48. schôdza

10.3.2015 - 18.3.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

20.3.2015 o 11:36 hod.

Ing.

Pavol Abrhan

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:56

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Pani predsedajúca, poprosím pri bode číslo 49 alebo teda tlač 1420 o presunutie hlasovania na budúcu schôdzu vzhľadom na predbežný prísľub hľadania podpory v rámci strany SMER pre tento návrh zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

20.3.2015 o 10:56 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:16

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ďakujem, pani predsedajúca. Kolegovia a kolegyne, ja by som začal s tým, že na budúci týždeň 25. marca budeme mať deň počatého dieťaťa a ja teda, alebo my s manželkou máme štyri deti a vždy, keď sme sa dozvedeli, že čakáme bábätko, tak sme sa potešili. Ale predsa pri všetkých tých radostiach a zároveň aj starostiach, tak bojujem s takým právom, ktorý sa týkal dopravy, že pokiaľ sme mali jedno, dve, tri deti, tak som si vždycky predstavoval ako auto snov pre mňa a našu rodinu Octaviu combi, ale samotných možností tam bolo viacej. Nikdy som ju nakoniec nemal, ale keď som sa dozvedel, že čakáme štvrté bábätko, tak mi bolo jasné, že Octavia combi už je minulosť a že budem sa musieť obhliadať po iných autách, po šesť, sedemmiestnych a chcem povedať, že tento zákon sa týka tohto.
Na Slovensku máme potrebu demografického rozvoja. Hovorili sme o tom pri dôchodkovom systéme, pri sociálnych veciach, sú to dôležité veci a jedna z námietok, prečo ľudia nemajú, nechcú mať deti, je aj určité ekonomické hľadisko. A tohto sa týka aj návrh tohto zákona.
Ja by som chcel povedať, že toto moje vystúpenie, aj keď zdá sa, že nebude mať až veľa adresátov, bude plánované ako také, také namotávanie poslancov vládnej strany, niečo také, ako zmysel "prisvoj si ma, prisvoj si ma". Podľa mňa je dobrý čas, je predvolebný rok. Ak teda to neprejde v hlasovaní, tak si zobrať tento návrh a použiť ho, lebo je naozaj sociálny, pomáha priamo viacdetným rodinám a myslím, že sa dá aj dobre predať. Špeciálne som s ním oslovil a oslovujem znova, aj verejne Janka Podmanického, ktorý je predsedom výboru pre rodinu a sociálne veci.
Urobím takú malú rekapituláciu. Do roku 2012 bol poplatok za prihlásenie vozidla prvého držiteľa 66 eur, čo bola taká suma, nazvime ju, že nie maličká, ale primeraná. Keď kupujete vozidlo, nie je to položka za pár eur, ale za niekoľko tisíc, až desiatok tisíc eur. V roku 2012 vláda Roberta Fica, táto vláda, aktuálna, potrebovala zvýšiť príjem do štátneho rozpočtu, aby mohla viac rozdávať na rôzne veci. Teraz tu vidíme konkrétne tie zvýšené príjmy, ako sa používajú na rôzne balíčky, ako napríklad aj na vlaky zadarmo. Tie spomínam práve preto, lebo súvisia s dopravou, hovoríme o automobiloch, hovoríme o vlakoch, a teda zvýšila, zvýšila príjem výrazne.
Ja chcem povedať, že už vtedy sme namietali a nesúhlasili s touto filozofiou, aby sme takýmto spôsobom vlastne ľuďom obmedzovali dopravu a že to bude mať zlé následky. Už vtedy som podával ako pozmeňujúci návrh to, čo dneska podávame ako novelu, ale, bohužiaľ, nebola, nebola podporená. Zmenilo sa to tak, aby som to skrátil, že v prípade, že prihlasujete vozidlo s výkonom motora do 80 kW, tak platíte poplatok 33 eur, ktorý je primeraný. Ale okamžite, ako o jeden kilowatt výkonu motora prekročíte túto hranicu, teda ak máte s výkonom motora osemdesiat nejakých jedna kilowattov, skočí to o úžasných, skočí to na úžasných 167 eur. To je obrovské zvýšenie, z 33 eur na 167 eur. V prípade, že máte auto s motorom výkonu do 92 kW, hovoríme o 217 eurách, pri 110 kilowattovom motore hovoríme o 397 eurách. Oproti 33 eurám poťažno k tým pôvodným 66 eurám. Teda pri 81 kW je to zvýšenie o 153 %, pri 90 kW o 229 % a pri tých 110 kW až o neuveriteľných 500 %, čo sú už naozaj významné peniaze.
Môžem povedať, že ja som si pripravil túto sumu, o ktorej hovoríme pri tomto návrhu. Je to 360 eur, čo sú celkom slušné peniaze, pre niektorých je to výplata za celý mesiac. Tristošesťdesiat eur pri prihlásení vozidla, o ktoré zvýšila tento poplatok táto vláda. A prečo, ako sa to týka rodín? Ja som to už na začiatku trocha naznačil. Ide o to, že ak máte auto päťmiestne, obyčajné, bežné, tak v prípade, že naozaj ste rodina zo sociálne náročnejšieho prostredia s nižšími príjmami, tak vám tých 80 kW, ktoré sú stanovené ako hranica, bohato stačí. Napríklad my máme a mali sme aj predtým, ako som bol poslancom, aj také menšie druhé auto v rodine ŠKODA Fabia, najbežnejšie asi na Slovensku, výkon motora 63 kW. Okej, to je úplne v pohode. Ale pokiaľ hovoríme o tých šesť, sedem, deväťmiestnych autách, ktoré majú potrebu zodpovedné rodiny, to znamená, že nechce porušovať zákon a natlačiť tie deti do toho päťmiestneho auta, ale chce mať pre každé autosedačku, tak hovoríme o autách, ktoré sú väčšie, výrazne ťažšie, ak tomu rozumiete, viete, majú najmenej o pol tony, až tonu viac. To znamená, motor s výkonom do 80 kW je naozaj neprimeraný a treba povedať, že v dnešnej ponuke áut už skoro sa ani nevyskytuje.
Ja napríklad uvediem konkrétny svoj, svoju skúsenosť. Som si kúpil auto, ktoré je také, by som povedal, nieže sedemmiestne, ale 5+2 miestne a najnižší výkon motora začínal vtedy, dnes už ani tam nezačína, na 81 kW. A to bolo naozaj slabučké s tým, že keď naložíte rodinu a idete na dovolenku, tak riskujete pri predbiehaní, že sa niečo môže stať. Je to náročnejšie, nie je tam tá rezerva výkonu.
A my si práve myslíme aj spolu s kolegom Mirom Kadúcom, že ten zákon, ktorý prijala vláda Roberta Fica v roku 2012, takýmto spôsobom vlastne ohrozuje základnú bezpečnosť a sociálne podmienky týchto viacdetných rodín. Chcem povedať, že tieto viacmiestne vozidlá, ktoré navrhujeme im znížiť poplatok na ten základný, tak sa nekupujú len tak, pretože už samé o sebe majú samozrejme vyššiu cenu, vyššiu spotrebu, sú ťažšie, náročnejšie sa s nimi pohybuje v cestnej premávke. Preto si ich naozaj kupujú len tí, ktorí ich potrebujú. Pretože tu to nie je luxus pre tieto rodiny.
Aby som teda to uzavrel, tak my navrhujeme, aby sa k dvom výnimkám v zákone, ktoré tam už dnes sú, pridala tretia. Tie dve výnimky sú 80-kilowattový motor, to znamená, pokiaľ máte do 80 kW, tak neplatíte ten zvýšený poplatok a pokiaľ ide o auto kategórie M1 s najviac troma miestami na sedenie, čiže taká bežná dodávka na podnikanie, tak tiež neplatíte ten zvýšený poplatok. My s nimi súhlasíme a sú to dobré výnimky. A navrhujeme tretiu výnimku a tá by znela takto, že pri osobných autách so šesť a viac miestami na sedenie, čiže v rámci ďalších zákonov to prichádzajú do úvahy 6, 7, 8, 9 s výkonom motora do 110 kW, aby bol ten základný poplatok 33 eur, čo znamená, že napríklad tomu oteckovi, ktorý sa dozvie, že čakajú štvrté bábätko, to ušetrí 360 eur, čo nie je malá položka.
Chcem ešte povedať, že my nežiadame od vlády, aby tým ľuďom pridala, ale aby im nebrala tie peniaze. Niekto hovorí o podpore demografie. Toto je práve podľa mňa také zlomové medzi tretím, štvrtým dieťaťom veľmi často, mnohí to aj poznáte osobne a tie náklady vzrastajú aj kvôli tej doprave výraznejšie. Takže myslím si, že stačí, aby sme nebrali zodpovedným rodičom, ktorí si zabezpečujú vozidlo primerané pre ich rodinu, pre ich život, aby sme im tých 360 eur nebrali, ale aby sme im nechali, aby mohli naozaj mať zabezpečené svoje potreby a zároveň aj bezpečnosť cestnej premávky.
Taký záver. Uvediem ešte porovnanie. Môže sa veľmi ľahko stať, že otec rodiny, ktorý teda zabezpečuje takéto auto pre svoju rodinu, zaplatí podľa tohto dnešného znenia tých 360 eur, čo je celkovo takmer 400 eur popri všetkých ostatných tých poplatkoch navyše, oni prídu do štátneho rozpočtu, kde sú prerozdelené a zaplatia za nich napríklad jazdenie švajčiarskym dôchodcom po Slovensku, alebo rakúskym, alebo nemeckým, pretože vlaky sú bezplatné. Hovorili sme o tom často. Nemyslím si, že toto je dobrý spôsob, ako to môže byť. Určite podporme našich ľudí, podporme zodpovedných ľudí a dovoľme im, aby tie peniaze, ktoré majú, obmedzené peniaze, tak aby mohli použiť napríklad na to, aby si nekupovali až také staré ojazdené auto, alebo aby mali dostatok na servis, aby to auto mohli bezpečne prevádzkovať.
Zas to uvediem na konkrétnom príklade. V roku 2009 som si ja ako čerstvý otec rodiny so štyrmi deťmi kúpil auto za 5 000 eur a určite som potreboval niekoľko stoviek eur vraziť do takého základného servisu, keďže išlo o 8-ročné ojazdené auto. A práve o takýchto prípadoch hovoríme.
Ja som hovoril už aj s pánom predsedom sociálneho výboru Jánom Podmanickým o tom, že by sme teda mohli niečo nájsť, nejaké riešenie. Náš návrh je taký, nazvem, že do prvého čítania. To znamená, ak prejde ďalej, prípadne, ak sa dohodneme na nejakom inom postupe, tak v druhom čítaní sa dá výrazne vylepšiť, napríklad tým, že môžeme urobiť rozdiel medzi tými, ktorí si prihlasujú nové auto a tí, ktorí si prihlasujú auto staršie povedzme ako 3 roky. Alebo môžeme to dať naozaj potvrdením, že skutočne deti má a že to nie je podnikateľ, ktorý si chce len kúpiť luxus, auto, ale že to naozaj je rodinná potreba. Ale toto sú veci, o ktorých sa dá debatovať potom s vládnymi poslancami, alebo v druhom čítaní. Takže ja vás teraz v prvom čítaním prosím o pochopenie, nie pre mňa, ale pre rodiny, ktorým táto vec môže pomôcť. Neberme im tých 360 eur, neohrozujme ich sociálny status, bezpečnosť premávky a ďakujem všetkým, ktorí s pochopením prijímajú tento návrh.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.3.2015 o 11:16 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:27

