20. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
7.9.2017 o 19:04 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Ondrej, mňa zaujala tá ázijská hviezda. O čom to, Ondrej, hovoríš? Hádam sa len nemôže stať, že tak sprofanovaná firma a sprofanovaná značka ako Star EU, poprípade nejaká jej dcéra či sestra, či inak príbuzná "star" by sa stále uchádzali o čerpanie eurofondov? A hádam by sa to nestalo na jednom z ministerstiev, ktorému teraz hádam šéfuje jedna z koaličných strán, teda Slovenská národná strana? Je možné, že by pán Richter obvolal aj iných zodpovedných z iných strán? A že by neodporučil iba svojim, ktorá správna firma má dostať tie správne peniaze, ale že by to býval odporučil aj niekomu inému? Tomu sa mi, Ondrej, ale vôbec nechce veriť. Môžeš, prosím, viacej priblížiť, čo si mal na mysli?
Rozpracované
Vystúpenia
17:56
Vystúpenie v rozprave 17:56
Renáta KaščákováNemusíme byť expertmi na sociálnu politiku, aby sme videli, aká je skutočná sociálna úroveň života na Slovensku. Ja som v rámci svojej práce za posledné mesiace pochodila veľmi intenzívne celý Trenčiansky kraj. Mám za sebou desiatky, možno stovky rozhovorov s bežnými ľuďmi, ja viem, ako žijú bežní ľudia. V praxi som si overila to, čo hovorí aj jeden výskum, ktorý sa robil asi pred tromi rokmi a ktorého výsledky som nedávno zachytila v jednej odbornej diskusii a týka sa starých ľudí.
Podľa tohto výskumu je na Slovensku stav, že tu máme čoraz viac starých ľudí, ktorí sú opatrovaní, ale aj tých, ktorí ich opatrujú. Čiže v krátkom čase sa môžu sami stať opatrovanými. Ten výskum hovoril, že zo zhruba 60-tisíc poberateľov príspevku na opatrovanie je najväčší počet z nich vo veku od 50 do 65 rokov. Znamená to, že intenzívne opatrované osoby sú opatrované už staršími ľuďmi, takže voľne povedané, starnúci ľudia sa starajú ešte o starších. Je to výsledok dlhodobého nepriaznivého demografického trendu, ktorý je známy a ktorý bude čoraz horší.
Prečo to spomínam v situácii, keď odvolávame ministra z trochu iných dôvodov? No pretože chcem upozorniť na to, čomu by sa mal dobrý minister sociálnych vecí a rodiny venovať prioritne, ak by teda zrovna nemrhal svojím časom na obhajobu pokútnych zariadení, ktoré mali byť dávno zatvorené, typu Čistý deň alebo aj PETO dcéry bývalej ministerky Tomanovej. A preto sa pýtam, resp. by som sa opýtala pána ministra, keby tu teraz bol: Čo ste urobili doteraz, pán minister Richter, zo sociálnej vlády preto, aby sme riešili trvalo udržateľný systém starostlivosti o starých ľudí, čo je asi najakútnejší problém našej sociálnej politiky vôbec? Aký máte plán na vyrovnanie sa s faktom, že Slovensko je podľa prognóz krajinou s najvyššou dynamikou starnutia a do roku 2030 až 2050 sa staneme krajinou s najrapídnejšie starnúcou populáciou, kedy každá tretia osoba bude staršia ako 65-ročná? Ako sa, pán minister Richter, vyrovnávate s týmto faktom?
Všetci vo svete alarmujú a dávajú dôraz na udržateľné služby a kvalitu života. A čo robíte vy, pán minister? Rozdávate vianočné príplatky ako almužny a potom krčíte plecami, keď si dôchodca zo svojho dôchodku nedokáže kúpiť ani barly.
Choďte sa pozrieť, v akom stave sú sociálne služby v mestách a regiónoch. Neviem, či ste napríklad niekedy navštívili zariadenie, domov sociálnych služieb v Adamovských Kochanovciach, je v našom Trenčianskom kraji. Otrasné podmienky, otrasné podmienky, v ktorých tam klienti žijú, pripomínajú stredovek a mohli by sa ukazovať ako odstrašujúci príklad. V izbách je tam natlačených množstvo klientov a verte tomu alebo nie, v tej istej miestnosti, kde sú postele na spanie, je priestor na hygienu, je tam vaňa na umývanie klientov a je tam zároveň aj priestor na kávu a čaj, ktorý by si tam mali variť zamestnanci. Všetko v jednom spoločnom priestore. Mám fotografie, ktoré, bohužiaľ, nemôžem ukázať vďaka nášmu rokovacieho poriadku, tak využijem aspoň vašu predstavivosť. Naozaj, keď tieto priestory ukazujú študentom sociálnej práce na vysokej škole, tak tí sa svojich pedagógov pýtajú, že z ktorej doby to je, či spred sto rokov, alebo či je to z nejakej zaostalej krajiny. Predstavte si izbu, kde pod plesnivou stenou je stolík, na ktorom si zamestnankyne varia svoju kávu a čaj, opodiaľ je vaňa, s prepáčením, s nahým klientom, ktorého tam práve kúpu, a hneď vedľa je niekoľko postelí natlačených, kde spia ďalší klienti. To je obrázok, ktorý sa tým úbohým študentom sociálnej práce naskytne, keď tam vojdú napríklad vo chvíli hygieny týchto klientov. Toto zariadenie by bolo potrebné ihneď zavrieť a klientov presťahovať do iných priestorov a je to naozaj veľká hanba, že toto toleruje náš Trenčiansky samosprávny kraj.
Možno si poviete, pán minister, že to nie je vaša kompetencia, ale kompetencia župana. Ale na vrub vašej vlády, a teda aj vášho ministrovania, padá to, že systém sociálnych služieb dospel až sem, že je prehnitý od štátu až po kraje, mestá a obce. Dobrý minister sa musí v prvom rade zaujímať o to, ako sú dodržiavané základné ústavné, ale aj ľudské práva klientov a či náhodou nežijú pod svoju dôstojnosť.
Konkrétne s týmto zariadením sa nerobí dlhodobo nič, pretože naša župa tvrdí, že sa chystá do procesu tzv. deinštitucionalizácie za eurofondy. To je pre tých, kto by tomuto ťažkému slovu nerozumeli, proces, pri ktorom sa preferujú podmienky bývania v nejakom komunitnom, menšom, humánnejšom prostredí, než sú obrovské inštitúcie veľkých ústavov. Ale tento proces využitia eurofondov na tieto účely je tak nehorázne spackaný, že sa toho možno v živote nedožijeme. Ten proces je spackaný úplne rovnako ako všetky eurofondy v tomto štáte. Tými Plavčanovými počínajúc a železnicami alebo diaľnicami, alebo čímkoľvek, na čo si len spomenieme, končiac.
Aby som ale nehovorila o probléme nejakého domova, ktorý patrí kompetenčne pod župu, tak môžem siahnuť po príklad z vašej priamej kompetencie, pán minister. V akom štádiu máte deinštitucionalizáciu detských domovov? Prečo stále nie sú vyhlásené výzvy na detské jasle? Prečo stále neriešite dlhodobú starostlivosť, ktorú riešia všade vo svete? A tak ďalej. Nič, nič vo vašom sektore poriadne nefunguje a vy ako minister sociálnych vecí, pán Richter, sa na to iba pozeráte. Vy nemyslíte na budúcnosť tejto krajiny. Vás nezaujíma skutočný život seniorov, ktorým už – bez urážky – začínate byť aj vy sám, ale som si istá, že vy nebudete v starobe umiestnený do žiadneho plesnivého ústavu, vy si zaplatíte za luxusnejšie služby, na ktoré bežný dôchodca nemôže ani pomyslieť. Vy a vaši ľudia sú vďaka tejto sociálnej vláde zabezpečení.
Je smutné, že v situácii, kedy má Slovensko historicky najlepší rast HDP, ekonomike sa darí a nadúvate sa tu ako moriak nad nízkou mierou nezamestnanosti, ako keby to bola vaša zásluha, tak vás ako ministra vôbec nezaujíma, ako v našich krajoch a obciach tí super zamestnaní ľudia naozaj žijú. Ako musia pracovať na dve alebo tri zmeny, aby zaplatili svoje hypotéky, aby v prípade, že im zostarnú alebo sa stanú bezvládnymi ich rodičia, im dokázali zabezpečiť dôstojný život. Ako napríklad žijú, keď majú postihnuté dieťa. Ako žijú osamelé matky, siroty, aké šance na život majú nepočujúci, slabozrakí, hendikepovaní. Aké majú šance na integráciu do normálneho života a vôbec ako žijú tí najzraniteľnejší a ich rodiny. Choďte medzi ľudí a pozrite si ich bezradnosť, zúfalstvo a naštvanosť. Majú už plné zuby nesplnených sľubov a všetkých politikov by hnali palicou. To je výsledok vašej sociálnej práce a jej odozva v regiónoch.
Takže namiesto toho, aby ste sa starali o skutočné problémy ľudí na Slovensku, tu obhajujete nejaké pokútne praktiky a bezohľadné zaobchádzanie s klientami sociálnych zariadení, s ľuďmi, ktorí sú v tom lepšom prípade len číslami v smutných štatistikách. Ale v tom horšom prípade aj zdrojom osobného prospechu prevádzkovateľov zariadení typu PETO alebo Čistý deň. Pán minister, nie ste hoden mojej dôvery. (Potlesk.)
Vystúpenie v rozprave
7.9.2017 o 17:56 hod.
Mgr.
Renáta Kaščáková
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Dôvody na odvolanie ministra Richtera sú dostatočne zrejmé a rovnako je zrejmé aj kŕčovité držanie tohto nominanta strany SMER – SD vo funkcii napriek megaškandálu v Čistom dni, v ktorom už dávno došli argumenty na jeho obhajobu. A práve preto je pre mňa zarážajúce, ako ministra Richtera a tým vlastne aj celú túto nechutnú kauzu bráni samotný premiér. Div že nie vlastnou krvou, keď dookola opakuje, aké tento minister dosahuje fantastické výsledky vo svojom rezorte, a pohladká ho po hlave pri každom náznaku kritiky na jeho osobu.
Nemusíme byť expertmi na sociálnu politiku, aby sme videli, aká je skutočná sociálna úroveň života na Slovensku. Ja som v rámci svojej práce za posledné mesiace pochodila veľmi intenzívne celý Trenčiansky kraj. Mám za sebou desiatky, možno stovky rozhovorov s bežnými ľuďmi, ja viem, ako žijú bežní ľudia. V praxi som si overila to, čo hovorí aj jeden výskum, ktorý sa robil asi pred tromi rokmi a ktorého výsledky som nedávno zachytila v jednej odbornej diskusii a týka sa starých ľudí.
Podľa tohto výskumu je na Slovensku stav, že tu máme čoraz viac starých ľudí, ktorí sú opatrovaní, ale aj tých, ktorí ich opatrujú. Čiže v krátkom čase sa môžu sami stať opatrovanými. Ten výskum hovoril, že zo zhruba 60-tisíc poberateľov príspevku na opatrovanie je najväčší počet z nich vo veku od 50 do 65 rokov. Znamená to, že intenzívne opatrované osoby sú opatrované už staršími ľuďmi, takže voľne povedané, starnúci ľudia sa starajú ešte o starších. Je to výsledok dlhodobého nepriaznivého demografického trendu, ktorý je známy a ktorý bude čoraz horší.
Prečo to spomínam v situácii, keď odvolávame ministra z trochu iných dôvodov? No pretože chcem upozorniť na to, čomu by sa mal dobrý minister sociálnych vecí a rodiny venovať prioritne, ak by teda zrovna nemrhal svojím časom na obhajobu pokútnych zariadení, ktoré mali byť dávno zatvorené, typu Čistý deň alebo aj PETO dcéry bývalej ministerky Tomanovej. A preto sa pýtam, resp. by som sa opýtala pána ministra, keby tu teraz bol: Čo ste urobili doteraz, pán minister Richter, zo sociálnej vlády preto, aby sme riešili trvalo udržateľný systém starostlivosti o starých ľudí, čo je asi najakútnejší problém našej sociálnej politiky vôbec? Aký máte plán na vyrovnanie sa s faktom, že Slovensko je podľa prognóz krajinou s najvyššou dynamikou starnutia a do roku 2030 až 2050 sa staneme krajinou s najrapídnejšie starnúcou populáciou, kedy každá tretia osoba bude staršia ako 65-ročná? Ako sa, pán minister Richter, vyrovnávate s týmto faktom?
Všetci vo svete alarmujú a dávajú dôraz na udržateľné služby a kvalitu života. A čo robíte vy, pán minister? Rozdávate vianočné príplatky ako almužny a potom krčíte plecami, keď si dôchodca zo svojho dôchodku nedokáže kúpiť ani barly.
Choďte sa pozrieť, v akom stave sú sociálne služby v mestách a regiónoch. Neviem, či ste napríklad niekedy navštívili zariadenie, domov sociálnych služieb v Adamovských Kochanovciach, je v našom Trenčianskom kraji. Otrasné podmienky, otrasné podmienky, v ktorých tam klienti žijú, pripomínajú stredovek a mohli by sa ukazovať ako odstrašujúci príklad. V izbách je tam natlačených množstvo klientov a verte tomu alebo nie, v tej istej miestnosti, kde sú postele na spanie, je priestor na hygienu, je tam vaňa na umývanie klientov a je tam zároveň aj priestor na kávu a čaj, ktorý by si tam mali variť zamestnanci. Všetko v jednom spoločnom priestore. Mám fotografie, ktoré, bohužiaľ, nemôžem ukázať vďaka nášmu rokovacieho poriadku, tak využijem aspoň vašu predstavivosť. Naozaj, keď tieto priestory ukazujú študentom sociálnej práce na vysokej škole, tak tí sa svojich pedagógov pýtajú, že z ktorej doby to je, či spred sto rokov, alebo či je to z nejakej zaostalej krajiny. Predstavte si izbu, kde pod plesnivou stenou je stolík, na ktorom si zamestnankyne varia svoju kávu a čaj, opodiaľ je vaňa, s prepáčením, s nahým klientom, ktorého tam práve kúpu, a hneď vedľa je niekoľko postelí natlačených, kde spia ďalší klienti. To je obrázok, ktorý sa tým úbohým študentom sociálnej práce naskytne, keď tam vojdú napríklad vo chvíli hygieny týchto klientov. Toto zariadenie by bolo potrebné ihneď zavrieť a klientov presťahovať do iných priestorov a je to naozaj veľká hanba, že toto toleruje náš Trenčiansky samosprávny kraj.
Možno si poviete, pán minister, že to nie je vaša kompetencia, ale kompetencia župana. Ale na vrub vašej vlády, a teda aj vášho ministrovania, padá to, že systém sociálnych služieb dospel až sem, že je prehnitý od štátu až po kraje, mestá a obce. Dobrý minister sa musí v prvom rade zaujímať o to, ako sú dodržiavané základné ústavné, ale aj ľudské práva klientov a či náhodou nežijú pod svoju dôstojnosť.
Konkrétne s týmto zariadením sa nerobí dlhodobo nič, pretože naša župa tvrdí, že sa chystá do procesu tzv. deinštitucionalizácie za eurofondy. To je pre tých, kto by tomuto ťažkému slovu nerozumeli, proces, pri ktorom sa preferujú podmienky bývania v nejakom komunitnom, menšom, humánnejšom prostredí, než sú obrovské inštitúcie veľkých ústavov. Ale tento proces využitia eurofondov na tieto účely je tak nehorázne spackaný, že sa toho možno v živote nedožijeme. Ten proces je spackaný úplne rovnako ako všetky eurofondy v tomto štáte. Tými Plavčanovými počínajúc a železnicami alebo diaľnicami, alebo čímkoľvek, na čo si len spomenieme, končiac.
Aby som ale nehovorila o probléme nejakého domova, ktorý patrí kompetenčne pod župu, tak môžem siahnuť po príklad z vašej priamej kompetencie, pán minister. V akom štádiu máte deinštitucionalizáciu detských domovov? Prečo stále nie sú vyhlásené výzvy na detské jasle? Prečo stále neriešite dlhodobú starostlivosť, ktorú riešia všade vo svete? A tak ďalej. Nič, nič vo vašom sektore poriadne nefunguje a vy ako minister sociálnych vecí, pán Richter, sa na to iba pozeráte. Vy nemyslíte na budúcnosť tejto krajiny. Vás nezaujíma skutočný život seniorov, ktorým už – bez urážky – začínate byť aj vy sám, ale som si istá, že vy nebudete v starobe umiestnený do žiadneho plesnivého ústavu, vy si zaplatíte za luxusnejšie služby, na ktoré bežný dôchodca nemôže ani pomyslieť. Vy a vaši ľudia sú vďaka tejto sociálnej vláde zabezpečení.
Je smutné, že v situácii, kedy má Slovensko historicky najlepší rast HDP, ekonomike sa darí a nadúvate sa tu ako moriak nad nízkou mierou nezamestnanosti, ako keby to bola vaša zásluha, tak vás ako ministra vôbec nezaujíma, ako v našich krajoch a obciach tí super zamestnaní ľudia naozaj žijú. Ako musia pracovať na dve alebo tri zmeny, aby zaplatili svoje hypotéky, aby v prípade, že im zostarnú alebo sa stanú bezvládnymi ich rodičia, im dokázali zabezpečiť dôstojný život. Ako napríklad žijú, keď majú postihnuté dieťa. Ako žijú osamelé matky, siroty, aké šance na život majú nepočujúci, slabozrakí, hendikepovaní. Aké majú šance na integráciu do normálneho života a vôbec ako žijú tí najzraniteľnejší a ich rodiny. Choďte medzi ľudí a pozrite si ich bezradnosť, zúfalstvo a naštvanosť. Majú už plné zuby nesplnených sľubov a všetkých politikov by hnali palicou. To je výsledok vašej sociálnej práce a jej odozva v regiónoch.
Takže namiesto toho, aby ste sa starali o skutočné problémy ľudí na Slovensku, tu obhajujete nejaké pokútne praktiky a bezohľadné zaobchádzanie s klientami sociálnych zariadení, s ľuďmi, ktorí sú v tom lepšom prípade len číslami v smutných štatistikách. Ale v tom horšom prípade aj zdrojom osobného prospechu prevádzkovateľov zariadení typu PETO alebo Čistý deň. Pán minister, nie ste hoden mojej dôvery. (Potlesk.)
Rozpracované
18:11
Vystúpenie v rozprave 18:11
Juraj DrobaHovoríme o zariadení, ktorého hlavnou funkciou je resocializácia alebo umožnenie návratu do spoločnosti pre problémové neplnoleté osoby, pre deti, často deti drogovo závislé, alebo s nejakým iným problémom, ktorý im znemožňuje byť de facto na slobode. Sú to väčšinou deti, ktoré už dovtedy dostávali od života riadnu nakladačku a ktorým bol štát jednoducho povinný pomáhať pri návrate do spoločnosti. Minimálne tým, ktorí o to stáli a ktorí ešte stále mali šance stať sa normálnymi občanmi, normálnymi obyvateľmi.
Čo sa však dialo v zariadení Čistý deň, mnou naozaj tak otriaslo, že tie príbehy, ktoré som počul, tak najprv som im ani nedokázal veriť. Systematická šikana, ponižovanie klientov, neľudské tresty, zdá sa, že boli úplne štandardným pracovným postupom. Ja som si dal tú námahu a vypočul som si osobne, na štyri oči, jedného z bývalých klientov. Ten človek dnes má normálnu, solídnu prácu, je čistý, neužíva drogy, podarilo sa mu vymaniť sa z toho začarovaného kruhu a nebol veľmi nadšený, keď začal rozprávať, ale postupne, postupne sa rozrozprával. Možno z tých vecí, ktoré vám teraz spomeniem, ste viaceré počuli, niektoré možno nie, ale podľa mňa je dôležité, aby odzneli, aby sme vedeli, čo sa v Čistom dni dialo a prečo, potom si položili otázku, že prečo minister Richter nekonal. To je pre mňa naozaj nepochopiteľné.
Bolo celkom normálne, že trestom bola tzv. samotka, trestal sa tým útek zo zariadenia. Tie úteky sa dejú a nechcem teraz obhajovať, že utiecť je správne, ale tresty mali byť primerané a nie sadistické. Tá samotka sa vytvorila z hocakej miestnosti, ktorú na tento účel rýchlo vypratali. Konkrétne tento mladý muž, ktorý utiekol, tak dostal tiež samotku, dostal ružové pyžamo, aby bol ponížený, aby bol akože oblečený do ženských šiat, dostal bitku od svojich kolegov, tzv. vojenskú deku, a osobne riaditeľ tohto zariadenia mu vyvesil okno na tej miestnosti, ktorá bola samotka, vonku bolo približne nula stupňov, bol to zimný mesiac, a taktiež mu vyniesol matrace, čiže nechal ho stráviť celú noc hladného a v zime s vyveseným oknom, bez matracov.
Bolo bežné, že vedenie zariadenia klientom nadávalo vulgárne, ženy boli často oslovované ako "feťácke k...", chlapi v podstate celý repertoár tých najškaredších slov v slovenčine. Tento typ jazyka bol úplne bežný v tom zariadení.
Fyzické násilie bolo tiež úplne bežné aj pri dievčatách. Klientov bili najčastejšie tzv. terapeuti, ktorí sa často regrutovali z bývalých klientov, tí tam boli v podstate za mazákov, ale boli eufemisticky nazývaní ako terapeuti. Riaditeľ tohto zariadenia staval dom a nútil tieto deti, aby na jeho dome pracovali, nazývalo sa to pracovná terapia. Konkrétny mladý muž, s ktorým som sa rozprával, sa trikrát vzoprel, za to dvakrát po dva dni nedostal vôbec stravu a raz za to dostal bitku od terapeutov za účasti samotného riaditeľa Tománka pri tomto procese. Rozkazy na všetko vydával riaditeľ osobne a skoro vždy bol aj osobne pri tom, keď sa tieto veci diali.
Čo sa týka pohlavného styku, ten sa tam dial tiež úplne bežne. Riaditeľ o tom vedel, klientky sa mu, samozrejme, sťažovali, riešilo sa to v rámci celej komunity, ale odpoveď bola vždy v podstate, že na vine je samotná klientka, často so slovami: "Feťácka k..., nemala si mu dať, tak teraz tu nerev!"
Za porušenie zákazu rozprávania sa pri obede zobudil celú komunitu, celé osadenstvo zariadenia o polnoci a klienti museli v noci buď stáť niekoľko hodín, niektorí až do rána na chodbe, alebo museli celú noc nezmyselne upratovať izby. Terapia za trest budeš bez spánku bola tiež úplne bežná. Aj riaditeľ Tománek, aj jeho pani manželka o všetkých týchto veciach vedeli a boli pri tom často aj osobne prítomní.
Ešte ďalšia vec sa tam diala, údajne s veľkou radosťou osobne riaditeľ dievčatám strihal vlasy, tiež aby ich ponížil. Strihal ich osobne úplne nakrátko.
Toto je taký výpočet a výcuc z rozprávania mladého muža, ktorý našťastie dnes je už riadnym občanom. A prečo to hovorím? Sú to veci, ktoré sú takto isto napísané aj v záznamoch vyšetrovateľov. Tá výpoveď nebola ani jedna, ani dve, tých výpovedí bývalých klientov je niekoľko. Som si úplne istý, že zodpovední ľudia museli tieto výpovede čítať, podľa všetkého boli aj vypočúvaní aj ako svedkovia, museli byť políciou a vyšetrovateľmi informovaní, čo sa deje. Aj keď sme stále len vo fáze, že sú to tvrdenia, je ich toľko, že ak by som ja bol minister a bola by to moja zodpovednosť, tak by som hľadal akýkoľvek právny prostriedok na to, aby som okamžite odobral akreditáciu zariadeniu Čistý deň. To sa nedialo a naopak, tieto fakty boli ignorované, pre mňa z nepochopiteľných dôvodov boli ignorované a nekonalo sa, hľadali sa všetky možné dôvody na to, prečo by mala byť akreditácia tomuto zariadeniu ponechaná. A ja nechcem tu dávať žiadne nejaké fantazmagorické výplody o tom, že čo sa tam mohlo diať a prečo to tak bolo, ale ja nevidím fakt jediný racionálny dôvod, prečo sa nezačalo konať okamžite a celá kauza sa naťahovala v podstate až rok.
Otázka na pána ministra je: Prečo ste tak dlho otáľali s odobratím akreditácie pre zariadenie? Čo je v pozadí? Naozaj tomu nerozumiem. Ten príbeh sa mi zdá byť taký čierno-biely, že podľa mňa každý normálny človek by konal, ale tu sa to nestalo. Aj keby bolo len jedno z tých desiatich obvinení, ktorých bolo teda množstvo, keby len jedno bolo pravdivé, tak podľa mňa je dôvod na to, aby sa okamžite zasiahlo. Tam sa diali trestné činy, to nebolo, že nejaké mierne ponižovanie, nič podobné, to boli vyslovene trestné činy, niektoré z nich sexuálneho charakteru. Nešlo o nejaké jednorazové zlyhanie jedného vychovávateľa, išlo o systém, ktorý tam bol vytvorený a ktorý tam bol násilím udržiavaný. Z tohto dôvodu mi neostáva nič iné, iba povedať, že budem hlasovať za odvolanie pána ministra Richtera zato, že strašne dlho v tejto odpornej veci nekonal.
Ďakujem. (Potlesk.)
Vystúpenie v rozprave
7.9.2017 o 18:11 hod.
Mgr. MBA M.A.
Juraj Droba
Videokanál poslanca
Ctené kolegyne a kolegovia, je nás tu stále dosť a dovoľte, aby som sa aj ja vyjadril k téme, ktorá, o ktorej už bolo povedané naozaj takmer všetko, ale stále sa objavujú nejaké nové skutočnosti. Aj keď témy práce, sociálnych vecí a rodiny nepatria do môjho portfólia, veci, ktoré sa diali v zariadení Čistý deň, ma jednoducho nenechali chladným ako človeka, ktorý má na starosti v strane osobné slobody, a taktiež ako občana a ako otca.
Hovoríme o zariadení, ktorého hlavnou funkciou je resocializácia alebo umožnenie návratu do spoločnosti pre problémové neplnoleté osoby, pre deti, často deti drogovo závislé, alebo s nejakým iným problémom, ktorý im znemožňuje byť de facto na slobode. Sú to väčšinou deti, ktoré už dovtedy dostávali od života riadnu nakladačku a ktorým bol štát jednoducho povinný pomáhať pri návrate do spoločnosti. Minimálne tým, ktorí o to stáli a ktorí ešte stále mali šance stať sa normálnymi občanmi, normálnymi obyvateľmi.
Čo sa však dialo v zariadení Čistý deň, mnou naozaj tak otriaslo, že tie príbehy, ktoré som počul, tak najprv som im ani nedokázal veriť. Systematická šikana, ponižovanie klientov, neľudské tresty, zdá sa, že boli úplne štandardným pracovným postupom. Ja som si dal tú námahu a vypočul som si osobne, na štyri oči, jedného z bývalých klientov. Ten človek dnes má normálnu, solídnu prácu, je čistý, neužíva drogy, podarilo sa mu vymaniť sa z toho začarovaného kruhu a nebol veľmi nadšený, keď začal rozprávať, ale postupne, postupne sa rozrozprával. Možno z tých vecí, ktoré vám teraz spomeniem, ste viaceré počuli, niektoré možno nie, ale podľa mňa je dôležité, aby odzneli, aby sme vedeli, čo sa v Čistom dni dialo a prečo, potom si položili otázku, že prečo minister Richter nekonal. To je pre mňa naozaj nepochopiteľné.
Bolo celkom normálne, že trestom bola tzv. samotka, trestal sa tým útek zo zariadenia. Tie úteky sa dejú a nechcem teraz obhajovať, že utiecť je správne, ale tresty mali byť primerané a nie sadistické. Tá samotka sa vytvorila z hocakej miestnosti, ktorú na tento účel rýchlo vypratali. Konkrétne tento mladý muž, ktorý utiekol, tak dostal tiež samotku, dostal ružové pyžamo, aby bol ponížený, aby bol akože oblečený do ženských šiat, dostal bitku od svojich kolegov, tzv. vojenskú deku, a osobne riaditeľ tohto zariadenia mu vyvesil okno na tej miestnosti, ktorá bola samotka, vonku bolo približne nula stupňov, bol to zimný mesiac, a taktiež mu vyniesol matrace, čiže nechal ho stráviť celú noc hladného a v zime s vyveseným oknom, bez matracov.
Bolo bežné, že vedenie zariadenia klientom nadávalo vulgárne, ženy boli často oslovované ako "feťácke k...", chlapi v podstate celý repertoár tých najškaredších slov v slovenčine. Tento typ jazyka bol úplne bežný v tom zariadení.
Fyzické násilie bolo tiež úplne bežné aj pri dievčatách. Klientov bili najčastejšie tzv. terapeuti, ktorí sa často regrutovali z bývalých klientov, tí tam boli v podstate za mazákov, ale boli eufemisticky nazývaní ako terapeuti. Riaditeľ tohto zariadenia staval dom a nútil tieto deti, aby na jeho dome pracovali, nazývalo sa to pracovná terapia. Konkrétny mladý muž, s ktorým som sa rozprával, sa trikrát vzoprel, za to dvakrát po dva dni nedostal vôbec stravu a raz za to dostal bitku od terapeutov za účasti samotného riaditeľa Tománka pri tomto procese. Rozkazy na všetko vydával riaditeľ osobne a skoro vždy bol aj osobne pri tom, keď sa tieto veci diali.
Čo sa týka pohlavného styku, ten sa tam dial tiež úplne bežne. Riaditeľ o tom vedel, klientky sa mu, samozrejme, sťažovali, riešilo sa to v rámci celej komunity, ale odpoveď bola vždy v podstate, že na vine je samotná klientka, často so slovami: "Feťácka k..., nemala si mu dať, tak teraz tu nerev!"
Za porušenie zákazu rozprávania sa pri obede zobudil celú komunitu, celé osadenstvo zariadenia o polnoci a klienti museli v noci buď stáť niekoľko hodín, niektorí až do rána na chodbe, alebo museli celú noc nezmyselne upratovať izby. Terapia za trest budeš bez spánku bola tiež úplne bežná. Aj riaditeľ Tománek, aj jeho pani manželka o všetkých týchto veciach vedeli a boli pri tom často aj osobne prítomní.
Ešte ďalšia vec sa tam diala, údajne s veľkou radosťou osobne riaditeľ dievčatám strihal vlasy, tiež aby ich ponížil. Strihal ich osobne úplne nakrátko.
Toto je taký výpočet a výcuc z rozprávania mladého muža, ktorý našťastie dnes je už riadnym občanom. A prečo to hovorím? Sú to veci, ktoré sú takto isto napísané aj v záznamoch vyšetrovateľov. Tá výpoveď nebola ani jedna, ani dve, tých výpovedí bývalých klientov je niekoľko. Som si úplne istý, že zodpovední ľudia museli tieto výpovede čítať, podľa všetkého boli aj vypočúvaní aj ako svedkovia, museli byť políciou a vyšetrovateľmi informovaní, čo sa deje. Aj keď sme stále len vo fáze, že sú to tvrdenia, je ich toľko, že ak by som ja bol minister a bola by to moja zodpovednosť, tak by som hľadal akýkoľvek právny prostriedok na to, aby som okamžite odobral akreditáciu zariadeniu Čistý deň. To sa nedialo a naopak, tieto fakty boli ignorované, pre mňa z nepochopiteľných dôvodov boli ignorované a nekonalo sa, hľadali sa všetky možné dôvody na to, prečo by mala byť akreditácia tomuto zariadeniu ponechaná. A ja nechcem tu dávať žiadne nejaké fantazmagorické výplody o tom, že čo sa tam mohlo diať a prečo to tak bolo, ale ja nevidím fakt jediný racionálny dôvod, prečo sa nezačalo konať okamžite a celá kauza sa naťahovala v podstate až rok.
Otázka na pána ministra je: Prečo ste tak dlho otáľali s odobratím akreditácie pre zariadenie? Čo je v pozadí? Naozaj tomu nerozumiem. Ten príbeh sa mi zdá byť taký čierno-biely, že podľa mňa každý normálny človek by konal, ale tu sa to nestalo. Aj keby bolo len jedno z tých desiatich obvinení, ktorých bolo teda množstvo, keby len jedno bolo pravdivé, tak podľa mňa je dôvod na to, aby sa okamžite zasiahlo. Tam sa diali trestné činy, to nebolo, že nejaké mierne ponižovanie, nič podobné, to boli vyslovene trestné činy, niektoré z nich sexuálneho charakteru. Nešlo o nejaké jednorazové zlyhanie jedného vychovávateľa, išlo o systém, ktorý tam bol vytvorený a ktorý tam bol násilím udržiavaný. Z tohto dôvodu mi neostáva nič iné, iba povedať, že budem hlasovať za odvolanie pána ministra Richtera zato, že strašne dlho v tejto odpornej veci nekonal.
Ďakujem. (Potlesk.)
Rozpracované
18:26
Vystúpenie v rozprave 18:26
Andrej HrnčiarVystúpenie v rozprave
7.9.2017 o 18:26 hod.
Mgr. art.
Andrej Hrnčiar
Videokanál poslancaPani poslankyňa Jurinová.
Rozpracované
18:30
Vystúpenie v rozprave 18:30
Erika JurinováTu otázka na pána ministra, že či vôbec vie, že včera sa v pléne prerokovával aj zákon o ochrane obetí trestných činov, ktorý, ak nevie, má chrániť a upravovať základné práva obetí. Aj jeho zamestnanci robili na tomto zákone.
V tejto kauze, kvôli ktorej sme sa tu stretli, išlo o deti, o mladistvých a zároveň o chránené osoby. A pýtam sa vás, či mal minister v takomto prípade, keďže išlo o deti, o mladistvých, ešte aj o chránené osoby, šancu alebo možnosť takmer rok váhať alebo spochybňovať výpovede detí, ich rodičov, odborníkov, najmä ak zákon o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele ukladá konať už v prípade podozrenia bezodkladne.
Kauza má dva rozmery. Trestnoprávny a ľudskoprávny. Pritom je a musí byť jedno, kedy a ako skončí šetrenie trestných konaní. Minister má povinnosť konať. Minister je zodpovedný za kvalitu odbornej práce v zariadeniach. Ak existujú podozrenia zo šikanovania, z ponižovania, z týrania, bitia, ohrozovania mravnosti, manipulovania, tak to sú dôvody, aby minister konal. To sú dôvody, pre ktoré malo byť resocializačné zariadenie zatvorené, aj keď ide len o podozrenie. Toto je úlohou ministra, a preto nesie politickú zodpovednosť za celý premrhaný rok svojho vládnutia na tomto ministerstve. Je až úbohé, že prekrýval a spoliehal sa a čakal na ukončenie trestnoprávneho konania. To však spadá pod gesciu ministra vnútra a nie ministra práce, ktorému by malo ísť v prvom rade o ľudí. Ministerstvo Jána Richtera, doktora práv, to sa má starať o ľudí, o obete a nie o páchateľov. Ide nielen o pochybenie proti ľudskosti, ale aj procesné pochybenia, ktoré takisto mohli byť dôvodom na odobratie akreditácie zariadeniu.
Dnes sme svedkami vládnej krízy, ktorú vyvolala Slovenská národná strana. Tá tu dupkala nožičkami a chcela si vydobyť svoje postavenie. V slušnej spoločnosti by, samozrejme, takýto minister, pán Richter, odstúpil sám. V našej spoločnosti platí pravidlo, keď ste si dovolili odvolať nášho ministra, chceme my zasa vášho. Takže nikomu nejde o riadne vecné riešenie problému, ale len o politické hrátky.
Sme presvedčení o tom, že minister jednoznačne nezvládol riadenie svojho rezortu, aj keď nám tu vypočítaval desiatky pozitívnych reakcií na jeho pôsobenie. Otázka, ktorá sa tu naliehavo vnucuje, je, prečo minister Richter proti každej logike, dôkazom a vyjadreniam odborníkov podporoval a kryl zjavné prešľapy zariadenia i úradníkov. A pripomeniem, že práve minister bol ten, ktorý od začiatku hovoril – ako pri každej kauze, že ide o zlyhanie jednotlivca a nie systému.
V tomto prípade ide o porušovanie základných práv, práv detí a najmä práv chránených osôb. Dnes už niet pochybností, že boli porušené zákony Slovenskej republiky, ale i medzinárodné ľudskoprávne dokumenty, ktoré majú za cieľ chrániť právo a dôstojnosť každého jedného človeka. A na toto musíme pamätať najmä v takýchto prípadoch, aké preberáme dnes.
Tu by som si dovolila pripomenúť, ako pozerám na pani kolegyňu Gabániovú. Pani poslankyňa, vy ste boli podpredsedníčka výboru pre ľudské práva, ak som si správne pozrela, a ja sa naozaj veľmi čudujem vašim postojom, ktoré ste tuná predniesli vo svojej faktickej poznámke.
Treba tiež uviesť, pripomeniem to, lebo dnes to tu ešte nezaznelo, že Čistému dňu sa ponechalo až príliš veľa, komfortne veľa času na zahládzanie pochybení v Čistom dni, ale i na ministerstvách. Čistý deň mal možnosť úpravy svojich dokumentov, ďalšieho manipulovania svojich klientov a dodnes vedenie a osoby blízke tomuto zariadeniu, dodnes tieto osoby kývajú s úradníkmi aj s odborníkmi. Ak pán minister zostane na svojom poste, môže to jednoznačne prehĺbiť alebo zväčšiť znechutenie občanov zo súčasných politikov, čoho dôsledkom bude vyššia miera náklonnosti voči, náklonnosti časti voličov počúvať nezmysly pravicových extrémistov. A to je už nielen začiatok konca Ficovej éry, ale aj začiatok konca našej slobodnej diskusie.
Podmienky, ktoré splnil Peter Plavčan pre odvolanie, spĺňa aj minister Richter. A to ešte viac, že ide o záujem detí. A, pán minister Richter, vy ste zodpovedný za všetko, čo sa im stalo. Kto dokázal čítať a videl protokoly o kontrole, nemôže mať predsa pochybnosti. O ne sa opieral aj generálny prokurátor.
Je zvláštne, koľkej opatrnosti sa dávalo práve zariadeniu Čistý deň. Ak by sa podobné protokoly o kontrole našli v iných zariadeniach, by sa podobné pochybenia našli v iných zariadeniach, tie by boli okamžite dávno zatvorené. Čo stálo za touto neziskovkou, že ešte aj rok po prevalení škandálu je stále otvorené a ešte aj s licenciou? Už nikdy by nemalo prísť k takejto krajnosti, že ďalej funguje zariadenie, kde sú podozrenia zo sexuálneho zneužívania, týrania, zlého zaobchádzania s deťmi, ale aj s manipuláciou. So zúfalstvom som pozerala na to, čo v tejto krajine dokáže minister tolerovať. Po roku od prepuknutia kauzy sú ešte stále v zariadení dokonca deti. Podľa toho, čo pán minister rozprával vo svojej obhajobe, tak teraz pripravuje presuny detí? Deti tam nie sú pod žiadnou ochranou. Zostávajú v prostredí, ktoré akreditačná komisia označila ako nebezpečné. A práve na tejto situácii vidíme v plnej nádhere akcie neschopnosť a nekompetentnosť ministra Richtera. Jeho povinnosťou je v prvom rade chrániť najlepší záujem dieťaťa a, bohužiaľ, toto sa nedeje.
Pri takto vážnych dôkazoch by ministra v každej slušnej spoločnosti pre pokoj odvolali. No tu narážame na to, čoho sú schopní ľudia zo SMER-u. No a SNS? Tá to zneužíva len na liečenie svojich boliestok. Teraz nedupkajú kvôli zastávaniu hodnôt. To by sa totiž prejavilo už pri prvom odvolávaní. A nedá sa ani apelovať na ich svedomie, ani na morálku, ani na slušnosť, ani na politickú kultúru, pretože ju v sebe nemajú. V normálnej demokratickej krajine sa na to apelovať dá, u nás, bohužiaľ, nie. Práve preto, že tu máme viac ako desať rokov vládu SMER-u. Zvykli sme si na veci, na ktoré by si ľudia v iných krajinách nezvykli. Tam by už dávno boli zatlačení k ústupu a ak by niečo také ich vláda alebo minister, ak by sa niečoho takého ich minister alebo vláda dopustila. No bohužiaľ, my si na to naozaj asi zvykáme a to je veľmi zlé.
Pán minister, bolo by veľmi dobré, ak by ste zobrali svoju zodpovednosť za svoje nekonanie a sám odstúpili. Inak sme presvedčení, že vy si dôveru poslancov skutočne vôbec nezaslúžite.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Vystúpenie v rozprave
7.9.2017 o 18:30 hod.
Ing.
Erika Jurinová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, milé kolegyne, kolegovia, tak sme tu opäť po štyroch mesiacoch s rovnakým problémom, niečo sa pohlo, niečo už malo byť pohnuté pred rokom, ale, bohužiaľ, pán minister a jeho ľudia celý rok vykonávali extrémnu nadprácu, aby zvrátili verejnú mienku práve v tomto prípade, v prípade Čistého dňa, v prípade resocializačného zariadenia a toho, čo sa v ňom konalo. Vyhľadávali, prekrúcali, nafukovali čokoľvek, len aby prekryli skutočné prešľapy ministra i niektorých zamestnancov. Dnes už netreba nikoho presviedčať o tom, že išlo o zakrývanie špinavostí samotným ministrom Richterom. Jeho najstrašnejšou chybou je, že nebol schopný konať. Naopak, neustále spochybňoval obete.
Tu otázka na pána ministra, že či vôbec vie, že včera sa v pléne prerokovával aj zákon o ochrane obetí trestných činov, ktorý, ak nevie, má chrániť a upravovať základné práva obetí. Aj jeho zamestnanci robili na tomto zákone.
V tejto kauze, kvôli ktorej sme sa tu stretli, išlo o deti, o mladistvých a zároveň o chránené osoby. A pýtam sa vás, či mal minister v takomto prípade, keďže išlo o deti, o mladistvých, ešte aj o chránené osoby, šancu alebo možnosť takmer rok váhať alebo spochybňovať výpovede detí, ich rodičov, odborníkov, najmä ak zákon o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele ukladá konať už v prípade podozrenia bezodkladne.
Kauza má dva rozmery. Trestnoprávny a ľudskoprávny. Pritom je a musí byť jedno, kedy a ako skončí šetrenie trestných konaní. Minister má povinnosť konať. Minister je zodpovedný za kvalitu odbornej práce v zariadeniach. Ak existujú podozrenia zo šikanovania, z ponižovania, z týrania, bitia, ohrozovania mravnosti, manipulovania, tak to sú dôvody, aby minister konal. To sú dôvody, pre ktoré malo byť resocializačné zariadenie zatvorené, aj keď ide len o podozrenie. Toto je úlohou ministra, a preto nesie politickú zodpovednosť za celý premrhaný rok svojho vládnutia na tomto ministerstve. Je až úbohé, že prekrýval a spoliehal sa a čakal na ukončenie trestnoprávneho konania. To však spadá pod gesciu ministra vnútra a nie ministra práce, ktorému by malo ísť v prvom rade o ľudí. Ministerstvo Jána Richtera, doktora práv, to sa má starať o ľudí, o obete a nie o páchateľov. Ide nielen o pochybenie proti ľudskosti, ale aj procesné pochybenia, ktoré takisto mohli byť dôvodom na odobratie akreditácie zariadeniu.
Dnes sme svedkami vládnej krízy, ktorú vyvolala Slovenská národná strana. Tá tu dupkala nožičkami a chcela si vydobyť svoje postavenie. V slušnej spoločnosti by, samozrejme, takýto minister, pán Richter, odstúpil sám. V našej spoločnosti platí pravidlo, keď ste si dovolili odvolať nášho ministra, chceme my zasa vášho. Takže nikomu nejde o riadne vecné riešenie problému, ale len o politické hrátky.
Sme presvedčení o tom, že minister jednoznačne nezvládol riadenie svojho rezortu, aj keď nám tu vypočítaval desiatky pozitívnych reakcií na jeho pôsobenie. Otázka, ktorá sa tu naliehavo vnucuje, je, prečo minister Richter proti každej logike, dôkazom a vyjadreniam odborníkov podporoval a kryl zjavné prešľapy zariadenia i úradníkov. A pripomeniem, že práve minister bol ten, ktorý od začiatku hovoril – ako pri každej kauze, že ide o zlyhanie jednotlivca a nie systému.
V tomto prípade ide o porušovanie základných práv, práv detí a najmä práv chránených osôb. Dnes už niet pochybností, že boli porušené zákony Slovenskej republiky, ale i medzinárodné ľudskoprávne dokumenty, ktoré majú za cieľ chrániť právo a dôstojnosť každého jedného človeka. A na toto musíme pamätať najmä v takýchto prípadoch, aké preberáme dnes.
Tu by som si dovolila pripomenúť, ako pozerám na pani kolegyňu Gabániovú. Pani poslankyňa, vy ste boli podpredsedníčka výboru pre ľudské práva, ak som si správne pozrela, a ja sa naozaj veľmi čudujem vašim postojom, ktoré ste tuná predniesli vo svojej faktickej poznámke.
Treba tiež uviesť, pripomeniem to, lebo dnes to tu ešte nezaznelo, že Čistému dňu sa ponechalo až príliš veľa, komfortne veľa času na zahládzanie pochybení v Čistom dni, ale i na ministerstvách. Čistý deň mal možnosť úpravy svojich dokumentov, ďalšieho manipulovania svojich klientov a dodnes vedenie a osoby blízke tomuto zariadeniu, dodnes tieto osoby kývajú s úradníkmi aj s odborníkmi. Ak pán minister zostane na svojom poste, môže to jednoznačne prehĺbiť alebo zväčšiť znechutenie občanov zo súčasných politikov, čoho dôsledkom bude vyššia miera náklonnosti voči, náklonnosti časti voličov počúvať nezmysly pravicových extrémistov. A to je už nielen začiatok konca Ficovej éry, ale aj začiatok konca našej slobodnej diskusie.
Podmienky, ktoré splnil Peter Plavčan pre odvolanie, spĺňa aj minister Richter. A to ešte viac, že ide o záujem detí. A, pán minister Richter, vy ste zodpovedný za všetko, čo sa im stalo. Kto dokázal čítať a videl protokoly o kontrole, nemôže mať predsa pochybnosti. O ne sa opieral aj generálny prokurátor.
Je zvláštne, koľkej opatrnosti sa dávalo práve zariadeniu Čistý deň. Ak by sa podobné protokoly o kontrole našli v iných zariadeniach, by sa podobné pochybenia našli v iných zariadeniach, tie by boli okamžite dávno zatvorené. Čo stálo za touto neziskovkou, že ešte aj rok po prevalení škandálu je stále otvorené a ešte aj s licenciou? Už nikdy by nemalo prísť k takejto krajnosti, že ďalej funguje zariadenie, kde sú podozrenia zo sexuálneho zneužívania, týrania, zlého zaobchádzania s deťmi, ale aj s manipuláciou. So zúfalstvom som pozerala na to, čo v tejto krajine dokáže minister tolerovať. Po roku od prepuknutia kauzy sú ešte stále v zariadení dokonca deti. Podľa toho, čo pán minister rozprával vo svojej obhajobe, tak teraz pripravuje presuny detí? Deti tam nie sú pod žiadnou ochranou. Zostávajú v prostredí, ktoré akreditačná komisia označila ako nebezpečné. A práve na tejto situácii vidíme v plnej nádhere akcie neschopnosť a nekompetentnosť ministra Richtera. Jeho povinnosťou je v prvom rade chrániť najlepší záujem dieťaťa a, bohužiaľ, toto sa nedeje.
Pri takto vážnych dôkazoch by ministra v každej slušnej spoločnosti pre pokoj odvolali. No tu narážame na to, čoho sú schopní ľudia zo SMER-u. No a SNS? Tá to zneužíva len na liečenie svojich boliestok. Teraz nedupkajú kvôli zastávaniu hodnôt. To by sa totiž prejavilo už pri prvom odvolávaní. A nedá sa ani apelovať na ich svedomie, ani na morálku, ani na slušnosť, ani na politickú kultúru, pretože ju v sebe nemajú. V normálnej demokratickej krajine sa na to apelovať dá, u nás, bohužiaľ, nie. Práve preto, že tu máme viac ako desať rokov vládu SMER-u. Zvykli sme si na veci, na ktoré by si ľudia v iných krajinách nezvykli. Tam by už dávno boli zatlačení k ústupu a ak by niečo také ich vláda alebo minister, ak by sa niečoho takého ich minister alebo vláda dopustila. No bohužiaľ, my si na to naozaj asi zvykáme a to je veľmi zlé.
Pán minister, bolo by veľmi dobré, ak by ste zobrali svoju zodpovednosť za svoje nekonanie a sám odstúpili. Inak sme presvedčení, že vy si dôveru poslancov skutočne vôbec nezaslúžite.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
18:40
Vystúpenie v rozprave 18:40
Anna VerešováPremiér aj poslanci strany SMER celý čas presviedčali verejnosť, že vraj minister musí čakať na vyšetrenie polície. Opakujem a hovorila som to tu aj na prvej schôdzi mimoriadnej pri odvolávaní ministra Richtera: Minister musí konať ihneď! To je tá pravá, ozajstná ochrana detí. Hovoríme totiž o deťoch. Vedia to odborníci a mal by to teda vedieť aj minister a aj jeho riaditeľ Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny.
Upozorňovali ich na to nielen opoziční poslanci, my, ale aj prezident, verejná ochrankyňa práv, Slovenská komora sociálnych pracovníkov, ďalší odborníci. Nič. Počas odvolávania ministra Richtera si pamätám, som doslova prosila poslancov strany SMER, zvlášť ženy poslankyne, aby našli v sebe kúsok empatie, citu, aby sa nad tým zamysleli, veď nehovoríme o kauze tunela či diaľnic, hovoríme o kauze, ktorá sa bytostne týka malých detí, maloletých detí. Niektorí z vás na chodbách, s ktorými som sa rozprávala, hovorili, že aby som si uvedomila, aké to boli deti a aké sú to deti. Nuž, otcovia a mamy, vážení poslanci a poslankyne, niekedy sa nám tie deti aj nevydaria. A vtedy potrebujeme pomoc širšej rodiny, pomoc komunity, dokonca niekedy aj pomoc od štátu. Ale určite ani jeden otec a mama si vtedy nemyslí, že štát a tí, ktorí ho zastupujú, mu pomôžu tak, ako pomohli maloletým dievčatám v resocializačnom zariadení Čistý deň. Takto si asi ani jeden rodič nepredstavuje pomoc v takej ťažkej situácii, ako majú rodiny s deťmi, ktorí sú drogovo závislí.
Vtedy si pamätám, že v stanovisku celej vlády Slovenskej republiky k tomu odvolávaniu ministra Richtera a k nášmu návrhu na prvej schôdzi mimoriadnej vtedy zaznelo v ich stanovisku, že my nemáme relevantné argumenty. Že uvádzame nepravdivé skutočnosti a konštatovania, vraj, v úvodzovkách, citujem, "naše tvrdenie, že ďalšou činnosťou zariadenia preukázateľne prichádza k ďalšiemu závažnému poškodzovaniu klientov, (vraj) nemá oporu v zhromaždených dôkazoch". A čo ešte je treba? Čo je ešte potrebné? Veď je to trapné tu znova a opakovane dookola hovoriť, čo sa stalo.
Ukázalo sa, že iba pravda dobehla ministra Richtera a jeho šéfa Fica aj koaličných poslancov, ktorí nás aj celú verejnosť sa snažili presvedčiť, že danej veci vôbec nerozumieme a iba škandalizujeme "najlepšieho a najúspešnejšieho ministra práce, sociálnych vecí a rodiny". Áno, minister Richter zlyhal v tej najvážnejšej úlohe, v ochrane detí, a teda znáša celú tú zodpovednosť za všetko, čo sa stalo, aj za všetky systémové chyby, ktoré spôsobili a stále spôsobujú nezvratné škody na zdraví a životoch detí. Máme už dosť informácií, je naozaj trapné dookola to hovoriť. Kto ešte teraz nevidí odchod ministra, že je na odchod ministra dôvod, tak je cynik, je to cynizmus najhrubšieho zrna a nebude sa môcť nikto vyhovárať, že informácie nemal dostatočné. Nestačí, vážení, iba demisia ministra Richtera, odchod generálneho riaditeľa Valentoviča, na odchod je zrelá celá táto mašinéria a celá táto vláda, ktorá o sebe vyhlasuje, ako by sme žili v časoch socializmu, že vraj nemá alternatívu. Áno, nemá alternatívu v kradnutí a v neschopnosti ochrániť tých najzraniteľnejších, v tom nemá alternatívu.
Som znechutená celou touto kauzou, priznávam svoju emóciu, som znechutená. Keby mal minister Richter totiž iba štipku charakteru, dávno by odstúpil sám. A dnes ešte uvidíme ešte aj charakter Andreja Danka, ktorý už všeličo povedal a nakoniec cúvol, pretože kšefty pri eurofondoch sú dôležitejšie.
Naše hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti bude naďalej odhodlane bojovať proti rozhadzovaniu našich spoločných peňazí a proti týmto všetkým neprávostiam, ktoré sa dejú na ľuďoch a dokonca aj na našich deťoch. Budeme bojovať za dôstojný život našich rodín, za ochranu našich detí. A či už minister Richter odvolaný bude, alebo nie, my budeme vždy stáť na strane ľudí, to je naším poslaním v politike.
Ďakujem. (Potlesk.)
Vážené kolegyne a kolegovia, minister Richter zlyhal v jednej z najdôležitejších úloh a tou je ochrana detí. Sme tam, kde sme boli pred rokom. To, čo mal minister Richter urobiť v septembri minulého roku, urobil až teraz. V úvodzovkách, najschopnejší minister strany SMER má reakčný čas na ochranu detí jedenásť mesiacov. V úvodzovkách, najlepšiemu a najschopnejšiemu ministrovi strany SMER trvalo celý rok, aby urobil to, čo mu zákon o sociálnoprávnej ochrane detí prikazuje urobiť ihneď. Podľa § 85 zákona mal totiž minister okamžite zrušiť akreditáciu, keďže existovalo vážne podozrenie z ohrozenia života a priaznivého psychického, fyzického a sociálneho vývinu dieťaťa. Minister Richter nepočúval vlastných odborníkov, členov akreditačnej komisie, komoru sociálnych pracovníkov a asistentov sociálnej práce a tiež pracovníčky, zamestnankyne, psychologičky, odborníkov, ktorých nemáme dostatok. Naopak, minister Richter ich ponížil pred celou odbornou verejnosťou.
Premiér aj poslanci strany SMER celý čas presviedčali verejnosť, že vraj minister musí čakať na vyšetrenie polície. Opakujem a hovorila som to tu aj na prvej schôdzi mimoriadnej pri odvolávaní ministra Richtera: Minister musí konať ihneď! To je tá pravá, ozajstná ochrana detí. Hovoríme totiž o deťoch. Vedia to odborníci a mal by to teda vedieť aj minister a aj jeho riaditeľ Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny.
Upozorňovali ich na to nielen opoziční poslanci, my, ale aj prezident, verejná ochrankyňa práv, Slovenská komora sociálnych pracovníkov, ďalší odborníci. Nič. Počas odvolávania ministra Richtera si pamätám, som doslova prosila poslancov strany SMER, zvlášť ženy poslankyne, aby našli v sebe kúsok empatie, citu, aby sa nad tým zamysleli, veď nehovoríme o kauze tunela či diaľnic, hovoríme o kauze, ktorá sa bytostne týka malých detí, maloletých detí. Niektorí z vás na chodbách, s ktorými som sa rozprávala, hovorili, že aby som si uvedomila, aké to boli deti a aké sú to deti. Nuž, otcovia a mamy, vážení poslanci a poslankyne, niekedy sa nám tie deti aj nevydaria. A vtedy potrebujeme pomoc širšej rodiny, pomoc komunity, dokonca niekedy aj pomoc od štátu. Ale určite ani jeden otec a mama si vtedy nemyslí, že štát a tí, ktorí ho zastupujú, mu pomôžu tak, ako pomohli maloletým dievčatám v resocializačnom zariadení Čistý deň. Takto si asi ani jeden rodič nepredstavuje pomoc v takej ťažkej situácii, ako majú rodiny s deťmi, ktorí sú drogovo závislí.
Vtedy si pamätám, že v stanovisku celej vlády Slovenskej republiky k tomu odvolávaniu ministra Richtera a k nášmu návrhu na prvej schôdzi mimoriadnej vtedy zaznelo v ich stanovisku, že my nemáme relevantné argumenty. Že uvádzame nepravdivé skutočnosti a konštatovania, vraj, v úvodzovkách, citujem, "naše tvrdenie, že ďalšou činnosťou zariadenia preukázateľne prichádza k ďalšiemu závažnému poškodzovaniu klientov, (vraj) nemá oporu v zhromaždených dôkazoch". A čo ešte je treba? Čo je ešte potrebné? Veď je to trapné tu znova a opakovane dookola hovoriť, čo sa stalo.
Ukázalo sa, že iba pravda dobehla ministra Richtera a jeho šéfa Fica aj koaličných poslancov, ktorí nás aj celú verejnosť sa snažili presvedčiť, že danej veci vôbec nerozumieme a iba škandalizujeme "najlepšieho a najúspešnejšieho ministra práce, sociálnych vecí a rodiny". Áno, minister Richter zlyhal v tej najvážnejšej úlohe, v ochrane detí, a teda znáša celú tú zodpovednosť za všetko, čo sa stalo, aj za všetky systémové chyby, ktoré spôsobili a stále spôsobujú nezvratné škody na zdraví a životoch detí. Máme už dosť informácií, je naozaj trapné dookola to hovoriť. Kto ešte teraz nevidí odchod ministra, že je na odchod ministra dôvod, tak je cynik, je to cynizmus najhrubšieho zrna a nebude sa môcť nikto vyhovárať, že informácie nemal dostatočné. Nestačí, vážení, iba demisia ministra Richtera, odchod generálneho riaditeľa Valentoviča, na odchod je zrelá celá táto mašinéria a celá táto vláda, ktorá o sebe vyhlasuje, ako by sme žili v časoch socializmu, že vraj nemá alternatívu. Áno, nemá alternatívu v kradnutí a v neschopnosti ochrániť tých najzraniteľnejších, v tom nemá alternatívu.
Som znechutená celou touto kauzou, priznávam svoju emóciu, som znechutená. Keby mal minister Richter totiž iba štipku charakteru, dávno by odstúpil sám. A dnes ešte uvidíme ešte aj charakter Andreja Danka, ktorý už všeličo povedal a nakoniec cúvol, pretože kšefty pri eurofondoch sú dôležitejšie.
Naše hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti bude naďalej odhodlane bojovať proti rozhadzovaniu našich spoločných peňazí a proti týmto všetkým neprávostiam, ktoré sa dejú na ľuďoch a dokonca aj na našich deťoch. Budeme bojovať za dôstojný život našich rodín, za ochranu našich detí. A či už minister Richter odvolaný bude, alebo nie, my budeme vždy stáť na strane ľudí, to je naším poslaním v politike.
Ďakujem. (Potlesk.)
Rozpracované
18:48
Vystúpenie v rozprave 18:48
Ondrej DostálAj som teda uvažoval, že či má zmysel v takejto situácii vystúpiť, ale potom za tento rečnícky pult prišiel pán premiér Fico a povedal dve veci, ktorými všetko zachránil, teda pre mňa aspoň. Po prvé, obvinil opozíciu, že znásilňuje slovo korupcia. A po druhé, povedal, že pán minister Richter je najúspešnejší minister práce, akého sme kedy mali. Najlepší, "star", nielen slovenská, európska, star EÚ.
A to mi pripomenulo jednu kauzu, kauzu Star EU, ktorá potvrdzuje, že žiadne znásilňovanie slova korupcia sa tu zo strany opozície nedeje. To, čo sa tu deje, je korupcia. A minister Richter by mal byť nieže odvolaný z funkcie ministra práce, sociálnych vecí a rodiny, on sa nikdy žiadnym ministrom stať nemal. Tak poďme k tej kauze Star EU, ktorá súvisí s pánom ministrom Richterom.
V marci 2008 publikoval denník SME dva články, podľa ktorých vtedajší a aj súčasný premiér Robert Fico má na východnom Slovensku neverejné stretnutie so starostami a primátormi za SMER – SD v Košickom a Prešovskom kraji o tom, ako čo najlepšie využívať eurofondy. Eurofondy. Máme tu kauzu eurofondy aj teraz, už sa to riešilo v roku 2008. Na rokovaní sa zúčastnili aj zástupcovia agentúry Star EU. Vtedajší generálny sekretár SMER-u Ján Richter, nie je tu, zúčastneným starostom a primátorom práve túto firmu Star EU odporučil pri príprave projektov. Citujem: "Dozvedeli sme sa, že agentúra Star EU je pripravená metodicky nám pomáhať v oblasti projektov technickej dokumentácie a s prípravou ďalších podkladov," povedal v roku 2008 pre SME starosta obce Vápeník, okres Svidník, Mikuláš Krajčovič. Mimochodom; Krajkovič, pardon. Mimochodom, pán Mikuláš Krajkovič tu dnes sedí známy ako poslanec strany SMER – sociálna demokracia, teda v tejto chvíli tu nesedí, škoda, mohol nám k tomu priamo povedať viac. Teda vlastne on tu obvykle nesedí, ale iste ho všetci poznáte a registrujete, veď je poslancom parlamentu od roku 2006, tak si iste všetci pamätáte jeho zaujímavé, podnetné vystúpenie. No škoda, že tu nie je.
Ale späť ku kauze Star EU. To, že predstavitelia strany SMER – SD odporúčali starostom a primátorom zvoleným za stranu SMER – SD využiť služby firmy Star EU, potvrdila aj vtedajšia hovorkyňa strany Katarína Kližanová Rysová. Len na priblíženie, o akej spoločnosti tu hovoríme, Star EU, a. s., je slovenskou dcérou firmy Star, a. s., ktorá pôsobí v Českej republike ako poradenská agentúra v oblasti eurofondov. V orgánoch oboch spoločností je alebo bol podľa výpisu z obchodných registrov Martin Bajer.
Denník SME poukázal na to, že české médiá považujú Bajera za sivú eminenciu politickej scény a lobistu s prepojením na bývalú vládu Jiřiho Paroubka z českej strany sociálnodemokratickej, ale aj za KDÚ – ČSL.
Môj kolega Ivan Kuhn sa pred rokmi ako predstaviteľ Občianskej konzervatívnej strany na stretnutí s predstaviteľmi Českej občianskej demokratickej strany dozvedel, že po páde vlády Jiřiho Paroubka bolo na ministerstvách nevyhnutné uskutočniť debajerizáciu, teda eliminovať siete, ktoré tam lobista Bajer rozhodil, aby dostal pod vplyv celý proces rozhodovania o tom, kto získa peniaze z eurofondov. S týmto know-how prišla firma Star EU aj na Slovensko. Za tou správnou stranou. Zdá sa teda, že na Slovensku by okrem deratizácie, o ktorú sme sa práve s Ivanom Kuhnom a ešte s Jakubom Nedobom snažili pred voľbami 2016, bolo potrebné tiež uskutočniť aj debajerizáciu.
Aby sme obrázok uzavreli, propagáciu svojej agentúry na spomínanom stretnutí starostov za SMER potvrdil aj člen dozornej rady Star EU Jozef Studenič. Citujem: "Starostovia, tak ako im to povedali v Prešove, si nemusia vyberať našu firmu, ale im bola odporučená, pretože s nami majú dobré skúsenosti." Koniec citátu. Studenič v minulosti kandidoval do parlamentu za HZDS. No, aspoň to HZDS tu už nemáme. Toto všetko sa udialo ešte v roku 2008 a už tieto informácie mali stačiť na to, aby sa Ján Richter nikdy nestal ministrom čohokoľvek. Žiaľ, Ján Richter sa ministrom stal. A my tu teraz musíme stáť a riešiť dôsledky toho, že sa ministrom stal.
A čo urobila firma Star EU? V roku 2014 publikoval Konzervatívny inštitút Milana Rastislava Štefánika, kde som aj spolu s Ivanom Kuhnom pôsobil, a teda on bol autor, štúdiu pod názvom Externý projektový manažment ako forma tunelovania fondov Európskej únie: 70 projektov Star EU, a. s. V tejto štúdii sa podarilo preukázať, že firma Star EU, a. s., odporúčaná funkcionárom SMER-u pánom Richterom, získala zákazky externého projektového manažmentu, ktoré vykazovali známky koordinovaného predkladania ponúk. Teda ponuky predkladali tie isté firmy na rôznych miestach a stále to vyhrávala jedna. Po medializácii týchto informácií bolo v Národnej rade – už vtedy – iniciované hlasovanie o vyslovení nedôvery ministrovi Richterovi. Dopadlo to, ako vieme, tak, že jednofarebná vláda SMER-u ho podržala a podržal ho aj SMER-om ovládaný parlament.
