50. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.4.2015 o 15:30 hod.
MUDr. PhD.
Vladimír Baláž
Videokanál poslanca
68.
Predražené nákupy sú problémom tu už dlhé roky. A na ten výpočet, bol celkom zaujímavý, ale čo to má spoločné s ministrom Čislákom, teda neviem, pravdupovediac.
Minister Čislák pri svojom nástupe do funkcie povedal, že bude benchmarkovať ceny a tak ďalej atď., môžme ho potom, sa o tom rozprávať, keď prejde určitý čas. No proste teraz toto tu spomínať, to je proste, to je len zlé.
Vrátim sa ešte k tým jednotlivým cenám prístrojov, lebo to je extrémne jednoduché hádzať tu rôzne ceny len tak, že to je ten istý prístroj, tak isto, to sme si zistili atď. Bohužiaľ, aj pri všetkej tvojej poctivosti musím povedať, že podľa mňa neni sú to face to face porovnania. My nevieme, čo vlastne porovnávame. Za to, že sa niekde napíše 64-riadkové alebo 128-riadkové CT, to neznamená, že sú to rovnaké cétečká, preboha živého!
Ďalej. Aké DPH sú v Čechách a aké sú u nás, aké sú DPH alebo aké je DPH v Čechách na softvérové vybavenie, alebo bolo, a na hardvérové vybavenie. Ako v Čechách, samozrejme, keďže na softvér bolo nižšie DPH, sa snažili pretláčať celú tú cenu do tejto, do tejto roviny, aký je tam, aký je tam, aké je tam, sú tam stavebné úpravy a tak ďalej atď. Keď sme to my ešte, keď som riaditeľoval v nemocnici, sa snažili porovnávať, aby sme sa dostali k týmto informáciám, presne sme prechádzali celé verejné obstarávanie, ktoré bolo urobené aj v Havlíčkovom Brode, aj v Uhorskom Hradišti, a k týmto jednotlivým, bohužiaľ, a k týmto veciam sa nedá dostať z ich stránky.
Ďalej. Aká je technická kvalifikácia, to som povedal.
Aké sú kvalitné podmienky toho jednotlivého uchádzača alebo toho, kto chce nakupovať? Je predsa absolútny rozdiel, keď kúpite nejaký prístroj s tým, že platíte cash, a je úplne iný rozdiel, keď platíte bez akontácie 4 roky. To sú proste, niekde sa tie peniaze musia zohnať.
Neautorizovaný
Vystúpenia
14:53
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:53
Daniel Lipšic
52.
Ďakujem. Kto koho vlastní, nie je dôležité podľa slov skúmať, ale podľa skutkov. A keď tu bol návrh zákona, aby platil prevádzkovateľ elektronického mýta monopolnú daň, lebo to je monopol, ktorý má jeden oligarcha, ako ste hlasovali? Keď tu bol zákon, aby sa sfunkčnil zákon o preukázaní pôvodu majetku, ako ste hlasovali? Keď prišiel sem návrh na vymenovanie, zvolenie špeciálneho prokurátora a upozorňovali sme, že to...
52.
Ďakujem. Kto koho vlastní, nie je dôležité podľa slov skúmať, ale podľa skutkov. A keď tu bol návrh zákona, aby platil prevádzkovateľ elektronického mýta monopolnú daň, lebo to je monopol, ktorý má jeden oligarcha, ako ste hlasovali? Keď tu bol zákon, aby sa sfunkčnil zákon o preukázaní pôvodu majetku, ako ste hlasovali? Keď prišiel sem návrh na vymenovanie, zvolenie špeciálneho prokurátora a upozorňovali sme, že to je človek, ktorý zametá kauzy pod koberec, ako ste hlasovali? Keď ste umožnili vyviesť 450 mil., tí, ktorí ste tu vtedy boli, na Cyprus, nezdanených, čo ste vtedy urobili? Ako ste hlasovali?
Ja som podával podnety aj na Finančné riaditeľstvo, na zdanenie, proste aj za tejto vlády. Čo ste vy urobili? Lebo slová môže mať každý veľmi pekné: "Nie, mňa tu niekto, ja som nezávislý, naozaj, s nikým nič nemám." Ale skutky sú podstatné. A skutky my poslanci prejavujeme, prejavujeme hlasovaním. To sa mi zdá najpodstatnejšie.
Ja som sa vyjadroval k tomu, že získavajú finančné skupiny vplyv v zdravotníctve aj za našich vlád. Aj za našich vlád. Z vás nikto nenabral odvahu vyjadriť sa k tomu, že za vašich vlád majú tieto skupiny možno ešte väčší vplyv. Nikto. Nikto. Ani jeden poslanec nepovedal, je to blbé. Penta, Široký, je to blbé, je to zlé. Nikto! A ani to nikto dnes nepovie podľa mňa. To je vec elementárnej odvahy.
Keď hovoríme o kauze cétečka, za mnou boli ľudia, aj lekári, aj orgány činné v trestnom konaní, niektorí, ktorí povedali: "Chcú to zamiesť pod koberec, robte niečo, upozorňujte na to, dajte nové podklady!" Kde to žijeme, keď v takejto úplne rukolapnej kauze je taká enormná snaha, aby nebola trestnoprávna koncovka?
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.4.2015 o 14:53 hod.
JUDr. LL.M.
Daniel Lipšic
Videokanál poslanca
52.
Ďakujem. Kto koho vlastní, nie je dôležité podľa slov skúmať, ale podľa skutkov. A keď tu bol návrh zákona, aby platil prevádzkovateľ elektronického mýta monopolnú daň, lebo to je monopol, ktorý má jeden oligarcha, ako ste hlasovali? Keď tu bol zákon, aby sa sfunkčnil zákon o preukázaní pôvodu majetku, ako ste hlasovali? Keď prišiel sem návrh na vymenovanie, zvolenie špeciálneho prokurátora a upozorňovali sme, že to je človek, ktorý zametá kauzy pod koberec, ako ste hlasovali? Keď ste umožnili vyviesť 450 mil., tí, ktorí ste tu vtedy boli, na Cyprus, nezdanených, čo ste vtedy urobili? Ako ste hlasovali?
Ja som podával podnety aj na Finančné riaditeľstvo, na zdanenie, proste aj za tejto vlády. Čo ste vy urobili? Lebo slová môže mať každý veľmi pekné: "Nie, mňa tu niekto, ja som nezávislý, naozaj, s nikým nič nemám." Ale skutky sú podstatné. A skutky my poslanci prejavujeme, prejavujeme hlasovaním. To sa mi zdá najpodstatnejšie.
Ja som sa vyjadroval k tomu, že získavajú finančné skupiny vplyv v zdravotníctve aj za našich vlád. Aj za našich vlád. Z vás nikto nenabral odvahu vyjadriť sa k tomu, že za vašich vlád majú tieto skupiny možno ešte väčší vplyv. Nikto. Nikto. Ani jeden poslanec nepovedal, je to blbé. Penta, Široký, je to blbé, je to zlé. Nikto! A ani to nikto dnes nepovie podľa mňa. To je vec elementárnej odvahy.
Keď hovoríme o kauze cétečka, za mnou boli ľudia, aj lekári, aj orgány činné v trestnom konaní, niektorí, ktorí povedali: "Chcú to zamiesť pod koberec, robte niečo, upozorňujte na to, dajte nové podklady!" Kde to žijeme, keď v takejto úplne rukolapnej kauze je taká enormná snaha, aby nebola trestnoprávna koncovka?
Neautorizovaný
14:55
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:55
Martin Poliačik54.
Ja som bol nedávno pri odovzdávaní cien americkej ambasády. Oni odovzdávajú ceny pre ľudí, ktorí sa angažujú vo veci ochrany ľudských práv, významným ženám a prvýkrát tohto roku odovzdali aj cenu za boj proti korupcii. A dostali ju práve tí ľudia z nemocnice v Piešťanoch, ktorí upozornili na kauzu cétečko, a vtedy zástupca ambasádora povedal, že to bol jeden z najflagrantnejších a najjasnejších prípadov korupcie v posledných...
54.
Ja som bol nedávno pri odovzdávaní cien americkej ambasády. Oni odovzdávajú ceny pre ľudí, ktorí sa angažujú vo veci ochrany ľudských práv, významným ženám a prvýkrát tohto roku odovzdali aj cenu za boj proti korupcii. A dostali ju práve tí ľudia z nemocnice v Piešťanoch, ktorí upozornili na kauzu cétečko, a vtedy zástupca ambasádora povedal, že to bol jeden z najflagrantnejších a najjasnejších prípadov korupcie v posledných mesiacoch na Slovensku. A to je tá pseudokauza, o ktorej hovorí pán minister.
Keď porovnáme efektivitu vynaložených prostriedkov napríklad v rezortoch zdravotníctva a školstva, tak tam presne vidíme, že kde je maximálna snaha a kde je čierna diera. Lebo na jeden dolár investovaný do školstva máme takmer najvyššiu efektivitu v OECD a stačilo by dať viacej peňazí do školstva a za súčasných podmienok by podľa všetkého efektivita v školstve výrazne rástla. Kdežto v zdravotníctve, nech tam lejeme koľkokoľvek peňazí, tak vďaka tomu, že sú tlaky viac na to, aby sa z neho dalo odlievať, než na to, aby bolo efektívne, tak končíme tam, kde sme dnes.
Ja chcem veriť tomu, že vy vo vnútri, priatelia v SMER-e, ste pochopili, že už pretiekol pohár a že sa to teraz snažíte proste konečne spraviť tak, aby sa to rozkrádanie skončilo. Bodaj by to bolo tak.
Ale to, čo už vykonané bolo, si stále zaslúži vyvodenie dôsledkov. A ak sa proti tomu nekoná razantne, tak je to dôvod na odstúpenie... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.4.2015 o 14:55 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
54.
Ja som bol nedávno pri odovzdávaní cien americkej ambasády. Oni odovzdávajú ceny pre ľudí, ktorí sa angažujú vo veci ochrany ľudských práv, významným ženám a prvýkrát tohto roku odovzdali aj cenu za boj proti korupcii. A dostali ju práve tí ľudia z nemocnice v Piešťanoch, ktorí upozornili na kauzu cétečko, a vtedy zástupca ambasádora povedal, že to bol jeden z najflagrantnejších a najjasnejších prípadov korupcie v posledných mesiacoch na Slovensku. A to je tá pseudokauza, o ktorej hovorí pán minister.
Keď porovnáme efektivitu vynaložených prostriedkov napríklad v rezortoch zdravotníctva a školstva, tak tam presne vidíme, že kde je maximálna snaha a kde je čierna diera. Lebo na jeden dolár investovaný do školstva máme takmer najvyššiu efektivitu v OECD a stačilo by dať viacej peňazí do školstva a za súčasných podmienok by podľa všetkého efektivita v školstve výrazne rástla. Kdežto v zdravotníctve, nech tam lejeme koľkokoľvek peňazí, tak vďaka tomu, že sú tlaky viac na to, aby sa z neho dalo odlievať, než na to, aby bolo efektívne, tak končíme tam, kde sme dnes.
