54. schôdza

16.9.2015 - 7.10.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

18.9.2015 o 10:20 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:04

Ivan Švejna
Skontrolovaný text

54.
Kolega mi zobral presne tú istú otázku, tak už nebudem opakovať. To som sa chcel spýtať tiež. (Povedané so smiechom.)

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.9.2015 o 10:04 hod.

Ing.

Ivan Švejna

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:04

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

56.
Ďakujem veľmi pekne. Som potešený, že môžem reagovať na otázky opozičných poslancov. Nie je, nie je úplne príjemné predkladať vám návrh novely tohto zákona, myslím si, že je normálnou zvyklosťou, že platy si upravujú ústavní činitelia sami, tí prví v rade ústavných činiteľov ste vy, poslanci Národnej rady, ale z pohľadu, by som povedal, takej histórie posledných rokov, keď tu bola nejaká taká, by som povedal, ruvačka o tom, kto a kedy má s takýmto zákonom predstúpiť pred Národnú radu, myslím si, že je úplne kľúčové a normálne, že ten, kto stavia rozpočet a kto zaňho zodpovedá, a súčasťou výstavbou rozpočtu je množstvo legislatívnych opatrení, mandatórnych výdavkov a podobne, tak aj toto je proste povinnosť vlády alebo vládnych poslancov, alebo vládnej koalície, aby sa k tomu vyjadrila.
Ak hovoríme o možnej úspore spolu so všetkými sudcami a prokurátormi, tak sa tá suma zvyšuje asi o ďalších 8-9 mil. eur, samozrejme, je to oveľa viac, pretože ak si dobre pamätám, tak sudcov máme vyše tisícky, prokurátorov máme vyše tisícky, poslancov máme len 150 stále, neviem, či je to málo alebo veľa, to sa musíte vyjadriť vy (povedané so smiechom), ale z hľadiska tej početnosti, samozrejme, tie dopady boli oveľa väčšie z hľadiska úspory. Ak hovoríme o tom, či... Ako ste to, pán Brocka, povedali? Či si to zaslúžia alebo nezaslúžia, toto nie je pohľad, ku ktorému by som sa ja chcel prihlásiť. Sám by som dovolil okomentovať, že spolu s hlasmi, spolu s hlasmi práve poslancov kresťanskej demokracie sa prijal ústavný zákon v tomto volebnom období, ktorým sa podľa nás, hej, aspoň teda podľa, dúfam, že aj podľa poslancov, ktorí reprezentujú strany, ktoré sa postavili za tento zákon, pohli veci v súdnictve dopredu. Takže - ale to nie je moja agenda - takže dovoľte mi, aby som sa ja k tomu nevyjadril. Ten dôvod je zase na hrane práva, ústavného práva, veľmi dobre viete, že všetky minulé zmrazenia platov sudcov skončili na Ústavnom súde. Máme tu z minulosti skúsenosti z expertov, platových expertov v tejto krajine, čo boli niektorí predstavitelia SaS z predchádzajúcej vládnej koalície. Nedopadlo to tiež dobre, vyplácali sme minulý rok nejakých 6 až 8 mil. eur na základe rozhodnutia Ústavného súdu. Minuloročné zmrazenie je takisto na Ústavnom súde a treba podotknúť to, že, že rozhodovanie súdu, samozrejme, berie do úvahy aj stav ekonomiky, to znamená, v akej časti ekonomického cyklu sa krajina nachádza aspoň podľa toho, či sú dôvody na to také alebo onaké vzhľadom na to, že predpokladáme, a v najbližších dňoch to budem môcť aj oficiálne potvrdiť, že rast ekonomiky v tomto roku aj v budúcom roku prekročí 3 % hrubého domáceho produktu, čo sa, tieto čísla na naozaj nedajú proste posudzovať ako krízové, lebo celý rad krajín eurozóny sa potáca niekde okolo nuly, tak si myslíme, že, že z hľadiska argumentov pred vystupovaním pred Ústavným súdom pre rok 2016 sa nám strácajú argumenty. Hovorím to veľmi otvorene, pretože predpokladám, že zmrazenie platov na rok 2016 by takisto skončilo na Ústavnom súde z hľadiska podania jednotlivých ústavných súdov.
Takže, takže toto je asi odpoveď veľmi pragmatická, nepolitická, ale v rovine práva, o ktorom si ja môžem myslieť, čo môžem (povedané so smiechom), ale na konci dňa je nejaký rozsudok, nejaké rozhodnutie.
Ďakujem.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