Miroslav Kadúc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. No ja napriek, aj napriek tomu, že deti nemám, tento návrh podporím, pretože vychádza z reálneho života, kedy viacdetné rodiny v zásade nemajú nejaký pozitívny prístup od vlády. Respektíve aktuálny stav je taký, že viacdetné rodiny nemajú citeľné daňové úľavy. Práve naopak, sú v horšej situácii, pretože výška registračného poplatku za zápis nového vozidla je priamo úmerná výkonu vozidla. Inými slovami, čím viac detí, tým je treba väčšie auto a väčšie auto potrebuje vyšší výkon. Čiže to sa javí spravodlivé iba dovtedy, kým tá viacdetná rodina nie je nútená kúpiť si väčšie auto, pochopiteľne so silnejším motorom a teda silnejším výkonom. Teda súčasný platný stav núti viacdetné rodiny sa zamýšľať nad tým, či vôbec budú mať ďalšie potomstvo, či vlastne akákoľvek rodina má uvažovať nad dieťaťom, keď nutnosťou alebo potrebou auta sa náklady zvyšujú nielen tým, že treba deti živiť, ale aj treba kúpiť väčšie auto. Preto si myslím, že, alebo som presvedčený, že s kolegom Vašečkom ponúkame reálnu a hmatateľnú pomoc rodinám a teda práve tým, ktorí ju skutočne potrebujú a to sú tie viacdetné rodiny.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.3.2015 o 11:27 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:28

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán kolega Vašečka, vo svojom vystúpení ste hovorili o tom, ako vláda SMER-u v roku 2012 dvihla všetky správne poplatky. Ja k tomu pridávam, že vládna strana SMER v roku 2012 zdvihla dane pre všetkých zamestnávateľov na Slovensku, tak isto dvihla dane a odvody pre všetkých živnostníkov na Slovensku a plus k tomu ešte zvýšila všetky správne poplatky nielen za evidenciu áut, ale od podpisu u notára až po napríklad tieto poplatky za evidenciu áut alebo poplatky za stavebné povolenie, atď., atď.
A tieto správne poplatky ona, ako ste správne povedali, dvihla niekoľkonásobne. Nie o nejaké percentá, nie o 10, o 20 %, ale niekoľkonásobne. Vy ste povedali, že päťnásobne. Sú tam správne poplatky, ktoré sú viac ako päťnásobne. Ja som tam videl poplatky, ktoré boli zvýšené desaťnásobne.
A preto som presvedčený aj ja o tom, že ak vládna strana SMER, jej vládni poslanci chcú aspoň trošku dobrej vôle ukázať, že sú sociálna demokracia, že im záleží na pro rodinnej politike štátu, tak v tejto drobnej vašej novele vás podporia, lebo poslanci za KDH váš návrh samozrejme, že podporia a sme presvedčení o tom, že sú to len drobné teda príjmy, o ktoré štát príde z pohľadu štátneho rozpočtu, ale na druhej strane vláda, vládni poslanci by ukázali, že im záleží na prorodinnej politike, na pomoci rodinám, ktoré majú viacej detí a na tom by nám malo všetkým záležať.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.3.2015 o 11:28 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:30

Jozef Bobík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Hlásim sa s faktickou len z toho dôvodu, že asi padne dobrý hlas, každý jeden hlas, ktorý sa pripája k tomu, že by sa podporilo niečo dobré. V tomto prípade to tak aj vidím. Nestačí len to, že nejako väčšinovo sa prihlásime napríklad ku zmene ústavy, kde deklarujeme manželstvo, rodinu, ako čosi pre spoločnosť dôležité, ale aj normálne praktickými drobnými krokmi, veď tam sa to prejavuje nakoniec v živote, reálne sa toto môže aj dostať do praxe. Takže z toho pohľadu tento návrh je úplne praktický, zrozumiteľný a samozrejme, že aj potrebný. Takže chcem povedať predkladateľom, že budem tak pôsobiť aj na kolegov, aj na tých, ktorí nie sú len z našej strany a aj sám aktívne tento návrh podporím o to viacej, že tu odzneli aj určité úvahy o možnosti korekcie toho základného návrhu, čo si myslím, že aj bude potrebné a ten náznak sa ukazuje ako dobrým smerom. Takže fandím posunutiu tohto návrhu do druhého čítania.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.3.2015 o 11:30 hod.

Ing.

Jozef Bobík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:32

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ďakujem kolegom za reakcie, za podporu. Naozaj nejde o to, aby sme teraz hľadali nejaké nové alebo populárne, alebo dokonca populistické príspevky zo štátneho rozpočtu. Naopak, tu ide mi len o to, nezoberme, nezoberme tých 360 eur otcovi rodiny, matke rodiny, ktorí sa starajú o svoju viacdetnú rodinu, ľudia, ktorí sú zodpovední, ktorí chcú zabezpečiť slušné, bezpečné prostredie pre svoje deti, ale aj pre ďalších účastníkov cestnej premávky. Máme, myslím, že dosť aj týchto tragédií, netlačme ich do nejakých starších alebo menej bezpečných, menej výkonných áut, než sú tie, ktoré sú úplne primerané a v žiadnom prípade nie sú luxusné, hej? Vieme, že luxusné autá vyzerajú ináč. Spokojne, ak cítime potrebu zvýšiť príjem štátneho rozpočtu, zdaňme luxus, aj keď aj to nemusí byť produktívne, ale v žiadnom prípade nezdaňme ľudí, ktorí sa zodpovedne starajú o svoje rodiny, ktoré prispievajú k pozitívnemu demografickému rastu tejto krajiny.
Takže prihováram sa ešte raz a prosím o podporu v mene tých rodín, ktoré musia zápasiť aj s touto jednou drobnou, konkrétnou vecou, ktorá ale nie je drobná v sume, pretože, ak hovoríme o sume vyše 360 eur pri jednom výdavku, to nie je malá suma, ale je to naozaj dosť významná suma vo výške až jedného platu.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.3.2015 o 11:32 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

11:34

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, kolegovia, kolegyne, keď v tej rozprave zazneli tie prepočty, teda či to je veľká suma, malá suma, tak ja by som možno iba takú kalkuláciu, že ak by tento návrh zákona mal reálny dopad povedzme, že na 1 000 viacčlenných rodín, ktoré by takýmto spôsobom ušetrili 360 eur, tak je to výdavok vlastne alebo stratený príjem, keď to nazveme, pre štát 360-tis. eur. Čiže 1 000 rodinám povedzme, že môžeme pomôcť 360 000 eurami. Na druhej strane, aby ste si vedeli teda predstaviť v SMER-e, jednému vašemu podľa slov vášho predsedu sponzorovi pánovi Babišovi ste dali 60 mil. eur. Šesťdesiat miliónov eur a 360-tis. eur je rozdiel 170-násobok. Čiže 170-krát viac ste pomohli jednému človeku, ako môžete pomôcť tisícim rodinám.
Druhý prípad možno, vašemu druhému sponzorovi pánovi Širokému ste v reštrukturalizácii odpustili 100 mil. eur, že nemusí zaplatiť malým drobným živnostníkom. To je 300-krát viacej, ako teraz môžete pomôcť tisícim viacpočetným rodinám.
A myslím si, že je to presne tak, ako kolega Bobík z KDH povedal, že nestačí len deklarovať, teatrálne napísať do ústavy, že ako nám ide o rodinu, ale takéto malé drobné skutky reálne vypovedajú o skutočnom vzťahu SMER-u k rodine a k tomu, či chce nejakým reálnym spôsobom rodine pomôcť. Tá ústava je deklarácia. To nie je reálna pomoc, kde to reálne tá rodina cítiť bude. Ale na takýchto malých, drobných skutkoch sa prejavuje skutočný charakter SMER-u, takže je na vás, ako sa v utorok vyfarbíte.
Skryt prepis

