22. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.11.2024 o 16:12 hod.
Mgr.
Jana Hanuliaková
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo.
Pán Ferenčák, len nemôžete sa donekonečna vyhovárať. Toto síce je poslanecký návrh, ale vy ste súčasťou koalície a ste súčasťou koalície, ktorá tu predložila nejaké aj konsolidačné opatrenia, ktoré budú mať teda dosť veľké, miliónové dopady na naše samosprávy. A zároveň vy nie ste ani nový politik, že myslím, že ste bol aj súčasťou strany SMER a treba to opakovať dokola, že vládli ste tu predtým 12 rokov. A vy ste veľmi pekne pomenoval alebo vymenoval rôzne príklady zo zahraničia, pozitívne a ono je trošku smutné, že ste vlastne za tú dobu, kedy ste tu vládli, neprišli so žiadnymi reálnymi riešeniami na to, aby naše samosprávy fungovali efektívnejšie. No a ono to je proste podľa mňa preto, lebo vy jednoducho nemáte odvahu, pretože ste, si myslím v strane SMER, nikdy nemali úprimný záujem veci posúvať dopredu a toto je ten najväčší problém, žiaľ.
Ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
15:44

Vystúpenie spoločného spravodajcu 15:44
Zdenko Svoboda-----------------------------------------
Ďakujem za slovo.
Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou...
-----------------------------------------
Ďakujem za slovo.
Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko ministerstva financií aj ministerstva hospodárstva. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady pre verejnú správ a regionálny rozvoj.
Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet.
Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
4.11.2024 o 15:44 hod.
Mgr. MBA
Zdenko Svoboda
Videokanál poslanca
vymazať
-----------------------------------------
Ďakujem za slovo.
Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko ministerstva financií aj ministerstva hospodárstva. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady pre verejnú správ a regionálny rozvoj.
Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet.
Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Rozpracované
15:46

Vystúpenie v rozprave 15:46
Marek LackovičVážené kolegyne, kolegovia, základná otázka, pred ktorou stojíme, podľa mňa je tu tá, či si majú obce a mestá roztopiť svoje rezervné fondy. Zhrňme si ale, čo tomuto kroku alebo čo tomu dnešnému dňu predchádzalo a aká je tá genéza.
Tak vláda najprv nedofinancuje naše mestá a obce, všetky rozumné a prepočítané návrhy doslova šmarí do koša a na zvyšok v roku 2024 do regiónov hodí len...
Vážené kolegyne, kolegovia, základná otázka, pred ktorou stojíme, podľa mňa je tu tá, či si majú obce a mestá roztopiť svoje rezervné fondy. Zhrňme si ale, čo tomuto kroku alebo čo tomu dnešnému dňu predchádzalo a aká je tá genéza.
Tak vláda najprv nedofinancuje naše mestá a obce, všetky rozumné a prepočítané návrhy doslova šmarí do koša a na zvyšok v roku 2024 do regiónov hodí len akúsi 50-miliónovú ohlodanú kostičku, ktorú si majú mestá a obce nejako rozdeliť so sľubom, že v roku 2025 sa to snáď nejako vyrieši. Pretože na rok 2025 my dnes nemáme nič iné, len akýsi prísľub, že sa to vyrieši, že bude dobre.
Po druhé, následne cez konsolidačný balíček, ktorý tu už bol spomínaný, vezmú na ďalšie roky mestám a obciam z podielových daní ešte aj to málo, čo im zostáva, jedno celé percento v prípade miest a obcí a pol percenta v prípade vúciek, samosprávnych krajov, aby mali asi peňazí pre istotu ešte menej.
A na záver, a teraz teda pozor, sa podľa mňa aj tak trošku už až drzo a víťazoslávne príde s návrhom, aby si samosprávy až do konca roku 2025 mohli roztápať svoje vlastné, naozaj krvopotne v krízových časoch nasporené rezervné fondy určené na krytie predovšetkým havárií, na krytie bežných výdavkov. Celý tento, inak ako paškvil sa to nedá nazvať, nájdete pod tlačou 528 a aby to celé nestačilo, tak celé zdôvodnenie návrhu má jednu stranu A4, konkrétne dôvodová správa, ktorá zdôvodňuje, má štyri riadky. Na štyroch riadkoch tu ideme ako keby ospravedlňovať nevyhnutnosť tohto opatrenia rádovo v miliónoch eur, na štyroch riadkoch jednej A4.
Toto ma naozaj veľmi mrzí, pretože chýba mi tu akákoľvek koncepcia, akékoľvek nejaké systémové riešenia a naozaj nestretávame sa tu tento rok prvýkrát v tejto veci, my sme túto istú vec do konca tohto roka, do roku 2024 v apríli tohto roku podporili. Ale varovali sme zároveň a povedali sme jasne, že toto sa nesmie opakovať alebo nesmie sa toto diať pomaly každý mesiac, alebo čo každý mesiac, pomaly každé dva-tri týždne, že samosprávy či už prostredníctvom ZMOS-u, alebo Únie miest Slovenska, alebo ďalších, alebo aj SK8 pravidelne hovoria a pýtajú a tú ruku nejakým spôsobom, nechcem povedať slovo, nastrkujú, ale jednoducho pýtajú si to dofinancovanie, pretože len za prvých sedem mesiacov tohto roka bola tá sekera 120 mil., aj preto sme my s kolegyňou Hanuliakovou predkladali na začiatku septembra dofinancovať týchto 120 mil. Pretože to bola presne sekera, 84 – mestá a obce plus 36 – kraje, to bolo tých 120 mil., tá medzera za prvých sedem mesiacov roka 2024.
Ale nie, vy ste toto odmietli, dali ste mestám a obciam 50, krajom 20, dali ste im 70 a potom dnes hovoríte, že sme boli položení na kolenách ako samosprávy.
A, pán poslanec, ja vás si veľmi vážim aj ako človeka, aj ako primátora, ale toto by sme mohli hovoriť možno my opoziční poslanci a poslankyne, ale, ale veď vy vládnete. Vy nemôžte po roku, ako tu predkladáte veci, povedať, že ste na kolenách. Potom naozaj choďte od toho a nechajte to tak, lebo toto mi príde absolútne alibistické a nepatričné, až nenáležité vyjadrenie.
Vrátim sa teda ale k meritu veci a k tomu, že aj MIRRI pravidelne hovorí, a hlavne v osobe štátneho tajomníka, že teda na regiónoch vám záleží, že bývalé vlády, citujem, neurobili nič, ale vy idete ako píla.
No ale pozrime sa, čo ste za rok stihli v našich regiónoch. Obce a mestá oberáte o ich základné príjmy, čím mnohé obce donútili vypnúť, už aj nočné osvetlenie ste donútili vypnúť. A to opäť nie sú moje slová, ale práve vy, pán navrhovateľ a pán poslanec, vy ste to hovorili dnes 15.37 h, že obce vypínajú už aj nočné osvetlenie. Ale ako môžu vypínať nočné osvetlenie, veď vy vládnete.
Stihli ste na budúci rok zvýšiť dépeháčku a ohroziť už i tak nestabilné finančné krytie už prebiehajúcich investičných projektov. A nezabudnime, že všetky boli naceňované ešte aj minulý rok na 20 % DPH, takže budeme veľmi zvedaví, že ako sa toto bude vyvíjať nasledujúce mesiace.
Po tretie, vašou chaotickou politikou, žiaľ, ohrozujete regionálne eurofondy.
Po štvrté, zavedením transakčnej dane, ktorou ste sa inšpirovali vo Venezuele, ohrozujete mestské, obecné a krajské podniky a predovšetkým tie dopravné, pretože tie si to, bohužiaľ, naozaj zlížu.
Ďalej, zvyšovaním mýta v kombinácii s ďalšími opatreniami výrazne zdražujú cestovné lístky vo verejnej autobusovej doprave.
Po ďašie, mnohé zákony predkladáte bez konzultácie so samosprávou, úplne ignorujete napríklad Úniu miest Slovenska. A bez konzultácie dokonca aj s nami ako niektorými poslancami, ja si pamätám, nebolo to tak dávno, pár mesiacov dozadu, my sme mali záujem sa zúčastniť ako poslanci tej vašej novozriadenej rady pre regióny a súdržnosť, či ako sa to presne nazýva, a nám bolo odpísané, ak sa nemýlim, že tam nie sme vítaní, že z kapacitných dôvodov sa už nezmestíme. Veď to snáď nemyslíte vážne.
Je tu systematická šikana starostov a primátorov, s ktorými politicky nesúhlasíte. Vládne dotácie uvoľňujete nepremyslene a aj to len pre svojich straníckych starostov a opäť nie je to len náš dojem, ale máme tu 60-obyvateľové osady ako napríklad Babinec, okres Rimavská Sobota, v ktorej smerácky starosta dostal 60-tisíc na hádzanárske ihrisko. Pri vodovodoch a kanalizáciách ste sa nezmohli na nič viac, než na prípravu akéhosi dokumentu, už dvestoprvého, ktorý bude predstavený niekedy na jar budúceho roku. Čiže po šestnástich mesiacoch vládnutia víťazoslávne ukazujete plán, ako, ukážete plán, že ako budovať tie vodovody a kanalizácie na Slovensku, naozaj. Eurofondy sa používajú na projekty, ktoré nemajú dlhodobý význam. Vidíme to stále, tých príkladov je stále viac a viac.
Pri pomoci menej rozvinutým regiónom sa vláda nezmohla na nič iné, ako na zmenu ich názvu na prioritné. To bolo všetko, čo sa pre ne urobilo za ostatný rok. Obce ste odmietli adekvátne dofinancovať, neplatíte im dokonca ani za stavebné úrady a teraz ich nútite prejesť ich vlastné rezervné fondy.
Zákon o verejnom obstarávaní sa nemenil v záujme obcí, ale vlastného biznisu. Život a majetok ľudí v obciach a mestách bol ohrozený novými trestnými kódexami, novým Trestným zákonom. Nekompetentná ministerka kultúry dokonca zrušila opravy regionálnych kultúrnych pamiatok, hradov a zámkov, tie bijú na poplach. Jedna celá sezóna, jeden celý rok 2024 bol nenávratne zmazaný a sezóny boli prakticky zrušené a teraz ešte nejdem zachádzať do kaštieľa v Budmericiach a podobne. Keď už sme pri ňom, tam sa 6. augusta skončili prehliadky pre verejnosť kvôli ukončeniu zmluvy medzi ministerstvom kultúry a budmerickým obecným podnikom, a práve tento dôvod je dôležitý, že tu sa šikanujú už nielen obce ako také, ale už aj obecné podniky, ktoré v prevažnej miere, aj toto bol ten príklad, zamestnávali že zdravotne znevýhodnené osoby. Ešte aj tieto osoby ste odstavili od príjmov.
Zhoršením finančnej situácie krajov ste donútili koniec koncov, a to je jeden z najlepších príkladov, jeden za všetky, tak Trenčiansky kraj, váš pán župan, pán Baška, ponúkol nemocnice v Trenčianskom kraji, ak sa nemýlim, bola to, boli to Bojnice, Považská Bystrica a tretiu si nespomeniem, za jedno euro samosprávam, mestám a obciam.
A trenčiansky župan do dôvodovej správy napísal, že ich nevie nejakým spôsobom sanovať a starať sa o ne, pretože mu v tom bráni prijatá legislatíva v podobe konsolidačného balíka. Toho konsolidačného balíka, za ktorý on sám hlasoval a dvihol ruku a vďaka jeho hlasu prešiel. Takže všetky tieto body, všetky tieto veci dokresľujú a podčiarkujú ten stav, v ktorom sa nachádzame a ja s vami musím, pán poslanec, len a len súhlasiť. Povedali ste absolútnu číru pravdu, ale mali by ste na ňu právo z opozičných lavíc, veľmi zle sa počúva z tých koaličných, kde hovorím, my sme aj radi niekedy pomohli, ale už len naozaj ešte raz spomenutý dôvod, že z kapacitných dôvodov nám neumožníte ani len zúčastniť sa rady pre regióny a súdržnosť, je niečo tak bizarné, tak, tak absurdné, že je to až naozaj neuveriteľné.
V apríli prvýkrát keď sa toto predkladalo, sme to podporili, pretože sme varovali zároveň pred tým, že ale naozaj že dobre, situácia je zlá, ale musíme to, teraz je naša psia povinnosť to podporiť, pomôcť, jednoducho nadýchnuť sa. Lenže varovali sme pred tým, že nemôže sa to opakovať a nemôžme sa tu znovu stretnúť v októbri alebo v novembri s tým istým, na tom istom, jednoducho na tom istom mieste. Mrzí ma, že je november a naše slová sa do bodky naplnili. Je 4. či 5. november a riešime absolútne to isté, tie problémy sú ešte väčšie dokonca a ešte väčšie budú, pretože sa tým obciam a mestám jednoznačne tie peniaze rozkotúľajú a vy ste správne uviedol všetky tie dôvody, kvôli ktorým sa tak udeje.
Toľko asi pre túto chvíľu. Ďakujem pekne.
Vystúpenie v rozprave
4.11.2024 o 15:46 hod.
MBA
Marek Lackovič
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, kolegovia, základná otázka, pred ktorou stojíme, podľa mňa je tu tá, či si majú obce a mestá roztopiť svoje rezervné fondy. Zhrňme si ale, čo tomuto kroku alebo čo tomu dnešnému dňu predchádzalo a aká je tá genéza.
Tak vláda najprv nedofinancuje naše mestá a obce, všetky rozumné a prepočítané návrhy doslova šmarí do koša a na zvyšok v roku 2024 do regiónov hodí len akúsi 50-miliónovú ohlodanú kostičku, ktorú si majú mestá a obce nejako rozdeliť so sľubom, že v roku 2025 sa to snáď nejako vyrieši. Pretože na rok 2025 my dnes nemáme nič iné, len akýsi prísľub, že sa to vyrieši, že bude dobre.
Po druhé, následne cez konsolidačný balíček, ktorý tu už bol spomínaný, vezmú na ďalšie roky mestám a obciam z podielových daní ešte aj to málo, čo im zostáva, jedno celé percento v prípade miest a obcí a pol percenta v prípade vúciek, samosprávnych krajov, aby mali asi peňazí pre istotu ešte menej.
A na záver, a teraz teda pozor, sa podľa mňa aj tak trošku už až drzo a víťazoslávne príde s návrhom, aby si samosprávy až do konca roku 2025 mohli roztápať svoje vlastné, naozaj krvopotne v krízových časoch nasporené rezervné fondy určené na krytie predovšetkým havárií, na krytie bežných výdavkov. Celý tento, inak ako paškvil sa to nedá nazvať, nájdete pod tlačou 528 a aby to celé nestačilo, tak celé zdôvodnenie návrhu má jednu stranu A4, konkrétne dôvodová správa, ktorá zdôvodňuje, má štyri riadky. Na štyroch riadkoch tu ideme ako keby ospravedlňovať nevyhnutnosť tohto opatrenia rádovo v miliónoch eur, na štyroch riadkoch jednej A4.
Toto ma naozaj veľmi mrzí, pretože chýba mi tu akákoľvek koncepcia, akékoľvek nejaké systémové riešenia a naozaj nestretávame sa tu tento rok prvýkrát v tejto veci, my sme túto istú vec do konca tohto roka, do roku 2024 v apríli tohto roku podporili. Ale varovali sme zároveň a povedali sme jasne, že toto sa nesmie opakovať alebo nesmie sa toto diať pomaly každý mesiac, alebo čo každý mesiac, pomaly každé dva-tri týždne, že samosprávy či už prostredníctvom ZMOS-u, alebo Únie miest Slovenska, alebo ďalších, alebo aj SK8 pravidelne hovoria a pýtajú a tú ruku nejakým spôsobom, nechcem povedať slovo, nastrkujú, ale jednoducho pýtajú si to dofinancovanie, pretože len za prvých sedem mesiacov tohto roka bola tá sekera 120 mil., aj preto sme my s kolegyňou Hanuliakovou predkladali na začiatku septembra dofinancovať týchto 120 mil. Pretože to bola presne sekera, 84 – mestá a obce plus 36 – kraje, to bolo tých 120 mil., tá medzera za prvých sedem mesiacov roka 2024.
Ale nie, vy ste toto odmietli, dali ste mestám a obciam 50, krajom 20, dali ste im 70 a potom dnes hovoríte, že sme boli položení na kolenách ako samosprávy.
A, pán poslanec, ja vás si veľmi vážim aj ako človeka, aj ako primátora, ale toto by sme mohli hovoriť možno my opoziční poslanci a poslankyne, ale, ale veď vy vládnete. Vy nemôžte po roku, ako tu predkladáte veci, povedať, že ste na kolenách. Potom naozaj choďte od toho a nechajte to tak, lebo toto mi príde absolútne alibistické a nepatričné, až nenáležité vyjadrenie.
Vrátim sa teda ale k meritu veci a k tomu, že aj MIRRI pravidelne hovorí, a hlavne v osobe štátneho tajomníka, že teda na regiónoch vám záleží, že bývalé vlády, citujem, neurobili nič, ale vy idete ako píla.
No ale pozrime sa, čo ste za rok stihli v našich regiónoch. Obce a mestá oberáte o ich základné príjmy, čím mnohé obce donútili vypnúť, už aj nočné osvetlenie ste donútili vypnúť. A to opäť nie sú moje slová, ale práve vy, pán navrhovateľ a pán poslanec, vy ste to hovorili dnes 15.37 h, že obce vypínajú už aj nočné osvetlenie. Ale ako môžu vypínať nočné osvetlenie, veď vy vládnete.
Stihli ste na budúci rok zvýšiť dépeháčku a ohroziť už i tak nestabilné finančné krytie už prebiehajúcich investičných projektov. A nezabudnime, že všetky boli naceňované ešte aj minulý rok na 20 % DPH, takže budeme veľmi zvedaví, že ako sa toto bude vyvíjať nasledujúce mesiace.
Po tretie, vašou chaotickou politikou, žiaľ, ohrozujete regionálne eurofondy.
Po štvrté, zavedením transakčnej dane, ktorou ste sa inšpirovali vo Venezuele, ohrozujete mestské, obecné a krajské podniky a predovšetkým tie dopravné, pretože tie si to, bohužiaľ, naozaj zlížu.
Ďalej, zvyšovaním mýta v kombinácii s ďalšími opatreniami výrazne zdražujú cestovné lístky vo verejnej autobusovej doprave.
Po ďašie, mnohé zákony predkladáte bez konzultácie so samosprávou, úplne ignorujete napríklad Úniu miest Slovenska. A bez konzultácie dokonca aj s nami ako niektorými poslancami, ja si pamätám, nebolo to tak dávno, pár mesiacov dozadu, my sme mali záujem sa zúčastniť ako poslanci tej vašej novozriadenej rady pre regióny a súdržnosť, či ako sa to presne nazýva, a nám bolo odpísané, ak sa nemýlim, že tam nie sme vítaní, že z kapacitných dôvodov sa už nezmestíme. Veď to snáď nemyslíte vážne.
Je tu systematická šikana starostov a primátorov, s ktorými politicky nesúhlasíte. Vládne dotácie uvoľňujete nepremyslene a aj to len pre svojich straníckych starostov a opäť nie je to len náš dojem, ale máme tu 60-obyvateľové osady ako napríklad Babinec, okres Rimavská Sobota, v ktorej smerácky starosta dostal 60-tisíc na hádzanárske ihrisko. Pri vodovodoch a kanalizáciách ste sa nezmohli na nič viac, než na prípravu akéhosi dokumentu, už dvestoprvého, ktorý bude predstavený niekedy na jar budúceho roku. Čiže po šestnástich mesiacoch vládnutia víťazoslávne ukazujete plán, ako, ukážete plán, že ako budovať tie vodovody a kanalizácie na Slovensku, naozaj. Eurofondy sa používajú na projekty, ktoré nemajú dlhodobý význam. Vidíme to stále, tých príkladov je stále viac a viac.
Pri pomoci menej rozvinutým regiónom sa vláda nezmohla na nič iné, ako na zmenu ich názvu na prioritné. To bolo všetko, čo sa pre ne urobilo za ostatný rok. Obce ste odmietli adekvátne dofinancovať, neplatíte im dokonca ani za stavebné úrady a teraz ich nútite prejesť ich vlastné rezervné fondy.
Zákon o verejnom obstarávaní sa nemenil v záujme obcí, ale vlastného biznisu. Život a majetok ľudí v obciach a mestách bol ohrozený novými trestnými kódexami, novým Trestným zákonom. Nekompetentná ministerka kultúry dokonca zrušila opravy regionálnych kultúrnych pamiatok, hradov a zámkov, tie bijú na poplach. Jedna celá sezóna, jeden celý rok 2024 bol nenávratne zmazaný a sezóny boli prakticky zrušené a teraz ešte nejdem zachádzať do kaštieľa v Budmericiach a podobne. Keď už sme pri ňom, tam sa 6. augusta skončili prehliadky pre verejnosť kvôli ukončeniu zmluvy medzi ministerstvom kultúry a budmerickým obecným podnikom, a práve tento dôvod je dôležitý, že tu sa šikanujú už nielen obce ako také, ale už aj obecné podniky, ktoré v prevažnej miere, aj toto bol ten príklad, zamestnávali že zdravotne znevýhodnené osoby. Ešte aj tieto osoby ste odstavili od príjmov.
Zhoršením finančnej situácie krajov ste donútili koniec koncov, a to je jeden z najlepších príkladov, jeden za všetky, tak Trenčiansky kraj, váš pán župan, pán Baška, ponúkol nemocnice v Trenčianskom kraji, ak sa nemýlim, bola to, boli to Bojnice, Považská Bystrica a tretiu si nespomeniem, za jedno euro samosprávam, mestám a obciam.
A trenčiansky župan do dôvodovej správy napísal, že ich nevie nejakým spôsobom sanovať a starať sa o ne, pretože mu v tom bráni prijatá legislatíva v podobe konsolidačného balíka. Toho konsolidačného balíka, za ktorý on sám hlasoval a dvihol ruku a vďaka jeho hlasu prešiel. Takže všetky tieto body, všetky tieto veci dokresľujú a podčiarkujú ten stav, v ktorom sa nachádzame a ja s vami musím, pán poslanec, len a len súhlasiť. Povedali ste absolútnu číru pravdu, ale mali by ste na ňu právo z opozičných lavíc, veľmi zle sa počúva z tých koaličných, kde hovorím, my sme aj radi niekedy pomohli, ale už len naozaj ešte raz spomenutý dôvod, že z kapacitných dôvodov nám neumožníte ani len zúčastniť sa rady pre regióny a súdržnosť, je niečo tak bizarné, tak, tak absurdné, že je to až naozaj neuveriteľné.
V apríli prvýkrát keď sa toto predkladalo, sme to podporili, pretože sme varovali zároveň pred tým, že ale naozaj že dobre, situácia je zlá, ale musíme to, teraz je naša psia povinnosť to podporiť, pomôcť, jednoducho nadýchnuť sa. Lenže varovali sme pred tým, že nemôže sa to opakovať a nemôžme sa tu znovu stretnúť v októbri alebo v novembri s tým istým, na tom istom, jednoducho na tom istom mieste. Mrzí ma, že je november a naše slová sa do bodky naplnili. Je 4. či 5. november a riešime absolútne to isté, tie problémy sú ešte väčšie dokonca a ešte väčšie budú, pretože sa tým obciam a mestám jednoznačne tie peniaze rozkotúľajú a vy ste správne uviedol všetky tie dôvody, kvôli ktorým sa tak udeje.
Toľko asi pre túto chvíľu. Ďakujem pekne.
Rozpracované
15:58

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:58
Jana Hanuliaková-----------------------------------------
48-2
A čo sa týka toho plánu, ktorý, ja už tiež niekedy sa smejem, že my by sme tu toľko plánov a stratégií napísali, že áno, to už bude nejaký tristopäťdesiaty, čo sa týka budovania vodovodov a kanalizácií, a ja teda dúfam, že tento plán nám aj prinesie skutočne nejaké riešenia a teda my už naňho naozaj s napätím čakáme. Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.11.2024 o 15:58 hod.
Mgr.
Jana Hanuliaková
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci. Marek, ja by som ťa chcela opraviť. Nie že nevedeli nič urobiť pre budovanie vodovodov a kanalizácií za 16 mesiacov, ale treba povedať, že SMER nám tu vládol v čase, kedy sme mali peniaze priamo určené na dobudovanie kritickej infraštruktúry. A teda ja sa pýtam, prečo dnes máme stále na Slovensku pol milióna ľudí bez prístupu k bezpečnej pitnej vode a prečo máme 1,5 mil. ľudí bez kanalizácie. A treba aj povedať zároveň, že situácia ohľadom kritickej infraštruktúry sa nám neustále zhoršuje, na čo aj upozorňujeme spoločne s kolegom Michalom Sabom.
-----------------------------------------
48-2
A čo sa týka toho plánu, ktorý, ja už tiež niekedy sa smejem, že my by sme tu toľko plánov a stratégií napísali, že áno, to už bude nejaký tristopäťdesiaty, čo sa týka budovania vodovodov a kanalizácií, a ja teda dúfam, že tento plán nám aj prinesie skutočne nejaké riešenia a teda my už naňho naozaj s napätím čakáme. Ďakujem.
Rozpracované
15:59

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:59
František MajerskýPán kolega, zhrnul si to, myslím si, že veľmi dobre. Je vidno, že pôsobíš, že si pôsobil v samospráve a tie problémy, ktoré majú mestá a obce sa nám ozaj, aj ako povedal predkladateľ, pán poslanec Ferenčák, na budúci rok naozaj budú rapídne zhoršovať. Už dnes mnohé obce nemajú, nemajú na osvetlenie, nemajú na základné potreby, dokonca starostovia obcí idú na péenky, aby vôbec nemuseli za seba platiť výplatu. Tá situácia...
Pán kolega, zhrnul si to, myslím si, že veľmi dobre. Je vidno, že pôsobíš, že si pôsobil v samospráve a tie problémy, ktoré majú mestá a obce sa nám ozaj, aj ako povedal predkladateľ, pán poslanec Ferenčák, na budúci rok naozaj budú rapídne zhoršovať. Už dnes mnohé obce nemajú, nemajú na osvetlenie, nemajú na základné potreby, dokonca starostovia obcí idú na péenky, aby vôbec nemuseli za seba platiť výplatu. Tá situácia je naozaj v niektorých obciach kritická a ja som naozaj očakával aj potom, čo povedal pán predseda, pán premiér Robert Fico, že je treba urobiť v samosprávach určite centralizáciu a treba ju naozaj zlepšiť, sa to hovorí už naozaj roky.
My naozaj niektoré obce, ktoré majú menej obyvateľov, sú dlhodobo neudržateľné. Tí starostovia majú iné práce, fungujú z inej činnosti a nemôžu jednoducho spravovať obec a mať plnú, plný výkon ako veľké mesto a plniť zákonné normy, tak ako majú, čiže toto tuná nie je riešenie. To je, to treba otvorene povedať, že to je náplasť. To je len, to sú zdroje, ktoré presunieme z jedného účtu na druhý a nevyrieši nám tú situáciu, ktorá je v obciach.
A ja preto verím, že je tu viac odborníkov na samosprávy, ktorí sú aj zo strán opozície a ja by som očakával, že keď sa budeme baviť o tom, že treba urobiť kompletnú decentralizáciu moci, naozaj ju treba kompletne urobiť, tak sa naozaj poradíte a kľudne nás aj prizvete. My sme pripravení aj so stranou, zo strany opozície naozaj predniesť návrhy, lebo my si tie samosprávy sami zabijeme. Naozaj týmto spôsobom si ich sami zničíme a budúci rok podľa mňa niektoré samosprávy to samé zabalia. Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.11.2024 o 15:59 hod.
Mgr.
František Majerský
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Pán kolega, zhrnul si to, myslím si, že veľmi dobre. Je vidno, že pôsobíš, že si pôsobil v samospráve a tie problémy, ktoré majú mestá a obce sa nám ozaj, aj ako povedal predkladateľ, pán poslanec Ferenčák, na budúci rok naozaj budú rapídne zhoršovať. Už dnes mnohé obce nemajú, nemajú na osvetlenie, nemajú na základné potreby, dokonca starostovia obcí idú na péenky, aby vôbec nemuseli za seba platiť výplatu. Tá situácia je naozaj v niektorých obciach kritická a ja som naozaj očakával aj potom, čo povedal pán predseda, pán premiér Robert Fico, že je treba urobiť v samosprávach určite centralizáciu a treba ju naozaj zlepšiť, sa to hovorí už naozaj roky.
My naozaj niektoré obce, ktoré majú menej obyvateľov, sú dlhodobo neudržateľné. Tí starostovia majú iné práce, fungujú z inej činnosti a nemôžu jednoducho spravovať obec a mať plnú, plný výkon ako veľké mesto a plniť zákonné normy, tak ako majú, čiže toto tuná nie je riešenie. To je, to treba otvorene povedať, že to je náplasť. To je len, to sú zdroje, ktoré presunieme z jedného účtu na druhý a nevyrieši nám tú situáciu, ktorá je v obciach.
A ja preto verím, že je tu viac odborníkov na samosprávy, ktorí sú aj zo strán opozície a ja by som očakával, že keď sa budeme baviť o tom, že treba urobiť kompletnú decentralizáciu moci, naozaj ju treba kompletne urobiť, tak sa naozaj poradíte a kľudne nás aj prizvete. My sme pripravení aj so stranou, zo strany opozície naozaj predniesť návrhy, lebo my si tie samosprávy sami zabijeme. Naozaj týmto spôsobom si ich sami zničíme a budúci rok podľa mňa niektoré samosprávy to samé zabalia. Ďakujem.
Rozpracované
16:02

Vystúpenie v rozprave 16:02
Ján FerenčákJe to návrh zákona Jána Ferenčáka, ktorý tu máte, takže len na poupravenie, aby sme to mali exaktne uvedené.
A druhú vec, chcem možno kolegu poupraviť, je to presne ako v zdravotníctve. Vy si myslíte, že problém v samospráve vznikol v posledný rok. Problém v samospráve sa nabaľuje dlhé obdobie. Ako som spomínal, posledná vláda, ktorá tu bola, absolútne nerozumela, čo sú mestá a obce a môžem vám len garantovať daňový bonus, koľko, mínus 500 mil.? Energetická kríza, mínus 200 mil.? Covid, mínus 150 mil.?
Keď si to zrátate, my sme za posledných tri a pol roka, samosprávy, prišli skoro o jednu miliardu. Tieto zdroje nám chýbajú a to viete vy, keď ste bol starosta, to vie každý jeden starosta, primátor, hej, v zastupiteľstve, kto sedí.
Vy nie ste schopný za jeden rok tieto zdroje nahradiť, nie ste schopný. To je v podstate miliarda, to sa nedá. Viete spraviť dve veci a teraz, keď sa môžme vrátiť k tomu, áno, koncepčné riešenie. Vy musíte na stôl položiť koncepčné riešenie, ktoré má ale tvrdý dopad na samosprávu ako takú, na, by som povedal, štrukturálne rozdelenie samosprávy. Táto diskusia je otvorená a je na ZMOS-e v súčasnosti, Združenie miest a obcí Slovenska, ktoré má prísť s návrhom, ako to riešiť. Môžem vám garantovať za Úniu miest Slovenska, my navrhujeme jednoznačne zlúčenie samospráv. Z našich štatistík vychádza, že na Slovensku je postačujúcich 350 samospráv. Stačí, stačí, nepotrebujete 3-tisíc. V Slovinsku je 200 občín, sú to mikroregióny. Nemajú ani vyššie územné celky, nemajú iné, majú len mikroregióny, občiny, stačí. Kde sú dnes Slovinci, kde sme my?
Poliaci? Poliaci majú toľko samospráv ako Slovensko, len Poľsko má 45 mil. ľudí, máme päť. To znamená, tá neochota niekedy zdola, aby sa to nezvolalo, lenže vlády, ktoré tu boli, sú tie vinné. Nevidím ani jednu vládu.
Táto komunikácia, my nie sme schopní sa stretnúť a dohodnúť, no tak poďme sa dohodnúť medzi sebou a spojme sa. Toto je ten problém a tento problém raz príde a príde v tom, že nie na všetko sú peniaze. My nevieme všetko zaplatiť, nevieme v každej obci mať všetko, to sa nedá. Vieme fungovať ako mikroregióny, kde jeden druhému zdieľame, zdieľame medzi sebou veci, len k tomu sme ešte nedospeli. To vám hovorím, žiaľ, starostovia nepustia, to je moje, nechceme sa ani zlučovať, nechceme nič robiť, my sme tu doma. My chceme mať všetko, všetko. Takto to fungovať nebude, ale na to musíme asi najprv prísť, samosprávy. Nehovorím ako poslanec, ale ako primátor, pretože príde k tomu, že zistíme, že na to nie sú peniaze, aby sme tak dobre žili.
Čiže len na dôvažok prečo k tomu dochádza, pretože toto, čo som predložil, je len v dobrej viere, pretože ja sa pozerám na starostov a primátorov bez politického nejakého zafarbenia alebo trička, pretože všetci máme tie isté problémy. Môžte byť akej chcete strany, máte tie isté problémy, čo mám ja. Môžte sa tváriť, ako chcete, to neplatí a preto aj tie riešenia, ktoré ja sa snažím predkladať, sú pre všetkých. Rátajte to ako pre mesto Kežmarok, tak aj pre akúkoľvek obec a mesto na Slovensku a to, čo som aj predtým dával zákony, všetkým to pomôže, bez rozdielu, bez rozdielu kohokoľvek. Tak aj tento zákon, tento návrh zákona pomôže tým preklenúť to obdobie budúceho roka, ktorí sú schopní a majú možnosť ešte tvoriť rezervné fondy. To som poznamenal a to, že riešenia musia prísť a budú na stole, jednoducho to očakávam aj ja, pretože a to, to je, tá diskusia prebieha vo vnútri vládnej koalície.
Zas si nemyslite, že teraz je to hodené, pretože my ako strana HLAS sme zástancovia samospráv, aj to dofinancovanie v rámci konsolidácie, ale aj budúci pri návrhu rozpočtu musia byť pretavené zdroje na to, aby samospráva prežila. Nielen prežila, ale dokázala sa aj rozvíjať a vám garantujem, že ja som jeden z tých, ktorý takúto podmienku si dal. Aj ju budem mať, aj jednoducho budem na tom trvať, že nemôžme pripustiť, aby nám mestá a obce vykrvácali. Ale hádzať túto vinu, že vy teraz vládnete a vy ste to zavinili, tak to považujem za veľmi také lacné, pretože to nie je dôsledok tohto roka. Je to dôsledok iks rokov a iks problémov, ktoré tu boli, tak nevytĺkajte z toho taký politický kapitál, ktorý pri tomto návrhu zákona dá sa použiť. Dá sa, pretože je to taký návrh, ale nie je to návrh zákona, ktorý vláda predkladá, aby ešte to, čo majú samosprávy, použili na bežné výdavky.
Ak sa to nestane, nič sa nestane. Jednoducho tie zdroje tam zostanú, niektorí to použijú, niektorí si to nechajú v rezerve. Môže prísť, že počas roka príde takýto návrh, pretože my o to sami požiadame ako mestá, lebo obce nemajú už rezervné fondy, ja rátam, skôr mestá majú.
A možno čo som vám zabudol dodať, aby som len prečítal v roku 2024, a preto aj bol prijímaný ten zákon, veď to je daňový bonus mínus 500 mil., ja neviem, jak to chcete nahradiť za rok. To sa nedá, veď to sa nedá, hej?
Dubnica nad Váhom 335-tisíc eur použila presne z rezervného fondu na bežné výdavky. Lučenec, pol milióna. Poprad 465-tisíc a dva mil. na to následne, čiže skoro dva a pol mil. použili takto tieto zdroje. Vráble 70-tisíc, okrem toho Trnava, Žilina, Stupava, Dolný Kubín, Bratislava, jednoducho tie mestá dokážu s tým vykryť potreby, ktoré potrebujú alebo zabezpečiť službu, ktorú by ináč neposkytli. Teraz si treba dať na misku váh, lebo zodpovednosť je na tom primátorovi a starostovi a na zastupiteľstve, ktoré o tom rozhodne. Tak treba im dôverovať a jednoducho tie možnosti im dať, to je celé.
Ja som na to, aj predkladám takýto zákon, aby sme tie možnosti tej samospráve dali a umožnime im, poviem, využiť všetky možnosti, ktoré sú k dispozícii, kým nepríde k tej systémovej zmene a s tým súhlasím.
Súhlasím aj s kolegom Františkom Majerským, bez systémovej zmeny samospráva bude krvácať naďalej. Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
4.11.2024 o 16:02 hod.
PhDr. Mgr. MBA
Ján Ferenčák
Videokanál poslanca
Ďakujem, len aby som upresnil, chcem reagovať na kolegu, ktorý vystúpil v rámci klubu. V prvom rade predkladateľ som ja, nie je to vládny návrh. To znamená, je to návrh, keď to môžte tak poňať, v konzultácii v rámci únii miest a ja som vám jasne zdôraznil, že teraz sa tvoria rozpočty. A nie je dobré v rámci roka, niekedy v apríli, v máji žiadať o možnosť čerpať tieto zdroje na bežné výdavky, ale je vždy v predstihu lepšie vedieť už pri príprave rozpočtu, že ten kto takýmito prostriedkami disponuje, aby ich mohol použiť. To znamená v dobrej viere, nie z nejakej politickej nadsázky alebo vytĺkania si politického kapitálu z toho, takže len na poupravenie, nie je to vládny návrh zákona.
Je to návrh zákona Jána Ferenčáka, ktorý tu máte, takže len na poupravenie, aby sme to mali exaktne uvedené.
A druhú vec, chcem možno kolegu poupraviť, je to presne ako v zdravotníctve. Vy si myslíte, že problém v samospráve vznikol v posledný rok. Problém v samospráve sa nabaľuje dlhé obdobie. Ako som spomínal, posledná vláda, ktorá tu bola, absolútne nerozumela, čo sú mestá a obce a môžem vám len garantovať daňový bonus, koľko, mínus 500 mil.? Energetická kríza, mínus 200 mil.? Covid, mínus 150 mil.?
Keď si to zrátate, my sme za posledných tri a pol roka, samosprávy, prišli skoro o jednu miliardu. Tieto zdroje nám chýbajú a to viete vy, keď ste bol starosta, to vie každý jeden starosta, primátor, hej, v zastupiteľstve, kto sedí.
Vy nie ste schopný za jeden rok tieto zdroje nahradiť, nie ste schopný. To je v podstate miliarda, to sa nedá. Viete spraviť dve veci a teraz, keď sa môžme vrátiť k tomu, áno, koncepčné riešenie. Vy musíte na stôl položiť koncepčné riešenie, ktoré má ale tvrdý dopad na samosprávu ako takú, na, by som povedal, štrukturálne rozdelenie samosprávy. Táto diskusia je otvorená a je na ZMOS-e v súčasnosti, Združenie miest a obcí Slovenska, ktoré má prísť s návrhom, ako to riešiť. Môžem vám garantovať za Úniu miest Slovenska, my navrhujeme jednoznačne zlúčenie samospráv. Z našich štatistík vychádza, že na Slovensku je postačujúcich 350 samospráv. Stačí, stačí, nepotrebujete 3-tisíc. V Slovinsku je 200 občín, sú to mikroregióny. Nemajú ani vyššie územné celky, nemajú iné, majú len mikroregióny, občiny, stačí. Kde sú dnes Slovinci, kde sme my?
Poliaci? Poliaci majú toľko samospráv ako Slovensko, len Poľsko má 45 mil. ľudí, máme päť. To znamená, tá neochota niekedy zdola, aby sa to nezvolalo, lenže vlády, ktoré tu boli, sú tie vinné. Nevidím ani jednu vládu.
Táto komunikácia, my nie sme schopní sa stretnúť a dohodnúť, no tak poďme sa dohodnúť medzi sebou a spojme sa. Toto je ten problém a tento problém raz príde a príde v tom, že nie na všetko sú peniaze. My nevieme všetko zaplatiť, nevieme v každej obci mať všetko, to sa nedá. Vieme fungovať ako mikroregióny, kde jeden druhému zdieľame, zdieľame medzi sebou veci, len k tomu sme ešte nedospeli. To vám hovorím, žiaľ, starostovia nepustia, to je moje, nechceme sa ani zlučovať, nechceme nič robiť, my sme tu doma. My chceme mať všetko, všetko. Takto to fungovať nebude, ale na to musíme asi najprv prísť, samosprávy. Nehovorím ako poslanec, ale ako primátor, pretože príde k tomu, že zistíme, že na to nie sú peniaze, aby sme tak dobre žili.
Čiže len na dôvažok prečo k tomu dochádza, pretože toto, čo som predložil, je len v dobrej viere, pretože ja sa pozerám na starostov a primátorov bez politického nejakého zafarbenia alebo trička, pretože všetci máme tie isté problémy. Môžte byť akej chcete strany, máte tie isté problémy, čo mám ja. Môžte sa tváriť, ako chcete, to neplatí a preto aj tie riešenia, ktoré ja sa snažím predkladať, sú pre všetkých. Rátajte to ako pre mesto Kežmarok, tak aj pre akúkoľvek obec a mesto na Slovensku a to, čo som aj predtým dával zákony, všetkým to pomôže, bez rozdielu, bez rozdielu kohokoľvek. Tak aj tento zákon, tento návrh zákona pomôže tým preklenúť to obdobie budúceho roka, ktorí sú schopní a majú možnosť ešte tvoriť rezervné fondy. To som poznamenal a to, že riešenia musia prísť a budú na stole, jednoducho to očakávam aj ja, pretože a to, to je, tá diskusia prebieha vo vnútri vládnej koalície.
Zas si nemyslite, že teraz je to hodené, pretože my ako strana HLAS sme zástancovia samospráv, aj to dofinancovanie v rámci konsolidácie, ale aj budúci pri návrhu rozpočtu musia byť pretavené zdroje na to, aby samospráva prežila. Nielen prežila, ale dokázala sa aj rozvíjať a vám garantujem, že ja som jeden z tých, ktorý takúto podmienku si dal. Aj ju budem mať, aj jednoducho budem na tom trvať, že nemôžme pripustiť, aby nám mestá a obce vykrvácali. Ale hádzať túto vinu, že vy teraz vládnete a vy ste to zavinili, tak to považujem za veľmi také lacné, pretože to nie je dôsledok tohto roka. Je to dôsledok iks rokov a iks problémov, ktoré tu boli, tak nevytĺkajte z toho taký politický kapitál, ktorý pri tomto návrhu zákona dá sa použiť. Dá sa, pretože je to taký návrh, ale nie je to návrh zákona, ktorý vláda predkladá, aby ešte to, čo majú samosprávy, použili na bežné výdavky.
Ak sa to nestane, nič sa nestane. Jednoducho tie zdroje tam zostanú, niektorí to použijú, niektorí si to nechajú v rezerve. Môže prísť, že počas roka príde takýto návrh, pretože my o to sami požiadame ako mestá, lebo obce nemajú už rezervné fondy, ja rátam, skôr mestá majú.
A možno čo som vám zabudol dodať, aby som len prečítal v roku 2024, a preto aj bol prijímaný ten zákon, veď to je daňový bonus mínus 500 mil., ja neviem, jak to chcete nahradiť za rok. To sa nedá, veď to sa nedá, hej?
Dubnica nad Váhom 335-tisíc eur použila presne z rezervného fondu na bežné výdavky. Lučenec, pol milióna. Poprad 465-tisíc a dva mil. na to následne, čiže skoro dva a pol mil. použili takto tieto zdroje. Vráble 70-tisíc, okrem toho Trnava, Žilina, Stupava, Dolný Kubín, Bratislava, jednoducho tie mestá dokážu s tým vykryť potreby, ktoré potrebujú alebo zabezpečiť službu, ktorú by ináč neposkytli. Teraz si treba dať na misku váh, lebo zodpovednosť je na tom primátorovi a starostovi a na zastupiteľstve, ktoré o tom rozhodne. Tak treba im dôverovať a jednoducho tie možnosti im dať, to je celé.
Ja som na to, aj predkladám takýto zákon, aby sme tie možnosti tej samospráve dali a umožnime im, poviem, využiť všetky možnosti, ktoré sú k dispozícii, kým nepríde k tej systémovej zmene a s tým súhlasím.
Súhlasím aj s kolegom Františkom Majerským, bez systémovej zmeny samospráva bude krvácať naďalej. Ďakujem.
Rozpracované
16:10

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:10
Marek LackovičVäčšinu z toho, čo hovoríte, sa ja dokonca absolútne podpisujem, len potom nerozumiem tomu, že prečo aj na ten budúci rok v rámci tej konsolidácie im chceme to jedno percento zobrať. Tu, tu veľmi zvažujeme to, že, že dokonca ja teda, radi by sme možno, rozmýšľame nad reakciou pozmeňovacím návrhom a neviem, to je možno hodená rukavica potom pre vás, že neberme im to jedno...
Väčšinu z toho, čo hovoríte, sa ja dokonca absolútne podpisujem, len potom nerozumiem tomu, že prečo aj na ten budúci rok v rámci tej konsolidácie im chceme to jedno percento zobrať. Tu, tu veľmi zvažujeme to, že, že dokonca ja teda, radi by sme možno, rozmýšľame nad reakciou pozmeňovacím návrhom a neviem, to je možno hodená rukavica potom pre vás, že neberme im to jedno percento, keď vieme, že tá situácia je takto vážna a uchyľujeme sa už k takýmto alebo uchyľujete sa už k takýmto krajným riešeniam, tak im neberme to jedno percento na budúci rok.
Pretože nerozumiem, prečo sa muselo siahnuť do tohto mešca, ktorý je už veľmi vyprahnutý, veľmi prázdny a pôsobí tak veľmi nekonzistentne s týmto druhým riešením, že teda aj tie rezervné fondy, to nie sú nejaké nové peniaze. To sú peniaze, ktoré tam už oni dnes majú. Na jednu stranu, na jednej strane im chceme dovoliť, aby na ne siahli a na druhú stranu im ešte aj zoberieme v rámci tej konsolidácie jedno celé percento dole z tých peňazí na budúci rok, na každý mesiac, čiže je to naozaj nekonzistentné.
A ešte toho času je málo v rámci reakcie, ale k tej vete, že problémy majú všetci rovnaké, absolútne s vami súhlasím. Len my nezabúdajme na to, že máme, možno je to na prstoch jednej, dvoch alebo troch rúk, aj možno obce, ktoré budú krajne nezodpovedné s týmto a dostanú sa naozaj do nútenej správy a my by sme mali tu byť aj v tomto veľmi zodpovední, ktorí alebo tí zodpovední, ktorí, ktorí jednoducho dajú tie mantinely a tú koncepciu, že toto proste nie je cesta dlhodobo riešiť.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.11.2024 o 16:10 hod.
MBA
Marek Lackovič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo a ďakujem pekne za reakciu, pán poslanec.
Väčšinu z toho, čo hovoríte, sa ja dokonca absolútne podpisujem, len potom nerozumiem tomu, že prečo aj na ten budúci rok v rámci tej konsolidácie im chceme to jedno percento zobrať. Tu, tu veľmi zvažujeme to, že, že dokonca ja teda, radi by sme možno, rozmýšľame nad reakciou pozmeňovacím návrhom a neviem, to je možno hodená rukavica potom pre vás, že neberme im to jedno percento, keď vieme, že tá situácia je takto vážna a uchyľujeme sa už k takýmto alebo uchyľujete sa už k takýmto krajným riešeniam, tak im neberme to jedno percento na budúci rok.
Pretože nerozumiem, prečo sa muselo siahnuť do tohto mešca, ktorý je už veľmi vyprahnutý, veľmi prázdny a pôsobí tak veľmi nekonzistentne s týmto druhým riešením, že teda aj tie rezervné fondy, to nie sú nejaké nové peniaze. To sú peniaze, ktoré tam už oni dnes majú. Na jednu stranu, na jednej strane im chceme dovoliť, aby na ne siahli a na druhú stranu im ešte aj zoberieme v rámci tej konsolidácie jedno celé percento dole z tých peňazí na budúci rok, na každý mesiac, čiže je to naozaj nekonzistentné.
A ešte toho času je málo v rámci reakcie, ale k tej vete, že problémy majú všetci rovnaké, absolútne s vami súhlasím. Len my nezabúdajme na to, že máme, možno je to na prstoch jednej, dvoch alebo troch rúk, aj možno obce, ktoré budú krajne nezodpovedné s týmto a dostanú sa naozaj do nútenej správy a my by sme mali tu byť aj v tomto veľmi zodpovední, ktorí alebo tí zodpovední, ktorí, ktorí jednoducho dajú tie mantinely a tú koncepciu, že toto proste nie je cesta dlhodobo riešiť.
Rozpracované
16:12

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:12
Jana HanuliakováPán Ferenčák, len nemôžete sa donekonečna vyhovárať. Toto síce je poslanecký návrh, ale vy ste súčasťou koalície a ste súčasťou koalície, ktorá tu predložila nejaké aj konsolidačné opatrenia, ktoré budú mať teda dosť veľké, miliónové dopady na naše samosprávy. A zároveň vy nie ste ani nový politik, že myslím, že ste bol aj súčasťou strany SMER a treba to opakovať dokola, že vládli ste tu predtým 12 rokov. A vy ste...
Pán Ferenčák, len nemôžete sa donekonečna vyhovárať. Toto síce je poslanecký návrh, ale vy ste súčasťou koalície a ste súčasťou koalície, ktorá tu predložila nejaké aj konsolidačné opatrenia, ktoré budú mať teda dosť veľké, miliónové dopady na naše samosprávy. A zároveň vy nie ste ani nový politik, že myslím, že ste bol aj súčasťou strany SMER a treba to opakovať dokola, že vládli ste tu predtým 12 rokov. A vy ste veľmi pekne pomenoval alebo vymenoval rôzne príklady zo zahraničia, pozitívne a ono je trošku smutné, že ste vlastne za tú dobu, kedy ste tu vládli, neprišli so žiadnymi reálnymi riešeniami na to, aby naše samosprávy fungovali efektívnejšie. No a ono to je proste podľa mňa preto, lebo vy jednoducho nemáte odvahu, pretože ste, si myslím v strane SMER, nikdy nemali úprimný záujem veci posúvať dopredu a toto je ten najväčší problém, žiaľ.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.11.2024 o 16:12 hod.
Mgr.
Jana Hanuliaková
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo.
Pán Ferenčák, len nemôžete sa donekonečna vyhovárať. Toto síce je poslanecký návrh, ale vy ste súčasťou koalície a ste súčasťou koalície, ktorá tu predložila nejaké aj konsolidačné opatrenia, ktoré budú mať teda dosť veľké, miliónové dopady na naše samosprávy. A zároveň vy nie ste ani nový politik, že myslím, že ste bol aj súčasťou strany SMER a treba to opakovať dokola, že vládli ste tu predtým 12 rokov. A vy ste veľmi pekne pomenoval alebo vymenoval rôzne príklady zo zahraničia, pozitívne a ono je trošku smutné, že ste vlastne za tú dobu, kedy ste tu vládli, neprišli so žiadnymi reálnymi riešeniami na to, aby naše samosprávy fungovali efektívnejšie. No a ono to je proste podľa mňa preto, lebo vy jednoducho nemáte odvahu, pretože ste, si myslím v strane SMER, nikdy nemali úprimný záujem veci posúvať dopredu a toto je ten najväčší problém, žiaľ.
Ďakujem.
Rozpracované
16:13

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:13
František MajerskýPán poslanec, myslím si, že tie príklady, ktoré si rozprával zo Slovinska a z Poľska sú presne výstižné. Kde Slovensko už dávno malo byť a nie je tam, lebo nám naozaj chýbajú odvážne riešenia v samosprávach. Únia miest niečo navrhuje, myslím si, že to riešenie je správne, lebo naozaj, že nemôžme mať 3-tisíc obcí na Slovensku a 3-tisíc obcí plniť zákonné povinnosti, tak ako bežné, bežné, fungujúce mestá. Ale ZMOS...
Pán poslanec, myslím si, že tie príklady, ktoré si rozprával zo Slovinska a z Poľska sú presne výstižné. Kde Slovensko už dávno malo byť a nie je tam, lebo nám naozaj chýbajú odvážne riešenia v samosprávach. Únia miest niečo navrhuje, myslím si, že to riešenie je správne, lebo naozaj, že nemôžme mať 3-tisíc obcí na Slovensku a 3-tisíc obcí plniť zákonné povinnosti, tak ako bežné, bežné, fungujúce mestá. Ale ZMOS možno v tomto to vidí inak, ale bez, naozaj zopakujem ešte raz, bez naozaj poctivého vládneho návrhu už dnes sú niektoré obce zlikvidované, a to nie je už, to sa už nedá ani nazvať, že to je prežívanie, čo oni majú.
-----------------------------------------
58-2
Lebo ak je starosta na péenke len kvôli tomu, aby si nemusel dávať výplatu a mohol zaplatiť elektriku za osvetlenie, to nie je riešenie naozaj, to nie je riešenie, čo my tu robíme. A súhlasím, že s tým čo povedala aj kolegyňa, že nemôžme sa už vyhovárať, naozaj sa už nemôžme vyhovárať, lebo ten čas už niektoré obce nemajú žiadny, že žiadny čas nemajú. Oni sú už naozaj dnes v koncoch. Čiže ja by som naozaj bol, aby sa naozaj otvorila poctivá diskusia, lebo bez tohto návrhu centralizácie naozaj, decentralizácie hlavne, decentralizácie moci a spájaní niektorých obcí, tá funkčnosť v tej obci nebude funkčná vôbec, lebo oni dneska, dnes oni neplnia svoje základné veci, lebo na to nemajú prostriedky, nemajú veci. Čiže otvorme tú diskusiu, pomôže to všetkým obciam.
Lebo ako si správne povedal, starostovia majú všetci problémy rovnaké, tu nejde o žiadne politické tričko.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.11.2024 o 16:13 hod.
Mgr.
František Majerský
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo.
Pán poslanec, myslím si, že tie príklady, ktoré si rozprával zo Slovinska a z Poľska sú presne výstižné. Kde Slovensko už dávno malo byť a nie je tam, lebo nám naozaj chýbajú odvážne riešenia v samosprávach. Únia miest niečo navrhuje, myslím si, že to riešenie je správne, lebo naozaj, že nemôžme mať 3-tisíc obcí na Slovensku a 3-tisíc obcí plniť zákonné povinnosti, tak ako bežné, bežné, fungujúce mestá. Ale ZMOS možno v tomto to vidí inak, ale bez, naozaj zopakujem ešte raz, bez naozaj poctivého vládneho návrhu už dnes sú niektoré obce zlikvidované, a to nie je už, to sa už nedá ani nazvať, že to je prežívanie, čo oni majú.
-----------------------------------------
58-2
Lebo ak je starosta na péenke len kvôli tomu, aby si nemusel dávať výplatu a mohol zaplatiť elektriku za osvetlenie, to nie je riešenie naozaj, to nie je riešenie, čo my tu robíme. A súhlasím, že s tým čo povedala aj kolegyňa, že nemôžme sa už vyhovárať, naozaj sa už nemôžme vyhovárať, lebo ten čas už niektoré obce nemajú žiadny, že žiadny čas nemajú. Oni sú už naozaj dnes v koncoch. Čiže ja by som naozaj bol, aby sa naozaj otvorila poctivá diskusia, lebo bez tohto návrhu centralizácie naozaj, decentralizácie hlavne, decentralizácie moci a spájaní niektorých obcí, tá funkčnosť v tej obci nebude funkčná vôbec, lebo oni dneska, dnes oni neplnia svoje základné veci, lebo na to nemajú prostriedky, nemajú veci. Čiže otvorme tú diskusiu, pomôže to všetkým obciam.
Lebo ako si správne povedal, starostovia majú všetci problémy rovnaké, tu nejde o žiadne politické tričko.
Ďakujem.
Rozpracované
16:15

Vystúpenie v rozprave 16:15
Jana HanuliakováKolegyne, kolegovia, vážený pán Ferenčák, ja teda zopakujem, že to, že dnes člen koalície predkladá tento návrh zákona, len dokazuje fakt, že táto vládna koalícia, žiaľ, nezvláda riešenie situácie v našich samosprávach. To je proste realita. Za rok vlády ste neprišli naozaj so žiadnym systémovým riešením, ktoré by pomohlo našim obciam, mestám a krajom v budúcnosti riešiť problémy, ktorým...
Kolegyne, kolegovia, vážený pán Ferenčák, ja teda zopakujem, že to, že dnes člen koalície predkladá tento návrh zákona, len dokazuje fakt, že táto vládna koalícia, žiaľ, nezvláda riešenie situácie v našich samosprávach. To je proste realita. Za rok vlády ste neprišli naozaj so žiadnym systémovým riešením, ktoré by pomohlo našim obciam, mestám a krajom v budúcnosti riešiť problémy, ktorým čelia a nie je ich naozaj málo, však mnohé z nich ste tu aj sám vymenoval. Jediné riešenie, ktoré zo strany vlády zatiaľ vidíme, sú jednorazové injekcie, ktoré sú, samozrejme, veľmi potrebné, ale z dlhodobého hľadiska nám nič neriešia. A potom vidíme na druhej strane nesystémové dotácie, ktoré zväčša končia u starostov a starostiek, ktoré majú to správne stranícke tričko. A ja teda musím aj pri tejto príležitosti povedať, že tieto dotácie boli použité napríklad na nákup cédečiek, alebo nákup katafalku, ale aj iných vecí, ktoré by si podľa mňa zdravo fungujúca samospráva mala vedieť vykryť sama, v tom sa podľa mňa zhodneme. Ak by zo strany štátu mala predvídateľné a stabilné financovanie, nemusela by to vláda robiť takýmto doslova podplácaním. Upozorňujem ešte, že sa to dialo v čase, kedy mnohé obce, ako ste aj spomínal, vypínali osvetlenie, alebo museli obmedzovať iné bežné výdavky, čo, samozrejme, má vplyv na kvalitu života ľudí.
Ja by som sa aj tejto kvalite života ľudí na Slovensku chcela venovať, lebo si myslím, že o to nám všetkým ide.
Aby sa ľuďom na Slovensku žilo lepšie bez ohľadu na to, kde sa narodili alebo rozhodli žiť. Predstavitelia vládnej koalície sa radi a často chvália tým, ako oni naše regióny poznajú. Ja som mnohokrát počula aj teda súčasného už pána prezidenta, ale aj mnohých iných predstaviteľov, ako si oni podali ruku skoro s každým starostom na Slovensku. Organizujú sa teda aj výjazdové rokovania vlády. A čakala by som, že pri toľkých stretnutiach a výjazdoch za tie roky, ste mohli dostatočne navnímať situáciu v našich obciach a mestách. Ak by to tak ale bolo, tak dnes by Slovensko určte vyzeralo inak. Okrem toho, že ja sama pravidelne navštevujem obce a mestá po celom Slovensku, tak my ako klub PS sme pred dvoma týždňami absolvovali prvé výjazdové rokovanie v Novohrade, a teda nie posledné, ideme pokračovať a rozprávali sme sa tam s ľuďmi, so starostami a starostkami, s primátorom, s primátorkou o tom, čo by im pomohlo a aké problémy ich trápia. A teda asi sa vám to nebude páčiť, ale ja si myslím, že aj za tú zlú situáciu v tom Novohrade ste vo veľkej miere zodpovední vy. Sú to problémy podľa mňa, ktoré vám určite hovorili aj pred piatimi či desiatimi rokmi, keď ste tu vládli nepretržite dvanásť rokov. Akurát teraz tá situácia sa, samozrejme, ešte viac zhoršila. A ja sa pýtam, prečo ste tie problémy neriešili? Prečo ste neprišli naozaj s reálnymi riešeniami? A ja vám odpoviem. No lebo pristupujete k riešeniu problémov spôsobom, ako to robíte aj toto volebné obdobie. A preto proste sa nedostavuje nikdy výsledok.
Za rok mandátu poslankyne Národnej rady som sa stretla s desiatkami starostov a starostiek, ako som už povedala a verte či nie, ani jeden, ani jedna z nich si nepochvaľovali stav na Slovensku. Ani jeden starosta ani starostka mi nepovedali, že síce ich občania sa rozhodujú večer, že či si spláchnu záchod, alebo sa osprchujú, alebo dokonca, že kde zohnať fekálne vozidlo, no ale teda sú radi, že je zrušený Úrad špeciálnej prokuratúry. A ani jeden mi nepovedali, že síce nemajú peniaze, no a aspoň ich nebudú mať teda ani tie zlé mimovládky. A predstavte si, že síce a vy ste to teda sám aj zažil, zvládli pandémiu na jednotku, ale dnes musia počúvať, že vlastne žiadna pandémia nebola a vakcíny treba zakázať. Ale zaujíma ich však niečo iné, to, čo nám hovoria. Zaujíma ich, prečo po trinástich rokoch vlády SMER-u nemajú cesty, po ktorých by sa dalo bezpečne jazdiť, nemocnice, v ktorých by dostali dôstojnú zdravotnú starostlivosť, školy, v ktorých by vyučovali učitelia a učiteľky s platom hodným vysokoškolského vzdelania a prečo nemajú tak základnú vec, ako je napojenie na verejný vodovod a kanalizáciu.
A ja som to tu už spomínala. Toto je podľa mňa najhoršie vysvedčenie tých vlád pre vami a môžete sa na Igora Matoviča vyhovárať akokoľvek, ale to, že dnes máme pol milióna ľudí bez prístupu k pitnej vode a jeden a pol milióna bez kanalizácie, je jednoducho vaša hanba, vaša veľká hanba. A naozaj tá situácia sa ešte zhoršuje a my na to teda neustále upozorňujeme.
Ja by som touto cestou chcela apelovať aj na pána Kaliňáka, štátneho tajomníka, možno keď to zachytí niekde, ktorý bol roky súčasťou ZMOS-u. Aj páni poslanci Baška, Huliak, Becík, vy, pán Ferenčák, pán Malatinec, Mego, Podmanický, Blcháč, Horváth, pani Mačicová, vy všetci, ktorí ste na čele krajov, miest a obcí a ste súčasťou vládnej koalície. Poznáte tie problémy samospráv, veď sám ste ich tu vymenoval. Viete, že aktuálny stav je neudržateľný. Viete, že je takmer nemožné takto fungovať. Máte možnosť to meniť, ozývajte sa v tej koalícii. Povedzte, čo z vlastných skúseností viete, že slovenské samosprávy dnes naozaj bytostne potrebujú zmenu fungovania, ktorá by priniesla potrebné zvýšenie efektívnosti vynakladania finančných zdrojov, zvýšenie kvality služieb, aj zrýchlenie znižovania regionálnych rozdielov. Že ak sa neudejú zmeny vo fungovaní našich samospráv počas týchto troch rokov, budeme svedkami ešte väčšieho vyľudňovania regiónov a narastania regionálnych rozdielov, ktoré budú len, naozaj bude len veľmi ťažko zastaviť. Samosprávy potrebujú predvídateľné financovanie bez zásahov politikov z centra. Hovorte nahlas, že je neprijateľné, aby boli obce odkázané na dotácie, ktorými si vláda kupuje voličov v regiónoch. Že ak neočakávané výdavky z podielovej dane sú v nejakej hodnote, tak nestačí dofinancovať len časť, pretože zákonite budú tieto peniaze jednoducho v tej samospráve chýbať.
Upozorňujem na to, že návrhy ako tento váš, pán Ferenčák, z dlhodobého hľadiska pre naše samosprávy naozaj nič neriešia, skôr celý systém krivia. Rezervný fond je vytvorený, aby ho samosprávy mohli využiť pri mimoriadnych situáciách. Napriek tomu, že rozumiem ťažkej situácii, v ktorej sa naše samosprávy nachádzajú, považujem za nesprávne nechať možnosť čerpať z rezervného fondu finančné prostriedky na bežný chod samosprávy. A ako aj kolega povedal, mali ste najlepšiu možnosť, aby ste jednoducho nedovolili, aby sa siahalo na podielové dane, aby sa znižovalo percento, ktoré samosprávam patrí. A to malo byť to riešenie. A je naozaj v plnej zodpovednosti vlády, aby práve takémuto stavu zamedzila a nie ešte legislatívne predložila takúto možnosť, že teda obce môžu vlastne si rozpúšťať rezervné fondy na bežné výdavky. Vláda, tak jak som povedala, jednoducho nemala siahať na dane, ktoré patria samosprávam a to ste sa, o to ste sa teda mohol snažiť.
Na záver poviem len jedno. Ak si dnes zrátate všetky dopady, ktoré bude mať konsolidačný balíček, plus povinnosti v navyšovaní a odmeňovaní zamestnancov na naše samosprávy, tak dneska ste na úrovni dopadov, ktoré mal rodinný balíček Igora Matoviča. Ak ste ho už teda neprekonali. Oddnes sa už proste podľa mňa nemôžete vyhovárať žiadnym spôsobom, že ako poškodil samosprávam Igor Matovič, lebo ste sa dostali vašimi opatreniami na jeho úroveň a to sú, žiaľ, fakty.
Ďakujem veľmi pekne.
Vystúpenie v rozprave
4.11.2024 o 16:15 hod.
Mgr.
Jana Hanuliaková
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Kolegyne, kolegovia, vážený pán Ferenčák, ja teda zopakujem, že to, že dnes člen koalície predkladá tento návrh zákona, len dokazuje fakt, že táto vládna koalícia, žiaľ, nezvláda riešenie situácie v našich samosprávach. To je proste realita. Za rok vlády ste neprišli naozaj so žiadnym systémovým riešením, ktoré by pomohlo našim obciam, mestám a krajom v budúcnosti riešiť problémy, ktorým čelia a nie je ich naozaj málo, však mnohé z nich ste tu aj sám vymenoval. Jediné riešenie, ktoré zo strany vlády zatiaľ vidíme, sú jednorazové injekcie, ktoré sú, samozrejme, veľmi potrebné, ale z dlhodobého hľadiska nám nič neriešia. A potom vidíme na druhej strane nesystémové dotácie, ktoré zväčša končia u starostov a starostiek, ktoré majú to správne stranícke tričko. A ja teda musím aj pri tejto príležitosti povedať, že tieto dotácie boli použité napríklad na nákup cédečiek, alebo nákup katafalku, ale aj iných vecí, ktoré by si podľa mňa zdravo fungujúca samospráva mala vedieť vykryť sama, v tom sa podľa mňa zhodneme. Ak by zo strany štátu mala predvídateľné a stabilné financovanie, nemusela by to vláda robiť takýmto doslova podplácaním. Upozorňujem ešte, že sa to dialo v čase, kedy mnohé obce, ako ste aj spomínal, vypínali osvetlenie, alebo museli obmedzovať iné bežné výdavky, čo, samozrejme, má vplyv na kvalitu života ľudí.
Ja by som sa aj tejto kvalite života ľudí na Slovensku chcela venovať, lebo si myslím, že o to nám všetkým ide.
Aby sa ľuďom na Slovensku žilo lepšie bez ohľadu na to, kde sa narodili alebo rozhodli žiť. Predstavitelia vládnej koalície sa radi a často chvália tým, ako oni naše regióny poznajú. Ja som mnohokrát počula aj teda súčasného už pána prezidenta, ale aj mnohých iných predstaviteľov, ako si oni podali ruku skoro s každým starostom na Slovensku. Organizujú sa teda aj výjazdové rokovania vlády. A čakala by som, že pri toľkých stretnutiach a výjazdoch za tie roky, ste mohli dostatočne navnímať situáciu v našich obciach a mestách. Ak by to tak ale bolo, tak dnes by Slovensko určte vyzeralo inak. Okrem toho, že ja sama pravidelne navštevujem obce a mestá po celom Slovensku, tak my ako klub PS sme pred dvoma týždňami absolvovali prvé výjazdové rokovanie v Novohrade, a teda nie posledné, ideme pokračovať a rozprávali sme sa tam s ľuďmi, so starostami a starostkami, s primátorom, s primátorkou o tom, čo by im pomohlo a aké problémy ich trápia. A teda asi sa vám to nebude páčiť, ale ja si myslím, že aj za tú zlú situáciu v tom Novohrade ste vo veľkej miere zodpovední vy. Sú to problémy podľa mňa, ktoré vám určite hovorili aj pred piatimi či desiatimi rokmi, keď ste tu vládli nepretržite dvanásť rokov. Akurát teraz tá situácia sa, samozrejme, ešte viac zhoršila. A ja sa pýtam, prečo ste tie problémy neriešili? Prečo ste neprišli naozaj s reálnymi riešeniami? A ja vám odpoviem. No lebo pristupujete k riešeniu problémov spôsobom, ako to robíte aj toto volebné obdobie. A preto proste sa nedostavuje nikdy výsledok.
Za rok mandátu poslankyne Národnej rady som sa stretla s desiatkami starostov a starostiek, ako som už povedala a verte či nie, ani jeden, ani jedna z nich si nepochvaľovali stav na Slovensku. Ani jeden starosta ani starostka mi nepovedali, že síce ich občania sa rozhodujú večer, že či si spláchnu záchod, alebo sa osprchujú, alebo dokonca, že kde zohnať fekálne vozidlo, no ale teda sú radi, že je zrušený Úrad špeciálnej prokuratúry. A ani jeden mi nepovedali, že síce nemajú peniaze, no a aspoň ich nebudú mať teda ani tie zlé mimovládky. A predstavte si, že síce a vy ste to teda sám aj zažil, zvládli pandémiu na jednotku, ale dnes musia počúvať, že vlastne žiadna pandémia nebola a vakcíny treba zakázať. Ale zaujíma ich však niečo iné, to, čo nám hovoria. Zaujíma ich, prečo po trinástich rokoch vlády SMER-u nemajú cesty, po ktorých by sa dalo bezpečne jazdiť, nemocnice, v ktorých by dostali dôstojnú zdravotnú starostlivosť, školy, v ktorých by vyučovali učitelia a učiteľky s platom hodným vysokoškolského vzdelania a prečo nemajú tak základnú vec, ako je napojenie na verejný vodovod a kanalizáciu.
A ja som to tu už spomínala. Toto je podľa mňa najhoršie vysvedčenie tých vlád pre vami a môžete sa na Igora Matoviča vyhovárať akokoľvek, ale to, že dnes máme pol milióna ľudí bez prístupu k pitnej vode a jeden a pol milióna bez kanalizácie, je jednoducho vaša hanba, vaša veľká hanba. A naozaj tá situácia sa ešte zhoršuje a my na to teda neustále upozorňujeme.
Ja by som touto cestou chcela apelovať aj na pána Kaliňáka, štátneho tajomníka, možno keď to zachytí niekde, ktorý bol roky súčasťou ZMOS-u. Aj páni poslanci Baška, Huliak, Becík, vy, pán Ferenčák, pán Malatinec, Mego, Podmanický, Blcháč, Horváth, pani Mačicová, vy všetci, ktorí ste na čele krajov, miest a obcí a ste súčasťou vládnej koalície. Poznáte tie problémy samospráv, veď sám ste ich tu vymenoval. Viete, že aktuálny stav je neudržateľný. Viete, že je takmer nemožné takto fungovať. Máte možnosť to meniť, ozývajte sa v tej koalícii. Povedzte, čo z vlastných skúseností viete, že slovenské samosprávy dnes naozaj bytostne potrebujú zmenu fungovania, ktorá by priniesla potrebné zvýšenie efektívnosti vynakladania finančných zdrojov, zvýšenie kvality služieb, aj zrýchlenie znižovania regionálnych rozdielov. Že ak sa neudejú zmeny vo fungovaní našich samospráv počas týchto troch rokov, budeme svedkami ešte väčšieho vyľudňovania regiónov a narastania regionálnych rozdielov, ktoré budú len, naozaj bude len veľmi ťažko zastaviť. Samosprávy potrebujú predvídateľné financovanie bez zásahov politikov z centra. Hovorte nahlas, že je neprijateľné, aby boli obce odkázané na dotácie, ktorými si vláda kupuje voličov v regiónoch. Že ak neočakávané výdavky z podielovej dane sú v nejakej hodnote, tak nestačí dofinancovať len časť, pretože zákonite budú tieto peniaze jednoducho v tej samospráve chýbať.
Upozorňujem na to, že návrhy ako tento váš, pán Ferenčák, z dlhodobého hľadiska pre naše samosprávy naozaj nič neriešia, skôr celý systém krivia. Rezervný fond je vytvorený, aby ho samosprávy mohli využiť pri mimoriadnych situáciách. Napriek tomu, že rozumiem ťažkej situácii, v ktorej sa naše samosprávy nachádzajú, považujem za nesprávne nechať možnosť čerpať z rezervného fondu finančné prostriedky na bežný chod samosprávy. A ako aj kolega povedal, mali ste najlepšiu možnosť, aby ste jednoducho nedovolili, aby sa siahalo na podielové dane, aby sa znižovalo percento, ktoré samosprávam patrí. A to malo byť to riešenie. A je naozaj v plnej zodpovednosti vlády, aby práve takémuto stavu zamedzila a nie ešte legislatívne predložila takúto možnosť, že teda obce môžu vlastne si rozpúšťať rezervné fondy na bežné výdavky. Vláda, tak jak som povedala, jednoducho nemala siahať na dane, ktoré patria samosprávam a to ste sa, o to ste sa teda mohol snažiť.
Na záver poviem len jedno. Ak si dnes zrátate všetky dopady, ktoré bude mať konsolidačný balíček, plus povinnosti v navyšovaní a odmeňovaní zamestnancov na naše samosprávy, tak dneska ste na úrovni dopadov, ktoré mal rodinný balíček Igora Matoviča. Ak ste ho už teda neprekonali. Oddnes sa už proste podľa mňa nemôžete vyhovárať žiadnym spôsobom, že ako poškodil samosprávam Igor Matovič, lebo ste sa dostali vašimi opatreniami na jeho úroveň a to sú, žiaľ, fakty.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
16:25

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:25
Marek LackovičKolegyňa to spomenula, ja to podčiarknem a zopakujem. Ak spočítame uvedené sekery, ktoré vznikli rozhodnutím vlády Roberta Fica, teda stratu vytvorenú zmenou podielu na DPFO, zvýšenie dépeháčky, nekrytá jednorazová odmeny pre zamestnancov, tak dostaneme celkovú stratu prevyšujúcu 327 miliónov eur. 327 miliónov eur, toto je strata, za ktorú sa už Robert Fico, Ladislav Kamenický, či Matúš Šutaj Eštok nemôžu vyhovárať na...
Kolegyňa to spomenula, ja to podčiarknem a zopakujem. Ak spočítame uvedené sekery, ktoré vznikli rozhodnutím vlády Roberta Fica, teda stratu vytvorenú zmenou podielu na DPFO, zvýšenie dépeháčky, nekrytá jednorazová odmeny pre zamestnancov, tak dostaneme celkovú stratu prevyšujúcu 327 miliónov eur. 327 miliónov eur, toto je strata, za ktorú sa už Robert Fico, Ladislav Kamenický, či Matúš Šutaj Eštok nemôžu vyhovárať na svojich predchodcov. Táto strata len za prvý rok, resp. dva roky, lebo v 2025 sa to naplno prejaví, už atakuje úroveň, ktorú svojím rozhodnutím o rodinnom balíčku spôsobil za to isté obdobie teda jedného roka Igor Matovič a to už je čo povedať. A to ešte nepočítame dopady transakčnej dane, ktorú v súčasnosti nie je možné vyčísliť a tak ďalej. Každopádne s čistým svedomím môžeme povedať a povedala to pani poslankyňa Hanuliaková, že po započítaní reálnych dopadov transakčnej dane, Robert Fico predbehne vo svojom chaotickom vládnutí aj Igora Matoviča.
A je to podložené dátami ZMOS-u, Únie miest a SK8. 327 miliónov, tam to Robert Fico dobačoval.
Takže neobstojí už ani otáčanie sa za Igorom Matovičom a ukazovanie na neho, že on bol ten najlepší.
Robert Fico ho dobehol a v roku 2025 ho aj predbehne, bohužiaľ.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.11.2024 o 16:25 hod.
MBA
Marek Lackovič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Kolegyňa to spomenula, ja to podčiarknem a zopakujem. Ak spočítame uvedené sekery, ktoré vznikli rozhodnutím vlády Roberta Fica, teda stratu vytvorenú zmenou podielu na DPFO, zvýšenie dépeháčky, nekrytá jednorazová odmeny pre zamestnancov, tak dostaneme celkovú stratu prevyšujúcu 327 miliónov eur. 327 miliónov eur, toto je strata, za ktorú sa už Robert Fico, Ladislav Kamenický, či Matúš Šutaj Eštok nemôžu vyhovárať na svojich predchodcov. Táto strata len za prvý rok, resp. dva roky, lebo v 2025 sa to naplno prejaví, už atakuje úroveň, ktorú svojím rozhodnutím o rodinnom balíčku spôsobil za to isté obdobie teda jedného roka Igor Matovič a to už je čo povedať. A to ešte nepočítame dopady transakčnej dane, ktorú v súčasnosti nie je možné vyčísliť a tak ďalej. Každopádne s čistým svedomím môžeme povedať a povedala to pani poslankyňa Hanuliaková, že po započítaní reálnych dopadov transakčnej dane, Robert Fico predbehne vo svojom chaotickom vládnutí aj Igora Matoviča.
A je to podložené dátami ZMOS-u, Únie miest a SK8. 327 miliónov, tam to Robert Fico dobačoval.
Takže neobstojí už ani otáčanie sa za Igorom Matovičom a ukazovanie na neho, že on bol ten najlepší.
Robert Fico ho dobehol a v roku 2025 ho aj predbehne, bohužiaľ.
Rozpracované