18.9.2015 o 10:04 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:09

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

58.
Ďakujem, pán predsedajúci. Hlavným zámerom tohto zákona je vytvoriť také prostredie verejnej kontroly a auditu, ktoré zvýši istotu verejnosti, že verejné výdavky sú využívané hospodárne, efektívne, účelne a účinne. Tento systém je zároveň jedným z dôležitých nástrojov na odhaľovanie skrytých systémových rizík a na prevenciu kriminality a podvodov.
Predloženým návrhom zákona sa má zvýšiť aj ochrana audítorov pred neoprávneným odvolaním a tým aj zvýšiť nezávislosť výkonu auditu v Slovenskej republike. Zároveň sa pre obce s malým počtom zamestnancov navrhuje aj v nadväznosti na závery kontroly Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky jednoduchší a efektívnejší spôsob vykonávania finančnej kontroly minimálne dvoma osobami tak, aby sa uvedeným nastavením predchádzalo vzniku nedostatkov, nezrovnalostí a podvodov aj pri hospodárení s verejnými financiami obce.
V súvislosti s cieľmi programu ESO, reformy štátnej správy sa navrhuje zrušenie troch rozpočtových organizácií ministerstva financií, správ finančnej kontroly s pôsobnosťou v rámci západoslovenského, stredoslovenského a východoslovenského kraja, takto historicky dodnes pre finančné kontroly so sídlami v Bratislave, vo Zvolene a v Košiciach fungujú, a ak sa schváli tento zákon, zriaďuje sa jeden úrad vládneho auditu s celoslovenskou pôsobnosťou rozšírenou o možnosť vykonávať vládny audit aj na úrovni ústredných úradov štátnej správy s cieľom zabezpečiť čo najefektívnejšie využívanie personálnych kapacít úradu. Sídlo tohto úradu by malo byť následne vo Zvolene.
Súčasťou návrhu zákona je návrh novely zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy, ktorou sa reaguje na navrhovanú úpravu systému verejnej kontroly a auditu v čl. 1 s dôrazom na prostriedky Európskej únie a prostriedkov štátneho rozpočtu určených na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie.
Ďalšou súčasťou návrhu zákona sú novely zákona č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov, zákona č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva, v rámci ktorých sa navrhuje zefektívnenie nastaveného systému pre implementáciu fondov Európskej únie. Napríklad riadiace orgány budú mať možnosť prijať zmenku ako nástroj na zabezpečenie svojich pohľadávok, vymáhať prostriedky od prijímateľa aj prostredníctvom Občianskeho súdneho poriadku alebo aj možnosť uzatvoriť dohody o splátkach v prípade vydaného rozhodnutia riadiaceho orgánu pri porušení pravidiel verejného obstarávania.
A v neposlednom rade návrh tohto zákona je splnením môjho sľubu, ktorý som predložil alebo ktorý som zverejnil na jeseň minulého roku aj tu v Národnej rade. Viete, že sa to stalo po tom, čo bol zablokovaný audit z orgánu auditu kontroly čerpania európskych fondov, a toto je jedna z našich reakcií, ako legislatívne zlepšiť fungovanie tzv. malej finančnej kontroly v štáte, pretože existuje ešte veľká kontrola, ktorú ja vnímam v podobe Najvyššieho kontrolného úradu alebo takisto úradu vlády. Toto je proste ambícia, ktorú sme boli schopní v rámci našich síl na rezorte financií materializovať do podoby tohto zákona, ale po rozhovore aj so šéfom Najvyššieho kontrolného úradu si myslím, že je možné, úplne odhliadnuc od výsledkov parlamentných volieb na budúci rok, pracovať na veľkej reforme kontrolnej činnosti v tomto štáte.
Ďakujem veľmi pekne.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

18.9.2015 o 10:09 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:13

Jaroslav Demian

Vystúpenie v rozprave 10:16

Eugen Jurzyca
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

62.
Dobrý deň, ďakujem pekne, takisto to bude veľmi, veľmi krátke. Všetci súhlasíme, že chceme konsolidovať verejné financie.
V zásade sú tri možnosti, buď teda budeme zvyšovať dane, alebo budeme plošne škrtiť a tá tretia je zefektívňovať celý systém verejnej správy a myslím si, že aj minister financií toto sa snaží v zásade robiť. Preto sú dobré návrhy na to, aby sme merali výkonnosť rôznych sektorov, napríklad v zdravotníctve alebo v školstve, alebo dokonca správcov konkurznej podstaty, merali tie čísla a zverejnili, aby aj verejnosť vedela, aký výkon podávajú, a podľa toho výkonu potom ich nasadzovať na jednotlivé prípady. Tuto ide o audítorov, myslím si, že by stálo za úvahu možno aj do druhého čítania pokúsiť sa prísť s meraním výkonu audítorov, myslím si, že aj Miro Beblavý, teraz tu nie je, ale on v rámci pripomienkového konania nejakú takúto pripomienku dal, čiže v zásade je to taký námet pre vás, pán minister, či má význam sa do druhého čítania pustiť do takejto nejakej zmeny.
Ďakujem pekne za pozornosť.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.9.2015 o 10:16 hod.

Ing.

Eugen Jurzyca

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:17

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

64.
Takisto veľmi krátka reakcia, tak ako som to v úvodnom slove potvrdil alebo naznačil, príprava návrhu tohto zákona sa odohrávala aj v dialógu aj s poslancami opozície, alebo respektíve aj s ľuďmi, či už politického, alebo odborného zamerania, ktorých zaujíma táto oblasť. Pán poslanec Beblavý medzi týchto poslancov a politikov patrí, čiže bolo tam niekoľko stretnutí a niektoré z jeho návrhov sú priamo zakomponované aj v návrhu zákona, čo predpokladám, že potvrdí aj pri druhom čítaní.
Otázka merateľnosti je, poznám, pán poslanec, samozrejme, s dobrým vzťahom k ekonometrii a k..., by som povedal, k férovému meraniu výsledku práce verejnej správy, ale aj súkromného sektora, ja ako tento koncept, samozrejme, v zásade vôbec neodmietam, je otázka schopností sa dohodnúť na veličinách, na schopnosti merateľnosti parametrov, môže tento proces začať, predpokladám, že vzhľadom na to, že kde sa nachádzame, vieme možno len natieniť nejaký cieľ, po ktorom sa postupne v nejakých rokoch vieme dostať.
Ja som vám takisto naznačil, že je pre nás veľmi dôležitá ochota a pripravenosť šéfa Najvyššieho kontrolného úradu sa takisto zapojiť do veľkej reformy kontrolnej činnosti, pretože samotné toto nestačí, toto je oblasť vládneho auditu, veľkého okruhu európskych fondov, ale ak chceme naozaj asi po 20 rokoch zmeniť a zmodernizovať pohľady na kontrolu a na kontrolnú činnosť verejnej správy alebo orgánov kontrolných na činnosť verejnej správy, tak sa na to musíme pozrieť aj z najvyššej strechy a na to potrebujeme súčinnosť, samozrejme, tých orgánov, lebo oni sú nezávislé, nemôžeme ich pretláčať nejakou politickou váhou, potrebujeme na to proste vzájomný dialóg. Na takýto rozhovor sme naozaj pripravení.
Ďakujem.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

