54. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem za slovo pani podpredsedníčka.
Vážený pán poslanec, pohľadávky z reštrukturalizácie spoločnosti Váhostav-SK, a. s., nadobudnuté od pôvodných nezabezpečených veriteľov tejto spoločnosti bude Slovenská reštrukturalizačná, s. r. o., primárne vymáhať sama, pričom podľa nariadenia o osobitnom odvode finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 187/2015 Z. z. môže uplatňovanie a vymáhanie týchto pohľadávok Slovenská reštrukturalizačná, s. r. o., zabezpečovať aj prostredníctvom iných právnických osôb so 100-percentnou majetkovou účasťou štátu, a to napríklad prostredníctvom Slovenskej konsolidačnej, a. s., ktorá je špecializovanou inštitúciou pre centrálne vymáhanie pohľadávok verejnej správy.
Ďakujem za pozornosť, skončil som.
Autorizovaný
Vystúpenia
14:09
Zodpovedanie otázky 14:09
Robert Fico
2.
Ďakujem.
Vážený pán predseda, dámy a páni, dovoľte mi, aby som podľa rokovacieho poriadku z dnešnej hodiny otázok ospravedlnil týchto členov vlády: Podpredsedu vlády, ministra financií Petra Kažimíra, je na zahraničnej pracovnej ceste, zastupuje ho minister hospodárstva Vazil Hudák. Ministra obrany Martina Glváča, je na cvičení Slovenský štít, zastupuje ho minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján...
2.
Ďakujem.
Vážený pán predseda, dámy a páni, dovoľte mi, aby som podľa rokovacieho poriadku z dnešnej hodiny otázok ospravedlnil týchto členov vlády: Podpredsedu vlády, ministra financií Petra Kažimíra, je na zahraničnej pracovnej ceste, zastupuje ho minister hospodárstva Vazil Hudák. Ministra obrany Martina Glváča, je na cvičení Slovenský štít, zastupuje ho minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter. Ďalej podpredseda vlády, minister vnútra Robert Kaliňák, na neho nie sú otázky. Podpredseda vlády, minister zahraničných vecí a európskych záležitostí je na pracovnej ceste v Spojených štátoch, nie sú na neho otázky.
Z dôvodu choroby je neprítomný podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny, ale nie sú na neho otázky. Otázky nie sú ani na ministra životného prostredia Petra Žigu, ministra školstva, vedy, výskumu a športu Juraja Draxlera a na ministra kultúry Mareka Maďariča.
Pán predseda, som pripravený odpovedať na stanovené otázky.
2.
Ďakujem.
Vážený pán predseda, dámy a páni, dovoľte mi, aby som podľa rokovacieho poriadku z dnešnej hodiny otázok ospravedlnil týchto členov vlády: Podpredsedu vlády, ministra financií Petra Kažimíra, je na zahraničnej pracovnej ceste, zastupuje ho minister hospodárstva Vazil Hudák. Ministra obrany Martina Glváča, je na cvičení Slovenský štít, zastupuje ho minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter. Ďalej podpredseda vlády, minister vnútra Robert Kaliňák, na neho nie sú otázky. Podpredseda vlády, minister zahraničných vecí a európskych záležitostí je na pracovnej ceste v Spojených štátoch, nie sú na neho otázky.
Z dôvodu choroby je neprítomný podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny, ale nie sú na neho otázky. Otázky nie sú ani na ministra životného prostredia Petra Žigu, ministra školstva, vedy, výskumu a športu Juraja Draxlera a na ministra kultúry Mareka Maďariča.
Pán predseda, som pripravený odpovedať na stanovené otázky.
Autorizovaný
14:10
Zodpovedanie otázky 14:10
Robert FicoEšte pred tým, ako odpoviem na otázku, chcem dať dobrú radu Národnej rade. Ak sa niekedy budete sťažovať, že rokujete v noci, tak si spomeňte na Európsku radu. Tá rokuje zásadne v noci, a to je sídlo demokracie, teda Brusel. Takže prosím, od tohto okamihu akékoľvek námietky na nočnú prácu môžete hodiť do koša, pretože Brusel, to je náš vzor. Musíme jednoducho podľa neho pokračovať.
Ešte pred tým, ako odpoviem na otázku, chcem dať dobrú radu Národnej rade. Ak sa niekedy budete sťažovať, že rokujete v noci, tak si spomeňte na Európsku radu. Tá rokuje zásadne v noci, a to je sídlo demokracie, teda Brusel. Takže prosím, od tohto okamihu akékoľvek námietky na nočnú prácu môžete hodiť do koša, pretože Brusel, to je náš vzor. Musíme jednoducho podľa neho pokračovať.
Dámy a páni, na úvod chcem poďakovať na jednej strane voleným zástupcom občanov naprieč celým politickým spektrom za jednotný názor pretavený do záväzného stanoviska Slovenskej republiky k problematike migrácie. Ale poviem aj druhú stránku veci.
Viete, keď vláda prejavila jasné a zásadné stanovisko k povinným kvótam od samého začiatku a mnohí naši priatelia v opozícii zistili, že máme pravdu, tak sa veľmi rýchlo k nám pridali. A všetko bolo v poriadku až do momentu, keď sme zahlasovali prostredníctvom ministra vnútra na Rade ministrov tak, že sme boli proti povinným kvótam. Bolo treba urobiť aj ďalšie kroky. My sme sa rozhodli ísť cestou podania štandardnej žaloby, plus hovoríme o tom, že tu je riziko infringementu, tak už zrazu ohrozujeme Slovensko, bilaterálne vzťahy.
Čo by tak asi povedali, keby sme po hlasovaní, ktoré sme jednoducho museli akceptovať v Bruseli a väčšina prevalcovala menšinu, povedali, že no tak teda ideme to rešpektovať? Tak by boli bývali povedali, že sme pustili do gatí. Keď sme sa ale rozhodli ísť ďalej, tak zrazu ohrozujeme bilaterálne vzťahy Slovenska, ideme proti všetkým, sme nezodpovední a neviem akí.
Dámy a páni, Slovensko je suverénny štát a má právo prijímať rozhodnutia na svoju vlastnú ochranu. Naďalej zotrvávame na postoji, že kvóty nič neriešia. Dokonca použijem vyjadrenia z včerajšieho stretnutia, kde niektorí premiéri povedali, samozrejme, že kvóty sú absolútne irelevantné k riešeniu migrácie ako takej. Je to symbol. Čiže celý čas sme sa bavili iba o symbole. A ak je to politický symbol pre niekoho, lebo je to politický symbol pre niekoho, najmä v západnej Európe, tak aj my máme právo, naviac máme racionálne argumenty, prečo kvóty sú nezmyselné, povedať, že s nimi nesúhlasíme a budeme bojovať až do samotného konca. Preto prosím poslancov, tu čo sedia za vládnu väčšinu, nech sa nenechajú vyrušovať týmito farizejskými postojmi, pretože nikdy im nič nie je dobré. Nikdy im nič nie je dobré a nikdy im ani nič dobré nebude. (Potlesk.)
Dámy a páni, ako som uviedol, je to jedna z najväčších kríz globálneho charakteru, a kladiem si otázku, ako na ne bude, tieto výzvy, ktoré vyplývajú z krízy, reagovať Európska únia, pretože nemám nejaké veľké presvedčenie po nočnom rokovaní, že zvládneme ďalšie obrovské vlny, ktoré môžu do Európy prísť. Uvedomme si, že len v samotnej Sýrii je ohrozených 8 miliónov ľudí vojnovým konfliktom. Uvedomme si, že 4 milióny ľudí zo Sýrie sa nachádzajú v táboroch v Jordánsku, v Libanone, v Turecku, v ďalších krajinách. Je tu ďalší milión ľudí, ktorý je pripravený sa pohnúť. A veľmi presne to povedal Donald Tusk, ktorý bol na návšteve v týchto táboroch a konštatoval nasledujúce: Ľudia v táboroch vedia dve veci. Vedia, že sa ľahko dostanú do Európy, že neexistuje žiadna ochrana schengenských hraníc a či pôjdu cestou cez Grécko, alebo pôjdu cez Taliansko, vedia, že sa do Európy dostanú bez toho, aby ich niekto kontroloval, môžu si priniesť, čo chcú, dokonca môžu prísť bez dokladov, nikto im neodoberá odtlačky prstov. Čiže toto vedia. A okrem toho sú presvedčení, že ich tu všetci vítame, pretože boli urobené konkrétne vyhlásenia niektorých politikov, že migranti sú vítaní.
Jediné, čo ma potešilo z včerajšieho rokovania, je určitá miera racionality, ktorá sa začína objavovať k tejto téme. Priznávajú premiéri, 80 % migrantov sú mladí muži a absolútna väčšina z nich má ekonomické dôvody na pohyb cez celú Európu. Snáď to nemusíme opakovať. Ak niekto uteká pred vojnou, tak mu neverím, že uteká pred vojnou, ak sa nezastaví v Macedónsku, lebo to už je bezpečná krajina. Dobre, ak z Macedónska pokračuje niekde ďalej, do ďalšej krajiny, ktorá je bezpečná, tak povedzme si, že ešte sa bál chvíľu. No ale potom príde do Maďarska, aj tam sa bojí. Príde do Rakúska, aj tam sa bojí. Prišlo za jeden víkend 14-tisíc ľudí do Rakúska a len 700 požiadalo o azyl a uteká ďalej do Nemecka. Dokonca aj v Nemecku sa ešte bojí, uteká do Francúzska a bojí sa tak, že ešte prebehne cez tunel La Manche a skončí vo Veľkej Británii.
Buďme racionálni. Dajme teraz emócie nabok. Tu je vážne ohrozená Európa a jej fungovanie. Ak budeme stále hovoriť o solidarite, ľudských právach, a nie o konkrétnych pragmatických riešeniach, nepohneme sa z miesta. My nemáme reálne zabezpečené schengenské hranice, nemáme. A krajiny, ktoré sa rozhodli schengenské hranice chrániť, ako Maďarsko, sú kritizované, ale tie, ktoré porušujú schengenské hranice tým, že ich nechránia, alebo pravidlá Schengenu, tak tým nikto nič nehovorí.
