94. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som sa tiež vyjadril k tomuto zákonu, ktorý je novelou školského zákona, ako predseda školského výboru. Tento zákon bol vrátený pani prezidentkou, ktorá vo svojich pripomienkach navrhuje komplexne odložiť účinnosť tohto zákona od, o dva roky, teda nie, aby platil od 1. septembra tohto roku 2023, ale až od roku 2025. Musím povedať na začiatok, že sa s touto pripomienkou stotožňujem práve z dôvodu aplikačnej praxe a uvedenia tejto dobrej myšlienky do praxe. Bezpochyby pohyb a viacej pohybu pre deti a mládež je potrebných nielen pre nich, ja sám sa priznám, že počas týchto rokovaní v Národnej rade by som potreboval tiež viac pohybu a možno aj celkovo vo svojom živote, a preto je určite dobré, aby sme toto podporovali, pohyb, šport, činnosť v živote detí.
Keď sme pripravovali tento zákon, treba povedať, že pán predkladateľ, teraz spravodajca pán poslanec Kučera bol veľmi aktívny a naozaj sme aj na školskom výbore usporiadali niekoľko veľmi dôkladných stretnutí medzi zástupcami navrhovateľov, a to boli teda nielen poslanci Národnej rady, ale boli tam aj zástupcovia či už pedagogických fakúlt, alebo fakúlt, fakúlt telesnej výchovy a športu, ktorí hovorili o, o tej potrebe telesnej výchovy a športovej výchovy v rámci vyučovania. Na druhej strane to boli zástupcovia škôl, nejakých profesných organizácií.
Ako predseda, ako predsedovi školského výboru mi títo ľudia v posledných dňoch adresovali list, krátky list a požiadali ma, aby som prečítal ich stanovisko v rozprave. Bol adresovaný mne ako predsedovi výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, ale na vedomie bol daný aj pánovi predsedovi Národnej rady a takisto aj ministrovi školstva, s ktorým som aj o tom, o tom hovoril. Takže len krátky úvod, aby ste vedeli, že o koho sa jedná.
Vážený pán predseda výboru Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, sme predstavitelia siedmich najväčších profesijných organizácií s dlhoročnou expertízou pôsobiacich v oblasti regionálneho školstva a vzdelávania. Zastupujeme štátne aj neštátne materské školy, základné školy, stredné školy, základné umelecké školy a školské zariadenia. Dovoľte nám, aby sme prostredníctvom vás oslovili poslancov, ktorí budú opätovne rozhodovať o zavedení povinnej tretej hodiny telesnej a športovej výchovy.
A s prianím úcty sú tam podpísaní, budem čítať len priezviská a teda funkciu, pán Damankoš, prezident Asociácie evanjelických škôl Slovenska, pán Škorupa, prezident Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií, pani Ohraďanová, prezidentka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení, pán Dömény, prezident Asociácie stredných odborných škôl Slovenska, pán Sadloň, prezident Zväzu školských asociácií a združení Slovenskej republiky, pán Masarovič, prezident Združenia katolíckych škôl Slovenska a pani Horníková, prezidentka Združenia základných škôl Slovenska.
Ešte pred tým, ako prečítam to stanovisko, chcem povedať, že ja som v tom taký, by som, a snažil som sa v tomto byť taký neutrálny, skutočne nesedel som na jednej alebo na druhej strane na tom výbore, keď sme mali to pracovné stretnutie, alebo tie pracovné stretnutia, lebo nebolo len jedno, ale sedel som na tom mieste predsedu výboru ako medzi koalíciou a opozíciou a snažil som sa veľmi pozorne počúvať obe stránky. Predpokladám, že hlásil sa aj pán navrhovateľ do rozpravy, že zaznie teda stanovisko navrhovateľov, ja by som chcel dať priestor tým, ktorí tu, samozrejme, nemôžu byť, pretože nie sú poslancami Národnej rady, ale ktorých sme prijali na výbore a ktorých slovo veľa zaváži. Pretože pri každej reforme školstva, pri každej zmene v školstve, ale nielen v školstve platí, že ak sa má zmena uskutočniť, treba to nejak zladiť s tými, ktorí to budú uvádzať do praxe. My o tom rozhodneme tu hlasovaním, či to teda prelomíme to veto, neprelomíme, za akých okolností, s akými pripomienkami, ale uplatní to už od 1. septembra, ak neprejdú tie pripomienky pani prezidentky, budú musieť vlastne oni, títo riaditelia, učitelia. Na školskom výbore sme viacerí zástupcovia učiteľov priamo z praxe a rozumieme tej organizácii školského roku.
Na druhej strane úplne chápem to, že navrhovatelia zákona, ktorí majú tento úmysel, a dobrý úmysel, nechcú tieto veci odkladať, pretože vieme, že keď sa veci odkladajú, tak potom často sa neuskutočnia. A treba povedať, že už táto samotná diskusia a z pohľadu škôl hrozba dáva veci do pohybu, ktoré dlhé roky stáli. A stáli aj počas tohto volebného obdobia, my ako školský výbor sme jednoznačne podporovali tú myšlienku, dalo by sa jednomyseľne, zvýšenia pohybu detí, akurát tie formy a metódy, ako sa to urobí, sa rôznia.
Ja chcem ešte jednu vec povedať, že, aby sme vedeli, o čom budeme hlasovať, že v rámci toho návrhu zákona, pôvodného, ktorý prešiel v Národnej rade, už bola výnimka pre tých, ktorí nemajú technické zabezpečenie, teda povedzme že telocvične, že môžu túto vec odložiť o nejaký čas a takisto tam bola jedna konkrétna situácia, kde v štvrtom ročníku je len jedna disponibilná hodina. Ak by sme však schválili pripomienky pani prezidentky, a to by bol všeobecný odklad účinnosti tohto zákona, teda zákon by bol schválený, ale odložený o, jeho účinnosť o dva roky, tak to neznamená, že školy by nemohli mať tretiu hodinu telesnej výchovy. Veď aj dnes ju mnohé majú a tí, ktorí to chceli, tak to schválenie pripomienok pani prezidentky by im nezabránilo, aby tú tretiu hodinu zaviedli. Akurát by sa ten tlak na to, aby sa školy pripravili na tú tretiu hodinu telesnej výchovy, a tam nejde len o telocvičňu, ale v prvom rade o organizačné a personálne zabezpečenie, aby mali čas. Iste, sú tam politické riziká, o ktorých sme sa rozprávali úplne otvorene, áno, keď dáme odklad, tak môže prísť ďalšia vláda a tá to zruší a tak ďalej. Mimochodom, to môže urobiť aj teraz, aj keby, aj keby ten zákon platil, tak to od 1., povedzme, 2024 zruší, ale bude to ťažšie. Takže istejší vrabec v hrsti ako holub na streche, ako by asi kolegovia navrhovatelia povedali, ale v každom prípade je dôležité počúvať hlas tých, ktorí, ktorí budú niesť tú ťarchu toho uplatňovania hoci dobrej myšlienky, ale predsa len komplikovane aplikovateľnej, takže ja prečítam ich stanovisko, tých, ktorých som spomínal.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, zavedenie povinnej tretej hodiny telesnej a športovej výchovy na základných školách s načasovaním účinnosti o tri mesiace bez celosystémovej zmeny považujeme za veľmi nezodpovedný krok v rozpore s aktuálne zavádzanou kurikulárnou reformou a naviac, nedostatok pohybu takýmto spôsobom v školách len veľmi ťažko zrealizujeme. Rozumieme zámeru predkladateľov, ale od začiatku procesu opakovane upozorňujeme, že na tento celoplošný zásah do koncepcie doplatia školy, a to nielen pedagógovia, ale aj žiaci. A teraz nasleduje niekoľko odrážok argumentov.