18.9.2015 o 10:17 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:20

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

66.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Koncom roku 2014 prijal tento parlament samostatnú právnu úpravu správy pohľadávok štátu, ktorá komplexne upravuje nakladanie, uplatňovanie a vymáhanie pohľadávok štátu. Vzhľadom na skutočnosť, že ide o oblasť, ktorá nebola dovtedy zákonom podrobne regulovaná, bolo zrejmé, že na základe aplikačnej praxe bude potrebné niektoré inštitúty a zákonné postupy upresňovať, a to je dôvod, prečo predstupujem pred vás s novelou tohto zákona v takom malom časovom odstupe.
Zákonná úprava správy pohľadávok štátu okrem iného zaviedla aj povinnosť správcu postúpiť do konca roku 2015 všetky staré, podotýkam, staré pohľadávky štátu, teda tie, ktoré vznikli do konca roku 2013, na akciovú spoločnosť, ktorá je v 100 % vlastníctve štátu. Vzhľadom na veľké množstvo správcov, ktorých sa táto povinnosť týka, ako aj veľký počet týchto pohľadávok navrhujeme, aby sa lehota na postúpenie predĺžila o jeden rok, na koniec roku 2016. Zároveň sa navrhuje rozšíriť počet dôvodov, pre ktoré sa pohľadávky štátu nepostupujú na poverenú osobu, a návrh zákona taktiež reaguje na aktuálne zmeny v právnom poriadku Slovenskej republiky, ako sú rekodifikácia občianskeho súdneho konania alebo zmeny v oblasti reštrukturalizačného konania.
Ďakujem veľmi pekne.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

18.9.2015 o 10:20 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:22

Štefan Hreha
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

68.
Vážený pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci v súlade s 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 83 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbor pre financie a rozpočet a ústavnoprávny výbor. Za gestorský výbor navrhujem výbor pre financie a rozpočet. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona prerokovali do 9. novembra 2015 a gestorský výbor do 10. novembra 2015.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

18.9.2015 o 10:22 hod.

Ing.

