22. schôdza

22.10.2024 - 7.11.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.10.2024 o 9:36 hod.

Bc.

Igor Janckulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

9:12

Jaroslav Mego
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, pani poslankyne, páni poslanci, predkladám pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Jaroslava Mega k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov (tlač 403). V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov (tlač 403).
V čl. I bod 2 znie: (Prednesiem návrh zmeny)
„2. V § 14 ods. 4 sa vypúšťa druhá veta a v štvrtej vete sa na konci pripájajú tieto slová: „a pri elektronickom hlasovaní správcovi alebo rade"."
Odôvodnenie: predložený návrh spresňuje povinnosť splnomocnenej osoby preukázať originál plnomocenstva pred hlasovaním. Úlohou overovateľov je overiť plnomocenstvo pri písomnom hlasovaní. Správcovi alebo rade sa plnomocenstvo preukazuje len v prípade elektronického hlasovania, pretože pri hlasovaní na hlasovacej listine overujú plnomocenstvo overovatelia.
Pán predsedajúci, skončil som. Pokračujte, prosím, v rozprave.
Skryt prepis

29.10.2024 o 9:12 hod.

Jaroslav Mego

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

9:15

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Dôvodom na predloženie návrhu zákona je transpozícia smernice, implementácie niektorých ustanovení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o digitálnej prevádzkovej odolnosti finančného sektora, tzv. DORA. Návrh zákona zavádza viaceré opatrenia na zlepšenie ochrany finančného trhu pred kybernetickými rizikami. Národná banka sa stáva orgánom dohľadu nad kybernetickou bezpečnosťou finančného sektora. Zefektívňujú sa postupy predchádzania kybernetických rizík a postupy nahlasovania kybernetických incidentov. Posilňuje sa ochrana klientov finančných inštitúcií pred digitálnymi hrozbami. Taktiež sa vykonáva implementácia nariadenia o okamžitých platbách pre banky na boj s digitálnou kriminalizáciou.
Je dôležitá legislatíva kvôli tomu, aby reagovala na poznatky, skúsenosti z aplikačnej praxe.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

29.10.2024 o 9:15 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

9:16

Daniel Karas
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, dovoľte, aby som ako spravodajca výboru predniesol spoločnú správu výborov Národnej rady o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rady túto spoločnú správu výborov.
Národná rada uznesením č. 449 z 11. septembra 2024, tlač 404, týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky, prideľuje týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky: Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky. Národná rada určila zároveň výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor.
Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory tieto stanoviská: odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť s pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom, výbor pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor. Z uznesení výborov Národnej rady uvedených pod bodom III tejto spoločnej správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú uvedené v časti IV tejto správy. Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov, ktoré sú uvedené v spoločnej správe pod bodom IV hlasovať takto: O bodoch spoločnej správy č. 1 až 15 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Spoločná správa výborov o prerokovaní vládneho návrhu zákona bola schválená uznesením gestorského výboru č. 143 z 22. októbra 2024. Týmto uznesením gestorský výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Daniela Karasa, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovaniu výborov a navrhol Národnej rade postup pri hlasovaní podľa príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady.
Ďakujem, pán predsedajúci. Skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

29.10.2024 o 9:16 hod.

Mgr.

Daniel Karas

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

9:20

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. V roku 2023 bol prijatý zákon o dorovnávacej dani, takže nejedná sa o novú legislatívu, kde sme transponovali smernicu Európskej únie a globálne pravidlo... a globálne pravidlá OECD pre veľké nadnárodné a vnútroštátne skupiny podnikov s konsolidovanými výnosmi aspoň 750 mil. eur na zabezpečenie minimálnej úrovne z daní a príjmov vo výške 15 %. Cieľom novely zákona o dorovnávacej dani je zabezpečiť jeho zosúladenie s priebežne dopracovanými administratívnymi usmerneniami OECD, ktoré ďalej objasňujú a spresňujú spôsob aplikácie komplexných pravidiel minimálneho zdanenia. Ich zapracovaním do zákona o dorovnávacej dani sa posunie konzistentnosť pravidiel implementovaných v Slovenskej republike s medzinárodnými pravidlami, čo prispeje k obmedzeniu rizika cezhraničného dvojitého zdanenia príjmov podľa predmetných pravidiel, k zvýšeniu právnej istoty na strane podnikateľov.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi požiadať o podporu a schválenie tohto vládneho návrhu zákona. Ďakujem.
Skryt prepis

29.10.2024 o 9:20 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

9:22

Radomír Šalitroš

9:24

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, poslanci, vláda sa vo svojom programovom vyhlásení na roky ´23 až ´27 zaviazala s ohľadom na zefektívnenie boja proti daňovým a colným únikom eliminovať legislatívne medzery umožňujúce agresívne daňové plánovanie a podporujúce škodlivé daňové praktiky. Prijatím špecifických opatrení v oblasti práva na odpočítanie dane alebo jeho úpravu a opráv sa v súlade s európskou smernicou DPH, s judikatúrou Súdneho dvora Európskej únie zabezpečí presnosť odpočítanej dane z tovarov a služieb, čím sa sleduje dosiahnutie minimálneho počtu a objemu daňových únikov.
V súlade s uvedenými navrhovanými úpravami v zákone o dani z pridanej hodnoty sa upravujú inštitúty opravy a úpravy odpočítanej dane tak, aby právo platiteľa dane na odpočítanie DPH v kúpení či obstarávaní tovarov a služieb v čo najpresnejšie možnej miere zodpovedali ich použitiu na účel zdaniteľných plnení.
Zavádza sa pojem prvotné použitie. Tým sa sleduje dodržanie reálneho používania tovarov a služieb platiteľom DPH v porovnaní s deklarovaným zámerom, ktoré použil na účely uplatnenia práva na odpočítanie DPH. Dochádza k doplneniu dôvodov na opravu odpočítanej dane. Ak sa prvotné použitie tovarov a služieb nezhoduje s deklarovaným, môže mať za následok buď vrátenie odpočítanej dane, alebo aj uplatnenie odpočítania DPH, ak pôvodne platiteľ neodpočítal daň a pri prvotnom použití začal tovary a služby používať na plnenie zakladajúce nárok na odpočítanie DPH.
Toľko na úvod. Počkajte ešte. Súčasne sa pojem, spresňuje pojem investičný majetok tak, aby pod tento pojem spadal výlučne dlhodobý majetok platiteľa používaný na uskutočňovanie ekonomickej činnosti. Taktiež sa dochádza k zníženiu hodnoty obstarávacej ceny hnuteľného investičného majetku z aktuálnych 3 319,39 eura na 1 700 eur a zosúladenie postupov pri plnení, uplatňovaní práva na odpočítanie DPH a odpisovania podľa zákona o dani z príjmov.
V neposlednom rade s cieľom zosúladenia súčasnej úpravy so smernicou DPH dochádza k zmene pravidiel určovania základu dane pri súkromnom používaní alebo bezodplatnom dodaní tovaru, pri kúpe ktorého bola odpočítaná DPH, čo malo za cieľ spravodlivo zdaniť jeho spotrebu. Na účely DPH sa totiž bezodplatne darovaný tovar alebo bezodplatne spotrebovaný platiteľom či jeho zamestnancami pri kúpe, ktorého bola odpočítaná DPH, považuje za dodanie za protihodnotu.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, na záver mi dovoľte požiadať o podporu a prijatie tohto zákona. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

29.10.2024 o 9:24 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

9:27

Radomír Šalitroš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbor pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor a výbor pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem výbor pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania Národnou radou Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

29.10.2024 o 9:27 hod.

Ing. MIM

Radomír Šalitroš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:29

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, k tomuto ja som za. Ja som za, ako aj tu bolo uvedené, že treba hľadať tie priestory na daňovú medzeru. Treba cizelovať zákonné úpravy, som za. A toto chcem využiť, túto príležitosť, ako doplnenie.
Nechcem povedať, že som to očakával, že by to tam mohlo byť, ale teraz už, keď to teda poviem, tak by som možno aj očakával, že ako sa s tým vysporiadame z pohľadu, z pohľadu zákona. Lebo dám jeden návrh, ktorý má podľa mňa dosť zásadný vplyv na to, aby sme sa s tou medzerou vedeli vysporiadať a aby sa nám nestávali tie veci, ktoré sa nám často stávajú napríklad v nejakých reštauráciách, že platíte a nedostanete blok. Ja to v rýchlosti popíšem a dávam to v dobrom, ako pozitívne ako návrh. A chcel by som teda veriť, že sa s tým vysporiadame pre dobro toho, čo chceme, hej? Lebo chceme navrhovať legislatívu, ktorá pomôže zlepšiť výber daní.
Neviem, a teda niektorí ľudia nemáte to ani ako vedieť. V prípade, že nastane situácia, že vy nedostanete v reštaurácii blok a je tam kontrola a kontrola to zistí, a viete, kto platí pokutu? Podnikateľ. Podnikateľ platí pokutu, ale ono to vie byť aj tak, že vy častokrát nedostanete blok, lebo ten čašník má taký svoj malý chozraščot. Viete, že teda že vlastne dáva bez bloku, hej? Ale podnikateľ platí pokutu. Na toto chcem upozorniť. Je to vec, ktorá sa nerieši, ale podľa mňa by sa mala riešiť. A máme dve muchy jednou ranou. Naozaj tým vyriešime veľa. Urobte to už konečne, lebo nie je to vždy tak, alebo nie je to tak. Častokrát, a viem, o čom hovorím, sú čašníci, ktorí pobehujú od prevádzky po prevádzku, kým ich nechytia, a nosia bez bloku. Všetko si berú, to je ich čistý výnos. Ale keby ich náhodou chytili, tak pokutu dostane podnikateľ. Jeho síce vyhodí, ale on zase je o podnik ďalej, hej? Čiže podľa mňa, keď príde zmena a ľudia to budú vedieť, ten obsluhujúci personál, že zúčtujem objednávku bez bloku, ja dostanem pokutu. On platí pokutu. On ako osoba, lebo on urobil to, že vyniesol. Samozrejme, potom môže nastať situácia, že ho, sa možno dohodol s tým podnikateľom. To sa môže riešiť. Dokonca môže nastať, že ho nútil. To bude možno niekto tvrdiť. Nie, ja si myslím, že máme dve muchy jednou ranou, lebo pokiaľ sa bude vedieť, že vynesieš objednávku, že zúčtuješ objednávku bez bloku a dostaneš za to pokutu ty, a ľudia to budú vedieť, tak nebudú chcieť robiť zamestnancov v rizikových prevádzkach, kde sa vlastne nebude účtovať. Rozumiete, že kde by mal tendenciu majíteľ nastavovať situáciu tak, že, však neblokuj a neviem čo. Lebo ten zamestnanec povie: ja tam nechcem robiť, však ja dostanem pokutu.
Tu by som si ešte dovolil navrhnúť... (Rečník sa obrátil dozadu.) Vydrží to či? Dosť mi na tom záleží, keď viete, keď zrovna teraz potrebujete rozprávať s ministrom...
Viete, že na to, aby sme to vycizelovali a dotiahli, nechcem povedať, že do dokonalosti, ale k lepšiemu, tak nastaviť to aj tak, že dajme tomu že pri opakovanom priestupku, porušení tohto, hej, že ho chytia aj druhýkrát, sa to zapíše do nejakého priestupkového registra, a tým pádom máte vyeliminované to, čo sa častokrát veľmi prácne robí v tomto biznise, že sa obvolávajú, keď prijímate nového človeka, obvolávate si prevádzky, že ako ste sa s ním rozlúčili. Ja, napríklad u nás v našich prevádzkach majú zákaz prijať niekoho bez toho, aby nebol overený, hej? A čiže, viete, to, čiže čo tým chcem povedať? Pokiaľ bude to mať takúto stupňovitosť, tak ten človek si dá veľký pozor, jednak aby nevyniesol, aby nezúčtoval bez bloku, ale aj aby nerobil u niekoho, kto od neho očakáva, že bude účtovať bez bloku. To znamená, že sa vám to celé, v celej tej oblasti môže nastať dosť, by som povedal, taký že fázový posun v celej tej veci. A pritom stačí naozaj tak málo, aby si bol vedomý ten človek, ktorý vynesie objednávku, zúčtuje objednávku bez bloku, že on robí chybu. Nieže to, nech zaplatí podnikateľ, chytili ma, čo ja už s tým, hej?
Pán minister, toto som chcel vám navrhnúť a som zvedavý, že či teda by ste sa s tým nevedeli nejako vysporiadať.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.10.2024 o 9:29 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:34

Marián Viskupič

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:36

Igor Janckulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Pán kolega, mňa pri zmene DPH mrzí, že softvérové spoločnosti, ktoré dodávajú programy a fiškály, ktoré evidujú tržby, a systém e-kasa doslova začali vypaľovať prevádzkovateľov, za zmenu DPH v programoch si začínajú účtovať doslova stovky eur. A to sú ďalšie náklady pre prevádzkovateľov, ktoré sa, samozrejme, prejavia v cenách tovaru, hej? Je smutné, že vlastne ten majiteľ si nevie urobiť nejaký preklik zmeny DPH v tom softvéri, v tom programe, ale proste oni takto doslova budú šklbať doslova prevádzkovateľov. Niektorým povedia, že musíte si vymeniť fiškál, lebo v programe sa to nedá urobiť, takže tu znova začína klondike pre firmy, ktoré vlastne majú tieto programy a obsluhu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.10.2024 o 9:36 hod.

Bc.

Igor Janckulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video