51. schôdza

23.11.2021 - 14.12.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

30.11.2021 o 17:49 hod.

M. A.

Tomáš Valášek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

17:47

Boris Kollár
Skontrolovaný text
Otváram všeobecnú rozpravu. Nedostal som žiadnu písomnú prihlášku, ale prvý sa do rozpravy prihlásil predkladateľ.
Nech sa páči, pán poslanec, máte slovo.
Skryt prepis

30.11.2021 o 17:47 hod.

Boris Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

17:49

Tomáš Valášek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vďaka, pán predseda a dovoľte mi začať tam, kde som skončil pri predstavovaní návrhu zákona poznámkou, že už v súčasnosti Ústava Slovenskej republiky garantuje, že nemožnosť vykonávať zárobkovú činnosť z dôvodu dlhodobej starostlivosti o dieťa počas zákonom stanovenej doby po jeho narodení by nemalo mať negatívny vplyv na primerané hmotné zabezpečenie v starobe, napriek tomu tak teraz je.
Takže ako to navrhujeme riešiť, čo je ten mechanizmus, ktorý vám ponúkame ako alternatívu, aby neboli zväčša ženy, opatrovateľky, ktoré doma ostávajú de facto potrestané za to, že vychovávajú ďalšie generácie?
To, čo navrhujeme, je možno technicky a komplikované, ale s potenciálne veľmi pozitívnym dopadom práve nielen na tieto ženy, ale aj na verejný rozpočet. Vysvetlím prečo.
Navrhujeme mechanizmus zdieľania dôchodkových práv pre osoby, ktoré sa spoločne starajú o výchovu a realizujú starostlivosť o dieťa. V praxi by to fungovalo tak, že počas toho obdobia starostlivosti o nezaopatrené dieťa by mali mať osoby spoločne žijúce v domácnosti možnosť uzatvoriť dohodu o zdieľaných dôchodkových právach. Bola by to, pripomínam, ich slobodná voľba. Tento zákon neuvádza alebo nezavádza v tejto veci nič nárokovateľného. Bavíme sa o slobodnej a individuálnej voľbe dvoch fyzických osôb, ktoré sa počas zákonom stanovenej doby dohodnú zdieľať obdobie dôchodkového poistenia a zároveň teda aj osobný mzdový bod týchto dvoch osôb, aby boli počas tohto obdobia tie získané dôchodkové nároky posudzované spoločne a prerozdeľované rovnakou mierou medzi obe osoby. Zdá sa nám to opäť spravodlivé a férové, pokiaľ sa jeden z toho páru obetuje, že je ochotný ostať doma a podieľať sa na výchove dieťaťa, tak je len férové, že ho za to nepotrestáme nejakým znížením, nárokom na dôchodok.
V budúcnosti pripomíname, a preto to aj v návrhu zákona riešime, že takáto zmena si vyžiada aj zavedenie osobitného registra dohôd o zdieľaných dôchodkových právach, ktoré bude musieť viesť Sociálna poisťovňa. Aj to je bodom alebo predmetom návrhu tohto zákona.
Podotýkam, že zavedenie mechanizmu dobrovoľného zdieľania dôchodkových práv bude mať pozitívny vplyv nielen, samozrejme, na tie páry a na tých, na tie či matky či otcov, ktorí budú tým, ktorí v čase výchovy dieťaťa ostanú s ním doma, a tým pádom prídu o možnosť zarábať v tom čase ich predošlý zárobok, ale bude mať pozitívny dopad aj na rozpočet verejnej správy. Tie dôvody sú trošku komplikované, ale dúfam, že ma vypočujete pozorne.
V podstate dnes funguje zákon tak, že nízkopríjmoví poistenci, najmä zväčša matky, ktoré zostanú na materskej či rodičovskej, získavajú počas pracovnej kariéry nižšie príjmy, a teda tvoria nižšie dôchodkové nároky. Následne pri výpočte starobného dôchodku sa im zvyšuje starobný dôchodok cez prvok solidarity v podobe úpravy priemerného osobného mzdového bodu a táto solidarita v podobe úpravy toho priemerného osobného mzdového bodu vlastne znamená, že sa navyšujú výdavky Sociálnej poisťovne vo Fonde starobného dôchodkového poistenia a ostatní poistenci sa musia skladať na tieto vyššie dôchodkové nároky danej osoby. Ak prejde úprava, ktorú máte pred sebou, ktorú vám dnes predkladáme, tak na to vyššie poistenie alebo na ten vyšší dôchodok by sa neskladali všetci poistenci, ale bolo by to robené formou opäť zdieľania dôchodkových práv medzi dvoma osobami na základe dobrovoľnej vzájomnej individuálnej zmluvy medzi nimi dvoma.
Zavádzame aj druhý mechanizmus, ktorý potrebujem pre úplnosť uviesť, a to je to, že explicitne zavádzame do zákona úpravu, ktorá by garantovala opäť ten výkon ústavne garantovaného práva na neznižovanie dôchodkových nárokov počas obdobia starostlivosti o dieťa a aby sme to dosiahli, navrhujeme, aby sa vymeriavací základ pre platenie príspevkov na dôchodkové poistenie a následne na príspevok na starobné dôchodkové poistenie, ak je teda osoba zúčastnená na systéme starobného dôchodkového poistenia, počas poberania dávky materskej a počas obdobia poberania rodičovského príspevku a ak sa tá osoba riadne stará o dieťa, tak aby tento, aby táto mala vymeriavací základ zhodný s vymeriavacím základom, z ktorého by bola vypočítaná dávka materskej, minimálne však na súčasne platnej úrovni vo výške 60 % všeobecného vymeriavacieho základu spred dvoch rokov. Týmto návrhom tak podporujeme tzv. reťazové pôrody, kde má žena a matka motiváciu mať za sebou dve deti či viac a po zmene alebo teda po prijatí tohto návrhu by už neprichádzala o dôchodkové nároky v dôsledku návratu na trh práce s nižšie platenou prácou alebo na kratší úväzok.
Opäť je to komplikovaná problematika, avšak s reálnym, v prípade prijatia zákona pozitívnym dopadom, či na tie páry, ktoré sa spoločne starajú o dieťa, či na štátny rozpočet, a som pripravený ísť do väčších detailov v rámci rozpravy, pokiaľ je záujem.
Vďaka, pán predseda.
Skryt prepis

30.11.2021 o 17:49 hod.

M. A.

Tomáš Valášek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 17:55

Boris Kollár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Neevidujem žiadne faktické poznámky. Pýtam sa, či sa chce niekto prihlásiť do rozpravy ústne. Ak nie, vyhlasujem všeobecnú rozpravu za skončenú. Chce k rozprave zaujať stanovisko navrhovateľ? Nie, ďakujem pekne. Chce sa vyjadriť k rozprave spravodajca? Nie, ďakujem. Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
V rokovaní budeme pokračovať prvým čítaním o návrhu poslanca Tomáša Tarabu, Štefana Kuffu, Jána Podmanického, Filipa Kuffu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Návrh zákona je pod tlačou 732, návrh na jeho pridelenie na prerokovanie výborom je v rozhodnutí č. 762.
Dávam slovo poslancovi Tomášovi Tarabovi, aby návrh zákona uviedol.

[Rokovanie o návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Tomáša Tarabu, Štefana Kuffu, Jána Podmanického a Filipa Kuffu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 732.]
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

30.11.2021 o 17:55 hod.

Boris Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 17:57

Tomáš Taraba
Skontrolovaný text
Spravodajca je kto? Či?
Dámy a páni... (Reakcie z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.11.2021 o 17:57 hod.

Ing. Mgr.

Tomáš Taraba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 17:57

Boris Kollár
Skontrolovaný text
Najprv návrh a potom dávam slovo spravodajcovi. Ale najprv ste vy.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

30.11.2021 o 17:57 hod.

Boris Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 17:59

Tomáš Taraba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Aha, jasné. Dobre. Ja len to, že či je v sále. Ďakujem za slovo.
Dámy a páni, v minulosti sme tu mali návrh zákona, ktorý v podstate okopíroval právnu legislatívu, ktorá je v Maďarskej republike. Je to zákon, ktorý garantuje, že na školách sa má vzdelávať, alebo tento zákon upravuje úplne presne, že na školách sa má vzdelávať to, čo je veda, a nie to, čo veda nie je, čo sú nejaké ideologické produkty, ktoré nespochybňujem, že niekto môže napríklad veriť, že existuje 72 rodov, ale myslíme si, že by to nemal vyučovať štátny školský systém. Takéto v podstate veci patria do výchovy v rámci rodín a práve preto chceme veľmi jasne raz a navždy zadefinovať, že na Slovensku štátny školský systém nebude vyučovať ani gender ideológiu, ani ostatné ideologické produkty, ktoré nepatria do základného vzdelávacieho systému. Myslím si, že žiaden politik ani žiaden predstaviteľ, či už je z liberálneho alebo konzervatívneho priestoru, nemôže mať problém s prijatím tohoto zákona práve preto, že garantuje autonómiu rodín ako toho miesta, kde patrí takáto forma výchovy a nie aby sa invektronovali deti v našich školách.
Takže toto je na úvod, ďakujem pekne za podporu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.11.2021 o 17:59 hod.

Ing. Mgr.

Tomáš Taraba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 17:59

Boris Kollár
Skontrolovaný text
Ďakujem. Dávam slovo spravodajcovi, ktorého určil navrhnutý gestorský výbor pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, poslancovi Markovi Kotlebovi. (Krátka pauza. Spravodajca pristúpil k predsedajúcemu.) Dobre, nech sa páči, áno.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

30.11.2021 o 17:59 hod.

Boris Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 17:59

Radovan Marcinčin
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, tlač 732. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného vládneho návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona v druhom čítaní výbory prerokovali do 28. januára 2022 a gestorský výbor do 31. januára 2022.
Prosím, pán predseda, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.11.2021 o 17:59 hod.

Mgr.

Radovan Marcinčin

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 17:59

Boris Kollár
Skontrolovaný text
Otváram všeobecnú rozpravu. Do rozpravy som nedostal žiadnu písomnú prihlášku. Pýtam sa, či sa chce niekto prihlásiť do rozpravy ústne. Navrhovateľ sa hlási do rozpravy.
Nech sa páči, pán poslanec Taraba, máte slovo.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

30.11.2021 o 17:59 hod.

Boris Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 17:59

Tomáš Taraba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda. Vidíme o to väčšmi v tomto pléne, že sme konfrontovaní čoraz viac s návrhmi zákonov, ktoré sa snažia rôznymi cestami pretlačiť liberálnu ideológiu vzdelávania, ktorá má, samozrejmé, že rôzne formy. My ako štát sme v ústave definovaní ako, ako štát, ktorý sa neviaže na žiadnu ideológiu, na žiadne náboženstvo a myslím si, že naprieč politickým spektrom by sme úplne jasne mali odsúdiť akokoľvek dobre mienené iniciatívy, ktoré sa dejú na slovenských školách. V minulosti to bolo ohlásené. V rámci nejakých samospráv sa rozhodli riaditelia alebo niektorí, niektorí učitelia, že budú sprístupňovať vo výchovnom alebo vzdelávacom procese alebo mimo tohoto procesu rôzne ideológie, konkrétne ide o gender ideológie, ktoré sa snažia vysvetliť predovšetkým deťom, ktoré sú v senzibilnom veku, že biologické pohlavie je odlišné od nejakého rodu a že v podstate v ktorejkoľvek fáze života si to človek môže meniť, ako chce.
V minulosti to bolo, by som povedal, vyšperkované ešte do dokonalosti tým, že už teraz máme 72 rodov, čo je, čo je niečo, čo ťažko dokážete vysvetliť normálne vývinu dieťaťa a práve z tohoto dôvodu si myslím, že by sme mali veľmi jasne stanoviť hranice v slovensko-vzdelávacom systéme, že takéto ideológie nepatria do slovenských škôl, pretože rodičia si platia dane, aby štát sprístupňoval vzdelávací systém, ktorý bude postavený na exaktných vedách a myslím si, že by slovenské školy mali byť úplne bezpečným miestom pre úplne každého rodiča, ktorý svoje dieťa do tohoto vzdelávacieho systému integruje.
A práve z tohoto dôvodu si myslím, že by malo byť explicitne zakázané, aby sa v rámci rôznych nekontrolovaných foriem dostávala podprahovým spôsobom vlastne výučba toho, že, že 72 rodov je vlastne vedecká disciplína a je úplne normálne deti vychovávať v tom, že by touto cestou mali svojím spôsobom vyrastať alebo, alebo uvažovať. Pokiaľ sa to bude diať v rodinách, kde v podstate rodičia majú primárnu zodpovednosť za psychický, ale aj komplexný vývoj svojich detí, tak to je tá oblasť, kde štát nemá právo zasahovať a práve z tohoto dôvodu si myslím, že či už liberáli alebo konzervatívci by raz a navždy mali povedať, že tento typ nepatrí do vzdelávacieho procesu.
My sme v minulosti podporili aktivity, ktoré v Maďarsku inicioval Viktor Orbán, napísali sme oficiálne list Maďarskej republike v čase, kedy boli pod paľbou kritiky, ako keby sme sa tvárili, že Európska únia môže už zasahovať aj do tejto suverenity štátov v kultúrno-etickej oblasti. Nebolo vtedy veľa politikov, ktorí boli ochotní sa postaviť nie ani tak na stranu Maďarsku, ale na stranu rešpektovania tejto suverenity a nezávislosti, ktorá patrí mimochodom aj Slovensku. Je absolútne scestné, keď napríklad nedávno unikol teraz dokument pripravovaný v Európskej komisii, dosť obšírne talianske médiá o tom písali, že najnovšie iniciatívy už sú, že sa nemajú používať určité napríklad názvy ako napríklad Vianoce, že sú kresťanský sviatok alebo podobne, pretože vraj nie je to inkluzívny slovník. Proste táto podprahová ideológia začína, by som povedal, napádať úplne normálnu identitu Európy a jednotlivých štátov a my, keďže sme a máme túto kultúrnu identitu zachovanú ako suverénny prvok v rámci ešte našich predvstupových rokovaní do Európskej únie, tak je úplne na najvyššom čase a mieste, aby sme toto jasne zadefinovali.
V minulosti tu bol podobný návrh zákona, ktorý ale riešil sociálnu kuratelu. Toto je zákon, ktorý rieši školský zákon. Mali ste nejaké výhrady v tom predošlom zákone. Z nepochopiteľných pre mňa príčin a dôvodov bol daný návrh na jeho stiahnutie zo strany koalície. Povedali ste, že prídete s vlastným zákonom, nič také sa zatiaľ nedeje, nevidíme. Takže z tohoto dôvodu, si myslím, ide o hodnotový zákon. Pokiaľ ide o vás, o koalíciu, najnovšie počúvam, že keď ide o život, nedá sa uplatniť právo veta, takže tu ide o život slovenských, slovenských detí a rodín, aby boli v normálnom vývine.
Takže žiadam vás touto cestou a prosím vás o podporu nie preto, že to je návrh zákona, ktorý vonkoncom by bol namierený proti niečomu. To je zákon, ktorý chce garantovať práve to, aby na Slovensku vzdelávací proces sa venoval tomu, čomu sa má, aby sa to nestalo nejakou liahňou ideológií, ktoré, ako vieme a z minulosti osobitne na Slovensku sme to vnímali, keď tieto marxistické ideológie sa tu rozširovali, ako vedia časom dopadnúť.
Takže ďakujem pekne za podporu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.11.2021 o 17:59 hod.

Ing. Mgr.

Tomáš Taraba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom