94. schôdza

13.6.2023 - 28.6.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.6.2023 o 13:31 hod.

JUDr. Mgr. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:01

Monika Kozelová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, Robko. Ja chcem znova pripomenúť fakt, že, že kultúra vyrába 2 % HDP a vracia sa jej 1 % HDP vo forme rozpočtu na rok. To znamená, že tá kultúra nie je závislá na inom, inom odvetví. Tá kultúra si dokáže vyrobiť tie peniaze, iba jej vráťme viac, to znamená, vráťme jej ale iba to, čo si ona sama vyrobí. Ak skutočne to ministerstvo kultúry a ten rozpočet ministerstva kultúru o jedno, o dve, dve desatiny HDP navýšime, tak by sme túto debatu možno ani nemuseli viesť. Lebo reálne by mala dosť aj, aj verejnoprávna, verejnoprávne médiá by mali dosť, a tým chcem zahrnúť aj TASR, lebo aj ten potrebuje niečo, ale určite tá televízia pri tých 0,19 by si vedela, vedela poradiť. My nemôžeme po nich chcieť, po nej chcieť naozaj aby sa, aby vyzerala ako BBC alebo aspoň jak poľská televízia, lebo tá vyzerá slušne, ale keď, keď nemá za čo jednoducho. Za tú dobu, čo dajme tomu Česká televízia po revolúcii kráčala dopredu, no tak táto slovenská, teda RTVS-ka všeobecne, tá cúvala o život spasený, hovorím, už aj, už aj tým, že jednak si zlikvidovala všetky technológie, všetky techniky. My sme mali najlepšie dabingové, dabingové štúdio na, vôbec v Európe, ktoré sa otvorilo tesne pred revolúciou a asi tak osem rokov po revolúcii už sme ho nemali, no. Čiže takto sme, takto sme fungovali, takto sme pracovali.
Čiže ja sa skutočne prikláňam za 0,19. Budem hlasovať, samozrejme, aj za alternatívu 0,17, pretože neviem, čo prejde, ale ak prejde 0,19, ja budem happy a kľudne by som to posunula.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.6.2023 o 13:01 hod.

Mgr.

Monika Kozelová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:03

Róbert Halák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Vážená pani ministerka, vážené kolegyne, vážení kolegovia, nebudem dlhý. Ja som si dovolil aj s mojou kolegyňkou Jankou Žitňanskou pripraviť dva pozmeňujúce a doplňujúce návrhy. Najprv by som začal k tým fondom s odôvodnením.
Čiže pozmeňujúci a pozmeňujúci návrh z dôvodu zrušenia úhrad za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska, z ktorých plynie umeleckým fondom značná časť príjmov, je potrebné doplniť nový zdroj príjmov umeleckých fondov. Navrhuje sa, aby bol novým zdrojom príjmov umeleckých fondov príspevok zo štátneho rozpočtu. Zo zdrojov príjmu umeleckých fondov sa vypúšťajú príspevky zo štátneho fondu kultúry Pro Slovakia, ktorý bol zrušený zákonom č. 553/2001 Z. z. o zrušení niektorých štátnych fondov o niektorých opatreniach súvisiacich s ich zrušením a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Príspevok zo štátneho rozpočtu bude Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky každoročne poskytovať umeleckým fondom v rámci schválených limitov na príslušné rozpočtové obdobie podľa zákona o štátnom rozpočte. Navrhuje sa pevná výška príspevku zo štátneho rozpočtu, ktorá bude umeleckým fondom rozdeľovaná percentuálne. Pomer rozdelenia príspevku zo štátneho rozpočtu medzi umelecké fondy je určený podľa výšky príjmov umeleckých fondov z príspevkov za použitie voľných diel a z príspevkov používateľov diel za minulé obdobia. Príspevok zo štátneho rozpočtu bude umeleckým fondom odvedený najneskôr do 31. januára kalendárneho roka, na ktorý sa príspevok zo štátneho rozpočtu poskytuje.
V prechodných ustanoveniach sa navrhuje, aby sa na voľné diela použité v období do 30. júna 2023 vzťahovali ustanovenia zákona v znení účinnom do 30. júna 2023. To sa vzťahuje aj na príspevok používateľov diel podľa § 20 písm. e). Zároveň sa navrhuje výška príspevku zo štátneho rozpočtu, ktorý bude umeleckým fondom poskytnutý Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky na druhý polrok 2023, keďže od 1. júla 2013 sa zrušujú úhrady za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska.
Takže prečítam pozmeňujúci a doplňujúci návrh Róberta Haláka a Jany Žitňanskej k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1590).
Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 13/1993 Z. z. o umeleckých fondoch v znení zákona č. 283/1997 Z. z., zákona č. 516/2008 Z. z., zákona č. 374/2013 Z. z., zákona č. 129/2020 Z. z., zákona č. 300/2020 Z. z. a zákona č. 504/2021 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 3 ods. 1 sa slová „príspevky za použitie voľných diel" nahrádzajú slovami „príspevok zo štátneho rozpočtu".
2. V § 3 ods. 2 sa vypúšťajú slová „príspevky zo štátneho fondu kultúry Pro Slovakia,".
3. Nadpis tretej časti znie: „Príspevok zo štátneho rozpočtu a príspevky používateľov diel".
4. V tretej časti nadpis prvého dielu znie: „Príspevok zo štátneho rozpočtu".
5. § 10 znie:
„§ 10
(1) Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo kultúry") poskytuje každoročne zo štátneho rozpočtu v rámci schválených limitov na príslušné rozpočtové obdobie podľa zákona o štátnom rozpočte príspevok fondom vo výške najmenej 900 000 eur.
(2) Príspevok podľa odseku 1 odvedie ministerstvo kultúry bezhotovostne na účet fondov najneskôr do 31. januára kalendárneho roka, na ktorý sa príspevok o štátneho rozpočtu poskytuje tak, že Literárny fond dostane 45 %, Hudobný fond dostane 40 % a Fond výtvarných umení dostane 15 % z tohto príspevku.
(3) Fondy sú povinné predložiť ministerstvu kultúry správu o hospodárení s príspevkom zo štátneho rozpočtu za predchádzajúci rok do 30. apríla nasledujúceho roka v listinnej podobe a v elektronickej podobe. Ministerstvo kultúry zverejňuje správu o hospodárení s príspevkom zo štátneho rozpočtu na svojom webovom sídle.
(4) Fondy sú povinné umožniť ministerstvu kultúry a orgánu oprávnenému na výkon kontroly a auditu podľa osobitého predpisu5) vykonať kontrolu a audit použitia príspevku zo štátneho rozpočtu. V prípade porušenia finančnej disciplíny pri nakladaní s príspevkom zo štátneho rozpočtu sa postupuje podľa osobitného predpisu.5a)"
Poznámky pod čiarou k odkazom 5 a 5a znejú:
5) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5a) § 31 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov."
6. § 11 až 19 sa vypúšťajú.
7. V § 20 sa vypúšťa písmeno e).
Doterajšie písmená f) až i) sa označujú ako písmená e) až h).
8. V § 21 ods. 1 písm. b) sa slová „písmene f)" nahrádzajú slovami „písmene e)".
9. V § 21 ods. 1 písm. c) sa slová „h) až i)" nahrádzajú slovami „f) až h)".
10. V § 23 sa slová „Príspevky za použitie voľných literárnych, vedeckých a umeleckých diel" nahrádzajú slovami ,,Príspevok zo štátneho rozpočtu".
