40. schôdza

16.9.2021 - 7.10.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.9.2021 o 14:29 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:11

Stanislav Mizík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán Valášek, no ako americkému hráčovi vám musím povedať toto: ja som len poukázal na falošnú hru, toto je táto misia. Je to obyčajná falošná hra.
A o tom Nemecku som nevravel, že sa zúčastnilo nejakého veľkého rozvratu tam v Afrike, ja som vravel to, že Merkelová bola hlavou pozývačov týchto džihádistov. Ona bola tvárou týchto pozývačov.
No a keď ste vraveli o tom plote, no neviem, či by som nebol aj za taký plot na hraniciach, a poriadne strážený. To by bolo jedine reálne.
Totižto videl som v Bosne davy ľudí, davy týchto džihádistov, moslimov, išli do Európy, to nebol som pri Stredozemnom mori, videl som videá, čo sa deje, ako na člnoch chodia, ako ich talianske lode privážajú na Lampedus, ťahajú ich za sebou ako vlečné remorkéry. Toto je realita v súčasnosti. Takže tak.
Ďakujem za slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.9.2021 o 14:11 hod.

Mgr.

Stanislav Mizík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 14:13

Andrej Doležal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi, aby som uviedol vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Dôvodom predloženia vládneho návrhu zákona sú poznatky z aplikačnej praxe týkajúce sa poverovania právnických osôb na vykonanie, na vykonávanie posudzovania zhody s vnútroštátnymi predpismi v prípade, ak základné požiadavky na posúdenie vhodnosti subsystému nie sú obsiahnuté v technických špecifikáciách interoperability.
Zároveň sa upravuje zmena spôsobu splnomocnenia certifikačných orgánov na výkon činnosti súvisiace s údržbou železničných koľajových vozidiel z uznávania na akreditáciu, nakoľko od januára 2020 v Slovenskej republike existuje subjekt, ktorý akredituje orgány posudzovania zhody pre túto činnosť v súlade s vykonávaním nariadením Komisie, s vykonávacím nariadením Komisie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyv na manželstvo, rodičovstvo, rodinu, vplyv na informatizáciu, sociálny vplyv, vplyv na služby vo verejnej správe pre občana, životné prostredie ani podnikateľské prostredie.
Chcel by som vás požiadať o podporu pri prerokovávaní predloženého vládneho návrhu zákona a o jeho schválenie v prvom čítaní.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

16.9.2021 o 14:13 hod.

Ing.

Andrej Doležal

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:15

Peter Vons
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Vážený pán minister, vážené pani kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/2009 o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 603. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

16.9.2021 o 14:15 hod.

PaedDr.

Peter Vons

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 14:18

Andrej Doležal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Opäť, vážené panie poslankyne, páni poslanci, bez toho, aby som čítal všetky tie formality, ale minimálne ten úvod musím, jedná sa o zákon, konečne o návrh zákona, ktorým chceme vymáhať pokuty od vodičov zo zahraničia v súvislosti s naším mýtnym systémom a s našimi diaľničnými známkami.
Takže dovoľte mi, aby som z poverenia vlády Slovenskej republiky uviedol vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474 o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ktoré konsenzuálne schválila vláda Slovenskej republiky.
Účelom návrhu zákona je transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie z 19. marca 2019 o tzv. interoperabilite elektronických cestných mýtnych systémov a uľahčení cezhraničnej výmeny informácií o neuhradenom cestnom mýte v Únii, ktorá je výsledkom celoeurópskeho úsilia, predovšetkým o uľahčenie interoperability pri výbere cestných poplatkov a náležité vymáhanie neuhradených poplatkov za použitie cestnej infraštruktúry v inom členskom štáte Únie.
Návrhom zákona dochádza k transpozícii teda smernice a zabezpečujeme tým dva základné ciele smernice: harmonizácia cezhraničnej výmeny údajov potrebných pre objasnenie neuhradených cestných poplatkov v inom členskom štáte Európskej únie a ten druhý cieľ je zaručenie interoperability elektronických mýtnych systémov.
Takže návrhom zákona dochádza k úprave poskytovania údajov na účely objasnenia deliktov na úseku spoplatnenia pozemných komunikácií spáchaných na území Slovenskej republiky awaysverse, opačný postup, t. j. postup slovenských orgánov pri vybavovaní žiadostí iných členských štátov na účely objasnenia neuhradenia cestných poplatkov podľa ich predpisov.
Čo je ešte dôležité? Návrhom dochádza aj k novelizácii zákona č. 488 o diaľničnej známke v súvislosti s úpravou sankcionovania neuhradenej diaľničnej známky na území Slovenskej republiky. A rovnako sa novelizuje zákon č. 8/2009 o cestnej premávke predovšetkým v súvislosti s postupom národného kontaktného miesta, tzv. EUCARIS, ktorý spadá pod ministerstvo vnútra, kde sa vybavujú žiadosti iného členského štátu.
Vážený pán predseda, panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o podporu pri prerokovaní tohto vládneho návrhu zákona a o jeho schválenie.
Veľmi pekne ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

