7. schôdza

11.9.2012 - 28.9.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

27.9.2012 o 15:13 hod.

Ing.

Maroš Kondrót

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:11

Otto Brixi
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán kolega Šebej, ja si vás teda ako starého Bratislavčana rozhodne vážim, ale v súvislosti s menovaním zástupcu primátora si nemyslím, že ste, na rozdiel od pani Vášáryovej, trafili klinec po hlavičke, a to z dôvodu, že takúto možnosť udáva samospráve, obciam zákon o obecnom zriadení s novelou zákona o meste Bratislava a zákona o meste Košice, sa iba dávajú do súladu tieto ustanovenia so zákonom, ktorý je v tomto prípade lex generalis.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.9.2012 o 15:11 hod.

JUDr.

Otto Brixi

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 15:11

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Pán poslanec reaguje na faktické poznámky, nech sa páči.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

27.9.2012 o 15:11 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:12

František Šebej

15:12

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Vyhlasujem všeobecnú rozpravu za skončenú. Chce k rozprave zaujať stanovisko pán navrhovateľ?
Nech sa páči.
Skryt prepis

27.9.2012 o 15:12 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 15:13

Maroš Kondrót
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Chcem sa poďakovať kolegom, ktorí vystúpili v rozprave aj vo faktických poznámkach, a vzhľadom na to, že si v druhom čítaní, myslím, tieto isté argumenty vypočujeme ešte raz a oveľa širšie, tak nebudem reagovať na mojich predrečníkov. A čo sa týka pána Budaja. Netuším, pani kolegyňa, netuším, či to je kvôli Budajovi. Nemyslím si to, že to je, nemyslím si, že to je o ňom. Počkajme si, až bude zákon platiť a uvidíme, či ste jasnozriví proroci, alebo chleboví proroci. Uvidíme. Takže, ja toľko. Ďakujem veľmi pekne ešte raz všetkým, ktorí vystúpili k tomuto návrhu zákona. Teším sa na druhé čítanie.
Vďaka.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

27.9.2012 o 15:13 hod.

Ing.

Maroš Kondrót

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:13

Erika Jurinová

Uvádzajúci uvádza bod 15:14

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pani predsedajúca. Ja by som využil túto možnosť, keďže naozaj tieto dva body veľmi spolu súvisia. Ja, samozrejme, aj uvediem tieto dokumenty, oba dokumenty a zároveň by som hneď v úvodnom slove doplnil úplne aktualizované závery prognózy daní a odvodov, ktoré sme zverejnili dnes na tlačovej konferencii a sú aj zhmotnené v komentári Inštitútu finančnej politiky. Samozrejme, aj s konkrétnymi dopadmi na rozpočet, aj čo sa týka roku tohto aj roku budúceho. Viete veľmi dobre, že správa o makroekonomickom vývoji a vývoji verejných financií sa predkladá ako iniciatívny materiál. Chcem podotknúť, že najnovšia, teda posledná vtedy známa prognóza, keď už hovoríme o dokumente, ktorý bol vypracovaný v júli tohto roku. Väčšina tých indikátorov naznačovala a stále naznačuje, že ekonomika by mala oproti roku 2011 mierne spomaliť, avšak jej rast je vyšší v porovnaní s očakávaniami v rozpočte. To treba proste potvrdiť. Slovenská ekonomika vzrástla v prvom štvrťroku roku 2012 medziročne o 3 percentá, z čoho sa určite všetci musíme tešiť. Bohužiaľ, vývoj v ďalších štvrťrokoch už nie je taký uspokojivý. Očakáva sa, že rast HDP za celý rok 2012 dosiahne úroveň 2,5 percenta, čo bolo potvrdené aj v makroprognóze v posledných dňoch. Pozitívnejšiu prognózu ovplyvnil najmä lepší než očakávaný vývoj vtedy vonkajšieho prostredia a lepší vývoj v prvom kvartáli tohto roka. Štruktúra ekonomického rastu však bude mať vplyv aj na daňové príjmy, keďže rast bude naďalej ťahaný predovšetkým zahraničným obchodom, ktorý úplne zodpovedá štruktúre našej ekonomiky. Hlavný fiškálny cieľ vlády na rok 2012 bol stanovený v rámci rozpočtu verejnej správy na roky 2012 až 2014 v podobe deficitu verejnej správy vo výške, v známom to čísle 4,6 percenta HDP. Na základe v súčasnosti dostupných informácií o pozitívach a rizikách rozpočtu sa očakáva nárast deficitu až na úroveň 5,3 percenta HDP. Boli údaje z júla tohto roku. Identifikované riziká rozpočtu, najmä nerozpočtovanie viacerých výdavkových položiek a nadhodnotenie niektorých príjmov, dokazujú, že rozpočtovaný cieľ nie je možné naplniť v rámci parametrov rozpočtu schváleného minulou vládou. Súčasná vláda však aj napriek nepriaznivému vývoju rozpočtu deklaruje záväzok, a ten záväzok stále môžem potvrdiť, dodržať rozpočtový cieľ na tento rok, čo si vyžaduje prijať dodatočné opatrenia v objeme 498,2 mil. eur. Opakujem opäť pohľad z júla tohto roku.
Medzi najväčšie negatíva v porovnaní s rozpočtom patrí zníženie daňových príjmov o 348 mil. eur ku koncu júla, povinnosť napríklad doplnenia núdzových zásob ropných výrobkov vo výške 95 mil. eur, riešenie nadkontrahácie v rámci Regionálneho operačného programu vo výške 76 mil. eur, výpadok príjmov z predaja licencií telekomunikačného operátora a digitálnej dividendy od telekomunikačného úradu s celkovým vplyvom 64 mil. eur, výpadok úrokových príjmov z prekročenia výdavkov na obsluhu štátneho dlhu v objeme 60 mil. eur, platby štátu na riešenie krízovej situácie v zdravotníctve, ktoré neboli rozpočtované priamo vo výške 50 mil. eur. Tieto peniaze boli odložené, samozrejme, v kapitole VPS na základe dohody pri schvaľovaní rozpočtu, uvoľňovanie zdrojov rozpočtu z minulých rokov očistených o presun do roku 2013 vo výške 50 mil. eur a napríklad aj nerealizácia predaja emisných kvót v sume 27 mil. eur. Uvedené negatíva budú do istej, a naozaj sú do istej miery kompenzované dodatočnými príjmami, najmä napríklad vyšším výnosom z dividend zo spoločností s majetkovou účasťou Fondu národného majetku vo výške 80 mil. eur, úspory z titulu nižšieho čerpania prostriedkov štátneho rozpočtu určených na spolufinancovanie a poskytovaných nad rámec spolufinancovania s celkovým vplyvom 194 mil. eur a úsporou vo výške 38 mil. eur na odvodoch do rozpočtu Európskej únie. Nevyhnutné opatrenia na dosiahnutie rozpočtovaného cieľa v objeme skoro 500 mil. eur budú pozostávať z reštriktívnych opatrení v štátnom rozpočte a prehodnotenie niektorých výdavkových titulov.
