54. schôdza

16.9.2015 - 7.10.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

2.10.2015 o 12:02 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 12:02

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text

132.
Ja mám len ešte k hlasovaniu o jedenástej. Ja by som len chcel opraviť moje hlasovanie k bodu, ktorý sa týkal návrhu na odškodnenie nebankových subjektov, som sa chcel zdržať hlasovania. Bol to bod 144, tlač 1668.

Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

2.10.2015 o 12:02 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 12:02

Jana Kiššová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

136.
Ďakujem pekne. Nechcela som, nechcela som už reagovať, ale keďže pani kolegyňa nereagovala na moje vystúpenie, ale faktickou povedala niečo, čo som chcela len dovysvetliť. Spomínala ste, že ak niečo nefunguje, tak treba to fungovanie zmeniť. Ja súhlasím, že vo veľa prípadoch to platí, ale, ako som povedala, to, že firmy, ktoré si tieto služby platia, im to nič neprináša a častokrát ja som sa stretla aj s tým, že ani tí zamestnanci sami nechceli na takéto prehliadky chodiť, lebo chodia k svojmu lekárovi a tak ďalej. Tam nie je taká tá prirodzená snaha o skvalitňovanie tej služby a tam prirodzene nevzniká ten tlak na skvalitňovanie tej služby, pretože tým zamestnávateľom to nič neprináša.
A ak ste povedali ešte, že druhá, zamestnanci zaradení do druhej kategórie by potom vôbec neboli kontrolovaní, no tiež to nie je celkom tak, pretože povinnosti vyplývajúce zo zákona BOZP ukladajú mnohé povinnosti, mnohé preventívne povinnosti, ktoré teda pôsobia preventívne na ochranu zdravia a bezpečnosť pri práci. A do druhej kategórie patrí naozaj strašne veľká skupina ľudí, ktorí sa tam dostali len preto, lebo pracujú so zobrazovacou technikou. Zobrazovacia technika je bežný počítač, iPad, možno už dneska aj mobil, ktovie, to je jednoducho skupina, kde patria takmer všetci a takmer nikto nie je v jednotke preto, lebo definícia, že riziko neexistuje, pomaly ani neexistuje.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

2.10.2015 o 12:02 hod.

Ing.

Jana Kiššová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 12:06

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

138.
Pán predsedajúci, len na procedúru by som uviedol, že dám, keď bude plénum o jedenástej v utorok, návrh, aby poslanecké návrhy, aj vládne, ale to sa asi nestáva, poslanecké, kde poslanci v programe úmyselne odídu zo sály, aby boli presunuté na ďalšiu schôdzu. Proste mi to príde, mi to príde minimálne nekolegiálne, aby potom ostatní poslanci tu sedeli proste celý deň, pol dňa a čakali, kým náhodou niekto päť bodov neodíde preč, lebo sa mu zdá, že v utorok ráno je lepšie ako v piatok poobede. Prosím? (Reakcia z pléna.)

Čiže to, čo urobil pán poslanec Kaník, a robí to aj v iných situáciách, považujem za minimálne, ak to chcem povedať pekne, nekolegiálne, proste, proste takéto tieto účelové blbosti (potlesk) a nerobí to prvýkrát, lebo bol tu v sále, odchádzal práve preto, aby mu body, body prepadli. Čiže tam sa mi zdá, že takéto špekulatívne konanie, čisto špekulatívne konanie by malo byť postihované týmto plénom, aby sa proste nevyplácalo. (Reakcia z pléna: Vyradiť z programu a hotovo.) Áno.

