46. schôdza

27.1.2015 - 13.2.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

28.1.2015 o 16:53 hod.

doc. Mgr. PhD.

Martin Fronc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 16:44

Juraj Draxler
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte, aby som v stručnosti uviedol návrh na uzatvorenie Zmluvy o európskom spolupracujúcom štáte medzi Slovenskou republikou a Európskou vesmírnou agentúrou.
Ide o prezidentskú prednostnú zmluvu. Európska vesmírna agentúra je medzivládna organizácia pre výskum vesmíru a rozvoj kozmických technológií. Jej cieľom je podporovať a propagovať využitie vesmíru koordinovaním aktivít v oblasti vesmírneho výskumu a technológií medzi štátmi, ktoré sú jej členmi alebo spolupracujú s ESA v rámci prístupových fáz, a to striktne na mierové účely.
Slovenská republika v roku 2010 podpísala s ESA základnú rámcovú dohodu o spolupráci. Nadväzujúcou fázou spolupráce Slovenskej republiky s Európskou vesmírnou agentúrou je štatút tzv. európskeho spolupracujúceho štátu. Hlavným cieľom európskeho spolupracujúceho štátu a tohto štatútu je zapojiť krajinu do vybraných programov a aktivít ESA a pripraviť ju na efektívne čerpanie financií pre prípad neskoršieho pristúpenia k dohovoru o založení ESA, čím sa krajina stáva plnoprávnym členom Európskej vesmírnej agentúry.
Medzi ďalšie ciele európskeho spolupracujúceho štátu patrí predovšetkým rozvoj spolupráce medzi vedeckou obcou a priemyslom, ako aj rozvoj prírodovedných vzdelávacích programov na stredných a vysokých školách. Na základe obsahu zmluvy bude umožnené priame zapojenie slovenských výskumných a priemyselných kapacít do výskumných a vývojových programov Európskej kozmickej agentúry. Finančné prostriedky investované vládou Slovenskej republiky do spolupráce s ESA budú použité na financovanie kontraktov so slovenskými vedecko-výskumnými organizáciami a priemyselnými podnikmi, ktoré budú implementovať dohodnuté výskumné a vývojové programy ESA. Finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu budú čerpané výhradne slovenskými výskumnými a vývojovými organizáciami. Tiež bude umožnená vzájomná výmena informácií, účasť na školiacich programoch, výmena výskumných pracovníkov, spolupráca pri organizovaní odborných seminárov a podobných podujatí.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, ďakujem za pozornosť a dovoľujem si vás požiadať o prerokovanie a schválenie predloženého návrhu.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

28.1.2015 o 16:44 hod.

Juraj Draxler

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 16:47

Oľga Nachtmannová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport ako gestorský výbor pri rokovaní o návrhu zákona, o návrhu, pardon, na vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky s uzavretím Zmluvy o európskom spolupracujúcom štáte medzi Slovenskou republikou a Európskou vesmírnou agentúrou, tlač 1336 (ďalej len návrh), podáva Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní uvedeného návrhu a návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Po prvé, predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím z 12. januára 2015 č. 1374 pridelil návrh na prerokovanie Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Ako gestorský výbor určil Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Súčasne určil lehoty na prerokovanie návrhu vo výboroch a v gestorskom výbore.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením z 13. januára 2015 č. 549 a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport uznesením z 22. januára 2015 č. 155 zhodne odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky vysloviť súhlas s medzinárodnou zmluvou a rozhodnúť, že ide o medzinárodnú zmluvu, ktorá má podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky prednosť pred zákonmi.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v uzneseniach uvedených v druhej časti spoločnej správy predkladá Národnej rade Slovenskej republiky návrh uznesenia, v ktorom odporúča Národnej rade Slovenskej republiky podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky po a) vysloviť súhlas so Zmluvou o európskom spolupracujúcom štáte medzi Slovenskou republikou a Európskou vesmírnou agentúrou a po b) rozhodnúť, že ide o medzinárodnú zmluvu podľa článku 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi.
Gestorský výbor ma určil za spoločnú spravodajkyňu výborov s tým, aby som informovala Národnú radu Slovenskej republiky o výsledku rokovania výborov, odôvodnila návrh a stanovisko gestorského výboru a predložila návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky, ktorý tvorí prílohu spoločnej správy. Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport z 23. januára 2015 č. 159.
Ďakujem. Skončila som, pán podpredseda.
Skryt prepis

Vystúpenie

28.1.2015 o 16:47 hod.

