54. schôdza

16.9.2015 - 7.10.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.9.2015 o 18:02 hod.

MUDr. PhD.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 17:39

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážené dámy poslankyne, páni poslanci, v jednoduchosti povedané snažíme sa týmto zákonom urobiť dve hlavné veci, a to zrovnoprávniť samotné blokové konanie v rámci cestných kontrol Policajného zboru spolu s objektívnou zodpovednosťou a, samozrejme úpravu niektorých ďalších ustanovení, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe, predovšetkým zavedenie povinného nosenia prilieb pre deti prepravované v cyklosedačke, zaradenie ohrozenia chodcov na chodníkoch a ohrozenia cyklistov pri obchádzaní a predchádzaní medzi závažné porušenia pravidiel, stále patria medzi veľké percentá našich obetí na cestách, zavedenie jasných pravidiel pre jazdu na samovyvažovacom vozidle, ktoré poznáme hlavne pod názvom segway, výslovný zákaz parkovania na nástupištiach zastávok a pravidelnej verejnej dopravy, umožnenie vedenia traktora do 3,5 tony s vodičským preukazom skupiny B, zúženie okruhu vozidiel, ktoré môžu byť odtiahnuté mestskou políciou, teda o tie, ktoré neprekážajú priamo v premávke, rozšírenie objektívnej zodpovednosti aj na porušenie zákazu predchádzania kamiónu na diaľnici, prekročenie rýchlosti pred železničným priecestím a prekročenie rýchlosti v mieste dynamického váženia kamiónov počas jazdy.
V oblasti evidencie vozidiel sa menia podmienky odhlásenia vozidla, hlavne v súvislosti s tým, aby neostávali starí majitelia, ako sa hovorí, na holičkách, ale aby tí, ktorí nesplnia svoje povinnosti prepisu vozidla na seba, boli vystavení riziku, že tieto ich štátne alebo evidenčné značky motorových vozidiel budú vedené ako odcudzené.
Takisto sme urobili úpravu v niektorých výškach pokút. Čo sa týka prekročenia rýchlosti do 30 km/h mimo obce a do 20 km/h v obci, ostáva nezmenená sadzba pokút. Čo sa týka prekročenia rýchlosti do 50 km/h v obci a mimo obce do 60 km/h, dochádza k zrovnoprávneniu s objektívnou zodpovednosťou, a teda vlastne v blokovom konaní ako keby klesla na 400 eur vrchná hranica a v prípade prekročenia rýchlosti nad 50 km/h v obci alebo nad 60 km/h, to znamená ísť stovkou v obci alebo stodeväťdesiatkou na diaľnici, sa zvyšuje, naopak, hranica až na 800 eur v blokovom konaní.
Verím, že podobne ako predchádzajúce naše novely opäť prispejú tieto novely k zvýšeniu bezpečnosti a plynulosti na cestách a tak ako sa nám podarilo za posledné roky už zachrániť niekoľko tisíc ľudí pred smrťou v rámci dopravnej prevádzky, že aj toto ustanovenie nám pomôže ďalej znižovať nehodovosť na našich cestách. Veľmi pekne ďakujem za podporu tohto zákona.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

29.9.2015 o 17:39 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 17:43

Marián Kovačócy
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predseda, kolegyne, kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre obranu a bezpečnosť za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.

Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.

Vychádzajúc z oprávnení, ktoré na mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.

V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona prerokovali výbory do 9. novembra a gestorský výbor do 10. novembra 2015.Prosím, pán predseda, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

29.9.2015 o 17:43 hod.

Ing.

