44. schôdza

25.11.2014 - 12.12.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

12.12.2014 o 9:06 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

19:19

Tibor Glenda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, dovoľte mi, aby som podal pozmeňujúci návrh k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Richarda Rašiho a Otta Brixiho na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov (tlač 1204).
1. V čl. I sa pred 1. bod vkladajú nové body 1 a 2, ktoré znejú:
1. V § 10 ods. 3 písm. n) sa za slovami "znelku mesta" vypúšťa čiarka a slová "ako aj symboly mestských častí".
2. V § 14 ods. 3 písmeno l) znie:
l) ustanovuje symboly mestských častí.
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: Zosúladenie platných ustanovení zákona Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov § 10 ods. 3 písm. n) a § 14 ods. 3 písm. l), ktoré upravujú rozhodovacie právomoci mestského zastupiteľstva a miestneho zastupiteľstva s navrhovanou novou právnou úpravou. Vyobrazenie, opis a používanie symbolov mesta podľa navrhovanej novej právnej úpravy určuje nariadenie mesta a symboly mestskej časti, ich vyobrazenie a opis určuje nariadenie mestskej časti, pričom nariadenie mesta je schvaľované mestským zastupiteľstvom a nariadenie mestskej časti je schvaľované miestnym zastupiteľstvom.
2. V čl. I 5. bode sa v nadpise § 27b slová "ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2015" nahrádzajú slovami "ustanovenia k úpravám účinným od 1. júna 2015".
Odôvodnenie: Legislatívno-technická úprava nadpisu § 27b vzhľadom na to, že obsahuje tri prechodné ustanovenia a úprava dátumu súvisiaca s novým dátumom nadobudnutia účinnosti zákona (1. jún 2015).
3. V čl. I 5. bode § 27b ods. 1 sa slová "doterajších platných právnych predpisov ostávajú v platnosti" nahradzujú slovami "zákona účinného do 31. mája 2015 zostávajú v platnosti až do schválenia nariadenia mesta podľa § 19 ods. 1 a nariadenia mestskej časti podľa § 19 ods. 2".
Odôvodnenie: Formulačná precizácia prechodného ustanovenia za účelom jednoznačnosti výkladu.
4. V čl. I 5. bode § 27b ods. 2 sa slová "tohto zákona je povinné mesto schváliť najneskôr do 6 mesiacov od účinnosti tohto zákona" nahrádzajú slovami "je mesto povinné schváliť do 30. novembra 2015".
Odôvodnenie: Formulačná precizácia prechodného ustanovenia doplnením konkrétneho dátumu, do ktorého je mesto povinné schváliť nariadenie mesta ustanovujúce vyobrazenie, opis a používanie symbolov mesta.
5. V čl. I 5. bode § 27b odsek 3 znie:
(3) Nariadenie mestskej časti podľa § 19 ods. 2 je mestská časť povinná schváliť do 30. novembra 2015.
Odôvodnenie: Formulačná precizácia prechodného ustanovenia doplnením konkrétneho dátumu, do ktorého je mestská časť povinná schváliť nariadenie mestskej časti ustanovujúce symboly mestských častí, ich vyobrazenie a opis, a súčasne zjednotenie formulácie s § 27b ods. 2 (čl. I 5. bod).
6. V čl. II sa slová "1. januára 2015" nahrádzajú slovami "1. júna 2015".
Odôvodnenie: Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje posunutie dátumu nadobudnutia účinnosti zákona od 1. júna 2015.
V súvislosti s týmto pozmeňujúcim návrhom je potrebné vyňať na osobitné hlasovanie body 4 až 7 spoločnej správy.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

11.12.2014 o 19:19 hod.

Ing.

