90. schôdza

2.5.2023 - 25.5.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.5.2023 o 10:43 hod.

Mgr.

Peter Kremský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:39

Milan Kuriak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Kolega Marián, ako, no budem sa mierniť radšej, lebo by som to povedal na plné ústa, ale budem tolerantný možno aj preto, že, že ide víkend, tak budem sa snažiť byť jemný.
Dovolil si si na mňa tak trošku zaútočiť, ale viem, že si chcel zaškrieť v tej myšlienke, čo sa týka rodín matiek, ktoré nemajú deti a nemôžu mať deti, a toto áno, poznám vo svojom okolí rodiny, mám aj priateľov, ktorí aj 10, 15 rokov, dokonca mám jedného priateľa, čo 20 rokov veľmi túžia po dieťati, už zvažujú, že keď im to nevychádza, že si budú adoptovať, ale musíš priznať, že v tejto progresívno-liberálnej dobe sú aj matky, aj muži, ktorí jednoducho nechcú mať deti, veď od niektorých progresívno-liberálnych ľudí aj zo smotánky, však sami sa niektorí vyjadrili, že nejdú sa obetovať pre deti, chcú si užívať život, takže aj, takže ja, Bože zachovaj, že by som si ja dovolil, že by som si ja dovolil uraziť matky alebo otcov detí. Absolútne nie. Nemáš v tomto pravdu, hej, ale chcel si si trošku pichnúť, lebo nemáš v čom inom, tak takouto formou. Ale dobre, je to tvoj názor, neberiem ti ho.
Čo sa týka vzdelania. Vieš, ty hovoríš o vzdelaní a keď sa nebudú rodiť deti, tak kto bude chodiť do tých škôl? Ja napríklad, priznám sa, nehanbím sa za to, nemám vysokú školu, lebo som bol z chlapcov najmladší, bol som siedme dieťa v poradí, išiel som na rok do práce, že si zarobím na prvý ročník vysokej školy, aby, vyrástol som bez otca, aby mamka dokázala uživiť ešte mladšie sestry a zapáčila sa mi práca a jednoducho som nepotreboval vysokú školu. Upriamil som svoj talent na podnikanie, zamestnával som desiatky ľudí v cestovnom ruchu a platil som nie malé dépeháčky, dane... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.5.2023 o 10:39 hod.

Milan Kuriak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:42

Monika Kavecká
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Marián, ja som chcela iba ku tomu krátke vyjadrenie. Vieš, my sa tu bavíme o tých opatreniach, ktoré pomáhajú ľuďom, zamestnancom a mne sa tak stále zdá, že podprahovo ty podsúvaš to, že v podstate najväčší problém majú zamestnávatelia. Pretože aj týmto opatrením sa vlastne vyrovnáva to, že do ekonomiky sa dostáva viacej peňazí. Sami zamestnanci chcú mať oficiálne na páske peniaze, nechcú tú čiernu ekonomiku. Ľudia sa stávajú zdravo sebavedomými, proste nechcú byť tí, ktorí ohýňajú chrbát a proste sú nútení do takých tých nezdravých podmienok. To máš to isté ako pri tých samosprávach. Naozaj, tí starostovia, primátori, ktorí boli naučení plačkať a natrčiť ruky a dostať všetko zadarmo, lebo mali vybavovačov a mali rôzne projekty. Ale tí starostovi, ktorí naozaj písali 30, 40 projektov ročne a nedostali nič, lebo nemali to správne tričko, teraz je to úplne inak. Marián, skutočne, opýtaj sa primátorov, starostov, aké dostali platby v podielových daniach. Ako majú zastabilizované energie. V rokoch 2014 - 2018 keď som bola starostkou, veď to bolo šialené, že nám nevychádzalo na základné platby. A myslíš, že niekto tu kričal v parlamente, že samosprávy nemajú? Keď zo zákona sa neplnili platby, 70 % z podielových daní z výberu, že boli len príjmy na úrovni 67 % a štát to stále dlhoval a nedostali sme to. Tak buďme spravodliví a buďme naozaj racionálni a pomenujme tieto veci pravými menami. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.5.2023 o 10:42 hod.

