chvíli a v takomto znení nemali ďalej rokovať. Je to opäť jeden z tých pekných akože na pohľad riešení, tak ako posledných pár návrhov zákonov v skrátenom legislatívnom konaní.
Nie je to opäť dotiahnuté do konca a nie je to dotiahnuté ani do dokonalosti. Je to len taká procedúra krásnoty, úpravy, aby sa to na prvý pohľad zdalo dobré, prívetivé, ale nerieši to podstatu problému.
Čiže my nejdeme riešiť opäť systémovo veci, ale ideme riešiť už len také akoby dôsledky toho celého, na čo sa prišlo a na čo ani neprišla vládna strana, na čo sa prišlo úplne iným spôsobom, ale vládna strana to dostala otrepané o hlavu. Takže teraz ide rýchlo akože po sebe naprávať svoje zlé riešenia a neprichádza opäť s komplexným riešením, ale opäť len v skrátenom legislatívnom konaní akože zapláta časť nejakej diery, ktorá tu je.
V druhom čítaní, predpokladáme, že to teda prejde do druhého čítania bez akýchkoľvek problémov, tak ja vyjadrím aj svoje riešenia, pretože, ak chceme, aby sa naše regióny zviechali, tak v prvom rade sa verejné obstarávanie bude musieť postaviť na takú úroveň, ako to majú podobne riešené povedzme vo Švajčiarsku.
Najprv sa musí verejne obstarať v danom meste, v danom regióne, potom sa môže ísť na širší región, potom sa môže ísť na Slovensko a až potom by sa mali prihlasovať firmy, ktoré nemajú sídlo na Slovensku a nemajú tuná dokonca ani nejaké to veľké podnikanie, ani skúsenosti. Pretože všetko, všetok kapitál potom, ktorý my tuná zarobíme a ktorý nieže dostaneme z Európskej únie, ale ktorý najprv tam pošleme a potom nám ho Európska únia prepošle naspäť, tak odchádza späť zase niekam do Európskej únie, do tej bezodnej diery, tak ako niekedy sa to stáva aj v našom rozpočte.
Neautorizovaný
18:52
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:52
Lucia ŽitňanskáVystúpenie s faktickou poznámkou
25.11.2014 o 18:52 hod.
doc. JUDr. PhD.
Lucia Žitňanská
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za podporné faktické poznámky. Snáď odpoviem pánovi poslancovi Hudackému. Áno, konečný užívateľ výhod je terminus technicus, ktorý sa používa pri legislatíve, ktorou sa bojuje proti praniu špinavých peňazí. Je to legislatívny pojem a pod tým pojmom sa nemyslí ten dodávateľ, ale za každým dodávateľom je nejaká fyzická osoba alebo reťazec iných firiem, ktorý niekde končí, niekedy na Slovensku, niekedy v zahraničí, niekedy na Belize. Ale vždy na konci je nejaká fyzická osoba a tá sa nazýva tým pojmom konečný užívateľ výhod.
Neautorizovaný
18:53
Áno, ja môžem povedať pánovi...
Áno, ja môžem povedať pánovi poslancovi Zajacovi, že pokiaľ, samozrejme, nemám nič proti tomu, aby sa pýtal poslanec akúkoľvek otázku, ale predpokladám, že aspoň si pozrel návrh zákona a s vedomím alebo so znalosťou zákona sa treba pýtať, to je môj názor. A z tohto pohľadu si myslím, že ten problém rieši ten návrh zákona. Samozrejme, nemôže ho riešiť spätne. Áno, existuje vždy do budúcnosti, to vieme, to je asi aj pre neprávnikov jasné. Takže myslím, že tá odpoveď je úplne jasná a jednoduchá.
Ak by som ešte skočil v rámci poradia najprv k pánovi poslancovi Hraškovi, áno, Švajčiarsko je v rámci národných záujmov v tomto smere veľmi dobrý príklad, len, žiaľ, my sme viazaní európskou legislatívou a nemôžme v rámci voľného pohybu tovaru a služieb jednoducho k takémuto riešeniu pristúpiť, lebo nás viaže európska legislatíva, ku ktorej sme aj my viazaní, ktorou sme aj my viazaní. Takže v tomto prípade by to, žiaľ, asi nešlo.
Pani poslankyňa Žitňanská, veľmi si vážim váš, vaše slová a myslím si, že sú správne cielené, čo sa týka konečného prijímateľa výhod a na druhej strane chcem povedať, že vzhľadom na to, aký je to komplexný problém a vzhľadom na to, že tento problém prekračuje hranice Slovenskej republiky a tak isto aj jurisdikciu Národnej rady, tak som veľmi zvedavý, ale zároveň aj trošku skeptický, musím priznať, k tomu riešeniu, ktoré predložíte. Som naňho mimoriadne zvedavý. Pretože to, čo vy hovoríte, alebo aspoň z toho, čo som pochopil, vy chcete odhaľovať konečného prijímateľa výhod v cudzích jurisdikciách, čo, úprimne povedané, sa zatiaľ nikomu na svete nepodarilo. Takže som naozaj zvedavý na to riešenie, ktoré chcete priniesť. Ja hovorím, že to riešenie, ktoré prinášame my v rámci možného a v rámci toho, čo nám umožňuje náš zákon a čo nám umožňuje naša legislatíva vo vzťahu k cudzím krajinám a vo vzťahu k cudzím osobám, je to na hranici možného. Ale som zvedavý naozaj, že s čím prídete. Veľmi pozorne si to vypočujem a pokiaľ to bude zmysluplné, tak veľmi rád budem na to reagovať pozitívne.
Čo sa týka pozmeňovacích návrhov, momentálne, alebo návrhov, ktoré sú v Národnej rade k tejto téme, videl som len návrh pána poslanca Lipšica, pričom musím povedať, že náš návrh ide podstatne ďalej, ako návrh pána poslanca Lipšica. Takže je to otázka diskusie, že kto s čím prichádza a v akej kvalite. Preto hovorím, že veľmi rád si vypočujem ten návrh, čo sa týka konečných beneficientov. Ale musím vám povedať, že existuje napríklad v Spojených štátoch, nechcem menovať tú firmu, ktorá je plne vlastnená americkými akcionármi, vlastníkmi, ale má urobené zmluvy s inými firmami, kde platí licenčné poplatky a tie sú na nejakých iných daňových rajoch, áno? A ide tam povedzme 70 % celkového príjmu. Otázka je, ako sa s tým transparentne riešia, ako to sa s tým vysporiadava povedzme taká krajina transparentná, ako sú Spojené štátny americké. Čiže to len ilustrujem na tomto príklade, že je to problém, ktorý nie je vôbec jednoduchý a ako naozaj tie návrhy alebo respektíve volanie po tom, aby sme to vyriešili teraz okamžite, vynikajúco.
No ja sa obávam, že máme určité hranice legislatívno-technické a obávam sa, že aj ten návrh, ktorý vy chcete predložiť a ktorým som sa oboznámil len cez médiá, bude mať hranice. Pretože ja sa pýtam, pokiaľ bude uchádzač vo verejnom obstarávaní mať povinnosť predložiť všetky zmluvy a ja neviem akékoľvek doklady, tak sa pýtam, pri zahraničnej osobe aká bude právomoc Slovenskej republiky trestať za nesprávne informácie alebo nepravdivé informácie? Nehovoriac o tom, že si neviem predstaviť, akým spôsobom bude preverovať verejný obstarávateľ tieto informácie v cudzích jurisdikciách. Tak naozaj čakám teda, akým spôsobom budete tento problém riešiť.
Ďakujem pekne.
Ďakujem pekne za slovo. Vypočul som si pozorne debatu v tomto prvom čítaní a asi pôjdem po poradí. Myslím si, že ani nie je účelom tohto návrhu zákona riešiť všetky bolesti zákona o verejnom obstarávaní, to by sme asi naozaj tú debatu viedli veľmi dlho a asi by sme sa nedopracovali celkom k všetkým riešeniam, ktoré tu boli teraz nastolené. Riešime čiastkový problém, konkrétne problém schránkových firiem.
Áno, ja môžem povedať pánovi poslancovi Zajacovi, že pokiaľ, samozrejme, nemám nič proti tomu, aby sa pýtal poslanec akúkoľvek otázku, ale predpokladám, že aspoň si pozrel návrh zákona a s vedomím alebo so znalosťou zákona sa treba pýtať, to je môj názor. A z tohto pohľadu si myslím, že ten problém rieši ten návrh zákona. Samozrejme, nemôže ho riešiť spätne. Áno, existuje vždy do budúcnosti, to vieme, to je asi aj pre neprávnikov jasné. Takže myslím, že tá odpoveď je úplne jasná a jednoduchá.
Ak by som ešte skočil v rámci poradia najprv k pánovi poslancovi Hraškovi, áno, Švajčiarsko je v rámci národných záujmov v tomto smere veľmi dobrý príklad, len, žiaľ, my sme viazaní európskou legislatívou a nemôžme v rámci voľného pohybu tovaru a služieb jednoducho k takémuto riešeniu pristúpiť, lebo nás viaže európska legislatíva, ku ktorej sme aj my viazaní, ktorou sme aj my viazaní. Takže v tomto prípade by to, žiaľ, asi nešlo.
Pani poslankyňa Žitňanská, veľmi si vážim váš, vaše slová a myslím si, že sú správne cielené, čo sa týka konečného prijímateľa výhod a na druhej strane chcem povedať, že vzhľadom na to, aký je to komplexný problém a vzhľadom na to, že tento problém prekračuje hranice Slovenskej republiky a tak isto aj jurisdikciu Národnej rady, tak som veľmi zvedavý, ale zároveň aj trošku skeptický, musím priznať, k tomu riešeniu, ktoré predložíte. Som naňho mimoriadne zvedavý. Pretože to, čo vy hovoríte, alebo aspoň z toho, čo som pochopil, vy chcete odhaľovať konečného prijímateľa výhod v cudzích jurisdikciách, čo, úprimne povedané, sa zatiaľ nikomu na svete nepodarilo. Takže som naozaj zvedavý na to riešenie, ktoré chcete priniesť. Ja hovorím, že to riešenie, ktoré prinášame my v rámci možného a v rámci toho, čo nám umožňuje náš zákon a čo nám umožňuje naša legislatíva vo vzťahu k cudzím krajinám a vo vzťahu k cudzím osobám, je to na hranici možného. Ale som zvedavý naozaj, že s čím prídete. Veľmi pozorne si to vypočujem a pokiaľ to bude zmysluplné, tak veľmi rád budem na to reagovať pozitívne.
Čo sa týka pozmeňovacích návrhov, momentálne, alebo návrhov, ktoré sú v Národnej rade k tejto téme, videl som len návrh pána poslanca Lipšica, pričom musím povedať, že náš návrh ide podstatne ďalej, ako návrh pána poslanca Lipšica. Takže je to otázka diskusie, že kto s čím prichádza a v akej kvalite. Preto hovorím, že veľmi rád si vypočujem ten návrh, čo sa týka konečných beneficientov. Ale musím vám povedať, že existuje napríklad v Spojených štátoch, nechcem menovať tú firmu, ktorá je plne vlastnená americkými akcionármi, vlastníkmi, ale má urobené zmluvy s inými firmami, kde platí licenčné poplatky a tie sú na nejakých iných daňových rajoch, áno? A ide tam povedzme 70 % celkového príjmu. Otázka je, ako sa s tým transparentne riešia, ako to sa s tým vysporiadava povedzme taká krajina transparentná, ako sú Spojené štátny americké. Čiže to len ilustrujem na tomto príklade, že je to problém, ktorý nie je vôbec jednoduchý a ako naozaj tie návrhy alebo respektíve volanie po tom, aby sme to vyriešili teraz okamžite, vynikajúco.
No ja sa obávam, že máme určité hranice legislatívno-technické a obávam sa, že aj ten návrh, ktorý vy chcete predložiť a ktorým som sa oboznámil len cez médiá, bude mať hranice. Pretože ja sa pýtam, pokiaľ bude uchádzač vo verejnom obstarávaní mať povinnosť predložiť všetky zmluvy a ja neviem akékoľvek doklady, tak sa pýtam, pri zahraničnej osobe aká bude právomoc Slovenskej republiky trestať za nesprávne informácie alebo nepravdivé informácie? Nehovoriac o tom, že si neviem predstaviť, akým spôsobom bude preverovať verejný obstarávateľ tieto informácie v cudzích jurisdikciách. Tak naozaj čakám teda, akým spôsobom budete tento problém riešiť.
Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
18:59
Uvádzajúci uvádza bod 18:59
Viliam ČislákZavedením odpočítateľnej položky sa výrazne znížia odvody...
Zavedením odpočítateľnej položky sa výrazne znížia odvody nízkopríjmových zamestnancov, čo môže pozitívne pocítiť až do 627-tisíc zamestnancov. Zároveň zamestnávateľom klesnú náklady na prácu v pásme od úrovne minimálnej mzdy do výšky 570 eur. Od tejto zmeny sa očakáva jednak zvýšenie záujmu zamestnávať, jednak rast motivácie legálne sa zamestnať.
Vzhľadom na zvýšenie minimálnej mzdy na úroveň 380 eur na mesiac sa navrhuje odpočítateľná položka z vymeriavacieho základu zamestnanca, ktorý má príjem iba z pracovnoprávneho vzťahu, štátnozamestnaneckého vzťahu, služobného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu s vylúčením dohôd vykonávaných mimo pracovného pomeru, aby sa pozitívne ovplyvnil pomaly sa zotavujúci trh práce a zvýšila sa tak čistá minimálna mzda.
Odpočítateľná položka sa bude alikvotne znižovať podľa odpracovaného obdobia a v ročnom zúčtovaní sa navrhuje, aby sa pomerne rozpočítavala medzi všetkých zamestnávateľov, ktorí vyplácajú príjem, ktorý je možné znížiť o odpočítateľnú položku. Ak má poistenec príjem nižší ako 380 eur mesačne, odpočítateľná položka sa uplatní najviac vo výške vyplateného príjmu. Maximálna ročná odpočítateľná položka bude vo výške 4 560 eur a táto suma sa bude znižovať o dvojnásobok sumy zvýšenia príjmu z pracovného pomeru, ako aj iného príjmu, a ďalšie príjmy zo zárobkovej činnosti podľa § 10b ods. 1 písm. b) až písm. e) zákon č. 580/2004 Z. z. Zamestnanec je povinný oznámiť zamestnávateľovi, že má nárok na uplatnenie odpočítateľnej položky a pri platení preddavkov na poistné sa odpočítateľná položka bude môcť uplatniť iba u jedného zamestnávateľa. Ak má zamestnanec viacerých zamestnávateľov, alebo je samostatne zárobkovo činnou osobou, odpočítateľná položka sa uplatní až v ročnom zúčtovaní poistného. V nadväznosti na zavedenie odvodovej odpočítateľnej položky sa zvyšuje sadzba poistného za poistencov štátu ako kompenzácia za výpadok príjmov u zdravotných poisťovní za osoby, ktoré si uplatnia odpočítateľnú položku.
Vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie a na sociálne vplyvy je uvedený v doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, predložený návrh zákona zavádza zásadnú zmenu v oblasti odvodov poistného na verejné zdravotné poistenie, vďaka ktorej sa zvýši čistá mzda zamestnancom s nízkymi zárobkami. Zároveň dochádza ku kompenzácii zvýšených mzdových nákladov zamestnávateľa, ktoré súvisia so zvýšením minimálnej mzdy.
Zavedením odpočítateľnej položky sa výrazne znížia odvody nízkopríjmových zamestnancov, čo môže pozitívne pocítiť až do 627-tisíc zamestnancov. Zároveň zamestnávateľom klesnú náklady na prácu v pásme od úrovne minimálnej mzdy do výšky 570 eur. Od tejto zmeny sa očakáva jednak zvýšenie záujmu zamestnávať, jednak rast motivácie legálne sa zamestnať.
Vzhľadom na zvýšenie minimálnej mzdy na úroveň 380 eur na mesiac sa navrhuje odpočítateľná položka z vymeriavacieho základu zamestnanca, ktorý má príjem iba z pracovnoprávneho vzťahu, štátnozamestnaneckého vzťahu, služobného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu s vylúčením dohôd vykonávaných mimo pracovného pomeru, aby sa pozitívne ovplyvnil pomaly sa zotavujúci trh práce a zvýšila sa tak čistá minimálna mzda.
