94. schôdza

13.6.2023 - 28.6.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.6.2023 o 10:12 hod.

PhDr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

9:19

Marcel Mihalik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, poslanci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 1466).
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 2158 z 28. marca 2023 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet a výboru pre sociálne veci. Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Predmetný návrh zákona (tlač 1466) prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť všetky určené výbory. Z uznesením výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplýva jedenásť pozmeňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 až 11 v IV. časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť. Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich návrhov schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 272 z 2. mája 2023. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady.
Pán predsedajúci, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

22.6.2023 o 9:19 hod.

PaedDr. Ing

Marcel Mihalik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:24

Peter Cmorej
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Ja sa teda budem snažiť svojich 30 minút nevyužiť, príde mi to príliš veľa času, a len dúfam, že budem kratší.
K tomuto návrhu zákona som si pôvodne pripravil viacero pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov, avšak druhé čítanie bolo posúvané, teraz neviem, či o jednu schôdzu, alebo, myslím, že až o dve schôdze, tak o jednu schôdzu, pardon, niektoré z tých pozmeňujúcich návrhov už boli prijaté, iné sa stali bezpredmetné, takže mám dva, z toho jeden čítať teraz nebudem, nakoľko včera podal pozmeňujúce návrhy pán poslanec Krajniak, ten teda, takže nakoniec ich nemám päť ja, ale ich má, myslím, že päť pán poslanec Krajniak. A on rieši v podstate tú jednu vec, o ktorej teraz bližšie poviem. Takže počkám si, či ho podá a ak ho podá, tak ja ten svoj ani nebudem čítať.
Ide o takzvaný čiastkový starobný dôchodok poistencov, ktorým získali obdobie výkonu služby policajta, už poberajú výsluhový dôchodok u nás a potom, keď teda začali poberať výsluhový dôchodok, čo častokrát býva vo veku 45-50 rokov, tak išli pracovať do nejakého civilného zamestnania a tam nezískali potrebných 15 rokov na získanie normálneho klasického starobného dôchodku zo Sociálnej poisťovne, a v podstate je potrebné, nejakým spôsobom sa im vypočítava ten dôchodok za tie roky. Tento spôsob, ako sa im vypočíta, je v zákone nastavený zle, čo už viackrát konštatoval Najvyšší súd, je potrebné to opraviť, avšak ten spôsob, akým sa to opravuje, je taktiež nesprávny, lebo z toho, že ich, že sme ich znevýhodňovali pred tými rozhodnutiami súdov, by sme ich zrazu zvýhodňovali. By sa, by nastala taká situácia, že za jedno zaplatené euro by dostávali dve, dva dôchodky, keď to tak veľmi zjednoduším. Vysvetľoval som to tu v prvom čítaní. Žiaľ, v tejto veci sa nám opakovane nepodarilo s ministerstvom nájsť spoločnú reč. A ja aj keď mám pripravený pozmeňujúci návrh, ktorý to podľa nás opravuje, podľa ministerstva to neni dostatočná oprava, takže som rád, že sa teda pri, že sa teda zvolil, zvolila nakoniec tá kompromisná cesta, že tieto ustanovenia, ktoré sú teda rozporné, sa budú pozmeňujúcim návrhom pána poslanca Krajniaka, ktorý ho bude prednášať, sa budú vypúšťať. Mal by to byť prvý pozmeňujúci návrh, čo pán poslanec prednesie, a sú to v čl. I body 25 až, a 46. Oceňujem tento krok, pani ministerka, lebo tiež by som bol nerád, keby sa na základe tohto ohrozilo schválenie prílohy č. 4, čo je v podstate asi tá najpodstatnejšia vec, ktorá tam ostane v tomto zákone po prijatí tých pozmeňujúcich návrhov, ktorá upravuje percentuálnu mieru poklesu zárobkovej činnosti podľa druhu zdravotného postihnutia orgánov a systémov na účely invalidity ako jednej z podmienok nároku na invalidný dôchodok. Teraz som to radšej prečítal, lebo minule som si nevedel úplne presne spomenúť, ako sa tá tabuľka volá, ten názov je naozaj komplikovaný.
Takže toľko, toľko k tomuto. Mám tu jeden pozmeňujúci návrh, ktorý teda predložím. Ten sa týka zmeny, ktorú sme prijali v poslednej novelizácii zákona o sociálnom poistení, bola to, bola to, bol to môj pozmeňujúci návrh a týkal sa dvoch nespravodlivostí, ktoré vyplývali zo zákona o sociálnom poistení a zo spôsobu vykladania zákona Sociálnou poisťovňou. Žiaľ, teda tá, v tej jednej veci, vo veci materských, tá úprava nebola úplne dokonalá. Nebudem sa vyhovárať, na konci dňa je to moja zodpovednosť. Veta, ktorú som ja teda pôvodne navrhoval a konzultoval pred tak rokom a pol možno, podľa mňa možno aj dlhšie, s ministerstvom práce, tak tá sa v nejakom post procese legislatívnom medzi, niekde medzi legislatívou našou a Národnej rady, by sa tam pridali nejaké dve slovíčka a ja som si poriadne neuvedomil všetky súvislosti. Takže áno, je to na konci dňa moja zodpovednosť.
V podstate úpravou, teda dohodli sme sa po konzultácii so Sociálnou poisťovňou a s ministerstvom práce, že aj keď teda ministerstvo práce nesúhlasí s čiastkovými zmena v zákone o sociálnom poistení a teda v ustanoveniach o nemocenských dávkach, tak bude šťastnejšie tú vetu precizovať, a to teda robím, robím vo svojom pozmeňujúcom návrhu, aby sme naozaj vylúčili akékoľvek pochybnosti, že niekto, a teda konkrétne ženy, ktoré si platia dobrovoľné nemocenské poistenie, že budú vylúčené z nároku na materské, že si, že by si to dobrovoľné poistenie platili, platili zbytočne. Treba k tomu povedať, že sme sa zhodli s ministerstvom práce, že teda ten zákon o sociálnom poistení a špeciálne, no, myslím, že aj ako celok to platí, ale špeciálne nemocenské dávky už za tie roky rôznych zásahov, je z toho celkom pekný, je z toho celkom pekný cedník a bolo by vhodné to napísať de facto odznova. Avšak, a to dávam za pravdu ministerstvu, to sa nedá robiť, keď je zákon novelizovaný na každej schôdzi raz alebo dvakrát. A je to práca možno na pol roka, na rok.
Ja osobne si myslím, že by sme mali tento systém dávok pre mladé rodiny do troch rokov veku dieťaťa úplne zmeniť, lebo jednu situáciu riešime piatimi, šiestimi dávkami, nové dávky sa stále, stále vymýšľajú, je to neprehľadné, niekto tam pred desiatimi rokmi navŕtal dierku alebo dieru s úmyslom o spravodlivosť medzi mamičkami a oteckami a potom vznikajú návody alebo prezentujú návody, ako to obchádzať a využívať, čo tiež nie je správne. Je to plytvanie verejnými zdrojmi, na ktoré sa, na ktoré sa skladáme všetci. Pravidlá majú byť jasné, tak aby nevznikali žiadne pochybnosti. A strana SaS aj navrhla komplexnú reformu, máme to v paragrafovom znení. Bolo to aj na koaličnej rade, malo sa to riešiť, nakoniec sa to neriešilo, takže my určite máme ambíciu toto zmeniť zásadným spôsobom. Vyhodiť odtiaľ tých 270 dní nemocenského poistenia, ktoré na konci dňa, na konci dňa spôsobuje väčšinu týchto problémov, väčšinu nespravodlivosti. A ten problém, aby nám, ako to povedať, aby sa nám na sociálnom systéme a na materskej, aby ho nezneužívali tí, ktorí nikdy nepracovali, to je možné riešiť tým, že budú priznávané náhradné vymeriavacie základy nejakého násobku životného minima, napríklad podľa toho, že aké vzdelanie, aké vzdelanie daná osoba dosiahla, a týmto spôsobom bude možné tú podmienku 270 dní odtiaľ úplne vyškrtnúť a mať celý systém spravodlivejší.
Možno sa pýtate, prečo tie čiastočné novelizácie. No ja si myslím, alebo teda som presvedčený o tom, že raz teda, keď už aj vieme, že ten systém je nastavený deravo a rôzne nespravodlivo, tak v každom prípade zákon zakladá nejaké oprávnené očakávania. To znamená, vy keď si ako, ako osoba, ako občan si prečítate a vyjde vám z písaného textu, že by ste mali dostať napríklad tú materskú, tak je vysoko nespravodlivé, keď vám zrazu príde rozhodnutie zo Sociálnej poisťovne, ktorá argumentuje úplne inými paragrafmi, ktoré síce má potvrdené možno nejakými súdnymi rozhodnutiami, ale vy ako občan to nemáte šancu pochopiť z toho zákona o sociálnom poistení, lebo je to nejaké dotváranie pravidiel na základe vzájomnej previazanosti rôznych paragrafov. Toto bol jeden taký prípad, ktorý som opravoval, keď jednoducho sa stáva, že skončené povinné nemocenské poistenie sa nespočíta s trvajúcim povinným nemocenským poistením a buď to môže mať dôsledok pre tú matku, že má nižšie materské ako žena v porovnateľnom postavení, ktorá ukončila tú prácu ešte skôr ako ona, alebo vôbec materskú nedostane v niektorých prípadoch.
Ešte krajším príkladom je napríklad, a to sa teda týka najmä oteckov a môže sa to týkať aj materskej, keď Sociálna poisťovňa zamietne materskú z dôvodu, alebo teda pozastaví výplatu materskej z dôvodu, že pracujete príliš veľa. To je opäť nastavenie systému, kedy sa na jednej strane hovorí, že materská je náhradou príjmu, je to dávka, ktorá má nahrádzať príjem, ale na druhej strane nezakazujeme tým mamičkám popri materskej podnikať alebo pracovať v nejakom inom zamestnaní. No mne to pripadá trošku ako schizofrénia. Tak buď to je náhrada príjmu a potom by nemali pracovať vôbec, čo je, samozrejme, hlúposť, lebo potom, samozrejme, máme problém s tým, že tie mamičky strácajú pracovné návyky a sa nevedia vrátiť do pracovného kolobehu, trpí tým ich kariéra a trpí tým ich dôchodok. Alebo to neobmedzujme a, samozrejme, pracovať ich nechajme. O to dieťa sa, sa predsa niekto musí postarať. Ak by sa o dieťa tá rodina nestarala, na to tu máme sociálku a úrady práce. Žiaľ, ten stav je taký, že aj keď v zákone nemáme napísané, koľko je teda povolená práca popri poberaní materského, tak Sociálna poisťovňa nejakými svojimi internými predpismi a internými pravidlami, veľmi gumenými, posudzuje každý prípad, Jožko, pracoval si toľko, že to je ešte, ešte je v rámci toho, čo sme ochotní akceptovať, alebo už je to priveľa. A potom sa stáva, že vám jednoducho materskú niekde uprostred zastavia a prestanú vyplácať. Tiež si myslím, že by v zákone malo byť napísané presne, koľko práce sa ešte popri materskej toleruje, či pri oteckoch alebo pri mamičkách. Mal som pôvodne ambíciu aj takýto pozmeňujúci návrh sem dnes priniesť, avšak teda na ministerstve práce ma presvedčili, že by z toho ešte mohli byť nejaké ďalšie aplikačné problémy, tak nech to radšej nerobím. Tak, tak to radšej nerobím.
No dobre, takže už prečítam tento svoj pozmeňujúci návrh, samozrejme, keď niekto bude mať k tomu nejaké otázky, tak, tak som k dispozícii. A teda pevne dúfam, že to všetci podporíte, nakoľko predpokladám, že nikto by si nechcel zobrať na triko, aby naozaj mamičky, ktoré si platili dobrovoľné nemocenské poistenie, náhodou pri zlej aplikácii, pri nesprávnej aplikácii, pri nesprávnom výklade toho ustanovenia prišli o materskú. A pri tej príležitosti sa ešte chcem poďakovať aj, aj poslankyniam za Demokratov, ktorým keď som to včera pri nejakej príležitosti vysvetľoval, tak mi rovno pozmeňujúci návrh aj podpísali, takže za to im pekne ďakujem. Takže prečítam pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Petra Cmoreja k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 1466).
V čl. I sa za 1. bod vkladá nový 2. bod, ktorý znie:
„2. V § 48 ods. 1 druhá veta znie: „Do doby poistenia podľa prvej vety sa započítavajú všetky skončené nemocenské poistenia a všetky trvajúce nemocenské poistenia."."
Novovložený 2. bod nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Nasledujúce body sa primerane preznačia a toto preznačenie sa premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Ďakujem pekne, skončil som.
Si neveril, čo? No. (Rečník sa obrátil na predsedajúceho.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.6.2023 o 9:24 hod.