Ja chcem veriť tomu, že vy vo vnútri, priatelia v SMER-e, ste pochopili, že už pretiekol pohár a že sa to teraz snažíte proste konečne spraviť tak, aby sa to rozkrádanie skončilo. Bodaj by to bolo tak.
Ale to, čo už vykonané bolo, si stále zaslúži vyvodenie dôsledkov. A ak sa proti tomu nekoná razantne, tak je to dôvod na odstúpenie... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Neautorizovaný
14:57
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:57
Richard VašečkaHovoril si o tom, že problémom nie je to, že sú opadané stropy na toaletách, ale že dôvodom pre to, že sú opadané tie stropy, ešte stále je to, aké je prepojenie s rôznymi ľuďmi, ktorí zarábajú nečestným spôsobom na týchto veciach.
Pravdou je tiež to, že túto vec by...
Hovoril si o tom, že problémom nie je to, že sú opadané stropy na toaletách, ale že dôvodom pre to, že sú opadané tie stropy, ešte stále je to, aké je prepojenie s rôznymi ľuďmi, ktorí zarábajú nečestným spôsobom na týchto veciach.
Pravdou je tiež to, že túto vec by mali primárne riešiť orgány činné v trestnom konaní a nie parlament. Ale my máme oveľa lepšie možnosti komunikovať to verejnosti. A k tomu patria aj obrázky, k tomu patrí aj krátke video, k tomu patria aj príbehy ľudí. Nemyslím si, že si niekoho obviňoval priamo z nejakých zdravotných problémov, pretože naozaj je niekedy ťažké tieto veci spojiť. Ale v každom prípade je to realita nášho zdravotníctva a ministrom zdravotníctva je pán Čislák, ktorý uviedol niekoľko vecí, nebudem sa opakovať, sú v návrhu, pre ktoré si myslíme, že má niesť politickú zodpovednosť.
Takže ďakujem ti, Igor, že si to urobil takto.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.4.2015 o 14:57 hod.
Mgr.
Richard Vašečka
Videokanál poslanca
Ďakujem. Igor, urobil si to veľmi dobre. Ponúkol si rukolapné veci, ponúkol si emócie, ale zároveň si ponúkol aj jasné dôvody, čo mnohokrát moji predrečníci popierali.
Hovoril si o tom, že problémom nie je to, že sú opadané stropy na toaletách, ale že dôvodom pre to, že sú opadané tie stropy, ešte stále je to, aké je prepojenie s rôznymi ľuďmi, ktorí zarábajú nečestným spôsobom na týchto veciach.
Pravdou je tiež to, že túto vec by mali primárne riešiť orgány činné v trestnom konaní a nie parlament. Ale my máme oveľa lepšie možnosti komunikovať to verejnosti. A k tomu patria aj obrázky, k tomu patrí aj krátke video, k tomu patria aj príbehy ľudí. Nemyslím si, že si niekoho obviňoval priamo z nejakých zdravotných problémov, pretože naozaj je niekedy ťažké tieto veci spojiť. Ale v každom prípade je to realita nášho zdravotníctva a ministrom zdravotníctva je pán Čislák, ktorý uviedol niekoľko vecí, nebudem sa opakovať, sú v návrhu, pre ktoré si myslíme, že má niesť politickú zodpovednosť.
Takže ďakujem ti, Igor, že si to urobil takto.
Neautorizovaný
14:58
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:58
Vladimír BalážVnútorné zadlženie slovenského zdravotníctva a nemocníc je na úrovni 3,94 mld. euro od roku 1989. Všetci, všetci sme za to určitým spôsobom zodpovední. Priemerný...
Vnútorné zadlženie slovenského zdravotníctva a nemocníc je na úrovni 3,94 mld. euro od roku 1989. Všetci, všetci sme za to určitým spôsobom zodpovední. Priemerný vek nemocníc viac ako 40 rokov. Je veľa, čo pracovať. Žiaľ, vy nemáte žiadnu vôľu ani túžbu zlepšiť slovenské zdravotníctvo. Robíte len bulvár toho najnižšieho možného stupňa. To je teda strašne smutné.
Budem sa venovať ešte tomu mladému mužovi, ktorého som videl, a čo ma vlastne donútilo, aby som vystúpil. To je človek, ktorý má Von Hippel-Lindauov syndróm. Viem to preto, lebo som sa vo svojej profesionálnej kariére venoval týmto ľuďom. Robil som všetko pre to, aby sa mali lepšie. Sú to ľudia, ktorí majú hemangiómy v zásade skoro všade v orgánoch, v mozgu, v mieche, v obličkách, v pankrease, samozrejme, aj na sietnici. Je to genetické ochorenie. Je tam porucha génu, ktorý sa volá 3P, na 25. a 26. chromozóme. Venovali sme sa týmto ľuďom so všetkou svojou silou, túžbou im pomôcť. Venoval som sa, samozrejme, obličkovým nádorom, ktoré majú títo ľudia a majú ich niekedy tak, že ich majú na jednej obličke väčšie množstvo. Mal som rekord, keď som vybral z jednej obličky sedem nádorov. A tí ľudia žijú. Chodili k nám pacienti zo širokého okolia, dokonca z Moravy.
Na tomto človeku chcete niečo povedať?! Stratili ste akúkoľvek úctu v mojich očiach.
Ďakujem. (Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.4.2015 o 14:58 hod.
MUDr. PhD.
Vladimír Baláž
Videokanál poslanca
No ja môžem povedať iba, že, uff, to je sila teda! Ja pánovi Matovičovi v zásade aj rozumiem. Sledujem to, že čo sa tu deje, tak viem, aký má, ako vystupuje, ako to cíti on, ale aj poslanec Vašečka. Ty kokso, to je neuveriteľné! (Reakcia z pléna.) Budem reagovať na vás, klid.
Vnútorné zadlženie slovenského zdravotníctva a nemocníc je na úrovni 3,94 mld. euro od roku 1989. Všetci, všetci sme za to určitým spôsobom zodpovední. Priemerný vek nemocníc viac ako 40 rokov. Je veľa, čo pracovať. Žiaľ, vy nemáte žiadnu vôľu ani túžbu zlepšiť slovenské zdravotníctvo. Robíte len bulvár toho najnižšieho možného stupňa. To je teda strašne smutné.
Budem sa venovať ešte tomu mladému mužovi, ktorého som videl, a čo ma vlastne donútilo, aby som vystúpil. To je človek, ktorý má Von Hippel-Lindauov syndróm. Viem to preto, lebo som sa vo svojej profesionálnej kariére venoval týmto ľuďom. Robil som všetko pre to, aby sa mali lepšie. Sú to ľudia, ktorí majú hemangiómy v zásade skoro všade v orgánoch, v mozgu, v mieche, v obličkách, v pankrease, samozrejme, aj na sietnici. Je to genetické ochorenie. Je tam porucha génu, ktorý sa volá 3P, na 25. a 26. chromozóme. Venovali sme sa týmto ľuďom so všetkou svojou silou, túžbou im pomôcť. Venoval som sa, samozrejme, obličkovým nádorom, ktoré majú títo ľudia a majú ich niekedy tak, že ich majú na jednej obličke väčšie množstvo. Mal som rekord, keď som vybral z jednej obličky sedem nádorov. A tí ľudia žijú. Chodili k nám pacienti zo širokého okolia, dokonca z Moravy.
Na tomto človeku chcete niečo povedať?! Stratili ste akúkoľvek úctu v mojich očiach.
Ďakujem. (Potlesk.)
Neautorizovaný
15:00
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:00
Igor Matovič60.
Takže začnem od konca. Áno, na tomto človeku chcem niečo povedať. Presne to, čo povedal on sám. Sám ma oslovil a povedal, že chce toto posolstvo dať poslancom Národnej rady, a myslím si, že na jeho vystúpení nebolo absolútne nič nemorálne. Sám nezvýrazňoval nejako ten svoj problém, iba ho popísal. Áno, medzi riadkami spomenul, že v podstate kvôli nedbanlivosti lekára prišiel aj o sietnicu na druhom oku a dnes ako 26-ročný chlapec...
60.
Takže začnem od konca. Áno, na tomto človeku chcem niečo povedať. Presne to, čo povedal on sám. Sám ma oslovil a povedal, že chce toto posolstvo dať poslancom Národnej rady, a myslím si, že na jeho vystúpení nebolo absolútne nič nemorálne. Sám nezvýrazňoval nejako ten svoj problém, iba ho popísal. Áno, medzi riadkami spomenul, že v podstate kvôli nedbanlivosti lekára prišiel aj o sietnicu na druhom oku a dnes ako 26-ročný chlapec je úplne slepý. Ale nezvýrazňoval tento problém, ale myslím si, že spôsob, jako to podal, a spôsob, akým sa vám snaží prehovoriť do duše, je správny, len, bohužiaľ, dvierka k vašej duši sú zatvorené, alebo k vašim srdciam. Jednoducho omnoho lepšie a účinnejšie pre vás je robiť kšefty, jako sa zastať takýchto ľudí a pochopiť, čo vlastne chcú.
Keď tu bolo spomenuté, že riaditeľ nemocnice nemôže predsa za diagnostiku, myslím, že kolega Martvoň to povedal, myslím si, každý, kto počúval, pochopil, ako to hovorím. Aj príklad mojej dcéry Klárky, štvorročnej, vtedy, keď bola v nemocnici v Trnave. To, že jej povedali, že má problém s obličkou, a nie slepák, bol nie problém lekára, ale problém toho, že mal diagnostické prístroje také, kde to nedokázal rozoznať. Ak by sa v tej nemocnici vo veľkom nerozkrádalo, ten lekár by mal prístroj, ktorý by mu jednoznačne určil diagnózu, a moja dcéra nemusela štyri dni byť liečená na niečo, čo vôbec liečená nemala byť, a nemusela prísť na Kramáre s prasknutým slepákom, v akútnom stave, kedy normálne podľa štúdií je vysoká mortalita. Štvorročné decko mohlo zomrieť. A ten príklad budem hovoriť dovtedy, dokedy to nepochopíte, napriek tomu, že to je moja dcéra, lebo o to skôr to viete pochopiť.
A, kolegyňa Nachmatovová (pozn. red.: správne má byť "Nachtmannová"), vyslúžili ste si trestné oznámenie, lebo ste ma obvinili z trestného činu, a všetci, kto chce vedieť, vie, že to tak nebolo a že doviezť 150-tonový stroj musíte jedine tak, že ho rozoberiete.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.4.2015 o 15:00 hod.
Mgr.
Igor Matovič
Videokanál poslanca
60.
Takže začnem od konca. Áno, na tomto človeku chcem niečo povedať. Presne to, čo povedal on sám. Sám ma oslovil a povedal, že chce toto posolstvo dať poslancom Národnej rady, a myslím si, že na jeho vystúpení nebolo absolútne nič nemorálne. Sám nezvýrazňoval nejako ten svoj problém, iba ho popísal. Áno, medzi riadkami spomenul, že v podstate kvôli nedbanlivosti lekára prišiel aj o sietnicu na druhom oku a dnes ako 26-ročný chlapec je úplne slepý. Ale nezvýrazňoval tento problém, ale myslím si, že spôsob, jako to podal, a spôsob, akým sa vám snaží prehovoriť do duše, je správny, len, bohužiaľ, dvierka k vašej duši sú zatvorené, alebo k vašim srdciam. Jednoducho omnoho lepšie a účinnejšie pre vás je robiť kšefty, jako sa zastať takýchto ľudí a pochopiť, čo vlastne chcú.
Keď tu bolo spomenuté, že riaditeľ nemocnice nemôže predsa za diagnostiku, myslím, že kolega Martvoň to povedal, myslím si, každý, kto počúval, pochopil, ako to hovorím. Aj príklad mojej dcéry Klárky, štvorročnej, vtedy, keď bola v nemocnici v Trnave. To, že jej povedali, že má problém s obličkou, a nie slepák, bol nie problém lekára, ale problém toho, že mal diagnostické prístroje také, kde to nedokázal rozoznať. Ak by sa v tej nemocnici vo veľkom nerozkrádalo, ten lekár by mal prístroj, ktorý by mu jednoznačne určil diagnózu, a moja dcéra nemusela štyri dni byť liečená na niečo, čo vôbec liečená nemala byť, a nemusela prísť na Kramáre s prasknutým slepákom, v akútnom stave, kedy normálne podľa štúdií je vysoká mortalita. Štvorročné decko mohlo zomrieť. A ten príklad budem hovoriť dovtedy, dokedy to nepochopíte, napriek tomu, že to je moja dcéra, lebo o to skôr to viete pochopiť.
A, kolegyňa Nachmatovová (pozn. red.: správne má byť "Nachtmannová"), vyslúžili ste si trestné oznámenie, lebo ste ma obvinili z trestného činu, a všetci, kto chce vedieť, vie, že to tak nebolo a že doviezť 150-tonový stroj musíte jedine tak, že ho rozoberiete.
Neautorizovaný
15:03
Vystúpenie v rozprave 15:03
Viliam NovotnýPoviem len toľko, že to, čo som stihol z tejto 150-stranovej správy vidieť, prelistovať, pozrieť, budem sa jej viacej venovať v najbližších dňoch, je výrazne odlišné od toho, čo hovorí iná pripravovaná správa o skutočnom stave slovenského zdravotníctva, správa, ktorú robí INEKO. Teda žiadna opozičná inštitúcia, ale INEKO. Mal som tú česť ako odborník na zdravotníctvo robiť recenziu na túto správu aj písať niektoré svoje poznámky a pripomienky k tejto správe, a keď budeme diskutovať o skutočnom stave slovenského zdravotníctva, s dovolením pánov z INEKA budem citovať z tejto správy. Stojíme na tom veľmi zle, dámy a páni, a efektivita nášho zdravotníctva sa pohybuje v rámci OECD niekde medzi Gréckom, Maďarskom a Tureckom. To je realita Slovenska.
Ale budem hovoriť iba o jednom argumente na odvolanie ministra Čisláka. Keď ste si prečítali dôvodovú správu skupiny poslancov, ktorí navrhujú vysloviť nedôveru ministrovi zdravotníctva, začína tým, že pán minister zdravotníctva prišiel do svojho úradu po kauze predraženého nákupu CT prístroja v piešťanskej nemocnici. Po tejto kauze odstúpila pani ministerka Zvolenská, lebo premiér Fico ju vyzval, aby vyvodila politickú zodpovednosť za tento predražený nákup CT prístroja. Jednou z úloh, ktorú dostal pán minister Čislák po nástupe do funkcie priamo od predsedu vlády, ale aj úloh, ktorú od neho očakávala široká odborná aj laická verejnosť, bola, aby dôsledne vyšetril celú kauzu predraženého nákupu cétečka piešťanskej nemocnice. Po skoro pol roku môžem konštatovať, že táto kauza je stále nedoriešená. Pán minister, menovite skôr jeho hovorkyňa,opakujú, že čakajú na výsledky vyšetrovania NAKY, čakajú na výsledky vyšetrovania prokuratúry a teda čakajú. Ale pán minister neprišiel do úradu preto, aby čakal, ale aby dôsledne prešetril tento predražený nákup, ale aj podozrenia z iných predražených nákupov v slovenskom zdravotníctve. Po pol roku sa okrem nejakých vágnych slov, ako budú prebiehať verejné obstarávania, pred Vianocami nič neudialo.
Naopak, chcem povedať tri dôkazy o tom, ako pán minister Čislák uhráva celú kauzu dostratena.
Po prvé. Jeho vyjadrenia, ktoré burácali v celej verejnosti, keď povedal, že sa jedná o pseudokauzu, považujem za nehorázne. Dokonca za tak nehorázne, že sám pán minister ich na začiatku tejto schôdzi minulý týždeň v stredu dementoval slovami, že to bolo dezinterpretované. Ale on to naozaj povedal. Reagoval na to aj predseda vlády.
Po druhé. Minulý týždeň v stredu ako argument použilo ministerstvo zdravotníctva ústami svojho ministra,ako argument, že cétečko v Piešťanoch nebolo predražené, správu, ktorú poslala spoločnosť Medical Group. Rozumiete? Ten, kto predal, ten napísal správu, že nepredal predražene. A to je dôkaz ministerstva zdravotníctva, že nedošlo k predraženému nákupu. Po pol roku, dámy a páni. Škandál! To, že si to vôbec dovolí minister zdravotníctva použiť ako argument. Keby nepovedal nič, by bolo lepšie.
Ale ten tretí dôkaz, ten je úplne rukolapný. Výbor pre zdravotníctvo požiadal ešte v novembri pána ministra Čisláka, aby pripravil správu o výsledkoch prešetrenia všetkých verejných obstarávaní v zdravotníckych zariadeniach vo vlastníctve štátu, v ktorých uspela firma Medical Group SK od roku 2010. Táto správa prišla v decembri na výbor pre zdravotníctvo. Žiaľ, dodnes o tom výbor pre zdravotníctvo nerokoval. Ale, samozrejme, dal som si tú námahu a veľmi dôsledne som si ju preštudoval.
Ale závery, ku ktorým vlastne došlo ministerstvo zdravotníctva pod vedením pána ministra Čisláka, sú dva.
Ten prvý záver je, že "všetky verejné obstarávania, v ktorých uspela spoločnosť Medical Group, sa uskutočnili v súlade so zákonom". Teda je vlastne všetko v poriadku. Nič sa nestalo. Skontrolovali verejné obstarávania, tie prebehli, ako mali prebehnúť, vyriešené, zhasla fajka. Netreba sa tomu ďalej venovať.
A to druhé zistenie, ku ktorému došli ministerskí úradníci, keď písali túto správu, je, že "podiel Medical Group na celkovom nákupe liekov, špeciálneho zdravotného materiálu a prístrojov v zdravotníctve sa od roku 2010 medziročne pohybuje okolo 3 až 5 %". Čiže veľmi malý podiel na celkovom objeme finančných prostriedkov, za ktoré sa nakupujú lieky, špeciálny zdravotný materiál a prístroje. Nestojí to vlastne ani za reč. O tom je táto správa.
Ale stojí to za reč, dámy a páni. Stojí to za reč a táto správa je úplne insuficientná. Už len tak na porovnanie dodám, že v nej chýba nákup piešťanského cétečka. Rozumiete? Výbor požiada ministerstvo zdravotníctva, aby preverilo nákupy od Medical Group, oni ich preveria, ale zabudnú spomenúť nákup predraženého cétečka v Piešťanoch, pre ktorý odišla ministerka Zvolenská, podpredsedníčka Národnej rady Zmajkovičová a predseda Národnej rady Paška. Neuveriteľné. Neuveriteľné.
No ale poďme ďalej, dámy a páni. Výbor pre zdravotníctvo začal poslanecký prieskum. Bol som iniciátorom toho, aby sme na takýto prieskum išli. A v rámci tohto poslaneckého prieskumu, ktorého cieľom bolo prešetriť nákupy CT prístrojov od spoločnosti Medical Group, sme navštívili tri nemocnice: nemocnicu v Piešťanoch, nemocnicu v Trenčíne a nemocnicu v Martine. Celkovo, dámy a páni, neviem, či to bude dobre vidieť, ale nechcel som robiť veľký transparent, ale možno len pre ilustráciu. (Rečník zobral do rúk tabuľku, ukazujúc ju plénu.) Celkovo sme preverili šesť verejných obstarávaní, v rámci ktorých došlo k nákupu alebo sa pripravil nákup CT, hovorím, že pripravil sa nákup CT prístroja, lebo v Piešťanoch ani v prvom, ani v druhom prípade nakoniec k nakúpeniu prístroja, napriek tomu, že súťaž bola skončená, nedošlo. V prvom prípade preto, lebo nová Správna rada po zmene vlády zrušila verejné obstarávanie z roku 2012, a v druhom prípade preto, lebo sa do toho osobne zainteresoval pán premiér a po odvolaní pani ministerky, teda odídení pani ministerky Zvolenskej už nedošlo k samotnému nákupu. Nič to ale nemení na skutočnosti, že tieto verejné obstarávania prebehli. To posledné, šieste verejné obstarávanie, ktoré sme skontrolovali, je Brezno, v roku 2015, nebolo kontrolované fyzicky, čiže nebol tam výbor pre zdravotníctvo. Kontrolovali sme len dokumentáciu, ktorú nám na požiadanie nemocnica Brezno zaslala.
Dámy a páni, čiže máme k dispozícii na výbore pre zdravotníctvo kompletnú dokumentáciu o verejných obstarávaniach cétečiek v Piešťanoch v roku 2012, v Piešťanoch v roku 2014, v Trenčíne v roku 2010, v Trenčíne v roku 2014, v Martine v roku 2014, ale aj v Brezne v roku 2015.
Keď chcete zistiť pravdu, tak sa do toho musíte ponoriť. Ja viem, že ku každému verejnému obstarávaniu je niekoľko stoviek strán materiálov, ale ak chcete zistiť pravdu, tak sa musíte obrátiť na odborníkov, aby vám pomohli zistiť skutočné fakty.
Dámy a páni, veľmi pokojne v tejto chvíli v Národnej rade Slovenskej republiky konštatujem, že v štyroch prípadoch, a to pri nákupe cétečka v Piešťanoch 2014, pri nákupe cétečka v Trenčíne v roku 2010, pri nákupe cétečka v Trenčíne v roku 2014 a pri nákupe cétečka v Martine v roku 2014 došlo s veľmi veľkou pravdepodobnosťou k machináciám vo verejnom obstarávaní. Správa ministerstva zdravotníctva o tom nehovorí nič. Hovorí, že verejné obstarávanie bolo v poriadku.
Všetky tieto štyri verejné obstarávania sú ako keby napísané jedným perom, spájajú ich spoločné charakteristické črty.
Po prvé. Verejné obstarávania robili známe firmy. V prípade Piešťan v roku 2014 firma Euro Dotácie, v prípade Trenčína v roku 2014 takisto firma Euro Dotácie. Teda tá firma, ktorá je známa aj z tendra na stravovacie služby, ktoré boli nakúpené v štyroch slovenských nemocniciach a ktorých dodávateľom a konečným príjemcom sú nejaké schránkové firmy v Karibiku, na základe ktorých po intervencii premiéra odišli traja riaditelia. Štvrtý neodchádzal preto, lebo už odišiel predtým. Takže firma Euro Dotácie, známa firma, robila verejné obstarávanie.
