54. schôdza

16.9.2015 - 7.10.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

25.9.2015 o 8:32 hod.

JUDr.

Martin Glváč

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie 18:58

Otto Brixi
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pán minister, pán predsedajúci, rovnako ako pri predošlom zákone v zmysle § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystupujem v prvom čítaní ako určený spravodajca.
Návrh zákona spĺňa po formálnoprávnej stránke všetky náležitosti určené v rokovacom poriadku, ako aj v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov.
Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby uvedený návrh zákona prerokoval ústavnoprávny výbor, výbor pre ľudské práva a národnostné menšiny. Ako gestorský výbor zároveň navrhol ústavnoprávny výbor s tým, aby výbory prerokovali návrh zákona do 9. novembra tohto roku a gestorský výbor do 10. novembra tohto roku.
Zo znenia navrhovanej úpravy je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Ako spravodajca určený gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. Zároveň odporúčam návrh zákona prideliť výborom v zmysle rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

24.9.2015 o 18:58 hod.

JUDr. Ing.

Otto Brixi

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:59

Lucia Žitňanská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

117.
Ďakujem veľmi pekne, pán predseda.
Vážení kolegovia, vážený pán minister, ja mám vlastne len jednu otázku, ale chcem ju položiť a nemám inak ako v rozprave, lebo ju chcem položiť verejne, pretože by som chcela počuť odpoveď.
Novela zákona o slobodnom prístupe k informáciám, o ktorej sa teraz rozprávame, tak ako je predložená, je viac či menej transpozičná. Keď sa ten návrh novely zákona o slobodnom prístupe k informáciám pripravoval aj za účasti mimovládnych organizácií a v takom širokom kruhu, tak z toho vznikla podľa mňa komplexná novela tohto zákona, ktorá zahŕňala aj to, čo predkladáte, aj, nazvem to, istý kompromisný variant, aj vylepšenia návrhu zákona, aj možno vylepšenia v tých častiach, kde boli nejaké interpretačné problémy. Samozrejme, beriem na vedomie, že neboli akceptované všetky požiadavky, ale proste bola to naozaj po určitom čase taká komplexná novela. Ja viem, že tam boli aj hromadné pripomienky. Časť z nich možno sa v tom rozsahu nedala akceptovať, ale v každom prípade som mala pocit, že aj veľká časť tých mimovládnych organizácií veľmi pozitívne hodnotila to, že časť tých pripomienok bola zapracovaná, že to môže pri aplikácii tohto zákona výrazne pomôcť v praxi.
Do procesu, ja mám za sebou zopár ťažkých vývojových štádií s predkladaním novely zákona o slobodnom prístupe k informáciám, takže to teraz nie je ako kritika, to je vyslovene otázka, že keďže som to vnímala ako konsenzom prijatý kompromis, rozumný, čo rozhodlo alebo prečo v konečnom dôsledku zase sme sa dostali k transpozičnej novele, lebo vyzeralo to ako užitočný kompromis.
Ďakujem.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.9.2015 o 18:59 hod.

doc. JUDr. PhD.

Lucia Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 19:01

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

119.
Ďakujem veľmi pekne.
Samozrejme, tá otázka je legitímna, na mieste a ja by som ju určite, aj pokiaľ by nepadla teraz, by som to ešte vysvetlil v ďalšom legislatívnom postupe. Skutočne treba povedať, že na ministerstve spravodlivosti sme vyvinuli intenzívne dvojročné úsilie, kde sme zapojili okrem mimovládnych organizácií aj miestne samosprávy. Zapojili sme ZMOS, zapojili sme orgány štátnej správy. Skutočne vzišiel z tohto fóra, by som povedal, jeden kompromisný návrh, ktorý naozaj bol posunom vpred, pričom chcem povedať, že dal som verejný prísľub, dal som verejný prísľub, že pokiaľ by sa stalo, že by ten štandard, ktorý sme na tom rokovaní, tú krehkú dohodu, ktorú sme našli, by sa mal nejakým spôsobom narušiť, resp. by nebolo možné toto udržať, tak určite ten návrh stiahnem.
Je fakt, že k materiálu prišlo vyše 150 zásadných pripomienok, ktoré v podstate rozbíjali celú tu krehkú dohodu a vyše 750 obyčajných pripomienok zo všetkých možných strán, pričom boli veľmi protichodné a subjekty zotrvávali na svojich stanoviskách. Čiže nebolo možné nájsť kompromis, nakoľko v prípade transpozície sme boli tlačení alebo sme tlačení vlastne Európskou úniou a lehotami, tak som rozhodol na základe môjho verejného prísľubu, ktorý som dal, že tú časť návrhu zákona stiahnem. Čo som urobil a týmto to aj verejne proklamujem, že ten sľub, ktorý som dal, musím naplniť, žiaľ. Proste je mi to ľúto, lebo ten návrh zákona bol naozaj posunom vpred. Čiže možno toľko na vašu otázku.
Ďakujem.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

24.9.2015 o 19:01 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
54. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia
 