Ja vítam, že včera sme začali konkrétnejšie hovoriť o takzvaných hotspotoch, ktoré majú byť zriadené najmä v Taliansku a v Grécku, kde budú ľudia identifikovaní a postupne prerozdeľovaní. Ty si utečenec z ekonomických dôvodov, okamžite sa uplatní návratová politika a pôjde domov, alebo ty si človek, ktorý potrebuješ reálnu ochranu pred vojnou, hladom alebo z iného dôvodu, o teba sa postaráme, dostaneš azyl. Nie je celkom zrejmé, ako chcú realizovať v praxi schválené povinné kvóty z utorka večer. Jednoducho neexistuje žiadny mechanizmus. Ako to bude? Niekto dostane nejaký lístok z lotérie, že vyhral si Slovensko? Nám potom oznámia, že pošlite si tam nejaké autobusy alebo vlaky, dovezieme si ich na Slovensko a tu budeme s nimi pracovať? Čo budeme s nimi robiť?
Aj preto tvrdíme a naďalej budeme tvrdiť, že toto rozhodnutie je nerealizovateľné, absolútne nerealizovateľné, a teší ma, že mnohí konštatovali, že je z hľadiska riešenia krízy migrantov irelevantné. Pretože to nič nemôže riešiť. Bavíme sa o 120-tisíc žiadateľoch o azyl, a pritom už len v samotnom európskom priestore hovoríme o státisícoch ľudí, ktorí sa tu nachádzajú, plus hovoríme o miliónoch, ktorí sú pripravení sa presúvať smerom do Európy.
Na včerajšom rokovaní som veľmi jasne povedal, prvoradá úloha je riešiť situáciu v Sýrii. Priznám sa, že som sa dozvedel to, čo som asi očakával. Nie je záujem riešiť nejako špeciálne veci v Sýrii, pretože ten konflikt globálneho charakteru je tak veľký, že nemá Európska únia riešenie, ako so Sýriou pohnúť. Bohužiaľ, nenašli sme žiadne riešenia ani pre Líbyu. Líbya nie je krajina, z ktorej odchádzajú utečenci priamo, ale je to krajina, kde sa sústreďujú utečenci z iných krajín a odtadiaľ prechádzajú loďami smerom či už je to Sicília, Malta, Taliansko, alebo jednoducho smerom hore na sever.
Ďalej sme zdôrazňovali dôslednú ochranu schengenských hraníc. Na bilaterálnej úrovni ponúkame každému, kto o to prejaví záujem, spoluprácu. Potrebujete pomoc? Sme jednoducho pripravení vám v tejto otázke pomôcť. Začínajú sa objavovať i ďalšie prvky, ktoré nie sú, samozrejme, pekné, ale pravdepodobne sú nevyhnutné. Maďarsko oznamuje, že ide stavať plot už nie na srbskej hranici, ale plot na chorvátskej hranici. Čiže začíname zrazu hovoriť o plotoch medzi členskými štátmi Európskej únie. Áno, jeden je v Schengene a druhý v Schengene nie je. Ale ak nebudeme dôsledne brániť schengenské hranice, tak nám príde ďalšia obrovská vlna migrantov, ktorú nemáme jednoducho šancu v žiadnom prípade zvládnuť.
My sme včera rozobrali všetky opatrenia z júna. Nastáva nejaký posun, začínajú sa zbierať finančné prostriedky. Za slovenskú vládu som skonštatoval, že sme pripravení ponúknuť pomerne veľký objem finančných prostriedkov na operáciu Frontex. Teda to je tá operácia, ktorá sa týka ochrany vonkajších hraníc Európskej únie. Ponúkli sme peniaze do medzinárodného programu potravinového, teda potraviny, ktoré musíme smerom najmä vo vzťahu k Turecku, kde sú veľké tábory, pomáhať alebo aj k iným krajinám, ktoré poskytujú pomoc utečencom.
Ďalej sme ponúkli, že sme pripravení tým krajinám, ktoré majú problém s veľkým počtom žiadateľov o azyl, vytvárať priestor na umiestnenie týchto žiadateľov na nejaký čas. Potom ich vrátime do danej krajiny. Ale znovu sa potvrdzuje, že z Rakúska sa boja k nám prísť. Jednoducho oni nechcú ísť, hoci vedia, že sem idú na dočasné obdobie, a odmietajú niektorí nastupovať do autobusu. Že oni na Slovensko nejdú, oni chcú ísť do Nemecka všetci. A pravdepodobne je nejaký dôvod, prečo všetci hovoria o Nemecku a Rakúsku, pretože boli urobené určité vyhlásenia typu, že Nemecko víta prakticky každého, a dnes sme svedkami pomerne komplikovaných aj vnútropolitických vzťahov v tejto krajine.
Dámy a páni, vláda Slovenskej republiky vždy uprednostňovala, pokiaľ ide o problém krízy, tri také základné prístupy.
Po prvé, je to nevyhnutná humanitárna pomoc bezprostredne ohrozeným. Na tomto trvám a budem trvať, ak niekto pomoc potrebuje, tak mu naozaj pomôžme.
Ďalej účasť Európskej únie a jej členských štátov na globálnych riešeniach nachádzajúcich odpoveď, aby ľudia nemuseli utekať. Európska únia má viac ako 500 miliónov obyvateľov a zdá sa, že nie sme globálnymi hráčmi. A ťažko aj môžeme byť, keď nie sme schopní uchrániť si vonkajšie hranice. Potom padá váha a význam Európskej únie ako takej. Ako je možné, že Európska únia s viac ako 500 miliónmi obyvateľmi nevie byť rozhodujúci hráč v Sýrii? A nevie jednoducho zatlačiť a povedať, budú tam bezpečnostné zóny? Alebo jednoducho budú za jedným stolom sedieť s ostatnými veľkými hráčmi a hľadať nejaké riešenie. Čiže zdôrazňovali sme včera, Európska únia sa musí vrátiť za rokovací stôl a musí byť súčasťou veľkých rozhovorov.
Po tretie, je to dôsledné napĺňanie povinností, ktoré súvisia s európskou azylovou politikou a ochranou schengenských hraníc. O tom som už hovoril. Ak nebudeme chrániť schengenské hranice, nebudeme schopní veci posúvať do takého stavu, ako by sme chceli mať.
Uvedený prístup akceptovala verejná mienka aj politická reprezentácia. V niektorých krajinách Únie sa otázky migrácie príliš spolitizovali a často prevládali emócie. Veľa sa hovorilo o fotografiách, veľa sa hovorí takých vznesených slov, vznešených, ale málo počúvame pragmatické a racionálne riešenia, ktoré jednoducho musia prísť. Pretože bez takýchto riešení sa nám tu môže objaviť obrovské množstvo ľudí, ktorí nám budú spôsobovať ďalšie a ďalšie ťažkosti. Akoby sa nechcelo vidieť, že predmetom je fenomén s globálnym rozmerom. Zahŕňa v sebe aj otázku, akú chceme mať Európu, v ktorej potom my budeme žiť? Opakujem, Európu, v ktorej my budeme žiť. My sme súčasťou Európy ako takej.
Prečo som nastolil otázku možnosti podania žaloby?
Európska rada na júnovom zasadnutí prijala k problematike migrácie veľmi jasné závery. To znamená, potrebujeme komplexný prístup k migrácii, založený na solidarite a zodpovednosti. Solidaritu sme prejavili, aj zodpovednosť sme prejavili. Ďalej sa malo v každom prípade ísť cez dobrovoľné príspevky a zrazu jún už neplatí a ministri vnútra, ktorí sú nižšie postavení, ako je rada premiérov a hláv štátov, rozhodla tak, ako v utorok tento týždeň rozhodla.
Dámy a páni, z tohto dôvodu sme sa rozhodli, že budeme pokračovať v stanovisku, ktoré považujeme za racionálne. Áno, ja som rád, že celé politické spektrum, bol som na zasadnutí výboru v stredu večer, som nejaký dopletený z dátumov, dnes je štvrtok, včera to bolo alebo predvčerom, ani neviem, v utorok na zasadnutí výboru. Na zasadnutí výboru sme si prešli a dohodli sme sa, že Národná rada má rovnaký názor, pokiaľ ide o povinné kvóty, že sú iracionálne a že musíme proti nim bojovať. Tak a ako máme bojovať? Veď sme jasne bojovali tým, že minister vnútra hlasoval tak, ako ho zaviazala Národná rada Slovenskej republiky. A čo ďalej? Ako tým to malo skončiť, že zdvihneme ruku proti?
Ja si myslím, že ak hovoríme o boji proti povinným kvótam, musíme byť dôslední a využiť všetky možnosti, ktoré nám legislatíva umožňuje. Prečo kritizujú niekoho, že ide využiť žalobu? Budeme kritizovať človeka, ktorý prehrá súdny spor na prvom stupni, zato, že podá odvolanie? Veď to odvolanie je tam presne nato, aby chránil svoje práva na nejakom vyššom stupni. A ak dnes umožňuje európska legislatíva podanie žaloby proti rozhodnutiu, ktoré sa nám nepáči, nikto nám to nemôže vyčítať. Na to máme jednoducho právo, lebo takto to je stanovené v pravidlách Európskej únie. Keby to tak nebolo, tak žiadnu žalobu, pochopiteľne, nemôžeme podať.
Myslím si, že nielen Slovensko, ale aj ďalšie krajiny budú vystavené infringementu z toho dôvodu, že nebudú schopné realizovať v praxi rozhodnutie o povinných kvótach. Znovu pripomínam, včera jasne hovorili viacerí. Je to úplne irelevantné, či sa kvóty zavedú alebo nezavedú k samotnej kríze, ale máme politický symbol. Myslím si, že viaceré krajiny budú musieť konštatovať v určitom okamihu, nie sme schopní to jednoducho zrealizovať. Nevieme to urobiť. Tí ľudia síce k nám prídu na chvíľku, ale potom utekajú niekde inde. Idú do Nemecka, do Rakúska alebo do ďalších krajín. Čiže je možné, že infringement nebude len proti nám, ktorí o tom otvorene hovoríme, ale môže byť infringement aj proti krajinám, ktoré sa síce hlásia k povinným kvótam, ale nebudú vedieť toto rozhodnutie v praxi zrealizovať.
Som za to, aby sme kultivovaným spôsobom, naďalej zdôrazňujúc potrebu so-li-da-ri-ty, solidarity voči tým, ktorí to potrebujú, chránili záujmy Slovenskej republiky. Na toto nás poverila Národná rada Slovenskej republiky, tá v ktorej sedíte aj vy, za to vám ďakujem a použijúc tieto prostriedky, si myslím, že nemôžme nič pokaziť, len si stojíme za tým, čo sme povedali, pretože sme vláda, ktorej v poslednom čase vyčítajú, že plníme sľuby, a to je dobré. To sa ešte nestalo, že by niekomu takéto niečo vyčítali.
Ďakujem za podporu, ideme ďalej. (Potlesk.)
Ďakujem za otázku, pani poslankyňa.
Ešte pred tým, ako odpoviem na otázku, chcem dať dobrú radu Národnej rade. Ak sa niekedy budete sťažovať, že rokujete v noci, tak si spomeňte na Európsku radu. Tá rokuje zásadne v noci, a to je sídlo demokracie, teda Brusel. Takže prosím, od tohto okamihu akékoľvek námietky na nočnú prácu môžete hodiť do koša, pretože Brusel, to je náš vzor. Musíme jednoducho podľa neho pokračovať.
Dámy a páni, na úvod chcem poďakovať na jednej strane voleným zástupcom občanov naprieč celým politickým spektrom za jednotný názor pretavený do záväzného stanoviska Slovenskej republiky k problematike migrácie. Ale poviem aj druhú stránku veci.
Viete, keď vláda prejavila jasné a zásadné stanovisko k povinným kvótam od samého začiatku a mnohí naši priatelia v opozícii zistili, že máme pravdu, tak sa veľmi rýchlo k nám pridali. A všetko bolo v poriadku až do momentu, keď sme zahlasovali prostredníctvom ministra vnútra na Rade ministrov tak, že sme boli proti povinným kvótam. Bolo treba urobiť aj ďalšie kroky. My sme sa rozhodli ísť cestou podania štandardnej žaloby, plus hovoríme o tom, že tu je riziko infringementu, tak už zrazu ohrozujeme Slovensko, bilaterálne vzťahy.
Čo by tak asi povedali, keby sme po hlasovaní, ktoré sme jednoducho museli akceptovať v Bruseli a väčšina prevalcovala menšinu, povedali, že no tak teda ideme to rešpektovať? Tak by boli bývali povedali, že sme pustili do gatí. Keď sme sa ale rozhodli ísť ďalej, tak zrazu ohrozujeme bilaterálne vzťahy Slovenska, ideme proti všetkým, sme nezodpovední a neviem akí.
Dámy a páni, Slovensko je suverénny štát a má právo prijímať rozhodnutia na svoju vlastnú ochranu. Naďalej zotrvávame na postoji, že kvóty nič neriešia. Dokonca použijem vyjadrenia z včerajšieho stretnutia, kde niektorí premiéri povedali, samozrejme, že kvóty sú absolútne irelevantné k riešeniu migrácie ako takej. Je to symbol. Čiže celý čas sme sa bavili iba o symbole. A ak je to politický symbol pre niekoho, lebo je to politický symbol pre niekoho, najmä v západnej Európe, tak aj my máme právo, naviac máme racionálne argumenty, prečo kvóty sú nezmyselné, povedať, že s nimi nesúhlasíme a budeme bojovať až do samotného konca. Preto prosím poslancov, tu čo sedia za vládnu väčšinu, nech sa nenechajú vyrušovať týmito farizejskými postojmi, pretože nikdy im nič nie je dobré. Nikdy im nič nie je dobré a nikdy im ani nič dobré nebude. (Potlesk.)
Dámy a páni, ako som uviedol, je to jedna z najväčších kríz globálneho charakteru, a kladiem si otázku, ako na ne bude, tieto výzvy, ktoré vyplývajú z krízy, reagovať Európska únia, pretože nemám nejaké veľké presvedčenie po nočnom rokovaní, že zvládneme ďalšie obrovské vlny, ktoré môžu do Európy prísť. Uvedomme si, že len v samotnej Sýrii je ohrozených 8 miliónov ľudí vojnovým konfliktom. Uvedomme si, že 4 milióny ľudí zo Sýrie sa nachádzajú v táboroch v Jordánsku, v Libanone, v Turecku, v ďalších krajinách. Je tu ďalší milión ľudí, ktorý je pripravený sa pohnúť. A veľmi presne to povedal Donald Tusk, ktorý bol na návšteve v týchto táboroch a konštatoval nasledujúce: Ľudia v táboroch vedia dve veci. Vedia, že sa ľahko dostanú do Európy, že neexistuje žiadna ochrana schengenských hraníc a či pôjdu cestou cez Grécko, alebo pôjdu cez Taliansko, vedia, že sa do Európy dostanú bez toho, aby ich niekto kontroloval, môžu si priniesť, čo chcú, dokonca môžu prísť bez dokladov, nikto im neodoberá odtlačky prstov. Čiže toto vedia. A okrem toho sú presvedčení, že ich tu všetci vítame, pretože boli urobené konkrétne vyhlásenia niektorých politikov, že migranti sú vítaní.
Jediné, čo ma potešilo z včerajšieho rokovania, je určitá miera racionality, ktorá sa začína objavovať k tejto téme. Priznávajú premiéri, 80 % migrantov sú mladí muži a absolútna väčšina z nich má ekonomické dôvody na pohyb cez celú Európu. Snáď to nemusíme opakovať. Ak niekto uteká pred vojnou, tak mu neverím, že uteká pred vojnou, ak sa nezastaví v Macedónsku, lebo to už je bezpečná krajina. Dobre, ak z Macedónska pokračuje niekde ďalej, do ďalšej krajiny, ktorá je bezpečná, tak povedzme si, že ešte sa bál chvíľu. No ale potom príde do Maďarska, aj tam sa bojí. Príde do Rakúska, aj tam sa bojí. Prišlo za jeden víkend 14-tisíc ľudí do Rakúska a len 700 požiadalo o azyl a uteká ďalej do Nemecka. Dokonca aj v Nemecku sa ešte bojí, uteká do Francúzska a bojí sa tak, že ešte prebehne cez tunel La Manche a skončí vo Veľkej Británii.
Buďme racionálni. Dajme teraz emócie nabok. Tu je vážne ohrozená Európa a jej fungovanie. Ak budeme stále hovoriť o solidarite, ľudských právach, a nie o konkrétnych pragmatických riešeniach, nepohneme sa z miesta. My nemáme reálne zabezpečené schengenské hranice, nemáme. A krajiny, ktoré sa rozhodli schengenské hranice chrániť, ako Maďarsko, sú kritizované, ale tie, ktoré porušujú schengenské hranice tým, že ich nechránia, alebo pravidlá Schengenu, tak tým nikto nič nehovorí.
Ja vítam, že včera sme začali konkrétnejšie hovoriť o takzvaných hotspotoch, ktoré majú byť zriadené najmä v Taliansku a v Grécku, kde budú ľudia identifikovaní a postupne prerozdeľovaní. Ty si utečenec z ekonomických dôvodov, okamžite sa uplatní návratová politika a pôjde domov, alebo ty si človek, ktorý potrebuješ reálnu ochranu pred vojnou, hladom alebo z iného dôvodu, o teba sa postaráme, dostaneš azyl. Nie je celkom zrejmé, ako chcú realizovať v praxi schválené povinné kvóty z utorka večer. Jednoducho neexistuje žiadny mechanizmus. Ako to bude? Niekto dostane nejaký lístok z lotérie, že vyhral si Slovensko? Nám potom oznámia, že pošlite si tam nejaké autobusy alebo vlaky, dovezieme si ich na Slovensko a tu budeme s nimi pracovať? Čo budeme s nimi robiť?
Aj preto tvrdíme a naďalej budeme tvrdiť, že toto rozhodnutie je nerealizovateľné, absolútne nerealizovateľné, a teší ma, že mnohí konštatovali, že je z hľadiska riešenia krízy migrantov irelevantné. Pretože to nič nemôže riešiť. Bavíme sa o 120-tisíc žiadateľoch o azyl, a pritom už len v samotnom európskom priestore hovoríme o státisícoch ľudí, ktorí sa tu nachádzajú, plus hovoríme o miliónoch, ktorí sú pripravení sa presúvať smerom do Európy.
Na včerajšom rokovaní som veľmi jasne povedal, prvoradá úloha je riešiť situáciu v Sýrii. Priznám sa, že som sa dozvedel to, čo som asi očakával. Nie je záujem riešiť nejako špeciálne veci v Sýrii, pretože ten konflikt globálneho charakteru je tak veľký, že nemá Európska únia riešenie, ako so Sýriou pohnúť. Bohužiaľ, nenašli sme žiadne riešenia ani pre Líbyu. Líbya nie je krajina, z ktorej odchádzajú utečenci priamo, ale je to krajina, kde sa sústreďujú utečenci z iných krajín a odtadiaľ prechádzajú loďami smerom či už je to Sicília, Malta, Taliansko, alebo jednoducho smerom hore na sever.
Ďalej sme zdôrazňovali dôslednú ochranu schengenských hraníc. Na bilaterálnej úrovni ponúkame každému, kto o to prejaví záujem, spoluprácu. Potrebujete pomoc? Sme jednoducho pripravení vám v tejto otázke pomôcť. Začínajú sa objavovať i ďalšie prvky, ktoré nie sú, samozrejme, pekné, ale pravdepodobne sú nevyhnutné. Maďarsko oznamuje, že ide stavať plot už nie na srbskej hranici, ale plot na chorvátskej hranici. Čiže začíname zrazu hovoriť o plotoch medzi členskými štátmi Európskej únie. Áno, jeden je v Schengene a druhý v Schengene nie je. Ale ak nebudeme dôsledne brániť schengenské hranice, tak nám príde ďalšia obrovská vlna migrantov, ktorú nemáme jednoducho šancu v žiadnom prípade zvládnuť.
