18. schôdza

13.6.2017 - 21.6.2017
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2017 o 12:43 hod.

JUDr.

Miroslav Číž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 12:09

Eduard Heger
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, vážení hostia na balkóne, vážený pán predkladateľ, som rád, že sa môžem vyjadriť k tomuto návrhu. A na úvod by som chcel povedať, že máme dobrú správu, a som rád, že tu sedí celkom zaujímavá skupinka. Keď sa bavíme väčšinou o financiách, tak tu máme podstatne menšie fórum.
Chcem povedať, že máme dobrú správu, pretože máme dosť peňazí na to, aby sme mohli stavať cesty, aby sme mohli stavať diaľnice. Toto je, myslím si, že úplne kľúčové si povedať a kľúčové je si povedať, že nám záleží aj v opozícii, ako som komunikoval aj s kolegami zo SaS alebo aj z iných strán, nám záleží na tom, aby sa ľudia vozili po kvalitných cestách, aby táto výstavba diaľnic pokračovala, aby sa sľuby, ktoré boli mnohokrát odkladané, naplnili. A dokonca už rok, čo som tu ja, sa snažíme poukázať na to, že sa to dá.
Ja som veľmi prekvapený týmto návrhom aj tým, ako ho prezentujete. A teraz naozaj budem, budem možno menej odborný, ale o to viac osobný. Ja nemám pocit, že my sa tu chceme baviť vecne. A aj tie argumenty, ktoré ste použili, tomu dosť veľmi nasvedčujú. A preto vás chcem teraz tak pozvať, že poďme si teda naliať trošku čistého vína.
Začnem oslovením: Vážený pán župan Blanár, vážený pán župan Chudík, vážený pán župan Baška, vážený pán župan, pán kandidát na župana Raši, vážení kolegovia predkladatelia tohto uznesenia, ako tomu máme rozumieť, že župani, kandidáti na županov zo strany SMER sú predkladateľmi uznesenia na uvoľnenie dlhovej brzdy na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest? Ako tomu máme rozumieť my, ktorí sedíme na výbore pre hospodárske záležitosti, kde máme pod správou aj ministerstvo dopravy? Prečo tu dnes nesedí pán Árpád Érsek, ktorého prvotnou prioritou by to malo byť? Veď to je jeho rezort. Prečo páni kandidáti a súčasní župani dnes, v júni, predkladajú na schôdzu uznesenie? Prečo v septembri to má byť nachystané?
Kolegovia, na úvod, som rád, že tu sedí pán Kamenický z finančného výboru, pretože sa budem opierať o určité čísla a tento kvalifikovaný človek, verím, že bude dozerať na to, či hovorím dobre. Rozmýšľal som, kto z koalície tu bude dnes dozerať na to, ak budem hovoriť niečo o doprave, a bude korigovať správnosť mojich údajov. Úprimne, nevidím takého človeka, ktorý by bol taký, taký vypuklý ako napríklad kolega Ivan alebo kolega Marosz z našich radov, ktorí sa naozaj reálne o dopravu zaujímajú celý rok, odkedy som ja v parlamente, a prinášajú, Igor Janckulík tu sedí, má na starosti rýchlostné cesty, ak to správne mám, ale tak bavíme sa tu o väčšom, väčšom trošku súste, takže možno práve kolega Janckulík bude takým dobrým z vašich radov, ale neni tu dnes ani minister financií, ale teda verím, že pán kolega Kamenický ho dobre zastúpi a teda, ako hovorím, nemáme tu pána ministra dopravy.
Tak sa poďme teraz trošku pozrieť na to, ako to vyzerá s naším rozpočtom, pretože keď sa chceme baviť o uvoľnení dlhovej brzdy, musíme si jasne povedať, kde sa nachádzame. Nachádzame sa v dobe ekonomického rastu. Teraz v pondelok bola tlačová správa, teda pardon, tlačová beseda pána premiéra Roberta Fica spolu s pánom ministrom Petrom Kažimírom, kde prezentovali, prezentovali budúce prognózy. Na rok 2018 4,2-percentný rast. Kolegovia, toto je úžasný rast. Keď si pozrieme rasty ekonomík v Európskej únii, tak toto je naozaj nadpriemer. Nad tri percentá. A tu hovoríme nad 4 percentá. To je naozaj silné. V roku 2019 4,4 % rast. Toto sú roky, ktoré nás čakajú. Rast nominálnych miezd, v roku 2018 prognóza 4,6 %, v roku 2019 4,8 percent. Opäť dobré čísla, dobré prognózy. Vďakabohu za ne a vďaka ľuďom, pretože pán premiér povedal, a je to pravda, že ekonomiku ťahá domáci dopyt a spotreba domácností. Tak si poďme teda povedať, čo to znamená. Čo tieto čísla a táto informácia znamená?