A teraz by som rád prešiel k uvedeniu návrhu zákona, novely zákona o službách zamestnanosti. Požiadam vás o jeho podporu. Ide o znovu návrh zákona, ktorý sa týka ľudí so zdravotným postihnutím. V Európskej únii žije približne 16 % ľudí so zdravotným postihnutím z celkovej populácie Európskej únie a ich celkový počet je asi 800 mil. ľudí. Predstavujú tiež 1/6 pracujúcej populácie a 75 % z tých, ktorí by mohli potrebovať intenzívnu podporu, nemá prístup k zamestnaniu. Celkovo 38 % osôb so zdravotným postihnutím vo veku od 16 do 34 rokov zarába o 36 % menej, ako osoby bez zdravotného postihnutia. Miera chudoby je u nich so zdravotným postihnutím o 70 % vyššia ako priemer, aj - a možno najmä - z dôvodu obmedzeného prístupu k zamestnaniu. Navyše majú tieto čísla v dôsledku starnúcej populácie Európskej únie skôr tendenciu narastať.

Ak má stratégia Európskej únie Európa 2020 úspešne vytvárať inteligentný, udržateľný a inkluzívny rast, potrebuje nevyhnutne plné ekonomické a sociálne zapojenie ľudí so zdravotným postihnutím. Komisia vo svojej stratégii pre oblasť zdravotného postihnutia 2010 - 2020 uvádza obnovený záväzok vybudovať Európu bez bariér a boli identifikované, osem oblastí, v ktorých je potrebné prijať opatrenia: bezbariérovosť, zapojenie, rovnosť, zamestnanosť, vzdelávanie a odborná príprava, sociálna ochrana zdravia a externá činnosť. Tie sú potrebné nielen na vykonávanie Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím na úrovni Európskej únie vrátane jeho vykonávania inštitúciami Európskej únie, ale taktiež majú iniciovať doplnenie opatrení na vnútroštátnej úrovni európskych členských štátov.
Cieľom návrhu zákona je zlepšiť podmienky pre zamestnávanie osôb so zdravotným postihnutím v chránených dielňach a predovšetkým upraviť fungovanie chránených dielní tak, aby boli flexibilnejším nástrojom nielen na zamestnávanie osôb so zdravotným postihnutím, ale aj na ich prípravu na zaradenie do práce na voľný pracovný trh. Cieľom štátnej politiky zamestnanosti osôb so zdravotným postihnutím by malo byť a musí byť predovšetkým umiestňovanie osôb so zdravotným postihnutím v zamestnaní na voľnom pracovnom trhu alebo ich podpora v podnikaní. Naopak, cieľom by nemalo byť ich oddelenie od reálnych podmienok a vytvorenie uzavretých systémov chránených dielní, kde budú vykonávať nízko kvalifikovanú prácu. Pozitívne výsledky zapojenia osôb so zdravotným postihnutím do pracovného života je možné chápať nielen ekonomicky, teda zníženie miery ohrozenia ich chudoby a získanie väčšieho počtu pracovnej sily, ale ide aj o plnohodnotnú integráciu týchto osôb do spoločnosti.

Včera som už o tom hovoril, že by to bolo v prospech nielen osôb o zdravotným postihnutím, ale aj väčšinovej zdravej populácie, keby sa tieto bariéry minimalizovali.