20.3.2015 o 11:34 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 11:36

Pavol Abrhan
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pani podpredsedníčka, panie poslankyne, páni poslanci, predloženým návrhom zákona sa mení a dopĺňa zákon č. 369 o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Cieľom predkladanej novely je podrobnejšia charakteristika oprávnených starostov v období po vykonaní volieb do zvolenia ustanovujúceho zasadnutia obecného zastupiteľstva. Účelom predkladanej novely je rovnako ochrana finančných prostriedkov obce, ktoré boli zo strany odchádzajúcich starostov častokrát zneužívané na odmeny a iné transakcie, ktoré nie vždy boli v najlepšom záujme obce.
Podľa aktuálnej právnej úpravy bolo v situácii, keď starosta nebol zvolený, alebo nekandidoval do ďalšieho funkčného obdobia, jediným obmedzením vo vzťahu k jeho oprávneniam len povinnosť zvolať ustanovujúce zasadnutie obecného zastupiteľstva, kde funkciu starostu preberá nový starosta. Táto povinnosť bola ohraničená 30-dňovým obdobím, pričom ak starosta nezvolal ustanovujúce zasadnutie v tejto lehote, nové obecné zastupiteľstvo sa zišlo na tridsiaty deň odo dňa vykonania volieb.
Avšak obdobie medzi vykonaním volieb a ustanovujúcim zasadnutím obecného zastupiteľstva bolo častokrát obdobím, kedy odchádzajúci starostovia rozdávali veľké finančné odmeny, tzv. zlaté padáky, rovnako dochádzalo k situáciám, kedy starostovia predávali obecný majetok, respektíve vyraďovali obecný majetok, ktorý následne predali pod jeho skutočnú hodnotu, keďže išlo o vyradený majetok. Rovnako nastávali situácie, kedy starostovia uzatvárali zmluvy, ktoré neboli výhodné pre každodenný chod obce, pričom tieto zmluvy boli častokrát mimoriadne nevýhodné pre obec, a to či už išlo o finančný alebo praktický aspekt takýchto zmlúv.
Predkladaná novela by možnosti zneužitia obdobia od vykonania volieb do zvolania ustanovujúceho zasadnutia obecného zastupiteľstva výrazne obmedzila, čím by ochránila ústavný imperatív riadneho výkonu samosprávy.
Predkladaná novela používa ako kľúčový pojem bežný chod obce. Takáto špecifikácia hraníc úkonov, na ktoré je starosta oprávnený, sa na prvý pohľad môže zdať ako príliš široká. Na druhej strane je implicitne zrejmé zo sémantického významu slova "bežný", čo znamená i slovné spojenie "bežný chod obce". Ide teda o situácie, kedy obec nemusí čeliť napríklad prírodným katastrofám, či živelným pohromám, rovnako ide o situácie, kedy neprichádza k finančnému poškodzovaniu záujmov obce. Pozitívnym vymedzením je možné uvažovať o takej situácii v obci, kedy si obec plní všetky svoje zákonom vymedzené povinnosti, a to najmä tie, ktoré neznesú ani minimálny časový odklad a to tak, ako je už vyššie uvedené vo vzťahu k majetku obce, ako aj k občanom obce. Vymedzeniu pojmu "bežný chod obce" taktiež napomáha i druhý odsek v navrhovanom ustanovení, ktorý demonštratívnym výpočtom špecifikuje, čo v žiadnom prípade nie je možné považovať za úkon nevyhnutný pre bežný chod obce. Toto demonštratívne vymedzenie reaguje najmä na reálie, ktoré v obciach po voľbách nastávajú, pričom má za cieľ najmä ochranu pred nezodpovedným hospodárením s verejnými alebo obecnými finančnými prostriedkami.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

20.3.2015 o 11:36 hod.

Ing.

Pavol Abrhan

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:41

Igor Hraško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážené kolegyne poslankyne, páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj za spravodajcu k návrhu zákona o obecnom zriadení, tlač 1433.
Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona. Návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada vo všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady a Výbor Národnej rady pre verejnú správy a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30. apríla 2015 a gestorský výbor do 4. mája 2015 od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Prosím, pani predsedajúca, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.3.2015 o 11:41 hod.

Ing.

