51. schôdza

23.11.2021 - 14.12.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.11.2021 o 9:55 hod.

Mgr.

Peter Kremský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

9:28

Mária Šofranko
Skontrolovaný text
Hlasovanie bude dnes o jedenástej hodine.
Skryt prepis

25.11.2021 o 9:28 hod.

PaedDr.

Mária Šofranko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:31

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, jedná sa o návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý predkladám spolu aj s kolegami Radovanom Slobodom, Romanou Tabák a Jurajom Šeligom.
Cieľom predloženého návrhu sú nasledovné zmeny v zákone o cestnej premávke, predovšetkým spresnenie bočného odstupu najmä pri predbiehaní zraniteľných účastníkov cestnej premávky.
Predbiehanie alebo predchádzanie je dynamický jazdný úkon, vykonávaný v pohybe, za jazdy, pri ktorom zvyčajne dochádza aj k vybočeniu zo smeru jazdy, a je teda potrebné zohľadniť viaceré faktory, aby bolo predbiehanie bezpečné a nikoho neohrozilo. Faktory vplývajúce na dostatočnosť bočného odstupu v súčasnosti vyplývajú len zo všeobecných pravidiel cestnej premávky; podstatné je, že to musí byť taký bočný odstup, aby nedošlo k ohrozeniu, resp. obmedzeniu predbiehaného vozidla. Najmä z preventívnych a edukačných dôvodov je však žiaduce, aby boli základné faktory, ktoré musia vodiči pri predbiehaní zohľadniť, vyslovene uvedené priamo pri samotnom pravidle o predbiehaní.
Okrem základných parametrov bezpečného predbiehania sa navrhuje do zákona ustanoviť navyše aj minimálna bočná vzdialenosť, ktorú by mal predchádzajúci vodič dodržať pri predchádzaní malých motocyklov, cyklistov a chodcov; odstup spravidla jeden meter pri najvyššej dovolenej rýchlosti do 50 km/h a najmenej 1,5 metra pri ostatných prípadoch. Dodržanie tejto vzdialenosti by v zásade malo reflektovať na vyššie uvedené kritériá, nemožno ju však brať absolútne, ale skôr ako odporúčanie. Keďže sa týka predovšetkým cyklistov, možno predpokladať, že predmetná právna úprava prispeje k tomu, aby v niektorých situáciách vodiči viac premýšľali nad tým, či aktuálne cyklistu predbehnú, alebo nie, pričom daná právna úprava bude mať na dané situácie aj určite pozitívny dopad.
Navrhuje sa aj, samozrejme, doplnenie pravidla o predbiehaní tak, aby vodič musel prihliadať najmä na rýchlosť svojho vozidla, druh svojho vozidla i predchádzaného, poveternostné podmienky a stav a povahu vozovky, čo sú základné parametre dodržiavania bezpečnosti.
Za mňa zatiaľ všetko v úvodnom slove a ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

25.11.2021 o 9:31 hod.

JUDr. Bc. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:34

Marcel Mihalik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, dovoľte mi, aby som ako určený spravodajca predniesol túto spoločnú správu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka, Romany Tabák, Radovana Slobodu a Juraja Šeligu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov; Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor podáva Národnej rade spoločnú správu výborov.
Národná rada uznesením č. 1020 z 21. októbra 2021 pridelila návrh poslancov na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému.
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko.
Výbory Národnej rady, ktorým bol návrh zákona pridelený, zaujali stanoviská, nasledovné stanoviská: Ústavnoprávny výbor doporučil Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom. Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom.
Z uznesení výborov Národnej rady vyplýva pozmeňujúci a doplňujúci návrh, ktorý je súčasťou tejto spoločnej správy. Gestorský výbor odporúča tento bod schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu poslancov vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť v znení schváleného pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu uvedeného v tejto správe.
Gestorský výbor ma určil ako spoločného spravodajcu výborov vystúpiť na schôdzi Národnej rady v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru.
Spoločná správa výborov bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť č. 114 na svojej 50. schôdzi.
Vážený pán predsedajúci, ďakujem, skončil som, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

25.11.2021 o 9:34 hod.

PaedDr. Ing

Marcel Mihalik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:38

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Ako už z textu vyplynulo, aj čo som hovoril v úvodnom slove, tak prioritným cieľom tejto novely zákona o cestnej premávke je predovšetkým jasne definovať a spresniť bočný odstup pri predbiehaní zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Konkrétne ide o predbiehanie cyklistov, ale zahrnuli sme tam aj chodcov a užívateľov kolobežiek.
Najčastejšou príčinou smrteľných nehôd cyklistov je zrážka zozadu, zachytenie z bočnej strany, a to pri nedodržaní dostatočného bezpečného odstupu pri predchádzaní predovšetkým cyklistov na pozemných komunikáciách.
V súčasnej právnej úprave zákona o cestnej premávke nie je dostatočne definovaná tzv. bezpečná vzdialenosť obchádzania cyklistov. Zachovanie pojmu "dostatočný bočný odstup pri predchádzaní cyklistu", ktorý máme v súčasnej právnej úprave v zákone, je podľa môjho názoru, ale podľa aj názoru spolupredkladateľov, aj odbornej verejnosti pojem, ktorý v aplikačnej praxi často zlyháva. Podmienky pre bezpečnú jazdu na bicykli sú dnes na Slovensku podľa môjho názoru dosť nejasné.
Nový zákon by preto podľa nášho názoru mal byť prvým krokom k zlepšeniu situácie a keďže cyklisti sú najzraniteľnejší účastníci cestnej premávky, základná požiadavka bola čo najskôr prijať opatrenia na zvýšenie ich bezpečnosti. Žiaľ, väčšina vodičov pri predchádzaní cyklistu nepoužije blinker a obchádza ho s malým odstupom. Práve na túto problematiku by sa okrem iného mal prioritne orientovať aj tento návrh zákona z našej dielne. Definovať by mal po novom, že vodič je povinný dodržať dostatočný odstup pri predchádzaní, a to najmenej jeden meter pri rýchlosti do 50 km za hodinu a 1,5 metra pri vyššej rýchlosti.
Práve z tohto dôvodu sme upravili právnu úpravu tomu, aby sa to líšilo od rýchlosti, to znamená, že iná ochrana, iný požadovaný odstup je napríklad pri 30-kilometrovej rýchlosti niekde v obci, iná je pri 70-kilometrovej rýchlosti.
Viete dobre, že v niektorých obciach napríklad máme aj vyššiu rýchlosť ako 50 km, napríklad 70 km, a preto zachovávame tento väčší odstup predovšetkým v závislosti od tejto rýchlosti, nie od toho, či sme v intraviláne alebo v extraviláne obce.
Tento odstup bude závisieť od poveternostných podmienok, to znamená, že bude motorista dbať na to, či jazdí v hmle alebo za slnečného počasia, a je tam aj vzájomná tolerancia, vzájomná ohľaduplnosť. A keď vodič obchádza cyklistu, tak ho obchádza predovšetkým v protismere, vyhodí smerovku, resp. dá znamenie o zmene smeru jazdy na začiatku úkonu a takisto, keď sa vracia, keď obehne tohto cyklistu, tak je to to isté. Jednoducho spomalíte a neliznete toho cyklistu tak, aby ho neodfúklo doslova do jarku.
Štatistiky o nehodách s účasťou cyklistov sú alarmujúce. Ja by som napríklad poukázal na vyjadrenie predstaviteľov Prezídia Policajného zboru, ktorí napríklad podotkli na to, že za deväť mesiacov tohto roku zavinilo dopravnú nehodu 346 cyklistov, šesť z nich prišlo o život. Vlani v rovnakom období evidujeme 341 nehôd zavinených cyklistami, zomrelo pri nich 12 cyklistov. Áno, je naozaj potrebné zavádzať povinné bezpečné odstupy pre cyklistov. Ale nie je to, samozrejme, len tým, že cyklisti chodia po cestách I. triedy alebo II. triedy. Je to, samozrejme, aj veľa závislé od exponovaných miest napríklad na križovatkách a tak ďalej a tak ďalej.
Dôsledkom aktuálneho vágneho znenia zákona je rôznorodý výklad, znížená vymáhateľnosť zákona a v konečnom dôsledku aj zvýšené ohrozenie zdravia a života najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky. Preto presadzujeme, aby po vzore mnohých európskych štátov, ako napríklad Belgicka, Francúzska, Holandska, Španielska, Portugalska či Luxemburska, bolo doplnené ustanovenie, tuším je to v § 15 ods. 3 zákona o cestnej premávke, o presnú špecifikáciu a vymedzenie bočného odstupu pri predchádzaní cyklistov a iných zraniteľných účastníkov cestnej premávky, a to najmenej jeden meter pri rýchlosti do 50 km za hodinu a, tak ako som spomínal, 1,5 metra pri vyššej rýchlosti.
Chcem podotknúť, že navrhovaná úprava nebude mať významný vplyv na plynulosť cestnej premávky, keďže spomalenie vodičov o niekoľko sekúnd je bezvýznamné vo vzťahu k ochrane zdravia a životov tých najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky. Nebudem tu zachádzať do detailov v jednotlivých ustanoveniach tohto pripravovaného zákona, pretože o tom sme už hovorili v prvom čítaní, hovorili sme na rokovaní výborov, čiže myslím si, že dostatočne bolo obsahovo, vecne prediskutované to paragrafové znenie.
Ja by som ešte na margo tohto chcel uviesť, že tá bezpečnosť je prepojená aj s tým, v akom stave máme napríklad cyklistickú infraštruktúru. Čiže rovnako je potrebné pracovať na tom, aby sa nám zlepšila infraštruktúra v oblasti cyklistiky. Áno, je potrebné vynucovať bezpečnosť pre chodcov a cyklistov povinnými odstupmi, hoci aj ten jeden nezmarený život stojí za všetky obmedzenia. Cyklisti jazdia po všetkých komunikáciách okrem rýchlostných ciest a diaľnic a len naivný človek si môže myslieť, že tento štát je schopný vybudovať cykloinfraštruktúru popri všetkých cestách, aby sa vodiči, chodci a cyklisti cítili bezpečne. Preto ochrana života stojí v tomto hodnotovom rebríčku vysoko nad plynulosťou premávky. A musíme si uvedomiť, že nikdy nebudeme mať popri každej ceste I. triedy cykloinfraštruktúru. Preto je treba aj zákonom upraviť možnosti väčšej bezpečnosti účastníkov cyklistickej dopravy.
Vďaka európskym peniazom by bezpečné cyklotrasy do niekoľkých rokov mohlo mať každé slovenské mesto. Zaiste viete, aj čo sme spomínali v prvom čítaní, že z plánu obnovy, ktorý bol schválený, by malo byť alokovaných celkovo okolo 100, 104 miliónov presne povedané, na výstavbu cykloinfraštruktúry. Cyklodoprava môže zohrať významnú rolu v multimodalite. Preto aj vyzývam týmto samosprávy, aby pripravovali projekty, na ktoré by mohli žiadať uvoľnené peniaze.
Tu chcem zdôrazniť, že cyklotrasy chce rezort napríklad aj dopravy budovať ako súčasť výstavby, resp. modernizácie ciest I. triedy a diaľnic. Ja by som napríklad z aplikačnej praxe uviedol príklad pri výstavbe diaľnice D3, tam rezort dopravy napríklad v tomto roku upravuje projekt na Kysuciach tak, aby zohľadňoval potreby cyklotrasy. Aj týmto vyzývam preto samosprávy: Pripravujte sa na to, že tá schéma tu bude a budeme vedieť čerpať na to prostriedky!
V čase výrazných rozpočtových výdavkov samospráv sú preto európske zdroje jedinou cestou, ako vybudovať kvalitnú dopravnú infraštruktúru a zvýšiť tak podiel cyklodopravy. Oceňujem aj to, že prostriedky budú určené na podporu cyklodopravy a nie cykloturistiky, čo na Slovensku často bolo v minulosti zamieňané. S podporou cyklodopravy sa počíta aj v budúcom eurofondovom období. A tak ako som spomínal, sú na to vyčlenené finančné prostriedky, takže samosprávy majú možnosť sa zapojiť do týchto projektov.
Myslím si, že predbiehanie vozidla, aj je mnoho z vás tuto vodičov, ktorí vedia, že je to naozaj stresujúci úkon, a dôvodom je najmä to, že mnohí vodiči nevedia, akú vzdialenosť by mali byť, by mali počas tohto manévru dodržiavať. Podľa niektorých štatistík, ak šofér ponechá len malý priestor medzi autom a bicyklom, tak 40 % jazdcov hodnotí tento manéver ako nebezpečný. Keď ich míňa nákladné vozidlo alebo autobus, tak až 61 % jazdcov má skutočný strach.
A čo s tým môžeme robiť? No, vo všeobecnosti nesmú vodiči predbiehať tak, aby to ohrozilo bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky. Keďže takúto vec vieme interpretovať rôzne, tak krajiny ako napríklad Francúzsko či Austrália alebo Belgicko majú presne stanovené a prijaté zákony, právny normy uspôsobené tak, že ustanovujú minimálnu vzdialenosť potrebnú pri predbiehaní. Väčšina šoférov je rozumných a prejdú popri cyklistoch opatrne, či už je to kvôli ich bezpečnosti alebo zákonom. Uvedomujú si, že je to desivé, keď sa spätné zrkadlo priam dotýka riadítok. V prípade, že v sedle súperíte s bočným vetrom alebo sa idete vyhnúť napríklad nejakému poklopu na ceste alebo kanalizácii, tak strácate cenné centimetre medzi vami a medzi autom.
Niektorí vodiči ako, však určite, viete sú aj netrpezliví a ak sa stretnú s cyklistom napríklad na zúženom mieste, nechcú spomaliť a čakať na vhodnejšiu príležitosť, aby predbehli vo väčšej vzdialenosti. A to je dôvod, prečo sa rozhodnú predísť v zákrute či na úzkej vozovke. Jediná vec, ktorú môžeme urobiť, je držať sa viac v strede cesty. Je dôležité, aby všetci vedeli, že toto nie je prejavom arogancie, ale iba pokusom naznačiť, že toto nie je správne miesto na predbiehací manéver.
A prečo predbiehať cyklistov vo vzdialenosti 1,5 metra? No, štúdia napríklad zverejnená v roku 2010 v Austrálii v štáte Queensland ukázala, že hoci nás šoféri považujú za čierne ovce dopravy, záznamy o nehodách túto teóriu nepotvrdzujú. Štúdia sa zaoberala napríklad pomaly sedemtisíc nehodami, ktoré sa stali v rokoch 2000 až 2008. Cyklisti boli vinní v menej ako polovici prípadov, konkrétne v 44,4 percentách. Väčšia časť nehôd bola zapríčinená vodičmi a motorkármi. Počas štúdie napríklad z Adelaide bolo 79 % kolízií medzi autami a bicyklami spôsobené vinou šoférov. Napríklad oddelenie dopravy v Británii, vo Veľkej Británii poskytuje podobné čísla, 60 až 75 %. Áno, aj v rámci komunikácie tohto alebo vysvetľovania tohto návrhu pred prvým aj po prvom čítaní veľa ľudí reptalo, to som si všimol, že sa ozývali, napríklad že prečo prichádzame s takýmto nezmyselným zákonným merítkom alebo úpravou, veď kopu účastníkov cestnej premávky to výrazne obmedzí, a ďalšie, ďalšie vyjadrenia, že sa sťaží situácia na vozovke.
No, ja by som len v krátkosti vysvetlil záverom, že meter a pol ako možná budúca právna norma je určite vec, ktorá pomôže cyklistom, ale pomôže aj ďalším účastníkom v cestnej premávke. A prečo považujeme teda túto vzdialenosť 1,5 metra, respektíve jeden meter pri menšej rýchlosti za potrebnú? Vodiči nebudú predbiehať, keď budú vedieť, že sa majú riadiť pravidlami stanovenými dopravnými expertmi.
My sme tento návrh zákona, resp. túto právnu normu ixkrát diskutovali na Prezídiu Policajného zboru na odbore dopravnej polície. Tuto s kolegami, spolu so spolunavrhovateľmi, aj s pánom Slobodom, s pani poslankyňou Tabák, s pánom Šeligom a ďalšími, aj s pánom Kyselicom sme ixkrát riešili túto vec a máme aj ďalšie pripravené zmeny, pretože vieme, že tieto stavovské organizácie, resp. občianske združenia, ktoré sa venujú cyklodoprave, majú ďalšie návrhy, ktoré by zlepšili ich postavenie na cestách. A my ste otvorení diskutovať. Preto som aj rád, že v rozprave vystúpi aj môj kolega pán Sloboda, ktorý prednesie ďalší pozmeňujúci návrh, ktorý určite výrazným spôsobom pomôže účastníkom cestnej premávky.
Zároveň týmto návrhom cyklisti určite budú uznaní za zraniteľnejšiu účastnícku skupinu v cestnej premávke. Zároveň by bolo uznané právo cyklistov a vytvorila by sa bezpečná zóna, ktorá by bola stanovená zákonom. Šoféri by mali jasne stanovenú normu, čo by im uľahčilo rozhodnúť sa správne.
Veľmi dobre viete, že aj v minulosti bolo prijaté pravidlo, že keď vstúpi na prechod v rámci vozovky chodec, tak vodič je povinný zastaviť vozidlo. Tými rokmi sme sa už pomaličky naučili tú edukatívu, že keď už vidím toho chodca na prechode, tak zastavím. A to isté chceme aj týmto spôsobom, týmto edukatívnym spôsobom ukázať, že máme tu aj ďalších účastníkov, ktorí si zaslúžia určite svoje právo, aby boli chránení. Prispelo by to určite aj k lepšej vymáhateľnosti práva v prípade nehody a mali by sme určite dostatok priestoru na vyhýbanie sa prekážkam.
Čo sa týka toho vecného obsahu, resp. tých dôvodov, prečo sme prišli s týmto návrhom, si myslím, že zatiaľ som vysvetlil, ale mám aj pripravený pozmeňujúci návrh, ktorý som zverejnil a ktorý v podstate má za účelom rozšíriť okruh osôb, ktorým sa poskytujú informácie z evidencie vozidiel. Informácie z evidencie vozidiel sa budú poskytovať aj advokátom týmto pozmeňujúcim návrhom, to jest osobám vykonávajúcim povolanie regulované podľa zákona o advokácii. A cieľom navrhovanej právnej úpravy je výrazne a výslovne garantovať zabezpečenie účinnej realizácie práva každého na inú právnu ochranu v zmysle aj čl. 46 ods. 1 v spojení v zmysle čl. 47 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky tým, že advokát bude môcť získať informácie z evidencie vozidiel, ktoré potrebuje práve a výlučne v súvislosti s výkonom svojho povolania, pri ktorom pomáha chrániť záujmy a práva osôb, ktoré sa na neho obrátili z dôvodu, že boli protiprávnou prevádzkou vozidla evidovaného v evidencii vozidiel dotknuté na svojich právach, v dôsledku čoho im napríklad vznikla škoda alebo pohľadávka civilnoprávnej ochrany a podobne, a súčasne disponujú len informáciou o evidenčnom čísle vozidla.
Prečítal by som teda pozmeňujúci návrh a doplňujúci návrh. Poprosím teda zastaviť časomieru. Ide o pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka k návrhu poslancov Radovana Slobodu a Romany Tabák k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka, Romany Tabák, Radovana Slobodu a Juraja Šeligu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 730).
Čl. I sa dopĺňa o nový bod 3, ktorý znie:
"3. V § 113 ods. 1 sa za slová "zástupcovi výrobcu vozidiel" vkladá čiarka a za čiarku sa vkladá slovo "advokátovi"."
Záverom by som chcel poďakovať ešte raz aj zástupcom ministerstva vnútra a Prezídia Policajného zboru, sekcie legislatívy a taktiež aj stavovským organizáciám alebo občianskym združeniam, ktoré sa venujú cyklodoprave, cyklistickej doprave, pretože myslím si, že najdôležitejšie je komunikovať s týmito zástupcami, ktorí dennodenne vedia, aké sú aplikačné problémy v praxi. Možno netradične a tak sa pozriem aj na zástupcu opozície, ja veľmi kvitujem odbornú diskusiu aj na jednotlivých výboroch, aj na branno-bezpečnostnom výbore a ďakujem aj pánom poslancom zo strany SMER, pánovi Takáčovi aj pánovi Saloňovi, že sa táto diskusia mohla niesť vo vecnom tóne.
A práve preto, aj z toho dôvodu by som chcel všetkých – aj zástupcov opozície, aj koalície – poprosiť, podporme túto právnu normu. Myslím si, že je to dobrý začiatok k ochrane cyklistov, a myslím si, že určite máme ďalšie nápady a možnosti, ako pomôcť týmto zraniteľným, najzraniteľnejším by sa dalo povedať, účastníkom cestnej premávky.
Veľmi pekne ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

25.11.2021 o 9:38 hod.

JUDr. Bc. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:55

Peter Kremský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Pán kolega Svrček a takisto ďalší kolegovia, ktorí prišli s touto novelou zákona, s touto úpravou, chcem vás naozaj oceniť, že sa tejto téme venujete a že ste jej venovali určite veľa hodín, pretože ja sám si pamätám, keď som, alebo aj riešim, nielen som riešil, ale riešim aj budem riešiť veľa tém s úradníkmi na ministerstvách, tak tie zdvihnuté obočia a "to sa nedá" a "to tak nikdy nebolo" a "prečo, prečo to chcete meniť".
Rozumiem aj výhradám, že veľmi ťažko merať ten odstup jeden a pol metra, ale ja sám som cyklista a veľakrát, veľakrát, veľakrát, aj keď ja sa vyhýbam tomu jazdiť po cestách, ja skôr idem radšej trikrát terénom ako raz po ceste, tak veľakrát sa mi stalo, že naozaj ten vodič ma lízol úplne tesne popri mojej nohe. A keď som teda sa rozčuľoval, tak proste bolo zjavné, že tí ľudia nechápu, čo riešim, čo, kde je problém. Proste ľudia si neuvedomujú, že keď ide cyklista rýchlosťou dajme tomu 20 – 30 kilometrov za hodinu a ide auto rýchlosťou 80, tak tam je úplne iný vplyv toho prúdu vzduchu na cyklistu a je to naozaj veľmi nebezpečné. A mne sa zatiaľ nestalo, že by ma niekto vytlačil do priekopy alebo zhodil, aj keď raz skoro s autobusom a to som sa naozaj obával o svoj život, že ten autobusár ma vytlačí do priekopy, ale je to naozaj, sú to naozaj veľmi nebezpečné situácie.
A myslím si, že len to, že už sa začalo o tom hovoriť a že to bude v zákone, že jednoducho tu je tá debata, že ide o ochranu cyklistov, že je dôležitá, už len to prinúti ľudí vôbec sa nad tým zamyslieť, ako obchádzajú cyklistu a že naozaj nie je problém spomaliť, pribrzdiť, počkať si, kým ho môžu obísť oblúkom, a naozaj chrániť tých zraniteľných.
Takže ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.11.2021 o 9:55 hod.

Mgr.

Peter Kremský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:57

Marián Saloň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán podpredseda.
Pán predkladateľ, chcem oceniť tvoj vecný príspevok. Ja si myslím, že pri takejto téme presne tak by to malo vyzerať, že si to argumentačne vieme povedať a ak sú aj z našej strany nejaké pozitívne návrhy, tak sa vedia akceptovať. Ja si myslím, že v tomto prípade tohto zákona najdôležitejšie je to, že ide o ochranu ľudského života a cyklista je veľmi ohrozený na tých cestách, ako si vravel. Samozrejme, mohli by k tomu prispieť aj lepšia cykloinfraštruktúra. No a som rád, že my sme mohli prispieť k tomu aspoň tak, že tým naším návrhom sme naštartovali túto debatu s tým, že tak ako bolo z našej strany, mojej a Richarda Takáča, deklarované, že my sme stiahli ten náš návrh a podporíme, podporíme tento váš návrh, ktorý ste predložili vy.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.11.2021 o 9:57 hod.

Ing. PhD.

Marián Saloň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:58

Richard Takáč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Pán predkladateľ, kolegyne, kolegovia, toto sú presne typy zákonov, kde by sme nemali politikárčiť, ale mali by sme spoločne pracovať na tom, aby ten cieľ, ktorý týmto sledujeme, sa naplnil. Tak ako povedal kolega Maroš Saloň, my sme svoj návrh stiahli a podporili váš koaličný, lebo však vieme, ako to funguje, a následne aj pri tomto zákone, ktorý teraz máme v druhom čítaní, tá najväčšia podstata je tých jeden a pol metra. Všetko okolo toho sú veci, ktoré uvidíme, ako ukáže aplikačná prax. My sme pri prvom čítaní vám aj niektoré veci vyčítali. Aj keby sme prišli s nejakým pozmeňovacím návrhom, vieme, že by teda neprešiel. Ale hlavne podstatné bude to, aby konečne, poviem to tak, že už po rokoch sa zadefinovalo priamo v zákone 1,5 metra, aby začalo to tým, že keď idú študenti na autoškolu, sa učia a bude im v autoškole hovoriť o tom, že keď obchádzate cyklistu, tak v zákone je definícia 1,5 metra. Je to, toto je hlavne taká edukatívna časť v tom, že treba širokej verejnosti na Slovensku povedať, že keď obchádzate cyklistu, je 1,5 metra potrebný.
Viacerí kolegovia to tu povedali, ja som tiež aktívny cyklista, ja hlavne teda využívam cestnú infraštruktúru, cesty a poviem osobne, že som mal veľakrát nemilé skúsenosti s tým, keď vás obchádza kamión, ktorý sa zaraďuje a myslí si, že ešte, že už vás dávno obišiel, a vás neobišiel. Takže toto je realita a ja verím, že spoločne keď podporíme tento zákon, v aplikačnej praxi bude fungovať, a verím, že nebude dochádzať k stratám na životoch a nejakým kolíziám cyklistov a áut.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.11.2021 o 9:58 hod.

Ing.