Aktuálne prebieha kurikulárna reforma – povinná tretia hodina telesnej výchovy ju systémovo naruší. Ďalej, možno aj vaše deti prídu domov s tým, že kvôli telesnej výchove budú mať o hodinu obľúbeného predmetu menej, alebo ho nebudú mať vôbec, pretože zmena v niektorých ročníkoch úplne zlikviduje možnosť vlastnej profilácie. Školy sa vrátia o desiatky rokov naspäť. Nebudú sa takmer vôbec líšiť, lebo všade sa namiesto cudzieho jazyka či iného predmetu bude učiť povinná telesná výchova v doterajšej podobe bez zohľadnenia individuálnych potrieb rôzne disponovaných žiakov. Školy sa dostanú do možného rozporu s inými právne záväznými normami, napríklad vyučovanie vonku v každom počasí, vyučovanie na chodbách s nedodržaním základných bezpečnostných noriem a podobne. V školách sa na začiatku letných prázdnin, týchto najbližších, začne prepúšťať a meniť úväzky, a teda aj znižovať platové ohodnotenie s prechodom z odborného vyučovania na neodborné bez príslušnej kvalifikácie, čím sa značne zníži aj miera kvality vzdelávacieho procesu. Napríklad špičkový angličtinár bude namiesto svojho predmetu učiť telesnú výchovu. Pre deti, ktoré sú v súčasnosti oslobodené z telesnej výchovy, pribudne hodina ďalšieho ničnerobenia, pretože sme obsahovo nezmenili predmet telesná výchova. Vytvára povinnosť, ktorú množstvo škôl nie je schopných plniť z dôvodu nedostatočného priestorového zabezpečenia, a to aj v tých školách, ktoré disponujú telocvičňou. Tretinový nárast hodín telesnej výchovy ani tieto školy nie sú schopné zvládnuť. Novela zákona sa odvoláva na splnenie uznesenia Európskeho parlamentu z roku 2007. Zavedenie povinnej tretej hodiny telesnej výchovy je len jeden zo 62 bodov uznesenia. Toto uznesenie je samotné postavené na komplexnosti a systémovosti. Ako príklad uvádzame niekoľko bodov z tohto uznesenia, ktoré sme pri zavádzaní troch hodín telesnej výchovy neriešili a nevyriešili. Podnecovanie špecifických foriem telesných aktivít vhodných pre predškolskú vekovú skupinu a zvyšovanie povedomia v rámci klubov a združení, aby deti mohli začať s telesnou aktivitou v čo najmladšom veku. Bod štyri. Zmeny v zameraní telesnej výchovy ako vyučovacieho predmetu so zohľadnením zdravotných a sociálnych potrieb a očakávaní detí. Bod deväť. Investície do kvalitných športových zaradení. Bod devätnásť. (Rečník si odkašľal.) Pardon. Opatrenia, aby sa športové strediská a šport v rámci učebných osnov sprístupnili všetkým študentom, pričom sa bude náležite, náležitá pozornosť venovať zdravotne postihnutým študentom. Bod devätnásť. Poskytovanie stimulov športovým klubom, ktoré majú dohody o spolupráci so školami, výchovnými zariadeniami, mládežníckymi centrami a inými miestnymi alebo dobrovoľníckymi organizáciami zapojenými do projektov celoživotného vzdelávania. Bod devätnásť. Podpora, aj finančná, k vytvoreniu a modernizácii školských športových zariadení a na zlepšenie a diverzifikáciu existujúceho náčinia a zariadení, pretože športové náčinie je v mnohých školách neprimerané alebo vo všetkých ohľadoch opotrebované. Bod tridsaťštyri, to uznesenie. Využitie štrukturálnych fondov Európskej únie na vytvorenie a rozvoj školských a iných športových zariadení v znevýhodnených regiónoch.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, predkladatelia predložili návrh s dobrým úmyslom posilnenia pohybovej činnosti detí a mládeže, s ktorým sa stotožňujeme. Jeho zavedenie do praxe je však príkladom, ako požadovanú zmenu nedosiahneme, pretože sme sa na ňu nepripravili:
a) ani prostredie, teda školy po materiálnej i personálnej stránke a
b) ani obsah, predmet telesná výchova tak, aby bol v plnej miere inkluzívny a zohľadnil deti od mimoriadne športovo aktívnych až po deti s rôznym druhom zdravotného znevýhodnenia, či jeho atraktivitu pre deti, ktoré sú z rôznych dôvodov oslobodené od telesnej výchovy. Je dôležité, aby vzdelávací systém umožňoval prispôsobenie štúdia individuálnym potrebám a schopnostiam žiakov, a na to potrebujeme viac ako jeden mesiac prípravy.
Ste pred rozhodnutím, ktoré mnohým školám môže spôsobiť až existenčné problémy, preto veríme, že budete rozhodovať s plnou zodpovednosťou. Znovu ponúkame dlhoročné praktické skúsenosti našich expertov pri nastavovaní zmien s cieľom ďalšieho rozpracovania navrhnutých opatrení tak, aby viedli k najlepšiemu záujmu každého dieťaťa, čo v konečnom dôsledku bude politickou výhrou celej spoločnosti.
A opäť sú podpísaní, ja vymenujem teraz už len tie združenia, profesné. Takže Asociácia evanjelických škôl Slovenska, Asociácia riaditeľov štátnych gymnázií, asociá súkromných, Asociácia súkromných škôl a školských zariadení, Asociácia stredných odborných škôl Slovenska, Zväz školských asociácií a združení Slovenskej republiky, Združenie katolíckych škôl Slovenska, Združenie základných škôl Slovenska.
Chcem na záver povedať, že my tu máme nejaký problém, ktorý sme vytvorili my politici. Možno to bolo v komunikácii, ktoré sme vyrobili možno my v nejakej nedostatočnej komunikácii a kooperácii medzi parlamentom, ministerstvom školstva, nejde teraz o to, či by sme mali hádzať vinu na niekoho z nás politikov, ale v každom prípade to, že sa tá myšlienka, ten cieľ zvýšenia pohybu a činnosti detí a mládeže neuskutočnil v rámci nejakej spoločnej dohody aj v rámci koalície, aj v rámci teda vôbec parlamentu, tak to nie je vina škôl. Ale to, že sme to komplexne nedotiahli do konca, budú v plnej miere znášať ony. Iste, v niektorých konkrétnych prípadoch pravdepodobne školy to nejak zvládnu, podvolia sa tej povinnosti a dokážu aj zrealizovať a budú aj povedzme kvalitné tretie hodiny telesnej výchovy. To je určite veľmi pozitívne. A to treba privítať a to bude dobrý výsledok. Ale zároveň je tam veľmi veľa vecí, na ktoré opakovane upozorňovali a upozorňujú školy, hlavne z môjho pohľadu ako učiteľa, ktorý vie, čo sa deje v máji a v júni, aby sa dobre pripravil školský rok, je veľmi nezodpovedné, ak im to naozaj dáme ako povinnosť od 1. septembra 2023.
Môžme sa sporiť o to, či vôbec má byť takto zákonom daná povinná tretia hodina telesnej výchovy bez aktuálnej reformy alebo zmeny rámcového učebného plánu bez, bez zmeny kurikula, bez, bez zmeny počtu hodín, či už navýšenia alebo tých disponibilných, ale v každom prípade je to veľmi náročné až nemožné zrealizovať poriadne a zodpovedne od 1. septembra. Preto ja budem hlasovať za pripomienky pani prezidentky, aby sa táto vec odložila o dva roky, už bude schválená, zároveň bude dostatok času pre všetkých zúčastnených, najmä školy, ale aj ministerstvo školstva, aby tieto veci zapracovalo tak, že potom o tie dva roky už schválená povinnosť, ktorá už bude schválená, bude môcť byť zrealizovaná.
Takže ja chcem poďakovať jednak týmto predstaviteľom združení asociácií, ktoré združujú učiteľov, školy, ale vôbec všetkým učiteľom, všetkým riaditeľom škôl, všetkým, ktorí pracujú.
Ďakujem aj navrhovateľom zákona, že túto tému priniesli a ťahali od začiatku volebného obdobia veľmi, veľmi, by som povedal, cieľavedomo, ambiciózne a pracovali na nej skutočne s odborným backgroundom, nielen, nielen ako nejaká myšlienka, ktorá sa im zazdala zo dňa na deň. Na druhej strane si naozaj myslím, že dobrý kompromis by bol, ak by sme tie školy nepritlačili k múru od 1. septembra tohto roku.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
Vystúpenia
10:09
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:09
Jaroslav KarahutaČo sa týka toho, čo ty si hovorila, Zitka, áno, ale momentálne tie kompetencie nemá, čiže nemá. Čiže bavíme sa de facto, de iure o dnešnom stave, ktorý je taký, že ministerstvo životného prostredia tie kompetencie nemá, má ich okresný úrad. Tak neviem, prečo sa pripomienkuje niečo, čo neexistuje. To znamená, kľudne môžme, môžme pripomienkovať aj, aj to, že, že čo sa udialo v minulosti a udiať sa malo alebo nemalo.
Takže ďakujem veľmi pekne, ja ešte vystúpim v krátkej rozprave s jednou vetou. Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.6.2023 o 10:09 hod.
MVDr.
Jaroslav Karahuta
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne všetkým kolegom za faktické poznámky. Ja môžem len súhlasiť s tým, čo bolo povedané, či už pánom poslancom Tarabom, pánom poslancom Svrčekom, ktorý, ktorý povedal to, čo mne to vypadlo, že ozaj bod č. 1, pripomienky pani prezidentky, je rozpor, rozpor pani prezidentky s Ústavou Slovenskej republiky. Čiže mala napísať: rozporujem ústavu, a nie rozporujem tento proces legislatívy. Lebo ozaj všetky poslanecké návrhy sú v rozpore s tým, čo pani prezidentka napísala, a mala by zrušiť podpis celého legislatívneho procesu predkladaného Národnej rade poslancami Národnej rady.
Čo sa týka toho, čo ty si hovorila, Zitka, áno, ale momentálne tie kompetencie nemá, čiže nemá. Čiže bavíme sa de facto, de iure o dnešnom stave, ktorý je taký, že ministerstvo životného prostredia tie kompetencie nemá, má ich okresný úrad. Tak neviem, prečo sa pripomienkuje niečo, čo neexistuje. To znamená, kľudne môžme, môžme pripomienkovať aj, aj to, že, že čo sa udialo v minulosti a udiať sa malo alebo nemalo.
Takže ďakujem veľmi pekne, ja ešte vystúpim v krátkej rozprave s jednou vetou. Ďakujem pekne.
Rozpracované
10:10
Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:10
Jaroslav KarahutaZákon z 10. mája 2023 o zmene a doplnení niektorých zákonov v oblasti ochrany životného prostredia v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy, vrátený prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky sa mení takto:
1. V čl. XVI sa slová „15. júna 2023" nahrádzajú slovami „15. júla 2023".
To je celý pozmeňovák. Ďakujem pekne.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
16.6.2023 o 10:10 hod.
MVDr.
Jaroslav Karahuta
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, ja prednesiem iba veľmi krátky pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jaroslav Karahuta, Jozef Lukáč a Miloš Svrček k zákonu z 10. mája 2023 o doplnení niektorých zákonov v oblasti ochrany životného prostredia v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy, vrátený prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky (tlač 1737).
Zákon z 10. mája 2023 o zmene a doplnení niektorých zákonov v oblasti ochrany životného prostredia v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy, vrátený prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky sa mení takto:
1. V čl. XVI sa slová „15. júna 2023" nahrádzajú slovami „15. júla 2023".
To je celý pozmeňovák. Ďakujem pekne.
Rozpracované
10:10
Hlasovať budeme v utorok o sedemnástej hodine.
Rozpracované
10:13
Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:13
Peter VonsPani prezidentka Slovenskej republiky v zmysle čl. 102 ods. 1 písm. o)...
Pani prezidentka Slovenskej republiky v zmysle čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky vrátila predmetný zákon na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky. Vo svojom rozhodnutí z 26. mája 2023 uviedla dôvody na vrátenie zákona. Prezidentka Slovenskej republiky neuvádza pripomienky s navrhovaným konkrétnym znením, ale navrhuje, aby Národná rada Slovenskej republiky po opätovnom prerokovaní zákon neprijala ako celok.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 1810 z 29. mája 2023 pridelil predmetný vrátený zákon na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre hospodárske záležitosti, ktorý určil aj ako gestorský výbor. Lehotu na prerokovanie vráteného zákona vo výboroch vrátane v gestorskom výbore určil do začiatku rokovania schôdze Národnej rady Slovenskej republiky o tomto návrhu.
Uvedené výbory prerokovali predmetný vrátený zákon s týmto výsledkom: Ústavnoprávny výbor prerokoval vrátený zákon dňa 8. júna 2023 a neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov. Výbor pre hospodárske záležitosti prerokoval vrátený zákon 8. júna 2023 a neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov.
Návrh spoločnej správy vrátane stanoviska gestorského výboru prerokoval výbor pre hospodárske záležitosti na 149. schôdzi 13. júna 2023.
Stanovisko gestorského výboru, ani návrh spoločnej správy výboru pre hospodárske záležitosti neboli schválené, keďže návrh stanoviska gestorského výboru nezískal súhlas potrebnej väčšiny poslancov pre hospodárske záležitosti. Predseda výboru pre hospodárske záležitosti ma zároveň určil za spoločného spravodajcu výborov.
Skončil som, pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
16.6.2023 o 10:13 hod.
PaedDr.
Peter Vons
Videokanál poslanca
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, podávam informáciu o výsledku prerokovania zákona z 9. mája 2023, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov, vráteného prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky (tlač 1738).
Pani prezidentka Slovenskej republiky v zmysle čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky vrátila predmetný zákon na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky. Vo svojom rozhodnutí z 26. mája 2023 uviedla dôvody na vrátenie zákona. Prezidentka Slovenskej republiky neuvádza pripomienky s navrhovaným konkrétnym znením, ale navrhuje, aby Národná rada Slovenskej republiky po opätovnom prerokovaní zákon neprijala ako celok.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 1810 z 29. mája 2023 pridelil predmetný vrátený zákon na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre hospodárske záležitosti, ktorý určil aj ako gestorský výbor. Lehotu na prerokovanie vráteného zákona vo výboroch vrátane v gestorskom výbore určil do začiatku rokovania schôdze Národnej rady Slovenskej republiky o tomto návrhu.
Uvedené výbory prerokovali predmetný vrátený zákon s týmto výsledkom: Ústavnoprávny výbor prerokoval vrátený zákon dňa 8. júna 2023 a neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov. Výbor pre hospodárske záležitosti prerokoval vrátený zákon 8. júna 2023 a neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov.
Návrh spoločnej správy vrátane stanoviska gestorského výboru prerokoval výbor pre hospodárske záležitosti na 149. schôdzi 13. júna 2023.
Stanovisko gestorského výboru, ani návrh spoločnej správy výboru pre hospodárske záležitosti neboli schválené, keďže návrh stanoviska gestorského výboru nezískal súhlas potrebnej väčšiny poslancov pre hospodárske záležitosti. Predseda výboru pre hospodárske záležitosti ma zároveň určil za spoločného spravodajcu výborov.
Skončil som, pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Rozpracované
10:16
Vystúpenie 10:16
Miloš SvrčekTýmto predloženým poslaneckým návrhom sa navrhuje upraviť nadobudnutie účinnosti prezidentkou Slovenskej republiky vrátený zákon na opätovné prerokovanie. Podľa § 90 ods. 1 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky Národná...
Týmto predloženým poslaneckým návrhom sa navrhuje upraviť nadobudnutie účinnosti prezidentkou Slovenskej republiky vrátený zákon na opätovné prerokovanie. Podľa § 90 ods. 1 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky Národná rada môže zmeniť ustanovenie o účinnosti zákona vráteného prezidentom vrátane ustanovení súvisiacich s účinnosťou zákona, ak by mal zákon nadobudnúť účinnosť skôr, ako bude vyhlásený. Prípadným prelomením veta by sa zákon nepodarilo vyhlásiť v zákonom ustanovených lehotách, preto navrhujeme v článku o účinnosti posunutie nadobudnutia účinnosti vetovaného zákona na 25. júna 2023. V nadväznosti na túto zmenu je potrebné upraviť aj prechodné ustanovenia súvisiace s účinnosťou zákona.
Preto predkladám nasledovný pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka k zákonu z 9. mája 2023, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov, vrátený prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky (tlač 1738).
V súlade s § 90 ods. 1 posledná veta zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov uplatňujem tento pozmeňujúci návrh:
V čl. II sa slová „15. júna" nahrádzajú slovami „25. júna".
V tejto súvislosti sa v čl. I bode 23 § 19a nadpise slová „15. júna" nahrádzajú slovami „25. júna" a v § 19a ods. 1 sa slová „k 15. júnu" nahrádzajú slovami „k 25. júnu".
Ďakujem pekne.
Vystúpenie
16.6.2023 o 10:16 hod.
JUDr. Mgr. PhD., LL.M.
Miloš Svrček
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Keďže máme prezidentkou vrátený zákon č. 222/2022 o štátnej podpore nájomného bývania a máme tam už neaktuálnu, de facto neaktuálnu účinnosť, tak predkladám rýchly pozmeňujúci návrh.
Týmto predloženým poslaneckým návrhom sa navrhuje upraviť nadobudnutie účinnosti prezidentkou Slovenskej republiky vrátený zákon na opätovné prerokovanie. Podľa § 90 ods. 1 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky Národná rada môže zmeniť ustanovenie o účinnosti zákona vráteného prezidentom vrátane ustanovení súvisiacich s účinnosťou zákona, ak by mal zákon nadobudnúť účinnosť skôr, ako bude vyhlásený. Prípadným prelomením veta by sa zákon nepodarilo vyhlásiť v zákonom ustanovených lehotách, preto navrhujeme v článku o účinnosti posunutie nadobudnutia účinnosti vetovaného zákona na 25. júna 2023. V nadväznosti na túto zmenu je potrebné upraviť aj prechodné ustanovenia súvisiace s účinnosťou zákona.
Preto predkladám nasledovný pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka k zákonu z 9. mája 2023, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov, vrátený prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky (tlač 1738).
V súlade s § 90 ods. 1 posledná veta zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov uplatňujem tento pozmeňujúci návrh:
V čl. II sa slová „15. júna" nahrádzajú slovami „25. júna".
V tejto súvislosti sa v čl. I bode 23 § 19a nadpise slová „15. júna" nahrádzajú slovami „25. júna" a v § 19a ods. 1 sa slová „k 15. júnu" nahrádzajú slovami „k 25. júnu".
Ďakujem pekne.
Rozpracované
10:19
Vystúpenie 10:19
Karol KučeraNárodná rada Slovenskej republiky schválila dňa 16. mája ´23 zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Prezidentka Slovenskej republiky vrátila uvedený zákon na opätovné prerokovanie vo svojom rozhodnutí z 1. júna ´23 č. 3061-2023-KPSR, uviedla dôvody, ktoré ju viedli k tomu, aby využila svoju právomoc, ktorá jej vyplýva z Ústavy Slovenskej republiky.
Na základe toho predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 1815 z 2. júna 2023 pridelil zákon vrátený prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky (tlač 1740) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady a Výboru Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Ako gestorský výbor určil Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a súčasne určil lehotu na jeho prerokovanie. Výbory Národnej rady Slovenskej republiky prerokovali uvedený zákon v lehote určenej predsedom Národnej rady Slovenskej republiky, pardon (rečník si odkašľal).
Prezidentka Slovenskej republiky vo svojom rozhodnutí uviedla dôvody na vrátenie zákona, navrhla, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokovaní schválila zákon so zmenami v ňom uvedenými.
Výbory Národnej rady prerokovali zákon zo 16. mája 2023, vrátený prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie a k pripomienkam prezidentky uvedených v časti IV zaujali tieto stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky na schôdzi výboru dňa 13. júna 2023 neprijal uznesenie, nakoľko návrh nezískal podporu nadpolovičnej väčšiny všetkých členov výboru podľa čl. 84 ods. 3 Ústavy Slovenskej republiky. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport na schôdzi výboru dňa 13. júna 2023 neprijal uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal podporu nadpolovičnej väčšiny všetkých členov výboru podľa čl. 84 ods. 3 Ústavy Slovenskej republiky.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov prijal odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky hlasovať:
1. o pripomienkach prezidentky Slovenskej republiky uvedených v časti II v bodoch 1 a 2 spoločne s odporúčaním gestorského výboru ich neschváliť,
2. o zákone zo 16. mája 2023 vrátený prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky ako celku s odporúčaním gestorského výboru schváliť v pôvodnom znení.
Spoločná správa výborov bola schválená uznesením gestorského výboru č. 235 zo 14. júna 2023. Výbor ma určil za spoločného spravodajcu výborov. Súčasne poveril informovať Národnú radu Slovenskej republiky o výsledku rokovania výborov a stanovisku a návrhu gestorského výboru.
Ďakujem, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu, do ktorej sa hlásim.
Ďakujem, pán predsedajúci. Vážené kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov o výsledku prerokovania zákona zo 16. mája 2023, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, vrátený prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou radou.
Národná rada Slovenskej republiky schválila dňa 16. mája ´23 zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Prezidentka Slovenskej republiky vrátila uvedený zákon na opätovné prerokovanie vo svojom rozhodnutí z 1. júna ´23 č. 3061-2023-KPSR, uviedla dôvody, ktoré ju viedli k tomu, aby využila svoju právomoc, ktorá jej vyplýva z Ústavy Slovenskej republiky.
Na základe toho predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 1815 z 2. júna 2023 pridelil zákon vrátený prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky (tlač 1740) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady a Výboru Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Ako gestorský výbor určil Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a súčasne určil lehotu na jeho prerokovanie. Výbory Národnej rady Slovenskej republiky prerokovali uvedený zákon v lehote určenej predsedom Národnej rady Slovenskej republiky, pardon (rečník si odkašľal).
Prezidentka Slovenskej republiky vo svojom rozhodnutí uviedla dôvody na vrátenie zákona, navrhla, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokovaní schválila zákon so zmenami v ňom uvedenými.
Výbory Národnej rady prerokovali zákon zo 16. mája 2023, vrátený prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie a k pripomienkam prezidentky uvedených v časti IV zaujali tieto stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky na schôdzi výboru dňa 13. júna 2023 neprijal uznesenie, nakoľko návrh nezískal podporu nadpolovičnej väčšiny všetkých členov výboru podľa čl. 84 ods. 3 Ústavy Slovenskej republiky. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport na schôdzi výboru dňa 13. júna 2023 neprijal uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal podporu nadpolovičnej väčšiny všetkých členov výboru podľa čl. 84 ods. 3 Ústavy Slovenskej republiky.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov prijal odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky hlasovať:
1. o pripomienkach prezidentky Slovenskej republiky uvedených v časti II v bodoch 1 a 2 spoločne s odporúčaním gestorského výboru ich neschváliť,
2. o zákone zo 16. mája 2023 vrátený prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky ako celku s odporúčaním gestorského výboru schváliť v pôvodnom znení.
Spoločná správa výborov bola schválená uznesením gestorského výboru č. 235 zo 14. júna 2023. Výbor ma určil za spoločného spravodajcu výborov. Súčasne poveril informovať Národnú radu Slovenskej republiky o výsledku rokovania výborov a stanovisku a návrhu gestorského výboru.
Ďakujem, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu, do ktorej sa hlásim.
Rozpracované
10:25
Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som sa tiež vyjadril k tomuto zákonu, ktorý je novelou školského zákona, ako predseda školského výboru. Tento zákon bol vrátený pani prezidentkou, ktorá vo svojich pripomienkach navrhuje komplexne odložiť účinnosť tohto zákona od, o dva roky, teda nie, aby platil od 1. septembra tohto roku 2023, ale až od roku 2025. Musím povedať na začiatok, že sa s touto...
Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som sa tiež vyjadril k tomuto zákonu, ktorý je novelou školského zákona, ako predseda školského výboru. Tento zákon bol vrátený pani prezidentkou, ktorá vo svojich pripomienkach navrhuje komplexne odložiť účinnosť tohto zákona od, o dva roky, teda nie, aby platil od 1. septembra tohto roku 2023, ale až od roku 2025. Musím povedať na začiatok, že sa s touto pripomienkou stotožňujem práve z dôvodu aplikačnej praxe a uvedenia tejto dobrej myšlienky do praxe. Bezpochyby pohyb a viacej pohybu pre deti a mládež je potrebných nielen pre nich, ja sám sa priznám, že počas týchto rokovaní v Národnej rade by som potreboval tiež viac pohybu a možno aj celkovo vo svojom živote, a preto je určite dobré, aby sme toto podporovali, pohyb, šport, činnosť v živote detí.
Keď sme pripravovali tento zákon, treba povedať, že pán predkladateľ, teraz spravodajca pán poslanec Kučera bol veľmi aktívny a naozaj sme aj na školskom výbore usporiadali niekoľko veľmi dôkladných stretnutí medzi zástupcami navrhovateľov, a to boli teda nielen poslanci Národnej rady, ale boli tam aj zástupcovia či už pedagogických fakúlt, alebo fakúlt, fakúlt telesnej výchovy a športu, ktorí hovorili o, o tej potrebe telesnej výchovy a športovej výchovy v rámci vyučovania. Na druhej strane to boli zástupcovia škôl, nejakých profesných organizácií.
Ako predseda, ako predsedovi školského výboru mi títo ľudia v posledných dňoch adresovali list, krátky list a požiadali ma, aby som prečítal ich stanovisko v rozprave. Bol adresovaný mne ako predsedovi výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, ale na vedomie bol daný aj pánovi predsedovi Národnej rady a takisto aj ministrovi školstva, s ktorým som aj o tom, o tom hovoril. Takže len krátky úvod, aby ste vedeli, že o koho sa jedná.
Vážený pán predseda výboru Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, sme predstavitelia siedmich najväčších profesijných organizácií s dlhoročnou expertízou pôsobiacich v oblasti regionálneho školstva a vzdelávania. Zastupujeme štátne aj neštátne materské školy, základné školy, stredné školy, základné umelecké školy a školské zariadenia. Dovoľte nám, aby sme prostredníctvom vás oslovili poslancov, ktorí budú opätovne rozhodovať o zavedení povinnej tretej hodiny telesnej a športovej výchovy.
A s prianím úcty sú tam podpísaní, budem čítať len priezviská a teda funkciu, pán Damankoš, prezident Asociácie evanjelických škôl Slovenska, pán Škorupa, prezident Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií, pani Ohraďanová, prezidentka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení, pán Dömény, prezident Asociácie stredných odborných škôl Slovenska, pán Sadloň, prezident Zväzu školských asociácií a združení Slovenskej republiky, pán Masarovič, prezident Združenia katolíckych škôl Slovenska a pani Horníková, prezidentka Združenia základných škôl Slovenska.
Ešte pred tým, ako prečítam to stanovisko, chcem povedať, že ja som v tom taký, by som, a snažil som sa v tomto byť taký neutrálny, skutočne nesedel som na jednej alebo na druhej strane na tom výbore, keď sme mali to pracovné stretnutie, alebo tie pracovné stretnutia, lebo nebolo len jedno, ale sedel som na tom mieste predsedu výboru ako medzi koalíciou a opozíciou a snažil som sa veľmi pozorne počúvať obe stránky. Predpokladám, že hlásil sa aj pán navrhovateľ do rozpravy, že zaznie teda stanovisko navrhovateľov, ja by som chcel dať priestor tým, ktorí tu, samozrejme, nemôžu byť, pretože nie sú poslancami Národnej rady, ale ktorých sme prijali na výbore a ktorých slovo veľa zaváži. Pretože pri každej reforme školstva, pri každej zmene v školstve, ale nielen v školstve platí, že ak sa má zmena uskutočniť, treba to nejak zladiť s tými, ktorí to budú uvádzať do praxe. My o tom rozhodneme tu hlasovaním, či to teda prelomíme to veto, neprelomíme, za akých okolností, s akými pripomienkami, ale uplatní to už od 1. septembra, ak neprejdú tie pripomienky pani prezidentky, budú musieť vlastne oni, títo riaditelia, učitelia. Na školskom výbore sme viacerí zástupcovia učiteľov priamo z praxe a rozumieme tej organizácii školského roku.
Na druhej strane úplne chápem to, že navrhovatelia zákona, ktorí majú tento úmysel, a dobrý úmysel, nechcú tieto veci odkladať, pretože vieme, že keď sa veci odkladajú, tak potom často sa neuskutočnia. A treba povedať, že už táto samotná diskusia a z pohľadu škôl hrozba dáva veci do pohybu, ktoré dlhé roky stáli. A stáli aj počas tohto volebného obdobia, my ako školský výbor sme jednoznačne podporovali tú myšlienku, dalo by sa jednomyseľne, zvýšenia pohybu detí, akurát tie formy a metódy, ako sa to urobí, sa rôznia.
Ja chcem ešte jednu vec povedať, že, aby sme vedeli, o čom budeme hlasovať, že v rámci toho návrhu zákona, pôvodného, ktorý prešiel v Národnej rade, už bola výnimka pre tých, ktorí nemajú technické zabezpečenie, teda povedzme že telocvične, že môžu túto vec odložiť o nejaký čas a takisto tam bola jedna konkrétna situácia, kde v štvrtom ročníku je len jedna disponibilná hodina. Ak by sme však schválili pripomienky pani prezidentky, a to by bol všeobecný odklad účinnosti tohto zákona, teda zákon by bol schválený, ale odložený o, jeho účinnosť o dva roky, tak to neznamená, že školy by nemohli mať tretiu hodinu telesnej výchovy. Veď aj dnes ju mnohé majú a tí, ktorí to chceli, tak to schválenie pripomienok pani prezidentky by im nezabránilo, aby tú tretiu hodinu zaviedli. Akurát by sa ten tlak na to, aby sa školy pripravili na tú tretiu hodinu telesnej výchovy, a tam nejde len o telocvičňu, ale v prvom rade o organizačné a personálne zabezpečenie, aby mali čas. Iste, sú tam politické riziká, o ktorých sme sa rozprávali úplne otvorene, áno, keď dáme odklad, tak môže prísť ďalšia vláda a tá to zruší a tak ďalej. Mimochodom, to môže urobiť aj teraz, aj keby, aj keby ten zákon platil, tak to od 1., povedzme, 2024 zruší, ale bude to ťažšie. Takže istejší vrabec v hrsti ako holub na streche, ako by asi kolegovia navrhovatelia povedali, ale v každom prípade je dôležité počúvať hlas tých, ktorí, ktorí budú niesť tú ťarchu toho uplatňovania hoci dobrej myšlienky, ale predsa len komplikovane aplikovateľnej, takže ja prečítam ich stanovisko, tých, ktorých som spomínal.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, zavedenie povinnej tretej hodiny telesnej a športovej výchovy na základných školách s načasovaním účinnosti o tri mesiace bez celosystémovej zmeny považujeme za veľmi nezodpovedný krok v rozpore s aktuálne zavádzanou kurikulárnou reformou a naviac, nedostatok pohybu takýmto spôsobom v školách len veľmi ťažko zrealizujeme. Rozumieme zámeru predkladateľov, ale od začiatku procesu opakovane upozorňujeme, že na tento celoplošný zásah do koncepcie doplatia školy, a to nielen pedagógovia, ale aj žiaci. A teraz nasleduje niekoľko odrážok argumentov.
Aktuálne prebieha kurikulárna reforma – povinná tretia hodina telesnej výchovy ju systémovo naruší. Ďalej, možno aj vaše deti prídu domov s tým, že kvôli telesnej výchove budú mať o hodinu obľúbeného predmetu menej, alebo ho nebudú mať vôbec, pretože zmena v niektorých ročníkoch úplne zlikviduje možnosť vlastnej profilácie. Školy sa vrátia o desiatky rokov naspäť. Nebudú sa takmer vôbec líšiť, lebo všade sa namiesto cudzieho jazyka či iného predmetu bude učiť povinná telesná výchova v doterajšej podobe bez zohľadnenia individuálnych potrieb rôzne disponovaných žiakov. Školy sa dostanú do možného rozporu s inými právne záväznými normami, napríklad vyučovanie vonku v každom počasí, vyučovanie na chodbách s nedodržaním základných bezpečnostných noriem a podobne. V školách sa na začiatku letných prázdnin, týchto najbližších, začne prepúšťať a meniť úväzky, a teda aj znižovať platové ohodnotenie s prechodom z odborného vyučovania na neodborné bez príslušnej kvalifikácie, čím sa značne zníži aj miera kvality vzdelávacieho procesu. Napríklad špičkový angličtinár bude namiesto svojho predmetu učiť telesnú výchovu. Pre deti, ktoré sú v súčasnosti oslobodené z telesnej výchovy, pribudne hodina ďalšieho ničnerobenia, pretože sme obsahovo nezmenili predmet telesná výchova. Vytvára povinnosť, ktorú množstvo škôl nie je schopných plniť z dôvodu nedostatočného priestorového zabezpečenia, a to aj v tých školách, ktoré disponujú telocvičňou. Tretinový nárast hodín telesnej výchovy ani tieto školy nie sú schopné zvládnuť. Novela zákona sa odvoláva na splnenie uznesenia Európskeho parlamentu z roku 2007. Zavedenie povinnej tretej hodiny telesnej výchovy je len jeden zo 62 bodov uznesenia. Toto uznesenie je samotné postavené na komplexnosti a systémovosti. Ako príklad uvádzame niekoľko bodov z tohto uznesenia, ktoré sme pri zavádzaní troch hodín telesnej výchovy neriešili a nevyriešili. Podnecovanie špecifických foriem telesných aktivít vhodných pre predškolskú vekovú skupinu a zvyšovanie povedomia v rámci klubov a združení, aby deti mohli začať s telesnou aktivitou v čo najmladšom veku. Bod štyri. Zmeny v zameraní telesnej výchovy ako vyučovacieho predmetu so zohľadnením zdravotných a sociálnych potrieb a očakávaní detí. Bod deväť. Investície do kvalitných športových zaradení. Bod devätnásť. (Rečník si odkašľal.) Pardon. Opatrenia, aby sa športové strediská a šport v rámci učebných osnov sprístupnili všetkým študentom, pričom sa bude náležite, náležitá pozornosť venovať zdravotne postihnutým študentom. Bod devätnásť. Poskytovanie stimulov športovým klubom, ktoré majú dohody o spolupráci so školami, výchovnými zariadeniami, mládežníckymi centrami a inými miestnymi alebo dobrovoľníckymi organizáciami zapojenými do projektov celoživotného vzdelávania. Bod devätnásť. Podpora, aj finančná, k vytvoreniu a modernizácii školských športových zariadení a na zlepšenie a diverzifikáciu existujúceho náčinia a zariadení, pretože športové náčinie je v mnohých školách neprimerané alebo vo všetkých ohľadoch opotrebované. Bod tridsaťštyri, to uznesenie. Využitie štrukturálnych fondov Európskej únie na vytvorenie a rozvoj školských a iných športových zariadení v znevýhodnených regiónoch.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, predkladatelia predložili návrh s dobrým úmyslom posilnenia pohybovej činnosti detí a mládeže, s ktorým sa stotožňujeme. Jeho zavedenie do praxe je však príkladom, ako požadovanú zmenu nedosiahneme, pretože sme sa na ňu nepripravili:
a) ani prostredie, teda školy po materiálnej i personálnej stránke a
b) ani obsah, predmet telesná výchova tak, aby bol v plnej miere inkluzívny a zohľadnil deti od mimoriadne športovo aktívnych až po deti s rôznym druhom zdravotného znevýhodnenia, či jeho atraktivitu pre deti, ktoré sú z rôznych dôvodov oslobodené od telesnej výchovy. Je dôležité, aby vzdelávací systém umožňoval prispôsobenie štúdia individuálnym potrebám a schopnostiam žiakov, a na to potrebujeme viac ako jeden mesiac prípravy.
Ste pred rozhodnutím, ktoré mnohým školám môže spôsobiť až existenčné problémy, preto veríme, že budete rozhodovať s plnou zodpovednosťou. Znovu ponúkame dlhoročné praktické skúsenosti našich expertov pri nastavovaní zmien s cieľom ďalšieho rozpracovania navrhnutých opatrení tak, aby viedli k najlepšiemu záujmu každého dieťaťa, čo v konečnom dôsledku bude politickou výhrou celej spoločnosti.
A opäť sú podpísaní, ja vymenujem teraz už len tie združenia, profesné. Takže Asociácia evanjelických škôl Slovenska, Asociácia riaditeľov štátnych gymnázií, asociá súkromných, Asociácia súkromných škôl a školských zariadení, Asociácia stredných odborných škôl Slovenska, Zväz školských asociácií a združení Slovenskej republiky, Združenie katolíckych škôl Slovenska, Združenie základných škôl Slovenska.
Chcem na záver povedať, že my tu máme nejaký problém, ktorý sme vytvorili my politici. Možno to bolo v komunikácii, ktoré sme vyrobili možno my v nejakej nedostatočnej komunikácii a kooperácii medzi parlamentom, ministerstvom školstva, nejde teraz o to, či by sme mali hádzať vinu na niekoho z nás politikov, ale v každom prípade to, že sa tá myšlienka, ten cieľ zvýšenia pohybu a činnosti detí a mládeže neuskutočnil v rámci nejakej spoločnej dohody aj v rámci koalície, aj v rámci teda vôbec parlamentu, tak to nie je vina škôl. Ale to, že sme to komplexne nedotiahli do konca, budú v plnej miere znášať ony. Iste, v niektorých konkrétnych prípadoch pravdepodobne školy to nejak zvládnu, podvolia sa tej povinnosti a dokážu aj zrealizovať a budú aj povedzme kvalitné tretie hodiny telesnej výchovy. To je určite veľmi pozitívne. A to treba privítať a to bude dobrý výsledok. Ale zároveň je tam veľmi veľa vecí, na ktoré opakovane upozorňovali a upozorňujú školy, hlavne z môjho pohľadu ako učiteľa, ktorý vie, čo sa deje v máji a v júni, aby sa dobre pripravil školský rok, je veľmi nezodpovedné, ak im to naozaj dáme ako povinnosť od 1. septembra 2023.
Môžme sa sporiť o to, či vôbec má byť takto zákonom daná povinná tretia hodina telesnej výchovy bez aktuálnej reformy alebo zmeny rámcového učebného plánu bez, bez zmeny kurikula, bez, bez zmeny počtu hodín, či už navýšenia alebo tých disponibilných, ale v každom prípade je to veľmi náročné až nemožné zrealizovať poriadne a zodpovedne od 1. septembra. Preto ja budem hlasovať za pripomienky pani prezidentky, aby sa táto vec odložila o dva roky, už bude schválená, zároveň bude dostatok času pre všetkých zúčastnených, najmä školy, ale aj ministerstvo školstva, aby tieto veci zapracovalo tak, že potom o tie dva roky už schválená povinnosť, ktorá už bude schválená, bude môcť byť zrealizovaná.
Takže ja chcem poďakovať jednak týmto predstaviteľom združení asociácií, ktoré združujú učiteľov, školy, ale vôbec všetkým učiteľom, všetkým riaditeľom škôl, všetkým, ktorí pracujú.
Ďakujem aj navrhovateľom zákona, že túto tému priniesli a ťahali od začiatku volebného obdobia veľmi, veľmi, by som povedal, cieľavedomo, ambiciózne a pracovali na nej skutočne s odborným backgroundom, nielen, nielen ako nejaká myšlienka, ktorá sa im zazdala zo dňa na deň. Na druhej strane si naozaj myslím, že dobrý kompromis by bol, ak by sme tie školy nepritlačili k múru od 1. septembra tohto roku.
Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som sa tiež vyjadril k tomuto zákonu, ktorý je novelou školského zákona, ako predseda školského výboru. Tento zákon bol vrátený pani prezidentkou, ktorá vo svojich pripomienkach navrhuje komplexne odložiť účinnosť tohto zákona od, o dva roky, teda nie, aby platil od 1. septembra tohto roku 2023, ale až od roku 2025. Musím povedať na začiatok, že sa s touto pripomienkou stotožňujem práve z dôvodu aplikačnej praxe a uvedenia tejto dobrej myšlienky do praxe. Bezpochyby pohyb a viacej pohybu pre deti a mládež je potrebných nielen pre nich, ja sám sa priznám, že počas týchto rokovaní v Národnej rade by som potreboval tiež viac pohybu a možno aj celkovo vo svojom živote, a preto je určite dobré, aby sme toto podporovali, pohyb, šport, činnosť v živote detí.
Keď sme pripravovali tento zákon, treba povedať, že pán predkladateľ, teraz spravodajca pán poslanec Kučera bol veľmi aktívny a naozaj sme aj na školskom výbore usporiadali niekoľko veľmi dôkladných stretnutí medzi zástupcami navrhovateľov, a to boli teda nielen poslanci Národnej rady, ale boli tam aj zástupcovia či už pedagogických fakúlt, alebo fakúlt, fakúlt telesnej výchovy a športu, ktorí hovorili o, o tej potrebe telesnej výchovy a športovej výchovy v rámci vyučovania. Na druhej strane to boli zástupcovia škôl, nejakých profesných organizácií.
Ako predseda, ako predsedovi školského výboru mi títo ľudia v posledných dňoch adresovali list, krátky list a požiadali ma, aby som prečítal ich stanovisko v rozprave. Bol adresovaný mne ako predsedovi výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, ale na vedomie bol daný aj pánovi predsedovi Národnej rady a takisto aj ministrovi školstva, s ktorým som aj o tom, o tom hovoril. Takže len krátky úvod, aby ste vedeli, že o koho sa jedná.
Vážený pán predseda výboru Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, sme predstavitelia siedmich najväčších profesijných organizácií s dlhoročnou expertízou pôsobiacich v oblasti regionálneho školstva a vzdelávania. Zastupujeme štátne aj neštátne materské školy, základné školy, stredné školy, základné umelecké školy a školské zariadenia. Dovoľte nám, aby sme prostredníctvom vás oslovili poslancov, ktorí budú opätovne rozhodovať o zavedení povinnej tretej hodiny telesnej a športovej výchovy.
A s prianím úcty sú tam podpísaní, budem čítať len priezviská a teda funkciu, pán Damankoš, prezident Asociácie evanjelických škôl Slovenska, pán Škorupa, prezident Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií, pani Ohraďanová, prezidentka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení, pán Dömény, prezident Asociácie stredných odborných škôl Slovenska, pán Sadloň, prezident Zväzu školských asociácií a združení Slovenskej republiky, pán Masarovič, prezident Združenia katolíckych škôl Slovenska a pani Horníková, prezidentka Združenia základných škôl Slovenska.
Ešte pred tým, ako prečítam to stanovisko, chcem povedať, že ja som v tom taký, by som, a snažil som sa v tomto byť taký neutrálny, skutočne nesedel som na jednej alebo na druhej strane na tom výbore, keď sme mali to pracovné stretnutie, alebo tie pracovné stretnutia, lebo nebolo len jedno, ale sedel som na tom mieste predsedu výboru ako medzi koalíciou a opozíciou a snažil som sa veľmi pozorne počúvať obe stránky. Predpokladám, že hlásil sa aj pán navrhovateľ do rozpravy, že zaznie teda stanovisko navrhovateľov, ja by som chcel dať priestor tým, ktorí tu, samozrejme, nemôžu byť, pretože nie sú poslancami Národnej rady, ale ktorých sme prijali na výbore a ktorých slovo veľa zaváži. Pretože pri každej reforme školstva, pri každej zmene v školstve, ale nielen v školstve platí, že ak sa má zmena uskutočniť, treba to nejak zladiť s tými, ktorí to budú uvádzať do praxe. My o tom rozhodneme tu hlasovaním, či to teda prelomíme to veto, neprelomíme, za akých okolností, s akými pripomienkami, ale uplatní to už od 1. septembra, ak neprejdú tie pripomienky pani prezidentky, budú musieť vlastne oni, títo riaditelia, učitelia. Na školskom výbore sme viacerí zástupcovia učiteľov priamo z praxe a rozumieme tej organizácii školského roku.
Na druhej strane úplne chápem to, že navrhovatelia zákona, ktorí majú tento úmysel, a dobrý úmysel, nechcú tieto veci odkladať, pretože vieme, že keď sa veci odkladajú, tak potom často sa neuskutočnia. A treba povedať, že už táto samotná diskusia a z pohľadu škôl hrozba dáva veci do pohybu, ktoré dlhé roky stáli. A stáli aj počas tohto volebného obdobia, my ako školský výbor sme jednoznačne podporovali tú myšlienku, dalo by sa jednomyseľne, zvýšenia pohybu detí, akurát tie formy a metódy, ako sa to urobí, sa rôznia.
Ja chcem ešte jednu vec povedať, že, aby sme vedeli, o čom budeme hlasovať, že v rámci toho návrhu zákona, pôvodného, ktorý prešiel v Národnej rade, už bola výnimka pre tých, ktorí nemajú technické zabezpečenie, teda povedzme že telocvične, že môžu túto vec odložiť o nejaký čas a takisto tam bola jedna konkrétna situácia, kde v štvrtom ročníku je len jedna disponibilná hodina. Ak by sme však schválili pripomienky pani prezidentky, a to by bol všeobecný odklad účinnosti tohto zákona, teda zákon by bol schválený, ale odložený o, jeho účinnosť o dva roky, tak to neznamená, že školy by nemohli mať tretiu hodinu telesnej výchovy. Veď aj dnes ju mnohé majú a tí, ktorí to chceli, tak to schválenie pripomienok pani prezidentky by im nezabránilo, aby tú tretiu hodinu zaviedli. Akurát by sa ten tlak na to, aby sa školy pripravili na tú tretiu hodinu telesnej výchovy, a tam nejde len o telocvičňu, ale v prvom rade o organizačné a personálne zabezpečenie, aby mali čas. Iste, sú tam politické riziká, o ktorých sme sa rozprávali úplne otvorene, áno, keď dáme odklad, tak môže prísť ďalšia vláda a tá to zruší a tak ďalej. Mimochodom, to môže urobiť aj teraz, aj keby, aj keby ten zákon platil, tak to od 1., povedzme, 2024 zruší, ale bude to ťažšie. Takže istejší vrabec v hrsti ako holub na streche, ako by asi kolegovia navrhovatelia povedali, ale v každom prípade je dôležité počúvať hlas tých, ktorí, ktorí budú niesť tú ťarchu toho uplatňovania hoci dobrej myšlienky, ale predsa len komplikovane aplikovateľnej, takže ja prečítam ich stanovisko, tých, ktorých som spomínal.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, zavedenie povinnej tretej hodiny telesnej a športovej výchovy na základných školách s načasovaním účinnosti o tri mesiace bez celosystémovej zmeny považujeme za veľmi nezodpovedný krok v rozpore s aktuálne zavádzanou kurikulárnou reformou a naviac, nedostatok pohybu takýmto spôsobom v školách len veľmi ťažko zrealizujeme. Rozumieme zámeru predkladateľov, ale od začiatku procesu opakovane upozorňujeme, že na tento celoplošný zásah do koncepcie doplatia školy, a to nielen pedagógovia, ale aj žiaci. A teraz nasleduje niekoľko odrážok argumentov.
Aktuálne prebieha kurikulárna reforma – povinná tretia hodina telesnej výchovy ju systémovo naruší. Ďalej, možno aj vaše deti prídu domov s tým, že kvôli telesnej výchove budú mať o hodinu obľúbeného predmetu menej, alebo ho nebudú mať vôbec, pretože zmena v niektorých ročníkoch úplne zlikviduje možnosť vlastnej profilácie. Školy sa vrátia o desiatky rokov naspäť. Nebudú sa takmer vôbec líšiť, lebo všade sa namiesto cudzieho jazyka či iného predmetu bude učiť povinná telesná výchova v doterajšej podobe bez zohľadnenia individuálnych potrieb rôzne disponovaných žiakov. Školy sa dostanú do možného rozporu s inými právne záväznými normami, napríklad vyučovanie vonku v každom počasí, vyučovanie na chodbách s nedodržaním základných bezpečnostných noriem a podobne. V školách sa na začiatku letných prázdnin, týchto najbližších, začne prepúšťať a meniť úväzky, a teda aj znižovať platové ohodnotenie s prechodom z odborného vyučovania na neodborné bez príslušnej kvalifikácie, čím sa značne zníži aj miera kvality vzdelávacieho procesu. Napríklad špičkový angličtinár bude namiesto svojho predmetu učiť telesnú výchovu. Pre deti, ktoré sú v súčasnosti oslobodené z telesnej výchovy, pribudne hodina ďalšieho ničnerobenia, pretože sme obsahovo nezmenili predmet telesná výchova. Vytvára povinnosť, ktorú množstvo škôl nie je schopných plniť z dôvodu nedostatočného priestorového zabezpečenia, a to aj v tých školách, ktoré disponujú telocvičňou. Tretinový nárast hodín telesnej výchovy ani tieto školy nie sú schopné zvládnuť. Novela zákona sa odvoláva na splnenie uznesenia Európskeho parlamentu z roku 2007. Zavedenie povinnej tretej hodiny telesnej výchovy je len jeden zo 62 bodov uznesenia. Toto uznesenie je samotné postavené na komplexnosti a systémovosti. Ako príklad uvádzame niekoľko bodov z tohto uznesenia, ktoré sme pri zavádzaní troch hodín telesnej výchovy neriešili a nevyriešili. Podnecovanie špecifických foriem telesných aktivít vhodných pre predškolskú vekovú skupinu a zvyšovanie povedomia v rámci klubov a združení, aby deti mohli začať s telesnou aktivitou v čo najmladšom veku. Bod štyri. Zmeny v zameraní telesnej výchovy ako vyučovacieho predmetu so zohľadnením zdravotných a sociálnych potrieb a očakávaní detí. Bod deväť. Investície do kvalitných športových zaradení. Bod devätnásť. (Rečník si odkašľal.) Pardon. Opatrenia, aby sa športové strediská a šport v rámci učebných osnov sprístupnili všetkým študentom, pričom sa bude náležite, náležitá pozornosť venovať zdravotne postihnutým študentom. Bod devätnásť. Poskytovanie stimulov športovým klubom, ktoré majú dohody o spolupráci so školami, výchovnými zariadeniami, mládežníckymi centrami a inými miestnymi alebo dobrovoľníckymi organizáciami zapojenými do projektov celoživotného vzdelávania. Bod devätnásť. Podpora, aj finančná, k vytvoreniu a modernizácii školských športových zariadení a na zlepšenie a diverzifikáciu existujúceho náčinia a zariadení, pretože športové náčinie je v mnohých školách neprimerané alebo vo všetkých ohľadoch opotrebované. Bod tridsaťštyri, to uznesenie. Využitie štrukturálnych fondov Európskej únie na vytvorenie a rozvoj školských a iných športových zariadení v znevýhodnených regiónoch.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, predkladatelia predložili návrh s dobrým úmyslom posilnenia pohybovej činnosti detí a mládeže, s ktorým sa stotožňujeme. Jeho zavedenie do praxe je však príkladom, ako požadovanú zmenu nedosiahneme, pretože sme sa na ňu nepripravili:
a) ani prostredie, teda školy po materiálnej i personálnej stránke a
b) ani obsah, predmet telesná výchova tak, aby bol v plnej miere inkluzívny a zohľadnil deti od mimoriadne športovo aktívnych až po deti s rôznym druhom zdravotného znevýhodnenia, či jeho atraktivitu pre deti, ktoré sú z rôznych dôvodov oslobodené od telesnej výchovy. Je dôležité, aby vzdelávací systém umožňoval prispôsobenie štúdia individuálnym potrebám a schopnostiam žiakov, a na to potrebujeme viac ako jeden mesiac prípravy.
Ste pred rozhodnutím, ktoré mnohým školám môže spôsobiť až existenčné problémy, preto veríme, že budete rozhodovať s plnou zodpovednosťou. Znovu ponúkame dlhoročné praktické skúsenosti našich expertov pri nastavovaní zmien s cieľom ďalšieho rozpracovania navrhnutých opatrení tak, aby viedli k najlepšiemu záujmu každého dieťaťa, čo v konečnom dôsledku bude politickou výhrou celej spoločnosti.
A opäť sú podpísaní, ja vymenujem teraz už len tie združenia, profesné. Takže Asociácia evanjelických škôl Slovenska, Asociácia riaditeľov štátnych gymnázií, asociá súkromných, Asociácia súkromných škôl a školských zariadení, Asociácia stredných odborných škôl Slovenska, Zväz školských asociácií a združení Slovenskej republiky, Združenie katolíckych škôl Slovenska, Združenie základných škôl Slovenska.
Chcem na záver povedať, že my tu máme nejaký problém, ktorý sme vytvorili my politici. Možno to bolo v komunikácii, ktoré sme vyrobili možno my v nejakej nedostatočnej komunikácii a kooperácii medzi parlamentom, ministerstvom školstva, nejde teraz o to, či by sme mali hádzať vinu na niekoho z nás politikov, ale v každom prípade to, že sa tá myšlienka, ten cieľ zvýšenia pohybu a činnosti detí a mládeže neuskutočnil v rámci nejakej spoločnej dohody aj v rámci koalície, aj v rámci teda vôbec parlamentu, tak to nie je vina škôl. Ale to, že sme to komplexne nedotiahli do konca, budú v plnej miere znášať ony. Iste, v niektorých konkrétnych prípadoch pravdepodobne školy to nejak zvládnu, podvolia sa tej povinnosti a dokážu aj zrealizovať a budú aj povedzme kvalitné tretie hodiny telesnej výchovy. To je určite veľmi pozitívne. A to treba privítať a to bude dobrý výsledok. Ale zároveň je tam veľmi veľa vecí, na ktoré opakovane upozorňovali a upozorňujú školy, hlavne z môjho pohľadu ako učiteľa, ktorý vie, čo sa deje v máji a v júni, aby sa dobre pripravil školský rok, je veľmi nezodpovedné, ak im to naozaj dáme ako povinnosť od 1. septembra 2023.
Môžme sa sporiť o to, či vôbec má byť takto zákonom daná povinná tretia hodina telesnej výchovy bez aktuálnej reformy alebo zmeny rámcového učebného plánu bez, bez zmeny kurikula, bez, bez zmeny počtu hodín, či už navýšenia alebo tých disponibilných, ale v každom prípade je to veľmi náročné až nemožné zrealizovať poriadne a zodpovedne od 1. septembra. Preto ja budem hlasovať za pripomienky pani prezidentky, aby sa táto vec odložila o dva roky, už bude schválená, zároveň bude dostatok času pre všetkých zúčastnených, najmä školy, ale aj ministerstvo školstva, aby tieto veci zapracovalo tak, že potom o tie dva roky už schválená povinnosť, ktorá už bude schválená, bude môcť byť zrealizovaná.
Takže ja chcem poďakovať jednak týmto predstaviteľom združení asociácií, ktoré združujú učiteľov, školy, ale vôbec všetkým učiteľom, všetkým riaditeľom škôl, všetkým, ktorí pracujú.
Ďakujem aj navrhovateľom zákona, že túto tému priniesli a ťahali od začiatku volebného obdobia veľmi, veľmi, by som povedal, cieľavedomo, ambiciózne a pracovali na nej skutočne s odborným backgroundom, nielen, nielen ako nejaká myšlienka, ktorá sa im zazdala zo dňa na deň. Na druhej strane si naozaj myslím, že dobrý kompromis by bol, ak by sme tie školy nepritlačili k múru od 1. septembra tohto roku.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
10:41
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:41
Marek ŠefčíkVystúpenie s faktickou poznámkou
16.6.2023 o 10:41 hod.
Mgr.
Marek Šefčík
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predseda výboru, za tvoju rozpravu. Ty si hovoril, že si sedel niekde medzi, medzi predkladateľmi a medzi tými, ktorí boli s nimi diskutovať, a boli to zástupcovia škôl. No ja som tiež niekde medzi tými, ktorí sú za, a tými, ktorí sú proti tomu, aby sa to zaviedlo takýmto spôsobom. Ale som jednoznačne na strane tých, ktorí chcú tretiu hodinu telesnej výchovy. Čiže ja som navrhoval aj predkladateľom, aby spravili taký kompromis, že nech to je tak, ako to navrhli, ale odložme to vzhľadom k tomu, čo žiadajú školy, odložme to o rok. Pani prezidentka teraz žiada odklad o dva roky. Ja som hovoril, že tie školy sa predsa len lepšie, hlavne personálne môžu s tým vysporiadať, keď to bude odložené aspoň o rok. Takže ja som sa aj preto zdržal pri hlasovaní, keď sa schvaľoval ten zákon. Treba jasne povedať, že problém nastal na strane ministerstva, kedy s Karolom Kučerom nekomunikovali takým spôsobom od roku 2020, aby mu pomohli to presadiť do toho učebného procesu, aby, aby mu pomohli presadiť tú tretiu hodinu, a dostali sme sa do štádia, kedy sme na konci volebného obdobia a je to predložené takýmto spôsobom. Ďakujem.
Rozpracované
10:43
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:43
Igor KašperPán predseda výboru, ty si na jednej strane povedal nejakých zástupcov siedmich organizácií, len pri všetkej úcte si myslím, že oni nezastupujú úplne všetkých tých, ktorých sa to týka, pretože viac ako polovica tých zriaďovateľov alebo škôl, alebo učiteľov s tým nemá absolútne žiadny problém. Môžeme hovoriť o desiatkach primátorov, o stovkách učiteľov, môžeme hovoriť o desiatok tisíc detí a o státisícoch...
Pán predseda výboru, ty si na jednej strane povedal nejakých zástupcov siedmich organizácií, len pri všetkej úcte si myslím, že oni nezastupujú úplne všetkých tých, ktorých sa to týka, pretože viac ako polovica tých zriaďovateľov alebo škôl, alebo učiteľov s tým nemá absolútne žiadny problém. Môžeme hovoriť o desiatkach primátorov, o stovkách učiteľov, môžeme hovoriť o desiatok tisíc detí a o státisícoch rodičov, ktorí to chcú a ktorí si to želajú a pre ktorých je to veľmi dôležité, a aj pre nás, lebo zdravie a pohyb detí je najviac. A rozumiem tým školám, že každá zmena je bolestivá, ale, tak ako tu už povedal aj môj predrečník, tak, bohužiaľ, ministerstvo školstva nás od roku 2020 úplne ignorovalo. Už v roku 2021 sme dali jednohlasne žiadosť na ministerstvo a uznesenie výboru, aby takéto niečo pripravili od roku ´22, aby tri hodiny telesnej výchovy boli v rámcových učebných plánoch. Len, bohužiaľ, tí, ktorí mali za to najviac bojovať, tak tí na ministerstve boli vždy proti tomu a proti zvyšovaniu trom hodinám. Nehovoriac o tom, o Rakúsku, kde je od septembra z troch na päť, v Maďarsku päť, v Poľsku štyri a tak ďalej. Takže čakali sme tri roky. Určite to nie je narýchlo, určite to tie školy vedeli a vedia. Veď vo februári alebo v marci sa už schvaľovalo prvé čítanie. Hovoríme o tejto téme už naozaj tak strašne dlho, že čakať ďalej už nemá význam. A posúvať tento termín o ďalšie roky by zase znamenalo to, že by k tomu nikdy nemuselo dôjsť.
A ty, pán predseda výboru, si ešte povedal veľmi dobrú vec, že už keď sa to teraz schváli, tak už sa to bude ťažko rušiť potom v ďalšej vláde. A to si presne trafil klinec po hlavičke. Takže aj to je jeden z tých dôvodov, kedy to treba urobiť naozaj teraz. Každá škola sa s tým určite vysporiada a nemusí to byť len v telocvičniach, ako tu je niekedy umelo podsúvané.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.6.2023 o 10:43 hod.
Ing.
Igor Kašper
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Pán predseda výboru, ty si na jednej strane povedal nejakých zástupcov siedmich organizácií, len pri všetkej úcte si myslím, že oni nezastupujú úplne všetkých tých, ktorých sa to týka, pretože viac ako polovica tých zriaďovateľov alebo škôl, alebo učiteľov s tým nemá absolútne žiadny problém. Môžeme hovoriť o desiatkach primátorov, o stovkách učiteľov, môžeme hovoriť o desiatok tisíc detí a o státisícoch rodičov, ktorí to chcú a ktorí si to želajú a pre ktorých je to veľmi dôležité, a aj pre nás, lebo zdravie a pohyb detí je najviac. A rozumiem tým školám, že každá zmena je bolestivá, ale, tak ako tu už povedal aj môj predrečník, tak, bohužiaľ, ministerstvo školstva nás od roku 2020 úplne ignorovalo. Už v roku 2021 sme dali jednohlasne žiadosť na ministerstvo a uznesenie výboru, aby takéto niečo pripravili od roku ´22, aby tri hodiny telesnej výchovy boli v rámcových učebných plánoch. Len, bohužiaľ, tí, ktorí mali za to najviac bojovať, tak tí na ministerstve boli vždy proti tomu a proti zvyšovaniu trom hodinám. Nehovoriac o tom, o Rakúsku, kde je od septembra z troch na päť, v Maďarsku päť, v Poľsku štyri a tak ďalej. Takže čakali sme tri roky. Určite to nie je narýchlo, určite to tie školy vedeli a vedia. Veď vo februári alebo v marci sa už schvaľovalo prvé čítanie. Hovoríme o tejto téme už naozaj tak strašne dlho, že čakať ďalej už nemá význam. A posúvať tento termín o ďalšie roky by zase znamenalo to, že by k tomu nikdy nemuselo dôjsť.
A ty, pán predseda výboru, si ešte povedal veľmi dobrú vec, že už keď sa to teraz schváli, tak už sa to bude ťažko rušiť potom v ďalšej vláde. A to si presne trafil klinec po hlavičke. Takže aj to je jeden z tých dôvodov, kedy to treba urobiť naozaj teraz. Každá škola sa s tým určite vysporiada a nemusí to byť len v telocvičniach, ako tu je niekedy umelo podsúvané.
Rozpracované
10:45
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:45
Karol KučeraVystúpenie s faktickou poznámkou
16.6.2023 o 10:45 hod.
Karol Kučera
Videokanál poslanca
Ďakujem. Richard, hovoril si teda o siedmich najväčších organizáciách. nechcem to nejak bagatelizovať, takisto ako hovoril Igor Kašper, ale Slovenská komora učiteľov uvádza, ja len poviem fakty, 3 500 členov, čo je vlastne podľa sčítania obyvateľstva 117 000 učiteľov a odborných zamestnancov. Takže podľa tohto to predstavuje 3 %. Združenie škôl Slovenska udáva 364 členov z celkového 2 200 základných škôl, čo je 16,5 %. Stredné školy si spomínal, že sa k tomu vyjadrovali, tak novela nezahŕňa vlastne stredné školy vôbec zatiaľ, čiže tam tá povinnosť nie je. Súkromných škôl je zhruba 10 %, cirkevných škôl je takisto 10 %. Ešte raz, nechcem tým povedať, že určite tieto organizácie majú čo povedať do toho, určite áno, však sme s nimi dvakrát sedeli, ale ešte raz opakujem, že nezastupujú naozaj všetkých. A oproti tomu stojí naozaj 84 % rodičov, ktorých podľa štatistiky vlastne vypracovaných ministerstvom školstva už v roku 2021 hovoria o tom, že sú za to, aby bola tá tretia hodina telesnej výchovy. Čiže školstvo si dá vypracovať aj takúto štatistiku, od ´21 vlastne s tým nič nerobí. Neviem, načo si potom platíme z našich, by som povedal, peňazí takéto štatistiky, keď načo sú dobré. A my sme naozaj tri roky sa snažili toto korektne komunikovať. Mohli sme byť dneska úplne ďalej s touto témou a dnes nemusel o tom rozhodovať parlament.
Rozpracované