45. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.5.2019 o 9:56 hod.
PhDr.
Soňa Gaborčáková
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Ďakujem, pán kolega, že si vstúpil. Áno, niekedy je potrebné, aby sme aj zo širšia rozprávali o tých veciach, lebo ľudí to reálne vonku trápi, že vždy hovoríme, že dávame na elektronizáciu nemalé peniaze, doslova si myslia, že ich vyhadzujeme von oknom. Na druhej strane keď prídu, napríklad naozaj v prípade narodenia dieťaťa, tak ten muž, keď tá žena je ešte v pôrodnici, je tak dezorientovaný pri tom, čo má urobiť, že normálne mi hovoria tí chlapi, že to je jak pôrod, že to je dačo neskutočné. Posiela ich od, od dverí k dverám a to, čo je naozaj podľa mňa priorita, je ten rodný list a ďakujem, že si ho vlastne aj spomenul. Máš pomerne dosť detí (povedané so smiechom), takže vieš, čo to všetko obnáša, ak ich máš viac, a takto vlastne funguje aj celé Slovensko. A ja ak sa môžem dotknúť sociálnej oblasti, lebo aj pán podpredseda hovoril, že je, veľa vecí je v gescii jednotlivých ministerstiev, tak úplne najtrápnejšie je, že lekári musia vypisovať PN na písacích strojoch, a už nemôžu ani zohnať tie pásky, čo niekedy do tých strojov išli, a na základe toho boli vlastne aj na našom sociálnom výbore a žiadali vlastne šéfa Sociálnej poisťovne, aby sa to zmenilo.
Takže na jednej strane hovoríme o ďalších 11 výpisoch, kde naozaj niekedy ide o malé čísla, na druhej strane péeniek sa vypisuje úplne do bludu a píšu ich na starých písacích strojoch. Ak ich nemajú, majú s tým obrovský problém tí lekári. Takže nečudujme sa tým ľuďom, že hovoria, že čo vy tam v tom parlamente robíte.
Ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
9:28
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:28
Eduard HegerDobre, dobrý postreh bol aj to, že vlastne často tu vzniká taká pri takejto téme tá hystéria okolo toho, že budeme začipovaní. Myslím si, že tu je tiež veľmi dôležité veľmi dôkladne komunikovať a vysvetľovať aj zo strany teda pána podpredsedu, aby zbytočne ľudia proste nemuseli prepadať do nejakej paniky, ale aby chápali možno práve tie benefity, a...
Dobre, dobrý postreh bol aj to, že vlastne často tu vzniká taká pri takejto téme tá hystéria okolo toho, že budeme začipovaní. Myslím si, že tu je tiež veľmi dôležité veľmi dôkladne komunikovať a vysvetľovať aj zo strany teda pána podpredsedu, aby zbytočne ľudia proste nemuseli prepadať do nejakej paniky, ale aby chápali možno práve tie benefity, a jednoznačne to ukázať aj na samotnej tej dostupnosti tých služieb, pretože tak ako som hovoril, ak by sa podarilo, že tu to eID bude vlastne taká univerzálna karta, ako sa to podarilo práve s tými telefónmi, že sa to stal smartfón, tak myslím si, že mnohí ľudia by to ocenili. A ak by sa im dostatočne vysvetlilo, že to nie je riziko toho, že teraz sú začipovaní, tak ten nástroj môže byť veľmi populárny a môže priniesť veľa benefitov pre Slovensko, či už v rozvoji digitálnej ekonomiky, ale aj v komunikácii so štátom a v konečnom dôsledku pohodlia pre občana, pretože ten cieľ - spokojný občan - by mal byť predmetom každého politika.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.5.2019 o 9:28 hod.
Ing.
Eduard Heger
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za doplnenie. A áno, to bude veľmi zaujímavé, aj mňa by to zaujímalo.
Dobre, dobrý postreh bol aj to, že vlastne často tu vzniká taká pri takejto téme tá hystéria okolo toho, že budeme začipovaní. Myslím si, že tu je tiež veľmi dôležité veľmi dôkladne komunikovať a vysvetľovať aj zo strany teda pána podpredsedu, aby zbytočne ľudia proste nemuseli prepadať do nejakej paniky, ale aby chápali možno práve tie benefity, a jednoznačne to ukázať aj na samotnej tej dostupnosti tých služieb, pretože tak ako som hovoril, ak by sa podarilo, že tu to eID bude vlastne taká univerzálna karta, ako sa to podarilo práve s tými telefónmi, že sa to stal smartfón, tak myslím si, že mnohí ľudia by to ocenili. A ak by sa im dostatočne vysvetlilo, že to nie je riziko toho, že teraz sú začipovaní, tak ten nástroj môže byť veľmi populárny a môže priniesť veľa benefitov pre Slovensko, či už v rozvoji digitálnej ekonomiky, ale aj v komunikácii so štátom a v konečnom dôsledku pohodlia pre občana, pretože ten cieľ - spokojný občan - by mal byť predmetom každého politika.
Ďakujem.
Rozpracované
9:30
Je to ešte prvé čítanie. Stále platí to, čo som navrhol aj minule, pokiaľ chcete, môžte a máte záujem vy, pán Laurenčík, alebo ktokoľvek sa o to zaujíma, ste vítaní v našom úrade, lebo ide absolútne odborné novely, absolútne odborné novely a vyžadujú si odbornú debatu. A mnohé z tých myšlienok, však nie je tajné, ja viem, s kým vy komunikujete, čiže tie otázky už na našom úrade padli, takže ale ste vítaní, kľudne u našich odborných sekcií, ktoré to pripravujú.
Čiže pár informácií. Internetové pripojenie alebo konektivita a indexy ktoré hovoria o pripojení na internet. Viete, že do roku 2020 má byť nula bielych miest. To znamená, nemá sa nachádzať žiadna obec, mestá, miest sa to už netýka na Slovensku, kde by, ktoré by nebolo, kde by nebolo možnosť sa na internet pripojiť. Máme 2 900 miest a obcí približne, z toho 140 miest a zvyšok sú obce, z toho aj mnohé malé. A keď sa podpisovala zmluva s operátormi telekomunikačnými a mobilnými, tak bolo 1 800 bielych bielych miest, teda 1 800 obcí v našom štáte nebolo pokrytých. Teraz je to necelých 400 a do roku 2020 nemá byť ani jedno, hej. To je veľmi dôležitá informácia, rýchlosť má byť minimálne 30 megabit za sekundu, takže 2020 nula bielych miest, to znamená úplné pokrytie každého mesta a obce na našom Slovensku.
Po druhé, čo sa týka indexu DESI a nášho umiestnenia, tam je dôležité povedať, že v tomto indexe sa nehodnotilo len pripojenie, ale hodnotilo sa napríklad aj prítomnosť DSL liniek alebo pevných liniek, čo je mimoriadne dôležité, pretože u nás sú pevné linky na absolútnom útlme, ale napríklad v rýchlom pripojení patríme medzi lídrov v Európe. Čiže niekedy, keď sa vytvárajú indexy, sa tam dávajú aj zhodnotenia a položky, ktoré, ktoré my už ani rozširovať nebudeme ani nechceme, napriek tomu sa za ne dajú získať indexové body. Mimoriadne dôležitá informácia.
Cloud, vládny cloud, hybridný cloud. Aj vládny cloud je definovaný ako hybridný cloud a nič nebráni tomu, aby sa softcloudové služby poskytovali aj súkromným spoločnosťami. Práve teraz sa schvaľuje metodika a ich certifikácia a zaradenie do katalógu, hej. Čiže možnosť tu je. Samozrejme, ambíciou štátu je mať vládny cloud, ale nebráni nič tomu, aby vznikali hybridné cloudy.
Čo sa týka Microsoftu a licencií, problém nie je na strane štátu. Problém je, že pri tejto súťaži prišla námietka a stálo to na ÚVO. A s tým nevieme nič robiť, hej. Čiže má to v gescii ministerstvo financií, bolo veľmi aktívne, ale keďže, samozrejme, okrem toho benefitu pre užívateľov ide, samozrejme, aj o peniaze, tak s tým, tu sa musí vydržať na rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie, pretože ide o licencie, ktoré sú rádovo v desiatkach miliónov eur v ich celkovom plnení.
Otvorili ste niektoré témy, ktoré sa netýkajú nášho úradu. My sa snažíme koordinovať tieto činnosti, pomáhať, ale napríklad z hľadiska e-zdravotníctva alebo e-Healthu je to rezortná záležitosť, ale náš úrad vytvára akékoľvek, a teda nálezu alebo informácií, ktoré má správa z Úradu pre verejné obstarávanie.
Čo sa týka nášho, nášho úradu, Úrad pre verejné obstarávanie konštatoval, že treba náš úrad personálne posilňovať, pretože agenda nám neustále pribúda, tak ako prichádza, naozaj je tu digitálna doba, je tu digitálna transformácia celej spoločnosti, ale aj celého sveta, takže nám agenda pribúda. Aj ÚVO vytklo to, že personálne sa máme naďalej posilňovať, aby sme vedeli zvládať to, čo nám, čo nám doba prináša.
Otvorili ste atraktivitu elektronických občianskych preukazov. Áno, na to, aby sa stalo ich používanie atraktívnejšie a frekventnejšie musíme pristúpiť k tomu, čo si doba vyžaduje, a to, aby sme si mohli pozerať minimálne obsah schránok a pracovať aj cez svoje občianske preukazy - hop, občianske preukazy (povedané so smiechom) - cez svoje mobilné telefóny. Takže do konca roka by mal byť, by malo byť pripravené všetko na to, aby sme vedeli ku e-Government službám pristupovať aj cez mobilné eID.
A čo sa týka súkromného sektora a využitie elektronických občianskych preukazov, práve táto novela prichádza aj s jeho rozšírením práve pre súkromný sektor.
Čo sa týka, open upy - ich vytváranie a zverejňovanie zavádzame ako povinnosť priamo v tejto novele, hej. To je dôležité, možno som to aj v úvodnom slove veľmi krátko spomenul. Rezortné schránky môžu byť, ale ak má fyzická osoba alebo teda má občan aktívnu schránku, musí sa doručovať do tejto schránky. Je to mimoriadne dôležité, pretože nejde o poštu, ako si ju predstavujeme možno mnohí, ktorí nepoužívajú elektronické občianske preukazy na doručovanie pošty, ide o doručovanie úradných dokumentov. Takže ten, kto má aktívnu schránku a je mu doručený úradný dokument, rozhodnutie alebo akýkoľvek dokument, ktorý vyžaduje a je vykonateľný po právnej stránke, musí byť doručený fyzickej osobe do tejto schránky. A takisto aj Finančná správa musí doručovať do elektronických schránok.
Čo sa týka duálneho doručovania na Finančnej správe, prechod, máme prechodné obdobie do konca roka 2020. Čo sa týka čipov alebo témy elektronických občianskych preukazov a rozširovaní dát, ktoré tam budú dané. Bohužiaľ, táto téma, je to úplne v gescii ministerstva vnútra. Táto novela to nerieši. Ani financovanie nerieši táto novela. Čiže netýka sa tohto nijako. Ale možno by som povedal len pár tém.
Zneužívanie dát a to, že vaše dáta budú vykrádať a že budú unášať vaše deti, to je typický príklad demagógie, zneužívania, nepravdivých správ, fake news, hoaxov a všetko toto, všetky tieto pomenovania patria presne na to, čo sa tu spustilo. Je to úplná hlúposť, a keď sa ktokoľvek bojí, tak si aj v súčasnosti svoj elektronický občiansky môže strčiť do obalu za pár centov a je chránený a je to vybavené. Ale to, čo sa tu spustilo, je naozaj príklad toho, ako sa dá téma zneužiť v dnešnej dobe elektronizácie, v dnešnej dobe kybernetických útokov, v dnešnej dobe prenosu dát, keď si otvoríte auto na diaľku a vám niekto vie stiahnuť kód a vám ho vie potom otvoriť, naozaj ten elektronický občiansky preukaz, aj to, čo, a tie funkcionality, ktoré bude mať bude stále patriť k tomu najbezpečnejšiemu, čo v tomto štáte je a čo v tomto štáte bude. Samozrejme, chápem to. Téma elektronického občianskeho a následného únosu dieťaťa je tak atraktívna téma, že naozaj pre niektorých je škoda ju nevyužiť, a preto sa tieto absolútne bludy a nezmysly začali v takomto miere šíriť. Samozrejme, musí to komunikovať ten, kto to bude tie funkcionality rozširovať, čiže ministerstvo vnútra, ktoré, verím, že sa to tak aj robiť bude. Ale aj na základe tohto chaosu, ktorý tu vznikol, vyšlo množstvo článov, článkov, ktoré a rozhovorov, ktoré dali odborníci aj z..., napr. od pána Ileka zo Slovenska Digital, kde je to úplne jasne vysvetlené a aj s teoretickými rizikami, pretože žijeme v dobe kybernetických útokov, ktoré sa dejú dennodenne, napádajú sa systémy Pentagonu, NASA, systémy, ktoré sú super zabezpečené. Ale naozaj to sa nedeje u nás vo vašom občianskom, keď ho máte vo vrecku.
Ďakujem pekne.
Ďakujem, ďakujem veľmi pekne. Prešiel by som možno niekoľko z tých, z tých množstva bodov, ktoré boli spomenuté. Len chcem, pán kolega, upozorniť, že otvorili ste témy nijako nesúvisiace s týmto zákonom, ale urobili ste to chytro, lebo normálne predsedajúci môže zareagovať, keď sa otvoria iné témy. Len toto je tak komplikovaná a špecifická téma, že toto naozaj pani podpredsedníčka nemohla zareagovať. Nikde to, že..., klobúk dole, lebo ste pootvárali témy, ktoré že sú úplne mimo tohto zákona. Ale berem to ako využitie veľmi špecifickej témy. Takže prebehnem ich veľmi skrátka.
Je to ešte prvé čítanie. Stále platí to, čo som navrhol aj minule, pokiaľ chcete, môžte a máte záujem vy, pán Laurenčík, alebo ktokoľvek sa o to zaujíma, ste vítaní v našom úrade, lebo ide absolútne odborné novely, absolútne odborné novely a vyžadujú si odbornú debatu. A mnohé z tých myšlienok, však nie je tajné, ja viem, s kým vy komunikujete, čiže tie otázky už na našom úrade padli, takže ale ste vítaní, kľudne u našich odborných sekcií, ktoré to pripravujú.
Čiže pár informácií. Internetové pripojenie alebo konektivita a indexy ktoré hovoria o pripojení na internet. Viete, že do roku 2020 má byť nula bielych miest. To znamená, nemá sa nachádzať žiadna obec, mestá, miest sa to už netýka na Slovensku, kde by, ktoré by nebolo, kde by nebolo možnosť sa na internet pripojiť. Máme 2 900 miest a obcí približne, z toho 140 miest a zvyšok sú obce, z toho aj mnohé malé. A keď sa podpisovala zmluva s operátormi telekomunikačnými a mobilnými, tak bolo 1 800 bielych bielych miest, teda 1 800 obcí v našom štáte nebolo pokrytých. Teraz je to necelých 400 a do roku 2020 nemá byť ani jedno, hej. To je veľmi dôležitá informácia, rýchlosť má byť minimálne 30 megabit za sekundu, takže 2020 nula bielych miest, to znamená úplné pokrytie každého mesta a obce na našom Slovensku.
Po druhé, čo sa týka indexu DESI a nášho umiestnenia, tam je dôležité povedať, že v tomto indexe sa nehodnotilo len pripojenie, ale hodnotilo sa napríklad aj prítomnosť DSL liniek alebo pevných liniek, čo je mimoriadne dôležité, pretože u nás sú pevné linky na absolútnom útlme, ale napríklad v rýchlom pripojení patríme medzi lídrov v Európe. Čiže niekedy, keď sa vytvárajú indexy, sa tam dávajú aj zhodnotenia a položky, ktoré, ktoré my už ani rozširovať nebudeme ani nechceme, napriek tomu sa za ne dajú získať indexové body. Mimoriadne dôležitá informácia.
Cloud, vládny cloud, hybridný cloud. Aj vládny cloud je definovaný ako hybridný cloud a nič nebráni tomu, aby sa softcloudové služby poskytovali aj súkromným spoločnosťami. Práve teraz sa schvaľuje metodika a ich certifikácia a zaradenie do katalógu, hej. Čiže možnosť tu je. Samozrejme, ambíciou štátu je mať vládny cloud, ale nebráni nič tomu, aby vznikali hybridné cloudy.
Čo sa týka Microsoftu a licencií, problém nie je na strane štátu. Problém je, že pri tejto súťaži prišla námietka a stálo to na ÚVO. A s tým nevieme nič robiť, hej. Čiže má to v gescii ministerstvo financií, bolo veľmi aktívne, ale keďže, samozrejme, okrem toho benefitu pre užívateľov ide, samozrejme, aj o peniaze, tak s tým, tu sa musí vydržať na rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie, pretože ide o licencie, ktoré sú rádovo v desiatkach miliónov eur v ich celkovom plnení.
Otvorili ste niektoré témy, ktoré sa netýkajú nášho úradu. My sa snažíme koordinovať tieto činnosti, pomáhať, ale napríklad z hľadiska e-zdravotníctva alebo e-Healthu je to rezortná záležitosť, ale náš úrad vytvára akékoľvek, a teda nálezu alebo informácií, ktoré má správa z Úradu pre verejné obstarávanie.
Čo sa týka nášho, nášho úradu, Úrad pre verejné obstarávanie konštatoval, že treba náš úrad personálne posilňovať, pretože agenda nám neustále pribúda, tak ako prichádza, naozaj je tu digitálna doba, je tu digitálna transformácia celej spoločnosti, ale aj celého sveta, takže nám agenda pribúda. Aj ÚVO vytklo to, že personálne sa máme naďalej posilňovať, aby sme vedeli zvládať to, čo nám, čo nám doba prináša.
Otvorili ste atraktivitu elektronických občianskych preukazov. Áno, na to, aby sa stalo ich používanie atraktívnejšie a frekventnejšie musíme pristúpiť k tomu, čo si doba vyžaduje, a to, aby sme si mohli pozerať minimálne obsah schránok a pracovať aj cez svoje občianske preukazy - hop, občianske preukazy (povedané so smiechom) - cez svoje mobilné telefóny. Takže do konca roka by mal byť, by malo byť pripravené všetko na to, aby sme vedeli ku e-Government službám pristupovať aj cez mobilné eID.
A čo sa týka súkromného sektora a využitie elektronických občianskych preukazov, práve táto novela prichádza aj s jeho rozšírením práve pre súkromný sektor.
Čo sa týka, open upy - ich vytváranie a zverejňovanie zavádzame ako povinnosť priamo v tejto novele, hej. To je dôležité, možno som to aj v úvodnom slove veľmi krátko spomenul. Rezortné schránky môžu byť, ale ak má fyzická osoba alebo teda má občan aktívnu schránku, musí sa doručovať do tejto schránky. Je to mimoriadne dôležité, pretože nejde o poštu, ako si ju predstavujeme možno mnohí, ktorí nepoužívajú elektronické občianske preukazy na doručovanie pošty, ide o doručovanie úradných dokumentov. Takže ten, kto má aktívnu schránku a je mu doručený úradný dokument, rozhodnutie alebo akýkoľvek dokument, ktorý vyžaduje a je vykonateľný po právnej stránke, musí byť doručený fyzickej osobe do tejto schránky. A takisto aj Finančná správa musí doručovať do elektronických schránok.
Čo sa týka duálneho doručovania na Finančnej správe, prechod, máme prechodné obdobie do konca roka 2020. Čo sa týka čipov alebo témy elektronických občianskych preukazov a rozširovaní dát, ktoré tam budú dané. Bohužiaľ, táto téma, je to úplne v gescii ministerstva vnútra. Táto novela to nerieši. Ani financovanie nerieši táto novela. Čiže netýka sa tohto nijako. Ale možno by som povedal len pár tém.
Zneužívanie dát a to, že vaše dáta budú vykrádať a že budú unášať vaše deti, to je typický príklad demagógie, zneužívania, nepravdivých správ, fake news, hoaxov a všetko toto, všetky tieto pomenovania patria presne na to, čo sa tu spustilo. Je to úplná hlúposť, a keď sa ktokoľvek bojí, tak si aj v súčasnosti svoj elektronický občiansky môže strčiť do obalu za pár centov a je chránený a je to vybavené. Ale to, čo sa tu spustilo, je naozaj príklad toho, ako sa dá téma zneužiť v dnešnej dobe elektronizácie, v dnešnej dobe kybernetických útokov, v dnešnej dobe prenosu dát, keď si otvoríte auto na diaľku a vám niekto vie stiahnuť kód a vám ho vie potom otvoriť, naozaj ten elektronický občiansky preukaz, aj to, čo, a tie funkcionality, ktoré bude mať bude stále patriť k tomu najbezpečnejšiemu, čo v tomto štáte je a čo v tomto štáte bude. Samozrejme, chápem to. Téma elektronického občianskeho a následného únosu dieťaťa je tak atraktívna téma, že naozaj pre niektorých je škoda ju nevyužiť, a preto sa tieto absolútne bludy a nezmysly začali v takomto miere šíriť. Samozrejme, musí to komunikovať ten, kto to bude tie funkcionality rozširovať, čiže ministerstvo vnútra, ktoré, verím, že sa to tak aj robiť bude. Ale aj na základe tohto chaosu, ktorý tu vznikol, vyšlo množstvo článov, článkov, ktoré a rozhovorov, ktoré dali odborníci aj z..., napr. od pána Ileka zo Slovenska Digital, kde je to úplne jasne vysvetlené a aj s teoretickými rizikami, pretože žijeme v dobe kybernetických útokov, ktoré sa dejú dennodenne, napádajú sa systémy Pentagonu, NASA, systémy, ktoré sú super zabezpečené. Ale naozaj to sa nedeje u nás vo vašom občianskom, keď ho máte vo vrecku.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
9:39
Čo sa týka vybratých potvrdení, ktoré zaraďujeme do tohto zákona, ten postup je vždy na základe životných situácií a ich početností, ako sa opakujú, teda potvrdenie o návšteve školy, možno pre vašu informáciu, ročne sa ich vydá viac ako 1 200-tisíc, viac ako 200-tisíc potvrdení sa vydá o nedoplatkoch na zdravotnom poistení, viac ako 250-tisíc na dávkach nemocenského poistenia alebo viac ako 120-tisíc potvrdení o dôchodkových dávkach či 80-tisíc potvrdení o nedoplatkoch na sociálnom poistení. Čiže po prijatí tohto zákona si budú štátne a verejné inštitúcie získavať tieto potvrdenia a nájdu si ich buď vo svojich informačných systémov, alebo využijú portál OverSi.
Pri príprave tohto zákona prišla aj otázka prístupu neverejných alebo nie štátnych inštitúcii, teda napríklad súkromných firiem, ktoré by si mohli tieto údaje získať, tak aby ich nemuseli žiadať od občanov. Možno naozaj tým najpočetnejším je, sú práve potvrdenia, ktoré potrebujú prepravcovia, bývalé SAD-ky od študentov alebo podniky mestskej hromadnej, alebo teda iné súkromné inštitúcie, ktoré tieto potvrdenia potrebujú. Takže aj pre týchto žiadateľov sa nájde riešenie tak, aby si, keď o to požiadaš žiadateľov o vydanie príslušného lístka po zadaní mena alebo niektorých identifikačných údajov, ktoré poskytne žiadateľ, aby si aj tento prevádzkovateľ ich mohol získať tak, aby zistil, že daný žiadateľ je študentom akého typu školy v akom kraji alebo mieste, samozrejme, s tým, aby sa dodržala aj ochrana osobných údajov, čiže tu sa snažíme hľadať riešenie, ktoré od 1. 9. bude platné, aby bola zachovaná ochrana osobných údajov a zároveň aby si tieto inštitúcie, ktoré nie sú štátne a verejné, vedeli tieto údaje na základe žiadosti uchádzača o nejakú, napríklad zľavnený lístok, získať.
No a čo je dôležité? Zase ide o úsporu desiatok tisíc hodín, ktoré museli občania doteraz tráviť cestovaním po úradoch a zároveň aj o ušetrenie financií, ktoré museli platiť na poplatkoch na, za získavanie jednotlivých výpisov, aj keď v tejto druhej kole, v tomto druhom kole výpisov ide o mnoho výpisov, ktoré boli dávané doteraz bezplatne, ale napríklad výpis z registra nadácií, výpis z registra občianskych združení, výpis z registra neinvestičných neziskových organizácií alebo výpis registra organizácií s medzinárodným prvkom, tu sa musel platiť poplatok 5 eur doteraz. Teraz, keď sa to bude zdieľať a získavať elektronicky, to bude zadarmo. Čiže dôjde aj k úspore pre všetkých týchto žiadateľov najviac z oblasti nadácií, občianskych združení či neziskových organizácií, ktoré teda nebudú musieť 5 eur, ktoré sa doteraz platilo, platiť.
Vážená pani predsedajúca, ďakujem pekne za pozornosť, skončil som.
Ďakujem pekne. Vážená pani podpredsedníčka, ctené dámy, vážení páni poslanci, dovoľte mi, teda aby som krátko uviedol tento zákon, ktorý má za cieľ znižovanie administratívnej záťaže fyzických a právnických osôb. Je to rozšírenie zákona, ktorý bol prijatý v minulom roku, keď sa zaviedli prvé štyri výpisy, ktoré nemusia občania, a potvrdenia, ktoré nemusia občania pri vybavovaní svojich úradných záležitostí na úrady nosiť. Bol to výpis z registra trestov, bol to výpis zo živnostenského, z obchodného registra a potom boli tie výpisy z listu vlastníctva. Teraz sa rozširuje touto novelou ďalších 2, 4, 6, 8, 11 potvrdení a výpisov, ktoré nebudete musieť nosiť, z tých základných sú to potvrdenia o daňových nedoplatkoch, nedoplatkoch na sociálnom poistení, nedoplatkoch na zdravotnom poistení, potvrdenia o návšteve školy, ktorých je početne najviac, výpisy z registra mimovládnych a neziskových organizácií a zase ide o zákon, ktorý má aj svoje technické požiadavky, ale hlavne zákon, ktorý, ktorým sa menia desiatky ďalších zákonov, kde sú povinnosti dodávania týchto potvrdení priamo ustanovené. Takže okrem technického zvládnutia je mimoriadne dôležité zvládnuť to aj po legislatívnej stránke a príprava týchto zákonov a možnože aj z tej legislatívnej stránky je mnohokrát náročnejšia ako po stránke technickej prípravy.
Čo sa týka vybratých potvrdení, ktoré zaraďujeme do tohto zákona, ten postup je vždy na základe životných situácií a ich početností, ako sa opakujú, teda potvrdenie o návšteve školy, možno pre vašu informáciu, ročne sa ich vydá viac ako 1 200-tisíc, viac ako 200-tisíc potvrdení sa vydá o nedoplatkoch na zdravotnom poistení, viac ako 250-tisíc na dávkach nemocenského poistenia alebo viac ako 120-tisíc potvrdení o dôchodkových dávkach či 80-tisíc potvrdení o nedoplatkoch na sociálnom poistení. Čiže po prijatí tohto zákona si budú štátne a verejné inštitúcie získavať tieto potvrdenia a nájdu si ich buď vo svojich informačných systémov, alebo využijú portál OverSi.
Pri príprave tohto zákona prišla aj otázka prístupu neverejných alebo nie štátnych inštitúcii, teda napríklad súkromných firiem, ktoré by si mohli tieto údaje získať, tak aby ich nemuseli žiadať od občanov. Možno naozaj tým najpočetnejším je, sú práve potvrdenia, ktoré potrebujú prepravcovia, bývalé SAD-ky od študentov alebo podniky mestskej hromadnej, alebo teda iné súkromné inštitúcie, ktoré tieto potvrdenia potrebujú. Takže aj pre týchto žiadateľov sa nájde riešenie tak, aby si, keď o to požiadaš žiadateľov o vydanie príslušného lístka po zadaní mena alebo niektorých identifikačných údajov, ktoré poskytne žiadateľ, aby si aj tento prevádzkovateľ ich mohol získať tak, aby zistil, že daný žiadateľ je študentom akého typu školy v akom kraji alebo mieste, samozrejme, s tým, aby sa dodržala aj ochrana osobných údajov, čiže tu sa snažíme hľadať riešenie, ktoré od 1. 9. bude platné, aby bola zachovaná ochrana osobných údajov a zároveň aby si tieto inštitúcie, ktoré nie sú štátne a verejné, vedeli tieto údaje na základe žiadosti uchádzača o nejakú, napríklad zľavnený lístok, získať.
No a čo je dôležité? Zase ide o úsporu desiatok tisíc hodín, ktoré museli občania doteraz tráviť cestovaním po úradoch a zároveň aj o ušetrenie financií, ktoré museli platiť na poplatkoch na, za získavanie jednotlivých výpisov, aj keď v tejto druhej kole, v tomto druhom kole výpisov ide o mnoho výpisov, ktoré boli dávané doteraz bezplatne, ale napríklad výpis z registra nadácií, výpis z registra občianskych združení, výpis z registra neinvestičných neziskových organizácií alebo výpis registra organizácií s medzinárodným prvkom, tu sa musel platiť poplatok 5 eur doteraz. Teraz, keď sa to bude zdieľať a získavať elektronicky, to bude zadarmo. Čiže dôjde aj k úspore pre všetkých týchto žiadateľov najviac z oblasti nadácií, občianskych združení či neziskových organizácií, ktoré teda nebudú musieť 5 eur, ktoré sa doteraz platilo, platiť.
Vážená pani predsedajúca, ďakujem pekne za pozornosť, skončil som.
Rozpracované
9:44
Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:44
Tibor GlendaVychádzajúc z opatrení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnom, po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti, Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj a Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 17. júna 2019 a gestorský výbor do 18. júna 2019.
Pani predsedajúca, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
16.5.2019 o 9:44 hod.
Ing.
Tibor Glenda
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Vážená pani predsedajúca, kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ma uznesením určil za spravodajcu k návrhu zákona proti byrokracii (tlač 1421). V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií SR. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z opatrení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnom, po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti, Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj a Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 17. júna 2019 a gestorský výbor do 18. júna 2019.
Pani predsedajúca, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Rozpracované
9:46
Pri tejto, pri tomto zákone by som chcel možno priniesť taký iný pohľad, lebo na jednej strane áno, môžme si z prostredia informácie, informatizácie v sekcii zvyšovanie úžitkovej hodnoty služieb pre občanov a podnikateľov, predpokladá, že všetky výpisy budú elektronické už koncom roku 2018. Takže na jednej strane áno, prichádzajú ďalšie, na druhej strane už sme to jedenkrát a dosť, ktoré častokrát aj súčasný pán premiér v minulosti veľa hovoril, tak sa nedarí napĺňať, tak ako by všetci chceli alebo si priali.
Čo sa týka ešte toho, tej výzvy vlastne. Ďakujem pekne, že opäť tu zaznela tá výzva, že môžme sa stretnúť aj u vás na úrade. Ja som ju vlastne aj využil, naposledy som sa stretol aj s pánom Kmeťom a bolo to veľmi podnetné a dobré, dobré stretnutie, tak vďaka za túto otvorenosť, to určite oceňujem.
Späť k tomu jedenkrát a dosť, to je niečo, čo teda by malo byť veľmi striktne sledované a to napĺňanie by malo mať, myslím si, že úplne inú rýchlosť, pretože ľudia naozaj stále majú tú skúsenosť, že robia úradom poštárov a musia chodiť. Ja som mal teraz prednedávnom jednu takú skúsenosť a pamätáte, rozprávali sme sa o tom, že nie každý úradník je tomu úplne otvorený, ja teda som mal veľmi pozitívnu skúsenosť, kde tí úradníci sa snažili vyhovieť a snažili sa to zminimalizovať, ale zase počul som od iných iné podnety, čo som dostal, že nie vždy to tak je, že naozaj úradníci vyžadovali niečo, čo nakoniec vlastne ten človek si dohľadal. Zistil, že zo zákona vôbec žiadať nemali. A teraz otázka je, či sú ľudia málo informovaní o tom, čo majú, nemajú, alebo kde využijú, zneužijú tú svoju kompetenciu, ktorú ako úradníci majú, ale práve teda ten jedenkrát a dosť by mal byť veľkým cieľom.
Čo sa týka tých samotných výpisov, a keď si pozrieme tú početnosť, tak tu by som len chcel teda opäť podotknúť, tie potvrdenia, tých 11 potvrdení, tak máme tam potvrdenie o návšteve školy, ktorého početnosť bola v roku 2017 1 200-tisíc, ale potom tu máme práve tie, ktoré ste menovali, výpis registra nadácií, výpis registra občianskych združení alebo výpis z registra neinvestičných fondov, alebo výpis registra organizácií s medzinárodným prvkom a to sú radovo od 150 do..., no dobre, ten výpis registra občianskych združení, 4-tisíc, ale..., čiže vidíme ten veľký nepomer, ktorý tu je. Tým nechcem povedať, že by tieto nemali byť, ale že sú tu ešte iné výpisy, a to si pamätáte, sme hovorili aj o tom, že ten rodný list je, je, myslím, že najpočetnejší stále, a to je to, čo by malo byť, čo by som očakával, že by malo byť ako úplne, že top priorita vyriešiť, pretože opäť povedzme si, že ten želaný stav je ten, aby človek, aby tie systémy boli čo najviac automatizované, a to by som tu chcel ako keby, aby tu zaznelo, že či už je to napríklad ten výpis o návšteve školy, že ten ideálny stav by mal byť taký, že ja prídem, alebo teda moje dieťa, môj syn alebo dcéra prídu si kúpiť električenku a automaticky ten systém už má informácie, on sa prezentuje či už tým svojím eID, záleží, teda aký má vek, a automaticky toto miesto mu vyhodnotí, že tak o tebe vieme, že máš zľavnený, a automaticky ti ho predám zľavnený, čiže nemusím doniesť ani žiadne potvrdenia a podobne, že toto je tá výhoda toho internetového sveta, že tá výmena informácií, ak je dobre nastavená a, samozrejme, aj bezpečne, tak ten cieľový stav, a sme v 21. storočí, tak môžme, myslím si, že toto nejakým spôsobom očakávať, lebo vidíme, že funguje to, v tom komerčnom svete tieto veci mnohokrát fungujú. Mohol by som menovať súkromné firmy, ale to teraz nie je podstatné, že tie dáta akým spôsobom si vymieňajú, načítajú a vedia, vedia s tým pracovať. Tak takéto niečo mať, že proste príde, vloží tam nejakú svoju kartu identifikačnú a automaticky ten systém vyhodnotí a dá mu zľavnený lístok. Alebo ako sme napríklad hovorili aj o tom, že narodí sa dieťa, tak to dieťa sa narodí v nemocnici, tá nemocnica je štátna, ale keby aj nemala, nebola, proste má prístup do toho systému, to dieťa sa zaeviduje a automaticky všetky následné procesy sa udejú automaticky. Čiže jednak príde vám domov rodný list, jednak vám začnú nabiehať prídavky, teda príspevok, príspevok pri narodení a všetky možné dávky, pretože si to ten štát a všetky tie inštitúcie si to medzi sebou vymenia, že myslím si, že toto by bol ten ideálny stav, že by to bolo plne automatické. A k tomuto by sme mali smerovať úplne, by som povedal, čo najrýchlejšie, samozrejme.
Takže pri tomto samotnom zákone, ako som hovoril, alebo tu pri tejto novele, myslím si, že je tu teda ten nepomer, že sú tu síce môže to vyznieť zaujímavo, že 11 potvrdení, ale tie, najzaujímavejšie z nich je práve to potvrdenie o návšteve školy a tu by som sa vás chcel opýtať tú otázku, ktorú určite ste postrehli, a to je práve to, že aj ministerstvo školstva, aj dnes, myslím, že práve na stránke Slovakia Digital bolo..., či Slovensko Digital bolo povedané, že vlastne ministerstvo školstva si chystá svoj vlastný si projekt, a ktorý by mal rádovo stáť 7 mil. plus réžia na ďalších 10 rokov 20 mil., že keby ste toto, prosím vás, vedeli vysvetliť, že ako sa v tomto bude postupovať, pretože vieme, že napríklad ten systém myslím, že EduPage vie toto potvrdenie ako keby dodať do tej svojej aplikácie. Čiže tu by som vás poprosil opäť o také možno vysvetlenie, keďže je to aj veľmi taká, by som povedal, ľudová téma. Týka sa to mnohých ľudí, tak by bolo dobré, keby to tu zaznela, zaznelo, pretože vidíme, že práve teda ten EduPage je podľa mňa tiež veľmi dobrá aplikácia, mnohí rodičia ju využívajú. Jednak vedia o svojom dieťati z hľadiska školy a to je podľa mňa taká opäť pekná ukážka toho, že keď má človek niečo v mobile a dobre to funguje, tak, tak to poskytuje veľa informácií. Ja napríklad musím oceniť, že to, že viem kedy, na ilustráciu, že kedy dieťa odchádza zo školy, kedy prichádza do školy, že to sú podľa mňa veľmi dobré, dobré informácie, jednak rozvrh, známky, všetko sa dá komunikovať a človek nemusí tráviť, nemusí chodiť to školy na to, aby bol na rodičovskom, na rodičovskom stret..., združení, čiže..., už ani neviem, jak sa to volá, tam chodí manželka, ale... (Povedané so smiechom.) Proste chcem tým povedať, že, že naozaj tie aplikácie majú veľkú pridanú hodnotu pre ľudí, a keď ju zakúsia, tak potom majú o to aj väčší, väčší záujem.
Tie najpočetnejšie, čiže tam by ma zaujímalo, aké ešte ďalšie najpočetnejšie výpisy sú a koľko teda tých všetkých výpisov celkovo je, ktoré, ktoré teda by sa mali odbúrať, či máte nejaký takýto zoznam, a teda automaticky aj k tomu nejaké priority, že ako to bude následne riešené, nejaký, nejaký timing. Ale teda určite mám záujem aj o to stretnutie a môžme to prebrať aj tam, ale ak to máte po ruke, tak privítam.
To, čo sme hovorili vlastne, vy ste to naznačili a to je podľa mňa presne to, že, že je dôležité, aby tie systémy boli otvorené na to, aby mohli mať k nim prístup jednotlivé firmy alebo iné, ktoré používajú tie aplikácie, aby ich, aby ich vedeli prepojiť. Chcel by som sa opýtaj aj na ten systém OverSi.sk, teda asi tiež toto evidujete, že je s tým problém, že niekedy to vygeneruje neskôr odpoveď, ako, ako by sa čakalo, tak neviem, či teda evidujete takúto, takýto, takéto podnety. A je teda dostupný, pokiaľ viem, len samotným úradníkom a zaujímalo by ma, že aký je problém v tom, či by to, či je možné to teda sprístupniť aj firmám a fyzickým osobám, aby aj oni teda mohli k tomuto mať prístup keď teda hovoríme o znižovaní a byrokracie.
Posledné by som už len možno povedal to, že alebo tak krátko zhrnúť, že, že najlepšie, ten cieľ, želaný stav je, aby naozaj štát si zohnal všetko, čo potrebuje, aby tá prepojenosť tých databáz bola čo najskôr a čo v najväčšom zmysle, tak ako som to ilustroval na tom príklade, či už s tým narodením dieťaťa, alebo s tým samotným, samotným potvrdením o návšteve školy napríklad pri zakupovaní tej električenky. A taktiež aby štát mal takéto nastavenie, že čo môže vybaviť za tých ľudí za tie firmy, tak aby toto bolo, aby toto bolo úplne automatické.
Takže opäť trošku možno takej filozofie, ale tak sme v prvom čítaní, tak som chcel to využiť na to, aby sme možno otvorili tú tému širšie a rozmýšľali vo veľkom. Takže ďakujem veľmi pekne, skončil som.
Ďakujem veľmi pekne, pani predsedajúca. Pán podpredseda, kolegyne, kolegovia, by ste možno aj také (povedané so smiechom), aby som vysvetlil ešte aj to predchádzajúce vystúpenie, že som to otvoril tak zoširoka. Myslím si, že je aj dobré, aby sa aj tu v Národnej rade trošku tak viacej poslanci dozvedeli, pretože naozaj ak by sme si zobrali, že by sme k týmto zákonom nevystúpili, tak viaceré veci by tu nepadli a ja teda si myslím, že v Národnej rade aj, lebo nie sú to, sú to dôležité podľa mňa zmeny aj z pohľadu dopadu na občanov, takže preto si vymyslím, že by sa patrilo aj k takýmto zákonom popýtať a dozvedieť viacero informácií a prípadne niektoré tie detaily, ktoré sme otvorili. Takže ja som veľmi rád, že ste aj teda odpovedali na veci, ktoré sa netýkali priamo toho zákona, ale že sme mohli tak viacej načrieť do celkovo do tej oblasti.
Pri tejto, pri tomto zákone by som chcel možno priniesť taký iný pohľad, lebo na jednej strane áno, môžme si z prostredia informácie, informatizácie v sekcii zvyšovanie úžitkovej hodnoty služieb pre občanov a podnikateľov, predpokladá, že všetky výpisy budú elektronické už koncom roku 2018. Takže na jednej strane áno, prichádzajú ďalšie, na druhej strane už sme to jedenkrát a dosť, ktoré častokrát aj súčasný pán premiér v minulosti veľa hovoril, tak sa nedarí napĺňať, tak ako by všetci chceli alebo si priali.
Čo sa týka ešte toho, tej výzvy vlastne. Ďakujem pekne, že opäť tu zaznela tá výzva, že môžme sa stretnúť aj u vás na úrade. Ja som ju vlastne aj využil, naposledy som sa stretol aj s pánom Kmeťom a bolo to veľmi podnetné a dobré, dobré stretnutie, tak vďaka za túto otvorenosť, to určite oceňujem.
Späť k tomu jedenkrát a dosť, to je niečo, čo teda by malo byť veľmi striktne sledované a to napĺňanie by malo mať, myslím si, že úplne inú rýchlosť, pretože ľudia naozaj stále majú tú skúsenosť, že robia úradom poštárov a musia chodiť. Ja som mal teraz prednedávnom jednu takú skúsenosť a pamätáte, rozprávali sme sa o tom, že nie každý úradník je tomu úplne otvorený, ja teda som mal veľmi pozitívnu skúsenosť, kde tí úradníci sa snažili vyhovieť a snažili sa to zminimalizovať, ale zase počul som od iných iné podnety, čo som dostal, že nie vždy to tak je, že naozaj úradníci vyžadovali niečo, čo nakoniec vlastne ten človek si dohľadal. Zistil, že zo zákona vôbec žiadať nemali. A teraz otázka je, či sú ľudia málo informovaní o tom, čo majú, nemajú, alebo kde využijú, zneužijú tú svoju kompetenciu, ktorú ako úradníci majú, ale práve teda ten jedenkrát a dosť by mal byť veľkým cieľom.
Čo sa týka tých samotných výpisov, a keď si pozrieme tú početnosť, tak tu by som len chcel teda opäť podotknúť, tie potvrdenia, tých 11 potvrdení, tak máme tam potvrdenie o návšteve školy, ktorého početnosť bola v roku 2017 1 200-tisíc, ale potom tu máme práve tie, ktoré ste menovali, výpis registra nadácií, výpis registra občianskych združení alebo výpis z registra neinvestičných fondov, alebo výpis registra organizácií s medzinárodným prvkom a to sú radovo od 150 do..., no dobre, ten výpis registra občianskych združení, 4-tisíc, ale..., čiže vidíme ten veľký nepomer, ktorý tu je. Tým nechcem povedať, že by tieto nemali byť, ale že sú tu ešte iné výpisy, a to si pamätáte, sme hovorili aj o tom, že ten rodný list je, je, myslím, že najpočetnejší stále, a to je to, čo by malo byť, čo by som očakával, že by malo byť ako úplne, že top priorita vyriešiť, pretože opäť povedzme si, že ten želaný stav je ten, aby človek, aby tie systémy boli čo najviac automatizované, a to by som tu chcel ako keby, aby tu zaznelo, že či už je to napríklad ten výpis o návšteve školy, že ten ideálny stav by mal byť taký, že ja prídem, alebo teda moje dieťa, môj syn alebo dcéra prídu si kúpiť električenku a automaticky ten systém už má informácie, on sa prezentuje či už tým svojím eID, záleží, teda aký má vek, a automaticky toto miesto mu vyhodnotí, že tak o tebe vieme, že máš zľavnený, a automaticky ti ho predám zľavnený, čiže nemusím doniesť ani žiadne potvrdenia a podobne, že toto je tá výhoda toho internetového sveta, že tá výmena informácií, ak je dobre nastavená a, samozrejme, aj bezpečne, tak ten cieľový stav, a sme v 21. storočí, tak môžme, myslím si, že toto nejakým spôsobom očakávať, lebo vidíme, že funguje to, v tom komerčnom svete tieto veci mnohokrát fungujú. Mohol by som menovať súkromné firmy, ale to teraz nie je podstatné, že tie dáta akým spôsobom si vymieňajú, načítajú a vedia, vedia s tým pracovať. Tak takéto niečo mať, že proste príde, vloží tam nejakú svoju kartu identifikačnú a automaticky ten systém vyhodnotí a dá mu zľavnený lístok. Alebo ako sme napríklad hovorili aj o tom, že narodí sa dieťa, tak to dieťa sa narodí v nemocnici, tá nemocnica je štátna, ale keby aj nemala, nebola, proste má prístup do toho systému, to dieťa sa zaeviduje a automaticky všetky následné procesy sa udejú automaticky. Čiže jednak príde vám domov rodný list, jednak vám začnú nabiehať prídavky, teda príspevok, príspevok pri narodení a všetky možné dávky, pretože si to ten štát a všetky tie inštitúcie si to medzi sebou vymenia, že myslím si, že toto by bol ten ideálny stav, že by to bolo plne automatické. A k tomuto by sme mali smerovať úplne, by som povedal, čo najrýchlejšie, samozrejme.
Takže pri tomto samotnom zákone, ako som hovoril, alebo tu pri tejto novele, myslím si, že je tu teda ten nepomer, že sú tu síce môže to vyznieť zaujímavo, že 11 potvrdení, ale tie, najzaujímavejšie z nich je práve to potvrdenie o návšteve školy a tu by som sa vás chcel opýtať tú otázku, ktorú určite ste postrehli, a to je práve to, že aj ministerstvo školstva, aj dnes, myslím, že práve na stránke Slovakia Digital bolo..., či Slovensko Digital bolo povedané, že vlastne ministerstvo školstva si chystá svoj vlastný si projekt, a ktorý by mal rádovo stáť 7 mil. plus réžia na ďalších 10 rokov 20 mil., že keby ste toto, prosím vás, vedeli vysvetliť, že ako sa v tomto bude postupovať, pretože vieme, že napríklad ten systém myslím, že EduPage vie toto potvrdenie ako keby dodať do tej svojej aplikácie. Čiže tu by som vás poprosil opäť o také možno vysvetlenie, keďže je to aj veľmi taká, by som povedal, ľudová téma. Týka sa to mnohých ľudí, tak by bolo dobré, keby to tu zaznela, zaznelo, pretože vidíme, že práve teda ten EduPage je podľa mňa tiež veľmi dobrá aplikácia, mnohí rodičia ju využívajú. Jednak vedia o svojom dieťati z hľadiska školy a to je podľa mňa taká opäť pekná ukážka toho, že keď má človek niečo v mobile a dobre to funguje, tak, tak to poskytuje veľa informácií. Ja napríklad musím oceniť, že to, že viem kedy, na ilustráciu, že kedy dieťa odchádza zo školy, kedy prichádza do školy, že to sú podľa mňa veľmi dobré, dobré informácie, jednak rozvrh, známky, všetko sa dá komunikovať a človek nemusí tráviť, nemusí chodiť to školy na to, aby bol na rodičovskom, na rodičovskom stret..., združení, čiže..., už ani neviem, jak sa to volá, tam chodí manželka, ale... (Povedané so smiechom.) Proste chcem tým povedať, že, že naozaj tie aplikácie majú veľkú pridanú hodnotu pre ľudí, a keď ju zakúsia, tak potom majú o to aj väčší, väčší záujem.
Tie najpočetnejšie, čiže tam by ma zaujímalo, aké ešte ďalšie najpočetnejšie výpisy sú a koľko teda tých všetkých výpisov celkovo je, ktoré, ktoré teda by sa mali odbúrať, či máte nejaký takýto zoznam, a teda automaticky aj k tomu nejaké priority, že ako to bude následne riešené, nejaký, nejaký timing. Ale teda určite mám záujem aj o to stretnutie a môžme to prebrať aj tam, ale ak to máte po ruke, tak privítam.
To, čo sme hovorili vlastne, vy ste to naznačili a to je podľa mňa presne to, že, že je dôležité, aby tie systémy boli otvorené na to, aby mohli mať k nim prístup jednotlivé firmy alebo iné, ktoré používajú tie aplikácie, aby ich, aby ich vedeli prepojiť. Chcel by som sa opýtaj aj na ten systém OverSi.sk, teda asi tiež toto evidujete, že je s tým problém, že niekedy to vygeneruje neskôr odpoveď, ako, ako by sa čakalo, tak neviem, či teda evidujete takúto, takýto, takéto podnety. A je teda dostupný, pokiaľ viem, len samotným úradníkom a zaujímalo by ma, že aký je problém v tom, či by to, či je možné to teda sprístupniť aj firmám a fyzickým osobám, aby aj oni teda mohli k tomuto mať prístup keď teda hovoríme o znižovaní a byrokracie.
Posledné by som už len možno povedal to, že alebo tak krátko zhrnúť, že, že najlepšie, ten cieľ, želaný stav je, aby naozaj štát si zohnal všetko, čo potrebuje, aby tá prepojenosť tých databáz bola čo najskôr a čo v najväčšom zmysle, tak ako som to ilustroval na tom príklade, či už s tým narodením dieťaťa, alebo s tým samotným, samotným potvrdením o návšteve školy napríklad pri zakupovaní tej električenky. A taktiež aby štát mal takéto nastavenie, že čo môže vybaviť za tých ľudí za tie firmy, tak aby toto bolo, aby toto bolo úplne automatické.
Takže opäť trošku možno takej filozofie, ale tak sme v prvom čítaní, tak som chcel to využiť na to, aby sme možno otvorili tú tému širšie a rozmýšľali vo veľkom. Takže ďakujem veľmi pekne, skončil som.
Rozpracované
9:56
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:56
Soňa GaborčákováTakže na jednej strane hovoríme o ďalších 11 výpisoch, kde naozaj niekedy ide o malé čísla, na druhej strane péeniek sa vypisuje úplne do bludu a píšu ich na starých písacích strojoch. Ak ich nemajú, majú s tým obrovský problém tí lekári. Takže nečudujme sa tým ľuďom, že hovoria, že čo vy tam v tom parlamente robíte.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.5.2019 o 9:56 hod.
PhDr.
Soňa Gaborčáková
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Ďakujem, pán kolega, že si vstúpil. Áno, niekedy je potrebné, aby sme aj zo širšia rozprávali o tých veciach, lebo ľudí to reálne vonku trápi, že vždy hovoríme, že dávame na elektronizáciu nemalé peniaze, doslova si myslia, že ich vyhadzujeme von oknom. Na druhej strane keď prídu, napríklad naozaj v prípade narodenia dieťaťa, tak ten muž, keď tá žena je ešte v pôrodnici, je tak dezorientovaný pri tom, čo má urobiť, že normálne mi hovoria tí chlapi, že to je jak pôrod, že to je dačo neskutočné. Posiela ich od, od dverí k dverám a to, čo je naozaj podľa mňa priorita, je ten rodný list a ďakujem, že si ho vlastne aj spomenul. Máš pomerne dosť detí (povedané so smiechom), takže vieš, čo to všetko obnáša, ak ich máš viac, a takto vlastne funguje aj celé Slovensko. A ja ak sa môžem dotknúť sociálnej oblasti, lebo aj pán podpredseda hovoril, že je, veľa vecí je v gescii jednotlivých ministerstiev, tak úplne najtrápnejšie je, že lekári musia vypisovať PN na písacích strojoch, a už nemôžu ani zohnať tie pásky, čo niekedy do tých strojov išli, a na základe toho boli vlastne aj na našom sociálnom výbore a žiadali vlastne šéfa Sociálnej poisťovne, aby sa to zmenilo.
Takže na jednej strane hovoríme o ďalších 11 výpisoch, kde naozaj niekedy ide o malé čísla, na druhej strane péeniek sa vypisuje úplne do bludu a píšu ich na starých písacích strojoch. Ak ich nemajú, majú s tým obrovský problém tí lekári. Takže nečudujme sa tým ľuďom, že hovoria, že čo vy tam v tom parlamente robíte.
Ďakujem.
Rozpracované
9:58
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:58
Eduard HegerAle moja výtka teda je, tak jako som povedal aj v úvode, že jednak bolo plánom, že do roku 2018 to už malo byť dávno hotové, a po druhé, že naozaj by som to zhrnul možnože, za veľa peňazí málo muziky. A tých peňazí je naozaj enormne veľa, takže to len na záver.
Vďaka.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.5.2019 o 9:58 hod.
Ing.
Eduard Heger
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za reakciu. Áno, pri tých pôrodoch alebo teda po pôrode niekedy sa to naozaj vyzerá, ako keď sme, keď bol Ježiš posielaný od Piláta ku Kaifášovi a podobne, takže tam ja, teda moja skúsenosť pri mojich štyroch deťoch je tu v Bratislave, že už som to mal vybehané s tým tretím, štvrtým to už to bolo jednoduchšie a musím povedať, že tie úradníčky boli naozaj veľmi milé. Snažia sa to urobiť aspoň na tých úradoch teda tam user friendly.
Ale moja výtka teda je, tak jako som povedal aj v úvode, že jednak bolo plánom, že do roku 2018 to už malo byť dávno hotové, a po druhé, že naozaj by som to zhrnul možnože, za veľa peňazí málo muziky. A tých peňazí je naozaj enormne veľa, takže to len na záver.
Vďaka.
Rozpracované
9:59
Naša hromadná pripomienka mala štyri body. Ten prvý bod bol taký všeobecný, že aby pravid..., aby ten princíp jedenkrát a dosť mal, mal prednosť, a teda aby to bolo zakotvené priamo v Správnom poriadku. Ale tak to je viac-menej, viac-menej deklaratívne ustanovenie. A potom sme tam mali tri konkrétne body, tri konkrétne návrhy, samozrejme, že všetky boli zložité a systémové. Prvý z tých troch konkrétnych bol zrušenie povinnosti predkladať výpisy z verejných registrov aj pre mimovládne neziskové organizácie, nielen pre podnikateľské subjekty, druhý bol nevyžadovanie ďalších informácií, ktorými disponuje verejná správa, daňový úrad, Sociálna poisťovňa a ďalšie, a uplatňovanie princípu jedenkrát a dosť aj pri povinnom oznamovaní zmien a údajov vo verejnej správe. Keďže sa nám podarilo zozbierať pod našu hromadnú pripomienku viac ako 600 podpisov, tak sa na úrade podpredsedu vlády vtedy ešte pána Pellegriniho uskutočnilo rozporové konanie, kde sme so zástupcami úradu rokovali o našej hromadnej pripomienke.
Výsledok bol taký, síce že ako by sme nedosiahli nič, lebo nič z tých našich pripomienok sa nezapracovalo do, do návrhu zákona, ktorý potom išiel druhýkrát do pripomienkového konania, takže, takže ako by sme nedosiahli nič, ale dostali sme prísľub, že práve tie veci, ktoré žiadame čiže aby, aby sa zrušila povinnosť predkladať výpisy z registrov, aby sa táto povinnosť nezrušila iba pre obchodné subjekty, ale aj pre mimovládne neziskové organizácie, a aby, aby sa zrušila povinnosť predkladať rôzne potvrdenia o daňových a odvodových nedoplatkoch, že toto sú práve kandidáti na druhé kolo, keď sa, keď sa bude, bude zákon o byrokracii meniť, a som rád, že sme k tomu dospeli už v priebehu tohto volebného obdobia, že máme teraz v parlamente návrh zákona, ktoré dva z tých troch bodov konkrétnych, ktoré sme, ktoré sme žiadali, ošetruje a dostane ich do zákona. Čiže možno drobný rozdiel oproti kolegovi Hegerovi, ktorý sa na to pozrel cez, cez početnosť tých žiadostí a porovnal to s rodnými listami, z môjho pohľadu je veľmi dobre, že, že sa tam rieši práve teraz výpisy z registra mimovládnych neziskových organizácií, čo je, samozrejme, možné aj vďaka tomu, že sa v tom urobilo trochu, trochu poriadok a máme ten register zjednotený.
V podstate poslednou vecou, ktorú, ktorú sme žiadali a ktorá ešte nie je doriešená a ktorá je, je v podstate aj podobná s tým, čo hovoril pred chvíľou kolega Eduard Heger, je uplatňovanie toho princípu jedenkrát a dosť nielen pri predkladaní povolení, ale aj pri povinnom oznamovaní zmien údajov verejnej správe, lebo základná poloha princípu jedenkrát a dosť je také, že keď, taká, že keď, keď úrad verejnej správy disponuje nejakou informáciou, a ja ako občan alebo firma, alebo organizácia chcem niečo od úradu, no tak úrad by nemal odo mňa žiadať nejaké potvrdenie, ktoré si ten úrad sám môže vypýtať od iného úradu. Toto sa zdá, sa darí napĺňať stále viac a viac, a aj keď ešte to nie je, nie je úplne, úplne univerzálne.
Ale princíp jedenkrát a dosť má aj druhú polohu, takú, povedal by, som náročnejšiu, a síce keď ja ako občan alebo firma oznámim niečo, niečo orgánu verejnej správy, tak informačné systémy orgánov verejnej správy by mali byť do tej miery prepojené, aby som ja zmenu toho údaju nemusel oznamovať na 3-4, štyri rôzne, rôzne miesta. Poviem príklad, zmením trvalý pobyt, oznámim to, že som zmenil, zmenil trvalý pobyt, alebo teda stane sa to v registri, a zároveň som štatutárnym zástupcom občianskeho združenia, mám, mám firmu, kde som, kde som štatutárom, mám, mám živnosť, všade tam sa, tam sa registruje, registruje trvalý pobyt a informačné systémy verejnej správy by mali byť do tej miery, miery prepojené, aby, aby tieto dáta dokázali, dokázali byť zladené, a teda stačil by jeden oznam. Nebolo by to treba opakovať, opakovať na ix rôznych miestach, kde je ten konkrétny údaj, ktorý sa zmenil, zaregistrovali. Ja si uvedomujem, že to je náročnejšia úloha, že to, že to nejde, nejde napísať, že napíšeme to do zákona a bude to, že musí to byť ošetrené, ošetrené aj nejakými softwérmi, informačnými systémami, ale je to vec, ku ktorej by sme mali, mali smerovať, a teda nemali by sme sa uspokojiť iba s tým princípom jedenkrát a dosť v jeho úplne základnej, základnej forme, že úrady nebudú od nás žiadať informácie, ktoré si môžu vyžiadať, vyžiadať od iného, iného úradu.
Tak moja otázka by bola, že aké sú, akú sú vyhliadky podľa vášho názoru, aby sa ten princíp jedenkrát a dosť začal uplatňovať aj vo vzťahu k informáciám, ktoré občania, firmy, organizácie hlásia verejnej správe, aby, aby nemali tú povinnosť opakovane.
Ďakujem.
Vážený pán podpredseda vlády, vážená pani podpredsedníčka Národnej rady, kolegyne, kolegovia, využijem jednu, teraz neviem, či zo zriedkavých, nie úplne zo zriedkavých, ale povedzme jednu z príležitostí, aby som pochválil niečo, s čím prichádza, prichádza vláda, takže moje vystúpenie nebude, nebude kritické, pretože si myslím, že ten návrh, ktorým sa novelizuje zákon proti byrokracii, opäť trochu zlepší prostredie v ktorom budú žiť a pôsobiť slovenskí občania a fyzické a právnické osoby. Dá sa na to pozrieť aj tým kritickým okom, samozrejme, že, že tieto vec o ktorých sa hovorí už strašne dávno, a vynaložilo sa na to strašne veľa peňazí, mali byť funkčné už, už pred mnohými rokmi. Ale je dobré, že sa, že sa veci aspoň postupne zlepšujú. Slovo postupne je dôležité z môjho pohľadu, pretože keď sa samotný zákon proti byrokracii pripravoval a ešte tá jeho prvá verzia bola v medzirezortnom pripomienkovom konaní na jeseň roku 2017, tak sme aj s kolegami z Občianskej konzervatívnej strany, z Konzervatívneho inštitútu Milana Rastislava Štefánika, Združenia občanov miest a obcí Slovenska ďalších mimovládnych organizácií, niektorých komunálnych, niektorými komunálnymi poslancami a tak ďalej sme prišli s hromadnou pripomienkou, kde sme žiadali upraviť ten návrh ešte hovorím v tej pôvodnej podobe do, do takého, aby sa princíp jedenkrát a dosť, na ktorom je to založený, uplatňoval dôslednejšie.
Naša hromadná pripomienka mala štyri body. Ten prvý bod bol taký všeobecný, že aby pravid..., aby ten princíp jedenkrát a dosť mal, mal prednosť, a teda aby to bolo zakotvené priamo v Správnom poriadku. Ale tak to je viac-menej, viac-menej deklaratívne ustanovenie. A potom sme tam mali tri konkrétne body, tri konkrétne návrhy, samozrejme, že všetky boli zložité a systémové. Prvý z tých troch konkrétnych bol zrušenie povinnosti predkladať výpisy z verejných registrov aj pre mimovládne neziskové organizácie, nielen pre podnikateľské subjekty, druhý bol nevyžadovanie ďalších informácií, ktorými disponuje verejná správa, daňový úrad, Sociálna poisťovňa a ďalšie, a uplatňovanie princípu jedenkrát a dosť aj pri povinnom oznamovaní zmien a údajov vo verejnej správe. Keďže sa nám podarilo zozbierať pod našu hromadnú pripomienku viac ako 600 podpisov, tak sa na úrade podpredsedu vlády vtedy ešte pána Pellegriniho uskutočnilo rozporové konanie, kde sme so zástupcami úradu rokovali o našej hromadnej pripomienke.
Výsledok bol taký, síce že ako by sme nedosiahli nič, lebo nič z tých našich pripomienok sa nezapracovalo do, do návrhu zákona, ktorý potom išiel druhýkrát do pripomienkového konania, takže, takže ako by sme nedosiahli nič, ale dostali sme prísľub, že práve tie veci, ktoré žiadame čiže aby, aby sa zrušila povinnosť predkladať výpisy z registrov, aby sa táto povinnosť nezrušila iba pre obchodné subjekty, ale aj pre mimovládne neziskové organizácie, a aby, aby sa zrušila povinnosť predkladať rôzne potvrdenia o daňových a odvodových nedoplatkoch, že toto sú práve kandidáti na druhé kolo, keď sa, keď sa bude, bude zákon o byrokracii meniť, a som rád, že sme k tomu dospeli už v priebehu tohto volebného obdobia, že máme teraz v parlamente návrh zákona, ktoré dva z tých troch bodov konkrétnych, ktoré sme, ktoré sme žiadali, ošetruje a dostane ich do zákona. Čiže možno drobný rozdiel oproti kolegovi Hegerovi, ktorý sa na to pozrel cez, cez početnosť tých žiadostí a porovnal to s rodnými listami, z môjho pohľadu je veľmi dobre, že, že sa tam rieši práve teraz výpisy z registra mimovládnych neziskových organizácií, čo je, samozrejme, možné aj vďaka tomu, že sa v tom urobilo trochu, trochu poriadok a máme ten register zjednotený.
V podstate poslednou vecou, ktorú, ktorú sme žiadali a ktorá ešte nie je doriešená a ktorá je, je v podstate aj podobná s tým, čo hovoril pred chvíľou kolega Eduard Heger, je uplatňovanie toho princípu jedenkrát a dosť nielen pri predkladaní povolení, ale aj pri povinnom oznamovaní zmien údajov verejnej správe, lebo základná poloha princípu jedenkrát a dosť je také, že keď, taká, že keď, keď úrad verejnej správy disponuje nejakou informáciou, a ja ako občan alebo firma, alebo organizácia chcem niečo od úradu, no tak úrad by nemal odo mňa žiadať nejaké potvrdenie, ktoré si ten úrad sám môže vypýtať od iného úradu. Toto sa zdá, sa darí napĺňať stále viac a viac, a aj keď ešte to nie je, nie je úplne, úplne univerzálne.
Ale princíp jedenkrát a dosť má aj druhú polohu, takú, povedal by, som náročnejšiu, a síce keď ja ako občan alebo firma oznámim niečo, niečo orgánu verejnej správy, tak informačné systémy orgánov verejnej správy by mali byť do tej miery prepojené, aby som ja zmenu toho údaju nemusel oznamovať na 3-4, štyri rôzne, rôzne miesta. Poviem príklad, zmením trvalý pobyt, oznámim to, že som zmenil, zmenil trvalý pobyt, alebo teda stane sa to v registri, a zároveň som štatutárnym zástupcom občianskeho združenia, mám, mám firmu, kde som, kde som štatutárom, mám, mám živnosť, všade tam sa, tam sa registruje, registruje trvalý pobyt a informačné systémy verejnej správy by mali byť do tej miery, miery prepojené, aby, aby tieto dáta dokázali, dokázali byť zladené, a teda stačil by jeden oznam. Nebolo by to treba opakovať, opakovať na ix rôznych miestach, kde je ten konkrétny údaj, ktorý sa zmenil, zaregistrovali. Ja si uvedomujem, že to je náročnejšia úloha, že to, že to nejde, nejde napísať, že napíšeme to do zákona a bude to, že musí to byť ošetrené, ošetrené aj nejakými softwérmi, informačnými systémami, ale je to vec, ku ktorej by sme mali, mali smerovať, a teda nemali by sme sa uspokojiť iba s tým princípom jedenkrát a dosť v jeho úplne základnej, základnej forme, že úrady nebudú od nás žiadať informácie, ktoré si môžu vyžiadať, vyžiadať od iného, iného úradu.
Tak moja otázka by bola, že aké sú, akú sú vyhliadky podľa vášho názoru, aby sa ten princíp jedenkrát a dosť začal uplatňovať aj vo vzťahu k informáciám, ktoré občania, firmy, organizácie hlásia verejnej správe, aby, aby nemali tú povinnosť opakovane.
Ďakujem.
Rozpracované
10:08
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:08
Eduard HegerJa som nechcel teda určite vyznieť (povedané so smiechom) v tom vystúpení tak, že teraz namietam proti tým ostatným výpisom, ktoré sú menej početné, to, to by som nebol rád, ale však myslím, že takto ani nebolo pochopené, len to chcem doplniť, pretože akékoľvek zjednodušenie je pozitívum. Chcel som len možno...
Ja som nechcel teda určite vyznieť (povedané so smiechom) v tom vystúpení tak, že teraz namietam proti tým ostatným výpisom, ktoré sú menej početné, to, to by som nebol rád, ale však myslím, že takto ani nebolo pochopené, len to chcem doplniť, pretože akékoľvek zjednodušenie je pozitívum. Chcel som len možno poukázať na to, že, že by som rád videl v tom počte výpisov aj tie teda početné, omnoho početnejšie, a teda určite by ma zaujímal nejaký celý zoznam aj, tak ako je to pri týchto 11 výpisoch, to vidieť pri všetkých výpisoch, ako sa to nachádza, aké sú k tomu teda dáta a aká je nejaká taká postupnosť. Veľmi dobrý postreh s tým povinným oznamovaním zmien, pretože toto je, myslím si, že tiež kľúčové k tomu, aby, aby ľudia cítili tú spokojnosť so štátom, a ja som, práve toto bola tá skúsenosť, ktorú som mal, že vlastne je to pri dávkach ŤZP, kde vlastne opakovane každý rok ten úrad žiada viacero informácií, a pritom sú to informácie, ktoré, opäť ten človek urobí toho poštára pre ten úrad, lebo musí ísť na daňový úrad, musí ísť na Sociálnu poisťovňu a podobne, ale bol som tak na jednej strane milo prekvapený, ale jedna vec, čo ma zaujala, bola, že tá pani úradníčka vyžiadala teda jeden údaj, a povedala, že ale ak by sa vám to nepodarilo zohnať, tak ja si to viem vytlačiť z môjho počítača.
Tak ja som nakoniec teda ju poprosil, že nech si teda ten údaj vytlačí, a jednalo sa teda o moju mamu, ale že si to vytlačí, čiže to bolo pozitívum, že bola nakoniec ochotná to urobiť, ale na druhej strane ma prekvapilo to, že vôbec ešte mala tak, že však keď môžte, doneste to vy, ale je to zbytočná cesta navyše pre toho človeka, ktorá nemusí byť, keď teda ona to má priamo v systéme.
A toto je možno aj to, čo sme hovorili, že tak trénovať, zaškoľovať preškoľovať tých úradníkov, aby naozaj nežiadali to, čo... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.5.2019 o 10:08 hod.
Ing.
Eduard Heger
Videokanál poslanca
Kolega Dostál, ďakujem, veľmi dobré vstúpenie, som rád, že si priniesol aj ten kontext vlastne tej vašej hromadnej pripomienky.
Ja som nechcel teda určite vyznieť (povedané so smiechom) v tom vystúpení tak, že teraz namietam proti tým ostatným výpisom, ktoré sú menej početné, to, to by som nebol rád, ale však myslím, že takto ani nebolo pochopené, len to chcem doplniť, pretože akékoľvek zjednodušenie je pozitívum. Chcel som len možno poukázať na to, že, že by som rád videl v tom počte výpisov aj tie teda početné, omnoho početnejšie, a teda určite by ma zaujímal nejaký celý zoznam aj, tak ako je to pri týchto 11 výpisoch, to vidieť pri všetkých výpisoch, ako sa to nachádza, aké sú k tomu teda dáta a aká je nejaká taká postupnosť. Veľmi dobrý postreh s tým povinným oznamovaním zmien, pretože toto je, myslím si, že tiež kľúčové k tomu, aby, aby ľudia cítili tú spokojnosť so štátom, a ja som, práve toto bola tá skúsenosť, ktorú som mal, že vlastne je to pri dávkach ŤZP, kde vlastne opakovane každý rok ten úrad žiada viacero informácií, a pritom sú to informácie, ktoré, opäť ten človek urobí toho poštára pre ten úrad, lebo musí ísť na daňový úrad, musí ísť na Sociálnu poisťovňu a podobne, ale bol som tak na jednej strane milo prekvapený, ale jedna vec, čo ma zaujala, bola, že tá pani úradníčka vyžiadala teda jeden údaj, a povedala, že ale ak by sa vám to nepodarilo zohnať, tak ja si to viem vytlačiť z môjho počítača.
Tak ja som nakoniec teda ju poprosil, že nech si teda ten údaj vytlačí, a jednalo sa teda o moju mamu, ale že si to vytlačí, čiže to bolo pozitívum, že bola nakoniec ochotná to urobiť, ale na druhej strane ma prekvapilo to, že vôbec ešte mala tak, že však keď môžte, doneste to vy, ale je to zbytočná cesta navyše pre toho človeka, ktorá nemusí byť, keď teda ona to má priamo v systéme.
A toto je možno aj to, čo sme hovorili, že tak trénovať, zaškoľovať preškoľovať tých úradníkov, aby naozaj nežiadali to, čo... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
10:10
Vstup predsedajúceho 10:10
Ondrej DostálPán poslanec Heger, ďakujem za reakciu, však nie sme v spore, to je, to je jasné, len som sa odpichol od tvojho vystúpenia, že... (povedané so smiechom), aby si vedel, že som ťa aj počúval, keďže toto nie je téma, ktorá by zrejme zaujímala celý parlament (povedané so smiechom), a súhlasím s tým, že, že v minulosti častokrát dochádzalo aj k úplne absurdným situáciám, dokonca k situáciám, keď úrad alebo inštitúcia žiadala nejaké potvrdenie, ktoré vydala iná zložka tej istej inštitúcie, čiže, čiže na druhé poschodie ministerstva ste museli zaniesť nejaké potvrdenie, ktoré vám vydali na štvrtom poschodí ministerstva, obrazne povedané, alebo, alebo keď sa v Sociálnej poisťovni, živnostníci museli nahlasovať potvrdenie o daňovom, daňovom priznaní, teda doniesť potvrdenie z daňového úradu, ale okrem toho si to tá Sociálna poisťovňa, aby si to overila ešte, ešte vypýtala aj sama z daňového úradu, tak áno, aj takéto absurdnosti sme mali v systéme a teda ja sa teším z toho, že pomaly, postupne sa nám ich darí odbúravať, a dúfam, že, že časom dospejeme k tomu, že tieto absurdnosti z nášho systému úplne zmiznú.
Rozpracované