Mgr. PhD.

Oľga Nachtmannová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:51

Peter Pellegrini
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ak dovolíte, ja len veľmi krátko, tak aby sme teda, ak aj pán poslanec chce vystúpiť, možno do hlasovania ukončili tento bod a mohli o ňom aj hlasovať.
Ja som dlho zvažoval, ešte keď som mal tú možnosť pôsobiť na ministerstve školstva, či Slovenská republika sa má, alebo nemá sa stať členom Európskej vesmírnej agentúry, či je na Slovensku potenciál, aby sa aj slovenské firmy zapojili do, do týchto veľkých projektov. A nakoniec môžem vyjadriť veľkú podporu tomuto návrhu, a to z dvoch dôvodov. Áno, na Slovensku je viac ako 28 firiem, ktoré prešli auditom a ktoré majú potvrdenie, že sú schopné zapájať sa do projektov v rámci Európskej vesmírnej agentúry. To znamená, že je veľmi veľký predpoklad, aby sa to členské vrátilo naspäť vo forme grantov a zákaziek. Ale čo je ešte väčším argumentom a čo ma úplne presvedčilo, bola návšteva skupiny mladých ľudí. Tu v Bratislave na Zámockej ulici sedia, kde v stiesnených, malých priestoroch pripravujú našu prvú slovenskú družicu. Družicu, ktorú môžu naozaj do roka dokončiť a ktorá by mohla niekedy v roku 2016 byť vypustená na obežnú dráhu a ktorá bude plniť úlohy monitorovania odrazu ultrafialového žiarenia od povrchu zemského, ako jedinečný projekt, ktorý môže prispieť k výskumu a vývoju.
A preto si myslím, že aj to je signál, že na Slovensku je potenciál, že sú tu šikovní ľudia, sú to ľudia pochádzajúci z univerzitného prostredia, akademického prostredia, vedeckého, a ja si myslím, že je našou povinnosťou, aby sme aj takýmto spôsobom týchto ľudí podporili. A dúfam, že budeme všetci hrdí, keď v roku 2016 možno práve tá družica, na ktorej títo mladí ľudia pracujú, poletí do vesmíru.
Ďakujem pekne. A preto ešte raz prihováram sa za podporu tejto zmluvy. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.1.2015 o 16:51 hod.

Ing.

Peter Pellegrini

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:53

Martin Fronc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda. Pán predseda sa nemusí obávať, určite stihneme hlasovanie o piatej, moje vystúpenie je krátke. Možno vás prekvapí, ale chcem sa vyjadriť na podporu tejto zmluvy. Viete, ten problém okolo toho, aby sme boli členom tejto agentúry, existuje už veľmi dávno, a vždy ten problém bol spojený s výškou vstupenky. Tá vstupenka nie je malá, to si treba uvedomiť, ale treba aj povedať to, že časť tých finančných prostriedkov, ktoré zaplatíme, ako vstupenka, vlastne sa dostane späť pre naše odborné tímy. Teda poviem to tu otvorene, je to aj predsa len istým spôsobom podpora výskumu, ktorý sa nachádza, ako všetci vieme, a pri schvaľovaní rozpočtu sme sa o tom bavili, v zložitej situácii. Čiže ja chcem vysloviť podporu. Jedno, čo nie je celkom zrejmé, prečo to musí byť, alebo má byť zmluva, ktorá má charakter prezidentskej zmluvy, to znamená, že tie ustanovenia sú nad zákonmi, to by možno mohol pán minister povedať, ale v zásade sa prihováram za podporu tejto zmluvy.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.1.2015 o 16:53 hod.

doc. Mgr. PhD.

Martin Fronc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:55

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predseda. Ja chcem tiež vysloviť uznanie a radosť z toho, že Slovensko pristupuje k takejto zmluve a k takejto spolupráci. Ja sám som tiež bol taký nadšený amatérsky astronóm a záujemca o kozmonautiku a viem, že celé roky to bolo niečo špičkové, na čo sme vzhliadali, že dnes máme možnosť naozaj sa pridať. A tiež ako aj bývalý učiteľ a človek, ktorý sa pohybuje v oblasti školstva, oceňujem aj ten prínos pre našu vedu a výskum a vysoké školstvo. Takže tiež za klub Obyčajných ľudí a nezávislých osobností podporujeme tento návrh.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2015 o 16:55 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:56

