83. schôdza

1.2.2023 - 17.2.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

9.2.2023 o 14:42 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:30

Vladimíra Marcinková
Skontrolovaný text
Áno. Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Ďakujem aj za odpoveď, pán minister. Ja by som sa chcela spýtať, spomenuli ste len okrajovo, že žiadate od ministerstva financií vlastne navýšenie zdrojov na tieto opatrenia, o ktorých vieme, ale práve tie zdroje sa javia ako problém. Koľko ste už vyrokovali alebo koľko žiadate od ministerstva, aby boli pokryté všetky tieto potreby a aká je v podstate prognóza naplnenia týchto potrieb?
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

9.2.2023 o 14:30 hod.

Mgr.

Vladimíra Marcinková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:30

Ján Horecký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážená pani poslankyňa, rezort práce, sociálnych vecí a rodiny zastáva názor, že zabezpečiť vzdelávanie detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vrátane vytvorenia vyhovujúcich podmienok v školách a zabezpečenia pomoci pri prekonávaní bariér, ktoré plynú zo zdravotného postihnutia dieťaťa, spadá do kompetencie rezortu školstva. Povinná školská dochádzka končí vo veku 16 rokov dieťaťa, to jest v čase, kedy žiak obvykle navštevuje strednú školu. So zabezpečením podmienok pre vykonávanie výchovno-vzdelávacieho procesu, so zabezpečením podmienok súvisí aj stanovenie kritérií pre osoby, ktoré sa tohto procesu môžu zúčastňovať, napríklad zdravotná spôsobilosť alebo zodpovednosť za osoby v priestoroch školy. Aj s ohľadom na tieto skutočnosti boli nastavené podmienky poskytovania peňažného príspevku na osobnú asistenciu v tom zmysle, že pri posudzovaní rozsahu osobnej asistencie nie je možné zohľadniť hodiny, počas ktorých fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím navštevuje školské zariadenie s výnimkou vysokej školy.
Riešenie odkázanosti detí na pomoc inej osoby v rezorte školstva prostredníctvom osobnej asistencie, ktorá je financovaná formou peňažného príspevku na osobnú asistenciu podľa zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, by bolo nesystémové. Jedným z dôvodov je skutočnosť, že tento peňažný príspevok je len jednou z foriem riešenia uvedenej odkázanosti. Peňažný príspevok na osobnú asistenciu je poskytovaný len časti detí s ťažkým zdravotným postihnutím. Odkázanosť na pomoc inej fyzickej osoby je riešená aj formou peňažného príspevku na opatrovanie, opatrovateľskou službou, ako aj poskytovaním sociálnych služieb v zariadeniach sociálnych služieb. Niektoré deti dochádzajú do školy zo zariadení sociálnych služieb.
Vážená pani poslankyňa, ďakujem za vašu pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

9.2.2023 o 14:30 hod.

Ján Horecký

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:30

Ján Horecký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
V zásade tieto potreby chceme napĺňať zo všetkých dostupných disponibilných zdrojov. To znamená aj z plánu obnovy a odolnosti, z európskych štrukturálnych fondov a taktiež zo štátneho rozpočtu. Na kalendárny rok 2023 nepotrebujeme osobitne čerpať zo štátneho rozpočtu okrem spoluúčasti financovania už spomenutých zdrojov, ale v rokoch, pretože už 14. rok v podstate pokrývame tieto potreby z európskych peňazí a napriek tomu, že teda rozširujeme výrazne počet členov inkluzívnych tímov, tak dokážeme toto zatiaľ pokryť prostredníctvom výziev a europeňazí, ale v sledujúcich troch rokoch už pri trende narastania teda týchto členov podporných inkluzívnych tímov potrebujeme zapojiť aj štátny rozpočet, lebo fondy, pochopiteľne, slúžia iba na naštartovanie tejto, tejto činnosti.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

9.2.2023 o 14:30 hod.

Ján Horecký

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:34

Vladimíra Marcinková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, ďakujem, lebo myslím, že aj pán minister školstva mi bude vedieť na toto odpovedať, keďže sa tá téma prelína s jeho agendou. Ja sa práve na tých osobných asistentov dívam z toho titulu s nádejou, že keď nemáme dostatok školských asistentov, tak práve ten osobný asistent pridelený... pardon, pán poslanec, nevidím na pána ministra. ... a práve ten osobný asistent pridelený danej osobe so zdravotným postihnutím by dokázal pomôcť aj v tom školskom prostredí, lebo obracajú sa na mňa matky, posledne to bola mama z Michaloviec, ktorá nemá možnosť mať školského asistenta, škola to vlastne nezvláda nejakým spôsobom a práve ten osobný asistent by pomohol, keďže ak nie, bude sa musieť vzdať práce a vlastne zostanú bez príjmu, keďže je mama samoživiteľka. Čiže práve pre takéto situácie hľadám riešenie a je pre mňa aj pochopiteľné z tých argumentov, ktoré ste povedali, ale zároveň – keď nemáme pokryté iné možnosti – absurdné, že necháme takýchto jednotlivcov, ktorých sú na Slovensku stovky, vlastne bez pomoci štátu.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

9.2.2023 o 14:34 hod.

Mgr.

Vladimíra Marcinková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:34

Ján Horecký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja ďakujem aj za tú doplňujúcu otázku a, mimochodom, aj za tú prvotnú otázku. Mňa osobitne tiež inšpiruje k iniciovaniu spolupráce s kolegom z rezortu mini... s pánom ministrom práce, sociálnych vecí a rodiny.
Napriek tomu teda, že post, kariérna pozícia pedagogického asistenta alebo osobného asistenta nie je veľmi veľa rokov, tak ten počet je, rádovo prekročil 10-, 20-tisíc takýchto asistentov na školách, ale stále sa ukazuje ako nedostatočný, hoci ho veľmi radikálne zväčšujeme, zrýchľujeme. Samozrejme, s tým narastajú aj nároky na financovanie, tak za mňa taká, také efektívne využitie zdrojov a v týchto prienikoch pôsobenia daných rôznymi kompetenčnými zákonmi je žiaduce sa na to pozrieť a skúsiť to zladiť.
Ďakujem za inšpiráciu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

9.2.2023 o 14:34 hod.

Ján Horecký

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:34

Andrej Doležal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Vážený pán poslanec, na otázku, v akom stave je cesta Bátka – Tornaľa, asi v zlom, keď sa rekonštruuje. Ale teraz vážne. V rámci uvedeného úseku Tornaľa – Bátka realizuje Slovenská správa ciest ako objednávateľ modernizáciu cesty 1/16 Rakytník – Figa. Predmetná stavba je súčasťou veľkého projektu modernizácie vybraných úsekov na cestách prvej triedy v Banskobystrickom kraji, tzv. I. etapa. Tento je financovaný z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
Zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku bola uzatvorená 26. 5. ´22 medzi ministerstvom dopravy a Slovenskou správou ciest a zmluva o dielo bola podpísaná medzi Slovenskou správou ciest a spoločnosťou COLA SLOVAKIA ešte 11. 10. ´21 vo výške takmer 3,5 milióna eur s DPH. Stavebné práve boli začaté v marci ´22 a predpoklad ukončenia stavebnej realizácie je júl ´23. Stavebné práce sa vykonávajú v súlade so stanoveným harmonogramom. Zostávajúce práce budú realizované bez potreby obchádzkových trás, ktoré boli zrušené v decembri ´22, a doprava bola spustená cez realizovaný úsek.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

9.2.2023 o 14:34 hod.

Ing.

Andrej Doležal

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:34

Ján Horecký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán poslanec, ďakujem za slovo. Už je pripravený kompletný model financovania, rozpis štátnej dotácie 2024 v príslušnej položke pod programom 07712 podľa periodického hodnotenia Verification of Excellence in Research 2022. Prvýkrát bol verejne prezentovaný za mojej prítomnosti na konferencii dňa 6. februára 2023 pred zástupcami verejných vysokých škôl. Boli tam rektori, prorektori, dekani a reprezentanti vysokých škôl, boli tam zástupcovia Rady vysokých škôl a taktiež aj výskumných inštitúcií. Po celkových zmenách v metodike rozpisu štátnej dotácie okrem zavedenia periodického hodnotenia sa budú zavádzať aj výkonnostné zmluvy a ďalšie zmeny. Budú princípy a zásady novej metodiky rozpisu štátnej dotácie predložené reprezentáciám vysokých škôl v máji 2023.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

9.2.2023 o 14:34 hod.

