Ďakujem pekne. Vážené dámy a páni, dovoľte mi aby som sa bez akýchkoľvek emócií vyjadril v mene poslaneckého klubu strana SMER -Slovenská sociálna demokracia k návrhu uznesenia Národnej rady o skrátení volebného obdobia Národnej rady Slovenskej republiky. Nachádzame na určitom míľniku slovenských ústavných dejín, pretože až do dnešného dňa bolo praxou v Národnej rade skracovať volebné obdobie prijatím ústavného zákona a nikdy to nebolo predmetom žiadnych sporov.
Nie som príliš nadšený tým, ale pamätám si vzniku samostatnej Slovenskej republiky všetky situácie kedy sme v parlamente skratovali volebné obdobia. Prvýkrát sme to zažili v roku 1994 po tom čo Národná rada odvolala vládu pána Mečiara. Došlo k dohode a o niekoľko mesiacov sa konali predčasné parlamentné voľby práve na základe ústavného zákona. Potom to bolo skrátenie volebného obdobia takzvanej "druhej Dzurindovej vlády" a potom tretíkrát sme boli toho svedkami v roku 2011 keď Národná rada vyslovila nedôveru vláde pani Radičovej.
Nikdy s týmto nebol žiadny problém. A vychádzali sme zo základnej ústavnoprávnej premisy, že Ústavu Slovenskej republiky môžeme meniť prijatím ústavného zákona. Prišlo však obdobie pre demokraciu nie príliš priaznivé rok 2021, kedy sme po nezvládnutej pandémii požiadali slovenskú verejnosť o realizáciu petičnej akcie, ktorá skončila obrovským úspechom keď ju podpísalo viac ako 600 tis. ľudí. Títo ľudia požiadali prezidentku Slovenskej republiky o vyhlásenie referenda v ktorom by sa rozhodlo o skrátení volebného obdobia Národnej rady.
Opäť žiadne nóvum. Tak ako sme skracovali ústavným zákonom volebné obdobia, tak dovtedy prebehli dve referendá ktoré síce neboli úspešné z pohľadu účasti verejnosti, ale boli legitímne nikto ich nespochybňoval. A ľudia v určitom počte hlasov vyjadrili súhlas tým, že áno, sme za skrátenie volebného obdobia Národnej rady. Bolo to tak preto, dámy a páni, že sa plne rešpektoval čl. II Ústavy Slovenskej republiky, ktorý hovorí, že suverénom v štátnej moci je ľud. Pán predkladateľ, rešpektujem vaše postoje a názory, že si neželáte aby sme hovorili o tom čo sa udialo pred niekoľkými hodinami v Národnej rade. A rovnako si nemyslím pán predseda Národnej rady, že je vhodné používať pri príhode, kedy si zlikvidovali referendum slovo, že sa ideme vykecávať o nejakom referende.
Chcel by som veľmi jasne zopakovať, že ústavná prax skracovania volebného obdobia referendami alebo ústavnými zákonmi bola zabehnutá bezproblémová až prišiel okamih pravdy, kedy bolo priam evidentné, že referendum o skrátení volebného obdobia môže byť v roku 2021 a tretíkrát úspešné. A vtedy, ako obyčajne, zabrala pani prezidenta podala nezmyselný návrh na Ústavný súd Slovenskej republiky a výsledkom je, že Ústavný súd nám prikázal musíte to dať do ústavy, ak si chcete skracovať volebné obdobie či už formou nepriamej alebo priamej demokracie. Čakali sme od roku 2021 či k takejto zmeny ústavy dôjde. A som presvedčený, že keby 15. decembra 2022 vláda nepadla, tak nikto nepristúpi k zmene Ústavy Slovenskej republiky, nikto a pôjdeme do ďalších riadnych parlamentných volieb vo februári 2024 s tým, že nebude zabezpečená možnosť organizovanie skracovania volebného obdobia. Preto významným míľnikom bol 15. december 2022, kedy Národná rada Slovenskej republiky vyslovila nedôveru vláde a bolo potrebné, keďže asi iné riešenie ako predčasné voľbe nemáme, zabezpečiť potrebnú úpravu.
Dámy a páni, chcem vám vo vládnej koalícii v mene všetkých občanov Slovenskej republiky poďakovať a zablahoželať vám k tomu, že ste ich obrali o významné ústavné právo. Ak máme v ústave napísané, že suverénnom štátnej moci je ľud a že štátnu moc vykonávajú ľudia buď priamo alebo prostredníctvom volených zástupcov, tak vaše rozhodnutie, že ste im zobrali právo priamo rozhodovať o najzákladnejšej svätej veci či bude alebo nebude pokračovať Národná rada a vláda, je tým najhorším pošliapaním základných ústavných politických práv občanov Slovenskej republiky. A musím byť ambíciou každej jednej vlády, ktorá príde po nasledujúcich parlamentných voľbách, aby učinila opravu a aby sme vrátili občanom do Ústavy Slovenskej republiky to čo im patrí, právo priamo v referende rozhodovať, ak sú nespokojní o tom, či chcú aby vláda a Národná rada pokračovala.
Je to krok nevídaný a je to krok, ktorý potvrdzuje ako sa neuveriteľne bojíte tej demokracie. Máte veľa rečí o demokracii, plné ústa, ale keď dôjde na skutky, tak zisťujeme že robíte kroky ktoré sú od demokracie ďaleko, ďaleko vzdialené. Prekvapuje nás, dámy a páni, alebo neprekvapuje, akú súčinnosť máte s pani prezidentkou pani Zuzanou Čaputovou.
Všetci si pamätáme, že po páde vlády 15. decembra prezidentka jasne vyhlásila, že si želá aby potrebná ústavná zmena nastala do 31. januára 2023 a rovnako aby do tohto dátumu bolo rozhodnuté o predčasných parlamentných voľbách, ktoré sa majú podľa nej konať najneskôr 30. júna. Ak sa tak nestane, jasne povedala, že využije svoje oprávnenie ktoré má v ústave a že pristúpi k menovaniu úradníckej vlády. Slovenská verejnosť nemá dostatok informácií o týchto ústavných procesoch. Ale je pravda, že vláda ktorú dnes na Slovensku máme je v demisii. Premiér je odvolaný, odvolaný sú členovia vlády. Prezidentka môže v ktoromkoľvek okamihu stiahnuť po komkoľvek na Slovensku a vymenovať ho za predsedu vlády. Tento ktokoľvek bez akéhokoľvek politického krytia príde za pani prezidentkou a prinesie jej zoznam ministrov, ktorých potom prezidentka vymenuje ako členov úradníckej vlády. Táto vláda má jedinú povinnosť predstúpiť do 30 dní s programovým vyhlásením vlády o ktorom bude rozhodovať Národná rada. Áno, dá sa predpokladať, že takáto úradnícka vláda by asi ťažko získavala podporu v Národnej rade.
Ale to by nebránilo pani prezidentke pokračovať v opakovaných krokoch. Dokonca si myslím, že ústava predpokladá aj situáciu, že vláda ktorá by nezískala podporu v Národnej rade by ešte pokračovala ďalej.
Pani prezidentka však z dôvodov o ktorých budeme ešte veľa hovoriť aj v nasledujúcich dňoch a týždňoch sa rozhodla, že svoj sľub ktorý dala slovenskej verejnosti poruší. V podstate sa postavila na vašu stranu, na stranu klamárov, keď povedala, že ona spokojná keď to bude aj 30. septembra a nebude to 30. júna. Nehovoriac o tom, že je pripravená robiť aj ďalšie kroky o ktorých budem ja v tomto vystúpení ešte hovoriť a ktoré sa týkajú kriminalizácie opozície.
Takže poďme, dámy a páni, veľmi jasne k tomu čo ste predložili a dovoľte mi postaviť k návrhu uznesenia niekoľko základných otázok. Navrhujete po tom čo vláda, vaša vláda, bola kvôli neschopnosti odvolaná 15. decembra, aby ste nerušene mohli vládnuť až do 30. septembra 2023. Dokonca navrhujete, aby to bolo pravdepodobne až do konca októbra 2023, pretože spracovanie výsledkov v politických rokovaniach po parlamentných voľbách trvá nejaký čas a je treba predpokladať, že na vytvorenie novej vlády bude potrebné minimálne 3, 4 týždne. Čiže vláda bude pokračovať ďalej, bude môcť rozhodovať prakticky až do 31. októbra 2023. A vy od nás chcete od opozície, aby sme vám zahlasovali za návrh, že po odvolaní vlády pre neschopnosť sa budeme na vás pozerať až do 31. októbra bez toho, aby sme sa vás mohli dotknúť. Neveríme pani prezidentke ani jedno slovo pokiaľ ide o tvrdenie, že ak by náhodou vláda nebola profesionálna pristúpi k vymenovaniu úradníckej vlády. Uvedomte si, že od nás pýtate bianko šek, chcete od nás aby ste boli vo funkciách bez toho, že nebudem môcť vykonávať voči vám ani základnú kontrolnú činnosť Národnej rady, pokiaľ ide o fungovanie ministerstiev a ministrov v podobe podávania návrhu na vyslovenie nedôvery či už ministrovi alebo vláde. Lebo ako som to už raz povedal, už ste utopení a už sa obesiť jednoducho vás nedá, pretože neexistuje procedúra ústavná aby sme podali voči ministrovi, ktorý je v demisii alebo predsedovi vlády návrh legitímny podľa ústavy na vyslovenie nedôvery. Toto vy od nás chcete. A čím argumentujete a pri týchto argumentoch sa treba výrazne zastaviť. Po prvé, argumentujete a tým argumentuje aj prezidentka Slovenskej republiky, že pokiaľ bude vidieť profesionalitu vládnutia a že vás nechá do 30. septembra a len v prípade nejakého hrubého zlyhanie sa rozhodne urobiť radikálny krok v podobe vymenovania úradníckej vlády. A v podstate to isté nám hovoríte aj vy. Hovoríte, že my potrebujeme čas aby sme ukázali slovenskej verejnosti, že vieme vládnuť. Ako sa hovorí v krásnom prísloví "Už je pozde, milý drozde". To ste mali ukazovať tri roky keď ste boli vo vláde. A nie teraz od nás chcete, že sa vás nemôžeme dotknúť, nemôžeme podávať návrhy na odvolanie členov vlády a vy nám chcete v nasledujúcich ...
===== ...že vieme vládnuť. Ako sa hovorí v krásnom prísloví "Už je pozde, milý drozde". To ste mali ukazovať tri roky, keď ste boli vo vláde. A nie teraz od nás chcete, že sa vás nemôžeme dotknúť, nemôžeme podávať návrhy na odvolanie členov vlády a vy nám chcete v nasledujúcich ôsmich mesiacoch bezvládia Národnej rady, lebo Národná rada voči vám nebude mať žiadne právomoci ukázať ako dobre viete vládnuť. Tak sa chcem teda pani prezidentky verejne spýtať, čo ešte viac potrebujete, pani prezidentka, aby bola preukázaná neprofesionalita vlády ako to, že predstavitelia SaS, keď sedeli vo vládnej koalícii, požiadali Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, aby vyrátaval zálohové platby na rok 2023 a pre malých podnikateľov z referenčného obdobia august, september, keď bolo úplne jasné, že tieto ceny budú na úrovni päťsto alebo šesťsto eur? Čo ešte viacej chcete, pani prezidentka, aby sme vám ukázali, že táto vláda je totálne neprofesionálna? Pani prezidentka, chcem vám oznámiť, že existuje pravidlo pri čerpaní európskych fondov, ktoré sa nazýva N+3. V roku 2014 začalo rozpočtové obdobie Európskej únie, ktoré trvá do roku 2020. Ale Európska únia je veľmi pružná a dáva členským štátom možnosť čerpať fondy až do roku 2023 na základe pravidla N+3. Veľmi hrubé čísla, pani prezidentka. Celkový finančný rámec bol na úrovni okolo 15 miliárd eur od roku 2014 do roku 2023. Dámy a páni, k dnešnému dňu stále nie je vyčerpaných 5,1 miliardy eur a nemáte šancu ich vyčerpať. Vy jednoducho kvôli vašej neprofesionalite, neodbornosti, necháte pravdepodobne prepadnúť, pripúšťam, že nejaká časť peňazí sa môže použiť na to, aby sme aj kompenzovali ceny, ale minimálne tri až tri a pol miliardy eur skončí v zbernom koši Európskej únie. Pani prezidentka, čo ešte vám viacej máme dávať, aké príklady, aby ste pochopili aká tu je miera neprofesionality? A môžem pokračovať ďalej.
S úžasom sledujeme v poslednom období rôzne návrhy zákonov, ktoré prichádzajú z dielne poslancov vládnej koalície. Pamätáte sa, keď bol SMER - slovenská sociálna demokracia vo vláde? Zaviedli sme stoeurovú poukážku pre prvákov základných škôl, aby mali rodičia na nákup základných školských potrieb. A táto suma bola vyplácaná v rámci konkrétneho príspevku rodinného myslím v mesiaci september alebo už sme to aj robili v auguste. Vy ste to slávnostne zrušili a povedali ste, kdeže, to je návrh z dielne Smeru, to treba zlikvidovať, to treba zničiť. Aj ste tak urobili. A teraz nedávno sme v parlamente hlasovali o poslaneckom návrhu z vašich radov, aby sa opätovne tento príspevok zaviedol. Obedy zadarmo. Čo ste sa nakričali aké to je nesystémové opatrenie, čo to je za nezmysel. My sme kvôli obedom zadarmo urobili obrovské investície pokiaľ ide o školské jedálne, pretože sme s hrôzou zistili, že na teplé obedy chodí iba päťdesiat percent žiakov základných škôl. A podarilo sa nám to. A chcem poďakovať mestám a obciam. Zrušili ste, lebo vraj to je zlé, je to o ničom. A teraz ste zistili, že nielen, že ste to zrušili, ale keďže nič nerobíte s cenami energií a nerobíte nič s cenami potravín, že tie obedy idú z 33, 34 eur na 50 eur a platí rodina, ktorá má tri deti 150 eur za mesiac len za školské obedy. Tak slávnostne predkladáte do Národnej rady návrh na opätovné zavedenie opatrenia, ktoré bude znamenať v praxi obedy zadarmo. Pani prezidentka, počúvate čo teraz hovoríme, čo za neprofesionálnu partiu dnes máme na Slovensku pokiaľ ide o poslanecký zbor vládnej koalície a pokiaľ ide o vládu? Čo ešte viacej máme dodať, aby sme preukázali, že odbornosť tejto vlády je tak nízka, aká ešte v histórii moderného Slovenska od roku 1993 nebola?
Čo je závažnejšie, dámy a páni, je to, čo hovoria predstavitelia vládnej koalície v podstate ako jeden z hlavných argumentov, že prečo treba ten termín potiahnuť až do septembra 2023. A hovoria to predstavitelia vládnej koalície bez škrupulí a bez hanby. Hovoria, že orgány činné v trestnom konaní musia mať čas, aby dokončili svoju robotu proti mafii. Ak hovoríte o mafii, hovoríte stále o nás. Takže vy oznamujete slovenskej verejnosti, politici, ktorí nemáte nič spoločné alebo nemali by ste mať nič spoločné s vyšetrovaním trestnej činnosti, že potrebujete mať volebné obdobie do 30. septembra 2023 preto, aby ste pozatvárali opozíciu. Áno, lebo nič iné neviete. Vy neviete viesť normálny demokratický súboj, normálnu súťaž. No neviete. A som zvedavý ako budete chodiť po týchto výsledkoch, ktoré ste dosiahli medzi ľudí, keď bude volebná kampaň, ktorá začína prakticky dnešným dňom alebo začala schválením novelizácie Ústavy Slovenskej republiky. Je veľmi nebezpečné ak je súčasťou vládneho programu a bohužiaľ dnes to vidíme, že najvýznamnejšou súčasťou vládneho programu likvidácia opozície prostriedkami trestného práva. A viete čo všetko vychádza na povrch. Viete, že vaši ministri vedia o zneužívaní trestného práva, viete, že dostávajú prokurátori, vyšetrovatelia konkrétne pokyny od konkrétnych politikov čo majú robiť a ako majú robiť. Viete, že tí vyšetrovatelia, prokurátori a žiaľ, aj mnohí sudcovia páchajú neuveriteľné zločiny tým, že porušujú základné zásady trestného konania a trestného práva hmotného. Niet nebezpečnejší model ako je model likvidácie opozície cez trestné právo len preto, lebo nás neviete poraziť v normálnej demokratickej súťaži. Je veľmi nebezpečné, dámy a páni, že do tejto hry sa zapojila opäť pani prezidentka. Pýtam sa vás, páni poslanci z vládnej koalície, prečo vy nepodáte návrh na Ústavný súd na vyslovenie nesúladu paragrafu 363 Trestného poriadku s Ústavou Slovenskej republiky a nahovorili ste na to prezidentku? Prečo to neurobíte vy? No lebo máte dobrú prax a viete, že v prípade návrhov poslancov Ústavný súd koná niekedy niekoľko rokov. A tiež sa obraciam teraz verejne na predsedu Ústavného súdu Slovenskej republiky pána Fiačana. Pán Fiačan, ako je možné, že pred dvoma rokmi vám bol podaný návrh ohľadne súladu alebo nesúladu niektorých ustanovení Trestného zákona s Ústavou Slovenskej republiky a počúvame tu na pôde Národnej rady od predsedu Ústavnoprávneho výboru, že má informácie, že Ústavný súd je pripravený vyjsť v ústrety tomuto návrhu a aby sa tomu zabránilo, tak prichádza predseda Ústavnoprávneho výboru do Národnej rady so samostatnou novelizáciou Trestného zákona, ktorá keby bola prijatá, tak zabráni, aby Ústavný súd konštatoval hrubé porušovanie ľudských práv v súvislosti s trestom prepadnutia majetku. Všetci dobre viete o čom teraz tu hovorím. Pán Fiačan, prečo nerozhoduje Ústavný súd? Načo čakáte? Prečo sa vyhýbate zodpovednosti? Ako je možné, že predseda Ústavnoprávneho výboru pozná výsledky vašej rozhodovacej činnosti? Ja patrím medzi jedných z predkladateľov tohto návrhu z pred dvoch rokov a ja neviem ako ste rozhodli. Ale nie je možné, aby chodil po Národnej rady predseda Ústavnoprávneho výboru a hovoril, že on vie, že Ústavný súd vraj o tom už rozhodol, len sa to bojí zverejniť, lebo to rozhodnutie by vraj bolo veľmi krisované či už ide o rôzne pravicové denníky alebo tých, ktorí tak s opozíciou bojujú. Tak prečo ste to nepodali vy a nechali ste to na pani prezidentku? Pani prezidentka ide z dôvodov nám absolútne neznámych atakovať paragraf 363 na Ústavnom súde. No preto, aby ste sa zbavili aj tej poslednej kontroly, ktorá je na generálnej prokuratúry pokiaľ ide o zákonnosť konania. A včera sme to videli aj na tlačovej konferencii špeciálnych prokurátorov, ktorí si dovolili niečo v demokratickej spoločnosti, niečo v orgáne, ktorý je monokraticky stavaný, nevídané. Myslím si, že je na čase, aby si urobil generálny prokurátor Slovenskej republiky poriadok v štruktúrach Generálnej prokuratúry.
Aby som to skrútil do polohy, ktorá sa vám nikdy nepáči, tak teda tú skrúcaninu urobím nasledovnú. Predstavte si, páni vo vládnej koalícii, že 15. decembra 2022 je moja vláda odvolaná pre neschopnosť. Lebo vaša vláda bola odvolaná pre neschopnosť. Krátko na to presadíme novelizáciu ústavy, kde vyradíte možnosť referenda ako spôsobu skrátenia volebného obdobia. A ja sa tu postavím pred vás a budem kričať ja chcem vládnuť do 30. septembra preto, aby som vám ukázal ako profesionálne vládnem, ale hlavne preto, kolegovia v opozícii, aby som vás pozatváral, aby ste mi nezavadzali, keď dôjde k predčasným parlamentným voľbám. Počúvate ma čo robíte? Vy si myslíte, že toto je normálne, toto je normálne v roku 2023? Pre vás asi áno. Lebo vaše vnímanie demokracie, právneho štátu je pravdepodobne vnímanie, ktoré je na hony vzdialené tomu, čo učia prvákov na právnickej fakulte alebo možno aj žiakov v základných školách v rámci nejakej občianskej náuky. Za týchto okolností, dámy a páni, keď je štát rozvrátený, doslova rozvrátený a teraz nehovorím o nefungovaní inštitúcií. Hovorím aj o spoločnosti, hovorím o verejnosti. Ak vidíme ako ste zanedbali svoju robou pokiaľ ide o ceny potravín. Vám je úplne jedno, že minulý rok ste zaplatili možno za jeden košík potravín sto eur a tento rok už budete platiť stotridsať eur. A keď to necháte tak, tak to bude o trištvrte roka stoštyridsať eur. Nič s tým nerobíte. Vykašľali ste sa na päťsto obcí, vykašľali ste sa na mnohé byty, ktoré sú špeciálne buď vykurované alebo majú špeciálne dodávky tepla. Nechali ste v chudobe obrovské množstvo ľudí, prepadáva sa životná úroveň, vo vzťahu k Európskej únii ideme tak prudko dole ako nikdy. Historicky ste zadĺžili Slovenskú republiku. Nikdy nebol taký vysoký verejný dlh, nikdy nebol taký deficit. Peňazí máte koľko potrebujete, ale jednoducho nie ste schopní, lebo to neviete robiť. A ešte okrem toho samozrejme aj robíte veci, ktoré majú ďaleko od transparentnosti alebo objektivity. Tie vaše nákupy pokiaľ išlo o Covid, tie vaše nákupy pokiaľ ide o zbrojnú techniku, tie vaše darovačky smerom na Ukrajinu. Toto samozrejme všetko bude predmetom jasného preskúmania, pretože nie je predsa možné, aby sa štát zbavoval vlastného majetku spôsobom, ktorý nemá nič spoločné s platným právnym poriadkom Slovenskej republiky.
Dámy a páni, z dôvodov, ktoré som teraz uviedol, že súčasná vláda bez akýchkoľvek argumentov, dôvodov, vláda, ktorá tento štát dotiahla do chaosu a rozvratu, vrátane rozvratu verejných financií, aby žiadala o mandát prakticky nedotknuteľný do 30. septembra s tým, že ešte oznamuje opozícii, že to potrebuje na to, aby opozíciu pozatvárala. Viem, že sa vám to mnohým páči táto predstava. Samozrejme máte smolu, pretože sme príliš skúsení na to, aby sme sa len tak ľahko nechali dostať do tých situácií do ktorých vy chcete nás dostať. Ja chápem, chápem, že by ste boli veľmi radi, keby opoziční lídri sedeli pár mesiacov pred parlamentnými voľbami vo väzbe, aby ste zlikvidovali líderstvo týchto opozičných strán a išli v podstate bez akejkoľvek oponentúry do nasledujúcich volieb. S týmto my súhlasiť nemôžeme. Keďže neexistujú žiadne dôvody na termín 30. september, keďže je dôležité reagovať na krízové situácie rýchlym vyvolaním predčasných parlamentných volieb, keďže doslova prezidentka Slovenskej republiky kolaboruje s vami, kolaboruje a to je ešte slabé slovo, ktoré teraz pripomínam, musím oznámiť, že my tento termín nepovažujeme za akceptovateľný a podávame pozmeňujúci návrh na termín konania predčasných parlamentných volieb 27. mája 2023. Pretože už júnový termín je kompromisný. Ak 15. decembra vláda padla, voľby mali prebehnúť v marci alebo začiatkom apríla. Jún je veľký kompromis. September je totálny nezmysel. A preto navrhujeme termín, ktorý zodpovedá realite a potrebám Slovenskej republiky. Predčasné parlamentné voľby sú predovšetkým o ľuďoch, aby si ľudia demokraticky vybrali koho chcú. Už sa toľko nebojte tých ľudí. Choďte medzi tých ľudí, pýtajte sa ich čo vám budú hovoriť. Samozrejme, že nikto z vás nemá na to absolútne žiadnu odvahu, aby ste takéto niečo robili. My to robíme a budeme robiť.
Preto v mene poslaneckého klubu strany SMER - slovenská sociálna demokracia podávam tento pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky o skrátení volebného obdobia Národnej rady Slovenskej republiky, tlač 1429.
Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky o skrátení volebného obdobia Národnej rady Slovenskej republiky, tlač 1429, sa mení a dopĺňa takto.
V bode B1 sa slová "30. septembra 2023" nahrádzajú slovami "27. mája 2023".
Ďakujem pekne. (Potlesk.)