Tibor Glenda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 19:24

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani predsedajúca, za slovo. Dobrý večer, dámy a páni. Správa hodnotí aktuálny makroekonomický vývoj a vývoj relevantných fiškálnych parametrov a poskytuje informácie o plnení štátneho rozpočtu a hospodárení s rozpočtovými rezervami v súlade s § 10 a 30 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Vychádza z údajov o skutočnom vývoji štátneho rozpočtu a ostatných subjektov verejnej správy dostupných v auguste 2014, takže vraciam sa k tomu, ako aktuálne hodnotím makroekonomický vývoj, čiže všetky čísla, ktoré v tejto správe nachádzate, boli aktuálne k augustu 2014. V nadväznosti na skutočný vývoj a očakávané zmeny vo vnútorných a vonkajších podmienkach aktualizuje odhady makroekonomického fiškálneho vývoja do konca roku.
Hrubý domáci produkt v druhom štvrťroku tohto roku dosiahol medziročný rast 2,5 %, ťahaný domácim dopytom, investíciami aj spotrebou, ktorý dosiahol najvyššiu dynamiku od prepuknutia krízy v roku 2008. V druhom štvrťroku čisté vývozy klesli vďaka rastúcemu objemu dovozov. Rast domáceho dopytu prispel k tvorbe pracovných miest. V druhom štvrťroku tohto roku sa počet zamestnaných podľa výberového zisťovania pracovných síl medziročne zvýšil o 1,1 % a stlačil mieru nezamestnanosti na 13,2 percenta. V rovnakom období priemerná nominálna a vzhľadom na stabilné ceny aj reálna mesačná mzda v národnom hospodárstve narástla až o 4,8 % a dosiahla úroveň 857 eur. Reálne mzdy budú v roku 2014 rásť najrýchlejšie od roku 2007.
Od začiatku roka evidujeme mimoriadne nízke rasty cien vo všetkých komponentoch spotrebného koša. Dá sa však očakávať, že čistá inflácia bude postupne mierne narastať v reakcii na rýchly rast miezd.
Hlavným rozpočtovým cieľom na tento rok je cieľ deficitu 2,64 % hrubého domáceho produktu. Vykazovaný indikátor fiškálnej politiky je v tomto roku obzvlášť ovplyvnený zavedením novej metodiky vykazovania európskych štatistických štandardov, tzv. ESA 2010. Z hľadiska očakávaného vplyvu na deficit v roku 2014 je však vplyv novej metodiky minimálny.
Po zapracovaní septembrovej makroekonomickej a daňovej prognózy a s použitím novej metodiky ESA 2010 predpokladáme, že deficit rozpočtu verejnej správy v tomto roku dosiahne úroveň 2,93 % HDP. Dôvodom je negatívny vývoj v niekoľkých oblastiach, ktorý nebude dostatočne kompenzovaný pozitívnym vývojom v iných položkách. Negatívny vývoj je hlavne v oblasti výpadku istých druhov príjmov, ako je to z dividend, 571 mil. eur kvôli metodickému zaradeniu týchto príjmov, Telekomunikačný úrad výpad vo výške 87 mil. eur, korekcie Európskej únie na fondy Európskej únie vo výške 81 mil. eur. Na strane výdavkov ide o výdavky verejného zdravotného poistenia a o nárast dlhu zdravotníckych zariadení, kde sa predpokladá na úrovni 60 mil. eur.
Pozitíva, daňové odvodové príjmy, nárast oproti schválenému rozpočtu sa očakáva na úrovni až 700 mil. eur, pričom pri odpočítaní daňových kreditov vo výške 265 mil. eur. predstavuje ich pozitívny vplyv 440 mil. eur. Viazanie výdavkov rozpočtu súvisiace s aktivizáciou dlhovej brzdy predstavoval 305 mil. eur.
Toľko na úvod. Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

11.12.2014 o 19:24 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 19:28

Eva Hufková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážený pán podpredseda vlády, pán minister, vážené dámy, vážení páni, dovoľte mi, prosím, ako určenej spravodajkyni výboru predniesť správu Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet o výsledku prerokovania Správy o makroekonomickom vývoji a vývoji verejných financií v roku 2014 a predikcii vývoja do konca roka (tlač 1208).
Správu pridelil predseda Národnej rady rozhodnutím č. 1272 zo dňa 30. septembra 2014 Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet na prerokovanie do 24. novembra 2014. Ako gestorský výbor určil výbor pre financie a rozpočet.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 1272 zo dňa 30. septembra 2014 určený výbor Národnej rady prerokoval Správu o makroekonomickom vývoji a vývoji verejných financií v roku 2014 a predikcii vývoja do konca roka (tlač 1208) výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 368 zo dňa 18. novembra 2014. Predloženú správu zobral na vedomie. Zároveň odporučil Národnej rade správu vziať na vedomie.
Gestorský výbor schválil uvedenú správu uznesením č. 371 zo dňa 24. novembra 2014. Určil ma za spravodajkyňu výboru. Výbor ma poveril predniesť správu výboru na schôdzi Národnej rady, navrhnúť Národnej rade postup pri hlasovaní. Návrh uznesenia je prílohou tejto správy.
Ďakujem, pán predseda, skončila som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

11.12.2014 o 19:28 hod.

PhDr.

Eva Hufková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 19:31

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predseda, za slovo. Hrubý dlh verejnej správy dosiahol ku koncu roka roku 2013 podľa aprílovej notifikácie Eurostatu úroveň 55,4 % hrubého domáceho produktu a podľa októbrovej notifikácie Eurostatu 54,6 % hrubého domáceho produktu. Prekročenie hranice 55 % HDP z aprílovej notifikácie súviselo najmä so štatistickým zaznamenaním úveru Agentúry pre núdzové zásoby ropy a ropných produktov do maastrichtského dlhu. Opätovné zníženie výšky dlhu pod 55 % v októbrovej notifikácii bolo spôsobené zase najmä zavedením novej metodiky národných účtov ESO 2010, ktorá lepšie zaznamenáva objem transakcií v ekonomike aj záväzky verejného sektora.
Koncom roku 2014 by mal dlh prvýkrát od roku 2008 medziročne klesnúť a dosiahnuť úroveň 54,1 % HDP. V roku 2015 sa síce očakáva dočasný nárast o 0,3 percentuálneho bodu, no v nasledujúcich rokoch bude dlh postupne klesať kvôli pokračujúcej konsolidácii a primárnym prebytkom verejných rozpočtov až na úroveň 51 % z roku 2017 a na úrovne pod 50 % v rokoch 2018 a 2019. Pokles dlhu je podmienený zlepšením primárneho salda, to znamená deficitu verejnej správy očisteného o úrokové náklady a rastom hrubého domáceho produktu, samozrejme.
Čistý dlh dosiahol na konci roku 2013 výšku 48,2 % hrubého domáceho produktu, čo je výrazne pod úrovňou hrubého dlhu, a v tomto roku sa stabilizuje tesne nad úrovňou 50 percent. V nasledujúcich rokoch bude čistý dlh klesať. Znižovanie dlhu v prognózovanom období je podmienené prezentovanými rozpočtovými opatreniami vedúcimi k poklesu hotovostného deficitu a aktívnou stratégiou hradenia hotovostnej rezervy štátu.
Notifikovaný dlh v rozmedzí 53 až 55 % HDP zodpovedá druhému pásmu dlhovej brzdy, to znamená, že vláda má povinnosť predložiť Národnej rade návrh opatrení na zníženie dlhu, tak ako sú uvedené v dokumente, ktorý je pred vami. Ministerstvo financií v záujme dosiahnutia rozpočtových cieľov roku 2014 neuvoľní trojpercentné viazanie výdavkov.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

11.12.2014 o 19:31 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 19:33

Daniel Duchoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predseda, vážené kolegyne, kolegovia, zdôvodnenie výšky dlhu a návrh opatrení na jeho zníženie (tlač 1315) predložené podpredsedom vlády a ministrom financií Slovenskej republiky podľa čl. 12 ods. 4 ústavného zákona č. 493 o rozpočtovej zodpovednosti pridelil predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 1318 zo dňa 20. novembra 2014 Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Gestorský výbor prerokoval zdôvodnenie výšky dlhu a návrh opatrení na jeho zníženie a prijal k nemu uznesenie č. 380 z 24. novembra 2014, v ktorom zobral na vedomie zdôvodnenie výšky dlhu a návrh opatrení na jeho zníženie a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky zdôvodnenie výšky dlhu a návrh opatrení na jeho zníženie zobrať na vedomie.
Vážený pán predseda, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

11.12.2014 o 19:33 hod.

Ing.

Daniel Duchoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 19:35

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda. Dovoľte mi teda v zastúpení pána ministra Lajčáka prečítať nasledovné:
"Na rokovanie pléna predkladám Správu o štátnej politike vo vzťahu k Slovákom žijúcim v zahraničí a o poskytnutej štátnej podpore Slovákom žijúcim v zahraničí za rok 2013 a návrh programu štátnej politiky vo vzťahu k Slovákom žijúcim v zahraničí na rok 2015.
Dovoľte mi najskôr uviesť niekoľko kľúčových momentov a aktivít na podporu krajanov realizovaných v predchádzajúcom roku. V roku 2013 sa Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí sústredil najmä na podporu vzdelávania detí a mládeže a vytvorenie lepších predpokladov pre činnosť krajanských spoločenstiev. Veľká pozornosť bola venovaná zefektívneniu, racionalizácii a zrýchleniu procesu finančnej podpory krajanského života a aj aktivít našich krajanov.
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí pokračoval aj v minulom roku v zjednodušovaní dotačného systému a môžem s potešením konštatovať, že elektronický systém podávania žiadostí o dotácie uvedený do činnosti koncom roku 2012 sa v minulom roku plne osvedčil. Zásadnou zmenou dotačnej politiky úradu v minulom roku bola novelizácia dotačnej smernice a metodického pokynu pre poskytovanie dotácií v roku 2013. Úrad odstránil niektoré nedostatky, na ktoré poukazovali žiadatelia o dotácie v minulých obdobiach. Novelizácia predpisu sa prejavila vo viacerých zjednodušeniach najmä v prospech žiadateľov.
Ďalšou dôležitou zmenou oproti roku 2012 bolo zavedenie elektronického systému vedenia administratívy o dotáciách, a to prvýkrát v histórii úradu. Kvantifikovateľným výsledkom týchto opatrení bolo zrýchlené vyplácanie dotácií. V číslach znamenal rok 2013 nasledovné: 546 krajanských projektov podporených sumou 1 158 540 eur. V roku 2013 úrad vydal tiež do 14 krajín 674 osvedčení Slováka žijúceho v zahraničí.
V roku 2013 obnovil úrad činnosť komisie pre školstvo a vzdelávanie, a to vytvorením jej sekcie pre strednú, južnú a východnú Európu. Zaoberal sa aj prípravou zriadenia sekcie pre západnú Európu. Úrad odštartoval projekt podpory slovenských škôl a škôl s fakultatívnym vyučovaním slovenského jazyka v krajinách so slovenskými národnostnými menšinami. Ide o dlhodobý zámer s cieľom rozšíriť a oživiť fond školských knižníc.
V rámci pomoci slovenskej mládeži v zahraničí zakúpil úrad jazykovednú, encyklopedickú, slovníkovú a beletristickú literatúru. Knihy boli distribuované na základné a stredné školy, kde sa vyučuje slovenský jazyk, v Chorvátsku, v Maďarsku, Rumunsku, Srbsku a na Ukrajine.
V oblasti kultúry v minulom roku išlo kľúčovo o odhalenie zmenšeniny súsošia sv. Cyrila a Metoda v maďarskom Zalavári a prvé kroky v súvislosti s osadením súsošia, ktorého originál sa nachádza v areáli Nitrianskeho hradu. Myslíme si, že rok 2013 naplnil požadované zámery vo všetkých významných oblastiach štátnej podpory Slovákov žijúcich v zahraničí. Ak chceme hovoriť o plánoch na rok 2015, týka sa to ťažiskových činností štátnej finančnej podpory. Ide o skvalitňovanie činnosti úradu, o vytváranie odborných analytických prác, vypracovanie správ a expertíznych podkladov či spolupráce s partnermi doma a v zahraničí."
Všetko. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

11.12.2014 o 19:35 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 19:39

Mikuláš Krajkovič

Uvádzajúci uvádza bod 19:42

Martin Fedor
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť predkladá v súlade s uznesením Národnej rady č. 33 zo 16. mája 2012 a § 9 zákona č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov správu výboru o stave použitia informačno-technických prostriedkov za I. polrok 2014. V súlade s § 9 zákona č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím ITP výbor požiadal Slovenskú informačnú službu, ministerstvo vnútra za časť Policajný zbor, ministerstvo obrany za časť Vojenské spravodajstvo, ministerstvo spravodlivosti za Zbor väzenskej a justičnej stráže, ministerstvo financií za Finančnú správu v mesiaci júl 2014 o zaslanie správy o použití ITP za I. polrok 2014.
Správu o použití ITP za I. polrok 2014 predložili všetky dotknuté subjekty vo verzii, ktoré neobsahovali utajované skutočnosti, a niektoré z nich aj informácie vo verzii obsahujúce utajované skutočnosti. Údaje o použití ITP neobsahujúce utajované skutočnosti, tak ako ich jednotlivé dotknuté subjekty predložili, sú uvedené v predloženej správe.
Výbor pre obranu a bezpečnosť uvedenú správu prerokoval 7. októbra 2014 na 52. schôdzi, zobral ju na vedomie a odporučil Národnej rade vziať ju na vedomie. Návrh na uznesenie je súčasťou správy.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k tomuto materiálu.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

11.12.2014 o 19:42 hod.

Mgr. MEconSc.

Martin Fedor

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
44. schôdza NR SR - 12.deň - A. dopoludnia
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 9:06

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Pán predseda, mám dva, keby som náhodou nestihol, poprosím ešte jednu minútu.
Prvý je, že sťahujem svoje tlače 1306, 1307.
A druhý je, že my sme v zásade včera ukončili novembrovo-decembrovú schôdzu, keď, tak včera sa mali spievať koledy. Myslím, že uznáte všetci... (Ruch v sále. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Pellegrini, Peter, predseda NR SR
Pán poslanec, ako ja, viete, že som bol veľmi tolerantný, ale o koledách, nechajte už to na nás, kedy sa budú spievať. Ja ako predseda parlamentu (potlesk) ponúknem nejaké riešenie a... Dobre? Ďakujem pekne. (Potlesk.) Končíme (reakcia poslanca Hlinu), naozaj nebudeme tu teraz diskutovať. Buď predložte procedurálny návrh, alebo končím.

Hlina, Alojz, poslanec NR SR
Moment, moment! Moment, pán predseda, pán predseda, ja som nedal procedurálny návrh, však mi ho dovoľte podať.

Pellegrini, Peter, predseda NR SR
Tak nech sa páči, tak ho najprv predložte a potom ho odôvodnite v zmysle rokovacieho poriadku.

Hlina, Alojz, poslanec NR SR
Dobre. Takže najskôr podávam procedurálny návrh, a to taký, aby sme o koledách spievali o dvanástej vo vestibule. A odôvodňujem, dobre? Naozaj sa nehodí, aby sme po hlasovaní, keď podržíte Počiatka, spievali v tejto sále koledy, lebo je to výrazom... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

12.12.2014 o 9:06 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 9:07

Juraj Miškov
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predseda, vážení kolegovia, len chcem teda ubezpečiť, že to, čo máte pred sebou v celofáne, nemá nejaký závadný charakter, sú to lampióny šťastia. My s rodinou zvykneme na Nový rok takýto lampión vypustiť a zaželáme si každý za seba niečo. Tak som sa chcel s týmto podeliť s vami, a teda pokúsiť sa vám sprostredkovať túto skúsenosť, aby ste možno na Nový rok popri tom, ako buchnete šampanské alebo buchnete pár petárd, možno vypustili aj takýto lampión šťastia a zaželali si to, po čom túžite.
Takže ešte raz, neviem, či bude príležitosť, ale všetkým kolegom chcem zaželať šťastné a veselé. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

12.12.2014 o 9:07 hod.

PhDr.

Juraj Miškov

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video