51. schôdza

23.11.2021 - 14.12.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

1.12.2021 o 18:19 hod.

Mgr.

Michal Šipoš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:15

Richard Nemec
Skontrolovaný text
Ďakujem, pán predsedajúci.
Pán Kotleba, ja by som sa chcel len spýtať, kam by ste vy migrovali, keď tak kritizujete Európsku úniu a ten západ? Mňa by to zaujímalo, či by ste išli do Ruska alebo do Bieloruska žiť, ja by som vás kľudne vymenil za desať utečencov. Vy choďte do Bieloruska a nech sem príde 10 utečencov. Kľudne ich prijmime a máme od vás pokoj.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2021 o 18:15 hod.

Richard Nemec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:15

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja len poprosím pána Viskupiča, keby bol taký dobrý, aby mi nechal toho pána Kotlebu, nech nás počúva. Ja viem, že on je veľmi inteligentný človek a porozumie mi, čo mu hovorím teraz a nechá nás hovoriť, lebo nech to ten pán Kotleba počuje. Ďakujem mu, je to inteligent ten Viskupič. Ďakujem.
Ja by som chcel povedať, pán Kotleba, vy sa nijako nevymedzujete svojím populisticko-extrémisticko-fašistickým, propagandisticko strašným, viete musím hľadať slová, aby som vás neurazil, lebo vy ma zase dáte na výbor, že som vás označil za zlodeja, ale vy ste fakt tým Sujom ukradli tie veci. Takže, pán Kotleba, vy ste taký populista, že to nie je možné, vy ste vystúpili a zase vašich voličov ste presvedčili o tom, že ja Kotleba, ja chránim tých chudákov Bielorusov a toho chudáka bieloruského prezidenta, treba ochrániť tých chudákov migrantov.
Zobral mi, pán Benčík mi zobral presne to, čo som vám chcel povedať, že vy ste bojovali proti migrantom a teraz ste zrazu už. Vy robíte presne to, čo chcú ľudia počuť, vy hovoríte, to, čo chcú ľudia počuť. Vám vadí, že zo Slovenska išli peniaze pre bieloruskú opozíciu, ktorú ten bieloruský diktátor zaviera, vraždí, ktorý zabíja. To je váš človek, to je obdivovateľ, ale veď počas komunizmu alebo teda socializmu, pardon, aj zo zahraničia chodieval, podporoval západ, nás a boli sme šťastní. Takže my ich budeme vždycky podporovať.
Ja nesúhlasím s tým, že sme, že sme Slovania, ktorí by mali patriť na západ, sme Slovania, ktorí patria do Európy, a pre mňa sú Bielorusi tiež Slovania aj Rusi sú pre mňa Slovania a ja tvrdím, že sme Slovania. Ja mám blízky vzťah k tomu západu, k jeho hodnotám, ale ja som Slovan a vždy sa zastanem Slovanov a zastávam sa bieloruských Slovanov, ktorí chcú žiť slobodne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2021 o 18:15 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:17

Marian Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem všetkým kolegom za faktické poznámky, dovolím si pár komentárov.
Pán poslanec Krúpa, Benčík a Pročko, vy ste ma asi nepočúvali alebo, ako je to už pri vás zvykom, ste nepočúvali to, čo zaznelo v pléne, o čom som rozprával, ale to, čo zaznelo vo vašich hlavách. Žiaľ, to je váš problém, nie môj.
Pani poslankyňa Kozelová, vy ste vlastne a v podstate čiastočne aj pán poslanec Osuský, vy ste vlastne obaja povedali, že zmenu pomerov v akomkoľvek štáte je možné dosiahnuť aj inak ako demokratickými voľbami. A ja sa pýtam, či to vážne reálne takto myslíte, je to vaše vnútorné presvedčenie a takto to majú ľudia na Slovensku vnímať. Aby sa to proti vám veľmi rýchlo neotočilo.
Pani poslankyňa Andrejuvová, ak ste si všimli to uznesenie, samozrejme, má veľa, veľa bodov a my sme ani jeden z tých bodov neodstraňovali v tom pozmeňováku, ani sme to nemenili, my sme to len doplnili explicitne o bod, kde sa hovorí o tom, že odmietame akúkoľvek nelegálnu migráciu bez ohľadu na pôvod tých migrantov a bez ohľadu na to, kto, cez ktoré hranice do Európskej únie sa tlačia. To je na margo tých kolegov, ktorí sú, ale oni na rozdiel od vás ani nechápu veciam a s vami sa dá debatovať seriózne.
A pán poslanec Nemec, vy keď tu máte problém počúvať a ostať na Slovensku a tu v pléne, tak nech sa páči, vy môžte odísť do Bruselu alebo kdekoľvek do tej Západnej Európy s tými ich hodnotami a vychutnať si tam život v multikultúrnej spoločnosti. Určite vás to obohatí a určite aj taký človek ako vy, tam bude pre nich prínosom.
Takže ďakujem pekne všetkým kolegom.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2021 o 18:17 hod.

Ing. Mgr.

Marian Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:19

Michal Šipoš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Tak ja len skúsim v skratke sa ešte vyjadriť ku všetkým kolegom, kolegyniam, ktorí sa vyjadrili alebo ktorí sú ešte v tomto čase na schôdzi, tak chcem veľmi pekne poďakovať. Čo sa týka, čo sa týka možno aj vystupujúcich, ktorí vystúpili v rozprave, ja si vážim každého jedného človeka názor.
Čo sa týka pána Kotlebu, tak on tu spomínal, že Slovensko je už lokajom Európskej únie. My už sme tu úplne v područí a všetko nás tu organizujú nejakí západní agenti a neviem čo všetko ešte možné narozprávali v minulosti a stále to hovoria svojim voličom. Pravidelne im posielajú noviny, kde píšu množstvo klamstiev, množstvo výmyslov. Dokonca už ani neviem, ktorý rok organizujú tu petíciu, a to referendum za vystúpenie z Európskej únie. Neviem, ako ste na tom s tými podpismi, či už máte dosť, ale vďaka tomu, že my sme dnes demokratický Európsky štát, aj vďaka tomu, pán Kotleba, tu dnes môžte byť a aj vaši kolegovia. Ste zvolení, zastupujete nejakých svojich voličov.
Takisto vďaka tomu, že sme lokajmi, ako hovoríte, ja hovorím, že sme demokratická krajina, ste mohli byť zvolený za župana, mohli ste ukázať, aký ste dobrý župan, ako ste tam perfektne vládli. Potom na ďalšie voľby vás už nezvolili a toto, tomu sa hovorí demokracia. To, že tu dnes môžte byť, ste volený, môžte si rozprávať svoje názory, že sa vám páči možno ten bieloruský režim, ten Lukašenko, toto je demokracia a ja som rád, že každý z nás sa tu môže slobodne vyjadriť. Len mali by sme hovoriť pravdu a nemali by sme klamať, nemali by sme zavádzať a tá situácia na tej hranici je fakt taká vážna, že, že to, ako spomínali moji kolegovia, že ten režim Lukašenkov vyslovene zneužíva bezbranných nevinných chudobných ľudí na to, že im vymýšľa alebo sľubuje im svetlé zajtrajšky a nakoniec ich postavia na hranicu a vytláčajú ich v tomto prípade do Poľska, do Litvy, do Lotyšska. Čiže toto je na tomto zvrátené.
A zvrátene na tom bieloruskom režime je to, že tam napríklad Sviatlana Cichanovská, ktorá tu aj na Slovensku bola, rozprávala, ako tam funguje, tam to nefunguje tak ako tu, že tuná by ona mohla prísť a si v bieloruskom parlamente takto pekne rozprávať, hovoriť si svoje názory. Jednoducho ona bola, tam boli hrubo porušené demokratické práva, jednoducho nebola zvolená za prezidentku, aj keď všetci sme videli, aká tá situácia tam je a jednoducho, bohužiaľ, jednoducho nebola zvolená, mala smolu.
Takto to funguje v Bielorusku momentálne. A to že vy tam, to že vy tam dávate nejaký alebo chceli by ste dať nejaký doplnok, že všeobecne o migrácií by ste chceli, aby tam bolo, že nezáleží, akí migranti, kde, kto, akej hranici. My sa bavíme konkrétne o bielorusko-poľsko-lotyšsko-litovskej hranici, čiže toto je vyslovene zamerané na to. A keď chcete prijať nejaký doplňujúci návrh, je to vaša demokratická možnosť, získajte väčšinu v pléne, keď máte dostatok, zahlasujú za to a presadíte to.
Ďakujem všetkým poslancom za podporu. Verím, že zajtra o jedenástej, predpokladám, budeme o tom hlasovať a že vyjadríme solidaritu a podporu tak Poľsku, Litve, Lotyšsku, ako aj ostatným demokratickým krajinám. Pretože táto hranica je aj našou hranicou.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

1.12.2021 o 18:19 hod.

Mgr.

Michal Šipoš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:23

Marcel Mihalik
Skontrolovaný text
Ďakujem predkladateľovi. Povedal aj za mňa, hlasovanie zajtra o jedenástej hodine. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

1.12.2021 o 18:23 hod.

PaedDr. Ing

Marcel Mihalik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
51. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia
 

Uvádzajúci uvádza bod 9:02

Roman Mikulec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, zákonom o registri adries sa v roku 2015 zriadil nový register, ktorého hlavnou úlohou bolo vybudovanie jednotného centrálneho a dátovo konzistentného zdroja dát o adresách budov na území Slovenskej republiky slúžiaceho hlavne pre potreby budovania integrovaného informačného systému verejnej správy.
Dáta z registra adries boli v máji 2020 vyhlásené za referenčné a stali sa tak jedným zo základov elektronizácie verejnej správy a budovania e-Governmentu na Slovensku. Cieľom predkladaného návrhu zákona je zefektívnenie práce s registrom na základe požiadaviek a poznatkov z aplikačnej praxe. Medzinárodné skúsenosti preukázali potrebu zavedenia novej položky do položkovej skladby údajov registra adries, a to údaj, ktorým je názov budovy. Ďalej sa precizujú ustanovenia o povinných osobách, ktoré znášajú náklady na zameranie geografickej osy ulice a vyslovene sa určujú mestské časti v Bratislave a v Košiciach, ako subjekty vykonávajúce úkony v registri adries.
Novelou zákona o obecnom zriadení sa umožňuje obci umiestniť označenie ulice a iného verejného priestranstva aj na inú stavbu ako budovu z dôvodu zabezpečenia lepšej viditeľnosti označenia ulice a dopĺňa sa ustanovenie o priestupkoch pri porušení niektorých ustanovení zákona.
V súčasnom znení zákona je za porušenie týchto povinností určená sankcia len pre právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov a navrhovaným ustanovením sa možnosť uloženia sankcie rozšíri aj na fyzické osoby.
Návrh zákona bol vopred predrokovaný so Združením miest a obcí Slovenska a Úniou miest Slovenska.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, záverom si vás dovoľujem požiadať o podporu predloženého vládneho návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

2.12.2021 o 9:02 hod.

Ing.

Roman Mikulec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:05

Michal Šipoš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ma uznesením určil za spravodajcu k návrhu zákona, tlač 736.
V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 28. januára 2022 a v gestorskom výbore do 31. januára 2022 od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

2.12.2021 o 9:05 hod.

Mgr.

Michal Šipoš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:08

Roman Mikulec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, hlavným dôvodom vypracovania návrhu zákona je prijatie smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorou sa mení smernica Rady o kontrole získavania a vlastnenia zbraní. Návrhom sa zároveň implementuje vykonávacie nariadenie komisie, ktorým sa stanovujú spoločné usmernenia pre normy a techniky na deaktiváciu na zabezpečenie trvalej nepoužiteľnosti deaktivovaných strelných zbraní.
Ďalšie zmeny v zákone si vyžiadala aplikačná prax. Cieľom návrhu zákona je dosiahnutie určitej rovnováhy medzi oprávnením nadobudnúť a držať strelné zbrane na stanovený účel a opatreniami na zamedzenie ich zneužívania, najmä na páchanie trestnej činnosti, a to pri zohľadnení našich transpozičných záväzkov.
Na základe požiadaviek smernice sa návrhom menia kategórie niektorých druhov zbraní alebo podmienky ich nadobúdania. Týka sa to zbraní, ktoré predstavujú najväčšie riziko zneužitia na páchanie trestnej činnosti. Sprísňuje sa tiež režim zbraní, ktoré boli upravené z evidovaných zbraní na zbrane, ktoré nepodliehajú evidencii. V tomto prípade budú tieto zbrane spätne preradené do svojej pôvodnej kategórie.
Návrhom tiež dochádza k elektronizácii podnikateľského prostredia s cieľom evidovania pohybu zbraní. Držitelia zbrojných licencií budú povinní viesť evidenciu zbraní prostredníctvom elektronickej služby, v ktorej budú zaznamenávané pohyby zbraní vrátane ich predaja, prenájmu alebo vypožičania.
Na základe požiadavky smernice, ktorá vyžaduje preverovanie podmienok na nadobudnutie zbrane v päťročných intervaloch sa skracuje doba platnosti zbrojnej licencie z neurčitej doby na dobu určitú. Doba platnosti zbrojného preukazu však zostáva 10 rokov, pričom raz za päť rokov sa bude preverovať bezúhonnosť a spoľahlivosť držiteľa zbrojného preukazu a podmienka pobytu na území Slovenskej republiky a to bez toho, aby bol držiteľ zbrojného preukazu zaťažovaný.
Na základe prijatia nariadenia komisie, ktoré ustanovuje normy a techniky znehodnocovania zbraní, sa upravuje postup pred a po ich znehodnotení. V prechodných ustanoveniach sa v súvislosti s presunom niektorých zbraní do prísnejšej kategórie ustanovuje prechodné obdobie jedného roka, v rámci ktorého sú držitelia týchto zbraní povinní splniť podmienky pre držbu zbraní. Zároveň sa navrhuje, aby držiteľ zbrane, ktorá bola preradená do kategórie A a ktorý je držiteľom príslušnej skupiny zbrojného preukazu alebo zbrojnej licencie, bol automaticky považovaný za držiteľa výnimky na držanie takejto zakázanej zbrane.
Návrhom zákona sa tiež navrhuje zmena v sadzobníku správnych poplatkov. Zmeny sa týkajú najmä výšky správnych poplatkov, ktoré reflektujú na skutočné náklady v podobe krytia podielu na personálnych nákladoch, materiálnych nákladoch a informačno-technologických nákladoch. Návrh zákona bol prerokovaný v určených výboroch, z ktorých vzišlo 25 pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov, ktoré odporúčam, tak ako to navrhuje gestorský výbor, schváliť.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, záverom si vás dovoľujem požiadať o podporu predloženého návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

2.12.2021 o 9:08 hod.

Ing.

Roman Mikulec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:12

Marcel Mihalik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Vážený pán predsedajúci, dovoľte aby som ako spravodajca výboru predniesol túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej Republiky k vládnemu návrhu, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Výbor pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor podáva Národnej rade spoločnú správu výborov. Národná rada pridelila vládny návrh na prerokovanie výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet a výboru pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému výboru. Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote.
Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko. Výbory, ktorým bol návrh zákona pridelený zaujali nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Výbor pre financie a rozpočet odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Výbor pre obranu a bezpečnosť odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Z uznesení výborov Národnej rady vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú zapracované v spoločnej správe. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Gestorský výbor ma určil ako spoločného spravodajcu výborov vystúpiť na schôdzi Národnej rady k uvedenému návrhu zákona v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru. Spoločná správa výborov Národnej rady bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť č. 113 na svojej 50. schôdzi.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

2.12.2021 o 9:12 hod.

PaedDr. Ing

Marcel Mihalik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:16

Peter Krupa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Ministerstvo vnútra predložilo novelu zákona o zbraniach a strelive, cieľom ktorej je zamedziť zneužitiu strelných zbraní na trestnú činnosť. V prvom rade pochybujem, že prijatím nového zákona o strelných zbraniach a strelive zamedzíme páchaniu trestnej činnosti so zbraňami. Drvivá väčšina páchateľov trestných činov nepoužíva legálne držané zbrane na páchanie trestnej činnosti. Páchatelia trestných činov zväčša neabsolvujú psychotesty, nepripravujú sa na skúšky pre získanie zbrojného preukazu, následne sa neangažujú v streleckých kluboch pre získanie zbrojného preukazu skupiny E. Jednou z podmienok tejto tortúry je aj status bezúhonného spoľahlivého občana, ktorí si preverujú príslušníci Policajného zboru v ich bydlisku. Po prijatí novely zákona o zbraniach a strelive bude ďalšia byrokracia. Budeme musieť žiadať výnimky, preukazovať aktívnu športovú činnosť, ďalšími evidenciami v informačnom systéme športu platiť ďalšie a ďalšie poplatky. Páchatelia trestnej činnosti si jednoducho zadovážia nelegálne zbrane na čiernom trhu.
Ministerstvo vnútra chce touto novelou zákona implementovať smernicu Európskeho parlamentu a Rady č. 2017/853, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady č. 91/477/EHS. Zásadný problém je v tom, že návrh novely zákona o zbraniach a strelive je vo viacerých bodoch nad rámec schválenej smernice.
Môžem uviesť jeden konkrétny príklad, tzv. grandfathering - dedičská doložka. Pri existencii tohto ustanovenia smernice Rady neexistuje dôvod zbytočne zaťažovať dotknutých držiteľov zbraní novými povinnosťami súvisiacimi so získaním výnimky nehovoriac o možnosti, že sa svojho legálne nadobudnutého a držaného majetku budú musieť v mnohých prípadoch vzdať za nevýhodných podmienok, prípadne celkom bez náhrady. Táto právna výnimka za určitých podmienok umožňuje ponechať držiteľom zbraní zbrane, ktoré nadobudli pred určitým dátumom.
Návrh novely sa zásadne dotkne športových strelcov. Prevažná väčšina zbraní, s ktorými sa strieľajú dynamické disciplíny, budú preradené do kategórie zakázaných zbraní. Súvisí to aj s používaním zásobníkov na 10 a viac nábojov a na ich držanie bude potrebná výnimky. Výnimky zo zákona nebudú nárokovateľné a súčasne športoví strelci budú musieť splniť množstvo ďalších podmienok, aby im bola udelená výnimka. Platnosť výnimiek možno bude na päť rokov a budú spoplatnené. To znamená, že všetci športoví strelci, ktorí sú zaťažení ďalšou byrokraciou a extra nezmyselnými poplatkami, ktoré budú výrazne ovplyvňovať ich športovú činnosť.
Cieľom schválenia smernice by mal byť tzv. boj proti terorizmu, ale schválenou smernicou v skutočnosti dôjde k obmedzeniu práv športových strelcov a legálnych držiteľov zbraní. Na Slovensku je množstvo špičkových športových strelcov, reprezentantov Slovenskej republiky, ktorí dosahujú na medzinárodnom poli vynikajúce výsledky. Množstvo strelcov pracovalo alebo pracuje priamo v policajných, armádnych zložkách alebo špecializovaných útvarov, kde ich hlavnou pracovnou náplňou je ochrana občanov Slovenskej republiky. Aj oni sa vo svojom voľnom čase venujú športovej činnosti, práve tej, ktorú ide obmedzovať novela zákona o zbraniach a strelive. Toto naozaj nemá s bojom proti terorizmu nič spoločné. Práve naopak, obmedzuje tých, ktorých pracovnou náplňou je práve boj proti terorizmu. To je jeden z mála príkladov o absurdite celej novely zákona o strelných zbraniach a strelive.
Ževraj sa má schválením novely zabezpečiť bezpečnosť každého z nás a nechceme tu mať nejaké Spojené štáty Americké. Ako som už spomínal, schválená smernica ani novela zákona o zbraniach a strelive nemá nič spoločné s bojom proti terorizmu. Paradox, paradoxne sa aj dopadom zásadným spôsobom obmedzujú práva slušných a bezúhonných občanov Slovenskej republiky, ktorí sú legálnymi držiteľmi zbraní. Pretože legálny držitelia zbraní ani športoví strelci, ktorých najviac obmedzí schválenie tejto novely, nemajú s bombovými útokmi či v Bruseli, alebo iných mestách v západnej Európe nič spoločné. Pred podobnými populistickými vyhláseniami politikov by sme mali byť všetci legálni držitelia zbraní a športoví strelci poľovníci ostražití.
Ak už spomíname Spojené štáty Americké, tam sú v každom štáte iné zákony na držbu zbraní. A najväčšia kriminalita je práve v štátoch, kde sú najväčšie reštrikcie proti držbe zbraní, pretože aktívneho strelca nemá kto zastaviť. Príchod polície po desiatich a viac minútach po nahlásení od krízovej udalosti je už zväčša príliš neskoro s prihliadnutím na skutočnosť, koľko nábojov dokáže terorista vystrieľať za desať minúť. Zmenšenie kapacity zásobníka nič v danej situácii nevyrieši a pokiaľ sa na danom mieste nevyskytne v blízkosti ozbrojená ostraha, policajt v civile alebo ozbrojený civilista, tak masaker aktívnemu útočníkovi už nezabráni.
V Európe je situácia oproti USA odlišná v tom, že všetci veľmi dobre vieme, kto pácha teroristické útoky v západnej Európe. Je zaujímavé, že na jednej strane sa obmedzujú práva legálnych držiteľov zbraní a na druhej strane sa podporuje masová migrácia nepreverených osôb s odlišnou kultúrou, ktorí si mohli prejsť vojenským výcvikom alebo sa priamo zúčastnili bojov. Toto zásadným spôsobom mení bezpečnosť občanov v danom štáte.
Môj názor je, že zradcovia, ktorí nám tu predkladajú tento paškvil, chcú týmto spôsobom obmedziť slušných a bezúhonných občanov, nemôžu byť volení a dosadzovaní do žiadnych funkcií, a treba sa mať pred nimi mať na pozore. A na pozore by sa mali mať aj naši poľovníci, ktorí sú zatiaľ v kľude. Hovorím zatiaľ.
Poviem vám o konkrétnom príklade, ktoré môže mať na obmedzenie držby zbraní aj negatívny vplyv na kriminalitu v štáte. V Brazílii v roku 2002 - 2003 prijali tzv. odzbrojovací zákon a občania prakticky stratili možnosť nosiť zbrane na vlastnú sebaobranu. Kládli sa rôzne byrokratické obmedzenia a celý zákon bol nastavený reštriktívne voči občanom. Namiesto poklesu kriminality sa v Brazílii dočkali pravého opaku. Kriminalita rástla a po pätnástich rokoch od schválenia postupného odzbrojovania mali v Brazílii v roku 2017 cez 64-tisíc vrážd. Skutočné zmeny, ktoré nastali v Brazílii, bol len strach bežných Brazílčanov, ktorí sa proti zločincom nemali čím legálne brániť.
Ako teda vidím budúcnosť v streleckom športe? Vidím, že predkladaná novela vyvíja reštriktívnym spôsobom proti streleckej obci. Budúcnosť nevyzerá byť ružová. Som presvedčený, že reštrikcie majú začať predovšetkým finančnými a byrokratickými požiadavkami na streleckú obec a športových strelcov. Výsledkom bude znechutenie a zaťaženie rekreačných a profesionálnych strelcov rôznymi poplatkami, výnimkami a tak ďalej.
Čím by bola zbraň bez človeka? Odpoveď by mohla byť, samozrejme, kusom železa, ktoré má svojich odporcov, ale aj svojich milovníkov. Na Slovensku máme údajne okolo 150-tisíc legálnych držiteľov zbraní. Predstavme si pod tým napríklad poľovníkov, športových strelcov, zberateľov a možno aj obyčajného človeka, ktorému pištoľ leží v trezore na horšie časy. Táto skupina o svojich koníčkoch moc nehovorí, na verejnosti nosí zbraň skrytú, proste dodržuje zákon. Preto sa z médií dozvieme o strelcoch niečo, len keď sa stane tragédia alebo keď sa naozaj že niečo pokazí, alebo keď sa stane trestný čin, ale ten sa zvyčajne spácha s nelegálne držanou zbraňou.
Slušní strelci sa však stretávajú každý víkend napríklad na súťažiach. Stane sa vám občas, že vpravo od vás mieri na terč doktor, vľavo miestny prokurátor. Po súťaži sa všetci stretnú, prehodia pár inteligentných slov, zhodnotia deň a ide sa ďalej. Všetko v maximálnej slušnosti, v záujme o históriu, špor, lov. Zbraň je nebezpečná, no tým, ako sa použije, za to zodpovedá človek. Postupujeme podľa zákona, poznáme prvú pomoc, pojmy ako nutná obrana a krajná núdza.
Zbraň na verejnosti nevyťahujeme bezdôvodne, nie ako obyčajní malí chlapci s plynovkami, ktorí ich vyberú pri prvej príležitosti a hrajú sa na vojakov. Sme viac nenápadní a práve preto sa chystá zmena zákona o zbraniach a strelive. Slovensko ako člen Únie musí prijímať zákony schválené v Bruseli a podotýkam, že nemusí. Nová smernica prináša viacero obmedzení, no a nie sú reštriktívne, ako pre nás pripravili tuto naši eurohujeri, ktorí sa strkajú do priazne Bruselu.
Nestrelca bude napríklad mrzieť, že po novom by mali byť obmedzené expanzné zbrane. Navštívili ste už niekedy akcie ako Sahara, Tankové dni v Trenčíne alebo Slovenské piesky? Pred vami sa stretnú dve bojujúce strany, ukážky z druhej svetovej vojny, nad hlavami vám lietajú lietadlá a na tieto akcie chodia tisícky ľudí. Ale možno už nebudú, všetky tie zbrane strieľajú slepé náboje. Po novom budú zakázané a obmedzené, ak boli odvedené od samočinných zbraní, všetky staré ruské a nemecké samopaly. Hercom zostane len drevená puška a zvuk z reproduktorov. Začiatok akcie, zážitok klesne na minimum. Náklady na zbrane pre hercov zase stúpnu niekoľkonásobne, až likvidačne. Strelcov, nie všetkých, ale pomernú časť sa zasa dotkne zákaz samonabíjacích zbraní upravených zo samočinných. Všetky pušky kedysi strieľajúce dávkou, dnes upravené na jednotlivé rany, budú zakázané. V lepšom prípade na výnimku. Tak obľúbený samopal vzor 58 alebo AK-47 prídu do nemilosti. Má ich mnoho vlastníkov a odrazu budú zakázané. Kam ich dáme? Predáme do zahraničia a zas ich niekto donesie do EÚ? Napríklad na vianočné trhy? Zásobníky do 20 nábojov pre krátku a do 10 nábojov pre dlhú zbraň. Akonáhle u nás zásobník nad 30 nábojov, stratíte spoľahlivosť a pokuta okolo 1 700 euro.
Zberatelia zbrane a milovníci histórie si zase nebudú smieť, smieť zo svojho kúsku legálne vystreliť na strelnici. Perkusné pištole, to je ako aj všeličo, neviem čo a predovky, bude treba zbrojný preukaz. Mnohokrát ide o repliky a kusy staré aj 150 rokov a ich držbu neriešil ani sám cisár Franz Josef.
Teraz vám prečítam zopár slov, prečo sa nosí zbraň: Nenosím zbraň, aby som zabíjal, nosím ju, aby som nebol zabitý. Nenosím zbraň, aby som desil ľudí, nosím ju preto, že občas dokáže byť svet desivé miesto. Nenosím zbraň preto, že som paranoidný, nosím ju preto, že vo svete existuje skutočné nebezpečie. Nenosím zbraň preto, že som zlý, nosím ju preto, že už som vo svojom živote videl dosť zla. Nenosím zbraň preto, že nenávidím vládu, nosím ju preto, že do niektorých vecí mi vláda nemá čo rozprávať. Nenosím zbraň preto, že sa teším, až ju použijem, nosím ju, aby som sa raz nemusel po zbytok svojho života nenávidieť za to, že som nebol pripravený. Nenosím zbraň ako náhradu pohlavného orgánu, nosím ju preto, že v ohrození mi originál veľmi nepomôže. Nenosím zbraň preto, že chcem niekoho zastreliť, nosím ju preto, že chcem zomrieť v deväťdesiatke v posteli a nie zajtra na chodníku. Nenosím zbraň preto, aby som sa cítil ako muž, nosím ju preto, že muž sa dokáže postarať o seba a svojich blízkych. Nenosím zbraň preto, aby som si pripadal menejcenný, nosím ju preto, že proti niektorým útočníkom by som s holými rukami nemusel mať šancu sa ubrániť. Nenosím zbraň preto, aby som sa hral na policajta, nosím ju preto, že v prípade ohrozenia pravdepodobne žiadny policajt nebude v blízkosti. Nenosím zbraň preto, aby som vyhľadával problémy, nosím ju preto, že si tie problémy občas môžu nájsť mňa. Nenosím zbraň preto, že by som miloval zbrane, nosím ju preto, že milujem život ľudí, ktorí mi dávajú zmysel.
A preto by som chcel ešte v rozprave podať v paragrafe návrh, v zmysle § 73 ods. 3 písm. b) zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby Národná rada neprerokovala, nepokračovala v rokovaní o tomto návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.12.2021 o 9:16 hod.

Peter Krupa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video