My sme včera rozobrali všetky opatrenia z júna. Nastáva nejaký posun, začínajú sa zbierať finančné prostriedky. Za slovenskú vládu som skonštatoval, že sme pripravení ponúknuť pomerne veľký objem finančných prostriedkov na operáciu Frontex. Teda to je tá operácia, ktorá sa týka ochrany vonkajších hraníc Európskej únie. Ponúkli sme peniaze do medzinárodného programu potravinového, teda potraviny, ktoré musíme smerom najmä vo vzťahu k Turecku, kde sú veľké tábory, pomáhať alebo aj k iným krajinám, ktoré poskytujú pomoc utečencom.
Ďalej sme ponúkli, že sme pripravení tým krajinám, ktoré majú problém s veľkým počtom žiadateľov o azyl, vytvárať priestor na umiestnenie týchto žiadateľov na nejaký čas. Potom ich vrátime do danej krajiny. Ale znovu sa potvrdzuje, že z Rakúska sa boja k nám prísť. Jednoducho oni nechcú ísť, hoci vedia, že sem idú na dočasné obdobie, a odmietajú niektorí nastupovať do autobusu. Že oni na Slovensko nejdú, oni chcú ísť do Nemecka všetci. A pravdepodobne je nejaký dôvod, prečo všetci hovoria o Nemecku a Rakúsku, pretože boli urobené určité vyhlásenia typu, že Nemecko víta prakticky každého, a dnes sme svedkami pomerne komplikovaných aj vnútropolitických vzťahov v tejto krajine.
Dámy a páni, vláda Slovenskej republiky vždy uprednostňovala, pokiaľ ide o problém krízy, tri také základné prístupy.
Po prvé, je to nevyhnutná humanitárna pomoc bezprostredne ohrozeným. Na tomto trvám a budem trvať, ak niekto pomoc potrebuje, tak mu naozaj pomôžme.
Ďalej účasť Európskej únie a jej členských štátov na globálnych riešeniach nachádzajúcich odpoveď, aby ľudia nemuseli utekať. Európska únia má viac ako 500 miliónov obyvateľov a zdá sa, že nie sme globálnymi hráčmi. A ťažko aj môžeme byť, keď nie sme schopní uchrániť si vonkajšie hranice. Potom padá váha a význam Európskej únie ako takej. Ako je možné, že Európska únia s viac ako 500 miliónmi obyvateľmi nevie byť rozhodujúci hráč v Sýrii? A nevie jednoducho zatlačiť a povedať, budú tam bezpečnostné zóny? Alebo jednoducho budú za jedným stolom sedieť s ostatnými veľkými hráčmi a hľadať nejaké riešenie. Čiže zdôrazňovali sme včera, Európska únia sa musí vrátiť za rokovací stôl a musí byť súčasťou veľkých rozhovorov.
Po tretie, je to dôsledné napĺňanie povinností, ktoré súvisia s európskou azylovou politikou a ochranou schengenských hraníc. O tom som už hovoril. Ak nebudeme chrániť schengenské hranice, nebudeme schopní veci posúvať do takého stavu, ako by sme chceli mať.
Uvedený prístup akceptovala verejná mienka aj politická reprezentácia. V niektorých krajinách Únie sa otázky migrácie príliš spolitizovali a často prevládali emócie. Veľa sa hovorilo o fotografiách, veľa sa hovorí takých vznesených slov, vznešených, ale málo počúvame pragmatické a racionálne riešenia, ktoré jednoducho musia prísť. Pretože bez takýchto riešení sa nám tu môže objaviť obrovské množstvo ľudí, ktorí nám budú spôsobovať ďalšie a ďalšie ťažkosti. Akoby sa nechcelo vidieť, že predmetom je fenomén s globálnym rozmerom. Zahŕňa v sebe aj otázku, akú chceme mať Európu, v ktorej potom my budeme žiť? Opakujem, Európu, v ktorej my budeme žiť. My sme súčasťou Európy ako takej.
Prečo som nastolil otázku možnosti podania žaloby?
Európska rada na júnovom zasadnutí prijala k problematike migrácie veľmi jasné závery. To znamená, potrebujeme komplexný prístup k migrácii, založený na solidarite a zodpovednosti. Solidaritu sme prejavili, aj zodpovednosť sme prejavili. Ďalej sa malo v každom prípade ísť cez dobrovoľné príspevky a zrazu jún už neplatí a ministri vnútra, ktorí sú nižšie postavení, ako je rada premiérov a hláv štátov, rozhodla tak, ako v utorok tento týždeň rozhodla.
Dámy a páni, z tohto dôvodu sme sa rozhodli, že budeme pokračovať v stanovisku, ktoré považujeme za racionálne. Áno, ja som rád, že celé politické spektrum, bol som na zasadnutí výboru v stredu večer, som nejaký dopletený z dátumov, dnes je štvrtok, včera to bolo alebo predvčerom, ani neviem, v utorok na zasadnutí výboru. Na zasadnutí výboru sme si prešli a dohodli sme sa, že Národná rada má rovnaký názor, pokiaľ ide o povinné kvóty, že sú iracionálne a že musíme proti nim bojovať. Tak a ako máme bojovať? Veď sme jasne bojovali tým, že minister vnútra hlasoval tak, ako ho zaviazala Národná rada Slovenskej republiky. A čo ďalej? Ako tým to malo skončiť, že zdvihneme ruku proti?
Ja si myslím, že ak hovoríme o boji proti povinným kvótam, musíme byť dôslední a využiť všetky možnosti, ktoré nám legislatíva umožňuje. Prečo kritizujú niekoho, že ide využiť žalobu? Budeme kritizovať človeka, ktorý prehrá súdny spor na prvom stupni, zato, že podá odvolanie? Veď to odvolanie je tam presne nato, aby chránil svoje práva na nejakom vyššom stupni. A ak dnes umožňuje európska legislatíva podanie žaloby proti rozhodnutiu, ktoré sa nám nepáči, nikto nám to nemôže vyčítať. Na to máme jednoducho právo, lebo takto to je stanovené v pravidlách Európskej únie. Keby to tak nebolo, tak žiadnu žalobu, pochopiteľne, nemôžeme podať.
Myslím si, že nielen Slovensko, ale aj ďalšie krajiny budú vystavené infringementu z toho dôvodu, že nebudú schopné realizovať v praxi rozhodnutie o povinných kvótach. Znovu pripomínam, včera jasne hovorili viacerí. Je to úplne irelevantné, či sa kvóty zavedú alebo nezavedú k samotnej kríze, ale máme politický symbol. Myslím si, že viaceré krajiny budú musieť konštatovať v určitom okamihu, nie sme schopní to jednoducho zrealizovať. Nevieme to urobiť. Tí ľudia síce k nám prídu na chvíľku, ale potom utekajú niekde inde. Idú do Nemecka, do Rakúska alebo do ďalších krajín. Čiže je možné, že infringement nebude len proti nám, ktorí o tom otvorene hovoríme, ale môže byť infringement aj proti krajinám, ktoré sa síce hlásia k povinným kvótam, ale nebudú vedieť toto rozhodnutie v praxi zrealizovať.
Som za to, aby sme kultivovaným spôsobom, naďalej zdôrazňujúc potrebu so-li-da-ri-ty, solidarity voči tým, ktorí to potrebujú, chránili záujmy Slovenskej republiky. Na toto nás poverila Národná rada Slovenskej republiky, tá v ktorej sedíte aj vy, za to vám ďakujem a použijúc tieto prostriedky, si myslím, že nemôžme nič pokaziť, len si stojíme za tým, čo sme povedali, pretože sme vláda, ktorej v poslednom čase vyčítajú, že plníme sľuby, a to je dobré. To sa ešte nestalo, že by niekomu takéto niečo vyčítali.
Ďakujem za podporu, ideme ďalej. (Potlesk.)
Autorizovaný
14:26
Zodpovedanie otázky 14:26
Viliam Čislák
6.
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda Národnej rady, dámy a páni, vážený pán poslanec, necháme konať inštitúcie, ktoré sú kompetentné, aby túto činnosť a všetko vyšetrili, a ja si myslím, že podniknú všetky potrebné kroky.
Áno, je potrebné celý prípad preskúmať, preveriť všetky okolnosti. To môže urobiť v tomto prípade naozaj iba Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a, samozrejme, aj poslanci. Vo...
6.
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda Národnej rady, dámy a páni, vážený pán poslanec, necháme konať inštitúcie, ktoré sú kompetentné, aby túto činnosť a všetko vyšetrili, a ja si myslím, že podniknú všetky potrebné kroky.
Áno, je potrebné celý prípad preskúmať, preveriť všetky okolnosti. To môže urobiť v tomto prípade naozaj iba Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a, samozrejme, aj poslanci. Vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni bude poslanecký prieskum. Idú tam členovia zdravotníckeho výboru Národnej rady Slovenskej republiky, v ktorom majú zastúpenie všetky strany aj momentálne nezaradení poslanci, takže majú možnosť tiež overiť, zisťovať a pýtať sa. Všeobecná zdravotná poisťovňa poskytne poslancom súčinnosť a je pripravená zodpovedať všetky otázky. Tento úrad v zmysle legislatívy je kompetenčným orgánom na prešetrenie naozaj v tejto chvíli danej veci.
Ministerstvo len uvíta rýchly a komplexný výsledok prešetrenia tejto záležitosti. To znamená, že v tejto chvíli považujem za predčasné robiť akékoľvek závery o možných konzekvenciách a Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky sa k danej veci vyjadrí, až keď bude mať k dispozícii závery príslušných orgánov prešetrujúcich akékoľvek porušenie povinností pána Foraia ako verejného činiteľa.