Štefan Hreha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:23

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

70.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, veľmi krátko k tomuto návrhu zákona. Koniec koncov je to v prvom čítaní, môže človek aj takú voľnejšiu úvahu.
Ale ešte takú jednu predsa len drobnú poznámku k tým súdom, ja si zase myslím, že sudcovia si zaslúžia mať tie vyššie platy. Oni vám, teraz by ste neverili, pracujú enormným spôsobom. Je 18-tisíc podaní úžerníckej nebankovky na súdoch, 3-tisíc už prešlo. Sudca Šteffel z Kežmarku dokáže urobiť denne 20 rozsudkov, by ste neverili, že jak sa to pohlo. Ide to veľmi ľahko, veľmi rýchlo, 20 rozsudkov denne vyšúpe úplne na šupu, odsúdi biedakov, nech platia úžerníkom, všetko je v poriadku, všetko ide, jak má byť. Spisové značky sú rok 2014, rozsudky sú 2014. Robíme teraz analýzu tých vydaných rozsudkov, že by ste neverili, tí, ktorí sa súdite, teda ja nie, iba so mnou sa súdi pán Burian, ale tí, čo možno viete, ste počuli, jak to dlho trvá. A by ste neverili, že jak to ide krátko pri úžerníckych nebankovkách! Oni pošlú návrh na súd v roku 2014 a rozsudok dostanú 2014. Robíme teraz také porovnanie, aby sme teda boli spravodliví k tým sudcom. Naozaj ja si myslím, že si tie platy zaslúžia. Robia, čo môžu. Robia, čo môžu, na to, aby vyhoveli úžerníckym nebankovkám.
Ospravedlňujem sa, pán podpredseda, za tento malý vstup. A ono to čiastočne súvisí aj s týmto návrhom zákona, ktorý predkladá pán minister, a keďže je to v prvom čítaní, mňa zaujíma, že ako by sme niektoré skutočnosti mohli zohľadniť, lebo stane sa, viete, človeku sa stane, že sa aj pošmykne, že sa aj šmykne, že aj urobí chybu, ale ešte ergo by to nemalo znamenať, že si zničí život. Sú krajiny na svete, kde malé zaváhanie, malá tieseň, malá odkázanosť vás odsúdi stať sa finančným otrokom, žiaľ, jednou z týchto krajín, neviem o ďalšej, prípadne mi poraďte, ale, žiaľ, jednou z týchto krajín je Slovensko. V Slovensku sme vypracovali systém, že za 300 požičaných euro sa stanete finančným otrokom nebankových spoločností možno na dekádu. Naozaj to tu funguje a budeme sa to snažiť postupne rozkrývať.
Otázka stojí, že či je vôľa to nejakým spôsobom pomôcť riešiť, a ja si myslím, že aj v tomto zákone by sme mohli nájsť určité mechanizmy, ak sa už aj niekomu niečo stalo, že sa s niekým niekde omeškal, niečo pozabudol alebo niečo, že ešte ergo by sme ho nemali, mu uviazať kameň a hodiť ho do Dunaja, ešte by sme prípadne mali mu dať šancu.
A to dávam na zváženie, pán minister, že pri určitých pohľadávkach, ja viem, že tam sú niektoré skutočnosti, ktoré zohľadňujú výšku, tieseň, ale podľa mňa ešte stále je tam priestor na to, aby sme sa na to pozreli v tom druhom čítaní, to je jedna skutočnosť.
A druhá skutočnosť, čo ma zaujalo, prípadne nechám si vysvetliť, nie celkom rozumiem tomu, prečo sa v tomto návrhu uvádza to, že pohľadávky vzniknuté do roku 2013 sa v centrálnom registri nebudú uvádzať. Ja si niekedy pripadám jak paranoik, hej, ale teraz nebankovky prechádzajú procesom licencovania a ma mrzí, mrzí ma to, že ste schválili zákon, ktorý v zásade urobil z NBS-ky sekretárku, kde NBS-ka vlastne, pokiaľ jej pošlú všetko, čo majú, sám som zvedavý, jak dopadne proces licencovania spoločnosti Pohotovosť, bojím sa však, že proste splní si úlohu sekretárky. To znamená, že im bude vydaná tá licencia. Ale čo je aj dobré, ja ho v globále chválim, ten zákon, ale chybičky sa vždycky nájdu.
Ale prečo na to upozorňujem? Ak teraz v tom zákone o licencovaní toho, novela zákona o spotrebiteľských úveroch, bolo, teda zavádzali sa povinnosti sledovať registre, hej, dlžníkov a neviem čo. Teraz neviem, ak vy vlastne jeden register zrušíte, resp. pohľadávky vzniknuté, vlastne tým pádom sa niekde niečo neobjaví, ale možno je to fakt na úrovni miernej v tomto prípade paranoje, hej, že či teda vy ste, otvárate znova ten trh. Lebo ak je niekto v registri, tak už by v zásade tá nebankovka mu nemala požičať, čo by som pre túto chvíľu ľuďom radil.
Ak, prosím vás, ak je to tak, že potrebujete požičať, prosím vás, nepožičiavajte si v nebankovej spoločnosti Pohotovosť, COFIDIS, PROFI CREDIT, SMSCREDITS. To sú, to sú úžerníci. Oni vám to poslanci SMER-u nepovedia. Niektorí vedia prečo. To sú úžerníci. Všade inde vo svete to je v base, je to pod zemou, je to mafia. U nás sú tu ctihodní občania. Procesom licencovania, žiaľ, vyzerá, že tieto spoločnosti prejdú a budú pokračovať vo svojej činnosti. Naozaj chcem ľudí varovať, varovať pred tým, aby si od nich nepožičiavali, leto tento štát vás neochráni. V tejto krajine sa sudca v talári postaví pod slovenský dvojkríž a povie, že v mene Slovenskej republiky biedneho človeka zo spotrebiteľského vzťahu odsudzuje na to, aby platil zmenkový úrok vo výške 0,25 % denne.
Pán minister, spotrebiteľský vzťah, zmenkový úrok 0,25 % denne, to je ungefähr 93 % p. a. Takýchto rozsudkov je už niekde na úrovni 2,8-tisíc. Celkových podaní je 18-tisíc. Stále to rastie. Sú to ľudia, ktorí si svoj kapitál, žiaľ, vyzerá tak, že vytvorili tým, že im štát poslal peniaze za ministrovania pána Počiatka. Sú to všetko mimoriadne zaujímavé okolnosti, ale nerezignujme, zachráňme našich utečencov, ktorých sú už desiatky tisíc v tejto krajine, ktorí tým trpia. Čiže aj jedno, prípadne si nechám vysvetliť, dobre, prečo nie je potrebné zverejňovať údaje pri pohľadávkach, ktoré vznikli do roku 2013. A doteraz to bolo!? Odteraz sa to už nevyžaduje. Je to podľa mňa relatívne významná zmena aj z pohľadu nejakej informovanosti, aj pri podnikateľskom styku, že teda si chcete prelúskať niekoho, že prečo, za čo, neviem čo. Zrazu sa už to nevyžaduje, ma to vcelku zaujalo.
Čiže tieto, tieto skutočnosti, čiže prvá len pre rekapituláciu, tú druhú už nepoviem, aby som sa neopakoval. Ale tú prvú, pán minister, ja si myslím, že vy ešte nejakú sociálnu empatiu máte. Skúsme pomôcť aj v tomto zákone, aby Krutý proste nevytvoril fabriku väčšiu, jak je Land Rover, z tejto krajiny. Viete, že proste naozaj, že tie pohľadávky, ktoré vznikli pri kontakte so štátom, aby nakoniec nepristáli u Krutého, lebo by ste neverili, pomaly všetky pristanú u Krutého. Tuná aj pán generálny riaditeľ Sociálnej o tom niečo svoje vie. Aby sme prípadne skúsili tým ľuďom, ak sa im niečo stalo, že sa stala chyba, a chyba sa stane, niekedy zavinená, niekedy nezavinená, aby sme im nezničili život. Štát by mal ísť v tomto čiastočne príkladom.
Ďakujem.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.9.2015 o 10:23 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:31