Mgr. Ing.

Peter Cmorej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:38

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán kolega, potreboval by som vysvetliť, alebo akým spôsobom myslíte to, že by sa v tomto zákone o sociálnom poistení menila, zmenila alebo úplne vypustila tá základná procedúra, ktorú ste spomínali vo svojej rozprave, a to je kompenzovať alebo zaviesť nejakú kompenzačnú dávku na základe alebo oproti materskej dávke, nie na základe 270 dní poistenia, ale na základe vzdelania. Tomu nie príliš veľmi rozumiem. Neviem, či by to bolo šťastné. Možno ma z toho vyvediete, ale naozaj tomu nie veľmi rozumiem, ako by sa takáto dávka vypočítala, pretože bolo by to podľa mňa krajne nespravodlivé, nakoľko nie každá matka má rovnaké vzdelanie, čiže neviem, či by to bolo dvakrát, trikrát vhodné. A s čím naozaj súhlasím vo vašej rozprave je to, že áno, mali by sme sa do budúcna, možno už od októbra, zamerať alebo zaoberať spôsobom tým, určiť striktne, bez ohľadu na to, čo si myslí ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny, koľko môže daná mamička na materskej dovolenke, alebo daný otec na materskej dovolenky popri poberaní materskej dovolenky odpracovať. Či už by boli dve hodine pracovného času, štyri hodiny pracovného času, šesť alebo osem, alebo aby tam bola zakomponovaná nejaká klauzula alebo nejaké ustanovenie, kto sa v prípade vykonávania pracovnoprávneho vzťahu poberateľa materskej alebo materskej dávky, alebo rodičovskej dávky, či už na to budeme pozerať tak, alebo onak, stará o dané zverené dieťa. Čiže naozaj týmto problémom, ktorý nie je v zákone o sociálnom poistení vôbec zachytený a ukotvený, by sme sa mali zaoberať, ale veľmi pekne ďakujem za rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.6.2023 o 9:38 hod.

PhDr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:40

Peter Cmorej
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za otázku, pán poslanec. Ja som ten náš zámer, ako to celé zreformovať, naozaj prebehol len tak veľmi rýchlo, takže sa, nemohlo vám to byť z toho jasné, to mi je, to teda viem. No ide o princíp a my si teda myslíme, že mala by byť materská vypočítavaná, teda my sme navrhovali, nech to je z troch posledných v podstate rokov pred nástupom na materskú, nemusia to byť na konci tri roky, tá dohoda môže byť iná, ale už pri tých troch rokoch sa vám neoplatí špekulovať, že si budete niečo dobrovoľne zvyšovať, takže je, je to dostatočne dlhá doba, aby, aby to bolo naozaj že spravodlivé.
A teraz je otázne, že čo s tými ženami alebo čo s tými rodičmi, lebo aj ten otecko môže ísť, môže, môže poberať túto rodičovskú dávku, my sme to rovno aj premenovali, ktoré tie tri roky nemajú, napríklad študovali. A za tieto obdobia im musíte priznať nejaký náhradný vymeriavací základ. Ten náhradný vymeriavací základ by bol najrozumnejšie priznať ako nejaké násobky životného minima a môžte povedať, že každému priznáte rovnako, len potom si treba odpovedať na otázku, či toto tak, či to takto chcete. Lebo v tom prípade bude na tom rovnako žena, ktorá nikdy nepracovala a nikdy nechcela pracovať, a rovnako na tom bude žena, ktorá je napríklad vysokoškolsky vzdelaná, v poslednom ročníku. Preto si myslíme, že je vhodné tie násobky životného minima od niečoho odvíjať, a napríklad to môže byť dokončené vzdelanie určitého stupňa. Iný násobok má žena, ktorá nedokončila ani základnú školu, iná, ktorá dokončila základnú školu, iná, ktorá dokončila napríklad strednú školu, a iná, ktorá dokončila vysokú školu. To, to som vám dal iba príklad, teraz si už z hlavy ani ja, ani ja nepamätám, koľko stupňov sme tam dali, ale mali sme to pekne prepočítané a teda dávalo to zmysel. Tie ženy, ktoré nikdy nepracovali, ani nikdy nechceli pracovať, by dostávali zhruba rovnako ako dnes a naozaj tie vysokoškoláčky a... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.6.2023 o 9:40 hod.

Mgr. Ing.

Peter Cmorej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:42

Milan Krajniak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda.
Vážená pani ministerka, vážené kolegyne, kolegovia, chcel by som predložiť tri pozmeňujúce návrhy, ktoré vlastne vzhľadom na to, že v prvom polroku tohto roka bolo viacero schválených poslaneckých návrhov zákonov alebo pozmeňovákov, ktoré sa týkajú zákona o sociálnom poistení, tak ktoré vlastne vyčisťujú to legislatívne tak, aby tie veci boli vykonateľné.
Prvý pozmeňujúci návrh bude smerovať k tomu, aby sme vypustili vec, za ktorou si síce ja stojím, že treba zjednotiť judikatúru súdov pri posudzovaní dôchodku pre tých ľudí, ktorí predtým pracovali ako policajti, vojaci alebo príslušníci spravodajských služieb alebo iných bezpečnostných zborov, ale pokiaľ je to pre niektorých kolegov v parlamente kontroverzné alebo chcú o tom dlhšie debatovať, nič sa neudeje, bude to naďalej na rozhodnutí súdov.
Druhý pozmeňujúci návrh, ktorý predložím, sú v zásade len legislatívno-technické úpravy a tretí poslanecký návrh, ktorý predložím, vypúšťa pasáže o takzvanej oranžovej obálke, to sú informácie pre budúcich poberateľov dôchodkov, pretože sa ich podarilo už schváliť v predchádzajúcej novele zákona o sociálnom poistení, takže to nie je treba upravovať. To je zmysel a obsah týchto mojich troch pozmeňujúcich návrhov, ktoré sú, myslím, čisto vecné a nekontroverzné.
Ako prvý by som chcel predložiť pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Milana Krajniaka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 1466).
1. V čl. I sa vypúšťajú body 1 až 25 a 46.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
2. V čl. I bode 47 sa vypúšťa § 293fza.
V tejto súvislosti sa primerane upraví úvodná veta v čl. I bode 47, § 293fzb sa primerane preznačí a nadpis prechodného ustanovenia sa premiestni pod preznačený § 293fzb; preznačenie ustanovenia § 293fzb sa vykoná už s ohľadom na schválený návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka a Jozefa Lukáča na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 1397).
V súvislosti s predloženým pozmeňujúcim návrhom navrhujem, pán spravodajca, aby sa o bode 8 z časti IV spoločnej správy výborov (1466a) hlasovalo osobitne.
Druhý pozmeňujúci návrh. Pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Milana Krajniaka, Miloša Svrčeka a Jozefa Lukáča k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 1466).
1. V čl. I bode 47 úvodná veta znie: „Za § 293fzf sa vkladajú § 293fzg a 293fzh, ktoré vrátane nadpisu nad § 293fzg znejú:".
V súvislosti s touto úpravou sa § 293fza označí ako § 293fzg a § 293fzb sa označí ako § 293fzh.
2. V čl. IV sa slovo „júla" nahrádza slovom „augusta".
V súvislosti s touto úpravou sa v čl. I bode 47 celom texte slovo „júl" vo všetkých tvaroch nahrádza slovom „august" v príslušnom tvare a slová „30. jún" vo všetkých tvaroch sa nahrádzajú slovami „31. júl" v príslušnom tvare.
V súvislosti s predloženým pozmeňujúcim návrhom navrhujem, pán spravodajca, aby sa o bodoch 7 a 8 z časti IV spoločnej správy výborov (1466a) hlasovalo osobitne.
Tretí pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Milana Krajniaka, Miloša Svrčeka a Jozefa Lukáča k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 1466).
1. V čl. I sa vypúšťajú body 34 až 38, 41, 48 a 49.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne aj do článku o účinnosti zákona.
2. Články II a III sa vypúšťajú.
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
Vypustenie článkov sa premietne aj do článku o účinnosti zákona. V tejto súvislosti sa primerane upraví aj názov zákona.
V súvislosti s predloženým pozmeňujúcim návrhom navrhujem, pán spravodajca, aby sa o bodoch 3, 5, 6, 9 až 11 z časti IV spoločnej správy výborov (1466a) hlasovalo osobitne.
Súčasne podávam návrh, aby sa o bodoch 1, 2 a 4 z časti IV spoločnej správy výborov (1466a) hlasovalo osobitne, vzhľadom na to, že rovnaká úprava už bola prijatá Národnou radou Slovenskej republiky návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 1397).
Pred tým, ako oznámim, pán predsedajúci, že som skončil, by som chcel informovať iba ctených kolegov a ctené kolegyne, že, samozrejme, tieto pozmeňujúce návrhy boli konzultované s pani ministerkou a s legislatívou ministerstva a s legislatívou Národnej rady a boli predložené preto, aby vlastne všetky tie novely alebo zmeny v zákone o sociálnom poistení, ktoré sa udiali v tomto prvom polroku, zapadali do seba a boli vzájomne vykonateľné a nerozporné.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.6.2023 o 9:42 hod.

Bc.

Milan Krajniak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:50

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážená pani ministerka, kolegyne, kolegovia, v rámci rozpravy chcem predložiť dva pozmeňujúce návrhy. Prvý pozmeňujúci návrh predkladám z dôvodu nadväznosti na dlhodobé zlepšenie pandemickej situácie a opatrenia v oblasti pandemického ošetrovného a covid úrazového príplatku stratili svoje opodstatnenie, preto sa navrhuje, aby sa neuplatňovali. V tejto súvislosti v spojení s neuplatňovaným prechodným us... neuplatňovaním prechodných ustanovení pandemického ošetrovného sa navrhuje do zákona zaviesť povinnosť škôl, škôlok, zariadení sociálnych služieb potvrdiť uzatvorenie zariadenia na tlačive určenom Sociálnom poisťovňou, nakoľko v prípadoch uzatvorenia škôl, škôlok, zariadení sociálnych služieb potvrdzovanie potreby starostlivosti pediatrom je pre pediatrov administratívne náročné a zaťažujúce, nakoľko pediatri v týchto prípadoch nepotvrdzujú potrebu starostlivosti z dôvodu nepriaznivého zdravotného stavu dieťaťa.
Neuplatňovanie ustanovení týkajúcich sa covid úrazového príplatku sa navrhuje taktiež z dôvodu, že ich počet každým mesiacom klesá a v riadnom režime pracujú aj kliniky pracovného lekárstva a toxikológie, ktoré pri ochorení na covid priznávajú akútnu formu choroby z povolania, na základe čoho poškodení majú nárok aj na iné dávky úrazového poistenia. Opatrenia v oblasti pandemického ošetrovného sa navrhujú neuplatňovať od 1. septembra 2023.
V druhom pozmeňujúcom návrhu je dôvodom predloženia to, že obsahom čl. I vládneho návrhu je aj úprava prílohy č. 4 zákona o sociálnom poistení, ktorá stanovuje percentuálnu mieru poklesu zárobkovej činnosti podľa druhu zdravotného postihnutia orgánov a systémov. Táto téma úzko súvisí s inštitútom lekárskej posudkovej činnosti v sociálnej oblasti, pre kvalitne fungujúcu lekársku posudkovú činnosť je nesmierne dôležité zabezpečenie personálneho substrátu pre jej výkon. Nedostatočný počet posudkových lekárov je problémom, s ktorým sa musí Slovenská republika v budúcnosti vysporiadať, a cieľom pozmeňujúceho návrhu je preto dosiahnuť, aby lekári s vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa v študijnom odbore všeobecné lekárstvo, ktorí majú prax aspoň jeden rok, mali príležitosť zoznámiť sa s prácou posudkového lekára na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny a na ústredí práce, sociálnych vecí a rodiny, pričom sa zvýši týmto šanca, že títo lekári budú pokračovať vo výkone práce posudkového lekára aj po získaní odbornej spôsobilosti.
Navrhovaná právna úprava by prispela k odstráneniu pretrvávajúceho nedostatku posudkových lekárov na úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny a urýchlila by proces vybavovania žiadostí o pomoc v rámci nástrojov sociálnej pomoci v dôsledku dlhodobého nárastu žiadateľov o túto pomoc. V dôsledku nedostatku posudkových lekárov sa doby vybavovania žiadostí môžu neúmerne predĺžiť, pričom záujem o prácu posudkového lekára na úrade alebo ústredí je veľmi nízky.
Prijatie vyššie uvedeného návrhu nepredstavuje žiaden vplyv na štátny rozpočet, taktiež ako aj môj predrečník spomínal, tieto dva pozmeňujúce návrhy, ako aj jeho, boli prekonzultované s ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny.
Takže prečítam prvý pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Milana Krajniaka, Miloša Svrčeka a Jozefa Lukáča k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 1466).
1. V čl. I sa za bod 41 vkladá nový bod 42, ktorý znie:
„42. § 233 sa dopĺňa odsekom 20, ktorý znie:
„(20) Predškolské zariadenie, zariadenie sociálnych služieb a škola sú povinné poistencovi na účel overenia splnenia podmienok na vznik nároku na ošetrovné potvrdzovať ich uzatvorenie na základe rozhodnutia príslušných orgánov alebo nariadenia karanténneho opatrenia podľa osobitného predpisu50) na tlačive určenom Sociálnou poisťovňou."."
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa premietne do článku o účinnosti.
2. V čl. I sa za bod 45 vkladá nový bod 46, ktorý znie:
„46. Za § 293fel sa vkladajú § 293fem a 293fen, ktoré znejú:
„§ 293fem
Na dočasnú pracovnú neschopnosť, ktorá vznikla po 31. júli 2023, sa ustanovenia § 293fek ods. 1, 2 a 4 a § 293fel písm. b) neuplatňujú.
§ 293fen
Ustanovenia § 293er ods. 3 až 10, § 293es, § 293ev, § 293fb ods. 2 písm. b) a ods. 3 až 6, § 293fc, § 293fe ods. 2 a § 293fef sa od 1. septembra 2023 neuplatňujú."."
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. augusta 2023, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Toľko prvý pozmeňovací návrh.
Druhý pozmeňovací návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Milana Krajniaka, Miloša Svrčeka, Jozefa Lukáča k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 1466).
Za čl. III sa vkladá nový čl. IV, ktorý znie.
„Čl. IV
Zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 551/2010 Z. z., zákona č. 180/2011 Z. z., zákona č. 468/2011 Z. z., zákona č. 136/2013 Z. z., zákona č. 219/2014 Z. z., zákona č. 263/2014 Z. z., zákona č. 375/2014 Z. z., zákona č. 353/2015 Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 355/2016 Z. z., zákona č. 191/2018 Z. z., zákona č. 83/2019 Z. z., zákona č. 223/2019 Z. z., zákona č. 391/2019 Z. z., zákona č. 393/2019 Z. z., zákona č. 46/2020 Z. z., zákona č. 63/2020 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 124/2020 Z. z., zákona č. 275/2020 Z. z., zákona č. 296/2020 Z. z., zákona č. 9/2021 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 374/2021 Z. z., zákona č. 485/2021 Z. z., zákona č. 92/2022 Z. z., zákona č. 199/2022 Z. z., zákona č. 232/2022 Z. z., zákona č. 345/2022 Z. z., zákona č. 352/2022 Z. z., zákona č. 376/2022 Z. z., zákona č. 400/2022 Z. z., zákona č. 401/2022 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 509/2022 Z. z. a zákona č. 96/2023 Z. z. sa dopĺňa takto:
Za § 67n sa vkladá § 67o, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 67o
Prechodné ustanovenie účinné od 1. augusta 2023
Posudkový lekár na účely tohto zákona je aj lekár, ktorý získal vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa v študijnom odbore všeobecné lekárstvo a ku dňu vzniku pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného pracovného vzťahu v období od 1. augusta 2023 do 31. júla 2025 preukáže najmenej jeden rok praxe v zdravotníckom zariadení, a to najdlhšie dva roky od vzniku tohto vzťahu."."
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. augusta 2023, čo sa premietne do článku o účinnosti.
V tejto súvislosti sa primerane upraví názov zákona.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.6.2023 o 9:50 hod.

JUDr. Mgr. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:01

Monika Kozelová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predsedajúci, vážená pani ministerka, milé kolegyne, milí kolegovia, rovnako ako moji predchodcovia, dovoľte mi, aby som aj ja prišla s jedným pozmeňujúcim návrhom. Ten pozmeňovací návrh sa týka náhradných rodín a náhradných rodičov. Konkrétne sa týka náhradných rodičov v prvej línii, čo v preklade znamená starí rodičia, ktorí majú v náhradnej opatere svoje vlastné vnúčatá. V podstate a teda v zásade ide o to, že sú to jediní náhradní rodičia, ktorí nedostávajú príspevok zo štátu práve preto, že sú v priamej línii. Táto situácia, do ktorej tých starých rodičov dostávame, nie je až tak úplne komfortná, najmä ak si zoberieme fakt, že podľa Asociácie náhradných rodín a podľa toho, a podľa ich posledných, posledných meraní, ktoré robili, tak 66 % detí, ktoré sú v náhradnej starostlivosti, sú deti s diagnózou, či je to taká alebo onaká diagnóza. Ak si zoberiete, že práve starí rodičia sú tí, ktorí nedostávajú náhradu, žiadnu náhradu zo štátu, ale rovnako ako tí náhradní rodičia, ktorí chodia ešte navyše do práce, sa musia aj o tie deti starať. To znamená, chodiť s nimi k lekárovi, kupovať im výživy, kupovať im lieky, tak to vôbec nemajú ľahké. Tých náhradných rodičov a tých starých rodičov, ktorí majú v náhradnej starostlivosti svoje vlastné vnúčatá, je zhruba 3 700.
Faktom je okrem všetkých iných vecí, o ktorých tu rozprávam, že, a zase som komunikovala s Asociáciou náhradných rodičov, v súčasnosti a v súčasnom období to, že oni nedostávajú práve, práve tú pomoc, finančnú, od štátu, tak práve kvôli tomu dochádza k takej situácii, že v roku 2021 bolo z náhradnej starostlivosti do starostlivosti štátu vrátených 300 a v roku 2022 až 400 detí. To je fakt. Ak si to porovnáme po finančnej stránke, ak si uvedomíme, že v podstate by sme každý mesiac platili aj náhradným starým rodičom 200 eur, 208 eur mesačne, to znamená, že by dostávali rovnako ako všetci ostatní náhradní rodičia. Paradoxom je, že pokiaľ si dieťa svojej sestry adoptuje sestra alebo brat, tak, respektíve vezme do náhradnej opatery, tak tí už peniaze dostávajú. Jediní, kto to naozaj reálne nedostáva, sú tí starí rodičia. Nepríde mi to logické, pretože práve oni sú tí, ktorí naozaj majú najmenej, a v podstate ak si to tak zoberieme, tak sa mi to zdá nelogické a myslím si, že je potrebné to nahradiť, teda nejakým spôsobom napraviť.
Navrhovaná právna úprava teda sleduje najlepší záujem dieťaťa a súčasne ochraňuje náhradných rodičov v dôchodcovskom veku od hroziacej núdze súvisiacej s výdavkami spojenými so starostlivosťou o prijaté dieťa. Ide teda o prípady, kedy bolo do náhradnej rodinnej starostlivosti prijaté dieťa príbuzným v priamom rade. Takáto situácia sa teda týka, ako som vravela, len starých rodičov, ktorí prijali do náhradnej rodinnej starostlivosti svoje vnúča po tom, čo jeho rodičia zomreli, alebo bolo zo závažných dôvodov vyňaté zo starostlivosti biologických rodičov. Táto kategória náhradných rodičov bola doposiaľ explicitne vyňatá v § 6 písm. c) predmetného zákona z nároku na opatrovateľský príspevok náhradnému rodičovi, a to napriek tomu, že z praxe je zrejmé, že najmä táto skupina náhradných rodičov – starých rodičov v dôchodcovskom veku, je mimoriadne ohrozená hmotnou núdzou v dôsledku zvýšených výdavkov, ktoré starostlivosť o prijaté dieťa vyžadujú.
Deti prijaté do náhradnej rodinnej starostlivosti majú za sebou vo väčšine prípadov prežité traumatické zážitky, zanedbávanie, týranie a iné sociálno-patologické javy, ktoré boli dôvodom toho, že bolo dieťa z pôvodnej rodiny vyňaté. Prijaté deti teda vyžadujú zvýšené nároky na starostlivosť v súvislosti so zabezpečením zdravotnej a psychologickej intervencie v súvislosti so špeciálnymi potrebami, v častých prípadoch výskytu špecifických porúch učenia, porúch správania, psychiatrických diagnóz a celkového zhoršenia zdravotného stavu. Starostlivosť o prijaté dieťa teda vyžaduje na strane jeho náhradných rodičov zdroje, ktoré im pomôžu náročné situácie zvládať.
Z ročných výkazov ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny vyplýva, že k 31. 12. 2022 bolo na Slovensku 3 627 starých rodičov, ktorí prijali do svojej starostlivosti svoje vnúča po smrti jeho rodičov, alebo z dôvodu, že títo neboli spôsobilí sa oňho riadne starať. Podľa zákona náleží náhradnému rodičovi opakovaný príspevok vo výške 1,95-násobku sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa. Pre rok 2023 je to suma vo výške dvesto osemtisíc, 208,70 eur, prepáčte. Tento príspevok však nemôžu poberať starí rodičia dieťaťa, nakoľko sú príbuzní v priamom rade a ako takých ich zákon z príjmu príspevku vylučuje, a to napriek tomu, že ich výdavky na starostlivosť o dieťa sú zvýšené rovnako ako u všetkých ostatných náhradných rodičov. Starí rodičia preto nedokážu zvýšené výdavky v súvislosti s náročnou starostlivosťou o dieťa uspokojivo saturovať.
Problém, ktorý tento právny stav vyvoláva, sa manifestuje v štatistikách a výskumoch, kde sa medziročne zvyšuje počet detí s predčasne ukončenou náhradnou osobnou starostlivosťou a zároveň náhradní rodičia uvádzajú, že za najväčšiu záťaž súvisiacu s náhradnou starostlivosťou považujú nedostatok financií na vykrytie špecifických potrieb prijatých detí. Nedostatok zdrojov je potenciálnym ohrozením dieťaťa, ktoré sa môže v dôsledku krízy náhradnej rodiny ocitnúť v ústavnej starostlivosti.
Návrh má neutrálny až pozitívny vplyv na štátny rozpočet, nakoľko jeho pozitívny sociálny vplyv je prevenciou pred umiestnením dieťaťa do ústavnej starostlivosti. Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny hradí za pobyt v ústavnom zariadení zhruba 1 300 eur mesačne na dieťa, zatiaľ čo za starostlivosť o dieťa v náhradnej rodine poskytuje štát náhradnému rodičovi mesačne príspevok vo výške 208 eur. Je ekonomicky výhodnejšie a najmä je v najlepšom záujme dieťaťa, aby dieťa vyrastalo v prirodzenom rodinnom prostredí, pretože iba v takých podmienkach sa môže zdravo vyvíjať. Podľa platnej legislatívy a medzinárodných dohovorov má rodinná starostlivosť vždy prednosť pred ústavnou starostlivosťou, návrh je preto zo sociálneho, preventívneho aj ekonomického hľadiska zmenou, ktorá bude mať všeobecne pozitívny vplyv.
Dovoľte mi preto prečítať pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony.
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony, sa mení a dopĺňa takto:
Za čl. III sa dopĺňa čl. IV, ktorý znie:
„Čl. IV
Zákon č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa sa mení takto: V § 6 ods. 3 sa vypúšťa písmeno c)."
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
Tento článok nadobúda účinnosť 1. augusta 2023.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.6.2023 o 10:01 hod.

Mgr.

Monika Kozelová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:10

Lucia Drábiková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja som veľmi rada tomuto návrhu. Som presvedčená aj na základe mojej praxe, aj na základe toho, že sama som bola do veľkej miery vychovávaná starými rodičmi, že je dôležité, aby sme naozaj umožnili a podporili takýchto starých rodičov, keď biologickí rodičia nemôžu, nechcú alebo nevedia sa postarať o svoje deti. Vždy je lepšie podľa môjho názoru pracovať s tou rodinou a umožniť vyrastanie dieťaťa v prirodzenom prostredí a nie v prostredí ústavnej starostlivosti v detských domovoch. Preto som rada za tento návrh a plne ho podporujem, aby naozaj aj starí rodičia, ktorí sa ujmu svojich vnúčat, dostávali náležitú podporu. A všetkým týmto starým rodičom patrí obrovská vďaka a uznanie za to, že umožňujú týmto deťom, týmto svojim vnúčatám vyrastať v usporiadanom a prirodzenom prostredí. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.6.2023 o 10:10 hod.

Mgr. PhD.

Lucia Drábiková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:12

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pani kolegyňa, ďakujem za tento pozmeňujúci návrh zákona, sám poznám niekoľko starých rodičov, ktorí sa takto starajú o svoje vnúča, či už z dôvodu toho, že sa rodičia dieťaťa vzdali, alebo z dôvodu toho, že dieťa bolo rodičom na základe súdneho rozhodnutia odobrané. To, že takýto priamy príbuzný, v prvom rade to znamená starý rodič dieťaťa, nie je momentálne podporovaný zo strany štátu žiadnou pevnou sumou, považujem za naozaj dosť veľkú chybu a túto chybu pevne verím, že pri tomto hlasovaní o vašom pozmeňujúcom návrhu napravíme. Nie je nič lepšie ako keď dieťa je vychovávané v rodine, vo svojom prirodzenom domovskom prostredí a niekedy naozaj ten starý rodič dokáže skoro úplne plnohodnotne nahradiť rodiča, aj keď ten vekový rozdiel je tam síce dosť vysoký, ale hovorím z vlastnej skúsenosti a z vlastnej praxe poznám, že títo starí rodičia sa naozaj venujú tomu dieťaťu a dokážu naozaj v jednej osobe nahradiť aj rodiča, aj starého rodiča. Pretože nikdy ústavná výchova, aj keď teraz detské domovy sa nám pretransformovali v posledných desiatich rokoch na skôr také domovy rodinného typu, to znamená, že tí vychovávatelia, vychovávateľky, opatrovatelia, opatrovateľky, zdravotné sestry nahrádzajú alebo snažia sa nahradiť rodiča v prvom rade, ale nikdy sa nám to nepodarí. Čiže naozaj aj, nebudem rozprávať naozaj o úspore finančných prostriedkov alebo o neadekvátnom posilnení štatútu detského domovu, pretože v tomto prípade naozaj nejde o peniaze, ide naozaj len o takú smiešnu kompenzáciu, pretože naozaj aj ten starý rodič má náklady na to svoje vnúča, ak sa mu chce venovať plnohodnotne a chce mu zabezpečiť aspoň to, čo si môže dovoliť, pretože naozaj tie dôchodky tých starých rodičov, ktorí sa starajú o tieto deti, sú ozaj nízke.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.6.2023 o 10:12 hod.

PhDr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:14

Monika Kozelová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Kolegovia, ďakujem za vaše, za vaše vstupy. Ja ešte chcem pripomenúť, že v rámci situácie, do ktorej sa starí rodičia, ktorí majú v náhradnej starostlivosti deti, dostali v týchto posledných dvoch rokoch, a najmä v čase inflácie, aj v roku ´21 sa do detských domovov vrátilo 300 detí, teraz sa vrátilo 400 detí v minulom roku a z tej 100 navyše zhruba 75 detí bolo detí, ktoré do detského domova poputovali od svojich starých rodičov práve preto, že jednoducho nemali dostatočné finančné prostriedky na to, aby ďalej aspoň, aspoň v nejakom základnom štandarde podporovali a vychovávali svoje vlastné vnúčatá. Myslím si, že tá trauma, ktorú, ktorú prežívajú nielen tie deti, ktoré sa do toho detského domova dostanú, ale aj tí starí rodičia, pretože s niektorými z nich som rozprávala a je to vlastne o tom, že tá trauma spočíva v tom, že nedokážu tým deťom vytvoriť kompletne aspoň základné životné prostredie a na druhej strane ich musia posunúť do štátneho zariadenia, ale to srdce ich im piští za tými deťmi a jednoducho nevedia sa vyrovnať s tým, že nič iné im nezostáva, ak chcú, aby tie deti vyrastali zdravé, mali všetko, čo potrebujú, musia ich umiestniť do detského domova a nemôžu si ich nechať. To znamená, že psychickú traumu utrpí aj to dieťa, ale aj tí starí rodičia. Takže myslím si, že toto by bola cesta, ako tomuto zabrániť. Takže ďakujem veľmi pekne za podporu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.6.2023 o 10:14 hod.

Mgr.

Monika Kozelová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video