34. schôdza

11.9.2018 - 20.9.2018
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

20.9.2018 o 9:32 hod.

Stanislav Kmec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:41

Marian Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega Paška, ja dosť dobre nechápem, o akých ruvačkách na uliciach hovoríte, lebo tu sa bavíme o politickej súťaži a o politickom, konštruktívnom dialógu tu v pléne Národnej rady Slovenskej republiky. A vy to prenesiete na nejaké bitky na uliciach úplne nezmyselne. Ale ja vám poviem, viete, tie bitky na uliciach budú, keď ľudia budú na východnom Slovensku od hladu, od hladu hľadať možnosti, ako sa uživiť a ako uživiť svoje rodiny. A vy namiesto toho, aby ste hľadali spôsoby, ako im na ten východ doniesť prácu, namiesto toho, aby ste nezmyselnú fabriku z Nitry posunuli do Prešova, tak namiesto toho tu riešite novely zákona o politických stranách, ktoré reálne ľudí nezaujímajú, ale zaujímajú možno veľmi malé promile populácie a vy to tu staviate na piedestál ako keby problému č. 1.
Viete, rozprávať, toto, čo ste povedali, to je naozaj také, taký pokus o zavedenie tej debaty úplne niekde inde, pretože v podstate ste ani nereagovali poriadne na môj príspevok a ničím ste nevyvrátili to, že pod rúškom a zámienkou demokracie a veľkých fráz sa pokúšate jednoducho obmedziť, touto novelou obmedziť tú demokraciu, pretože neviem, neviem, pán kolega, kde tu medzi poslancami aj opozičnými je nejaká anarchia. Však je schválený rokovací poriadok, ktorý zavádza, si myslím, že prísne pravidlá na správanie sa v pléne Národnej rady, a neviem o tom, že by nejakí poslanci tento rokovací poriadok porušovali. Takže to, čo hovoríte o nejakej anarchii, mi príde ako absolútne nemiestne a jednoducho vy už neviete, kam z konopí, pretože teraz to nie je o debate medzi SNS a našou stranou, ale vám vytkli úplne odborne a argumentačne mnohí iní opoziční poslanci to, čo si o tom návrhu myslia.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.9.2018 o 18:41 hod.

Ing. Mgr.

Marian Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:43

Tibor Bernaťák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani podpredsedníčka. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, v mene skupiny poslancov dovoľte, aby som predložil pozmeňujúci a doplňujúci návrh, ktorý najprv odôvodním.
V nadväznosti na zásadné úlohy, ktoré má plniť najvyšší orgán strany, navrhujeme oproti pôvodnému návrhu stanoviť minimálny počet členov aj pre tento orgán, aby sa zabezpečil, zabezpečilo posilnenie demokratického rozhodovania v strane a aby sa takisto obmedzila určitá manipulácia so stranou.
V záujme umožniť politickým stranám ustanoviť menšinovú, najviac jednotretinovú časť členov výkonného orgánu strany iným spôsobom, ako ustanovujú stanovy politickej strany, napríklad kooptácia členov alebo doplnenie absentujúceho člena v prípade vzniku určitej právnej skutočnosti, napr. odstúpením, vylúčením zo strany alebo smrť, ako len výhradne rozhodnutím najvyššieho orgánu, ktorý spravidla zasadá raz ročne, chceme umožniť, aby sa polit..., aby politická strana určitú menšinovú časť členov výkonného orgánu kreovala iným spôsobom podľa zaregistrovaných stanov.
Ďalej chceme doplniť možnosť, aby žiadosť o prijatie člena nemusela byť doručovaná výlučne v listinnej podobe, ale aby ju bolo možné doručiť aj elektronicky. V tomto prípade, samozrejme, je potrebné ho zaručiť, opatriť teda zaručeným elektronickým podpisom.
Ďalej navrhujeme obmedziť výšku daru v kalendárnom roku, ktorú vlastne nejaký darca dáva strane, čím sa sleduje cieľ zabrániť neželanej závislosti politickej strany na jednom darcovi. Štát by nemal podporovať závislosť politických strán na finančných skupinách. Navrhujeme sumu vo výške 10 %, teraz vo výške 300-tisíc eur ročne, čo je zhruba 10 % maximálnej výšky sumy, ktorú môže strana vynaložiť na volebnú kampaň vo voľbách do Národnej rady.
Takisto pre politické strany navrhujeme, aby bola uložená nová povinnosť, aby sa príspevky, ktoré sú poskytované strane zo štátneho rozpočtu, boli vedené na osobitnom účte v Štátnej pokladnici. Na účely poskytovania príspevku zo štátneho rozpočtu je politická strana povinná oznámiť ministerstvu, teda bude povinná oznámiť ministerstvu financií a Štátnej komisii pre voľby a kontrolu financovania politických strán číslo účtu zriadeného v Štátnej pokladnici. Prostriedky z tohto účtu by malo byť možné prevádzať výlučne prevodom z účtu na účet, pričom politická strana nemôže previesť prostriedky z príspevkov zo štátneho rozpočtu na svoj iný platobný účet okrem transparentného účtu, ktorý je vlastne vytvorený kvôli voľbám.
Zároveň zostatok týchto prostriedkov, ktoré nebudú spotrebované v čase volebnej kampane, by mala byť stranou prevedených späť na osobitný účet. Taktiež sa umožňuje, aby politické strany mohli v každom kalendárnom roku previesť 5 % z príspevku na hlasy, za hlasy na svoj účet za účelom umožnenia úhrady menších výdavkov, ktoré je problematické uhrádzať prevodom z účtu na účet.
Cieľom tejto úpravy je zvýšenie transparentnosti nakladania s prostriedkami poskytnutými stranám zo štátneho rozpočtu na podporu ich činnosti. Zároveň navrhujeme zrušiť obmedzenie použitia prostriedkov získaných zo štátneho rozpočtu na úhradu pokút a iných peňažných sankcií.
Zároveň jednu vec ešte takú procesnú by som uviedol, že by sme chceli zaviesť povinnosť zaregistrovaným politickým stranám vytvoriť si orgány podľa návrhu a predložiť ich ministerstvu tak, aby boli v súlade so zákonom, ktorý by mal byť platný a účinný k 1. januáru 2019, a teda mali by to predložiť do 31. októbra 2019, teda chceli sme tu vytvoriť dostatočný časový priebeh, predstih pred konaním riadnych volieb do Národnej rady.
Zároveň dopĺňame ešte podmienky trvalého pobytu pre uplatnenie pasívneho volebného práva pre voľby do Európskeho parlamentu, čím sa zosúlaďujú podmienky pre uplatnenie pasívneho volebného práva s ostatnými časťami zákona o podmienkach výkonu volebného práva. Zásadnou podmienkou pre uplatnenie pasívneho volebného práva vo všetkých voľbách je trvalý pobyt kandidáta v príslušnom volebnom období, pardon, obvode, pričom pre voľby do Európskeho parlamentu je volebným obvodom Slovenská republika.
Takže teraz dovoľte, aby som predniesol doplňujúci a pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Tibora Bernaťáka, Radovana Baláža, Magdalény Kuciaňovej a Stanislava Kmeca k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1034).
V poslaneckom návrhu zákona navrhujeme tieto zmeny a doplnenia:
1. V čl. 1 bod 4. § 2 ods. 3 sa za slovo „strán“, vkladajú nové slová „ktoré nie sú zriadené podľa tohto zákona“.
2. V čl. 1 v 13. bode § 6 ods. 5 písm. d) sa vypúšťa bodkočiarka a slová „každý orgán strany okrem štatutárneho orgánu musí mať najmenej troch členov a výkonný orgán strany musí mať najmenej 9 členov“.
3. V čl. 1 v 14. bode § 6 ods. 6 znie:
„(6) Orgánmi strany sú najmä najvyšší výkonný, rozhodcovský a revízny orgán. Každý orgán strany okrem štatutárneho orgánu musí mať najmenej troch členov. Výkonný orgán strany musí mať najmenej 9 členov a najvyšší orgán strany musí mať najmenej 27 členov.“
4. V čl. 1 v bode 14 § 6 ods. 7 sa na konci vypúšťajú slová „a člen rozhodcovského alebo revízneho orgánu strany nemôže byt' členom najvyššieho orgánu strany podľa zaregistrovaných stanov“.
5. V čl. 1 v bode, v 14. bode ods. 8 a 9 znejú:
„(8) Do pôsobnosti najvyššieho orgánu strany patrí
a) schvaľovanie stanov a ich zmien vrátane zmeny názvu strany, skratky strany, programu strany a cieľov činnosti strany a všetkých ďalších povinných náležitostí stanov,
b) voľba a odvolanie štatutárneho orgánu strany alebo členov štatutárneho orgánu strany,
c) voľba najmenej dvoch tretín členov výkonného orgánu strany a ich odvolanie,
d) voľba a odvolanie členov revízneho a rozhodcovského orgánu strany,
e) rozhodovanie o dobrovoľnom zrušení strany,
f) rozhodovanie o ďalších záležitostiach podľa zaregistrovaných stanov vrátane poverenia iných orgánov strany plnením úloh.
(9) Každý člen najvyššieho orgánu strany hlasuje rovnakým počtom hlasov. Člen najvyššieho orgánu strany je vylúčený z hlasovania o veci, ak prejednával alebo rozhodoval tú istú vec ako člen rozhodcovského alebo revízneho orgánu strany. Člen výkonného orgánu strany, ktorý bol zvolený najvyšším orgánom strany, nemôže byť odvolaný iným orgánom strany. Zo zasadnutí najvyššieho orgánu strany sa vyhotovuje zápisnica v písomnej forme.“
6. V čl. 1 v 14. bode § 6 sa dopĺňa ods. 10, ktorý znie:
„(10) Výkonný orgán strany rozhoduje o dôležitých záležitostiach strany, pokiaľ nie sú týmto zákonom alebo stanovami vyhradené do pôsobnosti najvyššieho orgánu, rozhodcovského, revízneho alebo iného orgánu. Rozhodcovský orgán rozhoduje spory v rámci strany a revízny orgán dohliada na hospodárnosť a efektívnosť vynakladania finančných prostriedkov a nakladania s majetkom strany.“
V nadväznosti na uvedenú úpravu sa upraví aj znenie úvodnej vety v čl. 1 v 14. bode.
7. V čl. 1 v 17. bode § 6a ods. 4 písm. d) sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak je názov európskej politickej strany alebo jej skratka zhodný s názvom strany alebo skratkou vo zverejnenom oznámení.“
8. V čl. 1 26. bode § 8a ods. 1 sa na konci pripájajú tieto slová: „a ak bola žiadosť o prijatie člena zaslaná elektronicky, musí obsahovať zaručený elektronický podpis“.
9. V čl. 1 40. bod znie:
„40. V § 13 ods. 4 písm. a) sa slová „ods. 5“ nahrádzajú slovami „ods. 7“.
10. V čl. 1 sa za bod 40, za 40. bod vkladá nový 41. bod, ktorý znie:
41. V § 14 ods. 1 písm. f) sa slová „(§ 8 ods. 5, § 30 ods. 8 a § 34 ods. 4)“ nahrádzajú slovami „(§ 8 ods. 7, § 30 ods. 8, § 34 ods. 4 a § 34e ods. 2)“.
Ďalšie body sa primerane prečíslujú.
11. V čl. 1 sa za bod 47. vkladá nový 48. bod, ktorý znie:
„48. V § 23 ods. 1 sa za prvú vetu vkladá nová veta, ktorá znie:
„Strana môže prijať dar alebo iné bezodplatné plnenie, iba ak hodnota daru a iného bezodplatného plnenia od jedného darcu nepresiahne v kalendárnom roku 300 000 eur.“
Ďalšie body sa primerane prečíslujú.
12. V čl. I 48. bode sa vypúšťa slovo „účtovnom“.
13. V čl. I 62. bode § 23 ods. 6 písm. h) sa za slovo „zmluvy“ vkladá bodkočiarka a pripájajú sa tieto slová: „vyhlásenie môže byť súčasťou písomnej zmluvy“.
14. V čl. I sa za bod 69 vkladá nový 70. bod, ktorý znie: 70. § 29 vrátane nadpisu znie:
„§ 29 Použitie príspevkov
(1) Strana je povinná zriadiť si na účely vedenia a používania príspevkov zo štátneho rozpočtu podľa § 25 platobný účet vedený v Štátnej pokladnici (ďalej len „osobitný účet“). Číslo osobitného účtu oznámi politická strana v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe bezodkladne po jeho zriadení ministerstvu financií a štátnej komisii, ktorá ho zverejní na svojom webovom sídle.
(2) Ministerstvo financií začne vyplácať príspevky zo štátneho rozpočtu podľa § 25 po doručení oznámenia čísla osobitného účtu stranou.
(3) Prostriedky vedené na osobitnom účte môžu byť použité výlučne prevodom z účtu na účet. Strana nemôže prostriedky z príspevkov zo štátneho rozpočtu vedeného na osobitnom účte previesť na svoj platobný účet vedený v inej banke alebo pobočke zahraničnej banky; to neplatí pri prevode týchto prostriedkov podľa odsekov 4 a 5.
(4) Strana môže z prostriedkov z príspevku zo štátneho rozpočtu vedených na osobitnom účte previesť v každom kalendárnom roku najviac 5 % sumy z prijatého príspevku za hlasy podľa § 26 na svoj platobný účet vedený v inej banke alebo pobočke zahraničnej banky na úhradu výdavkov na činnosť strany.
(5) Strana môže previesť prostriedky z príspevku zo štátneho rozpočtu vedené na osobitnom účte na osobitný platobný účet strany zriadený podľa osobitného predpisu 26aa) na účely vedenia volebnej kampane vo voľbách, v ktorých strana kandiduje, pričom zostatok týchto prostriedkov nepoužitých na volebnú kampaň je strana povinná previesť späť na svoj osobitný účet.
(6) Strana je povinná mať osobitný účet, ak jej nárok na výplatu príspevkov zo štátneho rozpočtu podľa § 25 trvá alebo ak sa na osobitnom účte eviduje zostatok finančných prostriedkov.
(7) Príspevky zo štátneho rozpočtu podľa § 25 nemôže strana použiť na
a) pôžičky a úvery fyzickým osobám alebo právnickým osobám,
b) zmluvy o tichom spoločenstve,10)
c) podnikanie obchodnej spoločnosti, ktorú strana založila alebo sa stala jej jediným spoločníkom,
d) ručenie za záväzky fyzických osôb alebo právnických osôb,
e) darovanie.“
Poznámka pod čiarou k odkazu 26aa znie:
„26aa) § 3 ods. 2 zákona č. 181/2014 Z. z. v znení neskorších predpisov.“
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
15. V čl. I 77. bod znie:
„77. V § 30 odsek 8 znie:
(8) Ak strana neuposlúchne výzvu štátnej komisie v lehote podľa odseku 6 v dvoch bezprostredne po sebe nasledujúcich účtovných obdobiach, ministerstvo na základe oznámenia štátnej komisie túto stranu zapíše v registri strán s dodatkom „v likvidácii“. Dňom zápisu vstupuje strana do likvidácie a bude môcť vykonávať iba pôsobnosť súvisiacu so zrušením strany.“
16. V čl. I 80. bode sa § 31 dopĺňa novými odsekmi 4 a 5, ktoré znejú:
„(4) Štátna komisia uloží strane pokutu 500 eur, ak nesplní povinnosť podľa § 8a ods. 2. Pokutu možno uložiť opakovane, ak jej uloženie neviedlo k náprave a ak protiprávny stav trvá.
(5) Štátna komisia uloží strane pokutu, ak strana použije alebo prevedie prostriedky v rozpore s § 29 ods. 3, 4 alebo 5 vo výške rovnajúcej sa sume finančných prostriedkov použitých alebo prevedených v rozpore s § 29 ods. 3, 4 alebo 5.“
V nadväznosti na uvedenú úpravu sa upraví aj znenie úvodnej vety v čl. I 80. bode, ustanovenie o preznačení doterajších odsekov na konci čl. I 80. bodu a vykoná aj nadväzujúca legislatívnotechnická úprava označenia odsekov v čl. I 81. až 85. bode.
17. V čl. I 87. bode sa za § 32d vkladá § 32e, ktorý znie: „§ 32e
Ministerstvo plní úlohy národného kontaktného miesta na účely výmeny informácií podľa osobitného predpisu.“1a).
18. V čl. I 88. bode § 34e ods. 1 a 4 sa slová „31. januára 2020“ nahrádzajú slovami „31. októbra 2019“ a v § 34e ods. l sa na konci dopĺňa táto veta: „Ak strana nepodá návrh v lehote podľa prvej vety, ministerstvo vyzve stranu na podanie návrhu a určí jej lehotu.“
19. V čl. I 88. bode § 34e sa vypúšťa odsek 3. Nasledujúce odseky sa prečíslujú.
20. V čl. I 88. bode § 34e ods. 7 sa slová „o uložení pokút“ nahrádzajú slovami „podľa tohto zákona“.
21. V čl. I 88. bode sa § 34e dopĺňa novými odsekmi 8 a 9, ktoré znejú:
„(8) Ustanovenie § 29 v znení účinnom od 1. januára 2019 sa prvýkrát použije pre poskytovanie a použitie príspevku podľa § 25 po vyhlásení výsledkov volieb do Národnej rady Slovenskej republiky konaných po 1. januári 2019.
(9) Pre použitie príspevku podľa...“ (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Ďuriš Nicholsonová, Lucia, podpredsedníčka NR SR
Prepáčte, pán poslanec Bernaťák, veľmi nerada to robím, je 19.00 hod. a napríklad ja dnes nemôžem zostať dlhšie.

Bernaťák, Tibor, poslanec NR SR
Jasné, samozrejme.

Ďuriš Nicholsonová, Lucia, podpredsedníčka NR SR
Chcela by som... Neviem, koľko toho máte, ešte zase nechcem... (Reakcia rečníka.) Ešte dosť, že? (Reakcia rečníka.) Počula som, že to bude...

Bernaťák, Tibor, poslanec NR SR
Tento odsek by som asi... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Ďuriš, Nicholsonová Lucia, podpredsedníčka NR SR
Tento odsek môžte, nech sa páči.

Bernaťák, Tibor, poslanec NR SR
Takže ods. 9:
„(9) Pre použitie príspevku podľa § 25 poskytnutého strane po vyhlásení výsledkov volieb do Národnej rady Slovenskej republiky pred 1. januárom 2019 sa použije znenie § 29 zákona v znení účinnom do 31. decembra 2018.“
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.9.2018 o 18:43 hod.

JUDr.

Tibor Bernaťák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
34. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia
 

Uvádzajúci uvádza bod 9:32

Tibor Bernaťák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani podpredsedníčka, vážení kolegovia, dovoľte, aby som pokračoval teda v prednese môjho, respektíve pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu.
22. V čl. II 11. bode § 50 ods. 4 písm. c) a 20. bode § 80 ods. 4 písm. b) sa v celom texte slová „čísla občianskeho preukazu“ nahrádzajú slovami „dátumu narodenia“.
23. V čl. II sa za bod 19 vkladá nový 20. a 21. bod, ktoré znejú:
"20. V § 73 ods. 1 písm. a) sa na konci pripájajú tieto slová „a má na území Slovenskej republiky trvalý pobyt,“.
21. V § 73 ods. 1 písm. b) sa spojka "a" nahrádza čiarkou a na konci sa bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová „a má na území Slovenskej republiky trvalý pobyt.“."
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
24. V čl. III sa za bod 1 vkladá nový bod 2, ktorý znie:
"2. V poznámke pod čiarou k odkazu 3 sa slová „§ 22 až 24“ nahrádzajú slovami „§ 22, § 23 a § 24 ods. 1“."
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
25. V čl. III 62. bod sa v § 19 ods. 2 písm. b) číslo "9" nahrádza číslom "6".
26. Za čl. III sa vkladá nový čl. IV, ktorý znie:
"Čl. IV
Zákon č. 291/2002 Z. z. o štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 386/2002 Z. z., zákona č. 428/2003 Z. z., zákona č. 523/2004 Z. z., zákona č. 581/2004 Z. z., zákona č. 747/2004 Z. z., zákona č. 68/2005 Z. z., zákona č. 659/2005 Z. z., zákona č. 238/2006 Z. z., zákona č. 198/2007 Z. z., zákona č. 659/2007 Z. z., zákona č. 70/2008 Z. z., zákona č. 465/2008 Z. z., zákona č. 492/2009 Z. z., zákona č. 381/2010 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 217/2012 Z. z., zákona č. 132/2013 Z. z., zákona č. 374/2014 Z. z., zákona č. 130/2015 Z. z., zákona č. 375/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 243/2017 Z. z. a zákona č. 177/2018 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 2a sa odsek 1 dopĺňa písmenom o), ktoré znie:
"o) politická strana a politické hnutie na účely vedenia a používania príspevkov zo štátneho rozpočtu, ak spĺňajú podmienky na poskytovanie príspevku podľa osobitného predpisu. (9c)"
Poznámka pod čiarou k odkazu 9c) znie:
"9c) § 25 až 29 zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení zákona č. .../2018 Z. z."
2. V § 10a ods. 1 sa za slová „písmeno m)“ vkladajú slová „a o)“.
3. § 10b znie:
"§10b
Na klienta uvedeného v § 2a ods. 1 písm. m) a o) sa vzťahuje tento zákon primerane."
4. V § 12 ods. 1 písm. c) sa za slová „písm. m)“ vkladajú slová „a o)“.
5. V § 12 ods. 8 sa na konci pripája táto veta: „Ustanovenia odseku 1 písm. e) a odseku 4 sa nevzťahujú na klienta uvedeného v § 2a ods. 1 písm. o).“
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
Ďakujem. Skončil som.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

20.9.2018 o 9:32 hod.

JUDr.

Tibor Bernaťák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:32

Radovan Baláž
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pani predsedajúca. Dovoľte mi, vážené kolegyne, kolegovia, aby som predniesol tiež pozmeňujúci návrh za skupinu poslancov Národnej rady o tých zmenách, o ktorých sme sa už bavili posledné hodiny. V prvom bode nášho pozmeňujúceho návrhu sa dopĺňa takisto ako s úpravou registrácie politických strán, že každá politická strana vrátane európskej politickej strany sa musí nielen svojím názvom, ale aj skratkou názvu líšiť od názvu a skratky politickej strany, ktorá je už zaregistrovaná.
Zároveň sa dopĺňa podmienka, že názov politickej strany ani jej skratka nemôže obsahovať meno alebo priezvisko štatutárneho orgánu alebo jeho člena alebo člena prípravného výboru strany.
V ďalších bodoch pozmeňujúceho návrhu navrhujeme, aby politická strana disponovala sídlom, ku ktorému má právny vzťah na základe relevantného a platného právneho titulu, nie je ale tým vylúčené, že politická strana môže mať sídlo napríklad aj na adrese trvalého pobytu štatutára strany.
V ďalšom bode nášho pozmeňujúceho návrhu doplňujeme povinnosť uverejňovať na webovom sídle informácie o pôžičkách, ktoré si politická strana zobrala, ktoré má za cieľ informovať verejnosť o tom, kto politickú stranu podporuje, a to nielen raz ročne vo výročných správach, ale aby túto informáciu mal k dispozícii volič v reálnom čase, keď sa napríklad rozhoduje pri voľbách, ktorej strane svoju podporu dá.
V ďalšom bode sa vkladá sankcia k tejto novej povinnosti politickej strany oznamovať právny vzťah strany k sídlu.
V ďalšom bode vkladá sa nová sankcia pre strany za nesplnenie si povinnosti uverejňovať na webe údaje o prijatých pôžičkách.
V bode č. 7, cieľom tohto ustanovenia je umožniť politickým stranám, ktoré splnia povinnosť jednoduchým vypustením zo svojho názvu mena a priezviska štatutára alebo člena štatutárneho orgánu, nemuseli úplne meniť svoj názov v prípade, že tento už bol v minulosti zaregistrovaný.
V ďalšom bode upravujeme prechodné ustanovenia, ktoré sa dopĺňajú o povinnosť pre strany zaregistrované pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona doručiť ministerstvu doklad preukazujúci právny vzťah k sídlu strany.
A v poslednom bode navrhujeme ustanovenie lehoty na rozhodnutie správneho súdu o žalobe generálneho prokurátora na rozpustenie politickej strany. Cieľom tohto návrhu je dosiahnutie včasného zabránenia v ďalšom protiprávnom konaní takejto politickej strany.
Teraz by som prečítal znenie samotného pozmeňujúceho návrhu. Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Tibora Bernaťáka, Radovana Baláža, Magdalény Kuciaňovej a Stanislava Kmeca k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1034).
V poslaneckom návrhu zákona navrhujeme tieto zmeny a doplnenia.
1. V čl. I 11. bod znie:
"11. V § 6 ods. 5 písm. a) znie:
"a) názov a jej skratku, ak sa má používať; názov strany alebo jej skratka sa musí líšiť od názvu alebo skratky strany, ktorá už bola zaregistrovaná, a názvu alebo skratky európskej strany podľa § 32a; názov strany alebo jej skratka nesmie obsahovať meno alebo priezvisko osoby, ktorá je štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu alebo členom prípravného výboru strany."."
2. V čl. I 14. bode § 6 sa dopĺňa ods. 10, ktorý znie:
"(10) Štatutárny orgán strany je povinný do šiestich mesiacov od vzniku strany doručiť ministerstvu doklad preukazujúci právny vzťah strany k sídlu strany."
V nadväznosti na uvedenú úpravu sa upraví aj znenie úvodnej vety v čl. I 14. bode.
3. V čl. I sa za 26. bod vkladá nový bod 27, ktorý znie:
"27. V § 9 ods. 2 sa na konci pripája táto veta: „K vyhláseniu o zmene adresy sídla strany musí byť priložený doklad preukazujúci vzťah strany k sídlu strany."."
4. V čl. I 47. bode § 22 sa dopĺňa odsek 7, ktorý znie:
"(7) Strana je povinná zverejniť na svojom webovom sídle údaje o prijatej pôžičke v rozsahu meno, priezvisko a adresa trvalého pobytu, ak ide o fyzickú osobu, ak ide o fyzickú osobu podnikateľa aj obchodné meno a identifikačné číslo a ak ide o právnickú osobu názov alebo obchodné meno, identifikačné číslo a adresu sídla veriteľa, výšku pôžičky, dohodnutý úrok, dobu splatnosti a dátum uzatvorenia zmluvy o pôžičke. Údaje podľa prvej vety je strana povinná zverejniť do 30 dní odo dňa uzatvorenia zmluvy o pôžičke."
V nadväznosti na uvedenú úpravu sa upraví aj znenie úvodnej vety čl. I 47. bode.
5. V čl. I 80. bode § 31 sa dopĺňa odsek 4, ktorý znie:
"(4) Ministerstvo uloží strane pokutu 500 eur, ak strana nesplní povinnosť podľa § 6 ods. 10 alebo § 34e ods. 3. Pokutu možno uložiť opakovane, ak jej uloženie neviedlo k náprave a ak protiprávny stav trvá."
V nadväznosti na uvedenú úpravu sa upraví aj znenie úvodnej vety čl. I v 80. bode, ustanovenie o preznačení doterajších odsekov na konci čl. I 80. bodu a vykoná aj nadväzujúca legislatívno-technická úprava označenia odsekov v čl. I 81. až 85. bode.
6. V čl. I 81. bod znie:
"81. V § 31 ods. 6 sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „šesť alebo sedem“."
7. V čl. I 88. bode § 34e ods. 1 sa na konci pripája táto veta: „Názov strany alebo jej skratka, ktorá vznikne vypustením mena alebo priezviska štatutárneho orgánu strany alebo člena štatutárneho orgánu strany alebo člena prípravného výboru strany, sa nemusí líšiť od názvu strany alebo jej skratky, ktorá už bola zaregistrovaná.“
8. V čl. I 88. bode § 34e sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
"(3) Strany zaregistrované podľa predpisov určených do 31. decembra 2018 sú povinné najneskôr do 31. októbra 2019 doručiť ministerstvu doklad preukazujúci právny vzťah strany k sídlu strany."
9. Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
"Čl. II
Zákon č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok v znení zákona č. 88/2017 Z. z. sa dopĺňa takto:
"1. V § 388 sa za slovo „rozsudkom“ vkladajú slová „do šiestich mesiacov odo dňa podania žaloby“.
2. Za § 493 sa vkladá § 493a, ktorý vrátane nadpisu znie:
"§ 493a
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2019
Na konanie o žalobe generálneho prokurátora na rozpustenie politickej strany začaté a právoplatne neukončené do 31. decembra 2018 sa použijú ustanovenia tohto zákona v znení účinnom od 1. januára 2019; lehota podľa § 388 začína v týchto konaniach plynúť od 1. januára 2019."."
To bol celý pozmeňujúci návrh. Ešte by som poprosil pána spravodajcu vyňať na osobitné hlasovanie zo spoločnej správy bod č. 2.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

20.9.2018 o 9:32 hod.

Ing.

Radovan Baláž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:32

Peter Pčolinský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán kolega, hneď si dajte reakciu na moju faktickú. Pozorne som si vypočul tento váš pozmeňovací návrh, musím povedať, že 80 % tohto návrhu sú veci, s ktorými sa dá súhlasiť, 20 % sú absolútne nezmysly, ktoré sú účelovo ušité na opozičné strany, účelovo ušité na opozičné strany. Netýka sa to žiadnej koaličnej strany, len opozičných strán, a pravdepodobne tento návrh zrejme skončí na Ústavnom súde. To je, s tým asi, predpokladám, že rátate.
A úplne na záver len taká poznámka, čo sa týka toho návrhu strany, keďže sa nás to týka, mne je úplne jasné, že vás sa to netýka, lebo pokiaľ by si SNS dala do názvu "– Andrej Danko", no tak asi by ste mali o polovicu menej voličov.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

20.9.2018 o 9:32 hod.

Mgr.

Peter Pčolinský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:32

Radovan Baláž
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Aj tebe, pán kolega, za tú faktickú poznámku. Som rád, že tých 80 % súhlasíš, takže myslím si, že väčšia bere, takže čakám tvoju podporu tohto návrhu. A vy stále rozprávate o tom názve a mene vášho predsedu. No, ak máte za potrebu takto si budovať kult osobnosti v tvojej strane, tak to je váš problém, nie náš.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

20.9.2018 o 9:32 hod.

Ing.

Radovan Baláž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:32

Tibor Bernaťák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani podpredsedníčka, vážení kolegovia, ja len zopakujem, že tento návrh zákona nie je proti nikomu a ničomu, ale skôr za niečo – za vyššiu transparentnosť nakladania s financiami, ktoré politické strany dostávajú od štátu, a za väčšiu vnútornú demokraciu vnútri strán.
Návrh sme konzultovali s každým, kto prejavil záujem, či už z opozičných, alebo koaličných poslancov. Konzultovali sme tento návrh aj napríklad s Transparency International, ktorí, ak to tak zjednodušene poviem, hovorili, že nejakých, zavedenie limitov členov im to nenásobí, ale ani nedelí, ale ocenili zvýšenú transparentnosť tohto návrhu.
Tento návrh sme predkladali v júni, aby každý mohol v kľude tento návrh preštudovať, aby sa o ňom mohol rozprávať, prípadne vzniesť nejaké pripomienky. My sme pozorne počúvali pripomienky aj v rozprave, aj v ústavnoprávnom výbore, prípadne pripomienky, ako som spomínal už, niektorých opozičných koaličných politikov a poslancov. Niektoré veci sme upravili. Napríklad vidím tu pána Dostála, ten hovoril o výkonnom orgáne, ktorý môže nejak problematicky byť kreovaný, preto sme to upravili, že berieme, že niektoré strany môžu ukrajovať výkonný orgán aj tým, že svojim krajským predsedom umožní byť priamo zo stanov byť členmi výkonného orgánu. Takže toto sme v pozmeňováku upravovali.
Niektorým pozmeňujúcim návrhom, hlavne z OĽANO, celkom som nerozumel, lebo tam sú dva úplne protichodné pozmeňovacie návrhy ohľadne evidencie členstva. Niektoré poznámky kolegov z opozície, hlavne ĽSNS, to boli väčšinou naozaj urážky, osobné útoky, z ktorých niektoré naozaj nepatria do pléna.
Pán Grendel, síce tu nie je, ale spomínal, že bojujeme proti nezávislým kandidátom, pričom niektorí ministri sú nezávislí. Ja len upozorním, že tento návrh zákona sa absolútne nedotýka toho, koho chce strana na svoju kandidátku dať. Čiže úplne mimo.
Čo sa týka samotného názvu, vlastne pán Sloboda to tu otvoril, my sme skutočne tento návrh konzultovali s ministerstvom vnútra, niektorí tu spochybňovali, že aj tam môžu mať svoje názory, ale ministerstvo vnútra je registrový orgán, ktorý vlastne rozhoduje o tom, aké stanovy zaregistruje. A teda, samozrejme, jedným z náležitostí je aj meno a aj podľa toho, ako sme to konzultovali prípadne s inými právnikmi, nie je absolútne žiadna pochybnosť a aj pán Sloboda môže byť úplne spokojný, úplne v kľude spať a aj keby sa predsedom strany Sloboda a Solidarita stal, čo mu teda prajem, kľudne, kľudne, nerobí to žiadny problém a, samozrejme, nerobilo by to problém ani nejakému Ignácovi Solidaritovi, keby sa náhodou stal on predsedom strany Sloboda a Solidarita.
Rovnako nám bolo povedané, samozrejme, že ministerstvo vnútra v žiadnom prípade nebude nejak účelovo, ani, ani si to nemôže dovoliť vykladať a upravovať a vstupovať do rozhodnutia strany, aké meno chce mať okrem, samozrejme, niektorých zákonných limitov, pretože aj oni sú si vedomí, že pokiaľ by strana splnila niektoré tie základné podmienky a dá to na súd, tak, samozrejme, uspeje, takže nemal by som absolútne žiadne obavy, čo sa týka tohto ustanovenia.
Samozrejme, padli tu aj niektoré otázky, že dá sa to nejak obísť, upraviť. Žiadny zákon na svete neexistuje taký, ktorý je dokonalý, 100-percentný a absolútne by nejak všetky oblasti života upravoval a usmerňoval. Proste to sa jednoducho nedá, s tým aj rátame a sme s tým uzrozumení.
Tak ako sme avizovali na začiatku, tento návrh zákona bol predložený v júni, aby bol dostatočný časový priestor na to, aby bol odkonzultovaný a prípadne urobené k nemu nejaké pozmeňujúce návrhy, prípadne nejaké úpravy nás ako navrhovateľov, ako sme počúvali našich kolegov, že čo by tam ešte bolo, čo by tam nebolo možno aj dobré dať. Aj teraz teda potvrdzujem, čo sme vlastne hovorili, že hlasovanie o tomto návrhu zákona chceme dať na októbrovú schôdzu, v prípade, ak by ešte niekto niečo naozaj zásadné k tomuto návrhu zákona chcel dať, je ešte, sú tu ešte otvorené dvere, aj keď nepredpokladám, že niečo, ale vzhľadom teda na to, že naším úmyslom nie je bojovať proti niekomu, niečomu, ale skôr za niečo, aj tento časový priestor dáva nejakú možnosť ďalších nejakých konzultácií, prípadne upresnenia niektorých ustanovení týchto zákona.
Takže z mojej strany všetko a dúfam, že tak ako v prvom čítaní, aj v druhom a treťom čítaní tento návrh zákona získa aj podporu niektorých opozičných poslancov. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

20.9.2018 o 9:32 hod.

JUDr.

Tibor Bernaťák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:32

Stanislav Kmec
Skontrolovaný text
Ďakujem. Vážená pani podpredsedníčka, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, ja by som chcel poďakovať všetkým poslancom, ktorí sa zapojili do plodnej diskusie tohoto návrhu zákona. Môžem povedať, že 11 poslancov sa prihlásilo do rozpravy a viac ako 30 reagovalo faktickými poznámkami, a preto navrhujem, aby bol ten priestor, aby sa o tomto bode hlasovalo na budúcu schôdzu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

20.9.2018 o 9:32 hod.

Stanislav Kmec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:32

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani predsedajúca, za slovo. Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, v debate k predchádzajúcemu bodu ešte, myslím, že to bolo predvčerom, sme obsiahlo diskutovali o filozofii nášho projektu rekonštrukcia štátu, ktorý spolu prezentujeme a ktorého súčasťou je tento balík zákonov, takže nebudem o tom hovoriť znovu. Dovoľte mi veľmi stručne pomenovať, čo je obsahom tohoto konkrétneho návrhu zákona.
On obsahuje dve významné zmeny. Jedna sa týka povinnej kariérnej rotácie šéfov prokuratúry, v podstate zavádzame tam princíp, že okresný a krajský prokurátor môžu byť vo svojej funkcii nanajvýš 10 rokov a potom musia zmeniť svoje pôsobisko. Je to na základe podnetov priamo, musím povedať, z prostredia prokuratúry, kde nám bolo povedané, a teda skúsenosti tomu nasvedčujú aj po tých posledných kauzách, ktoré sme mali napríklad na východe Slovenska, že príliš dlhé spočívanie jednej osoby v tej istej funkcii je veľkým rizikom, rizikom vytvárania miestnych väzieb, rizikom v podstate zabetónovania systému, a preto aj v mnohých iných krajinách rôznymi spôsobmi rotujú najvyššie postavených či úradníkov, prokurátorov a podobných predstaviteľov práve preto, aby sa vytváraniu týchto miestnych väzieb zabránilo. Sú dokonca krajiny, kde je zákaz, aby takýto človek pôsobil v regióne, z ktorého pochádza, ale to my nenavrhujeme, len hovoríme, aby po 10 rokoch najneskôr musel prejsť do iného regiónu alebo skončiť v tejto funkcii.
Toľko z mojej strany. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

20.9.2018 o 9:32 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:32

Ján Marosz
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani podpredsedníčka, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som podľa § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpil v prvom čítaní ako spravodajca určený ústavnoprávnym výborom k uvedenému návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov.
Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby návrh zákona prerokovali ústavnoprávny výbor a výbor pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhol ústavnoprávny výbor s tým, aby výbory prerokovali návrh zákona do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní.
Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Ako spravodajca určený navrhnutým gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
Odporúčam zároveň návrh zákona prideliť výborom vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Vážená pani podpredsedníčka, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

20.9.2018 o 9:32 hod.

Mgr.

Ján Marosz

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video