Neskôr publikoval Konzervatívny inštitút Milana Rastislava Štefánika ďalšiu štúdiu pod názvom Ako sa firme Star EU, a. s., darilo potom, čo ju starostom a primátorom zvoleným za SMER – SD odporučil vtedajší generálny manažér a súčasný minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter. Táto štúdia sa od tej predchádzajúcej líšila viac-menej iba v jednej maličkosti: autorovi Ivanovi Kuhnovi sa podarilo objaviť ďalších vyše 80 projektov, v ktorých firma Star EU získala zákazku na externý manažment projektov financovaných z fondov Európskej únie u verejných obstarávaniach, kde sa neustále dookola točili tie isté firmy. Kým úspešnosť ostatných firiem bola nulová, úspešnosť firmy Star EU bola stopercentná. Autorovi štúdie sa nepodarilo objaviť jediný eurofondový projekt, kde by firma Star EU prehrala vo verejnej súťaži. Takže počet úspešných verejných obstarávaní realizovaných projektov externého manažmentu firmy Star EU sa zastavil na čísle 157.
Podal som v tejto veci trestné oznámenie, pretože ako iste uznáte, nemôže byť náhoda, že v obstarávaniach realizovaných formou oslovenia firiem sa stále dookola točia tie isté firmy a stále dookola vyhráva Star EU. Ale čo myslíte, ako to dopadlo? Áno, správne, skutok sa ani tentokrát nestal. Mimochodom, dnes je firma Star EU a jej sesterská firma Star Asia opäť v hre, tentokrát pri eurofondoch na ministerstve pôdohospodárstva, ale to je iný príbeh, ku ktorému sa môžeme vrátiť pri inej príležitosti.
Takže slová o znásilňovaní slova korupcia nech si pán premiér Fico láskavo nechá pre niekoho iného, nie pre nás. My o jeho Star a Star EU vieme dosť. A špeciálne od Roberta Fica takéto čosi vyznieva neuveriteľne drzo a arogantne. V roku 2010 sa dostala na vernosť zvuková nahrávka, na ktorej hlas podobný hlasu Roberta Fica hovorí: "Budem teda hovoriť aj s inými ľuďmi bez toho, aby bolo treba za každú cenu hovoriť aj s nimi. Ja len môžem povedať, že som zabezpečil, a toto môžem povedať, dúfam, že to nikto nepočúva, zabezpečil som na tento rok 35, na budúci rok 40, plus teda ďalšie veci. Zabezpečil som ich, ako tie peniaze, vlastnou hlavou. Oficiálne prídu a budú normálne vykryté v strane. To, že sa pritom motal Fedor, nemôže znamenať, že ma niekto bude držať za gule. To sa nesmie stať. Aj preto som urobil niektoré rozhodnutia vo vzťahu k týmto financiám. Som sa vymanil od Fedora a povedal som: Fedor, ja som dal do toho hlavu a nie ty si dal do toho hlavu. Takže ja budem teraz o niektorých veciach rozhodovať. Napriek tomu si myslím, že musí vzniknúť nejaká paralelná finančná štruktúra, ktorá musí byť k dispozícii pre účely aj volebnej kampane a ďalších vecí."
Podľa toho ako v minulosti aj dnes Robert Fico háji neudržateľnú pozíciu Jána Richtera, vzniká až dojem, že Fedorovu ruku nahradila ruka Jánova.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Vážená pani predkladateľka, vážený pán podpredseda Národnej rady, vážené kolegyne a kolegovia, snažím sa dnes napriek tomu, že odvolávame ministra, nachádzať vždy aj čosi pozitívne na vládnej koalícii, tak dovoľte, aby som na úvod začal poďakovaním pánu premiérovi Ficovi. Mal som totiž v úmysle vo svojom vystúpení zbilancovať tie dôvody, ktoré pán premiér Fico pôvodne použil ako argumenty, prečo treba odvolať pána ministra Plavčana, ktorého odvolal, a porovnať ich s tými dôvodmi, ktoré existujú pre odvolanie ministra Richtera, ktorého pán premiér Fico obhajuje. A dospel som k záveru, že tie dôvody sú prinajmenšom rovnako silné pri pánovi ministrovi Richterovi. Lenže to už, žiaľ, urobila predkladateľka návrhu pani poslankyňa Blahová vo svojom úvodnom vystúpení, takže už tu nemá zmysel nejako rozoberať tie Ficove reči o zužovaní priestoru pre korupciu, o oprávnených obavách verejnosti, do akej miery sú úmysly vlády v boji proti netransparentnému správaniu sa dôveryhodné, o hazardovaní s dôverou verejnosti a pretrvávajúcich podozreniach.
Aj som teda uvažoval, že či má zmysel v takejto situácii vystúpiť, ale potom za tento rečnícky pult prišiel pán premiér Fico a povedal dve veci, ktorými všetko zachránil, teda pre mňa aspoň. Po prvé, obvinil opozíciu, že znásilňuje slovo korupcia. A po druhé, povedal, že pán minister Richter je najúspešnejší minister práce, akého sme kedy mali. Najlepší, "star", nielen slovenská, európska, star EÚ.
A to mi pripomenulo jednu kauzu, kauzu Star EU, ktorá potvrdzuje, že žiadne znásilňovanie slova korupcia sa tu zo strany opozície nedeje. To, čo sa tu deje, je korupcia. A minister Richter by mal byť nieže odvolaný z funkcie ministra práce, sociálnych vecí a rodiny, on sa nikdy žiadnym ministrom stať nemal. Tak poďme k tej kauze Star EU, ktorá súvisí s pánom ministrom Richterom.
V marci 2008 publikoval denník SME dva články, podľa ktorých vtedajší a aj súčasný premiér Robert Fico má na východnom Slovensku neverejné stretnutie so starostami a primátormi za SMER – SD v Košickom a Prešovskom kraji o tom, ako čo najlepšie využívať eurofondy. Eurofondy. Máme tu kauzu eurofondy aj teraz, už sa to riešilo v roku 2008. Na rokovaní sa zúčastnili aj zástupcovia agentúry Star EU. Vtedajší generálny sekretár SMER-u Ján Richter, nie je tu, zúčastneným starostom a primátorom práve túto firmu Star EU odporučil pri príprave projektov. Citujem: "Dozvedeli sme sa, že agentúra Star EU je pripravená metodicky nám pomáhať v oblasti projektov technickej dokumentácie a s prípravou ďalších podkladov," povedal v roku 2008 pre SME starosta obce Vápeník, okres Svidník, Mikuláš Krajčovič. Mimochodom; Krajkovič, pardon. Mimochodom, pán Mikuláš Krajkovič tu dnes sedí známy ako poslanec strany SMER – sociálna demokracia, teda v tejto chvíli tu nesedí, škoda, mohol nám k tomu priamo povedať viac. Teda vlastne on tu obvykle nesedí, ale iste ho všetci poznáte a registrujete, veď je poslancom parlamentu od roku 2006, tak si iste všetci pamätáte jeho zaujímavé, podnetné vystúpenie. No škoda, že tu nie je.
Ale späť ku kauze Star EU. To, že predstavitelia strany SMER – SD odporúčali starostom a primátorom zvoleným za stranu SMER – SD využiť služby firmy Star EU, potvrdila aj vtedajšia hovorkyňa strany Katarína Kližanová Rysová. Len na priblíženie, o akej spoločnosti tu hovoríme, Star EU, a. s., je slovenskou dcérou firmy Star, a. s., ktorá pôsobí v Českej republike ako poradenská agentúra v oblasti eurofondov. V orgánoch oboch spoločností je alebo bol podľa výpisu z obchodných registrov Martin Bajer.
Denník SME poukázal na to, že české médiá považujú Bajera za sivú eminenciu politickej scény a lobistu s prepojením na bývalú vládu Jiřiho Paroubka z českej strany sociálnodemokratickej, ale aj za KDÚ – ČSL.
Môj kolega Ivan Kuhn sa pred rokmi ako predstaviteľ Občianskej konzervatívnej strany na stretnutí s predstaviteľmi Českej občianskej demokratickej strany dozvedel, že po páde vlády Jiřiho Paroubka bolo na ministerstvách nevyhnutné uskutočniť debajerizáciu, teda eliminovať siete, ktoré tam lobista Bajer rozhodil, aby dostal pod vplyv celý proces rozhodovania o tom, kto získa peniaze z eurofondov. S týmto know-how prišla firma Star EU aj na Slovensko. Za tou správnou stranou. Zdá sa teda, že na Slovensku by okrem deratizácie, o ktorú sme sa práve s Ivanom Kuhnom a ešte s Jakubom Nedobom snažili pred voľbami 2016, bolo potrebné tiež uskutočniť aj debajerizáciu.
Aby sme obrázok uzavreli, propagáciu svojej agentúry na spomínanom stretnutí starostov za SMER potvrdil aj člen dozornej rady Star EU Jozef Studenič. Citujem: "Starostovia, tak ako im to povedali v Prešove, si nemusia vyberať našu firmu, ale im bola odporučená, pretože s nami majú dobré skúsenosti." Koniec citátu. Studenič v minulosti kandidoval do parlamentu za HZDS. No, aspoň to HZDS tu už nemáme. Toto všetko sa udialo ešte v roku 2008 a už tieto informácie mali stačiť na to, aby sa Ján Richter nikdy nestal ministrom čohokoľvek. Žiaľ, Ján Richter sa ministrom stal. A my tu teraz musíme stáť a riešiť dôsledky toho, že sa ministrom stal.
A čo urobila firma Star EU? V roku 2014 publikoval Konzervatívny inštitút Milana Rastislava Štefánika, kde som aj spolu s Ivanom Kuhnom pôsobil, a teda on bol autor, štúdiu pod názvom Externý projektový manažment ako forma tunelovania fondov Európskej únie: 70 projektov Star EU, a. s. V tejto štúdii sa podarilo preukázať, že firma Star EU, a. s., odporúčaná funkcionárom SMER-u pánom Richterom, získala zákazky externého projektového manažmentu, ktoré vykazovali známky koordinovaného predkladania ponúk. Teda ponuky predkladali tie isté firmy na rôznych miestach a stále to vyhrávala jedna. Po medializácii týchto informácií bolo v Národnej rade – už vtedy – iniciované hlasovanie o vyslovení nedôvery ministrovi Richterovi. Dopadlo to, ako vieme, tak, že jednofarebná vláda SMER-u ho podržala a podržal ho aj SMER-om ovládaný parlament.
Neskôr publikoval Konzervatívny inštitút Milana Rastislava Štefánika ďalšiu štúdiu pod názvom Ako sa firme Star EU, a. s., darilo potom, čo ju starostom a primátorom zvoleným za SMER – SD odporučil vtedajší generálny manažér a súčasný minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter. Táto štúdia sa od tej predchádzajúcej líšila viac-menej iba v jednej maličkosti: autorovi Ivanovi Kuhnovi sa podarilo objaviť ďalších vyše 80 projektov, v ktorých firma Star EU získala zákazku na externý manažment projektov financovaných z fondov Európskej únie u verejných obstarávaniach, kde sa neustále dookola točili tie isté firmy. Kým úspešnosť ostatných firiem bola nulová, úspešnosť firmy Star EU bola stopercentná. Autorovi štúdie sa nepodarilo objaviť jediný eurofondový projekt, kde by firma Star EU prehrala vo verejnej súťaži. Takže počet úspešných verejných obstarávaní realizovaných projektov externého manažmentu firmy Star EU sa zastavil na čísle 157.
Podal som v tejto veci trestné oznámenie, pretože ako iste uznáte, nemôže byť náhoda, že v obstarávaniach realizovaných formou oslovenia firiem sa stále dookola točia tie isté firmy a stále dookola vyhráva Star EU. Ale čo myslíte, ako to dopadlo? Áno, správne, skutok sa ani tentokrát nestal. Mimochodom, dnes je firma Star EU a jej sesterská firma Star Asia opäť v hre, tentokrát pri eurofondoch na ministerstve pôdohospodárstva, ale to je iný príbeh, ku ktorému sa môžeme vrátiť pri inej príležitosti.
Takže slová o znásilňovaní slova korupcia nech si pán premiér Fico láskavo nechá pre niekoho iného, nie pre nás. My o jeho Star a Star EU vieme dosť. A špeciálne od Roberta Fica takéto čosi vyznieva neuveriteľne drzo a arogantne. V roku 2010 sa dostala na vernosť zvuková nahrávka, na ktorej hlas podobný hlasu Roberta Fica hovorí: "Budem teda hovoriť aj s inými ľuďmi bez toho, aby bolo treba za každú cenu hovoriť aj s nimi. Ja len môžem povedať, že som zabezpečil, a toto môžem povedať, dúfam, že to nikto nepočúva, zabezpečil som na tento rok 35, na budúci rok 40, plus teda ďalšie veci. Zabezpečil som ich, ako tie peniaze, vlastnou hlavou. Oficiálne prídu a budú normálne vykryté v strane. To, že sa pritom motal Fedor, nemôže znamenať, že ma niekto bude držať za gule. To sa nesmie stať. Aj preto som urobil niektoré rozhodnutia vo vzťahu k týmto financiám. Som sa vymanil od Fedora a povedal som: Fedor, ja som dal do toho hlavu a nie ty si dal do toho hlavu. Takže ja budem teraz o niektorých veciach rozhodovať. Napriek tomu si myslím, že musí vzniknúť nejaká paralelná finančná štruktúra, ktorá musí byť k dispozícii pre účely aj volebnej kampane a ďalších vecí."
Podľa toho ako v minulosti aj dnes Robert Fico háji neudržateľnú pozíciu Jána Richtera, vzniká až dojem, že Fedorovu ruku nahradila ruka Jánova.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Rozpracované
19:01
Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:01
Zsolt SimonKolega Dostál, musím povedať, že pekne si to zhrnul s tým Starom. Možno ešte viac by som tam pokladal za dôležité vyzdvihnúť, že tento Star EU by nemohol byť úspešný, keby nemal požehnanie nielen od Richtera, ale aj od toho najvyššieho, ktorý ručí svojou hlavou a všetko požehnal birmovaný komunista. Keď teraz k tomu pozrieme, že birmovaný komunista bráni zneužívanie detí, ktoré spadá tiež pod ministra Richtera, tak čo si...
Kolega Dostál, musím povedať, že pekne si to zhrnul s tým Starom. Možno ešte viac by som tam pokladal za dôležité vyzdvihnúť, že tento Star EU by nemohol byť úspešný, keby nemal požehnanie nielen od Richtera, ale aj od toho najvyššieho, ktorý ručí svojou hlavou a všetko požehnal birmovaný komunista. Keď teraz k tomu pozrieme, že birmovaný komunista bráni zneužívanie detí, ktoré spadá tiež pod ministra Richtera, tak čo si o tom pomyslíme. No, žijeme v krajine, kde vládnu ľudia, ktorí sa pretvarujú. Pretvarujú sa tak, ako práve situácia im vyhovuje. Ale smutné na tom je, že nie v prospech občana, ale v neprospech občana.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
7.9.2017 o 19:01 hod.
Ing.
Zsolt Simon
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Kolega Dostál, musím povedať, že pekne si to zhrnul s tým Starom. Možno ešte viac by som tam pokladal za dôležité vyzdvihnúť, že tento Star EU by nemohol byť úspešný, keby nemal požehnanie nielen od Richtera, ale aj od toho najvyššieho, ktorý ručí svojou hlavou a všetko požehnal birmovaný komunista. Keď teraz k tomu pozrieme, že birmovaný komunista bráni zneužívanie detí, ktoré spadá tiež pod ministra Richtera, tak čo si o tom pomyslíme. No, žijeme v krajine, kde vládnu ľudia, ktorí sa pretvarujú. Pretvarujú sa tak, ako práve situácia im vyhovuje. Ale smutné na tom je, že nie v prospech občana, ale v neprospech občana.
Rozpracované
19:02
Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:02
Eugen JurzycaDobré, Ondro Dostál, ako sme si zvykli, opäť uviedol fakty a postrehy, ktoré doteraz v rozprave nezazneli a boli dôležité. Možno by som ešte pridal jeden, ktorý sa týka, v úvodzovkách, najlepšieho ministra práce a sociálnych vecí Jána Richtera. To je minister, ktorý za čias, keď bol významným funkcionárom SMER-u, ktorý vládol vtedy a za čias svojich pontifikátov nechal navŕtať diery do...
Dobré, Ondro Dostál, ako sme si zvykli, opäť uviedol fakty a postrehy, ktoré doteraz v rozprave nezazneli a boli dôležité. Možno by som ešte pridal jeden, ktorý sa týka, v úvodzovkách, najlepšieho ministra práce a sociálnych vecí Jána Richtera. To je minister, ktorý za čias, keď bol významným funkcionárom SMER-u, ktorý vládol vtedy a za čias svojich pontifikátov nechal navŕtať diery do zabezpečenia slovenských dôchodcov na starobu, vážne diery do II. piliera, kde mali ľudia nasporené peniaze, lebo bolo treba minúť tie peniaze napríklad na stimuly a daňové úľavy spriateleným firmám, hnedé uhlie a podobne. Čiže minister Richter nechal za svojho obdobia to, aby sa menilo Slovensko na krajinu, v ktorej z hľadiska dlho, dlhodobého zabezpečenia dôchodcov na starobu sme včera zjedli to, čo sme mali na zajtra.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
7.9.2017 o 19:02 hod.
Ing.
Eugen Jurzyca
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, za slovo.
Dobré, Ondro Dostál, ako sme si zvykli, opäť uviedol fakty a postrehy, ktoré doteraz v rozprave nezazneli a boli dôležité. Možno by som ešte pridal jeden, ktorý sa týka, v úvodzovkách, najlepšieho ministra práce a sociálnych vecí Jána Richtera. To je minister, ktorý za čias, keď bol významným funkcionárom SMER-u, ktorý vládol vtedy a za čias svojich pontifikátov nechal navŕtať diery do zabezpečenia slovenských dôchodcov na starobu, vážne diery do II. piliera, kde mali ľudia nasporené peniaze, lebo bolo treba minúť tie peniaze napríklad na stimuly a daňové úľavy spriateleným firmám, hnedé uhlie a podobne. Čiže minister Richter nechal za svojho obdobia to, aby sa menilo Slovensko na krajinu, v ktorej z hľadiska dlho, dlhodobého zabezpečenia dôchodcov na starobu sme včera zjedli to, čo sme mali na zajtra.
Rozpracované
19:04
Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:04
Martin PoliačikOndrej, mňa zaujala tá ázijská hviezda. O čom to, Ondrej, hovoríš? Hádam sa len nemôže stať, že tak sprofanovaná firma a sprofanovaná značka ako Star EU, poprípade nejaká jej dcéra či sestra, či inak príbuzná "star" by sa stále uchádzali o čerpanie eurofondov? A hádam by sa to nestalo na jednom z ministerstiev, ktorému teraz hádam šéfuje jedna z koaličných strán, teda Slovenská národná strana? Je možné, že...
Ondrej, mňa zaujala tá ázijská hviezda. O čom to, Ondrej, hovoríš? Hádam sa len nemôže stať, že tak sprofanovaná firma a sprofanovaná značka ako Star EU, poprípade nejaká jej dcéra či sestra, či inak príbuzná "star" by sa stále uchádzali o čerpanie eurofondov? A hádam by sa to nestalo na jednom z ministerstiev, ktorému teraz hádam šéfuje jedna z koaličných strán, teda Slovenská národná strana? Je možné, že by pán Richter obvolal aj iných zodpovedných z iných strán? A že by neodporučil iba svojim, ktorá správna firma má dostať tie správne peniaze, ale že by to býval odporučil aj niekomu inému? Tomu sa mi, Ondrej, ale vôbec nechce veriť. Môžeš, prosím, viacej priblížiť, čo si mal na mysli?
Vystúpenie s faktickou poznámkou
7.9.2017 o 19:04 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Ondrej, mňa zaujala tá ázijská hviezda. O čom to, Ondrej, hovoríš? Hádam sa len nemôže stať, že tak sprofanovaná firma a sprofanovaná značka ako Star EU, poprípade nejaká jej dcéra či sestra, či inak príbuzná "star" by sa stále uchádzali o čerpanie eurofondov? A hádam by sa to nestalo na jednom z ministerstiev, ktorému teraz hádam šéfuje jedna z koaličných strán, teda Slovenská národná strana? Je možné, že by pán Richter obvolal aj iných zodpovedných z iných strán? A že by neodporučil iba svojim, ktorá správna firma má dostať tie správne peniaze, ale že by to býval odporučil aj niekomu inému? Tomu sa mi, Ondrej, ale vôbec nechce veriť. Môžeš, prosím, viacej priblížiť, čo si mal na mysli?
Rozpracované
19:05
Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:05
Ondrej DostálVystúpenie s faktickou poznámkou
7.9.2017 o 19:05 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Ďakujem všetkým trom kolegom za reakcie. No myslím, že tú tému si môžme nechať na inokedy. Veď ak bude pokračovať táto vláda aj po hlasovaní, neviem, už bola tlačovka SNS, tak tí, čo ste ju sledovali, tak viete, ako alebo ešte stále neviete, to je ťažko povedať. Tak k tej téme sa môžeme, samozrejme, vrátiť aj podrobnejšie a nemusí sa to týkať iba teda firiem iných, ale; však aj pán minister Plavčan mal asi blbý pocit a jeho kolegovia z SNS, že aj za maslo, ktoré netieklo do ich spriaznených firiem, ale do iných, si to všetko zlízli oni. O tom sme tu už tiež hovorili. A teda pri počúvaní aj kolegu Zsolta Simona, aj Eugena Jurzycu som si tak vlastne uvedomil, že vlastne tomu rozumiem, že prečo Robert Fico tak urputne chráni ministra Richtera. A teda že to možno nie je len tou rukou, lebo on nie je nejaká odchýlka od SMER-u, on je typický reprezentant SMER-u. Takto funguje SMER a oni svojho človeka predsa musia brániť. Náš človek nemôže byť hodený cez palubu. Takže rozumiem a ďakujem za to, že ste mi to pripomenuli.
Rozpracované