V Trenčíne v roku 2010 robila verejné obstarávanie firma Pro Tender z Košíc, takisto veľmi známa firma, určite sa pamätáte na kauzu centrálneho príjmu v košickej Univerzitnej nemocnici, ktorú riešil špeciálny prokurátor, pretože boli závažné podozrenia, telefonické nahrávky o tom, ako verejný obstarávateľ firma Pro Tender telefonuje s obidvoma záverečnými účastníkmi verejného obstarávania a dohaduje s nimi, akú cenu majú v závere dať v ponuke. To, že špeciálny prokurátor nakoniec konštatoval, že tieto nahrávky nie sú dôkaz a že vlastne sa nič nestalo, to už nebudem komentovať, to je na inú schôdzu o vymožiteľnosti práva a spravodlivosti na Slovensku. Ale firma Pro Tender je takisto veľmi populárna.
Čo sa týka martinského verejného obstarávania, tam si robila verejné obstarávanie nemocnica sama.
Čiže prvá črta, ktorá spája s výnimkou Martina tieto verejné obstarávania, je, že ich robili veľmi známe firmy z iných podozrivých verejných obstarávaní: Pro Tender a Euro Dotácie.
Druhá skutočnosť sú vysoké ceny. Dámy a páni, ceny súťažených cétečiek sú o 100 % a viac vyššie ako ceny rovnakých prístrojov v Českej republike. Dámy a páni, nie podobných, rovnakých prístrojov, s rovnakou technickou špecifikáciou. Keď si vyberiete kúpne zmluvy v českých nemocniciach na tie prístroje a pozriete si technické parametre kúpeného cétečka a porovnáte s technickými parametrami cétečka na Slovensku a sú totožné na 99 %, až na malé výnimky, je nepochopiteľné, že cena na Slovensku je o 100 a viac percent vyššia.
Priznám sa, informoval som sa aj u firiem, ktoré predávajú cétečká na Slovensku, a povedali mi, že ak by aj dochádzalo k rozsiahlym stavebným úpravám, ktoré povedzme v Česku neboli, ale aj tam dochádzalo k stavebným úpravám, cena môže byť rozdielna o 50 %, ale nie o 100 a viac. Nijak sa to nedá vysvetliť, dámy a páni, nijak sa to nedá vysvetliť.
Len tak pre porovnanie, už spomínané piešťanské cétečko v 2014 bolo vysúťažené za 1 595 890 euro. Presne totožné cétečko s rovnakými technickými parametrami kúpila nemocnica Znojmo za 672 590 euro a nemocnica Havlíčkov Brod za 531 639 euro. Ceny sú s DPH, dámy a páni. Nevysvetliteľné.
Nemocnica v Martine v 2014 kúpila prístroj od spoločnosti Philips za 1 444 288 eur s DPH, cena je očistená o ultrazvukové prístroje, pretože v kúpnej zmluve je vyšpecifikované, čo koľko stálo. Celková cena zákazky bola omnoho vyššia. A presne rovnaké cétečko od Philipsu 64-slajsové s rovnakými technickými parametrami podľa kúpnej zmluvy, ktoré martinská nemocnica kúpila za 1 444-tisíc euro, kúpila nemocnica v Uherskom Hradišti za 632 460 eur aj s DPH. Dámy a páni, nevysvetliteľná, o 100 % a viac vysoká cena.
Tretí veľmi zaujímavý moment a prvok, ktorý spája všetky tieto štyri verejné obstarávania na nákup CT prístrojov je, že celý priebeh mal od začiatku do konca v rukách víťaz. Víťaz určil cenu verejného obstarávania na začiatku v troch prípadoch zo štyroch. Robil verejný obstarávateľ ponukové konanie. K tomu štvrtému prípadu sa hneď dostanem. V troch zo štyroch robil verejný obstarávateľ ponukové konanie. Pýtal sa firiem na trhu, za koľko by vedeli takúto zákazku zrealizovať. Prišli ponuky. Najnižšiu ponuku dala spoločnosť Medical Group. Podľa ceny, ktorú určila spoločnosť Medical Group, sa určila cena celej zákazky a potom prebiehalo celé verejné obstarávanie. A v závere verejného obstarávania, od začiatku do konca to mala teda spoločnosť, ktorá vyhrala, v rukách, a v závere verejného obstarávania došlo k elektronickej aukcii, kde firma, ktorá určila cenu zákazky na začiatku, na konci vyhrala. V jednom prípade podliezla konkurenta pri 1,6 mil. eurovej zákazke o 260 euro, dámy a páni. Takáto náhoda. V inom prípade podliezla vlastnú ponuku, ktorá bola cenou zákazky na začiatku, o 8 600 euro v závere.
Ten štvrtý prípad, kde tomu tak nebolo, tam to bolo ešte romantickejšie, to bol Trenčín v roku 2010, tam totižto verejný obstarávateľ firma Pro Tender určila cenu, za koľko treba kúpiť takéto cétečko. Prosím, za 2 200-tisíc. A neuveríte, jedna jediná firma sa prihlásila s takouto ponukou, firma Med Leader, s. r. o., v tomto prípade nie Medical Group, ktorej šéf pán Frajt je teraz šéfom Stredoslovenského ústavu srdcových chorôb, o ňom sme tu tiež viacej hovorili. Neuveríte, stanovili cenu zákazky, zúčastnila sa firma, presne v rovnakej cene aj vyhrala, keďže bola sama. Úplná náhoda. Naozaj šetrenie verejných zdrojov v zdravotníctve ako vyšité z veľkej knihy.
Takže, dámy a páni, známe firmy robili verejné obstarávanie, ceny sú o 100 % vyššie ako ceny úplne rovnakých, s technickými parametrami vyšpecifikovaných prístrojov v Českej republike. Celý priebeh mal od začiatku do konca v rukách víťaz, kde na začiatku určil cenu a v závere si ju podliezol, a firmy nám v priebehu všetkých štyroch verejných obstarávaní zahrali súťaž, výsledkom ktorej trikrát vyhral Medical Group a raz spoločnosť Med Leader.
Dámy a páni, o tom budem hovoriť na výbore pre zdravotníctvo, keď konečne sa dostaneme k záverom poslaneckého prieskumu, pretože tieto zistenia považujem za nesmierne vážne.
Čo s tým treba robiť? V prvej veci v prvom rade si myslím, že robiť by s tým mal pán minister Čislák. Prišiel do úradu, aby urobil poriadok, aby šetril verejné zdroje. Napísal nám jednu impotentnú správu, kde povedal, že všetky verejné obstarávania sú fajn a Medical Group má len 3- až 5-percentný podiel na celkovom objeme nákupov v zdravotníctve, čiže to ani nestojí za zmienku, a potom nás ešte zabával s vyjadreniami, že nákup cétečka v Piešťanoch je pseudokauza a že predsa keď Medical Group nám napísal v liste, že to nebolo predražené, tak to asi nebolo predražené. To zatiaľ urobil za pol roka. Nič viac.
Čiže prvá vec je, že pán minister Čislák by mal začať robiť svoju robotu a mal by začať prešetrovať tieto podozrenia, ja mu ich dám k dispozícii, ak ich potrebuje, ak na to nevedia prísť na ministerstve zdravotníctva, v štyroch prípadoch predražených nákupov CT prístrojov. Podľa mňa je toho omnoho, omnoho viacej. Sú totižto len dve možnosti, buď o tom nevie, a potom nemôže byť na tej stoličke, na ktorej sedí, alebo o tom vie a kryje to, a potom je to veľmi závažné a už potom vôbec nemôže sedieť na tej stoličke, na ktorej sedí. Samozrejme, je možné v tejto veci podať trestné oznámenie, a keď pán minister Čislák konať nebude, ja naozaj podám trestné oznámenie na Generálnu prokuratúru z podozrenia z trestného činu machinácií vo verejnom obstarávaní a verejnej dražbe. To je, samozrejme, občianskou povinnosťou, tým, že dnes o tom hovorím už druhýkrát, raz som o tom hovoril na brífingu, myslím, že tieto údaje už aj prokuratúra môže sledovať priamo z mojich vyjadrení, ale som pripravený dať všetky podklady a prípadne aj podať trestné oznámenie, ak by si to náhodou dozorujúci prokurátor nevšimol.
Ale teraz poďme k úplnej podstate veci. Čo by sme mali urobiť pre to, aby sa to do budúcnosti nedialo?
Po prvé. Nemocnice, ale aj ministerstvo zdravotníctva, ktoré schvaľuje každý takýto jeden nákup, by malo na svojich webových stránkach zverejňovať, že k takému nákupu dochádza. Dámy a páni, Vestník verejného obstarávania sledujú firmy, ktoré sa vo verejnom obstarávaní chcú zúčastniť. Možno novinári, ale určite nie široká verejnosť. Pretože mňa by naozaj zaujímalo, že nemocnica, do ktorej chodím, ide kúpiť cétečko a odhaduje to na 2,5 mil. euro alebo na 1,6 mil. euro. Naozaj by ma to zaujímalo, že ide kúpiť takýto prístroj, ktorý má niečo skvalitniť. Zvýšilo by to verejnú kontrolu nad narábaním s verejnými zdrojmi. Myslím, že s týmto nemôže mať na nikto na Slovensku problém.
Druhá vec. Ministerstvo zdravotníctva skôr, ako dá súhlas s tým, aby sa nakúpilo do nejakej nemocnice či už CT prístroj, alebo iné prístrojové vybavenie, malo by požiadať o porovnanie cien úplne totožných prístrojov s rovnakými technickými parametrami v Českej republike, v Poľsku a v Maďarsku. Lenže kolegovia v Čechách to vedia kupovať lacnejšie. Asi niekde robíme chybu, dámy a páni, na Slovensku. Záleží nám na tom, aby sme obmedzené verejné zdroje, ktoré v zdravotníctve máme na zdravotnú starostlivosť, šetrili? Myslím, že nám záleží na tom všetkým. No tak porovnajme to a hneď budeme vedieť, že niekde urobila nemocnica chybu, keď verejný obstarávateľ, ktorý v jej mene má obstarávať, odhaduje cenu zákazky na 2 mil. euro, a v Čechách niečo rovnaké vedeli kúpiť za 700-tisíc. Niekde bude chyba, nie? Toto sa volá ináč vyžiadanie tzv. indikatívnych ponúk. Čiže nič mimoriadne nepožadujem, nič som si nevymyslel.
A do tretice. Som o tom presvedčený, že bude potrebné zmeniť zákon o verejnom obstarávaní a sprísniť dohľad štátu nad takýmito veľkými nákupmi. Očakávam, že SMER nebude len končiť kauzy tým, že nejaký funkcionár odíde zo svojej funkcie a potom pán minister povie, že to bola pseudokauza, o pol roka, ale že naozaj sa bude snažiť nájsť systémové riešenie na zmenu zákona o verejnom obstarávaní tak, aby štát mal väčší dohľad nad takýmito verejným obstarávaniami v takýchto vysokých cenách tak závažných prístrojov, prístrojovej techniky z verejných zdrojov.
Na záver mi, dámy a páni, dovoľte ešte povedať, že tie najhoršie podozrenia, ktoré sme mali ešte niekedy v novembri minulého roku, že tu nejde len o nejaký ojedinelý predražený nákup v prípade piešťanského CT, ale že tu dochádza k organizovanému tunelovaniu verejných zdrojov v zdravotníctve, do ktorého sú zapojení aj nominanti SMER-u v nemocniciach a možno aj úradníci na ministerstve zdravotníctva, sa mi zdá byť po výsledkoch tohto poslaneckého prieskumu omnoho, omnoho pádnejšie a rukolapnejšie. To už nehovoríme o cétečku v Piešťanoch, ale o štyroch verejných obstarávaniach, ktoré sme mali možnosť kontrolovať a ktoré sú podozrivé. Koľko ich ešte je na Slovensku? Výbor pre zdravotníctvo nie je policajný orgán, aby to sledoval a šetril a chodil všade, kde sa niečo kúpilo, ale skontrolovali sme ich šesť a v štyroch prípadoch existujú závažné podozrenia, že dochádzalo k tunelovaniu verejných zdrojov a že sa nakupovalo o 100 % viac a drahšie ako v Českej republike, že firma, ktorá vyhrala, v troch prípadoch Medical Group, v jednom prípade Med Leader, to mala od začiatku do konca v rukách a že nám tu firmy hrajú, že nám tu firmy predvádzajú verejné obstarávanie, že sa tu s nami hrajú na verejné obstarávanie. Ideme s tým niečo robiť? Ide s tým niečo robiť pán minister Čislák alebo nie? Alebo už počkáte len na parlamentné voľby?
Dámy a páni, všetci, ktorým vám záleží na zdravotníctve, chcem vám povedať, že takýmto spôsobom sa z nemocnice strácajú peniaze na zdravotnú starostlivosť. Tie peniaze sú od zdravotných poisťovní, sú od občanov tejto krajiny, ktorí si platia zdravotnú poistku na zdravotnú starostlivosť. Samozrejme, že k tomu patrí aj nákup prístrojovej techniky, ale to, že sa prístroj nakúpi dvakrát drahšie ako v Česku, znamená, že o toľko menej peňazí zostane na kvalitnú zdravotnú starostlivosť a na platy lekárov, sestier a zdravotníkov v tejto nemocnici. Dámy a páni, zamyslite sa nad tým.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
24.4.2015 o 15:03 hod.
MUDr.
Viliam Novotný
Videokanál poslanca
Vážený pán predseda Národnej rady, vážený pán navrhovateľ, vážený pán spravodajca, dámy a páni, dovoľte mi, aby som k návrhu na vyslovenie nedôvery ministrovi zdravotníctva Viliamovi Čislákovi vystúpil aj ja. Hneď na úvod vám chcem povedať, že nemám pripravenú nejakú siahodlhú správu o skutočnom stave slovenského zdravotníctva, pretože takúto správu predložil práve tento týždeň minister Čislák na výbor pre zdravotníctvo, takže považujem za správne, aby sme sa tým najprv zaoberali na výbore pre zdravotníctvo a potom, ak bude vôľa, samozrejme, poslancov zo SMER-u, rokovali o nej aj v pléne Národnej rady, lebo si myslím, že treba o nej rokovať v pléne Národnej rady.
Poviem len toľko, že to, čo som stihol z tejto 150-stranovej správy vidieť, prelistovať, pozrieť, budem sa jej viacej venovať v najbližších dňoch, je výrazne odlišné od toho, čo hovorí iná pripravovaná správa o skutočnom stave slovenského zdravotníctva, správa, ktorú robí INEKO. Teda žiadna opozičná inštitúcia, ale INEKO. Mal som tú česť ako odborník na zdravotníctvo robiť recenziu na túto správu aj písať niektoré svoje poznámky a pripomienky k tejto správe, a keď budeme diskutovať o skutočnom stave slovenského zdravotníctva, s dovolením pánov z INEKA budem citovať z tejto správy. Stojíme na tom veľmi zle, dámy a páni, a efektivita nášho zdravotníctva sa pohybuje v rámci OECD niekde medzi Gréckom, Maďarskom a Tureckom. To je realita Slovenska.
Ale budem hovoriť iba o jednom argumente na odvolanie ministra Čisláka. Keď ste si prečítali dôvodovú správu skupiny poslancov, ktorí navrhujú vysloviť nedôveru ministrovi zdravotníctva, začína tým, že pán minister zdravotníctva prišiel do svojho úradu po kauze predraženého nákupu CT prístroja v piešťanskej nemocnici. Po tejto kauze odstúpila pani ministerka Zvolenská, lebo premiér Fico ju vyzval, aby vyvodila politickú zodpovednosť za tento predražený nákup CT prístroja. Jednou z úloh, ktorú dostal pán minister Čislák po nástupe do funkcie priamo od predsedu vlády, ale aj úloh, ktorú od neho očakávala široká odborná aj laická verejnosť, bola, aby dôsledne vyšetril celú kauzu predraženého nákupu cétečka piešťanskej nemocnice. Po skoro pol roku môžem konštatovať, že táto kauza je stále nedoriešená. Pán minister, menovite skôr jeho hovorkyňa,opakujú, že čakajú na výsledky vyšetrovania NAKY, čakajú na výsledky vyšetrovania prokuratúry a teda čakajú. Ale pán minister neprišiel do úradu preto, aby čakal, ale aby dôsledne prešetril tento predražený nákup, ale aj podozrenia z iných predražených nákupov v slovenskom zdravotníctve. Po pol roku sa okrem nejakých vágnych slov, ako budú prebiehať verejné obstarávania, pred Vianocami nič neudialo.
Naopak, chcem povedať tri dôkazy o tom, ako pán minister Čislák uhráva celú kauzu dostratena.
Po prvé. Jeho vyjadrenia, ktoré burácali v celej verejnosti, keď povedal, že sa jedná o pseudokauzu, považujem za nehorázne. Dokonca za tak nehorázne, že sám pán minister ich na začiatku tejto schôdzi minulý týždeň v stredu dementoval slovami, že to bolo dezinterpretované. Ale on to naozaj povedal. Reagoval na to aj predseda vlády.
Po druhé. Minulý týždeň v stredu ako argument použilo ministerstvo zdravotníctva ústami svojho ministra,ako argument, že cétečko v Piešťanoch nebolo predražené, správu, ktorú poslala spoločnosť Medical Group. Rozumiete? Ten, kto predal, ten napísal správu, že nepredal predražene. A to je dôkaz ministerstva zdravotníctva, že nedošlo k predraženému nákupu. Po pol roku, dámy a páni. Škandál! To, že si to vôbec dovolí minister zdravotníctva použiť ako argument. Keby nepovedal nič, by bolo lepšie.
Ale ten tretí dôkaz, ten je úplne rukolapný. Výbor pre zdravotníctvo požiadal ešte v novembri pána ministra Čisláka, aby pripravil správu o výsledkoch prešetrenia všetkých verejných obstarávaní v zdravotníckych zariadeniach vo vlastníctve štátu, v ktorých uspela firma Medical Group SK od roku 2010. Táto správa prišla v decembri na výbor pre zdravotníctvo. Žiaľ, dodnes o tom výbor pre zdravotníctvo nerokoval. Ale, samozrejme, dal som si tú námahu a veľmi dôsledne som si ju preštudoval.
Ale závery, ku ktorým vlastne došlo ministerstvo zdravotníctva pod vedením pána ministra Čisláka, sú dva.
Ten prvý záver je, že "všetky verejné obstarávania, v ktorých uspela spoločnosť Medical Group, sa uskutočnili v súlade so zákonom". Teda je vlastne všetko v poriadku. Nič sa nestalo. Skontrolovali verejné obstarávania, tie prebehli, ako mali prebehnúť, vyriešené, zhasla fajka. Netreba sa tomu ďalej venovať.
A to druhé zistenie, ku ktorému došli ministerskí úradníci, keď písali túto správu, je, že "podiel Medical Group na celkovom nákupe liekov, špeciálneho zdravotného materiálu a prístrojov v zdravotníctve sa od roku 2010 medziročne pohybuje okolo 3 až 5 %". Čiže veľmi malý podiel na celkovom objeme finančných prostriedkov, za ktoré sa nakupujú lieky, špeciálny zdravotný materiál a prístroje. Nestojí to vlastne ani za reč. O tom je táto správa.
Ale stojí to za reč, dámy a páni. Stojí to za reč a táto správa je úplne insuficientná. Už len tak na porovnanie dodám, že v nej chýba nákup piešťanského cétečka. Rozumiete? Výbor požiada ministerstvo zdravotníctva, aby preverilo nákupy od Medical Group, oni ich preveria, ale zabudnú spomenúť nákup predraženého cétečka v Piešťanoch, pre ktorý odišla ministerka Zvolenská, podpredsedníčka Národnej rady Zmajkovičová a predseda Národnej rady Paška. Neuveriteľné. Neuveriteľné.
No ale poďme ďalej, dámy a páni. Výbor pre zdravotníctvo začal poslanecký prieskum. Bol som iniciátorom toho, aby sme na takýto prieskum išli. A v rámci tohto poslaneckého prieskumu, ktorého cieľom bolo prešetriť nákupy CT prístrojov od spoločnosti Medical Group, sme navštívili tri nemocnice: nemocnicu v Piešťanoch, nemocnicu v Trenčíne a nemocnicu v Martine. Celkovo, dámy a páni, neviem, či to bude dobre vidieť, ale nechcel som robiť veľký transparent, ale možno len pre ilustráciu. (Rečník zobral do rúk tabuľku, ukazujúc ju plénu.) Celkovo sme preverili šesť verejných obstarávaní, v rámci ktorých došlo k nákupu alebo sa pripravil nákup CT, hovorím, že pripravil sa nákup CT prístroja, lebo v Piešťanoch ani v prvom, ani v druhom prípade nakoniec k nakúpeniu prístroja, napriek tomu, že súťaž bola skončená, nedošlo. V prvom prípade preto, lebo nová Správna rada po zmene vlády zrušila verejné obstarávanie z roku 2012, a v druhom prípade preto, lebo sa do toho osobne zainteresoval pán premiér a po odvolaní pani ministerky, teda odídení pani ministerky Zvolenskej už nedošlo k samotnému nákupu. Nič to ale nemení na skutočnosti, že tieto verejné obstarávania prebehli. To posledné, šieste verejné obstarávanie, ktoré sme skontrolovali, je Brezno, v roku 2015, nebolo kontrolované fyzicky, čiže nebol tam výbor pre zdravotníctvo. Kontrolovali sme len dokumentáciu, ktorú nám na požiadanie nemocnica Brezno zaslala.
Dámy a páni, čiže máme k dispozícii na výbore pre zdravotníctvo kompletnú dokumentáciu o verejných obstarávaniach cétečiek v Piešťanoch v roku 2012, v Piešťanoch v roku 2014, v Trenčíne v roku 2010, v Trenčíne v roku 2014, v Martine v roku 2014, ale aj v Brezne v roku 2015.
