48. schôdza

19.10.2021 - 12.11.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.10.2021 o 18:53 hod.

Ing.

Richard Takáč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 18:39

Karol Kučera
Skontrolovaný text
Termín hlasovania navrhujem zajtra o 11.00 hod.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.10.2021 o 18:39 hod.

Karol Kučera

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:39

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Pán predsedajúci, predkladám spoločne s kolegami Jurajom Šeligom, Radovanom Slobodom a poslankyňou pani Romanou Tabák návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení aj zákon Národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch.
Cieľom tohto predloženého návrhu sú predovšetkým zmeny v zákone o cestnej premávke. Týka sa to predovšetkým spresnenia bočného odstupu najmä pri prebiehaní zraniteľných účastníkov cestnej premávky, ako aj ďalšie legislatívne doplnenia s tým, že návrh zákona nebude mať ani negatívny vplyv na verejné financie, ako aj na ďalšie oblasti segmentu národného hospodárstva.
Zatiaľ na úvod za mňa všetko a týmto sa hlásim aj ako navrhovateľ do rozpravy.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.10.2021 o 18:39 hod.

JUDr. Bc. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:40

Marcel Mihalik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážené poslankyne, vážení poslanci, v súlade so zákonom o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona (tlač 730). Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, skončil som, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

20.10.2021 o 18:40 hod.

PaedDr. Ing

Marcel Mihalik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:42

Miloš Svrček

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:51

Marián Saloň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Miloš, bolo to z tvojej strany trošku neseriózne, čo si povedal, hlavne čo sa týka subjektov, ktorí to predkladali v parlamente, lebo jeden z tých subjektov som bol aj ja, a keď sme predkladali na septembrovej schôdzi tento zákon, tak to bolo veľmi korektne predložený zákon a ešte sme vás prosili, aby sme do toho nevnášali politiku, a práve teraz si ukázal, ako sa politika do tohto zákona vznáša.
Mrzí ma to veľmi, lebo my sme nepolitikárčili na tom zákone. A najväčšia výčitka nášho zákona bola jeden pol metra a jeden meter, že ako sa to bude merať. My sme mali jediné obmedzenie - obec a mimo obce a je 1,5 m a 1 m. Pozrite sa do vášho zákona. Dali ste tam takisto 1,5 m a 1 m, spravili ste ďalšiu komplikáciu, že ste tam zaviedli, že 50 km za hodinu pod a nad, to znamená, že vodič keď pôjde 49, bude predbiehať tak, keď pôjde 51, bude predbiehať tak.
Zaviedli ste tam ďalšiu komplikáciu a to je malý motocykel. Koľko ľudí vie, aký je rozdiel medzi malým a veľkým motocyklom? No vám garantujem, že veľmi málokto to vie, a jediný, jediný rozoznateľný znak medzi malým a veľkým motocyklom je veľkosť ŠPZ-tky, ktorá je pri, rozmer, rozmer ŠPZ-tky pri malom motocykli je menší ako pri tej väčšej, takže veľmi ma to mrzí, a mohli sme zachrániť viac ľudských životov, lebo ak by sme boli podporili náš veľmi jednouchý zákon, mohol byť dnes v druhom čítaní, a ak by ste boli došli s takýmto pozmeňovákom, tak mohlo to byť schválené oveľa skôr.
A ešte raz fakt ma to mrzí, že ste do toho vniesol takú politiku, lebo my sme žiadnu politiku do nášho návrhu zákona nevnášali, a ako si povedal, keď ste rokovali od marca, tak bolo dosť času prísť s takýmto návrhom zákona, ale minimálne sme radi, že sme vás naštartovali a že ste tento zákon do parlamentu dali.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.10.2021 o 18:51 hod.

Ing. PhD.

Marián Saloň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:53

Richard Takáč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, za slovo. Miloš, Maroš to celkom dobre zhodnotil a ja si pamätám, keď sme minulý mesiac predkladali tento, túto novelizáciu tohto zákona aj my, a kde kolega zo SaS-ky dal teda stiahnutie tohto bodu na prepracovanie, kde ste si toto, samozrejme, väčšinou odsúhlasili, kde bola kritika, že ako to máme zle spracované, nachystané. Vy ste, vy ste predložili v zásade skoro to isté, lebo tá vzdialenosť, o ktorej ste tu kritizovali, že teda ako to budete merať, ako to bude celé fungovať, ste do tohto zákona tiež dali 1 meter a 1,5 metra. Maroš Saloň presne povedal, ako budú šoféri rozoznávať malý motocykel a veľký motocykel, že či ho majú predchádzať 1 m, 1,5 m alebo 50 km. Ako myslím si, že to je to je taký mačkopes.
Ďalšia vec je tá, že dali ste tam, dali ste tam do zákona spravidla najmenej jeden meter. Spravidla. Čo je spravidla? Ako môžem, nemusím, spravidla to môžem o jeden meter obchádzať, nemusím o jeden meter obchádzať. Tam mala byť úplne jednoduchá, dve vety - v obci obchádzať jeden meter a mimo obce jeden a pol metra. Jednoduchá novelizácia, ktorá, hlavne si uvedomiť, že bude pôsobiť psychologicky, psychologicky na tých šoférov, a nerozumiem, napríklad prečo ste dávali do tej novelizácie, že vodič, vodiča musí obchádzať, presne dávať smer jazdy a tak ďalej, však to už je teraz v zákone, nerozumiem, načo ste tam tieto, tri štvrtku toho, či ste chceli to nafúknuť, aby to nepôsobilo tak, že tam dávate len jeden a pol vety, ktorý sme mali my predtým, a tú politiku ste, bohužiaľ, spravili vy, lebo už to mohlo byť v druhom čítaní, teraz pozmeňovákom ste to mohli upraviť podľa vašich predstáv a... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.10.2021 o 18:53 hod.

Ing.

Richard Takáč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:55

Martin Borguľa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Chcem povedať, že mňa ako nového poslanca veľmi prekvapuje také legislatívne preteky, ktoré sa často v tejto Národnej rade vedú. Prijať nový zákon, prijať novú legislatívu, to je sviatok demokracie. My by sme mali prijímať také zákony, ktoré sú až zvykovým právom, tak aby ich ľudia boli naučení akceptovať automaticky. Ja som veľmi nerád, keď sa prijímajú zákony, ktoré sú šité horúcou ihlou, narýchlo.
Pán kolega Svrček, nenechajte sa znechutiť tým, čo hovoria kolegovia, že politikárčite. Nepolitikárčite. Naopak, oni si slovo odbornosť a politikárčenie pomýlili, len to sú dve rozdielne slová. Ja som rád, že ste trištvrte roka pracovali na tomto zákone, že ste, ako sa hovorí, ono častokrát ten diabol tkvie v detailoch, a práve tie detaily vy ste vyšpičkovali tak, aby tento zákon bol aplikovateľný, aby tento zákon bol použiteľný. Lebo nič nie je horšie, ako prijať zákon, ktorý, áno, možno sme si odfajkli vo volebnom programe, že teda prijali sme alebo splnili sme si nejakú úlohu, ktorú nám predseda strany zadal. Nie, takto by sa to nemalo robiť.
Má sa to robiť presne tak, ako to vy robíte. Odborne, s kompetentnými na, na... tomu prislúchajúcom minister... ministerstve, spolu s kolegyňami, kolegami, ktorí rozumejú problematike a do posledného detailu. Radšej ten zákon dlhšie pripravovať a nerobiť z neho preteky, že už je druhé čítanie, už je tretie čítanie. Nie. Odborne, kvalitne, aplikovateľne. To presne ste urobili.
Ja vám za takýto návrh zákona ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.10.2021 o 18:55 hod.

Ing.

Martin Borguľa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:57

Zita Pleštinská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán kolega Miloš Svrček, za predstavenie návrhu zákona. A dúfam, že v druhom čítaní sa ešte doprecizuje. Vieme, že veľká väčšina vodičov sa správa voči cyklistom rozumne a ohľaduplne. Nájdu sa však aj vodiči, ktorí sú neohľaduplní.
Asi 86 % Slovákov by podporilo zákon o 1,5-metrovom odstupe pri predbiehaní, zaznel však aj názor, že je to nekontrolovateľné a tým pádom aj zbytočné. Ale napríklad v Španielsku je však bežné, že polícia kontroluje šoférov, či jazdia pri cyklistoch opatrne. Ak je niečo zákonom stanovené, už len podvedome si na to budeme dávať pozor. Ak by ešte pribudli na cestách aj značky, určite by si dávali vodiči väčší pozor a cyklisti by sa cítili bezpečnejšie. Ak sa aj cyklista náhodou vyhýba rozbitej krajnici, môže vodič na pár sekúnd spomaliť, počkať a predísť ho, keď to bude bezpečné.
Naše cesty sú však úzke a dodržať 1,5 meter bude v každom prípade asi nemožné. V prípade, že nepôjde žiadne auto oproti pri predchádzaní, predchádzaní mohol vodič teda prejsť aj do protismeru, ale, samozrejme, toto bude treba ešte možno v zákone doprecizovať.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.10.2021 o 18:57 hod.

Ing. arch.

Zita Pleštinská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:58

Romana Tabák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán poslanec Svrček, ďakujem vám za vaše vystúpenie, ďakujem vám za vašu iniciatívu. Som veľmi rada, že ste spomenuli, že my k tomuto zákonu máme súhlas pána ministra Mikulca. Máme k tomuto súhlas od pána ministra Doležala. Tiež máme súhlas od policajného prezídia.
Čo sa týka argumentov pána Takáča, žiadali sme vás, aby ste váš návrh zákona prepracovali. A jediné, čo ste prepracovali je, že ste v návrhu zákona zamenili slová zastavené územia obce za slovo obec. To bola, to bola vaša zmena. Vaše argumenty považujem za Wima Hofa argumenty. Vy ste tento zákon na kolene napísali pred septembrovou schôdzou, lebo ste vedeli, že to dávame na október... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
Pani poslankyňa, prosím, reagovať na pána Svrčeka.

Tabák, Romana, poslankyňa NR SR
... nie, a proste tento zákon vy ste odpísali od klubu SaS spred 5 rokov. Nie je o čom.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.10.2021 o 18:58 hod.

Bc.

Romana Tabák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:59

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja sa v prvom rade chcem ospravedlniť Mariánovi Saloňovi, že som nazval SMER subjektom. Mal som tam doplniť politický subjekt. Tak sa ospravedlňujem, že mi to slovíčko vypadlo, nechcel som sa dotknúť strany SMER, takže keď som sa niekoho dotkol, sa ospravedlňujem.
Čo sa týka tej politickej kultúry, alebo že my ako predkladatelia sme tu zatiahli politiku. Ja sa pýtam, koľko tlačoviek mala pani Tabák, pán Sloboda, pán Svrček alebo pán Šeliga k cyklistom. Ani jednu, ani jednu. Koľko statusov sme k tomu napísali? Ani jeden. Koľko útokov sme tuná riešili v rámci pléna? Ani jeden. My na rozdiel od vás, na rozdiel od tlačoviek, na rozdiel od statusov my sme chodili po ministerstvách, po jednotlivých odborných sekciách a riešili sme návrh zákona, tak aby bol na koniec dňa najviac precizovaný. To jediné sme riešili. Žiadnu politiku.
Čo sa týka toho slovíčka spravidla. No spravidla znamená buď pravidelne, alebo obyčajne. Ja neviem, ako to mám ďalej vysvetliť. A jediným cieľom tejto právnej úpravy bolo to, aby sme začali tú edukatívu tak, ako si pamätáme v minulosti, jak sa dalo pravidlo, že keď vstúpi noha chodcu na prechod, jednoducho ten motorista musí zastaviť, aby sa to naučil. Pomaly sa za tie roky tí motoristi naučili, že majú zastaviť pred prechodom chodcov. To isté chceme týmto návrhom zákona, že spravidla jeden alebo jeden a pol metra buď závislosti od 50, alebo vyššie ako 50 km/h.
Čo sa týka tej kilometráže, tak bočný odstup závisí najmä od rýchlosti. A iný odstup sa vyžaduje pri rýchlosti 30 km/h a iný pri rýchlosti 90 km/h. A čo sa týka vozidiel, je rozdiel ak motocyklista prebieha osobné vozidlo, a je rozdiel, ak kamión predbieha cyklistu, poveternostných podmienok: slnečné počasie verzus hmla alebo poľado... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.10.2021 o 18:59 hod.

JUDr. Bc. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video