Ešte krátky dôvetok. Všeobecná zdravotná poisťovňa neuzatvára zmluvy rozhodnutím riaditeľa a je to vždy dvojstupňový rozhodovací proces. Jedna pracuje priamo v teréne, jedna komisia, a druhá komisia odborníkov pracuje na generálnom riaditeľstve. Bolo by z mojej strany nekorektné prijímať rozhodnutia a vyniesť konečný verdikt bez toho, aby som počkal na výsledky šetrenia. Takže v tejto chvíli považujem za predčasné robiť akékoľvek závery o možnostiach a o konzekvenciách. Ministerstvo zdravotníctva sa k danej veci vyjadrí, až keď bude mať závery príslušných orgánov prešetrujúcich akékoľvek porušenie povinností pána Foraia ako verejného činiteľa.
Ďakujem pekne, pán predseda, skončil som.
6.
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda Národnej rady, dámy a páni, vážený pán poslanec, necháme konať inštitúcie, ktoré sú kompetentné, aby túto činnosť a všetko vyšetrili, a ja si myslím, že podniknú všetky potrebné kroky.
Áno, je potrebné celý prípad preskúmať, preveriť všetky okolnosti. To môže urobiť v tomto prípade naozaj iba Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a, samozrejme, aj poslanci. Vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni bude poslanecký prieskum. Idú tam členovia zdravotníckeho výboru Národnej rady Slovenskej republiky, v ktorom majú zastúpenie všetky strany aj momentálne nezaradení poslanci, takže majú možnosť tiež overiť, zisťovať a pýtať sa. Všeobecná zdravotná poisťovňa poskytne poslancom súčinnosť a je pripravená zodpovedať všetky otázky. Tento úrad v zmysle legislatívy je kompetenčným orgánom na prešetrenie naozaj v tejto chvíli danej veci.
Ministerstvo len uvíta rýchly a komplexný výsledok prešetrenia tejto záležitosti. To znamená, že v tejto chvíli považujem za predčasné robiť akékoľvek závery o možných konzekvenciách a Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky sa k danej veci vyjadrí, až keď bude mať k dispozícii závery príslušných orgánov prešetrujúcich akékoľvek porušenie povinností pána Foraia ako verejného činiteľa.
Ešte krátky dôvetok. Všeobecná zdravotná poisťovňa neuzatvára zmluvy rozhodnutím riaditeľa a je to vždy dvojstupňový rozhodovací proces. Jedna pracuje priamo v teréne, jedna komisia, a druhá komisia odborníkov pracuje na generálnom riaditeľstve. Bolo by z mojej strany nekorektné prijímať rozhodnutia a vyniesť konečný verdikt bez toho, aby som počkal na výsledky šetrenia. Takže v tejto chvíli považujem za predčasné robiť akékoľvek závery o možnostiach a o konzekvenciách. Ministerstvo zdravotníctva sa k danej veci vyjadrí, až keď bude mať závery príslušných orgánov prešetrujúcich akékoľvek porušenie povinností pána Foraia ako verejného činiteľa.
Ďakujem pekne, pán predseda, skončil som.
Autorizovaný
14:28
Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:28
Alojz Hlina
8.
Ďakujem veľmi pekne.
Ono SMER v niektorých oblastiach funguje ako jehovisti alebo mafia. Viete, že vy ste si to podelili, že Košice majú zdravotníctvo. Zvolenčania čo majú? Ja neviem. Čo majú Zvolenčania alebo Topoľčanci? Ak Košice majú zdravotníctvo. A doplňujúca otázka znie, vy ste z Košíc, pani Pažinková je z Košíc, Forai je z Košíc, pán Paška je z Košíc, pán Mach je z Košíc, ja už neviem, to je mekka...
8.
Ďakujem veľmi pekne.
Ono SMER v niektorých oblastiach funguje ako jehovisti alebo mafia. Viete, že vy ste si to podelili, že Košice majú zdravotníctvo. Zvolenčania čo majú? Ja neviem. Čo majú Zvolenčania alebo Topoľčanci? Ak Košice majú zdravotníctvo. A doplňujúca otázka znie, vy ste z Košíc, pani Pažinková je z Košíc, Forai je z Košíc, pán Paška je z Košíc, pán Mach je z Košíc, ja už neviem, to je mekka slovenského zdravotníctva, tieto Košice. A máte pocit, že to šetrenie bude naozaj objektívne, keď v tomto prípade identifikujeme košickú kliku, ktorá má na starosti slovenské zdravotníctvo?
Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho
24.9.2015 o 14:28 hod.
Alojz Hlina
Videokanál poslanca
8.
Ďakujem veľmi pekne.
Ono SMER v niektorých oblastiach funguje ako jehovisti alebo mafia. Viete, že vy ste si to podelili, že Košice majú zdravotníctvo. Zvolenčania čo majú? Ja neviem. Čo majú Zvolenčania alebo Topoľčanci? Ak Košice majú zdravotníctvo. A doplňujúca otázka znie, vy ste z Košíc, pani Pažinková je z Košíc, Forai je z Košíc, pán Paška je z Košíc, pán Mach je z Košíc, ja už neviem, to je mekka slovenského zdravotníctva, tieto Košice. A máte pocit, že to šetrenie bude naozaj objektívne, keď v tomto prípade identifikujeme košickú kliku, ktorá má na starosti slovenské zdravotníctvo?
Autorizovaný
14:28
9.
Odpoviem, pán poslanec. Ja neviem, či rodisko alebo bydlisko by malo byť nejakým hendikepom k tomu, čo človek, akú činnosť vykonáva. To je jedna vec. Ďalej myslím si, že Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou je naozaj nezávislý. Ak vy budete mať nejaké pochybnosti, že ako konal, samozrejme, môžete konať aj vy. Ako som už spomínal, zdravotnícky výbor bude tak isto vykonávať kontrolu a, samozrejme, sú tu zase...
9.
Odpoviem, pán poslanec. Ja neviem, či rodisko alebo bydlisko by malo byť nejakým hendikepom k tomu, čo človek, akú činnosť vykonáva. To je jedna vec. Ďalej myslím si, že Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou je naozaj nezávislý. Ak vy budete mať nejaké pochybnosti, že ako konal, samozrejme, môžete konať aj vy. Ako som už spomínal, zdravotnícky výbor bude tak isto vykonávať kontrolu a, samozrejme, sú tu zase ďalšie orgány, ktoré môžu byť oslovené. Ja len zdôrazňujem, ak prezisťujeme samotnú podstatu veci, a teda v tomto prípade, či išlo o konflikt záujmov, a teda či článok č. 4 ústavného zákona bol alebo nebol porušený, tak naozaj tú štandardnosť zmluvy alebo nadštandardnosť, a teda či je alebo nie je v súlade so zákonom, môže v tomto prípade preskúmať iba Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Ďakujem pekne.
9.
Odpoviem, pán poslanec. Ja neviem, či rodisko alebo bydlisko by malo byť nejakým hendikepom k tomu, čo človek, akú činnosť vykonáva. To je jedna vec. Ďalej myslím si, že Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou je naozaj nezávislý. Ak vy budete mať nejaké pochybnosti, že ako konal, samozrejme, môžete konať aj vy. Ako som už spomínal, zdravotnícky výbor bude tak isto vykonávať kontrolu a, samozrejme, sú tu zase ďalšie orgány, ktoré môžu byť oslovené. Ja len zdôrazňujem, ak prezisťujeme samotnú podstatu veci, a teda v tomto prípade, či išlo o konflikt záujmov, a teda či článok č. 4 ústavného zákona bol alebo nebol porušený, tak naozaj tú štandardnosť zmluvy alebo nadštandardnosť, a teda či je alebo nie je v súlade so zákonom, môže v tomto prípade preskúmať iba Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný
14:30
Zodpovedanie otázky 14:30
Ján Počiatek
11.
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, vážená pani poslankyňa, v prvom rade mi dovoľte spýtať sa, o akej nečinnosti na Orave tu rozprávate.
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja vyvíja maximálne úsilie na rekonštrukciu existujúcich ciest prvej triedy vrátane mostov na celom území Slovenska. Slovenská správa ciest v súčasnosti modernizuje na Orave cestu 1/59...
11.
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, vážená pani poslankyňa, v prvom rade mi dovoľte spýtať sa, o akej nečinnosti na Orave tu rozprávate.
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja vyvíja maximálne úsilie na rekonštrukciu existujúcich ciest prvej triedy vrátane mostov na celom území Slovenska. Slovenská správa ciest v súčasnosti modernizuje na Orave cestu 1/59 vrátane mostných objektov v úseku Trstená – štátna hranica v dĺžke zhruba 5,5 kilometra, v úseku 1/59 Dolný Kubín v dĺžke zhruba 4,5 kilometra. V januári sme odovzdali do užívania štvorkilometrový pruh pre pomalé vozidlá pri Dolnom Kubíne, pričom sme zrekonštruovali dva mostné objekty a postavili nový 230 metrov dlhý most. Za osem mesiacov tohto roka z tejto stavby profitovali už státisíce vodičov. Už budúci rok sa vodiči môžu tešiť aj na nový zmodernizovaný hlavný ťah Námestovom, čo umožní oveľa plynulejší a bezpečnejší prejazd týmto mestom.
Ani pri havarijnej situácii mosta v Podbieli sa nedá hovoriť o nejakej nečinnosti. Mimoriadnu situáciu na moste na ceste 1/59 v obci Podbiel rezort dopravy riešil od momentu zistenia, že začínajú praskať nosníky mosta, zo dňa 7. 9. 2015. Najpravdepodobnejším dôvodom vzniku tohto havarijného stavu je prejazd preťaženej jazdnej súpravy po mostnom telese. Slovenská správa ciest tento most skontrolovala v mesiaci jún tohto roka. Stav mosta bol lepší ako stav ďalších piatich mostov na ťahu 1/59, ktoré momentálne na tomto úseku rekonštruujeme. Pripomínam len, že havarijnú situáciu mosta v Podbieli súčasná exekutíva vyriešila za 11 dní.
Pri tejto príležitosti mi, naopak, dovoľte položiť rovnakú otázku vám, čo ste pre Oravu urobili vy, ako činná bola vaša vláda v rokoch 2010 – 2012? Koľko kilometrov diaľnic ste na Orave postavili? Koľko mostov či kilometrov ciest ste zrekonštruovali vy?
Dovoľte mi osviežiť vašu pamäť, pani poslankyňa, pretože na veľa činností si pravdepodobne nespomeniete. Činnosť predstaviteľov vašej vlády spočívala v prestrihnutí pásky obchvatu Trstenej v októbri 2010, ktorý bol vybudovaný za prvej vlády Roberta Fica.
Aby sme sa však nebavili len o Orave, keď vám donašepkáva pán Zajac niečo. Venujem tú odpoveď hlavne vám, pani poslankyňa, ale okej, ale aj v ostatných regiónoch Slovenska, na ktoré sa pýtate.
Len počas funkčného obdobia súčasnej vlády sme zrekonštruovali alebo aktuálne rekonštruujeme 300 kilometrov ciest prvej triedy po celom území krajiny, aj na východe. Práve z toho dôvodu, že sa modernizuje úsek cesty 1/73 Šarišský Štiavnik – Hunkovce v dĺžke približne 24 kilometrov a na tomto úseku je úplná uzávierka cesty do konca októbra tohto roku. Väčšina vozidiel do času dokončenia modernizácie využíva práve cestu 1/79, ktorá vedie aj cez obec Dvorianky. Po ukončení rekonštrukcie cesty 1/73 dôjde k zrušeniu obmedzení a väčšina tranzitnej dopravy bude presmerovaná na cestu 1/73 a tým bude odľahčená cesta 1/79 cez Dvorianky. Bohužiaľ, niekedy je komplikácia s tým, keď sa niečo nové buduje, že je zaťažená v okolí tá infraštruktúra, ale tak to býva.
Na východnom Slovensku taktiež realizujeme nasledovné stavby a to je: cestu 1/68 Mníšek nad Popradom – štátna hranica Slovenská republika, Poľská republika, 1/68 Prešov, Škultétyho – ZVL, 1/77 Bardejov, juhozápadný obchvat, 1/77 Smilno – Svidník, rekonštrukcia cesty 1/73 Šarišský Štiavnik – Hunkovce, 1/50 Košice, Sečovská cesta – Ďurďošík, 1/79 Trebišov – Veľaty, rekonštrukcie v celkovej dĺžke zhruba 84 kilometrov. Súčasťou týchto stavieb je aj rekonštrukcia mostov na cestách prvej triedy.
Ďalším významným projektom na východnom Slovensku sú stavebno-bezpečnostné opatrenia na cestách prvej triedy, kde v dĺžke zhruba 75 kilometrov modernizujeme mostné objekty, meníme záchytné bezpečnostné zariadenia a obnovujeme, samozrejme, povrch vozoviek vrátane odvodnení. Pre ďalšiu investičnú prípravu Slovenská správa ciest pripravuje súťažné podklady pre štúdiu realizovateľnosti ťahu cesty 1/79 Vranov nad Topľou – štátna hranica, ktorá je súčasťou predinvestičnej prípravy. Štúdia zhodnotí súčasný stav celého ťahu a podrobnejšie vyhodnotí dopravno-inžinierske a sociálno-ekonomické kritériá a posúdi ekonomickú efektívnosť a inžiniersko-geologické a zároveň environmentálne riziká.
Čo sa týka konkrétne obce Dvorianky, situácia je nasledujúca: Cez obec prechádza cesta 1/79, ktorá je určená aj pre ťažkú nákladnú dopravu. To, samozrejme, strpčuje život obyvateľom obce, ale zakázať kamiónovú dopravu by bolo taktiež nie moc férové voči autodopravcom, ktorí sa starajú o obslužnosť celého územia. Definitívnym riešením bude výstavba obchvatu tejto obce, avšak vzhľadom na komplikovanosť celého procesu ide o pomerne dlhodobý proces. Obchvat sa bude realizovať vybudovaním preložky cesty 1/79 mimo intravilán obce Dvorianky podľa schváleného časového harmonogramu. Predprojektová príprava obchvatu bude realizovaná v termíne do 30. 11. 2016. Projektová príprava obchvatu bude realizovaná v termíne do 31. 7. 2021 a samotná stavebná realizácia sa uskutoční následne.
Samozrejme, aj my by sme boli radšej, keby sme v každom z takmer 3 000 miest a obcí na Slovensku mohli vybudovať obchvaty na elimináciu nákladnej dopravy, a to ihneď. Nie je to však v možnostiach štátu, aby sa takéto kroky dali realizovať všade a obzvlášť nie v krátkom časovom horizonte. Za súčasnej vlády sme rozostavali vyše 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a po uzavretí dnes rozbehnutých súťaží to bude zhruba 200 kilometrov, teda oveľa viac, ako sa počas vlády podporovanej aj vašimi poslaneckými hlasmi komukoľvek snívalo. Už dnes vidíme, že vlády v najbližších siedmich rokoch budú musieť nájsť dnes neexistujúce miliardy na krytie len tých najdôležitejších infraštruktúrnych projektov, pretože eurofondy na diaľnice do roku 2020, čiže z nového programového obdobia, budú použité na všetky diaľničné úseky, ktoré sú už dnes buď vo výstavbe, alebo sú v súťažiach. Bude to veľmi ťažká úloha, ale verím, že sa to budúcim vládam podarí.
Ďakujem za slovo. Skončil som.
11.
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, vážená pani poslankyňa, v prvom rade mi dovoľte spýtať sa, o akej nečinnosti na Orave tu rozprávate.
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja vyvíja maximálne úsilie na rekonštrukciu existujúcich ciest prvej triedy vrátane mostov na celom území Slovenska. Slovenská správa ciest v súčasnosti modernizuje na Orave cestu 1/59 vrátane mostných objektov v úseku Trstená – štátna hranica v dĺžke zhruba 5,5 kilometra, v úseku 1/59 Dolný Kubín v dĺžke zhruba 4,5 kilometra. V januári sme odovzdali do užívania štvorkilometrový pruh pre pomalé vozidlá pri Dolnom Kubíne, pričom sme zrekonštruovali dva mostné objekty a postavili nový 230 metrov dlhý most. Za osem mesiacov tohto roka z tejto stavby profitovali už státisíce vodičov. Už budúci rok sa vodiči môžu tešiť aj na nový zmodernizovaný hlavný ťah Námestovom, čo umožní oveľa plynulejší a bezpečnejší prejazd týmto mestom.
Ani pri havarijnej situácii mosta v Podbieli sa nedá hovoriť o nejakej nečinnosti. Mimoriadnu situáciu na moste na ceste 1/59 v obci Podbiel rezort dopravy riešil od momentu zistenia, že začínajú praskať nosníky mosta, zo dňa 7. 9. 2015. Najpravdepodobnejším dôvodom vzniku tohto havarijného stavu je prejazd preťaženej jazdnej súpravy po mostnom telese. Slovenská správa ciest tento most skontrolovala v mesiaci jún tohto roka. Stav mosta bol lepší ako stav ďalších piatich mostov na ťahu 1/59, ktoré momentálne na tomto úseku rekonštruujeme. Pripomínam len, že havarijnú situáciu mosta v Podbieli súčasná exekutíva vyriešila za 11 dní.
Pri tejto príležitosti mi, naopak, dovoľte položiť rovnakú otázku vám, čo ste pre Oravu urobili vy, ako činná bola vaša vláda v rokoch 2010 – 2012? Koľko kilometrov diaľnic ste na Orave postavili? Koľko mostov či kilometrov ciest ste zrekonštruovali vy?
Dovoľte mi osviežiť vašu pamäť, pani poslankyňa, pretože na veľa činností si pravdepodobne nespomeniete. Činnosť predstaviteľov vašej vlády spočívala v prestrihnutí pásky obchvatu Trstenej v októbri 2010, ktorý bol vybudovaný za prvej vlády Roberta Fica.
Aby sme sa však nebavili len o Orave, keď vám donašepkáva pán Zajac niečo. Venujem tú odpoveď hlavne vám, pani poslankyňa, ale okej, ale aj v ostatných regiónoch Slovenska, na ktoré sa pýtate.
Len počas funkčného obdobia súčasnej vlády sme zrekonštruovali alebo aktuálne rekonštruujeme 300 kilometrov ciest prvej triedy po celom území krajiny, aj na východe. Práve z toho dôvodu, že sa modernizuje úsek cesty 1/73 Šarišský Štiavnik – Hunkovce v dĺžke približne 24 kilometrov a na tomto úseku je úplná uzávierka cesty do konca októbra tohto roku. Väčšina vozidiel do času dokončenia modernizácie využíva práve cestu 1/79, ktorá vedie aj cez obec Dvorianky. Po ukončení rekonštrukcie cesty 1/73 dôjde k zrušeniu obmedzení a väčšina tranzitnej dopravy bude presmerovaná na cestu 1/73 a tým bude odľahčená cesta 1/79 cez Dvorianky. Bohužiaľ, niekedy je komplikácia s tým, keď sa niečo nové buduje, že je zaťažená v okolí tá infraštruktúra, ale tak to býva.
Na východnom Slovensku taktiež realizujeme nasledovné stavby a to je: cestu 1/68 Mníšek nad Popradom – štátna hranica Slovenská republika, Poľská republika, 1/68 Prešov, Škultétyho – ZVL, 1/77 Bardejov, juhozápadný obchvat, 1/77 Smilno – Svidník, rekonštrukcia cesty 1/73 Šarišský Štiavnik – Hunkovce, 1/50 Košice, Sečovská cesta – Ďurďošík, 1/79 Trebišov – Veľaty, rekonštrukcie v celkovej dĺžke zhruba 84 kilometrov. Súčasťou týchto stavieb je aj rekonštrukcia mostov na cestách prvej triedy.