Richard Takáč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:00

Radovan Sloboda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Kolegovia a kolegyne, v prvom rade mi dovoľte poďakovať kolegom Milošovi Svrčekovi, Romane Tabák a Jurajovi Šeligovi, s ktorými sme mali možnosť pracovať na novele tohoto zákona.
Myslím si, že máme veľký dlh práve voči cyklistom v bezpečnosti ich, ich v cestnej premávke. Cyklodoprava je jeden z dopravných druhov, ktorý má veľkú budúcnosť pred sebou, obzvlášť na Slovensku, kde máme, kde máme dlhodobé resty a európske peniaze aj súčasné aktivity súčasnej vlády smerujú k tomu, aby sa cyklodoprava, predovšetkým cyklodoprava začala rozvíjať a budovať pre cyklistov nové cyklotrasy. Týmto mám na mysli predovšetkým cyklodopravu ako takú, to znamená premiestňovanie ľudí z bodu A do bodu B za účelom práce alebo realizácie vlastných potrieb a výkonu služieb. Toto je to kľúčové a toto je tiež jeden z dôvodov, prečo sme pristúpili a prečo sa nám konečne darí aj zlepšovať dlh voči bezpečnosti cyklistov na cestách.
Hovorilo sa tu veľa o 1,5 metra. Nechcem zachádzať už do detailov, prečo je to tak dôležité, ale myslím si, že najdôležitejší, najdôležitejší odkaz prijatia tejto zmeny zákona je v tom, je ten tzv. psychologický efekt, že ľudia, hlavne vodiči, budú vedieť o tomto pravidle a budú sa snažiť cyklistov v oveľa väčšej, bezpečnej vzdialenosti obchádzať.
Samozrejme, 1,5 metra nerieši bezpečnosť cyklistov na cestách. Z tohoto dôvodu som pripravil alebo sme s kolegami pripravili pozmeňujúci návrh, ktorý sa venuje významne väčšiemu okruhu bezpečnosti, bezpečnosti cyklistov. Ja by som len v skratke teraz uviedol jednotlivé body, ktoré budeme, ktoré budeme pozmeňujúcim návrhom do tohoto zákona dopĺňať.
Za prvé, navrhujeme zavedenie povinnosti neohroziť cyklistu na cestičke pre cyklistov v prípadoch, keď autá vychádzajú na cesty alebo odbočujú a prechádzajú cez cestičku pre cyklistov.
Za druhé, k aktuálnym zákazom zastavenia vozidla na priechode pre chodcov a priechode pre cyklistov pridávame aj miesto na predchádzanie, ktoré taktiež slúži na vyznačenie priestoru určeného pre chodcov a cyklistov na ich prejdenie cez vozovku.
Za ďalšie, navrhujeme upraviť pravidlá pri odbočovaní cyklistov a ďalej upraviť ich povinnosti pri odbočovaní v križovatkách.
Za ďalšie, zákaz zastavenia a státia vodiča rozširujeme o cyklistický pruh.
Ďalej pridávame možnosť jazdiť na chodníku okrem detí do desať rokov aj cyklistom, ktorí ich sprevádzajú alebo vezú, tak aby neohrozovali chodcov, čím zlepšujeme podmienky pre rodičov a doprovod detí, pretože aktuálne cyklista do desať rokov môže ísť po chodníku, ale osoba, ktorá ho sprevádza a je staršia ako desať rokov, musí ísť mimo chodníka.
Za ďalšie, cyklisti budú môcť jazdiť vedľa seba na tzv. voľnejších komunikáciách, akými sú napríklad poľná cesta, lesná cesta alebo úseky cesty, ktoré sú označené značkou Obytná zóna.
Za ďalšie, zavádzame možnosť jazdy cyklistov vo dvojici vedľa seba pri skupine väčšej ako šesť. Toto pravidlo, si myslíme, že nám umožní väčšiu bezpečnosť pri predchádzaní cyklistov, pretože doteraz mohli cyklisti jazdiť iba za sebou, čo pri skupine väčšieho počtu cyklistov znamenalo riziko pri predbiehaní.
A na záver navrhujeme doplniť bicyklovú cestu. Ide o komunikáciu vymedzenú dopravnou značkou, kde vstup motorových vozidiel je umožnený na základe dodatkovej tabule. Ak je daný vstup umožnený, prednosť na tejto komunikácii má cyklista, dodržuje sa dostatočný bočný odstup a parkovanie vozidiel je možné len na vyznačených miestach. V zahraničí je tento inštitút pomerne zaužívaný.
Na záver by som rád zopakoval, že tieto opatrenia boli dôsledne komunikované s odborníkmi, s cyklistami, cykloiniciatívou a predovšetkým s Policajným zborom Slovenskej republiky. Takže chcel by som ešte raz z tohto miesta poďakovať všetkým, ktorí sa na týchto zmenách podieľali, Milošovi Svrčekovi, Romane Tabák aj Jurajovi Šeligovi a pomáhal nám aj Ľuboš Kyselica.
Ja si teraz dovolím prečítať pozmeňujúci návrh, takže poprosím o zastavenie času.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Radovana Slobodu, Miloša Svrčeka, Romany Tabák a Juraja Šeligu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka, Romany Tabák, Radovana Slobodu a Juraja Šeligu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 730).
1. V čl. I sa pred 1. bod vkladajú nové body 1 a 2, ktoré znejú:
"1. V § 4 ods. 2 písm. h) sa za slovo "chodníku," vkladajú slová "cyklistov na cestičke pre cyklistov, chodcov a cyklistov".
2. V § 4 ods. 2 písm. p) sa za slovo "chodcov" vkladá čiarka a slová "mieste na predchádzanie"."
Doterajšie body 1 a 2 sa primerane prečíslujú.
2. V čl. I sa za bod 1 vkladajú nové body 2 až 11, ktoré znejú:
"2. V § 19 ods. 3 tretej vete sa bodka na konci nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: "to neplatí pre cyklistu.".
3. V § 19 ods. 4 prvej vete sa za slovo "strane" vkladá čiarka a slová "cyklistom idúcim súbežne s cestou".
4. V § 19 ods. 6 sa za slovo "rovno" vkladajú slová "vrátane cyklistu idúceho súbežne s cestou".
5. V § 20 ods. 1 sa slová "okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare" nahrádzajú slovami "vrátane cyklistov idúcich súbežne s hlavnou cestou".
6. V § 25 ods. 1 písm. k) sa za slová "cestičke pre cyklistov" vkladá čiarka a slová "cyklistickom pruhu".
7. V § 52 odsek 2 znie:
"(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí pre cyklistov podľa § 55 ods. 1, pre vodičov samovyvažovacieho vozidla podľa § 55a ods. 2, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie bicykla alebo motocykla, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m."
8. V § 55 ods. 1 piata veta znie: "Osoby mladšie ako desať rokov, osoby, ktoré ich sprevádzajú, a osoby, ktoré ich vezú podľa ods. 3, smú jazdiť po pravej strane chodníka, ak tým neohrozujú ani neobmedzujú chodcov."
9. V § 55 ods. 2 prvej vete sa za slovo "cyklistov," vkladajú slová "poľnej ceste, lesnej ceste a v obytnej zóne,".
10. V § 55 ods. 2 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: "V skupine najmenej šiestich cyklistov môžu jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba."
11. V § 55 ods. 8 prvej vete sa za slovo "cyklistov" vkladá čiarka a slová "ktorý je vyznačený mimo križovatky,"."
Doterajší bod 2 sa primerane prečísluje.
3. V čl. I sa za bod 2 pripája bod 3, ktorý znie:
"3. Za § 59 sa vkladá § 59a, ktorý vrátane nadpisu znie:
"§ 59a
Osobitné ustanovenia o cestnej premávke na bicyklovej ceste
(1) Bicyklovú cestu môžu cyklisti používať v celej šírke určenej pre ich smer jazdy.
(2) Na bicyklovej ceste vodič smie jazdiť rýchlosťou najviac 30 km za hodinu.
(3) Motorovým vozidlám je jazda na bicyklovej ceste zakázaná, ak dopravnou značkou nie je určené inak.
(4) Ak je dopravnou značkou umožnená jazda na bicyklovej ceste vodičom vozidiel, cyklisti majú pred nimi prednosť, pričom tí ich nesmú ohroziť a predchádzať ich môžu iba pri dodržaní bočného odstupu najmenej 1,5 metra. Zastavenie a státie motorových vozidiel okrem motocyklov je na bicyklovej ceste povolené len na vyznačených miestach.
(5) Ak v odsekoch 1 až 4 nie je ustanovené inak, platia pre premávku na bicyklovej ceste ostatné ustanovenia tohto zákona."."
Skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.11.2021 o 10:00 hod.

Ing.

Radovan Sloboda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:12

Richard Takáč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Podľa toho, čo som si pozeral ten pozmeňovací návrh, tak viacero vychádza asi aj z praxe a z reálneho stavu. Chcem oceniť hlavne zo svojej osobnej praxe a však stretávam sa s množstvom cyklistami, ktorí chodia hlavne, teda jazdia cestu. Oceňujem krok, ktorý je aj v iných krajinách Európskej únie už dávno schválený, a to je schválenie umožnenia jazdiť cyklistom na cestách dvaja vedľa seba. Toto je podľa mňa krok, ktorý veľmi pomôže, ja to poviem tak, že aj hlavne šoférom vozidiel, lebo keď si zoberiete, že ide 10 – 12 cyklistov za sebou, za sebou po jednom, tak určite je to náročnejšie prejsť, teda obísť motorovým vozidlom takýto, poviem, vláčik cyklistov, ako keď tí cyklisti sú v pár metroch za sebou dvaja vedľa seba. A tento krok je podľa mňa veľmi-veľmi pozitívny a určite to uľahčí aj samotným šoférom motorových vozidiel jazdu na komunikáciách.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.11.2021 o 10:12 hod.

Ing.

Richard Takáč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:13

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Ja len v krátkosti. Veľmi pekne ďakujem za vystúpenia jednotlivých rečníkov aj za tie faktické poznámky.
Ja musím len povedať, že nielen my, ale aj v ostatných štátoch, kde ešte neboli tieto právne úpravy zahrnuté do právnych poriadkov, tak s tým prichádzajú a je to aj o vzájomnom rešpekte medzi tými účastníkmi cestnej premávky. O vzájomnom rešpekte nielen vodičov voči cyklistom, ale, to prízvukujem, aj cyklistov voči vodičom, pretože všetci máme rovnaké postavenie pred zákonom, ale na druhej strane musíme si naliať čistého vína, jednoducho ten cyklista nesedí v aute, ktoré ho chráni, je zraniteľnejší, oveľa zraniteľnejší ako vodič toho auta. Aj z tej komunikácie, čo som videl na jednotlivých diskusných fórach, tak niektorí, napríklad aj vodiči kamiónov, vystupovali a dosť tak tvrdo sa stavali proti tomuto návrhu s tým, že s niektorými sa aj osobne poznám a osobne som sa aj bavil na túto tému a nakoniec, keď som im aj od srdca povedal, že predstav si, že tvoj syn napríklad bude cyklista, bude profesionálny cyklista, bude chcieť ísť napríklad na cestu I. triedy, myslíš si, že budeš v noci pokojne spávať, keď budeš vedieť, že sú napríklad takí, ktorí sa nevedia správať ako vodiči a budú vytláčať tvojho syna vonku? Tak potom zmenili názor, lebo už keď sa týka, už keď sa týka táto vec jeho rodinného príslušníka, tak je to úplne iné.
Čo sa týka tej celkovo cyklodopravy a cykloinfraštruktúry. Určite viete alebo ste zaznamenali, že minulý mesiac bol v Glasgowe klimatický samit a práve na tomto samite bola otvorená aj otázka cyklodopravy a tam sa zaviazali aj účastníci jednotlivých vlád alebo štátov, ktorí boli príslušní na tomto samite, že cyklodoprava má obrovskú budúcnosť, pretože je to práve ten prostriedok a druh dopravy, ktorým sa zní... alebo budú znižovať emisie CO2 vo vzduchu, pretože je to bezemisná doprava. A keď si uvedomíme, že len cestná doprava na svete spôsobuje 10 % CO2 vo vzduchu, cyklistická doprava celkovo nula, tak si myslím, že tento druh dopravy určite bude mať priestor. Ale na to, aby fungovala, ako podotýkam, ako som povedal aj v rozprave, musia byť vybudované cyklodo... cyklistické infraštruktúry, musia byť stanovené presné podmienky a bezpečné podmienky na to, aby sme mohli ísť na tie cesty, keď nemáme zatiaľ vybudovanú cyklistickú infraštruktúru, a aby sme mohli bezpečne aj v noci spávať, keď vieme, že naši rodinní príslušníci chodia na týchto bicykloch, aby neboli ohrození.
Takže ešte raz, poprosím vás o podporu a myslím si, že týmto návrhom nekončíme, ale ideme ďalej do ochrany týchto účastníkov.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

25.11.2021 o 10:13 hod.

JUDr. Bc. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video