45. schôdza

12.12.2014 - 12.12.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 11:22 hod.

Ing.

Ján Hudacký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:22

Ján Hudacký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda. Pokúsim sa dostať tú celú diskusiu trochu do vecnejšej roviny a budem reagovať na pána ministra, ktorý dosť často tu spomínal, ako za firmou Fleetpay, resp. Paywell, je tá základná referencia od firmy Cromwell. V podstate ja proti firme Cromwell nemám nič, čo by som jej mohol vytýkať. Pôsobí na tomto trhu, to je jasné. V každom prípade zabezpečuje len, nie je vôbec materskou spoločnosťou, zabezpečuje len referenciu v oblasti ekonomickej a finančnej spôsobilosti pre firmu Paywell, ktorá vyhrala túto súťaž. Aby sme v podstate vedeli, o čom rozprávame, pretože tu sa snaží, alebo snažíme dostať do povedomia ľudí aj poslancov, že vlastne za tým všetkým je kredibilná firma Cromwell, ktorá, prakticky potom už nemôžeme viac-menej nič spochybňovať. Čiže nie je to celkom tak. Firma Cromwell zabezpečuje len referencie v oblasti ekonomickej a finančnej spôsobilosti pre firmu Paywell.
Ja potom vo vystúpení konkrétne poviem, kde boli v podstate, kde vidíme tú netransparentnosť, kde boli v podstate našité tie podmienky na firmu Paywell, a to predovšetkým technickej spôsobilosti, ale nebudem v tejto faktickej poznámke o tom hovoriť.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 11:22 hod.

Ing.

Ján Hudacký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:23

Viliam Jasaň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja už v podstate ani nemám čo povedať, lebo moji kolegovia už niečo spomenuli, ale minimálne, pán podpredseda vlády, myslím si, že vo svojom vystúpení ste jasne poukázali na účelovosť a falošnosť tohto predloženého návrhu. Je asi jasné každému, že keď niekto podniká, tak podniká kvôli zisku. A čo je zisk? To je to, keď niekto niečo urobí, dostane za to nejaké peniaze a odpočíta si z toho náklady.
Pán Zajac tu len vyhodil nejakých 135 mil., ale nehovorí o tom, aké sú tam náklady, a dostali by sme sa možno k určitému číslu, ktoré z pohľadu zisku nebolo zaujímavé pre iné subjekty ani pre banky, ktoré ako tvrdili, by podmienky splnili, aj keď vy tvrdíte, že boli účelové, ale keď sa ich toľko vyjadrilo, že podmienky by splnili, ale nebolo to pre nich zaujímavé a nebolo to pre nich zaujímavé z pohľadu zisku.
A preto tvrdím to, čo som povedal na úvod, že celé toto divadielko predvianočné a celý tento návrh je len falošnosť, demagógia zo strany tých, ktorí podpísali tento návrh.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 11:23 hod.

RSDr.

Viliam Jasaň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:23

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Keďže mám iba dve minúty, nemám možnosť reagovať na všetkých, tak vám prečítam iba jednu takú vetičku: "Vylúčenie uchádzača z dôvodu neobvykle nízkej ceny bolo správne." Napísal, hneď vám to poviem, prvý podpredseda vlády a minister dopravy a výstavby Ján Figeľ. (Potlesk.)
Čiže ešte raz sa k tomu vrátim. Za vlády Ivety Radičovej bolo 6,72, za vlády Roberta Fica je 6,15. To je základný rozdiel. Ak tu chcete dnes niečo povedať, mali ste si, pán Matovič, pán Lipšic, páni všetci, ste mohli toto presne urobiť. Mohli ste tú cenu znížiť o 10 %. Ale neurobili ste, chápete? V tom je to vymyslené. Toto je hlavným dôkazom toho, že to je vymyslené.
Tu máte ix dôkazov, ktoré tu budú jasne dané aj dnes, ako ste mohli a neurobili ste. A to sú tie základné veci, že celá vaša politika, keďže ste nervózni, a tunák vystúpenia pána Hlinu o tom svedčia, že je proste úplne nervózny, je o tom, že proste nemáte v rukách argumenty. A keď dochádzajú argumenty, prichádza krik, prichádza vyskakovanie (začiatok potlesku), prichádza obviňovanie, prichádzajú krádeže. (Koniec potlesku.)
Pán Matovič, nič ste nekonali, keď za vlády Ivety Radičovej boli obrovské zbojstvá a zlodejiny. Ostatní páni poslanci tu sedeli, keď sa kupovali poslanci. Takisto nič nepovedali, nevystupovali, neprotestovali.
To sú všetko veci, že vaše morálne právo je proste na nule, vôbec niečo povedať. A tu máte jasné dôkazy, ktorými ste konfrontovaní, o tom, že keď ste boli vy, bolo 6,72, my sme cenu znížili alebo cenu, teda sa znížila na ministerstve dopravy na 6,15. Súťažou. (Reakcia z pléna.)
To znamená, toto je podstatné, že došlo k zníženiu, a napriek tomu, že došlo k zníženiu, chcete odvolávať. A to je jasným dôkazom toho, že len preto, aby ste si vytvorili nejaký priestor pre politikárčenie. A tuto všade sú tie dôkazy, ako som už povedal.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.12.2014 o 11:23 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:27

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážené dámy, vážení páni, vypísanie súťaže na zabezpečenie platieb za službu elektronického mýta, á, výberu mýta palivovými kartami bolo jednou z dvoch podmienok ukončenia konania o porušení pravidiel fungovania Európskej únie. Týkalo sa verejnej zákazky na poskytovanie komplexnej služby elektronického výberu mýta - a to tu už bolo spomínané.
V ďalších troch námietkach zo strany Európskej komisie nebolo preukázané porušenie pravidiel fungovania Európskej únie, to znamená, že Slovenská republika dokázala Komisii vysvetliť použité postupy, s čím aj Európska komisia súhlasila a toto vysvetlenie akceptovala.
Keby sme neakceptovali tie dve podmienky ukončenia predmetného konania, mohlo by dôjsť k postúpeniu tohto konania na Európsky súdny dvor, ktorý by už nerozhodoval iba o čiastkových otázkach samotného konania, ale rozhodoval by o komplexnej službe elektronického výberu mýta ako celku. Konanie na Európskom súdnom dvore by prestavovalo nepredvídateľné riziko s hrozbou prehry v spore, čo by malo fatálny dopad na Národnú diaľničnú spoločnosť a priamo prenesením všetkých dôsledkov na štát.
Takže je úplne zrejmé, že verejné obstarávanie sa uskutočniť muselo. Myslím si, že to aj poslanci KDH chápu a nikto sa o tomto nesporí. Ja to ešte podporím ďalšími stanoviskami, ktoré zaujímala bývalá vláda k tomuto prípadu.
Čiže tieto skutočnosti si uvedomovala aj predchádzajúca vláda, čiže vy, ktorí ste sa podpísali pod tento návrh, čo jednoznačne vyplýva z písomnej komunikácie medzi jej predstaviteľmi a Európskou komisiou. Napriek tomu, že ste o probléme vedeli, bývalá vláda v tejto veci dostatočne nekonala, a tým pádom tento prípad ani nevyriešila. Absurdné je, že dnes sa tvárite, ako keby ste o ničom nevedeli. Ale dovoľte mi trochu vám osviežiť pamäť.
Vtedajší prvý podpredseda vlády pán Figeľ napríklad 9. marca 2011 oznamuje Európskej komisii niekoľko zásadných stanovísk. Najzaujímavejšie v kontexte tej diskusie, ktorá tu už prebieha, je to, v ktorom píše, že je pripravený nariadiť Národnej diaľničnej spoločnosti vstúpiť do priameho zmluvného vzťahu s firmou Fleetpay bez toho, aby prebehlo akékoľvek verejné obstarávanie. Toto sa vám ako počúva? (Potlesk.)
Tak si to predstavte, nad týmto bývalá vláda aktívne a úplne reálne uvažovala, a dnes tu chcete spochybňovať transparentné a plnohodnotné verejné obstarávanie. Čiže bola úvaha o tom, že vstúpiť priamo do zmluvného vzťahu s firmou Fleetpay, tou Fleetpay firmou, ktorú tu kritizujete, to zlo, ktoré tu spomínate, vy priamo bez súťaže vstúpiť do zmluvného vzťahu. Tak to už bol aký nápad?!
My sme sa, samozrejme, vybrali štandardnou cestou verejného obstarávania a na to sme sa dohodli aj s Európskou komisiou. A na základe našich krokov nakoniec aj konanie Európska komisia úplne ukončila bez akýchkoľvek negatívnych dopadov na Slovenskú republiku. Nespochybniteľný fakt. Stalo sa to už začiatkom tohto roku.
Vy ste tu spomínali, pán Zajac, myslím, že sme dva týždne nič nekonali. No ja sa potom pýtam, čo vy ste robili dva roky? Dva roky ste nič nekonali a tento problém ste jednoducho nevyriešili. Mali ste možnosť viac-menej nekonečnú, čo s tým všetkým urobiť, neurobili ste nič. Len ste uvažovali nad tým, že zazmluvníte priamo Fleetpay.
A teraz k samotnej súťaži. Podmienky účasti umožňovali účasť v súťaži mnohým spoločnostiam z celej Európy, ako aj z celého sveta. Preto sú argumenty predstaviteľov opozície o účelových kritériách predmetnej súťaže nepravdivé. Tým pádom je rovnako úplne nenáležité spochybňovať výsledok súťaže ako celku. Viaceré banky sa verejne vyjadrili, že sa mohli súťaže zúčastniť, ale po analýze nakoniec záujem neprejavili.
Prečo spomínam práve banky? Nuž preto, lebo kľúčovým argumentom opozície je, že banky by takúto službu údajne vedeli dodávať za zlomok ceny, to už sú tie vaše spomínané malé percentá, v porovnaní s tou, ktorú vygenerovala súťaž. Keby to bola pravda, to, čo tvrdí opozícia, tak by naozaj museli stáť v rade tie banky, aj všetky firmy, ktoré sú schopné poskytovať zúčtovanie palivových kariet, ktorých je tiež veľa, ktoré pôsobia po celej Európe v rámci výberu mýta, ktoré by sa tejto súťaže mohli zúčastniť. Tak sa pýtam teda, že kde boli.
Ešte pripomeniem, že tie banky sú dôležité spomínať aj preto, že vy tvrdíte, že to mohli referencovať len systémom na zúčtovanie palivových kariet, a zabudnete dodať, že je tam napísané jasne, že aj obdobným spôsobom, čiže projektom, ktorý je iba vo vzťahu k zúčtovaniu platobných kariet. Tak sa ešte raz pýtam, kde boli?
Chcete povedať, pán Lipšic, že sa tie banky zľakli? - podľa toho vášho vystúpenia. A čoho sa tak asi zľakli? A synchronizovane sa zľakli hneď všetky banky z celej Európy, aj všetky firmy, ktoré by vedeli mať takúto referenciu. A čoho sa tak báli? Báli sa dokonca tak, že sa ani neodvážili spýtať na vysvetlenie súťažných podkladov, čo je naozaj už úplná maličkosť, sa aspoň spýtať, že ako ste mysleli túto alebo inú referenciu. Ani to sa neodvážili. Tak to už teda musel byť naozaj veľký strach. Viem, že všeobecne sú konšpiračné teórie obľúbené, ale toto je už naozaj v rovine veľkého science fiction.
Chcel by som teda vidieť niekoho, kto by dokázal odradiť všetky firmy, ktoré takúto službu poskytujú výbercom mýta v iných krajinách, a všetky banky a v princípe nielen európske, ale z celého sveta. Čiže podľa vašej teórie opozičnej niekto vytvoril tak efektívny strach a obavu z toho, že sa všetky takého veľké inštitúcie, ktoré, v princípe banky vládnu svetu dnes finančne, a tým pádom viac-menej úplne, že sa ani spýtať neodvážili. Nieto ešteže si dovolí dať ponuku.
Druhá možnosť by bola v rámci súťaže, že by sa o tej súťaži nijakým spôsobom nedozvedeli, pretože by ju NDS vyhlásila nejak pokútne. Samozrejme, že to nie je tento prípad. Súťaž bola riadne zverejnená v Úradnom vestníku Európskej únie, ako aj vo Vestníku verejného obstarávania.
Ďalšia možnosť by bola, že by nepochopili rozsah súťaže, pretože by ju NDS nevyčíslila riadne, uviedla by nejakú zavádzajúcu marginálnu hodnotu zákazky a niekto by si to jednoducho len nevšimol. Naopak, NDS zverejnila riadne celú predpokladanú hodnotu zákazky vrátane všetkých potenciálnych dodatkov.
To je aj to, čo sa tu pán Viskupič pýtal, že prečo je tam rozdiel, suma 135 mil. je suma kompletná aj so sumou potencionálnych dodatkov.
A to ešte tiež treba spomenúť v rámci toho vášho vypočítavania. Momentálne sú dve sumy, jedna je regulárne zazmluvnená a druhá sú opcie, ktoré sa nemusia vôbec v budúcnosti naplniť, čiže tá suma vôbec nie je 135 mil. Ale zverejniť a vyčísliť ju bolo správne v celom rozsahu, aby nikto nepochyboval, že to je veľká súťaž. Aby sa náhodou tie banky, aby si to náhodou tie banky nevšimli, že to je príliš malé a nezaujímavé pre nich.
V zásade by som chápal, že by bol dôvod na diskusiu v tomto pléne, keby boli súťažné podklady nejasné, množstvo záujemcov o súťaž by doslova zavalili NDS otázkami a žiadosťami o vysvetlenie samotných podkladov.
Taktiež by som chápal, že by mohla byť debata v prípade, že by NDS vylúčila zo súťaže veľké banky zvučných mien či veľké medzinárodné firmy, ktoré takúto službu zjavne poskytujú.
Rozumel by som aj záujmu o vysvetlenie a diskusiu v prípade, že by bol celý proces pretkaný množstvom námietok na Úrad pre verejné obstarávanie rôznymi revíznymi postupmi, tak ako to bežne v súťažiach býva, že by bola kopa vylúčených zo súťaže, ktorí by sa sťažovali, kde sa len dá, čo je tiež bežná prax a vieme, že končíme častokrát na súdoch a na viacerých stupňoch súdov.
V tomto prípade sa nič také neudialo, absolútne nič. Žiadne otázky, žiadne námietky, žiadne podania na ÚVO, žiadne odvolania, žiadne revízne postupy. Nikto absolútne nič nespochybňoval.
Samozrejme, zľakli sa, tak radšej nič nehovorili. Všetci boli tak zľaknutí z celého sveta, že nikto sa neodvážil ani len opýtať. Toto myslíte fakt vážne?!
Samozrejme, nikto nič nespochybňoval až dovtedy, kým to vám, opozícii, nezapasovalo do strategického plánu spochybňovania všetkého, čo robíme. Rozumiem nervozite úplne roztrieštenej pravice, ktorá nie je schopná prichádzať s reálnymi témami a je dnes jednoducho programovo úplne prázdna.
Navyše je zrejmé, že výsledky našej práce sú objektívne výrazne lepšie ako tie, ktoré tu experimentálny zlepenec prinášal za bývalej vlády.
Opozícia mala hneď po nástupe súčasnej vlády množstvo apokalyptických predpovedí, ako naša vláda túto krajinu jednoducho rozvráti. Ale opak je pravdou. Úspešne konsolidujeme verejné financie, znižujeme nezamestnanosť a postupne stabilizujeme situáciu vo viacerých sektoroch. Napríklad v rezorte dopravy sme zazmluvnili dvakrát toľko európskych fondov ako pán Figeľ. Vyčerpali sme dvakrát toľko európskych peňazí ako Figeľ a prepisujeme historické rekordy v objeme prostriedkov smerujúcich do investičných projektov. Na Slovensku sa nikdy nebudovalo v jednom čase toľko cestnej a železničnej infraštruktúry ako teraz. Jednoducho v tomto sa nám darí.
Opozícia teda intenzívne hľadá zástupné témy, ako je aj táto. Samotné odôvodnenie návrhu na odvolávanie je toho dôkazom. Ide o účelovú konštrukciu, nepodloženú žiadnymi relevantnými faktami, a to poslanci na výbore, ako aj na návšteve NDS sa snažili tváriť, že majú záujem o vecnú diskusiu. Dnes je zrejmé, že to vôbec nebola pravda.
A počúval som, čo tu už bolo povedané, a stále som v tom utvrdený, že žiadny z poslancov nevedel identifikovať ani jediné miesto, kde by bol porušený zákon, alebo miesto, kde by NDS konala zjavne účelovo v snahe diskriminovať nejakého účastníka. Všeobecne ste to povedali, že to tak je, ale ja by som chcel vidieť, kde konkrétne to teda tak je tam napísané.
Keby NDS konala tak, ako poslanci opozície tu deklarujú alebo si predstavujú, tak by NDS musela flagrantne porušovať zákon. Mám to teda chápať tak, že vy navádzate nás priamo na porušovanie zákona? Vy chcete rozhodovať o tom, kto má alebo nemá vyhrávať vo verejných zákazkách? To je tá nová stratégia vaša? Že pán Zajac povie, ktoré firmy môžu vyhrať a ktoré nie?! To je, to je to, o čom sa tu bavíme? (Potlesk.)
Opozícia si vymyslela fikciu aj o primeranej cene za takúto službu. Tvrdí, že to musí byť cena podobná ako za spracovanie bežnej transakcie platobnou kartou, teda na úrovni 1 až 1,5 percenta. Treba opäť pripomenúť, že cenu vygenerovala jednoducho súťaž, ktorá určite nebola šitá na mieru, pretože, ako som už spomínal, viaceré banky sa verejne vyjadrili, že sa mohli súťaže zúčastniť, aj keď tak nakoniec zo svojich dôvodov neurobili, ale povedali aj viac.
Napríklad, že nemožno porovnávať takýto systém so systémom bežného zúčtovania platobných kariet, pretože ide o rozdielny platobný systém, kde pre štandardné platobné systémy je využívaná iná infraštruktúra ako pre palivové karty.
Ďalej povedali, že využitie palivových kariet je značne limitované v porovnaní s bežnými kartami vydávanými kartovými spoločnosťami, a tým pádom aj rozširovanie tohto potencionálneho biznisu je výrazným spôsobom limitované.
Ale hlavne, že rozšírenie už existujúcich systémov, ktoré dnes používajú na zúčtovanie platobných kariet, keby chceli rozšíriť o zúčtovanie aj palivových kariet, by to vyžadovalo značnú počiatočnú investíciu.
Takže je úplne zrejmé, že porovnávame neporovnateľné, alebo vy opozícia, pán Zajac najmä, porovnávate dve rôzne veci, a to nehovorím ja, ale hovoria to aj banky.
A teraz sa už opäť vrátim k spomínanému dokumentu, ktorým bývalá vláda, súčasná opozícia, ústami pána Figeľa informovala Európsku komisiu o postupe v tejto veci. Aj tu pán Figeľ píše, pán Zajac, vy by ste o tom mali predsa vedieť, nakoniec ten dokument musel vznikať v NDS-ke, kde ste sedeli, že: "Potenciálny poskytovateľ takejto služby bude potrebovať minimálne šesť mesiacov na navrhnutie, následné vybudovanie potrebnej infraštruktúry, ako aj uzavretie zmluvných vzťahov s príslušnými osobami, v tomto prípade najmä vydavateľmi palivových kariet."
Aké budovanie? Veď podľa vás to banky už majú vybudované. A aké nové zmluvné vzťahy, keď to teda celé majú hotové? Však len použijú systém, čo majú, a za to 1 až 1,5 percenta to môžu predsa NDS rovno poskytovať.
Prečo som niečo takéto v tom vašom dokumente sa nedočítal? Malo tam byť napísané, že to bude veľmi jednoduché, že stačí, keď to nejaká banka za spomínané percentá urobí a bude to vybavené.
Takže je viac možností. Buď klamete, pretože si pamätáte, čo ste tam napísali, alebo neviete, o čom hovoríte, pretože si nepamätáte, čo ste tam napísali, alebo neviete, o čom hovoríte, pretože tomu nerozumiete. (Smiech v sále a potlesk.)
Posledná oblasť, ktorú ste spomínali, je, že vyhrala schránková firma. A keď už sa bavíme naozaj o teda takejto zásadnej veci, kde jasne platí v zákone, že keby Národná diaľničná spoločnosť vylúčila akúkoľvek firmu kvôli teritoriálnej príslušnosti, alebo teda podľa toho, odkiaľ tá firma je, alebo kde je registrovaná, konala by určite a nespochybniteľne z pohľadu súčasného zákona protizákonne.
Tým opäť sa vraciam k tomu, že je toto vlastne navádzanie na to, aby NDS mala konať, alebo optimálne podľa vás mala konať NDS protizákonne?! To je to, o čom sa tu bavíme?
Ešte ani dnes podľa súčasne platného zákona nie je možné postupovať ináč v obstarávaní. Vieme, že ostatná novela, ktorá vstúpi čoskoro do platnosti, zákona o verejnom obstarávaní už takúto možnosť nejakú prinesie.
Fakt je ten, že spoločnosť Paywell je dcérskou spoločnosťou, niekto to tu z vás povedal, že to nie je dcérskou spoločnosťou, no je dcérskou spoločnosťou firmy Cromwell, ktorá naozaj na slovenskom trhu pôsobí viac rokov. Je to najväčší súkromný poskytovateľ poštových a doručovacích služieb na Slovensku. A sám verejne teda tvrdí, a dá sa to z dostupných verejných údajov verifikovať, že zamestnáva 550 ľudí a v roku 2013 dosiahla obrat takmer 50 mil. eur. Navyše sa k jej vlastníctvu verejne prihlásil konkrétny vlastník.
Čo je ale zvláštne teda, že dnes firma Cromwell je pre vás neprípustná, považujete ju za schránkovú a neviem akú firmu, pričom jej služby ste si zazmluvňovali aj vy, bývalá vláda a vy všetci, ktorí ste boli jej súčasťou. Dnes nás obviňujete z toho vlastne, že sme konali zákonne. Že ju NDS na základe platných zákonov vylúčiť nemohla. Čo je naozaj paradox, obzvlášť, keď ste aj vy bez problémov s takou firmou spolupracovali a vôbec vás to nevyrušovalo.
No, a keď už sme pri firme SkyToll, lebo o tom ste tu tiež veľa rozprávali, tak by som vám rád pripomenul, ako ste vy nezmyselne, a to neviem, či niekto vôbec eviduje, podľa mňa je to pomerne nová vec, lebo sme sa tomuto až tak analyticky historicky nevenovali, ale asi budeme musieť si pozrieť naozaj my všetky zmluvy historicky, ale nemali sme zatiaľ na to čas, ale jednu sme, jednu sme tu našli.
Čiže je to príbeh o tom, ako ste vy nezmyselne vyplytvali 4,6 až 6,5 mil. eur. A viete, za čo to je? Posunuli ste splátky za mýtny systém z rokov 2012 a 2013 do rokov 2014 a 2015 spolu vo výške 80 mil. Problém je v tom, že vy ste chceli deklaratórne ukázať, akože máte nejaké úspory v rozpočte, čo je tiež paradoxné, pretože NDS-ka bola ešte vtedy mimo sektor.
Ale čo je dôležitejšie, je, že to vôbec nebolo nutné, pretože Národná diaľničná spoločnosť v tej dobe mohla využiť vlastné zdroje alebo kontokorentné úvery s oveľa lepším úročením, s akým ste sa vy dohodli so SkyTollom. Opäť normálne ste uzavreli dohodu so SkyTollom napriamo, bez akejkoľvek súťaže. SkyToll, tá pre vás "apage satanas" firma, s ktorou sa nikto nemá ani baviť, ani ju nemá spomenúť. Pán Figeľ napriamo posunul a rozdiel na úrokových sadzbách, to je všetko zdokumentovateľné, je 4,6 mil. eur za nič. (Potlesk.)
A ešte poviem takú pikošku, že ako to celé prebehlo. Pôvodný zámer bol, aby to úročenie za tie odložené splátky bolo až 5 %, čiže 5 % by zinkasovala firma SkyToll len za to, že by sa posunuli dve splátky. Práve pán Gajdoš na predstavenstve zastavil podpis takéhoto neadekvátneho úročenia 5-percentného. Nakoniec sa teda aj páni v KDH rýchlo spamätali a znížili tú sadzbu na 3,5, z čoho stále vyplýva teda, že škoda bola, alebo zbytočne NDS-ka zaplatila navyše na úrokových sadzbách 4,6 mil. A pokútne v nejakú sobotu, čo predstavenstvo Národnej diaľničnej spoločnosti nikdy v sobotu nezasadalo, zasadli a bez, vtedy už radšej využili moment, že tam pán Gajdoš nebude, aj tak to teda uzavreli na toho 3,5 percenta. Žiadna súťaž, priame rokovanie, firma SkyToll, 4,6 mil. - to je čo? To je v poriadku?!
A keď nadviažem aj na to, čo som hovoril na úvod tie vaše teórie o tom, že načo súťažiť? Však zazmluvnime priamo Fleetpay, tu sa so SkyTollom priamo dohodneme. To bola pohodička. Pán Lipšic, to vás nevyrušovalo? Vy ste boli vtedy v KDH. Všetci ste boli súčasťou tej vlády. Čo poviete na toto? (Potlesk.)
Rád by som vám ešte prečítal to, čo tu už pán Kaliňák povedal aj na margo celého SkyTollu. Pán Figeľ píše v roku 2011, reprezentant, prvý podpredseda vlády, čiže legitímny predstaviteľ vašej vlády nespochybniteľne, váš stranícky šéf, váš stranícky šéf, tuto pána Zajaca stranícky šéf, píše: "Záverom si Slovenská republika dovoľuje opätovne zopakovať, že nepriznáva porušenie akejkoľvek svojej povinnosti vyplývajúcej z práva EÚ v oblasti verejného obstarávania." Najdôležitejšie dôvody, ktoré vedú Slovenskú republiku k zachovávaniu tohto stanoviska, možno stručne zhrnúť takto:
"Národná diaľničná spoločnosť nediskriminovala jedného z uchádzačov tým, že ho vylúčila z dôvodu nesúladu ponuky s podmienkami stanovenými v súťažných podkladoch. NDS celkom legitímne posúdila súlad obsahu ponuky uchádzača so súťažnými podkladmi. Keďže ponuka nebola v súlade s požiadavkou týkajúcich sa dieselagregátov, musela ponuku vylúčiť. Nebolo povinnosťou NDS vynakladať alebo domýšľať obsah uchádzačovej ponuky."
To je taká nepodstatná pasáž, relatívne, aj keď s obsahom, ale podstatnejšia je táto.
"Vylúčenie jedného z uchádzačov z dôvodu neobvykle nízkej ceny," to, čo vy ste tu hovorili o tom, že bola tá pôvodná súťaž v roku 2009 o 200 mil. predražená, tak počúvajte, čo ste si, čo si o tom vlastne myslíte v skutočnosti ako bývalá vláda. Vy všetci si myslíte toto: "Vylúčenie jedného z uchádzačov z dôvodu neobvykle nízkej ceny bolo správne.
1. Keďže tento uchádzač predložil výrazne nižšiu cenovú ponuku v porovnaní s dostupnými informáciami o cenách porovnateľných systémov zodpovedajúcich aktuálnemu stavu dosiahnutého vývoja, bolo legitímne, že NDS požiadala o vysvetlenie neobvykle nízkej ceny.
2. Písomná žiadosť o vysvetlenie bola plne v súlade s požiadavkami práva EÚ, keďže bola dostatočne jasná a zrozumiteľná na to, aby mohol uchádzač poskytnúť podrobné vysvetlenie." Čo aj urobil.
"3. Uchádzač sám ukázal, že jeho ponuka nebola vierohodná a seriózna, keďže nevysvetlil presvedčivo vo svojom vysvetlení, ako dosiahne deklarovanú efektívnosť systému pri zachovaní neobvykle nízkej ceny."
Takže čo? Ste tu kričali, že to je škandál, že to je jasný dôkaz, neviem čo všetko (rečník zobral do rúk citovaný materiál, ukazujúc ho plénu), čierne na bielom.
To, že sa tu aj teda píše o tom, že ste vedeli alebo si nepamätáte, to už teda neviem teraz, alebo ste o tom vôbec ani vtedy nevedeli, ale vyprodukovali ste takýto dokument, že tá implementácia nového systému by jednoducho vyžadovala minimálne šesť mesiacov, čo svedčí o tom, že aj vy ste vedeli, alebo mali ste vedieť, že ten systém je úplne odlišný.
Takže záverom. Celý proces verejného obstarávania bol transparentný a legitímny, realizovaný bez jedinej otázky k súťažným podkladom, bez akejkoľvek žiadosti o vysvetlenie súťažných podkladov, bez jedinej námietky, resp. revízneho postupu. Podmienky účasti umožňovali účasť súťažiť mnohým spoločnostiam z celej Európskej únie, ako aj z celého sveta. Tento fakt je jednoznačne potvrdený verejnými vyhláseniami viacerých bankových inštitúcií. Preto sú argumenty predstaviteľov opozície o účelových kritériách predmetnej súťaže nepravdivé, tým pádom je rovnako absurdné a nenáležité spochybňovať výsledok súťaže ako celku.
Ešte chcem pripomenúť, že sám iniciatívne som oslovil Úrad pre verejné obstarávanie, aby zaujal stanovisko a skontroloval túto súťaž. Vy ste tam hovorili o tom, že ako rýchlo-nerýchlo. V každom prípade, neviem, ani to neni podstatné, podstatné je to, že ja nemám vôbec problém s tým, že nech to skontroluje ktokoľvek, a keď už, tak je tu nejaké ÚVO, ktoré by mohlo k tomu zaujať a má mandát na to, aby zaujalo k tomu nejaké relevantné stanovisko.
Ďakujem, skončil som. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.12.2014 o 11:27 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:53

Július Brocka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán minister, veľa zo svojho vystúpenia, veľa času ste vo svojom vystúpení venovali opozícii. Áno, aj za nás boli výberové konania, aj za nás existovali schránkové firmy a my sme za isté prešľapy, tá opozícia, aj niesla politickú zodpovednosť. Ale vy osobitne, vy osobne aj osobitne v SMER-e a SMER máte tú vlastnosť, že viete niektoré veci "doťahovať" do takej dokonalosti, až je to absurdné.
A teraz osobitne tie schránkové firmy, ktoré, podľa istých informácií na Slovensku 300 firiem účastných v tendroch so štátom vzniklo až po vyhlásení súťaže. Tieto schránkové firmy a príbehy týchto firiem sú o tom, ako na štáte zarábajú nehorázne sumy, a pritom okrádajú štát aj všetkých občanov a vy im pri tom asistujete.
Napríklad tá firma Fleetpay to je tá firma, čo zarábala na tej súťaži vlastne bez súťaže a ktorá v roku 2012 z tržieb 7,5 mil. mala zisk 3,5 mil. Viete si vy predstaviť, ako musí pán Paška blednúť, že tá jeho firma Komed s jednou zamestnankyňou zarobila len 350-tisíc eur za rok pri jednej zamestnankyni, a Fleetpay zamestnával dvoch zamestnancov. Dvaja zamestnanci za jeden rok vyrobili 3,5-miliónový zisk na štáte.
Ak si vy myslíte, že sú všetci hlupáci, aj vaši voliči, je to veľký omyl. Ak si vy myslíte, že vám stačilo odvolať pani Zmajkovičovú z predsedníctva dozornej rady a netreba odvolávať predsedu dozornej rady Chomu, tak je to veľký omyl. Aj Choma musí odísť. Toto je stonásobne väčší škandál ako piešťanské cétečko. Nielen vy, pán minister, aj Choma musí odísť... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 11:53 hod.

Ing.

Július Brocka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:55

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Skôr také dve predbežné poznámky.
Pán minister, viete mi odpovedať na moju otázku, prečo nepodlieha diaľničné mýto monopolnej dani? Na to nevie odpovedať nikto. Ani neomarxisti sediaci v horných radoch. Nič. Čo vás tak púta k tomu mýtu, že nepodlieha monopolnej dani? Čo konkrétne?
Druhá vec, schránkové firmy. Aj o tom budem hovoriť, pretože, viete, čo je náhoda, pán minister? Že tie schránkové firmy, ktoré získavajú vo vašom rezorte obrovské zákazky, nielen Paywell, ale aj ďalšie, majú akoby náhodou jednu adresu. A o tom budem hovoriť potom vo vstúpení.
Ale k tomu, že prečo sa neprihlásili iní. Pán minister, prečo sa neprihlásili iní do tendra na piešťanské cétečko? Prečo sa len prihlásili sprostredkovateľské firmy a nie priamo dodávatelia Siemensu a Philipsu? Prečo? Mohli sa teoreticky prihlásiť. Lebo vedeli, že nemajú šancu. Vedeli, že tender, kam sa prihlásili v roku 2012 priamo dodávatelia, bol zrušený. Tak im asi povedali. Chcete dodávať? Tu je firma, tu je sprostredkovateľ, tu je Medical Group. Načo by išli do vopred prehratých alebo zrušených tendrov? Ktokoľvek? Naozaj sa pýtate, prečo sa neprihlásili ďalší?
A v Piešťanoch sa kvôli čomu neprihlásili ďalší? Len Medical Group a ešte neviem aká ďalšia sprostredkovateľská firma. To naozaj z nás chcete robiť hlupákov, pán minister?
Je mi to veľmi ľúto.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 11:55 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:57

Ľuboš Blaha
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán minister, keby ste videli, ako bledol pán Figeľ, keď ste hovorili o tých miliónoch, čo spackali, tak to krvi by sa mu nedorezali. Naozaj som veľmi rád, že ukazujete, kto to dnes hovorí. KDH naozaj nemá právo vôbec nejakým spôsobom moralizovať.
Ale najviac sa mi páčila tá časť o tej gigantickej konšpirácii, ktorú tu predpokladá pán Lipšic a ďalší, keď si myslí, že vy ste, vy riadite banky celého sveta. Tak to je krásne! Tak to je fantastické! Ja som rád, že tu sedíme s takým mocným človekom, ktorý riadi banky z celého sveta, celú tú konšpiráciu spriada Ján Počiatek zo Slovenska a celé sprisahanie celej zemegule kvôli slovenským palivovým kartičkám, to je fantastické!
Chcel by som tú konšpiračnú teóriu ešte doplniť tým, že za všetko väčšinou podľa konšpirátorov môžu mimozemšťania, takže ktovie, či pán Počiatek má ľudský pôvod. Dúfam, že áno. Každopádne, najhoršie na tom celom je, že KDH sa týmto spôsobom iba priživuje na balkanizácii slovenskej spoločnosti. A to je najsmutnejšie. Pretože vy ste touto kauzičkou, ktorú teraz fabrikujete, chcete naskočiť na vlnu masovej hystérie, ktorá tu vznikla prednedávnom, ale vy ste už stratili momentum. Toto už je naozaj za zenitom a vy ste opäť zaspali tú chvíľu, kedy bolo treba tieto veci živiť. A mám pocit, že ste si vybrali tú najhoršiu kauzu, pretože táto kauza je naozaj, naozaj čistá.
Čiže, aký to má efekt? Opozíciu to nespojí. Opozícia je ďalej rozdrolená ako práškový cukor. Stačí fúknuť. Koalíciu alebo SMER to nejakým spôsobom nerozdeľuje. Ja mám taký pocit, že sme spojenejší a zomknutejší ako kedykoľvek predtým, pretože takéto falošné obvinenia nás môžu jedine spojiť. A ja som nikdy v živote nemal také nutkanie podporiť pána Počiatka, ako keď hovorí pán Lipšic, že neomarxisti z vrchného radu, nikdy som nemal také nutkanie ako dnes. Pretože keď je niekto falošne obvinený, tak sa zaňho rád postavím.
No a posledná vec, ktorú by som chcel zdôrazniť, je, že mám taký pocit, že vy tu iba vytvárate atmosféru nedôvery a chcete paralyzovať štát, aby sa proste nič nekupovalo. Ale to nie je stratégia kresťanských demokratov. Toto je stratégia anarchistov, pri všetkej úcte.
Vďaka.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 11:57 hod.

PhDr. PhD.

Ľuboš Blaha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:59

Jozef Mikuš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Dve poznámky.
Jedna, ktorá súvisí aj možno s otázkou alebo s reakciou na pána podpredsedu Kaliňáka. Niekto tu o tom hovoril. Ziskovosť firmy Fleetpay, to znamená firmy, ktorá dnes vyberá palivovými kartami mýto, alebo teda zabezpečuje platbu palivovými kartami, je tak vysoká, že neobstojí dohad, a myslím, že pán Kaliňák to hovoril, že to je dohad pri odôvodňovaní vlády, že asi to nebol pre banky lukratívny biznis, čo nie je absolútne žiadna pravda.
Druhá poznámka. Veľmi oceňujem to, čo povedal pán minister na jednom z našich stretnutí, tých pracovných, keď povedal, že chyba sa stala, že výber mýta palivovými kartami nebol v rámci toho veľkého tendra. Tu už niektorí kolegovia hovorili asi prečo. Nebudem sa dohadovať, ale oceňujem to, že to povedal pán minister. A možno máte smolu, pán minister, že ste teraz tam, keď sa musí riešiť, alebo teda NDS-ka musí riešiť problém Európskej komisie. Ale ten problém nastal za škandalózny doplnok zmluvy so SkyTollom pre výber palivovými kartami, ktoré robí firma Fleetpay. Škandalózny, priamym zadaním schránkovej firme. Keby ste boli dali 10 %, predpokladám, že terajšie výberové konanie by bolo vyšlo na 10 %. To je problém, že tá NDS-ka ten výber spravila tak, že Fleetpay musel vyhrať.
A ak nemám pravdu, pán minister, prosím vás, odpovedzte mi na otázku: Ako by bola NDS-ka alebo štát riešil problém s firmou SkyToll a tým pádom aj s firmou Fleetpay, keby náhodou v tom výberovom konaní bola vyhrala firma iná, ktorá s Fleetpay nemá nič, žiadnu súvislosť?
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 11:59 hod.

Ing.

Jozef Mikuš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:01

Ján Hudacký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. Chcem zareagovať na pána ministra v tejto súvislosti, aká bola transparentná teda tá súťaž, že či teda bolo alebo neboli šité podmienky na firmu Fleetpay. A dotknem sa práve tej technickej spôsobilosti v rámci oznámenia o vyhlásení tejto verejnej súťaže a tam sa píše: "Záujemca vo svojej žiadosti o účasť, okrem iného teda za roky 2010, ´11 a ´12, preukáže, že realizoval minimálne jednu zákazku alebo projekt rovnakého alebo obdobného charakteru." Potiaľ by to bolo v poriadku. V podstate mohli by do toho ísť banky, ktokoľvek, kto chce.
Lenže, pokračujem ďalej, ale "s nasledovnými parametrami". A teraz: "Počas požadovanej doby realizácie zákazky projektu zabezpečenie výberu finančných prostriedkov prostredníctvom", počúvajte dobre, "palivových kariet", minimálne piatich vydavateľov týchto palivových kariet, "tak v režime predplatenia, ako aj v režime následného platenia".
Myslím si, že k tomu nič nie je treba dodávať. Jednoducho banky na základe tejto podmienky technickej spôsobilosti nemohli vstupovať do tejto súťaže. Takže toto je ten výsledok, prečo bola táto súťaž šitá na mieru firmy Fleetpay.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 12:01 hod.

Ing.

Ján Hudacký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:02

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán minister Počiatek, ja by som vám skúsil tak zosumarizovať podnikanie sociálnych demokratov v praxi. Existuje jedna firma v Košiciach, volá sa Komed, s. r. o., má jedného zamestnanca a majiteľom je Pavol Paška, je schopná vygenerovať ročný zisk 350-tisíc eur, to je na staré koruny 10,5 mil. korún, s jedným zamestnancom.
Potom existuje ďalšia firma, ktorá sa volá SkyToll, ktorej vy ste urobili, dohodili kšeft, ktorý už bol predražený o 200 mil. eur, a dohodili ste jej kšeft, kde je schopná spraviť ročný zisk na jedného zamestnanca iba 200-tisíc. Je slabšia. Povedzme, že je slabšia ako tá Paškova jedna zamestnankyňa. 200-tisíc eur na jedného zamestnanca, to je 6 mil. korún na jedného zamestnanca. Len sranda je, že tých zamestnancov má dvesto, tým pádom urobí ročný zisk 42 mil. eur čistého, podotýkam. Čistého! Super ryža. Čiže to je druhá, to je druhá firma v réžii sociálnych demokratov na Slovensku.
A tretia je, keď teda bavíme sa na túto tému, tak je to firma Fleetpay. Dnes teda už je, už sa volá Paywell. Nemusíme sa tváriť, že to je niečo iné. Tam dvaja zamestnanci sú schopní urobiť jedna celá, pardon, každý 1,8 mil. eur. Čiže toto je úplne naozaj ten poklad, príklad podnikania sociálnych demokratov.
Keď tam kolega Blaha v rohu, ktorý tu obviňuje zbohatlíkov, oligarchov, kapitalistov, tak mal by si pozrieť na tento príklad, na SkyToll, Fleetpay, Komed, toto sú tri firmy s vami spojené, kolega Blaha, neukazujte na kolegu Počiatka, tak ten by sa mal potom zamyslieť nad tým, že čo kritizuje. Vy ste vygenerovali tu firmy, ktoré sú schopné zarábať milióny, milióny na jedného zamestnanca, a ostatní živnostníci a podnikatelia hrdlačia na to, aby vy ste to mohli... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 12:02 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video