Marián Kovačócy

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:45

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážený pán minister ak dovolíte veľmi krátko s k tomu vyjadrím, lebo sa ponáhľam, aj sa potom ospravedlňujem, musím ísť na jedno čínske stretnutie, už toľkokrát som tam nebol, že sa na mňa teraz nahnevajú, ak tam teraz nepôjdem. Čiže som rád, že akurát to tak vyšlo.
Pán minister v zásade v dobrom sa vyjadrím k tomuto návrhu.
Všetko, čo tu pomôže, sa ráta, len ja to rozmením na drobné tým, že vypichnem jednu oblasť, ktorá sa asi aj tak zjaví. Ideme zvyšovať pokuty pre turbopirátov hej. To sú tí ľudia, ktorí proste nerešpektujú nič a valia sa stodvadsiatkou v obci alebo stoosemdesiatkou po ceste I. triedy. Ak som to dobre čítal, tak pokuta existujúca za to je v blokovom konaní do 650, minimálna nebola a po novom sa navrhuje z tých 650 nárast na 800 a bude stanovená minimálna na 250. Pri riadnom konaní je to tisíc. A plus je tam ešte možnosť odobrať vodičský preukaz na pol roka. Prečo to hovorím? Ak niekto prekročí rýchlosť v obci o päťdesiat kilometrov za hodinu, pokiaľ sa nemýlim, je päťdesiatka maximálne stanovená v obci, hej, to znamená, že ju o 100 % prekročil. Ale nárast pokút je pritom o 20 %, lebo my tu stúpame zo 650 na 800. Čiže, pán minister, tak v dobrom, ja viem, že sa to bude teda prezentovať tak, že ako idete proti turbopirátom, ale ste k nim jemní hej. Čiže, viete, ak človek prekročí o 100 % tú rýchlosť, to nie je to, že sa pomýli. Aj mne sa stáva, priznávam, že ja nechodím ináč rýchlo, ale že tých desať-dvadsať kilometrov za hodinu vám ujde, hej. Ale tých päťdesiat kilometrov za hodinu, to vám neujde, chcete ísť tak rýchlo, hej. Čiže to je vedomá vec. To nie je to, že proste si to neuvedomujete, to je vedomé. A za vedomie toho, že porušujem významným spôsobom zákon, podľa mňa 20-percentný nárast pokút sa mi nejaví ako vec zásadného významu. A, viete, hovorím to preto, aby sme nedopadli tak, že vy sa teda postavíte, poviete kolegom do kamier, ako ste teda zatočili s turbopirátmi, keď v zásade zvyšujete pokuty o 20 % oproti tej zvýšenej rýchlosti. (Reakcia navrhovateľa.) Nie, ja vám to zjednoduším, lebo to háčko má tri kategórie. Hovorme tu o tom, že u tých, čo prekročia o päťdesiat kilometrov za hodinu v obci a o šesťdesiat kilometrov za hodinu mimo obce rýchlosť, sa to zvyšuje, lebo doteraz tam platila, tam ste to nemali rozdelené na tri kategórie, iba jedna kategória, prekročenie tej rýchlosti, a teda v blokovom konaní bolo možné dostať 650 eur pokutu, pričom nebola stanovená minimálna pokuta. Čiže nemuseli tak dostať aj nič, hej, čo bolo akože absurdné, hej. Teraz to meníte tak, že určite bude, keď bude pokuta maximálna 800, ale minimálna 250. Asi v aplikačnej praxi to dopadne tak, že ten chlapík, ktorý si to proste pomýli s Hungaroringom, dostane 250 eur pokutu. To sa mi nejaví zase až taká, by som povedal, pokuta zásadného významu na spôsob porušenia toho zákona, lebo, viete, vy ste stanovili tie rýchlosti o 50, ergo o 100 % rýchlejšie. To už nie je tak, že fakt sa vám šmykla noha z plynu náhodou. To viete, ja tiež nemám rád tú buzeráciu, že idete šesťdesiatpäťkou, pričom niekto má z toho akože hemung, hej. Ale toto je naozaj významná a vedomá záležitosť.
Čiže ak sme v prvom čítaní a to sme dali do pozornosti no v prvom čítaní, čiže naozaj by som v dobrom dal do pozornosti, že pri tomto by som bol kľudne aj odvážnejší, hej. Poväčšine tí ľudia, ktorí takto si predstavujú jazdu na aute, netrpia biedou, hej. Aj mne sa to neraz stalo, že ma obehlo auto, ja milujem tie ŠPZ-ky, s číslami na ŠPZ-kách 666, 777, všetko to jazdí rýchlo, ako keby mali iné motory. Ak to rýchlosťou pod sedemdesiat kilometrov za hodinu nejde, hej, to ako asi je tak, že to stojí. Alebo to ide sedemdesiat kilometrov za hodinu a vyššou rýchlosťou. Takže ja si nemyslím, že takto by sme proste im ublížili alebo by sme ich sociálny status poškodili. A tých 250 eur, to je ako pre Ruska. Viete, jeho niekde zastavili a tiež to z ľavého alebo z pravého vrecka vytiahol. Čiže tam by som bol odvážnejší, hej. A to som len chcel povedať, že ak môžem dať taký podnet, že naozaj pri tak zásadnom porušení, hej, by sme mali k tomu pristúpiť zásadnejšie a tú pokutu zvýšiť. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.9.2015 o 17:45 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 17:50

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja iba toľko poviem, že tie prepočty sú také rôznorodé, lebo keď zoberieme, že sa prekročí rýchlosť o 25 km/h,, tak je v priemere tá pokuta niekde na úrovni 80 eur, teda keď sa o ďalších 50 km/h prekročí, už je to 800 eur. Čiže je to 9-násobok vlastne pôvodnej pokuty. No ale v druhom čítaní návrhom, páni poslanci, sa medze nekladú. Takže my už sme mali pocit, že toto už je také len naozaj adekvátne a pri ceste z Košíc do Bratislavy už v tom čase naozaj vyjde lacnejšie letenka, ako keď sa zaplatí taká pokuta.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

29.9.2015 o 17:50 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 17:51

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. V zásade nemusím veľa k tomuto veľmi povedať. Predovšetkým išlo o prebranie novej smernice v prípade archívov a registratúr a z nášho pohľadu išlo aj o určitú efektivizáciu slovenskej archívnej štruktúry, kde z pôvodných štyridsaťsedem samostatných subjektov sa snažíme znížiť tieto samostatné subjekty na deväť.
Myslím, že neboli vznesené žiadne zásadnejšie výhrady k tomuto zákonu s výnimkou diskusie o bratislavskom mestskom archíve, kde pani poslankyňa Vášáryová urobila niekoľko rokovaní s viacerými subjektmi, čo vyústilo do pozmeňujúceho návrhu, ktorý, predpokladám, aj predloží, ktorý má našu podporu.
A takisto s tými technickými návrhmi, ktoré prešli výbormi, súhlasím.
A myslím si, že by mohol byť ten zákon vlastne takým tým kolektívnym schválený, posunutý ďalej, aby sme mohli urobiť aj v rámci štruktúry archívov určité efektívnejšie konanie. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

29.9.2015 o 17:51 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 17:52

Milan Panáček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, pán minister, Národná rada uznesením č. 1629 z 12. marca 2015 pridelila vládny návrh zákona (tlač 1426) na prerokovanie týmto výborom: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady, Výboru Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj a Výboru Národnej rady pre vzdelanie, vedu, mládež a šport. Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.

Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona.

Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, zaujali k nemu nasledovné stanoviská.

Ústavnoprávny výbor Národnej rady uznesením č. 581 z 30. apríla 2015 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pripomienkami.

Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 229 z 23. apríla 2015 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pripomienkami.

Výbor Národnej rady pre vzdelanie, vedu, mládež a šport uznesením č. 173 z 30. apríla 2015 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pripomienkami.

Z uznesení výborov Národnej rady uvedených pod bodom III tejto správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré nebudem čítať, lebo máte spoločnú správu pred sebou. Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto: hlasovať spoločne o bodoch 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8 a 9 s odporúčaním gestorského výboru schváliť ich, hlasovať o bode 2 s odporúčaním gestorského výboru neschváliť ho.

Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona odporúča Národnej rade vládny návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v spoločnej správe a prednesených v rozprave schváliť.

Spoločná správa výborov Národnej rady bola schválená v druhom čítaní uznesením gestorského výboru č. 237 z 5. mája 2015.Výbor ma určil za spoločného spravodajcu výborov. Súčasne ma poveril 1. predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady, 2. navrhnúť Národnej rade hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy, a hlasovať o predmetnom vládnom návrhu zákona ihneď po ukončení rozpravy k nemu, zároveň po skončení druhého čítania pristúpiť k tretiemu čítaniu ihneď. Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

29.9.2015 o 17:52 hod.

Ing.

Milan Panáček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:56

Magdaléna Vášáryová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem vám veľmi pekne, pán predseda. Ja som vystúpila k tomuto zákonu v prvom čítaní a ďakujem za spoluprácu pri záchrane Archívu mesta Bratislavy.
Možno poviem len pár slov k tomu, prečo potrebujeme pamäť, lebo archívy sú pamäť. Základným kameňom moci je kontrola toho, v čo ľudia veria, kontrola ich svedomia, postojov a aktivít. A jedinou obranou a ochranou proti tejto kontrole je náš vlastný rozum, kritický rozum a pamäť, inštitucionalizovaná pamäť, zachovaná pamäť, o ktorú sa môžeme oprieť.
Keď George Santayana napísal, tí, ktorí si nepamätajú minulosť, sú odsúdení na to, aby si ju zopakovali, musíme podotknúť, že hoci interpretácia histórie je, ako napísal tiež on, zložkou klamstiev o udalostiach, ktoré sa nikdy nestali, prezentovaných ľuďmi, ktorí pri tom neboli, tak cez to všetko naše archívy predstavujú obrovskú hodnotu, kultúrnu hodnotu, civilizačnú hodnotu. My veríme obrovskému množstvu informácií, faktov a súvislostí, ktoré sme sa ako mladí naučili, či už vo svojej rodine alebo v školách to do nás natĺkli, ale veríme v to celý život aj preto, že nemáme možnosť si ich kriticky overiť. A archívy sú na to a spracovávanie archívov je na to, aby sme si ich kriticky overovali, boli flexibilní a prispôsobovali tie naučené vedomosti tomu, čo sa dozvieme. A to sú archívy.
Je zaujímavé, že počas komunizmu, hlavne normalizácie, pán minister, tých ľudí, tých lekárov, sudcov, politikov a tak ďalej posielali za trest do archívov, zrejme preto, že tam je ten prach, čo skracuje život. A preto si treba vážiť všetkých ľudí, ktorí pracujú v archívoch, pretože voľakedy to bolo za trest. Je to zvláštne.
Ale aby som teda nehovorila dlho, lebo ako vidím, čínska recepcia, súdruhovia vyprázdnili sálu tohto parlamentného zhromaždenia, teda Národnej rady, takže ja by som poprosila pána spravodajcu, aby vyňal bod 9 zo spoločnej správy na samostatné hlasovanie, aby mohol prejsť môj pozmeňujúci návrh. A ja ho teraz v rýchlosti prečítam.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh môj k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 1426).
Bod jeden. V článku I sa za 33. bod vkladá nový 34. bod, ktorý znie: „Za § 34 sa vkladá § 34aa, ktorý vrátane nadpisu „Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. novembra 2015“ znie: „Archívne dokumenty pochádzajúce z činnosti hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy, jeho mestských častí a nimi zriadených a založených právnických osôb, uložené v Archíve hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy zriadenom podľa predpisov platných do 31. októbra 2015 prevezme Archív mesta Bratislavy zriadený hlavným mestom Slovenskej republiky Bratislavou. Podrobnosti o prevzatí archívnych dokumentov upravia písomné dohody medzi ministerstvom vnútra a hlavným mestom Slovenskej republiky Bratislavou.“.“ Nasledujúce novelizačné body sa primerane prečíslujú.
Krátke odôvodnenie. Vzhľadom na vytvorenie novej sústavy štátnych archívov podľa prílohy novely zákona a podriadenie Archívu hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy pod správu hlavného mesta je potrebné upraviť prechod archívnych dokumentov na tento archív, ktorý bude mať v správe archívne dokumenty hlavného mesta Bratislavy.
Bod dva. V článku III sa slová „1.júla“ nahrádzajú slovami „1. novembra“.
Odôvodnenie. Vzhľadom na presunutie prerokovania vládneho návrhu zákona na septembrovú schôdzu Národnej rady, na dĺžku legislatívneho procesu v zákonodarnom orgáne a zachovania lehôt pre signáciu schváleného zákona, ako aj zachovania lehôt pre publikáciu právneho predpisu v Zbierke zákonov Slovenskej republiky sa navrhuje úprava nadobudnutia účinnosti novely zákona.
To je novela, ktorú som predniesla. Ďakujem veľmi pekne. Chcem sa poďakovať z tohto miesta všetkým tým, ktorí štyri mesiace sa zaoberali týmto problémom. A chcem poďakovať aj poslancom mestského zastupiteľstva mesta Bratislavy, ktorí po našom vystúpení, aj mojom, vo štvrtok jednohlasne schválili prechod tohto archívu do Archívu hlavného mesta Bratislavy. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.9.2015 o 17:56 hod.

Mgr.