11. V § 24 ods. 2 sa slová „nebude príspevok odvedený" nahrádzajú slovami „nebudú príspevky používateľov diel odvedené".
12. Za § 25f sa vkladá § 25g, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 25g
Prechodné ustanovenia účinné od 1. júla 2023
(1) Pri voľných dielach použitých v období do 30. júna 2023 sa postupuje podľa ustanovení tohto zákona o príspevkoch za použitie voľných diel účinných do 30. júna 2023. Príspevky za ich použitie odvedené fondom po 30. júni 2023 sú príjmom fondov.
(2) Ustanoveniami tohto zákona v znení účinnom od 1. júla 2023 nie je dotknutá povinnosť odviesť príspevok používateľov diel podľa § 20 písm. e) v znení účinnom do 30. júna 2023 za obdobie do 30. júna 2023. Príspevok používateľov diel podľa predchádzajúcej vety alebo jeho časť odvedená fondom po 30. júni 2023 je príjmom fondov.
(3) V roku 2023 poskytne ministerstvo kultúry fondom príspevok zo štátneho rozpočtu vo výške 450 000 eur. Ministerstvo kultúry odvedie príspevok podľa predchádzajúcej vety bezhotovostne na účet fondov tak, že Literárny fond dostane 45 %, Hudobný fond dostane 40 % a Fond výtvarných umení dostane 15 % z tohto príspevku."."
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
V súvislosti s vložením nového čl. II sa primerane upraví názov zákona.
Toto bol prvý pozmeňujúci návrh a druhý pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona.
Navrhuje sa zrušenie povinnosti odvádzať príspevky vo výške 2 %, ktoré príjemcovia autorských odmien a odmien výkonných (reprodukčných) umelcov odvádzajú umeleckým fondom z ich hrubých príjmov a odvodovej povinnosti do umeleckých fondov pre dedičov autorských práv (ďalej len „príspevky z autorských odmien''). Príjemcovia autorských odmien a odmien výkonných (reprodukčných) umelcov však budú môcť dobrovoľne odviesť umeleckým fondom príspevky z autorských odmien. Tieto dobrovoľné príspevky budú zdrojom príjmov umeleckých fondov a rozdelia sa medzi jednotlivé umelecké fondy podľa oblasti ich tvorivej činnosti. V prechodných ustanoveniach sa navrhuje, aby sa na autorské odmeny a odmeny výkonných (reprodukčných) umelcov vyplatených alebo prijatých od občanov za obdobie do 30. júna 2023 vzťahovali ustanovenia zákona v znení účinnom do 30. júna 2023. Odvodová povinnosť dedičov autorských práv zostáva zachovaná, ak dosiahnu príjem v zákonom stanovenej výške v období prvého polroka 2023.
Teraz mi dovoľte, aby som predniesol ten pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh Róberta Haláka a Jany Žitňanskej k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1590).
Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 13/1993 Z. z. o umeleckých fondoch v znení zákona č. 283/1997 Z. z., zákona č. 516/2008 Z. z., zákona č. 374/2013 Z. z., zákona č. 129/2020 Z. z., zákona č. 300/2020 Z. z. a zákona č. 504/2021 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 3 ods. 1 sa vypúšťajú slová „príspevky príjemcov autorských odmien a odmien výkonných (reprodukčných) umelcov," a slová „a príspevky z odmien a náhrad výrobcov a dovozcov nenahratých nosičov zvukového a zvukovoobrazového záznamu a snímok a z odmien a náhrad požičiavateľov snímok, zvukových záznamov, snímok videogramov a snímok kinematografických diel".
2. § 3 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Zdrojom príjmov fondov sú aj príspevky príjemcov autorských odmien a odmien výkonných (reprodukčných) umelcov dobrovoľne odvedené fondom týmito príjemcami z odmien za vytvorenie alebo použitie diel alebo umeleckých výkonov, ak sú príjmom podľa osobitného predpisu iným než zo závislej činnosti;2b) fondom plynú tieto dobrovoľne odvedené príspevky podľa odborov tvorivej činnosti v oblastiach uvedených v § 1 ods. 1. Príspevok dobrovoľne odvedený fondom podľa prvej vety je daňovým výdavkom podľa osobitného predpisu.6)"
Poznámka pod čiarou k odkazu 2b znie:
2b) § 6 a 8 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov."
3. Druhá časť sa vypúšťa.
Poznámky pod čiarou k odkazom 3 a 4 sa vypúšťajú.
4. § 25 sa vypúšťa.
5. Za § 25f sa vkladá § 25g, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 25g
Prechodné ustanovenia účinné od 1. júla 2023
(1) Pri autorských odmenách a odmenách výkonných (reprodukčných) umelcov vyplatených alebo prijatých od občanov do 30. júna 2023 sa postupuje podľa ustanovení druhej časti tohto zákona v znení účinnom do 30. júna 2023. Príspevky príjemcov odmien podľa prvej vety odvedené fondom po 30. júni 2023 sú príjmom fondov.
(2) Na účel splnenia povinnosti dediča autorských práv podľa § 5 ods. 2 v znení účinnom do 30. júna 2023 sa výška príjmu z autorských odmien posudzuje za obdobie od 1. januára 2023 do 30. júna 2023."."
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
Ďakujem veľmi pekne, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.6.2023 o 13:03 hod.

Róbert Halák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:18

Dušan Jarjabek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
No ja by som to skrátil a v krátkosti by som nazval tieto novely jednou vetou, dajme zbohom fondom. Asi tak. Ten, ten prvý pozmeňujúci návrh, to je tá kompenzácia, ak som to dobre pochopil, za koncesionárske poplatky, ktoré hovorili o sume, teda toho odštepu z koncesionárskych poplatkov, ktoré hovorili o sume niečo medzi 800 a 900 miliónov. To nahrádzate vo vašom návrhu sumou 450 miliónov, že? Ak som to teda dobre počúval. No a v tom druhom prípade hovoríte o, a to je, to je teda niečo okolo 2 miliónov, to sú tie, to sú tie kompen... to sú tie sumy, ktoré získavame alebo získavajú fondy z hľadiska tých 2 % z umeleckej činnosti, tak to meníte na dobrovoľnú, dobrovoľný odvod a ten dobrovoľný odvod sa bude rovnať koľko? Nule, alebo ja neviem koľko. To je proste nevyčísliteľné, čiže vlastne tuná v tomto prípade kompenzácia štátu vlastne neexistuje z toho vašeho pohľadu. Ja teraz ako nehovorím, že teda tie dve percentá, že to je ideálne, samozrejme, hoci je to teda položka, ktorá, ktorá doteraz existovala. Ja sa pýtam, kde je kompenzácia štátu, aby tie fondy mohli existovať za ten druhý váš pozmeňujúci návrh, ktorý dávate.
To je všetko, ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.6.2023 o 13:18 hod.