Samotný návrh obsahuje predovšetkým úpravu pojmu chránenej dielne tak, aby sa menej chápala ako fyzicky ohraničený a oddelený priestor, kde sú osoby so zdravotným postihnutím zavreté a vyrábajú v nej ručné výrobky. Vzhľadom na neustále sa zvyšujúcu kvalifikáciu osôb so zdravotným postihnutím, na rôznorodosť zdravotného postihnutia a tiež vzhľadom na to, aké druhy pracovných činností sú osoby so zdravotným postihnutím schopné vykonávať, je súčasná definícia chránenej dielne nedostačujúca a obmedzujúca. Skutočnosť, že nie je potrebné pre osoby so zdravotným postihnutím fyzicky upraviť priestor pre prácu, ešte neznamená, že nie je potrebné pre nich upraviť podmienky na prácu. Rovnako sa navrhuje znížiť podiel osôb so zdravotným postihnutím tak, aby aj podnik zamestnávajúci 30 % občanov so zdravotným postihnutím mohol mať status chránenej dielne. Ide o priblíženie chránenej dielne trhovému prostrediu a zvýšenie konkurencieschopnosti. Zároveň sa tým vytvárajú lepšie podmienky pre prispôsobenie občanov so zdravotným postihnutím na bežné podmienky pracovného trhu a tým ich lepšiu prípravu na otvorený trh práce.
Ďalšou navrhovanou zmenou je v nadväznosti na zmenu pojmu chránenej dielne možnosť pre zamestnancov so zdravotným postihnutím dočasne a v rámci plnenia ich úloh pracovať aj mimo priestor chránenej dielne, napríklad ísť prezentovať výrobky na trh alebo výstavu, poskytnúť službu u klienta a podobne. Navrhujeme tiež flexibilnejšie upraviť prácu pracovného asistenta pre osoby so zdravotným postihnutím a to v dvoch smeroch. Pracovný asistent bude môcť vykonávať aj iné pracovné činnosti ako len asistenciu osobe so zdravotným postihnutím, alebo sa nebude započítavať do počtu osôb pre určenie toho, či chránená dielňa zamestnáva aspoň 30 % osôb zdravotne postihnutých. Totiž pre zamestnávateľa ide o náklad na zamestnanca navyše, pričom od úradu nedostane 100 % náhradu výdavkov na tohto zamestnanca, ale zároveň podľa súčasnej právnej úpravy nemôže vykonávať inú činnosť, ako asistenciu osobe zdravotne postihnutej.

Druhá zmena sa týka toho, aby jedna osoba so zdravotným postihnutím mohla mať pridelených viacero asistentov, ak pracujú na zmeny, pre lepšiu organizáciu práce zo strany zamestnávateľa.
Pre zvýšenie šance zamestnať sa navrhujeme zaviesť pracovnú prax pre osoby so zdravotným postihnutím v trvaní šiestich mesiacov. Túto prax môžu absolvovať v chránenej dielni alebo na chránenom pracovisku, pričom tak zamestnávateľ, ako aj osoba so zdravotným postihnutím vykonávajúca pracovnú prax budú mať nárok na príspevky.

Navrhujú sa tiež zmeniť podmienky pre zadávanie zákaziek zo strany zamestnávateľov, ktorí neplnia povinnosti zamestnať osoby so zdravotným postihnutím tak, aby mohli byť tieto zákazky zadávané aj akémukoľvek chránenému pracovisku, nielen pracovisku, ktoré je zriadené osobou samostatne zárobkovo činnou.
Posledná zmena sa týka posudzovania príspevkov pre chránené dielne ako štátnej pomoci, pričom navrhujeme, na rozdiel od súčasnej praxe úradov práce, sociálnych vecí a rodiny, aby sa príspevky podľa tohto zákona posudzovali najmä podľa nariadenia o skupinových výnimkách a až následne podľa Schémy štátnej pomoci de minimis. Umožní to väčším chráneným dielňam čerpať prostriedky na príspevky podľa tohto zákona aj po tom, čo dosiahli strop štátnej pomoci stanovený Schémou štátnej pomoci de minimis.

V druhej časti sa navrhuje úprava podmienok pre získanie a čerpanie peňažných príspevkov na osobnú asistenciu a dopravu pre osoby, ktorým je poskytovaná pobytová sociálna služba, aby aj tieto osoby mali prístup k vzdelaniu a k práci.

Dovoľte mi, pani poslankyne, páni poslanci, vás požiadať o podporu návrhu zákona. Ja som to už povedal z tohto miesta niekoľkokrát, že to, ako sa krajina a spoločnosť, aj štát správa k zdravotne postihnutým, je znakom jeho kultúrnosti a civilizovanosti, pretože väčšinou ide o osoby, ktoré sú zdravotne postihnuté nie z vlastnej viny. A ak máme voči nim nejaký dlh, tak je to práve dať im šancu, šancu na dobré vzdelanie, šancu na adekvátnu prácu, šancu sa integrovať podľa svojich možností do života spoločnosti. A vždy som mal pocit, možno mylný, že by to boli veci, ktoré by mali politické spektrum spájať a nie rozdeľovať a že hlasovanie o týchto návrhoch zákonov by nemuselo ísť podľa straníckych, straníckych liniek. Je pre mňa trošku sklamaním, že tomu tak je, ale verím, že sa to bude musieť v dohľadnom čase zmeniť.
Napriek tomu si vás dovolím požiadať o podporu návrhu do druhého čítania.

Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

2.10.2015 o 12:06 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 12:21

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

146.
Ďakujem veľmi pekne. Novela infozákona sa týka rozšírenia povinne zverejňovaných informácií a údajov z obcí, municipalít. Slovenská republika sa v otvorenosti vládnutia citeľne zlepšila vďaka povinnosti zverejňovať objednávky, zmluvy a faktúry verejných inštitúcií na internete. Pre účinnú verejnú kontrolu širokého spektra subjektov, ktoré hospodária s finančnými prostriedkami z verejných zdrojov, je to však ešte stále nie úplne optimálne. Z uvedeného dôvodu by mali byť zverejnené všetky relevantné informácie o hospodárení verejných inštitúcií.
Novela zákona navrhuje rozšíriť okruh povinných osôb. Samosprávy pri výkone svojich právomocí hospodária s finančnými prostriedkami získanými z podielových daní fyzických osôb a z miestnych daní. Preto sú povinné hospodáriť s takýmito zdrojmi efektívne v prospech komunity a podrobovať sa účinnej verejnej kontrole. Posilňovanie kontroly verejných inštitúcií a zvyšovanie kvality zverejňovaných informácií je najúčinnejším prostriedkom na zvýšenie kvality práce verejného sektora a patrí medzi efektívne protikorupčné opatrenia. Ak oslovený úrad informáciu poskytne, nebude ňou disponovať iba žiadateľ, ale každý občan. A ak úrad odmietne poskytnúť informáciu, jeho dôvody budú pod širokou verejnou kontrolou.

Kľúčové ustanovenie návrhu novely je bod II, kde sa dopĺňa v § 5 nový ods. 7, kde sú vymenované taxatívne jednotlivé informácie, ktoré samosprávy majú povinnosť zverejňovať. Ide najmä o informácie, samozrejme, z rokovaní zastupiteľstiev mestských rád, správy z kontrol hlavného kontrolóra, ale aj všetky verejné obchodné súťaže, rozhodnutia o pridelení dotácie, grantu, bytu, atď. To znamená kľúčové rozhodnutia, ktoré sú pre transparentnosť samosprávy, verejnej správy veľmi dôležité, ak nie kľúčové.

Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

2.10.2015 o 12:21 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:24

Jana Kiššová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

148.
Ospravedlňujem sa za nedorozumenie. Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, dovoľte, aby som v zmysle § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpila v prvom čítaní ako spravodajkyňa určená ústavnoprávnym výborom k uvedenému návrhu zákona. Návrh zákona spĺňa po formálnoprávnej stránke náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby uvedený návrh zákona prerokovali ústavnoprávny výbor a výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Ako gestorský výbor navrhol ústavnoprávny výbor s tým, aby výbory prerokovali návrh zákona do 9. novembra 2015 a gestorský výbor do 10. novembra 2015.

Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Ako spravodajkyňa určená navrhnutým gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. Odporúčam zároveň návrh zákona prideliť výborom, vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.

Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

2.10.2015 o 12:24 hod.

Ing.

Jana Kiššová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 12:26

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

150.
Ďakujem, pán predsedajúci. Prichádzam so zákonom, ktorý už som raz v tomto pléne predkladal a dúfam, že tentokrát to dopadne lepšie. Problematika ochrany zvierat v podstate je spracovávaná v parlamente prierezovo, minimálne odkedy si pamätám, že tu sedím. V roku 2010 vznikla vtedy pracovná skupina na legislatívu venujúcu sa ochrane zvierat a mali sme aj konkrétne výsledky z práce tejto skupiny. Bolo obmedzené, bola obmedzená možnosť strieľania psov a mačiek v revíroch, poľovných. Takisto boli zvýšené trestné hranice za týranie zvierat. Dokonca sme sa dočkali prvého nepodmienečného trestu za týranie zvierat a osoba, ktorá sa ho dopustila, reálne išla do basy.
Od roku 2012 sme sa v tejto téme, bohužiaľ, nepohli moc ďalej napriek avizovanej ochote a snahe aj od niektorých poslancov vládnej strany, nenašla sa dostatočná politická vôľa, aby táto snaha a ochota bola pretavená do konkrétnych legislatívnych textov. Spomeniem pána kolegu Galisa, pána kolegu Brixiho, ktorí majú úprimný záujem v tejto veci pomôcť a mňa mrzí, že sme sa, že sa mi jednoducho nepodarilo počas štyroch rokov prísť s komplexnou úpravou a s niečím, čo Slovensku veľmi chýba, a to je zákon o ochrane zvierat.

Keďže nie je úplne v mojich silách predniesť takúto úpravu sám, snažím sa riešiť aspoň čiastkové veci a teda veci, ktoré najviac, ako sa hovorí, tlačia botu. A jednou z týchto vecí je práve výskyt obrovského množstva množiteľských staníc na Slovensku, v ktorých sú hlavne psy chované v absolútne nehumánnych podmienkach. Sú využívané fenky len ako zdroj šteniat. Tieto šteňatá, ktoré sú z môjho pohľadu neodôvodnené, neodôvodnene oslobodené. Predaj šteniat nechápem, prečo je oslobodený od platenia daní, ale tak to na Slovensku je. A vďaka, vďaka tomu, že tu máme takýto stav, tak Slovensko je podľa neoficiálnych štatistík najväčším vývozcom, ilegálnym, šteniat v Európe. Mnohé štence, ktoré sú zachytávané v preplnených dodávkach, z ktorých niektoré neprežijú ani len cestu k svojim budúcim majiteľom, pochádzajú práve zo Slovenska a obrázky a zábery týchto psov sú naozaj nervy drásajúcim divadlom.

V súčasnosti je chov a množenie psov kontrolovaný len tým spôsobom, že tzv. chovné stanice jednotlivých plemien sú nahlásené chovateľským zväzom týchto plemien a tie kontrolujú, či takéto chovy spĺňajú ich štandardy a prípadne aj medzinárodné štandardy. Chovatelia takýchto šľachtených chovov majú záujem na tom, aby tieto chovy boli v poriadku a zachovávali medzinárodné štandardy, pretože im to dáva možnosť ďalej rozvíjať chov a zvyšuje hodnotu ich psov, aj šteniat z takéhoto chovu. Na druhej strane existujú chovy, kde nie sú dodržiavané podmienky držania a chovu zvierat stanovené vyhláškou ministerstva pôdohospodárstva č. 123/2007 a častokrát sú samice psov v nekontrolovaných chovoch držané pod fóliovníkmi, v tmavých pivniciach, bez venčenia, bez denného svetla, bez sociálneho kontaktu, bez veterinárneho ošetrenia, bez vhodnej stravy, s kožnými a inými chorobami.
Ako jediný nie je spôsob množenia, nie je tento spôsob množenia za účelom predaja kontrolovaný, čo vedie jednak ku genetickým zmenám na plemenách, skrytým chorobám, ktoré sa prejavia až po určitom čase od kúpy, k premnoženiu určitých plemien a hlavne nevhodným podmienkam chovu vedúcim k týraniu. Takíto množitelia nie sú registrovaní v chovateľských zväzoch a v súčasnosti nikto nekontroluje, či dodržiavajú požiadavky stanovené osobitným predpisom.

Z tohto dôvodu navrhujeme zaviesť povinnosť pre každého, kto bude chcieť predávať psov mimo chovateľských staníc registrovaných v chovateľských zväzoch, aby mal mať od veterinárnej správy potvrdenie o tom, že má vhodné podmienky na tento chov a že ich aj dodržiava. Akýkoľvek predaj bez registrácie by nemal byť legálny. Návrhom zákona sa zavádza povinnosť registrovať chov v prípade, že chovateľ má záujem o predaj šteniat. Registrácia sa netýka tých chovateľov psov, ktorým sa psy rozmnožia náhodne, alebo šteňatá nie sú predmetom predaja.
Predložený návrh zákona má negatívny vplyv na štátny rozpočet, nemá vplyv na rozpočty obcí a vyšších územných celkov, má pozitívny vplyv na životné prostredie a nemá vplyv na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti. Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Z predkladateľskej správy všetko, pán predsedajúci, zvyšok poviem v rozprave, do ktorej sa hlásim ako prvý.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

2.10.2015 o 12:26 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:33

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

152.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, pani kolegyne, kolegovia, vážení prítomní, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, ktorý je pod tlačou č. 1749. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady a Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a odporučím, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 9. novembra 2015 a v gestorskom do 10. novembra 2015, pokiaľ by sme ho postupovali do druhého čítania.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som. Otvorte rozpravu k tomuto bodu programu.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

2.10.2015 o 12:33 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

12:35

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

154.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Ja som sa hlásil do rozpravy vo svojom vystúpení, takže som vám to neavizoval.

Číž, Miroslav, podpredseda NR SR
Aha, ospravedlňujem sa, neregistroval som.

Poliačik, Martin, poslanec NR SR
Dúfam, že tým pádom budete zhovievavejší k forme záverečného slova, lebo som bol pripravený, že budem vystupovať v rozprave, ale teda, všimnite si tú ústretovosť.

Číž, Miroslav, podpredseda NR SR
Určite je všeobecný súhlas, nepochybne som si ju všimol. Ani neviete, to teplo pri srdci, ktoré mám, ten pocit.

Poliačik, Martin, poslanec NR SR
Áno, áno, viem si ho veľmi živo predstaviť, pán predsedajúci.
Predstavte si, vážené kolegyne, vážení kolegovia, že sa narodíte do tmy. Narodíte sa do tmy a prvé, s čím budete konfrontovaní, bude odlúčenie od svojej matky. V tejto tme budete žiť na priestore možno pol krát pol metra vo vlastných výkaloch, vo vlastnom moči, vo vlastných zvratkoch a v momente, keď dosiahnete vek, že môžte sami sa rozmnožovať ďalej, tak násilne na vás bude vpustený iný jedinec svojho vlastného druhu a... (Reakcia z pléna.) Áno, ktoré sú cítiace bytosti, aj v Biblii to nájdeš. A v tomto živote, v tomto živote budete pokračovať dovtedy, kým váš majiteľ, ktorý z vás cisárskym rezom po každom jednom oplodnení vyberie vaše štence, nahrubo vás zašije bez akejkoľvek sterilizácie, bez akéhokoľvek tíšenia bolestí. V momente, keď zistí, že vaše reprodukčné orgány už nemôžu slúžiť ďalej, vyhodí vás do lesa a namiesto vás nastúpi iná fenka, ktorá sa rovnako narodila v tme, ktorá takisto prežije svoj mizerný život takýmto spôsobom a neexistuje jediný človek alebo jediný orgán, ktorý by s tým mohol niečo urobiť. Toto je každodenná realita psov, fen na Slovensku.

Tie zábery, keď sa náhodou do takýchto chovov dostane tretia osoba, sú neskutočné. Malé, tmavé, smradľavé priestory, fenky, ktoré sa nemôžu hýbať kvôli tomu, že majú toľko srsti, že sa im zmochlala, takže nevedia pohnúť končatinami. Psy, ktoré sú využívané len ako darcovia semena a v zásade celý zbytok času žijú len na vode a chlebe, toto je každodenná realita takýchto chovov na Slovensku.
Jediné, čo chcem dosiahnuť touto úpravou, je, aby každý človek, ktorý takéto niečo pácha na živom tvorovi, v momente, keď začne predávať štence, ktoré cisárskym rezom násilne vybral z tej fenky, vedel, že existuje niekde nejaký orgán, v tomto prípade veterinárna správa, ktorá sa môže prísť pozrieť, či spĺňa podmienky, ktoré mu predpisuje zákon. My sa tu nebavíme o niečom, čo ideme ukladať ľuďom navyše. Už dnes vyhláška ministerstva pôdohospodárstva hovorí, že každé zviera má mať prístup k slnečnému svetlu, má mať prístup k jedlu, má mať prístup k vode, má mať prístup k socializácii, má mať dostatočný priestor pre svoj život. Toto nie sú veci, ktorými by sme tu prišli ako s novými vymoženosťami, ktoré tým psom a mačkám chceme dávať. Toto sú veci, ktoré prikazuje zákon a vyhláška už dnes.

Jediné, čo chceme, je, aby tento zákon a vyhláška boli dodržiavané a to tak, že človek, ktorý chová psov len za tým účelom, aby predával ich štence, musel registrovať svoj chov podobne, ako ho registrujú ľudia, ktorí chovajú plemenných psov, aby spĺňal podobné štandardy a aby jednoducho v momente, keď sa niekde na internete objaví inzerát - predám maličké šteniatka Čivavy - tak bolo dostopovateľné, že človek, ktorý ich predáva, tieto psy, má v registrovanom chove a že spĺňa podmienky, ktoré mu káže zákon. Obrovský nadpočet psov je veľkým problémom Slovenska. Psie útulky sú preplnené. Karanténne stanice sú preplnené. Zdravé psy sú utrácané na dennej báze. Jedným zo spôsobov, ako tomu môžeme začať zabraňovať, nevravím, že jediným a určite nie dostatočným, ale jedným zo spôsobov, akým tomu môžeme začať zabraňovať, je výrazne obmedziť pôsobenie množiteľov na Slovensku.
Ja neviem, ako vy, ja vôbec nerozumiem argumentácii pána Kuffu, že veď sú to iba zvieratá, nerozprávaj o nich ako psoch. V schopnosti cítiť bolesť sme so zvieratami úplne rovní. V schopnosti vnímať bolesť sme so zvieratami úplne rovní. Naša nervová sústava sa od nervovej sústavy prasaťa alebo psa, alebo mačky líši iba v tom, že je vyvinutejšia, čo sa týka intelektových schopností. Ale bolesť, tú cítime rovnako, trpíme rovnako, stiesneným priestorom trpíme rovnako, nedostatkom vody trpíme rovnako, nedostatkom stravy trpíme rovnako. Neexistuje zásadný rozdiel medzi utrpením človeka a utrpením zvierat. Je to tak. (Reakcie z pléna.) Človek o ňom môže podať svedectvo, človek ho môže prežívať na existenciálnej úrovni, v tom sa nebudem hádať, ale reakcia nervových zakončení je rovnaká.
Prosím vás preto, vážené kolegyne a vážení kolegovia, o podporu tohto zákona. Jediným jeho účelom je obmedzenie bolesti a obmedzenie utrpenia. Ja som si vedomý toho, že ako liberál by som mal skôr byť za to, aby sa znižovala miera regulácií, ale som presvedčený o tom, že táto regulácia je jednoducho nutná k tomu, aby sme sa vrátili k nejakej vyrovnanej situácii na scéne, o ktorej sa bavíme. A preto verím, že aj ľudia, ktorí nemajú radi byrokraciu a nahlasovačky a úradníkov, v tomto prípade zvážia svoje hlasovanie a že tento návrh podporia.
Ďakujem veľmi pekne.

