54. schôdza

16.9.2015 - 7.10.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Zodpovedanie otázky

24.9.2015 o 14:10 hod.

doc. JUDr. CSc.

Robert Fico

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Zodpovedanie otázky 14:09

Robert Fico
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

2.
Ďakujem.
Vážený pán predseda, dámy a páni, dovoľte mi, aby som podľa rokovacieho poriadku z dnešnej hodiny otázok ospravedlnil týchto členov vlády: Podpredsedu vlády, ministra financií Petra Kažimíra, je na zahraničnej pracovnej ceste, zastupuje ho minister hospodárstva Vazil Hudák. Ministra obrany Martina Glváča, je na cvičení Slovenský štít, zastupuje ho minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter. Ďalej podpredseda vlády, minister vnútra Robert Kaliňák, na neho nie sú otázky. Podpredseda vlády, minister zahraničných vecí a európskych záležitostí je na pracovnej ceste v Spojených štátoch, nie sú na neho otázky.
Z dôvodu choroby je neprítomný podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny, ale nie sú na neho otázky. Otázky nie sú ani na ministra životného prostredia Petra Žigu, ministra školstva, vedy, výskumu a športu Juraja Draxlera a na ministra kultúry Mareka Maďariča.
Pán predseda, som pripravený odpovedať na stanovené otázky.

Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

24.9.2015 o 14:09 hod.

doc. JUDr. CSc.

Robert Fico

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:10

Robert Fico

Zodpovedanie otázky 14:26

Viliam Čislák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

6.
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda Národnej rady, dámy a páni, vážený pán poslanec, necháme konať inštitúcie, ktoré sú kompetentné, aby túto činnosť a všetko vyšetrili, a ja si myslím, že podniknú všetky potrebné kroky.
Áno, je potrebné celý prípad preskúmať, preveriť všetky okolnosti. To môže urobiť v tomto prípade naozaj iba Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a, samozrejme, aj poslanci. Vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni bude poslanecký prieskum. Idú tam členovia zdravotníckeho výboru Národnej rady Slovenskej republiky, v ktorom majú zastúpenie všetky strany aj momentálne nezaradení poslanci, takže majú možnosť tiež overiť, zisťovať a pýtať sa. Všeobecná zdravotná poisťovňa poskytne poslancom súčinnosť a je pripravená zodpovedať všetky otázky. Tento úrad v zmysle legislatívy je kompetenčným orgánom na prešetrenie naozaj v tejto chvíli danej veci.
Ministerstvo len uvíta rýchly a komplexný výsledok prešetrenia tejto záležitosti. To znamená, že v tejto chvíli považujem za predčasné robiť akékoľvek závery o možných konzekvenciách a Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky sa k danej veci vyjadrí, až keď bude mať k dispozícii závery príslušných orgánov prešetrujúcich akékoľvek porušenie povinností pána Foraia ako verejného činiteľa.
Ešte krátky dôvetok. Všeobecná zdravotná poisťovňa neuzatvára zmluvy rozhodnutím riaditeľa a je to vždy dvojstupňový rozhodovací proces. Jedna pracuje priamo v teréne, jedna komisia, a druhá komisia odborníkov pracuje na generálnom riaditeľstve. Bolo by z mojej strany nekorektné prijímať rozhodnutia a vyniesť konečný verdikt bez toho, aby som počkal na výsledky šetrenia. Takže v tejto chvíli považujem za predčasné robiť akékoľvek závery o možnostiach a o konzekvenciách. Ministerstvo zdravotníctva sa k danej veci vyjadrí, až keď bude mať závery príslušných orgánov prešetrujúcich akékoľvek porušenie povinností pána Foraia ako verejného činiteľa.
Ďakujem pekne, pán predseda, skončil som.

Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

24.9.2015 o 14:26 hod.

MUDr. MPH

Viliam Čislák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:28

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

8.
Ďakujem veľmi pekne.
Ono SMER v niektorých oblastiach funguje ako jehovisti alebo mafia. Viete, že vy ste si to podelili, že Košice majú zdravotníctvo. Zvolenčania čo majú? Ja neviem. Čo majú Zvolenčania alebo Topoľčanci? Ak Košice majú zdravotníctvo. A doplňujúca otázka znie, vy ste z Košíc, pani Pažinková je z Košíc, Forai je z Košíc, pán Paška je z Košíc, pán Mach je z Košíc, ja už neviem, to je mekka slovenského zdravotníctva, tieto Košice. A máte pocit, že to šetrenie bude naozaj objektívne, keď v tomto prípade identifikujeme košickú kliku, ktorá má na starosti slovenské zdravotníctvo?

Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

24.9.2015 o 14:28 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:28

Viliam Čislák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

9.
Odpoviem, pán poslanec. Ja neviem, či rodisko alebo bydlisko by malo byť nejakým hendikepom k tomu, čo človek, akú činnosť vykonáva. To je jedna vec. Ďalej myslím si, že Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou je naozaj nezávislý. Ak vy budete mať nejaké pochybnosti, že ako konal, samozrejme, môžete konať aj vy. Ako som už spomínal, zdravotnícky výbor bude tak isto vykonávať kontrolu a, samozrejme, sú tu zase ďalšie orgány, ktoré môžu byť oslovené. Ja len zdôrazňujem, ak prezisťujeme samotnú podstatu veci, a teda v tomto prípade, či išlo o konflikt záujmov, a teda či článok č. 4 ústavného zákona bol alebo nebol porušený, tak naozaj tú štandardnosť zmluvy alebo nadštandardnosť, a teda či je alebo nie je v súlade so zákonom, môže v tomto prípade preskúmať iba Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

24.9.2015 o 14:28 hod.

MUDr. MPH

Viliam Čislák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:30

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

11.
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, vážená pani poslankyňa, v prvom rade mi dovoľte spýtať sa, o akej nečinnosti na Orave tu rozprávate.
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja vyvíja maximálne úsilie na rekonštrukciu existujúcich ciest prvej triedy vrátane mostov na celom území Slovenska. Slovenská správa ciest v súčasnosti modernizuje na Orave cestu 1/59 vrátane mostných objektov v úseku Trstená – štátna hranica v dĺžke zhruba 5,5 kilometra, v úseku 1/59 Dolný Kubín v dĺžke zhruba 4,5 kilometra. V januári sme odovzdali do užívania štvorkilometrový pruh pre pomalé vozidlá pri Dolnom Kubíne, pričom sme zrekonštruovali dva mostné objekty a postavili nový 230 metrov dlhý most. Za osem mesiacov tohto roka z tejto stavby profitovali už státisíce vodičov. Už budúci rok sa vodiči môžu tešiť aj na nový zmodernizovaný hlavný ťah Námestovom, čo umožní oveľa plynulejší a bezpečnejší prejazd týmto mestom.
Ani pri havarijnej situácii mosta v Podbieli sa nedá hovoriť o nejakej nečinnosti. Mimoriadnu situáciu na moste na ceste 1/59 v obci Podbiel rezort dopravy riešil od momentu zistenia, že začínajú praskať nosníky mosta, zo dňa 7. 9. 2015. Najpravdepodobnejším dôvodom vzniku tohto havarijného stavu je prejazd preťaženej jazdnej súpravy po mostnom telese. Slovenská správa ciest tento most skontrolovala v mesiaci jún tohto roka. Stav mosta bol lepší ako stav ďalších piatich mostov na ťahu 1/59, ktoré momentálne na tomto úseku rekonštruujeme. Pripomínam len, že havarijnú situáciu mosta v Podbieli súčasná exekutíva vyriešila za 11 dní.
Pri tejto príležitosti mi, naopak, dovoľte položiť rovnakú otázku vám, čo ste pre Oravu urobili vy, ako činná bola vaša vláda v rokoch 2010 – 2012? Koľko kilometrov diaľnic ste na Orave postavili? Koľko mostov či kilometrov ciest ste zrekonštruovali vy?
Dovoľte mi osviežiť vašu pamäť, pani poslankyňa, pretože na veľa činností si pravdepodobne nespomeniete. Činnosť predstaviteľov vašej vlády spočívala v prestrihnutí pásky obchvatu Trstenej v októbri 2010, ktorý bol vybudovaný za prvej vlády Roberta Fica.
Aby sme sa však nebavili len o Orave, keď vám donašepkáva pán Zajac niečo. Venujem tú odpoveď hlavne vám, pani poslankyňa, ale okej, ale aj v ostatných regiónoch Slovenska, na ktoré sa pýtate.