Igor Hraško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:42

Marián Radošovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, pán predkladateľ, pán spravodajca, kolegyne, kolegovia, je zaujímavé, ako sa od roku 1990 vyvíja spravovanie a nechcem to nazvať, ako demokracia na Slovensku, lebo niekedy mám pocit, že demokracie už máme na Slovensku príliš a že sme vlastne prekročili istú medzu, čomu sa dá ešte hovoriť demokracia. Ale všetky tieto spoločné závady, ktoré vnímame a ktoré vlastne je taký istý posun hraníc, permanentný posun hraníc možného, vlastne je o výbave ľudí, o tom, kto vlastne spravuje ako poslanec alebo ako primátor, starosta obce a mestá a o tom, čo si vlastne dovolí. Lebo ponímanie, že čo nie je zakázané, je dovolené, vlastne opantáva potom konanie takýchto ľudí.
A žiaľ, namiesto vylepšovania sa situácia zhoršuje. Zhoršuje sa aj tým, že okrem straníckych reprezentantov, ktorí kandidujú na takéto posty, prichádza aj skupina nestraníkov, ktorí hovoria, že všetci straníci konajú zle a sú viazaní a tak ďalej, a tak ďalej a ukazuje sa, že ani táto cesta nie je správnym vykročením a nie je dobrým vykročením a nezaručuje, že sa nebudú dopúšťať ľudia v samosprávach a vôbec, všelikadiaľ, kde sa vôbec môžu dostať, že sa nebudú dopúšťať nezákonností, prečinov a nedisciplinovanosti. Vždy je to o výbave, vždy je to o tom, čo sú ľudia schopní a myslím v tom teraz, v tej rovine toho zlého, čo sú schopní urobiť.
Samozrejme, že vždy takíto ľudia potrebujú okolo seba aj pomáhačov, pretože mnohokrát sú to ľudia, ktorí sú nezdatní a nevedia spravovať a preto potrebujú okolo seba "odborníkov", ja tomu hovorím nohsledov, dalo by sa ešte aj inak povedať, ale to už sa dá len pri pive a títo ľudia potom následne to, čo tu kolega hovoril v úvodnom slove, potom musia dostať tú svoju dávku, tú svoju odmenu za nohsledstvo, ale bez ohľadu na to, že čo sa deje s obecným alebo mestským rozpočtom, bez ohľadu na to, že už nemá mandát na takéto úkony, bez ohľadu na to, že jednoducho mnohokrát je kasa zadĺžená zlými rozhodnutiami, zlými krokmi, a preto dochádza práve k výmenám na postoch primátorov a starostov.
Áno, niekedy sa nedajú veci poriešiť zmenami zákonov alebo novými zákonmi, že stačilo by obyčajné desatoro a niekedy prehnúť cez koleno, vyprášiť a poslať preč. Keďže to takto nejde, pretože to je zakázané, už jednoducho rešpektovať desatoro je nemoderné, tak potom sa musia riešiť veci legislatívnymi úpravami, množia sa zákony, ktoré aj tak sa nedodržiavajú. Táto naša novela, tento, toto predloženie takéhoto, úpravy funkčnosti a obmedzenia kompetencií a vôbec, možnosti a podpisovania, vlastne vyplynulo z toho, čo som doteraz povedal, že z takéhoto pokusu počínania odplatiť sa ľuďom, ktorí mi pomáhali pri lotrovstvách a samozrejme zaviazať sa firmám alebo podobným spriazneným dušiam ešte na ďalšie obdobie, aby mohli čerpať z obecných alebo mestských rozpočtov na tzv. zazmluvnené vzťahy.
Čiže snažíme sa to takýmto spôsobom vyjadriť a predložiť. Neviem, či získame podporu, pretože tí, ktorých sa to týka, majú aj svojich teda priateľov a majú ich aj tu, aj v tomto parlamente, čiže ja by som rád, aby sa takéto niečo ustanovilo a aby sme jednoducho obmedzili, keď nevieme inak obmedziť činnosť starostov po volebnom neúspechu, to znamená od dňa, alebo po dni volieb, aby sme aspoň takýmto spôsobom veci uregulovali.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.3.2015 o 11:42 hod.

Ing.

Marián Radošovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video