Toľko k správe, ktorú sme schválili na vláde a bola posunutá, samozrejme, aj na rokovanie parlamentu. Veľmi dobre viete, že na túto krízovú situáciu sme reagovali prijatím opatrení balíka v objeme skoro 600 mil. eur, ktorý pozostával aj z jednak skoro z 50 percent z dodatočných príjmov do štátneho rozpočtu už v tomto roku na základe už aj prijatej legislatívy. Ďalšia časť vo výške 300 mil. je na strane šetrenia, respektíve riešenia výdavkových titulov, ktoré som spomínal. Problémom, ktorému ale čelíme v posledných hodinách, a to je úplná aktualizácia čísel, ktoré som, možno ste aj cítili z hlasu, že som ich spochybnil priamo v tom úvodnom slove, je ten, že dnes čelíme opäť úplne inej realite. Asi viete, že minulý týždeň bola schválená prognóza, takzvaná makroekonomická prognóza, ktorá síce ponecháva vývoj makroekonomického vývoja v tomto roku na veľmi úspešných a prijateľných číslach, okolo 2,5 percenta. Problémom ale je, že makroekonomická prognóza na budúci rok sa znižuje z 2,6 na 2,1 percenta. Samozrejme, aj s dopadmi na výber daní a odvodov. Je tu otázka, ku ktorej sa musíme, samozrejme, neustále vracať, a to je tá, ako udržať jednak cieľ 4,6 percenta, ktorý považujeme stále za nespochybniteľný, aj keď tento cieľ bol vytýčený predchádzajúcou vládou, a ako sa dostať k cieľu, k deficitu 2,94 percenta, na ktorom pracujeme a ktorý predložíme 10. októbra. Bola tu makroekonomická prognóza, z ktorej sme mohli tušiť, že dôjde k ďalšiemu výpadku daní, ale musím povedať, že závery takzvanej prognózy, ktorá odhaduje výber daní a odvodov, že tá naozaj prekonala očakávania v negatívnom slova zmysle. Ak by som to povedal úplne otvorene, oproti rozpočtu, ktorý bol schválený v tejto snemovni na rok 2012, máme celkový prepad daňových a odvodových príjmov k dnešnému dňu vo výške 494 mil. eur. To je proste mínus na tejto strane. Zároveň ak máme to posudzovať z pohľadu prípravy rozpočtu na budúci rok, tak oproti plánu, ktorý bol, samozrejme, schválený tiež predchádzajúcou vládou na rok 2013, sú tu nižšie príjmy o 380 mil. eur. Toto je proste problém. Jeden problém týkajúci sa tohto roka, na ten máme čas, samozrejme, do konca tohto roka, ale problém výpadku príjmov oproti pôvodným prognózam o 380 mil. na budúci rok je problém, ktorý de facto musíme naozaj vyriešiť do 10. októbra, keď budeme schvaľovať štátny rozpočet vo vláde. Treba, ak porovnávame konkrétne závery konkrétnej, poslednej prognózy, tak musím oznámiť zníženie príjmov verejnej správy na tento rok vo výške 160 mil. eur. To je o 0,2 percenta HDP. Detaily sa dočítate takisto v komentári Inštitútu finančnej politiky. Problém, ktorý vznikol, je nasledovný. Jeden problém je, samozrejme, zníženie príjmov z titulu makroekonomickej prognózy. Ten je asi v objeme 80 mil. eur. Oveľa väčší problém ale nám spôsobuje výpadok, alebo prepad dane z príjmov právnických osôb. Totiž na základe prípravy dokumentov na jesennú notifikáciu došlo k zisteniu, že celková báza dane z príjmov právnických osôb je nafúknutá v minulom roku o 91 mil. eur. Problémom je, samozrejme, to, že sme sa dostali k predmetným analytickým podkladom, to znamená k jednotlivým výkazom daňových priznaní namiesto júla až v septembri a to je proste z dôvodu, ktorý veľmi dobre poznáte. Podobná situácia sa stala pri vývoji dane z príjmu, dane z pridanej hodnoty, kde takisto sme museli v podstate, a to bola v júli oznámená nepríjemnosť, že minimálne 74 mil. eur budeme musieť akruálne míňať z roku 2011, pretože tam boli koncom roka minulého otvorené stovky, možno tisícky kontrol, ktoré na základe zadržania vratiek DPH, ktoré sa kvôli situácii v daňovej správe nepodarilo vrátiť do konca marca tohto roku, a tým pádom podľa pravidiel metodiky ESA 95 nepatria do minulého roku. A tým pádom aj tieto príjmy nemôžeme považovať, ten výber DPH, ktorý je sťahovaný k minulému roku bude musieť byť o to skrátený. Takže ak mám hovoriť o dani z príjmov právnických osôb, je to opäť nepríjemné prekvapenie, ktoré jednak si vyžiada zmenu notifikácií deficitu za minulý rok, na čom sa momentálne v týchto dňoch pracuje aj v spolupráci so štatistickým úradom. A celkový deficit za rok 2011 pôjde tiež smerom hore, niekde na úroveň 4,9 až k 5 percentám, podľa konkrétnych rokovaní s Eurostatom a na údajovej základni stále pracujeme, čo, samozrejme, nie je dobrá správa a je aj istým reputačným nákladom na vrub Slovenskej republiky. Čo je oveľa väčší problém, viete, lebo pri tomto by som sa mohol uspokojovať nejakým spôsobom na úkor mojich predchodcov, respektíve na úkor predchádzajúcej vlády. Ale to je málo, pretože čo je oveľa väčší problém, že nám klesá báza na výpočet dane z príjmov právnických osôb. A to je tých 91 mil., o čo je, samozrejme, ponížený aj rok 2012 aj rok 2013. To, k čomu sa celkovo z hľadiska prepočtu daňových a odvodových príjmov chcem dopracovať, je nasledovné. Ak sme hovorili, že dodatočné úsilie, ktoré musí vláda vykonať, aby udržala deficit na úrovni 4,6 percenta, je niekde okolo 500 mil. eur. Po tejto poslednej prognóze sa pridáva ďalších 173 mil. eur, a to hlavne z titulu teda prepadu odhadu daní už na tento rok. To je celkové zhoršenie fiškálneho rámca a ďalšia zlá správa je, že z titulu tej istej prognózy musíme zhoršiť aj fiškálny rámec na budúci rok o ďalších 188 mil. eur. Čiže ak máme dneska na vláde návrh rozpočtu, ja som sám pomenoval za technický, ten premietal aktualizáciu makroekonomických prognóz a následne vývoja daní a odvodov k júlu tohto roku. Zároveň tam bola premietnutá prijatá legislatíva v tomto parlamente do začiatku augusta tohto roku. Viete veľmi dobre, že na základe tohto rozpočtu nám chýba do splnenia cieľa 2,94 percenta deficitu HDP 630 mil. eur. A to sme chceli riešiť kombináciou škrtania niektorých výdavkových titulov, ale aj napríklad novely zákona o dani z príjmov, s ktorou prídem do parlamentu v ďalšom mesiaci a bude sprevádzať aj štátny rozpočet. Tak oproti týmto 630, to úsilie musíme zvýšiť o tých 188 mil., ktoré tu spomínam. Čiže momentálne nám na dosiahnutie cieľa chýba 820 mil. eur v dnešnom dni a 10. októbra tento problém musí byť vyriešený, pretože potvrdzujem, či už z pozície, tak ako som to dnes povedal na tlačovej konferencii, alebo z tohto miesta, cieľ 22,94, minimálne tento cieľ je nespochybniteľný. My si nemôžeme dovoliť žiadny krok na bok, bokom, ktorý by spochybnil tento cieľ z hľadiska udržania kredibility a schopnosti sa financovať, udržania možno takých úrokov, ktoré platíme za emitované dlhopisy, akých sme sa dožili minulý týždeň, keď sme štvorročný dlhopis predávali za 1,8 percenta a v apríli to bolo za 2,6, čo je pri tých veľkých objemoch, samozrejme, veľký rozdiel. Minimálne z tohto dôvodu to má význam. Ja som sem rovno prišiel, a preto som aj meškal z rokovania rady ZMOS-u, pretože nastal čas, keď sa musíme obrátiť aj na samosprávu, pretože, tiež to hovorím úplne otvorene, a apoliticky, zatiaľ všetky prognózy, ktoré zhoršovali príjmy a, samozrejme, zhoršovali ich aj na strane samosprávy, tak vznikajúci deficit, prepad, bol prenesený do deficitu verejnej správy. No, ale v tejto situácii, v ktorej sa nachádzame, to znamená koncom septembra tohto roku a naozaj, dva týždne pred rokovaním o rozpočte na vláde musíme požiadať, a už sme tak aj urobili, požiadať samosprávu o to, aby prispôsobila svoje správanie. To znamená správanie hlavne v tej výdavkovej oblasti a situácii, ktorá nastala. Pretože, mohol by som o tom hovoriť a predchodca určite potvrdí, že napríklad o východiskách rozpočtu bola pozícia samosprávy pozitívna, týmito prepočtami bez zmeny správania sa dostávajú do hlbokého deficitu. Viac sa to týka vyšších územných celkov ako samotných miest a obcí. Ale je to konkrétny problém, ktorý musíme riešiť. Ak hovoríme o reakcii vlády, viete veľmi dobre, že som bol zaviazaný uznesením vyviazať 120 mil. eur, čo urobím zajtra po dohode, samozrejme, s rezortmi. O konkrétnych veciach potom zrejme ešte budeme tu v rozprave hovoriť. Urobím tak a vzhľadom na posledné čísla, posledné údaje budem musieť v tomto pokračovať. To znamená, oznamujem to úplne oficiálne, budem musieť na vládu predložiť ďalšie viazanie výdavkov ešte v tomto roku a bude tu smerovať, samozrejme, aj výzva k samospráve z hľadiska jej správania do konca roku, to znamená na posledný štvrťrok tohto roku. A čo sa týka prípravy samotného rozpočtu, tak tam som už urobil dnes verejné vyhlásenie, že ten gap, to premostenie, ktoré ešte musíme urobiť, a samozrejme, priznávam to, prekvapilo nás to v týchto hodinách, tak už sa nemôže udiať na úkor daní. Znamená ak sem aj prichádzam a prídem s novelou zákona o dani z príjmu, tak oproti oznámeným zámerom v tejto veci už nič meniť nebudeme. To znamená, bude to musieť byť na úkor výdavkov, existujúcich výdavkov, dodatočných nedaňových príjmov, hlavne na strane štátnych a pološtátnych podnikov, cieľa predaja napríklad digitálnych licencií a dohody a v spolupráci so samosprávami, ako sa budeme, oni aj my, správať v budúcom roku. Toľko na úvod. To zvyšné, budem zrejme reagovať na vystúpenie ďalších rečníkov.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

27.9.2012 o 15:14 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:27

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Ďakujem pánovi predkladateľovi. Poprosím spravodajcu, aby nám predniesol správy.
Nech sa páči, pán poslanec Duchoň.
Skryt prepis

27.9.2012 o 15:27 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 15:31

Daniel Duchoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som vystúpil ako spravodajca a predniesol správu výboru pre financie a rozpočet o výsledku prerokovania Správy o makroekonomickom vývoji a vývoji verejných financií za prvý polrok 2012 a predikcii vývoja do konca roka. Správu o makroekonomickom vývoji pridelil predseda Národnej rady rozhodnutím č. 157 zo dňa 2. augusta 2012 výboru pre financie a rozpočet do 10. septembra 2012. Ako gestorský výbor určil Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, ktorý pripraví správu o výsledku prerokovania a návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady určený výbor prerokoval správu o makroekonomickom vývoji a vývoji verejných financií a prijal k nej uznesenie č. 72 zo dňa 6. septembra 2012, ktorým ju zobral na vedomie. Zároveň odporučil Národnej rade Správu o makroekonomickom vývoji a vývoji verejných financií vziať na vedomie. Zo strany výboru ani poslancov neboli predložené iné stanoviská, pripomienky či pozmeňujúce, alebo doplňujúce návrhy. Gestorský výbor schválil informáciu uznesením č. 75 zo dňa 10. septembra 2012. Určil poslanca Daniela Duchoňa za spravodajcu výboru. Výbor ho poveril, po prvé, predniesť správu výboru na schôdzi Národnej rady, po druhé, navrhnúť Národnej rade postup pri hlasovaní. A teraz mi dovoľte, aby som predniesol správu Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet o výsledku prerokovania Správy vlády Slovenskej republiky o opatreniach na udržanie plánovaného deficitu verejných financií na rok 2012. Správu vlády Slovenskej republiky pridelil na prerokovanie predseda výboru Národnej rady rozhodnutím č. 202 zo dňa 7. septembra 2012 výboru pre financie a rozpočet do 18. septembra 2012. Ako gestorský výbor určil Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, ktorý pripraví správu o výsledku prerokovania. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady určený výbor prerokoval správu vlády o opatreniach na udržanie plánovaného deficitu verejných financií na rok 2012 a prijal k nej uznesenie č. 78 zo dňa 13. septembra 2012, ktorým ju zobral na vedomie. Zároveň odporučil Národnej rade správu vlády o opatreniach na udržanie plánovaného deficitu verejných financií vziať na vedomie. Zo strany výboru, ani poslancov neboli predložené iné stanoviská, pripomienky či pozmeňujúce, alebo doplňujúce návrhy. Gestorský výbor schválil informáciu uznesením č. 79 zo dňa 13. septembra 2012, určil poslanca Daniela Duchoňa za spravodajcu výboru. Výbor ho poveril predniesť správu výboru na schôdzi Národnej rady, po druhé, navrhnúť Národnej rade postup pri hlasovaní. Návrh uznesenia Národnej rady je prílohou tejto správy.
Pani predsedajúca, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

27.9.2012 o 15:31 hod.

Ing.

Daniel Duchoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:31

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán spravodajca.
Otváram týmto všeobecnú rozpravu k obidvom bodom sme dostali písomné prihlášky. K obidvom bodom sa prihlásil pán poslanec Ivan Mikloš za klub SDKÚ, ďalší prihlásený v rozprave Jozef Mikuš.
Takže nech sa páči, pán poslanec Mikloš.
Skryt prepis

27.9.2012 o 15:31 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom