18. schôdza

24.11.2020 - 17.12.2020
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2020 o 15:11 hod.

doc. Ing. PhD.

Jozef Habánik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

14:55

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Ešte vás poprosím, pán poslanec, na úvod ste povedali, že predkladateľmi toho pozmeňujúceho návrhu je aj Milan Krajniak, ale mali ste na mysli asi pána poslanca Milana Kuriaka. Áno?
Skryt prepis

1.12.2020 o 14:55 hod.

Ing.

Juraj Blanár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

14:55

Tomáš Lehotský
Skontrolovaný text
Och, pardon, predkladateľom je Milan Kuriak.
Skryt prepis

1.12.2020 o 14:55 hod.

Ing.

Tomáš Lehotský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

14:55

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Aby to bolo korektne v zázname. Ďakujem veľmi pekne. Na vaše vystúpenie žiadna faktická poznámka.
Takže ďalší v poradí, pán poslanec Ladislav Kamenický, nech sa páči, máte slovo.
Skryt prepis

1.12.2020 o 14:55 hod.

Ing.

Juraj Blanár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 15:00

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážené dámy, vážení páni, čakali sme, čakali, až sme sa dočkali. Musím povedať, že tými troma pozmeňujúcimi návrhmi, ktoré tu boli dnes predložené, tak celý tento, v podstate celý zákon sa dá povedať, že je úplne prekopaný odhora dole. A myslím, že podstata tohto zákona momentálne väzí práve v tých pozmeňujúcich návrhoch.
Čo sa týka samotných, samotnej, keď si pozrieme dôvodovú správu, tak je tam dopad, negatívny dopad asi 2,2 mil. tuším na rok 2020 a potom je tam len pár nejakých 100-tisíc na ďalší rok. Tento dopad, ktorý tu v podstate ste urobili na základe týchto pozmeňujúcich návrhov, bolo by dobré, keby bol vyčíslený, lebo skutočne by sme potrebovali vedieť, aký je, bude, predpokladám, pozitívny, bude, predpokladám, určite vyše 10, možno 20 mil. eur.
Pýtam sa, že či teda to, čo ste tu urobili, vám stálo za to, za tých 20 mil., ktoré ste, ktoré dostanete do, do rozpočtu.
Len pre vašu informáciu, ja som si pozeral materiál NKÚ, ktorý hovorí o tom, že 14. 7. tohto roku ste si navýšili výdavky štátneho rozpočtu o 7,8 mld. eur. Aktuálne, a to zase citujem z ich správy, „aktuálne plánované výdavky na štátny rok 2020 boli k 31. 10.“, to znamená dva mesiace pred koncom tohto roka, „vo výške 29,8 mld.“, keď to porovnáme s pôvodným návrhom rozpočtu, tak to bolo okolo 18,5 mld., „vrátane presunutých prostriedkov z minulých rokov“. Samozrejme, nejaké prostriedky sa budú presúvať pravdepodobne ešte aj do ďalšieho roku. „K tejto sume sa k rovnakému dňu vyčerpali iba 54,7 % prostriedkov.“ To znamená, že ak teda odrátame to, čo sa minulo do desiateho mesiaca, tak k dispozícii v tejto súvislosti NKÚ Slovenskej republiky upozorňuje na to, že „na posledné dva mesiace rozpočtovaného roku má štát k dispozícii 13,5 mld. eur. Pre porovnanie schválené výdavky štátneho rozpočtu na celý rok 2018 boli okolo 15,96 mld. eur.“ Čiže to je zo správy NKÚ, to som si nevymyslel, lebo budem zase počúvať, jak klamem.
Takže čo idete zmeniť týmto zákonom? Tak keď si pozrieme, čo ste už urobili, že s čím sa môžte pochváliť, tak to je v podstate zrušený platný zákon o 13. plnohodnotnom dôchodku, kde ste pripravili ľudí asi o 280 mil. eur. napriek tým zvýšeným výdavkom, ktoré ste si odsúhlasili v rozpočte. Po znížení platnej minimálnej mzdy, hej, kde ste teda okradli ľudí asi tak o jednu, vyše 1 mld. eur práve na rôznych príplatkoch, ktoré dostávali, tak ste si lajzli aj zrušenie obedov zadarmo.
A hovoríte tu o tom, že máte, nebudem sa o tom veľmi podrobne rozoberať, mám málo času, hovoríte o tom, ako ste to vykompenzovali. Musím povedať, že, samozrejme, na daňový bonus nemajú nárok ľudia, ktorí nepracujú.
Nebudem hovoriť o tom, že ste pripravili samosprávy, vzhľadom na, že daňový bonus práve znižuje dane z príjmu fyzických osôb, ste samosprávy pripravili o desiatky miliónov eur. Myslím si, že len tam, kde ja žijem, tak v Ružinove to robí vyše 1 mil. eur, za to sa vám určite starostovia poďakujú.