Dušan Čaplovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja len krátku poznámku, čo hovoril pán exminister, alebo minister, pán Fronc, áno, vo výbore sme našli jednoznačnú a jednomyseľnú zhodu, tak opoziční, ako aj vládni poslanci, a naozaj sme vychádzali aj z tých našich doterajších poznatkov, že Slovensko na to má. Že nielen v tej oblasti podnikateľskej, ale napríklad o tých veciach, ktoré hovoril aj pán predseda Národnej rady, ale i napríklad Ústavu experimentálnej fyziky Slovenskej akadémie vied v Košiciach či fakulty matematiky, fyziky a informatiky, je potenciál aj na ďalších fakultách vysokých škôl veľmi kvalitne sa zapojiť do tohto projektu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2015 o 16:56 hod.

doc. PhDr. DrSc.

Dušan Čaplovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:20

Ján Podmanický
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo. Vážený pán predseda, dovoľte, aby som oznámil členom výboru pre sociálne veci, že zvolávam 50. schôdzu výboru pre sociálne veci ihneď po prerušení schôdze Národnej rady Slovenskej republiky v rokovacej miestnosti výboru s programom – návrh vlády na skrátené legislatívne konanie.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

28.1.2015 o 17:20 hod.

JUDr. PhDr. PhD.

Ján Podmanický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
46. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia
 

Uvádzajúci uvádza bod 9:01

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pani podpredsedníčka Národnej rady. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi, aby som vám poprial príjemný deň.
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky je predložený návrh novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení, ktorého cieľom je najmä umožniť sporiteľom vystúpiť z II. piliera v období od 15. marca tohto roku do 15. júna, keďže sa ukazuje, že pre veľkú čas sporiteľov je účasť v II. pilieri s najväčšou pravdepodobnosťou nevýhodná.
V súvislosti so začatím výplatnej fázy v systéme starobného sporenia prebieha na začiatku roka v spoločnosti diskusia, ktorej meritum je výhodnosť, resp. nevýhodnosť účasti v II. pilieri.
Na základe prvých ponúk starobných dôchodkov z II. piliera sa ukazuje korektné umožniť sporiteľom prehodnotiť svoju účasť v II. pilieri.
Vzhľadom na avizované otvorenie II. piliera logickým záverom sporiteľov, ktorí síce splnili podmienky na vyplácanie dôchodkov z II. piliera, ale preferujú vystúpenie z II. piliera, bude odloženie dohodnutia výplaty dôchodku z II. piliera s príslušnou poisťovňou, resp. s dôchodkovou správcovskou spoločnosťou. Títo sporitelia tak nebudú mať do otvorenia II. piliera prístup k časti svojich dôchodkových príjmov, čím môže byť ohrozené ich základné právo na primerané zabezpečenie v starobe. Prerokovaním vládneho návrhu zákona v riadnom legislatívnom procese by sa uvedený nežiaduci stav predlžoval a prehlboval. Preto predkladám návrh na skrátené legislatívne konanie. Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

29.1.2015 o 9:01 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:04

Viliam Jasaň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobré ráno. Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. Vážená pani podpredsedníčka, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, podávam informáciu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci o výsledku prerokovania návrhu vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony. Máte to ako tlač 1394.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 1400 z 28. januára 2015 pridelil návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci s termínom prerokovania ihneď.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci prerokoval predložený návrh vlády na svojej 50. schôdzi výboru dňa 28. januára 2015. Uznesením č. 158 z 28. januára 2015 odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vysloviť súhlas s prerokovaním vládneho návrhu zákona v skrátenom legislatívnom konaní s tým, že prvé, druhé a tretie čítanie sa uskutoční na 46. schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pani predsedajúca, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

29.1.2015 o 9:04 hod.

RSDr.

Viliam Jasaň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:06

Július Brocka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani podpredsedníčka, dámy a páni, vážený pán minister, ako začať, ešte si pamätáte určite, kolegovia poslanci, poslankyne, ako sme na jeseň rokovali o anuitnej novele, aké to bolo veľké víťazstvo ministerstva sociálnych vecí, že ste prijímali novelu v takej dojemnej zhode nielen s mnohými opozičnými poslancami, ale dokonca aj so životnými poisťovňami. To sú tie, čo tie anuity predávali nedávno tým prvým sporiteľom z II. piliera. A moja otázka na úvod je, prečo je zrazu ten cirkus, tá bombastická tlačovka, také dramatické vyhlásenie Roberta Fica zo 16. januára v prítomnosti ministra Richtera. Prosím vás, to ste vy nevedeli, že tie prvé dôchodky z II. piliera nebudú švajčiarske, to vy ste nemali tie informácie, že tie budú naozaj na úrovni možno niekoľko eur alebo niekoľko desiatok eur, to vy ste sa až 16. januára zobudili, alebo keď ste zistili, že životné poisťovne si pripočítali privysokú maržu z tých usporených peňazí, až 25 %, tak čo neútočíte na životné poisťovne, s čím ste prišli sem do parlamentu? Vy ste prišli otvoriť II. pilier, vy útočíte na sporenie, prosím vás. A ja sa pýtam, prečo to robíte? Ja mám na to odpoveď, áno, idú parlamentné voľby. Dámy a páni, toto je pravý dôvod prečo SMER otvára II. pilier, idú parlamentné voľby a niekto ich musí zaplatiť. Im sa zdroje už minuli, na dlh je to ťažko a ťažšie, stále ťažšie, aj keď sľubujú ďalšie zľavy a úľavy na dlh, ale v II. pilieri sú peniaze sporiteľov 6,5 mld. eur. Viete, aká to je suma peňazí? Ak sa im podarí takto touto kampaňou, špinavou kampaňou vyhnať aspoň 10 %, dámy a páni, to je 650 mil. eur, dostanú ich do Sociálnej poisťovne a o to menej musí minister financií Kažimír dotovať I. pilier. To znamená, oni nieže jeden sociálny balík, oni ešte do volieb aj dva takto sociálne balíky stihnú, ak takto zoberú peniaze sporiteľom. Toto je len na úvod. To znamená, je to falošná hra strany SMER, toto nie je starosť o dôchodky sporiteľov.
No a teraz, keďže to je skrátené konanie, tak začnem skráteným konaním. Tento režim v Národnej rade, nie je to nič, by som povedal, mimoriadne. Alebo teda skrátený režim je mimoriadny režim, lebo my v skrátenom režime schválime zákon aj v priebehu niekoľkých hodín. Deje sa to vo vážnych chvíľach, keď je to odôvodnené. Aby sa tento inštitút nezneužíval, tak je to regulované minimálne dvomi podmienkami, že ten dôvod je vtedy, ak hrozia veľké národohospodárske škody alebo sú ohrozené ľudské práva. A ja sa teraz pýtam, je to tak, sú ohrozené ľudské práva, hrozia národohospodárske škody, keď ideme rokovať v skrátenom konaní o tomto vládnom návrhu? Pozrite sa na dôvodovú správu. V dôvodovej správe zdôvodnením skráteného konania je v snahe zabezpečiť Ústavou Slovenskej republiky garantované základné právo na primerané hmotné zabezpečenie v starobe, čiže garantované právo na primerané hmotné zabezpečenie v starobe. Ak toto je ten dôvod, pre ktorý ideme v skrátenom konaní rokovať, tak vám chcem povedať, že toto je také vágne odôvodnenie, že každý zásah do II. piliera zo strany SMER-u (Roberta Fica) bol zásahom a proti právu na primerané hmotné zabezpečenie v starobe, lebo ak boli poškodení sporitelia, a teraz myslím na mnohé tie zásady, aj podmienky zhodnocovania úspor, alebo to radikálne zníženie odvodov z 9 na 4 %, no to primerané hmotné zabezpečenie sporiteľov bolo týmto ohrozené.
Dopoviem niečo ešte k tomu právu na primerané hmotné zabezpečenie v starobe. Tak v tom istom odseku predpokladá minister alebo vláda, že zároveň sa očakáva, že túto možnosť využijú najmä tí sporitelia, u ktorých nebolo možné objektívne predpokladať, že dvojpilierový systém bude pre nich výhodnejší. To znamená, oni niečo navrhujú a predpokladajú, že odídu odtiaľ len tí, ktorí neboli schopní odhadnúť, ako to pre nich v tom II. pilieri dopadne. No ale oni otvárajú II. pilier pre všetkých, nie? Po tejto kampani bude veľa tridsiatnikov, štyridsiatnikov, päťdesiatnikov, ktorí sa rozhodnú v priebehu tých troch mesiacov svoje úspory vybrať z DSS-ky a prinesú ich pánu Muňkovi do Sociálnej poisťovne. Prosím vás, a týmto ľuďom, ktorí sú 15, 20, 30 rokov pred dôchodkom, táto vláda Roberta Fica, alebo minister Richter chce garantovať, že I. pilier bude pre týchto ľudí výhodnejší, to znamená, aj o 5, o 6, o 7, o 10 rokov? Veď vy tu dávno nebudete, prosím vás. A už dnes je každému jasné, že ten I. pilier je jedna pyramídová hra. Veď nebyť dotácie zo štátneho rozpočtu, nebyť prelievania peňazí z fondov Sociálnej poisťovne to je mínus 1,5 mld. eur na terajšie dôchodky, to je 1 500 mil. eur, ktoré musíte naliať, aby bolo na výplaty terajších dôchodcov. A vy teraz idete robiť manévre a ľudí prehovárať, aby z II. piliera masívne prešli do I. piliera? Uvedomujete si, o čom tu hovoríte ľuďom, aby utekali si kúpiť lístky do toho Titanicu, aby to ešte stihli, lebo proste tak je to pre nich výhodné?
Vy ste mali povedať ľuďom iné a pravdu, že vy do konca volebného obdobia nič zásadné s I. pilierom robiť nejdete a to znamená, dovtedy kým ste vy pri moci, je výhodné počítať dôchodok z I. piliera. To sedí, s tým súhlasím. Naozaj keď si prepočítate dôchodok podľa terajších pravidiel z prvého I. a dôchodok kombinovaný z I. a II., sú takí, ktorí aj teraz o to požiadali, tak im vychádza, že je to pre nich nevýhodné, ale to len dovtedy, kým budete vy pri moci, vy dávate takéto garancie, že vy garantujete, že ľudia môžu žiť na dlh ďalej, to znamená, do konca volebného obdobia to beriem, lebo vy s tým nič neurobíte. Ale veď pozrite sa, ako sa správajú okolité krajiny. To si aj Tsipras myslí v Grécku, že sa mu bude celá Európa skladať na to, ako on bude zvyšovať minimálne dôchodky na 750 eur aj minimálnu mzdu. Ale, prosím vás, myslíte si, že to môže ísť takto ďalej 5 rokov, 10 rokov. Však to každá normálna zodpovedná vláda musí povedať, to takto nejde. Preto ja si myslím, že je to stále o voľbách. Robert Fico potrebuje kampaň a musí ju niekto zaplatiť. A v tomto prípade to budú sporitelia, tí sporitelia, ktorí mu naletia, ktorí naletia tým jeho istotám o 5, o 10 rokov, že on a I. pilier bude garantovať vyššie dôchodky. Nebude to tak. A ironicky poviem, ak by Robert Fico chcel pomôcť tým dôchodcom, ktorí už kúpili si tie anuity, pričom im to vychádza o tých 10 alebo možno aj o 20 eur menej ako z I. piliera, on to mohol vyriešiť aj bez nás, zo svojej rezervy premiéra. Keby bol veľkorysý mohol sa zasprávať ako prezident. Ten rozdáva svoj plat. Robert Fico mohol takto rozdať svoju rezervu tým, by som povedal, znevýhodneným. Ale máte na to aj iné možnosti, keby ste to urobili tak, že by tu nebola takáto absurdná súťaž medzi II. a I. pilierom.
Vy idete hovoriť, že I. pilier sa oplatí, oplatí sa, keď ho takmer 30 % dotujeme? Však keby ste sporiteľov dotovali 30 % v II. pilieri, tak ani jedného nenapadne, že by mal odtiaľ vystúpiť a ísť do I. piliera. Je to tak ťažké pochopiť? Však na to stačí sedliacky rozum . Veď, pozrite sa, 6,5 mld. v II. pilieri, miliardu štátne aktíva minister financií musí na dôchodky Muňkovi poslať za tento rok. Zatiaľ pán Muňko 500 mil. ešte prevedie z fondu invalidného, nezamestnanosti, garančného, proste je to miliarda a pol v eurách. No a keďže táto miliarda a pol je veľká suma peňazí a zákon vás nepustí alebo keď nahovoríte ľudí, že dobrovoľne sami donesú svoje peniaze z II. piliera do Sociálnej poisťovne, tak to je čistý zisk pre ministra financií tento rok. No a potom môžete platiť. Veď, predstavte si, oni mali včera tlačovku s dvomi bodmi. Boli tam mimoriadne témy, prvá téma otvorenie II. piliera a druhá zľavy v doprave na 50 %. Jedným dychom rozumiete peniaze od sporiteľov a už sa aj vie, kto to zaplatí. pretože minister dopravy na to nemá. Toto je pravda o tomto slávnom štvrtom otváraní II. piliera.
No a teraz ešte ten druhý dôvod, kedy to môže byť skrátené. Teda prvý dôvod sa týka ohrozených práv. A ja som teraz chvíľku hovoril o tom, ako sú tie práva ohrozené. Naozaj tu len blafujú, oni viac ohrozovali svojimi doterajšími krokmi tie práva. Primerané hmotné zabezpečenie v starobe doteraz oni ohrozovali. A teraz ten druhý dôvod je, že hrozia národohospodárske škody. Viete si predstaviť ten paradox? Národohospodárske škody hrozia z otvorenia II. piliera. Z otvorenia II. piliera hrozia značné škody, lebo predstavte si teraz nešťastné DSS-ky, ktoré tie peniaze nemajú v kufroch a v trezoroch pozamykané, tie peniaze sporiteľov predsa investovali, nakúpili dlhopisy aj štátne aj iné, do akcií investovali. Ale teraz keď im dali títo lehotu tri mesiace, tak musia tie DSS-ky pre tých sporiteľov, ktorí chcú odísť , tie peniaze pripraviť v hotovosti (cash). A čo to znamená. Musia sa tých svojich aktív zbaviť, musia ich predať rýchlo, teraz, lebo sú v núdzi. A vy si myslíte, že ich budú DSS-ky predávať s veľkým ziskom? Zasa sa tu nabalia. zasa to je príležitosť, že sporitelia to zaplatia. Tí teda na tom prerobia, dlhodobo, myslím, ktorí majú 5, 10, 15, 20 rokov pred odchodom do dôchodku. A na tom zarobia kšeftári, tí, čo sú možno dneska v tom Belize, na Bahamách od nás, lebo ich budú nakupovať teraz lacno. Lacno budú nakupovať a zarobia. Ak vy tomu nerozumiete, minister financií to dovysvetlí vám aj Robertovi Ficovi. To znamená, národohospodárska škoda bude toto, ten balík usporených peňazí na dôchodky, že si tam namastia bruchá teraz tí, čo vedia zarábať peniaze, lacno kúpiť a draho predať. Čiže nie je dôvod na skrátené konanie. Že ak by sme to neotvorili, že hrozia národohospodárske škody? Naopak, z jeho otvorenia hrozia národohospodárske škody.
A ja sa stále mám za zástancu sporiteľov a dôchodcov. Vôbec ma netrápia, by som povedal, tie životné poisťovne a iní, ktorí z toho tiež žijú. Ale myslím si, že v tejto chvíli, by ste tie DSS-ky mali počúvať, lebo určite vám budú hovoriť pravdu. A majú obavu takto politicky vystupovať. Áno, ja tomu rozumiem, že takto môžeme hovoriť len my, my tu v parlamente. Ale od Roberta Fica je to vrcholne nezodpovedné. Toto je to dramatické riešenie, s ktorým vláda príde, že otvorí pilier a umožní ľuďom, aby z neho vstúpili, aby niektorí doň vstúpili? Ja, naopak, vyzývam ľudí, ktorí majú teda ešte čas, nie dva roky pred dôchodkom, lebo títo nič neurobia s I. pilierom, ale ľudí, čo majú viac rokov do dôchodku, aby vstúpili do II. piliera naozaj. Ja som sa bál, že ho chcú znárodniť, ale sú tak... Nebudem urážať, prepáčte. Čiže je to úplne naopak, pravý dôvod je politický, Robert Fico odštartoval volebnú kampaň a niekto ju musí zaplatiť. Ten prvý balík zaplatili z vyšších daní živnostníci, daňoví poplatníci, tento druhý alebo tie ďalšie balíky zaplatia sporitelia.
Dobre ste si to vymysleli, to myslím v úvodzovkách. Je to falošná nebezpečná hra s dôverou občanov, považujem to za prejav nezodpovednosti. A KDH nebude hlasovať za skrátené konanie o tomto zákone. Ďakujem za vašu pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.1.2015 o 9:06 hod.

Ing.

Július Brocka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video