Keď ekonomiku ťahá domáci dopyt a spotreba domácností a budú vyššie mzdy, bude vyššia spotreba domácností. Keď je vyššia spotreba domácností, čo to znamená? Znamená to viac daní, väčší výber DPH, pretože spotreba znamená, že ľudia míňajú peniaze a DPH je uplatňovaná na všetko, na čo míňajú svoje peniaze. Takže väčší výber DPH. Ak bude rast nominálnych miezd, čo to znamená? Väčší výber daní, pretože tie príjmy sa zdaňujú. Čiže bude väčší príjem z daní. Toto je prognóza.
Poďme sa však pozrieť, toto je májová prognóza, čiže nové prekvapenia, z ktorých sa môžme tešiť a ktoré sú z mája. Čiže keď sa tvoril rozpočet, ktorý sme tu v novembri schvaľovali; neviem teda, či to môžem použiť ako ukážku, ale tak budem taký opatrný, akože z toho čítam; na rok 2017 až 2019, vtedy táto májová prognóza ešte nebola známa. A tak vám teda prečítam, čo plánovalo ministerstvo financií, aké príjmy. A nie aby, ani len aké príjmy, aký nárast v príjmoch. Na rok 2017 máme plánované daňové príjmy štátneho rozpočtu. Štátneho rozpočtu, budem čítať, dobre? Čiže nebudem do toho rátať daňové príjmy obcí ani daňové príjmy VÚC. Daňové príjmy štátneho rozpočtu 11 mld. 668 mil. 928-tisíc. V porovnaní s týmto rokom je to nárast cez 300 mil. eur. Tristo miliónov eur nám naplánovalo ministerstvo financií viac peňazí do rozpočtu, ako máme tento rok. Čiže už vidíme, tu nám prichádza 300 miliónov. Z májovej prognózy vidíme, že to bude viac, lebo ekonomike sa darí, ľudia viacej míňajú.
V roku 2018 je naplánovaných 12 mld. 240 mil., čo je, ak dobre rátam, necelých 600 mil. viac oproti roku 2017. Šesťsto miliónov. Bude viac, čiže tristo plus šesťsto. Sme v roku 2018. To ešte stále môžu byť prognózy, ktoré to budú upravovať. A keď sa pozreme na históriu z posledných dvoch rokov, ako nás prekvapilo milo naše podnikateľské prostredie a ľudia, ako priniesli viac daní, ako sa prognózovalo, tak len na doplnenie trošku viac čísel, ale ide o to, aby sme chápali tú dynamiku.
V roku 2015 nám natieklo do rozpočtu o 898 mil. viac, ako bolo prognózované, a v roku 2016 o 721 miliónov. To je koľko kilometrov diaľnic, kolegovia? Záleží, ako, čo stojí kilometer, že? Ale k tomu sa, k tomu sa vrátime.
A poďme sa pozrieť teda na rok 2019, keďže tu máme tú prognózu; 12 mld. 923 mil., čo je ďalších necelých 700 miliónov. Takže 300 plus 600 plus 700. Toto sú rastúce plánované príjmy ministerstvom financií, ktoré budú natekať do rozpočtu. Takže, a to ešte opäť len pripomeniem tú prognózu, ktorá tu hovorí, že peňazí bude viac, pretože ekonomika naozaj napreduje nad očakávania.
To ešte nerátam jedno dôležité opatrenie, ktoré je tu dôležité spomenúť, lebo veľa sa o ňom bavíme práve my ľudia, ktorí sa vyjadrujeme k financiám, pretrvávajúci boj proti daňovým podvodom na DPH. Nové opatrenia, ktoré prichádzajú, pán minister Kažimír rád ukazuje Mariánsku priekopu, neviem, či to správne citujem, ako sa z nej dostávame, ako každým rokom máme menšiu DPH gap, ako opatrenia, ktoré zavádzame a budeme zavádzať, teda budete zavádzať, vláda, prinesie vyšší výber DPH nielen kvôli tej vyššej spotrebe, ale kvôli efektivite. Čiže nielenže bude vyšší výber kvôli tomu, že ľudia viac míňajú, ale kvôli tomu, že to je efektívnejšie, čiže dolapíme tých, ktorí, alebo pár z nich, ktorí majú ešte to pokušenie DPH uhýbať. Takže tam sú ďalší, príliv DPH. Nehovoriac o tom, že ak by sme sa dostali na priemer v Európskej únii vo výbere DPH, tak tam máme medzeru 1,5 mld. eur. Ale to je na dlhšiu diskusiu a to vás nechcem zaťažovať.
Tu som teraz hovoril o príjmoch. Chceme sa baviť o tom, že poďme sa viac zadlžiť, ale príjmy nám tu padajú zľava, sprava. A to vôbec nehovoríme o výdavkoch. A tu len môžem povedať to, čo hovorí aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, že tam sú ďalšie rezervy. Nemalé rezervy. Nemalé rezervy. Dokonca to odporúča aj Európska komisia.
Áno, a dovolím si to tu povedať, môžte ďakovať vášmu pánovi ministrovi financií, že robí to, čo robí s tým rozpočtom, vďaka tomu, že vy míňate, ako míňate. Ako v tomto naozaj teraz tak uvoľnene poviem, čaruje miestami, ako dokáže plniť tie parametre napriek tomu, že používate prostriedky, ako používate. Hovorím to preto, pretože Európska komisia tiež poukazuje na to, že je čas, aby sa začala robiť revízia výdavkov v našom rozpočte, že už je ten čas, toto je ten čas.
A poviem príklad len tak, aby som uzavrel túto časť môjho príhovoru. Predstavme si, že manžel, partner proste, nažívajúci so svojou partnerkou, na jednej strane sa každý rok pochváli svojej manželke, ako mu rastie plat každým rokom. Každým rokom má vyšší plat o 200, 300 euro. Ale vzápätí hovorí tej manželke: "No vieš, miláčik, ale keď chceme ísť na dovolenku, musíme si na to požičať." A toto je hospodárenie našej vlády.
My na jednej strane tu máme naozaj ekonomický rast, máme tu veľmi dobré prostredie, v ktorom sa nachádzame. Ja osobne si myslím, že je to vďaka tomu, že tu máme poctivých podnikateľov, ktorí budujú túto krajinu a podnikateľské prostredie a platia dane. Máme tu kvalitných a pracovitých ľudí a sme súčasťou Európskej únie a eurozóny. Toto sú dôležité kľúčové faktory, ktoré napomáhajú tomu, že na Slovensku sa nám darí. Ale na druhej strane stále nemáme dosť. Stále nemáme dosť. Máme, máte deravé vačky, a pritom tento rok sme sa dopočuli, že desať štátov Európskej únie dosiahlo minulý rok prebytkový rozpočet. Čím to je?
Poďme sa teraz však pozrieť trošku na dopravu, pretože tej sa to týka. Samotné ministerstvo dopravy. Páni župani, ministerstvo dopravy má pretrvávajúce veľké problémy. Dokazuje, že nevie hospodáriť s peniazmi a s nemalými peniazmi, s veľkými peniazmi, s najväčšími peniazmi, alebo je jedným z najväčších poberateľov európskych peňazí a stále nevieme dostavať tú diaľnicu, stále nevieme dostavať tie kľúčové úseky, pretože staviame korčuliarske dráhy. A iné podobné veci. Plánujeme veci, ktoré chceme postaviť a investujeme do nich, ktoré teraz ani nepotrebujeme, možno ich budeme potrebovať za 10 rokov, ale poďme to rozostavať. Poďme to rozostavať. Viete, to je ako keby ste, sa vám narodí dieťa a vy sa rozhodnete, že mu kúpite auto. Takto funguje ministerstvo dopravy. Načo potrebuje narodené alebo šesťročné dieťa auto? Veď viem, že najbližších 12 rokov na ňom nebude môcť jazdiť. A toto je realita. A to hovorím ako človek, ktorý sa o ministerstvo dopravy zaujíma.
Možno si poviete, že to je príliš nadnesené, že to tu len tliacham nejaké populistické reči. No nie! Kolegovia, ak si to myslíte, tak poďte, poďme sa pozrieť na ministerstvo, poďme sa hrabať v tom, ako funguje ministerstvo, a sami zistíte a vytriezviete, že toto nie sú len populistické reči, že toto je realita, že toto je skutočná realita. Že tu sú priority a váš dokument o tom hovorí, páni kolegovia župani. Kde sú tu priority? Čo všetko ste sem dali? Však vy ste sem dali všetko. Samotné ministerstvo, hovorím trošku nadnesene, samotné ministerstvo pripravuje naozaj mnohé veci, ktoré sú tou dobrou paralelou k tomu dieťaťu a k tomu autu a ktoré nepotrebuje teraz pripravovať a nepotrebuje do toho investovať peniaze, avšak investuje, či už do práce, či už do projektovej dokumentácie, je to balík okolo 1,5 mld. eur, ktorý sa, celkovo, aj na tie prioritné, ale aj na tie stredne prioritné a aj na tie nízko prioritné.
Ďalšia vec. A tu by som chcel povedať, opäť ostanem ešte pri doprave, pred rokom sme počúvali programové vyhlásenie vlády, ktoré malo veľmi taký veľký nadpis alebo motto alebo akokoľvek by sme to nazvali, že je to programové vyhlásenie "vlády kontinuity a pokroku". Vzápätí sme sa ocitli v tom, že vidíme nomináciu na ministra zdravotníctva krízového manažéra: Kolegovia, my sme tu boli aj posledné štyri roky, keď ste vládli. Vy ste priviedli zdravotníctvo do takého stavu, že ste museli najať krízového manažéra! Prepáčte, o čom to vypovedá? O čom to vypovedá? Áno, môžme sa tu doťahovať, a častokrát to aj robíme, o vecných argumentoch. Ale to sa ponárame hlbšie, ale keď sa naozaj na to pozrieme filozoficky, o čom to vypovedá? Keď štyri roky vládne SMER a po štyroch rokoch musí nominovať krízového manažéra, osem rokov, ďakujem pekne, osem rokov s malou prestávkou, ale to viem, že tuto potom príde ten argument s tou malou prestávkou a Radičovou a čo všetko do toho, lebo to je dobrý argument. Tak radšej sa držím tých štyroch, ale ďakujem za korekciu.
