12. schôdza

16.4.2024 - 14.5.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

23.4.2024 o 16:38 hod.

Mgr.

Roman Michelko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 16:38

Roman Michelko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ja budem krátky. Vždycky som sa vyjadroval, počúval som diskusiu veľmi intenzívne. Asi bolo naivné očakávať, že opozícia ocení nejaké korekcie, ktoré vznikli viac-menej v prospech výhrad, ale v poriadku, však žijeme v nejakom svete.
Cieľ tejto, bola tuná, možno odpoviem ešte na tú poslednú onú, že pri erbových inštitúciách, kde je zriaďovateľom ministerstvo kultúry, som presvedčený, že ak by mala nastať zmena, tak bude jednoznačne vyargumentovaná. Viem, keďže sa pohybujem v tejto oblasti a mám informácie z ministerstva kultúry, že minimálne v jednej z tých dvoch inštitúcií sú veľké problémy, mám informácie zvnútra a je toho naozaj veľmi veľa, čo sa dá vytýkať, a možnože... alebo takto, ak nastane zmena, bude veľmi-veľmi dôkladne vyargumentovaná.
Druhá vec je, že, samozrejme, keď bude výberové konanie, myslím a predpokladám, že bude verejné, predpokladám, že nebude záujem alebo každý normálny zriaďovateľ bude chcieť, aby bola tam najkvalifikovanejšia osoba, určite to nebude sesternica ani bratranec nikoho teda z čelných predstaviteľov vedenia ministerstva, ale bude to človek, ktorý bude mať víziu, predstavu ako ďalej a ktorý ju bude verejne prezentovať.
Ďalšie veci. Ja som, samozrejme, mal aj v dôvodovej správe boli tie malé obce, ale naozaj teraz bola ďalšia vec, včera som sa stretol s ľuďmi, ktorí majú veľmi zaťažko aj tie veci, že sú znevýhodnení, je to na diskusiu, ale ten ďalší argument, ktorý vedie k tomu, vy ste najprv povedali, že v podstate tam sme sa na nič nehrali, dopredu sa povedalo, teraz to korigujeme, to je znak reflexie.
Tento zákon sme vylepšili, nie je dokonalý v tom zmysle, že nevyhovuje úplne presne vašim pripomienkam, na druhej strane realizačná prax ukázala, že množstvo... alebo takto, mnohí zriaďovatelia majú problémy aj pri zlyhavajúcom manažmente ísť a riskovať nejaké ťažké súdne spory, ak je nejaké päťročné obdobie, či zdôvodnia si dostatočne, alebo nie, ťahať sa po súdoch s nejakými zlyhajúcimi alebo manažme... manažérmi, ktorí zlyhali, bolo to rozviazania rúk. Je jednoznačné, že zodpovednosť za riaditeľov múzeí, galérií majú zriaďovatelia, k nim sa to vráti, im bude vyvodená zodpovednosť po ich volebnom období. Ak by urobili takú hlúposť, že tam dajú nekompetentných ľudí, vráti sa im to. Žiaden rozumný politik to robiť nebude a to je čiastočná garancia toho, že by sa to nemalo zneužívať, ale že by sa mali iba rozviazať ruky zriaďovateľom. To je v podstate zásadná vec. Tá diskusia nebola nejaká extrémne ostrá, až teda na jedného človeka, ale však to je v poriadku. Chápem, že asi nebudem mať úplný konsenzus, ale naozaj to nie je žiaden armagedon, no a ja verím, že koaliční poslanci sa stotožnia s návrhmi alebo s argumentami predkladateľov a podporia tento, tento návrh zákona.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.4.2024 o 16:38 hod.

Mgr.

Roman Michelko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 16:40

Andrej Danko
Skontrolovaný text
Žiada si záverečné slovo spoločný spravodajca? Ak nie, prosím, aby oznámil termín hlasovania o tomto návrhu zákona.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

23.4.2024 o 16:40 hod.

JUDr.

Andrej Danko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 16:42

Ján Mažgút
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Ďakujem, o záverečné slovo nemám záujem. Pokiaľ ide o termín hlasovania, navrhujem zajtra o jedenástej hodine.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.4.2024 o 16:42 hod.

Mgr.

Ján Mažgút

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 16:42

Andrej Danko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
Pristúpime k prvému čítaniu návrhu skupiny poslancov na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2017 Z. z. o Fonde na podporu kultúry národnostných menších a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona je uverejnený ako tlač 155, návrh na jeho pridelenie na prerokovanie výborom je v rozhodnutí č. 153.
Dávam slovo poslancovi Michelkovi, aby za skupinu poslancov návrh zákona uviedol.

(Rokovanie v prvom čítaní o návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2017 Z. z. o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 155.)
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

23.4.2024 o 16:42 hod.

JUDr.

Andrej Danko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 16:43

Roman Michelko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Už sa nedokážem odhadnúť, či aj absolútna technikália, banalita vyvolá nejakú paranoickú debatu, ale toto naozaj by mohol byť tento typ zákona, že by nemusel a nemohol.
Podstata zákona je úplne jednoduchá, vietnamská národnostná menšina získala štatút, oficiálny štatút národnostnej menšiny, bola teda zaradená, má teda z toho nejaké plynúce výhody. Fond na podporu kultúry národnostných menšín podporuje oficiálne zaregistrované menšiny, kde sú Maďari, Rómovia, Rusíni a tak ďalej, no a medzi týchto, tieto menšiny, ktoré budú môcť čerpať granty z KULT MINOR, teda v podstate fondu na, pre podporu kultúrnych menšín, teda kultúrnych národnostných menšín, má byť zaradená aj vietnamská národnostná menšina, aby ako oficiálne uznaná menšina mohla požívať všetky výhody štandardne uznaných menšín a mohla žiadať o granty na kultúrne aktivity.
Neviem o tom, že by mali byť nejaké zásadné iné pozmeňujúce návrhy. Ja v tejto chvíli naozaj o tom nič neviem. Viem o tom, že sa komunikuje s, teda zo strany ministerstva s predstaviteľmi KULT MINOR. Nemôžem úplne vylúčiť, že niekedy prídu, asi to ale nebudem potom predkladať ja. A toto je návrh zákona, bol som požiadaný, aby sme toto takto dali. Nevidím, teda žiadal by som vás, aby ste nevideli v tom žiadne paranoje ani žiadne skryté zámysly. Je to čistá technikália, oficiálne uznaná menšina bude môcť čerpať granty z fondu, ktorý je určený pre národnostné menšiny.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.4.2024 o 16:43 hod.

Mgr.

Roman Michelko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 16:43

Andrej Danko
Skontrolovaný text
Ďakujem.
Dávam slovo spravodajcovi, ktorého určil navrhnutý gestorský výbor pre kultúru a médiá, poslancovi Mažgútovi.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

23.4.2024 o 16:43 hod.

JUDr.

Andrej Danko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 16:45

Ján Mažgút
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom pre kultúru a médiá za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré mňa ako spravodajcu, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor NR SR, Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny a Výbor NR SR pre kultúru a médiá. Za gestorský výbor navrhujem výbor pre kultúru a médiá. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v NR SR v prvom čítaní.
Vážený pán predsedajúci, ďakujem, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.4.2024 o 16:45 hod.

Mgr.

Ján Mažgút

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 16:45

Andrej Danko
Skontrolovaný text
Ďakujem. Otváram rozpravu.
Poverený člen poslaneckého klubu je za PS prihlásený pani poslankyňa Jaurová, za klub SaS poslanec Dostál, za SLOVENSKO poslanec Grendel.
Nech sa páči.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

23.4.2024 o 16:45 hod.

JUDr.

Andrej Danko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 16:47

Zora Jaurová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
No, my sme sa teda na druhej schôdzi dostali konečne na koniec toho maratónu poslaneckých návrhov v oblasti kultúry z dielne SNS, ktorý začal už na minulej schôdzi, tento nám odtiaľ tak nejak prepadol. A vlastne po tých debatách, ktoré sme tu mali hlavne o Fonde na podporu umenia, tak by sme sa vlastne už tak mali tešiť, že máme nejaký zákon, ktorý ani nič neruší, nič neničí, nič nerozkladá, žiadny fond, a že vlastne možno je to taká stratégia, že potom to tak rýchlo schválime.
Ten zákon, ktorý, alebo tá novela zákona o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín obsahuje teda tri veci v zásade. Jedno je teda tie riešenia, ktoré smerujú k finančnému a organizačnému zahrnutiu novej vietnamskej menšiny do štruktúr fondu. Druhá vec je zvýšenie počtu členov rady fondu z 15 na 17. A tretia je zvýšenie percenta prostriedkov, ktoré môže fond použiť na svoju prevádzku, zo 6 na 7 %.
Samozrejme, to zahrnutie vietnamskej menšiny do štruktúr fondu a zvýšenie rozpočtu adekvátne k tomu, že bude ďalšia menšina podporovaná, je určite správny krok, lebo táto menšina sa stala vlastne nedávno ďalšou oficiálne uznanou menšinou na Slovensku, a ja to určite veľmi oceňujem, lebo, lebo toto zahrnutie vietnamskej menšiny medzi národnostné menšiny podčiarkuje dôležitosť nových menšín a komunít na Slovensku, ktoré máme aj mnohé iné, nielen vietnamskú. Len tu sa hneď dostávame k tomu problému tohto zákona, a ten problém je, že ja sa naozaj pýtam, že prečo takáto vec, ktorá je výsostnou agendou ministerstva kultúry, ktorá mu vyplýva z kompetenčného zákona, a to je to, načo to ministerstvo kultúry máme a aké zákony má predkladať, tak my ho máme predložený ako poslanecký návrh. To je proste výsostne vládna agenda. Navyše sa bude realizovať až v roku 2025, čiže ani nie je tam nejaká časová tieseň, ktorá by možno za istých okolností odôvodňovala podanie poslaneckého návrhu.
A ja neviem, že, pán Michelko, že však vy by ste mali brať plat tej pani ministerky, lebo vy robíte za ňu všetku jej prácu a vlastne, však to neverím, že som tu povedala, ale že však môžme zrušiť to ministerstvo. Vy urobíte za nich všetku legislatívnu prácu, možno aj tie, tie granty na, na pamiatky, ktoré tam nerozdeľujú, hoci by mali, by ste mohli rozdeliť. No neviem, podľa mňa sa to proste takto nemá robiť. A všetky tie výhrady, ktoré tu padli aj k tým predošlým zákonom, kde sa bežná, štandardná vládna agenda rieši poslaneckými návrhmi v parlamente, platí proste aj pri tomto návrhu.
Myslím si však, že keď už teda máme otvorený zákon o podpore kultúry národnostných menšín, že keď si ho prečítame, ja, ja si totižto myslím, že ten základný problém fondu, ktorý je od začiatku, ako ten fond existuje, táto novela zákona o zahrnutí vietnamskej menšiny len akcentuje, pretože my dnes chápeme menšiny na Slovensku, národnostné menšiny v rámci dizajnu fondu iba na základe číselných koeficientov. To znamená, že my podporujeme tie jednotlivé menšiny len na základe toho, koľko ľudí sa k nim hlási. Naše zákony nijako nerozlišujú v tom charaktere tej podpory medzi historickými menšinami, ktoré tu máme stáročia, medzi novými kultúrnymi komunitami, ako je napríklad vietnamská menšina, alebo medzi nejakými kultúrnymi enklávami, ktoré v skutočnosti nemajú vôbec charakter národnostnej menšiny, len my sme to tam z nejakého dôvodu zahrnuli. A v tej politike fondu, tak ako je v tomto zákone naprojektovaný, jednotlivé menšiny, teda ako som povedala, definuje len počet ľudí. A tento predkladaný zákon, keď už teda otvárame ten fond, tak by možno mohol riešiť tento problém, možno by mohol riešiť práve tú diverzifikáciu alebo hlbšie porozumenie skladbe a potrebám menšín a nerieši ani rozdiel medzi rôznymi typmi menšín, nerieši historický kontext, spoločenský kontext, iba proste rozširuje existujúci systém fondu.
Len viete, že my žijeme v globalizovanom svete, v ktorom sa ľudia sťahujú, hýbu, kde vznikajú stále nové typy kultúrnych menšín, nové typy kultúrnych enkláv a my môžme veľmi rýchlo zistiť, že budeme mať ďalšie kultúrne menšiny, ktoré tiež budeme podporovať z tohto fondu vďaka prirodzenému kultúrnemu vývoju a rozmanitej spoločnosti, a ten fond je už dnes na hranici udržateľnosti pri svojom súčasnom systéme. Lebo tých menšín je veľmi veľa, a ja sa neskôr dostanem k tomu, prečo je to také komplikované a prečo je to také drahé, mimochodom.
Čiže poslanci v tomto návrhu navrhujú pridanie ďalších dvoch členov do rady fondu, ktorý už dnes má 15 členov, zástupcu vietnamskej menšiny plus ďalšieho zástupcu ministerstva kultúry. Len každý, kto pozná vnútorné fungovanie tohto fondu, vie, že práve preto, že v tej rade fondu má zástupcu každá jedna menšina, je tá rada už dnes príliš veľká na to, aby bola vôbec funkčná, aby to bol nejaký funkčný, efektívny orgán, a jej ďalšie rozširovanie z nej spraví v podstate nadbytočný orgán tejto inštitúcie. A my sme tu veľa hovorili o iných fondoch, ktoré majú tiež svoje rady, ale tie rady v, napríklad v FPÚ alebo aj v AVF fungujú úplne inak ako v Fonde na podporu kultúry národnostných menšín. Táto rada de facto sa stretne raz ročne a schvaľuje programovú štruktúru a jej efektivita je už dnes veľmi diskutabilná. Ja som sa o tom rozprávala s bývalým riaditeľom fondu a on hovoril, že vlastne tá, tá rada je problematická a jej rozširovanie o ďalších zástupcov jednotlivých nových menšín je vlastne stále ešte len ďalšia komplikácia pre už aj tak komplikovaný systém fondu, ktorý má množstvo národnostných a sektorových rád. Každá menšina má nejakú svoju radu, tie majú ešte sektorové ďalšie komisie a, a toto bola výhrada voči tomu fondu od jeho samotného začiatku, a práve preto si myslím, že keď tu už otvárame debatu o tomto fonde, tak sa treba baviť skôr o tom, ako tie, tú radu redukovať a zefektívniť, aby z nej bol naozaj efektívny orgán, podobne ako celú činnosť fondu, ktorá naráža neustále od svojho vzniku práve na tento problém svojho dizajnu.
=====

-----------------------------------------

A tým sa dostávame k tým prevádzkovým nákladom, respektíve k tomu, že koľko percent z toho rozpočtu môže, môže fond použiť na svoju činnosť. Predložený zákon ich zvyšuje, ten koeficient, zo 6 % na 7 %, čo je už relatívne dosť, ale toto bolo niečo, na čo sme upozorňovali od samotného vzniku tohto fondu, lebo ten fond vďaka svojej strašne komplikovanej vnútornej štruktúre ani 7 % mu nebude stačiť proste na tú administráciu. Pretože je, tam je také množstvo tých rád a jednotlivých platených orgánov, že ten fond je vo svojom dizajne neefektívny, pretože spotrebuje príliš veľa peňazí na samotnú prevádzku a o to menej peňazí fond vynaloží vlastne na podporu toho, čo má podporovať.
Čiže môj pohľad na tento zákon je taký, že, že až na, že, že máme tu nejaké povinné úpravy, ktoré súvisia s vietnamskou menšinou, to je niečo, čo malo predložiť ministerstvo kultúry a nie poslanci, ale tie ostatné zmeny, ktoré tam máme, ony sú, nie sú ani veľmi odôvodnené, nie sú ani veľmi systémové, nijakým spôsobom ten fond nereformujú k lepšiemu a v podstate len naďalej komplikujú už aj tak komplikovaný systém. Keby to podalo ministerstvo kultúry, tak možno by tá debata vyzerala inak, ale my sa tu rozprávame o poslaneckých návrhoch a tam vlastne je dôležité, aby tí poslanci, ktorí to navrhujú, za to brali zodpovednosť a nehovorili len, že takto mi to dali na stôl, tak takto som to predložil.
My si určite vieme predstaviť podporiť tie časti, ktoré sa týkajú zahrnutia vietnamskej menšiny do podporných štruktúr, ale ja by som to naozaj teda rada videla ako vládny návrh, je na to inak celkom čas, lebo naozaj to bude platiť až od roku 2025, a tie ostatné zmeny nepovažujem ani za systémové, ani za dostatočne zdôvodnené a ani to nie sú zmeny, ktoré riešia skutočné problémy Fondu na podporu kultúry národnostných menšín.
Ja by som teda navrhla predkladateľom, že možno by mohli nechať pani ministerku robiť svoju prácu, možno by nám ona mohla sem prísť odprezentovať konečne nejaký zákon, však možno sa skoro dočkáme toho RTVS, a že možno keby sme takýto zákon dostali na stôl, tak by to bola dobrá príležitosť na to, aby sme iniciovali naozaj štruktúrovanú, odbornú a spoločenskú diskusiu o tom, ako zreformovať Fond na podporu národnostných menšín smerom k väčšej efektivite a adresnosti a jednoduchšej administrácie, keď už sa to nestalo v prípade tých iných fondov, ktoré tu navrhujeme naozaj veľmi zásadne zreformovať, tak možno by sa nám to podarilo aspoň v prípade Fondu na podporu kultúry národnostných menšín, aby sme na Slovensku k tým menšinám, ktoré tu máme, pristupovali s väčším porozumením a s väčším chápaním toho, čo tie menšiny v skutočnosti pre, pre slovenskú kultúru znamenajú.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.4.2024 o 16:47 hod.

Mgr. art.

Zora Jaurová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 16:55

Andrej Danko
Skontrolovaný text
Pán poslanec Grendel.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

23.4.2024 o 16:55 hod.

JUDr.

Andrej Danko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom