51. schôdza

23.11.2021 - 14.12.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie

7.12.2021 o 18:08 hod.

PhDr. PhD.

György Gyimesi

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 17:53

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Vážený pán predseda, kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som uviedol vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o finančnej kontrole, audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákona. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.12.2021 o 17:53 hod.

Mgr.

Igor Matovič

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:54

Jozef Hlinka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predseda, vážený pán podpredseda vlády a minister financií, vážené kolegyne, kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k preloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Za znenie uvedeného návrhu, zo znenia uvedeného návrhu je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré podľa, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 28. januára 2022 a gestorský výbor do 31. januára 2022.
Pán predseda, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.12.2021 o 17:54 hod.

Ing. PhD.

Jozef Hlinka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 17:56

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Dovoľte teda, aby som teda predstavil, o čom tento návrh zákona je. Predkladáme návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré iné zákony.
Hlavným zámerom návrhu zákona je zefektívniť výkon administratívnej finančnej kontroly tým, že sa bude môcť vykonávať na základe písomnej analýzy rizík, umožniť externalizáciu výkonu administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste na iný orgán verejnej správy, zjednodušiť niektoré procesné pravidlá výkonu finančnej kontroly a auditu, napríklad spôsob podpisovania výslednej dokumentácie z finančnej kontroly, stanovenie minimálnej lehoty na podanie námietok, precizovanie definície zamestnanca, ako aj rozšíriť kompetencie auditujúceho orgánu, ktorým je ministerstvo financií a úrad vládneho auditu, na ukladanie pokút za porušenie zákona o finančnej kontrole a audite.
Výkon finančnej kontroly na základe písomnej analýzy rizík reflektuje najmä na zjednodušenia, ktoré zakladá nariadenie implementácie fondov EÚ na nové programové obdobie. Pričom v tejto súvislosti sa návrhom zákona novelizujú niektoré súvisiace právne predpisy, ako je zákon o príspevku poskytovanom z EŠIF, zákona o finančných nástrojoch, zákona o mechanizme na podporu obnovy a odolnosti.
Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne a páni poslanci, prosím vás o podporu tohto návrhu zákona a o jeho prerokovanie a schválenie.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

7.12.2021 o 17:56 hod.

Mgr.

Igor Matovič

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 17:58

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Návrh rozpočtu Eximbanky na rok ´22 sa predkladá na schválenie Národnej rade v zmysle § 6 ods. 6, § 31 ods. 1 zákona č. 80/1997.
Vzhľadom na zmenu globálnej situácie v dôsledku koronakrízy je návrh rozpočtu Eximbanky založený na priorite pokračujúcej podpory exportu slovenských podnikateľských subjektov s dôrazom na sektor malých a stredných podnikov s prihliadnutím na dôslednú mitigáciu kreditných a poistných rizík. V oblasti bankových aktív sa bude Eximbanka v roku ´22 zameriavať hlavne na poskytovanie produktov, ktoré priamo podporujú zamestnanosť na Slovensku.
Eximbanka sa v uplynulom období plne angažovala v troch formách štátnej pomoci slovenským podnikateľom za účelom preklenutia koronakrízy.
Prvou bola schéma pomoci de minimis na podporu udržania prevádzky a zamestnanosti malých a stredných podnikov. Cez uvedenú pomoc slovenskí vývozcovia vyčerpali v roku 2020 priame úvery v celkom objeme 30 mil. eur, ktorý predstavoval maximálny objem definovaný schémou de minimis pre Eximbanku Slovenskej republiky.
Ďalej sa Eximbanka podieľa na riešení dôsledkov koronakrízy aj v rámci schémy štátnej pomoci na podporou naplnenia vyššej úrovne potrieb likvidity štátnymi zdrojmi v súvislosti s nákazou COVID-19 prostredníctvom antikorona záruk. Eximbanka ako poskytovateľ v rámci vyššie uvedenej schémy vytvorila, uzatvorila zmluvy so siedmimi komerčnými bankami. A v období od júna 2020 do septembra 2021 poskytla záruky za úvery v celkovom objeme 44,9 mil. eur.
Treťou formou štátnej pomoci, v ktorej sa Eximbanka angažuje, je poistenie krátkodobých neobchodovateľných rizík. Za roky ´18 až ´22 Eximbanka očakáva dosiahnutie prevádzkového zisku pred oprávnenými položkami a rezervami v celkovom objeme 61 mil. eur. Efektívne hospodárenie v roku vytvára pre Eximbanku priestor pre ďalšiu tvorbu opravných položiek a rezerv. Eximbanka tak v rokoch ´18 – ´22 vytvorí rezervy na krytie budúcich rizík v celkovej výške 50 mil. eur.
Súčasťou prerozdelenia disponibilného zisku za rok ´22 bude aj návrh na odvod do štátneho rozpočtu v predpokladanej výške 250-tisíc eur. Eximbanka je pripravená aj napriek zložitej situácii, globálnej situácii vynaložiť maximálne úsilie na splnenie svojich ambicióznych rozpočtových cieľov v roku ´22.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

7.12.2021 o 17:58 hod.

Mgr.

Igor Matovič

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:00

Milan Kuriak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predseda, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, prosím, ako určenému spravodajcovi výboru predniesť správu Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet o výsledku prerokovania návrhu rozpočtu Exportno-importnej banky Slovenskej republiky na rok 2022.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade túto správu výboru o prerokovaní vyššie uvedeného návrhu rozpočtu.
Predseda Národnej rady svojím rozhodnutím č. 780 z 22. októbra 2021 pridelil návrh rozpočtu Exportno-importnej banky na rok 2022 Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet. Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet uznesením č. 248 z 18. novembra 2021 súhlasil s návrhom rozpočtu a zároveň odporučil Národnej rade tento návrh rozpočtu schváliť.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet schválil svojím uznesením č. 267 z 23. novembra 2021 správu výboru. Týmto uznesením výbor zároveň poveril spravodajcu mňa, aby na schôdzi Národnej rady pri rokovaní o predmetnom návrhu, aby som predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona.
Návrh na uznesenie Národnej rady je prílohou tejto správy.
Ďakujem, pán predseda, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

7.12.2021 o 18:00 hod.

Milan Kuriak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 18:03

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, chcel by som teda predstaviť návrh súhrnnej výročnej správy. Materiál, ktorý máte k dispozícii, je to viac ako stostranový materiál s podrobnými dátami. Určite tí z vás, ktorí máte záujem podrobne naštudovať, si nájdete čas.
Schodok verejnej správy za rok 2020 notifikovaný v októbri dosiahol 5,5 % HDP a oproti jarnej notifikácii sa znížil o 0,66 percentuálneho bodu. Pozitívne vplyvy, ktoré mali na to vplyv, boli v úhrne 745 mil. eur. Negatívne vplyvy boli v úhrne 198 mil. eur. Dlh verejnej správy k 31. 12. dosiahol 59,7 %, oproti jarnej notifikácii sa znížil 0,8 percentuálneho bodu. V rámci Európskej únie v roku 2020 dosiahlo 17 krajín vyšší schodok a 13 krajín dosiahlo vyšší dlh verejnej správy ako Slovenská republika. Kým priemerný schodok hospodárenia za minulý rok v EÚ bol 6,9 % HDP, Slovensko malo 5,5 % deficit HDP a hospodárilo ako, ako tretia najlepšia krajina v rámci EÚ.
A keď odmyslíme si ten, to veno, ktoré nám nechala nevykryté v rozpočte predošlá vláda, tak sme hospodárili najlepšie z celej, zo všetkých 27 krajín Európskej únie. Inak povedané, najmenší nárast deficitu rok voči roku napriek tomu, že bola kríza, napriek tomu, že sme vládli prvý rok, myslím si, že môžme si gratulovať. A chcel by som z tohto miesta pochváliť aj predošlého ministra financií.
Priemerný dlh verejnej správy v EÚ bol 90,1 %, Slovensko malo 59,7, ako som to spomenul. Štrukturálne saldo dosiahlo v roku 2020 hodnotu mínus 2,4 % HDP a medziročne stúpol 0,4 percentuálneho bodu v pomere k HDP.