Ďalším významným projektom na východnom Slovensku sú stavebno-bezpečnostné opatrenia na cestách prvej triedy, kde v dĺžke zhruba 75 kilometrov modernizujeme mostné objekty, meníme záchytné bezpečnostné zariadenia a obnovujeme, samozrejme, povrch vozoviek vrátane odvodnení. Pre ďalšiu investičnú prípravu Slovenská správa ciest pripravuje súťažné podklady pre štúdiu realizovateľnosti ťahu cesty 1/79 Vranov nad Topľou – štátna hranica, ktorá je súčasťou predinvestičnej prípravy. Štúdia zhodnotí súčasný stav celého ťahu a podrobnejšie vyhodnotí dopravno-inžinierske a sociálno-ekonomické kritériá a posúdi ekonomickú efektívnosť a inžiniersko-geologické a zároveň environmentálne riziká.
Čo sa týka konkrétne obce Dvorianky, situácia je nasledujúca: Cez obec prechádza cesta 1/79, ktorá je určená aj pre ťažkú nákladnú dopravu. To, samozrejme, strpčuje život obyvateľom obce, ale zakázať kamiónovú dopravu by bolo taktiež nie moc férové voči autodopravcom, ktorí sa starajú o obslužnosť celého územia. Definitívnym riešením bude výstavba obchvatu tejto obce, avšak vzhľadom na komplikovanosť celého procesu ide o pomerne dlhodobý proces. Obchvat sa bude realizovať vybudovaním preložky cesty 1/79 mimo intravilán obce Dvorianky podľa schváleného časového harmonogramu. Predprojektová príprava obchvatu bude realizovaná v termíne do 30. 11. 2016. Projektová príprava obchvatu bude realizovaná v termíne do 31. 7. 2021 a samotná stavebná realizácia sa uskutoční následne.
Samozrejme, aj my by sme boli radšej, keby sme v každom z takmer 3 000 miest a obcí na Slovensku mohli vybudovať obchvaty na elimináciu nákladnej dopravy, a to ihneď. Nie je to však v možnostiach štátu, aby sa takéto kroky dali realizovať všade a obzvlášť nie v krátkom časovom horizonte. Za súčasnej vlády sme rozostavali vyše 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a po uzavretí dnes rozbehnutých súťaží to bude zhruba 200 kilometrov, teda oveľa viac, ako sa počas vlády podporovanej aj vašimi poslaneckými hlasmi komukoľvek snívalo. Už dnes vidíme, že vlády v najbližších siedmich rokoch budú musieť nájsť dnes neexistujúce miliardy na krytie len tých najdôležitejších infraštruktúrnych projektov, pretože eurofondy na diaľnice do roku 2020, čiže z nového programového obdobia, budú použité na všetky diaľničné úseky, ktoré sú už dnes buď vo výstavbe, alebo sú v súťažiach. Bude to veľmi ťažká úloha, ale verím, že sa to budúcim vládam podarí.
Ďakujem za slovo. Skončil som.
Autorizovaný
14:40
Zodpovedanie otázky 14:40
Ján PočiatekKeď sa odkazujete na obnovy ciest I. triedy, ktorý bol akože teda fantastický...
Keď sa odkazujete na obnovy ciest I. triedy, ktorý bol akože teda fantastický projekt pripravený bývalou vládou, tak bol v takom stave, že by nám ho Komisia zmietla zo stola, tak bol pripravený, preto sa ten projekt nedal realizovať. Bol prepracovaný, nakoniec aj schválený Komisiou, kdežto vy ste to schválené nemali nikdy, nikdy by vám to ani Komisia neschválila. Takže tak ste to urobili. A to sa tu môžem, aj sa k tomu určite dostanem, len ešte vám pripomeniem, že ako to teda vyzerá dnes.
Nikdy v histórii nešlo toľko peňazí na budovanie infraštruktúry ako teraz. Fakt nespochybniteľný. Stavia sa naozaj po celom Slovensku a v nevídanom rozsahu a platí to, že po celom Slovensku. Operačný program Doprava sa onedlho stane najlepšie čerpajúcim operačným programom, čo sa týka využívania európskych fondov, a spomeňte si, v akom stave ste ho nechali vy. My sme ho zdedili v úplne katastrofálnom stave, s veľmi, veľmi malým čerpaním a navyše ešte zablokovaný, aby som to teda pripomenul, že sa ani nedali čerpať tie prostriedky. To bol výsledok vašej práce! Ale poupratovali sme po vás a dnes je teda všetko ináč. A toto sú nespochybniteľné fakty, ktoré som hovoril, štatistiky a dá sa to všetko veľmi ľahko porovnať.
Ale na pripomenutie takého projektu, ako ste vy hovorili, rekonštrukcie ciest I. triedy vo viacerých regiónoch, ktoré boli teda fantasticky pripravené, tak, že by sme úplne zhoreli a skončili by sme asi 100-percentnou korekciou, tak bol veľmi dobre pripravený napríklad projekt Filiálka. Vy ste súťažili projekt za 400 miliónov, ktorý ste sa ani neunúvali prediskutovať s Európskou komisiou, nemali ste nič schválené, neurobili ste ani potrebnú dokumentáciu, nevyhnutnú preto, aby Komisia nakoniec takýto projekt bola schopná schváliť. Jedna z takých vecí je napríklad, že "feasibility study" sa tomu hovorí, štúdia uskutočniteľnosti, ktorá nakoniec ukázala, že tento projekt nie je uskutočniteľný. Komisia vás na to dlhodobo aj spolu s Jaspersom upozorňovala, úplná ignorácia, pretože niekto mal ambíciu vysúťažiť megalomanský projekt v Bratislave, kde chceli zakopať stanicu 50 metrov alebo neviem koľko metrov pod zem, mal na to nadväzovať tunel popod Dunaj, ktorý by stál minimálne miliardu, nikto ani nevedel povedať presne, akú sumu, z čoho, samozrejme, Jaspers aj Komisia odpadla, že o čom to tu my blúznime.
Samozrejme, že ministerstvo sa za tej doby ani neunúvalo komunikovať s nimi, jednoducho súťažili, súťažili. Potom, keď, samozrejme, sa ten projekt musel logicky zrušiť, lebo by nám ho nikdy nikto nepreplatil, hlavne neviem, kde by kto vzal miliardu, minimálne miliardu na tunel popod Dunaj, ale s týmto nikto nejak sa ako vtedy nezapodieval. Tak isto 400 miliónov na samotnú tú stanicu, tiež to nikoho nezaujímalo, že keby nám Komisia neschválila ten projekt, že kto by to vlastne zaplatil. Z čoho by sa toto zaplatilo?
Takže napriek tomu, že ste boli aj na takéto projekty upozorňovaní aj pri tých rekonštrukciách ciest I. triedy, na ktoré ste sa vy odkazovali, úplná ignorácia, išlo sa ďalej. Bohvie, ako by to bolo dopadlo, ja viem, ako by to bolo dopadlo, tým, že by to musel zatiahnuť štátny rozpočet, ktorý, samozrejme, takéto objemy nemá. Vy nás tu dlhodobo ste upozorňovali, že treba využívať európske fondy, s čím absolútne súhlasím, lebo je to pri budovaní infraštruktúry pre štátny rozpočet najmenšia záťaž, ale vy ste pre to neurobili nič, pravý opak, vy ste išli úplne opačným smerom!
My sme museli doslova znovuzrodiť celý operačný program, našli sme náhradné projekty, ktoré nám Európska komisia na rozdiel od vás schválila, to sú projekty, ktoré sú schválené. Nie virtuálne projekty, ktoré tu niekto vykrikoval, že budú a nikdy by neboli, takže to je dosť zásadný rozdiel.
Takže za nás hovoria výsledky a sú nespochybniteľné, kľudne sa môžme baviť o počte kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré sa realizujú alebo sú pripravené, o počte kilometrov ciest I. triedy, ktoré boli zrekonštruované alebo sa budú rekonštruovať, o mostoch, železničných tratiach, nákupe nových vlakov, električiek, trolejbusov, rekonštrukciách električkových tratí v Bratislave, v Košiciach a potom bude jasné, čo robíme my a čo sme dokázali my a čo ste neurobili vy.
Ďakujem za slovo, skončil som.
Určite áno, pretože pani poslankyňa tu navodzuje pocit, že tu naozaj nič nerobíme a ako ich bývalá vláda tu fantasticky fungovala, takmer dokonalo ako hodinky. Čiže ak vy tvrdíte, že za vašej vlády všetko išlo úplne hladko a najlepšie na svete, lebo tak to bolo cítiť z toho kontextu, ktorý ste hovorili, tak vám trošku pripomeniem nejaké fakty.
Keď sa odkazujete na obnovy ciest I. triedy, ktorý bol akože teda fantastický projekt pripravený bývalou vládou, tak bol v takom stave, že by nám ho Komisia zmietla zo stola, tak bol pripravený, preto sa ten projekt nedal realizovať. Bol prepracovaný, nakoniec aj schválený Komisiou, kdežto vy ste to schválené nemali nikdy, nikdy by vám to ani Komisia neschválila. Takže tak ste to urobili. A to sa tu môžem, aj sa k tomu určite dostanem, len ešte vám pripomeniem, že ako to teda vyzerá dnes.
Nikdy v histórii nešlo toľko peňazí na budovanie infraštruktúry ako teraz. Fakt nespochybniteľný. Stavia sa naozaj po celom Slovensku a v nevídanom rozsahu a platí to, že po celom Slovensku. Operačný program Doprava sa onedlho stane najlepšie čerpajúcim operačným programom, čo sa týka využívania európskych fondov, a spomeňte si, v akom stave ste ho nechali vy. My sme ho zdedili v úplne katastrofálnom stave, s veľmi, veľmi malým čerpaním a navyše ešte zablokovaný, aby som to teda pripomenul, že sa ani nedali čerpať tie prostriedky. To bol výsledok vašej práce! Ale poupratovali sme po vás a dnes je teda všetko ináč. A toto sú nespochybniteľné fakty, ktoré som hovoril, štatistiky a dá sa to všetko veľmi ľahko porovnať.
Ale na pripomenutie takého projektu, ako ste vy hovorili, rekonštrukcie ciest I. triedy vo viacerých regiónoch, ktoré boli teda fantasticky pripravené, tak, že by sme úplne zhoreli a skončili by sme asi 100-percentnou korekciou, tak bol veľmi dobre pripravený napríklad projekt Filiálka. Vy ste súťažili projekt za 400 miliónov, ktorý ste sa ani neunúvali prediskutovať s Európskou komisiou, nemali ste nič schválené, neurobili ste ani potrebnú dokumentáciu, nevyhnutnú preto, aby Komisia nakoniec takýto projekt bola schopná schváliť. Jedna z takých vecí je napríklad, že "feasibility study" sa tomu hovorí, štúdia uskutočniteľnosti, ktorá nakoniec ukázala, že tento projekt nie je uskutočniteľný. Komisia vás na to dlhodobo aj spolu s Jaspersom upozorňovala, úplná ignorácia, pretože niekto mal ambíciu vysúťažiť megalomanský projekt v Bratislave, kde chceli zakopať stanicu 50 metrov alebo neviem koľko metrov pod zem, mal na to nadväzovať tunel popod Dunaj, ktorý by stál minimálne miliardu, nikto ani nevedel povedať presne, akú sumu, z čoho, samozrejme, Jaspers aj Komisia odpadla, že o čom to tu my blúznime.
Samozrejme, že ministerstvo sa za tej doby ani neunúvalo komunikovať s nimi, jednoducho súťažili, súťažili. Potom, keď, samozrejme, sa ten projekt musel logicky zrušiť, lebo by nám ho nikdy nikto nepreplatil, hlavne neviem, kde by kto vzal miliardu, minimálne miliardu na tunel popod Dunaj, ale s týmto nikto nejak sa ako vtedy nezapodieval. Tak isto 400 miliónov na samotnú tú stanicu, tiež to nikoho nezaujímalo, že keby nám Komisia neschválila ten projekt, že kto by to vlastne zaplatil. Z čoho by sa toto zaplatilo?
Takže napriek tomu, že ste boli aj na takéto projekty upozorňovaní aj pri tých rekonštrukciách ciest I. triedy, na ktoré ste sa vy odkazovali, úplná ignorácia, išlo sa ďalej. Bohvie, ako by to bolo dopadlo, ja viem, ako by to bolo dopadlo, tým, že by to musel zatiahnuť štátny rozpočet, ktorý, samozrejme, takéto objemy nemá. Vy nás tu dlhodobo ste upozorňovali, že treba využívať európske fondy, s čím absolútne súhlasím, lebo je to pri budovaní infraštruktúry pre štátny rozpočet najmenšia záťaž, ale vy ste pre to neurobili nič, pravý opak, vy ste išli úplne opačným smerom!
My sme museli doslova znovuzrodiť celý operačný program, našli sme náhradné projekty, ktoré nám Európska komisia na rozdiel od vás schválila, to sú projekty, ktoré sú schválené. Nie virtuálne projekty, ktoré tu niekto vykrikoval, že budú a nikdy by neboli, takže to je dosť zásadný rozdiel.
Takže za nás hovoria výsledky a sú nespochybniteľné, kľudne sa môžme baviť o počte kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré sa realizujú alebo sú pripravené, o počte kilometrov ciest I. triedy, ktoré boli zrekonštruované alebo sa budú rekonštruovať, o mostoch, železničných tratiach, nákupe nových vlakov, električiek, trolejbusov, rekonštrukciách električkových tratí v Bratislave, v Košiciach a potom bude jasné, čo robíme my a čo sme dokázali my a čo ste neurobili vy.
Ďakujem za slovo, skončil som.
Autorizovaný
14:45
Vystúpenie v rozprave 14:45
Vazil HudákVážený pán poslanec, pohľadávky z reštrukturalizácie spoločnosti Váhostav-SK, a. s., nadobudnuté od pôvodných nezabezpečených veriteľov tejto spoločnosti bude Slovenská reštrukturalizačná, s. r. o., primárne vymáhať sama, pričom podľa nariadenia o osobitnom odvode finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 187/2015 Z. z. môže uplatňovanie a vymáhanie týchto...
Vážený pán poslanec, pohľadávky z reštrukturalizácie spoločnosti Váhostav-SK, a. s., nadobudnuté od pôvodných nezabezpečených veriteľov tejto spoločnosti bude Slovenská reštrukturalizačná, s. r. o., primárne vymáhať sama, pričom podľa nariadenia o osobitnom odvode finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 187/2015 Z. z. môže uplatňovanie a vymáhanie týchto pohľadávok Slovenská reštrukturalizačná, s. r. o., zabezpečovať aj prostredníctvom iných právnických osôb so 100-percentnou majetkovou účasťou štátu, a to napríklad prostredníctvom Slovenskej konsolidačnej, a. s., ktorá je špecializovanou inštitúciou pre centrálne vymáhanie pohľadávok verejnej správy.
Ďakujem za pozornosť, skončil som.
Ďakujem za slovo pani podpredsedníčka.
Vážený pán poslanec, pohľadávky z reštrukturalizácie spoločnosti Váhostav-SK, a. s., nadobudnuté od pôvodných nezabezpečených veriteľov tejto spoločnosti bude Slovenská reštrukturalizačná, s. r. o., primárne vymáhať sama, pričom podľa nariadenia o osobitnom odvode finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 187/2015 Z. z. môže uplatňovanie a vymáhanie týchto pohľadávok Slovenská reštrukturalizačná, s. r. o., zabezpečovať aj prostredníctvom iných právnických osôb so 100-percentnou majetkovou účasťou štátu, a to napríklad prostredníctvom Slovenskej konsolidačnej, a. s., ktorá je špecializovanou inštitúciou pre centrálne vymáhanie pohľadávok verejnej správy.
Ďakujem za pozornosť, skončil som.
Autorizovaný
14:46
Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:46
Viliam Novotný19.
Ďakujem pekne.
Ja som sa tešil, že sa o tom budeme rozprávať skôr s pánom ministrom financií, ale myslím, pán minister hospodárstva, že máte tak isto informácie, veď toto je veľká téma, Váhostav a pohľadávky Váhostavu.
Ja som si pozrel presne to, čo hovoríte, nariadenie vlády Slovenskej republiky z 8. júla, kde je to teda legislatívnou formou napísané, čo hovoríte. Mňa skôr zaujímalo to, že ak bude prostredníctvom tých...
19.
Ďakujem pekne.
Ja som sa tešil, že sa o tom budeme rozprávať skôr s pánom ministrom financií, ale myslím, pán minister hospodárstva, že máte tak isto informácie, veď toto je veľká téma, Váhostav a pohľadávky Váhostavu.
Ja som si pozrel presne to, čo hovoríte, nariadenie vlády Slovenskej republiky z 8. júla, kde je to teda legislatívnou formou napísané, čo hovoríte. Mňa skôr zaujímalo to, že ak bude prostredníctvom tých 20 miliónov eur uspokojených 50 % pohľadávky nezabezpečeného veriteľa, dostanú sa v podstate tieto pohľadávky na Slovenskú reštrukturalizačnú, resp. na Slovenskú konsolidačnú banku, keď tomu dobre rozumiem, sa môžu dostať. A ona by mala potom v ďalšom období tieto finančné prostriedky vymáhať od Váhostavu, aby sa dostali späť, aby z toho nebol dar, ale v podstate len proces, ktorým sa preklenie nejaké obdobie. Vy hovoríte, že to bude vymáhať priamo Slovenská reštrukturalizačná. Keď sa jej nebude dariť, aký bude ďalší postup? Slovenská konsolidačná sa stane spolumajiteľom, skapitalizujete pohľadávky, toto ma skôr zaujímalo, ten ďalší. Viete, že bude to vymáhať, no dobre, bude to vymáhať, vymáhanie sa jej nebude dariť, cez Váhostav, ten bude mať stále finančné problémy, nezmení sa týchto 20 miliónov eur na dar?
Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho
24.9.2015 o 14:46 hod.
MUDr.
Viliam Novotný
Videokanál poslanca
19.
Ďakujem pekne.
Ja som sa tešil, že sa o tom budeme rozprávať skôr s pánom ministrom financií, ale myslím, pán minister hospodárstva, že máte tak isto informácie, veď toto je veľká téma, Váhostav a pohľadávky Váhostavu.
Ja som si pozrel presne to, čo hovoríte, nariadenie vlády Slovenskej republiky z 8. júla, kde je to teda legislatívnou formou napísané, čo hovoríte. Mňa skôr zaujímalo to, že ak bude prostredníctvom tých 20 miliónov eur uspokojených 50 % pohľadávky nezabezpečeného veriteľa, dostanú sa v podstate tieto pohľadávky na Slovenskú reštrukturalizačnú, resp. na Slovenskú konsolidačnú banku, keď tomu dobre rozumiem, sa môžu dostať. A ona by mala potom v ďalšom období tieto finančné prostriedky vymáhať od Váhostavu, aby sa dostali späť, aby z toho nebol dar, ale v podstate len proces, ktorým sa preklenie nejaké obdobie. Vy hovoríte, že to bude vymáhať priamo Slovenská reštrukturalizačná. Keď sa jej nebude dariť, aký bude ďalší postup? Slovenská konsolidačná sa stane spolumajiteľom, skapitalizujete pohľadávky, toto ma skôr zaujímalo, ten ďalší. Viete, že bude to vymáhať, no dobre, bude to vymáhať, vymáhanie sa jej nebude dariť, cez Váhostav, ten bude mať stále finančné problémy, nezmení sa týchto 20 miliónov eur na dar?
Autorizovaný
14:46
Ďakujem za pochopenie.
Ďakujem za pochopenie.
Jedná sa naozaj o veľmi technickú záležitosť. Pravdupovediac od odchodu z ministerstva financií som to nesledoval, túto záležitosť, až tak pozorne, takže ja doporučujem, aby ste sa obrátili na pána ministra financií, aby som tu nehovoril veci, ktoré by nemuseli byť pravdou.
Ďakujem za pochopenie.
Autorizovaný