Ján Horecký

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:40

Vladimír Lengvarský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, dobrý deň, pán poslanec. Prečítam teda odpoveď pani ministerky.
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie v zmysle § 6 ods. 1 zákona č. 111/2018 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu v znení neskorších predpisov neschvaľuje poskytnutie dotácií pre žiadateľov v rámci výzvy č. SDA2/2022, financované zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky. Nakoľko zmluvy s jednotlivými žiadateľmi doposiaľ neboli uzatvorené, tak žiadateľom dotácií z výzvy č. SDA2/2022 nevznikol právny nárok na poskytnutie dotácií.
Dôvodmi neschválených dotácií sú úsporné opatrenia vlády Slovenskej republiky v rozpočte z roku 2022 a zároveň schválenie Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky a Operačného programu Slovensko, z ktorého MIRRI plánuje v tomto roku vyhlásiť novú výzvu s navýšenou alokáciou k téme, ktorá bola predmetom výzvy č. SDA2/2022. Žiadatelia sa tak môžu svojimi žiadosťami prihlásiť do novej plánovanej výzvy MIRRI v roku 2023. V tejto súvislosti odporúčame sledovať webovú stránku, kde bude nová výzva zverejnená.
Vážený pán poslanec, ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

9.2.2023 o 14:40 hod.

brig. gen. MUDr. MPH

Vladimír Lengvarský

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:42

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán minister, a ďakujem aj pani podpredsedníčke vlády a pani ministerke Remišovej. A ja som chcel oceniť, že vôbec ministerstvo s takouto výzvou vyšlo, považujem to za veľmi dôležité, zvlášť v dnešnej dobe.
Mrzí ma teda, že sa to z dôvodov, ktoré spomínala, nepodarilo, nepodarilo zrealizovať, lebo tá téma bola výsostne aktuálna, a teda minulý rok možno ešte aktuálnejšia ako v tých predchádzajúcich rokoch. A teda ja som ani netvrdil, že vznikol žiadateľom na to právny nárok, to, samozrejme, to, samozrejme, že nie, ale myslím si, že bolo by dobré, keď sa to z nejakých objektívnych dôvodov zdržalo, tak aspoň komunikovať aj s tými uchádzačmi o prostriedky, aj s verejnosťou, ktorá sa na to pýtala, teda podľa toho, čo som čítal v médiách, nedostal, nedostali novinári na to úplne uspokojivú odpoveď. Čiže ja len teda dúfam, že ten zámer vyhlásiť novú výzvu aj s navýšením prostriedkov, ktorý pani podpredsedníčka vlády avizovala, sa stihne zrealizovať rýchlejšie, ako to bolo v prípade tej minuloročnej výzvy.
Ďakujem.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

9.2.2023 o 14:42 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:42

Ján Horecký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán poslanec, ďakujem za slovo, zastupujem teda pani ministerku a odpoveď je takáto:
Zákon o mediálnych službách reflektuje existenciu všetkých hráčov na mediálnom trhu, pričom nezavádza žiadne byrokratické povinnosti nad rámec európskych požiadaviek. Zámerom ministerstva kultúry bolo, naopak, sprehľadniť procesy evidovania jednotlivých obsahových služieb podľa zásad rovnakého zaobchádzania, tak aby poskytovali, poskytovatelia služieb neboli diskriminovaní, a zaviesť účinné pravidlá na zabezpečenie trhového dohľadu podmienok transparentného financovania médií a verejnej kontroly, transparentnosti personálnych a majetkových vzťahov na trhu.
Zákon o mediálnych službách transponuje európske požiadavky aj v oblasti výkonu dohľadu tak, aby bol dosiahnutý účel smernice. Vyplýva to koniec koncov aj z tabuľky zhody k predmetnej smernici 2018/1808, ktorá bola súčasťou parlamentnej tlače a kde je zaznamenaná úplná zhoda so smernicou. Procesy administratívnej evidencie sú bežným nástrojom slovenského práva, ktorý zaručuje regulovaným subjektom nielen právnu istotu, ale aj významné procesné práva, napríklad právo na preskúmanie.
Zákon o mediálnych službách sa pritom pri administrácii striktne pridržiava znenia smernice, a preto sa evidenčné povinnosti vzťahujú výlučne na audiovizuálne služby, ktoré sú predmetom podnikania, resp. majú hospodársku povahu v zmysle európskej definície služby. Na porovnanie ministerstvo kultúry uvádza, že audiovizuálna služba, prostredníctvom ktorej subjekt podniká, má pre podnikateľa rovnaký význam ako prevádzkareň. Nik pritom nespochybňuje skutočnosť, že hoci ma oprávnenie podnikať, každú prevádzkareň musí podľa živnostenského zákona evidovať osobitne, pričom neoznámenie zriadenia prevádzkarne zákon pokutuje sumou do 663 eur. Princíp, na ktorom je smernica o audiovizuálnych mediálnych službách založená, je krajina pôvodu audiovizuálnej mediálnej služby. Každá audiovizuálna mediálna služba bez ohľadu na to, či je jej poskytovateľ osoba s miestom podnikania, bydliskom alebo sídlom na Slovensku alebo mimo neho, má iba jednu jurisdikciu. V praxi to znamená, že poskytovateľ služby sa nemusí pri jej poskytovaní riadiť 27 právnymi poriadkami členských krajín Európskej únie, ale len právnym poriadkom krajiny pôvodu.
Vo vzťahu k tej časti, v ktorej tvrdíte, že zákon ide nad rámec, ministerstvo kultúry si dovolí odkaz na znenie napríklad v čl. 2 ods. 5a smernice, podľa ktorého je Slovenská republika povinná prostredníctvom svojho právneho poriadku zabezpečiť, aby národného regulátora poskytovatelia mediálnych služieb informovali o všetkých zmenách, ktoré môžu mať vplyv na určenie právomocí Slovenskej republiky. Administratívna povinnosť podľa smernice leží na poskytovateľovi obsahovej služby, nie na regulátorovi, preto existencia príslušného administratívneho konania, v ktorom sa validuje jurisdikcia krajiny, je v súlade s požiadavkou smernice. Konanie zároveň umožňuje preskúmať založenie jurisdikcie alebo odmietnutie jurisdikcie, čo je tiež v súlade s požiadavkou smernice na preskúmanie rozhodnutí regulátora. Stanovenie jurisdikcie krajiny pôvodu je pritom zásadnou požiadavkou smernice, od ktorej sa následne odvíja aj vecná príslušnosť slovenského regulátora. Bez stanovenia jurisdikcie nie je možné splniť ciele smernice, čím by Slovenská republika vykazovala rozpor s právom EÚ. Bez stanovenia vecnej príslušnosti nie je možné vykonávať dohľad a bez efektívneho dohľadu nie je možné naplniť povinnosti členského štátu podľa smernice, čo je tiež v rozpore s právom Európskej únie. Povinnosťou Slovenskej republiky totiž nie je len implementovať smernicu do právneho poriadku, ale aj vymôcť dodržiavanie povinností... (Zaznievanie gongu. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Pčolinský, Peter, podpredseda NR SR
Páni ministri, rušíte kolegu vlastného!

Horecký, Ján, dočasne poverený minister školstva, vedy, výskumu a športu SR
... ale aj vymôcť dodržiavanie povinností z nej transponovaných.
Vážený pán poslanec, z dôvodu súčasného vplyvu audiovizuálnych mediálnych služieb na spôsob, akým si ľudia vytvárajú názory, majú používatelia oprávnený záujem vedieť, kto je za obsah týchto služieb zodpovedný. V tomto smere samotná smernica o audiovizuálnych mediálnych službách inštruuje členské štáty na legislatívne zabezpečenie prístupu k informáciám o poskytovateľoch mediálnych služieb, a to aj samotným národným regulátorom. Tieto informácie však môžu byť relevantné a správne, len ak sú validované regulátorom. S cieľom dosiahnuť tento želaný stav vzniká register v oblasti médií a audiovízie, ktorý umožní prístup verejnosti k relevantným informáciám o obsahových službách a ich poskytovateľoch. Evidenčné administratívne konania v oblasti poskytovania audiovizuálnych mediálnych služieb sú nevyhnutným predpokladom na získanie a validáciu informácií vyžadovaných smernicou... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

9.2.2023 o 14:42 hod.

Ján Horecký

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video