Len počas funkčného obdobia súčasnej vlády sme zrekonštruovali alebo aktuálne rekonštruujeme 300 kilometrov ciest prvej triedy po celom území krajiny, aj na východe. Práve z toho dôvodu, že sa modernizuje úsek cesty 1/73 Šarišský Štiavnik – Hunkovce v dĺžke približne 24 kilometrov a na tomto úseku je úplná uzávierka cesty do konca októbra tohto roku. Väčšina vozidiel do času dokončenia modernizácie využíva práve cestu 1/79, ktorá vedie aj cez obec Dvorianky. Po ukončení rekonštrukcie cesty 1/73 dôjde k zrušeniu obmedzení a väčšina tranzitnej dopravy bude presmerovaná na cestu 1/73 a tým bude odľahčená cesta 1/79 cez Dvorianky. Bohužiaľ, niekedy je komplikácia s tým, keď sa niečo nové buduje, že je zaťažená v okolí tá infraštruktúra, ale tak to býva.
Na východnom Slovensku taktiež realizujeme nasledovné stavby a to je: cestu 1/68 Mníšek nad Popradom – štátna hranica Slovenská republika, Poľská republika, 1/68 Prešov, Škultétyho – ZVL, 1/77 Bardejov, juhozápadný obchvat, 1/77 Smilno – Svidník, rekonštrukcia cesty 1/73 Šarišský Štiavnik – Hunkovce, 1/50 Košice, Sečovská cesta – Ďurďošík, 1/79 Trebišov – Veľaty, rekonštrukcie v celkovej dĺžke zhruba 84 kilometrov. Súčasťou týchto stavieb je aj rekonštrukcia mostov na cestách prvej triedy.
Ďalším významným projektom na východnom Slovensku sú stavebno-bezpečnostné opatrenia na cestách prvej triedy, kde v dĺžke zhruba 75 kilometrov modernizujeme mostné objekty, meníme záchytné bezpečnostné zariadenia a obnovujeme, samozrejme, povrch vozoviek vrátane odvodnení. Pre ďalšiu investičnú prípravu Slovenská správa ciest pripravuje súťažné podklady pre štúdiu realizovateľnosti ťahu cesty 1/79 Vranov nad Topľou – štátna hranica, ktorá je súčasťou predinvestičnej prípravy. Štúdia zhodnotí súčasný stav celého ťahu a podrobnejšie vyhodnotí dopravno-inžinierske a sociálno-ekonomické kritériá a posúdi ekonomickú efektívnosť a inžiniersko-geologické a zároveň environmentálne riziká.
Čo sa týka konkrétne obce Dvorianky, situácia je nasledujúca: Cez obec prechádza cesta 1/79, ktorá je určená aj pre ťažkú nákladnú dopravu. To, samozrejme, strpčuje život obyvateľom obce, ale zakázať kamiónovú dopravu by bolo taktiež nie moc férové voči autodopravcom, ktorí sa starajú o obslužnosť celého územia. Definitívnym riešením bude výstavba obchvatu tejto obce, avšak vzhľadom na komplikovanosť celého procesu ide o pomerne dlhodobý proces. Obchvat sa bude realizovať vybudovaním preložky cesty 1/79 mimo intravilán obce Dvorianky podľa schváleného časového harmonogramu. Predprojektová príprava obchvatu bude realizovaná v termíne do 30. 11. 2016. Projektová príprava obchvatu bude realizovaná v termíne do 31. 7. 2021 a samotná stavebná realizácia sa uskutoční následne.
Samozrejme, aj my by sme boli radšej, keby sme v každom z takmer 3 000 miest a obcí na Slovensku mohli vybudovať obchvaty na elimináciu nákladnej dopravy, a to ihneď. Nie je to však v možnostiach štátu, aby sa takéto kroky dali realizovať všade a obzvlášť nie v krátkom časovom horizonte. Za súčasnej vlády sme rozostavali vyše 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a po uzavretí dnes rozbehnutých súťaží to bude zhruba 200 kilometrov, teda oveľa viac, ako sa počas vlády podporovanej aj vašimi poslaneckými hlasmi komukoľvek snívalo. Už dnes vidíme, že vlády v najbližších siedmich rokoch budú musieť nájsť dnes neexistujúce miliardy na krytie len tých najdôležitejších infraštruktúrnych projektov, pretože eurofondy na diaľnice do roku 2020, čiže z nového programového obdobia, budú použité na všetky diaľničné úseky, ktoré sú už dnes buď vo výstavbe, alebo sú v súťažiach. Bude to veľmi ťažká úloha, ale verím, že sa to budúcim vládam podarí.
Ďakujem za slovo. Skončil som.

Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

24.9.2015 o 14:30 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:40

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Určite áno, pretože pani poslankyňa tu navodzuje pocit, že tu naozaj nič nerobíme a ako ich bývalá vláda tu fantasticky fungovala, takmer dokonalo ako hodinky. Čiže ak vy tvrdíte, že za vašej vlády všetko išlo úplne hladko a najlepšie na svete, lebo tak to bolo cítiť z toho kontextu, ktorý ste hovorili, tak vám trošku pripomeniem nejaké fakty.
Keď sa odkazujete na obnovy ciest I. triedy, ktorý bol akože teda fantastický projekt pripravený bývalou vládou, tak bol v takom stave, že by nám ho Komisia zmietla zo stola, tak bol pripravený, preto sa ten projekt nedal realizovať. Bol prepracovaný, nakoniec aj schválený Komisiou, kdežto vy ste to schválené nemali nikdy, nikdy by vám to ani Komisia neschválila. Takže tak ste to urobili. A to sa tu môžem, aj sa k tomu určite dostanem, len ešte vám pripomeniem, že ako to teda vyzerá dnes.
Nikdy v histórii nešlo toľko peňazí na budovanie infraštruktúry ako teraz. Fakt nespochybniteľný. Stavia sa naozaj po celom Slovensku a v nevídanom rozsahu a platí to, že po celom Slovensku. Operačný program Doprava sa onedlho stane najlepšie čerpajúcim operačným programom, čo sa týka využívania európskych fondov, a spomeňte si, v akom stave ste ho nechali vy. My sme ho zdedili v úplne katastrofálnom stave, s veľmi, veľmi malým čerpaním a navyše ešte zablokovaný, aby som to teda pripomenul, že sa ani nedali čerpať tie prostriedky. To bol výsledok vašej práce! Ale poupratovali sme po vás a dnes je teda všetko ináč. A toto sú nespochybniteľné fakty, ktoré som hovoril, štatistiky a dá sa to všetko veľmi ľahko porovnať.
Ale na pripomenutie takého projektu, ako ste vy hovorili, rekonštrukcie ciest I. triedy vo viacerých regiónoch, ktoré boli teda fantasticky pripravené, tak, že by sme úplne zhoreli a skončili by sme asi 100-percentnou korekciou, tak bol veľmi dobre pripravený napríklad projekt Filiálka. Vy ste súťažili projekt za 400 miliónov, ktorý ste sa ani neunúvali prediskutovať s Európskou komisiou, nemali ste nič schválené, neurobili ste ani potrebnú dokumentáciu, nevyhnutnú preto, aby Komisia nakoniec takýto projekt bola schopná schváliť. Jedna z takých vecí je napríklad, že "feasibility study" sa tomu hovorí, štúdia uskutočniteľnosti, ktorá nakoniec ukázala, že tento projekt nie je uskutočniteľný. Komisia vás na to dlhodobo aj spolu s Jaspersom upozorňovala, úplná ignorácia, pretože niekto mal ambíciu vysúťažiť megalomanský projekt v Bratislave, kde chceli zakopať stanicu 50 metrov alebo neviem koľko metrov pod zem, mal na to nadväzovať tunel popod Dunaj, ktorý by stál minimálne miliardu, nikto ani nevedel povedať presne, akú sumu, z čoho, samozrejme, Jaspers aj Komisia odpadla, že o čom to tu my blúznime.
Samozrejme, že ministerstvo sa za tej doby ani neunúvalo komunikovať s nimi, jednoducho súťažili, súťažili. Potom, keď, samozrejme, sa ten projekt musel logicky zrušiť, lebo by nám ho nikdy nikto nepreplatil, hlavne neviem, kde by kto vzal miliardu, minimálne miliardu na tunel popod Dunaj, ale s týmto nikto nejak sa ako vtedy nezapodieval. Tak isto 400 miliónov na samotnú tú stanicu, tiež to nikoho nezaujímalo, že keby nám Komisia neschválila ten projekt, že kto by to vlastne zaplatil. Z čoho by sa toto zaplatilo?
Takže napriek tomu, že ste boli aj na takéto projekty upozorňovaní aj pri tých rekonštrukciách ciest I. triedy, na ktoré ste sa vy odkazovali, úplná ignorácia, išlo sa ďalej. Bohvie, ako by to bolo dopadlo, ja viem, ako by to bolo dopadlo, tým, že by to musel zatiahnuť štátny rozpočet, ktorý, samozrejme, takéto objemy nemá. Vy nás tu dlhodobo ste upozorňovali, že treba využívať európske fondy, s čím absolútne súhlasím, lebo je to pri budovaní infraštruktúry pre štátny rozpočet najmenšia záťaž, ale vy ste pre to neurobili nič, pravý opak, vy ste išli úplne opačným smerom!
My sme museli doslova znovuzrodiť celý operačný program, našli sme náhradné projekty, ktoré nám Európska komisia na rozdiel od vás schválila, to sú projekty, ktoré sú schválené. Nie virtuálne projekty, ktoré tu niekto vykrikoval, že budú a nikdy by neboli, takže to je dosť zásadný rozdiel.
Takže za nás hovoria výsledky a sú nespochybniteľné, kľudne sa môžme baviť o počte kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré sa realizujú alebo sú pripravené, o počte kilometrov ciest I. triedy, ktoré boli zrekonštruované alebo sa budú rekonštruovať, o mostoch, železničných tratiach, nákupe nových vlakov, električiek, trolejbusov, rekonštrukciách električkových tratí v Bratislave, v Košiciach a potom bude jasné, čo robíme my a čo sme dokázali my a čo ste neurobili vy.
Ďakujem za slovo, skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

24.9.2015 o 14:40 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:45

Vazil Hudák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo pani podpredsedníčka.
Vážený pán poslanec, pohľadávky z reštrukturalizácie spoločnosti Váhostav-SK, a. s., nadobudnuté od pôvodných nezabezpečených veriteľov tejto spoločnosti bude Slovenská reštrukturalizačná, s. r. o., primárne vymáhať sama, pričom podľa nariadenia o osobitnom odvode finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 187/2015 Z. z. môže uplatňovanie a vymáhanie týchto pohľadávok Slovenská reštrukturalizačná, s. r. o., zabezpečovať aj prostredníctvom iných právnických osôb so 100-percentnou majetkovou účasťou štátu, a to napríklad prostredníctvom Slovenskej konsolidačnej, a. s., ktorá je špecializovanou inštitúciou pre centrálne vymáhanie pohľadávok verejnej správy.
Ďakujem za pozornosť, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.9.2015 o 14:45 hod.

JUDr.

Vazil Hudák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:46

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

19.
Ďakujem pekne.
Ja som sa tešil, že sa o tom budeme rozprávať skôr s pánom ministrom financií, ale myslím, pán minister hospodárstva, že máte tak isto informácie, veď toto je veľká téma, Váhostav a pohľadávky Váhostavu.
Ja som si pozrel presne to, čo hovoríte, nariadenie vlády Slovenskej republiky z 8. júla, kde je to teda legislatívnou formou napísané, čo hovoríte. Mňa skôr zaujímalo to, že ak bude prostredníctvom tých 20 miliónov eur uspokojených 50 % pohľadávky nezabezpečeného veriteľa, dostanú sa v podstate tieto pohľadávky na Slovenskú reštrukturalizačnú, resp. na Slovenskú konsolidačnú banku, keď tomu dobre rozumiem, sa môžu dostať. A ona by mala potom v ďalšom období tieto finančné prostriedky vymáhať od Váhostavu, aby sa dostali späť, aby z toho nebol dar, ale v podstate len proces, ktorým sa preklenie nejaké obdobie. Vy hovoríte, že to bude vymáhať priamo Slovenská reštrukturalizačná. Keď sa jej nebude dariť, aký bude ďalší postup? Slovenská konsolidačná sa stane spolumajiteľom, skapitalizujete pohľadávky, toto ma skôr zaujímalo, ten ďalší. Viete, že bude to vymáhať, no dobre, bude to vymáhať, vymáhanie sa jej nebude dariť, cez Váhostav, ten bude mať stále finančné problémy, nezmení sa týchto 20 miliónov eur na dar?

Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

24.9.2015 o 14:46 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:46

Vazil Hudák
Skontrolovaný text
Jedná sa naozaj o veľmi technickú záležitosť. Pravdupovediac od odchodu z ministerstva financií som to nesledoval, túto záležitosť, až tak pozorne, takže ja doporučujem, aby ste sa obrátili na pána ministra financií, aby som tu nehovoril veci, ktoré by nemuseli byť pravdou.
Ďakujem za pochopenie.
Skryt prepis

24.9.2015 o 14:46 hod.

JUDr.

Vazil Hudák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video