A teraz vidíme, druhá kríza; veď sme to riešili na májovej schôdzi; s dopravou. Kolegovia, prosím vás, naozaj som osobný a odpusťte, ak to možno nie je profesionálne, ale opäť to bol váš rezort, vy ste mohli reagovať omnoho skôr. Veď vy, kolegovia z Kysúc, dobre viete, že tie Kysuce tam ten problém majú a nemajú ho dnes. Tí kolegovia z ministerstva dopravy vám mohli povedať, tuto nám to zaváňa problémom. Ale nie, postaví sa úsek, ktorý má 6- až 8-tisíc áut prognózovaných, ale nepostavia sa úseky, ktoré sú za tým tunelom, kde prognózovaných je 16- až 21-tisíc áut na obdobie, keď bude tá diaľnica potrebná. To je úsek, hneď vám ho prečítam, to sú tieto úseky: Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, Kysucké Nové Mesto – Oščadnica sú úseky, ktoré majú prognózované 16- až 21-tisíc. To sú úseky, ktoré krvácajú, kde vám robia blokády, to sú úseky, kde tá diaľnica je potrebná, ale pred tým ten úsek, ktorý je Strážov; Žilina, Strážov a Žilina, Brodno, ktorý sa stavia, je postavený takmer, do ktorých bolo naliate neviem koľko stoviek miliónov, tak ten má prognózovaných, a choďte si to pozrieť, kolegovia, na ministerstvo, lebo toto sú dáta z ministerstva, toto si ja nevymýšľam. Tam máte prognózovaných 8-tisíc, no nech 10. Diaľnica má mať minimálne 15-tisíc, to len na margo údajov.
Čiže máme tu ďalšiu krízu. Výkup pozemkov, podobne, tento rezort je v kríze, čiže máme dva krízové rezorty. Dva krízové, zdravotníctvo, kde je krízový manažér, asi je čas; ešte ďalšie, ďakujem; ešte je čas, aby teda; nastáva asi čas, aby tam prišiel krízový manažér tiež. Ak to nevedia vaši ministri, váš tím tam robiť, tak ich vymeňte. Dajte tam ľudí, ktorí to robiť vedia a my vám radi poradíme. Tuto sedia dvaja muži, na ktorých sa pozerám, ktorí vám vedia v tom veľmi dobre poradiť a radia a vyjadrujú sa k tým veciam, poukazujú na tie veci, majú okolo seba funkčné tímy odborníkov, ktorí mnohokrát sú aj z ministerstva dopravy, ktorých ste vy kvôli nepohodlnosti poslali preč.
Je to tak, kolegovia. Môžme sa tu teraz ako nejakým spôsobom tváriť, že to tak nie je, ale vieme, že to tak je. Tí, ktorí sa zaujímajú o tento rezort, tak vedia, že to tak je. Politické nominácie až do pomaly pozície referenta, to je to, čím je povestné ministerstvo dopravy. A to by sme mohli ísť ďalej, to by sme mohli ísť do verejných obstarávaní, do toho, ako sa urobia súťaže na tri najväčšie úseky za niekoľko miliárd, miliónov, celkovo za niekoľko miliárd a dá sa na to päť a pol týždňa. To sa proste nedá naceniť, to neni férová súťaž. A mohli by sme sa baviť ďalej.
Tu by som opäť poukázal na taký príklad, že viete, boli voľakedy takí automechanici, že ste si doviezli auto do servisu a keď ste odišli, tak ste okrem toho, že vám vymenili olej, tak vám vymenili aj stierače, samozrejme, lepšie za horšie a podobne a vy ste sa ocitli, že to auto, zrazu tam chýbajú viaceré veci alebo respektíve musíte znovu za chvíľočku ísť do servisu. A ja mám takýto pocit pri našom ministerstve dopravy, že sa to tam proste vykucháva a potom povieme, nedá sa to postavať. Nedá sa to postavať.
Opäť podotýkam, že som veľmi osobný, ale už sa na to nemôžem pozerať. Pretože toto je naozaj z môjho pohľadu, to, čo ste priniesli a o čo nás žiadate, viete, tu je dosť peňazí, tu je dosť peňazí a to sa bavíme ešte len o ministerstve dopravy. To by sme sa mohli baviť o iných rezortoch a to som spomenul. Aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť na to poukazuje. Európska komisia na to poukazuje. Keď sa začne robiť revízia výdavkov, tak sa rezervy nájdu, pretože tomu sa vaša vláda nevenovala a priznáva sa k tomu, priznáva sa k tomu.
Mám tu toho viac, ale trošku to skrátim, lebo čas beží.
Chcel by som sa chvíľočku povenovať dlhovej brzde, ako už aj hovoril kolega Jurzyca. Kolegovia župani, neviem, či si uvedomujete, aký je toto nástroj. Viete toto neni, áno, vy ste boli pri tom, keď sa ten nástroj zavádzal a aj vďaka vám vznikol, neviem, či konkrétne aj vďaka vám, ale asi aj vďaka vám, tak vy zrejme tomu rozumiete aspoň do veľkej miery, ale neviem, či ostatní kolegovia župani. Ale toto je veľmi dôležitý nástroj. Prečo máme dneska záporné úroky, kolegovia? Kvôli aj výrazným podielom, kvôli dlhovej brzde. Toto z nás robí zodpovedných pred ľuďmi, zodpovedných z hľadiska, nie, tam ten strop oni musia udržať, ten strop musia politicky udržať. Toto dáva istotu investorom. Toto spôsobuje vo výraznej miere, že máme záporné úroky, že máme také dobré úroky. Tak poďme si požičať viac, keď máme, ale nie odbrzdením brzdy, lebo tým pádom strácame ten argument a investori do pár mesiacov a rokov zrazu zistia, nie, nie. A úroky budú stúpať. Dlh sa bude zvyšovať. A to je dlh, ktorý úž máme, nehovorím o tom, že my ho ešte ideme aj zvýšiť.