Uvádzajúci uvádza bod 8:32

Martin Glváč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

2.
Ďakujem. Pekné ráno. Vážená pani podpredsedníčka, vážení poslanci, poslankyne, predkladám na prerokovanie vládny návrh ústavného zákona, ktorým sa mení ústavný zákon č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov.
Cieľom tejto právnej úpravy je rozšíriť zloženie ozbrojených síl Slovenskej republiky o vojakov dobrovoľnej vojenskej prípravy a vytvoriť podmienky pre posilnenie spôsobilosti ozbrojených síl Slovenskej republiky doplnením vojakov zo záloh pri plnení úloh ozbrojených síl Slovenskej republiky v stave bezpečnosti bez potreby vyhlásenia krízového stavu.
Pojem "vojak v zálohe povolaný na výkon odbornej prípravy" sa nahrádza pojmom "vojak v zálohe povolaný na pravidelné cvičenie alebo na plnenie úloh ozbrojených síl Slovenskej republiky".
Navrhovaná právna úprava súčasne vytvára legislatívne podmienky pre zavedenie dobrovoľnej vojenskej prípravy, ktorá umožní občanom Slovenskej republiky dobrovoľne sa pripravovať na obranu štátu.
Vládnym návrhom ústavného zákona sa upravujú aj ustanovenia súvisiace so zmenou v organizácii miestnej štátnej správy.
Tento návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy.
Žiadam vás o prerokovanie tohto vládneho návrhu ústavného zákona a jeho postúpenie na ďalšie prerokovanie vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky.
Ďakujem.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

25.9.2015 o 8:32 hod.

JUDr.

Martin Glváč

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 8:34

Rastislav Čepák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

4.
Ďakujem za slovo. Dobré ráno. Vážená pani predsedajúca, pán minister, dámy a páni, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre obranu a bezpečnosť za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona.
Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 9. novembra 2015 a gestorský výbor do 10. novembra 2015.
Pani predsedajúca, otvorte, prosím, rozpravu.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

25.9.2015 o 8:34 hod.

Bc.

Rastislav Čepák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 8:36

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

6.
Dobré ráno. Vážená pani podpredsedníčka Národnej rady, vážený pán minister, pán spravodajca, vážení kolegovia, aj účasť poslancov dneska na rokovaní nasvedčuje tomu, že tu nemáme naše kolegyne, že je to čisto chlapská záležitosť, ale nie je. Samozrejme, v slovenskej armáde pracujú aj ženy, ktoré si určite aj pán minister, aj ja veľmi vážime.
Teraz k samotnému návrhu, ústavného návrhu zákona, ktorý vytvára legislatívne podmienky v ústave na to, aby sme vôbec mohli dobrovoľnú obranu štátu pre občanov Slovenska zaviesť. Samozrejme, tento ústavný návrh zákona úzko súvisí so zákonom, vládnym návrhom zákona o dobrovoľnej vojenskej príprave, ktorý je samotným vykonávacím zákonom, ale jeden bez druhého by nemohol existovať. To znamená bez tohto ústavného návrhu zákona, ak by teda nebol schválený, nemohol by byť ten zákon o dobrovoľnej vojenskej príprave.
Hneď na úvod musím povedať, že klub KDH v prvom čítaní ústavný návrh zákona podporí, takisto aj zákon o dobrovoľnej vojenskej príprave. Prečo?
V prvom rade preto, že táto myšlienka je nám blízka, táto myšlienka sa nám páči, túto myšlienku má aj KDH vo svojom dlhodobom programe, ktorý sme pred rokom schválili. V našom dlhodobom programe máme to pod názvom Dobrovoľné civilné zbory. Ale teraz nejde o názvoslovie, ide o to, aby sme občanom Slovenska vytvorili legislatívne podmienky na to, aby mohli dobrovoľne byť pripravovaní na to, aby náš štát, našu vlasť v prípade nebodaj vojenských konfliktov, ale aj v mierových časoch v prípade určitých katastrof, povodní a ďalších, nechcem ich tu menovať, aby som neprivolával, aby sa mohli podieľať na obrane štátu, ale aj na tom tylovom zabezpečení. Lebo osobne si myslím, že asi tam je väčší priestor pre dobrovoľníkov, v tom tyle, v tom zázemí, v tých prípravných prácach, v zdravotníckych službách a, samozrejme, pri katastrofách, vieme dobre, títo dobrovoľníci by mohli spolu s armádou pod velením armády sa podieľať aj na riešení týchto katastrof, krízových situácií.
Je to potrebné v našej legislatíve vytvoriť takéto podmienky, preto tento návrh podporíme. Keďže ešte aj v tomto návrhu, aj v návrhu o dobrovoľnej vojenskej príprave vidíme určité nezrovnalosti, vieme si určité veci predstaviť aj inak. Napríklad poviem, že aby to bolo možno aj trošku masovejšie, aby to bolo vytvorené aj pre takých občanov Slovenska, ktorí sa hrdo hlásia k tejto našej Slovenskej republike a sú vlastencami a majú záujem možno aj vo svojom voľnom čase sa podieľať na určitom výcviku, na dlhodobom výcviku pod vedením armády, aby boli, mohli byť takto pripravovaní. Určite by sme chceli, aby to bolo masovejšie. Pravdepodobne aj to, čo bude pán minister navrhovať v zákone o dobrovoľnej vojenskej príprave, kde počet tých pripravovaných dobrovoľníkov súvisí aj s určitými financiami, aj on by si asi vedel predstaviť, že by to bolo vo väčších počtoch. Ale možno už idem veľmi do podrobností.
Naozaj za klub KDH chcem povedať, v prvom čítaní podporíme ústavný návrh zákona aj zákon o dobrovoľnej vojenskej príprave. Sme pripravení, aby sme rokovali ešte o samotnom návrhu zákona o dobrovoľnej vojenskej príprave, kde by sme boli radi, aby boli zapracované naše pripomienky.
Chcem verejnosti povedať, aj médiám, lebo ráno som sa dopočul, že tento ústavný návrh zákona potrebuje 90 hlasov, tak chcem povedať verejnosti, že v prvom čítaní aj tento ústavný návrh zákona potrebuje 76 hlasov, ale v treťom čítaní potrebuje 90 hlasov, to znamená ústavnú väčšinu, takisto aj na pozmeňujúce návrhy v druhom čítaní je potrebné 90 hlasov.
To by bolo asi tak všetko. Táto legislatívna úprava umožní pripravovať sa občanom Slovenska na dobrovoľnú obranu štátu. Toto my v prvom čítaní podporíme.
Ďakujem za pozornosť.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.9.2015 o 8:36 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

