60. schôdza

15.3.2022 - 30.3.2022
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Zodpovedanie otázky

17.3.2022 o 15:56 hod.

Ing.

Richard Sulík

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

15:53

Radovan Kazda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 985 zo 17. marca 2022 pridelil výboru pre hospodárske záležitosti návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 951), s tým, že o výsledku prerokovania uvedeného návrhu bude informovať Národnú radu Slovenskej republiky.
Výbor pre hospodárske záležitosti prerokoval návrh vlády na skrátené legislatívne konanie na svojej 102. schôdzi dňa 17. marca 2022. Uznesením č. 294 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky tento návrh schváliť s tým, že prvé, druhé a tretie čítanie sa uskutočnia na 60. schôdzi Národnej rady.
Vážený pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

17.3.2022 o 15:53 hod.

Ing.

Radovan Kazda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:55

Tomáš Taraba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán minister, ja len v krátkosti využijem vašu prítomnosť, lebo debata o cenách, o spotoch, o forwardoch je, je fajn, ale teraz je situácia taká, že len preto, že niekto je eseročka, aj keď malá eseročka, tak má veľmi veľké náklady na elektrinu, a sú to likvidačné ceny už dnes, pravdepodobne to pôjde všetko hore.
Tá situácia je tiež taká, že aj teraz som bol na jednom stretnutí, kde jeden veľký investor, čo má ísť na Slovensko, proste bude musieť zastaviť výrobu, lebo aj napriek tomu, že má cez forwardy zazmluvnené ceny napríklad na oceľ, ktorá išla dvojnásobne hore, tak sa nevie fyzicky k žiadnej oceli, oceli dostať, takže moja otázka len, že na podporu toho malého podnikania, ktorý je dnes gniavený cenami, ktoré od Nového roku de facto sú len preto, že sú eseročky, že či neplánujete aj tam uplatniť nejaký, nejaký taký istý princíp, že dobre, ak sú to malí spotrebitelia, častokrát sú to spotreby o niečo väčšie ako obyčajné domácnosti, že či aj tie ceny nemôžu spadať do nejakej, jak by som povedal, cenovej inej regulácie, ako je to dneska, pretože ten rozdiel je tam dosť, dosť zásadný, a vzhľadom na to, že sú ubití po tom covide častokrát tie prevádzky, tak jednoducho začína to byť vážny problém.
Ďakujem.
Skryt prepis

17.3.2022 o 15:55 hod.

Ing. Mgr.

Tomáš Taraba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 15:56

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pán Taraba, v krátkosti vám odpoviem. Robím to po skončení rozpravy, aby som teraz tu debatu nerozprúdil. Koniec koncov zajtra, keď sa bude o samotnom návrhu zákona diskutovať, môžme sa k tejto téme vrátiť.
Poviem vám, ako je to s elektrinou. Elektriny sa na Slovensku spotrebuje 30 jednotiek terawatthodín konkrétne, z toho domácností sú 6. No neverili by ste, čo to bolo vydolovať zo Slovenských elektrární tých 6 terawatthodín pre domácnosti, aby to mali za tú cenu, za regulovanú cenu dneška, a toto je 6 terawatthodín.
Tie malé firmy odhadujem na ďalšie 3 až 4, na to nie sú ani konkrétne, konkrétne čísla. Nie sme to v stave spraviť. Jednoducho, kde nič nie je, ani čert neberie. Slovenské elektrárne mali už koncom roka tisíc... 2020 predanú takmer všetku elektrinu na rok ’22, na tento rok. To je, vyše roka v predstihu sa to predáva. Ja to považujem za správne preto, lebo nemôžte mať v prevádzke štyri jadrové reaktory a predávať elektrinu, že však zajtra ráno kuknem, kto má záujem, lebo elektrina sa nedá skladovať. Dokonca, čo som donedávna vôbec nevedel, elektrinou prevádzkujú tzv. elektrické kotle, že keď sú, keď sú prebytky elektriny, tak veľmi neefektívnym spôsobom nahrievajú vodu (povedané so smiechom), aby ju následne vypustili, lebo nevedia, čo s tou elektrinou. Keď to raz nikto nechce, vy ju fakt nemáte kam dať. A predtým, ako to rozhádžete celú sieť, tak sa jej treba zbaviť. Čiže to je, samozrejme, čisté plytvanie. Hovorím to len preto, že ten trh je naozaj extrémne náročný na, na súlad, časový súlad dopytu a ponuky. Čiže predávajú to vo veľkom predstihu a predali to, samozrejme, za nejakú cenu.
Teraz sa stala dokonca taká situácia, že na rok ’22, na... prepáčte, to je tento rok, na rok ’23, čo sme dohodli, že 6 terawatthodín bude za tú dnešnú cenu, tých 60 eur pre domácnosti, tak Slovenské elektrárne budú časť elektriny, nevedia presne akú, musieť dokúpiť za tie vysoké ceny budúci rok, aby vedeli aspoň dodať tých 6 terawatthodín pre domácnosť. No, z toho vyplýva, že by sme z nich vyžmýkali maximum. Išlo to tak za pomerne dramatických okolností, však to si možno pamätáte, došli sme sem so skráteným návrhom (povedané so smiechom) na zavedenie atómovej dane, tak vtedy uprednostnili dohodu elektrárne. Nemáme tam naozaj nič navyše.
Teraz tie podniky majú obrovské problémy. Ale na rozdiel od domácností majú aspoň čiastočne možnosť to premietnuť do cien svojich služieb a výrobkov. Aj malé firmičky to dokážu, zatiaľ čo taký dôchodca nedokáže nič. Ten dostane, samozrejme, tú inflačnú doložku, budeme mu zvyšovať, neviem, asi 8 %. Robíme to po prvé o niekoľko mesiacov neskôr a po druhé preto, lebo skôr to nejde, musíte mať na to čísla k dispozícii. A po druhé, to je, akurát len pokryje jeho vstupy a však aj, aj chlieb, aj všetko možné ide hore, ale nevie získať nič navyše, a preto tam je strašne dôležitá tá regulácia.
A pri tých podnikoch mňa to mrzí, ja som minister hospodárstva, ja cítim s nimi, ja sám som podnikal. Ja mám mojich bývalých kolegov vo FaxCopy, 250 zamestnancov, 40 pobočiek. To oni, viem, jako oni tým trpia, nevieme nič urobiť, nič. To je jednoducho zabité. A dnes počas hodiny otázok, inak som, s kolegom poslancom Šudíkom sme riešili to, že v Humennom je firma, ktorá za žiadnu cenu nevie dostať elektrinu. Oni sú ochotní zaplatiť čokoľvek, aj tú, aj tú vysokú cenu na spote, nevedia dostať ten prúd, to budem riešiť. Ak máte také prípady, že vôbec čo len fyzicky sa k tej elektrine dostať, tak to si ešte trúfam riešiť. Ale aby dostali dnes cenu, ja neviem, 150, čo sa ešte pred rokom zdala byť že šialená vysoká, tak aby dostali dnes cenu 150, to je mimo, mimo moci kohokoľvek v tejto krajine. Toľkoto z mojej strany.
Ďakujem.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

17.3.2022 o 15:56 hod.

Ing.

Richard Sulík

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:01

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ako vidíte, mne dnes ide karta, takže teraz k normálnemu zákonu. To sú, to sú tie prekurzory.
Prekurzeru... prekurzory výbušnín, to znie, samozrejme, že strašne akčne, a možno nejaké prekurzory budeme dodávať aj, aj do, na Ukrajinu. Pri prekurzoroch ide, že čo, začnem teda tým, že čo sú vlastne tie prekurzory. Prekurzory sú vstupné látky na vý... ktoré potrebujete na výrobu výbušnín. Neviem teda kto všetko z vás mal deväť rokov, ja keď som mal deväť rokov, tak sme behali po sídlisku a dávali sme dokopy dva-tri prášky, zabalili do izolepky a po sebe hádzali a mali sme s tým veľkú srandu, až mi to raz vybuchlo kúsok od oka, tak potom už som sa s tým až tak veľmi nehral. Také ešte tri kamienky, aby to pri tom dopade urobilo iskru. No a tam napríklad išiel peroxid vodíka, H2O2. H2O je voda, to vieme všetci, ale keď na ten, aj keď tam je ešte jeden kyslík navyše, atóm kyslíka, tak je to H2O2, nie je to už teda voda, je to peroxid vodíka, a ktorý teda okrem toho, že z toho vyrobíte takú fajnú tú, v izolepke tú guličku a môžte to hodiť a urobí to bum, tak ešte to aj dámy a niektorí páni používajú na to, aby boli za blonďákov.
A tu je teraz ten problém. Samozrejme, nikto nemá problém s tým, že si niekto odfarbí vlasy. Aj ja som už mal raz, priznám sa, na blond. Problém majú, problém máme s tým, že okrem toho, že s tým peroxidom vodíka sa dajú odfarbiť vlasy, tak sa dá z toho zhotoviť aj výbušnina.
No a teraz čo s tým. Rieši to, samozrejme, aj Európska únia a dala vám, dala nám dve možnosti na výber - buď budeme ten predaj presne evidovať, alebo ho zakážeme. A toto je také, že, že mám si vybrať medzi rakovinou a cholerou. Jedno horšie ako druhé pre takého freemarketéra, ako som ja, ale jednoducho je to smernica Európskej únie, ktorá žiada, aby sme urobili jednu z týchto dvoch vecí. Tak úplne tak prvotne, tak čiste spontánne som si myslel, že bude lepšie, keď budeme ten predaj evidovať, len, preboha, nič tu nezakazujme. Ale po naozaj dlhej, rozsiahlej diskusii a obrátili sme sa na množstvo orgánov, ktoré s tým má dočinenia, napríklad SOI-ka, tak sme dospeli k záveru, že bude lepšie zakázať, lebo tá evidencia zase bude na seba viazať značnú administratívnu kapacitu a to sú ďalší úradníci a ďalšie výdavky štátu.
No ale, takže ideme, takže ten návrh zákona je o tom, že to zakážeme, ale ten zákaz nie je tak dramatický preto, lebo my zakazujeme len koncový predaj. Čiže už niekto si nekúpi voľne peroxid vodíka, ale kto si chce odfarbiť vlasy, tak si, samozrejme, kúpi všetky dnes dostupné prípravky, ktoré na báze peroxidu vodíka odfarbujú vlasy. Však drogéria je plná toho. Toto naďalej ostane. Len čistú molekulu H2O2 samotnú, samú osebe nebude už možno kúpiť, len pre koncových užívateľov. Samozrejme, pre firmu, ktorá vyrába tie odfarbovacie, jak sa to volá, laky, či čo to je, tak tá naďalej môže normálne nakupovať ten, ten materiál vstupný, v tomto prípade peroxid vodíka, a naďalej môže z toho vyrábať tie od... prípravky na odfarbenie vlasov, čiže toto všetko ostane, len priamo ľudia, priamo koneční spotrebitelia nebudú môcť kúpiť čistý stopercentný peroxid vodíka. Nebudú môcť kúpiť ani viac ako 12-percentný. Tak takto by som to rád, takto som to chcel objasniť, aby... na jednej strane áno, niečo tu ideme zakazovať, ale na druhej strane, si myslím, že nič dramatické, a predsa len zvýšime bezpečnosť, lebo už nebude možné si kúpiť len tak nekontrolovane peroxid vodíka a možnože naozaj vyrobiť nejakú výbušninu.
No okrem toho ideme zakazovať ďalších: 2, 4, 6, 8 látok, ale u všetkých platí to, že jednak prípravky, ktoré sa z tých látok robia, napríklad zakazujeme rôzne zlúčeniny s chlórom a tie sa dajú používať na čistenie bazénov priamo alebo sa dá používať prostriedok na čistenie bazénov, ktorý má, ktorý obsahuje tieto chlórové zlúčeniny, a to ostane naďalej. Firmy môžu naďalej tieto látky kupovať, ale ľudia si už priamo, konečný spotrebiteľ si nekúpi napríklad chlorečnan draselný v koncentrácii viac ako 40 %, takže o tomto je tá aplikácia, aplikácia smernice Európskej únie.
A na záver: nemá to dopad na rodinu, nemá to dopad informatizáciu spoločnosti, na podnikateľské prostredie to má obmedzený a tak ďalej, asi to všetci poznáte. Myslím si, že to je úplne neškodná vec. Chcem vás poprosiť o podporu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

17.3.2022 o 16:01 hod.

Ing.

Richard Sulík

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:07

Radovan Kazda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, predkladám spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 262/2014 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy vo veciach prekurzorov výbušnín a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 811) v druhom čítaní.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1213 z 2. februára 2022 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre hospodárske záležitosti, zároveň určila výbor pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť: ústavnoprávny výbor uznesením č. 460 z 9. marca 2022, výbor pre hospodárske záležitosti uznesením č. 284 z 10. marca 2022.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto správy vyplýva 13 pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 13 spoločne s odporúčaním schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 262/2014 Z. z. (tlač 811) schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov o výsledku prerokovania návrhu zákonov... návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru pre hospodárske záležitosti č. 285 z 15. marca 2022. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

17.3.2022 o 16:07 hod.

Ing.

Radovan Kazda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 16:11

Richard Sulík

Vystúpenie 16:18

Radovan Kazda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia (tlač 886). V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú správu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: ústavnoprávny výbor, výbor pre financie a rozpočet, výbor pre hospodárske záležitosti, výbor pre sociálne veci, výbor pre zdravotníctvo a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie

17.3.2022 o 16:18 hod.

Ing.

Radovan Kazda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 16:20

Tomáš Taraba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán minister, myslím, že po jeden a pol roku prvýkrát niečo zmysluplné prichádza z radov tejto vlády, pretože odstraňovať byrokraciu, to je chvályhodné vždy, pretože každá pečiatka sú zbytočné peniaze. Je to vždy, každá pečiatka priestor pre bujnenie štátnej správy, zabíja to podnikanie, takže plne súhlasím s tým, že kopu takýchto prkotín je v podstate veľká vec. Veľká vec je to už len preto, že je tu nejaký signál proti tomu, že stále existujú nejaké sily v štáte, ktoré nechcú donekonečna rozbujnievať ten štát, lebo ten Parkinsonov zákon platí úplne všade. Vidíme to, že každý úradník si vymyslí ďalšiu funkciu a robotu.
Takže neviem, jak sa k tomu postaví opozícia, ale ja razím tiež tú tézu, že Slovensko bude úspešné a bohaté vtedy, keď tu bude podnikateľské zdravé prostredie, ktoré tvorí hodnoty, lebo míňať sa na konci dňa dá len to, čo niekto vyprodukuje, a preto čím viac takýchto aktivít bude, tak tým je to, myslím, lepšie. A chcem vysloviť nádej, že čím sa budú bližšie blížiť voľby, tak tým pôjdete viac na vlastnú päsť a budete dávať odvážnejšie veci, aby tých už potom nielen prkotín, ale reálnych zlepšení toho prostredia bolo čo najviac.
Ďakujem. (Krátka pauza.)
Skryt prepis

Vystúpenie

17.3.2022 o 16:20 hod.

Ing. Mgr.

Tomáš Taraba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:22

Jana Bittó Cigániková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Áno, pán Taraba, máte pravdu, že riešiť tú byrokraciu, je to naozaj veľká vec. Podľa byrokratického indexu, ktorý, ktorý robí INESS, sa ukázalo, že 224 hodín berie vlastne celkovo štát podnikateľom tým, že oni musia teda riešiť nejaké takéto problémy. Medziročne sme dokonca stúpli, ale dôvodom bol najmä covid. Tam, tam prišlo k stúpnutiu v tom indexe a... ale čo je dobrá správa, v ostatných parametroch indexu prišlo k poklesu o 11 hodín.
A predstavte si, pozitívne sa prejavili najmä zmeny v evidencii vozidiel, zrušenie povinných gastráčov a úľavy pri štatistických výkazoch.
Tak si tak vravím, dobre, že tá SaS-ka je v tej vláde.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.3.2022 o 16:22 hod.

Mgr. MBA

Jana Bittó Cigániková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:23

Filip Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega Tomáš Taraba, v rozprave si spomenul také slovo, že prkotina. Ty si vlastne nadviazal na to, keď minister Sulík v tom úvodnom slove povedal o tých 198 opatreniach, že je tam taká prkotina, jak zrušenie tej dvojročnej kontroly pri BOZP, ale ja to tak poviem že... (Reakcia z pléna.) Tak... a ja, ja to poviem tak, že možnože sa to naozaj zdá, tak prkotina neni to správne označiť, keď teraz možnože len jedným slovom, alebo, alebo dokonca možnože len jednou číslovkou meníme zákon, že je to prkotina, pretože je to pomoc. A keby sme sa na to mali pozrieť, tak možnože polovicu schôdze tých zákonov aj poslaneckých, tak by sme potom mohli povedať, že sú to len prkotiny, aj čo sa tu riešia. Väčšinou sú to teda koaličné návrhy.
Ja takisto vítam túto iniciatívu. Keď aj je to 198 bodov alebo keď to bolo to prvé Kilečko, keď to má odbrene... odbremeniť ľudí, tak, samozrejme, to podporíme.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.3.2022 o 16:23 hod.

Ing. et Ing.

Filip Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video