Dlhová brzda je tu strop, ako poznamenal aj kolega Fecko, ktorý má ochrániť naše deti pred zlými správcami, kolegovia z koalície a primárne kolegovia zo SMER-u, keďže toto je vláda kontinuity. Ste zlými hospodármi, ste zlými správcami. A nechcete si to priznať. Veď vy by ste mali byť prví, ktorí by ste sa mali ospravedlniť tým ľuďom, že na východe ešte stále nemajú tie diaľnice. Namiesto toho tu ideme hrať hry. Dlh od roku 2006, ako už bolo poznamenané, na osobu bol 2 665, v roku 2016 7 767, ak dobre počítam. Toto je výsledok vášho hospodárenia! Prepáčte, môžme tu hovoriť o tom a ľudia sa sťažujú, ľudia štrajkujú a podobne. Sám s ministrom financií vediem debatu o tom, že je potrebné, aby to ľudia cítili. No prečo sa o tom bavíme? Lebo to asi necítia. Opozícia vám tu vymenováva oblasti, kde to necítia. Dlh nám narástol na osobu z 2 665 na 7 700. Ale ľudia to necítia a to je vaše hospodárenie a vy hovoríte: Požičajme si viac. Ako, prepáčte, ako vás to môže vôbec napadnúť? Začnite hospodáriť s tými peniazmi správne a keď to neviete, tak nás k tomu pustite. (Reakcie z pléna.)
Som vedel, že vám nahrám na smeč, ale treba sa aj pobaviť počas rozpravy.
Čiže nevychádza vám to. Kolegovia, nevychádza vám to a teraz ideme popúšťať ten dôležitý nástroj, tú perlu, ktorá robí zo Slovenska a ktorá, aj vďaka ktorej slovenské rozpočty získavajú ocenenia. A jedna z tých posledných vecí, robíte si, naozaj z východniarov si robíte zajatcov. Používate ich ako páku na to, že však doprajte tým východniarom tú diaľnicu. No my by sme im ju veľmi radi dopriali. Vaše programové vyhlásenie vlády tam malo rok 2020. Mesiac po tom rok 2023. Dnes hovorí pán minister 2026 a to nie je isté. My by sme im to dopriali. My ten rezort nevedieme, ale poukazujeme na veľké veci a budeme poukazovať, pretože to je ten kľúčový problém.
Viete, keď ste aj hovorili o tej hodnote za peniaze a o tých opatreniach, pán Blanár, veľmi dobre sa to počúva. A myslím si, že toto sú opatrenia, ktoré by mali byť úplne bežne v praxi. Nie dnes, keď už naozaj máme krízu vo financovaní diaľnic a rýchlostných ciest, toto mohla vláda kontinuity priniesť v roku 2012, toto ste mohli zavádzať v roku 2013, ´14, ´15, hoci aj ´16. Ale bavíme sa o tom v roku 2017.
Takže na záver by som chcel pripomenúť za naše hnutie, že sme išli do politiky s tým a je to jedna z našich dôležitých vlastností, že strážime politikov pred tým a poukazujeme na to, pred zadlžovaním štátu. Preto veľa hovoríme o tom, či už tu v pléne, o neefektivite a hovoríme aj o naozaj bezbrehom plytvaní. Poukazujeme aj na korupciu. Preto tak sa venujeme aj diaľniciam a venujeme sa ministerstvu dopravy, že sme vytvorili aj tím odborníkov, ktorí pozerajú tomuto ministerstvu na prsty. A budeme naďalej sa tomu venovať a to je to, čo my chceme priniesť do tejto debaty, že budeme, a v prípade záujmu aj v spolupráci s kolegami zo SaS, budeme poukazovať na to, kde všade tie peniaze sú, kde sú veci predražené, a to je aj to, na čo poukazujeme aj v rozpočte.
Preto poukazujeme tak veľmi silno aj na to, aby nastala revízia výdavkov a na vás apelujeme, aby ste, lebo musíme si priznať, naozaj východné Slovensko je znevýhodnené tým, že nemá tú diaľnicu. Toto je veľmi dôležité povedať. Sľuby sa sľubujú, dátumy sa odďaľujú a oni na to trpia. To je aj jeden z dôležitých dôsledkov alebo príčin, prečo sa ľudia z východného Slovenska sťahujú či už mimo krajinu alebo na západ a prečo žijú také ťažké životy, aké žijú. A my urobíme všetko preto, aby neboli použití ako rukojemníci títo ľudia a urobíme všetko preto, aby ste neprejedali a budeme na to naďalej poukazovať, lebo to je to, čo dnes môžme a budeme, aby ste neprejedli ďalšie peniaze, ktoré, o ktorých nás zatiaľ neviete presvedčiť, že ste dobrí hospodári.
Kolegovia, ak sa chceme baviť o nejakých ďalších peniazoch, tak nám ukážte, akí ste dobrí hospodári. Pretože zatiaľ nám ukazujete pravý opak, zatiaľ nám ukazujete pravý opak, že ste zlí hospodári, že ste zlí správcovia. Ako sa môžeme so zlým správcom rozprávať o tom, že požičiame vám viac peňazí?
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.6.2017 o 12:09 hod.

Ing.

Eduard Heger

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:39

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Mňa zaujalo to na tvojej reči, Edo, ako si oslovoval predkladateľov tohto návrhu uznesenia ako páni župani, resp. páni kandidáti na županov. Ja som si hľadal počas tvojho vystúpenia v archíve Národnej rady, kto predkladal tento zákon do pléna v V. volebnom období. Boli to Peter Kažimír, Jozef Kollár, Anton Marcinčin, Ondrej Matej, Ján Mikolaj, Ivan Švejna. Všetci členovia finančného výboru okrem pána Mikolaja, o ktorom je ale známe, že je vysokoškolský pedagóg a venuje sa doprave. Keď sa pozeráme, kto predkladá dnes toto uznesenie, tak sú tam dvaja členovia finančného výboru, a to pán Kamenický a pán Baláž, ak sa nemýlim. Všetko ostatní sú ľudia, ktorí sú z veľkej, mnohí z nich sú teda tí páni župani alebo kandidáti na županov. Na jednej strane pochopiteľne, že vás tá téma zaujíma v súvislosti s diaľnicami a rýchlostnými cestami, to je v poriadku, ale v každom prípade je rozdiel medzi predkladaním toho návrhu, keď naozaj išlo o ekonomickú silu Slovenska, o zdravie ekonomiky Slovenska, keď sa v V. volebnom období prijímal tento návrh. Dnes sa nemôžem zbaviť pocitu, že ide naozaj o župnú kampaň z peňazí, ktoré budú musieť splácať naše deti.
Viete, politické strany to robia tak, že keď chcú robiť kampaň, tak veľakrát si požičajú alebo od niekoho dostanú a potom po voľbách ich musia splácať. Ale splácajú to ony, a tu chceme robiť kampaň za peniaze, ktoré budú musieť splácať naše deti.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2017 o 12:39 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:41

Ján Marosz
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Edo, hovoril si o tom, že mali by byť dobrými hospodármi, ktorí sa snažia účelne využiť prostriedky, ktoré majú. Ja by som tvoje slová potvrdil aj INEKO-m, ktoré na túto tému píše, že v Slovenskej republike sa neskúma "primeranosť diaľničných projektov ani efektívnosť vynakladaných zdrojov. Verejná diskusia o doprave sa často redukuje na otázku, kedy konečne bude diaľnica do Košíc." Táto povrchnosť ale škodí. Je to začarovaný kruh, kde hovoríme o nereálnych sľuboch, priveľa prioritách, drahých riešeniach projektovaných často do šuflíka a takto sa len prehlbuje frustrácia občanov. Naopak, "rezort dopravy nie je nútený hľadať primerané, financovateľné a udržateľné riešenia dopravných potrieb celého Slovenska. Tým sa živia nereálne očakávania, ktoré zákonite prinesú ďalšiu frustráciu ľudí." Toto hovorí INEKO, ja to len potvrdím.
Sú oblasti Slovenska, ktoré by potrebovali urgentne, aby sa im opravili mosty, aby sa opravili cesty prvej triedy. A, naopak, veľakrát staviame diaľnice tam, kde to ani nie je podľa analýz potrebné. A tu by bolo dobré sa nad tým zamyslieť. A jeden ešte konkrétny príklad, že kde nám tie peniaze utekajú, konkrétne úsek okolo Žiliny, archeologický prieskum. Konkrétna nemenovaná firma, stavebník má vyčlenených nejakých 300, 400-tisíc na celý archeologický prieskum, ale nie, keďže tam musí robiť tá správna archeologická firma, tak to bude okolo milióna eur. Môžme si pozrieť, samozrejme, aj tržby, ako krásne stúpajú.
Čiže celé je to jeden obrovský biznis, ktorý vyhovuje tejto vládnej koalícii a nie potrebám občanov Slovenskej republiky.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2017 o 12:41 hod.

Mgr.

Ján Marosz

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:43

Miroslav Číž
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
No, pán poslanec, dvadsať minút ste teda svoje, nám predstavovali svoje ekonomické videnie tohto sveta. Viete, poviem vám, že dokonca ste hovorili o tom teda, že potrebujeme odbornú diskusiu, čiže teda tá vaša mala byť teda odborná diskusia. Nikdy by som si nemyslel, že so smútkom v nej bude chýbať a budem spomínať na pána Mikloša a na odborné diskusie, ktoré v tomto parlamente fungovali, keď tu ešte bývali aj profesori ekonómie a podobne.
Viete, 4 % SMER-u a netreba a vydávať toto, o čom ste tu rozprávali, za kvalifikovanú analýzu politikov v oblasti dlhovej služby, v oblasti dlhov štátu, v oblasti investičných potrieb štátu, že by ste niečo povedali o probléme peňazí, ktoré sú dneska mimoriadne lacné, donedávna so záporným úrokom a čo všetko sa v rámci ekonómie štátu dá s takým niečím robiť, sú desiatky odborných článkov, ktoré ste pravdepodobne obišli, lebo ste ich ani nespomenuli. Nepovedali ste o potrebe dostavby diaľnic, intenzite a tak ďalej.
Viete, ale tu čo je hlavné, čo mne chýba? SMER má 4,6-percentný rast alebo neviem koľko, no ale to je napriek SMER-u a keby bolo OĽANO, tak by bolo 10 % a už keby desať rokov vládlo OĽANO, už máme Švajčiarsko, máme cesty druhej, prvej triedy a všetko. Viete, či by nebolo dobré, že by ste nám tú tieňovú vládu predstavili niekedy, že by ste nám ukázali, kto je minister financií, kto je minister hospodárstva, kto sa zaoberá reálne a čo ponúka verejnosti v oblasti povedzme že organizácie verejnej správy a podobne.
Ale zatiaľ čo počúvam, to sú čisto politické reči, bohužiaľ, nedosahujúce niekedy ani úroveň predvolebných mítingových rečí. Ekonomický jazyk, ekonomická analýza, ekonomické otázky, ktoré súvisia so správovaním štátu a zvlášť s tak zásadnou otázkou, si vyžadujú dramaticky odlišný prístup. Dramaticky. A desiati alebo dvadsiati, neviem koľkí členovia OĽANA, ktorí budú opakovať toto isté... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2017 o 12:43 hod.

JUDr.

Miroslav Číž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:45

Renáta Kaščáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za tento príspevok pánovi Hegerovi. No, pomenoval si to presne. Asi to treba hovoriť proste priamo a bez obalu, zloženie predkladateľov ukazuje jasne, že toto je bohapustá predvolebná politická polievočka županov a kandidátov na županov. Demaskoval si to, že týmto návrhom chcú iba ľudí vo svojich regiónoch balamutiť, ako veľmi im záleží na rozvoji. Ale z môjho pohľadu predkladatelia týmto potvrdzujú vlastne dve veci, ktoré demaskujú, a to po prvé, že situácia na Slovensku s našimi cestami je dodnes stále katastrofálna, proste po rokoch rokúcich, čo tu počúvame samé sľuby, tu cesty a diaľnice jednoducho stále chýbajú. A po druhé, z ktorej, tá druhá vec, z ktorej tento návrh županov usvedčuje, je katastrofálny stav aj ich vlastných ciest, o ktoré sa majú starať. Sú to župani, oni nemusia čakať len na diaľnice a cesty prvej triedy, ktoré spasia ich regióny, veď majú v správe cesty druhej a tretej triedy, tie už dávno mohli a aj mali byť s ich pomocou aj s pomocou eurofondov hádam už aj pozlátené a čiastočne mohli dávno pomôcť regiónom riešiť ťažkú dopravnú situáciu na Slovensku. Teraz chcú, aby štát a vlastne my všetci na dlh, ktorým nás chcú zaťažiť, sme tu sanovali aj ich neschopnosť v regiónoch?
Páni župani, ako čerpáte eurofondy, na koľké úseky druhej a tretej triedy ciest ste projektovo pripravení? Aké máte plány udržateľnej mobility vo svojich regiónoch? Nemáte hanby pýtať ďalšie peniaze? Mňa za pánov županov proste plieska hanba, že sa neboja od občanov pýtať na ďalšie dlhy, že tak kľudne hovoria o tom, že peniaze z eurofondov sú dávno minuté. Ľudia nemajú lobotómiu, pamätáme sa na spackané tendre a predražené tendre a to množstvo premrhaných miliónov, na ktoré si aj ty, pán poslanec, vo svojom príspevku správne poukázal.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2017 o 12:45 hod.

Mgr.

Renáta Kaščáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:47

Peter Pčolinský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Chlapi, takto nie! V roku 2006 predseda vlády Robert Fico hovoril, že diaľnica do Košíc bude v roku 2010, je 2017 hovorí, že do 2026. Tak za 20 rokov, Bratislavu – Košice neviete postaviť, tak chcete od nás niekoľko miliárd euro, aby sme vám dali na výstavbu diaľnic, ale za 20 rokov jednu diaľnicu neviete dotiahnuť. Ja hovorím, tak to nie. Tak buď tam bude úplne iný systém kontroly, úplne iný systém narábania s týmito peniazmi. Nemôže to fungovať spôsobom, že dajte peniaze a my to nejako urobíme, jednoducho tak toto nie.
Druhá vec, čo mi vadí, tá forma, kde z ničoho nič pán kolega Blanár navrhne zaradiť tento bod. No, bavíte sa s nami niekde na chodbe, že bolo by fajn, keby niečo a zrazu nás postavíte, že tak tu je uznesenie, dajte hlasy. Hovorím, tak toto nie!
A tretia vec, keď už sme pri tých županoch, tak dobre, idú župné voľby, kampaň, však v poriadku, ale napr. čo mňa ako teraz úprimne prekvapilo, pán Chudík, ktorý je spolupredkladateľ, predseda Prešovského samosprávneho kraja. No, ja som čakal, že okrem toho obchvatu Prešova a už dávno známej rýchlostnej cesty na Poľsko, že tam uvidím napr. Ubľa, Snina, Humenné, Vranov, Prešov, čo je strašne preťažená cesta, bez toho... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2017 o 12:47 hod.

Mgr.

Peter Pčolinský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:49

Igor Janckulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem.
No, Edo, aj podľa mňa je tento návrh šitý určite horúcou ihlou. Ja som ako splnomocnenec vlády nebol prizývaný pri týchto rokovaniach o návrhu dlhovej brzdy, čo ma trošku mrzí. Časť kritiky určite je opodstatnená, čo si tu povedal, ale podľa môjho názoru určite o tom diskutujme. Ako splnomocnenec vlády cestujem po rôznych regiónoch Slovenska a stretávam sa s problémami, že chýbajú im cesty v týchto regiónoch. Snažím sa týchto starostov a primátorov upokojovať, aby neštrajkovali, aby sme hľadali nejaké riešenie, ale je fakt, že tieto peniaze nám chýbajú. Tlak týchto starostov je obrovský, by som povedal, aj napriek politickému spektru. To je jedno, či sú z opozície alebo koalície, a preto aj z tohoto dôvodu si viem predstaviť túto dlhovú brzdu podporiť, ale podporiť ju s presne stanovenými a jasnými podmienkami, na ktorých by vlastne spolu opozícia a koalícia spolupracovala a aby sme našli nejaké riešenie, aby sme sa fakt posunuli ďalej.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2017 o 12:49 hod.

Igor Janckulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:50

Ján Podmanický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec, ja len niekoľko upresnení. Vy ste hovorili, že do septembra má byť predložený zákon. Nie je to pravda, to uznesenie hovorí o tom, že do 15. októbra má pripraviť ministerstvo dopravy podklady pre finančný výbor, ktoré si vyžiada. Preto chcem upresniť to, že predstava je taká, že finančný výbor na základe podkladov, ktoré bude mať k dispozícii, ale ktoré si môže permanentne požadovať, začne naprieč politickým spektrom pripravovať ten, tú novelu tohto ústavného zákona tak, ako sa pripravovala dlhová brzda pred tými niekoľkými rokmi. Čiže naozaj chceme dosiahnuť to, aby sa opozícia aktívne zapojila do prípravy toho návrhu zákona a aby si tam naniesla všetky pripomienky, požiadavky, všetky poistky, ktoré uzná za vhodné, že tam majú byť. A ja budem prvý, ktorý bude s týmto súhlasiť.
Ďalšie upresnenie, vychválili ste útvar hodnoty ministerstva financií, Hodnota za peniaze, na druhej strane ste kritizovali, že nerobíme tú nejakú analýzu Hodnoty za peniaze. Veď bolo to práve ministerstvo financií pod vedením Petra Kažimíra, ktoré rozbehlo celú túto reformu a rozbehlo tento projekt, takže práve my sme to zaviedli, aby sa začalo toto posudzovanie aj napr. diaľnic a rýchlostných ciest.
Tretia vec, každý úsek, ktorý by prišiel do toho nového výboru, budete môcť, samozrejme, pripomienkovať, budete môcť zastaviť. Budete si vyžadovať podklady aj tohto Útvaru hodnoty za peniaze. Nepôjde nič, kde nebude dostatočná intenzita alebo kde budú iné nejaké argumenty prečo nie. Čiže všetko to, čo ste vy povedali vo svojom príhovore, tak to treba zapracovať do novely toho ústavného zákona a ja to podporím, pán poslanec.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2017 o 12:50 hod.

JUDr. PhDr. PhD.

Ján Podmanický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:52

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem.
Pán poslanec Heger, mne sa to vaše vystúpenie, musím povedať, ja by som ho rozdelil na také tri časti. Jedna bola taká, by som povedal, že ekonomická, snažili ste sa ekonomicky zdôvodňovať. Jedna časť bola politická, musím priznať, a tretia mi trošku pripadá ako kázeň. Ako vy ste kazateľ, ale to myslím v dobrom. Dobre sa vás počúva, dobre sa vás počúva, ale v určitom zmysle už som sa pri niektorých vyjadreniach, mal som pocit, že veľmi, veľmi sa snažíte tak trošku zovšeobecňovať a ja by som bol radšej, keby ste sa vyjadrovali pri ekonomických veciach dosť konkrétne, lebo hovoriť o tom, že sme zlí hospodári, neviem čo všetko a jak zle hospodárime, jak nám dlh rastie a zadlžujeme sa.
Oprime sa o čísla. Chcel by som povedať, že dlh nám v podstate od roku 2013 klesá, z úrovne niekde okolo 50, pod 55 %, dnes je na úrovni 51,9 percenta. Z perspektív, teda máme tu nejaké prognózy na rok 2020, kedy by mal dosiahnuť 4,6 % mimo akýchkoľvek sankčných pásem.
Ešte tam by som chcel povedať, že sankčné pásma, samozrejme, náš zákon, ešte tu bola nejaká, myslím, že pán Budaj to hovoril. Hovoril, že neplní to, čo nám ukladá Európska únia. No plníme. Náš zákon o rozpočtovej zodpovednosti je oveľa prísnejší ako to, čo nám ukladá Európska komisia, že tu by som chcel skutočne na toto poukázať, že nie je to tak a my sme jedna z piatich krajín dvadsaťosmičky, ktorá nemá žiadne ekonomické nerovnováhy. Povedzme si otvorene, máme jeden z najlepších rozpočtov v rámci Európskej únie. Čiže buďme korektní možno. Ja si myslím, že čo sa týka ekonomických vecí, tejto vláde až tak veľa neni čo vyčítať.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2017 o 12:52 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:54

Marian Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Heger, ja musím povedať, že mne sa to celkom páčilo, ten váš prejav. Trošku, možno na môj vkus trošku také príliš akademické to bolo. Ale je vidno, že absencia Matoviča vášmu klubu prospieva. Jednu, jednu takú malú výčitku by som si dovolil voči vám. Vy ste povedali, že Európska únia teda žiada od nás, od Slovenskej republiky, revíziu výdavkov štátneho rozpočtu. V tomto s vami musím nesúhlasiť. My predsa revíziu výdavkov štátneho rozpočtu vieme spraviť aj bez tej Európskej únie. Je to na nás, je to na politikoch, je to na tých, ktorí proste, ľudia, ktorým zverili tú zodpovednosť za výkon všetkých možných verejných funkcií, aby naozaj s tými rozpočtami – v tomto prípade so štátnym rozpočtom – narábali zodpovedne a so zodpovednosťou najmä voči budúcim generáciám a nepotrebujeme na to Európsku úniu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.6.2017 o 12:54 hod.

Ing. Mgr.

Marian Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video