Magdaléna Vášáryová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:02

Peter Osuský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda. Keďže pani poslankyňa zo skromnosti a z prirodzeného taktu nepoďakovala sebe, tak cítim povinnosť poďakovať jej za tento dobrý skutok. A budem rád, ak sa naplní to, čo povedal minister vnútra, že s tým návrhom súhlasí. Ak ten návrh prejde pri hlasovaní, v tom prípade rád poďakujem aj jemu, myslím si, že je to dobré rozhodnutie a, ako hovoria bratia z Česi, jen houšť takovejch, na ktorých sa vieme v dobrom dohodnúť.
Úplne na margo toho, čo povedala pani poslankyňa na úvod. No reprezentácia súdruhov z Pekingu si, našťastie, po rokoch odvykla pozývať ma, ale aj tak je dobré, že som tu kvôli tomuto návrhu zostal, aby na mňa nepadol ani len tieň podozrenia, že by som tam mohol ísť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.9.2015 o 18:02 hod.

MUDr. PhD.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:03

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ja už len dvoma slovami sa vyjadrím, naozaj pani poslankyňa urobila kus práce v tejto veci. Som rád, že mesto prevzalo za to zodpovednosť na seba, že tú odvahu má, myslím, že zobralo si nejakú časovú lehotu, aby našlo na to dostatok zdrojov. Verím, že možno nejakými spoločnými silami im v tom pomôžeme a že teda bratislavský mestský archív bude vlastne typickým hlavným archívom, tak ako sa na hlavné mesto každého štátu aj patrí. Takže všetkým v sále ďakujem a verím, že tento návrh naozaj prejde drvivou väčšinou hlasov. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

29.9.2015 o 18:03 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:04

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Predložený návrh zákona reaguje predovšetkým na narastajúci počet ťažkých úrazov mladistvých, lyžiarov a snoubordistov na lyžiarskych tratiach. Na zníženie tejto úrazovosti sa navrhuje komplexnejším spôsobom než doposiaľ vymedziť povinnosti a oprávnenia prevádzkovateľov lyžiarskych tratí, ako aj povinnosti osôb nachádzajúcich sa na lyžiarskej trati. S osobitným zreteľom sa na zvýšenú ochranu lyžiarov a snoubordistov mladších ako 15 rokov ustanovuje povinnosť týmto osobám používať na lyžiarskej trati ochrannú prilbu. Tento návrh podľa mojich vedomostí bude ešte v rozprave dopĺňať pani podpredsedníčka parlamentu o zvýšenie povinnosti nosiť reflexné prvky osobám vo veku do 15 rokov, čo určite je pozitívny návrh a prispeje k väčšej bezpečnosti na svahoch. Za účelom ďalšieho skvalitnenie záchrannej činnosti v horských oblastiach a v jaskyniach sa navrhuje spresniť úlohy Horskej záchrannej služby, jej príslušníkov, ako aj doplniť niektoré relevantné úlohy tejto inštitúcie bezprostredne súvisiace so záchrannou činnosťou.
Horskej záchrannej službe sa umožňuje v súlade zo zákonom o rozpočtových pravidlách verejnej správy použiť finančné prostriedky získané za výkon záchrannej činnosti alebo pátranie po nezvestnej osobe na zabezpečenie materiálno-technického vybavenia odbornej spôsobilosti na výkon záchrannej činnosti osôb, ktoré sa na základe zmluvy o dobrovoľníckej činnosti podieľajú na plnení úloh Horskej záchrannej služby ako dobrovoľní záchranári. Týmto účelovým viazaním uvedených finančných prostriedkov možno primeranejšie zabezpečiť činnosť prevažnej časti dobrovoľných záchranárov.
Dovoľte mi, aby som ešte uviedol, že podobne ako sme sa pokúsili oživiť dobrovoľníctvo v oblasti hasičských zborov, ktoré má podporu naprieč politickým spektrom, a myslím si, že nám to vždy pri katastrofách výrazne pomôže, je tu asi priestor na to, aby sme to isté urobili aj v prípade horských záchranárov a využili potenciál, ktorý sa skrýva u dobrovoľných horských záchranárov, v Horskej službe, podľa toho, ako sa presne volá. A tento zákon opätovne tomu robí určitý základ na to, aby mohlo ministerstvo vnútra aj priamo finančne podporovať jednotlivé občianske združenia združujúce dobrovoľných záchranárov v našich horských strediskách, a tým urobiť naše turistické centrá a horské pohoria aj s nižšou nadmorskou výškou bezpečnejšie a príťažlivejšie pre turistov, pretože budú mať kompletnú záchranársku infraštruktúru. Veľmi pekne ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

29.9.2015 o 18:04 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video