Skryt prepis

2.10.2015 o 12:35 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

12:43

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

160.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. V súčasnosti právny poriadok Slovenskej republiky neupravuje v rámci občiansko-právnych vzťahov postavenie zvieraťa špecificky a treba povedať, že sme poslednou krajinou Európskej únie, ktorá túto úpravu ešte nemá. Zviera je stále chápané ako hnuteľná vec, pričom sa nerešpektujú jeho osobité vlastnosti. Jedine prostredníctvom noriem verejného práva sú regulované niektoré aspekty chovu, obchodovania a usmrcovania, predovšetkým hospodárskych zvierat.
Pokiaľ ide o spoločenské zvieratá, na úpravu právnych vzťahov špecifických pre chov, obchodovanie a usmrcovanie spoločenských zvierat v Slovenskej republike takúto úpravu vôbec nemáme. Absencia takejto úpravy je dôsledkom mnohých nežiaducich spoločenských vplyvov chovu spoločenských zvierat, medzi inými napríklad nelegálne a nekontrolované množenie, o ktorom som hovoril pred chvíľou, s cieľom predaja mláďat, nekontrolované množenie túlavých zvierat bez majiteľov, absencia veterinárneho ošetrenia niektorých zvierat, týranie a neuplatňovanie riadnej zodpovednosti majiteľov za správanie ich zvierat.
Predkladaný návrh zákona nemá byť úplnou úpravou právnych vzťahov k zvieratám, som si toho plne vedomý. Avšak podľa nás, predkladateľov, spolu s kolegyňou Nicholsonovou vytvárame elementárny základ pre úpravu právnych vzťahov k zvieratám v občianskoprávnych vzťahoch, z ktorého by mala ostatná právna úprava na ich ochranu vychádzať. Predkladatelia sme si vedomí prípravy nového Občianskeho zákonníka ako základného kódexu v súkromno-právnych vzťahoch, ale vzhľadom na meškanie v tejto oblasti rekodifikácie navrhujeme prijatie predkladanej právnej úpravy s cieľom dosiahnuť presadenie tejto právnej úpravy nielen do súčasného znenia Občianskeho zákonníka, ale predovšetkým do novo pripravovaného rekodifikovaného Občianskeho zákonníka ako základného kódexu pre súkromno-právne vzťahy.
Predkladaný návrh zákona teda špecifikuje vo všeobecnosti postavenie akéhokoľvek živého zvieraťa ako vnímajúcu bytosť, na ktorú by sa mali ustanovenia o veciach vzťahovať len v prípade, že to neodporuje povahe živého zvieraťa. Predkladaná právna úprava je inšpirovaná právnou úpravou v iných krajinách Európskej únie a podobná právna úprava je obsiahnutá aj v nedávno schválenom Občianskom zákonníku Českej republiky.
Návrh zákona nebude mať nepriaznivý dopad na štátny rozpočet, rozpočty vyšších územných celkov, ani obcí, nebude mať dopad na podnikateľské prostredie, sociálne dopady, ani dopady na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať priaznivý dopad na životné prostredie. Navrhovaný zákon je v súlade s právom Európskej únie, s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi, so zákonmi Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Toľko k predkladacej správe, pán predsedajúci. Viac poviem v rozprave, do ktorej sa opäť hlásim ako prvý.

Skryt prepis

2.10.2015 o 12:43 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

12:47

Jana Kiššová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

162.
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, Dovoľte, aby som v zmysle § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpila v prvom čítaní ako spravodajkyňa určená ústavnoprávnym výborom k uvedenému návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa po formálno-právnej stránke náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby uvedený návrh zákona prerokoval ústavnoprávny výbor, ktorý navrhol aj ako gestorský výbor s tým, aby gestorský výbor prerokoval návrh zákona do 10. novembra 2015.
Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Ako spravodajkyňa určená navrhnutým gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. Odporúčam zároveň návrh zákona prideliť výboru, vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu zákona v gestorskom výbore v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.

Skryt prepis

2.10.2015 o 12:47 hod.

Ing.

Jana Kiššová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video