19. schôdza

10.9.2024 - 3.10.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2024 o 14:59 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 14:14

Štefan Kišš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pekné popoludnie všetkým.
Vážený pán predsedajúci, pán minister, kolegyne, kolegovia, musím povedať, že je to vždycky motivujúce vystupovať pred v podstate prázdnou sálou, teda najmä koaličná časť, ako vidíte, tuná tentokrát nie je, ale povedzme že nevadí, budem to hovoriť vám, pán minister, však koniec koncov vám je, vám je adresovaná, adresovaná táto rozprava. A chcel by som možno na úvod aj oceniť to, že za prvé, že ste si to odkrútili včera na tom výbore, mali sme intenzívne tri hodiny a želal by som si, aby to bolo pravidlo, aby ste na ten výbor chodili stále, ale teda aspoň, aspoň k tomuto veľkému balíčku a jeho druhému čítaniu ste teda prišli.
Aj to, že si to odkrútite tu v sále možno aj v niekoľkodňovej rozprave, ale ja mám za to, že keďže sa jedná o veľkú tlač, veľmi komplexné zákony, tak mi to príde adekvátne, aby aspoň nejaká táto diskusia sa tuto v pléne odviedla.
A budem hovoriť veľmi konkrétne veci, pán minister. Dúfam, že si ich teda vypočujete aj s takým porozumením, že mi prestanete hovoriť to, čo hovoríte posledné dva týždne, že opozícia, alebo teda konkrétne Progresívne Slovensko nemá, nemá riešenia, pretože máme ich, opakujeme ich, prednášame na všetkých fórach, kde prídeme, avšak nie úplne padajú na úrodnú pôdu.
Na úvod ale teda taký rámec toho, čo tu robíme. Časť toho už odznela, pretože sme v druhom čítaní, ja len teda aby sme, aby som zarámcoval to, o čom sa tu bavíme. Tak v prvom rade túto Ficovu drahotu zaplatia ľudia pracujúci. My sme po predstavení toho prvého návrhu balíčka vypočítali, že priemerná, priemernú domácnosť to zasiahne vo výške tisíc eur na jeden rok. Aj kvôli tomu, že tá inflácia v budúcom roku sa pomerne výrazne práve kvôli, najmä teda tej DPH a relatívne, alebo teda výrazne zvýši a urobíme aktualizáciu určite. Ale bolo to priam nemožné urobiť, pretože zo dňa na deň sa tie návrhy menia. Je to ako počasie, každý deň je konsolidácia iná a jeden sa v tom nevyzná. A aj my, čo to sledujeme podrobne, tak je pomerne ťažké sa v tom zorientovať. Ale čo je isté, že táto konsolidácia postavená v prvom rade na DPH je ako povodeň a rozleje sa všade a ten nárast o tri percentuálne body je výrazne vyšší ako všetky tie výnimky, ktoré ste predstavili a ktoré postupne pridávate.
A áno, niektoré potraviny majú, alebo teda niektoré tovary a služby a potraviny majú tú zvýhodnenú sadzbu, ale potom sú mnohé iné nákupy a môžte si povedať drogériu, plienky, ale aj pivo, alebo teda všetky ostatné tovary sú drahšie, na konci dňa to zaplatíme všetci.
A tak pokračuje tých už trinásť rokov Ficovho marazmu, kedy sme sa z tatranského tigra stali iba takou chromou mačkou a pokračuje stagnácia životnej úrovne a bude pokračovať aj budúcom roku, najmä kvôli takto zostavenému konsolidačnému balíčku, v ktorom vláda jednaj berie peniaze z peňaženiek ľudí a dusí pri tom ekonomiku daňou z finančných transakcií. A pomerne dramatickým nárastom zaťaženia tvorcov hodnôt, podnikateľov, zamestnancov, živnostníkov cez zvýšené sadzby odvodov, daní z príjmu a najnovšie aj pomerne zásadným zvýšením dane z príjmu právnických osôb, ktorá nám bola predstavená včera na výbore. A vláda na sebe nešetrí, o tom ešte poviem trochu viac neskôr pri tých konkrétnych návrhoch, ktoré teda postupne predstavujeme a hovoríme o nich a musím povedať zároveň, že čo sa stalo za posledné dva týždne, že sa nám trochu vyjasnilo, na čo pôjde tá neznáma Ficova miliarda. Teda v deň predstavenia toho balíčka sme povedali, že to bude na rozdávačky, ktorými si potrebuje koalícia kupovať svojich voličov a zabezpečiť kľud so svojimi koaličnými partnermi a presne tento scenár sa napĺňa. Za prvé, pochopili, že tá Ficova drahota cez DPH je pomerne drastická, tak začali z toho uľavovať. To sú tie rôzne ďalšie výnimky, ktoré predstavili, ktoré už v tomto bode dosť strácajú zmysel. A takisto napríklad aj, a to sme sa dozvedeli včera na výbore, že vraj idete konsolidovať rýchlejšie, lebo ste sa tak dohodli s komisiou. Ja rozumiem, o čo tu ide. Pravdepodobne je to teda narážka na tie výdavkové limity. Akurát sa mi tak zdá, že skôr vás Európska komisia prinútila to urobiť za štyri roky a nie, že ste sa zrazu zobudili, že ste takí zodpovední, že ste sa rozhodli konsolidovať rýchlejšie. A prinútila vás preto, že verejné financie sú vo veľmi zlom stave, sme medzi tými "top sedem" neposlušnými žiakmi v tzv. procedúre nadmerného deficitu. A to je ten skutočný dôvod, prečo teda ak je to tak, ako ste nám povedali včera, budete konsolidovať nie v horizonte siedmich, ale štyroch rokov v súlade s Európskou legislatívou. No a ja by som rád povedal, že tá Ficova drahota nie je jediná cesta a dá sa to aj lepšie.
A ešte späť k minulému týždňu. Ja som rád, pán minister, že to stretnutie s premiérom a vami a kolegami sa minulý týždeň udialo, lebo som mohol na vlastné oči vidieť, akí ste bezradní, ako nemáte víziu ani riešenia, tak si akože zavoláte opozíciu, aby ste s nami diskutovali a nám bolo, samozrejme, jasné, že to je pasca, od začiatku až do konca, aby ste potom mohli vykrikovať, že sa bojíme, alebo že sme nedošli, alebo neviem čo. No lenže my sa nebojíme, my sme prišli. Veľmi otvorene a konkrétne sme sa vo vnútri rozprávali o tých riešeniach, ktoré tam viaceré veľmi explicitne odzneli a jediné, na čo ste sa zmohli, že to popierate a hneď od začiatku, teda od konca tohto stretnutia opakovane klamete o tom, že tam nič neodznelo a že nemáte, že nemáme riešenia. No a to, čo tu predvádzate ostatné týždne pripomína, prepáčte, skôr chaos počas covidu za vlády pána Matoviča ako konštruktívne vládnutie a sociálne istoty, ktoré ste ponúkali v kampani. A viete, my si na tento štýl môžme zvyknúť, tu sme v práci, je to naša, je to naša parlamentná povinnosť. Keď prinesiete nejaký návrh, akokoľvek rýchlo a nahrubo ste ho pripravili, našou povinnosťou je tu o ňom hovoriť a pokúsiť sa ho zlepšovať, ale to nič nemení na tom, že spôsob, akým to robíte, je veľmi zlý a na konci dňa zaňho zaplatia ľudia. A zaplatia zaňho preto, pretože ako som povedal, my si na to môžme zvyknúť, ale platí, že ľudia aj podnikatelia potrebujú nejakú základnú predvídateľnosť toho, čo sa bude diať a ako k tomu prídu, keď každý deň sa to mení. Každý deň je iný návrh, ten dopad na firmy, podnikanie bude drastický a zaplatia ho ľudia tak, že v priebehu najbližších rokov ten dopad na výber daní a na podnikanie bude veľmi citeľný a vy to pocítite vo výbere daní, a teda na príjmovej stránke rozpočtu.
Teraz k meritu veci druhého čítania, a teda k našim návrhom. Najprv len krátke zhrnutie.
My si konsolidáciu predstavujeme tak alebo takú, ktorá prináša systematické riešenia. Najlepšia konsolidácia je ekonomický rast. Taká, ktorá zväčšuje ten pomyselný koláč a nie nejaké rýchle náplaste. Systematická konsolidácia je taká, ktorá, naopak, znižuje daňovo-odvodové zaťaženie práce, tak aby sme podporili zamestnanosť, podnikavosť a naštartovali ekonomický rast. Vy robíte opak. A systémová konsolidácia je taká, ktorá prináša pomoc adresne pre tie najohrozenejšie skupiny a šetrí na strane štátu. To je veľmi dôležitý moment toho, čo vy nerobíte, ale mali by ste robiť. Ale nešetrí na ľuďoch a príjmy zlepšuje vďaka zdaňovaniu externalít a najbohatších a nie pracujúcich. No a teraz podrobnejšie.
Tak najprv, čo by sme nerobili alebo presnejšie, ako by sme to nerobili. A to je ten spôsob, ktorý som už naznačil.
Vy ste pripravili balíček, ktorý zdaňuje všetkých cez DPH, berie peniaze firmám, dusí ekonomiku a takmer nijako nešetrí na sebe, ale ten spôsob, že sa každý deň konsolidácia mení ako počasie, je veľmi zvláštny a na konci dňa aj nebezpečný. A hovoria vám to všetci. Všetky obchodné komory a podnikateľské združenia na Slovensku vám odkazujú, a môžem to aj odcitovať, že spôsob návrhu konsolidačných opatrení je v rozpore s princípmi právneho štátu, ktoré volajú po transparentnosti, spolupráci medzi všetkými sektormi, ako aj dostatočnej časovej dotácii na pripomienkovací proces. A váš prístup, pán minister, vedie k právnej neistote a znižuje dôveru podnikateľského sektora, čo negatívne ovplyvňuje investičné prostredie na Slovensku.
Pán minister, to nehovoríme my, to hovoria všetky podnikateľské združenia, všetky obchodné komory, ktoré na Slovensku máme. Možno s výnimkou ruskej, neviem, či sídli na Slovensku, tá tam podpísaná nebola, ale všetky ktoré poznáme, tak tam podpísané boli. A toto je tá vaša deklarácia o spoločenskom dialógu, ktorú ste na úrade vlády podpisovali? Asi teda nie. No a to naše riešenie znamená, že by vláda jednak určite nemusela zavádzať daň z finančných transakcií a dokonca ani dvíhať DPH. A existujú aj iné riešenia a Ficova drahota nie je jediná cesta.
Ešte druhá vec, čo by sme nerobili, je ten populizmus, papalášizmus a rozdávanie, ktoré ste predviedli posledných dvanásť mesiacov. Určite si všetci spomenieme na jednak, samozrejme, polročnú rozpravu, úplne nezmyselnú o Trestnom zákone, ktorý sa vám už postupne vracia a voliči to cítia, ale aj to rozdávanie. Super drahá kampaň pána Petra Pellegriniho a rôzne rozdávačky ako napríklad tá pomoc s hypotékami za 88 miliónov, ktorá ako sme tu argumentovali, bola v skutočnosti nepotrebná, ale vašu tvrdohlavosť to nepresvedčilo.
Teraz druhá vec je ekonomický rast. Najlepšia konsolidácia je taká, ktorá zväčšuje ten pomyselný koláč. A ruka v ruke s konsolidáciou musí ísť takéto zväčšovanie koláča a koalícia opäť robí opak. My by sme investovali do lepšieho školstva, vedy, výskumu, pomoc najzraniteľnejším, to znamená dávky v hmotnej núdzi, aby sa dalo lepšie pracovať s adresnými výdavkami a sociálnou politikou, ale aj podpora zamestnanosti. Ja som tu mal návrh odvodovej odpočítateľnej položky, ktorá by systémovo pomohla nízkopríjmovým zamestnancom a v dlhodobom hľadisku by veľmi pomohla práve aktivite zamestnaniu nízkopríjmových zamestnancov. A tieto naše návrhy teda, aj máme na nich aj cenovky, sú za približne 500 miliónov eur. Jednu poznámku pre korektnosť. Musím povedať, že v tom vašom balíku som našiel dofinancovanie vedy a výskumu, čo ide aj zo štátneho rozpočtu, som rád, že ste to tam nechali, je to súčasťou tej Ficovej miliardy. Túto jednu malú časť oceňujem, že ste urobili. Tie ostatné tam nie sú.
Za tretie a to je podstatný bod. Áno, nikto tu nie je, no, tiež sa čudujem. Dá sa to bez tej drahoty, pán minister.
A na tom stretnutí sme sa aj o tom rozprávali. A síce, vaša konsolidácia je postavená celá na príjmoch, s maličkou výnimkou tých 128 miliónov na zamestnancoch štátu. My hovoríme, že minimálne polovica celej konsolidácie by mala byť postavená na výdavkoch. A to je, samozrejme, tá ťažšia cesta. Vláda si vybrala tú jednoduchšiu. Zjavne na to nemáte chuť, ani politickú stabilitu, tak ste sa uchýlili k takýmto skratkám a látaniu dier, namiesto ozdravovania.
Za štvrté, a to je možno najpodstatnejší bod v tejto diskusii, je to šetrenie na sebe. Teraz spôsob, ako sa dá toto dosiahnuť je, že si musíte vyhrnúť rukávy, zaúkolovať všetkých svojich ministrov a ministerky, aby našli úspory v prvom rade na seba. A jednak a o tých, o vašich platoch a doživotnej rente pre najmladšieho dôchodcu už sa hovorilo viac a ako sme si povedali na tom stretnutí, my rozumieme, že to je politický symbol, že to nemá makroekonomické efekty a že sa bavíme o niekoľko málo miliónoch eur. Ale ako k tomu prídu ľudia, keď vy dve veci, čo ste urobili, je, postarali sa o svojich priateľov prostredníctvom Trestného zákona a postarali sa o seba tým, že ste si zvýšili platy na dvojnásobok a ešte ich ani nezdaňujete. A technická poznámka, tiež veľmi dobre vieme, že vaše platy sú zmrazené, platy, hej, to je tá základná báza. A sú zmrazené, viete, prečo? Pretože odkedy platí dlhová brzda, respektíve ste prekročili jednu zo sadzieb, tak sa vám zmrazili platy. Tak čo ste urobili? Tak ste obišli tento zákon, ústavný, mimochodom a zvýšili si paušálne náhrady, ktoré sa nezdaňujú.
No, ale podstatnejšie, toto je politický symbol, ale tam, kde je aj nejaká väčšia teda hmota. Je zjavné a na tom stretnutí sme sa veľmi explicitne, sme si veľmi explicitne povedali, pán minister, teraz len, hej, že boli ste tam a povedzte mi, že naozaj neodznelo na tom meetingu, že sme si tam narátali 500 miliónov na prevádzke štátu.
No však, ale vždy ste pri tom klamali... (reakcia z pléna) ...alebo možnože ste iba nepočul. Mne to nevadí, kľudne mi odpovedajte, aj tak tu skoro nikto nie je, takže ja nemám problém, keď odpoviete. Ale na tom stretnutí veľmi explicitne sme si povedali, 500 miliónov na strane štátu, na samom sebe. Teda a spôsob, ako sa nám to naráta.
20 % na mzdách, aj tovaroch a službách štátnych zamestnancov. Nie učiteľov, nie zdravotníkov, nie vojakov a nie lekárov, tak ako sa nám, sa nám snažíte podsúvať, ale na úradníkoch na ministerstvách a všetkých ich pridružených organizáciách. A k tomu, respektíve vrátane napríklad výdavkov na IT za 100 miliónov eur. Pred dvoma týždňami vyšla nová štúdia Útvaru hodnoty za peniaze. Tam vám to narátali na vzorke asi 30 % výdavkov všetkých IT-čkových asi vo výške nejakých 30, 40 miliónov, keď to správne rátam. Keby sme to aplikovali na všetky IT výdavky v štáte, máme 100 miliónov. Ale dobre, môžte mi povedať, že to sa nedá rýchlo, v poriadku. Ja hovorím, že sa to dá a môže to trvať rok až dva. A sú to peniaze, ktoré tam máte, len to by ste, to by ste museli sa aj trochu posnažiť, aby ste ich vydolovali. Ale napríklad týchto 500 miliónov, to je vrátane a ja viem, že sú to, že keď budeme menovať všetky tie položky samé, samé o sebe, tak to znie, akože sú to malé peniaze. Ale taká, taká zmluva na MIRRI, ktoré platí auditných konzultantov za viac ako 2 milióny eur. Alebo právne služby za 400-tisíc. A mnohé, mnohé ďalšie konzultačné a právne služby, kde vám to, kde vám to tečie von. Alebo napríklad tá dnes už vyčerpaná rámcovka, kde minister Raši pustil 20 miliónov za dva mesiace. 20 miliónov je suma, ktorú majú aj vaši rozpočtári v tabuľke, ako samostatnú položku. Teda je dostatočne veľká na to, že by vám mala stáť za pozornosť. Čo ste urobili? Nie vy, váš kolega vo vláde, tak to rozpustil medzi, medzi päť IT firiem, jednu medzinárodnú, ďalšie štyri lokálne.
20 miliónov, pán minister. A ďalšia pol miliarda, konkrétne číslo, dobre? Máme 500 plus 500 sa dá ušetriť na rôznych dotačných schémach a iných výdavkov štátu, ak by ste aplikovali princípy hodnoty za peniaze, alebo ak chcete kľudne zdravého sedliackeho rozumu na to, čo štát robí. A keby, keby sa podnikatelia správali tak, ako sa správate k verejným financiám, tak by sme ich tu veľa nemali.
Ale napríklad taká konkrétna položka. A je to moja veľmi konkrétna otázka, pán minister. Na viacerých fórach ste hovorili, som to zachytil v médiách, že potrebujete naškrabkať každý milión, veľmi to nerobíte. Napríklad na vlastnom rezorte ste obnovili tú päťmiliónovú dotačnú schému. Bola zrušená počas, tuším, že počas covidu, niekedy medzi rokmi ´20, ´23. Už neviem, už neviem presne v ktorom roku. Lebo tradične minister financií, poznáte rezervu premiéra, tá je často medializovaná, je akože nejak rádovo tuším, že v stovkách tisíc eur. Minister financií má vo vrecku, v šuflíku päť miliónov, ktoré, ktoré historicky vždycky rozdával. Potom bola zrušená, minulý rok došli a obnovili si týchto 5 miliónov. Tak na čo asi, asi sú? No tak na ich vlastnú kampaň a populizmus.
Pán minister, päť miliónov, hneď tam. Zrušte si túto položku a aspoň naznačíte, že aj robíte to, ako naškrabkávate milión po milióne, ako ste vraveli. A tak by som mohol pokračovať dlho.
A teda ten zoznam a uznávam, nie je to ľahká práca, ale boli ste zvolený na to, aby ste a teda menovaný do funkcie, aby ste si odviedli ťažkú prácu, tak vás na to vyzývam. No a v poslednom rade treba nájsť peniaze aj niekde na príjmoch. A zdôrazňujem, my rozumieme, že tie peniaze treba niekde zohnať. Vy ste si vybrali tú ľahšiu cestu. Na sebe nešetríte. Šetríte na DPH a na tej úplne hanebnej dani z finančných transakcií. Ale mali by ste začať na zdaňovaní externalít, teda tých škodlivých aktivít, od environmentálnych aj mnohých ďalších. A mali by ste siahnuť, ak potrebujete, ak tie výdavky na strane štátu nestačia, na veci ako zdanenie hazardu, environmentálnych externalít. A takéto dane sú omnoho menej škodlivé, ako je DPH. Naopak, motivujú k lepšiemu správaniu, čím štát dlhodobo dokáže nepriamym spôsobom ušetriť oveľa viac. A potenciálne v týchto externalitách, pán minister, 800 miliónov viete nájsť, sú tam, môžme si niekoľko položiek prejsť. Napríklad ten spomínaný hazard, tam máme niekde približne 50 až 100 miliónov. To je jedna z tých položiek v rámci tých 800, ktoré spomínam. A naposledy ich minister odbil tým, že ešte budú konsolidovať aj budúci rok. Dobre, budeme čakať, avšak postup má byť taký, že najprv sa zdaňujú negatívne javy a až potom drasticky zvýši DPH, alebo vôbec zvýši DPH, ak treba. V tom našom riešení, ako ho tu prezentujem, ani toto by ste robiť nemuseli. A som si istý, že všetci budeme radšej platiť menej za benzín alebo drogériu, ako podporovať kasína a online hazardné hry. A tu prichádzajú do úvahy rôzne úpravy. Napríklad dnes sa zdaňujú až výhry nad 350 eur. To ako prečo pod takouto hranicou? Možno by mohli byť aj s nižšou, s nižšou tou minimálnou hranicou. A pri hazardných hrách sú dnes dokonca od dane oslobodené, oslobodené všetky výhry. A to by sa dalo upraviť tiež. Alebo odvod 35 % pre kurzové stávky a online kasína by mohol priniesť dodatočné peniaze. Ako som povedal, 50 až 100 miliónov len v tejto jednej položke. Alebo mimochodom mali sme tu daň z fajčenia, kde tiež by sa ešte dali naškrabkať nejaké milióny.
Pán minister, elektronické cigarety... (reakcia z pléna) ...elektronické cigarety a minimálna sadzba. 10 miliónov, máte ich tam. (Reakcia z pléna.) Ale sú neporovnateľné nižšie, ako ten ostatný tabak.10 miliónov máte, hej, konkrétna vec, konkrétna vec, dobre? Len potom, keď budete hovoriť, že nič konkrétne ste nepočuli, toto je zaevidované, dobre? Ďakujem. No a týmto by som to asi aj ukončil.
Ako som povedal, peniaze sa dajú nájsť, ale je nevyhnutné začať od seba. A ja by som teda rád odkázal občanom, aby sa nenechali oklamať a zmiasť tým naratívom, ktorý nám predvádza vládna koalícia v súvislosti so všetkými zvýhodnenými dépeháčkami a kadečím, pretože Ficova drahota nie je jediná cesta. Existuje aj slušná a poctivá alternatíva a je čas budovať Slovensko, ktoré stojí na ekonomickej vízii a odbornosti a nie na prázdnych sľuboch a ešte prázdnejších vreckách. Ale na to by ste si museli urobiť tú svoju psiu povinnosť, ktorú máte zo svojho mandátu. A ak na to, ak na to nemáte, ak si s tým neviete rady, či už s náročnými manažérskymi rozhodnutiami, alebo svojimi koaličnými partnermi, tak to zabaľte. My to urobíme za vás a poriadne.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.10.2024 o 14:14 hod.

Ing. MSc.

Štefan Kišš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:29

Štefan Kišš
Skontrolovaný text

Vystúpenie v rozprave

1.10.2024 o 14:29 hod.

Ing. MSc.

Štefan Kišš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:44

Štefan Kišš
Skontrolovaný text

1.10.2024 o 14:44 hod.

Ing. MSc.

Štefan Kišš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:44

Branislav Vančo
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci, aj tebe, Štefan, za tvoje vystúpenie. Ja chcem dodať, že celému Slovensku je jasné, že táto vláda si vybrala ľahšiu cestu pre seba a tú ťažšiu, oveľa ťažšiu a drastickejšiu pre ľudí. A ja poviem jeden príbeh z ústavnoprávneho výboru zo včera, kedy predstaviteľ jednej z asociácií podnikateľov, ktorí poskytujú služby spotrebiteľom, prišiel na ústavnoprávny výbor, lebo tá asociácia nebola vypočutá, nemala priestor na to, aby povedali svoje, svoj pohľad, dopady toho, čo navrhuje táto vláda, tak musel prísť na ústavnoprávny výbor. Čo považujem za absolútne, absolútne absurdné, že táto vláda a ministerstvo financií predstavilo takýto drastický návrh bez toho, aby sa s kýmkoľvek o tom bavila. Nehovoriac o tom, že robia to v skrátenom legislatívnom konaní a celý ten proces je hrozný a nemá nič spoločné s nejako predvídateľnosťou práva. Čo, čo je niečo, o čo sa má vždy vláda snažiť, pretože ak schvaľuje nepredvídateľné zákony, navyše takéto drastické, ktoré spôsobia takú drahotu a zvýšenie cien, tak to má dopad nielen na zvyšovanie cien, ale potom aj ďalšie dopady na investície, na ďalšie plány tých spoločností, na to, že či tu vôbec budú, či tu vôbec budú podnikať, alebo či budú podnikať. A toto si zjavne táto vláda, minister financií neuvedomujú, pretože by konali úplne, ale úplne inak.
Bohužiaľ, je zrejmé z tohto celého procesu, že nevedia, čo robia a tento chaos a Ficova drahota nás tu bude trápiť ešte veľmi dlho.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2024 o 14:44 hod.

JUDr.

Branislav Vančo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:44

Ivan Štefunko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Štefan, ďakujem veľmi pekne za tvoje vystúpenie. Vlastne tvoje vystúpenie prišlo veľmi detailne po debate o SLK, ktoré muselo byť skrátené. Potom vlastne aj prvé čítanie bolo skrátené. A teraz vlastne konečne si teda povedal, že čo iné by sme robili. Žiaľ, povedal si to pred šiestimi poslancami, troma zo SMER-u, troma z, alebo jedným, dvoma z HLAS-u a ministrom, ktorý sa, žiaľ, rozpráva práve vtedy, kedy stále hovorí, že čo by ste robili a ty mu vysvetľuješ, čo by sme robili. Normálne dopodrobna, do eura a tak ďalej a proste, žiaľ, to nepočúva. To znamená, že asi by sme to mali tak spraviť, že proste zaregistrovať nejakú stránku, teraz nepoviem to, tu doménu, aby nám ju nezobrali.
A urobíme, že čo by sme robili a proste stále im budeme posielať ten QR kód alebo tú webovú stránku, že aby si to prečítali. Lebo pred asi troma, alebo štyrmi dňami z tejto strany, ktorá bola vlastne plná, keď bolo treba obhajovať dokument, ktorý ešte možno ani poslanci nepoznali, tak stále hovorili, že čo robila Ódorova, Matovičova, Hegerova vláda. A teraz vlastne mu niekto vysvetľuje, že čo by sme robili, kvantifikuje a nikto to nepočúva. Ja som aj... no nepočúvate, žiaľ. Ja by som... (Reakcia z pléna.) Ja viem, ale veď veľmi príjemná kolegyňa vám niečo rozpráva, vy to počúvate, je to, nie je to veľmi ako keby že férové. Priznám sa úplne otvorene, že ma to mrzí, lebo my sa snažíme stále slušne vystupovať, aj dnes a aj naozaj. A mi je to ľúto, že proste to nie je opätované.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2024 o 14:44 hod.

Mgr.

Ivan Štefunko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:44

Jana Hanuliaková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Ja by som chcela reagovať na tú časť, Štefan, kde si hovoril o tých dotáciách, ktoré ministerstvo financií nedávno rozdalo. A tiež ma to celkom šokovalo, že myslím si, že naozaj jedna, jedna výzva bola na tri a pol, druhá na jeden a pol milióna. A ja som to hovorila aj v rozprave, keď sme hovorili, kde sme navrhovali s kolegom to uznesenie o dofinancovaní samospráv, že ja som bola šokovaná, že na jednej strane tu ministerstvo financií rozdá milióny a na druhej tu samosprávy naozaj nemajú z čoho platiť mzdy na úradoch. A je to taký paradox, že vy sa absolútne nesnažíte o to, aby ste nejakým spôsobom naozaj našli tie financie a my sme mali aj včera tlačovú besedu k tomu, že tento konsolidačný balíček sa naozaj dotkne našich samospráv, aj našich krajov. A dokazujú to aj dáta, že tá situácia v našich samosprávach je veľmi vážna a treba si uvedomiť, že starostovia a starostky budú musieť opäť pristúpiť v návrhoch rozpočtov k nejakému okresávaniu. A to, že budú musieť zvyšovať poplatky a dane sa opäť dotkne ľudí v našich obciach a mestách. A naozaj, že budú to poplatky za sociálne služby v domovoch sociálnych služieb a niektorým samosprávam dokonca hrozia nútené správy, lebo tak ako som povedala, nemajú ani na tie výplaty. Menej peňazí bude znamenať aj to, že sa budú okresávať rôzne kultúrne podujatia, aj športové, ktoré prídu ako prvé na rad. A ja viem, že na kultúre vám moc nezáleží, ale nedávno ste zriadili ministerstvo športu a to keď budú musieť siahať v rozpočtoch na financie a budú sa musieť znižovať výdavky tak... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2024 o 14:44 hod.

Mgr.

Jana Hanuliaková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:59

Jana Hanuliaková
Skontrolovaný text
vymazať
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2024 o 14:59 hod.

Mgr.

Jana Hanuliaková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:59

Ján Hargaš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Števo, ďakujem, veľmi pekne si zhrnul náš návrh opatrení, ako my by sme konsolidovali. A ja by som to doplnil, pretože ráno som počúval pána ministra, keď mal úvodné slovo a on povedal takú jednu vetu, tak sa tu rozhorčoval, že povedzte mi teda vaše návrhy, povedzte mi, povedzte mi jedno opatrenie aspoň za 500 miliónov. To ste povedali ráno. A to je presne, ako nad tým vy rozmýšľate. Vy tu hľadáte nejaké magické opatrenia za 500 miliónov, pod 500 miliónov sa vám ani nechce robiť. Jednoducho, vám sa nechce babrať s tými menšími opatreniami, ktoré prinesú 10 miliónov, tu 100 miliónov. Ja tomu rozumiem, ja tomu rozumiem, ja som si vyskúšal, aké to je šetriť na IT-čku. Je to piplačka, vám sa tá piplačka nechce robiť. Jednoducho je oveľa jednoduchšie zdvihnúť ľuďom DPH, zaviesť absurdnú transakčnú daň, to sú tie vaše magické opatrenia, s ktorými sa veľa nenarobíte a prinesú veľa peňazí. Lenže to nie je tá poctivá konsolidácia. A výsledkom tejto vašej "práce" bude len drahota, stagnácia a zabrzdená ekonomika. A výsledkom tej poctivej konsolidácie, ktorú tu kolega Kišš predniesol a navrhol, by bola naozaj poctivá konsolidácia aj na výdavkoch štátu a rozbehnutá ekonomika. A ja si myslím, že všetci ľudia si to vedia veľmi dobre porovnať a pozrite, keď sa vám naozaj nechce babrať s tými menšími číslami a naozaj hľadať tam tie úspory, tam, kde reálne sú, ja sa budem tomu venovať aj v mojej rozprave. Tie IT-čkové úspory vám krásne rozoberiem, ako je to možné spraviť, ale sa vám do toho nechce a ak sa vám to nechce, tak proste choďte od toho a nechajte to na ľudí, ktorí chcú robiť poctivú robotu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2024 o 14:59 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:59

Štefan Kišš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Všetko bolo povedané, ďakujem kolegom. Možno by som tuná doplnil ešte jednu vec, ktorá menej rezonovala a vy ste to trochu naznačili aj včera na výbore, že veď toto robíme, hento robíme, no tak nám to predstavte a možno rozplyniete niektoré obavy, ktoré tu sú. Len dovolím si teda taký predpoklad, že nie úplne na to máte politickú silu a výtlak v súčasnej koalícii, kde sa hádate na dennodennej báze. Ako som spomínal, konsolidácia sa mení ako počasie každý deň. Asi v tejto politickej klíme nemáte úplne mandát nám odkomunikovať veci, ktoré, ak robíte, presvedčte nás, že ich robíte a možno sa niektoré tieto postrehy stanú relevantné. Ale, bohužiaľ, som nič nepočul okrem hádok a o tom, že ktorá dépeháčka sa zvýši a zníži a to, že idete obtiahnuť podnikateľov a na konci dňa túto sekeru zaplatíme všetci.
Ďakujem ešte raz všetkým.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2024 o 14:59 hod.

Ing. MSc.

Štefan Kišš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:59

Jozef Hajko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, milé kolegyne, milí kolegovia, rokujeme o konsolidačnom balíku, o dvoch zákonoch, ktoré predložila vláda, konkrétne minister financií. Rokujeme v skrátenom legislatívnom konaní.
Ak by som mal pár slovami opísať tento, tieto návrhy a to čo ich sprevádza, tak poviem, že ide o nehatenú umienenosť, veľmi nízku odbornosť, oranie na ľuďoch, na firmách, na zamestnávateľoch, zamestnancoch. Aj neskôr poviem, že prečo. Rozoberiem to podrobnejšie. Pridám ešte jednu vec a to je proces. Dnes sú presne dva týždne, presne dva týždne, ako predstavitelia vlády nám na obrazovkách ukázali, akým spôsobom má vyzerať konsolidácia verejných financií. My sme na to netrpezlivo čakali celé mesiace, dozvedeli sme sa to až teraz a po týchto dvoch týždňoch, tak ako to vyzerá a ako to včera predniesol aj minister financií na finančnom výbore, po dvoch dňoch by sme to mali schváliť a veci by mali byť hotové. Ide o balík 2 miliardy 700 miliónov eur. Sú to obrovské peniaze a tá záťaž dopadne hlavne na obyvateľov.
Ale ešte sa vrátim k tomu procesu od začiatku, že ako to vlastne neštandardne išlo a to neštandardne je pomerne slabé slovo. Cválalo to skutočne veľmi zvláštnym svojím tempom. Hneď po tom ako minister financií a predseda vlády s koaličnými partnermi predložili tento návrh tohto konsolidačného balíka, opakujem, na obrazovkách pri prezentácii, tak deň na to schválila vláda príslušné zákony. O pár dní sa dostali tieto návrhy na rokovanie sociálnych partnerov, na tripartitu, to znamená, presne naopak, ako sa to robí v bežných procesoch. Samozrejme, že vláda si schválila, ako to už býva zvykom pri takýchto dôležitých zákonoch, skrátené legislatívne konanie. No a potom prišla výzva, aby sa opoziční partneri politicky zúčastnili na rokovaní, kde by predostreli svoje návrhy. Kresťanskodemokratické hnutie túto ponuku prijalo. Napriek tomu, že to bolo iba pár dní po predstavení tohto konsolidačného balíka a prijali sme toto pozvanie. Uvedomovali sme si, že to možno bude hrach na stenu, čo predostrieme a že to možno bude nejaká kamufláž zo strany predstaviteľov vlády. Ono sa to napokon aj potvrdilo, pretože my sme prišli s konkrétnymi návrhmi už vtedy a dostala sa nám takej cti, že po rokovaní predseda vlády hovorí, že sme nepredostreli nič konkrétne. Samozrejme, že to nebolo tak, bolo to úplne inak. Trošku strpenia, musím si znovu ten počítač oživiť. Podarilo sa aj bez okuliarov. Dobre.
Takže my sme, samozrejme, s tým počítali, že takéto niečo môže nastať, ale cítili sme povinnosť, lebo sa snažíme konať konštruktívne, pristupovať k politike konštruktívne, predložiť svoje vlastné návrhy. Najviac nás na tom trápilo to, že to, čo predložila vláda, tak z 95 % malo padnúť na plecia obyvateľov, podnikateľov a len 5 % mala vláda šetriť podľa týchto návrhov na sebe. Potom, po tomto rokovaní, kde sme mali predostrieť svoje konkrétne návrhy, poputovali tieto návrhy zákonov do parlamentu. Predstavte si, že by sme v tomto momente, na tom rokovaní vlády, predostreli svoje vlastné návrhy v paragrafovom znení a posunuli by sme ich vláde. Viete si predstaviť, že by za 24 hodín sa tieto návrhy nejakým spôsobom dostali do celého balíka, ktorý navrhovala vláda? No ja si to predstaviť ani neviem, to znamená, že scenár bol dopredu určený a sme mali zohrať úlohu nejakých naivných štatistov. Ale nič, my ideme ďalej, hej? Ako nie je to prvá vec, však takto pred niečo vyše rokom sme tu rokovali o prvom konsolidačnom balíku a bolo to dosť podobné. Potom prišla rozprava a skrátené konanie. Zapchali nám ústa. Dostali sme obmedzený čas, aby sme sa k tomu mohli vyjadriť, limitovaný čas, takže priestoru bolo veľmi málo.
Nuž ale čo sa dialo. Medzitým sa tieto zákony vyvíjali. Prišli nejaké oznámenia, že niečo sa bude meniť a tak ďalej. No a napokon aj to rokovanie, ktoré sa skončilo v prvom čítaní minulý týždeň, zakončil minister financií tým, že no počkajme si ešte, čo bude cez víkend, možno tam budú nejaké úpravy a skutočne, včera na rokovaniach výborov, bol som na obidvoch, na hospodárskom aj finančnom, sme sa dozvedeli, že tieto návrhy sa menia. Tak, samozrejme, že, opakujem znovu, nebolo to prvý raz. Počítali sme s tým. Samozrejme, času na to, aby sme si to prezreli, bolo veľmi málo. Ale aby toho nebolo dosť, tak sám minister financií na finančnom výbore povedal, ej, ale ešte bude zasadnutie koaličnej rady v stredu a ešte sa to môže zmeniť. Takže vlastne o čom to rokujeme dnes? Ja neviem. Čo máme na stole? A do akej miery to brať vážne? Keď si zajtra zasadnú politici vládnych strán a povedia si, že ja neviem, možno to bude spolovice úplne inak. Ja skutočne neviem, čo sa bude diať. Hoci minister avizuje, že nejaké drobné zmeny, ale tak ako vidíme ten politický vývoj, ako je turbulentný vo vládnej koalície, no ktovie. Môže sa stať hocičo. Ja neviem, možno zajtra dostaneme na stôl návrh zákona o zmene výpočtu minimálnej mzdy, ktorý bude možno úplne iný, ako hovoril minister práce. Neviem. Fakt skutočne miera neistoty, ako hovoria matematici, je veľmi vysoká, mimoriadne vysoká.
Tak o čom to tu vlastne máme dnes rokovať? Najskôr som povedal, nás nevypočujú, priamo na rokovaní vrcholných predstaviteľov politických, bolo tam aj Progresívne Slovensko. Na druhej strane tu od nás stále žiadajú, že aby sme sa k tomu konštruktívne vyjadrovali a prednášali svoje návrhy. No ja neviem, ja budem ešte, ešte vydržím a budem ešte niečo prekladať, samozrejme. Budeme skúšať, ale skutočne som mimoriadne skeptický, pretože ako povedal včera minister financií, vo štvrtok by malo byť všetko schválené. Lebo to treba, je to nevyhnutné.
A k východisku. Stále sa tu opakuje dookola to isté, hovoria to predstavitelia vládnej koalície, že vláda zdedila verejné financie vo veľmi zlom stave. Nepochybujem, nepochybujem. Napokon, počuli sme samého ministra financií, ktorý povedal koncom minulého roka, keď sme tu rokovali o tom prvom konsolidačnom balíku a o rozpočte verejnej správy, potvrdil, že skutočne Slovensku hrozí grécka cesta bankrotu. Nepochybujem. Kto za to môže?
Mne sa to tak ťažko počúva tie reči, my sme osem rokov neboli v parlamente, ale môžem si dovoliť sa na to pozrieť tak trošku zvonku, hej, že kto za to môže. Ja si veľmi dobre spomínam na rok 2019, keď minister financií, tento istý minister financií zostavoval návrh verejného rozpočtu, teda ľudovo povedané, štátny rozpočet na rok 2020.
Ako všetci vieme, bol to volebný rok a volebné rozpočty sa zostavujú skutočne ťažko, hej, to vieme všetci.
Nuž v tom roku 2019 podľa toho, podľa tých zámerov vlády Roberta Fica, vtedajšej vlády, to mal byť prvý rok, keď Slovensko bude hospodáriť tak, že sa nebude zadlžovať. To znamená, bude to rok, keď Slovensko nebude mať žiaden deficit. Bude mať vyrovnaný rozpočet verejnej správy. Nič sa nestalo napriek tomu, že tie roky neboli až také zlé a Slovensku sa pomerne darilo hospodársky a mohli sme, mohla tá vláda skutočne naplniť tú svoju ambíciu, aby rozpočet bol vyrovnaný. Pamätám si veľmi dobre na slová Andreja Danka zo Slovenskej národnej strany, ktorý zase hovoril, počúvajte, však sa pozrite, kde sú iné štáty v Európskej únii, ktoré majú zadlženie nad 100% HDP. Však my sa máme kam zadlžovať, prečo by sme mali byť horší ako tí ostatní, však dožičme tým ľuďom. A skutočne tá vláda dožičila napríklad tým, že v čase, keď to nebolo nutné, tak znižovala sadzbu tých základných potravín z 20 na 10%. Vtedy to skutočne nebolo potrebné, ako je... samozrejme, že každému doprajem lacné potraviny. Prečo nie. Najmä tým najbiednejším kategóriám ľudí. Ale nebolo to nutné. A čo sa stalo? Keď to nebolo treba, tak sa to znižovalo.
A teraz, keď to znižujú, oni už veľmi nemajú kam ísť. Z tých 10% na 5, to nie je bohviečo. To je päť percentuálnych bodov. A navyše, keď prirátate všetky tie náklady, ktoré budú započítané do tých tovarov, až sa objavia na pulte v tých predajniach, tak jednoducho vymažú celé to zníženie DPH. A dokonca, nehovorím to ja, hovoria to renomované inštitúcie, tá inflácia by sa budúci rok mala skokovo zvýšiť na vyše 5 %. Takže nečakajme, že budú lacnejšie potraviny. Krásny príklad toho, ako si vláda premrhala sedem úrodných rokov a nešetrila. Poviem ešte jednu vec z roku 2020. Bolo to niekoľko dní pred voľbami. Ja som to už spomínal aj minule. Niekoľko dní pred voľbami si sadol parlament a schválil 13. dôchodky. Úžasná vec. Nič, iba populistický ťah pred voľbami. A tú pol miliardu eur, ktoré mali ísť na 13. dôchodky v roku 2020, tak to hodili na plecia novej vlády. A nová vláda s tým, nech už bude akákoľvek, tá nová vláda si s tým musí poradiť a musela si s tým poradiť. Museli prijať nejaké kroky. Ale aby som bol objektívny a keď sa hovorí, že vláda Igora Matoviča a Eduarda Hegera, prípadne aj pána Ódora, že táto vláda, že spôsobila taký obrovský nárast dlhu, nuž, nebudem ju chváliť za také veci, ako je očkovacia lotéria.
Hovorím tu teraz, budeme tu. Teraz tu hovorím aj trošku na odbornej báze. Minister financií si dal vtedy inštitútu finančnej politiky alebo útvaru Hodnota za peniaze, ale tuším inštitútu, no jednoducho v zložke, zložke, odbornej zložke ministerstva financií, vypočítať, že vlastne táto očkovacia lotéria bude prínosom pre štát. Jednoducho varili z vody a nevedeli to vypočítať. Však to sa nedalo vypočítať a potom to ešte dosť sa snažili spätne dokazovať.
To znamená, že bol to, samozrejme, nezmysel od začiatku a bolo tu plno ďalších vecí. Ja spomeniem pokojne aj, aj vec, aký sa dostal do našej legislatívy daňový bonus, no viete, posilnený. Bolo to z večera na ráno. Pamätáte si tlačovky predsedu vlády, ministra financií. Mne sa to už pletie, kto bol vtedy, kedy, lebo sa tam menili.
Tak trojhodinová tlačovka, z ktorej vyplynulo, že ideme meniť zákony. A nakoniec aj takým spôsobom, že sme ešte aj krúžkovné schválili, aby nám to potom Ústavný súd povedal, ale to, to nemôžete, to sa nedá takto robiť.
To znamená, nepripravené, bez dosahov, bez prepočtov, nepripravené a v podstate, ja to poviem tak, my sme zástancovia rodinnej politiky aj daňového bonusu, ale medvedia služba pre tento inštitút daňového bonusu. Medvedia služba. Teraz to otrieskavajú o hlavu predstaviteľom vtedajšej vlády vlastne všetci, ktorí nie sú priaznivcami daňového bonusu. Dnes zabúdame aj na to a už sa prestanem venovať východiskám, zabúdame aj na to, že často teda tí, čo to kritizujú, do akých podmienok vošla vláda Igora Matoviča. Do pandémie, energetickej krízy, vošla do ukrajinskej vojny, do obrovského nárastu inflácie, musela riešiť problémy, ako zachovať zamestnanosť, hoci sa vo firmách nepracovalo. To sú, samozrejme, výdavky, výdavky, výdavky a dlhy.
Tým nechcem ospravedlňovať, že táto vláda konala efektívne, to by som nepovedal. A posledné slovo, čo poviem. My sme očakávali aj od úradníckej vlády Ľudovíta Ódora, že nepripraví len schematicky, ako mu to predpisoval zákon, vyrovnaný rozpočet na rok 2024, ale že pripraví aj nejaký návrh na nielen tie lego kocky, ale že pripraví návrh, že akoby si táto vláda predstavovala, že by mohol fungovať štátny rozpočet v roku 2024. Lebo keby to bolo bývalo, tak je to veľká pomoc pre novú vládu, nech by bola akákoľvek, hovorím. Keby sme aj my boli v tejto vláde súčasnej, tak aj pre nás by to bola veľká pomoc. Nič také neprišlo.
A teraz, predpokladám, že pán minister si iba odbehol, ale chcem, áno. Takže chcem hovoriť o tých našich konkrétnych návrhoch, ktoré sme predostreli. Je tam päť bodov a tak isto ako moji predrečníci, tak tiež ako poviem, že na čom postaví, postavilo konsolidovanie Kresťanskodemokratické hnutie. Zníženie 10 % stavov zamestnancov vo verejnej správe, je to zhruba 40-tisíc ľudí. Dá sa to. Viete, čo? Ja som včera hovoril s človekom, ktorý pracoval vo vysokej funkcii na jednom ministerstve a povedal mi, 20 % ľudí tu nerobí nič. Úplne zbytoční ľudia, ktorí nám tu iba kazia atmosféru. 20 %. A darmo mi minister bude hovoriť, že ako by ste to spravili vy múdri, však to sa nedá.
Ale však, samozrejme, že sa to nedá zo dňa na deň. Ale prečo na to nemysleli od začiatku roka? Keď minister hovorí, že nám hrozí, hrozí grécka cesta. Vlani, ako sme tu hovorili o štátnom rozpočte, tak povedal: "A budeme musieť byť tvrdí aj v tom ďalšom roku." Nech sa páči, čo robili 9 mesiacov? Však si mohli spraviť audit a mohli si povedať, že kde, čo znížiť, aké výdavky.
Druhá vec. Ja teda poviem to aj rovno aj na adresu samospráv. Keby sme, lebo aj to sú zamestnanci verejnej správy, ja nehovorím o prepúšťaní vojakov, o policajtoch a zdravotníkov a tak ďalej. Ale ak by sme, ak by sme siahli aj do samospráv, ja to poviem veľmi jednoduchým príkladom. Združenie miest a obcí Slovenska hovorí už niekoľko rokov o tom, že treba podporiť spoločné úradovne. To znamená, keby sme vedeli pozdružovať tie obce a tie spoločné úradovne by boli efektívne a nemal by argument, nemala by vláda argument, aby, aby im odtrhávala napríklad právomoc pri stavebnom konaní, tak by to bolo oveľa lacnejšie a bola by tam menšia, menšia zamestnanosť. Dá sa to. A to neotváram veľkú tému rozdrobenosti našich samospráv. Dá sa to, len treba o tom uvažovať a treba o tom hovoriť. Nič také sme nepočuli.
Ďalší bod bol, už nemám veľa času, ďalší bod bol znižovanie nákladov ministerstiev. Máme to prepočítané.
Ako, pán minister z nás robí analfabetov, že to nemáme. Máme to priamo, priamo z tých ministerstiev. Máme ľudí, ktorí na tých ministerstvách pracovali a ktorí dokázali ušetriť v minulom volebnom období. A dá sa to, dá sa to ušetriť. My sme si len prepočítali, poviem príklad. Tovary a služby, ktoré nakupujú ministerstvá. Nemôžem tu používať pomôcky, ale mám graf. Keby ste ho videli, každý rok to je takto. Od začiatku roka nakupuje sa, nakupuje, nakupuje a ku konca roka urobí tá krivka toto. Tak sa donakupuje, by som povedal, ku koncu roka. Ak by sme len, ak by sme len tovary a služby, to hovorím jednu kategóriu, ostali v tovaroch a službách na výdavkoch úrovne roka 2023, tak ministerstvo financií, tento štát ušetrí 400 miliónov eur. Dobré východisko do budúceho roka, nie? Dá sa to. A netreba meniť zákony. Stačí jedno uznesenie vlády. Príde minister financií a budú sa viazať výdavky tak, že budete mať také výdavky ku koncu roka, ako ste mali vlani. Máme príklady na to, týka sa to energií, týka sa to nájmov, týka sa to, týka sa to počítačov, týka sa to všetkých, všetkých vecí, ktoré vlastne, ktoré potrebujú tie ministerstvá okrem, okrem miest. Týka sa to verejného obstarávania, dajme tomu, spoločného verejného obstarávania. Požičiavania si zamestnancov medzi sebou, medzi tými rezortmi, ktoré sú ako takto zapuzdrené, tie rezorty. Dá sa to, ja som o tom presvedčený. Ak mi niekto hovorí, že sa to nedá, pretože je krátkosť času, čo sa robilo od začiatku roka? Poviem len príklad jedného ministerstva nového, ministerstva cestovného ruchu a športu. Viete, koľko peňazí pôjde na prevádzku toho ministerstva? Z 236 miliónov z dostupných informácií, ktoré sme získali, z tých 236 miliónov pôjde 9 miliónov eur. A v tom je aj tá drahá budova, honosná na brehu Dunaja. Nakúpili si, neviem, ministerstvo avizuje, že zamestnáva 50 ľudí. Nakúpili si 100 počítačov a 150 licencií. Prečo? To je z Centrálneho registra zmlúv toto, čo vám hovorím. Takto hospodári novozriadené ministerstvo.
Takže keby sa už len tam na tomto ministerstve šetrilo, už sú z toho, samozrejme, príjmy pre alebo nižšie výdavky pre štátny rozpočet.
Výber DPH. My sme predostreli vláde riešenie, majte ambíciu vyberať dane z pridanej hodnoty tak, ako to robia tie najlepšie štáty v Európskej únii. To sú oficiálne čísla, hovorím o daňovej medzere. Ak by sme išli na priemer desiatich najúspešnejších štátov v Európskej únii a mali výber, úspešnosť výberu na tom priemere, tak je to ročne 900 miliónov eur. Pán minister hovoril, že budú na tom pracovať. Som zvedavý, ale na tomto sa už mohlo pracovať dávno. Hazard, hazard, sme si to spočítali presne. Ak by odvod z hazardných hier predstavoval namiesto súčasných 27 %, 37%, tak by to prinieslo štátnemu rozpočtu 70 miliónov eur. To je daň, kde sme ochotní ísť hore. Keď to spočítam, keď to spočítam, ako som povedal na začiatku, vláda chce na sebe šetriť 5 % a 95 % pôjde, pôjde na bedrá obyvateľov a podnikateľov. Ak by sa prijali tieto opatrenia, ktoré my navrhujeme, bol by ten pomer presne opačný. Vláda by šetrila viac ako z 90 % na sebe. A opakujem, dá sa to.
Teraz ešte konkrétne k tým opatreniam, ktoré sme tu mali, k niekoľkým opatreniam. Daň z pridanej hodnoty, viete, je to úplne nedôstojné, ako na ministerstve si nakreslili cifru 1 miliarda eur, ktorá sa mala na dani z pridanej hodnoty vybrať budúci rok. Nech tu v tom poslednom prepočte, ja ich neberiem veľmi vážne, lebo sa to stále mení, v tom poslednom prepočte je to pod miliardu eur, ale to licitovanie z jednej sadzby do druhej a ten politik tak a ten takto, ako to je nedôstojné, však to uráža ľudí. Však my hovoríme o konkrétnych životoch ľudí, o ich nákladoch, o ich výdavkoch. A my si povieme, no tak knihy áno a potom toto nie. No jednoducho je to nedôstojné aj s tými sadzbami. Ako viete, môžeme mať iba tri sadzby. Základnú a dve znížené. Zmizla nám sadzba 10 %, neviem, či ste si všimli. Už, už sú len v tom návrhu sú sadzby tri: 23, 19 a 5. Takže ešte aj so sadzbami sa šibuje hore dole, ako to, ako to príde. Ja som to už spomínal, že pri tej dépeháčke si vláda Roberta Fica predchádzajúca vyčerpala už z vankúša, tým, že znížila, znížila daň na základné potraviny vtedy zbytočne úplne na 10 %. Osobitný odvod pre energetické firmy. Ak som hovoril na začiatku, že nízka odbornosť, prosím vás pekne, mňa to, ani mi to nenapadlo.
Máme podpísané memorandum, štát, vláda má podpísané memorandum so Slovenskými elektrárňami. Ministerka hospodárstva mi povie, že, že rokuje, som sa jej na to pýtal, že rokuje o cenách zastropovaných elektrickej energie na budúci rok. Dobre, v poriadku. A tým pádom som myslel, že rokuje aj so Slovenskými elektrárňami. A vláda príde a povie, že jednoducho nemôžu, nemôžu zvýšiť odvod pre energetické firmy, pretože by sa spätne muselo, museli doplatiť, vláda by spätne musela doplatiť na tie dotované ceny 900 miliónov eur. Ale však tá zmluva, to memorandum je známe odvtedy, ako je podpísané a presne viem, čo tam je. Však všetci, čo sa o to zaujímajú, to vedia. Vláda sa v tom memorande zaviazala za tie, za tie zastropované ceny, že nebude dvíhať dane a poplatky bežné v Európskej únii. Ja som myslel, že to tam, že to keď navrhujú odvod, že to mali prerokované so Slovenskými elektrárňami. A teraz sa dozvieme, dozvieme v hodine dvanástej, že nie, nedá sa to. A výsledok? No, keď sa nedá odtiaľ, aj to nie je isté, či tie ceny elektrickej energie pre domácnosti budú zachované. Keď sa nedá odtiaľ, no tak zvýšime daň z príjmov fyzických osôb všetkým na 24 %. No úplne strašné. To znamená, keď sa nedá tu, tak zoberieme tam. Čo to spraví s biznisom? Kde sú analýzy? Čo sa stane? Čo sa stane so zamestnanosťou? Nikto nevie. Takže toto pokladám skutočne za veľmi nízku odbornosť celej vlády, že takýmto spôsobom postupuje, skutočne, keď si neuvedomuje základné súvislosti.
Keď som pri tých energiách, pán minister hovorí, že prvý raz budú dividendy z elektroenergetických firiem.
400 miliónov máme rozpočet tento rok z rozvodných závodov. To sú energetické firmy, elektroenergetické. Asi, asi myslel tým Slovenské elektrárne. Dobre, v poriadku. Slovenské elektrárne skutočne, kde je štát tretinovým akcionárom, tak Slovenské elektrárne nevyplácali dividendy. No, prečo? Lebo stavali Mochovce 3, 4 a stavajú. Dobre, minulý rok sa darilo, boli vysoké ceny elektriny a Slovenské elektrárne zarobili, budú mať zisk a teraz štát si sľubuje od toho, že jednoducho od tých Slovenských elektrární dostane dividendu prvý raz. Lenže však to sú, to je základná matematika. Keď zaplatí si, dostane tretinový akcionár dividendu, tak aj tie, tie ďalšie dve tretiny akcionárov dostane dividendy. Však v poriadku, keď, keď dobre hospodári, nech sa páči. Ale Slovenské elektrárne sú totálne zadlžená firma. A ak máme hovoriť o reinvestícii ziskov na to, aby si pomohli Slovenské elektrárne, aby pomohli aj tomuto štátu, tak čo sa budú ďalej zadlžovať? Ako zdá sa mi to veľmi krátkozraká politika, ale asi na to pristúpili.
Ceny plynu. Spomeniem to aj súvislosti s daňou z pridanej hodnoty. Ceny plynu, hovoria tie prepočty, že o tretinu by mohli narásť. Samozrejme, je to v rukách regulačného úradu. Ale referenčný rámec, na základe ktorého sa určujú, na základe ktorého vychádza do tých cien regulačný úrad, tie sú jasné. Však odvíja sa to od trhových cien.
Takže ak stúpne plyn o 30 % a teplo, samozrejme, v závese, na to si ešte prirátajte 23 % DPH. To znamená, to bude ďalší nárast. Bude to veľký nárast. A kladiem si otázku. No ale prečo potom 19 % DPH má mať elektrina a 23 % plyn? Ako nejde mi to do hlavy. Samozrejme, môžeme sa tu oháňať nejakými európskymi predpismi a tak ďalej. Obávam sa, či to nie je v súvislosti s rokovaním so Slovenskými elektrárňami. Alebo či tam, či tam nie je niečo iné. Odpoveď na to nepoznáme. Ani sme sa to zatiaľ nedozvedeli, rád si to vypočujem.
Daň z finančných transakcií. My sme si to vyrátali, pán minister. My sme si to vyrátali. Samozrejme, sa to ťažko ráta, ale skúsili sme to. Daň z finančných transakcií bude mať dosah o obmedzenie hospodárskeho rastu o jedno, jednu desatinu percenta a na inflácii by sa mala prejaviť zhruba jednou desatinou percenta. To znamená, o toľko narastú ceny z dôvodu tejto dane. Nuž oplatí sa nám to? Čo je ešte horšie možno, ako toto, keď hovoríte s podnikateľmi, tak vám povedia, viete, tá daň, ona, ona nie je ani taká dôležitá tým, že, že zaplatíte viac, ale ona znepríjemní ako to podnikateľské prostredie. Ako stavia to podnikateľské prostredie, ako vyvolá, vyvolá nevôľu podnikať. A čo je horšie, vyvolá nevôľu zahraničných investorov.
Sme republika, sme štát, ktorý má niekoľkonásobne menšie príjmy z priamych zahraničných investícií ako naši susedia. My ich nutne potrebujeme. Namiesto toho ideme dávať investičné stimuly ďalej, hej, tak sme sa to dozvedeli, že v tej jednej, niečo vyše 1 miliarde eur, ktorú si vyberá ministerstvo alebo vláda bianko, tak že by mala byť aj podpora investícií. Nuž kladiem si otázku, lebo sa tomu venujeme, aj takých investícií? Lebo to som aj včera začul na výbore, ako je zatiaľ jasne neanalyzovaná a kontroverzná investícia alebo podporená investícia v Šuranoch na baterkáreň? Aj to budeme podporovať? Asi áno. Takže na jednej strane tie firmy zviažeme, znechutíme ich a na druhej strane si vyberieme niektoré a tým dáme. Čo je za tým? Môžeme si klásť otázku.
Ja mám toho ešte oveľa viac, ale budem pomaly končiť. Pozastavím sa ešte pri, ešte k tej transakčnej dani poviem, my máme aj pozmeňujúci návrh, však podporila ho celá opozícia. A ten pozmeňujúci návrh sa bude týkať, aby sme, prosím vás, pekne netlačili do platenia transakčnej dane inštitúcie, ktoré tu robia dobrovoľnícky, ktoré suplujú činnosť vlády v sociálnej oblasti. Aby sme ich nedusili, aby sme ich nezničili, oni robia za vládu to, čo vláda nerobí. Tak, prosím vás pekne, nevešajme im na krk takýto balvan. Podporu biznisu, pre nás to je veľmi dôležité, pretože keď podporujeme biznis, tak podporujeme zamestnávateľov a podporujeme zamestnancov a podporujeme tým pádom, samozrejme, aj tých ľudí, ktorí tam pracujú, podporujeme ich mzdy. Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, hovorí o tom, že budúci rok nám klesne z dôvodu tohto konsolidačného balíka rast hrubého domáceho produktu o jeden percentuálny bod. Je to dosť vážna vec, je to taká tá hranica medzi dvoma, troma percentami, to je vždy zlé, tam sa to vždy láme. Takže bude to mať, a to je vlastne dôsledok toho, že ako sa budú správať tie firmy.
Ďalej možno to znie ako úžasne, že zdvihneme stropy na sociálne odvody a tých, čo zarábajú tie obrovské peniaze, tak ich takto, nech zaplatia si aj do sociálnej poisťovne. Ja sa bojím, že takéto opatrenia budú tlačiť tých kvalifikovaných, vysokokvalifikovaných manažérov do zahraničia, že budú utekať, práve pred týmito odvodmi. Hovoril som s niektorými, je to vážny problém. To znamená, že aj toto bude mať negatívny vplyv na firmy. Čo je horšie, nemáme žiadne, žiadne prepočty, nemáme žiadne analýzy, ako sa tento konsolidačný balík dotkne vlastne celej ekonomiky. Čo to spôsobí? Nielen dosah na ľudí, ale aj na ekonomiku. Pretože bez zdravej ekonomiky sa nevyhrabeme, nevyhrabeme z týchto problémov, ktoré tu máme. My sme jednoducho na to odkázaní. Nevidíme nič. Na záver poviem toľko, že hovorím, mám tu toho viac, ale poviem toľko na záver, že už som to povedal pri prvom čítaní. My sme za to, aby sa celý tento, tieto zákony stiahli z rokovania a poďme, prosím vás pekne, rokovať o takýchto opatreniach aj v súvislosti so štátnym rozpočtom. A potom tam uvidíme, potom uvidíme, že akým spôsobom vláda zamýšľa tie peniaze, ktoré chce vybrať, akým spôsobom ich hodlá minúť a či pristúpi aj k tomu, aby sa uviedli do života aj nejaké prorastové opatrenia, prorastové, my ich vyslovene potrebujeme.
A posledná vec, čo poviem, potrebujeme dlhodobú hospodársku politiku a podľa toho sa riadiť.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.10.2024 o 14:59 hod.

Ing.

Jozef Hajko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video