Jana Vaľová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

72.
Ďakujem pekne. Pán poslanec, vieš, buďme trošku takí, povedzme si, že rovnakým metrom na každého. Ja som minule vystúpila v zastupiteľstve, pretože takisto opozičníci - ja ich volám - a dokonca bývala, bývalá zástupkyňa kričala, ako sa majú dobre úradníci. Tak som im ukázala, aké majú strašné podmienky, kým som nastúpila na úrad, ako som začala zveľaďovať úrad, ale nebudem o tom rozprávať. Mne je úplne jedno, o koho sa jedná, ale zaslúžia si platy aj štátni úradníci.
Pred chvíľou rozprávaš o nebankovkách a ja sa pýtam, kto tvorí legislatívu. Akú priemerku má právnik na ministerstve? Neviem, teraz približne možno 800 euro, 600 euro? Tak sa pýtam, špičkový právnik vo veľkej firme má 5-tisíc euro. Ako sa ten právnik môže postaviť špičkovému právnikovi alebo akých právnikov my najmeme a ekonómov na ministerstvá, ak budeme tu stále rozprávať, že si štátni úradníci nezaslúžia peniaze? Veď rozprávaš niečo z jedného konca, ideš z druhého konca.
Ďalšiu vec poviem. Pred chvíľou som volala syna, aby to bolo konkrétne, ja som ti to hovorila aj na chodbe, a pýtala som sa, čo sa týka nebankoviek, pretože väčšinou o tom rozhodujú aj vyšší súdni úradníci, ktorí robia RK, a pýtala som sa ho, ako zamietajú, čo sa týka nebankoviek. Tak mi povedal, že zamietajú, ak je to v neprospech spotrebiteľa, 50 : 50 zamietajú, a to vtedy, ak sú neprimerané pokuty, vysoké úrokové sadzby, zlé rozhodcovské doložky a iné, a tak ak je to v neprospech spotrebiteľa, tak to zamietajú. Ja si myslím, títo chlapci na súdoch, ktorí pracujú, a dievčatá majú 400, tuším 500 eur hrubého. A oni bojujú s nebankovkami? A my tu rozprávame o tom, že si nezaslúžia platy. A oni majú bojovať za 400 eur s nebankovkami? A pýtala som sa ho, približne 50 % zamietajú, ak sú takéto zlé doložky alebo ak sú neprimerané tieto veci.
Tak sa, potom si, Lojzo, povedzme, čo chceme. Tak nehádžme všetkých do jedného vreca, že nezaplaťme ich, postavme ich do prvej línie, nech bojujú. Nemôžeme sa všetci brániť múrmi, ale musíme stavať na tých ľuďoch, ktorí sú možno na tých súdoch, na tých vyšších úradníkov aj na tých úradníkov, ktorí tvoria legislatívu na ministerstvách. A ja sa ich zastávam, ako sa zastávam svojich úradníkov... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.9.2015 o 10:31 hod.

PhDr.

Jana Vaľová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video