8:42

Martin Glváč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

8.
Ďakujem veľmi pekne. Predkladám vám na prerokovanie vládny návrh ústavného zákona, ktorým sa mení, pardon, to bolo predchádzajúce. (Povedané s úsmevom.)

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Tlač 1679, pán minister.

Glváč, Martin, minister obrany SR
Áno, áno. Ja by som, ja by som možno, keďže pán poslanec zhrnul v predchádzajúcom vystúpení a prišiel aj k dobrovoľnej vojenskej službe, by som sa obmedzil možno na slová, ktoré som tu použil pri prvom čítaní zákona 346 o stálej službe profesionálneho vojaka, kde sme naozaj pri druhom čítaní sa zaoberali všetkými pripomienkami, ktoré prišli, a naozaj sme veľmi počúvali názor aj opozičných poslancov a dnes dúfam, že aj snemovňa niektoré z týchto návrhov prijme, pretože aj naši legislatívci s tým súhlasili. A chcem povedať, že takúto konštruktívnu debatu čakám aj pri tomto návrhu zákona, ktorý je, samozrejme, úzko spätý s tým ústavným zákonom, ako pán poslanec Zajac spomínal v rozprave pri predchádzajúcom zákone.
Takže, vážená pani predsedníčka, predsedajúca, žiadam vás o otvorenie rozpravy.

Skryt prepis

25.9.2015 o 8:42 hod.

JUDr.

Martin Glváč

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

8:44

Milan Géci
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, vážení kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre obranu a bezpečnosť za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 9. novembra 2015 a gestorský výbor do 10. novembra 2015.
Pani podpredsedkyňa, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

25.9.2015 o 8:44 hod.

Mgr.

Milan Géci

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 8:45

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

14.
Ďakujem, pani podpredsedníčka. Pozerali ste akurát dole, ste nevideli, že som sa prihlásil, ale ďakujem za to, že môžem sa prihovoriť k tomu.
Vážený pán minister, vážený pán spravodajca, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi niekoľko slov. Ja tiež vítam celý ten súbor tých návrhov zákona, nakoľko vidíme, že čo sa dnes robí vo svete, ale rovnako aj v našej krajine, a myslím si, ja som ešte, patrím k tej generácii, ktorá absolvovala základnú vojenskú službu. Ona sa zrušila, toľko sa bojovalo za zrušenie základnej vojenskej služby, ale zas na druhej strane vidíme, tí mladí ľudia, že majú v sebe energiu, majú paru, a vidíme, že sa aj formujú také oddiely, a ilegálne, a podobne. A ak, pán minister to dobre aj postrehol a je tuná s týmto návrhom zákona, aby sme dokázali správne využiť a legitimizovať mnohé veci, ktoré sa tu dejú v tej krajine, hej, je to koordinované a nech tá príprava tuná je.
Mladí ľudia dneska veľakrát sú, skončia vysoké školy alebo aj stredné školy a ako absolventi škôl, tak veľakrát a často sú, zaradia sa medzi rady nezamestnaných. Veľmi veľakrát to tak je a nečinnosť, tá plodí zase len samé problémy.
Myslím si, že keď mladí ľudia budú mať možnosť ako dobrovoľníci zapojiť sa do armády, je možné ich služby využiť aj v tom civilnom sektore. Vidíme, že veľmi častým zjavom v našej krajine, čo nebolo v minulosti až v takom veľkom rozmere, sú živelné pohromy, a zvlášť povodne, ktoré sužujú našu krajinu.
Preto tento návrh zákona vítam a ďakujem, že aj tuná je, aj ja budem hlasovať za.
Ďakujem.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.9.2015 o 8:45 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

8:48

Martin Glváč