Mgr. MHA, MPH

Monika Kavecká

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:43

Peter Kremský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ja len možno doplním kolegyňu, Marián, že mnohí tí šéfovia ZMOS-u, ktorí na nás tak nadávajú, sa objavia na kandidátnych listinách HLAS-u, SMER-u a podobne, takže tam sa to pekne ukáže, prečo to robili. Ja nebudem dlho rozprávať, lebo myslím si, že už tu len ťaháme prázdne reči, aj toto tvoje vystúpenie bolo zase dokola to isté. Ja už tiež nebudem kvôli tomu vystupovať v rozprave, lebo myslím, že čo som chcel, som povedal. Ty si to vždycky nejako ohneš, tak jak ti vyhovuje, ale myslím, že sú to už také zbytočné reči. Ja len chcem povedať jedno, že stále hovoríš o tom, že treba opravovať chyby alebo že ste chceli opravovať chyby, no opravovať chyby sa dá vtedy, keď sa diskutuje. Vy ste odmietali diskutovať vôbec o týchto riešeniach pre podporu rodín a to bol problém. Pretože spolužitie tak ako v manželstve aj v priateľstve, ale takisto v koalícii si vyžaduje vzájomný rešpekt. A ten spočíva v tom, že dovolíme tomu druhému naplniť jeho volebný program. My sme vám to dovolili, schválili sme vám všetky kilečká, formu justície, aj všelijako s prižmúrenými očami, lebo nebolo to úplne štandardné, ale vy ste proste to sekli. Nie, nie, toto si Matovič nepresadí a to bol problém. My sme išli na to systémom viac do rozpočtu, viac ľuďom. Prečo sa zvýšili príjmy do rozpočtu, prečo sa znížili podvody na DPH, pretože Matovič bol minister financií a zlodeji sa báli. Báli sa kradnúť. Preto sa zvýšili príjmy do rozpočtu, preto sa výrazne znížila daňová medzera, to sú fakty. To sú jasné ukazovatele, ktoré hovoria o tom, že niečo sme robili dobre. A my sme tie peniaze nechceli rozkradnúť, ale sme ich chceli dať ľuďom. A to sme aj urobili. A keby ste nám v tom nebránili, tak to môže fungovať dodnes.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.5.2023 o 10:43 hod.

Mgr.

Peter Kremský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:45

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja začnem od konca. No tak Igor Matovič si hneď na začiatku stanoví, že 200 euro, dá si to na bilboard, úplne pred všetkými a potom hovorí, že my nechceme diskutovať. Ja myslím, že tým je povedané všetko.
Čo sa týka kolegu Šefčíka, no tak komplexne sa to pozeráte, až opravujeme úplne základné chyby teraz. Kolegovi Marcinčinovi, samozrejme, polievať treba, o tom nie je pochýb, ale to je to, čo som hovoril, to nestačí. Treba aj hnojiť, treba kosiť, treba všetko, treba aby komplexne fungovala krajina, ale v podstate áno, hovoríme o tom istom.
No a dovolím si reagovať na Joža Pročka. No, Jozef, my sa snažíme o konkurenčnú súťaž, o to sa snaží aj Janka, ktorú stále spomínaš. Viete, čo chcete vy? Chcete štátny monopol a jednoducho každého, kto s tým štátnym monopolom nesúhlasí, označujete za penťáka. Ja sa len chcem spýtať, aký je výsledok za tie tri roky toho vášho boja za ľudí. Je nejaká nová nemocnica? Ďalšia vec, ak vďaka tým vašim nešťastným zákonom odíde Union, komu pomôžete? No hlavne Pente. Ako získala nemocnica Bory najviac zamestnancov? Vďaka štrajku lekárov, ktorý nemusel byť, keby si robil Igor Matovič to, čo má. Proste ako nedokázali ste, no proste každopádne Igor Matovič bol 13 rokov poistencom Penty. Až než to Janka Bittó Cigániková odhalila. A povedzte mi ešte raz, celý čas ste mali aj ministra financií, aj ministra zdravotníctva. Čo sa teda pre ľudí koľko urobilo? Kde sú nejaké zlepšenia za ten čas, keď tu teda, keď tu proste stále len obviňuješ, obviňuješ, Jozef?
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.5.2023 o 10:45 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:48

Peter Kremský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Zase nebudem dlho rozprávať, lebo myslím si, že každý si to môže sám alebo si aj sám naštudoval, keď sa zaujímal o tento zákon. Stavebné sporenie je niečo, čo je pomerne významný nástroj na ceste za lepším bývaním hlavne pre ľudí s nižšími príjmami. Myslím si, že možno v tom tieni lacných hypoték, ktoré sme tu zažili v tejto smršti lacných hypoték za posledné roky, ktoré boli často aj pod 1 %, to asi celkom nedoceňujeme, ale myslím, že v čase, keď budú hypotéky stáť 4 - 5 % alebo ktovie či nie viac, ako sme to zažili niekedy pred 20 rokmi, keď ja som mal prvú hypotéku za 6,9 %, samozrejme, so štátnou bonifikáciou, ale aj tak to bolo teda dosť. Tak možno prídeme na to, že aj to stavebné sporenie, ktoré funguje v Nemecku, v Rakúsku desiatky rokov, má nejaký význam.
Pokiaľ viem, na Slovensku sa stavebné sporenie a úvery zo stavebného sporenia využíva najmä na úpravy, rekonštrukcie bytov, čiže ide najmä o ľudí, ktorí buď bývajú vo svojich rodinných domoch, väčšinou starších alebo v bytovkách a po čase, samozrejme, spotrebujú zrekonštruovať kúpeľňu, vymeniť okná, prerobiť kuchyňu a podobne, a práve tu je stavebné sporenie. A takisto stavebné úvery sú veľmi dobrým nástrojom, ako si vlastne našetriť na túto sumu, ako si tie peniaze pozbierať a ako si vylepšiť bývanie. V tejto novele zákona navrhujem určité úpravy, ktoré prinášajú špeciálny produkt, tzv. rodinné stavebné sporenie. Doterajšia úprava v podstate neumožňovala ľuďom, ktorí majú deti, aby vlastne si zahrnuli tieto deti do výpočtov rôznych koeficientov pri stavebnom sporení, ktoré rozhodujú o podpore zo strany štátu. Táto podpora je už pomerne nízka. V podstate štátna prémia sa niekoľkonásobne znížila oproti minulosti, ale napriek tomu stále môže byť určitou pomocou pre takéto nízkopríjmové rodiny a práve tento môj návrh prináša to, aby rodiny s viacerými deťmi si mohli vlastne tento koeficient znížiť a získať plnú túto štátnu prémiu, nielen na sporiteľa, teda na jedného, ale na každého člena rodiny.
Ku konkrétnym otázkam skúsim zodpovedať v rozprave, ale vlastne ide o zvýhodnenie stavebného sporenia pre rodiny s deťmi, predpokladá sa zo strany ministerstva financií, že dopad na štátny rozpočet od budúceho roka by bol zhruba 3 až 4 milióny eur ročne. Keďže v minulosti vlastne takáto podpora cez stavebné sporenie zo strany štátu dosahovala 20, 30 miliónov eur, dnes je to už len zhruba 6 miliónov eur ročne, tak si myslím, že takéto zvýšenie nebude mať nejaký fatálny dopad na štátny rozpočet a navyše prinesie vlastne lepšiu viazanosť úspor a takisto prispeje k tomu, že tieto prerábky, rekonštrukcie budú vlastne takisto dobre zdokladované, čo môže priniesť vyšší výnos DPH pre štát. Takže chcel by som vás požiadať o podporu tejto novely zákona naprieč celým politickým spektrom, myslím si, že je to dobrý nápad, nie je nijak politický a myslím si, že pomôže ľuďom najmä v regiónoch.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

19.5.2023 o 10:48 hod.

Mgr.

Peter Kremský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 10:53

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, ďakujem pekne za slovo.
Kolegynky, kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky.
Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu NR SR navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbor pre financie a rozpočet a takisto Ústavnoprávny výbor Národnej rady. Za gestorský výbor navrhujem výbor pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor 32 dní od prerokovania zákona v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

19.5.2023 o 10:53 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:55

Peter Kremský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Znovu veľmi krátko uvediem túto novelu zákona o verejnom obstarávaní. Táto novela súvisí s tým, čo som už v tomto pléne, vlastne na tejto schôdzi spomínal, a to je, že pri podlimitných a nízkych zákazkách pri verejnom obstarávaní od 1. 2. 2023 nie je možné využívať súkromné elektronické platformy. Spôsobuje to pomerne vážne logistické problémy mestám a obciam, verejným inštitúciám, pretože tieto súkromné platformy sú podstatne lepšie ako štátna platforma, ktorú teda bývalý podpredseda vlády Štefan Hollý mal medzičasom dostať do takého stavu, aby spĺňala požiadavky. Jožko Pročko, prosím ťa nemohol by si ísť diskutovať do bufetu, Jožko Pročko! Ďakujem ti, vyrušuje to veľmi, veľmi to vyrušuje. Ďakujem.
Čiže podpredseda vlády Štefan Hollý mal tento štátny informačný systém dostať do takého stavu, aby spĺňal potreby obstarávateľov, to sa zatiaľ nestalo, napriek tomu od začiatku februára obstarávatelia nemôžu využívať súkromné informačné systémy, čo znamená, že pri verejnom obstarávaní, pri eutenských aukciách je tam podstatne horšia funkcionalita, padá to, funguje to pomalšie a jednoducho to robí problémy. Dostal som niekoľko listom a intervencií k tomu napríklad od Asociácie kvestorov vysokých škôl Slovenska, od niekoľkých miest, napríklad mesto Bratislava, mesto Trenčín, myslím, že Trenčiansky samosprávny kraja tak ďalej a tak ďalej, ktorí ma žiadali o to, aby sme s tým niečo urobili. Žiaľ, v zákone o verejnom obstarávaní sa pozmeňujúcim návrhom nepodarilo presadiť takúto zmenu. Nezahlasovali za to ani SMER, ani HLAS, ani SME RODINA, ani REPUBLIKA, takže to neprešlo. Celkom tomu nerozumiem, lebo vlastne ich primátori a ich starostovia sa na to tiež sťažujú, takže práve preto by som vás chcel požiadať o podporu tohto zákona, kde je vlastne len toto jedno ustanovenie, ktoré by sme teda radi presadili, aby sa naďalej tieto elektronické platformy súkromné mohli používať aj pri podlimitných zákazkách, tak ako sa používajú pri veľkých zákazkách.
Ďakujem veľmi pekne za podporu.
Skryt prepis

19.5.2023 o 10:55 hod.

Mgr.

Peter Kremský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:58

Peter Vons
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážené kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k návrhu poslanca Národnej rady Petra Kremského na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 1575.
V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: ústavnoprávny výbor, výbor pre hospodárske záležitosti a výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem výbor pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

19.5.2023 o 10:58 hod.

PaedDr.

Peter Vons

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

11:01

Peter Kremský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Chcel by som povedať pár slov ako úvod k tomuto zákonu. Myslím si, že tu bude možno trošku väčší záujem aj v rozprave. Je to zákon, ktorý sa týka nás všetkých a je to zákon o povinnom zmluvnom poistení, ak máte auto, tak, samozrejme, že to sa vás týka, pretože mali by ste to platiť. Napriek tomu, že by sme to všetci mali platiť, na Slovensku to tak nie je. Na Slovensku je to trošku inak. V databáze Slovenskej kancelárie poisťovateľov sa nachádza 590-tisíc vozidiel bez uzavretého povinného zmluvného poistenia. Je to informácia, ktorá vás môže šokovať, ale je to fakt. Prečo to tak je? Práve toto sme sa rozhodli riešiť s kolegom Radovanom Marcinčinom, novelou tohto zákona, pretože je to veľmi nebezpečná situácia a poviem neskôr, prečo to tak je, prečo to je nebezpečné. Tieto vozidlá, mnohé z nich teda už nejazdia, mnohé z nich už ani neexistujú, ale niektoré z nich jazdia, je ich možno 100-, 150-tisíc a keď takéto vozidlo do vás narazí, poškodí vaše auto, tak môžu s tým byť veľmi vážne problémy, síce poisťovne majú garančný fond, z ktorého sa takéto škody platia, ale, samozrejme, na ten garančný fond sa musí niekto skladať. Takéto škody z garančného fondu len za minulý rok tvorili 8 mil. eur, ktoré museli uhradiť poisťovne a museli sa na ne poskladať. Z čoho sa na to poskladajú, je otázka, ktorá asi vás bude zaujímať, áno, je to práve z tých platieb, ktoré platíme my poctiví motoristi, ktorí majú povinné zmluvné poistenie a z toho sa potom platia škody za tých, ktorí nemajú povinné zmluvné poistenie.
Čiže s kolegom Radovanom Marcinčinom sme sa rozhodli, že skúsime tomu zabrániť a upraviť túto problematiku v spolupráci so Slovenskou kanceláriou poisťovateľov tak, aby to dobre fungovalo. V prvom rade ide o to dostať z tejto databázy vozidlá, ktoré v nej nemajú byť, to znamená vozidlá, ktoré ani neexistujú, ktoré, ktoré už možno sú niekde v zahraničí, možno sú niekde zhrdzavené a proste napriek tomu sú v databázach, a to amnestiou. Táto amnestia bude spočívať v tom, že ktokoľvek kto si do konca júna nevybaví na svoje vozidlo povinné zmluvné poistenie, toto vozidlo bude automaticky odhlásené z evidencie bezplatne. Problémom týchto ľudí, ktorí síce papierovo majú autá, ale v skutočnosti ich už buď predali, alebo sa ich nejako zbavili, ani nevedia, kde sú, má ich možno piaty majiteľ bez toho, aby sa prepísali. Oni ich ani nemôžu odhlásiť, pretože keď odhlasujete auto, musíte ho vlastne odovzdať na likvidáciu. Tam sa teda musí naozaj fyzicky odovzdať auto, nedá sa povedať, že no, mám z auta už len blatník alebo už len kolesá a keď vy ho odovzdáte na likvidáciu, tak vlastne musíte za to aj zaplatiť, ale pokiaľ ho neodovzdáte na likvidáciu, tak musíte zaplatiť 500 eur do environmentálneho fondu. A to je práve ten problém, prečo mnohí títo ľudia často sociálne odkázaní tieto autá neodhlasujú, pretože jednoducho týchto 500 eur nemajú. Bežne sa stáva aj to, že potom napríklad nemôžu dostávať sociálne dávky, pretože stále je na nich vedené auto, dokonca niekoľko áut na niektorých, ktoré už ani nemajú, nejazdia na nich, ani nevedia, kde sú, ale jednoducho sa ich nevedia papierovo úradne zbaviť, pretože by museli týchto 500 eur zaplatiť. Čiže to je prvá vec, ktorú by sme teda radi riešili.
Druhá vec, ktorú by sme radi riešili, je transparentnosť, informovanosť. Od 1. januára 2024 by mal byť k dispozícii informačný systém podľa tejto novely zákona, kde bude sa dať veľmi rýchlo a presne zistiť, ktoré vozidlo má povinné zmluvné poistenie, tak ako je to dneska možné napríklad pri diaľničnej známke. (Ruch v sále.)
Pán predseda, ťažko sa tu rozpráva. A bude sa tak dať zistiť na špeciálnom webe Slovenskej kancelárie poisťovateľov, kde si teda každý bude môcť overiť, či má povinné zmluvné poistenie a ak ho nemá, tak vlastne mu ho po 30. 6. automaticky vyradia z evidencie. Z evidencie by takto malo zmiznúť zhruba 200-tisíc tzv. fantómových vozidiel, to sú tie neexistujúce a nejazdiace autá. Takisto vlastne sa týmto zachytia čierni pasažieri, teda vodiči, ktorí vedome si neplatia povinné zmluvné poistenie a riskujú teda pokutu, škodu a tak ďalej, to je zhruba 100-tisíc vozidiel a takisto by sa vlastne malo týmto znížiť výdavky na škody garančného fondu, do ktorého sa skladajú všetci poctiví motoristi. Tento rok by to malo byť až 10 mil. eur. Čiže sa tým vlastne zníži aj tlak na zdražovanie povinného zmluvného poistenia. Samozrejme, v platnosti ostane sankčný systém, ktorý spravuje štát cez okresné úrady, kde štát má možnosť uloženia pokuty za porušenie zákonnej povinnosti, len možno na margo toho treba dodať, že ten štát tých pokút udeľuje veľmi málo a pomerne v malej výške, čiže v podstate tým ľuďom, ktorí špekulujú s tým, že si neuzavrú povinné zmluvné poistenie, sa to dnes viac-menej vypláca.
A takisto ostane zachovaná právomoc dopravnej polície zisťovať existenciu PZP-čka pri kontrolách vodičov na ceste, takisto cez čítanie evidenčných čísel a, samozrejme, udeľovať pokuty, prípadne odoberať osvedčenie o technickom preukaze a tabuľky s evidenčným číslom vozidla a takisto vlastne tým, že niektoré tieto autá budú automaticky vyradené z evidencie, tak pokiaľ by náhodou ďalej jazdili, tak, samozrejme, polícia pokiaľ zachytí takéto evidenčné číslo, tak ho môže okamžite zastaviť a odobrať toto evidenčné číslo a takisto osvedčenie na technickom preukaze. Takže toľko zatiaľ úvodom.
Samozrejme, v rozprave rád zodpoviem prípadné otázky a takisto vás chcem požiadať o podporu, myslím si, že to je novela zákona, ktorá je veľmi prospešná pre Slovensko, naprieč politickým spektrom, asi sa tu nemusíme hrať na to či sme OĽANO, alebo SMER, alebo SaS. Myslím si, že to bude prospešné pre všetkých občanov tejto krajiny, teda myslím všetkých poctivých.
Ďakujem.
Skryt prepis

19.5.2023 o 11:01 hod.

Mgr.

Peter Kremský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:10

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predseda, ďakujem pekne za slovo.
Kolegyne, kolegovia, budem rýchly, nestihol som sa prihlásiť do, do písomnej. No, koľko stihnem. Jednoznačne problém existuje. Slovensko má problém s vozidlami, ktoré nemajú povinné zmluvné poistenie a spôsobuje to problémy na rôznych frontoch presne tak, ako hovorí predkladateľ, to je pravda. Zároveň ale treba dávať veľký pozor, aby to navrhované riešenie bolo kvalitné, rozumné, vyvážené, jednoducho, aby sa nevylialo aj teda s vodou z vaničky aj samotné dieťa. No a možno, možno začnem asi takto.
Čiže tento návrh zákona zavádza štvrtú možnosť vyradenia z evidencie. Momentálne máme tri, čiže vyradí sa z evidencie vozidlo, ktoré teda sa vyváža mimo Slovenskej republiky, ale sa odovzdáva na ekologické spracovanie alebo teda sa dá neexistujúce vozidlo vyradiť, ak sa zaplatí pokuta 500 euro do environmentálneho fondu. Toto, samozrejme, veľmi málo funguje, pretože kto by platil za vozidlo, ktoré už nejak speňažil a síce nejazdí po cestách a nemôže spôsobiť nehodu, ale teda jednoducho nevyradí ho, lebo proste 500 euro je veľa, hej. Každopádne všetky tri aktuálne zavedené možnosti vyradenie z evidencie predpokladajú, že vlastník vozidla sa zbavuje dobrovoľne alebo teda na základe rozhodnutie príslušnej autority. No, čiže vlastník sa chce zbaviť vozidla z vlastnej vôle, či už predajom, alebo teda odovzdaním na ekologické zlikvidovanie a nehrozí, že vlastník vozidla sa bude zbavovať spôsobom, ktorý porušoval ustanovenia predpisov o odpadoch alebo mal negatívny vplyv na životné prostredia. Tento, tento postup je upravený v § 120, ten vlastne, to je ten §, ktorý aj kolega ide práve meniť.
No a teda vzhľadom na to, že je navrhovaná štvrtá možnosť vyradenia z evidencie, zakáže používanie vozidla, hej, keďže sa teda vymaže z evidencie. Ale tento návrh nezabezpečí súčasne povinnosť odovzdať staré vozidlo na ekologické spracovanie. No a môže sa stať, že neevidované vozidlo so zrušenou evidenciou zostáva bez evidencie v sivej zóne. A po skúsenostiach z predchádzajúceho obdobia môže napríklad robiť či už opustený odpad, alebo môže zostať aj ako jazdiace v sivej zóne. Lebo treba si uvedomiť, že my tu máme, áno, kopu vozidiel, ktoré neexistujú, tých musíme nájsť cestu, ako sa ich zbaviť. To hovorí, to úplne súhlasím a hľadajme ju a hľadáme ju, ale zároveň je tu nejaké množstvo ľudí, ktorí úplneže cielene to nezaplatia a dnes tí policajti tiež majú možnosť. Veď oni vidia, oni vás zastavia, keď jazdíte bez PZP a vedia to riešiť. Proste pokutou, čímkoľvek. Ale každopádne teda si môže niekto z tých ľudí povedať, že a ja to nezaplatím a vyradí sa a jazdiť bude tak či tak. Čiže nevyrieši to celý problém. Môže takéto vozidlo ďalej, ďalej jazdiť. No, zároveň teda ale môže to skončiť aj tak, že to skončí ako opustený odpad po speňažení toho, čo sa speňažiť dá, to niekde zostane opustené a budú mať, budú mať obce, hej, problém.
Čo si myslím že by pomohlo, doplniť definíciu odpadu vec, ktorá sa nemôže používať na pôvodný účel alebo teda doplniť a to je asi dôležitejšie, doplniť ustanovenia § 120 o informáciu, že ako by sa teda manipulovalo s tými značkami a s tým samotným či už veľkým, alebo malých techničákom. Lebo toto si uvedomme, že systém povie do konca júna, Peter, tak? Do konca júna sa nezaplatí PZP, automaticky bude vyradené. Ešte raz, vozidlo fyzicky tu môže stále zostať alebo aj nie, ale každopádne zase nerieši sa, čo so značkami, to vie byť, samozrejme, problém, dajú sa na kadečo používať, ale proste zostanú u človeka. To isté veľký technický, to isté malý technický. Toto sú, myslím, veci, ktoré sa dajú v druhom čítaní proste nejak riešiť. Len treba, treba na to myslieť, treba na to myslieť.
A možno stihnem ešte toto, je tu pár otázok, na ktoré si len dovolím teda, aby sme mali o čom diskutovať. Čiže treba mať, myslím si, že, jasnú, jasnú odpoveď na to, či zo strany ministerstva financií je naozaj vôľa riešiť problém nepoistených vozidiel takýmto zásadným a razantným spôsobom bez možných nejakých takých mäkkých riešení predtým možno nejakých takých ťahových. Či teda toto riešenie vlastne nie je otázka nezvládnutia alebo neochoty komunikovať s nepoistenými motoristami, či už zo strany štátu, polície, okresných úradov alebo aj samotných poisťovní. Veď vnímajme, že akékoľvek vozidlo, ktoré či už sa prihlasuje do evidencie, alebo prehlasuje, sa tá prihlásiť alebo prehlásiť len vtedy, ak má potvrdenie o zaplatenom, hej, o zaplatenom PZP. Či sa to, ako sa to obchádza, je druhá vec. Ale veď povieme si, proste čiže, čiže či tam by nemohlo byť tá komunikácia lepšia. Ak sa ten, ten motorista na najbližší rok rozhodne nezaplatiť, proste fakt, že či tá poisťovňa urobila maximum, aby ho upozornila, že teda neplní si svoju povinnosť, že vlastne neobnovuje zmluvu.
A teraz ďalej sa pýtam, že ak sa takéto vozidlo vyradí z evidencie, bude o tom informovaný vlastník vozidla, že toto máme doriešené, aby sa vôbec ten, ten dozvedel, že sa mu to stalo? To inak kľudne môže byť človek, ktorý je pracovne v zahraničí celý rok. Takže to je, to je kľúčové. No a pokiaľ sa vozidlo vyradí z evidencie úradne, ale na vozidle zostanú teda tabuľky s evidenčným číslom a jeho držiteľ bude teda aj tak jazdiť, to auto môže jazdiť, môže chcieť s ním jazdiť po cestnej komunikácii. A príde k ďalším situáciám, ktoré momentálne táto zmena nerieši, takže na to tiež sa treba pozrieť.
No a ešte stihnem možno. Je to zasa z toho pohľadu vlastne tej recyklácie z toho, takže tento návrh, tak ako ho kolegovci navrhli, rozporuje, rozporuje európskej legislatíve. Nakoľko teda tento návrh odporuje procesu deregistrácie vozidiel, ktorý je definovaný v čl. 5 ods. 3 Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2000/53/ES o vozidlá po dobe životnosti, kde sa uvádza, že k vyradeniu vozidla z evidencie je potrebné predložiť potvrdenie o tom, že vozidlo bude ekologicky spracované u autorizovaného spracovateľa, teda bez toho, aby bolo predložené potvrdenie o ekologickom spracovaní, by nemalo dôjsť k vyradeniu vozidla z evidencie. Toto tiež ešte v tomto momente, ako ten návrh zákona nerieši.
No a tiež je ťažko akceptovateľné, aby, aby teda boli vyraďované vozidlá z evidencie bez toho, aby sa teda či už polícia, vlastne polícia, ktorá to reálne vyraďuje, proste sa snažila nasmerovať, aspoň teda tie, čo existujú, do, to spracovateľských zariadení. Lebo toto je ten problém, ono to bude vyradené a ten človek, dobre, tak to tam nechá na tom stole. Dnes to aspoň, aspoň teda bolo nútené, aspoň to existujúce, hej, že muselo byť to potvrdenie, že to bolo odovzdané na tú recykláciu. Takže na toto sa určite treba pozrieť.
No a teda môže sa stať, že vyradením z evidencie nebude zabezpečené to dosiahnutie samotného cieľa zníženia počtu vozidiel v prevádzke viesť vozidlá. Jednoducho tá časť ľudí, ktorá ten zákon nechce dodržiavať, bude, bude jazdiť, jazdiť naďalej.
No a teraz teda ešte raz zhrniem. Takže môže to ostať, tieto vraky môžu ostať opustené na pleciach miest a obcí, ktoré riešia zaberanie verejného priestranstva, a teda budú musieť tie parkoviská, ale dobre, tam je nejaký postup. Je to náročné, ale dobre, nejak sa to vyriešiť dá. Čo je teda horšie je, že teda takéto vozidlá sa fakt môžu stať predmetom neoprávneného využívania ohrozu ostatných účastníkov cestnej premávky bez poistení, bez technických, bez emisných kontrol. Lebo toto je to, že ak ten človek ho mal zaregistrované a nemal vlastne len to PZP dobre, tak jedna vec. Ale takto, že už keď bude úplne deregistrovaný, tak už ho bude kašlať že úplne, úplne na všetko a, samozrejme, stále je tu áno, môže ho tá polícia chytiť, zobrať mu čokoľvek, len je to proste, vie to byť problém.
Ďalej sa môže stať takého vozidlá predmetom nekontrolovaného obchodovania s lukratívnymi komponentami. Proste nejaká, nejaká šedá ekonomika, že to teraz to bolo nútené, že fakt to do toho spracovateľského miesta recyklačného bolo odnesené. No a asi už viacej nestihnem.
Ďakujem pekne, proste všetko sú to veci, aby sme na to mysleli, aby sme to celé sa snažili doladiť. A ešte raz na záver opakujem, myšlienka je správna, problém existuje, treba ho riešiť.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.5.2023 o 11:10 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video