16.9.2021 o 14:18 hod.

Ing.

Andrej Doležal

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:21

Peter Vons
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 625. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z opatrení (oprávnení, pozn. red.), ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: ústavnoprávny výbor, výbor pre financie a rozpočet a výbor pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

16.9.2021 o 14:21 hod.

PaedDr.

Peter Vons

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:23

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja len v krátkosti, nechcem naťahovať čas.
Ja by som chcel vedieť, pán minister, že aká, ako si predstavujete, aká efektivita toho vymáhania bude, keď schválime tento zákon? Lebo v čl. IV, ak som si dobre pamätal, tak sa hovorí, že ak sa dvakrát vyzve a neozve sa, tak odstúpime od toho vymáhania.
Keď si pozrieme, že Maďarsko nemá ani taký zákon, idete do Chorvátska, prekročíte rýchlosť alebo nezaplatíte mýto, do sedem dní tu máte pokutu a nevymáha to štát, ale firma. Že prečo nejdeme touto cestou, keď vidíme, že tá efektivita Maďarov je blízka k sto percentám. Lebo ja si myslím, že toto je oveľa jednoduchšie, ak nám ide o naplnenie štátneho rozpočtu a nejde o niečo iné.
Takže rád by som poprosil na tieto tri otázky jednoduchú odpoveď.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.9.2021 o 14:23 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:24

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Ja len chcem doplniť kolegu Suju, pretože naozaj v čl. IV v bode 3 v § 11 ods. 1 je zapísaná takáto veta, ktorá sa dopĺňa a pripája k tomuto návrhu zákona: „Ak ide o držiteľa vozidla alebo vlastníka vozidla evidovaného v inom členskom štáte Európskej únie alebo v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o európskom hospodárskom priestore, rozkaz sa zašle aj v jednom z úradných jazykov členského štátu, v ktorom je vozidlo evidované. V takomto prípade sa spolu s rozkazom zašle aj informačný súhlas v tomto jazyku, ktorý obsahuje najmä informácie o povahe správneho deliktu, miesto, dátum a čas jeho spáchania, ustanovenie prípadného predpisu, ktoré sa porušilo, sankciu a prípadné údaje o“ zriadení, „zariadení,“ pardon, „ktoré sa použilo na zistenie správneho deliktu. Rozkaz, ktorý sa ani po opakovanom pokuse a doručení nepodarilo doručiť držiteľovi vozidla alebo vlastníkovi vozidla evidovaného v inom členskom štáte, sa dňom vrátenia nedoručenej zásielky považuje za nevydaný.“
Čiže podľa tohto doplňujúceho § 11 je podľa mňa tento návrh, pán minister, naozaj bezzubý a veľmi vágny. Čiže zaujímalo by ma, akým spôsobom chceme tento paragraf, tieto doplňujúce vety brať ako nejaké záväzné stanovisko. Pretože tak, ako bolo povedané od kolegu Suju, Maďarsko je takým príkladom, že stačí prekročiť rýchlosť a do dvoch dní máte túto pokutu doma na zloženke, možno do troch. Ale podľa tohto naozaj doplnenia je v niektorých prípadoch naozaj nevymožiteľné. Čiže Slovenská republika by prichádzala o značné finančné prostriedky od ľudí alebo od občanov mimo Slovenskej republiky.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.9.2021 o 14:24 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:26

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem Edovi Kočišovi, že upresnil a prečítal presne celý ten článok aj paragraf. Áno, ja som poukazoval na to, že viacej môže byť nákladov na to, aby sme získali, ako získame financií. Lebo ak ide ministerstvo teraz žiadať prekladačov, ktorí musia byť s okrúhlou pečiatkou, nevieme, aký to má dopad, preto som chcel vedieť, že aké to bude mať tie finančné alebo ak či už bola nejaká štúdia urobená, že koľko dokážeme z toho vybrať, alebo nie. Ja si myslím, že tá cesta, že Maďari majú zmluvu s jednou slovenskej firmou, jednou rakúskou firmou, s jednou českou firmou, nestojí žiadne pre... (pozn. red.: rýchlo vyslovené) absolútne nič. Oni majú z toho podiel, niečo podobné, ako keď vy zaplatíte pokutu za diaľnicu do určitej doby a máte z toho nejakú zľavu. Tak presne toto isté oni majú. Čiže štát neprichádza, Maďarská republika neprichádza o žiadne financie, ale dostáva, dostáva veľmi dobré výsledky alebo veľmi dobré zdroje od firiem, ktoré sú priamo u nás na Slovensku, v Čechách, v Rakúsku a podobne.
Či nebolo by lepšou cestou, ak chceme nejakú efektivitu, vydať sa presne takýmto istým. Ja si myslím, že nie je hanba poučiť sa od susedov, keď vidíme, že to funguje. Načo vymýšľať niečo nové, koleso, keď už bolo niekde vymyslené.
A fakt, kto z vás chodí do Chorvátska alebo cez Maďarsko a niekedy podržal tú nohu bližšie, hlbšie na tom pedáli alebo nezaplatil to mýto, tak musíte uznať, že fakt, ja sa po týždni vraciam z Chorvátska a koľkokrát ma tu čakajú už dva šeky aj cestou tam. Poviem príklad, na začiatku Maďarska aj na konci, a potom do týždňa mi prídu aj cestou naspäť. No, bohužiaľ, je to moja chyba, ale takto to je. A Maďari si krásne plnia kasu. Naša firma zarába. Dostáva sa bez problémov k informáciám a nepotrebujú žiadnych prekladateľov, nepotrebujú žiadne náklady na tie, majú len čistý zisk. Pošlú firme slovenskej ŠPZ a títo všetko vybavia za nich. A samozrejme, že sa snažia, lebo majú z toho podiel. Či by nebolo lepšie ísť touto cestou.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.9.2021 o 14:26 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:26

Andrej Doležal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Páni poslanci, ďakujem veľmi pekne za konštruktívne pripomienky. Nie som pripravený reagovať na konkrétne paragrafy, ale ponúkam diskusiu k tomuto bodu. Nachádzame sa v prvom čítaní, čiže ešte bude priestor, prípadne na výboroch som ochotný k tejto téme, samozrejme, diskutovať.
Ja len zareagujem na vašu poznámku, kde ste hovorili, že Slovenská republika neprichádza, no prichádza, každým dňom prichádzame o nevymožené pokuty na mýte i diaľničných známkach. Koniec koncov i na deliktoch za rýchlosť a podobne, aj keď je to v zodpovednosti ministerstva vnútra. Radovo máme analýzu, odhadujeme, že radovo ročne by sme mali vybrať 8 mil. eur. A, áno, poďme sa baviť o tom, aké efektívne bude vymáhanie. Ale sú to, sú to značné prostriedky. Dôležité je povedať, že, bohužiaľ, nepôjdu do Národnej diaľničnej, ale pôjdu do štátneho rozpočtu nateraz.
Takže ponúkam, ponúkam medzi prvým a druhým čítaním, samozrejme, bude priestor aj na výboroch. Takže možno o tom rád zodpoviem vaše otázky.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.9.2021 o 14:26 hod.

Ing.

Andrej Doležal

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:29

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Ja len by som chcel poďakovať pánovi ministrovi za prístup ústretový. A, samozrejme, nečakal som, že budete vedieť tie paragrafy hneď, nedá sa všetko vedieť. Ale som rád, že ste to nezmietol zo stola a že ste otvorený debate a návrhom. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.9.2021 o 14:29 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video