Odpočítateľná položka sa bude alikvotne znižovať podľa odpracovaného obdobia a v ročnom zúčtovaní sa navrhuje, aby sa pomerne rozpočítavala medzi všetkých zamestnávateľov, ktorí vyplácajú príjem, ktorý je možné znížiť o odpočítateľnú položku. Ak má poistenec príjem nižší ako 380 eur mesačne, odpočítateľná položka sa uplatní najviac vo výške vyplateného príjmu. Maximálna ročná odpočítateľná položka bude vo výške 4 560 eur a táto suma sa bude znižovať o dvojnásobok sumy zvýšenia príjmu z pracovného pomeru, ako aj iného príjmu, a ďalšie príjmy zo zárobkovej činnosti podľa § 10b ods. 1 písm. b) až písm. e) zákon č. 580/2004 Z. z. Zamestnanec je povinný oznámiť zamestnávateľovi, že má nárok na uplatnenie odpočítateľnej položky a pri platení preddavkov na poistné sa odpočítateľná položka bude môcť uplatniť iba u jedného zamestnávateľa. Ak má zamestnanec viacerých zamestnávateľov, alebo je samostatne zárobkovo činnou osobou, odpočítateľná položka sa uplatní až v ročnom zúčtovaní poistného. V nadväznosti na zavedenie odvodovej odpočítateľnej položky sa zvyšuje sadzba poistného za poistencov štátu ako kompenzácia za výpadok príjmov u zdravotných poisťovní za osoby, ktoré si uplatnia odpočítateľnú položku.
Vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie a na sociálne vplyvy je uvedený v doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Neautorizovaný
9:06
Najskôr mi dovoľte, pán predseda Národnej rady, aj z tohto miesta vám zagratulovať a ubezpečiť vás, že si želám a som pripravený na konštruktívnu a korektnú spoluprácu, čo, pravdaže, vždy platilo aj platí pre celú Národnú radu.
Samozrejme, si...
Najskôr mi dovoľte, pán predseda Národnej rady, aj z tohto miesta vám zagratulovať a ubezpečiť vás, že si želám a som pripravený na konštruktívnu a korektnú spoluprácu, čo, pravdaže, vždy platilo aj platí pre celú Národnú radu.
Samozrejme, si uvedomujem, prečo a za akých udalostí došlo k takejto významnej zmene, zmene na poste druhého najvyššieho ústavného činiteľa Slovenskej republiky. Ako prezident som v súvislosti s udalosťami posledných týždňov prijal demisiu dvoch členov vlády a vymenoval dvoch nových členov vlády.
Než sa vyjadrím k tomu, dovoľte mi popriať vám Národnej rade Slovenskej republiky, aby včerajšia zmena na poste predsedu otvorila nový priestor a novú príležitosť na uvoľnenie napätých vzťahov vo vnútri Národnej rady, aby tak prispela k dôvere verejnosti vo vašu prácu, aby sa vám darilo vaše poslanie naplňovať spôsobom, ktorý bude posilňovať dôveru ľudí v štát. Parlament je v každom demokratickom štáte tým miestom, kde najlepšie vidieť celkový obraz politickej kultúry v krajine, kde sa rodia a nastavujú pravidlá toho, akým spôsobom spolu politici komunikujú, kde sa nastavuje duch diskusie o riešeniach a kde sa najdôležitejšie rozhodnutia prijímajú.
Včera ste spomedzi seba zvolili nového predsedu, a ako poslanci Národnej rady Slovenskej republiky máte pred sebou necelý rok a pol do konca vášho funkčného obdobia – to už nie je dlhý čas. Bude to však dôležitý čas, ktorý bude výzvou pre všetkých nás ústavných činiteľov, aby sme dali ľuďom najavo, či úcta jedného, jedného k druhému a schopnosť počúvať sa navzájom sú vlastnosti, ktoré si vážime iba v našom osobnom súkromnom živote, v rodine, doma, alebo si ich želáme aj vo verejnom živote. Či chceme, aby slušnosť a vzájomný rešpekt platili aj vo verejnom živote, v štátnych úradoch, na uliciach alebo aby sme sa takto správali iba k našim najbližším.
Vážená Národná rada Slovenskej republiky, za posledné tri týždne došlo vo významných ústavných funkciách nášho štátu k viacerým zmenám, dvaja členovia vlády, včera predseda parlamentu, podpredseda parlamentu. Myslím, že už len to dokazuje, že okolnosti a udalosti boli naozaj vážne. Pravdaže, boli vážne, pretože zdravotníctvo sa týka nás všetkých. Pochopiteľne, ľudia v tomto prípade výnimočne citlivo reagujú na obohacovanie sa na chorobe a na ľudskom nešťastí. Myslím, že je málo ľudí, ktorí by v takomto prípade zostali ľahostajní a ktorí by neboli rozčarovaní a nahnevaní.
Takto rozumiem aj verejným protestom, aj demonštráciám v týchto dňoch. Sú pochopiteľné, sú legitímne, dôvodom rozumiem a sú právom ľudí, ktoré treba chrániť, nie znevažovať, a treba takto prejavenú nespokojnosť počúvať. Samozrejme, pokiaľ sú protesty pokojné, pokiaľ nastavujú zrkadlo politike svojou principiálnosťou aj slušnosťou a pokiaľ demonštrácie neatakujú súkromné životy detí alebo rodín.
Veľká časť ľudí na Slovensku je presvedčená, že v zdravotníctve fungujú na prvom mieste politické záujmy, záujmy dodávateľov zdravotníckych zariadení, záujmy poisťovní, až potom sú niekde záujmy lekárov a zdravotného personálu a pacient je v našom zdravotníctve až kdesi na poslednom mieste.
Toto ale nie je presvedčenie posledných dní. Ani to nie je niečo, čo vzniklo za posledné mesiace. Toto je dlhodobá skúsenosť tých, ktorí v zdravotníctve pracujú, a väčšiny z nás, ktorí sme s ním prišli do styku. Napríklad politické nominácie v zdravotníctve tu fungujú roky a za všetkých vlád. Osobne ich považujem za podstatnú príčinu zla v našom zdravotníctve. Buďme k sebe úprimní. Väčšina z nás pozná nejaký prípad, kedy sa v našom zdravotníctve nakúpilo niečo drahšie, kedy sa lukratívne lekárne a laboratóriá v nemocniciach dostali do nájmu, kedy vyrástli súkromné diagnostické zariadenia financované štátnou zdravotnou poisťovňou na úkor kvality a financií nemocníc, kedy sa nejaké rozhodnutie v zdravotníctve prijalo nepochopiteľne a iste nie v prospech pacienta alebo kedy vám niekto veľmi konkrétne povedal, kto a čo všetko dokáže vybaviť, a že bez toho to nepôjde.
Pri tejto príležitosti dnes nevystupujem preto, aby som prispel k sporom, že kto má väčší podiel na stave zdravotníctva, na ktorý sa sťažujú pacienti, lekári aj zdravotnícky personál. Vystupujem preto, lebo ľudia oprávnene očakávajú, že sa situácia v zdravotníctve konečne zmení.
Úplne rozumiem aj tomu, že zdravotníctvo je asi najzložitejší rezort, nech v ňom bude koľkokoľvek peňazí. Ibaže ťažko môžeme ľudí presviedčať, že najväčším problémom v zdravotníctve je nedostatok peňazí, ak bude štát tolerovať alebo nedokáže ustrážiť nehospodárne nakladanie, nezrozumiteľné obchody alebo rovno rozkrádanie verejných zdrojov v zdravotníctve. Ťažko môžeme od ľudí očakávať, že pochopia, že chyba sa môže stať vždy a jednotlivec môže zlyhať, ak nebudeme mať systém, ktorý by tomu účinne bránil, a štátne inštitúcie nebudú konať a využívať tie možnosti, ktoré majú už dnes. Ťažko bude ktorýkoľvek minister a akákoľvek vláda presviedčať verejnosť, že naše zdravotníctvo potrebuje aj také zmeny a také rozhodnutia, ktoré nebudú v každej nemocnici a v každom meste iba populárne – a také rozhodnutia bude treba urobiť –, ak tu nebude dôvera ľudí, že sa robia preto, aby bolo po nich kvalitné zdravotníctvo dostupnejšie pre každého. A ťažko ľudia prijmú ako dostatočnú politickú zodpovednosť člena vlády alebo predstaviteľa parlamentu, ak si nebudú istí, že sa niečo podstatné odteraz zmení, a ja som presvedčený, že to je to najdôležitejšie, o čo tu teraz ide.
Myslím si, že bolo pochopiteľné a nevyhnutné aj zo strany predsedu vlády, aj od vládnej politickej strany, že v posledných troch týždňoch došlo k toľkým zmenám vo vláde a včera aj vo vedení parlamentu. Ako prezident som bol pripravený podieľať sa na týchto zmenách v urgentnom režime a oceňujem korektnú komunikáciu s predsedom vlády. Rovnako tak považujem za logické a pochopiteľné, že vláda pripravila zmeny pravidiel pre firmy a dodávateľov zdravotníckych zariadení – a dokonca som zachytil, že v tejto veci je tu pripravenosť diskutovať aj s opozíciou, ktorá má tiež svoje návrhy.
O vystúpenie som dnes požiadal najmä preto, aby som sa prihovoril za dôslednosť. Ako prezident rešpektujem právomoci a zodpovednosť výkonnej moci a parlamentu, do ktorej nemôžem vstupovať. Ale osobne sa domnievam, že ľudia oprávnene čakajú, aby toto nebol koniec jednej kauzy, ale aby to bol začiatok silného a presvedčivého úsilia, pretože nedôvera ľudí je veľká a ľudia čakajú viac. Predovšetkým razantné odpolitizovanie zdravotníctva. Dôsledné vyšetrenie každého jedného prípadu predraženého alebo inak neefektívneho nákupu, každej netransparentne uzavretej zmluvy štátnej zdravotnej poisťovne. A podľa môjho názoru by prispelo aj zavedenie osobitného režimu v sektore zdravotníctva, ktorý prinesie výsledky. Pretože ak má vláda vôľu a dokáže bojovať napríklad s daňovými únikmi finančnou kobrou, čo si zaslúži uznanie, a má aj výsledky, možno prišiel čas, aby malo aj zdravotníctvo svoju kobru. Teda aby vláda a parlament, ale aj daňové úrady, polícia a justícia vyslali do zdravotníctva správu, že začneme veci nazývať pravými menami a že zastavíme neoprávnené zisky firiem a ľudí z úzadia nášho zdravotníctva. (Potlesk.) Využite, prosím, svoj mandát od občanov, aby ste k tomu prispeli. Je tu príležitosť a stále dostatok času vo vašom funkčnom období a je záujmom ľudí, aby ste na tom dokázali, aby na tom ste dokázali spolupracovať všetci poslanci bez ohľadu na svoju politickú príslušnosť.
Vážený pán predseda Národnej rady, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dôvod, prečo ste včera zvolili nového predsedu parlamentu a prečo som požiadal o vystúpenie, sú udalosti týkajúce sa nášho zdravotníctva, ale nakoniec sa dotkli aj rezortu školstva, vzdelávania, vedy a výskumu. Rezort školstva v krátkom rozpätí niekoľkých mesiacov vedie tretí minister. Už včera som povedal a dnes zopakujem s trochou nadsádzky, že želám nášmu školstvu, aby malo aspoň takú dynamiku, akú má v poslednom čase výmena ministrov školstva. Každý človek, pravda, prirodzene vtlačí svoju osobnú pečať práci, ktorú robí, alebo funkcii, do ktorej bol zvolený. Pán predseda parlamentu má dnes nové povinnosti, ale želal by som nášmu školstvu, aby priniesol aj do Národnej rady citlivosť k otázkam vzdelávania, výskumu a vývoja. Môžeme mať rôzne predstavy o tom, aké by mali byť silné stránky našej krajiny. Môžeme navzájom medzi sebou polemizovať o tom, na čo by sme pri rozvoji Slovenska mali klásť dôraz a akú politiku by sme mali robiť, aby sme zvyšovali životnú úroveň a kvalitu života našich občanov. Ale žiadna z týchto vízií a predstáv nikdy nebude poctivá a úplná, ak sa nepostaví čelom k jednému z najväčších problémov, a tým je úroveň vzdelávania. Budúcnosť Slovenska sa dnes rodí na našich školách a nemáme čas na odklad riešení. Verím preto, že moderné a kvalitné vzdelávanie bude jednou z priorít v zostávajúcom čase, ktorý nás čaká do parlamentných volieb. Verím, že nový minister školstva dokončí viaceré rozpracované projekty zmien v systéme vzdelávania, a verím, že zvolenie už teraz bývalého ministra školstva pána Pellegriniho za predsedu parlamentu môže posilniť prítomnosť tejto mimoriadne dôležitej témy aj na rokovaniach Národnej rady Slovenskej republiky.
Vážený pán predseda Národnej rady, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, rád by som sa vám na záver poďakoval za to, že ste si ma dnes vypočuli. Želám vám veľa porozumenia vo vašich rokovaniach a dobrých rozhodnutí pri vašich hlasovaniach.
Ďakujem za vašu pozornosť. (Potlesk.)
Vážený pán predseda Národnej rady, vážený pán minister, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, požiadal som o vystúpenie po voľbe nového predsedu Národnej rady z viacerých dôvodov.
Najskôr mi dovoľte, pán predseda Národnej rady, aj z tohto miesta vám zagratulovať a ubezpečiť vás, že si želám a som pripravený na konštruktívnu a korektnú spoluprácu, čo, pravdaže, vždy platilo aj platí pre celú Národnú radu.
Samozrejme, si uvedomujem, prečo a za akých udalostí došlo k takejto významnej zmene, zmene na poste druhého najvyššieho ústavného činiteľa Slovenskej republiky. Ako prezident som v súvislosti s udalosťami posledných týždňov prijal demisiu dvoch členov vlády a vymenoval dvoch nových členov vlády.
Než sa vyjadrím k tomu, dovoľte mi popriať vám Národnej rade Slovenskej republiky, aby včerajšia zmena na poste predsedu otvorila nový priestor a novú príležitosť na uvoľnenie napätých vzťahov vo vnútri Národnej rady, aby tak prispela k dôvere verejnosti vo vašu prácu, aby sa vám darilo vaše poslanie naplňovať spôsobom, ktorý bude posilňovať dôveru ľudí v štát. Parlament je v každom demokratickom štáte tým miestom, kde najlepšie vidieť celkový obraz politickej kultúry v krajine, kde sa rodia a nastavujú pravidlá toho, akým spôsobom spolu politici komunikujú, kde sa nastavuje duch diskusie o riešeniach a kde sa najdôležitejšie rozhodnutia prijímajú.
Včera ste spomedzi seba zvolili nového predsedu, a ako poslanci Národnej rady Slovenskej republiky máte pred sebou necelý rok a pol do konca vášho funkčného obdobia – to už nie je dlhý čas. Bude to však dôležitý čas, ktorý bude výzvou pre všetkých nás ústavných činiteľov, aby sme dali ľuďom najavo, či úcta jedného, jedného k druhému a schopnosť počúvať sa navzájom sú vlastnosti, ktoré si vážime iba v našom osobnom súkromnom živote, v rodine, doma, alebo si ich želáme aj vo verejnom živote. Či chceme, aby slušnosť a vzájomný rešpekt platili aj vo verejnom živote, v štátnych úradoch, na uliciach alebo aby sme sa takto správali iba k našim najbližším.
Vážená Národná rada Slovenskej republiky, za posledné tri týždne došlo vo významných ústavných funkciách nášho štátu k viacerým zmenám, dvaja členovia vlády, včera predseda parlamentu, podpredseda parlamentu. Myslím, že už len to dokazuje, že okolnosti a udalosti boli naozaj vážne. Pravdaže, boli vážne, pretože zdravotníctvo sa týka nás všetkých. Pochopiteľne, ľudia v tomto prípade výnimočne citlivo reagujú na obohacovanie sa na chorobe a na ľudskom nešťastí. Myslím, že je málo ľudí, ktorí by v takomto prípade zostali ľahostajní a ktorí by neboli rozčarovaní a nahnevaní.
Takto rozumiem aj verejným protestom, aj demonštráciám v týchto dňoch. Sú pochopiteľné, sú legitímne, dôvodom rozumiem a sú právom ľudí, ktoré treba chrániť, nie znevažovať, a treba takto prejavenú nespokojnosť počúvať. Samozrejme, pokiaľ sú protesty pokojné, pokiaľ nastavujú zrkadlo politike svojou principiálnosťou aj slušnosťou a pokiaľ demonštrácie neatakujú súkromné životy detí alebo rodín.
Veľká časť ľudí na Slovensku je presvedčená, že v zdravotníctve fungujú na prvom mieste politické záujmy, záujmy dodávateľov zdravotníckych zariadení, záujmy poisťovní, až potom sú niekde záujmy lekárov a zdravotného personálu a pacient je v našom zdravotníctve až kdesi na poslednom mieste.
Toto ale nie je presvedčenie posledných dní. Ani to nie je niečo, čo vzniklo za posledné mesiace. Toto je dlhodobá skúsenosť tých, ktorí v zdravotníctve pracujú, a väčšiny z nás, ktorí sme s ním prišli do styku. Napríklad politické nominácie v zdravotníctve tu fungujú roky a za všetkých vlád. Osobne ich považujem za podstatnú príčinu zla v našom zdravotníctve. Buďme k sebe úprimní. Väčšina z nás pozná nejaký prípad, kedy sa v našom zdravotníctve nakúpilo niečo drahšie, kedy sa lukratívne lekárne a laboratóriá v nemocniciach dostali do nájmu, kedy vyrástli súkromné diagnostické zariadenia financované štátnou zdravotnou poisťovňou na úkor kvality a financií nemocníc, kedy sa nejaké rozhodnutie v zdravotníctve prijalo nepochopiteľne a iste nie v prospech pacienta alebo kedy vám niekto veľmi konkrétne povedal, kto a čo všetko dokáže vybaviť, a že bez toho to nepôjde.
Pri tejto príležitosti dnes nevystupujem preto, aby som prispel k sporom, že kto má väčší podiel na stave zdravotníctva, na ktorý sa sťažujú pacienti, lekári aj zdravotnícky personál. Vystupujem preto, lebo ľudia oprávnene očakávajú, že sa situácia v zdravotníctve konečne zmení.
Úplne rozumiem aj tomu, že zdravotníctvo je asi najzložitejší rezort, nech v ňom bude koľkokoľvek peňazí. Ibaže ťažko môžeme ľudí presviedčať, že najväčším problémom v zdravotníctve je nedostatok peňazí, ak bude štát tolerovať alebo nedokáže ustrážiť nehospodárne nakladanie, nezrozumiteľné obchody alebo rovno rozkrádanie verejných zdrojov v zdravotníctve. Ťažko môžeme od ľudí očakávať, že pochopia, že chyba sa môže stať vždy a jednotlivec môže zlyhať, ak nebudeme mať systém, ktorý by tomu účinne bránil, a štátne inštitúcie nebudú konať a využívať tie možnosti, ktoré majú už dnes. Ťažko bude ktorýkoľvek minister a akákoľvek vláda presviedčať verejnosť, že naše zdravotníctvo potrebuje aj také zmeny a také rozhodnutia, ktoré nebudú v každej nemocnici a v každom meste iba populárne – a také rozhodnutia bude treba urobiť –, ak tu nebude dôvera ľudí, že sa robia preto, aby bolo po nich kvalitné zdravotníctvo dostupnejšie pre každého. A ťažko ľudia prijmú ako dostatočnú politickú zodpovednosť člena vlády alebo predstaviteľa parlamentu, ak si nebudú istí, že sa niečo podstatné odteraz zmení, a ja som presvedčený, že to je to najdôležitejšie, o čo tu teraz ide.
Myslím si, že bolo pochopiteľné a nevyhnutné aj zo strany predsedu vlády, aj od vládnej politickej strany, že v posledných troch týždňoch došlo k toľkým zmenám vo vláde a včera aj vo vedení parlamentu. Ako prezident som bol pripravený podieľať sa na týchto zmenách v urgentnom režime a oceňujem korektnú komunikáciu s predsedom vlády. Rovnako tak považujem za logické a pochopiteľné, že vláda pripravila zmeny pravidiel pre firmy a dodávateľov zdravotníckych zariadení – a dokonca som zachytil, že v tejto veci je tu pripravenosť diskutovať aj s opozíciou, ktorá má tiež svoje návrhy.
O vystúpenie som dnes požiadal najmä preto, aby som sa prihovoril za dôslednosť. Ako prezident rešpektujem právomoci a zodpovednosť výkonnej moci a parlamentu, do ktorej nemôžem vstupovať. Ale osobne sa domnievam, že ľudia oprávnene čakajú, aby toto nebol koniec jednej kauzy, ale aby to bol začiatok silného a presvedčivého úsilia, pretože nedôvera ľudí je veľká a ľudia čakajú viac. Predovšetkým razantné odpolitizovanie zdravotníctva. Dôsledné vyšetrenie každého jedného prípadu predraženého alebo inak neefektívneho nákupu, každej netransparentne uzavretej zmluvy štátnej zdravotnej poisťovne. A podľa môjho názoru by prispelo aj zavedenie osobitného režimu v sektore zdravotníctva, ktorý prinesie výsledky. Pretože ak má vláda vôľu a dokáže bojovať napríklad s daňovými únikmi finančnou kobrou, čo si zaslúži uznanie, a má aj výsledky, možno prišiel čas, aby malo aj zdravotníctvo svoju kobru. Teda aby vláda a parlament, ale aj daňové úrady, polícia a justícia vyslali do zdravotníctva správu, že začneme veci nazývať pravými menami a že zastavíme neoprávnené zisky firiem a ľudí z úzadia nášho zdravotníctva. (Potlesk.) Využite, prosím, svoj mandát od občanov, aby ste k tomu prispeli. Je tu príležitosť a stále dostatok času vo vašom funkčnom období a je záujmom ľudí, aby ste na tom dokázali, aby na tom ste dokázali spolupracovať všetci poslanci bez ohľadu na svoju politickú príslušnosť.
Vážený pán predseda Národnej rady, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dôvod, prečo ste včera zvolili nového predsedu parlamentu a prečo som požiadal o vystúpenie, sú udalosti týkajúce sa nášho zdravotníctva, ale nakoniec sa dotkli aj rezortu školstva, vzdelávania, vedy a výskumu. Rezort školstva v krátkom rozpätí niekoľkých mesiacov vedie tretí minister. Už včera som povedal a dnes zopakujem s trochou nadsádzky, že želám nášmu školstvu, aby malo aspoň takú dynamiku, akú má v poslednom čase výmena ministrov školstva. Každý človek, pravda, prirodzene vtlačí svoju osobnú pečať práci, ktorú robí, alebo funkcii, do ktorej bol zvolený. Pán predseda parlamentu má dnes nové povinnosti, ale želal by som nášmu školstvu, aby priniesol aj do Národnej rady citlivosť k otázkam vzdelávania, výskumu a vývoja. Môžeme mať rôzne predstavy o tom, aké by mali byť silné stránky našej krajiny. Môžeme navzájom medzi sebou polemizovať o tom, na čo by sme pri rozvoji Slovenska mali klásť dôraz a akú politiku by sme mali robiť, aby sme zvyšovali životnú úroveň a kvalitu života našich občanov. Ale žiadna z týchto vízií a predstáv nikdy nebude poctivá a úplná, ak sa nepostaví čelom k jednému z najväčších problémov, a tým je úroveň vzdelávania. Budúcnosť Slovenska sa dnes rodí na našich školách a nemáme čas na odklad riešení. Verím preto, že moderné a kvalitné vzdelávanie bude jednou z priorít v zostávajúcom čase, ktorý nás čaká do parlamentných volieb. Verím, že nový minister školstva dokončí viaceré rozpracované projekty zmien v systéme vzdelávania, a verím, že zvolenie už teraz bývalého ministra školstva pána Pellegriniho za predsedu parlamentu môže posilniť prítomnosť tejto mimoriadne dôležitej témy aj na rokovaniach Národnej rady Slovenskej republiky.
Vážený pán predseda Národnej rady, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, rád by som sa vám na záver poďakoval za to, že ste si ma dnes vypočuli. Želám vám veľa porozumenia vo vašich rokovaniach a dobrých rozhodnutí pri vašich hlasovaniach.
Ďakujem za vašu pozornosť. (Potlesk.)
Neautorizovaný
9:27
Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:27
Jozef ValockýNávrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali ústavnoprávny výbor, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo s tým, že uvedené výbory predmetný návrh zákona prerokujú ihneď.
Pani predsedajúca, otvorte, prosím, rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
26.11.2014 o 9:27 hod.
MUDr.
Jozef Valocký
Videokanál poslanca
Vážené panie kolegyne, vážení páni kolegovia, v súlade s § 80 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre zdravotníctvo za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona (tlač 1319), predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali ústavnoprávny výbor, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo s tým, že uvedené výbory predmetný návrh zákona prerokujú ihneď.
Pani predsedajúca, otvorte, prosím, rozpravu.
Neautorizovaný
9:28
Určite táto záležitosť, to znamená, nový spôsob, spôsob výpočtu zdravotných odvodov pre...
Určite táto záležitosť, to znamená, nový spôsob, spôsob výpočtu zdravotných odvodov pre určité skupiny ľudí je veľmi závažná vec. Je to dokonca tak závažná vec, že dokonca aj strana SMER povedala, že toto je a toto bude vlajkovou loďou tejto vlády a vlajkovou loďou reforma zdravotných odvodov.
Preto ma o to viacej mrzí, čo som spomínal už v mojom prechádzajúcom vystúpení, že už takáto zásadná vec ako reforma zdravotných odvodov nemala, nebolo dosť času, aby sme viedli vecnú diskusiu a aby sa k tomu vyjadrili aj nezávislí odborníci, aj dotknuté organizácie a tak ďalej a tak ďalej. Aby sme vydiskutovali nielen na pôde politickej, ale povedzme aj na odbornej túto záležitosť, pretože bude to mať ďalekosiahle dôsledky aj do budúcna, aj pre každú ďalšiu vládu. Ja, samozrejme, som diskutoval na túto tému - a dovolím si trúfnuť povedať, že vecne - s pánom ministrom financií na finančnom výbore, ale určite nie, nebol som len ja, čo k tomu majú čo povedať, a určite som z toho trochu veľmi sklamaný, nieže trochu, ale veľmi, pretože, pretože medzi ekonómami existujú rozdielne názory, ako, ako vlastne by malo byť financované zdravotníctvo.
Ja síce nie som odborníkom na zdravotníctvo a určite nebudem hovoriť o tom, že, ja neviem, koľko má byť nemocníc, čo tam majú mať, aké služby, a dovolím si ale povedať, že peniazom rozumiem a vždycky tie peniaze sú až v prvom rade. To znamená, že koľko a akým spôsobom sa bude financovať toto zdravotníctvo. Samozrejme, ja teraz neriešim, aká je miera zisku tých firiem v zdravotníctve, jak sa na tom dobre zarába, ale teraz hovorím o tom, že tá stránka príjmová, to znamená, že kto, kto platí to zdravotníctvo a koľko. Určite by som trošku bol opatrný pred kolegami odborníkmi, čo sú v zdravotníctve v tom slova zmysle, že ste tu aj riaditelia nemocníc, aj odborníci, ktorí sa vyznáte v zdravotníctve, a netreba byť úplne povrchní, len rozmýšľať, že hlavne aby bolo čo najviac peňazí do zdravotníctva. Samozrejme, to je dôležité, aby bolo čo najviac peňazí do zdravotníctva, ale tiež dôležité aj potom zreformovať to zdravotníctvo, ale o tom nechcem hovoriť, o tej výdavkovej strane, ale budem hovoriť o tej príjmovej stránke.
No, na prvý pohľad, na prvý pohľad sa to zdá strašne geniálna vec, čo ste vymysleli, kolegovia, alebo teda vláda, alebo ministerstvo financií, že ako zvýšiť, ako zvýšiť minimálnu mzdu, súčasne zvýšiť čistý príjem, a pritom nezvýšiť náklady na prácu. Samozrejme, vyzerá to strašne geniálne, ale ono neni to, ako sa hovorí ľudsky, že nie je všetko zlato, čo sa blyští. A vy ste to aj uviedli v tej dôvodovej správe, je jasné, že proste, že cieľom je zvýšiť čistý príjem určitej skupiny obyvateľstva vyvolenej, v tomto prípade to znamená zamestnancov, ktorých je – vy ste zadefinovali – 627-tisíc ľudí, že sa im zvýši čistý príjem, ale a, samozrejme, niektorí to budú mať zadarmo a niektorí budú mať, nazveme to, zľavu z toho zdravotného poistenia. No toto je váš politický cieľ. Samozrejme, všetci chápeme, že možno to neni ani sociálny balíček, ale taký volebný balíček, ako, ako dať určitej skupine vyvolenej ľudí bez toho, aby sa zvýšila napr. produktivita práce alebo nejaké iné, iné parametre, aby im pri súčasnom stave ekonomiky a súčasnej produktivity práce zvýšiť čistý príjem.
No, stokrát každý môže tvrdiť, že niečo je zadarmo, lebo v tomto prípade zadarmo dostanú zdravotné poistenie ľudia, ktorí majú minimálnu mzdu, resp. čistý príjem 380, ale ja hovorím stoprvýkrát, že nič nie je zadarmo. Nič nie je zadarmo a ani tento geniálny nápad, pretože tento - v úvodzovkách ja, samozrejme, hovorím - "pseudogeniálny nápad" zaplatíme všetci my ostatní. A konkrétne, samozrejme, samozrejme, prostredníctvom daní, hej, a konkrétne prostredníctvom zvýšenia deficitu verejných financií. To znamená, že jednoducho keď sa nevyberie od tých ľudí, tie peniaze, tak všetci ostatní, resp. štátny rozpočet, ale štátny rozpočet to nie je, nie je proste nejaká tlačiareň peňazí, ale to sú proste príjmy daňové a, samozrejme, iné, ale z nich to vlastne pôjde. No, čo je, čo je zopár problémov tohto, tohto riešenia, tak v prvom rade chcem povedať, že, že tým, že ste to, samozrejme, narýchlo robili a ste sa nezamysleli, neprediskutovali ste si, tak ste si neuvedomili strašne veľa záležitostí a ja vám poviem napríklad len zopár.
No prvá vec, diskriminujete, diskriminujete ľudí, ktorí majú taký istý príjem, povedzme tých 380, ale z inej formy podnikania alebo z inej formy aktivít. To znamená, po slovensky povedané, živnostník, ktorý má príjem 380 euro a nižší, tak mesačne, hovorím, tak musí platiť zdravotné, musí byť zdravotne poistený. Vieme, že to minimálna základná poistka zdravotná je 56,35 eura, a keď je zamestnaný, tak nemusí platiť. Určite tu chcem spomenúť ešte aj dohodárov, ktorí proste musia platiť zdravotné poistenie, hoci majú nižší príjem ako 380 euro na rozdiel od tých zamestnancov, a, samozrejme, sú to takisto ľudia, ľudia, ktorí proste sú nízkopríjmoví, či už dohodári, alebo tí živnostníci, keďže sme si povedali, že je to o výške príjmu.
Ja by som možno ešte dokonca spomenul aj tých študentov, ktorých ste opíjali rožkom, že najskôr ste im zvýšili odvody, keď ste prevzali vládu, a teraz veľkoryso im vraciate časť odvodov do výšky 200 euro. Ale zase, na tých 200 euro do 380 musia platiť zdravotné odvody. To znamená, že musia byť zdravotne poistení.
Ďalšia skupina obyvateľstva, ktorá sa môže cítiť týmto opatrením diskriminovaná, resp. prečo aj im ste potom nedali takéto výhody, sú neevidovaní nezamestnaní. To znamená, že niekto proste skončil zamestnanie a povedzme dva-tri mesiace proste nechce ísť na úrad práce, pretože je mu to aj trošku blbé, hej, na úrad práce proste žiadať podporu v nezamestnanosti, a vie, že zaplatí, teda že v krátkej v krátkej dobe, v krátkom období bude mať nejaké nové zamestnanie, no tak musí, hoci nemá žiaden príjem, musí platiť toto zdravotné poistenie.
Detto, keď niekto chce vycestovať do zahraničia a chce byť zdravotne poistený, ja neviem, to je jedno, z akého dôvodu, jednoducho musí zaplatiť tento príjem, hoci, zdravotnej poisťovni, hoci nemá príjem. Takže ja toto považujem za skutočne za diskrimináciu voči rovnakým ľuďom s rovnakým príjmom, hej.
Je faktom to, že potom sa musíme pýtať aj na to, že čo vlastne je solidarita, a ja s týmto slovom nemám najmenší problém a určite dokonca nemám problém s ľavicovými kolegami baviť sa na túto tému, že čo je solidárne a čo neni solidárne. Určite chápem postoj, že keď niekto povie, že niekto má väčší príjem, tak jednoducho by mal mať vyššiu sadzbu dane ako ten, čo má nižší a tak ďalej.
Proste toto beriem ako ľavicové, to znamená, že tí bohatší by sa mali solidarizovať, ale v skutočnosti toto neni spôsob solidarity ako jednoducho... Aký je spôsob solidarity, že tí, čo majú nižší príjem, čo som povedal vám teraz konkrétne skupiny, musia platiť do toho spoločného balíka a tí, čo majú vyšší príjem, nemusia? Ja som solidárny s ľuďmi, ktorí nemajú príjem, s dôchodcami, s invalidmi, všetko toto, samozrejme, áno, povedzme dokonca aj im by som zvýšil aj dôchodcom a tak ďalej. Ale nevidím najmenší dôvod, najmenší dôvod, dôvod toto opatrenie považovať za solidárne, je to volebné opatrenie, ktoré zaplatia tí ostatní. Jasné tým, ktorým sa zvýšia čisté mzdy, tak budú veľmi radi a pravdepodobne budú dennodenne počuť, že vďaka ktorej vlády sa im zvýšili tie mzdy, ale ono, viete, ono nakoniec, nakoniec to tak nie je, pretože ja toto v skutočnosti nepovažujem za žiadnu reformu, a už tobôž nie reformu odvodovú. Ja som sa aj bavil na tému, aj keď to teraz neni, neni pointa, že kde by sa teda ako dali znížiť odvody a ako. Ale, zdôrazňujem, toto nepovažujem a toto je v podstate rozdávanie peňazí druhých občanov na úkor deficitu a, samozrejme, nezlepšuje zdravotníctvo ani v najmenšom. To znamená, čokoľvek proste toto, táto, táto reforma odvodov nerieši, čo bol, čo aj tam pán, pán prezident pred chvíľou hovoril na tejto pôde.
Čo ma mrzí, že mrzí ma aj ďalšia vec, že jednoducho vytvárate ilúziu, že nejaké peniaze sú navyše, že môžeme niečo rozdávať. Však, preboha, však keď sme v deficite, však ani ten rozpočet neni nič iného ako, zjednodušene povedané, rozpočet nejakej rodiny. Akonáhle máme väčšie príjmy, teda väčšie výdavky ako príjmy, stále sme v deficite. Bola by, bola by nejaká logika veci, keby bo nejaký prebytok, že rozdať ten prebytok, alebo potom povedať, no tak, tak štát nepostaví XY diaľnic, obrazne povedané, ale jednoducho dá tam niekam, niekam proste do tejto oblasti. Ale v žiadnom prípade neni to neutrálna operácia, naopak, zvyšuje, zvyšuje teda náklady.
Takže ja by som ešte na záver k tomuto povedal, že jednu zásadnú vec, že aj keď, aj keď to dnes bude strašne zvláštne znieť, čo poviem, ale pokiaľ už máte pocit, že voľby sa blížia a že treba vypla..., treba, aby niektorá skupina teda v tomto prípade časť, časť, zdôrazňujem, nízkopríjmových, pretože iná časť nízkopríjmových nemá túto výhodu, časť nízkopríjmových ľudí bude mať vyššiu, teda chcete im dať nejaké peniaze navyše, tak, prosím vás, pošlite im tie peniaze priamo z rozpočtu. Ešte raz, pošlite tie peniaze priamo, tých 150 mil. eur pošlite priamo na ich adresu poštovou poukážkou a urobia sa menšie škody, než to, čo robíte vy. A viete prečo? Pretože toto opatrenie nebude platiť len tento rok, ale ďalšie roky, tých ďalších 150 mil. a tak ďalej a akákoľvek vláda bude mať problém, problém stiahnuť a znovu zaviesť tie odvody. Ale toto, že tie peniaze pošlete rovno, to pochopia, že, že to nie je v poriadku s kostolným poriadkom, aj tí, ktorí to dostanú. Takže to bude oveľa jednoduchšie zrušiť to opatrenie, ako to zaviesť teraz.
Takže ďakujem za pozornosť.
Ďakujem. Vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne a kolegovia, dovoľte, aby som sa k uvedenej problematike vyjadril, hoci, ako bolo spomenuté, gestorským výborom je zdravotnícky výbor, a dovolím si trúfnuť povedať, že čo sa týka kto a koľko a spôsob platenia odvodov, tak je to minimálne tiež otázka pre členov finančného výboru a, samozrejme, nielen.
Určite táto záležitosť, to znamená, nový spôsob, spôsob výpočtu zdravotných odvodov pre určité skupiny ľudí je veľmi závažná vec. Je to dokonca tak závažná vec, že dokonca aj strana SMER povedala, že toto je a toto bude vlajkovou loďou tejto vlády a vlajkovou loďou reforma zdravotných odvodov.
Preto ma o to viacej mrzí, čo som spomínal už v mojom prechádzajúcom vystúpení, že už takáto zásadná vec ako reforma zdravotných odvodov nemala, nebolo dosť času, aby sme viedli vecnú diskusiu a aby sa k tomu vyjadrili aj nezávislí odborníci, aj dotknuté organizácie a tak ďalej a tak ďalej. Aby sme vydiskutovali nielen na pôde politickej, ale povedzme aj na odbornej túto záležitosť, pretože bude to mať ďalekosiahle dôsledky aj do budúcna, aj pre každú ďalšiu vládu. Ja, samozrejme, som diskutoval na túto tému - a dovolím si trúfnuť povedať, že vecne - s pánom ministrom financií na finančnom výbore, ale určite nie, nebol som len ja, čo k tomu majú čo povedať, a určite som z toho trochu veľmi sklamaný, nieže trochu, ale veľmi, pretože, pretože medzi ekonómami existujú rozdielne názory, ako, ako vlastne by malo byť financované zdravotníctvo.
Ja síce nie som odborníkom na zdravotníctvo a určite nebudem hovoriť o tom, že, ja neviem, koľko má byť nemocníc, čo tam majú mať, aké služby, a dovolím si ale povedať, že peniazom rozumiem a vždycky tie peniaze sú až v prvom rade. To znamená, že koľko a akým spôsobom sa bude financovať toto zdravotníctvo. Samozrejme, ja teraz neriešim, aká je miera zisku tých firiem v zdravotníctve, jak sa na tom dobre zarába, ale teraz hovorím o tom, že tá stránka príjmová, to znamená, že kto, kto platí to zdravotníctvo a koľko. Určite by som trošku bol opatrný pred kolegami odborníkmi, čo sú v zdravotníctve v tom slova zmysle, že ste tu aj riaditelia nemocníc, aj odborníci, ktorí sa vyznáte v zdravotníctve, a netreba byť úplne povrchní, len rozmýšľať, že hlavne aby bolo čo najviac peňazí do zdravotníctva. Samozrejme, to je dôležité, aby bolo čo najviac peňazí do zdravotníctva, ale tiež dôležité aj potom zreformovať to zdravotníctvo, ale o tom nechcem hovoriť, o tej výdavkovej strane, ale budem hovoriť o tej príjmovej stránke.
No, na prvý pohľad, na prvý pohľad sa to zdá strašne geniálna vec, čo ste vymysleli, kolegovia, alebo teda vláda, alebo ministerstvo financií, že ako zvýšiť, ako zvýšiť minimálnu mzdu, súčasne zvýšiť čistý príjem, a pritom nezvýšiť náklady na prácu. Samozrejme, vyzerá to strašne geniálne, ale ono neni to, ako sa hovorí ľudsky, že nie je všetko zlato, čo sa blyští. A vy ste to aj uviedli v tej dôvodovej správe, je jasné, že proste, že cieľom je zvýšiť čistý príjem určitej skupiny obyvateľstva vyvolenej, v tomto prípade to znamená zamestnancov, ktorých je – vy ste zadefinovali – 627-tisíc ľudí, že sa im zvýši čistý príjem, ale a, samozrejme, niektorí to budú mať zadarmo a niektorí budú mať, nazveme to, zľavu z toho zdravotného poistenia. No toto je váš politický cieľ. Samozrejme, všetci chápeme, že možno to neni ani sociálny balíček, ale taký volebný balíček, ako, ako dať určitej skupine vyvolenej ľudí bez toho, aby sa zvýšila napr. produktivita práce alebo nejaké iné, iné parametre, aby im pri súčasnom stave ekonomiky a súčasnej produktivity práce zvýšiť čistý príjem.
No, stokrát každý môže tvrdiť, že niečo je zadarmo, lebo v tomto prípade zadarmo dostanú zdravotné poistenie ľudia, ktorí majú minimálnu mzdu, resp. čistý príjem 380, ale ja hovorím stoprvýkrát, že nič nie je zadarmo. Nič nie je zadarmo a ani tento geniálny nápad, pretože tento - v úvodzovkách ja, samozrejme, hovorím - "pseudogeniálny nápad" zaplatíme všetci my ostatní. A konkrétne, samozrejme, samozrejme, prostredníctvom daní, hej, a konkrétne prostredníctvom zvýšenia deficitu verejných financií. To znamená, že jednoducho keď sa nevyberie od tých ľudí, tie peniaze, tak všetci ostatní, resp. štátny rozpočet, ale štátny rozpočet to nie je, nie je proste nejaká tlačiareň peňazí, ale to sú proste príjmy daňové a, samozrejme, iné, ale z nich to vlastne pôjde. No, čo je, čo je zopár problémov tohto, tohto riešenia, tak v prvom rade chcem povedať, že, že tým, že ste to, samozrejme, narýchlo robili a ste sa nezamysleli, neprediskutovali ste si, tak ste si neuvedomili strašne veľa záležitostí a ja vám poviem napríklad len zopár.
No prvá vec, diskriminujete, diskriminujete ľudí, ktorí majú taký istý príjem, povedzme tých 380, ale z inej formy podnikania alebo z inej formy aktivít. To znamená, po slovensky povedané, živnostník, ktorý má príjem 380 euro a nižší, tak mesačne, hovorím, tak musí platiť zdravotné, musí byť zdravotne poistený. Vieme, že to minimálna základná poistka zdravotná je 56,35 eura, a keď je zamestnaný, tak nemusí platiť. Určite tu chcem spomenúť ešte aj dohodárov, ktorí proste musia platiť zdravotné poistenie, hoci majú nižší príjem ako 380 euro na rozdiel od tých zamestnancov, a, samozrejme, sú to takisto ľudia, ľudia, ktorí proste sú nízkopríjmoví, či už dohodári, alebo tí živnostníci, keďže sme si povedali, že je to o výške príjmu.
Ja by som možno ešte dokonca spomenul aj tých študentov, ktorých ste opíjali rožkom, že najskôr ste im zvýšili odvody, keď ste prevzali vládu, a teraz veľkoryso im vraciate časť odvodov do výšky 200 euro. Ale zase, na tých 200 euro do 380 musia platiť zdravotné odvody. To znamená, že musia byť zdravotne poistení.
Ďalšia skupina obyvateľstva, ktorá sa môže cítiť týmto opatrením diskriminovaná, resp. prečo aj im ste potom nedali takéto výhody, sú neevidovaní nezamestnaní. To znamená, že niekto proste skončil zamestnanie a povedzme dva-tri mesiace proste nechce ísť na úrad práce, pretože je mu to aj trošku blbé, hej, na úrad práce proste žiadať podporu v nezamestnanosti, a vie, že zaplatí, teda že v krátkej v krátkej dobe, v krátkom období bude mať nejaké nové zamestnanie, no tak musí, hoci nemá žiaden príjem, musí platiť toto zdravotné poistenie.
Detto, keď niekto chce vycestovať do zahraničia a chce byť zdravotne poistený, ja neviem, to je jedno, z akého dôvodu, jednoducho musí zaplatiť tento príjem, hoci, zdravotnej poisťovni, hoci nemá príjem. Takže ja toto považujem za skutočne za diskrimináciu voči rovnakým ľuďom s rovnakým príjmom, hej.
Je faktom to, že potom sa musíme pýtať aj na to, že čo vlastne je solidarita, a ja s týmto slovom nemám najmenší problém a určite dokonca nemám problém s ľavicovými kolegami baviť sa na túto tému, že čo je solidárne a čo neni solidárne. Určite chápem postoj, že keď niekto povie, že niekto má väčší príjem, tak jednoducho by mal mať vyššiu sadzbu dane ako ten, čo má nižší a tak ďalej.
Proste toto beriem ako ľavicové, to znamená, že tí bohatší by sa mali solidarizovať, ale v skutočnosti toto neni spôsob solidarity ako jednoducho... Aký je spôsob solidarity, že tí, čo majú nižší príjem, čo som povedal vám teraz konkrétne skupiny, musia platiť do toho spoločného balíka a tí, čo majú vyšší príjem, nemusia? Ja som solidárny s ľuďmi, ktorí nemajú príjem, s dôchodcami, s invalidmi, všetko toto, samozrejme, áno, povedzme dokonca aj im by som zvýšil aj dôchodcom a tak ďalej. Ale nevidím najmenší dôvod, najmenší dôvod, dôvod toto opatrenie považovať za solidárne, je to volebné opatrenie, ktoré zaplatia tí ostatní. Jasné tým, ktorým sa zvýšia čisté mzdy, tak budú veľmi radi a pravdepodobne budú dennodenne počuť, že vďaka ktorej vlády sa im zvýšili tie mzdy, ale ono, viete, ono nakoniec, nakoniec to tak nie je, pretože ja toto v skutočnosti nepovažujem za žiadnu reformu, a už tobôž nie reformu odvodovú. Ja som sa aj bavil na tému, aj keď to teraz neni, neni pointa, že kde by sa teda ako dali znížiť odvody a ako. Ale, zdôrazňujem, toto nepovažujem a toto je v podstate rozdávanie peňazí druhých občanov na úkor deficitu a, samozrejme, nezlepšuje zdravotníctvo ani v najmenšom. To znamená, čokoľvek proste toto, táto, táto reforma odvodov nerieši, čo bol, čo aj tam pán, pán prezident pred chvíľou hovoril na tejto pôde.
Čo ma mrzí, že mrzí ma aj ďalšia vec, že jednoducho vytvárate ilúziu, že nejaké peniaze sú navyše, že môžeme niečo rozdávať. Však, preboha, však keď sme v deficite, však ani ten rozpočet neni nič iného ako, zjednodušene povedané, rozpočet nejakej rodiny. Akonáhle máme väčšie príjmy, teda väčšie výdavky ako príjmy, stále sme v deficite. Bola by, bola by nejaká logika veci, keby bo nejaký prebytok, že rozdať ten prebytok, alebo potom povedať, no tak, tak štát nepostaví XY diaľnic, obrazne povedané, ale jednoducho dá tam niekam, niekam proste do tejto oblasti. Ale v žiadnom prípade neni to neutrálna operácia, naopak, zvyšuje, zvyšuje teda náklady.
Takže ja by som ešte na záver k tomuto povedal, že jednu zásadnú vec, že aj keď, aj keď to dnes bude strašne zvláštne znieť, čo poviem, ale pokiaľ už máte pocit, že voľby sa blížia a že treba vypla..., treba, aby niektorá skupina teda v tomto prípade časť, časť, zdôrazňujem, nízkopríjmových, pretože iná časť nízkopríjmových nemá túto výhodu, časť nízkopríjmových ľudí bude mať vyššiu, teda chcete im dať nejaké peniaze navyše, tak, prosím vás, pošlite im tie peniaze priamo z rozpočtu. Ešte raz, pošlite tie peniaze priamo, tých 150 mil. eur pošlite priamo na ich adresu poštovou poukážkou a urobia sa menšie škody, než to, čo robíte vy. A viete prečo? Pretože toto opatrenie nebude platiť len tento rok, ale ďalšie roky, tých ďalších 150 mil. a tak ďalej a akákoľvek vláda bude mať problém, problém stiahnuť a znovu zaviesť tie odvody. Ale toto, že tie peniaze pošlete rovno, to pochopia, že, že to nie je v poriadku s kostolným poriadkom, aj tí, ktorí to dostanú. Takže to bude oveľa jednoduchšie zrušiť to opatrenie, ako to zaviesť teraz.
Takže ďakujem za pozornosť.
Neautorizovaný