49. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
17.4.2015 o 10:40 hod.
Ing.
Ľudovít Kaník
Videokanál poslanca
To je útek zo sály, že? Utekajú (vyslovené s pobavením), boja sa. Majú sa prečo.
Vážená pani podpredsedníčka, vážená Národná rada, tí, ktorí sa neboja a sú schopní počúvať, o čo sa tu vlastne jedná. Tu nejde o to, čo je bodom programu, a preto ani nebudem hovoriť o tom, čo je bodom programu, pretože toto vôbec nie je predmetom tejto schôdze. To má poslúžiť len ako zásterka a odviesť pozornosť k niečomu úplne inému. To, o čo tu v skutočnosti ide, sa niekedy najlepšie vyjadrí obrazne nie slovami, a preto ide o toto (rečník ukazuje obrázok): Zlodej kričí, chyťte zlodeja! Toto je podstata veci, zakryť zlyhania, zakryť spôsob vládnutia, ktorým, ktorým tu vládna strana SMER funguje, zastrieť systém, na ktorý povýšila korupciu a klientelizmus. A toto, Váhostav, Doprastav, TSS Grade, to sú všetko následky, následky takéhoto spôsobu konania.
Takže toto je to, čo je rozhodujúce. To umiestnim takto na tribúnku (rečník prilepuje obrázok z prednej časti na rečnícku tribúnu) a viem, že niektorým kolegom sa to nebude páčiť, pretože sa zároveň zakrýva označenie Národná rada Slovenskej republiky. Ale robím to úplne úmyselne. A viete prečo? Pretože keď SMER dokoná toto svoje politické dielo skazy, už si nezaslúži, aby v plnom slova zmysle tento orgán niesol pomenovanie Národná rada Slovenskej republiky, ale Národná zrada Slovenskej republiky. Pretože to je zrada všetkého, čo sa, o čo sa tu snažíme od ´89., popretie demokracie, pošliapanie demokracie, popretie pomerného zastúpenia v orgánoch, vyvodzovanie zodpovednosti za vládne zlyhania voči opozícii, aby sme zakryli vlastné prešľapy. Toto je to, o čo SMER usiluje.
A teraz poďme, poďme sa pozrieť na to, prečo vlastne takáto situácia nastala, prečo tento akt zúfalstva, čo nie je nič iné, len akt zúfalstva, nastal a to znamená, že premiér Fico nariadil svojim poslancom, že musia odviesť pozornosť takýmto zúfalým činom.
Ja som to videl na vlastné oči, ako v kuloároch Národnej rady v to ráno, keď sa to, o tom podvečer rozhodlo, ako niektorí poslanci SMER-u s hrôzou v očiach reagovali na otázku, že či budú odvolávať Figeľa, že, preboha, nie. Ale pán premiér Fico, ktorý nie je podriadený parlamentu, ako hovorí naša ústava, ale nadriadený svojej skupine kolesíkov, nariadil, že toto je nutné urobiť, aby sa odviedla pozornosť. Aby sa odviedla pozornosť od toho, že zlodej, ktorý sa ticho prizeral a podporoval situáciu, do ktorej sme sa dostali, potrebuje zakričať: Chyťte zlodeja! A ukázať na nevinných, samozrejme. Ukázať na Radičovej vládu a vymyslieť si úplne absurdné zdôvodnenia. A keďže tu nie je Radičová, no tak, samozrejme, prvý na rade je Figeľ.
Je to naozaj situácia, ktorá hovorí, že to nie je ani počiatok konca SMER-u, ale pokračovanie konca SMER-u, ktorý začal ešte pred prezidentskými voľbami, a je to prejav toho kopania, kopania zdochýnajúceho koňa. Už som to povedal vo faktickej poznámke, opakujem to teraz. A uvidíte, že dôjde na moje slová.
Všetko, čo sa tu deje, má naťahovať čas, pretože keby toto nebolo cieľom, tak dnes sa bavíme o zákone, ktorý je predložený, a bavíme sa o tom, či môže pomôcť, nemôže pomôcť a kde sú jeho chyby, ale tým, že bolo predradené toto, tak je cieľom natiahnuť čas a ohroziť možno aj prijatie tohto zákona. Opäť to, samozrejme, zvaliť na opozíciu, aby sa mohlo dokončiť to, čo sa v iných firmách už dokončilo, Doprastav, TSS Grade, a aby sa mohlo dokončiť aj vo Váhostave. Veď čo je hlavnou súčasťou plánu, ktorý je pripravený? Vývoz väčšiny kapitálu, väčšiny peňazí do zahraničia, do daňových rajov, do schránkový firiem, o ktorých už aj vrabce čvirikajú, médiá píšu, a na konkrétnych prepojeniach je to zobrazené a vyznačené, že s najväčšou pravdepodobnosťou a s dôvodnými podozreniami sa jedná o fiktívne zmluvy, priame osobné prepojenia na majiteľov Váhostavu, na pána Širokého, a že sa jedná o vytunelovanie firmy. Robí proti tomu niečo vláda?
Pokúša sa vyvolať dojem, že však sme dali nejaké oznámenia, však premiér bol na prokuratúre. No poznáme veľmi dobre, ako funguje a akým tempom pracujú tieto orgány. Koľko takýchto zjavných zlodejín z minulosti by sme vedeli vymenovať, ktoré sa dodnes nedovyšetrovali, ktoré dodnes nemajú žiadnu koncovku? Všetky začali a boli uskutočnené za Ficovej vlády, predchádzajúcej. Bude to ináč teraz? Nie, nebude. A pritom by sa dalo spraviť a to by bol prejav toho, že vláda niečo robí. Jedná sa o dni, nemáme čas, ani týždne, ani mesiace. Reštrukturalizačný plán bude za chvíľu schválený. Tá zostava ľudí, ktorí o tom rozhodujú, dopredu hovorí, že bude schválený. A jediná cesta, ako tomu zabrániť, je, keby vláda mala skutočný záujem zabrániť podvodu, je požiadať súd o vydanie predbežného opatrenia, ktorý by zakázal prevod finančných prostriedkov do zahraničia, do schránkových firiem, až do doby, kým sa neprešetria dôvodné podozrenia, ktoré reálne existujú, o ktorých všetci vedia. Toto vláda neurobila a pritom má tam inštitúcie zahrnuté v tomto systéme, inštitúcie, ktoré takisto sú veriteľmi Váhostavu, ktoré majú plnú legitimitu na to, aby takýto krok urobili.
Vláda sa pokúša zastrieť alebo oklamať a vytvoriť naozaj takú dymovú clonu tým, že najprv povedala 40 %, teraz už 50 %, lebo vidí, že je to naozaj zlé, vláda sa zľakla, Robert Fico sa zľakol, ale pritom tento návrh vôbec neznamená, že by to na jednej strane uspokojilo oprávnené nároky veriteľov, a na druhej strane, že by to nebolo zaplatenie dlhov Širokého a jeho firmy z peňazí daňových poplatníkov. Až tu ministri a súčasný predseda Národnej rady, bývalý štátny tajomník ministerstva financií, opakovane tvrdili, že to nie sú verejné zdroje, tak jednoducho buď nevedia, o čom hovoria, alebo klamú. Pretože hovoriť o tom, že účtovne ako sa to správa, je nepodstatné. Podstatné je, že tieto peniaze sú súčasťou verejného okruhu a že tieto peniaze pochádzajú z peňazí občanov, z poplatkov, ktoré títo občania zaplatili, a vôbec nie z bánk. Žiadne banky nebudú platiť, budú platiť občania, keď sa toto rozhodnutie prijme.
A čo je ešte horšie a ešte dôležitejšie, nijakým spôsobom sa to štátu nevráti. Široký nezaplatí nič, naopak, zaplatí ešte menej, ako pôvodne mal. Nezaplatí ani daných 15 percent. To znamená, táto vláda vytvára priestor na to, aby mohol vyviesť peniaze preč, aby sa jeho firmy nabalili, o ktorých je dôvodné podozrenie, že sú to vlastne jeho firmy, ktoré podivnými kadejakými zmluvami vykazujú pohľadávky voči Váhostavu, aby tieto peniaze odišli do daňových rajov a aby drobným veriteľom zaplatil štát z peňazí daňových poplatníkov. Jednoducho povedané, aby mal Široký tučnejšie vrecká. A nech mi niekto povie, že toto by sa mohlo udiať aj na Slovensku alebo v akejkoľvek inej krajine, keby ten, ktorý takto koná, nebol politicky krytý, keby nemal krytie vlády. Veď sa to nikdy nedialo, darmo to hovoria a spomínajú poslanci a snažia sa to zovšeobecniť, že však to tu už bolo aj predtým. Nikdy to nebolo, len za Ficových vlád. Nikdy takéto brutálne tzv. reštrukturalizácie sa nekonali.
Áno, boli tu rôzne, rôzne tiež veľmi podivuhodné transakcie, kedy ešte smerácka väčšina si nezdokonalila, v úvodzovkách, zákon o reštrukturalizácii tak, aby mohla legálne okradnúť, aby majitelia, nepoctiví majitelia mohli legálne okradnúť veriteľov. Spravidla sa to robilo tak, že firma nezaplatila svojim subdodávateľom, potom šla do konkurzu, prepísalo sa na to bieleho koňa. Až chcete trošku zapátrať v histórii, pozrite sa, ako sa staval obchvat Nitry a ktoré firmy boli v tom zapojené a ako to všetko dopadlo.
Nuž ale už sme dneska sofistikovanejší, už vláda, vládna väčšina sa dostala do vyššieho levelu, už to vie, prostredníctvom zmeny zákonov vytvoriť situáciu tak, že úplne legálne, bez rizika, že treba prepisovať niečo na nejakého bieleho koňa a usídliť túto firmu v nejakej rozpadnutej záhradnej chatke, je možné vykonať reštrukturalizáciu a očistiť firmu od dlhov. A to aj v prípade firmy, ako je Váhostav, ktorá účtovne má väčší majetok, ako sú jej dlhy, čo je absolútne v rozpore so zákonom o reštrukturalizácii, čo opäť nasvedčuje tomu, že sa tu jedná o organizovaný podvod od samého začiatku. A tu sa naozaj zostáva len spýtať: a prečo polícia nekoná? Vie o tom, píše sa o tom, hovoríme o tom, nikto nekoná, nikto nezasahuje, nikto nezhromažďuje dôkazy, nepreveruje, či to sú len škaredé ohováračky alebo skutočná pravda.
To by sa nikdy nedialo, keby to nebolo prepojené s politickou mocou, keby to nebolo, len spôsob, ktorý opäť ukazuje občanom, že systém korupcie a klientelizmu je systém, na ktorom stojí táto vláda. Že je to jediný dôvod, prečo táto vláda vládne, aby mohla takéto veci robiť, aby sa mohli stavať pre niekoho vily na Bahamách, aby si mohol niekto, samozrejme, zakvačiť na ruku ďalšie a ďalšie dvadsaťtisícové hodinky a hovoriť o sociálnych istotách, tým, ktorí, naivní, veria, ale už dlho zrejme nebudú.
Ja som už hovoril v kratšom vyjadrení a úmyselne, konkrétne pán poslanec Blanár zrejme, lebo nepovažujem ho za človeka, ktorý nedokáže pochopiť veci, úmyselne povie len časť toho, čo poviem ja, aby nepovedal celú pravdu. Áno, opakujem a zdôrazňujem, SDKÚ – DS dala návrh a prichádzame s ním a budeme s ním prichádzať, ako je možné uhradiť 100 % pohľadávky drobných veriteľov tak, aby to štát nestálo ani cent. Pán poslanec, ani cent to nebude stáť štát, keby sa zvolila táto cesta.
Aká je to cesta? Jednoduchá. Tak, že štát odkúpi prostredníctvom svojich inštitúcií pohľadávky drobných veriteľov, jedná sa o objem asi 104 mil., vieme všetci, a týmito pohľadávkami bude postupne, nie jednorazovo, ale postupne započítavať tieto pohľadávky do uhrádzania faktúr, ktoré voči, v tomto prípade konkrétne Váhostavu, ale malo by sa to a v našom ponímaní by sa to vzťahovalo na všetky firmy, ktoré sa dostanú do podobnej situácie, a nie je ukončená ešte reštrukturalizácia, majú zákazky od vlády, od štátu z verejných zdrojov. A nielen od štátu, aj z európskych fondov. Týkalo by sa to aj procesov, ktoré sa dejú na komunálnej úrovni, v samosprávach, lebo to sú tak isto verejné zdroje, to sú tak isto zdroje, ktoré pochádzajú aj od nás a prichádzajú k nám z Európskej únie. Jednoducho v takom prípade by postupne napríklad po 10-ch % z objemu konkrétnej faktúry bola započítaná táto pohľadávka a je každému nad slnko jasné, že pri objeme zazmluvnenosti 1,5 mld., ktorú ešte tento štát, občania tejto krajiny majú zaplatiť Váhostavu, je 104 mil. nič. V žiadnom prípade neohrozí jeho situáciu do budúcna, neohrozí mzdy zamestnancom, neohrozí uhrádzanie jeho záväzkov, ohrozí len tunelovanie a vyvážanie ziskov do zahraničia, ktoré sa zrejme v tejto firme deje. A keď sa pán poslanec Blanár pomýli, aj pravdu povie. Vo svojej reakcii na faktické poznámky povedal, že keď tam bol on, tak to ešte bola slušná firma. (Potlesk.) Ešte bola slušná firma. To znamená, logicky z toho vyplýva, že aj on vie, že dnes už to neni slušná firma. Že dnes je to niečo úplne iné, niečo, čo si zaslúži veľmi hĺbkové a dôsledné policajné vyšetrovanie a tresty pre tých, ktorí ju zneužili na vytunelovanie tejto firmy.
Keď tu niektorí hovoria o tom, spomínalo sa to, myslím Dubná Skala, že ako tá cena bola nastavená nízko, ako sa to za ňu nedalo postaviť, ale veď, preboha, skutková podstata Trestného zákona o podvode jasne hovorí, že dať nízku cenu s vedomím, že nemôžem zaplatiť, je podvod jak vyšitý, veľkého rozsahu, kde sú vysoké sadzby, trestné sadzby odňatia slobody. Tak až toto urobili predstavitelia, manažéri, majitelia, to nech vyšetrí polícia, Váhostavu, tak sa od samého začiatku dopúšťali podvodu. Trestného činu. Niet o čom. Akurát naše orgány nekonajú, vláda nekoná a snaží sa odviesť pozornosť.
Ešte sa vrátim k záručnej banke, ktorá má byť nositeľom toho riešenia, ktoré SMER prináša, a navyše toho, že, že to nie sú verejné zdroje. No, samozrejme, už som zdôvodnil, že sú, ale ešte je tu ďalší zádrheľ. To, či použitie prostriedkov, také alebo onaké, je v súlade s pravidlami, s akými sa má nakladať v zmysle pravidiel Európskej únie, neposudzuje minister financií, ani o tom nerozhoduje, ale Eurostat. A toto sa deje, tento návrh, bez konzultácie s Eurostatom. A je tu jasné a dôvodné podozrenie, ktoré už rada rozpočtovej zodpovednosti vyjadrila predtým, keď hovorila, že najväčšími rizikami verejných rozpočtov sú možné navýšenia základného imania v štátnych a štátom ovládaných spoločnostiach. Tu má dôjsť k navýšeniu základného imania. Eurostat môže, pretože to je logické, na základe tohto posúdiť a vyhodnotiť, že tu nejde o navýšenie základného imania, ale o štátnu pomoc, o dotáciu a preradiť celú záručnú banku do verejného okruhu, čo by znamenalo 267 mil. zaťaženie okruhu verejných financií na stránke výdavkov. Celé jej, celé jej aktíva by prešli do tohto okruhu a znamenalo by to výrazné zvýšenie zadlženia Slovenska. Do takéhoto rizika nás ženie Ficov kabinet, len aby zalepil oči, za peniaze daňových poplatníkov, len aby umožnil Širokému dokonať to, čo už dokonali v Doprastave a v iných firmách.
Takže opatrenie, ktoré navrhujeme, SDKÚ – DS, je v prvom rade predbežné opatrenie súdu, aby sa tak nestalo, v druhom rade odkúpenie pohľadávok vo výške 100 % a uhrádzanie týmito pohľadávkami faktúry štátu. A to je otázka aktuálnej situácie. Ale my máme návrh riešenia aj aby sa toto neopakovalo. A to je veľmi jednoduché a nie je to vymyslené teraz a tu, v mnohých krajinách to funguje. V Rakúsku napríklad funguje systém, že pri takýchto veľkých zákazkách je určená zo zákona osoba, dozor, stavebný dozor, ktorý má za úlohu na jednej strane vydávať pokyn na uhrádzanie faktúr, prostriedky sa musia zložiť dopredu buď v banke, alebo u notára, samozrejme pri veľkých zákazkách nehovoríme o plnom rozsahu, ale v príslušných etapách, tak ako postupuje stavba, a potom sa uhrádzajú príslušné faktúry v reťazci od posledného subdodávateľa, najprv živnostníkom, potom vyššiemu dodávateľovi, až nakoniec generálnemu dodávateľovi stavby. Toto funguje normálne v iných krajinách. Toto je riešenie, aby sme sa do takýchto situácií v budúcnosti nedostali, a minimálne, minimálne v zákazkách, ktoré sú financované z verejných zdrojov a zdrojov Európskej únie, by takýto systém mal platiť. Jednoznačne áno. Absolútne by sme zlikvidovali to, že niečo takéto sa môže opakovať, a absolútne by sme podvodníkom zavreli cestu k tomu, aby mohli sa pokúšať takýmto spôsobom tunelovať.
A posledná vec, ktorú treba spraviť, a takisto ju nevidím na stole, a pritom vôbec nie je ťažká, nie je zložitá, pretože môj pozmeňovací návrh, ktorý mám k tomu pripravený, má rozsah jednej strany, a to je vec, ktorá sa týka DPH. Veď je naozaj smiešne, je úplne do neba volajúce, že štát prinúti zaplatiť dodávateľov, dnes veriteľov, DPH z nezaplatených faktúr, z tých, ktoré nedostali zaplatené, tie musia zaplatiť pod, samozrejme, hrozbou obrovských sankcií, a firma, ktorá neuhradila faktúry, môže tieto neuhradené faktúry zahrnúť do nadmerného odpočtu DPH a dostať od štátu vratky. Obrovské vratky tejto DPH. Však to je taký karuselový podvod a v súlade so zákonom, pretože zákon je tak nastavený, že to je naozaj na smiech. Ja sa nečudujem, že tu vznikli videá, na ktorých sa smeje nielen Slovensko, ale celý svet. Veď toto by v žiadnej rozumnej spoločnosti nemohlo byť. A kde je tá novela, ktorá toto zmení? Ja podám pozmeňujúci návrh, keď sa o tom budeme rozprávať, som zvedavý, či ho podporíte. Pozmeňujúci návrh, ktorý bude znamenať, že sa nebude platiť DPH z faktúr, ktoré neboli zaplatené, a nebude sa môcť uplatňovať odpočet, nadmerný odpočet a zahŕňať do toho faktúry, ktoré neboli uhradené. Veď to má logiku. To je úplne choré, že tu takéto niečo máme.
Takže summa summarum, až tu napríklad pán Blaha, ktorý po mne bude vystupovať, sa preslávil počas tohto rokovania výrokom, že nemá rád bohatých ľudí, tak myslím, že by to mal stiahnuť aj na svojho predsedu, ktorý naozaj sa pýši celou sériou 20-tisícových, v eurách, hodiniek na rukách, či si to môže dovoliť chudobný človek, alebo človek, ktorý žije z platu predsedu vlády. Podľa mňa nie. A tam nám vedú indície, že prečo vlastne sa taký krásny krycí priestor vytvára pre Váhostav, Doprastav a iné firmy, ktoré obrovské peniaze zo štátneho rozpočtu dostávajú, ale nemajú hanbu, nemajú kožu na tvári a s plechových ksichtom, keď to tak musím povedať, bez problémov okradnú stovky, tisíce dodávateľov a nezaplatia im faktúry. Napriek tomu, že dostali miliardové, miliardové platby.
Celé to, o čom tu debatujeme, je toto. Nie odvolanie podpredsedu parlamentu, ale to, aby sa cez túto dymovú clonu zakryla podstata tejto schôdze, podstata, prečo tu sedíme a aby sa nič neurobilo, len vytvorilo dojem, že sa niečo ide urobiť, a aby tí sponzori, ktorí financujú SMER, ktorí ho zakladali, ktorí ho financovali, mohli ďalej spokojne žiť a stavať vily na Bahamách.
Ďakujem za pozornosť.
Autorizovaný
Vystúpenia
10:33
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:33
Štefan KuffaA čo sa týka tej rétoriky, ktorú si v úvode spomínal. Ja ju odmietam, túto rétoriku, a dlhodobo ju odmietam. Aj to vzájomné osočovanie (potlesk) a dehonestovanie, ktoré tuná je. Moji kolegovia, ja som vás nikdy a dúfam, že vás ani nikdy neoznačím za zločincov a špinavcov. A že by som svojich kolegov posielal do basy alebo vešal na kandelábro. Ja si myslím, že toto je naozaj, čo hraničí s etikou, s kultúrou. A môžme byť opoziční poslanci vzájomne k sebe veľmi ostrí, ale táto rétorika tuná nepatrí. Ja smrť žiadnemu z vás kolegov, či ste na ľavej alebo na pravej strane, naozaj neželám, nikomu neželám. A už takúto potupnú, komu by som to prial. Ani tomu najväčšiemu nepriateľovi, ani tomu najväčšiemu nepriateľovi by som to neprial.
Ja si myslím, že dá sa rozbehnutý vlak zastaviť, a ja si za tým stojím. A tak som povedal: stiahnime aj jeden návrh odvolania, t. j. podpredsedu Národnej rady pána Figeľa, ale takisto aj pána ministra zdravotníctva Čisláka, a môžme dokázať tuná aj politickú kultúru a vráťme túto kultúru, ktorá pa.. (Vystúpenie prerušené časomerom. Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.4.2015 o 10:33 hod.
PhDr.
Štefan Kuffa
Videokanál poslanca
Vyplatenie iba 15 % dodávateľom stavby považujem za čosi, čo je nespravodlivé, vrcholne nespravodlivé, aj keď sa na tom uzniesla rada veriteľov, tak ako si to, pán kolega, tuná spomenul. Ja som bol ten poslanec, ktorý to povedal: spravodlivé je dať každému to, čo mu patrí, a spravodlivé je dať 100 %, 100 % je spravodlivé dať. A stojím si za tým, to, čo som povedal. Ani 15 %, ani 40 %, ale 100 percent. Vtedy si splatil svoju dlžobu. Vtedy si ju splatil. Stodvadsať percent môžeš splatiť dlžoby, ale minimálne, keď splatíš 100 %, vtedy si spravodlivý.
A čo sa týka tej rétoriky, ktorú si v úvode spomínal. Ja ju odmietam, túto rétoriku, a dlhodobo ju odmietam. Aj to vzájomné osočovanie (potlesk) a dehonestovanie, ktoré tuná je. Moji kolegovia, ja som vás nikdy a dúfam, že vás ani nikdy neoznačím za zločincov a špinavcov. A že by som svojich kolegov posielal do basy alebo vešal na kandelábro. Ja si myslím, že toto je naozaj, čo hraničí s etikou, s kultúrou. A môžme byť opoziční poslanci vzájomne k sebe veľmi ostrí, ale táto rétorika tuná nepatrí. Ja smrť žiadnemu z vás kolegov, či ste na ľavej alebo na pravej strane, naozaj neželám, nikomu neželám. A už takúto potupnú, komu by som to prial. Ani tomu najväčšiemu nepriateľovi, ani tomu najväčšiemu nepriateľovi by som to neprial.
Ja si myslím, že dá sa rozbehnutý vlak zastaviť, a ja si za tým stojím. A tak som povedal: stiahnime aj jeden návrh odvolania, t. j. podpredsedu Národnej rady pána Figeľa, ale takisto aj pána ministra zdravotníctva Čisláka, a môžme dokázať tuná aj politickú kultúru a vráťme túto kultúru, ktorá pa.. (Vystúpenie prerušené časomerom. Potlesk.)
Autorizovaný
10:35
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:35
Pavol HrušovskýAk hovoríme o nejakej veľkej trúfalosti, že tu niekto hovorí o base, o zločine, ale pokiaľ viem, tak premiér vlády minulý týždeň bol na Generálnej prokuratúre ohlásiť, aby začala konať preto, lebo sú tam isté znaky možného napĺňania skutkovej podstaty trestného činu pri spravovaní tejto firmy. Niektorí poslanci, ktorí možno nie sú právnici, tak to pochopili tak, že naozaj tam došlo ku krádeži, k podvodom a k organizovanému zločinu. Preto ako každý to vie... (Vystúpenie prerušené časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.4.2015 o 10:35 hod.
JUDr.
Pavol Hrušovský
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ďuro, vybral si si možno zlý príklad, ja som kúpeľňu nekachličkoval. To si si asi iného Paľa asi pomýlil, lebo on sa k tomu priznáva. (Potlesk.) Ja ak by som to aj chcel, tak to urobím iným spôsobom. A chcem povedať jedno, že bol si úplne mimo. Prepáč, ale to, čo si predviedol, nie je ani napĺňaním toho, čo si chcel, akože vytvoriť dojem istej novej politickej kultúry a zobrať si mňa za príklad, že ja by som mal byť tým, ktorý bude karhať niektorých poslancov. Vieš, niekedy v politickom zápase nedokáže človek udržať emóciu, tak aby možno nie, možno trošku hlasnejšie, ale aj s hnevom vyjadril svoj nesúhlas, pokiaľ cíti krivdu. A ja tu naozaj cítim krivdu, ktorú páchate na odvolávanom podpredsedovi Národnej rady. Preto, lebo považujem za nehorázne, aby bola politická zodpovednosť vyvodzovaná na opozičnom politikovi a nie na tom, ktorý dnes vládne, a nechcem tu personifikovať ďalej.
Ak hovoríme o nejakej veľkej trúfalosti, že tu niekto hovorí o base, o zločine, ale pokiaľ viem, tak premiér vlády minulý týždeň bol na Generálnej prokuratúre ohlásiť, aby začala konať preto, lebo sú tam isté znaky možného napĺňania skutkovej podstaty trestného činu pri spravovaní tejto firmy. Niektorí poslanci, ktorí možno nie sú právnici, tak to pochopili tak, že naozaj tam došlo ku krádeži, k podvodom a k organizovanému zločinu. Preto ako každý to vie... (Vystúpenie prerušené časomerom.)
Autorizovaný
10:37
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:37
Juraj BlanárPán poslanec Zajac, pán poslanec Brocka, pozrite si, prosím vás, lepšie, kedy som ja pôsobil vo Váhostave. Vtedy sa nechyrovalo o nových majiteľoch. Vtedy to bola poctivá firma, kde robil generálneho riaditeľa (výkriky z pléna), kde robil generálneho riaditeľa Vojtech Belčák. A to, keď poviete dneska v stavebnej brandži, tak to znie hrdo. Ja si to vážim a som rád. To, čo sa dialo potom, s tým ja nemám nič spoločné.
Pani Šípošová, ja som pána Hrušovského... (Reakcie z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Páni poslanci!
Blanár, Juraj, poslanec NR SR
... pozval do sály, pretože som chcel s ním diskutovať, lebo sa mi zdalo jeho vyjadrenie dobré. A chcel som, aby tu bol aj pán Figeľ preto, že on je odvolávaný, a aby povedal, prečo napríklad dal preložku tretej triedy, cesty tretej triedy mimo tohoto projektu. To by som sa rád dozvedel.
Pán Radošovský, akokoľvek sa budete snažiť na odbornosť hrať, vy veľmi dobre viete, že posledný je ten, kto podpisuje zmluvu, a to je štatutár. A ten má záverečné slovo a ten hocikedy môže povedať aj, že to bude ináč. Práve preto sme dali podnet na prokuratúru, práve preto sme dali, aby konali. Tak ste to mali povedať, áno, sme radi, že ste dali podnet na prokuratúru, aby sa konalo, či práve vedenie Váhostavu neurobilo niečo, čo bolo skamuflované, podvodne urobené, atď., ale to sme urobili. Napriek tomu nám tu nadávate do špinavcov a neviem do čoho iného. Vy nie, vy... (Vystúpenie prerušené časomerom. Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.4.2015 o 10:37 hod.
Ing.
Juraj Blanár
Videokanál poslanca
Ďakujem vám všetkým za príspevky. Palo Hrušovský, ako ty fakt veríš tomu, že pán Matovič hovoril len o tomto? On tu vyslovene hovoril o predsedovi vlády, že je zločinec. Akokoľvek to budeš krútiť, to nie je tak. A keď hovoríš, že som mimo. Som mimo aj pri tom, čo som povedal o vašom bývalom generálnom riaditeľovi Pavlovi Pavláskovi? (Reakcia z pléna) No, to som teda poriadne mimo. Namiesto toho, aby ste ho potiahli, aby ste mu ukázali, že naozaj sa dokázal postaviť vtedy, kedy trebalo, tak ste ho dali kdesi úplne mimo. Ja som hovoril ako príklad o kúpeľni a dúfam, že si to aj tak pochopil.
Pán poslanec Zajac, pán poslanec Brocka, pozrite si, prosím vás, lepšie, kedy som ja pôsobil vo Váhostave. Vtedy sa nechyrovalo o nových majiteľoch. Vtedy to bola poctivá firma, kde robil generálneho riaditeľa (výkriky z pléna), kde robil generálneho riaditeľa Vojtech Belčák. A to, keď poviete dneska v stavebnej brandži, tak to znie hrdo. Ja si to vážim a som rád. To, čo sa dialo potom, s tým ja nemám nič spoločné.
Pani Šípošová, ja som pána Hrušovského... (Reakcie z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Páni poslanci!
Blanár, Juraj, poslanec NR SR
... pozval do sály, pretože som chcel s ním diskutovať, lebo sa mi zdalo jeho vyjadrenie dobré. A chcel som, aby tu bol aj pán Figeľ preto, že on je odvolávaný, a aby povedal, prečo napríklad dal preložku tretej triedy, cesty tretej triedy mimo tohoto projektu. To by som sa rád dozvedel.
Pán Radošovský, akokoľvek sa budete snažiť na odbornosť hrať, vy veľmi dobre viete, že posledný je ten, kto podpisuje zmluvu, a to je štatutár. A ten má záverečné slovo a ten hocikedy môže povedať aj, že to bude ináč. Práve preto sme dali podnet na prokuratúru, práve preto sme dali, aby konali. Tak ste to mali povedať, áno, sme radi, že ste dali podnet na prokuratúru, aby sa konalo, či práve vedenie Váhostavu neurobilo niečo, čo bolo skamuflované, podvodne urobené, atď., ale to sme urobili. Napriek tomu nám tu nadávate do špinavcov a neviem do čoho iného. Vy nie, vy... (Vystúpenie prerušené časomerom. Potlesk.)
Autorizovaný
10:40
Vystúpenie v rozprave 10:40
Ľudovít KaníkVážená pani podpredsedníčka, vážená Národná rada, tí, ktorí sa neboja a sú schopní počúvať, o čo sa tu vlastne jedná. Tu nejde o to, čo je bodom programu, a preto ani nebudem hovoriť o tom, čo je bodom programu, pretože toto vôbec nie je predmetom tejto schôdze. To má poslúžiť len ako zásterka a odviesť pozornosť k niečomu úplne inému. To, o čo tu...
Vážená pani podpredsedníčka, vážená Národná rada, tí, ktorí sa neboja a sú schopní počúvať, o čo sa tu vlastne jedná. Tu nejde o to, čo je bodom programu, a preto ani nebudem hovoriť o tom, čo je bodom programu, pretože toto vôbec nie je predmetom tejto schôdze. To má poslúžiť len ako zásterka a odviesť pozornosť k niečomu úplne inému. To, o čo tu v skutočnosti ide, sa niekedy najlepšie vyjadrí obrazne nie slovami, a preto ide o toto (rečník ukazuje obrázok): Zlodej kričí, chyťte zlodeja! Toto je podstata veci, zakryť zlyhania, zakryť spôsob vládnutia, ktorým, ktorým tu vládna strana SMER funguje, zastrieť systém, na ktorý povýšila korupciu a klientelizmus. A toto, Váhostav, Doprastav, TSS Grade, to sú všetko následky, následky takéhoto spôsobu konania.
Takže toto je to, čo je rozhodujúce. To umiestnim takto na tribúnku (rečník prilepuje obrázok z prednej časti na rečnícku tribúnu) a viem, že niektorým kolegom sa to nebude páčiť, pretože sa zároveň zakrýva označenie Národná rada Slovenskej republiky. Ale robím to úplne úmyselne. A viete prečo? Pretože keď SMER dokoná toto svoje politické dielo skazy, už si nezaslúži, aby v plnom slova zmysle tento orgán niesol pomenovanie Národná rada Slovenskej republiky, ale Národná zrada Slovenskej republiky. Pretože to je zrada všetkého, čo sa, o čo sa tu snažíme od ´89., popretie demokracie, pošliapanie demokracie, popretie pomerného zastúpenia v orgánoch, vyvodzovanie zodpovednosti za vládne zlyhania voči opozícii, aby sme zakryli vlastné prešľapy. Toto je to, o čo SMER usiluje.
A teraz poďme, poďme sa pozrieť na to, prečo vlastne takáto situácia nastala, prečo tento akt zúfalstva, čo nie je nič iné, len akt zúfalstva, nastal a to znamená, že premiér Fico nariadil svojim poslancom, že musia odviesť pozornosť takýmto zúfalým činom.
Ja som to videl na vlastné oči, ako v kuloároch Národnej rady v to ráno, keď sa to, o tom podvečer rozhodlo, ako niektorí poslanci SMER-u s hrôzou v očiach reagovali na otázku, že či budú odvolávať Figeľa, že, preboha, nie. Ale pán premiér Fico, ktorý nie je podriadený parlamentu, ako hovorí naša ústava, ale nadriadený svojej skupine kolesíkov, nariadil, že toto je nutné urobiť, aby sa odviedla pozornosť. Aby sa odviedla pozornosť od toho, že zlodej, ktorý sa ticho prizeral a podporoval situáciu, do ktorej sme sa dostali, potrebuje zakričať: Chyťte zlodeja! A ukázať na nevinných, samozrejme. Ukázať na Radičovej vládu a vymyslieť si úplne absurdné zdôvodnenia. A keďže tu nie je Radičová, no tak, samozrejme, prvý na rade je Figeľ.
Je to naozaj situácia, ktorá hovorí, že to nie je ani počiatok konca SMER-u, ale pokračovanie konca SMER-u, ktorý začal ešte pred prezidentskými voľbami, a je to prejav toho kopania, kopania zdochýnajúceho koňa. Už som to povedal vo faktickej poznámke, opakujem to teraz. A uvidíte, že dôjde na moje slová.
Všetko, čo sa tu deje, má naťahovať čas, pretože keby toto nebolo cieľom, tak dnes sa bavíme o zákone, ktorý je predložený, a bavíme sa o tom, či môže pomôcť, nemôže pomôcť a kde sú jeho chyby, ale tým, že bolo predradené toto, tak je cieľom natiahnuť čas a ohroziť možno aj prijatie tohto zákona. Opäť to, samozrejme, zvaliť na opozíciu, aby sa mohlo dokončiť to, čo sa v iných firmách už dokončilo, Doprastav, TSS Grade, a aby sa mohlo dokončiť aj vo Váhostave. Veď čo je hlavnou súčasťou plánu, ktorý je pripravený? Vývoz väčšiny kapitálu, väčšiny peňazí do zahraničia, do daňových rajov, do schránkový firiem, o ktorých už aj vrabce čvirikajú, médiá píšu, a na konkrétnych prepojeniach je to zobrazené a vyznačené, že s najväčšou pravdepodobnosťou a s dôvodnými podozreniami sa jedná o fiktívne zmluvy, priame osobné prepojenia na majiteľov Váhostavu, na pána Širokého, a že sa jedná o vytunelovanie firmy. Robí proti tomu niečo vláda?
Pokúša sa vyvolať dojem, že však sme dali nejaké oznámenia, však premiér bol na prokuratúre. No poznáme veľmi dobre, ako funguje a akým tempom pracujú tieto orgány. Koľko takýchto zjavných zlodejín z minulosti by sme vedeli vymenovať, ktoré sa dodnes nedovyšetrovali, ktoré dodnes nemajú žiadnu koncovku? Všetky začali a boli uskutočnené za Ficovej vlády, predchádzajúcej. Bude to ináč teraz? Nie, nebude. A pritom by sa dalo spraviť a to by bol prejav toho, že vláda niečo robí. Jedná sa o dni, nemáme čas, ani týždne, ani mesiace. Reštrukturalizačný plán bude za chvíľu schválený. Tá zostava ľudí, ktorí o tom rozhodujú, dopredu hovorí, že bude schválený. A jediná cesta, ako tomu zabrániť, je, keby vláda mala skutočný záujem zabrániť podvodu, je požiadať súd o vydanie predbežného opatrenia, ktorý by zakázal prevod finančných prostriedkov do zahraničia, do schránkových firiem, až do doby, kým sa neprešetria dôvodné podozrenia, ktoré reálne existujú, o ktorých všetci vedia. Toto vláda neurobila a pritom má tam inštitúcie zahrnuté v tomto systéme, inštitúcie, ktoré takisto sú veriteľmi Váhostavu, ktoré majú plnú legitimitu na to, aby takýto krok urobili.
Vláda sa pokúša zastrieť alebo oklamať a vytvoriť naozaj takú dymovú clonu tým, že najprv povedala 40 %, teraz už 50 %, lebo vidí, že je to naozaj zlé, vláda sa zľakla, Robert Fico sa zľakol, ale pritom tento návrh vôbec neznamená, že by to na jednej strane uspokojilo oprávnené nároky veriteľov, a na druhej strane, že by to nebolo zaplatenie dlhov Širokého a jeho firmy z peňazí daňových poplatníkov. Až tu ministri a súčasný predseda Národnej rady, bývalý štátny tajomník ministerstva financií, opakovane tvrdili, že to nie sú verejné zdroje, tak jednoducho buď nevedia, o čom hovoria, alebo klamú. Pretože hovoriť o tom, že účtovne ako sa to správa, je nepodstatné. Podstatné je, že tieto peniaze sú súčasťou verejného okruhu a že tieto peniaze pochádzajú z peňazí občanov, z poplatkov, ktoré títo občania zaplatili, a vôbec nie z bánk. Žiadne banky nebudú platiť, budú platiť občania, keď sa toto rozhodnutie prijme.
A čo je ešte horšie a ešte dôležitejšie, nijakým spôsobom sa to štátu nevráti. Široký nezaplatí nič, naopak, zaplatí ešte menej, ako pôvodne mal. Nezaplatí ani daných 15 percent. To znamená, táto vláda vytvára priestor na to, aby mohol vyviesť peniaze preč, aby sa jeho firmy nabalili, o ktorých je dôvodné podozrenie, že sú to vlastne jeho firmy, ktoré podivnými kadejakými zmluvami vykazujú pohľadávky voči Váhostavu, aby tieto peniaze odišli do daňových rajov a aby drobným veriteľom zaplatil štát z peňazí daňových poplatníkov. Jednoducho povedané, aby mal Široký tučnejšie vrecká. A nech mi niekto povie, že toto by sa mohlo udiať aj na Slovensku alebo v akejkoľvek inej krajine, keby ten, ktorý takto koná, nebol politicky krytý, keby nemal krytie vlády. Veď sa to nikdy nedialo, darmo to hovoria a spomínajú poslanci a snažia sa to zovšeobecniť, že však to tu už bolo aj predtým. Nikdy to nebolo, len za Ficových vlád. Nikdy takéto brutálne tzv. reštrukturalizácie sa nekonali.
Áno, boli tu rôzne, rôzne tiež veľmi podivuhodné transakcie, kedy ešte smerácka väčšina si nezdokonalila, v úvodzovkách, zákon o reštrukturalizácii tak, aby mohla legálne okradnúť, aby majitelia, nepoctiví majitelia mohli legálne okradnúť veriteľov. Spravidla sa to robilo tak, že firma nezaplatila svojim subdodávateľom, potom šla do konkurzu, prepísalo sa na to bieleho koňa. Až chcete trošku zapátrať v histórii, pozrite sa, ako sa staval obchvat Nitry a ktoré firmy boli v tom zapojené a ako to všetko dopadlo.
Nuž ale už sme dneska sofistikovanejší, už vláda, vládna väčšina sa dostala do vyššieho levelu, už to vie, prostredníctvom zmeny zákonov vytvoriť situáciu tak, že úplne legálne, bez rizika, že treba prepisovať niečo na nejakého bieleho koňa a usídliť túto firmu v nejakej rozpadnutej záhradnej chatke, je možné vykonať reštrukturalizáciu a očistiť firmu od dlhov. A to aj v prípade firmy, ako je Váhostav, ktorá účtovne má väčší majetok, ako sú jej dlhy, čo je absolútne v rozpore so zákonom o reštrukturalizácii, čo opäť nasvedčuje tomu, že sa tu jedná o organizovaný podvod od samého začiatku. A tu sa naozaj zostáva len spýtať: a prečo polícia nekoná? Vie o tom, píše sa o tom, hovoríme o tom, nikto nekoná, nikto nezasahuje, nikto nezhromažďuje dôkazy, nepreveruje, či to sú len škaredé ohováračky alebo skutočná pravda.
To by sa nikdy nedialo, keby to nebolo prepojené s politickou mocou, keby to nebolo, len spôsob, ktorý opäť ukazuje občanom, že systém korupcie a klientelizmu je systém, na ktorom stojí táto vláda. Že je to jediný dôvod, prečo táto vláda vládne, aby mohla takéto veci robiť, aby sa mohli stavať pre niekoho vily na Bahamách, aby si mohol niekto, samozrejme, zakvačiť na ruku ďalšie a ďalšie dvadsaťtisícové hodinky a hovoriť o sociálnych istotách, tým, ktorí, naivní, veria, ale už dlho zrejme nebudú.
Ja som už hovoril v kratšom vyjadrení a úmyselne, konkrétne pán poslanec Blanár zrejme, lebo nepovažujem ho za človeka, ktorý nedokáže pochopiť veci, úmyselne povie len časť toho, čo poviem ja, aby nepovedal celú pravdu. Áno, opakujem a zdôrazňujem, SDKÚ – DS dala návrh a prichádzame s ním a budeme s ním prichádzať, ako je možné uhradiť 100 % pohľadávky drobných veriteľov tak, aby to štát nestálo ani cent. Pán poslanec, ani cent to nebude stáť štát, keby sa zvolila táto cesta.
Aká je to cesta? Jednoduchá. Tak, že štát odkúpi prostredníctvom svojich inštitúcií pohľadávky drobných veriteľov, jedná sa o objem asi 104 mil., vieme všetci, a týmito pohľadávkami bude postupne, nie jednorazovo, ale postupne započítavať tieto pohľadávky do uhrádzania faktúr, ktoré voči, v tomto prípade konkrétne Váhostavu, ale malo by sa to a v našom ponímaní by sa to vzťahovalo na všetky firmy, ktoré sa dostanú do podobnej situácie, a nie je ukončená ešte reštrukturalizácia, majú zákazky od vlády, od štátu z verejných zdrojov. A nielen od štátu, aj z európskych fondov. Týkalo by sa to aj procesov, ktoré sa dejú na komunálnej úrovni, v samosprávach, lebo to sú tak isto verejné zdroje, to sú tak isto zdroje, ktoré pochádzajú aj od nás a prichádzajú k nám z Európskej únie. Jednoducho v takom prípade by postupne napríklad po 10-ch % z objemu konkrétnej faktúry bola započítaná táto pohľadávka a je každému nad slnko jasné, že pri objeme zazmluvnenosti 1,5 mld., ktorú ešte tento štát, občania tejto krajiny majú zaplatiť Váhostavu, je 104 mil. nič. V žiadnom prípade neohrozí jeho situáciu do budúcna, neohrozí mzdy zamestnancom, neohrozí uhrádzanie jeho záväzkov, ohrozí len tunelovanie a vyvážanie ziskov do zahraničia, ktoré sa zrejme v tejto firme deje. A keď sa pán poslanec Blanár pomýli, aj pravdu povie. Vo svojej reakcii na faktické poznámky povedal, že keď tam bol on, tak to ešte bola slušná firma. (Potlesk.) Ešte bola slušná firma. To znamená, logicky z toho vyplýva, že aj on vie, že dnes už to neni slušná firma. Že dnes je to niečo úplne iné, niečo, čo si zaslúži veľmi hĺbkové a dôsledné policajné vyšetrovanie a tresty pre tých, ktorí ju zneužili na vytunelovanie tejto firmy.
Keď tu niektorí hovoria o tom, spomínalo sa to, myslím Dubná Skala, že ako tá cena bola nastavená nízko, ako sa to za ňu nedalo postaviť, ale veď, preboha, skutková podstata Trestného zákona o podvode jasne hovorí, že dať nízku cenu s vedomím, že nemôžem zaplatiť, je podvod jak vyšitý, veľkého rozsahu, kde sú vysoké sadzby, trestné sadzby odňatia slobody. Tak až toto urobili predstavitelia, manažéri, majitelia, to nech vyšetrí polícia, Váhostavu, tak sa od samého začiatku dopúšťali podvodu. Trestného činu. Niet o čom. Akurát naše orgány nekonajú, vláda nekoná a snaží sa odviesť pozornosť.
Ešte sa vrátim k záručnej banke, ktorá má byť nositeľom toho riešenia, ktoré SMER prináša, a navyše toho, že, že to nie sú verejné zdroje. No, samozrejme, už som zdôvodnil, že sú, ale ešte je tu ďalší zádrheľ. To, či použitie prostriedkov, také alebo onaké, je v súlade s pravidlami, s akými sa má nakladať v zmysle pravidiel Európskej únie, neposudzuje minister financií, ani o tom nerozhoduje, ale Eurostat. A toto sa deje, tento návrh, bez konzultácie s Eurostatom. A je tu jasné a dôvodné podozrenie, ktoré už rada rozpočtovej zodpovednosti vyjadrila predtým, keď hovorila, že najväčšími rizikami verejných rozpočtov sú možné navýšenia základného imania v štátnych a štátom ovládaných spoločnostiach. Tu má dôjsť k navýšeniu základného imania. Eurostat môže, pretože to je logické, na základe tohto posúdiť a vyhodnotiť, že tu nejde o navýšenie základného imania, ale o štátnu pomoc, o dotáciu a preradiť celú záručnú banku do verejného okruhu, čo by znamenalo 267 mil. zaťaženie okruhu verejných financií na stránke výdavkov. Celé jej, celé jej aktíva by prešli do tohto okruhu a znamenalo by to výrazné zvýšenie zadlženia Slovenska. Do takéhoto rizika nás ženie Ficov kabinet, len aby zalepil oči, za peniaze daňových poplatníkov, len aby umožnil Širokému dokonať to, čo už dokonali v Doprastave a v iných firmách.
Takže opatrenie, ktoré navrhujeme, SDKÚ – DS, je v prvom rade predbežné opatrenie súdu, aby sa tak nestalo, v druhom rade odkúpenie pohľadávok vo výške 100 % a uhrádzanie týmito pohľadávkami faktúry štátu. A to je otázka aktuálnej situácie. Ale my máme návrh riešenia aj aby sa toto neopakovalo. A to je veľmi jednoduché a nie je to vymyslené teraz a tu, v mnohých krajinách to funguje. V Rakúsku napríklad funguje systém, že pri takýchto veľkých zákazkách je určená zo zákona osoba, dozor, stavebný dozor, ktorý má za úlohu na jednej strane vydávať pokyn na uhrádzanie faktúr, prostriedky sa musia zložiť dopredu buď v banke, alebo u notára, samozrejme pri veľkých zákazkách nehovoríme o plnom rozsahu, ale v príslušných etapách, tak ako postupuje stavba, a potom sa uhrádzajú príslušné faktúry v reťazci od posledného subdodávateľa, najprv živnostníkom, potom vyššiemu dodávateľovi, až nakoniec generálnemu dodávateľovi stavby. Toto funguje normálne v iných krajinách. Toto je riešenie, aby sme sa do takýchto situácií v budúcnosti nedostali, a minimálne, minimálne v zákazkách, ktoré sú financované z verejných zdrojov a zdrojov Európskej únie, by takýto systém mal platiť. Jednoznačne áno. Absolútne by sme zlikvidovali to, že niečo takéto sa môže opakovať, a absolútne by sme podvodníkom zavreli cestu k tomu, aby mohli sa pokúšať takýmto spôsobom tunelovať.
A posledná vec, ktorú treba spraviť, a takisto ju nevidím na stole, a pritom vôbec nie je ťažká, nie je zložitá, pretože môj pozmeňovací návrh, ktorý mám k tomu pripravený, má rozsah jednej strany, a to je vec, ktorá sa týka DPH. Veď je naozaj smiešne, je úplne do neba volajúce, že štát prinúti zaplatiť dodávateľov, dnes veriteľov, DPH z nezaplatených faktúr, z tých, ktoré nedostali zaplatené, tie musia zaplatiť pod, samozrejme, hrozbou obrovských sankcií, a firma, ktorá neuhradila faktúry, môže tieto neuhradené faktúry zahrnúť do nadmerného odpočtu DPH a dostať od štátu vratky. Obrovské vratky tejto DPH. Však to je taký karuselový podvod a v súlade so zákonom, pretože zákon je tak nastavený, že to je naozaj na smiech. Ja sa nečudujem, že tu vznikli videá, na ktorých sa smeje nielen Slovensko, ale celý svet. Veď toto by v žiadnej rozumnej spoločnosti nemohlo byť. A kde je tá novela, ktorá toto zmení? Ja podám pozmeňujúci návrh, keď sa o tom budeme rozprávať, som zvedavý, či ho podporíte. Pozmeňujúci návrh, ktorý bude znamenať, že sa nebude platiť DPH z faktúr, ktoré neboli zaplatené, a nebude sa môcť uplatňovať odpočet, nadmerný odpočet a zahŕňať do toho faktúry, ktoré neboli uhradené. Veď to má logiku. To je úplne choré, že tu takéto niečo máme.
Takže summa summarum, až tu napríklad pán Blaha, ktorý po mne bude vystupovať, sa preslávil počas tohto rokovania výrokom, že nemá rád bohatých ľudí, tak myslím, že by to mal stiahnuť aj na svojho predsedu, ktorý naozaj sa pýši celou sériou 20-tisícových, v eurách, hodiniek na rukách, či si to môže dovoliť chudobný človek, alebo človek, ktorý žije z platu predsedu vlády. Podľa mňa nie. A tam nám vedú indície, že prečo vlastne sa taký krásny krycí priestor vytvára pre Váhostav, Doprastav a iné firmy, ktoré obrovské peniaze zo štátneho rozpočtu dostávajú, ale nemajú hanbu, nemajú kožu na tvári a s plechových ksichtom, keď to tak musím povedať, bez problémov okradnú stovky, tisíce dodávateľov a nezaplatia im faktúry. Napriek tomu, že dostali miliardové, miliardové platby.
Celé to, o čom tu debatujeme, je toto. Nie odvolanie podpredsedu parlamentu, ale to, aby sa cez túto dymovú clonu zakryla podstata tejto schôdze, podstata, prečo tu sedíme a aby sa nič neurobilo, len vytvorilo dojem, že sa niečo ide urobiť, a aby tí sponzori, ktorí financujú SMER, ktorí ho zakladali, ktorí ho financovali, mohli ďalej spokojne žiť a stavať vily na Bahamách.
Ďakujem za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
17.4.2015 o 10:40 hod.
Ing.
Ľudovít Kaník
Videokanál poslanca
To je útek zo sály, že? Utekajú (vyslovené s pobavením), boja sa. Majú sa prečo.
Vážená pani podpredsedníčka, vážená Národná rada, tí, ktorí sa neboja a sú schopní počúvať, o čo sa tu vlastne jedná. Tu nejde o to, čo je bodom programu, a preto ani nebudem hovoriť o tom, čo je bodom programu, pretože toto vôbec nie je predmetom tejto schôdze. To má poslúžiť len ako zásterka a odviesť pozornosť k niečomu úplne inému. To, o čo tu v skutočnosti ide, sa niekedy najlepšie vyjadrí obrazne nie slovami, a preto ide o toto (rečník ukazuje obrázok): Zlodej kričí, chyťte zlodeja! Toto je podstata veci, zakryť zlyhania, zakryť spôsob vládnutia, ktorým, ktorým tu vládna strana SMER funguje, zastrieť systém, na ktorý povýšila korupciu a klientelizmus. A toto, Váhostav, Doprastav, TSS Grade, to sú všetko následky, následky takéhoto spôsobu konania.
Takže toto je to, čo je rozhodujúce. To umiestnim takto na tribúnku (rečník prilepuje obrázok z prednej časti na rečnícku tribúnu) a viem, že niektorým kolegom sa to nebude páčiť, pretože sa zároveň zakrýva označenie Národná rada Slovenskej republiky. Ale robím to úplne úmyselne. A viete prečo? Pretože keď SMER dokoná toto svoje politické dielo skazy, už si nezaslúži, aby v plnom slova zmysle tento orgán niesol pomenovanie Národná rada Slovenskej republiky, ale Národná zrada Slovenskej republiky. Pretože to je zrada všetkého, čo sa, o čo sa tu snažíme od ´89., popretie demokracie, pošliapanie demokracie, popretie pomerného zastúpenia v orgánoch, vyvodzovanie zodpovednosti za vládne zlyhania voči opozícii, aby sme zakryli vlastné prešľapy. Toto je to, o čo SMER usiluje.
A teraz poďme, poďme sa pozrieť na to, prečo vlastne takáto situácia nastala, prečo tento akt zúfalstva, čo nie je nič iné, len akt zúfalstva, nastal a to znamená, že premiér Fico nariadil svojim poslancom, že musia odviesť pozornosť takýmto zúfalým činom.
Ja som to videl na vlastné oči, ako v kuloároch Národnej rady v to ráno, keď sa to, o tom podvečer rozhodlo, ako niektorí poslanci SMER-u s hrôzou v očiach reagovali na otázku, že či budú odvolávať Figeľa, že, preboha, nie. Ale pán premiér Fico, ktorý nie je podriadený parlamentu, ako hovorí naša ústava, ale nadriadený svojej skupine kolesíkov, nariadil, že toto je nutné urobiť, aby sa odviedla pozornosť. Aby sa odviedla pozornosť od toho, že zlodej, ktorý sa ticho prizeral a podporoval situáciu, do ktorej sme sa dostali, potrebuje zakričať: Chyťte zlodeja! A ukázať na nevinných, samozrejme. Ukázať na Radičovej vládu a vymyslieť si úplne absurdné zdôvodnenia. A keďže tu nie je Radičová, no tak, samozrejme, prvý na rade je Figeľ.
Je to naozaj situácia, ktorá hovorí, že to nie je ani počiatok konca SMER-u, ale pokračovanie konca SMER-u, ktorý začal ešte pred prezidentskými voľbami, a je to prejav toho kopania, kopania zdochýnajúceho koňa. Už som to povedal vo faktickej poznámke, opakujem to teraz. A uvidíte, že dôjde na moje slová.
Všetko, čo sa tu deje, má naťahovať čas, pretože keby toto nebolo cieľom, tak dnes sa bavíme o zákone, ktorý je predložený, a bavíme sa o tom, či môže pomôcť, nemôže pomôcť a kde sú jeho chyby, ale tým, že bolo predradené toto, tak je cieľom natiahnuť čas a ohroziť možno aj prijatie tohto zákona. Opäť to, samozrejme, zvaliť na opozíciu, aby sa mohlo dokončiť to, čo sa v iných firmách už dokončilo, Doprastav, TSS Grade, a aby sa mohlo dokončiť aj vo Váhostave. Veď čo je hlavnou súčasťou plánu, ktorý je pripravený? Vývoz väčšiny kapitálu, väčšiny peňazí do zahraničia, do daňových rajov, do schránkový firiem, o ktorých už aj vrabce čvirikajú, médiá píšu, a na konkrétnych prepojeniach je to zobrazené a vyznačené, že s najväčšou pravdepodobnosťou a s dôvodnými podozreniami sa jedná o fiktívne zmluvy, priame osobné prepojenia na majiteľov Váhostavu, na pána Širokého, a že sa jedná o vytunelovanie firmy. Robí proti tomu niečo vláda?
Pokúša sa vyvolať dojem, že však sme dali nejaké oznámenia, však premiér bol na prokuratúre. No poznáme veľmi dobre, ako funguje a akým tempom pracujú tieto orgány. Koľko takýchto zjavných zlodejín z minulosti by sme vedeli vymenovať, ktoré sa dodnes nedovyšetrovali, ktoré dodnes nemajú žiadnu koncovku? Všetky začali a boli uskutočnené za Ficovej vlády, predchádzajúcej. Bude to ináč teraz? Nie, nebude. A pritom by sa dalo spraviť a to by bol prejav toho, že vláda niečo robí. Jedná sa o dni, nemáme čas, ani týždne, ani mesiace. Reštrukturalizačný plán bude za chvíľu schválený. Tá zostava ľudí, ktorí o tom rozhodujú, dopredu hovorí, že bude schválený. A jediná cesta, ako tomu zabrániť, je, keby vláda mala skutočný záujem zabrániť podvodu, je požiadať súd o vydanie predbežného opatrenia, ktorý by zakázal prevod finančných prostriedkov do zahraničia, do schránkových firiem, až do doby, kým sa neprešetria dôvodné podozrenia, ktoré reálne existujú, o ktorých všetci vedia. Toto vláda neurobila a pritom má tam inštitúcie zahrnuté v tomto systéme, inštitúcie, ktoré takisto sú veriteľmi Váhostavu, ktoré majú plnú legitimitu na to, aby takýto krok urobili.
Vláda sa pokúša zastrieť alebo oklamať a vytvoriť naozaj takú dymovú clonu tým, že najprv povedala 40 %, teraz už 50 %, lebo vidí, že je to naozaj zlé, vláda sa zľakla, Robert Fico sa zľakol, ale pritom tento návrh vôbec neznamená, že by to na jednej strane uspokojilo oprávnené nároky veriteľov, a na druhej strane, že by to nebolo zaplatenie dlhov Širokého a jeho firmy z peňazí daňových poplatníkov. Až tu ministri a súčasný predseda Národnej rady, bývalý štátny tajomník ministerstva financií, opakovane tvrdili, že to nie sú verejné zdroje, tak jednoducho buď nevedia, o čom hovoria, alebo klamú. Pretože hovoriť o tom, že účtovne ako sa to správa, je nepodstatné. Podstatné je, že tieto peniaze sú súčasťou verejného okruhu a že tieto peniaze pochádzajú z peňazí občanov, z poplatkov, ktoré títo občania zaplatili, a vôbec nie z bánk. Žiadne banky nebudú platiť, budú platiť občania, keď sa toto rozhodnutie prijme.
A čo je ešte horšie a ešte dôležitejšie, nijakým spôsobom sa to štátu nevráti. Široký nezaplatí nič, naopak, zaplatí ešte menej, ako pôvodne mal. Nezaplatí ani daných 15 percent. To znamená, táto vláda vytvára priestor na to, aby mohol vyviesť peniaze preč, aby sa jeho firmy nabalili, o ktorých je dôvodné podozrenie, že sú to vlastne jeho firmy, ktoré podivnými kadejakými zmluvami vykazujú pohľadávky voči Váhostavu, aby tieto peniaze odišli do daňových rajov a aby drobným veriteľom zaplatil štát z peňazí daňových poplatníkov. Jednoducho povedané, aby mal Široký tučnejšie vrecká. A nech mi niekto povie, že toto by sa mohlo udiať aj na Slovensku alebo v akejkoľvek inej krajine, keby ten, ktorý takto koná, nebol politicky krytý, keby nemal krytie vlády. Veď sa to nikdy nedialo, darmo to hovoria a spomínajú poslanci a snažia sa to zovšeobecniť, že však to tu už bolo aj predtým. Nikdy to nebolo, len za Ficových vlád. Nikdy takéto brutálne tzv. reštrukturalizácie sa nekonali.
Áno, boli tu rôzne, rôzne tiež veľmi podivuhodné transakcie, kedy ešte smerácka väčšina si nezdokonalila, v úvodzovkách, zákon o reštrukturalizácii tak, aby mohla legálne okradnúť, aby majitelia, nepoctiví majitelia mohli legálne okradnúť veriteľov. Spravidla sa to robilo tak, že firma nezaplatila svojim subdodávateľom, potom šla do konkurzu, prepísalo sa na to bieleho koňa. Až chcete trošku zapátrať v histórii, pozrite sa, ako sa staval obchvat Nitry a ktoré firmy boli v tom zapojené a ako to všetko dopadlo.
Nuž ale už sme dneska sofistikovanejší, už vláda, vládna väčšina sa dostala do vyššieho levelu, už to vie, prostredníctvom zmeny zákonov vytvoriť situáciu tak, že úplne legálne, bez rizika, že treba prepisovať niečo na nejakého bieleho koňa a usídliť túto firmu v nejakej rozpadnutej záhradnej chatke, je možné vykonať reštrukturalizáciu a očistiť firmu od dlhov. A to aj v prípade firmy, ako je Váhostav, ktorá účtovne má väčší majetok, ako sú jej dlhy, čo je absolútne v rozpore so zákonom o reštrukturalizácii, čo opäť nasvedčuje tomu, že sa tu jedná o organizovaný podvod od samého začiatku. A tu sa naozaj zostáva len spýtať: a prečo polícia nekoná? Vie o tom, píše sa o tom, hovoríme o tom, nikto nekoná, nikto nezasahuje, nikto nezhromažďuje dôkazy, nepreveruje, či to sú len škaredé ohováračky alebo skutočná pravda.
To by sa nikdy nedialo, keby to nebolo prepojené s politickou mocou, keby to nebolo, len spôsob, ktorý opäť ukazuje občanom, že systém korupcie a klientelizmu je systém, na ktorom stojí táto vláda. Že je to jediný dôvod, prečo táto vláda vládne, aby mohla takéto veci robiť, aby sa mohli stavať pre niekoho vily na Bahamách, aby si mohol niekto, samozrejme, zakvačiť na ruku ďalšie a ďalšie dvadsaťtisícové hodinky a hovoriť o sociálnych istotách, tým, ktorí, naivní, veria, ale už dlho zrejme nebudú.
Ja som už hovoril v kratšom vyjadrení a úmyselne, konkrétne pán poslanec Blanár zrejme, lebo nepovažujem ho za človeka, ktorý nedokáže pochopiť veci, úmyselne povie len časť toho, čo poviem ja, aby nepovedal celú pravdu. Áno, opakujem a zdôrazňujem, SDKÚ – DS dala návrh a prichádzame s ním a budeme s ním prichádzať, ako je možné uhradiť 100 % pohľadávky drobných veriteľov tak, aby to štát nestálo ani cent. Pán poslanec, ani cent to nebude stáť štát, keby sa zvolila táto cesta.
Aká je to cesta? Jednoduchá. Tak, že štát odkúpi prostredníctvom svojich inštitúcií pohľadávky drobných veriteľov, jedná sa o objem asi 104 mil., vieme všetci, a týmito pohľadávkami bude postupne, nie jednorazovo, ale postupne započítavať tieto pohľadávky do uhrádzania faktúr, ktoré voči, v tomto prípade konkrétne Váhostavu, ale malo by sa to a v našom ponímaní by sa to vzťahovalo na všetky firmy, ktoré sa dostanú do podobnej situácie, a nie je ukončená ešte reštrukturalizácia, majú zákazky od vlády, od štátu z verejných zdrojov. A nielen od štátu, aj z európskych fondov. Týkalo by sa to aj procesov, ktoré sa dejú na komunálnej úrovni, v samosprávach, lebo to sú tak isto verejné zdroje, to sú tak isto zdroje, ktoré pochádzajú aj od nás a prichádzajú k nám z Európskej únie. Jednoducho v takom prípade by postupne napríklad po 10-ch % z objemu konkrétnej faktúry bola započítaná táto pohľadávka a je každému nad slnko jasné, že pri objeme zazmluvnenosti 1,5 mld., ktorú ešte tento štát, občania tejto krajiny majú zaplatiť Váhostavu, je 104 mil. nič. V žiadnom prípade neohrozí jeho situáciu do budúcna, neohrozí mzdy zamestnancom, neohrozí uhrádzanie jeho záväzkov, ohrozí len tunelovanie a vyvážanie ziskov do zahraničia, ktoré sa zrejme v tejto firme deje. A keď sa pán poslanec Blanár pomýli, aj pravdu povie. Vo svojej reakcii na faktické poznámky povedal, že keď tam bol on, tak to ešte bola slušná firma. (Potlesk.) Ešte bola slušná firma. To znamená, logicky z toho vyplýva, že aj on vie, že dnes už to neni slušná firma. Že dnes je to niečo úplne iné, niečo, čo si zaslúži veľmi hĺbkové a dôsledné policajné vyšetrovanie a tresty pre tých, ktorí ju zneužili na vytunelovanie tejto firmy.
Keď tu niektorí hovoria o tom, spomínalo sa to, myslím Dubná Skala, že ako tá cena bola nastavená nízko, ako sa to za ňu nedalo postaviť, ale veď, preboha, skutková podstata Trestného zákona o podvode jasne hovorí, že dať nízku cenu s vedomím, že nemôžem zaplatiť, je podvod jak vyšitý, veľkého rozsahu, kde sú vysoké sadzby, trestné sadzby odňatia slobody. Tak až toto urobili predstavitelia, manažéri, majitelia, to nech vyšetrí polícia, Váhostavu, tak sa od samého začiatku dopúšťali podvodu. Trestného činu. Niet o čom. Akurát naše orgány nekonajú, vláda nekoná a snaží sa odviesť pozornosť.
Ešte sa vrátim k záručnej banke, ktorá má byť nositeľom toho riešenia, ktoré SMER prináša, a navyše toho, že, že to nie sú verejné zdroje. No, samozrejme, už som zdôvodnil, že sú, ale ešte je tu ďalší zádrheľ. To, či použitie prostriedkov, také alebo onaké, je v súlade s pravidlami, s akými sa má nakladať v zmysle pravidiel Európskej únie, neposudzuje minister financií, ani o tom nerozhoduje, ale Eurostat. A toto sa deje, tento návrh, bez konzultácie s Eurostatom. A je tu jasné a dôvodné podozrenie, ktoré už rada rozpočtovej zodpovednosti vyjadrila predtým, keď hovorila, že najväčšími rizikami verejných rozpočtov sú možné navýšenia základného imania v štátnych a štátom ovládaných spoločnostiach. Tu má dôjsť k navýšeniu základného imania. Eurostat môže, pretože to je logické, na základe tohto posúdiť a vyhodnotiť, že tu nejde o navýšenie základného imania, ale o štátnu pomoc, o dotáciu a preradiť celú záručnú banku do verejného okruhu, čo by znamenalo 267 mil. zaťaženie okruhu verejných financií na stránke výdavkov. Celé jej, celé jej aktíva by prešli do tohto okruhu a znamenalo by to výrazné zvýšenie zadlženia Slovenska. Do takéhoto rizika nás ženie Ficov kabinet, len aby zalepil oči, za peniaze daňových poplatníkov, len aby umožnil Širokému dokonať to, čo už dokonali v Doprastave a v iných firmách.
Takže opatrenie, ktoré navrhujeme, SDKÚ – DS, je v prvom rade predbežné opatrenie súdu, aby sa tak nestalo, v druhom rade odkúpenie pohľadávok vo výške 100 % a uhrádzanie týmito pohľadávkami faktúry štátu. A to je otázka aktuálnej situácie. Ale my máme návrh riešenia aj aby sa toto neopakovalo. A to je veľmi jednoduché a nie je to vymyslené teraz a tu, v mnohých krajinách to funguje. V Rakúsku napríklad funguje systém, že pri takýchto veľkých zákazkách je určená zo zákona osoba, dozor, stavebný dozor, ktorý má za úlohu na jednej strane vydávať pokyn na uhrádzanie faktúr, prostriedky sa musia zložiť dopredu buď v banke, alebo u notára, samozrejme pri veľkých zákazkách nehovoríme o plnom rozsahu, ale v príslušných etapách, tak ako postupuje stavba, a potom sa uhrádzajú príslušné faktúry v reťazci od posledného subdodávateľa, najprv živnostníkom, potom vyššiemu dodávateľovi, až nakoniec generálnemu dodávateľovi stavby. Toto funguje normálne v iných krajinách. Toto je riešenie, aby sme sa do takýchto situácií v budúcnosti nedostali, a minimálne, minimálne v zákazkách, ktoré sú financované z verejných zdrojov a zdrojov Európskej únie, by takýto systém mal platiť. Jednoznačne áno. Absolútne by sme zlikvidovali to, že niečo takéto sa môže opakovať, a absolútne by sme podvodníkom zavreli cestu k tomu, aby mohli sa pokúšať takýmto spôsobom tunelovať.
A posledná vec, ktorú treba spraviť, a takisto ju nevidím na stole, a pritom vôbec nie je ťažká, nie je zložitá, pretože môj pozmeňovací návrh, ktorý mám k tomu pripravený, má rozsah jednej strany, a to je vec, ktorá sa týka DPH. Veď je naozaj smiešne, je úplne do neba volajúce, že štát prinúti zaplatiť dodávateľov, dnes veriteľov, DPH z nezaplatených faktúr, z tých, ktoré nedostali zaplatené, tie musia zaplatiť pod, samozrejme, hrozbou obrovských sankcií, a firma, ktorá neuhradila faktúry, môže tieto neuhradené faktúry zahrnúť do nadmerného odpočtu DPH a dostať od štátu vratky. Obrovské vratky tejto DPH. Však to je taký karuselový podvod a v súlade so zákonom, pretože zákon je tak nastavený, že to je naozaj na smiech. Ja sa nečudujem, že tu vznikli videá, na ktorých sa smeje nielen Slovensko, ale celý svet. Veď toto by v žiadnej rozumnej spoločnosti nemohlo byť. A kde je tá novela, ktorá toto zmení? Ja podám pozmeňujúci návrh, keď sa o tom budeme rozprávať, som zvedavý, či ho podporíte. Pozmeňujúci návrh, ktorý bude znamenať, že sa nebude platiť DPH z faktúr, ktoré neboli zaplatené, a nebude sa môcť uplatňovať odpočet, nadmerný odpočet a zahŕňať do toho faktúry, ktoré neboli uhradené. Veď to má logiku. To je úplne choré, že tu takéto niečo máme.
Takže summa summarum, až tu napríklad pán Blaha, ktorý po mne bude vystupovať, sa preslávil počas tohto rokovania výrokom, že nemá rád bohatých ľudí, tak myslím, že by to mal stiahnuť aj na svojho predsedu, ktorý naozaj sa pýši celou sériou 20-tisícových, v eurách, hodiniek na rukách, či si to môže dovoliť chudobný človek, alebo človek, ktorý žije z platu predsedu vlády. Podľa mňa nie. A tam nám vedú indície, že prečo vlastne sa taký krásny krycí priestor vytvára pre Váhostav, Doprastav a iné firmy, ktoré obrovské peniaze zo štátneho rozpočtu dostávajú, ale nemajú hanbu, nemajú kožu na tvári a s plechových ksichtom, keď to tak musím povedať, bez problémov okradnú stovky, tisíce dodávateľov a nezaplatia im faktúry. Napriek tomu, že dostali miliardové, miliardové platby.
Celé to, o čom tu debatujeme, je toto. Nie odvolanie podpredsedu parlamentu, ale to, aby sa cez túto dymovú clonu zakryla podstata tejto schôdze, podstata, prečo tu sedíme a aby sa nič neurobilo, len vytvorilo dojem, že sa niečo ide urobiť, a aby tí sponzori, ktorí financujú SMER, ktorí ho zakladali, ktorí ho financovali, mohli ďalej spokojne žiť a stavať vily na Bahamách.
Ďakujem za pozornosť.
Autorizovaný
11:03
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:03
Peter OsuskýA teraz skúmam v hlave to, či pokyn vodcu urobiť skôr, teda divadlo hľadania vinníka a nájdenia vinníka, bolo dôležitejšie, ako pomoc tým ľuďom, ktorým mal ten vynikajúci Borecov zákon vlastne pomôcť.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.4.2015 o 11:03 hod.
MUDr. PhD.
Peter Osuský
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Keď si tak zrekapitulujem dianie od stredy tohto týždňa, tak viem, že sme sa primárne stretli preto, lebo sa skupina opozičných poslancov rozhodla žiadať odvolanie ministra zdravotníctva. Pripusťme, že SMER matematickou väčšinou v parlamente, ktorú uplatnil, ukončil dočasne, alebo prerušil túto schôdzu a predložil v skrátenom legislatívnom konaní podľa predkladateľa ministra Boreca záchranný, dôležitý, existenčný zákon, ktorý je aktom, ktorým SMER dokazuje, ako mu záleží na poškodených. Je zvláštne, že sa potom, hoci by malo byť jeho primárnym záujmom ten zákon čím skôr prerokovať, rozhodol prepíliť možnosť tohto rokovania návrhom, ktorý, prosím, je jedenásť hodín štyri minúty, piatok, evidentne ešte dlhé dni prijatý nebude, pretože asi nebol dôležitý, asi tak veľmi SMER-u na srdciach neleží, aby ten Borecov vynikajúci zákon bol prijatý. Lebo sotva sa mohol SMER domnievať, že opozícia odstrihne Jánovi Figľovi golier na košeli a položí mu hlavu na klát, bez slov. To, čo sa stalo, s tým SMER musel počítať. Ale ak mám dobrý zákon, ktorým chcem pomôcť ľuďom, tak neurobím to, čo urobil SMER, lebo odsúdil svoj vynikajúci a spásonosný zákon na uloženie "k ledu".
A teraz skúmam v hlave to, či pokyn vodcu urobiť skôr, teda divadlo hľadania vinníka a nájdenia vinníka, bolo dôležitejšie, ako pomoc tým ľuďom, ktorým mal ten vynikajúci Borecov zákon vlastne pomôcť.
Autorizovaný
11:05
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:05
Anton MartvoňVy tu hovoríte o nejakom systéme korupcie vo vláde. To asi hovoríte o vládach pána Mikuláša Dzurindu, o ktorých tu nikto už ani nepochybuje. Spomínate tu, že niekto stavia vily niekde. No áno, niekto stavia vily a je stíhaný, niekto stavia hotely v Banskej Štiavnici alebo lyžiarske strediská a stíhaný nie je. No však ale aj na toho v podstate možno dojde. Zvlášť keď vystupujete a hovoríte o trestných stíhaniach a keď na vás v roku 2008 dokonca vlastný spoločník podal trestné oznámenie za pokus o spáchanie trestného činu zavineného úpadku, pán Stanko.
Čiže, pán Kaník, vy by ste mal byť asi posledný, čo tu bude moralizovať a spomínať, čo má vláda robiť, čo mohla robiť a čo neurobila. (Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.4.2015 o 11:05 hod.
Mgr. PhD.
Anton Martvoň
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán poslanec Kaník, vy ste tu spomínali, že vláda mohla požiadať o vydanie predbežného opatrenia a ďalšie nejaké návrhy. Však to isté mohla aj SDKÚ. To isté môže každý občan. To isté môžu aj v podstate tí veritelia, samozrejme. Ale v každom prípade toto, čo sa dialo vo Váhostave, tak v podstate je dlhodobý problém aj pri mnohých iných spoločnostiach, ktoré ani bývala vláda pána Dzurindu, ani Radičovej vôbec neriešila.
Vy tu hovoríte o nejakom systéme korupcie vo vláde. To asi hovoríte o vládach pána Mikuláša Dzurindu, o ktorých tu nikto už ani nepochybuje. Spomínate tu, že niekto stavia vily niekde. No áno, niekto stavia vily a je stíhaný, niekto stavia hotely v Banskej Štiavnici alebo lyžiarske strediská a stíhaný nie je. No však ale aj na toho v podstate možno dojde. Zvlášť keď vystupujete a hovoríte o trestných stíhaniach a keď na vás v roku 2008 dokonca vlastný spoločník podal trestné oznámenie za pokus o spáchanie trestného činu zavineného úpadku, pán Stanko.
Čiže, pán Kaník, vy by ste mal byť asi posledný, čo tu bude moralizovať a spomínať, čo má vláda robiť, čo mohla robiť a čo neurobila. (Potlesk.)
Autorizovaný
11:06
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:06
Mikuláš HubaChcel by som podčiarknuť len jednu vec, ktorú naznačil v úvode, a to je spôsob, akým sa táto vláda dlhodobo správa v Národnej rade. Či už myslíme predsedu vlády,...
Chcel by som podčiarknuť len jednu vec, ktorú naznačil v úvode, a to je spôsob, akým sa táto vláda dlhodobo správa v Národnej rade. Či už myslíme predsedu vlády, niektorých jej členov alebo aj, v istých prípadoch aj vládu ako, ako celok. Myslím si, že tá skutočnosť, že má za sebou parlamentnú väčšinu, zvádza vládu k tomu, že tuná tvorivo rozvíja systémovú poruchu, v snahe urobiť si z Národnej rady nesvojprávnu slúžku. Mohol by som vymenovať viacero prípadov, ktoré to dokumentujú, či už to bolo memorandum so zahraničnou firmou, kde vláda a priori sľúbila prijať niektoré zákony alebo zmeny zákonov bez toho, že na to mala predbežný súhlas zákonodarného orgánu, alebo opakované nerešpektovanie platného uznesenia Národnej rady, ktoré vládu zaväzuje k predloženiu istých odpočtov do istého termínu, a opakovane sa tak nedeje, napriek upozorneniam napríklad z mojej strany, až po to, akým spôsobom, v akých termínoch reaguje na interpelácie poslancov, akú kvalitu majú niektoré tie odpovede a podobne. Takže to, čoho sme teraz svedkami, je len pokračovanie trendu, ktorý začal už dávno.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.4.2015 o 11:06 hod.
prof. RNDr. CSc.
Mikuláš Huba
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Priznám sa úprimne, nepatrím k fun klubu pána poslanca Kaníka, ale to, čo tu povedal vo svojom vystúpení, mi znie logicky a myslím si, že vcelku vystihol problém, čo sa týka analýzy príčin, motivácie vzniku tejto schôdze, ako aj navrhovaných riešení.
Chcel by som podčiarknuť len jednu vec, ktorú naznačil v úvode, a to je spôsob, akým sa táto vláda dlhodobo správa v Národnej rade. Či už myslíme predsedu vlády, niektorých jej členov alebo aj, v istých prípadoch aj vládu ako, ako celok. Myslím si, že tá skutočnosť, že má za sebou parlamentnú väčšinu, zvádza vládu k tomu, že tuná tvorivo rozvíja systémovú poruchu, v snahe urobiť si z Národnej rady nesvojprávnu slúžku. Mohol by som vymenovať viacero prípadov, ktoré to dokumentujú, či už to bolo memorandum so zahraničnou firmou, kde vláda a priori sľúbila prijať niektoré zákony alebo zmeny zákonov bez toho, že na to mala predbežný súhlas zákonodarného orgánu, alebo opakované nerešpektovanie platného uznesenia Národnej rady, ktoré vládu zaväzuje k predloženiu istých odpočtov do istého termínu, a opakovane sa tak nedeje, napriek upozorneniam napríklad z mojej strany, až po to, akým spôsobom, v akých termínoch reaguje na interpelácie poslancov, akú kvalitu majú niektoré tie odpovede a podobne. Takže to, čoho sme teraz svedkami, je len pokračovanie trendu, ktorý začal už dávno.
Autorizovaný
11:08
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:08
Juraj BlanárPán poslanec Kaník, ten váš návrh. Na jednej strane kritizujete, že z bánk, v podstate sú to peniaze, rovnako peniaze daňových poplatníkov, a na druhej strane navrhujete, že mal by štát odkúpiť 100 % pohľadávok. A to už sú neni peniaze daňových poplatníkov? A ešte vy ako podnikateľ, ešte navrhujete, aby štát si vlastne uplatňoval, započítaval pohľadávky, čím vy veľmi dobre viete, že z tých budúcich zákaziek, ak tam nebude dostatočný zisk, bude len reťaziť problémy pre ďalšie firmy, ktoré budú pri tých subdodávateľoch, pri tých iných zákazkách. Ako takéto niečo môže povedať podnikateľ takéto rangu ako vy?
No a banky? No veď svojím spôsobom môžeme povedať o bankách, že v podstate takmer všetky peniaze, ktoré sú tam, v bankách, sú peniaze daňových poplatníkov, pretože tam majú svoje úložky, a banky s nimi narábajú. Ale toto má úplne iný inštitút. Naviac táto banka, do ktorej to chceme dať, má finančné prostriedky, ktorými môže uskutočniť tento kontrakt, a hlavne vie pomôcť riešiť tento problém na rozdiel od toho vášho návrhu, ktorý to nevie riešiť.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.4.2015 o 11:08 hod.
Ing.
Juraj Blanár
Videokanál poslanca
Ďakujem. Pán poslanec Kaník, ja sa plne stotožňujem s tým, že bol podaný podnet na prokuratúru voči Váhostavu-SK. A vy ste to opäť zmanipulovali, to vyjadrenie, že nebodaj ja sa hlásim k tomu. Áno, ja sa hlásim k tomu, čo firma Váhostav a mnoho poctivých skvelých technikov a robotníkov vybudovalo na Slovensku za tie desaťročia, čo existuje, ešte predtým. A je mi to aj trošku ľúto, pretože takáto firma, ktorá mala výborné meno, možno nečestným konaním je takýmto spôsobom dnes pertraktovaná. A ja som tam skončil prácu v roku 2002 a myslím si, že to, čo urobila, je skvelé.
Pán poslanec Kaník, ten váš návrh. Na jednej strane kritizujete, že z bánk, v podstate sú to peniaze, rovnako peniaze daňových poplatníkov, a na druhej strane navrhujete, že mal by štát odkúpiť 100 % pohľadávok. A to už sú neni peniaze daňových poplatníkov? A ešte vy ako podnikateľ, ešte navrhujete, aby štát si vlastne uplatňoval, započítaval pohľadávky, čím vy veľmi dobre viete, že z tých budúcich zákaziek, ak tam nebude dostatočný zisk, bude len reťaziť problémy pre ďalšie firmy, ktoré budú pri tých subdodávateľoch, pri tých iných zákazkách. Ako takéto niečo môže povedať podnikateľ takéto rangu ako vy?
No a banky? No veď svojím spôsobom môžeme povedať o bankách, že v podstate takmer všetky peniaze, ktoré sú tam, v bankách, sú peniaze daňových poplatníkov, pretože tam majú svoje úložky, a banky s nimi narábajú. Ale toto má úplne iný inštitút. Naviac táto banka, do ktorej to chceme dať, má finančné prostriedky, ktorými môže uskutočniť tento kontrakt, a hlavne vie pomôcť riešiť tento problém na rozdiel od toho vášho návrhu, ktorý to nevie riešiť.
Autorizovaný
11:10
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:10
Alojz HlinaOtázka stojí, že ako sa mám mentálne nastaviť na vystúpenie vášho titana intelektuálneho, ktorý ide teraz. Možno len ho poprosím, že my ako jednoduchí ľudia, hej, neovládame všetky tie zložité výrazy, tak či by prípadne nebol taký, mal to pochopenie pre nás. Žijeme tu, robíme, chodíme do roboty, proste snažíme sa, vychovávame deti. Nemali sme to šťastie v živote, že sme držali aj inú knihu ako vkladnú. Chceme tiež vedieť viac, chceme sa dozvedieť, či by prípadne nebol tak milý a naozaj sa obmedzil alebo povedal to aj nám, aby sme tomu rozumeli. Verím, že ako salónny sociálny demokrat príde, proste vyjde v ústrety masám. Sám som zvedavý. Pre túto chvíľu oznamujem, že zostanem v sále. Nevylučujem, že (vyslovené s pobavením) prípadne odídem, ale zatiaľ avizujem, že tu budem.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.4.2015 o 11:10 hod.
Alojz Hlina
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Ono je ťažké už povedať niečo nové v tejto veci a v zásade by už bolo možno aj dobré, aby sme toto trápne absurdné divadlo ukončili a išli k tomu ďalšiemu bodu, ktorý je teda veľmi dôležitý. A to znamená, že čo s tým systémovým nedostatkom, ktorý sa objavil. Váhostav nie je kauza už živnostníkov. To je systémový nedostatok. Tam som pripravený o tom diskutovať. Tu už je to niekedy na úrovni trápenia. Počkám si na vystúpenie pána Figeľa. Predpokladám, že bude mať v tejto veci zásadné vystúpenie.
Otázka stojí, že ako sa mám mentálne nastaviť na vystúpenie vášho titana intelektuálneho, ktorý ide teraz. Možno len ho poprosím, že my ako jednoduchí ľudia, hej, neovládame všetky tie zložité výrazy, tak či by prípadne nebol taký, mal to pochopenie pre nás. Žijeme tu, robíme, chodíme do roboty, proste snažíme sa, vychovávame deti. Nemali sme to šťastie v živote, že sme držali aj inú knihu ako vkladnú. Chceme tiež vedieť viac, chceme sa dozvedieť, či by prípadne nebol tak milý a naozaj sa obmedzil alebo povedal to aj nám, aby sme tomu rozumeli. Verím, že ako salónny sociálny demokrat príde, proste vyjde v ústrety masám. Sám som zvedavý. Pre túto chvíľu oznamujem, že zostanem v sále. Nevylučujem, že (vyslovené s pobavením) prípadne odídem, ale zatiaľ avizujem, že tu budem.
Ďakujem.
Autorizovaný
11:12
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:12
Ľubomír ŽeliezkaVeľmi dobre si pamätáme, keď táto trojica bola vo vláde.
A ešte niečo, pán Kaník, k tomu obrázku, ktorý ste nám ukázal. Až som dobre videl, tak tam bolo napísané, že: Zlodej kričí, chyťte zlodeja! Pán Kaník, ten pán na tom obrázku ešte ten batoh vládal uniesť. Ale vy, pán Kaník, ten batoh, keby ste si zavesili, tak padnete určite na kolená, možno aj na nos. A mám obavu, mám obavu, že ten batoh by neodviezol ani 22-tonový kamión, pán Kaník.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.4.2015 o 11:12 hod.
Ľubomír Želiezka
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Pán Kaník, k vášmu vystúpeniu, ale hlavne k vašej osobe, si myslím je zbytočne sa aj vyjadrovať. Pán Kaník, to, čo ste napáchal za vášho ministrovania, myslím si, že nemá obdobu v novodobej histórii samostatného Slovenska. Vy nemáte hanbu, postavíte sa pred poslancov a idete ich tu moralizovať a poúčať. Mám pre vás takú malú radu: skúste osloviť pána Dzurindu, pána Mikloša, nech vám nejakým spôsobom pomôžu vybaviť stať sa ich alebo radcom vrcholových predstaviteľov Ukrajiny.
Veľmi dobre si pamätáme, keď táto trojica bola vo vláde.
A ešte niečo, pán Kaník, k tomu obrázku, ktorý ste nám ukázal. Až som dobre videl, tak tam bolo napísané, že: Zlodej kričí, chyťte zlodeja! Pán Kaník, ten pán na tom obrázku ešte ten batoh vládal uniesť. Ale vy, pán Kaník, ten batoh, keby ste si zavesili, tak padnete určite na kolená, možno aj na nos. A mám obavu, mám obavu, že ten batoh by neodviezol ani 22-tonový kamión, pán Kaník.
Autorizovaný