19. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
18.9.2024 o 9:27 hod.
Mgr. PhD.
Tina Gažovičová
Videokanál poslanca
Ja ďakujem veľmi pekne kolegom, že predložili tento návrh a považujem ho za naozaj veľmi, veľmi užitočný. A je to presne jedna z tých vecí, ktoré nič finančne nestoja, ale mala by obrovské pozitívne dopady. A teda v prvom rade to, že často sa o tom aj u nás teraz na Slovensku hovorí, že nie je vysoká viera občanov v demokraciu, v inštitúcie, v politikov a myslím si, že naozaj tá sila demokracie spočíva aj v tom, že ľudia nejakým spôsobom veria svojim voleným predstaviteľom a majú záujem o to verejné dianie. A naozaj, keď už je raz vo verejnej volenej funkcii ako poslanec, poslankyňa na hociktorej úrovni od obecného, mestského, krajského zastúpenia až teda po národnú úroveň, tak ten náš čas na tom zastupiteľstve alebo v tomto prípade v rokovacom pléne naozaj nie je súkromný čas. My tu nie sme ako súkromné osoby, my sme tu ako volení zástupcovia a to isté platí aj na tých obecných zastupiteľstvách. A myslím si, že je úplne na mieste, aby naozaj každý občan a občianka mali možnosť sa pozrieť na to, že čo sa na tých zastupiteľstvách deje, kto tam ako vystupuje a potom na základe toho sa aj pri ďalších voľbách znovu rozhodovali, že komu ten svoj hlas chcú odovzdať.
Čiže myslím si, že je to zákon, ktorý by pomohol k zvyšovaniu dôvery v vôbec akoby zastupiteľskú demokraciu ako takú a ja odkedy tuto sedím, tak som príjemne prekvapená, koľko ľudí sleduje tie prenosy a myslím si, že je dôležité, aby ľudia takto boli prepojení aj s tými ďalšími úrovňami.
Takže ešte raz ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
18:33
Vystúpenie 18:33
Adam LučanskýNávrhom zákona dochádza k zmene a doplneniu zákona o dani z príjmov k zavedeniu inštitútu superodpočtu aj do oblasti športu, ktorý by mohol byť motivačným nástrojom pre investície súkromného sektora do slovenského športu po vzore oblasti výskumu a vývoja a tak, aby bolo možné dosiahnuť väčšiu...
Návrhom zákona dochádza k zmene a doplneniu zákona o dani z príjmov k zavedeniu inštitútu superodpočtu aj do oblasti športu, ktorý by mohol byť motivačným nástrojom pre investície súkromného sektora do slovenského športu po vzore oblasti výskumu a vývoja a tak, aby bolo možné dosiahnuť väčšiu aktiváciu súkromných zdrojov do sektoru športu.
Zákon o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov sa dopĺňa o ustanovenia, ktoré upravuje maximálny mesačný vymeriavací základ pre profesionálnych športovcov a pre ich zamestnávateľov, kluby v prípade zmlúv o profesionálnom vykonávaní športu. Maximálny vymeriavací základ pre obe zmluvné strany tohto vzťahu bude na účely sociálneho poistenia určený vo výške priemernej mesačnej mzdy platnej v kalendárnom roku, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, za ktorý sa platí poistné. Zavedením maximálneho mesačného vymeriavacieho základu v prípade právneho vzťahu na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu sa uvedený právny vzťah stane atraktívnejším pre športovcov ako aj zamestnávateľov, poprípade športové organizácie.
Obdobne ako pri novele zákona č. 461/2003 sa navrhuje aj v zákone 580/2004 o zdravotnom poistení zaviesť mechanizmus aj vo vzťahu k zdravotnému poisteniu. Športovci vykonávajúci závislú prácu pre športové kluby a samotné športové kluby tak budú z odmeny za výkon športu na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu odvádzať odvody na zdravotné poistenie v obmedzenej maximálnej výške. V zákone o sociálnom poistení a v zákone o zdravotnom poistení sa zároveň zavádza osobitná úprava vymeriavacieho základu vo vzťahu k príjmu plynúcemu z pracovného pomeru medzi osobami, ktoré sú trénermi zapísanými v registri fyzických osôb v športe a športovými organizáciami. Obdobne sa v zákone o dani z príjmov zavádza úprava oslobodenia od dane vo vzťahu k príjmu do výšky 500 eur plynúcemu z pracovného pomeru medzi osobami, ktoré sú trénermi zapísanými v registri fyzických osôb v športe a športovými organizáciami.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte rozpravu.
Vážené dámy, vážení páni, predkladáme návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 o dani z príjmov v znení neskorších predpisov atď.
Návrhom zákona dochádza k zmene a doplneniu zákona o dani z príjmov k zavedeniu inštitútu superodpočtu aj do oblasti športu, ktorý by mohol byť motivačným nástrojom pre investície súkromného sektora do slovenského športu po vzore oblasti výskumu a vývoja a tak, aby bolo možné dosiahnuť väčšiu aktiváciu súkromných zdrojov do sektoru športu.
Zákon o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov sa dopĺňa o ustanovenia, ktoré upravuje maximálny mesačný vymeriavací základ pre profesionálnych športovcov a pre ich zamestnávateľov, kluby v prípade zmlúv o profesionálnom vykonávaní športu. Maximálny vymeriavací základ pre obe zmluvné strany tohto vzťahu bude na účely sociálneho poistenia určený vo výške priemernej mesačnej mzdy platnej v kalendárnom roku, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, za ktorý sa platí poistné. Zavedením maximálneho mesačného vymeriavacieho základu v prípade právneho vzťahu na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu sa uvedený právny vzťah stane atraktívnejším pre športovcov ako aj zamestnávateľov, poprípade športové organizácie.
Obdobne ako pri novele zákona č. 461/2003 sa navrhuje aj v zákone 580/2004 o zdravotnom poistení zaviesť mechanizmus aj vo vzťahu k zdravotnému poisteniu. Športovci vykonávajúci závislú prácu pre športové kluby a samotné športové kluby tak budú z odmeny za výkon športu na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu odvádzať odvody na zdravotné poistenie v obmedzenej maximálnej výške. V zákone o sociálnom poistení a v zákone o zdravotnom poistení sa zároveň zavádza osobitná úprava vymeriavacieho základu vo vzťahu k príjmu plynúcemu z pracovného pomeru medzi osobami, ktoré sú trénermi zapísanými v registri fyzických osôb v športe a športovými organizáciami. Obdobne sa v zákone o dani z príjmov zavádza úprava oslobodenia od dane vo vzťahu k príjmu do výšky 500 eur plynúcemu z pracovného pomeru medzi osobami, ktoré sú trénermi zapísanými v registri fyzických osôb v športe a športovými organizáciami.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte rozpravu.
Rozpracované
18:35
Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:35
Igor VálekNávrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu...
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor a Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona. Ďakujem.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
17.9.2024 o 18:35 hod.
Ing.
Igor Válek
Videokanál poslanca
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor a Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona. Ďakujem.
Rozpracované
18:37
Vystúpenie v rozprave 18:37
Marián ViskupičNo zároveň sa tu ale bavíme, samozrejme, o zákone, ktorý znižuje dane. Aj toto by bolo že úplne okej, hej, vo finále ten prvý pohľad, že teda znižujú sa dane, len treba povedať, že ako. Je tu teda viacero parametrov a prináša to teda pre šport rôzne, rôzne výnimky. Ja ich skúsim prejsť, len chcem povedať na úvod, že každá, znižovanie daní je, samozrejme, správna vec a prináša väčšiu konkurencieschopnosť pre krajinu, áno. Len dôležité je, ako sa to robí, hej. Ak sa to robí takýmto štýlom, vlastne, že sa dáva nejakej konkrétnej skupine daňová výhoda alebo rôzne daňové výhody, prejdeme si ich, tak jednoducho vždy platí, že to jedno odvetvie, ktoré takto zvýhodníte nejakou takouto, nazvime to, že pozitívnou diskrimináciou, no tak potom sa na to ostatné odvetvia skladajú a jednoducho tie sú potom o to menej konkurencieschopné. A častokrát tie nevýhody prevážia tie výhody.
No a normálne že dnes je asi najlepší deň, kedy by sa toto malo predložiť z pohľadu toho, že vysvetliť, prečo to takto nie je dobré. Pretože práve dnes premiér a teda minister financií konečne predstavili ten bájny balíček, bájny konsolidačný balíček, ktorý teda má hodnotu 2,7 mld. eur, z toho celých 124 mil. je šetrenie na strane štátu, štát chce prepustiť nejakých päťtisíc zamestnancov a zvyšné teda takmer tie 2,7 mld. budú platiť ľudia. Áno, časť z toho je na firmy, ale to sa aj tak prenesie na ľudí. No každopádne celým týmto balíčkom sa výrazne zaťaží ekonomika, výrazne sa zbrzdí a výrazne sa vlastne zhorší jej konkurencieschopnosť. No a tuto máme balíček, ktorý ide akože zlepšovať nejaké konkrétne odvetvie. Takže za jeden deň tuto sa zlepší život športovcom, áno, do nejakej miery by sa asi zlepšil, ale skladá sa na to proste celý národ. Akože toto skutočne nie je cesta, ako by sa to malo robiť. Proste toto nám fakt nepomôže. Ale prejdime si to postupne.
Takže prvé, teda jedna z tých vecí, tak ako ich aj pán predkladateľ prečítal, veď prečítal, myslím, že celú dôvodovú správu plus-mínus, je teda zavedenie superodpočtu po vzore vedy a výskumu. Má z nás niekto pocit inak, že ten superodpočet vo vede a výskume proste zachránil? Že urobil našu vedu a výskum konkurencieschopnejším? Nie, strácame mozgy, aj tak to nefunguje, celé zle. Ale čo určite vieme povedať je, že to láka rôzne proste podvody a čo ja viem, čo všetko. Keby sme si zobrali, ešte to poviem úplne inak, hej, chcem sa vecne, proste nechcem sa akoby nikoho dotýkať. Ak si pozrieme skúsenosti Slovenska s formami superodpočtu, ktoré máme, tak sú ďaleko viac negatívne ako pozitívne. Proste neposunuli ani tú našu vedu, výskum, ani proste ďalšie oblasti, ktoré, a nie je ani toto cesta. Je to skutočne skôr cesta ku nejakým ďalším možným aj daňovým podvodom a hlavne proste nie je to to, čo by nám vlastne pomohlo.
Ďalšia vec je potom ešte tá, že sú nejaké tie športy, proste niektoré lepšie, niektoré horšie a vlastne väčšina takýchto vecí by skôr išla asi do tých našich dvoch-troch vlajkových športov a tým by sa ešte zväčšil rozdiel medzi tým, že ktorému športu je umožnené prežiť a ktoré nie. No každopádne myslím si, že superodpočet je skutočne krok vedľa. Posúďte to, pozriete si to, však ministerstvo financií podľa mňa vie k tomu veľa povedať. Toto skutočne nie je cesta, ktorá pomôže slovenskému športu.
Dobre, ďalej tu máme teda zákon o sociálnom poistení a teda riešia sa zníženie alebo upravenie maximálneho vymeriavacieho základu pre profesionálnych športovcov a pre ich zamestnávateľov. No inými slovami zníženie odvodového zaťaženia, sociálne odvody sú jedny z odvodov. Zasa, akože na toto by sa dalo zatlieskať, veď jasné, zníženie daní, len, prosím, trebalo to spraviť pre všetkých, hej. Alebo potom neísť do toho, že teraz tuto týmto jedným to vymyslíme, prečo športovcom? Prečo to nie sú, ja neviem, kultúrne súbory, hej? Veď tam majú tiež trénera, veď ich učí proste tancovať, všetko. No, nie sú športovci, lebo robia, lebo robia, ja neviem, folklór, hej, alebo hip hop alebo niečo. No ale športovcom áno. Zasa tá pikantnosť je v tom, že ale pre všetkých ostatných Slovákov dneska ste avizovali, že ten strop sociálnych odvodov, ktorý je dnes 7-násobok priemernej mzdy, sa zvyšuje na 11-násobok. Zasa, tak ideme niekomu vybratému pomôcť. Ešte raz, ja som športovec, proste všetko pre šport, ale nie takto. Týmto ideme znížiť, všetkým ostatným zvyšujeme. Takto to nemá tú hodnotu, proste jednoducho nie. Takto sa to zasa len nedá. Vyrábanie rôznych výnimiek proste jednoducho nie je cesta. A teraz ja vám zasa poviem, ja viem, čo sa vám podarí, jasné. Však teda prvé hodnotenie bude, že bude ďaleko viac aktívnych športovcov na Slovensku. No ja som presvedčený, že bude, lebo každé takéto ustanovenie láka rôzne podvody. My budeme mať toľko športovcov na papieri s rôznymi daňovými úľavami, až sa budeme čudovať, hej. Takže len hovorím, zasa tuto nejakej úzkej skupine znižujeme, samozrejme všetci ostatní sa na to zložia. Nie.
Veľmi podobné platí, ako ďalší článok je tam, samozrejme, o zdravotnom poistení. Takže zasa sa znižujú, alebo zasa, aby som úplne presne povedal, zasa sa tam nejaký maximálny strop stanovuje, a ktorý je teda ale nižší než pre všetkých ostatných. Proste nie, nie, takto nie.
No a ďalšie, čo tu máme, je, upravuje sa teda v zákone o dani z príjmov oslobodenie od dane vo vzťahu k príjmu do výšky 500 eur plynúcemu z pracovného pomeru, teda medzi osobami, ktoré sú trénermi, hej, a športovými organizáciami. Čiže inými slovami, ak ste tréner a pracujete pre nejakú športovú organizáciu, tak ten váš príjem do 500 euro je oslobodený od daní. Zasa, ja poviem, že super. Proste urobme to pre všetkých, toto by zjednodušilo veci, hej. Ako ja skutočne vnímam, samozrejme, že je kopu trénerov proste, ktorí robia, trénujú v dedinách, kade-tade proste, že má to svoj význam, zasa malo by to svoj význam, ale nie takto.
Teraz ja sa zasa obrátim. A ten, a poviem to normálne, a ten tréner v tom nejakom folklórnom súbore, čím sa to líši od futbalového trénera? Tiež majú nejaké kroky, tiež majú nejaké zostavy, tiež majú nejakú taktiku jednoducho, ale on nie. Proste on nebude mať oslobodenie daňové, lebo teda nie je športový tréner. Ďalej upratovačka, masér, ja neviem, fyzioterapeut, ktokoľvek aj v tom športovom klube. Prečo teda len tréner? Veď aj tú telocvičňu rovnako, ja poviem, že rovnako je tá pani upratovačka dôležitá. Tiež musí, má tam svoje, jednoducho svoje poslania a svoju robotu, bez ktorej to nepôjde. Môžem nájsť kopu ďalších iných povolaní. No, ale teraz zasa. A ja viem, čo, jak to dopadne. Normálne že za rok budete môcť ukázať, že máme trikrát toľko trénerov, pretože aj upratovačka bude mať zmluvu ako tréner, aj fyzioterapeut bude mať zmluvu ako tréner, aj tréner bude mať zmluvu ako tréner a všetci budú mať teda oslobodenie do 500 euro. Len takto? Ako neviem, že či to úplne takto by malo byť, lebo toto je to zavádzanie rôznych výnimiek, proste jednoducho vždy nájdete niekoho, kto ju dokáže využiť, zneužiť, hej, a proste vo finále potom robí to viac škody ako úžitku. Pozrime sa na to, fakt sme sa mohli na to pozrieť, keby sa tieto nízke príjmy skutočne, však je nezdaniteľná položka, to sa dá normálne nastaviť v tom systéme pre všetkých, aby tieto nezdaniteľné príjmy neboli zdaňované. Uľahčí to všetkým, uľahčí to účtovanie všetkým týmto trénerom, všetkým týmto upratovačkám, rôznym dôchodcom, ktorí si privyrábajú. Jasné, veď to všetko by pomohlo. Dobre, len nie, nie takto proste. Mali sme sa na to pozrieť celkovo, fakt nájdeme milión iných profesií, ktoré sú rovnako dôležité a rovnako zmysluplnú prácu vykonávajú ako tí tréneri, či už športových klubov alebo mimo nich.
No, ďalej teda sa tu robí nejaká novela zákona č. 343/2015 o verejnom obstarávaní. No a zasa proste sa tu navrhuje, navrhujú nejaké špeciálne postupy pri nákupe športových materiálov, vybavenie, činnosti, čokoľvek. Zasa, veď ak teda niečo nefunguje v tom zákone, tak to upravme tak, aby to fungovalo. Ale teraz povedzte mi prečo, keď kupujú futbalisti lopty, alebo hokejisti puky a hokejky, prečo to má mať akoby iné pravidlá, než keď kupujú folkloristi kroje, alebo, ja neviem, proste niečo iné, hej. Vôbec, ako nerozumiem úplne, že nedokážem pochopiť, prečo by že športové kluby mali mať špeciálne pravidlá vo verejnom obstarávaní. Čo tak reštaurácie, Jozef? Ty by si nemohol mať nejaké? Keby si mal nejakú štátnu reštauráciu, no dobre, to neni možno úplne dobrý príklad. Ale jednoducho, to proste nie. Takto to normálne nemôže fungovať. To verejné obstarávanie má mať jedny pravidlá, ktoré sú zmysluplné a použiteľné pre všetkých, alebo potom teda pravidlá čo najširšie.
No, sám predkladateľ píše, že teda návrh má aj pozitívne, aj negatívne vplyvy napríklad na štátny rozpočet, čo teda, áno, s tým sa súhlasiť dá, ale skutočne ako celok, ako celok proste tento zákon spôsobuje ďaleko viacej problémov, ďaleko viacej možných, možných podvodov, vytvára to ďaleko zasa špecifické formy účtovania, na ktoré zasa musí byť proste účtovník nachystaný. Jednoducho toto je presne opačná cesta, ako by sme potrebovali. Vo finále, vo finále toto robí skutočne viac problémov, ako úžitku.
Ja sa možno ešte vrátim ešte k tomu superodpočtu. Tak dnes sa vlastne všetkým v podstate veľkým firmám zvýšila daň z príjmu z 21 na 22 %. Zároveň tuto teda je nejaká možnosť, aby bol teda superodpočet. To zasa, proste nesedí to, nesedí to. Možno bolo treba práve opačne pozrieť sa na to Írsko, ktoré má daň z príjmu podstatne nižšiu a možno potom by tie firmy skutočne vedeli fungovať aj bez takéhoto proste návrhu a podporovali by ten šport. To je to, no jednoducho takto, takto nie.
Ale na záver by som si dovolil ešte povedať aspoň to, že taký ten širší kontext tohto návrhu. Ja to zopakujem fakt ešte raz. Slovenský šport potrebuje podporu, ale potrebuje systémovú podporu a takú, ktorá by vedela byť dlhodobo udržateľná. Určite, a to je na prosto jasné, prosím, verím každému, toto nie je systémové riešenie pre slovenských šport. Ako šport je skutočne komplexný fenomén a jeho rozvoj vyžaduje, vyžaduje, ja aj s tým súhlasím, spoluprácu medzi štátom, medzi súkromným sektorom, medzi občianskou spoločnosťou, presne tak to je, aj tie úspešné krajiny to dokazujú, jasné. Ale treba to jednoducho robiť nejak tak, aby to dávalo, dávalo väčší zmysel. Hovorím, aby to fakt bolo systematické a systémové. A ja som tu vo finále hlavne za verejné financie, aby výhodu pre niekoho nemuseli sa na ňu skladať horšími podmienkami všetkými ostatnými. Pretože potom je to hra s nulovým súčtom, tu niekto získa tu niekto stratí, ale ako celok sme sa k ničomu novému nedostali.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
17.9.2024 o 18:37 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Pán predsedajúci, ďakujem pekne za slovo. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, no dovoľte aj mne vyjadriť sa k tomuto návrhu zákona. Začnem asi tak, že šport je bezpochyby, bezpochyby dôležitou súčasťou spoločnosti, prináša nielen fyzickú aktivitu, ale aj spoločenskú súdržnosť, zdravý životný štýl, budovanie tímového ducha, pozitívne vzory. Toto všetko je v poriadku a, samozrejme, ja som posledný, kto by to spochybňoval, tiež som celý život športoval, takže to je okej.
No zároveň sa tu ale bavíme, samozrejme, o zákone, ktorý znižuje dane. Aj toto by bolo že úplne okej, hej, vo finále ten prvý pohľad, že teda znižujú sa dane, len treba povedať, že ako. Je tu teda viacero parametrov a prináša to teda pre šport rôzne, rôzne výnimky. Ja ich skúsim prejsť, len chcem povedať na úvod, že každá, znižovanie daní je, samozrejme, správna vec a prináša väčšiu konkurencieschopnosť pre krajinu, áno. Len dôležité je, ako sa to robí, hej. Ak sa to robí takýmto štýlom, vlastne, že sa dáva nejakej konkrétnej skupine daňová výhoda alebo rôzne daňové výhody, prejdeme si ich, tak jednoducho vždy platí, že to jedno odvetvie, ktoré takto zvýhodníte nejakou takouto, nazvime to, že pozitívnou diskrimináciou, no tak potom sa na to ostatné odvetvia skladajú a jednoducho tie sú potom o to menej konkurencieschopné. A častokrát tie nevýhody prevážia tie výhody.
No a normálne že dnes je asi najlepší deň, kedy by sa toto malo predložiť z pohľadu toho, že vysvetliť, prečo to takto nie je dobré. Pretože práve dnes premiér a teda minister financií konečne predstavili ten bájny balíček, bájny konsolidačný balíček, ktorý teda má hodnotu 2,7 mld. eur, z toho celých 124 mil. je šetrenie na strane štátu, štát chce prepustiť nejakých päťtisíc zamestnancov a zvyšné teda takmer tie 2,7 mld. budú platiť ľudia. Áno, časť z toho je na firmy, ale to sa aj tak prenesie na ľudí. No každopádne celým týmto balíčkom sa výrazne zaťaží ekonomika, výrazne sa zbrzdí a výrazne sa vlastne zhorší jej konkurencieschopnosť. No a tuto máme balíček, ktorý ide akože zlepšovať nejaké konkrétne odvetvie. Takže za jeden deň tuto sa zlepší život športovcom, áno, do nejakej miery by sa asi zlepšil, ale skladá sa na to proste celý národ. Akože toto skutočne nie je cesta, ako by sa to malo robiť. Proste toto nám fakt nepomôže. Ale prejdime si to postupne.
Takže prvé, teda jedna z tých vecí, tak ako ich aj pán predkladateľ prečítal, veď prečítal, myslím, že celú dôvodovú správu plus-mínus, je teda zavedenie superodpočtu po vzore vedy a výskumu. Má z nás niekto pocit inak, že ten superodpočet vo vede a výskume proste zachránil? Že urobil našu vedu a výskum konkurencieschopnejším? Nie, strácame mozgy, aj tak to nefunguje, celé zle. Ale čo určite vieme povedať je, že to láka rôzne proste podvody a čo ja viem, čo všetko. Keby sme si zobrali, ešte to poviem úplne inak, hej, chcem sa vecne, proste nechcem sa akoby nikoho dotýkať. Ak si pozrieme skúsenosti Slovenska s formami superodpočtu, ktoré máme, tak sú ďaleko viac negatívne ako pozitívne. Proste neposunuli ani tú našu vedu, výskum, ani proste ďalšie oblasti, ktoré, a nie je ani toto cesta. Je to skutočne skôr cesta ku nejakým ďalším možným aj daňovým podvodom a hlavne proste nie je to to, čo by nám vlastne pomohlo.
Ďalšia vec je potom ešte tá, že sú nejaké tie športy, proste niektoré lepšie, niektoré horšie a vlastne väčšina takýchto vecí by skôr išla asi do tých našich dvoch-troch vlajkových športov a tým by sa ešte zväčšil rozdiel medzi tým, že ktorému športu je umožnené prežiť a ktoré nie. No každopádne myslím si, že superodpočet je skutočne krok vedľa. Posúďte to, pozriete si to, však ministerstvo financií podľa mňa vie k tomu veľa povedať. Toto skutočne nie je cesta, ktorá pomôže slovenskému športu.
Dobre, ďalej tu máme teda zákon o sociálnom poistení a teda riešia sa zníženie alebo upravenie maximálneho vymeriavacieho základu pre profesionálnych športovcov a pre ich zamestnávateľov. No inými slovami zníženie odvodového zaťaženia, sociálne odvody sú jedny z odvodov. Zasa, akože na toto by sa dalo zatlieskať, veď jasné, zníženie daní, len, prosím, trebalo to spraviť pre všetkých, hej. Alebo potom neísť do toho, že teraz tuto týmto jedným to vymyslíme, prečo športovcom? Prečo to nie sú, ja neviem, kultúrne súbory, hej? Veď tam majú tiež trénera, veď ich učí proste tancovať, všetko. No, nie sú športovci, lebo robia, lebo robia, ja neviem, folklór, hej, alebo hip hop alebo niečo. No ale športovcom áno. Zasa tá pikantnosť je v tom, že ale pre všetkých ostatných Slovákov dneska ste avizovali, že ten strop sociálnych odvodov, ktorý je dnes 7-násobok priemernej mzdy, sa zvyšuje na 11-násobok. Zasa, tak ideme niekomu vybratému pomôcť. Ešte raz, ja som športovec, proste všetko pre šport, ale nie takto. Týmto ideme znížiť, všetkým ostatným zvyšujeme. Takto to nemá tú hodnotu, proste jednoducho nie. Takto sa to zasa len nedá. Vyrábanie rôznych výnimiek proste jednoducho nie je cesta. A teraz ja vám zasa poviem, ja viem, čo sa vám podarí, jasné. Však teda prvé hodnotenie bude, že bude ďaleko viac aktívnych športovcov na Slovensku. No ja som presvedčený, že bude, lebo každé takéto ustanovenie láka rôzne podvody. My budeme mať toľko športovcov na papieri s rôznymi daňovými úľavami, až sa budeme čudovať, hej. Takže len hovorím, zasa tuto nejakej úzkej skupine znižujeme, samozrejme všetci ostatní sa na to zložia. Nie.
Veľmi podobné platí, ako ďalší článok je tam, samozrejme, o zdravotnom poistení. Takže zasa sa znižujú, alebo zasa, aby som úplne presne povedal, zasa sa tam nejaký maximálny strop stanovuje, a ktorý je teda ale nižší než pre všetkých ostatných. Proste nie, nie, takto nie.
No a ďalšie, čo tu máme, je, upravuje sa teda v zákone o dani z príjmov oslobodenie od dane vo vzťahu k príjmu do výšky 500 eur plynúcemu z pracovného pomeru, teda medzi osobami, ktoré sú trénermi, hej, a športovými organizáciami. Čiže inými slovami, ak ste tréner a pracujete pre nejakú športovú organizáciu, tak ten váš príjem do 500 euro je oslobodený od daní. Zasa, ja poviem, že super. Proste urobme to pre všetkých, toto by zjednodušilo veci, hej. Ako ja skutočne vnímam, samozrejme, že je kopu trénerov proste, ktorí robia, trénujú v dedinách, kade-tade proste, že má to svoj význam, zasa malo by to svoj význam, ale nie takto.
Teraz ja sa zasa obrátim. A ten, a poviem to normálne, a ten tréner v tom nejakom folklórnom súbore, čím sa to líši od futbalového trénera? Tiež majú nejaké kroky, tiež majú nejaké zostavy, tiež majú nejakú taktiku jednoducho, ale on nie. Proste on nebude mať oslobodenie daňové, lebo teda nie je športový tréner. Ďalej upratovačka, masér, ja neviem, fyzioterapeut, ktokoľvek aj v tom športovom klube. Prečo teda len tréner? Veď aj tú telocvičňu rovnako, ja poviem, že rovnako je tá pani upratovačka dôležitá. Tiež musí, má tam svoje, jednoducho svoje poslania a svoju robotu, bez ktorej to nepôjde. Môžem nájsť kopu ďalších iných povolaní. No, ale teraz zasa. A ja viem, čo, jak to dopadne. Normálne že za rok budete môcť ukázať, že máme trikrát toľko trénerov, pretože aj upratovačka bude mať zmluvu ako tréner, aj fyzioterapeut bude mať zmluvu ako tréner, aj tréner bude mať zmluvu ako tréner a všetci budú mať teda oslobodenie do 500 euro. Len takto? Ako neviem, že či to úplne takto by malo byť, lebo toto je to zavádzanie rôznych výnimiek, proste jednoducho vždy nájdete niekoho, kto ju dokáže využiť, zneužiť, hej, a proste vo finále potom robí to viac škody ako úžitku. Pozrime sa na to, fakt sme sa mohli na to pozrieť, keby sa tieto nízke príjmy skutočne, však je nezdaniteľná položka, to sa dá normálne nastaviť v tom systéme pre všetkých, aby tieto nezdaniteľné príjmy neboli zdaňované. Uľahčí to všetkým, uľahčí to účtovanie všetkým týmto trénerom, všetkým týmto upratovačkám, rôznym dôchodcom, ktorí si privyrábajú. Jasné, veď to všetko by pomohlo. Dobre, len nie, nie takto proste. Mali sme sa na to pozrieť celkovo, fakt nájdeme milión iných profesií, ktoré sú rovnako dôležité a rovnako zmysluplnú prácu vykonávajú ako tí tréneri, či už športových klubov alebo mimo nich.
No, ďalej teda sa tu robí nejaká novela zákona č. 343/2015 o verejnom obstarávaní. No a zasa proste sa tu navrhuje, navrhujú nejaké špeciálne postupy pri nákupe športových materiálov, vybavenie, činnosti, čokoľvek. Zasa, veď ak teda niečo nefunguje v tom zákone, tak to upravme tak, aby to fungovalo. Ale teraz povedzte mi prečo, keď kupujú futbalisti lopty, alebo hokejisti puky a hokejky, prečo to má mať akoby iné pravidlá, než keď kupujú folkloristi kroje, alebo, ja neviem, proste niečo iné, hej. Vôbec, ako nerozumiem úplne, že nedokážem pochopiť, prečo by že športové kluby mali mať špeciálne pravidlá vo verejnom obstarávaní. Čo tak reštaurácie, Jozef? Ty by si nemohol mať nejaké? Keby si mal nejakú štátnu reštauráciu, no dobre, to neni možno úplne dobrý príklad. Ale jednoducho, to proste nie. Takto to normálne nemôže fungovať. To verejné obstarávanie má mať jedny pravidlá, ktoré sú zmysluplné a použiteľné pre všetkých, alebo potom teda pravidlá čo najširšie.
No, sám predkladateľ píše, že teda návrh má aj pozitívne, aj negatívne vplyvy napríklad na štátny rozpočet, čo teda, áno, s tým sa súhlasiť dá, ale skutočne ako celok, ako celok proste tento zákon spôsobuje ďaleko viacej problémov, ďaleko viacej možných, možných podvodov, vytvára to ďaleko zasa špecifické formy účtovania, na ktoré zasa musí byť proste účtovník nachystaný. Jednoducho toto je presne opačná cesta, ako by sme potrebovali. Vo finále, vo finále toto robí skutočne viac problémov, ako úžitku.
Ja sa možno ešte vrátim ešte k tomu superodpočtu. Tak dnes sa vlastne všetkým v podstate veľkým firmám zvýšila daň z príjmu z 21 na 22 %. Zároveň tuto teda je nejaká možnosť, aby bol teda superodpočet. To zasa, proste nesedí to, nesedí to. Možno bolo treba práve opačne pozrieť sa na to Írsko, ktoré má daň z príjmu podstatne nižšiu a možno potom by tie firmy skutočne vedeli fungovať aj bez takéhoto proste návrhu a podporovali by ten šport. To je to, no jednoducho takto, takto nie.
Ale na záver by som si dovolil ešte povedať aspoň to, že taký ten širší kontext tohto návrhu. Ja to zopakujem fakt ešte raz. Slovenský šport potrebuje podporu, ale potrebuje systémovú podporu a takú, ktorá by vedela byť dlhodobo udržateľná. Určite, a to je na prosto jasné, prosím, verím každému, toto nie je systémové riešenie pre slovenských šport. Ako šport je skutočne komplexný fenomén a jeho rozvoj vyžaduje, vyžaduje, ja aj s tým súhlasím, spoluprácu medzi štátom, medzi súkromným sektorom, medzi občianskou spoločnosťou, presne tak to je, aj tie úspešné krajiny to dokazujú, jasné. Ale treba to jednoducho robiť nejak tak, aby to dávalo, dávalo väčší zmysel. Hovorím, aby to fakt bolo systematické a systémové. A ja som tu vo finále hlavne za verejné financie, aby výhodu pre niekoho nemuseli sa na ňu skladať horšími podmienkami všetkými ostatnými. Pretože potom je to hra s nulovým súčtom, tu niekto získa tu niekto stratí, ale ako celok sme sa k ničomu novému nedostali.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Rozpracované
18:44
Ďakujem.
Ďakujem, pán predsedajúci. Takže je to zákon európske hlavné mesto. Hlavným cieľom predkladaného návrhu zákona je zosúladenie zákona č. 196/2023 Z. z. o Európskom hlavnom meste kultúry a o zmene zákona č. 299/2020 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti ministerstva kultúry. Zákon o európskom hlavnom meste bol v minulom volebnom období schválený Národnou radou ako poslanecký návrh zákona. Ministerstvo kultúry vypracovalo k tomuto zákonu stanovisko, ktoré bolo predmetom medzirezortného pripomienkového konania. V rámci medzirezortného pripomienkového konania boli uplatnené zásadné pripomienky Ministerstvom financií Slovenskej republiky, Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky a Úradom pre verejné obstarávanie. Cieľom návrhu zákona je zosúladiť tieto pripomienky a upraviť zákon o európskom hlavnom meste tak, aby bol návrh v súlade s osobitnými predpismi, keďže pôvodný predkladatelia poslaneckého návrhu tieto pripomienky nezohľadnili. Ide o to, aby financovanie takéhoto projektu bolo pod kontrolou NKÚ, ÚVO a podobne a nebolo vylúčené, ako to urobilo účelovo predkladatelia, ktorí to dávali poslaneckým návrhom zákona.
Ďakujem.
Rozpracované
18:52
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko ministerstva financií. Vychádzajúc z oprávnení,...
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko ministerstva financií. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali ústavnoprávny výbor a výbor pre kultúru a médiá. Za gestorský výbor navrhujem výbor pre kultúru a médiá. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v prvom čítaní.
Vážený pán podpredseda, ďakujem, otvorte rozpravu.
Dobre, ďakujem za slovo. Vážený pán podpredseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom pre kultúru a média za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko ministerstva financií. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali ústavnoprávny výbor a výbor pre kultúru a médiá. Za gestorský výbor navrhujem výbor pre kultúru a médiá. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v prvom čítaní.
Vážený pán podpredseda, ďakujem, otvorte rozpravu.
Rozpracované
9:01
Vážený pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte, aby som predniesol pozmeňujúci a doplňujúci návrh k tomuto bodu programu. Na úvod chcem povedať, že už pred istým časom sme tu v Národnej rade slovenskej republiky na základe politických dohôd kreovali zloženie výborov Národnej rady Slovenskej republiky a takisto vymenovanie stálych delegácií, ktoré nás zastupujú na významných európskych...
Vážený pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte, aby som predniesol pozmeňujúci a doplňujúci návrh k tomuto bodu programu. Na úvod chcem povedať, že už pred istým časom sme tu v Národnej rade slovenskej republiky na základe politických dohôd kreovali zloženie výborov Národnej rady Slovenskej republiky a takisto vymenovanie stálych delegácií, ktoré nás zastupujú na významných európskych organizáciách.
Pred istým časom sa konali voľby do Európskeho parlamentu, podpredseda Národnej rady Ľuboš Blaha, ktorý bol zvolený za predsedu delegácie Národnej rady si už neuplatňuje mandát v Národnej rade, a preto treba pristúpiť k zmenám.
A preto mi dovoľte, aby som prečítal pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Mariána Kéryho k návrhu na zmeny v zložení výborov Národnej rady slovenskej republiky a vymenovanie vedúcej stálej delegácie Národnej rady, tlač 480.
Bod C. sa mení a dopĺňa a vrátane nadpisu znie nasledovne:
"C. vymenúva poslanca Pavla Gogu (SMER – sociálna demokracia) za vedúceho Stálej delegácie Národnej rady Slovenskej republiky v Parlamentnom zhromaždení Rady Európy a poslankyňu Zuzanu Plevíkovú (SMER – sociálna demokracia) za náhradníčku Stálej delegácie Národnej rady Slovenskej republiky v Parlamentnom zhromaždení Rady Európy."
Názov sa primerane upraví a zmení.
Pán predsedajúci, skončil som, ďakujem.
Ďakujem za slovo.
Vážený pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte, aby som predniesol pozmeňujúci a doplňujúci návrh k tomuto bodu programu. Na úvod chcem povedať, že už pred istým časom sme tu v Národnej rade slovenskej republiky na základe politických dohôd kreovali zloženie výborov Národnej rady Slovenskej republiky a takisto vymenovanie stálych delegácií, ktoré nás zastupujú na významných európskych organizáciách.
Pred istým časom sa konali voľby do Európskeho parlamentu, podpredseda Národnej rady Ľuboš Blaha, ktorý bol zvolený za predsedu delegácie Národnej rady si už neuplatňuje mandát v Národnej rade, a preto treba pristúpiť k zmenám.
A preto mi dovoľte, aby som prečítal pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Mariána Kéryho k návrhu na zmeny v zložení výborov Národnej rady slovenskej republiky a vymenovanie vedúcej stálej delegácie Národnej rady, tlač 480.
Bod C. sa mení a dopĺňa a vrátane nadpisu znie nasledovne:
"C. vymenúva poslanca Pavla Gogu (SMER – sociálna demokracia) za vedúceho Stálej delegácie Národnej rady Slovenskej republiky v Parlamentnom zhromaždení Rady Európy a poslankyňu Zuzanu Plevíkovú (SMER – sociálna demokracia) za náhradníčku Stálej delegácie Národnej rady Slovenskej republiky v Parlamentnom zhromaždení Rady Európy."
Názov sa primerane upraví a zmení.
Pán predsedajúci, skončil som, ďakujem.
Rozpracované
9:04
Kolegyne, kolegovia, takže dovoľte, aby som uviedla náš návrh zákona, mňa, Veroniky Veslárovej a kolegov Mareka Lackoviča a Richarda Dubovického. Predkladáme návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Cieľom predkladaného návrhu je posilniť informovanosť a účasť obyvateľov v politickom živote ich miestnej samosprávy. Súčasné možnosti...
Kolegyne, kolegovia, takže dovoľte, aby som uviedla náš návrh zákona, mňa, Veroniky Veslárovej a kolegov Mareka Lackoviča a Richarda Dubovického. Predkladáme návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Cieľom predkladaného návrhu je posilniť informovanosť a účasť obyvateľov v politickom živote ich miestnej samosprávy. Súčasné možnosti zapojenia verejnosti do verejnej správy sú obmedzené a to aj v mnohých samosprávach iba prostredníctvom osobnej účasti na obecných zastupiteľstvách. Aj napríklad teda počas obdobia pandémie Covid-19 sme videli úspešnú implementáciu online prenosov zasadnutí, čo nás teda motivovalo ich zaviesť aj do budúcnosti. Zvýšením dostupnosti online prenosov zasadnutí sa otvára nová možnosť pre obyvateľov sledovať a aktívne sa zapájať do verejných diskusií a rozhodovania. Táto iniciatíva zároveň podporuje transparentnosť a otvorenosť samosprávy, čím sa zvyšuje dôvera občanov v ich inštitúcie a posilňujú sa demokratické princípy. Záznam a archivácia má teda prebehnúť, má byť tento záznam zo zasadnutia obecného zastupiteľstva zverejnený do 48 hodín, a to teda aj umožňuje verejnosti získať prístup k dôležitým informáciám aj teda po skončení zastupiteľstva. Tento spôsob podporuje informovanosť a umožňuje občanom sledovať výboj rozhodovacích procesov. Navyše online prenosy pomáhajú prekonať, samozrejme, aj geografické a časové obmedzenia, čo zabezpečuje inkluzívnejšiu účasť verejnosti. Občanom sa umožňuje sledovať zasadnutia bez ohľadu na ich umiestnenie alebo časové záväzky, čo vytvára priestor pre širšiu účasť a zapojenie v rozhodovacích procesoch miestnej samosprávy. Týmto spôsobom náš návrh prispeje k živšiemu demokratickému procesu a posilní účasť občanov na formovaní miestnych politík a rozhodnutí.
Toľko na úvod, ďakujem. A potom do rozpravy sa hlásim ako prvá.
Vystúpenie v rozprave
18.9.2024 o 9:04 hod.
Mgr.
Jana Hanuliaková
Videokanál poslanca
Dobré ráno prajem, ďakujem za slovo.
Kolegyne, kolegovia, takže dovoľte, aby som uviedla náš návrh zákona, mňa, Veroniky Veslárovej a kolegov Mareka Lackoviča a Richarda Dubovického. Predkladáme návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Cieľom predkladaného návrhu je posilniť informovanosť a účasť obyvateľov v politickom živote ich miestnej samosprávy. Súčasné možnosti zapojenia verejnosti do verejnej správy sú obmedzené a to aj v mnohých samosprávach iba prostredníctvom osobnej účasti na obecných zastupiteľstvách. Aj napríklad teda počas obdobia pandémie Covid-19 sme videli úspešnú implementáciu online prenosov zasadnutí, čo nás teda motivovalo ich zaviesť aj do budúcnosti. Zvýšením dostupnosti online prenosov zasadnutí sa otvára nová možnosť pre obyvateľov sledovať a aktívne sa zapájať do verejných diskusií a rozhodovania. Táto iniciatíva zároveň podporuje transparentnosť a otvorenosť samosprávy, čím sa zvyšuje dôvera občanov v ich inštitúcie a posilňujú sa demokratické princípy. Záznam a archivácia má teda prebehnúť, má byť tento záznam zo zasadnutia obecného zastupiteľstva zverejnený do 48 hodín, a to teda aj umožňuje verejnosti získať prístup k dôležitým informáciám aj teda po skončení zastupiteľstva. Tento spôsob podporuje informovanosť a umožňuje občanom sledovať výboj rozhodovacích procesov. Navyše online prenosy pomáhajú prekonať, samozrejme, aj geografické a časové obmedzenia, čo zabezpečuje inkluzívnejšiu účasť verejnosti. Občanom sa umožňuje sledovať zasadnutia bez ohľadu na ich umiestnenie alebo časové záväzky, čo vytvára priestor pre širšiu účasť a zapojenie v rozhodovacích procesoch miestnej samosprávy. Týmto spôsobom náš návrh prispeje k živšiemu demokratickému procesu a posilní účasť občanov na formovaní miestnych politík a rozhodnutí.
Toľko na úvod, ďakujem. A potom do rozpravy sa hlásim ako prvá.
Rozpracované
9:07
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, predseda výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ma uznesením určil za spravodajkyňu k návrhu poslancov Jany Hanuliakovej, Veroniky Veslárovej, Mareka Lackoviča a Richarda Dubovického na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, tlač 327.
V súlade s § 73 ods. 1...
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, predseda výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ma uznesením určil za spravodajkyňu k návrhu poslancov Jany Hanuliakovej, Veroniky Veslárovej, Mareka Lackoviča a Richarda Dubovického na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, tlač 327.
V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: ústavnoprávny výbor a výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu. Ďakujem.
Ďakujem za slovo.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, predseda výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ma uznesením určil za spravodajkyňu k návrhu poslancov Jany Hanuliakovej, Veroniky Veslárovej, Mareka Lackoviča a Richarda Dubovického na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, tlač 327.
V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: ústavnoprávny výbor a výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu. Ďakujem.
Rozpracované
9:09
Dúfam, že sa kolegovia dobre vyspali po včerajšku. Ďakujem teda za slovo.
Vážené kolegyne a kolegovia, dovoľte mi teda, aby som vám v rozprave viac priblížila a odôvodnila tento návrh zákona, ktorý predkladáme spoločne s kolegami a kolegyňou. Nejde teda o žiadnu zložitú zmenu. Je to jednoduchá zmena, ktorá by mala ale však pozitívne dopady na ľudí v každej jednej obci na Slovensku nad 1000 obyvateľov....
Dúfam, že sa kolegovia dobre vyspali po včerajšku. Ďakujem teda za slovo.
Vážené kolegyne a kolegovia, dovoľte mi teda, aby som vám v rozprave viac priblížila a odôvodnila tento návrh zákona, ktorý predkladáme spoločne s kolegami a kolegyňou. Nejde teda o žiadnu zložitú zmenu. Je to jednoduchá zmena, ktorá by mala ale však pozitívne dopady na ľudí v každej jednej obci na Slovensku nad 1000 obyvateľov. Úprimne poviem, že táto zmena, ktorú má priniesť táto novela zákona, mi leží naozaj na srdci dlhé roky a každý rok sa ku mne dostáva niekoľko príkladov z praxe, kde by presne táto zmena, alebo táto úprava zákona pomohla.
V roku 2014, čiže približne teda 10 rokov dozadu som sa prvýkrát stala komunálnou poslankyňou v našej obci a od začiatku, kedy som sa začala zaujímať o komunálnu politiku, mi záležalo na tom, aby som aj do našej obce a nielen teda našej obce vniesla viac transparentnosti a otvorenosti. A teda možno si rovno skúsme odpovedať, že čo je efektívnejšie na zvýšenie transparentnosti a otvorenosti, ako to, keď majú obyvatelia možnosť si pozrieť záznam zo zasadnutia obecného zastupiteľstva. Asi sa teda na tom všetci zhodneme. Občania teda majú pri takomto prenose možnosť vidieť to, ako ich poslanci, poslankyne, starosta, starostka pristupujú ku plneniu svojich úloh. Môžu vidieť ako argumentujú, počujú, čo sa na úrovni samosprávy rieši. A to je teda aj jeden z predpokladov k tomu, aby sme mohli povedať, že samospráva je naozaj otvorená a transparentná.
Poďme si ale teda povedať niečo k výhradám, ktoré zazneli aj na výbore pre verejnú správu a regionálny rozvoj k tomuto návrhu. Som zároveň ináč aj rada, že som si mohla vypočuť spätnú väzbu od kolegov aj z koalície, za čo im teda ďakujem. Trošku ma ale zamrzelo, že na záver zostali iba traja kolegovia z koalície, a to teda trochu aj ukazuje na úroveň tej kvality práce a záujem, resp. nezáujem veci zlepšovať.
A tu možno trošku aj odbočím, že celkovo ma sklamalo to, akým spôsobom funguje výbor, aj keď dúfam teda, že nastane teraz nejaká zmena, ale nepredstavovala som si, že výbory len fungujú na to, aby sme tam prišli a zdvihli ruky, ale že budeme sa snažiť naozaj o problémoch samospráv, alebo o zmene fungovania verejnej správy hovoriť oveľa viac a konštruktívnejšie. A ja teda dúfam, že do budúcnosti urobím aj ja všetko pre to, aby sa aj toto zlepšilo. Vrátim sa teda k tomu návrhu. Kolegovia z koalície napríklad namietali, že však ľudia si zvolili poslancov a starostu a tak oni majú rozhodovať o tom, či online prenos bude, alebo nebude. A vlastne volič má potom vyhodnotiť, že či teda oni rozhodli správne alebo nie. Tu musím teda ja zásadne namietať, pretože podľa mňa ak by sa v obci našiel čo i len jeden človek, ktorý má záujem si ten záznam z obecného zastupiteľstva pozrieť, tak jednoducho má mu byť vyhovené. Nemalo by to teda stáť na tom, či poslanci, starosta chcú, alebo nechcú.
Druhou pripomienkou kolegov bolo, že nie všetko predsa musí byť prikázané zákonom a tu ja naozaj súhlasím. Áno, v ideálnom svete a v uvedomelej spoločnosti by toto bolo samozrejmosťou, a teda aj v mnohých samosprávach samozrejmé je a nemuseli by sme to písať do žiadneho zákona. Žiaľ, na Slovensku sme ešte teda od toho, žiaľ, ďaleko a nedospeli sme do tohoto bodu a dnes je situácia taká, že prax nám nastavuje zrkadlo a ukazuje, že mnohí starostovia, starostky, ale aj poslanci a poslankyne... (Ruch v sále a chýbajúci predsedajúci.)
Nestíhate, keď ste len traja, no čo už. (Reakcia predsedajúceho.)
Tak pravidlá majú platiť pre každého rovnako, si myslím, že to je základ, keď tu sme, aby sme tie pravidlá dodržiavali, lebo už včera sme videli, že sa nedodržiavajú, ale nepokračujme v tom. Dobre.
Vrátim sa naspäť teda, kde som skončila. Čiže hovorila som o tom, že teda tá výhrada bola, že nie všetko musí byť prikázané zákonom. S čím teda súhlasím, ale, žiaľ, teda na Slovensku sme k tomuto ešte nedospeli a dnes je situácia taká, že prax nám nastavuje zrkadlo, že mnohí starostovia a starostky, ale aj poslanci, poslankyne často bránia tomu, aby sa robili záznamy z obecných zastupiteľstiev. Otázkou je, že, samozrejme, že prečo. Odpoveďou je asi to, že z nejakého dôvodu bránia prístupu ľudí k informáciám. Pre mňa osobne je to akože vždy záhadou, lebo ak idem teda do verejnej funkcie a zastupujem občanov určitého mesta, obce, tak nechápem, prečo má niekto teda potrebu ľuďom brániť, aby sa robili takéto záznamy z obecných zastupiteľstiev a aby sa vlastne zamedzovalo nejakému lepšiemu prístupu ľudí k informáciám. Tu musím, samozrejme, spomenúť, že mnohé mestá a obce teda tie záznamy zastupiteľstiev robia už dlhé roky, za čo teda im z tohto miesta aj chcem poďakovať, že podľa mňa je to základný krok k tomu, aby teda tá obec naozaj išla svojim obyvateľom a obyvateľkám v ústrety.
Častou výhradou starostov a poslancov býva, že však ľudia majú možnosť prísť osobne na zasadnutie.
No, po prvé, v 21. storočí je to naozaj že veľmi zlá argumentácia. Po druhé, ľudia cestujú a nie vždy sa zdržujú v čase konania zastupiteľstva vo svojej obci, respektíve môžu mať aj iné napríklad fyzické či zdravotné bariéry, o ktorých, žiaľ, teda kolegyňa, neviem, či dneska tu bude, ale bola by ona o tom viacej hovorila. Ja teda poviem, že naozaj, že mnohí ľudia nemajú možnosť prísť osobne, pretože naozaj fyzicky to nezvládajú. Alebo proste sú bariéry v tom časové, že to proste nedokážete sa zúčastniť. Čiže naozaj, že toto je minimum, čo vie tá obec urobiť, aby každý človek mal prístup k tomu a mohol vidieť teda ako starosta, starostka alebo teda poslanci, poslankyne, o čom rokujú a ako rokujú.
Ďalšou výhradou, ktorú som zachytila v rádiu, bolo, že nie každá obec bude schopná zabezpečiť kvalitný prenos.
Tu som sa musela ináč aj trošku tak pousmiať, pretože na jednej strane tu my hovoríme o tom, že obce s veľkosťou 50, 100 obyvateľov majú plniť kompetencie na úrovni mesta a na druhej strane teda ideme tvrdiť, že, že takáto obec nedokáže a tu teda hovoríme iba o obciach nad tisíc obyvateľov, že takáto obec nedokáže technicky zabezpečiť prenos. Čo si myslím, že naozaj v 21. storočí asi už je veľmi zlá ako keby výhovorka alebo argumentácia, prečo by sme to nezvládli. Teda v tomto ja absolútne dôverujem tým starostom, starostkám alebo poslancom, poslankyniam a spolieham sa, že teda naše samosprávy nad tisíc obyvateľov naozaj dokážu zabezpečiť technickú stránku prenosov z obecných zastupiteľstiev bez najmenších problémov.
Za desať rokov v oblasti komunálnej politiky mám naozaj že desiatky príbehov. Ja som sa veľmi aktívne zapájala počas desať rokov. Chodila som na mnohé stretnutia poslancov, poslankýň po celom Slovensku, a teda aj navštevovala som samosprávy a naozaj, že mám desiatky príbehov o tom, ako to teda v mnohých samosprávach nefunguje a ja sama žijem v obci, kde napriek mojej prosbe, aby sa takéto záznamy robili, osobne som bola na zastupiteľstve, však bola som poslankyňou dve volebné obdobia, a teda snažila som sa poprosiť starostu aj poslancov, aby robili takéto záznamy, pretože ja sama tým, že som tu, alebo proste však človek má aj rodinu, alebo má iné povinnosti, alebo sa nenachádza práve v tom čase v samospráve, tak bolo také, teda takáto moja prosba bola zamietnutá, že oni teda nechcú robiť takéto prenosy alebo teda záznamy. A ja si myslím, že toto naozaj je situácia a prípad naozaj mnohých ľudí na Slovensku, že majú záujem sledovať, ale proste jednoducho tie obce sú z nejakého dôvodu teda neni ochotné takýto záznam vyhotovovať. A ja sama, keď som bola poslankyňou, vlastne hneď ako som nastúpila, tak ja som každý, každé zastupiteľstvo s vlastnými, vlastnou, vlastným telefónom alebo kamerou, a teda som si všetko vždy doniesla a sama som takéto zasadnutia, teda prenosy zasadnutí robila online a vždy som ich vlastne aj ukladala potom na webovú stránku na moje online noviny, kde si ich teda ľudia mohli pozrieť. Akonáhle som teda skončila, tak skončili aj prenosy zastupiteľstva.
No. Ja možno ešte pripomeniem, že ono naozaj že excesy takého typu, ako sme boli svedkami napríklad aj Fekišoviec, že nie sú, žiaľ, na Slovensku teda ojedinelé a práve preto, že obce nemajú túto povinnosť robiť tieto prenosy, ktorá teda, žiaľ, nie je v zákone a to čo aj bola výhrada, že však nie všetko musí byť v zákone, ale tak očividne na Slovensku musí takáto povinnosť byť, aby to nejakým spôsobom starostovia, starostky rešpektovali.
A ono častokrát si vykladajú teda svoje práva a povinnosti aj tí poslanci a poslankyne po svojom, niekedy až do úplných absurdít.
A mám mnoho príkladov, ale spomeniem teda len jeden z obce neďaleko Bratislavy z Hornej Potône, kde občianske združenie pôsobiace v obci požiadalo zastupiteľstvo, aby odsúhlasilo prenosy obecných zastupiteľstiev, zodpovednosti teda obce, aby to bola obec povinná robiť takýto záznam. A zastupiteľstvo teda túto požiadavku odmietlo a teraz už citujem z toho príbehu: "Na najbližší termín obecného zastupiteľstva v apríli 2023 sme ako členovia občianskeho združenia prišli so statívom a tabletom. Plánovali sme zasadnutie obecného zastupiteľstva a primárne bod o školskom obvode pre naše deti." To je teda obec, kde vlastne sa presťahovala dosť veľká komunita. Majú tam maďarskú školu a chceli by, vlastne to občianske združenie sa snaží, aby tam bola aj slovenská alebo teda so slovenským jazykom aby sa aj vyučovalo. "A teda plánovali sme zasadnutie obecného zastupiteľstva a primárne bod o školstvom obvode pre naše deti streamovať na facebookovej stránke nášho občianskeho združenia. O čom sme vopred informovali sledovateľov našej stránky. Poslancov sme na začiatku zasadnutia obecného zastupiteľstva oboznámili s tým, že zasadnutie budeme vysielať online. V zasadačke sa strhla hádka medzi poslancami a zástupcami obyvateľov obce. Za občianske združenie som komunikovala s poslancami a poslankyňou ako predsedníčka občianskeho združenia pokojne, slušne a s argumentami a aj napriek tomu, že som mala na sebe v nosiči ročného syna, poslanci muži na mňa kričali. Povedali, že sa zasadnutie obecného zastupiteľstva neuskutoční, nezaprezentujú sa. So zdvihnutým prstom na mňa kričali, že majú právo na svoje súkromie."
Hej? Tu by sme mali spozornieť, že ako toto môže nejaký teda poslanec a poslankyňa v dnešnej dobe ešte povedať, že má teda, že majú právo na svoje súkromie. "Že odmietajú byť pri zasadnutí obecného zastupiteľstva snímaní a po argumentácii, že zasadnutia zastupiteľstiev sú verejné, ak nie je určené teda z nejakých dôvodov inak, poslanec kričal, citujem: ‘Dopadne to tak, že všetky obecné zastupiteľstvá budú neverejné. Vymyslíme na každé zasadnutie taký bod, aby na zasadnutie nikto nemohol prísť.‘" To sa stalo teda minulý rok toto, hej?
"V tom čase live stream už bežal. Obyvatelia a obyvateľky sledujúci z domu mohli hádku vidieť online a rovnako aj to, že poslanci sa snažili tablet odstrániť, dostal niekoľko úderov a objektív chceli neskôr prekryť plastovou fľašou či papierom. Boli sme na túto situáciu argumentačne pripravení, keďže to, že občania si môžu vyhotovovať a zverejňovať záznamy z verejných zasadnutí obecného zastupiteľstva viacnásobne konštatoval vo svojej judikatúre aj Ústavný súd. Poslanci a poslankyne obecného zastupiteľstva sa po niekoľkominútovom kriku a hádke aj s ďalšími občanmi, ktorí prišli na zasadnutie osobne, rozhodli neprezentovať. Obecné zastupiteľstvo nebolo uznášaniaschopné a skončilo sa skôr, ako sa začalo. O incidente iniciatívne napísala článok vtedy aj redaktorka portálu Aktuality, ktorá live stream tiež sledovala."
No a teda takto si tu my žijeme v mnohých obciach na Slovensku v 21. storočí. A ja by som povedala, že trošku až neuveriteľné. A teda toto naozaj že ja som si za tých 10 rokov vypočula že iks ypsilon prípadov, kde naozaj je to vážny problém, že toto teda žiaľ, nemáme upravené proste v zákone, aby jednoducho bola povinnosť obce robiť takýto záznam a zverejňovať buď obrazový, alebo obrazový alebo len zvukový a jednoducho zverejňovať ho potom teda na svojom. Ideálne robiť, samozrejme, stream, aby sa to dalo priamo sledovať naživo, ale, samozrejme, aj ten záznam je úplne v poriadku, tak ako to teda snažíme sa teda dať do zákona.
Takže ja trikrát podčiarkujem, že je veľmi dôležité, aby sme prenosy z obecných zastupiteľstiev upravili v zákone.
Ja si myslím, že naozaj by to ocenilo veľké množstvo ľudí, tak ako oceňujú to, že to ako teraz keby sme povedali, že nerobme tieto prenosy, lebo aby to nesledovali. Čiže ak chceme, aby sa ľudia zapájali, tak ja si myslím, že presne aj na tej úrovni obcí by jednoducho mala byť táto povinnosť. Prispeje to k väčšej otvorenosti a transparentnosti našich samospráv a zjednoduší to prístup k informáciám pre občanov Slovenska.
A týmto vás preto prosím o podporu nášho návrhu zákona, aby teda obce nad tisíc obyvateľov, my sme mali napríklad aj o tomto diskusiu, ja si myslím, že malo by to byť ešte akože s menším počtom obyvateľov obce, ja by som to kľudne dala aj od 500, ale dali sme to od tisíc, aby možno teda chápem, že možno v tých menších obciach, aj keď hovorím, že pre mňa to už v dnešnej dobe naozaj nie je argument, lebo po technickej stránke stačí jeden telefón, stojan. Pokiaľ je wifina, tak to akože frčí na plný plyn, že neni žiadny problém. Ale teda dali sme to od tisíc obyvateľov, aby to bolo teda možno, aby naozaj tie výhovorky neboli na to, že teda obec je malá, nedokáže to finančne, alebo proste nejak technicky zvládnuť.
No a týmto vás preto prosím o podporu nášho návrhu zákona a ja dúfam, že asi však nečakáme, vieme, aká je situácia, ale minimálne keby si to potom niekto poprípade aj chcel osvojiť, ale dúfam teda, že ja budem veľmi rada a budem aj s kolegami vo výbore ešte o tom rozprávať, že aby naozaj že takéto niečo. Je to síce naozaj maličkosť, je to malá zmena, nič to kvázi nestojí, ani myslím ani na tej strane obce, že neni to ani taký finančný výdavok, že by to nejako zaťažilo po finančnej stránke a prinesie to skutočne pre všetkých obyvateľov a obyvateľky veľký posun, čo sa týka informovanosti a otvorenosti. A ja by som to sama tiež veľmi ocenila.
Takže ďakujem vám veľmi pekne a kľudne o tom môžeme spoločne diskutovať.
Vystúpenie v rozprave
18.9.2024 o 9:09 hod.
Mgr.
Jana Hanuliaková
Videokanál poslanca
Takže dobré ráno ešte raz.
Dúfam, že sa kolegovia dobre vyspali po včerajšku. Ďakujem teda za slovo.
Vážené kolegyne a kolegovia, dovoľte mi teda, aby som vám v rozprave viac priblížila a odôvodnila tento návrh zákona, ktorý predkladáme spoločne s kolegami a kolegyňou. Nejde teda o žiadnu zložitú zmenu. Je to jednoduchá zmena, ktorá by mala ale však pozitívne dopady na ľudí v každej jednej obci na Slovensku nad 1000 obyvateľov. Úprimne poviem, že táto zmena, ktorú má priniesť táto novela zákona, mi leží naozaj na srdci dlhé roky a každý rok sa ku mne dostáva niekoľko príkladov z praxe, kde by presne táto zmena, alebo táto úprava zákona pomohla.
V roku 2014, čiže približne teda 10 rokov dozadu som sa prvýkrát stala komunálnou poslankyňou v našej obci a od začiatku, kedy som sa začala zaujímať o komunálnu politiku, mi záležalo na tom, aby som aj do našej obce a nielen teda našej obce vniesla viac transparentnosti a otvorenosti. A teda možno si rovno skúsme odpovedať, že čo je efektívnejšie na zvýšenie transparentnosti a otvorenosti, ako to, keď majú obyvatelia možnosť si pozrieť záznam zo zasadnutia obecného zastupiteľstva. Asi sa teda na tom všetci zhodneme. Občania teda majú pri takomto prenose možnosť vidieť to, ako ich poslanci, poslankyne, starosta, starostka pristupujú ku plneniu svojich úloh. Môžu vidieť ako argumentujú, počujú, čo sa na úrovni samosprávy rieši. A to je teda aj jeden z predpokladov k tomu, aby sme mohli povedať, že samospráva je naozaj otvorená a transparentná.
Poďme si ale teda povedať niečo k výhradám, ktoré zazneli aj na výbore pre verejnú správu a regionálny rozvoj k tomuto návrhu. Som zároveň ináč aj rada, že som si mohla vypočuť spätnú väzbu od kolegov aj z koalície, za čo im teda ďakujem. Trošku ma ale zamrzelo, že na záver zostali iba traja kolegovia z koalície, a to teda trochu aj ukazuje na úroveň tej kvality práce a záujem, resp. nezáujem veci zlepšovať.
A tu možno trošku aj odbočím, že celkovo ma sklamalo to, akým spôsobom funguje výbor, aj keď dúfam teda, že nastane teraz nejaká zmena, ale nepredstavovala som si, že výbory len fungujú na to, aby sme tam prišli a zdvihli ruky, ale že budeme sa snažiť naozaj o problémoch samospráv, alebo o zmene fungovania verejnej správy hovoriť oveľa viac a konštruktívnejšie. A ja teda dúfam, že do budúcnosti urobím aj ja všetko pre to, aby sa aj toto zlepšilo. Vrátim sa teda k tomu návrhu. Kolegovia z koalície napríklad namietali, že však ľudia si zvolili poslancov a starostu a tak oni majú rozhodovať o tom, či online prenos bude, alebo nebude. A vlastne volič má potom vyhodnotiť, že či teda oni rozhodli správne alebo nie. Tu musím teda ja zásadne namietať, pretože podľa mňa ak by sa v obci našiel čo i len jeden človek, ktorý má záujem si ten záznam z obecného zastupiteľstva pozrieť, tak jednoducho má mu byť vyhovené. Nemalo by to teda stáť na tom, či poslanci, starosta chcú, alebo nechcú.
Druhou pripomienkou kolegov bolo, že nie všetko predsa musí byť prikázané zákonom a tu ja naozaj súhlasím. Áno, v ideálnom svete a v uvedomelej spoločnosti by toto bolo samozrejmosťou, a teda aj v mnohých samosprávach samozrejmé je a nemuseli by sme to písať do žiadneho zákona. Žiaľ, na Slovensku sme ešte teda od toho, žiaľ, ďaleko a nedospeli sme do tohoto bodu a dnes je situácia taká, že prax nám nastavuje zrkadlo a ukazuje, že mnohí starostovia, starostky, ale aj poslanci a poslankyne... (Ruch v sále a chýbajúci predsedajúci.)
Nestíhate, keď ste len traja, no čo už. (Reakcia predsedajúceho.)
Tak pravidlá majú platiť pre každého rovnako, si myslím, že to je základ, keď tu sme, aby sme tie pravidlá dodržiavali, lebo už včera sme videli, že sa nedodržiavajú, ale nepokračujme v tom. Dobre.
Vrátim sa naspäť teda, kde som skončila. Čiže hovorila som o tom, že teda tá výhrada bola, že nie všetko musí byť prikázané zákonom. S čím teda súhlasím, ale, žiaľ, teda na Slovensku sme k tomuto ešte nedospeli a dnes je situácia taká, že prax nám nastavuje zrkadlo, že mnohí starostovia a starostky, ale aj poslanci, poslankyne často bránia tomu, aby sa robili záznamy z obecných zastupiteľstiev. Otázkou je, že, samozrejme, že prečo. Odpoveďou je asi to, že z nejakého dôvodu bránia prístupu ľudí k informáciám. Pre mňa osobne je to akože vždy záhadou, lebo ak idem teda do verejnej funkcie a zastupujem občanov určitého mesta, obce, tak nechápem, prečo má niekto teda potrebu ľuďom brániť, aby sa robili takéto záznamy z obecných zastupiteľstiev a aby sa vlastne zamedzovalo nejakému lepšiemu prístupu ľudí k informáciám. Tu musím, samozrejme, spomenúť, že mnohé mestá a obce teda tie záznamy zastupiteľstiev robia už dlhé roky, za čo teda im z tohto miesta aj chcem poďakovať, že podľa mňa je to základný krok k tomu, aby teda tá obec naozaj išla svojim obyvateľom a obyvateľkám v ústrety.
Častou výhradou starostov a poslancov býva, že však ľudia majú možnosť prísť osobne na zasadnutie.
No, po prvé, v 21. storočí je to naozaj že veľmi zlá argumentácia. Po druhé, ľudia cestujú a nie vždy sa zdržujú v čase konania zastupiteľstva vo svojej obci, respektíve môžu mať aj iné napríklad fyzické či zdravotné bariéry, o ktorých, žiaľ, teda kolegyňa, neviem, či dneska tu bude, ale bola by ona o tom viacej hovorila. Ja teda poviem, že naozaj, že mnohí ľudia nemajú možnosť prísť osobne, pretože naozaj fyzicky to nezvládajú. Alebo proste sú bariéry v tom časové, že to proste nedokážete sa zúčastniť. Čiže naozaj, že toto je minimum, čo vie tá obec urobiť, aby každý človek mal prístup k tomu a mohol vidieť teda ako starosta, starostka alebo teda poslanci, poslankyne, o čom rokujú a ako rokujú.
Ďalšou výhradou, ktorú som zachytila v rádiu, bolo, že nie každá obec bude schopná zabezpečiť kvalitný prenos.
Tu som sa musela ináč aj trošku tak pousmiať, pretože na jednej strane tu my hovoríme o tom, že obce s veľkosťou 50, 100 obyvateľov majú plniť kompetencie na úrovni mesta a na druhej strane teda ideme tvrdiť, že, že takáto obec nedokáže a tu teda hovoríme iba o obciach nad tisíc obyvateľov, že takáto obec nedokáže technicky zabezpečiť prenos. Čo si myslím, že naozaj v 21. storočí asi už je veľmi zlá ako keby výhovorka alebo argumentácia, prečo by sme to nezvládli. Teda v tomto ja absolútne dôverujem tým starostom, starostkám alebo poslancom, poslankyniam a spolieham sa, že teda naše samosprávy nad tisíc obyvateľov naozaj dokážu zabezpečiť technickú stránku prenosov z obecných zastupiteľstiev bez najmenších problémov.
Za desať rokov v oblasti komunálnej politiky mám naozaj že desiatky príbehov. Ja som sa veľmi aktívne zapájala počas desať rokov. Chodila som na mnohé stretnutia poslancov, poslankýň po celom Slovensku, a teda aj navštevovala som samosprávy a naozaj, že mám desiatky príbehov o tom, ako to teda v mnohých samosprávach nefunguje a ja sama žijem v obci, kde napriek mojej prosbe, aby sa takéto záznamy robili, osobne som bola na zastupiteľstve, však bola som poslankyňou dve volebné obdobia, a teda snažila som sa poprosiť starostu aj poslancov, aby robili takéto záznamy, pretože ja sama tým, že som tu, alebo proste však človek má aj rodinu, alebo má iné povinnosti, alebo sa nenachádza práve v tom čase v samospráve, tak bolo také, teda takáto moja prosba bola zamietnutá, že oni teda nechcú robiť takéto prenosy alebo teda záznamy. A ja si myslím, že toto naozaj je situácia a prípad naozaj mnohých ľudí na Slovensku, že majú záujem sledovať, ale proste jednoducho tie obce sú z nejakého dôvodu teda neni ochotné takýto záznam vyhotovovať. A ja sama, keď som bola poslankyňou, vlastne hneď ako som nastúpila, tak ja som každý, každé zastupiteľstvo s vlastnými, vlastnou, vlastným telefónom alebo kamerou, a teda som si všetko vždy doniesla a sama som takéto zasadnutia, teda prenosy zasadnutí robila online a vždy som ich vlastne aj ukladala potom na webovú stránku na moje online noviny, kde si ich teda ľudia mohli pozrieť. Akonáhle som teda skončila, tak skončili aj prenosy zastupiteľstva.
No. Ja možno ešte pripomeniem, že ono naozaj že excesy takého typu, ako sme boli svedkami napríklad aj Fekišoviec, že nie sú, žiaľ, na Slovensku teda ojedinelé a práve preto, že obce nemajú túto povinnosť robiť tieto prenosy, ktorá teda, žiaľ, nie je v zákone a to čo aj bola výhrada, že však nie všetko musí byť v zákone, ale tak očividne na Slovensku musí takáto povinnosť byť, aby to nejakým spôsobom starostovia, starostky rešpektovali.
A ono častokrát si vykladajú teda svoje práva a povinnosti aj tí poslanci a poslankyne po svojom, niekedy až do úplných absurdít.
A mám mnoho príkladov, ale spomeniem teda len jeden z obce neďaleko Bratislavy z Hornej Potône, kde občianske združenie pôsobiace v obci požiadalo zastupiteľstvo, aby odsúhlasilo prenosy obecných zastupiteľstiev, zodpovednosti teda obce, aby to bola obec povinná robiť takýto záznam. A zastupiteľstvo teda túto požiadavku odmietlo a teraz už citujem z toho príbehu: "Na najbližší termín obecného zastupiteľstva v apríli 2023 sme ako členovia občianskeho združenia prišli so statívom a tabletom. Plánovali sme zasadnutie obecného zastupiteľstva a primárne bod o školskom obvode pre naše deti." To je teda obec, kde vlastne sa presťahovala dosť veľká komunita. Majú tam maďarskú školu a chceli by, vlastne to občianske združenie sa snaží, aby tam bola aj slovenská alebo teda so slovenským jazykom aby sa aj vyučovalo. "A teda plánovali sme zasadnutie obecného zastupiteľstva a primárne bod o školstvom obvode pre naše deti streamovať na facebookovej stránke nášho občianskeho združenia. O čom sme vopred informovali sledovateľov našej stránky. Poslancov sme na začiatku zasadnutia obecného zastupiteľstva oboznámili s tým, že zasadnutie budeme vysielať online. V zasadačke sa strhla hádka medzi poslancami a zástupcami obyvateľov obce. Za občianske združenie som komunikovala s poslancami a poslankyňou ako predsedníčka občianskeho združenia pokojne, slušne a s argumentami a aj napriek tomu, že som mala na sebe v nosiči ročného syna, poslanci muži na mňa kričali. Povedali, že sa zasadnutie obecného zastupiteľstva neuskutoční, nezaprezentujú sa. So zdvihnutým prstom na mňa kričali, že majú právo na svoje súkromie."
Hej? Tu by sme mali spozornieť, že ako toto môže nejaký teda poslanec a poslankyňa v dnešnej dobe ešte povedať, že má teda, že majú právo na svoje súkromie. "Že odmietajú byť pri zasadnutí obecného zastupiteľstva snímaní a po argumentácii, že zasadnutia zastupiteľstiev sú verejné, ak nie je určené teda z nejakých dôvodov inak, poslanec kričal, citujem: ‘Dopadne to tak, že všetky obecné zastupiteľstvá budú neverejné. Vymyslíme na každé zasadnutie taký bod, aby na zasadnutie nikto nemohol prísť.‘" To sa stalo teda minulý rok toto, hej?
"V tom čase live stream už bežal. Obyvatelia a obyvateľky sledujúci z domu mohli hádku vidieť online a rovnako aj to, že poslanci sa snažili tablet odstrániť, dostal niekoľko úderov a objektív chceli neskôr prekryť plastovou fľašou či papierom. Boli sme na túto situáciu argumentačne pripravení, keďže to, že občania si môžu vyhotovovať a zverejňovať záznamy z verejných zasadnutí obecného zastupiteľstva viacnásobne konštatoval vo svojej judikatúre aj Ústavný súd. Poslanci a poslankyne obecného zastupiteľstva sa po niekoľkominútovom kriku a hádke aj s ďalšími občanmi, ktorí prišli na zasadnutie osobne, rozhodli neprezentovať. Obecné zastupiteľstvo nebolo uznášaniaschopné a skončilo sa skôr, ako sa začalo. O incidente iniciatívne napísala článok vtedy aj redaktorka portálu Aktuality, ktorá live stream tiež sledovala."
No a teda takto si tu my žijeme v mnohých obciach na Slovensku v 21. storočí. A ja by som povedala, že trošku až neuveriteľné. A teda toto naozaj že ja som si za tých 10 rokov vypočula že iks ypsilon prípadov, kde naozaj je to vážny problém, že toto teda žiaľ, nemáme upravené proste v zákone, aby jednoducho bola povinnosť obce robiť takýto záznam a zverejňovať buď obrazový, alebo obrazový alebo len zvukový a jednoducho zverejňovať ho potom teda na svojom. Ideálne robiť, samozrejme, stream, aby sa to dalo priamo sledovať naživo, ale, samozrejme, aj ten záznam je úplne v poriadku, tak ako to teda snažíme sa teda dať do zákona.
Takže ja trikrát podčiarkujem, že je veľmi dôležité, aby sme prenosy z obecných zastupiteľstiev upravili v zákone.
Ja si myslím, že naozaj by to ocenilo veľké množstvo ľudí, tak ako oceňujú to, že to ako teraz keby sme povedali, že nerobme tieto prenosy, lebo aby to nesledovali. Čiže ak chceme, aby sa ľudia zapájali, tak ja si myslím, že presne aj na tej úrovni obcí by jednoducho mala byť táto povinnosť. Prispeje to k väčšej otvorenosti a transparentnosti našich samospráv a zjednoduší to prístup k informáciám pre občanov Slovenska.
A týmto vás preto prosím o podporu nášho návrhu zákona, aby teda obce nad tisíc obyvateľov, my sme mali napríklad aj o tomto diskusiu, ja si myslím, že malo by to byť ešte akože s menším počtom obyvateľov obce, ja by som to kľudne dala aj od 500, ale dali sme to od tisíc, aby možno teda chápem, že možno v tých menších obciach, aj keď hovorím, že pre mňa to už v dnešnej dobe naozaj nie je argument, lebo po technickej stránke stačí jeden telefón, stojan. Pokiaľ je wifina, tak to akože frčí na plný plyn, že neni žiadny problém. Ale teda dali sme to od tisíc obyvateľov, aby to bolo teda možno, aby naozaj tie výhovorky neboli na to, že teda obec je malá, nedokáže to finančne, alebo proste nejak technicky zvládnuť.
No a týmto vás preto prosím o podporu nášho návrhu zákona a ja dúfam, že asi však nečakáme, vieme, aká je situácia, ale minimálne keby si to potom niekto poprípade aj chcel osvojiť, ale dúfam teda, že ja budem veľmi rada a budem aj s kolegami vo výbore ešte o tom rozprávať, že aby naozaj že takéto niečo. Je to síce naozaj maličkosť, je to malá zmena, nič to kvázi nestojí, ani myslím ani na tej strane obce, že neni to ani taký finančný výdavok, že by to nejako zaťažilo po finančnej stránke a prinesie to skutočne pre všetkých obyvateľov a obyvateľky veľký posun, čo sa týka informovanosti a otvorenosti. A ja by som to sama tiež veľmi ocenila.
Takže ďakujem vám veľmi pekne a kľudne o tom môžeme spoločne diskutovať.
Rozpracované
9:27
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:27
Tina GažovičováČiže myslím si, že je to zákon, ktorý by pomohol k zvyšovaniu dôvery v vôbec akoby zastupiteľskú demokraciu ako takú a ja odkedy tuto sedím, tak som príjemne prekvapená, koľko ľudí sleduje tie prenosy a myslím si, že je dôležité, aby ľudia takto boli prepojení aj s tými ďalšími úrovňami.
Takže ešte raz ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
18.9.2024 o 9:27 hod.
Mgr. PhD.
Tina Gažovičová
Videokanál poslanca
Ja ďakujem veľmi pekne kolegom, že predložili tento návrh a považujem ho za naozaj veľmi, veľmi užitočný. A je to presne jedna z tých vecí, ktoré nič finančne nestoja, ale mala by obrovské pozitívne dopady. A teda v prvom rade to, že často sa o tom aj u nás teraz na Slovensku hovorí, že nie je vysoká viera občanov v demokraciu, v inštitúcie, v politikov a myslím si, že naozaj tá sila demokracie spočíva aj v tom, že ľudia nejakým spôsobom veria svojim voleným predstaviteľom a majú záujem o to verejné dianie. A naozaj, keď už je raz vo verejnej volenej funkcii ako poslanec, poslankyňa na hociktorej úrovni od obecného, mestského, krajského zastúpenia až teda po národnú úroveň, tak ten náš čas na tom zastupiteľstve alebo v tomto prípade v rokovacom pléne naozaj nie je súkromný čas. My tu nie sme ako súkromné osoby, my sme tu ako volení zástupcovia a to isté platí aj na tých obecných zastupiteľstvách. A myslím si, že je úplne na mieste, aby naozaj každý občan a občianka mali možnosť sa pozrieť na to, že čo sa na tých zastupiteľstvách deje, kto tam ako vystupuje a potom na základe toho sa aj pri ďalších voľbách znovu rozhodovali, že komu ten svoj hlas chcú odovzdať.
Čiže myslím si, že je to zákon, ktorý by pomohol k zvyšovaniu dôvery v vôbec akoby zastupiteľskú demokraciu ako takú a ja odkedy tuto sedím, tak som príjemne prekvapená, koľko ľudí sleduje tie prenosy a myslím si, že je dôležité, aby ľudia takto boli prepojení aj s tými ďalšími úrovňami.
Takže ešte raz ďakujem.
Rozpracované