doc. Mgr. art.

Dušan Jarjabek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

13:20

Róbert Halák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Pán poslanec Jarjabek, keď som čítal tento pozmeňujúci návrh, tam ani neboli že milióny, ale o tisícoch sme sa bavili, stotisícoch, a je to tu v bode, v § 10 v bode 1, tak to prečítam ešte raz: „Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo kultúry") poskytuje každoročne zo štátneho rozpočtu v rámci schválených limitov na príslušné rozpočtové obdobie podľa zákona o štátnom rozpočte príspevok fondom vo výške najmenej 900 000." Ja tu mám nejaké čísla z roku 2019 a mne sa zdalo, že to bolo nejakých 816-tisíc, nejaká takáto suma, je to teraz ďaleko viac. Čo sa týka prerozdeľovania, áno, tam to bolo, že 45 % Literárny fond by dostal, čiže to by všetko bolo zachované, hej? V podstate tak, ako to bolo, len sa to teraz nastavilo takýmto spôsobom.
A keď hovoríte, že my nejdeme nič rušiť, ide sa to zdobrovoľniť, hej? A tie fondy, ktoré, keď si teda, viete, na mňa je, a nielen na mňa chodí množstvo, množstvo, množstvo otázok a prosieb o tom, aby sme tie fondy zrušili. Akože je ich množstvo. Je ich viac tých ľudí, ktorí hovoria, zrušme to, ako tých, ktorí mi hovoria, nezrušme to. Takže preto som si to dovolil dať, ja to rušiť nechcem. Ono si to môže žiť svojím životom, keď tí ľudia, ktorí to chcú, aby fungovali tie fondy, budú môcť ďalej prispievať do tých fondov. Čiže rušiť sa nič nebude, ak naozaj tie fondy sú naviazané na také množstvo ľudí, ktoré ich využívajú, tak tí ľudia si to aj platiť budú. Môžme si to aj povedať potom niekde vzadu a porozprávať sa o tom, nemyslím si, že to je niečo zlé, mnoho ľudí, ktorí sa na nás obracia, naozaj nechcú tie fondy platiť, lebo nevyužívajú ich nijako.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

16.6.2023 o 13:20 hod.

Róbert Halák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

13:22

Jana Žitňanská
Skontrolovaný text
Ďakujem veľmi pekne. Naozaj chcem ubezpečiť, že tá suma tých 900-tisíc je identická ako bola v pozmeňujúcom návrhu, ktorý sme prijali na kultúrnom výbore. Čiže nejde tam o žiadne zníženie tohto objemu.
Ale zároveň teda chcem uviesť, že v súvislosti s predloženým pozmeňujúcim návrhom navrhujem vyňať bod 5 spoločnej správy na samostatné hlasovanie. Ďakujem.
Skryt prepis

16.6.2023 o 13:22 hod.

Mgr.

Jana Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 13:22

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Nebudem sa veľmi dlho vyjadrovať k téme financovania RTVS, pretože predo mnou tu vystúpili viacerí páni poslanci a pani poslankyne, ktorí otvorili túto tému. Ja by som sa skôr chcel venovať problematike financovania Tlačovej agentúry Slovenskej republiky. V rámci rozpravy predložím pozmeňujúci a doplňujúci návrh, ktorým chcem upraviť spôsob financovania Tlačovej agentúry Slovenskej republiky zo štátneho rozpočtu formou nárokovateľného príspevku, ktorého výška sa bude odvíjať od hrubého domáceho produktu. Dôvodom navrhovanej úpravy je skutočnosť, že táto inštitúcia je rovnako ako Rozhlas a televízia Slovenska verejnoprávnou inštitúciou, verejnoprávnym médiom, takže tiež by mala mať zabezpečené financovanie touto formou.
Predkladám teda pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka a Milana Potockého k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky a o zmene niektorých zákonov v znení zákona č. 547/2011 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 32/2015 Z. z., zákona č. 176/2015 Z. z. a zákona č. 177/2018 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 6 ods. 1 písm. b) znie:
„b) nárokovateľný príspevok zo štátneho rozpočtu (ďalej len „nárokovateľný príspevok") podľa § 6a,".
2. V § 6a ods. 1 sa vypúšťa písm. c).
Doterajšie písm. d) až i) sa označujú ako písm. c) až h).
3. V § 6 sa vypúšťajú odseky 2 a 3.
Doterajší odsek 4 sa označuje ako odsek 2.
4. Za § 6 sa vkladá § 6a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 6a
Nárokovateľný príspevok
(1) Nárokovateľný príspevok je určený na finančné zabezpečenie služieb vo verejnom záujme, ktoré tlačová agentúra vykonáva v rámci hlavnej činnosti podľa § 3 ods. 5.
(2) Nárokovateľný príspevok sa poskytuje každoročne zo štátneho rozpočtu v sume rovnajúcej sa 0,0029 % z hrubého domáceho produktu Slovenskej republiky vyjadreného v bežných cenách za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, na ktorý sa nárokovateľný príspevok poskytuje. Ak je nárokovateľný príspevok na príslušný kalendárny rok určený podľa prvej vety nižší ako nárokovateľný príspevok poskytnutý za predchádzajúci kalendárny rok, poskytne sa nárokovateľný príspevok najmenej v sume nárokovateľného príspevku za tento predchádzajúci kalendárny rok.
(3) Nárokovateľný príspevok sa poskytuje na úhradu nákladov alebo výdavkov vynaložených na zabezpečenie služieb vo verejnom záujme, ktoré tlačová agentúra vykonáva v rámci hlavnej činnosti podľa § 3 ods. 5 v kalendárnom roku, na ktorý sa nárokovateľný príspevok poskytuje alebo v nasledujúcich rokoch.
(4) Nárokovateľný príspevok sa poskytuje v celej sume bezhotovostne na účet tlačovej agentúry do 31. januára kalendárneho roka, na ktorý sa nárokovateľný príspevok poskytuje.
(5) Nárokovateľný príspevok sa pripísaním finančných prostriedkov na účet tlačovej agentúry považuje na účely podľa osobného predpisu15) za vyčerpaný na určený účel.
(6) Náklady a výdavky vynaložené na zabezpečenie služieb vo verejnom záujme, ktoré tlačová agentúra vykonáva v rámci hlavnej činnosti podľa § 3 ods. 5 uhradené z nárokovateľného príspevku, sa sledujú oddelene od iných nákladov a výdavkov.
Poznámka pod čiarou k odkazu 15) znie:
15) § 19 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov."
5. V § 12 ods. 1 sa vypúšťa písmeno m).
Doterajšie písmeno n) sa označuje ako písmeno m)."
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
Novovložený čl. II nadobúda účinnosť 1. januára 2024, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť. V súvislosti s vložením nového čl. II sa primerane upraví názov zákona.
Toľko k pozmeňujúcemu návrhu. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

16.6.2023 o 13:22 hod.

JUDr. Mgr. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:27

Monika Kozelová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja začnem otázkou, otázka je, že keďže sa tu bavíme, je združená rozprava, chcela by som vedieť, že do ktorého z tých zákonov ten pozmeňovák ide, či ide do oboch, Miloš, tak to je tak otázka. Chcem sa vysloviť k tomu čo, teda čo si predniesol. Áno, v podstate toto je zákon o RTVS, ale čo sa týka TASR, ja súhlasím s tým, že tiež by potrebovali pomoc, tiež to technické zabezpečenie TASR-u, to je detto ako, ako pri RTVS, čiže ja tam žiaden, žiaden rozdiel nevidím. To znamená, že tak ako kráčala pomaličky dozadu RTVS, tak prešľapuje na mieste aj TASR. A rozumiem, ak som, ak som dobre pochopila pána riaditeľa TASR-u, keď bol naposledy u nás na výbore pre kultúru, tak sa posunuli minimálne aspoň s tým, že začali robiť aj obrazové veci. Myslím, že tam začali aj nejaké onlinové veci fungovať, tak ale to, samozrejme, je len taká lastovička, v postate zatiaľ, čo my tu vypúšťame lastovičky, tak ostatné štátne tlačové agentúry v okolitých krajinách už vypúšťajú orlov. Takže budem, budem rada, ak sa dostaneme, ak doplachtíme aj my a dorastieme do tej veľkosti orla, ale zatiaľ mi bude stačiť aj holubica. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.6.2023 o 13:27 hod.

Mgr.

Monika Kozelová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:29

Kristián Čekovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja k tomuto pozmeňujúcemu návrhu asi dve také veci. Prvou je, že nie som si úplne istý a priam pochybujem, že toto, tento pozmeňujúci návrh patrí k tomuto vládnemu návrhu zákona, ktorý je o Rozhlase a televízii Slovenska, a riešiť Tlačovú agentúru Slovenskej republiky, áno, je to verejnoprávne médium, ale je to prílepok. Čiže snažíme sa alebo snažíš sa riešiť teraz financovanie inej inštitúcie v zákone o RTVS. To je teda prvá taká asi technická vec, že teda je to, je to nesúvisiaci návrh a teda prílepok.
A druhá vec. Ja nespochybňujem to, že tak ako RTVS, aj Tlačová agentúra Slovenskej republiky potrebuje diskusiu o rozpočte a nechcem teda rovno povedať, že a možno aj viac peňazí, pretože to by malo vyplynúť aj z nejakej diskusie. A tak ako pri RTVS-ke, tak poviem aj pri Tlačovej agentúre Slovenskej republiky, že predtým ako niekde zvýšime rozpočet alebo nalejeme viac peňazí alebo niečo zastabilizujeme, nejaké financovanie, tak si musíme byť istí, že vnútorné kontrolné mechanizmy a vnútorné mechanizmy kontroly a riadenia sú v poriadku a prešli nejakou reformou alebo nejakom obmenou. A aj v prípade tlačovej agentúry je dôležité povedať alebo teda dôležité takúto vnútornú reformu alebo teda reformu vnútorných orgánov urobiť už len z dôvodu, že šéfa agentúry volí správna rada, ktorú volí parlament. Čiže aj tam potrebujeme posilniť nezávislosť a následne sa môžeme baviť aj o financiách.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.6.2023 o 13:29 hod.

Mgr.

Kristián Čekovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:31

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Ďakujem za faktické poznámky.
K prvej faktickej pani poslankyne Kozelovej. Áno, tak ako v nadpise tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu je napísané, že to dávam k vládnemu návrhu zákona o Rozhlase a televízii Slovenska, tak to logicky nedávam do ústavného zákona, čiže dávam to do tohto, ktorý je napísaný v nadpise. Absolútne s tebou súhlasím, že aby sme sa dostali na tú úroveň aj ostatných okolitých štátov, pretože vieme, že Tlačová agentúra Slovenskej republiky podľa predmetu a úloh, zákonných úloh, ktoré má v zákone uložené, má riešiť oblasť spravodajstva a zhromažďovať a riešiť všetky tieto okolnosti a oblasti, ktoré ukladá zákon, a v rámci ich služby verejnosti v oblasti spravodajstva aj plní svoje úlohy. Čiže na to, aby mala aspoň zabezpečené to financovanie v zákone, tak preto je predložený tento pozmeňujúci návrh, ktorý som pôvodne predložil na ústavnoprávnom výbore. Ale aby to bolo prekonzultované ešte aj s odborom legislatívy a aby o tom vedela aj pani ministerka, tak som to stiahol a predložil teda tuto v pléne.
Čo sa týka tej transparentnosti, o ktorej rozprával pán poslanec Čekovský, tak môžete si to dať do tohto programu v rámci volebnej kampane, keďže od 2020 si bol predseda výboru, čiže mal si možnosť otvoriť túto otázku a mal si možnosť aj riešiť, pretože bol si tou hlavou toho výboru, takže mal si tie možnosti na to, aby si otvoril túto tému. A čo sa týka toho prílepku, ja si to nemyslím, pretože, tak som uviedol v tej dôvodovej správe a v dôvodoch predloženia, je to verejnoprávne médium, ktoré by malo mať zabezpečenú možnosť financovania. V minulosti ti poviem rad príkladov, ktorými sa riešili presne... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.6.2023 o 13:31 hod.

JUDr. Mgr. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:33

Dušan Jarjabek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani ministerka, vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážený pán podpredseda Národnej rady, kolegyne, kolegovia, ja nebudem dlho, lebo bolo tuná naozaj povedané v rámci, v rámci tejto problematiky veľmi veľa múdreho. Ja som veľmi rád, že padajú tuná aj isté otázky na to, aby sme si isté veci vysvetlili a že na tie otázky si navzájom teda odpovedáme viac či menej odborne alebo neodborne. Čo je zaujímavé na tejto celej situácii je to, že my sa znovu z hľadiska verejnoprávnej inštitúcie dostávame k nejakému bodu nula a riešeniu úplne novej problematiky úplne novými formami, lebo to financovanie je zatiaľ taká vec, ktorá je neodskúšaná, nevieme, čo nám to prinesie, je tuná množstvo neznámych a trošku začíname od konca po tom nešťastnom zrušení koncesionárskych poplatkov, preto lebo my sme si predsa najskôr mali povedať, ale na to nebol čas, tá diskusia tuná neprebehla preto, lebo to zrušenie koncesionárskych poplatkov bolo, ja sa k tomu nebudem vracať, ale bolo to spravené nie že neštandardným, ale dosť nešťastným spôsobom bez vedomia zainteresovaných aktérov, čo je teda najväčšia chyba. Nikto to nepredpokladal a nikto sa na to nemohol dostatočne pripraviť.
Dnes namiesto toho, aby sme teda boli v situácii, keď si pomenujeme, čo verejná služba obnáša, čo chceme od verejnoprávnej televízie, aby nám v budúcnosti priniesla, za koľko peňazí, na koľkých programoch a čo všetko sa tej verejnej služby týka, hovoríme o peniazoch. Hovoríme o peniazoch a viac či menej licitujeme, opäť licitujeme tak, že len sa domnievame. A my sa môžeme domnievať. Zase máme niekoľko princípov. Ten princíp zvýšenia koncesionárskeho poplatku, toho domnelého zvýšenia koncesionárskeho poplatku, čo sa kompenzovalo zmluvou so štátom, zhruba vieme odhadnúť. Zhruba vieme odhadnúť aj to, kde tá RTVS v súčasnosti stojí z hľadiska slovenského mediálneho priestoru, ktorý je jedine porovnateľný zhruba, aj to veľmi krívajúc na obidve nohy, s tým českým mediálnym priestorom z toho dôvodu zase, že teda vysielacia hodina vo verejnoprávnej alebo teda v mediálnom priestore je porovnateľná zhruba s Českou republikou, s Českou televíziou, hovorím o vysielacej hodine vysielacieho času, teda podľa tohoto sa môžeme nejako odvinúť, koľko tých finančných prostriedkov by sme potrebovali. Ako to už, ja neviem, ktorá z kolegýň, myslím, že Monika to hovorila o tom, že čo znamenajú tie čísla 12, 15, 17, 19 a tak ďalej a tak ďalej. Naozaj tá, to 0,19 je podľa týchto výpočtov, ktoré platia dnes a nemusia platiť zajtra, je istým predmetom aj teda možnosťou istého rozvoja tej televízie, keď už teda vychádzame z tých dnešných reálií. Ale má to znovu jedno nebezpečenstvo, o ktorom by sme si teda mali povedať čosi.
Nie je to, nie je to, nie je to tak dávno, keď zase bolo uzákonené percento, to bol ten bývalý fond Pro Slovakia, kde, kde bolo uzákonené, že 1 % z rozpočtu malo ísť do fondu Pro Slovakia, celého rozpočtu, a z toho mala byť financovaná kultúra. Dámy a páni, nikdy sa tak nestalo, nikdy sa tak nestalo od existencie toho fondu, od existencie toho zákona, hoci teda to bola vtedy veľká sláva a všetci sa tešili, že tá kultúra konečne dostane patričné tie finančné prostriedky, ktoré mala mať. Nestalo sa tak, no a proste vláda si nesplnila svoje povinnosti, v tom rozpočte to nikdy takto nebolo deklarované. Máte pocit, že nejaká vláda bola trestnoprávne alebo inak stíhaná za to, že porušila zákon? Nikdy sa to nestalo. A ja sa pýtam, čo keď sa dostaneme do takej situácie, že budú iné priority tej nejakej vlády, akejkoľvek, ktorá vznikne po voľbách, tých vlád, ktoré vzniknú po voľbách, že bude riešiť, že bude treba riešiť iné veci a bude sa hovoriť, tak pozrite sa, tak tá RTVS musí dostať menej finančných prostriedkov ako je v zákone, preto lebo vám zdôvodníme, prečo tie finančné prostriedky musia ísť niekde inde. Toto je to hlavné nebezpečie, toto je ten problém, ktorý by sme si teda mali uvedomiť, že teda aj do tohoto ideme prijatím tohto návrhu zákona, do tohto, do tohto riskantného procesu, a to je už riskantný proces nielen RTVS, ale to je risk celej spoločnosti.
Nehovoriac o tom, že to nešťastné zrušenie koncesionárskych poplatkov, ktoré bolo kompenzované zmluvou so štátom, inak by tá zmluva so štátom nevznikla, keby chýbala politická odvaha, nazvime to takto, ako to je, zvyšovať koncesionársky poplatok aspoň o ten inflačný koeficient, hej? Na to tá politická odvaha naozaj chýbala všetkým tým vládam za tých iks rokov a tie návrhy mohli byť akékoľvek. No ale bolo to kompenzované zmluvou so štátom. Čiže bolo jednoduchšie zvýšiť zmluvu so štátom ako navýšiť koncesionársky poplatok. Nebolo to také citlivé, hej, vtedy. No hovorím, tá televízia si prebehla strašnými vecami a nehovoriac o privatizácii, o návrhu na privatizácie druhého programu a to už sú teda veci teda dávno minulé, ale ja som, v skutočnosti sa strašne teším, že tá RTVS vlastne ešte existuje, že vysiela, že vysiela ten program, ktorý vysiela. A teraz hovorme o tej programovej štruktúre, nehovoríme o kvalite toho programu. A myslím, si, že ten zákon z hľadiska tých kontrolných mechanizmov je nastavený dobre. A zase sa bavme o tom, že či sa dodržiava, alebo nedodržiava a čo treba spraviť preto, aby sa dodržiaval viac. A opäť nehovoríme o tom, že či tá RTVS je dobrá, alebo zlá.
Vznikajú tu veci ako keby, my sa čudujeme a pýtame sa, ja neviem, na čo je orchester, na čo je vydavateľstvo v rozhlase. No tak to treba teda povedať normálne, že je súčasť verejnej služby a že ten orchester je tam preto, aby nahrával veci, ktoré sú nekomerčného charakteru, to je tá pôvodná slovenská tvorba, ja neviem, to je ten Suchoň, Cikker, Moyzes, Andrašovan, no tak ďalej a tak ďalej, Holoubek, mohol by som tuná rozprávať donekonečna o tých autoroch, a to nielen, to nie je len toto. To je mnoho inej muziky, ktorá je nekomerčná, a to vydavateľstvo je tam zase na to, aby vydávalo tú muziku, ktorý ten orchester nahrá. Už keď to mám takto jednoducho povedať. Takže ako to všetko má, všetky veľké mediálne inštitúcie majú svoj orchester a svoje vydavateľstvá, a kvalitné. Preto sa nečudujme, že to existuje aj na Slovensku a že to fungovalo, lebo je, to je zlatý poklad, čo dnes existuje v rozhlase. Opäť to kolegovia hovorili. Tak ako my teraz nechcime tieto veci, a tým netreba, a tým netreba.
My len vytvorme také podmienky, aby to mohlo fungovať aspoň tak, ako to štandardne fungovalo, a dúfajme, že teda aj tá verejnosť pochopí a bude komfortná s tým tvrdením, že skutočne tá verejnoprávna inštitúcia je veľmi dôležitá aj z hľadiska toho duálneho systému. A opäť sa nebavme o tom, či sme s ňou úplne spokojní, alebo nespokojní. Každý z nás akoby vedel rozprávať o množstve vecí, ktoré tam v tom verejnoprávnom rozhlase alebo televízii chýbajú, čo by tam malo byť iné a tak ďalej a tak ďalej a tak ďalej, ale v prvom rade to vedenie, nech je už akokoľvek, musí mať isté finančné prostriedky, aby sa s týmto vedelo vysporiadať. A my potom kritizujme, či sa s tým vysporiadalo dobre, alebo zle.
Ale hovorím, to sú veci, to sú veci do budúcnosti, o ktorých sa určite budeme v tom parlamente baviť, no a najdôležitejšie z toho všetkého je, aby sme si vedeli pomenovať, čo som povedal na začiatku, čo je verejná služba, čo od tej verejnej služby chceme, čo je dôležité z hľadiska verejnoprávnej inštitúcie z pohľadu duálneho mediálneho systému, ktorý všetci chceme, no a aby sme trošku ako boli aj veľkorysí v tejto chvíli finančne, lebo nechcem to parafrázovať, ale tak objednajme o tri tanky menej, no a dajme tie finančné prostriedky, ktoré nejakým spôsobom nám zostanú z tých troch tankov, do tej kultúry alebo do médií, alebo do televízií, alebo do rozhlasu a myslím si, že budú zhodnotené oveľa lepším a prijateľnejším spôsobom ako keď kúpime tri tanky.
Ďakujem veľmi pekne za pozornosť. Prajem pekný víkend.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.6.2023 o 13:33 hod.

doc. Mgr. art.

Dušan Jarjabek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video