Čo idete ďalej urobiť? To, čo bolo doteraz bez daní a bez odvodov, tvrdili ste teda, že vy budete znižovať dane, tak zodvodníte a zdaníte. Hovoríme o 13., 14. platoch. A keď už hovoríme o daniach, jak ste hovorili, že vy ste zástancami nízkych daní, tak doteraz tí živnostníci a podnikatelia na základe platného zákona, ktorí mali obrat do 100-tisíc eur, mali znížené dane na 15 %. Čo idete robiť práve týmito pozmeňovákmi, ktoré ste tu prijali? No urobíte to, že tí, ktorí majú obrat, a to oznamujem celému Slovensku, a tým podnikateľom, živnostníkom, ktorí majú obrat od 50-tisíc eur do 100-tisíc eur, že odteraz nebudú mať 15-percentné dane, ale 21-percentné dane.
Takže toto je message vášho zákona, ktorý ste si tu dneska pripravili.
Nebudem hovoriť o likvidácii tripartity. Zajtra budeme mať štátny rozpočet. O komunikácii, ktorá nefunguje, proste sociálny dialóg tu absolútne zlyháva. A toto je práve obraz toho, aká je antisociálna vláda Igora Matoviča.
Vy ste dokonca siahli týmto zákonom ešte aj na tých 50 eur daňovo odpočítateľnej položky na podporu kúpeľníctva. A zrušili ste aj zvýhodné odpisovanie robotníckych a kúpeľných budov. Môžme sa baviť o zmysluplnosti, nezmysluplnosti, ale na druhej strane, keď si zoberiete, načo robíte takého opatrenia, ktoré v podstate ľuďom berú peniaze?
Sme tu v kríze, hovoríme o tom, že ste nevyčerpali ešte 46 % výdavkov štátneho rozpočtu a vy potrebujete 20 mil. zobrať ľuďom, ktorí kŕkajú, ktorí nemajú pomaly z čoho žiť, a týka sa to napríklad aj toho cestovného ruchu, o ktorom sa bavíme.
Prijali ste zákon, najprv pozmeňovák, v ktorom ste to proste narúbali, všetko ste pozrušovali. Dnes prezentujete, že akí ste veľkodušní, že nechali ste bez odvodov tie rekreačné poukazy a športové poukazy, ktoré boli aj doteraz bez odvodov a bez daní. Čiže toto je prínos tohoto celého zákona.
Teraz, ak si pozriem, dnes bol prieskum jednej agentúry, nebudem ju menovať, aby som nerobil, nerobil reklamu, a prečítam vám len jednu vetu: „Až 60 % občanov Slovenska si myslí, že vláda Igora Matoviča podcenila druhú vlnu koronakrízy.“
Takže v tejto situácii vy idete zobrať ľuďom peniaze, to sú peniaze, ktoré potrebujeme na naštartovanie spotreby. By ste mali presný opak urobiť. Vy robíte presný opak urobiť, vy robíte presný opak toho, čo by ste mali robiť. Vy ste tým ľuďom mali dať tie peniaze, aby sa tá spotreba naštartovala, len tak sa dostaneme z krízy. Vy to zoberete. Ja nechápem, nechápem, prečo tento postup, akú to má logiku?
Ja možno poprosím pána ministra, nech nám to tu vysvetlí, ja netuším. Vy miesto toho, aby ste urobili povedzme vouchere pre ten cestovný ruch, aby ste, aby to minuli na Slovensku, ten voucher, napríklad pri zakúpení nejakých, nejakých, ja neviem, možno, možno minú to niekde, keď budú otvorené reštaurácie, alebo to minú na nejakú kultúru, šport, aby ste podporili domácu, domácu spotrebu. Tak vy ešte aj, ešte aj tie gastrolístky idete zrušiť alebo ich idete nastaviť tak, aby ľudia zobrali hotovosť, netušiac, čo sa bude diať. V budúcnosti o žiadnych gastrolístkoch už nikto nebude tušiť, aj gastrolístky budú zarátané v mzde a každým bude hovoriť, nezarábate 1 000 euro, ale zarábate 1 000-, neviem koľko, -70, lebo sme vám gastrolístky, lebo gastrolístky, na tie už všetci zabudli. Nebudem hovoriť o tom, že gastrolístky, ja, nie sú dobré. Nech sú, nech sú v elektronickej forme, nech sú to karty. Nech sú to, nech sú to napríklad, nech sú tie poplatky nízke, nech to robí štátna spoločnosť, nech na tom nikto nezarobí, len štát a na náklady takej spoločnosti, ktorá to bude prevádzkovať.
Ale tie gastrolístky vám podporia to, gastrolístok musíte minúť na Slovensku. Podporíte tým domácich podnikateľov, to je prvá vec. A druhá vec je, že tie peniaze sa minú a ešte pre pána, dobrá správa pre pána ministra, že ak sa použije karta napríklad, tak verte, neverte, ide to cez eKasu, idete to cez zúčtovanie, čiže tam budete mať vždycky legálny príjem. Nebude to o tom, že niekomu dáte 4 eurá za obed a ten vám nevydá žiadny blok. Čiže ešte aj na tom máte benefit, že by sa to takto spravilo. Vy to rušíte.
Rušíte všetky tie veci, o ktorých som hovoril, a myslím si, že, že sa vám to zbiera a ja vám môžem povedať za seba, že budem si robiť zoznam všetkých takýchto nelogických, antisociálnych opatrení a budem na to poukazovať.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.12.2020 o 15:00 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:00

Milan Laurenčík
Skontrolovaný text
Ďakujem. Na vaše vystúpenie evidujem tri faktické poznámky.
Nech sa páči, pán poslanec Tomáš Lehotský.
Skryt prepis

1.12.2020 o 15:00 hod.

Ing.

Milan Laurenčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:09

Tomáš Lehotský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Pán Kamenický, ja mám jednu reakciu, ale, nedovolí mi, aj druhú reakciu, lebo teda vy sa častokrát vyjadrujete schizofrénne na rôznych schôdzach, lebo na jednej hovoríte teda, že máme vysoký dlh a zbytočne zadlžujeme túto krajinu. Dnes ste nám hovorili zasa o tom, že máme peniaze rozdávať. Tak neviem úplne, že kde je systematičnosť v týchto vašich konštatovaniach.
Ale chcel som povedať teda inú vec. Vy ste na začiatku povedali, že či nám to stálo za to, tieto pozmeňujúce návrhy a úpravy dane, keď to podľa vás žiadne peniaze nedonesie. Ja si nemyslím, že všetky úpravy zákonov alebo daňových zákonov majú byť o tom, že majú prinášať nejaké peniaze. Je v poriadku, keď prinesú, je v poriadku, keď viac peňazí pôjde rodinám alebo uľahčí, uľahčí život podnikateľom. Ale napríklad tak daňový bonus je opatrenie, ktoré je jasným príkladom toho, že tie opatrenia nemusia byť len o peniazoch, ktoré štát vyberie, ale aj o tom, že pomoc, ktorá má ísť tým, ktorí si ju, ktorí ju naozaj potrebujú, je, je efektívna, je spravodlivá a je cielená. A toto je napríklad jedno z tých opatrení, ktoré si myslím, že aj keby hneď neprinieslo viac peňazí do kasy, možno práve naopak, tak je priamo ukážkou toho, ako štát má efektívne pomáhať rodinám s deťmi.
To znamená, že nie každé opatrenie, ktoré táto vláda v daňovej politike prinesie, musí peniaze naozaj prinášať.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2020 o 15:09 hod.

Ing.

Tomáš Lehotský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 15:10

Milan Laurenčík
Skontrolovaný text
Pán poslanec Jozef Habánik.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

1.12.2020 o 15:10 hod.

Ing.

Milan Laurenčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:11

Jozef Habánik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Ja sa domnievam, že daňové zákony by mali byť pre ekonomické subjekty čitateľné, mali by byť predvídateľné. V tomtom prípade nielen pre tie dotknuté subjekty, ale aj pre územnú samosprávu, tak ako poznamenal pán poslanec Kamenický.
Naviac musíme si uvedomiť, že väčšina zamestnancov u nás pracuje v trojzmenných, možno štvorzmenných prevádzkach, a preto aj regenerácia pracovnej sily je v tomto ohľade mimoriadne dôležitá. Preto sa čudujem, že sa rušia odpočítateľné položky, ktoré slúžili práve na to, aby sa mohla podstatná časť pracovnej sily regenerovať. Je to dôležité pre našu budúcnosť, je to dôležité pre zdravie, pretože potom sa nám, samozrejme, tie náklady prejavujú v zdravotníctve.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2020 o 15:11 hod.

doc. Ing. PhD.

Jozef Habánik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:11

Milan Laurenčík
Skontrolovaný text
Pán poslanec Ján Herák.
Skryt prepis

1.12.2020 o 15:11 hod.

Ing.

Milan Laurenčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:12

Ján Herák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Pán poslanec Kamenický, len sa vyjadrím, lebo ste spomenuli v rozprave k téme gastrolístkov. Už som sa aj na poslednej schôdzi k tomu vyjadroval. Reagoval som na pána poslanca, pána poslanca, pána Richtera.
Naozaj, naozaj nič na tom nevidím zlé, že ľudia majú právo v demokratickej krajine sa rozhodnúť medzi gastrolístkami, alebo teda k príspevku v hotovosti. Práve to sa mi páči na tom, že, že ten občan si môže vybrať a môže sa rozhodnúť, či preňho budú výhodnejšie a transparentnejšie gastrolístky alebo, alebo samotná hotovosť.
Tie elektronické karty, ktoré ste tiež vraveli v rozprave, ony dnes úplne až tak veľmi nefungujú, lebo nie všetky tie reštaurácie, nie všetky tie služby ich úplne akceptujú.
A veľmi sa mi páčila aj rozprava pána poslanca zo SaS-ky Mariána Viskupiča, ktorý práve porovnával tie, tie plusy a tie, tie nevýhody, čo sa týka aj tých samotných gastrolístkov. A tie gastrolístky dneska majú svoje firmy, ktoré, bohužiaľ, na tom viac ryžovali, ako boli transparentné.
Čiže čo chcem len povedať, je, že vďaka Bohu, že občan bude mať možnosť si dnes vybrať v slobodnej krajine, v demokratickej, či sa rozhodne pre financie, alebo teda príspevok k financiám, teda hotovosti alebo gastrolístkom. Toto mi príde veľmi, veľmi transparentné a slobodné za každého občana.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2020 o 15:12 hod.

Mgr. PhDr.

Ján Herák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom