6. schôdza

20.4.2020 - 30.4.2020
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

28.4.2020 o 16:20 hod.

PaedDr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 16:09

Richard Takáč

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:16

Ján Ferenčák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán podpredseda. Tak chcem vyzdvihnúť kolegu, že sa odborne na to pozrel a jeho pripomienky venoval práve programového vyhláseniu s tým, že naozaj je tam všetko a nič konkrétne, ale skôr ja sa chcem tak prihovoriť kolegom alebo na zváženie, pretože sme boli svedkom, že asi piati rečníci tu neboli prítomní a im prepadlo poradie, či nemá zmysel do budúcna, viem, že to rokovací poriadok nepripúšťa, ale kto má eminentný záujem vystúpiť, tak by v tejto rokovacej sále mal byť. A kto nemá, jednoducho možno z vypočítavosti tu nie je a potom sa dostáva na koniec, že či by vôbec, resp. toto vystúpenie by malo byť zrušené, ale skôr to je do budúcna na zmenu rokovacieho poriadku, lebo kto chce vystúpiť, má sedieť v tejto sále, a keď tu v tejto sále nie je, vtedy by mal úplne stratiť slovo a možnosť vystúpiť.
To je skôr taká faktická moja, pretože sa to predlžuje. A takto jednoducho stále dookola.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.4.2020 o 16:16 hod.

PhDr. Mgr. MBA

Ján Ferenčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:17

Jarmila Halgašová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja len v krátkosti budem reagovať za, na pána poslanca, zrejme nečítal programové vyhlásenie vlád, predchádzajúcich vlád, pretože, ktoré pripravovali rovnako aj strana SMER, SMER - SD, a tam neboli naozaj žiadne konkrétne ciele, o číslach ani nehovorím. Takže neviem, skúste si prečítať ešte raz toto programové vyhlásenie vlády a porovnať s predchádzajúcimi roky a roky dozadu a možno si skúste aj pozrieť súvisiacu problematiku, o ktorej sa tam hovorí, pretože by ste sa teraz nepýtali na otázky, ktoré ste sa pýtali.
Potravinová sebestačnosť, priame platby, II. pilier. Tak pán minister Jahnátek presunul finančné prostriedky v objeme až 17 % do prvých, do I. piliera a všetky Roškové sa tešili, pretože nemuseli robiť nič, stačilo siať kukuricu, repku a tak ďalej, a dostali peniaze. Nohy mohli mať vyložené, čiže práve tú potravinovú sebestačnosť chceme napríklad dosiahnuť tak, že budeme peniaze dávať viacej na podporu produkcie, na špecializovaná rastlinnú výživu, na, na špecializovaná rastlinnú produkciu, na živočíšnu produkciu. Budeme podporovať potravinársky priemysel a spracovanie produktov, tak preto sa pozrite na zahraničné saldo, ak sa šplhá k 2 mld. eur. Čiže toto všetko, tieto všetky opatrenia, ktoré ste tam čítali, a vrátane legislatívy, že ju zosúladíme, že odstránime zbytočnú byrokraciu, budú slúžiť na to, aby bolo na našich pultoch viac slovenských potravín ako doteraz. 800 kamiónov denne chodí momentálne na Slovensko s potravinami, aby sme sa dokázali uživiť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.4.2020 o 16:17 hod.

Ing.

Jarmila Halgašová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:20

Richard Takáč
Skontrolovaný text
Ďakujem vám pekne. Ja len v krátkosti. Pevne verím, že sebestačnosť na Slovensku porastie a ja ako člen výboru budem robiť všetko preto, aby sme sa posunuli ďalej. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.4.2020 o 16:20 hod.

Ing.

Richard Takáč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:20

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážené kolegyne, kolegovia, páni ministri, dovoľte, aby som sa vyjadril aj ja k programovému vyhláseniu vlády. Z obsahu programového vyhlásenia vlády nie je často jasné, ako a kedy nastane naplnenie jednotlivých sľubov a či vôbec nastane. Je to také všeobecné. Programové vyhlásenie vlády je mätúce a zavádzajúce. Veľa z bodov programového vyhlásenia vlády je písaná veľmi všeobecne. Nie sú jasne definované kroky plnenia. Často si protirečia, sú neúplné a v niektorých prípadoch zámerne vynechávajú konkrétne dôležité subjekty.
Začal by som kapitolou zodpovedná ochrana životného prostredia. Máme tu obidvoch pánov ministrov, tak som rád.
Na strane 94 sa píše v programovom vyhlásení vlády: „Vláda Slovenskej republiky sa bude venovať identifikácii bilancií čistého bohatstva Slovenskej republiky, tak aby bolo započítané aj prírodné bohatstvo.“ Chcem sa opýtať pána ministra, prečo medzi uvedené prírodné bohatstvo, ako je voda, lesy, nerastné suroviny, nie je zaradená aj zver. Či zver nie je naša prírod..., nie je naším prírodným bohatstvom, pán minister? To mi tam ako poľovníkovi a ochrancovi životného prostredia chýba. (Reakcia z pléna.) Bohužiaľ, je to skombinované u mňa. Poľovník ešte neznamená, že je vrah alebo že sa o zver nestará, pani kolegyňa, môžme sa o tom potom porozprávať.
Ďalej sa tu píše na strane 97: „Voda je prírodným bohatstvom Slovenskej republiky a zároveň aj strategickou surovinou.“ No v programovom vyhlásení vlády nie je ani zmienka, že vláda bude v záujme ochrany pitnej vody ako prírodného bohatstva podporovať projekty, ktoré znižujú spotrebu pitnej vody a zavedú využívanie úžitkovej vody v domácnostiach a hlavne v podnikoch.
Na strane 98: „Štátne podniky v rezorte životného prostredia budú“ zreorganizovacie..., „zreorganizované za cieľom zvýšiť efektivitu.“ Opýtam sa, čoho efektivitu? V hospodárení, v nakladaní s verejnými zdrojmi, v riadení alebo v čom? Pod efektivitou si viem predstaviť aj iné veci ako ochrana životného prostredia. Preto by som rád vedel, čoho efektivitu.
V kapitole zvýšenie potravinovej sebestačnosti obyvateľov s dôrazom na zodpovedné hospodárenie s pôdou a s lesmi na strane 101 sa píše v programovom vyhlásení vlády, citujem: „Vyplácanie podpôr vláda Slovenskej republiky podmieni preukázaním právneho titulu k pôde, zavedie zastropovanie priamych platieb a redistribuje platbu tak, aby výrazne podporila malých, mladých, rodinných a začínajúcich poľnohospodárov.“ Čo je veľmi správne a vítame to. To bol aj jeden z našich alebo jedna z našich priorít, podpora malých, stredných a začínajúcich poľnohospodárov. Ale programové vyhlásenie vlády deklaruje zvýšenie potravinovej sebestačnosti, potravinárskej výroby Slovenskej republiky, pričom zastropovanie stredných a veľkých podnikov sa môže dosiahnuť presne opačný efekt. Stredné a veľké slovenské poľnohospodárske podniky vyrábajú približne 90 % potravín a zamestnávajú niekoľko desiatok tisíc zamestnancov. Pýtam sa, nie je zastropovanie priamych platieb reštriktívne opatrenie, ktoré bude mať za následok zníženie potravinovej sebestačnosti a zvýšenie nezamestnanosti na vidieku? Hlavne keď teraz vieme v čase krízy a každý hovoríme, že mali by sme byť potravinovo sebestační.
Na strane 102 v tej istej kapitole sa píše: „zriadi systém riadenia rizík v poľnohospodárstve a rizikový fond pre ťažko poistiteľné riziká a to sú škody spôsobené klimatickými zmenami, ako aj škody spôsobené zverou.“ Takisto mi tu chýba ako ochrancovi aj škody na zveri. Škody na zveri sa nebudú uhrádzať? Ja si myslím, že aj zver si musíme chrániť.
Na strane 102 tej istej kapitoly: „Podporíme obnovu a zachovanie tradičných systémov hospodárenia na lazoch, kopaniciach, v štáloch, podporí sa rozvoj agroturistiky, rybárstva a zároveň podporíme zachovanie pôvodného slovenského genofondu v poľnohospodárskej výrobe.“ S tým sa nedá nesúhlasiť, ale nie je tu spomenutá podpora poľovníctva ako neodmysliteľnej súčasti života na vidieku, pričom poľovníctvo na Slovensku je v súčasnosti už viac ako 100 rokov. A je neodmysliteľnou súčasťou na vidieku poľovníctvo. Takže toto mi tu veľmi chýba.
Na strane 103, tá istá kapitola: „Vytvoríme manažérsku skupinu na transfer vedomostí a technológií v poľnohospodárskom, v potravinárskom priemysle, na podporu inovácií v poľnohospodárstve a v potravinárstve. Národné poľnohospodárske a potravinárske centrum a národné lesnícke centrum zreformujeme a obnovíme.“ Pýtam sa, prečo nie manažérsku skupinu aj pre lesníkov a v lesníctve, keď sa chystáme zreformovať Národné lesnícke centrum. Chceme ho len zreformovať a tam už tá skupina expertná neni treba?
Na strane 104, tá istá kapitola: prebudovanie na PBHL, skratka: prírode blízke hospodárenie lesov. Účinne podporíme ekologické funkcie lesov. Moja poznámka k tomu odseku je, podiel kvalitných sortimentov sa riadi trhom, na jednej strane chcete zvyšovať podiel kvalitných sortimentov, ale pokiaľ subjekty, ktoré obhospodarujú les, vedia za vyššiu cenu predať menej kvalitné sortimenty ako kvalitné, tak ich predajú, samozrejme, tak ich predajú, samozrejme, z vyšším ziskom, aby splnili vaše navýšenie kvalitatívnych sortimentov v úvodzovkách. Tak to na papieri vykážu.
Kvalitné normy sortimentov zriaďujú drevo podľa kritérií, pričom tieto kritériá sú len odporúčajúce. Právne záväznými sa stanú až vtedy, ak sa na tom v zmluvné strany dohodnú, resp. si zmluvné strany dohodnú vlastné kritériá, ktoré požadujú. Dovtedy to má len odporúčací charakter.
Na tej istej strane ďalej: „Na podporu PBHL a ekologických funkcií ustanovíme štátny lesnícky ekofond a pripravíme rámec pre vznik pilotných trhov s vybranými ekosystémovými službami lesov.“ Chcel by som sa opýtať, akou metodikou majú byť ohodnotené jednotlivé ekosystémové služby lesov? Vyriešením tohto probum..., vyriešenie tohto problému, vyriešenie tohto problému nie je jednoduché nikde vo svete, ani nikde vo svete nie je dokonale vyriešené, pričom problémom nie sú služby, ako je funkcia lesov, ktoré sa dajú vypočítať, napr. viazaním uhlíka, ale problémom je oceniť mimoprodukčných funkcií, napr. kultúrnej. Ako chceme vypočítať toto? Ešte sa to vo svete nikomu poriadne nepodarilo.
Na tej istej strane, to budem citovať: „Dlhodobý spor lesníkov s ochranármi vyriešime v prospech lesa.“ To by bolo veľmi dobré. „Všetky sporné otázky sa budú posudzovať spoločnými expertnými skupinami lesníkov, ochranárov, krajinárov i ekonómov. Majitelia súkromných lesov budú“ z majet..., „za majetkovú ujmu riadne a včas odškodnení.“ Expertné skupiny zložené z lesníkov, ochranárov, krajinárov. Podľa mňa by mali byť rozšírené aj o poľovníkov a poľnohospodárov, prípadne o zástupcoch a majiteľov pozemkov, pretože zver migruje a spôsobuje škodu aj v iných častiach krajiny, ako je les. Alebo si myslíme, že zver ostane v lese a nepôjde na polia a nebude spôsobovať škodu tam? Toto mi tu chýba.
Na strane 105: „Zásadným spôsobom zmeníme užívanie poľovných revírov.“ Akým spôsobom? Chýba mi tu definovanie. „Zásadným spôsobom zmeníme užívanie poľovných revírov tak, aby bolo v súlade so schválenou koncepciou poľovníctva.“ To by dávalo význam, lebo máme súčasnú schválenú koncepciu poľovníctva.
Ešte by som upozornil, že lesná zver nerobí škody len na lesných porastoch, ale aj na poľnohospodárskych pozemkoch a vodných plochách. Ako sa plánuje znižovanie týchto škôd, prípade ich náhrada, sa tu vôbec nepíše.
Všetky opatrenia, čo sa týkajú lesníctva, ktoré sa navrhujú v programovom vyhlásení vlády, hrubým odhadom budú stáť okolo 100 mil. euro ročne.
Ja sa pýtam, z akých zdrojov ich chcete financovať, pán minister.
Až som skončil.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.4.2020 o 16:20 hod.

PaedDr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:30

Juraj Gyimesi
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán poslanec, ja som si nemyslel, že s vami budem niekedy súhlasiť, ale je to tak. Tiež ako vášnivý poľovník sa stotožňujem s názorom, že zákon o poľovníctve bude treba reformovať, to, že bude treba venovať zvýšenú ochranu aj zveri, ale aj bude treba venovať aj zvýšenú ochranu škodám spôsobených zverou poľnohospodárom. V tomto máte pravdu. A kolegom, ktorí tomu neveria, je to skutočne tak, že poľovník zároveň môže byť aj ochranár, dokonca sa, sa to aj vyžaduje.
Ja verím pánovi ministrovi, že všetky tieto otázky, ktoré ste mu adresovali, že zvládne a že v tomto volebnom období pripraví také návrhy, ktoré budú plne v súlade s programovým vyhlásením vlády a s našimi predstavami.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.4.2020 o 16:30 hod.

PhDr.

Juraj Gyimesi

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:31

Peter Pčolinský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Pán Suja, ja som nevedel, že ste odborník na pôdohospodárstvo a životné prostredie, klobúk dole. Tak vám prečítam z programu ĽSNS k tejto téme.
Prečítam vám, de facto vám prečítam celý program ĽSNS k téme pôdohospodárstvo a životné prostredie, hej: „Zabránime cudzincom skupovať slovenskú pôdu a zvýšime dotácie pre poľnohospodárov. Odstránime zvýhodňovanie zahraničných podnikateľov pred slovenskými a postupným znižovaním úplne zrušíme DPH. Zvýšime ochranu prírody a zastavíme drancovanie lesov.“ Bodka. To je celý program ĽSNS k tejto téme.
Ja som veľmi milo prekvapený, že vy ste expertom strany pravdepodobne, lebo ste tak zápalisto hovorili na tieto otázky, a pevne som presvedčený, že na konci tohto volebného obdobia, keď budú ďalšie voľby, tak program ĽSNS nebude mať štyri vety k tejto téme, ale aspoň 400 strán, lebo vzhľadom na to, čo ste tu hovorili. Ja teraz nehodnotím, či ste hovorili dobre, alebo zle, ja len konštatujem, že ĽSNS sa tejto téme absolútne nevenovala nikdy, a je dobre, že ste tu, človek, ktorý tomu rozumie, ktorý prinás..., prinesie riešenia, ja sa veľmi teším na to množstvo legislatívnych návrhov v tejto oblasti, ktoré donesiete, a budeme môcť o nich vecne a odborne diskutovať.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.4.2020 o 16:31 hod.

Mgr.

Peter Pčolinský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:33

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán podpredseda. Ja len v krátkosti, to pán poslanec Suja rozprával o tom, že k programovému vyhláseniu vlády nie sú konkrétne termíny na splnenie tých konkrétnych návrhov, ktoré sú tam uvedené.
Ja chcem len na margo toho povedať, že na to sú štyri roky, aby vláda mala možnosť splniť všetko, čo je uvedené v programovom vyhlásení vlády.
A hovoril ste aj o tom, že chýbajú prvky v poľnohospodárstve, potravinárstve, resp. v tomto segmente priemyslu, ste poslanec Národnej rady, kľudne využite svoju zákonodarnú iniciatívu a môžete predkladať štyri roky návrhy zákonov. Každá iniciatíva sa víta.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.4.2020 o 16:33 hod.

JUDr. Bc. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:34

Jozef Habánik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda. Ja by som upozornil na to, že vláda v programovom vyhlásení na str. 75 uvádza, že všetky financie a kompetencie na vedu a výskum plánuje zjednotiť pod jeden rezort. Vycítil som z vystúpenia pána poslanca, ktorý citoval strany 93 až 95, že pri Národnom lesníckom centre a iných organizáciách spadajúcich buď pod rezort pôdohospodárstva, alebo rezort životného prostredia sa plánuje inak.
Považujem za potrebné toto v programovom vyhlásení vlády ujednotiť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.4.2020 o 16:34 hod.

doc. Ing. PhD.

Jozef Habánik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:34

Filip Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Miro, vo svojom príspevku si sa dotkol aj majetkovej ujmy, alebo teda nejakej formy odškodnenia vlastníkov za obmedzenie teda možnosti hospodárenia na svojich pozemkov.
Ja len chcem povedať, že v podstate nejaký ten inštitút už odškodnenia existuje už aj dneska, hej, to nie je nejaké nóvum, ktoré, ktoré súčasná vláda teraz objavila, a že super, ideme odškodňovať, ideme platiť, ideme tu, ideme tu uviesť niečo, nejaké zámeny pozemkov zo strany štátu a tak ďalej. Len vieme, že dodnes to v podstate nefunguje, tak ako by to malo, a keby sme si zrátali v podstate všetky stupne ochrany prírody, ktoré teda existujú na Slovensku, všetky nie teda stupne, ale všetky formy, tak by sme dosiahli vysoké percento, keby toto všetko by sme mali odškodňovať, alebo teda platiť nejakú majetkovú ujmu, tak si dovolím tvrdiť, že sa nedoplatíme. A teda to som naozaj zvedavý aj do budúcna, že, že ako to ministerstvá teda aj životného prostredia, aj pôdohospodárstva nastavia, pretože dnes vieme, že tých peňazí doteraz bolo vyčleňované málo. A napríklad to, čo bolo aj vyčlenené na rok 2020, tak vieme, že už v mesiaci apríl 2020 tie finančné prostriedky boli minuté, takže na toto som zvedavý nielen ja, ale aj tí vlastníci, vlastníci pozemkov, vlastníci lesov, a v podstate oni sa tešia na to, tešia sa na to odškodňovanie, že v podstate tak, kde sú obmedzení, oni nebudú musieť robiť nič, alebo teda budú robiť obmedzene, ale peniaze aj tak dostanú, hej. Čiže tomu sú otvorení, len v podstate doteraz, doteraz to nefungovalo a ja mám obavu aj do budúcna, že ako to vôbec fungovať bude a skadiaľ teda zoberiete tie finančné prostriedky.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.4.2020 o 16:34 hod.

Ing. et Ing.

Filip Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video