Keď chcete zistiť pravdu, tak sa do toho musíte ponoriť. Ja viem, že ku každému verejnému obstarávaniu je niekoľko stoviek strán materiálov, ale ak chcete zistiť pravdu, tak sa musíte obrátiť na odborníkov, aby vám pomohli zistiť skutočné fakty.
Dámy a páni, veľmi pokojne v tejto chvíli v Národnej rade Slovenskej republiky konštatujem, že v štyroch prípadoch, a to pri nákupe cétečka v Piešťanoch 2014, pri nákupe cétečka v Trenčíne v roku 2010, pri nákupe cétečka v Trenčíne v roku 2014 a pri nákupe cétečka v Martine v roku 2014 došlo s veľmi veľkou pravdepodobnosťou k machináciám vo verejnom obstarávaní. Správa ministerstva zdravotníctva o tom nehovorí nič. Hovorí, že verejné obstarávanie bolo v poriadku.
Všetky tieto štyri verejné obstarávania sú ako keby napísané jedným perom, spájajú ich spoločné charakteristické črty.
Po prvé. Verejné obstarávania robili známe firmy. V prípade Piešťan v roku 2014 firma Euro Dotácie, v prípade Trenčína v roku 2014 takisto firma Euro Dotácie. Teda tá firma, ktorá je známa aj z tendra na stravovacie služby, ktoré boli nakúpené v štyroch slovenských nemocniciach a ktorých dodávateľom a konečným príjemcom sú nejaké schránkové firmy v Karibiku, na základe ktorých po intervencii premiéra odišli traja riaditelia. Štvrtý neodchádzal preto, lebo už odišiel predtým. Takže firma Euro Dotácie, známa firma, robila verejné obstarávanie.
V Trenčíne v roku 2010 robila verejné obstarávanie firma Pro Tender z Košíc, takisto veľmi známa firma, určite sa pamätáte na kauzu centrálneho príjmu v košickej Univerzitnej nemocnici, ktorú riešil špeciálny prokurátor, pretože boli závažné podozrenia, telefonické nahrávky o tom, ako verejný obstarávateľ firma Pro Tender telefonuje s obidvoma záverečnými účastníkmi verejného obstarávania a dohaduje s nimi, akú cenu majú v závere dať v ponuke. To, že špeciálny prokurátor nakoniec konštatoval, že tieto nahrávky nie sú dôkaz a že vlastne sa nič nestalo, to už nebudem komentovať, to je na inú schôdzu o vymožiteľnosti práva a spravodlivosti na Slovensku. Ale firma Pro Tender je takisto veľmi populárna.
Čo sa týka martinského verejného obstarávania, tam si robila verejné obstarávanie nemocnica sama.
Čiže prvá črta, ktorá spája s výnimkou Martina tieto verejné obstarávania, je, že ich robili veľmi známe firmy z iných podozrivých verejných obstarávaní: Pro Tender a Euro Dotácie.
Druhá skutočnosť sú vysoké ceny. Dámy a páni, ceny súťažených cétečiek sú o 100 % a viac vyššie ako ceny rovnakých prístrojov v Českej republike. Dámy a páni, nie podobných, rovnakých prístrojov, s rovnakou technickou špecifikáciou. Keď si vyberiete kúpne zmluvy v českých nemocniciach na tie prístroje a pozriete si technické parametre kúpeného cétečka a porovnáte s technickými parametrami cétečka na Slovensku a sú totožné na 99 %, až na malé výnimky, je nepochopiteľné, že cena na Slovensku je o 100 a viac percent vyššia.
Priznám sa, informoval som sa aj u firiem, ktoré predávajú cétečká na Slovensku, a povedali mi, že ak by aj dochádzalo k rozsiahlym stavebným úpravám, ktoré povedzme v Česku neboli, ale aj tam dochádzalo k stavebným úpravám, cena môže byť rozdielna o 50 %, ale nie o 100 a viac. Nijak sa to nedá vysvetliť, dámy a páni, nijak sa to nedá vysvetliť.
Len tak pre porovnanie, už spomínané piešťanské cétečko v 2014 bolo vysúťažené za 1 595 890 euro. Presne totožné cétečko s rovnakými technickými parametrami kúpila nemocnica Znojmo za 672 590 euro a nemocnica Havlíčkov Brod za 531 639 euro. Ceny sú s DPH, dámy a páni. Nevysvetliteľné.
Nemocnica v Martine v 2014 kúpila prístroj od spoločnosti Philips za 1 444 288 eur s DPH, cena je očistená o ultrazvukové prístroje, pretože v kúpnej zmluve je vyšpecifikované, čo koľko stálo. Celková cena zákazky bola omnoho vyššia. A presne rovnaké cétečko od Philipsu 64-slajsové s rovnakými technickými parametrami podľa kúpnej zmluvy, ktoré martinská nemocnica kúpila za 1 444-tisíc euro, kúpila nemocnica v Uherskom Hradišti za 632 460 eur aj s DPH. Dámy a páni, nevysvetliteľná, o 100 % a viac vysoká cena.
Tretí veľmi zaujímavý moment a prvok, ktorý spája všetky tieto štyri verejné obstarávania na nákup CT prístrojov je, že celý priebeh mal od začiatku do konca v rukách víťaz. Víťaz určil cenu verejného obstarávania na začiatku v troch prípadoch zo štyroch. Robil verejný obstarávateľ ponukové konanie. K tomu štvrtému prípadu sa hneď dostanem. V troch zo štyroch robil verejný obstarávateľ ponukové konanie. Pýtal sa firiem na trhu, za koľko by vedeli takúto zákazku zrealizovať. Prišli ponuky. Najnižšiu ponuku dala spoločnosť Medical Group. Podľa ceny, ktorú určila spoločnosť Medical Group, sa určila cena celej zákazky a potom prebiehalo celé verejné obstarávanie. A v závere verejného obstarávania, od začiatku do konca to mala teda spoločnosť, ktorá vyhrala, v rukách, a v závere verejného obstarávania došlo k elektronickej aukcii, kde firma, ktorá určila cenu zákazky na začiatku, na konci vyhrala. V jednom prípade podliezla konkurenta pri 1,6 mil. eurovej zákazke o 260 euro, dámy a páni. Takáto náhoda. V inom prípade podliezla vlastnú ponuku, ktorá bola cenou zákazky na začiatku, o 8 600 euro v závere.
Ten štvrtý prípad, kde tomu tak nebolo, tam to bolo ešte romantickejšie, to bol Trenčín v roku 2010, tam totižto verejný obstarávateľ firma Pro Tender určila cenu, za koľko treba kúpiť takéto cétečko. Prosím, za 2 200-tisíc. A neuveríte, jedna jediná firma sa prihlásila s takouto ponukou, firma Med Leader, s. r. o., v tomto prípade nie Medical Group, ktorej šéf pán Frajt je teraz šéfom Stredoslovenského ústavu srdcových chorôb, o ňom sme tu tiež viacej hovorili. Neuveríte, stanovili cenu zákazky, zúčastnila sa firma, presne v rovnakej cene aj vyhrala, keďže bola sama. Úplná náhoda. Naozaj šetrenie verejných zdrojov v zdravotníctve ako vyšité z veľkej knihy.
Takže, dámy a páni, známe firmy robili verejné obstarávanie, ceny sú o 100 % vyššie ako ceny úplne rovnakých, s technickými parametrami vyšpecifikovaných prístrojov v Českej republike. Celý priebeh mal od začiatku do konca v rukách víťaz, kde na začiatku určil cenu a v závere si ju podliezol, a firmy nám v priebehu všetkých štyroch verejných obstarávaní zahrali súťaž, výsledkom ktorej trikrát vyhral Medical Group a raz spoločnosť Med Leader.
Dámy a páni, o tom budem hovoriť na výbore pre zdravotníctvo, keď konečne sa dostaneme k záverom poslaneckého prieskumu, pretože tieto zistenia považujem za nesmierne vážne.
Čo s tým treba robiť? V prvej veci v prvom rade si myslím, že robiť by s tým mal pán minister Čislák. Prišiel do úradu, aby urobil poriadok, aby šetril verejné zdroje. Napísal nám jednu impotentnú správu, kde povedal, že všetky verejné obstarávania sú fajn a Medical Group má len 3- až 5-percentný podiel na celkovom objeme nákupov v zdravotníctve, čiže to ani nestojí za zmienku, a potom nás ešte zabával s vyjadreniami, že nákup cétečka v Piešťanoch je pseudokauza a že predsa keď Medical Group nám napísal v liste, že to nebolo predražené, tak to asi nebolo predražené. To zatiaľ urobil za pol roka. Nič viac.
Čiže prvá vec je, že pán minister Čislák by mal začať robiť svoju robotu a mal by začať prešetrovať tieto podozrenia, ja mu ich dám k dispozícii, ak ich potrebuje, ak na to nevedia prísť na ministerstve zdravotníctva, v štyroch prípadoch predražených nákupov CT prístrojov. Podľa mňa je toho omnoho, omnoho viacej. Sú totižto len dve možnosti, buď o tom nevie, a potom nemôže byť na tej stoličke, na ktorej sedí, alebo o tom vie a kryje to, a potom je to veľmi závažné a už potom vôbec nemôže sedieť na tej stoličke, na ktorej sedí. Samozrejme, je možné v tejto veci podať trestné oznámenie, a keď pán minister Čislák konať nebude, ja naozaj podám trestné oznámenie na Generálnu prokuratúru z podozrenia z trestného činu machinácií vo verejnom obstarávaní a verejnej dražbe. To je, samozrejme, občianskou povinnosťou, tým, že dnes o tom hovorím už druhýkrát, raz som o tom hovoril na brífingu, myslím, že tieto údaje už aj prokuratúra môže sledovať priamo z mojich vyjadrení, ale som pripravený dať všetky podklady a prípadne aj podať trestné oznámenie, ak by si to náhodou dozorujúci prokurátor nevšimol.
Ale teraz poďme k úplnej podstate veci. Čo by sme mali urobiť pre to, aby sa to do budúcnosti nedialo?
Po prvé. Nemocnice, ale aj ministerstvo zdravotníctva, ktoré schvaľuje každý takýto jeden nákup, by malo na svojich webových stránkach zverejňovať, že k takému nákupu dochádza. Dámy a páni, Vestník verejného obstarávania sledujú firmy, ktoré sa vo verejnom obstarávaní chcú zúčastniť. Možno novinári, ale určite nie široká verejnosť. Pretože mňa by naozaj zaujímalo, že nemocnica, do ktorej chodím, ide kúpiť cétečko a odhaduje to na 2,5 mil. euro alebo na 1,6 mil. euro. Naozaj by ma to zaujímalo, že ide kúpiť takýto prístroj, ktorý má niečo skvalitniť. Zvýšilo by to verejnú kontrolu nad narábaním s verejnými zdrojmi. Myslím, že s týmto nemôže mať na nikto na Slovensku problém.
Druhá vec. Ministerstvo zdravotníctva skôr, ako dá súhlas s tým, aby sa nakúpilo do nejakej nemocnice či už CT prístroj, alebo iné prístrojové vybavenie, malo by požiadať o porovnanie cien úplne totožných prístrojov s rovnakými technickými parametrami v Českej republike, v Poľsku a v Maďarsku. Lenže kolegovia v Čechách to vedia kupovať lacnejšie. Asi niekde robíme chybu, dámy a páni, na Slovensku. Záleží nám na tom, aby sme obmedzené verejné zdroje, ktoré v zdravotníctve máme na zdravotnú starostlivosť, šetrili? Myslím, že nám záleží na tom všetkým. No tak porovnajme to a hneď budeme vedieť, že niekde urobila nemocnica chybu, keď verejný obstarávateľ, ktorý v jej mene má obstarávať, odhaduje cenu zákazky na 2 mil. euro, a v Čechách niečo rovnaké vedeli kúpiť za 700-tisíc. Niekde bude chyba, nie? Toto sa volá ináč vyžiadanie tzv. indikatívnych ponúk. Čiže nič mimoriadne nepožadujem, nič som si nevymyslel.
A do tretice. Som o tom presvedčený, že bude potrebné zmeniť zákon o verejnom obstarávaní a sprísniť dohľad štátu nad takýmito veľkými nákupmi. Očakávam, že SMER nebude len končiť kauzy tým, že nejaký funkcionár odíde zo svojej funkcie a potom pán minister povie, že to bola pseudokauza, o pol roka, ale že naozaj sa bude snažiť nájsť systémové riešenie na zmenu zákona o verejnom obstarávaní tak, aby štát mal väčší dohľad nad takýmito verejným obstarávaniami v takýchto vysokých cenách tak závažných prístrojov, prístrojovej techniky z verejných zdrojov.
Na záver mi, dámy a páni, dovoľte ešte povedať, že tie najhoršie podozrenia, ktoré sme mali ešte niekedy v novembri minulého roku, že tu nejde len o nejaký ojedinelý predražený nákup v prípade piešťanského CT, ale že tu dochádza k organizovanému tunelovaniu verejných zdrojov v zdravotníctve, do ktorého sú zapojení aj nominanti SMER-u v nemocniciach a možno aj úradníci na ministerstve zdravotníctva, sa mi zdá byť po výsledkoch tohto poslaneckého prieskumu omnoho, omnoho pádnejšie a rukolapnejšie. To už nehovoríme o cétečku v Piešťanoch, ale o štyroch verejných obstarávaniach, ktoré sme mali možnosť kontrolovať a ktoré sú podozrivé. Koľko ich ešte je na Slovensku? Výbor pre zdravotníctvo nie je policajný orgán, aby to sledoval a šetril a chodil všade, kde sa niečo kúpilo, ale skontrolovali sme ich šesť a v štyroch prípadoch existujú závažné podozrenia, že dochádzalo k tunelovaniu verejných zdrojov a že sa nakupovalo o 100 % viac a drahšie ako v Českej republike, že firma, ktorá vyhrala, v troch prípadoch Medical Group, v jednom prípade Med Leader, to mala od začiatku do konca v rukách a že nám tu firmy hrajú, že nám tu firmy predvádzajú verejné obstarávanie, že sa tu s nami hrajú na verejné obstarávanie. Ideme s tým niečo robiť? Ide s tým niečo robiť pán minister Čislák alebo nie? Alebo už počkáte len na parlamentné voľby?
Dámy a páni, všetci, ktorým vám záleží na zdravotníctve, chcem vám povedať, že takýmto spôsobom sa z nemocnice strácajú peniaze na zdravotnú starostlivosť. Tie peniaze sú od zdravotných poisťovní, sú od občanov tejto krajiny, ktorí si platia zdravotnú poistku na zdravotnú starostlivosť. Samozrejme, že k tomu patrí aj nákup prístrojovej techniky, ale to, že sa prístroj nakúpi dvakrát drahšie ako v Česku, znamená, že o toľko menej peňazí zostane na kvalitnú zdravotnú starostlivosť a na platy lekárov, sestier a zdravotníkov v tejto nemocnici. Dámy a páni, zamyslite sa nad tým.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Neautorizovaný
15:26
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:26
Otto Brixi64.
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Pán poslanec Novotný, ďakujem za toto "systematické" školenie. Ste jasne deklarovali, že máte právo byť odborným lídrom mimoparlamentnej strany.
Chcem povedať, že ono tu platí to staré známe, že brvno v oku nepriateľa vidím, teda triesku, a brvno vo vlastnom oku nie. Tu obviňujete pána ministra Čisláka ako reálne z vecí, o ktorých tvrdíme, že za to možno ani nemôže, ale, žiaľbohu, spadol do...
64.
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Pán poslanec Novotný, ďakujem za toto "systematické" školenie. Ste jasne deklarovali, že máte právo byť odborným lídrom mimoparlamentnej strany.
Chcem povedať, že ono tu platí to staré známe, že brvno v oku nepriateľa vidím, teda triesku, a brvno vo vlastnom oku nie. Tu obviňujete pána ministra Čisláka ako reálne z vecí, o ktorých tvrdíme, že za to možno ani nemôže, ale, žiaľbohu, spadol do systému, kde boli nejako nastavené. Ja sa pýtam, pán doktor Novotný, rovnako aj za vami pán doktor Uhliarik, lebo tu obviňujete pána ministra Čisláka z nejakých pochybných prepojení, že kde ste teda boli vy v roku 2010 až 2012? Prečo ste vtedy nerobili nadprácu, prečo ste vtedy nepodali trestné oznámenia na NAKU, na špeciál, na Generálnu prokuratúru, keď ste vysedávali v Digital Parku a radili sa o tom, že ako bude slovenské zdravotníctvo v súčinnosti s Pentou fungovať? Vtedy to nebolo potrebné?
Veď, pán doktor Novotný, všetci vieme, ako fungoval tento svet, keď ste boli predsedom zdravotníckeho výboru. Však sme malá krajina, tak, prosím, nezavádzajte ľudí a radšej, keď chcete niečo hovoriť, hovorte to doma, ale tu nie. Tu ľudia seno nežerú.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.4.2015 o 15:26 hod.
JUDr. Ing.
Otto Brixi
Videokanál poslanca
64.
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Pán poslanec Novotný, ďakujem za toto "systematické" školenie. Ste jasne deklarovali, že máte právo byť odborným lídrom mimoparlamentnej strany.
Chcem povedať, že ono tu platí to staré známe, že brvno v oku nepriateľa vidím, teda triesku, a brvno vo vlastnom oku nie. Tu obviňujete pána ministra Čisláka ako reálne z vecí, o ktorých tvrdíme, že za to možno ani nemôže, ale, žiaľbohu, spadol do systému, kde boli nejako nastavené. Ja sa pýtam, pán doktor Novotný, rovnako aj za vami pán doktor Uhliarik, lebo tu obviňujete pána ministra Čisláka z nejakých pochybných prepojení, že kde ste teda boli vy v roku 2010 až 2012? Prečo ste vtedy nerobili nadprácu, prečo ste vtedy nepodali trestné oznámenia na NAKU, na špeciál, na Generálnu prokuratúru, keď ste vysedávali v Digital Parku a radili sa o tom, že ako bude slovenské zdravotníctvo v súčinnosti s Pentou fungovať? Vtedy to nebolo potrebné?
Veď, pán doktor Novotný, všetci vieme, ako fungoval tento svet, keď ste boli predsedom zdravotníckeho výboru. Však sme malá krajina, tak, prosím, nezavádzajte ľudí a radšej, keď chcete niečo hovoriť, hovorte to doma, ale tu nie. Tu ľudia seno nežerú.
Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
15:28
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:28
Ivan Uhliarik66.
Ďakujem pánovi poslancovi, že poukázal práve na tie konkrétne veci a také tie demagogické poznámky, ktoré hovoria kolegovia, budem, samozrejme, reagovať na poslanca Novotného. Hovoríme tu o tom, že aby sme boli, aby sme zobrali fakty. Pán minister vo svojej rozprave, a chcem tým potvrdiť slová poslanca Novotného, naozaj čítal z vyjadrenia riaditeľa Medical Group, a budem citovať, napísal som si to, pán minister: "Domnievame sa, že...
66.
Ďakujem pánovi poslancovi, že poukázal práve na tie konkrétne veci a také tie demagogické poznámky, ktoré hovoria kolegovia, budem, samozrejme, reagovať na poslanca Novotného. Hovoríme tu o tom, že aby sme boli, aby sme zobrali fakty. Pán minister vo svojej rozprave, a chcem tým potvrdiť slová poslanca Novotného, naozaj čítal z vyjadrenia riaditeľa Medical Group, a budem citovať, napísal som si to, pán minister: "Domnievame sa, že z našej strany nedošlo pri tvorbe cien k neštandardnému navýšeniu ceny."
Viete, bez ohľadu na to, čo sa urobilo alebo čo na seba hádžeme, keď toto povie minister, povedal to aj poslanec Novotný, že číta a parafrázuje riaditeľa Medical Group alebo tej, že sa domnieva, že z našej strany nedošlo pri tvorbe ceny, a dnes sme tu videli poslanca Novotného, ako porovnal naozaj piešťanské cétečko za 1,6 mil. eur, v Znojme to isté cétečko za 670-, zhruba, -tisíc eur a v Havlíčkovom Brode za 530-tisíc eur, tak niekde je, niekde je jednoducho naozaj chyba.
Veď sa môžme politicky tu hrať a ukazovať pred nejakými médiami, ale poďme na fakty. A keď toto sú fakty, tak poďme sa pozrieť, kde je chyba. Lebo potom mi to pripomína, naozaj, že čím niekto robí drahšie nákupy, tým lepšie, hej, či je to pri diaľniciach, pri liekoch, pri čomkoľvek.
Ja si myslím, že to, čo funguje pri liekoch, a tam sa referencovanie liekov robí od roku 2008, skutočne to, čo aj povedal poslanec Novotný, je možné robiť aj pri prístrojoch alebo pri nákupe iných služieb. Minimálne v týchto štyroch krajinách V4. Máme veľmi dobre prepojené systémy pri liekoch.. (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.4.2015 o 15:28 hod.
MUDr.
Ivan Uhliarik
Videokanál poslanca
66.
Ďakujem pánovi poslancovi, že poukázal práve na tie konkrétne veci a také tie demagogické poznámky, ktoré hovoria kolegovia, budem, samozrejme, reagovať na poslanca Novotného. Hovoríme tu o tom, že aby sme boli, aby sme zobrali fakty. Pán minister vo svojej rozprave, a chcem tým potvrdiť slová poslanca Novotného, naozaj čítal z vyjadrenia riaditeľa Medical Group, a budem citovať, napísal som si to, pán minister: "Domnievame sa, že z našej strany nedošlo pri tvorbe cien k neštandardnému navýšeniu ceny."
Viete, bez ohľadu na to, čo sa urobilo alebo čo na seba hádžeme, keď toto povie minister, povedal to aj poslanec Novotný, že číta a parafrázuje riaditeľa Medical Group alebo tej, že sa domnieva, že z našej strany nedošlo pri tvorbe ceny, a dnes sme tu videli poslanca Novotného, ako porovnal naozaj piešťanské cétečko za 1,6 mil. eur, v Znojme to isté cétečko za 670-, zhruba, -tisíc eur a v Havlíčkovom Brode za 530-tisíc eur, tak niekde je, niekde je jednoducho naozaj chyba.
Veď sa môžme politicky tu hrať a ukazovať pred nejakými médiami, ale poďme na fakty. A keď toto sú fakty, tak poďme sa pozrieť, kde je chyba. Lebo potom mi to pripomína, naozaj, že čím niekto robí drahšie nákupy, tým lepšie, hej, či je to pri diaľniciach, pri liekoch, pri čomkoľvek.
Ja si myslím, že to, čo funguje pri liekoch, a tam sa referencovanie liekov robí od roku 2008, skutočne to, čo aj povedal poslanec Novotný, je možné robiť aj pri prístrojoch alebo pri nákupe iných služieb. Minimálne v týchto štyroch krajinách V4. Máme veľmi dobre prepojené systémy pri liekoch.. (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Neautorizovaný
15:30
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:30
Vladimír Baláž68.
Predražené nákupy sú problémom tu už dlhé roky. A na ten výpočet, bol celkom zaujímavý, ale čo to má spoločné s ministrom Čislákom, teda neviem, pravdupovediac.
Minister Čislák pri svojom nástupe do funkcie povedal, že bude benchmarkovať ceny a tak ďalej atď., môžme ho potom, sa o tom rozprávať, keď prejde určitý čas. No proste teraz toto tu spomínať, to je proste, to je len zlé.
Vrátim sa ešte k tým jednotlivým cenám...
68.
Predražené nákupy sú problémom tu už dlhé roky. A na ten výpočet, bol celkom zaujímavý, ale čo to má spoločné s ministrom Čislákom, teda neviem, pravdupovediac.
Minister Čislák pri svojom nástupe do funkcie povedal, že bude benchmarkovať ceny a tak ďalej atď., môžme ho potom, sa o tom rozprávať, keď prejde určitý čas. No proste teraz toto tu spomínať, to je proste, to je len zlé.
Vrátim sa ešte k tým jednotlivým cenám prístrojov, lebo to je extrémne jednoduché hádzať tu rôzne ceny len tak, že to je ten istý prístroj, tak isto, to sme si zistili atď. Bohužiaľ, aj pri všetkej tvojej poctivosti musím povedať, že podľa mňa neni sú to face to face porovnania. My nevieme, čo vlastne porovnávame. Za to, že sa niekde napíše 64-riadkové alebo 128-riadkové CT, to neznamená, že sú to rovnaké cétečká, preboha živého!
Ďalej. Aké DPH sú v Čechách a aké sú u nás, aké sú DPH alebo aké je DPH v Čechách na softvérové vybavenie, alebo bolo, a na hardvérové vybavenie. Ako v Čechách, samozrejme, keďže na softvér bolo nižšie DPH, sa snažili pretláčať celú tú cenu do tejto, do tejto roviny, aký je tam, aký je tam, aké je tam, sú tam stavebné úpravy a tak ďalej atď. Keď sme to my ešte, keď som riaditeľoval v nemocnici, sa snažili porovnávať, aby sme sa dostali k týmto informáciám, presne sme prechádzali celé verejné obstarávanie, ktoré bolo urobené aj v Havlíčkovom Brode, aj v Uhorskom Hradišti, a k týmto jednotlivým, bohužiaľ, a k týmto veciam sa nedá dostať z ich stránky.
Ďalej. Aká je technická kvalifikácia, to som povedal.
Aké sú kvalitné podmienky toho jednotlivého uchádzača alebo toho, kto chce nakupovať? Je predsa absolútny rozdiel, keď kúpite nejaký prístroj s tým, že platíte cash, a je úplne iný rozdiel, keď platíte bez akontácie 4 roky. To sú proste, niekde sa tie peniaze musia zohnať.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.4.2015 o 15:30 hod.
MUDr. PhD.
Vladimír Baláž
Videokanál poslanca
68.
Predražené nákupy sú problémom tu už dlhé roky. A na ten výpočet, bol celkom zaujímavý, ale čo to má spoločné s ministrom Čislákom, teda neviem, pravdupovediac.
Minister Čislák pri svojom nástupe do funkcie povedal, že bude benchmarkovať ceny a tak ďalej atď., môžme ho potom, sa o tom rozprávať, keď prejde určitý čas. No proste teraz toto tu spomínať, to je proste, to je len zlé.
Vrátim sa ešte k tým jednotlivým cenám prístrojov, lebo to je extrémne jednoduché hádzať tu rôzne ceny len tak, že to je ten istý prístroj, tak isto, to sme si zistili atď. Bohužiaľ, aj pri všetkej tvojej poctivosti musím povedať, že podľa mňa neni sú to face to face porovnania. My nevieme, čo vlastne porovnávame. Za to, že sa niekde napíše 64-riadkové alebo 128-riadkové CT, to neznamená, že sú to rovnaké cétečká, preboha živého!
Ďalej. Aké DPH sú v Čechách a aké sú u nás, aké sú DPH alebo aké je DPH v Čechách na softvérové vybavenie, alebo bolo, a na hardvérové vybavenie. Ako v Čechách, samozrejme, keďže na softvér bolo nižšie DPH, sa snažili pretláčať celú tú cenu do tejto, do tejto roviny, aký je tam, aký je tam, aké je tam, sú tam stavebné úpravy a tak ďalej atď. Keď sme to my ešte, keď som riaditeľoval v nemocnici, sa snažili porovnávať, aby sme sa dostali k týmto informáciám, presne sme prechádzali celé verejné obstarávanie, ktoré bolo urobené aj v Havlíčkovom Brode, aj v Uhorskom Hradišti, a k týmto jednotlivým, bohužiaľ, a k týmto veciam sa nedá dostať z ich stránky.
Ďalej. Aká je technická kvalifikácia, to som povedal.
Aké sú kvalitné podmienky toho jednotlivého uchádzača alebo toho, kto chce nakupovať? Je predsa absolútny rozdiel, keď kúpite nejaký prístroj s tým, že platíte cash, a je úplne iný rozdiel, keď platíte bez akontácie 4 roky. To sú proste, niekde sa tie peniaze musia zohnať.
Neautorizovaný
15:32
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:32
Jozef Ježík70.
Ďakujem za slovo. Pán poslanec, ja sa vrátim, nadviažem na to presne, čo vám poslanec Baláž hovoril. Porovnávať, poviem to tak laicky, keď si kúpite Fabiu 1,2 l, tak tiež ju môžete kúpiť za 12-tisíc a možno podľa výbavy alebo určitých špecifikácií aj za 20-tisíc. Tie cétečká môžu mať aj rovnaké technické parametre, ale vieme, že veľmi vysokú zložku napríklad pri cétečkách robí softvérové vybavenie podľa toho, aké potreby má ktorá...
70.
Ďakujem za slovo. Pán poslanec, ja sa vrátim, nadviažem na to presne, čo vám poslanec Baláž hovoril. Porovnávať, poviem to tak laicky, keď si kúpite Fabiu 1,2 l, tak tiež ju môžete kúpiť za 12-tisíc a možno podľa výbavy alebo určitých špecifikácií aj za 20-tisíc. Tie cétečká môžu mať aj rovnaké technické parametre, ale vieme, že veľmi vysokú zložku napríklad pri cétečkách robí softvérové vybavenie podľa toho, aké potreby má ktorá tá daná nemocnica, aké výkony na tom naozaj chce robiť. Takisto do toho patria potom tie platobné parametre. V Piešťanoch to bolo naozaj v jednotlivých splátkach na 48 mesiacov, čo sú štyri roky. Je to iné, ak sú nejaké nemocnice, ktoré naozaj to dokážu zaplatiť v oveľa kratšom termíne.
Nehovorím, že takisto tam veľmi vysokú zložku pri týchto prístrojoch robí servis a pozáručný servis. A to naozaj, či je to zaradené v tej prvotnej cene, alebo nie je to zaradené, a do akej miery je to tam zohľadnené a na akú dobu. Či je tam zahrnutá výmena lampy po určitých množstvách skenov. To je všetko veľmi dôležité.
A porovnania aj tých cien medzi Čechami a nami, naozaj niekedy cítim, že sme niekedy tu ako keby takí bezmocní, lebo veľké nadnárodné spoločnosti majú určitú svoju politiku, ako a kto, kde, čo môže predávať. A niekedy naozaj nie je možné prísť, keby sme mali tú možnosť, a musí sa ísť podľa verejného obstarávania, nemôžte prísť do Nemecka a tam to kúpiť povedzme priamo od výrobcu za najnižšiu cenu, lebo to tak nie je. Lebo tie firmy, ktoré to zabezpečujú predaj povedzme na našom území, potom zabezpečujú aj nejaký servis, to má určité náklady, a ony majú priamo s výrobcom zmluvu a už sa sem neprihlási firma, ktorá má zastúpenie povedzme v okolitých krajinách. To je naozaj veľký problém.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.4.2015 o 15:32 hod.
MUDr.
Jozef Ježík
Videokanál poslanca
70.
Ďakujem za slovo. Pán poslanec, ja sa vrátim, nadviažem na to presne, čo vám poslanec Baláž hovoril. Porovnávať, poviem to tak laicky, keď si kúpite Fabiu 1,2 l, tak tiež ju môžete kúpiť za 12-tisíc a možno podľa výbavy alebo určitých špecifikácií aj za 20-tisíc. Tie cétečká môžu mať aj rovnaké technické parametre, ale vieme, že veľmi vysokú zložku napríklad pri cétečkách robí softvérové vybavenie podľa toho, aké potreby má ktorá tá daná nemocnica, aké výkony na tom naozaj chce robiť. Takisto do toho patria potom tie platobné parametre. V Piešťanoch to bolo naozaj v jednotlivých splátkach na 48 mesiacov, čo sú štyri roky. Je to iné, ak sú nejaké nemocnice, ktoré naozaj to dokážu zaplatiť v oveľa kratšom termíne.
Nehovorím, že takisto tam veľmi vysokú zložku pri týchto prístrojoch robí servis a pozáručný servis. A to naozaj, či je to zaradené v tej prvotnej cene, alebo nie je to zaradené, a do akej miery je to tam zohľadnené a na akú dobu. Či je tam zahrnutá výmena lampy po určitých množstvách skenov. To je všetko veľmi dôležité.
A porovnania aj tých cien medzi Čechami a nami, naozaj niekedy cítim, že sme niekedy tu ako keby takí bezmocní, lebo veľké nadnárodné spoločnosti majú určitú svoju politiku, ako a kto, kde, čo môže predávať. A niekedy naozaj nie je možné prísť, keby sme mali tú možnosť, a musí sa ísť podľa verejného obstarávania, nemôžte prísť do Nemecka a tam to kúpiť povedzme priamo od výrobcu za najnižšiu cenu, lebo to tak nie je. Lebo tie firmy, ktoré to zabezpečujú predaj povedzme na našom území, potom zabezpečujú aj nejaký servis, to má určité náklady, a ony majú priamo s výrobcom zmluvu a už sa sem neprihlási firma, ktorá má zastúpenie povedzme v okolitých krajinách. To je naozaj veľký problém.
Neautorizovaný