Implicitné záväzky, ako rozhodujúca časť čistého bohatstva, definuje ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti ako rozdiel medzi očakávanými a budúcimi výdavkami, očakávanými a budúcimi príjmami verejnej správy, a teda celkový objem implicitných záväzkov do konca roku, ku koncu roku 2020 vzrástol na konečnom horizonte za 44 rokov v roku 2064 na úroveň 395 % HDP. Oproti roku 2019 ide o zhoršenie o 278 percentuálnych bodov. K medziročnému zhoršeniu implicitných záväzkov roku 2020 prispeli takmer úplné zmeny ovplyvňujúce záväzky zo starnutia populácie, ktoré narástli o 278 %, to sú tie predvolebné zmeny narýchlo robené s cieľom si nakúpiť voličov, o ktorých vieme. Samozrejme, že sa to automaticky premietlo do udržateľnosti verejných financií, do ceny financovania nášho, nášho dlhu. A to je tá úloha, ktorá pred nami ako koalíciou stojí, aby sme tento problém v najbližších týždňoch a mesiacoch vyriešili, lebo zmeny, ktoré predošlá vláda urobili, urobila boli extrémne, prispeli k extrémnej neudržateľnosti, lepšie povedané, odovzdali nám verejné financie z pohľadu parametra S2, to znamená parameter, ktorý merá dlhodobú udržateľnosť verejných financií, v najhoršom stave zo všetkých 27 európskych krajín. Obrovská hanba. Obrovský záväzok pre nás. Obrovská hanba predošlej vlády. Obrovský záväzok pre koalíciu a koaličných poslancov, aby sme tento problém vyriešili.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

7.12.2021 o 18:03 hod.

Mgr.

Igor Matovič

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 18:07

György Gyimesi
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán podpredseda. Dovoľte mi, aby som ako uvedený spravodajca výboru predniesol spoločnú správu výborov Národnej rady o prerokovaní návrhu Súhrnnej výročnej správy Slovenskej republiky za rok 2020.
Návrh súhrnnej výročnej správy pridelil na prerokovanie predseda Národnej rady Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj v termíne do 22. novembra 2021. Ako gestorský výbor určil výbor pre financie a rozpočet.
Výbor pre financie a rozpočet predloženú správu prerokoval a svojím uznesením ju zobral na vedomie. Zároveň odporučil Národnej rade návrh súhrnnej výročnej správy vziať na vedomie. Výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj o návrhu nerokoval, pretože nebol uznášaniaschopný. Zo strany výborov Národnej rady ani poslancov neboli predložené iné stanoviská, pripomienky či pozmeňujúce alebo doplňujúce návrhy.
Gestorský výbor schválil spoločnú správu uznesením č. 268 zo dňa 23. novembra 2021 a určil ma za spoločného spravodajcu výboru.
Výbor ho zároveň poveril predniesť spoločnú správu na schôdzi Národnej rady a navrhnúť Národnej rade postup pri hlasovaní.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie

7.12.2021 o 18:07 hod.

PhDr. PhD.

György Gyimesi

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 18:08

György Gyimesi
Skontrolovaný text
Hlasovanie o tomto bode programu bude pri najbližšom hlasovaní.
Skryt prepis

Vystúpenie

7.12.2021 o 18:08 hod.

PhDr. PhD.

György Gyimesi

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
51. schôdza NR SR - 10.deň - B. popoludní
 

Uvádzajúci uvádza bod 14:04

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. O tomto návrhu zákona v podstate sa tu... alebo v úmysle extrémne rýchlo spôsobiť nárast počtu zaočkovaných dôchodcov tu rozprávame v podstate tretí týždeň. Svojím spôsobom ma to veľmi mrzí, lebo s touto ideou som prišiel prvýkrát pred viac ako dvomi týždňami v pondelok a odvtedy každý deň nám v priemere zomiera 80 ľudí a akoby sme nemali schopnosť vyhodnocovať priority a veľakrát možno pozeráme na nie podstatné veci a nepozeráme na ten prioritný cieľ, a to je ochrana zdravia a životov.
Okej, dnes je na stole kompromis, s ktorým, poviem, ja som veľmi spokojný, lebo z pohľadu toho, že či to fungovať bude, si myslím, že či dáme 500 eur dôchodcovi v poukážkach, ktoré môže minúť následne v službách najviac dotknutých sektorov, alebo 300 eur keš alebo v hotovosti, efekt alebo motivácia môže byť veľmi podobná, a teda tým pádom myslím si, že toto opatrenie bude veľmi účinné.
Druhá vec je, že áno, mrzí ma, to poviem hneď na začiatok, že sme nenašli dobrú vôľu medzi sebou, aby sme 500 miliónmi eur pomohli práve tým dotknutým prevádzkam, dotknutým podnikateľom, veľakrát malým, stredným podnikateľom, živnostníkom, ktorí mnohí z nich si otvorili reštauráciu a holt, prišiel COVID a dostali prvú ranu, druhú ranu, tretiu ranu a mnohí z nich uvažujú nad tým, že tie svoje prevádzky zatvoria. Schémy pomoci, ktoré bežia, sú pre nich nie práve zrejme dostatočné počas tretej vlny. A hovorím, preto ma mrzí, že sme nedokázali urobiť ústretový krok voči reštauráciám, penziónom, hotelom, všetkým kultúrnym prevádzkam, koncertom, festivalom alebo iným službám, kaderníčkam, holičkám, pedikúram, manikúram a podobným službám, ktoré sa mali práve, u ktorých mali skončiť tieto peniaze.
Päťsto miliónov eur nie je málo. Päťsto miliónov eur je približne 35 % výpadku tržieb týchto dotknutých subjektov a mohli sme im takto veľmi intenzívne pomôcť. Samozrejme, by sme si vedeli nastaviť pravidlá tak, aby to bola pridaná hodnota, aby to boli aj pridané tržby pre nich, napríklad v prípade ubytovania by sme vylúčili letnú sezónu, aby teda to nebolo o tom, že tí, čo v lete tam by tak či tak išli, iba zrazu použijú babkin poukaz. Čiže bolo to čisto len a len na nás, aby sme sa rozhodli, aby tá pomoc bola čo najefektívnejšia, aby mali z nej čo najväčší úžitok. A hovorím, veľmi ma mrzí, že v tejto sále sa nenašlo stopäťde... alebo teda sa nenašlo viac jako 72, či koľko hlasov sme mali v hlasovaní o posunutí do skráteného konania, o posunutie do prvého čítania a že len 72 ľuďom záležalo na tom, aby sme tých 500 miliónov eur presmerovali tým najviac dotknutým subjektom. Na začiatok hovorím, táto časť ma mrzí, ale teraz pozerajme dopredu.
Návrh, ktorý síce dnes formálne, o ktorom rokujeme, o ktorom rokovali výbory, hovorí stále o 500 eurách pre dôchodcov cez poukážky, ale zároveň vieme, že dnes v tejto sále už existuje väčšina poslancov, ktorí sú ochotní podporiť posunutie návrhu vlastne do druhého, pardon, teda do tretieho čítania v podobe, že dôchodcov budeme motivovať 300 eurami v hotovosti za to, keď absolvujú očkovanie treťou dávkou, a tie podmienky včera boli zverejnené.
Myslím si, že tento spôsob motivácie fungovať bude. Myslím si a hovorím to aj z tohto miesta, že hlboko sa mýlia tí komentátori, mnohí múdrejší od múdrejších, ktorí hovoria, že či už 500 eurami, alebo 300 eurami nebudeme schopní motivovať ani len tisícku ľudí, že takéto motivácie nefungujú, a na konci, keď tento návrh zákona prijmeme, uvidíme sami, že to bolo dobré rozhodnutie. S týmto do tohoto rozhodnutia idem, s týmto sa snažím toto rozhodnutie, toto opatrenie cez vládu, koalíciu a následne aj parlament pretlačiť, lebo jediné by nás na začia... na konci malo zaujímať, koľko životov zachránime. Koľko zachránime spoločnou snahou, koľko zdravia ochránime, ako si zmenšíme stres v nemocniciach, ako zabránime hospodárskym škodám zavretých prevádzok, lebo sami vieme, že čím väčší stres v nemocniciach, tým väčšia hrozba lockdownov a iných ochranných opatrení, ktoré spôsobujú hospodárske škody následne tým podnikateľom, spôsobujú výpadky príjmov v štátnom rozpočte alebo teda vo verejných financiách.
Návrh, ktorý predkladám, ale teda s vedomím aj následnej zmeny cez prvé čítanie alebo, pardon, cez pozmeňujúci návrh, teda s vedomím zmeny na 300 eur keš, je zodpovedný voči verejným financiám. Lebo je omnoho lepšie zaplatiť za motiváciu dôchodcov dnes, ako následne zaplatiť dvoj-, trojnásobok za ich liečenie v nemocnici a za náhrady škôd dotknutým podnikateľom, ktorí doplatia na to, že sme nemali odvahu takéto opatrenie urobiť.
Ja si dovolím zopakovať len tých pár čísel, ktoré som komunikoval aj v, pri skrátenom legislatívnom konaní, a to je, že za november sme mali 1 184 mŕtvych a z toho 1 066 bolo ľudí 60+, to je 90 %.
Od začiatku pandémie do minulého piatka bolo 14 434 mŕtvych a z toho 12 890 ľudí 60+. Opäť 90 %.
UHP vypočítalo spoločenskú hodnotu zaočkovania jedného dôchodcu 60+ na 12 700 eur. Náklady na liečenie v priemere jedného 60+, ale podotýkam, že to nie sú nemocničné náklady, to sú aj teda iné náklady, aj vyšetrenie u normálneho lekára a podobne, v priemere 1 300 eur.
300 ľudí sme mali k minulému týždňu na umelej pľúcnej ventilácii. 3 500 ľudí máme dnes v nemocniciach a strop minulý rok bol 3 836. Sme veľmi blízko stropu, sme na, povedzme na 90 % toho, čo sme boli nieže minulý rok, na začiatku tohto roku. 630 pacientov na jednotkách intenzívnej starostlivosti. 36-percentná pozitivita v posledných dňoch. Zároveň napríklad očkovanie jednodávkovou vakcínou Janssen, po šiestich mesiacoch klesá účinnosť očkovania touto vakcínou, po šiestich mesiacoch klesá len na 13 %.
Čo to znamená? Nevyhnutne potrebujeme ľudí preočkovať, v tejto kategórii vekovej preočkovať ďalšou dávkou, aby opäť boli čo najviac chránení.
Fakty z pohľadu počtu zaočkovaných dôchodcov: 870-tisíc dôchodcov máme zaočkovaných dvomi dávkami. Dnes tomu hovoríme, že plne zaočkovaných, ale vieme zároveň, že už ich po šiestich mesiacoch to očkovanie chráni výrazne menej. Preočkovaných máme skoro 300-tisíc dôchodcov treťou dávkou a stále neočkovaných nám vychádza niečo okolo 380-tisíc dôchodcov nad 60 rokov.
Zároveň vieme, že v provincii Gauteng, okolo Pretórie a Johannesburgu v Južnej Afrike, kde vzplanul omikron, počet prípadov rastie z týždňa na týždeň približne plus 2 000 %. Dvetisíc percent! Vieme o tom, že omikronu sa neuchránime a už predpokladám, že dnes na Slovensku je. Ale v situácii a predbežné správy sú také, že bude výrazne viacej infekčný a zrejme bude mať trochu jemnejšie dopady na zdravie a životy. Ale v situácii, keď máme doslova pred prasknutím stav v nemocniciach a máme ich na 90 % naplnené voči tomu, ako sme s pacientami s COVID-om voči tomu, ako sme boli na začiatku roka, my si žúrku typu omikron nemôžeme dovoliť. Lebo to bude variant, ktorý výrazne viacej ľudí nakazí, nájde si, predpokladám, každého, kto sa voči nebude alebo doteraz sa nerozhodol chrániť. Áno, percentuálne z tých nakazených menej ľudí bude zrejme končiť v nemocniciach. Ale keď nám z toho množstva nakazených ľudí za súčasnej situácie by pribudlo do nemocníc čo i len tisícka ľudí, tak nám nemocnice skolabujú.
Obávam sa tohto stavu, a preto predkladám tento návrh zákona, aby sme sa pokúsili takémuto kolapsu nemocníc spoločnými silami zabrániť a urobili všetko pre to, aby sme našich starých rodičov, áno, teda ľudí nad 60 rokov, chránili čo najlepšie, ako vieme. A nech teraz si tu, sa snažíme pred svojimi voličmi v tejto miestnosti komunikovať čokoľvek, ale keď sa pozrieme naozaj na vedecké poznatky, tak vieme, že jediná najúčinnejšia ochrana okrem izolácie, absolútnej izolácie týchto ľudí, ktorú nepovažujem za ochranu, je očkovanie.
Takže áno, tento návrh je o mimoriadnej podpore očkovania a predkladám ho ako návrh, ktorý sa svojím spôsobom snaží chytiť zajaca za chvost a dobehnúť zameškané. Dobehnúť to, čo sme mali robiť od začiatku roka, voči ktorému mnohí extrémnym spôsobom bojovali. Bojovali bludmi a hlúposťami, ktoré šírili. Bojovali strašením ľudí z rôznych mikročipov a potratených plodov a podobnými vecami a snažili sa ľudí od očkovania odstrašiť.
Obávam sa, že mnohé tieto bludy boli šírené nie preto, že tí ľudia, ktorí ich šírili, boli o tom presvedčení a úprimne presvedčení, ale si uvedomovali, že takéto bludy si nájdu svoje publikum, státisíce ľudí tomu uveria, a spoliehajú sa na to, že nakoniec ich budú voliť. Mrzí ma, že dosiahli svoj cieľ. Dosiahli to, že Slovensko dnes je tretia najmenej zaočkovaná krajina v rámci Európskej únie a máme veľmi slabé výsledky v očkovaní práve starších ľudí.
Z tohto pohľadu najviac tej diabolskej práce urobil Robert Fico, lebo veľmi dobre vie, že podstatná časť jeho voličov je práve v skupine nad 60 rokov, a tými bludmi, ktoré šíril, ktoré dovoľuje šíriť tým svojim pusipajtášom v strane, ktorí sa nehanbia prísť do hlavných diskusných relácií a hovoria, že vakcína po dvoch týždňoch neúčinkuje, čo vraj teda jeden smerák tento týždeň v diskusnej relácii na RTVS šíril, tak dosiahli presne ten stav, v ktorom sme, že 400-tisíc dôchodcov nie je chránených a v prípade, ak sem dôjde omikron, títo dôchodci po telefóne dostanú odpoveď: Prepáčte, ste moc starí na to, aby sme vám dali miesto v nemocnici.
Tohoto sa dožiť nechcem. Nechcem ďalej žiť v krajine, ktorá sa riadi vojenskou medicínou, kde sa podľa toho, že kto má aký vek, kto má koľko pridružených chorôb, rozhoduje, či niekto dostane ventilátor, alebo nie, kde sa rozhoduje o tom, či o život niekoho bojovať budeme, alebo nie, či už náhodou nie je dosť starý na to, aby nám to za to nestálo.
Bohužiaľ, v tejto situácii sme a plnú zodpovednosť za to nesú práve lídri opozičných strán, ktorí tie svoje bludy šírili medzi ľuďmi a, bohužiaľ, mnohí im dobromyseľne uverili.
Na nás všetkých ostatných, ktorí v tejto sále sme alebo tu pri hlasovaní budeme, je to, aby sme chránili životy ľudí. Áno, veľakrát tých, ktorí o to vôbec ani nestoja, ktorí v živote nám nebudú veriť naše politické názory a ktorí uverili tomu, že očkovanie jednoducho nie je cesta k tomu, aby zabránili COVID-u v svojom organizme. Ale je na nás ostatných, aby sme urobili všetko pre to, aby sme ich z náručia týchto bláznov a hlúpych ľudí, ktorí to s týmito ľuďmi nemyslia dobre, akýmkoľvek spôsobom vytrhli a pokúsili sa chrániť ich zdravie, životy a sprostredkovane chrániť psychické doslova zdravie a fyzické sily zdravotníkov v nemocniciach, aby sme chránili majiteľov prevádzok, ktoré trpia na to, že kvôli pár hlúpym politikom dnes musia mať svoje prevádzky zatvorené.
Ďakujem veľmi pekne, že tento návrh zákona podporíte, a verím, že nikto z vás nebude mať výčitky svedomia, keď podporí ochranu zdravia tých ľudí, ktorí patria medzi najzraniteľnejších medzi nami. Je to vo verejnom záujme a verím, že nakoniec s odstupom času, keď budete spomínať na toto hlasovanie o tomto návrhu zákona, si poviete, že som rád alebo som rada, že som stála v tej chvíli na dobrej strane dejín.
Ďakujem veľmi pekne za podporu tohto zákona. (Potlesk.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

8.12.2021 o 14:04 hod.

Mgr.

Igor Matovič

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:19

Anna Mierna
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Vážený pán predsedajúci, dovoľte mi, aby som, ako určenej spravodajkyni výboru, predniesla informáciu o výsledku rokovania vládneho návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní.
Národná rada uznesením č. 832 zo dňa 1. decembra 2021 rozhodla, že prerokuje vládny návrh zákona v skrátenom legislatívnom konaní. Národná rada uznesením č. 1166 zo dňa 7. decembra 2021 pridelila návrh zákona týmto výborom: výboru pre financie a rozpočet, ústavnoprávnemu výboru a výboru pre hospodárske záležitosti. Zároveň určila výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona prijali výbory tieto stanoviská: Výbor pre financie a rozpočet neprijal platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal podporu potrebnej nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov. Výbor pre hospodárske záležitosti o návrhu nerokoval, nakoľko nebol uznášaniaschopný.
Návrh spoločnej správy o výsledkoch prerokovania prerokoval výbor pre financie a rozpočet na 75. schôdzi výboru dňa 8. decembra 2021. Spoločná správa výboru nebola schválená, keďže návrh nezískal súhlas potrebnej väčšiny členov výboru.
Predseda výboru ma poveril, aby na schôdzi Národnej rady som informovala o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, a poslancov Györgya Gyimesiho, Petra Kremského, Milana Kuriaka a Erika Ňarjaša, aby plnili úlohy spravodajcov.
Ďakujem, skončila som. Pán predseda, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

8.12.2021 o 14:19 hod.

Ing.

Anna Mierna

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video