66. schôdza

14.6.2022 - 30.6.2022
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

15.6.2022 o 14:25 hod.

RNDr.

Anna Zemanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 14:10

Anna Zemanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem. Ja by som chcela objasniť, čo je cieľom tohto zákona. V podstate vieme, že svedkami sme častých obštrukcií pri konaniach, ktoré sú činnosťami, ktoré sa najmä posudzujú podľa vplyvov, dopady vplyvov na životné prostredie, kde je Slovensko viazané medzinárodnými dohodami, tzv. Aarhuským, nie takzvaným, teda Aarhuským dohovorom, ktorý sa premietol do zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, kde sa dáva veľká právomoc dotknutej verejnosti, aby sa vlastne v prípade, že sa prihlási do tohto konania, sa stáva účastníkom konania, čo je absolútne správne a vlastne zvyšuje to aj transparentnosť a posilňuje to právo verejnosti podieľať sa na rozhodnutiach, ktoré môžu mať dopady na životné prostredie.
Avšak v praxi sme sa stretli s tým, že tento inštitút sa niekedy dokáže obísť osobami, ktoré nemajú záujem, ten verejný záujem dosiahnuť čo najlepšie, preskúmanie dopadov na životné prostredie, ale zneužívajú toto svoje právo rôznymi obštrukciami, takými, že dokážu pozastaviť rozhodovanie o nejakom návrhu na niekoľko rokov, čím sa, aj rôzne investície rôzneho charakteru dokážu byť zmarené. Je len otázkou času, kedy aj títo navrhovatelia budú žalovať štát s tým, že štát nedokázal rozhodnúť ich v tej veci. Samozrejme, na rozhodnutie, na nejaké rozhodnutie z titulu povolenia činnosti nikto nemá nárok. No ale má nárok na to, aby bolo rozhodnuté v súlade so zákonom a nielen v súlade so zákonom po vecnej stránke, ale aj v primeranom čase, čo, samozrejme, keď niekoľko rokov navrhovaná činnosť sa rôznymi obštrukciami stále točí dokolečka, tak primeraný čas nie je. Často sa potom stáva z investície zmarená investícia a nie sú to len súkromné investície. Môže sa to týkať aj investícií, ktoré realizuje štát.
Čiže na základe tohto, analýzy tejto situácie sme pripravili návrh zákona, ktorý je v súlade aj so schváleným novým zákonom, stavebným, o výstavbe, ale aj územnom plánovaní, ktorý už zahrnul tieto poznatky, neblahé poznatky z praxe a vzhľadom na to, že ten zákon príde do platnosti až o dva roky a je potrebné, aby aj v tomto období medzitým došlo k zdynamizovaniu práce povoľujúcich orgánov, aby mali jasné nástroje na to, že v prípade šikanózneho správania sa niektorého z účastníkov konania aby vedeli o tejto veci rozhodnúť.
To sa týka vlastne rôznych námietok, ktoré v rôznych stupňoch povoľovacieho procesu tí istí účastníci konania alebo aj súvisiaci účastníci konania vznášajú po dohode, niekedy aj tie isté námietky dokola, takže podstatou, kľúčom tohto návrhu zákona je, ktorý hovorí o tom, že ak raz o tej námietke bolo rozhodnuté, právoplatne rozhodnuté, tak tá námietka, už o nej sa v druhom kole, keď sa týka tej istej veci, rozhodovať nebude.
Čiže toto je princíp tohto, tohto návrhu.
A v podstate je aj ďalšia, ďalší inštitút, ktorý sa veľmi zneužíval, bolo, že niekto doložil vec do spisu alebo dal nejakú námietku a konania sa prerušovali na obdobia v podstate bez udania lehoty, tak vlastne tento zákon hovorí o tom, že ak sú predložené pripomienky, tak sa konania, smerujú proti záväznému stanovisku, tak konanie sa nepreruší, ale, samozrejme, o námietke musí byť rozhodnuté.
Tak toto je obsahom tohto nášho návrhu. Verím, že bude podporený. Ešte pôjde cez leto do medzirezortného pripomienkovacieho konania a v prípade, že sa ešte ukážu nejaké ďalšie oblasti, oblasti toho šikanózneho správania sa, ktoré sme nedokázali identifikovať v tomto našom návrhu, tak, samozrejme, sme pripravení ešte v priebehu letných mesiacov o návrhu rokovať a prípadne doplniť aj o ďalšie body, ktoré by dynamizovali, vlastne aj poskytli priestor na spravodlivé rozhodovanie vo veciach povoľovania niektorých investícií.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.6.2022 o 14:10 hod.

RNDr.

Anna Zemanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:25

Anna Zemanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Návrh zákona o turistických trasách je novým návrhom zákona a predkladáme ho ako skupina poslancov Anna Zemanová, Jaromír Šíbl, Tomáš Lehotský, Radovan Sloboda, Tomáš Šudík, Mária Šofranko a Ján Benčík.
Cieľom návrhu zákona je predovšetkým vytvoriť doposiaľ neexistujúci jednotný právny rámec pre problematiku turistických trás a turistického značenia, zaviesť jednotný turistický register a upraviť proces zápisu údajov do tohto registra, uľahčiť budovanie turistických trás vo verejnom záujme, stanoviť práva a povinnosti na úseku turistických trás a turistického značenia a za účelom ochrany turistického, turistických trás a turistického značenia upraviť priestupky a iné správne delikty na tomto úseku. Návrh zároveň obsahuje návrh niektorých zmien v už existujúcich právnych predpisoch.
Ďakujem pekne a taktiež sa potom hlásim do ústnej rozpravy.
Skryt prepis

15.6.2022 o 14:25 hod.

RNDr.

Anna Zemanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:25

Radovan Marcinčin
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené panie, pani poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, tlač 1064. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona v druhom čítaní výbory prerokovali do 9. septembra 2022 a gestorský výbor do 12. septembra 2022.
Ďakujem, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

15.6.2022 o 14:25 hod.

Mgr.

Radovan Marcinčin

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:25

Anna Zemanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážení kolegovia, turistika je najmasovejším športom na Slovensku. Realizuje sa asi na 14-tisíc kilometroch značených turistických trás, ktoré dnes, dodnes excelentným spôsobom udržiava Klub slovenských turistov, za čo im chcem veľmi pekne poďakovať a chcem im aj poďakovať za podporu tohto návrhu zákona, ktorý sme pripravovali v úzkej koordinácii s nimi.
Turistické značenie, ktoré máme na Slovensku, je spolu s veľmi podobným alebo rovnakým značením aj v Českej republike, a to z toho dôvodu, že naozaj má bohatú tradíciu. Hovoria, že 130 rokov už obdobným spôsobom sa realizuje značenie v našich horách alebo v našej krajine a je naozaj, tí, čo chodievate po turis..., tí, čo chodievate na turistiku aj v iných krajinách, tak iste ste si všimli, že je naozaj ojedinelé. Je to dôsledné značenie, ktoré minimalizuje šancu turistovi, ktorý ide bez sprievodcu, zablúdiť. Informácie na smerovníkoch, ktoré sa nachádzajú na, na tých smerovacích značkách, majú mnohokrát okrem vzdialenosti do nejakého, z miesta A do miesta B majú tam aj zhruba odhad časového presunu. Mnohokrát máme nadmorskú výšku a tieto značenia Klub slovenských turistov má aj cez rôzne digitálne aplikácie, ktoré si potom sťahujú rôzni provideri, naozaj sa nachádzajú aj na rôznych digitálnych aplikáciách.
Financovanie údržby týchto, tohto značenia v súčasnosti je cez, najmä cez dotácie z ministerstva školstva, ktoré cez svoje športové programy pomáha financovať údržbu tohto značenia tým, že aj Klub slovenských turistov má bohatú tradíciu, tak metodika značenia je tiež veľmi dobre obsiahnutá. Od senior značkárov sa vychovávajú aj junior značkári, ktorých, samozrejme, nie je dostatok, ale ja som presvedčená, že tak, ako som to počúvala pred dvadsiatimi rokmi, tak to isté aj teraz o dvadsať rokov počúvam. A verím, že o dvadsať rokov zase sa nájde generácia, ktorá sa turizmu, značeniu turistiky bude naďalej venovať.
Oni sa potom aj pýtajú aj na sociálnych sieťach, keď som informovala o tomto návrhu zákona, že a prečo ideme zasahovať do niečoho, čo je funkčné, keď to funguje, tak načo ideme do toho zasahovať? No je to dôležité z toho dôvodu, že ukázalo sa to aj, aj v súčasnosti, keď bola zavretá krajina pre iné aktivity, ako len vychádzok do prírody. Ľudia objavili prírodu a oceňujú, samozrejme, kvalitu turistického značenia. Menej už oceňujú kvalitu značenia náučných chodníkov, ktorá z tohto celého systému vypadla a menej už tiež oceňujú to, že napríklad taká vodná turistika, ktorá tiež má bohatú tradíciu na Slovensku, napríklad nemá absolútne žiadne dohodnuté značenie. Preto je, sme sa zhodli na tom, že je dôležité, aby sa zaviedla platná a účinná právna úprava, ktorá, ktorá bude ošetrovať problematiku ochrany turistického značenia, ale taktiež aj sankcií, ktoré by, ktoré je potrebné zaviesť v prípade, keď niekto turistické značenie, ktoré je značením vo verejnom záujme, tak ak ho niekto poškodzuje.
To, čo vlastne zavádzame, je aj turistický register. V svojom úvodnom slove som povedala síce, že Klub slovenských turistov vedie turistický register pre svoje potreby, evidencie aj vyúčtovania dotácie vo vzťahu k ministerstvu školstva, avšak stretávame, je potrebné tento register naozaj, aby bol, keďže to je činnosť vo verejnom záujme, aby takýto register bol vo vlastníctve a prevádzkoval ho štát pomocou organizácie, ktorá bude poverená na jeho prevádzkovanie a aby tento register bol takzvane povedané nakŕmený všetkými potrebnými podkladmi, aby sa zachovávala kontinuita najmä pri nových trasách, ktoré, ktoré ak by sa realizovali, tak aby dokumentácia povolenia, dohody, zmluvy a v neposlednom rade aj informácie z informačných panelov aby boli koncentrované na jednom mieste a aby v prípade zničenia nejakého aj informačného panelu, tá obsahová stránka sa nestratila, ale aby sa vedela nahradiť identickým alebo obdobným obsahom.
To, čo vlastne ešte bola ďalšia otázka, bola otázka toho uplatňovania verejného záujmu. Tu treba povedať, že už dnes je turizmus činnosť vo verejnom záujme, čiže nezavádzame nič nové. Turisti, človek v lese má právo chodiť aj mimo turistických, mimo turistického značenie okrem prípadov, ak to zákon, iný zákon neobmedzuje. Tým zákonom, ktorý to obmedzuje, je zákon o ochrane prírody a krajiny a aj v tomto duchu v podstate sa upravuje legislatíva ohľadom pohybu aj mimo značených turistických trás, ktorých dnes v súčasnosti je, je vlastne zakázaný.
Upravuje sa možnosť takzvaného prírodného turizmu, kde nie každý, nie každý je schopný alebo rád sa pohybuje sám. V podstate nebola iná možnosť mať sprievodcu v lese, hoci aj v druhom stupni. Nehovoríme len o sprievodcovaní v, na území, ktoré sú nejako exponované, kde ten exponovaný terén je upravený inými zákonmi, najmä v zákone o horskej záchrannej službe, kde sa hovorí o sprevádzaní tými horskými sprievodcami, ale aj v územiach, ktoré nemajú, ktoré sa nachádzajú mimo tých exponovaných trás, tak sa umožňuje, tento zákon umožňuje, aby boli ľudia doprevádzaní či sprievodcom prírodného turizmu alebo iným sprievodcom, pretože dnes v tých iných častiach, lokalitách to mohol vykonávať len pracovník štátnej ochrany prírody.
Zákon sme sa dohodli, že pôjde do predĺženého medzirezortného pripomienkového konania, čiže bude ho dávať ministerstvo školstva. Chcem ich požiadať, aby to bolo predložené v štandardných lehotách, nie v skrátených, ako sa zvyknú poslanecké návrhy. Takže chcem požiadať, aby minimálne na 21 dní bol v MPK-áčku, tak aby všetky otázky, ktoré sa natískajú rôznym subjektom k tomuto zákonu, aby mohli byť položené. Keď sme ich nestihli v rámci prípravy zákona, ktorá trvala asi trištvrte roka, ak sme ich nestihli zodpovedať alebo sme ich nezapracovali, tak aby sme vedeli, vedeli vysvetliť, tak aby v septembri sme naozaj návrh zákona mohli schváliť, a aby ministerstvo školstva mohlo začať pracovať na, na registri a aby turistické značenie bolo chránené.
Chcem ešte sa poďakovať kolegovi Jankovi Benčíkovi za vtipný, za vtipný preklep, ktorý sa dostal do prílohy tohto zákona, kde vlastne príloha zákona vlastne znázorňuje turistické značenie, ktoré dnes je, je len v norme, v štátnej norme, ale ktorá nie je záväzná. Tým, že vlastne ten vizuál turistických značiek prekladáme ako do prílohy zákona, tak vlastne to tá forma toho turistického značenia bude tým pádom daná zákonom. No a mám tam taký vtipný preklep, tam máme, že ´zákaz plavky´ (povedané so smiechom), namiesto ´zákaz plavby´. Takže toto bude možno bonmot tohto, tohto zákona, ale, samozrejme, to je preklep, ktorý sa musíme dohodnúť tu s parlamentnou legislatívou, či sa to musí upravovať pozmeňovacím návrhom, alebo sa to len opraví v rámci nejakej jazykovej korektúry. Ale každopádne ďakujem za toto milé upozornenie.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.6.2022 o 14:25 hod.

RNDr.

Anna Zemanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:40

Ján Benčík
Skontrolovaný text
Ach, takto mi pokaziť radosť. A ja som si myslel, že to nie je preklep, ale že sa týmto hlásime k tomu v Nemecku rozšírenej kultúre ´frei körper kultur´ (povedané so smiechom).
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.6.2022 o 14:40 hod.

Ján Benčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:40

Jaroslav Karahuta
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, predkladám návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 338/2000 o vnútrozemskej plavbe.
Novelou zákona sa sleduje zníženie administratívnej náročnosti pri registrácii malých plavidiel s vlastným strojovým pohonom v nadväznosti na vedecko-technický pokrok v oblasti vývoja lodných motorov a ich výkonu, a to zvýšenie hranice výkonu vlastného strojového zariadenia na registráciu malého plavidla a cieľom je odbremeniť prevádzkovateľov malých plavidiel s vlastným strojovým pohonom od povinnosti registrovať malé plavidlo s výkonom pohonného strojového zariadenia väčším ako 4 kW a posunúť hranicu registrácie na výkon pohonného strojového zariadenia väčší ako 11 kW.
Táto zmena nebude mať vplyv na bezpečnosť prevádzky malých plavidiel. Povinnosť byť držiteľom preukazu odbornej spôsobilosti vodcu malého plavidla pri vedení malého plavidla ostáva v zákone zachovaná. Aj pri výkone pohonného strojového zariadenia väčšom ako 4 kW.
Približujeme sa k tým podmienkam v registrácii malých plavidiel v Maďarsku, kde registrácii podliehajú malé plavidlá s výkonom pohonu nad 14,7 kW. V Českej republike je na nesledované vodné cesty a v Baťovom kanáli možno viesť plavidlo aj bez preukazu odbornej spôsobilosti vodcu malého plavidla. Baťov kanál je nesledovanou vodnou cestou aj na území Slovenskej republiky. Na tomto úseku však platí povinnosť byť držiteľom preukazu odbornej spôsobilosti vodcu malého plavidla aj pre plavidlá registrované v Českej republike, čo spôsobuje prekážku v rozvíjaní cestovného ruchu medzi oboma susediacimi krajinami.
Prijatím tohto návrhu zákona sa zosúladia podmienky prevádzky malého plavidla na nesledovaných vodných cestách medzi Českou republikou a Slovenskou republikou. Návrh zákona je v súlade s ústavou a ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.6.2022 o 14:40 hod.

MVDr.

Jaroslav Karahuta

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:40

Peter Vons
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený kolega, kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jaroslava Karahutu, Jozefa Lukáča, Evy Hudecovej a Miroslava Žiaka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 1062.
V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh, aby návrh zákona prerokovali výbory: ústavnoprávny výbor, výbor národnej republiky pre hospodárske záležitosti (Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti, pozn. red.). Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 9. septembra 2022 a v gestorskom výbore do 12. septembra 2022.
Ďakujem, skončil som, pán predsedajúci. Prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.6.2022 o 14:40 hod.

PaedDr.

Peter Vons

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:40

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, ďakujem pekne za slovo.
Milé kolegyne, vážení kolegovia, predmetom môjho poslaneckého návrhu je opätovné zavedenie jednorazového zvýšenia prídavku na dieťa, ktoré pri jeho zavedení od roku 2019 dostalo taký logický názov: ´Sto eur na školské potreby pre prvákov pri nástupe do školy´. Tak ako bolo naším cieľom pred tými tromi rokmi, to znamená pri vzniku, jednorazové zvýšenie tejto sumy prídavku na dieťa za príslušný kalendárny mesiac, kedy nastupujú deti do školy, bolo cieľom aspoň čiastočne kompenzovať finančné náklady, ktoré súvisia s nástupom dieťaťa do prvého ročníka základnej školy.
Napriek tomu, že tento parlament v minulom mesiaci schválil tzv. inflačný balík pomoci rodinám a deťom, ktorý obsahuje aj nejaké to postupné zvýšenie pravidelných mesačných prídavkov na dieťa, v lete 2022, ale hlavne následne od 1. 1. 2023 som jednoznačne toho názoru, že tie problémy a tie viac náklady, ktoré s týmto súvisia, naďalej ostávajú a zvlášť v tejto sociálnoekonomickej situácii sú ďaleko-ďaleko, by som povedal, aktuálnejšie.
Preto si dovolím vás požiadať o podporu tohto návrhu zákona, za čo vopred ďakujem a, pán predsedajúci, hlásim sa prvý potom do rozpravy.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.6.2022 o 14:40 hod.

JUDr.

Ján Richter

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:40

Milan Mazurek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, pani poslankyne, páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol výborom určený za spravodajcu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 1057. Predkladám informáciu k predbežnému návrhu, k predloženému návrhu zákona. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky.
V zmysle oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 1098 z 30. mája 2022 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 9. septembra 2022 a v gestorskom výbore do 12. septembra 2022.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.6.2022 o 14:40 hod.

Bc.

Milan Mazurek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:55

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Milé dámy, vážení páni, kolegyne, kolegovia, možno aj na základe tej trojročnej praxe, ktorú som aj vo svojom úvodnom vystúpení zadefinoval, vyslovujem stále presvedčenie, že tento prídavok má svoje plné opodstatnenie aj v tom ďalšom období. Tá prax tých troch rokov ukázala, že aj na základe vyjadrenia rodičov, a treba povedať, že aj odborníkov, ktorí sa venujú tej školskej problematike, aj na základe realizovaných prieskumov, ktoré dokonca za týmto účelom sa robili, že rodiny nemajú problém len s vykrytím nákladov na, ja neviem, školskú tašku, peračník a, neviem, ďalšie školské pomôcky pre prvákov, ale istou súčasťou toho, čo je potrebné, aby zabezpečili, sú napríklad aj nejaké poplatky, ktoré s tým súvisia, triedny fond, celkom iste prezuvky žiakov do školy, nehovoriac o tom, že sú potrebné aj prezuvky na telesnú výchovu, možno letné, zimné oblečenie, ktoré s tým súvisí, skrátka tých viac nákladov súvisiacich s nástupom dieťaťa do prvého ročníka školy je celkom iste viac a celkom iste aj bude, nehovoriac o tom, že to, čo možno vlani dokázali kúpiť za istý peniaz, dnes bude o desať, možno niekde aj o 20 % drahšie vzhľadom na vývoj cien, ktoré na našom trhu jednoducho máme. No a týmto príspevkom aspoň čiastočne sa kompenzujú tie náklady pre rodiny, pretože treba si uvedomiť jednu vec, že je až 30 % rodín, ktoré sú pod hranicou chudoby.
Som presvedčený, že títo veľmi potrebujú takúto pomoc, aby dokázali, by som povedal, solídne pripraviť aj to dieťa, aby sa necítilo byť nejaké menejcenné medzi tými svojimi spolužiakmi pri nástupe, nástupe do tej školy.
Suma prídavku na tento rok predstavuje 106,33, pretože podlieha pravidelnej valorizácii, čo je celkom prirodzené. No a my navrhujeme, resp. navrhujem, aby sme pokračovali v tomto, pretože ten zákon, ktorý bol prijatý pred tým mesiacom ohľadom kompenzácií súvisiacich s rastom cien energií a tovarov a ďalších náležitostí, zrušil toto, by som povedal, oprávnenie. A treba povedať jednu vec. Keď som mal možnosť hovoriť s viacerými kolegami či už z koaličného, alebo aj z opozičného tábora, viacerí o tom nemali ani šajnu. Je mi jasné, že s takýmito zrušeniami, nepopulárnymi, sa málokto pochváli, keď predkladá takýto návrh zákona, ale treba povedať jednu vec, tie skúsenosti sú o tom, že to každý rok oslovuje 60-tisíc detí, resp. ich rodičov.
To nie je zanedbateľná suma. To je veľmi veľká suma proste počtu, ktorá s týmto jednoducho súvisí, a preto som osobne presvedčený, že tu treba hrať s otvorenými kartami, tu netreba schovávať aj takéto veci, skôr naopak, ak tu vznikla, aspoň sa tak definuje, minulý mesiac nejaká prorodinná koalícia, no teraz by som očakával, že sa prejaví, lebo možno tak trochu bola podvedená aj ona, pretože nikto v tejto sále nepočul, že ten zákon tento prídavok jednoducho ruší. Predstavuje to čiastku na tých 60-tisíc detí, preto aj ten pomer sa pohybuje medzi 55 - 60-tisíc každý rok, asi 6,4 milióna nákladov s tým súvisiacimi. Ja si myslím, že to nie je taká čiastka, ktorá by bola problémová, ale opakujem ešte raz, veľmi pozitívne ovplyvňuje až 60-tisíc detí, resp. rodín a preto, preto si myslím, že je dôležité, aby tento prídavok bol opätovne, resp. príspevok bol opätovne schválený a aby sa v ňom ďalej pokračovalo, pretože po prvé, má opodstatnenie, pomáha ľuďom, neboli s tým žiadne problémy.
Z toho, čo som si mal možnosť niektoré veci preveriť, nebolo potrebného ani osobného príjemcu. Viete, nie každý rodič je rovnako zodpovedný a sú niektoré príspevky, ktoré idú cez starostu alebo iným spôsobom, aby sa dostali a naplnili ten účel, pre ktorý je v tomto prípade. Chvalabohu, som nezistil absolútne žiadne problémy, že by rodičia prepili ten prídavok a išlo to úplne iným účelom, ako sa pôvodne, pôvodne predpokladalo.
Preto si dovolím požiadať o podporu tohto návrhu. Možnože je aktuálne sa vrátiť aj tie tri roky dozadu, pretože vtedy ten návrh získal podporu 121 poslancov a mimovládnych poslancov vtedajšej koalície našej. Kompletne podporil tento návrh aj poslanecký klub SME RODINA, poslanecký klub OĽANO, no a poslanecký klub Ľudová strana Naše Slovensko, vtedy ešte kompletný. Očakávam, že tieto poslanecké kluby by mali toto hlasovanie zopakovať, pretože ešte raz hovorím, sú naďalej dôvody na to, aby sa kompenzovali tie náklady rodičom, viac náklady, ktoré súvisia s tým, že ich dieťa nastupuje do prvého ročníka základnej školy.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.6.2022 o 14:55 hod.

JUDr.

Ján Richter

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video