23. schôdza

26.1.2021 - 5.2.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Zodpovedanie otázky

28.1.2021 o 14:03 hod.

Ing.

Richard Sulík

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:56

Mária Šofranko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne všetkým, ktorí prejavili svoj názor, a rada by som teda odpovedala niektorým.
Pán Kočiš, správne ste povedal, že pre každé dieťa je vhodný istý typ vzdelávania.
Pán Šefčík, komisionálne skúšky. Každá škola, ktorá pripravuje, každá kmeňová škola, ktorá pripravuje tieto komisionálne skúšky, si dáva veľmi záležať na tom, aby to prostredie bolo príjemné, čo najmenej stresujúce, a myslím si, že v spolupráci učitelia, rodičia a domškoláci to zvládajú. A určite je myslené aj na to.
A ostatným už len veľmi pekne ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 11:56 hod.

PaedDr.

Mária Šofranko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:57

Peter Vons
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Ja viac-menej sa len pripojím tuná ku kolegom, ani som sa nehlásil do faktickej poznámky. Pripravoval som si taký podporný príspevok, ale, samozrejme, po tom, čo som počul od Majky tuná ako našej kolegyne, tak si myslím, že ani viacej by nebolo treba. A opäť tu cítiť takú, by som povedal, jednotu v tom názore na to.
Keď si začala svoj príspevok, tak som tu narátal na tejto strane pedagógov, tuná sedia pedagógovia, tam sedia pedagógovia aj za mnou sedia pedagógovia, to je taká zaujímavá situácia a vidím, že sa v tom zjednocujeme, a, samozrejme, že aj chápeme ten cieľ tohto zákona, ktorý tu je, a myslím si, že, a ja tiež ďakujem, že viac-menej pri tom tvojom príspevku som sa dozvedel určite viacej, ako aj z dôvodovej správy a z ďalších vecí, je to veľmi dob..., podrobne bolo vysvetlené a myslím si, že by si to zaslúžilo možno aj nejaký výstup na TA3, no.
Tak teraz idem k tomu samotnému. Dovoľte, aby som sa aj ja vyjadril k predloženému návrhu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa, teda mení zákon č. 245 o výchove a vzdelávaní, tzv. školský zákon. Právo na vzdelanie patrí medzi jedny zo základných pilierov ľudských práv. Keďže v zmysle našej ústavy má každý právo na vzdelanie, je potrebné toto aplikovať čo najpresnejšie.
Podľa súčasnej právnej úpravy štát umožňoval plniť povinnú školskú dochádzku formou individuálneho vzdelávania iba v prípade žiakov I. stupňa základných škôl. Pre kategóriu žiakov II. stupňa ale individuálne vzdelávanie, to umožnené nebolo. Aj na základe mojich dlhoročných pedagogických skúseností sa domnievam, že v tomto prípade je potrebné zohľadniť sociálny aspekt práva na vzdelanie, ktorý vyžaduje od štátu, aby ho urobil prístupným a dosiahnuteľným, a o to sa aj tento zákon snaží.
Samozrejme, aj v tomto prípade rozšírenie individuálneho vzdelávania pre žiakov II. stupňa by sme mali pod pojmom vzdelanie rozumieť nielen samotný prístup k vzdelaniu, ale aj poskytnutie určitej úrovne a kvality. A verím, že aj o to nám ide. Verím, že umožnenie individuálneho vzdelávania pre žiakov druhého stupňa základných škôl pôjde, ako sa vraví, ruka v ruke aj s úrovňou a kvalitou. Keďže realizácia tohto ústavného práva na vzdelanie je, samozrejme, možná až na základe zákonov prijatých na jeho vykonanie, vítam predloženie tohto zákona našimi kolegami a považujem ho za krok v prospech zlepšenia podmienok pre vzdelávanie.
Zároveň som pri tejto téme, si pri tejto téme vzdelania uvedomil, že téma vzdelávania vôbec nepatrí v rámci Európskej únie do tzv. spoločných politík a vzdelávacie systémy členských štátov nepodliehajú nejakej unifikácii. Možno tu je nový priestor pre otvorenie tak širokej témy, akou je vzdelávanie, pretože práve vzdelanie je zárukou posilnenia dôstojnosti a slobody človeka. Na týchto základoch sú postavené najvyspelejšie spoločnosti. Ak chceme budovať moderný a vyspelý štát, potrebujeme vzdelaných a pracovitých ľudí. My im musíme vytvoriť podmienky, aby sa mali kde uplatniť, a tým zlepšiť životnú úroveň na Slovensku.
A zároveň platí, že spoločnosť je tým slobodnejšia, čím sú vzdelanejší jej členovia, takže vítam tento zákon a budem podporovať aj ako bývalý pedagóg všetky dobré návrhy vzdelávacích zákonov, ktoré vytvoria podmienky a zvýšia kvalitu celého vzdelávacieho systému.
Ďakujem vám.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.1.2021 o 11:57 hod.

PaedDr.

Peter Vons

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:01

Ján Szőllős
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ja tiež vítam, že vznikla a vznikne táto možnosť. Ja osobne mám skúsenosti jednak s rodičmi, ktorí majú nejakým spôsobom hendikepované dieťa, že, že nemali túto možnosť a bolo to komplikované ju riešiť. A tiež vidím ešte jednu dôležitú dimenziu, tiež že kvôli aj tej kvalite vzdelávania, ako aj tu predrečník povedal, a úrovni.
Takú kuriozitu poviem, tí, ktorí prví zaviedli všeobecné vzdelávanie pre svoje deti, hutteriti, habáni, ktorí tu mali komunity aj na Slovensku, aj na Morave, chceli prísť na Slovensko späť a opäť tu založiť komunity, ale kvôli tomu, že by si nemohli vzdelávať svoje deti doma sami, tak to nakoniec padlo. A bola by to aj investícia dobrá z ekonomického hľadiska, ale nebola táto možnosť, aby si kontinuálne obidva stupne mohli deti vzdelávať.
Tak toľko poznámky.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 12:01 hod.

RNDr. Mgr. CSc.

Ján Szőllős

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:02

Marek Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán poslanec, vy ste tiež dlhoročný športovec tak ako ja a mňa akurát mrzí pri tomto individuálnom vzdelávaní, samozrejme, ak nejde o tie výnimky o žiakov s obmedzením, že veľakrát je telesná výchova pri takomto vzdelávaní odsúvaná na taký okraj.
Čiže možno na tomto by bolo treba popracovať, možno sa aj stretnúť so splnomocnencom vlády pre šport, ktorý, majú teraz celkom zaujímavý projekt a možno do tohto potom zapracovať naozaj tú telesnú výchovu, aby to vzdelávanie nebolo iba o matematike a o nejakých prírodných vedách, o slovenskom jazyku, ale naozaj aby aj tá telesná výchova, tá pohybová gramotnosť žiakov aj na tom individuálnom vzdelávaní nestagnovala.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 12:02 hod.

Mgr.

Marek Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:03

Radovan Sloboda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja veľmi vítam túto zmenu alebo tento návrh zmeny zákona. Ja sa priznám, že som ani nevedel, že neexistuje možnosť na II. stupni takýmto spôsobom, takéhoto spôsobu vzdelania.
Ako športovec predovšetkým to vítam, pretože to umožní aj aktívne športujúcim deťom, ktoré to so športom myslia, myslia trošku vážnejšie, otvorí to dvere. Viem z osobnej skúsenosti, že v Čechách toto využívajú športujúce deti, túto formu vzdelávania, a veľmi sa teším, že aj pán predseda Vašečka je podpísaný pod týmto zákonom, lebo ide o v podstate liberalizujúci prvok.
Ďakujem pekne. (Reakcia z pléna.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 12:03 hod.

Ing.

Radovan Sloboda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:03

Peter Vons
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ja sa v prvom rade chcem poďakovať jednak kolegom za tú podporu a dávam za pravdu aj pánovi Kotlebovi tuná, že skutočne tá pohybová príprava, resp. telesná výchova, tá má problémy na normálne školskom riadnom systéme. Vieme, že to nemá tú úroveň, ktorú by to malo, a ustriehnuť to doma, samozrejme, znova to bude určite na tých rodičoch v prvom rade, ak si uvedomujú, že nielen to vzdelávanie je dôležité, ale aj by tie deti boli zdravé, aby netrpeli nejakými problémami, lebo vieme, že teraz sa ten pohyb obmedzil, a mnohé, mnohé deti a mnohí rodičia hlásia, že deti im pribrali, deti majú problémy s chrbticami a tak ďalej, pretože veľa trávia nad počítačom. Samozrejme, že nie, menej času trávia pri tom vzdelávaní, pri tých počítačoch ako pri, pri tom, že sledujú nejaké, rôzne hry hrajú a tak ďalej. Takže dávam toto za pravdu a určite aj na to treba myslieť pri tom, dá sa, dá sa povedať, tom kontrolnom systéme, že ako to individuálne vyučovanie prebieha, či aj na toto sa pamätá, či to vedia nejakým spôsobom odprezentovať a dokázať, že sa to tam realizuje.
Takže ďakujem za tento postreh.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.1.2021 o 12:03 hod.

PaedDr.

Peter Vons

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
23. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludní
 

Zodpovedanie otázky 14:03

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň prajem, dámy a páni. Tak začnem tým, že pán predseda vlády Igor Matovič ma poveril a podľa § 131 ods. 7 rokovacieho poriadku sa ospravedlnil z dnešnej hodiny otázok, no a neprítomných členov budú, neprítomní členovia vlády budú zastúpení nasledovne:
podpredsedníčka vlády pani Remišová má pracovné povinnosti a zastúpi ju minister školstva Branislav Gröhling, minister zahraničných vecí Ivan Korčok má tiež pracovné povinnosti a zastúpim ho ja, no a pracovné povinnosti má aj pani ministerka spravodlivosti Mária Kolíková, ktorú zastúpi Branislav Gröhling, a Roman Mikulec má tiež pracovné povinnosti a zastúpi ho Andrej Doležal, minister dopravy, a minister Krajniak má tiež určite pracovné povinnosti, ale na neho nie sú žiadne otázky a takisto sa nikto nechcel nič spýtať ministra obrany pána Jaroslava Nagya.
Čiže toľkoto len úvodný oznam.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

28.1.2021 o 14:03 hod.

Ing.

Richard Sulík

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:03

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pozdravujem, pozdravujem pani poslankyňu Miernu v prvom rade.
No, podarilo sa na vláde dosiahnuť kompromis, ktorý spočíva v tom, že testovanie u zamestnávateľov bude dobrovoľné. Pôvodný návrh bol, aby bolo povinné. Považujem to za veľmi nešťastné preto, lebo keď raz tí zamestnávatelia to musia robiť z povinnosti, a nie dobrovoľne, tak by bolo milión dôvodov, ako to nebude fungovať, ale tým, že je to povinné, tak zamestnávatelia, tí, ktorí chcú, tak sa zapájajú. Zapájajú sa prakticky všetci veľkí zamestnávatelia, to sú povedzme nad tisíc alebo aj, alebo už aj 500 zamestnancov.
Dostali sme na ministerstvo hospodárstva veľké množstvo dotazov teraz počas testovania a k tomu, ako to prebieha, sme vypracovali manuál testovania zamestnávateľmi. Ten bol schválený minulú stredu na vláde a včera na vláde sme schválili jeho takú že aktualizovanú verziu a v podstate zavádzame pojem, ktorý sa nazýva testovacia autorita, že kto všetko môže testovať, lebo niekto len preto, lebo zamestnáva ľudí, nemôže testovať. V tých highlightoch k testom je totiž uvedené, že musí to byť zdravotnícky personál, a preto v tom manuáli vymenúvame, kto všetko je zdravotníckou autoritou. Sú to, samozrejme, tie MOM-ky, mobilné odberné mie..., odberové miesta, sú to zdravotné strediská, ktoré sa nachádzajú vo veľkých firmách alebo v niektorých priemyselných parkoch, ale sú to napríklad aj pracovné zdravotné služby, vysoké školy, zdravotnícke, samozrejme, a tak ďalej.
No a teraz ten systém funguje tak, že zamestnávateľ, pokiaľ chce prevádzkovať testovanie, pokiaľ chce testovať vo svojej firme alebo vo svojom areáli, alebo v tom priemyselnom parku, kde sa nachádza, tak si musí nájsť takúto testovaciu autoritu. Následne zamestnávateľ požiada o vydanie testov. Testy mu vydá okresný úrad. Ak sú to veľkí zamestnávatelia, tak sa môžu obrátiť priamo na štátne hmotné rezervy, respektíve..., takto, prepáčte. Môžu sa obrátiť priamo na ministerstvo hospodárstva a na základe pokynu ministerstva hospodárstva vydajú štátne hmotné rezervy príslušný počet testov, takto sme to spravili napríklad so Slovenskými elektrárňami, Duslo Šaľa a tak ďalej. Asi 50 firiem sme vybavili takto priamo, ostatné dostali testy u príslušných okresných úradov.
No a prebehne to testovanie. Testovať môžu svojich zamestnancov, ale aj rodinných príslušníkov, tam rátame tak približne faktor 2. Čiže keď má niekto 800 zamestnancov, dostane 1 600 testov. Neminuté testy, samozrejme, že musí vrátiť, a za každý vykonaný test dostane zamestnávateľ 3,5 eur. Je to menej, ako žiadali zamestnávatelia. Oni dokonca v jednom liste písali, že ešte aj 5 eur považujú za nedostatočné. Na druhej strane je to viac, ako sú zrátané konkrétne náklady na toto testovanie. Čiže považujeme tú, ten systém za... aj to odmeňovanie za férové. Takto sme to nastavili a podľa mojich informácii dobre fungovalo to testovanie a chceme v tom pokračovať. Zamestnávatelia, samozrejme, sa môže aj mimo tých veľkých vĺn rozhodnúť pretestovať svojich zamestnancov a vtedy vždy s nimi ministerstvo hospodárstva bude spolupracovať, najmä teda s tými veľkými. Toľkoto z mojej strany.
Ďakujem pekne za otázku.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.1.2021 o 14:03 hod.

Ing.

Richard Sulík

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:07

Anna Mierna
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Možem? Ďakujem veľmi pekne, pán podpredseda vlády. My sme spolu teda aj komunikovali.
Oceňujem to, pretože my máme v Skalici veľkých zamestnávateľov, a teda majú takže na, možno na, dvakrát do týždňa s nimi komunikujem. Hovorili, že raz do týždňa, maximálne raz do dvoch týždňov chcú už pretestovávať všetkých zamestnancov, a vzhľadom na to, že my sme sa ako okres koncom decembra nachádzali na 5. mieste, a teraz sme na 62. mieste, je to vďaka aj hlavne týmto zamestnávateľom, pretože okamžite po Novom roku toto, takto nastúpili a začali testovať, a veľmi oceňujú teda túto pomoc, takže budú v tom naďalej pokračovať, lebo to výrazne pomáha, a, samozrejme, aj rodinní príslušníci. Dneska sme si to konzultovali ešte s druhým riaditeľom firmy, ktorý hovorí, že áno, rodinní príslušníci aj v prípade, že sa vezú v aute do roboty, tak tam je obrovské riziko vlastne, že teda ten COVID sa šíri.
Takže ďakujem veľmi pekne a určite by som rada v tom, aby sme z ministerstva hospodárstva toto ďalej podporovali.
Ďakujem.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

28.1.2021 o 14:07 hod.

Ing.

Anna Mierna

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:07

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
No... Môžem reagovať, hej?

Šeliga, Juraj, podpredseda NR SR
Nech sa páči.

Sulík, Richard, podpredseda vlády a minister hospodárstva SR
Môžem ich kedykoľvek zame... zavolať, tých zamestnávateľov, tým, že Slovensko je malá krajina, nie je až tak veľa, máme, firiem nad 500 zamestnancov je 460 a to už nie je nejaká obrovská tragédia na to, že keď niekto má naozaj problém, tak..., a nevie si ho vyriešiť bežnou cestou, tak sa môže kľudne obrátiť aj na ministerstvo.
Každopádne tie testy, či už požiadajú okresný úrad, alebo priamo cez ministerstvo, určite ich dostanú k dispozícii. Ja tam vidím veľkú výhodu v tej dobrovoľnosti, že keď sa raz niekto rozhodne, že to chce robiť, tak to bude robiť aj s náležitou starostlivosťou a tam, samozrejme, budeme určite veľmi radi spolupracovať.
Posledná informácia. Predvčerom v utorok prišlo posledných 2,8 mil. testov. Majú ich štátne hmotné rezervy. Bolo to z tej várky, ktorú úplne síce nezmyselne, ale nič sa nedalo robiť, dostalo ministerstvo za úlohu obstarať tých 8 mil., no tak posledná várka z tých 8 mil. prišla predvčerom, 2,8 mil. Toľkoto z mojej strany.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.1.2021 o 14:07 hod.

Ing.

Richard Sulík

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video