19. schôdza

10.9.2024 - 3.10.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie

18.9.2024 o 14:01 hod.

Dušan Keketi

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie 11:44

Zuzana Mesterová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Keďže tento návrh vyvolal takú podnetnú diskusiu, tak ešte zhrniem záverečné fakty, aby neostali nejak v zabudnutí tejto rozpravy. Hovorím za Progresívne Slovensko, ale myslím, že v tejto konkrétnej veci môžem si dovoliť povedať za celú opozíciu, že celá opozícia, tak ako v prvý deň atentátu, tak do dnešného dňa, tento ohavný čin odsudzuje. Chce, aby bol náležite vyšetrený, aby bol transparentne vyšetrený, aby informácie z vyšetrenia tohto skutku boli sprístupnené verejnosti tak, aby nebolo pochybnosti o tom, čo sa stalo a prečo sa tak stalo.
Nie je to preto, aby sme tu politikárčili. Je to najmä preto, že my vnímame rolu premiéra v istej pozícii nadstranícky, nie ako pán Jarjabek. Ja nevnímam Roberta Fica ako vášho premiéra, stal sa premiérom tejto krajiny. My výsledky voľby rešpektujeme. Je premiérom všetkých občanov a občaniek tejto republiky, či sa to niektorým páči, nepáči. Môj osobný názor v tomto nie je dôležitý. Je premiérom celej krajiny a celá krajina si zaslúži vedieť, či táto pozícia, táto inštitúcia bez ohľadu na to, kto ju vykonáva, je náležite chránená, pretože od ochrany tejto funkcie záleží do veľkej miery aj stabilita tohto štátu. Preto sme tento návrh podali, preto sme zriadili, navrhujeme zriadiť prešetrovaciu komisiu na pôde Národnej rady, pretože Národná rada je ten orgán, ktorý aj vyslovuje dôveru tejto vláde. Je zložená tak z koaličných, ako aj opozičných zástupcov. Všetci tu zastupujeme občanov a občianky bez ohľadu na to, či sme naľavo, alebo napravo.
Čo sa týka výrokov, ktoré zazneli v rozprave, pán Ševčík a myslím, že aj pán Kalivoda, nepochopili ste zámer zriadenia tejto komisie. Táto komisia nemá zasahovať do trestného konania. Táto komisia by mala byť zriadená primárne na to, aby prešetrila, alebo nejakým spôsobom odkontrolovala to, či orgány štátu konali tak, ako majú. Nie ako koná prokurátor vo veci útočníka, nie ako konaná prokurátor v trestnom konaní. Táto komisia mala byť zriadená na to, aby poslanci Národnej rady zo všetkých klubov, za všetky strany mali možnosť nahliadnuť do vyšetrovania toho, či štát nepochybil v ochrane premiéra ako funkcie, ktorá, od ktorej závisí z veľkej miery stabilita tohto štátu. Toto je toho pointa.
Je absolútne bezpredmetné, či my si tú dôverujeme, alebo nedôverujeme, pretože tá komisia mala kontrolovať fakty, nie politické názory, nie politický boj.
Toto je primárny dôvod prečo sme tento návrh podali. Jednak preto, lebo máme tri najvyššie ústavné funkcie, ktoré momentálne nevieme, či sú náležite chránené zo strany štátu a je to veľmi vážna situácia vzhľadom na to, koľko vo verejnom priestore je dennodenne vyhrážok, koľko je nenávistných prejavov, a to nielen voči vám, to je aj voči nám a je to aj voči bežným ľuďom. A je dobrý signál v spoločnosti, ak Národná rada ako najvyšší zákonodarný orgán, ale v istej miere aj kontrolný orgán, berie situáciu vážne a chce vedieť, čo sa v tomto štáte deje a či tento štát je náležite pripravený chrániť záujmy občanov a ich ústavných činiteľov.
Čiže ešte raz vás prosím, bez politického podfarbenia, zamyslite sa nad tým s racionálnym nejakým vyhodnotením, či takúto komisiu nepotrebujeme, aby sme naozaj dali verejnosti odpovede aj sami pre seba.
A je to aj úcta k premiérovi, či tento štát dokáže chrániť svojich najvyšších ústavných činiteľov.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

18.9.2024 o 11:44 hod.

JUDr.

Zuzana Mesterová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 11:48

Marek Lackovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Finančná situácia v obciach, mestách a vyšších územných celkoch sa zhoršila z dôvodu výpadku príjmu dane z príjmu fyzických osôb. Medziročný pokles len za prvých sedem mesiacov roka 2024 predstavuje podľa údajov o prevode výnosu dane z príjmu fyzických osôb Ministerstva financií Slovenskej republiky sumu 35 983 000 eur v prípade vyšších územných celkov a 83 965 000 eur v prípade miest a obcí, čo celkovo kumulatívne predstavuje sumu 119 948 000 eur.
Berúc do úvahy prognózy ministerstva financií, ale aj schválené rozpočty samospráv či inflačné faktory, je zo strany samospráv legitímne očakávať v aktuálnom roku 2024 rovnaké alebo vyššie príjmy, ako boli dosiahnuté v predchádzajúcom kalendárnom roku.
Zároveň platí, berúc do úvahy vyjadrenia predstaviteľov zastupiteľských organizácií samospráv SK8, Únia miest Slovenska, Združenie miest a obcí Slovenska, ktoré pomenúvajú riziká vyplývajúce z poklesov príjmov na služby a životnú úroveň obyvateľov Slovenskej republiky, navrhujeme, aby vláda Slovenskej republiky poskytla obciam, mestám a vyšším územným celkom kompenzáciu výpadkov príjmov, ku ktorej došlo aj v dôsledku politických rozhodnutí na centrálnej úrovni riadenia a vládnutia.
Toľko pre túto chvíľu, viac potom v samotnej rozprave.
Skryt prepis

Vystúpenie

18.9.2024 o 11:48 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:50

Tina Gažovičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 486 z 3. septembra 2024 pridelil návrh poslancov Mareka Lackoviča a Jany Hanuliakovej na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky o kompenzácii výpadku príjmu samospráv, tlač 460, na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj a súčasne ho určil ako gestorský výbor s tým, že podá Národnej rade informáciu o výsledku prerokovania predloženého návrhu vo výbore.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj prerokoval návrh poslancov Mareka Lackoviča a Jany Hanuliakovej na prijatie tohto uznesenia o kompenzácii výpadku príjmu samospráv dňa 10. septembra 2024.
Výbor k predloženému návrhu na prijatie uznesenia neprijal platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia schváliť predložený návrh nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov výboru. Spravodajkyňou výboru som bola určená ja, pani poslankyňa Tina Gažovičová a predkladám predmetnú informáciu a budem navrhovať ďalší postup.
Súčasťou informácie je návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky.
Ďakujem za slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

18.9.2024 o 11:50 hod.

Mgr. PhD.

Tina Gažovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 11:52

Marek Lackovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, situácia je naozaj vážna. Našim mestám, obciam aj krajom chýbajú desiatky až stovky miliónov eur. Nejde o peniaze na podujatia, zábavu či investície, ale o peniaze na základnú prevádzku. Vláda a vládna koalícia môže hádzať vinu na všetky strany či vlády, ktoré boli pred ňou, ale nezmyje tým vinu, ktorú má na vlastných rukách.
Dámy a páni z vládnej koalície, vládnete už takmer jeden celý rok a ste preto plne zodpovední a zodpovedné za to, že samosprávy prežívajú krízu pre chýbajúce financie z dane z príjmu fyzických osôb. Všetci veľmi dobre vieme, že 120 miliónov, o ktoré samosprávy prosia už niekoľko týždňov a ktoré my v Progresívnom Slovensku žiadame od vlády v uznesení, ktoré dnes predkladáme, sú naprosté minimum, ktoré mestá a obce potrebujú na svoju úplne základnú prevádzku. Všetci, ktorí sme v samospráve pracovali, ja z pozície bývalého starostu, vieme, že ak by sme naozaj chceli dofinancovať všetky potreby našich miest a obcí, hovorili by sme o stovkách miliónov eur, ktoré práve, ktoré nevyhnutne samosprávy potrebujú. Spomínaných 120 mil. eur, o ktoré práve teraz žiada vládu ZMOS, Únia miest Slovenska a SK8, sú len peniaze, ktoré samosprávam chýbajú za prvých sedem mesiacov roka 2024. A s tými by sa dostali len na úroveň príjmov predchádzajúceho roka 2023. V nich nezohľadňujú ani infláciu, ani nárast cien stavebných materiálov, nič. Samosprávy majú plné právo žiadať v tomto roku aspoň také isté príjmy, aké dostali minulý rok. A to obzvlášť preto, že k nižším príjmom v roku 2024 sa nedostali vlastným pričinením, ale konaním politikov na centrálnej úrovni. Dnes už nie je podstatné, ktorých politikov a prečo. Dnes tu vládne SMER, HLAS a SNS už rok a je preto absolútne legitímne, že požiadavky samospráv smerujú dnes prostredníctvom PS, ktoré za naše regióny vytrvalo bojuje, na tieto vládne strany. Je vašou povinnosťou zabezpečovať riadny chod štátu vrátane kvality života ľudí v každom kúte Slovenska. Nevyhovárajte sa na predchádzajúce vlády, ale robte to, k čomu ste získali dôveru občanov. Situácia je totiž mimoriadne kritická a samosprávy potrebujú akútne riešenie, akútnu prvú pomoc na prežitie, aby vedeli poskytovať svoje základné služby.
Ako inak, než mimoriadne kritická, sa dá pomenovať situácia, keď sa starostka obce Povina v septembri ´24 postaví pred kamery pred pár dňami a povie, že v obci od polnoci do štvrtej hodiny rannej nemajú zapnuté verejné osvetlenie, pretože naň nemajú peniaze. Ako inak sa dá pomenovať stav, keď tá istá starostka povie, že ho v najbližších dňoch pravdepodobne vypne nastálo. Ako sa dá pomenovať stav, keď mesto Sliač musí v septembri ´24, opäť len pred pár dňami, žiadať dodávateľov o predĺženie splatnosti faktúr, pretože v opačnom prípade by nemali na konci mesiaca peniaze na mzdy svojich zamestnancov.
Čo hrozí rodičom a žiakom súkromných a cirkevných škôl v Prešove, keď im uprostred roka povedia, že mesto im nedokáže posielať rovnaké peniaze, ako posielalo doteraz.
Ako bezpečne sa majú cítiť obyvatelia Liptovského Hrádku, keď z 12 policajtov mestskej polície ich už majú len štyroch, a to ešte hovoríme o relatívne veľkej samospráve, ktorá finančné zdroje hľadá o niečo ľahšie, pretože má z čoho šetriť.
V menších obciach, ako je Nižný Hrušov, nevedia nájsť ani 40-tisíc na zaplatenie projektantov k investíciám v obci a hrozí, že v budúcom roku neprebehnú žiadne rekonštrukcie či iné investičné projekty. V obci, ktoré majú existenčné problémy, sú na Slovensku stovky a vláda ani po opakovaných apeloch zo strany zástupcov ZMOS, Únie miest, či združenia samosprávnych krajov SK8 nevie, alebo nechce nájsť riešenie, ktoré by zmenilo, alebo zjemnilo tento alarmujúci stav. Minister financií len pred pár dňami ironicky rozdal vybraným mestám a obciam almužnu a ešte sa neštítil pochváliť pred médiami, ako vrúcne pomáha. O tom si tiež budeme špeciálne hovoriť.
Prepáčte, ale parazitovať na zlej situácii v samosprávach tým, že namiesto systematickej pomoci rozdáme zopár obciam po pár tisícoch eur, dokáže naozaj len niekto so silným žalúdkom. Aby toho nebolo málo, tak ešte aj tí starostovia, ktorí dostali peniaze, museli mať opäť raz, bohužiaľ, to správne stranícke tričko.
Je to neuveriteľné, ale zjavne si pán minister Kamenický vôbec neuvedomuje, že tým ponižuje aj svojich vlastných starostov a starostky. Aj pre nich musíme byť, samozrejme, nedôstojné, aby ich obce museli čakať na pár tisíc eur a ešte ich vopred predjednávať, ako povedal pán starosta obce Babinec, ktorého sme v júli osobne navštívili, hoci ide o peniaze na úplne samozrejmosti, ako sú detské preliezky, či opravy havarijných stavov kotlov v materských školách a podobne.
Naše uznesenie preto nehovorí nič viac a nič menej, len to, aby minister financií a vláda ako taká, našli urgentné riešenie vzniknutej situácie a doplatili samosprávam to, čo im právom patrí. Keď sme náš návrh uznesenia s kolegyňou Janou Hanuliakovou prezentovali na výbore pre verejnú správu a regionálny rozvoj, padlo zo strany poslanca vládnej koalície vyjadrenie, že by sme mali povedať, odkiaľ tie peniaze pre samosprávy má vláda vziať.
Veď v prvom rade poviem, že uznesenie, ktoré predkladáme, je takmer identické ako to vaše, ktoré ste predkladali minulý rok, keď ste boli v opozícii. Vtedy Robert Fico zvolával mimoriadnu schôdzu, aby predložil uznesenie na dofinancovanie samospráv.
A čuduj sa svete, on vtedy nenavrhoval konkrétne opatrenia, ktorými mala vtedajšia vláda Ľudovíta Ódora tieto peniaze pre samosprávy nájsť.
Vtedy, keď ste boli v opozícii, (rečník si odkašľal) pardon, ste podľa mňa veľmi správne hovorili o tom, že financie má nájsť vláda, pretože práve vláda je zodpovedná za to, akým spôsobom je zostavený rozpočet a aké opatrenia treba vykonať na jeho napĺňanie. Vtedy vám bolo úplne jedno, že išlo o úradnícku vládu, ktorá nemala ani len väčšinu v parlamente a nemohla prijímať opatrenia na dofinancovanie samospráv. Ale dnes, keď máte pohodlnú väčšinu v parlamente a obsadené všetky rezorty, sa obraciate na opozíciu s tým, aby hľadala peniaze pre samosprávy. To je naozaj irónia.
A poviem to ešte inak a budem končiť. Doslova rozhadzujete peniaze na nové ministerstvo Andreja Danka v sume takmer 300 miliónov eur a potom, keď chýbajú peniaze mestám a obciam, ukazujete prstom na iných, aby hľadali 120 miliónov pre samosprávy, pre naše regióny, pre naše mestá a obce. To už nie je ani irónia, ale to je naozaj drzosť.
Takže vážené kolegyne, kolegovia z vládnej koalície, ak nemáte peniaze pre samosprávy, tak prosím, nezakladajte nové ministerstvá, nezvyšujte si platy cez paušálne náhrady, neorganizujte pompézne prehliadky, kde za rany bičom platíte tisíce eur, pretože štát tu má byť v prvom rade pre všetkých ľudí na Slovensku, ktorí žijú v našich regiónoch, v našich mestách, obciach a nie pre vás, pre vašich ľudí, pre Andreja Danka. Samosprávam tie peniaze patria a je na vás, aby ste ich našli.
Verím, že za naše uznesenie zahlasujú všetci, ktorým záleží na živote ľudí v obciach a mestách na Slovensku.
Ďakujem veľmi pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie

18.9.2024 o 11:52 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:01

František Majerský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda.
Pán poslanec, veľmi dobre ste to vystihli a naozaj ja som aj prekvapený, že koľko poslancov tu dnes sedí, keď sa naozaj rieši tak závažná vec, ako je financovanie samospráv. Každý z nás žije v nejakom meste, v nejakej obci. Naozaj tí, čo pôsobíme aj v samosprávach, vieme, že tá situácia je naozaj veľmi zlá, by som povedal, že až kritická a všetky obce, ktoré, mestá, ktoré môžu, tak to sa snažia preniesť do daní svojim občanom. Zvyšujú sa poplatky za komunálny odpad, zvyšujú sa poplatky za iné služby, sociálne, a všetko to prenáša mesto ďalej do daní občanov. Na konci dňa to vždy zaplatia občania daného mesta. Štát to nijako nekompenzoval, a to som prekvapený, lebo je tu aj veľa poslancov, ktorí sú v mestských a vo VÚC-karských zastupiteľstvách, a my sme to naozaj mali riešiť, lebo tá situácia budúci rok bude ešte horšia v samosprávach a niektoré samosprávy, bohužiaľ, nebudú môcť ani svietiť, ani kúriť. Tento rok ešte mohli, ale ak sa situácia nezlepší, tak budúci rok nebudú môcť ani svietiť, ani kúriť, a to sa už nebavme ani o žiadnych ďalších investíciách.
Tak sa pýtam, že čo ďalej? Čo chce štát robiť s našimi samosprávami?
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.9.2024 o 12:01 hod.

Mgr.

František Majerský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
19. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní
 

Vystúpenie 14:01

Dušan Keketi
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň.
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, cieľom návrhu zákona je reflektovať zmeny súvisiace s revíziou smernice 2003/87/ES o vytvorení systémov obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v únii. Nová smernica upravuje existujúci systém obchodovania s emisnými kvótami ETS 1, rovnako tiež bude postupne zavádzať nový systém obchodovania s emisnými kvótami pre sektory cestnej dopravy a budov ETS 2. Návrh zákona zabezpečuje, aby stacionárne prevádzky v rámci systému ETS 1 a nové regulované subjekty v rámci systému ETS 2 mohli riadne vykonávať svoje povinnosti. Zároveň sme pri systéme ETS 2 zvolili taký prístup, ktorý bude mať v počiatočnej fáze minimalizované sociálne vplyvy, ktoré sú spojené s očakávaným plným spustením obchodovania s emisiami v sektoroch cestnej dopravy a budov.
Návrh zákona zároveň upravuje využitie výnosov z obchodovania s emisnými kvótami ETS 1, a to takým spôsobom, aby odrážal v čo najväčšej miere možné účely využitia podľa smernice, napomohol prispievať k napĺňaniu klimatických cieľov a iným relevantným rezortom, no zároveň umožnil splniť ministerstvu životného prostredia povinnosť reportovať využitie týchto výnosov na klimatické účely.
Návrh zákona rieši transpozíciu 2 smernice Európskej únie do právneho poriadku Slovenskej republiky, pričom boli z dôvodu neobvykle krátkej transpozičnej doby, mimoriadnej komplexnosti, administratívnej náročnosti zmienených systémov, na čo ministerstvo životného prostredia oficiálne upozorňovalo, oznámené tri formálne výzvy pre nesplnenie transpozície smerníc. Transpozícia predpokladá vydávanie povolení na emisie pre regulované subjekty potrebných na vykonávanie svojich aktivít už od 1. októbra 2024, aby od 1. januára 2025 mali regulované subjekty platné povolenia na emisie skleníkových plynov.
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, verím, že predložený návrh zákona odporučíte schváliť.
Skryt prepis

Vystúpenie

18.9.2024 o 14:01 hod.

Dušan Keketi

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:03

Zuzana Matejičková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem, pán predsedajúci.
Vážený pán zastupujúci minister, vážené kolegyne a kolegovia, Národná rada uznesením č. 478 zo 17. septembra 2024 pridelila vládny zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre hospodárske záležitosti a výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor určila výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady. Poslanci, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona. Výbory, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, zaujali k nemu nasledovné stanoviská.
Ústavnoprávny výbor uznesením č. 153 z 18. septembra 2024 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť.
Výbor pre hospodárske záležitosti uznesením č. 95 z 18. septembra 2024 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť.
Výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 72 z 18. septembra 2024 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona Národnej rady o rokovacom poriadku odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 30 spoločnej správy spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť.
Spoločná správa výborov o prerokovaní predmetného návrhu zákona vo výboroch v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie č. 73 zo dňa 18. septembra 2024.
V citovanom uznesení ma výbor poveril predložiť Národnej rade spoločnú správu výborov a splnomocnil ma podať návrhy podľa príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

18.9.2024 o 14:03 hod.

Ing.

Zuzana Matejičková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:06

Tamara Stohlová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, kolegovia, tak sme tu opäť s témou emisných kvót. Ja už mám takú tendenciu, už mi je to tak ľúto, že taký nával tejto témy pre mnohých z vás asi celkom neznámej, to máme zhutnené do týchto dní, ale tak to vyzerá, keď sa rokuje v skrátenom legislatívnom konaní.
No a to by nebola strana SNS a nebol by to minister Taraba, keby aj k tomuto návrhu zákona opäť neprišiel na poslednú chvíľu pozmeňujúci návrh, rozsiahly pozmeňujúci návrh. A presne to sa stalo aj dnes, lebo ako si pamätáte, včera sme sa teda venovali prvému čítaniu, dnes sme mali na jednu výbor, kde sme to mali prerokovať, aby sme sa teda mohli tomuto zákonu venovať v druhom čítaní. No a o dvanástej, hodinu predtým nám bol doručený 25-stranový pozmeňujúci návrh k pomerne zložitému zákonu, rozsiahly pozmeňovák.
Ono už je to taká tradícia, že minimálne na našom výbore sa nedodržiava to pravidlo zasielania materiálov 24 hodín dopredu. Ja len pripomeniem, že ono to má svoj zmysel, lebo keď sa nechceme na tú diskusiu len tváriť a keď opozícia nemá byť prítomná len na to, aby zvyšovala počty, tak v prípade každého materiálu, ale špeciálne takto rozsiahleho, treba zabezpečiť dostatočnú lehotu, aby sme si to mohli preštudovať, alebo vôbec prečítať. To nebolo možné a ja si to nemôžem vysvetľovať inak, ako že je to absolútna zbabelosť, snaha vyhnúť sa diskusii, tak ako sa jej vyhýbate aj tým, že tento zákon ide zrýchlene v skrátenom legislatívnom konaní.
Čiže pripomínam, len včera sme o tomto zákone vôbec začali diskutovať a už dnes tu máme 25-stranový pozmeňujúci návrh, lebo teda zo dňa na deň sa opravujú chyby, tak opäť to vypovedá niečo o kvalite tej predkladanej legislatívy. A vaše ubezpečovanie, že ide len o upravené, opravené čiarky alebo nejaké gramatické chyby, si celkom úprimne poviem, môžete nechať, pretože pravidelne táto vládna koalícia predkladá pozmeňováky na poslednú chvíľu zásadné, prílepky, alebo na poslednú chvíľu objaví v tej legislatíve zamýšľaný alebo nezamýšľaný dôsledok. Veď tak to koniec koncov bolo aj v prípade zmeny premlčaných lehôt pri znásilnení.
A ja sa pýtam, že či nestačila tá spätná väzba vtedy, veď ľudia dali úplne jasne najavo, čo si o tom myslia, čo si myslia o takýchto legislatívnych procesoch a čo si myslia o dôsledkoch, ktoré takéto akcie, aktivity majú. No ale asi je to svojím spôsobom aj dobré, lebo tá hlavná spätná väzba v strane SNS v tomto prípade sa dostavuje tým najlepším a najvhodnejším spôsobom, a to je preferenciami. Za mňa je len otázka to, že čo všetko sa stihne zničiť predtým, kým vám to voliči a voličky budú môcť spočítať vo voľbách.
Veriť ministrovi životného prostredia Tomášovi Tarabovi, že tento pozmeňujúci návrh je neškodný, bez toho, aby sme o ňom mohli mať diskusiu, aby sme ho mohli skontrolovať, alebo vôbec prečítať, pretože nič z tohto nebolo možné, nebolo umožnené. Veriť mu, že zmeny prerozdeľovania financií z envirofondu, ktorých sa týka tento zákon, prinesú viac peňazí pre priemysel, kanalizácie, zatepľovanie, pre životné prostredie, to je skoro ako veriť mu, že keď raz označí DPH za, citujem: "najzlodejskejšiu daň, akú štát môže od ľudí vyberať, za najamorálnejšiu daň, za parazitovanie na ľuďoch, zdieranie na druhú, ktoré oberá ľudí o zdanené peniaze, ktoré chcú minúť na jedlo, život a vlastnú existenciu, daň, ktorá predražuje všetko." Tak že potom o zopár rokov nebude stáť prvý v rade, obhajovať jej brutálne zvyšovanie. A to presne sa stalo včera.
Preto Tomášovi Tarabovi o tomto zákone neverí ani priemysel, ani samosprávy, ani odborné organizácie, ani Národná banka Slovenska. Ja hovorím, neverte Tomášovi Tarabovi nič a najmä mu neverte, že mu akokoľvek záleží na vašich zárobkoch, na životnom prostredí, alebo vôbec na kvalite života ľudí na Slovensku.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.9.2024 o 14:06 hod.

MSc

Tamara Stohlová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:11

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
No veľmi pekne ste pripomenuli pánovi Tarabovi jeho česť a morálku, jeho vyjadrenia, v ktorých naozaj najnemorálnejšiu daň, a to je zvyšovanie DPH, označoval v minulosti, označoval ju za niečo, čo ničí ľudské životy. A teraz je v partičke ministrov, ktorí šúchajú nohami a robia to, čo pán ministerský predseda Fico povie.
Mne sa strašne včera páčilo, jak, alebo predvčerom to bolo? Jak Taraba obhajoval a hovoril, že vlastne on ide zachraňovať ľudí, on ide ľudí spasiť, lebo my sme prijali zákon, ktorý ľuďom ide brať peniaze cez emisie. To je niečo neskutočné, aký je on záchranca.
Tak tento záchranca svoju morálku a česť rýchle vymenil za čušanie a šúchanie nohami.
Už to nie je najnemorálnejšia daň, zvyšovanie dépeháčky. Fico povie, toto budeš robiť, a on to robí. Škoda, že tu dnes nie je, aby si vypočul naše pripomienky, aj to, že desať, naozaj desať mesiacov nič nerobil. Nič nerobil Taraba.
No a dnes je tu pán minister športu, ktorému môžme len zaželať, aby mu tá voda, ktorá tam natiekla do toho drahého ministerstva, nepoškodila to ministerstvo, lebo, chudák Danko nebude mať z čoho kšeftovať, keď budú musieť dávať peniaze na opravu ministerstva.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.9.2024 o 14:11 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:13

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Vážený pán minister, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, som tu len ako nejaký, by som povedal, že technicko-administratívny pracovník, aby som teda povedal niečo o procese. Lebo o obsahu sa pri všetkých mojich schopnostiach, ktoré niekedy bývali o niečo väčšie, predsa len som už starší, neviem vyjadriť, lebo v zásade to nikto odo mňa nemôže ani spravodlivo požadovať. Viete, to je naozaj fantastické, ja teda poskytujem správu ľudu, hej, aby vedeli, že ako tento parlament funguje a ako prijímajú zákony, ktoré majú na vás vplyv.
By ste neverili, že to koľko zaplatíte za rožok, hej, niekde tá cena sa tvorí aj tu. To, že ako vaše deti študujú a ako sa uplatnia, tiež sa niekde tvorí aj tu. A to vám poviem, teda poskytnem tú správu pre ľud, že ako to tu funguje.
Mali sme predložený v skrátenom návrh zákona o emisných povolenkách a obchodovaní s emisnými kvótami, ktorý minister nechcel a keby bolo na ňom, tak je to všetko blbosť a neviem čo, ale peniažky nesmrdia, však povestné SNS-ácke obchodovanie s emisnými povolenkami, však o tom sme už niečo počuli. Ale predložil to v skrátenom, prešlo mu to v skrátenom, sme v druhom čítaní, pred hodinou bol výbor, na ktorom bol predložený 25-stranový pozmeňovací návrh. A to je čím som začal. Viem čítať celkom, dokonca som bol na rýchlokurze rýchločítania. Poviem vám takú zaujímavosť, že keď som bol mladý, som to aj skúšal, lebo napríklad to vedia Číňania, čiže majú znakové písmo, oni ako keby že fotia, hej, to je také že blokové čítanie. Niečo sa dá naučiť, možno aj pre tých, koho by to zaujímalo neskôr.
Čítanie je ináč mimochodom aktuálna vec. Lebo čítanie zdražie teraz, takže rýchlo kupujte, kým sa dá, pôjde to hore. Čiže čítať viem, celkom rýchlo čítať viem, ale nedal som to. Nedal som. O jednej bol výbor, je štvrť na tri, nedal som to. Tých 25 strán som nedal, lebo ich treba vnímať v kontexte. Lebo to je, viete, to neni nejaký román, hej, kde vlastne, či sa zamilovala teraz alebo už vtedy, ale to je vlastne, že máte odrážku a máte odkaz a keď to chcete vnímať v kontexte, musíte si urobiť komparované znenie, musí to mať nejaký súvis. Nedal som to, ospravedlňujem sa, nezaslúžim si plat. Asi.
Nie som robocop, ale predpokladám, že poslanci za SMER, HLAS a SNS to dali. Rudolf Huliak to predložil, oni všetci vedia, pani Matejičková spravodajkyňa presne vie, čo tam je, čoho sa to týka, je s tým úplne komfortná, vníma to v kontexte, mala komparované znenie, súvis s tým, prechodné, všetko má úplne zvládnuté. Takže ospravedlňujem sa, opozícia je naozaj zlá. V porovnaní so schopnosťami koalície a v tom, ako zvládajú veci, proste tu dávajú, dávajú, tak naozaj klobúk dole.
Nuž, ale teraz vážne, nedá sa takto robiť. Naozaj sa nedá takto robiť. Pán minister zbabelý ešte poslal pána Keketiho. Na vás, pán Keketi, sa teším zajtra, vy ste tu, predložíte naozaj teda veľmi očakávanú legislatívnu iniciatívu, tak som pripravený sa k nej vyjadriť, hej, v nejakom, nejakom význame. Ale neviem presne, čo tu teraz robíte, lebo teda predpokladám, že vy o emisných povolenkách neviete ani to, čo ja, hej a už vôbec neviete nič o tomto pozmeňovacom návrhu. (Prerušenia vystúpenia predsedajúcim.)

Gašpar Tibor, podpredseda NR SR
Pán poslanec, nebuďme osobní, kľudne pokračujte, len toto sa mi zdá také, že hodnotíte pána ministra. Zastupuje tu ako člena vlády v súlade s rokovacím poriadkom.


Hlina Alojz, poslanec NR SR
Celkom som si nie celkom istý, či toto bolo na mieste, lebo to bolo také, akože nemám očakávania, ani spravodlivé nemôžem mať očakávania od pána Keketiho, vôbec to nie je osobné, hej, že či vie o emisných povolenkách, hej? Áno, ale ja len podávam správu ľudu, ono to platí, hej, že ako to tu funguje, hej, že proste rozprávame o emisných povolenkách takto a s niekým, s kým sa pri všetkej úcte nedá o tom rozprávať, lebo nemôžme od neho spravodlivo požadovať, že o tom niečo vie. No ale emisné povolenky majú vplyv na život, hej, ono to nejako vzniklo, aj klimatická zmena nejako vznikla, ale ignoranti to ignorujú. Viete, ja by som sa napríklad rád, keby som mal čas, čo som nemal, pardon, to si zdvihnem, (rečníkovi spadol na zem papier), naozaj rád porozprával o dražbách. Lebo napríklad vy tam vsádzate, lebo to nie je niečo, že ste zabudli predložku a spojku, a teda že legislatívno-technický nejaký nedostatok.
Síce tam píšete v odôvodnení, že poväčšine všetko je, ale povedzte mi, že ako je odstránenie legislatívno-technického nedostatku, že vsádzate úplne nové paragrafy.
To teda mi z logiky veci, znova nehodnotím to politicky, len tak technicko-administratívne, to mi nepríde ako odstránenie, precizovanie textu, že tam vložím nový paragraf. A je tam nový paragraf dražba kvót a využitie výnosov. Podľa mňa to je dosť zásadná vec, o ktorej by sa mala podľa mňa nejakým spôsobom viesť nejaká diskusia. Ja neviem presne, čo tam je. Poznajúc aktérov tohto filmu, hej, tam bude nejaká kuleha. Včera sme tu načapali ministra, že chcel znárodňovať, aj to priznal, v rozprave to priznal, samozrejme, svojsky to odôvodnil, hej, ale priznal to, že sme ich načapali. Tak nakoniec to upravili. A ešte sa obul do chudáka pána môjho kolegu Galeka a spomínal tu nejaký stredovek z pohľadu nejakého politického, lebo toto presne on robí. Nerozpráva o tom, o čom by mal, ale prekryje to niečím úplne iným, ale ľud tlieska, zdá sa. Neviem, naozaj neviem, že čo pomôže na to, aby sme upozornili, že to je zlé a ide to zlým smerom.
Takže ja by som sa rád rozprával s niekým, kto by mi vedel dať vysvetlenie, že prečo tam nebol a teraz tam je ten paragraf, lebo mi príde dosť zásadný, hej, že ako sa s tými povolenkami bude nakladať. Mne sa princíp dražby prísne vzaté celkom páči. Rád by som sa o tom porozprával. Ale nechápem, že ako to celé vznikalo a došlo to do tohto, do tohto štádia.
Takže, vážení občania, aby ste vedeli, takto my tu pracujeme. Takto sa staráme o to, aby ste sa mali lepšie. Vyzerá to bledo, dajte pozor.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.9.2024 o 14:13 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom