7. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
19.9.2012 o 17:41 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predseda. Vážený pán predseda, pán minister, kolegyne, kolegovia, hostia, na začiatok by som pánu ministrovi rád poblahoželal k narodeninám včerajším. Dalo by sa pochopiť, pán minister, že keby ste si povedali, že už toho je na vás veľa a treba sa viacej venovať vnúčatám, že sa na to vykašlete, ale každopádne je to pekný vek a všetko najlepšie prajem.
Teraz k predmetnej veci. Už tu veľa vecí odznelo. Nerád by som ich opakoval, ale jedna vec sa ešte nespomenula. Ono vždy s tým súvisí, keď sa tento zákon mení, nariadenie vlády 668. Nariadenie vlády 668, ktoré na základe každej zmeny tohto zákona potom mení spôsob prerozdeľovania výnosov z daní na školské zariadenia, určuje koeficienty na každé jedno dieťa, ktoré navštevuje, či už materskú školu, alebo iné školské zariadenie, jazykovú školu a takisto centrá voľného času. Keď bol tento zákon zmenený naposledy, respektíve keď bol do roku 2010 zmenený predchádzajúcou vládou Roberta Fica, tak následne bolo aj zmenené práve toto nariadenie 668, kde kvôli tomu, že sa prestali financovať konkrétne deti v centrách voľného času a roztopí sa to vlastne na všetky existujúce deti v tých obciach, koeficient na centrá voľného času išiel z 3,2 na nejakých jedná celá niečo, ak si dobre pamätám. A predpokladám, že to isté nás čaká aj teraz, lebo inak by tie peniaze jednoducho nevyšli. Tie počty nám veľmi jasne hovoria, že zhruba každé tretie dieťa sa zúčastňuje aktivít, ktoré sú platené. A kým doteraz peniaze išli krát 3,2 na konkrétne dieťa, ktoré je zapísané v krúžku, tak teraz to pôjde roztopené na tretiny na každé jedno dieťa a tam práve príde ten problém, o ktorom sme toľko rozprávali, pán minister, čo sa týka tej medziobecnej spolupráce. Lebo keď my prídeme do situácie, že z nejakej obce, kde nám žije, dajme tomu, 1 000 detí, nám 40 z nich chodí do centra voľného času do okresného mesta, ktoré je najbližšie a kde chodia aj do školy, tak doteraz ten koeficient na každé jedno takéto dieťa, ktoré bolo zapísané v tom centre voľného času bol 3,2, to znamená, že dostalo nejaký obnos peňazí. Keď nám tých istých 40 detí bude chodiť vo vašom systéme, tak kvôli tomu, že ten koeficient, predpokladám, že poklesne, lebo inak by vám na to nevyšli peniaze, tak zrazu nám na to isté dieťa do toho istého centra voľného času, aj keby ten starosta dal všetky peniaze, ktoré mu na to dieťa prídu, tak by išla iba tretina. A dve tretiny z tých peňazí mu ostanú tak či tak v rozpočte obce a nepôjdu na aktivitu tohto dieťaťa. To je prvá vec.
Druhá vec. Napriek tomu, že som to opakoval niekoľkokrát, že som vyzýval aj pána ministra, aj iných zástupcov strany SMER, stále sme sa nedozvedeli, čo sa stane s peniazmi, ktoré prídu na činnosť detí do obce, ktorá je v nútenej správe. Nikto mi nedal odpoveď na túto otázku. A obcí v nútenej správe na Slovensku nie je tak málo. Čo sa stane s takými peniazmi, keď obec nemôže urobiť so všetkými príjmami, ktoré prichádzajú do rozpočtu, nič iné než splácať svoje vlastné dlhy. Akým spôsobom takáto obec môže peniaze, ktoré jej prídu na financovanie činnosti detí v centrách voľného času, tieto peniaze poukázať, keď jednoducho má zákonom zakázané narábať so svojím vlastným rozpočtom voľne, a tým pádom každé jedno euro, ktoré príde do jej rozpočtu, musí venovať na splácanie svojich dlhov. Ak sa mýlim, tak ma, prosím, opravte, ale opakujem to už štvrtý týždeň, ešte stále neprišiel zo strany SMER-u ani jeden hlások, ktorý by túto teóriu vyvrátil. Obávam sa, že spolu so zdanením dohodárov a s odvodovaním dohodárov, ktoré boli súčasťou predchádzajúceho konsolidačného balíčka strany SMER a ktoré dvíhajú odvodové zaťaženie zamestnávateľov, teda to znamená centier voľného času, pre ktoré mnohí učitelia a iní pedagogickí a nepedagogickí pracovníci pracujú hlavne na dohody, dvíhajú až o 30 percent. To je prvá rana istoty, ktoré centrá voľného času dostanú. Druhá je presne to, čo máme na stole teraz. A na základe týchto dvoch vecí si myslím, že len ignorant môže povedať, že nejdeme spraviť vec, ktorá je likvidačná pre mnohé centrá voľného času. My im jednoducho tak znepríjemňujeme administratívu a tak zvyšujeme náklady na prácu aj pedagogických aj nepedagogických zamestnancov, že len jednoduchým prepočtom bez akejkoľvek zmeny nastavenia prídeme na to, že mnohé centrá voľného času nebudú schopné ufinancovať svoje aktivity.
Mrzí ma, pán minister, že napriek deklarovanej otvorenosti a ochote zákon zmeniť, žiadne z doplňujúcich a pozmeňujúcich návrhov, ktoré sme podali s kolegami na školskom výbore, vám nestáli ani za to, aby ste sa k nim vyjadrili. Jednoducho, prišlo od opozície, nepodporíme, nezahlasujeme, basta, zvyknite si. To, že praktiky, ktoré zavediete do systému, budú nenapraviteľne likvidačné pre mnohých ľudí, ktorí v tom systéme musia pracovať, vás zjavne až tak netrápi. Ale tie pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, myslím, by mali tak či tak odznieť, preto v mene poslancov Národnej rady Jany Žitňanskej, Miroslava Beblavého, Petra Osuského, Martina Poliačika a Richarda Vašečku podávam pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, sa mení a dopĺňa takto:
1. V čl. I prvý bod sa vypúšťa. Odôvodnenie: Navrhovaná zmena reflektuje na úpravu v súvislosti so zmenami koncepcie určovania počtu tried prvých ročníkov stredných odborných škôl financovaných normatívnym financovaním z rozpočtovej kapitoly rezortu školstva navrhnutej v pozmeňovacom a doplňujúcom návrhu predloženom k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 184/2009 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Bod 2. V čl. I v jedenástom bode v § 7a ods. 1 sa za písmeno i) vkladá nové písmeno j), ktoré znie: "j) detí v centrách voľného času od piatich rokov veku najdlhšie do dovŕšenia 25. roku veku podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka". Doterajšie písmená j) a k) sa označujú ako písmená k) a l).
3. V čl. I v jedenástom bode v § 7a ods. 5 znie:
"(5) Ak žiak základnej umeleckej školy, poslucháč jazykovej školy, dieťa materskej školy, dieťa školského klubu detí, dieťa centra voľného času, dieťa školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie alebo plnoletá osoba navštevuje viac škôl alebo školských zariadení rovnakého druhu, zákonný zástupca dieťaťa, žiaka alebo poslucháča, zástupca zariadenia, v ktorom sa vykonáva ústavná starostlivosť, výchovné opatrenie, predbežné opatrenie alebo ochranná výchova, výkon väzby alebo výkon trestu odňatia slobody, alebo plnoletá osoba poskytne písomné čestné vyhlásenie jednej príslušnej škole a jednému školskému zariadeniu rovnakého druhu na započítanie dieťaťa, žiaka alebo poslucháča do zberu údajov podľa ods. 1 písm. a) až d), h) a j) a ods. 2 (ďalej len "čestné vyhlásenie pre zber údajov"). Čestné vyhlásenie pre zber údajov predloží riaditeľ príslušnej školy alebo školského zariadenia zriaďovateľovi. Čestné vyhlásenie pre zber údajov obsahuje:
a) identifikačné údaje o dieťati, žiakovi alebo poslucháčovi; meno a priezvisko, dátum a miesto narodenia, adresu pobytu a druh pobytu,
b) identifikačné údaje o zákonnom zástupcovi, ak nejde o plnoletú osobu, o zástupcovi zariadenia, v ktorom sa vykonáva ústavná starostlivosť, výchovné opatrenie, predbežné opatrenie alebo ochranná výchova, výkon väzby alebo výkon trestu odňatia slobody, ak poskytol súhlas na započítanie do zberu údajov, meno a priezvisko, adresu pobytu a druh pobytu a kontaktný údaj,
c) údaje o škole alebo o školskom zariadení, ktoré dieťa, žiak alebo poslucháč bude navštevovať; názov školy alebo školského zariadenia a
d) vyhlásenie, že súhlas na započítanie do zberu údajov poskytli lej jednej škole alebo jednému školskému zariadeniu rovnakého druhu."
4. V čl. I v jedenástom bode v § 7a sa vypúšťa odsek 9.
5. V čl. I v štrnástom bode § 9d znie:
"§ 9d
(1) Na účely rozdeľovania výnosu dane obciam v roku 2013 použije ministerstvo okrem údajov, ktoré poskytli zriaďovatelia škôl a školských zariadení a obce, podľa doterajších predpisov aj údaje poskytnuté na účely tvorby koncepčných materiálov a analytických materiálov ministerstva o:
po a) žiakoch základnej umeleckej školy v individuálnej forme vzdelávania a v skupinovej forme vzdelávania od troch rokov veku najdlhšie do dovŕšenia 25 rokov veku podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka, v cirkevných a v súkromných školách o žiakoch do 15 rokov veku,
po b) deťoch materskej školy podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka,
po c) poslucháčoch jazykovej školy do veku plnenia povinnej školskej dochádzky, najdlhšie do dovŕšenia 25 rokov veku podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka; v cirkevných školách a v súkromných školách o poslucháčoch do 15 rokov veku,
d) deťoch v centrách voľného času od piatich rokov veku najdlhšie do dovŕšenia 25. roku veku podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka."
Spoločné odôvodnenie pre body 2 až 5: Vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon 597 a zákon 596 v ustanovení § 7a upravuje zber údajov potrebných na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane obciam. Na základe týchto údajov sa následne rozdeľuje výnos dane z príjmov fyzických osôb podľa § 2 zákona č. 564/2004 Z. z. a nariadenie vlády č. 668/2004 Z. z..
V prípade centier voľného času sa v zmysle vládneho návrhu navrhuje prideľovať finančné prostriedky obciam na záujmové vzdelávanie v týchto školských zariadeniach podľa počtu obyvateľov s trvalým pobytom na území obce vo veku od 5 do 14 rokov k 1. januáru kalendárneho roka, v ktorom sa zisťovanie uskutočňuje. Podľa odôvodnení poskytnutých v dôvodovej správe k vládnemu návrhu, cieľom tejto zmeny je stabilizovať množinu detí, ktoré sa do počtu detí v centre voľného času budú započítavať, a odstrániť tak súčasný stav viacnásobného započítavania jedného dieťaťa do zberu údajov potrebných na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane obciam.
Dôsledkom úpravy navrhnutej vo vládnom návrhu, to jest nezapočítaním detí, ktoré fyzicky navštevujú centrum voľného času na území obce, v ktorej nemajú trvalý pobyt, sa zníži počet detí, ktoré môže zriaďovateľ vykázať na účely zberu údajov potrebných na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane z príjmov obciam. Reálne sa tým zníži výška výnosu dane z príjmov poukazovaného obciam pre centrá voľného času. Následkom toho by mohol byť nedostatok finančných prostriedkov pre centrum voľného času v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, v ktorej deti navštevujúce centrum voľného času nemajú trvalý pobyt.
Navrhuje sa preto na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane z príjmov obciam zbierať údaje o počte detí od piatich rokov, najdlhšie do dovŕšenia 25. roku veku, ktoré fyzicky navštevujú centrum voľného času na území obce bez toho, aby museli splniť podmienku trvalého pobytu na území obce, v ktorej sídli príslušné centrum voľného času. Bez evidencie osôb zapojených do záujmového vzdelávania v konkrétnych centrách voľného času totiž nie je možné adresné financovanie skutočne realizovanej záujmovej a rekreačnej činnosti, ani kontrola skutočne vynaložených finančných prostriedkov.
Na zamedzenie viacnásobného vykazovania toho istého žiaka, poslucháča alebo dieťaťa sa navrhuje, aby dieťa, žiaka alebo poslucháča mohol uviesť do zberu údajov len jeden zriaďovateľ základnej umeleckej školy, jazykovej školy, materskej školy alebo školského zariadenia v jednej základnej umeleckej škole, v jednej jazykovej škole, v jednej materskej škole alebo v jednom školskom zariadení.
Navrhovanou právnou úpravou sa tak docieli transparentnosť a adresnosť financovania záujmového vzdelávania v centrách voľného času a zároveň sa predíde viacnásobnému prispievaniu na záujmové vzdelávanie v centrách voľného času na jedno a to isté dieťa a s tým spojeným špekuláciám v súvislosti s fiktívnym zapisovaním detí do rôznych centier voľného času.
Bod 6. V čl. II štrnástom bode v § 6 ods. 12 písmeno d) znie:
"d) poskytne finančné prostriedky najmenej vo výške 90 percent z príspevku z výnosu dane z príjmov podľa osobitného predpisu na záujmové vzdelávanie detí do 15 rokov veku v centrách voľného času; podmienka poskytnutia finančných prostriedkov podľa prvej vety je splnená len v prípade, ak centrum voľného času zabezpečuje činnosti podľa osobitného predpisu pravidelne a v rozsahu najmenej 33 hodín ročne."
Poznámka pod čiarou k odkazom 30g a 30i znejú:
"30g) § 7a zákona č. 597/2003 Z. z. v znení zákona číslo, z roku 2012, to sa doplní a
§ 2 zákona č. 564/2004 Z. z. v znení zákona č. 548/2011 Z. z.
§ 2 ods. 1 písm. c) nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov.
30i) § 116 zákona č. 245/2008 Z. z. v znení zákona č. 390/2011 Z. z.".
Bod 7. V čl. II devätnástom bode v § 9 ods. 12 písm. d) znie:
"d) poskytne, d) poskytne finančné prostriedky najmenej vo výške 90 percent z príspevku z výnosov dane z príjmov podľa osobitného predpisu, poznámka pod čiarou 30a), na záujmové vzdelávanie detí nad 15 rokov veku v centrách voľného času; podmienka poskytnutia finančných prostriedkov podľa prvej vety je splnená len v prípade, ak centrum voľného času zabezpečuje činnosti podľa osobitného predpisu, poznámka pod čiarou 30i), pravidelne a v rozsahu najmenej 33 hodín ročne."
Spoločné odôvodnenie pre body 6 a 7: Vládny návrh upravuje, aby si každá obec a vyšší územný celok financovala náklady na záujmové vzdelávanie detí s trvalým pobytom na území obce v centrách voľného času bez rozdielu veku, vo vlastných centrách voľného času, v neštátnych centrách voľného času na deti do 15 rokov veku. Tento návrh, teda vládny, vychádza zo zberu údajov na účel ich rozdeľovania a poukazovanie výnosu dane obciam navrhnutom v § 7a zákona č. 597/2003 Z. z..
Vzhľadom na zmeny navrhnuté v tomto pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu v bodoch 2 až 5 v súvislosti so zberom údajov na účel ich rozdeľovania a poukazovania výnosu dane obciam a vyšším územným celkom podľa zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa navrhuje upraviť tiež kompetencie obce a samosprávneho kraja spojené s poskytovaním finančných prostriedkov na záujmové vzdelávanie v centrách voľného času. Navrhuje sa, aby obec a samosprávny kraj poskytovali finančné prostriedky na záujmové vzdelávanie detí v centrách voľného času bez nutnosti splnenia podmienky trvalého pobytu na území obce, v ktorej sídli príslušné centrum voľného času, v minimálne stanovenej výške, pričom podmienkou na poskytnutie týchto finančných prostriedkov bude zabezpečenie pravidelnej činnosti podľa § 116 zákona č. 245/2008 Z. z. a o výchove a vzdelávaní, to jest školský zákon, a o zmene a doplnení niektorých zákonov, a to pravidelne a v rozsahu najmenej 33 hodín ročne, čo predstavuje najmenej jednu hodinu počas týždňa v školskom roku.
Osem. Čl. III. znie: "Čl. III. Účinnosť. Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2013." Odôvodnenie: zákon sa schvaľuje po 1. septembri 2012 a spätne ovplyvní už prebiehajúci školský rok 2012/2013 so začiatkom 1. septembra 2012. Zmeny, ktoré sa v ňom navrhujú, spôsobia, že niektoré školské zariadenia nebudú financované z rozpočtu samospráv až do apríla 2013, čo je takmer koniec školského roka. Zmeny nie sú uvedené v pedagogicko-organizačných pokynoch pre rok 2012 až 2013, ktoré vydalo ministerstvo školstva pred začiatkom školského roka 2012/2013. Pri schválení zákona po 1. septembri 2012, ktorý zásadne mení pravidlá fungovania už v predchádzajúcom školskom roku, nie je možné plánovať školský rok, úväzky pedagógov, financovanie prevádzky škôl a školských zariadení. Účinnosť zákona je preto potrebné upraviť tak, aby sa zmeny týkali až školského roku 2013/2014 a aby sa zmeny mohli premietnuť do vyhlášok, nariadení a metodických pokynov, ktoré sú pre školy a školské zariadenia záväzné.
Pán spravodajca, nech sa páči.
Takže aj v prípade, že by ten systém, ktorý navrhujete, mal prejsť, ak by už len prešiel tento jeden pozmeňovák, tak po a), posunieme účinnosť tak, aby sa vedeli na to centrá voľného času a samosprávy pripraviť a po b), bude vytvorený priestor na to, že keď už ideme tak výrazne komplikovať situáciu a niektoré centrá voľného času naozaj budú musieť vyjednávať s desiatkami obcí o tom, akým spôsobom peniaze od nich na činnosť detí dostanú, tak aby to malo aspoň svoj metodický rámec a aby bol priestor na to, aby to mohlo byť usmernené konkrétnymi krokmi a nariadeniami ministerstva školstva.
Ďakujem veľmi pekne.
Autorizovaný
Vystúpenia
17:35
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:35
Igor HraškoĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.9.2012 o 17:35 hod.
Ing.
Igor Hraško
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán kolega Fronc, vy ste hovorili o tom, že vlastne najväčší záujem na novom financovaní škôl a školských zariadení má ZMOS. Treba povedať, že ani v ZMOS-e nie je jednotný názor na financovanie vzdelávacích aktivít. Rozprával som sa totižto s niektorými primátormi a starostami, ktorí sú členmi ZMOS-u a ktorí vôbec nesúhlasili s novými princípmi financovania, ktoré deklaruje ministerstvo školstva ako dohodu so ZMOS-om. Takže tu je otázka, že s kým zo ZMOS-u sa vlastne ministerstvo školstva alebo minister dohodol.
Ďakujem.
Autorizovaný
17:36
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:36
Ľubomír PetrákVystúpenie s faktickou poznámkou
19.9.2012 o 17:36 hod.
Ing. CSc.
Ľubomír Petrák
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán kolega, no, s niektorými vecami sa dá určite polemizovať, ale v každom prípade treba povedať, že ten systém, tak ako je dnes nastavený, je absolútne nezdravý. Dieťa, ktoré je dnes predmetom diskusie, je predovšetkým zdrojom zaručeného príjmu pre centrá voľného času. Na základe toho, že sa niekto mnohokrát fiktívne k 15. septembru prihlási do evidencie a neoprávnene na celý rok dopredu príslušné centrum poberá finančné prostriedky na toto dieťa. Čiže to nie je ani odmena za poskytnutú službu, lebo veľakrát tá služba poskytnutá reálne nie je. Čiže ten systém, tak ako je postavený dnes, je absolútne chorý, a treba sa zhodnúť na tom, že určite je potrebné ho meniť. Ak sa tu dnes spomínajú slová, že to je otázka ZMOS-u, alebo kto v ZMOS-e vôbec súhlasí s touto zmenou. Ja si dovolím povedať, že ja som členom aj rady ZMOS-u a existuje rad obcí, ktoré majú veľmi veľké príjmy z centier voľného času, a treba povedať, že mnohokrát aj neoprávnene majú tieto príjmy. To znamená, súhlasia s tým všetci tí, ktorí nezneužívajú tento systém. Lebo aj tí, ktorí ho poctivo využívajú a berú peniaze len za služby, ktoré poskytli, tým, že sú v tomto systéme nepoctivci, majú menšie peniaze, ako by mohli mať. Nehovoriac o tom, že sa uberá ďalším centrám voľného času, uberá sa zamestnancom školských jedální, uberá sa príjmom na materské školy, lebo ten balík peňazí je iba jeden. To znamená, ten systém je zlý a treba ho zmeniť. A dajme šancu žiť tomuto systému a uvidíme, či bude lepší ako ten predchádzajúci. (Potlesk.)
Autorizovaný
17:38
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:38
Arpád ÉrsekĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.9.2012 o 17:38 hod.
PaedDr.
Arpád Érsek
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Pán minister, nemáme problém s tým, že treba vyčistiť tie čierne duše, čo ste spomínali, samozrejme, pokiaľ vykazujú také čísla, ktoré tam vôbec nechodia, a na tom nejaká obec alebo niekto podporuje futbalové družstvo, samozrejme, z týchto peňazí, sú na to príklady. S týmto súhlasíme. Ale nemôžeme súhlasiť s tým, napríklad máme príklad, že v Dunajskej Strede navštevuje centrum voľného času okolo 1 400 detí. Z okolitých obcí všetci, okolo 550 je z Dunajskej Stredy, ostatní sú z okolitých obcí. S tým máme problém, a keď je to, aj by som povedal, na dlhšiu vzdialenosť ako 20 km alebo viac, tam bude problém získať peniaze, pokiaľ právne sa neupraví tento vzťah, získať pre tieto deti z tých obcí, malých obcí alebo iných, tieto peniaze k tomu, aby tie deti mohli využiť tieto finančné prostriedky tam, kde majú byť. S týmto máme jedine problém. A to podporujeme, čo povedal pán Fronc, že aj on v tomto vidí najväčší problém. S ostatnými vecami sa stotožňujem.
Ďakujem.
Autorizovaný
17:39
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:39
Martin FroncĎakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.9.2012 o 17:39 hod.
doc. Mgr. PhD.
Martin Fronc
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predseda. Začnem od konca. Pán kolega Petrák. Ja som povedal, že nemám problém s tým, aby sa ten systém vyčistil, aby sa tie peniaze nezneužívali. To je fakt, že to treba urobiť. Ale na druhej strane, ja hovorím, že spôsob, ktorým sa tento zákon uberá, nie je dobrý, pretože nefinancuje podľa výkonov, ale podľa duší. Ja som presvedčený, že pláca musí ísť za prácu. A nie podľa toho, že niekto niekde býva. Toto je kľúčové a ukázal som aj na problémy, ktoré s tým sú spojené. Chcel by som zareagovať aj na kolegu Bublavého. Ja viem, že on je starostom. Ja nespochybňujem mnohých starostov, ale to, čo som hovoril, vychádza zo skúseností a z praxe a myslím si, že trošku ste si niektoré veci, pán kolega, pomýlili, pretože musíte, zo zákona na školu musíte odovzdať do posledného centa všetko. Ste povedali o školách. Presne viem, čo ste, ja sa vás počúval. Na školu musíte dať všetky peniaze do posledného centa. Tak to hovorí zákon. V školských zariadeniach je to čosi trošku iné. Takže nie je dobré spliesť školy, kde dáte, a zákon vám to ukladá, a to musíte dať, jednoducho, lebo by ste porušili zákon. A školské zariadenia, je čosi iné. Tam je, áno, je to vaša, v tomto prípade hovorím o samospráve, je to vaša originálna kompetencia. A tie financie nie sú, častokrát nie sú dané tam, kde majú byť. A klobúk dole pred mnohými starostami. Áno, ja uznávam, že mnohí starostovia hlavne vďaka modelu financovania, ktoré som zaviedol, opravili školy a zobrali na obciach, hlavne malých obciach, školu ako svoju výkladnú skriňu. Klobúk pred nimi dolu. Ale tento problém tu existuje. Takto ho nezmietneme zo stola.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný
17:41
Vystúpenie v rozprave 17:41
Martin PoliačikTeraz k predmetnej veci. Už tu veľa vecí odznelo. Nerád by som...
Teraz k predmetnej veci. Už tu veľa vecí odznelo. Nerád by som ich opakoval, ale jedna vec sa ešte nespomenula. Ono vždy s tým súvisí, keď sa tento zákon mení, nariadenie vlády 668. Nariadenie vlády 668, ktoré na základe každej zmeny tohto zákona potom mení spôsob prerozdeľovania výnosov z daní na školské zariadenia, určuje koeficienty na každé jedno dieťa, ktoré navštevuje, či už materskú školu, alebo iné školské zariadenie, jazykovú školu a takisto centrá voľného času. Keď bol tento zákon zmenený naposledy, respektíve keď bol do roku 2010 zmenený predchádzajúcou vládou Roberta Fica, tak následne bolo aj zmenené práve toto nariadenie 668, kde kvôli tomu, že sa prestali financovať konkrétne deti v centrách voľného času a roztopí sa to vlastne na všetky existujúce deti v tých obciach, koeficient na centrá voľného času išiel z 3,2 na nejakých jedná celá niečo, ak si dobre pamätám. A predpokladám, že to isté nás čaká aj teraz, lebo inak by tie peniaze jednoducho nevyšli. Tie počty nám veľmi jasne hovoria, že zhruba každé tretie dieťa sa zúčastňuje aktivít, ktoré sú platené. A kým doteraz peniaze išli krát 3,2 na konkrétne dieťa, ktoré je zapísané v krúžku, tak teraz to pôjde roztopené na tretiny na každé jedno dieťa a tam práve príde ten problém, o ktorom sme toľko rozprávali, pán minister, čo sa týka tej medziobecnej spolupráce. Lebo keď my prídeme do situácie, že z nejakej obce, kde nám žije, dajme tomu, 1 000 detí, nám 40 z nich chodí do centra voľného času do okresného mesta, ktoré je najbližšie a kde chodia aj do školy, tak doteraz ten koeficient na každé jedno takéto dieťa, ktoré bolo zapísané v tom centre voľného času bol 3,2, to znamená, že dostalo nejaký obnos peňazí. Keď nám tých istých 40 detí bude chodiť vo vašom systéme, tak kvôli tomu, že ten koeficient, predpokladám, že poklesne, lebo inak by vám na to nevyšli peniaze, tak zrazu nám na to isté dieťa do toho istého centra voľného času, aj keby ten starosta dal všetky peniaze, ktoré mu na to dieťa prídu, tak by išla iba tretina. A dve tretiny z tých peňazí mu ostanú tak či tak v rozpočte obce a nepôjdu na aktivitu tohto dieťaťa. To je prvá vec.
Druhá vec. Napriek tomu, že som to opakoval niekoľkokrát, že som vyzýval aj pána ministra, aj iných zástupcov strany SMER, stále sme sa nedozvedeli, čo sa stane s peniazmi, ktoré prídu na činnosť detí do obce, ktorá je v nútenej správe. Nikto mi nedal odpoveď na túto otázku. A obcí v nútenej správe na Slovensku nie je tak málo. Čo sa stane s takými peniazmi, keď obec nemôže urobiť so všetkými príjmami, ktoré prichádzajú do rozpočtu, nič iné než splácať svoje vlastné dlhy. Akým spôsobom takáto obec môže peniaze, ktoré jej prídu na financovanie činnosti detí v centrách voľného času, tieto peniaze poukázať, keď jednoducho má zákonom zakázané narábať so svojím vlastným rozpočtom voľne, a tým pádom každé jedno euro, ktoré príde do jej rozpočtu, musí venovať na splácanie svojich dlhov. Ak sa mýlim, tak ma, prosím, opravte, ale opakujem to už štvrtý týždeň, ešte stále neprišiel zo strany SMER-u ani jeden hlások, ktorý by túto teóriu vyvrátil. Obávam sa, že spolu so zdanením dohodárov a s odvodovaním dohodárov, ktoré boli súčasťou predchádzajúceho konsolidačného balíčka strany SMER a ktoré dvíhajú odvodové zaťaženie zamestnávateľov, teda to znamená centier voľného času, pre ktoré mnohí učitelia a iní pedagogickí a nepedagogickí pracovníci pracujú hlavne na dohody, dvíhajú až o 30 percent. To je prvá rana istoty, ktoré centrá voľného času dostanú. Druhá je presne to, čo máme na stole teraz. A na základe týchto dvoch vecí si myslím, že len ignorant môže povedať, že nejdeme spraviť vec, ktorá je likvidačná pre mnohé centrá voľného času. My im jednoducho tak znepríjemňujeme administratívu a tak zvyšujeme náklady na prácu aj pedagogických aj nepedagogických zamestnancov, že len jednoduchým prepočtom bez akejkoľvek zmeny nastavenia prídeme na to, že mnohé centrá voľného času nebudú schopné ufinancovať svoje aktivity.
Mrzí ma, pán minister, že napriek deklarovanej otvorenosti a ochote zákon zmeniť, žiadne z doplňujúcich a pozmeňujúcich návrhov, ktoré sme podali s kolegami na školskom výbore, vám nestáli ani za to, aby ste sa k nim vyjadrili. Jednoducho, prišlo od opozície, nepodporíme, nezahlasujeme, basta, zvyknite si. To, že praktiky, ktoré zavediete do systému, budú nenapraviteľne likvidačné pre mnohých ľudí, ktorí v tom systéme musia pracovať, vás zjavne až tak netrápi. Ale tie pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, myslím, by mali tak či tak odznieť, preto v mene poslancov Národnej rady Jany Žitňanskej, Miroslava Beblavého, Petra Osuského, Martina Poliačika a Richarda Vašečku podávam pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, sa mení a dopĺňa takto:
1. V čl. I prvý bod sa vypúšťa. Odôvodnenie: Navrhovaná zmena reflektuje na úpravu v súvislosti so zmenami koncepcie určovania počtu tried prvých ročníkov stredných odborných škôl financovaných normatívnym financovaním z rozpočtovej kapitoly rezortu školstva navrhnutej v pozmeňovacom a doplňujúcom návrhu predloženom k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 184/2009 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Bod 2. V čl. I v jedenástom bode v § 7a ods. 1 sa za písmeno i) vkladá nové písmeno j), ktoré znie: "j) detí v centrách voľného času od piatich rokov veku najdlhšie do dovŕšenia 25. roku veku podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka". Doterajšie písmená j) a k) sa označujú ako písmená k) a l).
3. V čl. I v jedenástom bode v § 7a ods. 5 znie:
"(5) Ak žiak základnej umeleckej školy, poslucháč jazykovej školy, dieťa materskej školy, dieťa školského klubu detí, dieťa centra voľného času, dieťa školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie alebo plnoletá osoba navštevuje viac škôl alebo školských zariadení rovnakého druhu, zákonný zástupca dieťaťa, žiaka alebo poslucháča, zástupca zariadenia, v ktorom sa vykonáva ústavná starostlivosť, výchovné opatrenie, predbežné opatrenie alebo ochranná výchova, výkon väzby alebo výkon trestu odňatia slobody, alebo plnoletá osoba poskytne písomné čestné vyhlásenie jednej príslušnej škole a jednému školskému zariadeniu rovnakého druhu na započítanie dieťaťa, žiaka alebo poslucháča do zberu údajov podľa ods. 1 písm. a) až d), h) a j) a ods. 2 (ďalej len "čestné vyhlásenie pre zber údajov"). Čestné vyhlásenie pre zber údajov predloží riaditeľ príslušnej školy alebo školského zariadenia zriaďovateľovi. Čestné vyhlásenie pre zber údajov obsahuje:
a) identifikačné údaje o dieťati, žiakovi alebo poslucháčovi; meno a priezvisko, dátum a miesto narodenia, adresu pobytu a druh pobytu,
b) identifikačné údaje o zákonnom zástupcovi, ak nejde o plnoletú osobu, o zástupcovi zariadenia, v ktorom sa vykonáva ústavná starostlivosť, výchovné opatrenie, predbežné opatrenie alebo ochranná výchova, výkon väzby alebo výkon trestu odňatia slobody, ak poskytol súhlas na započítanie do zberu údajov, meno a priezvisko, adresu pobytu a druh pobytu a kontaktný údaj,
c) údaje o škole alebo o školskom zariadení, ktoré dieťa, žiak alebo poslucháč bude navštevovať; názov školy alebo školského zariadenia a
d) vyhlásenie, že súhlas na započítanie do zberu údajov poskytli lej jednej škole alebo jednému školskému zariadeniu rovnakého druhu."
4. V čl. I v jedenástom bode v § 7a sa vypúšťa odsek 9.
5. V čl. I v štrnástom bode § 9d znie:
"§ 9d
(1) Na účely rozdeľovania výnosu dane obciam v roku 2013 použije ministerstvo okrem údajov, ktoré poskytli zriaďovatelia škôl a školských zariadení a obce, podľa doterajších predpisov aj údaje poskytnuté na účely tvorby koncepčných materiálov a analytických materiálov ministerstva o:
po a) žiakoch základnej umeleckej školy v individuálnej forme vzdelávania a v skupinovej forme vzdelávania od troch rokov veku najdlhšie do dovŕšenia 25 rokov veku podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka, v cirkevných a v súkromných školách o žiakoch do 15 rokov veku,
po b) deťoch materskej školy podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka,
po c) poslucháčoch jazykovej školy do veku plnenia povinnej školskej dochádzky, najdlhšie do dovŕšenia 25 rokov veku podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka; v cirkevných školách a v súkromných školách o poslucháčoch do 15 rokov veku,
d) deťoch v centrách voľného času od piatich rokov veku najdlhšie do dovŕšenia 25. roku veku podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka."
Spoločné odôvodnenie pre body 2 až 5: Vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon 597 a zákon 596 v ustanovení § 7a upravuje zber údajov potrebných na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane obciam. Na základe týchto údajov sa následne rozdeľuje výnos dane z príjmov fyzických osôb podľa § 2 zákona č. 564/2004 Z. z. a nariadenie vlády č. 668/2004 Z. z..
V prípade centier voľného času sa v zmysle vládneho návrhu navrhuje prideľovať finančné prostriedky obciam na záujmové vzdelávanie v týchto školských zariadeniach podľa počtu obyvateľov s trvalým pobytom na území obce vo veku od 5 do 14 rokov k 1. januáru kalendárneho roka, v ktorom sa zisťovanie uskutočňuje. Podľa odôvodnení poskytnutých v dôvodovej správe k vládnemu návrhu, cieľom tejto zmeny je stabilizovať množinu detí, ktoré sa do počtu detí v centre voľného času budú započítavať, a odstrániť tak súčasný stav viacnásobného započítavania jedného dieťaťa do zberu údajov potrebných na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane obciam.
Dôsledkom úpravy navrhnutej vo vládnom návrhu, to jest nezapočítaním detí, ktoré fyzicky navštevujú centrum voľného času na území obce, v ktorej nemajú trvalý pobyt, sa zníži počet detí, ktoré môže zriaďovateľ vykázať na účely zberu údajov potrebných na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane z príjmov obciam. Reálne sa tým zníži výška výnosu dane z príjmov poukazovaného obciam pre centrá voľného času. Následkom toho by mohol byť nedostatok finančných prostriedkov pre centrum voľného času v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, v ktorej deti navštevujúce centrum voľného času nemajú trvalý pobyt.
Navrhuje sa preto na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane z príjmov obciam zbierať údaje o počte detí od piatich rokov, najdlhšie do dovŕšenia 25. roku veku, ktoré fyzicky navštevujú centrum voľného času na území obce bez toho, aby museli splniť podmienku trvalého pobytu na území obce, v ktorej sídli príslušné centrum voľného času. Bez evidencie osôb zapojených do záujmového vzdelávania v konkrétnych centrách voľného času totiž nie je možné adresné financovanie skutočne realizovanej záujmovej a rekreačnej činnosti, ani kontrola skutočne vynaložených finančných prostriedkov.
Na zamedzenie viacnásobného vykazovania toho istého žiaka, poslucháča alebo dieťaťa sa navrhuje, aby dieťa, žiaka alebo poslucháča mohol uviesť do zberu údajov len jeden zriaďovateľ základnej umeleckej školy, jazykovej školy, materskej školy alebo školského zariadenia v jednej základnej umeleckej škole, v jednej jazykovej škole, v jednej materskej škole alebo v jednom školskom zariadení.
Navrhovanou právnou úpravou sa tak docieli transparentnosť a adresnosť financovania záujmového vzdelávania v centrách voľného času a zároveň sa predíde viacnásobnému prispievaniu na záujmové vzdelávanie v centrách voľného času na jedno a to isté dieťa a s tým spojeným špekuláciám v súvislosti s fiktívnym zapisovaním detí do rôznych centier voľného času.
Bod 6. V čl. II štrnástom bode v § 6 ods. 12 písmeno d) znie:
"d) poskytne finančné prostriedky najmenej vo výške 90 percent z príspevku z výnosu dane z príjmov podľa osobitného predpisu na záujmové vzdelávanie detí do 15 rokov veku v centrách voľného času; podmienka poskytnutia finančných prostriedkov podľa prvej vety je splnená len v prípade, ak centrum voľného času zabezpečuje činnosti podľa osobitného predpisu pravidelne a v rozsahu najmenej 33 hodín ročne."
Poznámka pod čiarou k odkazom 30g a 30i znejú:
"30g) § 7a zákona č. 597/2003 Z. z. v znení zákona číslo, z roku 2012, to sa doplní a
§ 2 zákona č. 564/2004 Z. z. v znení zákona č. 548/2011 Z. z.
§ 2 ods. 1 písm. c) nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov.
30i) § 116 zákona č. 245/2008 Z. z. v znení zákona č. 390/2011 Z. z.".
Bod 7. V čl. II devätnástom bode v § 9 ods. 12 písm. d) znie:
"d) poskytne, d) poskytne finančné prostriedky najmenej vo výške 90 percent z príspevku z výnosov dane z príjmov podľa osobitného predpisu, poznámka pod čiarou 30a), na záujmové vzdelávanie detí nad 15 rokov veku v centrách voľného času; podmienka poskytnutia finančných prostriedkov podľa prvej vety je splnená len v prípade, ak centrum voľného času zabezpečuje činnosti podľa osobitného predpisu, poznámka pod čiarou 30i), pravidelne a v rozsahu najmenej 33 hodín ročne."
Spoločné odôvodnenie pre body 6 a 7: Vládny návrh upravuje, aby si každá obec a vyšší územný celok financovala náklady na záujmové vzdelávanie detí s trvalým pobytom na území obce v centrách voľného času bez rozdielu veku, vo vlastných centrách voľného času, v neštátnych centrách voľného času na deti do 15 rokov veku. Tento návrh, teda vládny, vychádza zo zberu údajov na účel ich rozdeľovania a poukazovanie výnosu dane obciam navrhnutom v § 7a zákona č. 597/2003 Z. z..
Vzhľadom na zmeny navrhnuté v tomto pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu v bodoch 2 až 5 v súvislosti so zberom údajov na účel ich rozdeľovania a poukazovania výnosu dane obciam a vyšším územným celkom podľa zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa navrhuje upraviť tiež kompetencie obce a samosprávneho kraja spojené s poskytovaním finančných prostriedkov na záujmové vzdelávanie v centrách voľného času. Navrhuje sa, aby obec a samosprávny kraj poskytovali finančné prostriedky na záujmové vzdelávanie detí v centrách voľného času bez nutnosti splnenia podmienky trvalého pobytu na území obce, v ktorej sídli príslušné centrum voľného času, v minimálne stanovenej výške, pričom podmienkou na poskytnutie týchto finančných prostriedkov bude zabezpečenie pravidelnej činnosti podľa § 116 zákona č. 245/2008 Z. z. a o výchove a vzdelávaní, to jest školský zákon, a o zmene a doplnení niektorých zákonov, a to pravidelne a v rozsahu najmenej 33 hodín ročne, čo predstavuje najmenej jednu hodinu počas týždňa v školskom roku.
Osem. Čl. III. znie: "Čl. III. Účinnosť. Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2013." Odôvodnenie: zákon sa schvaľuje po 1. septembri 2012 a spätne ovplyvní už prebiehajúci školský rok 2012/2013 so začiatkom 1. septembra 2012. Zmeny, ktoré sa v ňom navrhujú, spôsobia, že niektoré školské zariadenia nebudú financované z rozpočtu samospráv až do apríla 2013, čo je takmer koniec školského roka. Zmeny nie sú uvedené v pedagogicko-organizačných pokynoch pre rok 2012 až 2013, ktoré vydalo ministerstvo školstva pred začiatkom školského roka 2012/2013. Pri schválení zákona po 1. septembri 2012, ktorý zásadne mení pravidlá fungovania už v predchádzajúcom školskom roku, nie je možné plánovať školský rok, úväzky pedagógov, financovanie prevádzky škôl a školských zariadení. Účinnosť zákona je preto potrebné upraviť tak, aby sa zmeny týkali až školského roku 2013/2014 a aby sa zmeny mohli premietnuť do vyhlášok, nariadení a metodických pokynov, ktoré sú pre školy a školské zariadenia záväzné.
Pán spravodajca, nech sa páči.
Takže aj v prípade, že by ten systém, ktorý navrhujete, mal prejsť, ak by už len prešiel tento jeden pozmeňovák, tak po a), posunieme účinnosť tak, aby sa vedeli na to centrá voľného času a samosprávy pripraviť a po b), bude vytvorený priestor na to, že keď už ideme tak výrazne komplikovať situáciu a niektoré centrá voľného času naozaj budú musieť vyjednávať s desiatkami obcí o tom, akým spôsobom peniaze od nich na činnosť detí dostanú, tak aby to malo aspoň svoj metodický rámec a aby bol priestor na to, aby to mohlo byť usmernené konkrétnymi krokmi a nariadeniami ministerstva školstva.
Ďakujem veľmi pekne.
Vystúpenie v rozprave
19.9.2012 o 17:41 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predseda. Vážený pán predseda, pán minister, kolegyne, kolegovia, hostia, na začiatok by som pánu ministrovi rád poblahoželal k narodeninám včerajším. Dalo by sa pochopiť, pán minister, že keby ste si povedali, že už toho je na vás veľa a treba sa viacej venovať vnúčatám, že sa na to vykašlete, ale každopádne je to pekný vek a všetko najlepšie prajem.
Teraz k predmetnej veci. Už tu veľa vecí odznelo. Nerád by som ich opakoval, ale jedna vec sa ešte nespomenula. Ono vždy s tým súvisí, keď sa tento zákon mení, nariadenie vlády 668. Nariadenie vlády 668, ktoré na základe každej zmeny tohto zákona potom mení spôsob prerozdeľovania výnosov z daní na školské zariadenia, určuje koeficienty na každé jedno dieťa, ktoré navštevuje, či už materskú školu, alebo iné školské zariadenie, jazykovú školu a takisto centrá voľného času. Keď bol tento zákon zmenený naposledy, respektíve keď bol do roku 2010 zmenený predchádzajúcou vládou Roberta Fica, tak následne bolo aj zmenené práve toto nariadenie 668, kde kvôli tomu, že sa prestali financovať konkrétne deti v centrách voľného času a roztopí sa to vlastne na všetky existujúce deti v tých obciach, koeficient na centrá voľného času išiel z 3,2 na nejakých jedná celá niečo, ak si dobre pamätám. A predpokladám, že to isté nás čaká aj teraz, lebo inak by tie peniaze jednoducho nevyšli. Tie počty nám veľmi jasne hovoria, že zhruba každé tretie dieťa sa zúčastňuje aktivít, ktoré sú platené. A kým doteraz peniaze išli krát 3,2 na konkrétne dieťa, ktoré je zapísané v krúžku, tak teraz to pôjde roztopené na tretiny na každé jedno dieťa a tam práve príde ten problém, o ktorom sme toľko rozprávali, pán minister, čo sa týka tej medziobecnej spolupráce. Lebo keď my prídeme do situácie, že z nejakej obce, kde nám žije, dajme tomu, 1 000 detí, nám 40 z nich chodí do centra voľného času do okresného mesta, ktoré je najbližšie a kde chodia aj do školy, tak doteraz ten koeficient na každé jedno takéto dieťa, ktoré bolo zapísané v tom centre voľného času bol 3,2, to znamená, že dostalo nejaký obnos peňazí. Keď nám tých istých 40 detí bude chodiť vo vašom systéme, tak kvôli tomu, že ten koeficient, predpokladám, že poklesne, lebo inak by vám na to nevyšli peniaze, tak zrazu nám na to isté dieťa do toho istého centra voľného času, aj keby ten starosta dal všetky peniaze, ktoré mu na to dieťa prídu, tak by išla iba tretina. A dve tretiny z tých peňazí mu ostanú tak či tak v rozpočte obce a nepôjdu na aktivitu tohto dieťaťa. To je prvá vec.
Druhá vec. Napriek tomu, že som to opakoval niekoľkokrát, že som vyzýval aj pána ministra, aj iných zástupcov strany SMER, stále sme sa nedozvedeli, čo sa stane s peniazmi, ktoré prídu na činnosť detí do obce, ktorá je v nútenej správe. Nikto mi nedal odpoveď na túto otázku. A obcí v nútenej správe na Slovensku nie je tak málo. Čo sa stane s takými peniazmi, keď obec nemôže urobiť so všetkými príjmami, ktoré prichádzajú do rozpočtu, nič iné než splácať svoje vlastné dlhy. Akým spôsobom takáto obec môže peniaze, ktoré jej prídu na financovanie činnosti detí v centrách voľného času, tieto peniaze poukázať, keď jednoducho má zákonom zakázané narábať so svojím vlastným rozpočtom voľne, a tým pádom každé jedno euro, ktoré príde do jej rozpočtu, musí venovať na splácanie svojich dlhov. Ak sa mýlim, tak ma, prosím, opravte, ale opakujem to už štvrtý týždeň, ešte stále neprišiel zo strany SMER-u ani jeden hlások, ktorý by túto teóriu vyvrátil. Obávam sa, že spolu so zdanením dohodárov a s odvodovaním dohodárov, ktoré boli súčasťou predchádzajúceho konsolidačného balíčka strany SMER a ktoré dvíhajú odvodové zaťaženie zamestnávateľov, teda to znamená centier voľného času, pre ktoré mnohí učitelia a iní pedagogickí a nepedagogickí pracovníci pracujú hlavne na dohody, dvíhajú až o 30 percent. To je prvá rana istoty, ktoré centrá voľného času dostanú. Druhá je presne to, čo máme na stole teraz. A na základe týchto dvoch vecí si myslím, že len ignorant môže povedať, že nejdeme spraviť vec, ktorá je likvidačná pre mnohé centrá voľného času. My im jednoducho tak znepríjemňujeme administratívu a tak zvyšujeme náklady na prácu aj pedagogických aj nepedagogických zamestnancov, že len jednoduchým prepočtom bez akejkoľvek zmeny nastavenia prídeme na to, že mnohé centrá voľného času nebudú schopné ufinancovať svoje aktivity.
Mrzí ma, pán minister, že napriek deklarovanej otvorenosti a ochote zákon zmeniť, žiadne z doplňujúcich a pozmeňujúcich návrhov, ktoré sme podali s kolegami na školskom výbore, vám nestáli ani za to, aby ste sa k nim vyjadrili. Jednoducho, prišlo od opozície, nepodporíme, nezahlasujeme, basta, zvyknite si. To, že praktiky, ktoré zavediete do systému, budú nenapraviteľne likvidačné pre mnohých ľudí, ktorí v tom systéme musia pracovať, vás zjavne až tak netrápi. Ale tie pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, myslím, by mali tak či tak odznieť, preto v mene poslancov Národnej rady Jany Žitňanskej, Miroslava Beblavého, Petra Osuského, Martina Poliačika a Richarda Vašečku podávam pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, sa mení a dopĺňa takto:
1. V čl. I prvý bod sa vypúšťa. Odôvodnenie: Navrhovaná zmena reflektuje na úpravu v súvislosti so zmenami koncepcie určovania počtu tried prvých ročníkov stredných odborných škôl financovaných normatívnym financovaním z rozpočtovej kapitoly rezortu školstva navrhnutej v pozmeňovacom a doplňujúcom návrhu predloženom k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 184/2009 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Bod 2. V čl. I v jedenástom bode v § 7a ods. 1 sa za písmeno i) vkladá nové písmeno j), ktoré znie: "j) detí v centrách voľného času od piatich rokov veku najdlhšie do dovŕšenia 25. roku veku podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka". Doterajšie písmená j) a k) sa označujú ako písmená k) a l).
3. V čl. I v jedenástom bode v § 7a ods. 5 znie:
"(5) Ak žiak základnej umeleckej školy, poslucháč jazykovej školy, dieťa materskej školy, dieťa školského klubu detí, dieťa centra voľného času, dieťa školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie alebo plnoletá osoba navštevuje viac škôl alebo školských zariadení rovnakého druhu, zákonný zástupca dieťaťa, žiaka alebo poslucháča, zástupca zariadenia, v ktorom sa vykonáva ústavná starostlivosť, výchovné opatrenie, predbežné opatrenie alebo ochranná výchova, výkon väzby alebo výkon trestu odňatia slobody, alebo plnoletá osoba poskytne písomné čestné vyhlásenie jednej príslušnej škole a jednému školskému zariadeniu rovnakého druhu na započítanie dieťaťa, žiaka alebo poslucháča do zberu údajov podľa ods. 1 písm. a) až d), h) a j) a ods. 2 (ďalej len "čestné vyhlásenie pre zber údajov"). Čestné vyhlásenie pre zber údajov predloží riaditeľ príslušnej školy alebo školského zariadenia zriaďovateľovi. Čestné vyhlásenie pre zber údajov obsahuje:
a) identifikačné údaje o dieťati, žiakovi alebo poslucháčovi; meno a priezvisko, dátum a miesto narodenia, adresu pobytu a druh pobytu,
b) identifikačné údaje o zákonnom zástupcovi, ak nejde o plnoletú osobu, o zástupcovi zariadenia, v ktorom sa vykonáva ústavná starostlivosť, výchovné opatrenie, predbežné opatrenie alebo ochranná výchova, výkon väzby alebo výkon trestu odňatia slobody, ak poskytol súhlas na započítanie do zberu údajov, meno a priezvisko, adresu pobytu a druh pobytu a kontaktný údaj,
c) údaje o škole alebo o školskom zariadení, ktoré dieťa, žiak alebo poslucháč bude navštevovať; názov školy alebo školského zariadenia a
d) vyhlásenie, že súhlas na započítanie do zberu údajov poskytli lej jednej škole alebo jednému školskému zariadeniu rovnakého druhu."
4. V čl. I v jedenástom bode v § 7a sa vypúšťa odsek 9.
5. V čl. I v štrnástom bode § 9d znie:
"§ 9d
(1) Na účely rozdeľovania výnosu dane obciam v roku 2013 použije ministerstvo okrem údajov, ktoré poskytli zriaďovatelia škôl a školských zariadení a obce, podľa doterajších predpisov aj údaje poskytnuté na účely tvorby koncepčných materiálov a analytických materiálov ministerstva o:
po a) žiakoch základnej umeleckej školy v individuálnej forme vzdelávania a v skupinovej forme vzdelávania od troch rokov veku najdlhšie do dovŕšenia 25 rokov veku podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka, v cirkevných a v súkromných školách o žiakoch do 15 rokov veku,
po b) deťoch materskej školy podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka,
po c) poslucháčoch jazykovej školy do veku plnenia povinnej školskej dochádzky, najdlhšie do dovŕšenia 25 rokov veku podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka; v cirkevných školách a v súkromných školách o poslucháčoch do 15 rokov veku,
d) deťoch v centrách voľného času od piatich rokov veku najdlhšie do dovŕšenia 25. roku veku podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka."
Spoločné odôvodnenie pre body 2 až 5: Vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon 597 a zákon 596 v ustanovení § 7a upravuje zber údajov potrebných na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane obciam. Na základe týchto údajov sa následne rozdeľuje výnos dane z príjmov fyzických osôb podľa § 2 zákona č. 564/2004 Z. z. a nariadenie vlády č. 668/2004 Z. z..
V prípade centier voľného času sa v zmysle vládneho návrhu navrhuje prideľovať finančné prostriedky obciam na záujmové vzdelávanie v týchto školských zariadeniach podľa počtu obyvateľov s trvalým pobytom na území obce vo veku od 5 do 14 rokov k 1. januáru kalendárneho roka, v ktorom sa zisťovanie uskutočňuje. Podľa odôvodnení poskytnutých v dôvodovej správe k vládnemu návrhu, cieľom tejto zmeny je stabilizovať množinu detí, ktoré sa do počtu detí v centre voľného času budú započítavať, a odstrániť tak súčasný stav viacnásobného započítavania jedného dieťaťa do zberu údajov potrebných na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane obciam.
Dôsledkom úpravy navrhnutej vo vládnom návrhu, to jest nezapočítaním detí, ktoré fyzicky navštevujú centrum voľného času na území obce, v ktorej nemajú trvalý pobyt, sa zníži počet detí, ktoré môže zriaďovateľ vykázať na účely zberu údajov potrebných na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane z príjmov obciam. Reálne sa tým zníži výška výnosu dane z príjmov poukazovaného obciam pre centrá voľného času. Následkom toho by mohol byť nedostatok finančných prostriedkov pre centrum voľného času v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, v ktorej deti navštevujúce centrum voľného času nemajú trvalý pobyt.
Navrhuje sa preto na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane z príjmov obciam zbierať údaje o počte detí od piatich rokov, najdlhšie do dovŕšenia 25. roku veku, ktoré fyzicky navštevujú centrum voľného času na území obce bez toho, aby museli splniť podmienku trvalého pobytu na území obce, v ktorej sídli príslušné centrum voľného času. Bez evidencie osôb zapojených do záujmového vzdelávania v konkrétnych centrách voľného času totiž nie je možné adresné financovanie skutočne realizovanej záujmovej a rekreačnej činnosti, ani kontrola skutočne vynaložených finančných prostriedkov.
Na zamedzenie viacnásobného vykazovania toho istého žiaka, poslucháča alebo dieťaťa sa navrhuje, aby dieťa, žiaka alebo poslucháča mohol uviesť do zberu údajov len jeden zriaďovateľ základnej umeleckej školy, jazykovej školy, materskej školy alebo školského zariadenia v jednej základnej umeleckej škole, v jednej jazykovej škole, v jednej materskej škole alebo v jednom školskom zariadení.
Navrhovanou právnou úpravou sa tak docieli transparentnosť a adresnosť financovania záujmového vzdelávania v centrách voľného času a zároveň sa predíde viacnásobnému prispievaniu na záujmové vzdelávanie v centrách voľného času na jedno a to isté dieťa a s tým spojeným špekuláciám v súvislosti s fiktívnym zapisovaním detí do rôznych centier voľného času.
Bod 6. V čl. II štrnástom bode v § 6 ods. 12 písmeno d) znie:
"d) poskytne finančné prostriedky najmenej vo výške 90 percent z príspevku z výnosu dane z príjmov podľa osobitného predpisu na záujmové vzdelávanie detí do 15 rokov veku v centrách voľného času; podmienka poskytnutia finančných prostriedkov podľa prvej vety je splnená len v prípade, ak centrum voľného času zabezpečuje činnosti podľa osobitného predpisu pravidelne a v rozsahu najmenej 33 hodín ročne."
Poznámka pod čiarou k odkazom 30g a 30i znejú:
"30g) § 7a zákona č. 597/2003 Z. z. v znení zákona číslo, z roku 2012, to sa doplní a
§ 2 zákona č. 564/2004 Z. z. v znení zákona č. 548/2011 Z. z.
§ 2 ods. 1 písm. c) nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov.
30i) § 116 zákona č. 245/2008 Z. z. v znení zákona č. 390/2011 Z. z.".
Bod 7. V čl. II devätnástom bode v § 9 ods. 12 písm. d) znie:
"d) poskytne, d) poskytne finančné prostriedky najmenej vo výške 90 percent z príspevku z výnosov dane z príjmov podľa osobitného predpisu, poznámka pod čiarou 30a), na záujmové vzdelávanie detí nad 15 rokov veku v centrách voľného času; podmienka poskytnutia finančných prostriedkov podľa prvej vety je splnená len v prípade, ak centrum voľného času zabezpečuje činnosti podľa osobitného predpisu, poznámka pod čiarou 30i), pravidelne a v rozsahu najmenej 33 hodín ročne."
Spoločné odôvodnenie pre body 6 a 7: Vládny návrh upravuje, aby si každá obec a vyšší územný celok financovala náklady na záujmové vzdelávanie detí s trvalým pobytom na území obce v centrách voľného času bez rozdielu veku, vo vlastných centrách voľného času, v neštátnych centrách voľného času na deti do 15 rokov veku. Tento návrh, teda vládny, vychádza zo zberu údajov na účel ich rozdeľovania a poukazovanie výnosu dane obciam navrhnutom v § 7a zákona č. 597/2003 Z. z..
Vzhľadom na zmeny navrhnuté v tomto pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu v bodoch 2 až 5 v súvislosti so zberom údajov na účel ich rozdeľovania a poukazovania výnosu dane obciam a vyšším územným celkom podľa zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa navrhuje upraviť tiež kompetencie obce a samosprávneho kraja spojené s poskytovaním finančných prostriedkov na záujmové vzdelávanie v centrách voľného času. Navrhuje sa, aby obec a samosprávny kraj poskytovali finančné prostriedky na záujmové vzdelávanie detí v centrách voľného času bez nutnosti splnenia podmienky trvalého pobytu na území obce, v ktorej sídli príslušné centrum voľného času, v minimálne stanovenej výške, pričom podmienkou na poskytnutie týchto finančných prostriedkov bude zabezpečenie pravidelnej činnosti podľa § 116 zákona č. 245/2008 Z. z. a o výchove a vzdelávaní, to jest školský zákon, a o zmene a doplnení niektorých zákonov, a to pravidelne a v rozsahu najmenej 33 hodín ročne, čo predstavuje najmenej jednu hodinu počas týždňa v školskom roku.
Osem. Čl. III. znie: "Čl. III. Účinnosť. Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2013." Odôvodnenie: zákon sa schvaľuje po 1. septembri 2012 a spätne ovplyvní už prebiehajúci školský rok 2012/2013 so začiatkom 1. septembra 2012. Zmeny, ktoré sa v ňom navrhujú, spôsobia, že niektoré školské zariadenia nebudú financované z rozpočtu samospráv až do apríla 2013, čo je takmer koniec školského roka. Zmeny nie sú uvedené v pedagogicko-organizačných pokynoch pre rok 2012 až 2013, ktoré vydalo ministerstvo školstva pred začiatkom školského roka 2012/2013. Pri schválení zákona po 1. septembri 2012, ktorý zásadne mení pravidlá fungovania už v predchádzajúcom školskom roku, nie je možné plánovať školský rok, úväzky pedagógov, financovanie prevádzky škôl a školských zariadení. Účinnosť zákona je preto potrebné upraviť tak, aby sa zmeny týkali až školského roku 2013/2014 a aby sa zmeny mohli premietnuť do vyhlášok, nariadení a metodických pokynov, ktoré sú pre školy a školské zariadenia záväzné.
Pán spravodajca, nech sa páči.
Takže aj v prípade, že by ten systém, ktorý navrhujete, mal prejsť, ak by už len prešiel tento jeden pozmeňovák, tak po a), posunieme účinnosť tak, aby sa vedeli na to centrá voľného času a samosprávy pripraviť a po b), bude vytvorený priestor na to, že keď už ideme tak výrazne komplikovať situáciu a niektoré centrá voľného času naozaj budú musieť vyjednávať s desiatkami obcí o tom, akým spôsobom peniaze od nich na činnosť detí dostanú, tak aby to malo aspoň svoj metodický rámec a aby bol priestor na to, aby to mohlo byť usmernené konkrétnymi krokmi a nariadeniami ministerstva školstva.
Ďakujem veľmi pekne.
Autorizovaný
18:05
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:05
Ľubomír PetrákVystúpenie s faktickou poznámkou
19.9.2012 o 18:05 hod.
Ing. CSc.
Ľubomír Petrák
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Pán kolega, dve krátke poznámky. Prvá, počet obcí v nútenej správe v Slovenskej republike je celkom tri, slovom a písmom tri. To znamená, ak budeme strašiť naďalej týmito číslami, že ich je niekoľko desiatok alebo stovák, nie je to pravda, a ja vás chcem ubezpečiť, že aj v prípade, že budú presunuté finančné prostriedky, a to hovoríte pravdu, že nebudú môcť tie obce s nimi voľne nakladať, tak určite to bude menej ako jedno percento finančných prostriedkov z balíka, ktoré sú určené pre deti do pätnástich rokov, odtečú niekam inam, ako sú určené, voči tomu, čo dnes je cez tunelovanie verejných financií rôznymi centrami voľného času, ktoré tieto finančné prostriedky zneužívajú. Posunutie účinnosti, bod 2, áno, to, čo tvrdíte, je pravda, ale je tam aj bod b). Ak posunieme účinnosť tohto zákona o rok, tak umožníme, aby sa ďalší rok významným masívnym spôsobom tunelovali verejné financie, čo nemôže byť v záujme nikoho v tejto republike, a tobôž by za takýto návrh sa nemali zasadzovať poslanci Národnej rady, ktorí by mali dohliadať na to, aby boli verejné financie účelne vynakladané.
Autorizovaný
18:06
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:06
Michal BagačkaĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.9.2012 o 18:06 hod.
Mgr.
Michal Bagačka
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ja ako tiež zíram aj tu, že ako my pred tým pultom vieme narábať s tými číslami. Ja mám takisto informáciu, že v nútenej správe sú tri, tri obce, a vy, pán kolega, vy poviete len tak, možno päťsto obcí. Áno? (Reakcia z pléna.) Alebo možno ty si, tak pardon, päťsto obcí. Tak kúštik narábajme ako zodpovednejšie podľa mňa s tými číslami, lebo len tak od brucha seknúť, myslím si, že v Národnej rade nie je, nie je, nie je dobrá vec. Ale aj celkovo. Nehovorím, že aj niektoré návrhy nie sú dobré, ale aj vy teraz máte tie plné ústa, ako treba chrániť školy, deti, centrá voľného času, dokonca SaS minule bola v správach, že ako podporujú štrajk učiteľov. Ja štrajk učiteľov považujem za ešte vždy reakciu na vládnutie predchádzajúcej vlády v predchádzajúcich dvoch rokoch, pretože v tých dvoch rokoch, to môžem podľa seba zodpovedne povedať, ste pre školy a školstvo nespravili nič, nič, ničovaté nič. Možno tak, akurát tak tie elektronické žiacke knižky.
Ďakujem.
Autorizovaný
18:08
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:08
Ľubica RoškováMyslím si, že tieto mechanizmy vytvoria tlak na tie dobré, ale nielen na tie dobré, ale aj na všetkých poskytovateľov záujmového vzdelávania, a tým sa skvalitní ponuka a ich aktivita, zvýši sa záujem, a myslím si, že tie deti dostanú, a zároveň aj rodičia, tú informáciu a budú si môcť selektívne vyberať, lebo vieme, že dnes nie je až taký veľký problém dochádzky, lebo mnohé deti z dedín chodia aj do mesta a naopak. Takže toto ja nepokladám za problém, aby obce nechceli dávať peniaze na aktivity pre deti, ktoré sú v ich obci.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.9.2012 o 18:08 hod.
PhDr.
Ľubica Rošková
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Pán poslanec, ja len krátko k jednej poznámke. Stále tu je obava o zániku centier voľného času z nedostatku financií, že obce si nebudú plniť finančnú disciplínu smerom k centrám voľného času. Podľa mňa je to predčasné a neopodstatnené. Ja nie som starostkou, ale čo som sa doteraz stretla so starostami obcí, nemajú takú predstavu, ako vy si myslíte, že nedajú tieto peniaze na tie účely, ktoré pre tie deti sú potrebné. Myslím si, že budúcnosť ukáže, nakoľko sa tento systém financovania uvedie do praxe a nakoľko sa týmto postupom podľa mňa veľmi sprísňuje financovanie, stanovujú sa presné podmienky, presné pravidlá ich využívania, zjednocuje sa aj systém prijímania detí, aby neboli v centre voľného času aj v dvoch, troch, jedno a to isté dieťa zapísané.
Myslím si, že tieto mechanizmy vytvoria tlak na tie dobré, ale nielen na tie dobré, ale aj na všetkých poskytovateľov záujmového vzdelávania, a tým sa skvalitní ponuka a ich aktivita, zvýši sa záujem, a myslím si, že tie deti dostanú, a zároveň aj rodičia, tú informáciu a budú si môcť selektívne vyberať, lebo vieme, že dnes nie je až taký veľký problém dochádzky, lebo mnohé deti z dedín chodia aj do mesta a naopak. Takže toto ja nepokladám za problém, aby obce nechceli dávať peniaze na aktivity pre deti, ktoré sú v ich obci.
Ďakujem.
Autorizovaný
18:09
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:09
Peter OsuskýTento pozmeňovací návrh, ktorého som podporovateľ, sa pokúša nájsť inú cestu, ako ošetriť to, že niektoré obce a CVČ-čka, pripusťme, hanebne a podvodnícky zarábajú na fiktívnych čičikovských mŕtvych dušiach, už tu zmienených kolegom Froncom, a iní na to so závisťou pozerajú, lebo sa nedostanú k lizu. Nám ide o to, aby sa, pokiaľ možno, nerozdelila teraz tá možnosť lizu rovnomerne, a na konci budú tie deti, ktoré nedostanú to, čo by mali a mohli dostať, ak majú skutočne záujem o činnosť v CVČ.
A tu je jedna vec, ktorú by som rád povedal. Kolegovia hovoria, že sú tri obce v nútenej správe. Ani nemám dôvod kolegovi, podpredsedovi Petrákovi neveriť, viete len, Židia majú jedno veľmi múdre príslovie: "Kto zachráni jedného človeka, zachráni ľudstvo." A tá otázka sa tu vznáša. To dieťa z Devína, mestskej časti Bratislavy, ktorá je v nútenej správe, ktorého rodič platí poctivo dane, to bude ako ošetrené? A teraz je jedno, či tých obcí je 500 a tých detí 5000, alebo je to možno len 50 detí na Slovensku. Ako sú naplnené ich ústavné práva na rovnakú starostlivosť? A na toto ako odpovieme? (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.9.2012 o 18:09 hod.
MUDr. PhD.
Peter Osuský
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Nepochybne ani na jednej, ani na druhej strane sa nikto nevyjadruje v tom zmysle, že by doteraz neexistovali v centrách voľného času podvody. Žiaľbohu, je našou vlastnosťou, a tým sa možno líšime od Estóncov alebo Fínov, že máme tendenciu líznuť si, keď sa dá. Viete, len toto riešenie je také ako, keď vieme, že sa pri vratkách DPH robia podvody, tak by bolo snáď vhodným riešením zrušiť vratky DPH ako také, a tým pádom tento podvod zamedziť. Nikomu to nenapadlo, hoci to je tiež riešenie z tejto sorty.
Tento pozmeňovací návrh, ktorého som podporovateľ, sa pokúša nájsť inú cestu, ako ošetriť to, že niektoré obce a CVČ-čka, pripusťme, hanebne a podvodnícky zarábajú na fiktívnych čičikovských mŕtvych dušiach, už tu zmienených kolegom Froncom, a iní na to so závisťou pozerajú, lebo sa nedostanú k lizu. Nám ide o to, aby sa, pokiaľ možno, nerozdelila teraz tá možnosť lizu rovnomerne, a na konci budú tie deti, ktoré nedostanú to, čo by mali a mohli dostať, ak majú skutočne záujem o činnosť v CVČ.
A tu je jedna vec, ktorú by som rád povedal. Kolegovia hovoria, že sú tri obce v nútenej správe. Ani nemám dôvod kolegovi, podpredsedovi Petrákovi neveriť, viete len, Židia majú jedno veľmi múdre príslovie: "Kto zachráni jedného človeka, zachráni ľudstvo." A tá otázka sa tu vznáša. To dieťa z Devína, mestskej časti Bratislavy, ktorá je v nútenej správe, ktorého rodič platí poctivo dane, to bude ako ošetrené? A teraz je jedno, či tých obcí je 500 a tých detí 5000, alebo je to možno len 50 detí na Slovensku. Ako sú naplnené ich ústavné práva na rovnakú starostlivosť? A na toto ako odpovieme? (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Autorizovaný
18:12
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:12
Martin PoliačikA, pán Bagačka, vy mne idete vyčítať, že ledabolo narábam s číslami a s pojmami, a vy poviete, že sme za našej vlády neurobili nič? Ktorá vláda, prosím vás, pán Bagačka, dvihla učiteľom platy v priemere o 5,7 percenta? Kto to bol? Vláda Roberta Fica, alebo vláda Ivety Radičovej? A to je v priemere, kde niektoré skupiny pedagogických pracovníkov boli významne posilnené, hlavne mladí učitelia a učitelia, ktorí už majú niečo odučené. Takže štrajkovali proti vám, pán kolega, a proti tomu, čo pán Čaplovič teraz vyvádza na ministerstve. Nie proti tomu, čo tu robila vláda Ivety Radičovej. (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.9.2012 o 18:12 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
Tak postupne. Ľubo Petrák, aj keď sú iba tri, platí, čo povedal kolega Osuský, a na tých 30 percent si nereagoval, lebo presne tak to je, 30 percent z toho, čo ide teraz na jedno dieťa, aj keď to dieťa pôjde do iného centra voľného času, tak pôjde s ním len 30 percent. S tým súvisí aj to, čo hovorila pani Rošková. Ono vôbec sa nemusí práveže nič zmeniť. Pri všetkých súčasných nastaveniach, ktoré sú, tak vďaka zmene daní pre dohodárov, pri zmene odvodov pre dohodárov a tejto zmene, ktorá príde s týmto zákonom, sa objektívne pre súčasne existujúce centrá voľného času zmenia podmienky financovania. Budú mať jednoducho menej peňazí. To nemôžeme povedať, že uvidíme, čo sa stane. To je, ako keby ste povedali, no, tak dobre, poďme týmto všetkým atlétom dať teraz každému 20 kg betónu na nohy a uvidíme ďalší rok, ako budú behať. No, ručím vám za to, že väčšina z nich si doláme kosti za ten rok. Nemôžete proste prehliadať, že keď nastavujete nový systém, tak on má v sebe zakomponované také nástroje, ktoré znemožňujú tomu bežcovi, aby bežal a tomu centru voľného času kvôli nedostatku peňazí aby jednoducho fungovalo. To sa nedá povedať, že pozrime sa, ako funguje, ako to bude fungovať, keď vidíme, že tie nástroje jednoducho sú nastavené od začiatku zle.
A, pán Bagačka, vy mne idete vyčítať, že ledabolo narábam s číslami a s pojmami, a vy poviete, že sme za našej vlády neurobili nič? Ktorá vláda, prosím vás, pán Bagačka, dvihla učiteľom platy v priemere o 5,7 percenta? Kto to bol? Vláda Roberta Fica, alebo vláda Ivety Radičovej? A to je v priemere, kde niektoré skupiny pedagogických pracovníkov boli významne posilnené, hlavne mladí učitelia a učitelia, ktorí už majú niečo odučené. Takže štrajkovali proti vám, pán kolega, a proti tomu, čo pán Čaplovič teraz vyvádza na ministerstve. Nie proti tomu, čo tu robila vláda Ivety Radičovej. (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Autorizovaný