12. schôdza

16.4.2024 - 14.5.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.4.2024 o 17:23 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:55

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
No, čo sa týka tých mechanizmov na kreovanie takýchto rád, je to veľmi náročná úloha. V tom zákone je zahrnutých štrnásť národnostných menšín a teraz ako má človek selektovať, ktoré národnostné menšiny by mali mať v tej rade zastúpenie a ktoré nie? Čiže nie je to také jednoduché. Navyše po tom, čo pán poslanec Michelko predviedol vo výbore pre kultúru v súvislosti s tým druhým Fondom na podporu umenia, moc by som ho nevyzýval, aby sa zamýšľal nad novým spôsobom kreovania rady v prípade Fondu na podporu kultúry národnostných menšín, lebo šmahom ruky príde s návrhom, aby fond obsadili nominanti ministerky kultúry, a potom sa ešte bude tváriť, že my sme si to vypýtali. Čiže bol by som opatrný. Ale súhlasím s vami, že napríklad tie prevádzkové náklady sú na diskusiu, ja o nich tiež budem hovoriť vo svojom vystúpení v rozprave, pretože myslím si, že to navyšovanie v návrhu zákona, a teda najmä v dôvodovej správe nie je vôbec dostatočne odôvodnené, takže budem sa na to pýtať predkladateľov.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.4.2024 o 16:55 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:05

Ingrid Kosová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Už to ide. Ďakujem veľmi pekne za zdržanie, teda sa ospravedlňujem.
Ďakujem ti, Zorka, ty si mala, samozrejme ako vždy, výborný príspevok a mne tak utkvelo hlavne také tri základné body, na ktoré by sme sa mali všetci sústrediť a mám potrebu ich vypichnúť, a to je problematika výboru menšín podľa počtu ľudí, ktorí sa k tomu hlásia, pretože určite, teda aspoň dúfam, že to všetci viete, že najviac na to dopláca najmä rómska národnostná menšina v tomto fonde, kde sa nehlási možno ani jedna tretina k rómskej národnosti a podľa toho máme teda omnoho menej finančných prostriedkov na podporu rómskej národnostnej kultúry. Ďalej je to otázka celej efektivity fondu, pretože vo všeobecnosti tento fond už dlhodobo čelí kritike, my dlho vieme, že sú tam dokonca aj podozrenia z konfliktu záujmov a zaujatosti pri prideľovaní finančných prostriedkov, veď sú známe mediálne kauzy, kedy tí, ktorí rozhodovali o úspešnosti projektov, tak boli zároveň žiadateľmi tých projektov alebo boli osobami blízko spriaznenými so žiadateľmi projektov. Okrem toho celý ten zákon je komplikovaný, administratívne deravý a mnohé oblasti podpory ani neodrážajú potreby, reálne potreby menšín a ja sa teda pýtam, ako je možné a to je ten tretí bod a to je úloha ministerstva, že pani Šimkovičová, ktorá je na čele ministerstva kultúry, neprišla už s nejakou systémovou zmenou celého tohto fondu a my tu vlastne budeme schvaľovať poslanecký návrh, ktorý by mal prísť v nejakom participatívnom procese. A ďalšia otázka, ktorú si kladiem a ktorá je nezodpovedaná, prečo profesionálna národnostná kultúra nie je súčasťou celkovo chápanej kultúry na Slovensku, prečo je len nejakou odnožou. A tieto veci by sme si mali v nejakej diskus... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.4.2024 o 17:05 hod.

Ing. Bc. PhD.

Ingrid Kosová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:05

Roman Michelko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
No, ja, samozrejme, viem, že je veľká diskusia o dizajne tohto fondu a o jednotlivých starých aj nových menšinách a tak ďalej a to treba asi úplne zásadnú možno ministerskú zmenu, a teda určite, ktorá vyjde z pôdy ministerstva po nejakej širšej debate. Teraz išlo o to teda, doplniť jednu menšinu, ktorá bola oficiálne uznaná. Viem, že gorali majú takýto, takúto ambíciu byť tiež oficiálne uznanou menšinou, a tam si hlboko uvedomujem, že potom bude treba naozaj navŕšiť rozpočet, lebo keď bude počet menšín prijímať alebo teda sa zväčšovať, no tak, samozrejme, každý bude mať vlastné kultúrne aktivity a je to veľmi ťažké z toho malého koláča ďalej to parcelovať a to je na diskusiu.
Ja neviem o tom, že by boli prijaté nejaké pozmeňovacie návrhy a možno je priestor aj pozitívne to vylepšiť, otázka je, či sa to dá systémovo, určite asi nie pozmeňovákom, ale tie veci sú otvorené. Zase viem, že ministerskí úradníci, respektíve politické vedenie ministerstva komunikuje s vedením fondu KULT MINOR a chcú to vylepšiť. Možno to pôjde samostatným zákonom a nie takto. A ja teda nič také zásadné nevidím, že je problém s menšinami, teda s ich kultúrou, s ich podporou, to všetci vieme, ale to potom možno treba úplný reset a nanovo urobiť novonadizajnovaný spôsob podpory kultúry menšín, zatiaľ je taký, aký je, je nedokonalý. Dokiaľ nenájdeme systémovú zmenu, tak asi budeme musieť to iba upravovať.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.4.2024 o 17:05 hod.

Mgr.

Roman Michelko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:05

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predkladateľ, vážený pán podpredseda Národnej rady, kolegyne, kolegovia, zvyknem to robiť na koniec, ale teraz to poviem na začiatku. Ten návrh, ako je, ako je predložený, v tej podobe, ako je predložený, sa mi zdá, že je v poriadku, a teda som pripravený zaňho v prvom čítaní hlasovať a ak nepríde k nejakým pozmeňujúcim návrhom, ktoré by zmenili charakter tohto návrhu, tak som pripravený podporiť ho aj pri definitívnom hlasovaní, ale teda nechcem predbiehať, lebo však veci sa niekedy, niekedy menia.
Z tých troch zmien, zásadných zmien, budem teda vychádzať z toho, čo pani poslankyňa Jaurová ako predrečníčka hovorila, sa mi dve zdajú ako pozitívne. Jedna ako, neviem, či, či až tak potrebná, ale nie veľmi problematická, tá sa týka doplnenia správnej rady aj o ďalšieho zástupcu ministerstva kultúry, teda že bude minister kultúry menovať alebo ministerka kultúry vymenovávať dvoch členov správnej rady miesto jedného na rozdiel od povedzme Fondu na podporu, na podporu umenia. To neznamená nejaké ovládnutie tej správnej rady, keďže väčšinu tvoria zástupcovia národnostných, národnostných menšín. Neviem, či je to, či je to potrebné, aký to bude mať, aký to bude mať význam, ale, ale nie je to, nie je to nejaký zásadný problém alebo teda, respektíve predpokladám, že to nie je žiadny problém.
Vyložene pozitívne je, že sa do zákona o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín dostane aj vietnamská menšina. Vietnamská menšina bola uznaná za oficiálnu národnostnú menšinu v predchádzajúcom volebnom období a toto vnímam, vnímam pozitívne, pretože vietnamská menšina je aj dostatočne veľká, aj dostatočne aktívna, aby mala status oficiálnej národnostnej menšiny a aby sa to premietlo aj v legislatívnej úprave, aj v jej, v jej participácii na rozhodovaní o veciach, ktoré sa týkajú národnostných menšín, a teda aj v oblasti podpory jej kultúrnych aktivít. Čo je teda zohľadnené a je to zohľadnené takým spôsobom, že sa navýšia prostriedky fondu, čiže, čiže podpora alebo to percento podpory, ktoré dostane vietnamská menšina na svoje kultúrne aktivity, nebude na úkor žiadnej, žiadnej inej menšiny, bude to, bude to financované z toho navýšenia. Príde to až, až budúci, budúci rok, čo je možno škoda z hľadiska, z hľadiska financovania kultúry vietnamskej menšiny, ale tak treba asi rešpektovať, že sa už nachádzame v nejakom rozpočtovom, rozpočtovom roku. To je, to je asi argument aj pre to, aby, aby takýto návrh išiel ako, ako vládny návrh; v tomto ohľade sa s tou kritikou do istej miery stotožňujem, že, že by bolo lepšie, ak by tento návrh bol vládny návrh zákona a vlastne tá základná zmena, zmena má nadobudnúť účinnosť až, až od 1. januára budúceho kalendárneho roka, čiže nebol veľmi dôvod skracovať, teda skracovať legislatívny proces tým, že to išlo ako poslanecký návrh zákona, vždy je lepšie, vždy je lepšie, keď takéto veci idú ako vládny návrh zákona. Na druhej strane tie zmeny, ktoré sú tam dnes obsiahnuté, nie sú také zásadné, aby, aby to neznieslo aj, aj poslanecký návrh zákona.
A tá tretia zmena, ktorá sa týka toho, že nie šesť, ale sedem percent z prostriedkov bude môcť použiť na svoju, na svoju činnosť a teda na vlastnú, na vlastnú prevádzku. Opäť je to opatrenie, ktoré vychádza z reálneho fungovania fondu, je to, je to zmena, ktorá bola uvažovaná, že bude navrhnutá už v predchádzajúcom volebnom období, ale vzhľadom na to, ako sa vyvíjala politická situácia v predchádzajúcom volebnom období, tak nakoniec nikto s takýmto návrhom, návrhom neprišiel, ...

... ale toto signalizoval fond dlhodobo, že tých šesť percent nie je schopných pokryť prevádzku fondu, pretože charakter tohto fondu vzhľadom na to, koľko národnostných menšín je z fondu podporovaných aj sa podieľa na výbere tých projektov, ktoré sú, ktoré sú podporené, nie je dostatočné a nie je porovnateľný Fond na podporu kultúry národnostných menšín z hľadiska rozsahu tejto, tejto činnosti s Fondom na podporu umenia alebo, alebo s Audiovizuálnym fondom. Čiže aj túto zmenu ja vítam. Na základe toho, čo ja viem o fungovaní Fondu na podporu kultúry národnostných menšín, je to potrebná zmena, je to zmena, ktorá, ktorá umožní lepšie, aby fond lepšie fungoval, lebo teda neviem, aká je tam situácia teraz, ale viem, že v predchádzajúcich rokoch bol problém s administratívnym spracovaním žiadostí. Čiže k žiadateľom sa tá podpora, ktorá im bola schválená, dostávala neskôr, ako by sa mohlo, keby mal fond väčšie kapacity, a, samozrejme, bol problém aj s kontrolou vynakladania prostriedkov a teda podporených, podporených projektov, lebo niektoré projekty ani nestihli byť skontrolované v tej časovej lehote, ktorú zákon umožňuje, aby z toho prípadne boli vyvodené, vyvodené nejaké dôsledky. Čiže dve z tých troch hlavných zmien sú z môjho pohľadu pozitívne a je na ne, je na ne dôvod. Tá tretia sa mi zdá neškodná a viem si predstaviť ten zákon aj bez neho, bez nej, ale to, že tam je, nevnímam ako nejaký dramatický problém.
A k tým úvahám, že čo všetko ešte by sa vo fonde malo zmeniť, no áno, samozrejme, že sú tam veci, ktoré by mohli fungovať inak. Či tam zahŕňať nejaké ďalšie menšiny, to neviem, ale teda máme nejakú, nejakú politiku vzťahu k národnostným menšinám a jej súčasťou je aj finančná podpora ich kultúrnych aktivít, čo nijako nevylučuje, aby sa združenia, ktoré, ktoré zastupujú národnostné menšiny alebo sa venujú kultúre a umeniu národnostných menšín, uchádzali aj o prostriedky z iných kultúrnych fondov, ktoré, ktoré na Slovensku existujú. Ale je dobré, že existuje aj, aj takáto samostatná inštitúcia, ktorá ich podporuje.
Samozrejme, že je tam otázka konfliktu záujmov, ktorá je povedzme najmä pri tých menších menšinách problém, ale, ale teda niekedy aj, aj pri väčších menšinách býva problém. My sme sa tu v predchádzajúcom volebnom období tiež snažili nejako riešiť a nejako, nejako ošetriť, aby jednak tie odborné rady boli reprezentatívne z hľadiska, z hľadiska národnostných menšín, ale aby, aby sa zabránilo konfliktu záujmov. Mimochodom, tiež to išlo vtedy ako poslanecký návrh zákona vzhľadom na to, že sa mali uskutočniť voľby členov odborných rád, ale ani to riešenie, ktoré, ktoré vtedy sme presadili, myslím si, že nezabránilo problémom a pochybnostiam o tom, že či, či naozaj tie zvolené odborné rady sú dostatočne reprezentatívne a či, či bránia konfliktu záujmov. A ja nemám na to odpoveď. Tá odpoveď určite nie je jednoduchá a určite by sa nemala hľadať v druhom čítaní, ale mala by byť predmetom nejakej odbornej diskusie a potom riadneho legislatívneho procesu vrátane medzirezortného pripomienkového konania k vládnemu, alebo tak vtedy k ministerskému návrhu zákona.
A problém je, samozrejme, aj to, že súčasná štruktúra fondu a zákona o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín nezohľadňuje odlišnú veľkosť a odlišný charakter jednotlivých menšín a vlastne pre každú menšinu stanovuje existenciu troch odborných rád. Jedna, jedna z tých podľa prioritných oblastí, ktorými sú kultúrnoosvetová činnosť a vzdelávacia činnosť, veda a výskum, druhá je literárna, nakladateľská a vydavateľská činnosť a tretia sú divadelné, hudobné, tanečné, výtvarné a audiovizuálne umenie. Čiže nielen 15 národnostných menšín, ale aj tri prioritné oblasti a tri odborné rady pre každú menšinu. Čo asi má zmysel pre maďarskú menšinu, možno to má zmysel, zrejme to má zmysel aj pre rómsku menšinu, ale pre tie menej početné menšiny takáto štruktúra je zbytočná komplikácia a tam by možno bolo, bolo možné pristúpiť k nejakému zjednodušeniu, že vo vzťahu k tým menej početným menšinám by neexistovali tri prioritné oblasti a tri odborné rady, ale jedna odborná rada, ktorá by podporila projekty, ktoré majú najväčší zmysel pre, pre tú-ktorú národnostnú menšinu. Ale opäť, nemyslím si, že by bol dobrý nápad, aby sme, aby sme v druhom čítaní nejako zasahovali do toho pozmeňujúcim návrhom, ktorým by sme sa snažili ošetriť napríklad zložitú štruktúru odborných rád a to, či je to potrebné vo vzťahu k menším, menej početným národnostným, národnostným menšinám. Taká vec by sa určite nemala udiať bez toho, aby to bolo vydiskutované s odbornou verejnosťou aj so samotnými národnostnými menšinami a ich reprezentáciami a organizáciami kultúrnymi, ktoré pôsobia, pôsobia v týchto, v týchto oblastiach alebo ktoré reprezentujú národnostné menšiny. Takže len preto, že dávame tu na stôl problémy, ktoré vidíme vo fonde, tak som považoval za potrebné to spomenúť. V žiadnom prípade to nevnímam ako podnet do nejakej legislatívnej aktivity v rámci druhého čítania, naopak, dúfam, že sa ten návrh udrží v tých mantineloch, v akých je predložený. Ak sú tam nejaké legislatívne nedostatky, tak je možné sa o nich baviť a diskutovať, ale teda dúfam, že ostane v podobe, ktorá mi umožní za ten návrh hlasovať nielen v prvom, ale aj v treťom čítaní.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.4.2024 o 17:05 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:17

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Ja som v tom návrhu našiel dve dobré správy. Tá prvá je tak trochu na odľahčenie. Prvou dobrou správou je, že aj štvrtá vláda Roberta Fica myslí na Vietnamcov a na rozdiel od tretej vlády Roberta Fica im chce pomôcť aj finančne a nielen zapožičiavaním vládneho špeciálu, ako tomu bolo za tretej vlády Roberta Fica. Je to posun k lepšiemu.
Dobrá správa číslo dva, na menšinovú kultúru pôjde viac peňazí a to nielen pre vietnamskú národnostnú menšinu, ktorá doteraz nemohla čerpať nič, ale prilepšia si aj ostatné národnostné menšiny. Ale: mohli by si všetky menšiny prilepšiť viac, keby návrh nepočítal so zvýšením už zmienených prevádzkových nákladov fondu. A zvýšenie prevádzkových nákladov pôjde na úkor peňazí určených na menšinovú kultúru. Návrh síce zvyšuje objem peňazí do fondu o pol milióna eur, teda zo súčasných 8 mil. 300-tisíc na 8 mil. 800-tisíc eur, ale znižuje percentuálny podiel peňazí určených na kultúru z 94 % na 93 % svojich príjmov a, naopak, zvyšuje percentuálny podiel peňazí na prevádzku fondu zo šiestich na sedem percent svojich príjmov. A čo sa týka percentuálneho podielu pre jednotlivé národnostné menšiny, tak tento podiel sa znižuje pre maďarskú menšinu a rómsku menšinu, pri ostatných menšinách zostáva percentuálny podiel zachovaný. Teda na zvýšenie prevádzkových nákladov doplatia kultúrne organizácie maďarskej národnostnej menšiny a rómskej národnostnej menšiny.
Zvýšenie prevádzkových nákladov sa v tomto návrhu novely zákona odôvodňuje na môj vkus trochu vágne. Odôvodňuje sa zdravotnými odvodmi, ktoré sa zvýšili, a inými prevádzkovými nákladmi. Tieto dôvody podľa mňa nestačí skonštatovať, ale hodilo by sa ich aj konkretizovať, o koľko sa presne zvýšili tie zdravotné odvody, ktoré musí fond odvádzať. Aké iné prevádzkové náklady sa zvýšili, ktoré opodstatňujú zvýšenie výdavkov na prevádzkové náklady z doterajších približne 498-tisíc eur na 616-tisíc eur, teda zvýšenie o viac ako 100-tisíc eur. Teda summa summarum tento návrh pre mňa nie je dostatočne odôvodnený a až reakcie predkladateľov podľa mňa ukážu, že či si len nesplnili domácu úlohu a nezistili si presné fakty, alebo ide o zámer, fakty sú jasné, ale nehodia sa do tohto pléna a radšej sa ich pokúsili zamlčať. Dúfam, že a) je správna odpoveď a chcem preto požiadať navrhovateľov, aby tieto konkrétne čísla, konkrétne sumy a konkrétne fakty objasnili.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.4.2024 o 17:17 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:22

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
No, kto pozorne počúval tvoje vystúpenie, Gábor, tak naozaj fakt, že prevádzkové náklady na prevádzku fondu sa zvyšujú (kýchnutie v sále), pravda je, a podpora pre národnostné menšiny sa znižuje. Kýchni si! Pravda je. O čo v tomto zákone teda ide? Budem vystupovať aj v rozprave, ale to je naozaj ďalší a ja to poviem tak, ako to je, paškvil. My ideme zvyšovať náklady na prevádzku fondu a vedia si to obhájiť, lebo jednoducho elektrika bude drahšia, perá sú drahšie a ceruzky teraz sa viac lámu, ako sa lámali. No ale tak tým Maďarom musíme ubrať, však oni vedia aj spievať az a szép, az a szép, tak im musíme zobrať, aby sa naučili aj slovenské pesničky. To je ďalší paškvil a kto počúval tvoju rozpravu, tak mu ešte raz poviem, vypočujte si rozpravu Gábora Grendela. Úvod bol úžasný o tých Vietnamcoch. To bolo tak pekné, to sa mi tak páčilo, ale vlastne skutok sa nestal, lebo Kaliňák povedal, že to nebolo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.4.2024 o 17:22 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:23

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. No, ten návrh zákona na rozdiel možno od iných, o ktorých sme predtým diskutovali alebo ďalších, o ktorých ešte len budeme diskutovať, ten zákon v samotnej podstate nie je zlý a vďaka tomu, že celkový objem peňazí sa zvyšuje z 8 mil. 300-tisíc na 8 mil. 800-tisíc, tak všetky menšiny dostanú v absolútnych číslach viac. To znamená, že napríklad teda maďarská menšina mala doteraz 4 mil. 135-tisíc a po novom bude mať 4 mil. 272-tisíc, rómska menšina z 1,7 a pol sa zvyšuje na 1,8. Čiže v absolútnych číslach dostanú aj tieto dve menšiny viac, ale čo sa týka percentuálneho podielu, tak maďarskej menšine sa uberá z 53 % na 52,2 a rómskej menšine z 22,4 na 22,1. Takže všetky menšiny si prilepšia, otázne je, či by si mohli prilepšiť viac, či sú tie prevádzkové náklady odôvodnené. A ja to v tom návrhu zákone prosto nevidím. A to jediné, po čom volám, aby nám predkladatelia ukázali presné čísla, o koľko sa zvýšili tie odvody, ktoré musí fond odvádzať, o koľko a ktoré prevádzkové náklady sa zvyšujú, aby sme to vedeli posúdiť, či je naozaj odôvodnené, že sa tie prevádzkové náklady zvyšujú o vyše 100-tisíc eur a či tie peniaze nemohli dostať no buď tie menšiny, ktorým sa tie percentuálne podiely znížili, alebo pre mňa za mňa aj iné menšiny, ale skrátka či sú, alebo nie sú tie prevádzkové náklady presne v tej miere, ako sa to tu navrhuje. To proste nie je dostatočne v tom návrhu zákona odôvodnené.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.4.2024 o 17:23 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:26

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Milé kolegyne, milí kolegovia, počuli ste vo viacerých vystúpeniach dnes, že naozaj zákon ktorým sa dá aj pomôcť, ktorý pripravujú, ale mne odstreľujú dekel faktická poznámka pána Michelka, ktorý povedal, že, áno, ale treba zásadnú zmenu z ministerstva v tomto zákone. Zákon predkladá, poslanecký návrh, on ho predkladá. Ale treba túto zmenu. A povedal, že, viete, ide nám teraz len o pridanie jednej menšiny. Tak keď treba zásadnú zmenu z ministerstva, ale zásadnú, a treba to naozaj urobiť koncepčne, a povedal, a že aj treba naozaj pripomienkovanie, prečo sa to neurobí komplexne, prečo sa to neurobí teda poriadne, prečo sa to neurobí cez ministerstvo, prečo pani ministerka to neurobí? No, ja som tu v predchádzajúcej rozprave povedal, že je výkonný práporčík a sa tu niektorí rozčúlili, že aký som ostrý. No výkonný práporčík je niečo ostré? Ja si to nemyslím, pán Hazucha, ja som nepoužil ani jedno slovíčko, čo použil minule pán Michelko, že som idiot a že som oligofrenik. A povedali ste mu... a teraz prikyvuje (rečník sa na chvíľu obrátil na navrhovateľa), že ste to povedali? Povedali ste mu niečo, pán Hazucha? Viete, vy ste z Rimavskej Soboty a tiež by som teda poprosil, aby ste boli spravodlivý, lebo ... (nezrozumiteľne vyslovené) by povedal, že ste vraj spravodlivý, tak buďte spravodlivý a poďme mu rýchle naložiť, že čo tu rozprával. Ale viete, oni sú, on je pre mňa taký hyalinobatrachium yaku presne. Ja mu vidím až do žalúdka. To nie je nadávka, to je taká jedna, pomenovanie. Oni vlastne naozaj všetky tieto zákony robia nie preto, že to vlastne potrebuje Slovensko, že to potrebujú menšiny, oni tie zákony naozaj lámu tak, ako chcú, a s tým budem vystupovať stále. Čo je na tom zlé, keď som povedal, že lámu a že sú zlodeji? No lebo povedal to Počiatek a to budem stále hovoriť. Ja som nepovedal, že sú zlodeji, povedal to Počiatek v tej nahrávke, že Fico a Slota ukradli, no tak sú zlodeji. Potvrdili si to. A toto sa tu deje a naozaj ono je to celé spojené, celé to je spojené.
Počuli ste vystúpenie Gábora Grendela, že naozaj si idú navyšovať, súhlasím teda, rastú náklady na elektriku, rastú náklady, ale prevádzkové náklady fondu sa zvyšujú. Ja si myslím, že, že aj táto rozprava jasne ukázala, že tu nie je koncepčnosť, že toto ministerstvo kultúry je len taká, také hranie sa na ministerstvo. Ešte raz to zopakujem, sám Michelko, ktorý predkladá zákon, povedal, že treba zásadnú zmenu z ministerstva v tomto zákone. A tá zásadná zmena je to, čo, že ide im len o pridanie jednej menšiny? O Vietnamcov?
Poďme to naozaj robiť tak, že zapojíme teda naozaj do toho širokú diskusiu, že zapojíme do toho aj odbornú verejnosť, aby mohli k tomuto zákonu diskutovať. Poďme to robiť takto! Nie takýmto spôsobom, ako sa tu robí už tretí zákon. Nie takýmto spôsobom, ako sa tu predkladajú zákony. To je a to je, a to budem stále opakovať, aj to pánovi Hazuchovi možno vadilo, je to, je to z dielne SNS. A sami dobre viete, ako SNS vládla, aké, aké... No vy to musíte vedieť absolútne perfektne (rečník ukázal rukou do pléna), že(?) že(?), ako vládli a koľko mali odsúdených a koľko mali obvinených, aké kšefty. Pamätáte si toho: "Ďakujem za otázku, ďakujem za otázku, ďakujem za otázku." (Povedané zmeneným hlasom.) To bola, bolo strašné a to sa nám vracia.
Čiže pán Michelko je naozaj pre mňa len výkonný práporčík. A viete, keď vám povie príklad, že, že čo ste v živote dokázali, no naozaj pred 25 rokmi som prebehol v relácii, ale osemkrát som získal ocenenie osobnosť televíznej obrazovky. Ja si myslím, že pán Michelko získa najbližšie ocenenie ničič, ničič kultúry aj s pani ministerkou. Národ vám naozaj dá vysvedčenie, Slovenská národná strana, za to, čo tu robíte, za to, ako dosadzujete do funkcií ľudí, za to, ako lámete kultúru a nielen kultúru, životné prostredie, všetko. A národ vám to naozaj spočíta.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.4.2024 o 17:26 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:30

Roman Michelko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. No najprv, teraz bolo úplne jasné, že pán Pročko má absolútnu neschopnosť počúvať s porozumením. Ja som totiž povedal, že poznám diskusie o KULT MINOR a že nejakým spôsobom tento zákon nemá ani ambíciu riešiť koncepčnú a zásadnú zmenu a že tá možno nastane po tom, ako nastane široká diskusia. Len nemá zmysel, tento zákon je kvôli tomu, aby sa nemuselo čakať možno rok, rok a pol odborných debát, aby sa prijal ten zásadný zákon, ktorý, áno, robí, vlastne jediné kritérium na rozdelenie je početnosť, ale tá kultúra, nebudem teraz otvárať túto debatu, lebo je veľmi široká, určite sa nedá vo faktickej poznámke. Ale určite kvôli tomu by predsa nemala jedna kultúrna menšina, teda Vietnamci, čakať, až príde komplexný veľký zákon. Ide o to, aby títo ľudia mohli jednoducho fungovať už aj v tomto režime a potom, keď sa príde k tomu, akým spôsobom sa bude novelizovať, samozrejme, že to bude ministerský zákon, vládny zákon, samozrejme, že po širokej a hlbokej debate, nastavia sa inak parametre a veci, ktoré boli nastavené predchádzajúcim zákonodarcom tak, že neboli celkom šťastné a že sa išlo podľa nejakého metra, sa upravia. Takže toto som povedal, len, samozrejme, na to, aby to niekto pochopil, tak by musel mať nejakú základnú mentálnu kapacitu. Aj keď sa tu hovorí o nadávkach a urážkach, neviem čo všetko, výkonný práporčík, no tak ja som povedal, áno, oligofrenik, preklad do slovenčiny slaboduchý. Pravdepodobne si to pán Pročko vygooglil a už možno aj vie, že čo je. Tak to je všetko.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.4.2024 o 17:30 hod.

Mgr.

Roman Michelko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:32

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Michelko, vy urážate ľudí, pretože oligofrénia, naša neziskovka spolupracuje s týmito ľuďmi a vy ste jednoducho takýto človek. Ale som rád, že ste nehovorili, že som idiot a "shut upy" tu nespomínate. Vy sa počúvate, vy čo rozprávate? Vy tu rozprávate o mentálnej výbave. Vy sa počúvate? Povedali ste, že na tento zákon rok a pol, rok a pol bude verejná diskusia. Rok a pol na tento zákon? Ja som hlboko presvedčený, že to, čo povedal Gábor Grendel o tom Vietnamcovi, o tom únose, že Kaliňák dal príkaz a vy sa idete tým Vietnamcom poďakovať za to, že sme uniesli cez náš štát toho Vietnamca k nim a mohli ho tam potrestať. Ale vy sám dobre viete, že tí Vietnamci sú šikovní, naozaj šikovní, sú to výborní obchodníci, to bez urážky. A teraz ideme rýchle-rýchle riešiť Vietnamcov? Vy ani neviete, čo ste povedali. Ja som si to podrobne napísal. Povedali ste: treba zásadnú zmenu z ministerstva v tomto zákone, to ste povedali a toto je tá zásadná zmena? Tak to riešte komplexne, riešte to naozaj vcelku a nie takýmto spôsobom. Tak ako riešite fondy, tak ako riešite a ako idete riešiť RTVS, veď to je katastrofa! A to som, ja som o rozprave o tom rozprával. Rozprával som o tom, že ministerka Šimkovičová tu láme kultúru. Raz dá, Machalovi dá za 100 euro obrovské priestory štátne na dva dni! Veď to je taký papalášizmus, to je také zneužívanie moci a toto si vy robíte! A vy tu predkladáte poslanecký zákon a sám poviete, že o toto treba zásadnú zmenu z ministerstva. No tak nech to robí ministerstvo!
A neurážajte ľudí, naozaj vy nadávate ľuďom do oligofrenikov. Vy ste, v živote ste nepracovali s týmito ľuďmi a s týmito deťmi, takže neurážajte ľudí, neurážajte! A to, že ste výkonný práporčík, veď tu vykonávate funkciu ministerky, no tak čo ste?
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.4.2024 o 17:32 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video