23. schôdza

26.11.2024 - 11.12.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie

27.11.2024 o 13:41 hod.

Mgr.

Matúš Šutaj Eštok

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie 13:26

Matúš Šutaj Eštok
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Pani poslankyne, ďakujem za konštruktívnu debatu, oceňujem aj ten prístup z vašej strany k samotnému zákonu.
Čo sa týka pozmeňujúceho návrhu, ktorý rieši túto situáciu s poskytnutím tejto finančnej pomoci, prosím, berte to aj v kontexte konsolidácie, pretože ak sa porovnáme s ostatnými krajinami, tak tá pomoc smerom na Ukrajinu pri tejto veci je u nás najštedrejšia. Pozrite sa, aké parametre sú v Čechách, týmto pozmeňujúcim návrhom v princípe ušetríme 2 mil. eur, nebude sa to týkať tých zraniteľných skupín, ale pôjde iba o príspevok pre poskytovanie tých, ktorí dnes pracujú a sú reálne zamestnaní, alebo podnikajú, a v tomto prípade si myslím, že aj vzhľadom na túto skutočnosť je legitímne s týmto pozmeňujúcim návrhom pracovať. Účinnosť je od marca, čiže máme štyri mesiace na tú komunikáciu, ktorá tam je. Z môjho pohľadu je to dostatočný priestor, chápem, veď bavme sa, ja vítam konštruktívnu debatu aj oceňujem tento konštruktívny prístup, ale z môjho pohľadu aj z hľadiska konsolidácie 2 mil. eur, zraniteľných nechávame tak, ako sú, lebo tam tá pomoc je nevyhnutná, ale pre pracujúcich a podnikajúcich si myslím, že to je legitímny nástroj. Ak sa pozrieme aj do okolitých krajín Európskej únie, tak ozaj tá pomoc na Slovensku je najštedrejšia.
Čiže iba toľko, ale oceňujem, že aj takto vieme tie zákony v konštruktívnom duchu prebrať.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

27.11.2024 o 13:26 hod.

Mgr.

Matúš Šutaj Eštok

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 13:28

Erik Tomáš
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, vážené kolegyne, dovoľte, aby som uviedol nový zákon o integrovanej posudkovej činnosti, známy ako reforma posudkovej činnosti. Už bol značne medializovaný, ale predsa len poďme na základné a presné kontúry tohto zákona.
Zákon reaguje na plán obnovy, vyplýva z plánu obnovy a pokiaľ by zákon nebol prijatý do 15. decembra, tak by mohol byť ohrozený jeden z míľnikov plánu obnovy a teda by hrozili Slovensku hospodárske škody, čo určite nikto z nás nechce, preto to preberáme aj v skrátenom legislatívnom konaní, opäť to tu zopakujem. Plán obnovy bol schválený v roku 2021, bývalá vláda zadala prípravu tejto reformy od júla 2023, takže len si môžete urobiť sami obraz o tom, ako niekedy bývalé vlády postupovali a pracovali.
Tá druhá vec, ešte dôležitejšia, je, že sme vytvorili ...
===== 12.
...to tu zopakujem. Plán obnovy bol schválený v roku 2021. Bývalá vláda zadala prípravu tejto reformy od júla 2023, takže len si môžete urobiť sami obraz o tom, ako niekedy bývalé vlády postupovali a pracovali. Tá druhá vec, ešte dôležitejšia, je, že sme vytvorili obrovský priestor na široký sociálny dialóg o tejto reforme, keďže ide o vážnu a zložitú tému a 15 mesiacov na tejto reforme pracovala skupina zložená zo zástupcov štátnych inštitúcií, ale aj občianskych združení, ktoré zastrešujú zdravotne znevýhodnených ľudí. Je preddiskutované s Európskou komisiou, že zákon, že stačí, aby zákon bol schválený do konca roka, respektíve do 15. decembra, ale jeho účinnosť môže nastať až od 1. septembra budúceho roka, teda štát a ministerstvo práce a hlavne Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny budú mať deväť mesiacov na to, aby uviedli zákon do praxe.
Základné zmeny, ktoré tento zákon prináša sú nasledovné. Po prvé, pod jednu strechu dávame posudkovú činnosť zameranú na sociálne služby, sociálnu ekonomiku aj kompenzačné príspevky, a to pod strechu úradu práce. Čiže po novom už len úrad práce bude vydávať takzvaný integrovaný komplexný posudok pre sociálne služby, pre sociálnu ekonomiku, ale aj pre kompenzačné príspevky. Posudok bude pozostávať z dvoch častí, zo sociálnej a lekárskej. Je dôležité povedať, že sociálne posudzovanie bude predchádzať lekárskemu posudzovaniu, teda najprv sociálny pracovník priamo na mieste preverí sociálnu situáciu človeka, ktorý požiada o posúdenie, až následne lekár na základe lekárskych nálezov k tomu pridá aj, samozrejme, lekárske posúdenie.
Po novom sa nebude posudzovať alebo nebude ťažké postihnutie stanovovať automaticky diagnóza, ale vplyv tejto diagnózy na funkčné alebo mentálne obmedzenie organizmu, čo je v súlade so zahraničnými metodikami i požiadavkami samotnej komunity. Pokiaľ sa sociálny pracovník a lekár, a posudkový lekár nedohodnú, tak zasadne konzílium, ktoré definitívne rozhodne. Výhodou tohto komplexného posudku je to, že spomínaná posudzovaná ťažko postihnutá osoba sa dozvie o všetkých kompenzačných príspevkoch, na ktoré má nárok alebo o všetkých sociálnych službách, na ktoré má nárok. Samozrejme tým, že celú túto agendu presúvame pod úrady práce, tak si to bude vyžadovať personálne posilnenie úradov práce, a preto plánujeme navýšiť počet posudkových lekárov o 100 a sociálnych pracovníkov o 140.
Keď začne platiť spomínaná reforma, spomínaný zákon, tak ten proces bude vyzerať nasledovne. Osoba, ktorá požiada o posúdenie bude vypĺňať v prvom kole sama dotazník s dvanástimi otázkami. Pôjde o takzvané samoposudzovanie osoby, ktorá napíše, vlastne tá osoba sama napíše, v akom stave zdravotnom, ale aj sociálnom rozpoložení sa nachádza. Následne bude ďalší dotazník 36-otázkový, ale to už bude asistovaný rozhovor s profesionálom, kde sa naozaj zistí, nakoľko tá osoba potrebuje pomoc. Tieto dva dotazníky sú v súlade s metodikou, ktorú teda presadzuje a má Svetová zdravotnícka organizácia.
No a to je tak všetko na úvod a samozrejme som pripravený počúvať, diskutovať, ak sú nejaké ešte otázky. Musím povedať, že na sociálnom výbore sme k tomu viedli vecnú diskusiu a som rád, že sa k podpore zákona zatiaľ aspoň na sociálnom výbore k tomu pridali aj niektoré opozičné strany.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

27.11.2024 o 13:28 hod.

Mgr.

Erik Tomáš

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:33

Jozef Cech
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Vážený pán predsedajúci, pán minister, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 620a.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 660 z 26. novembra 2024 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre sociálne veci. Určila zároveň výbor pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Predmetný návrh zákona, tlač 620, prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť oba určené výbory. Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplývajú tri pozmeňujúce návrhy. Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich návrhov schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 94 z 27. novembra 2024. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady. Zároveň určil náhradníkov spravodajcu.
Pán predsedajúci, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

27.11.2024 o 13:33 hod.

PaedDr.

Jozef Cech

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:35

Veronika Veslárová
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Pán minister, ja veľmi oceňujem, že ste v tom konečnom návrhu zákona zohľadnili pripomienky organizácií so zdravotným znevýhodnením, ale nie úplne všetky pripomienky, preto by som si dovolila podať pozmeňujúci návrh, ktorý by som teraz prečítala.
Pozmeňujúci návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Veroniky Veslárovej a Simony Petrík k vládnemu návrhu o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 620.
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladáme nasledujúci pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 620.
Vo vládnom návrhu zákona navrhujeme tieto zmeny:
1. V čl. I § 3 sa vypúšťa odsek 8.
2. V čl. I § 13 druhej vety sa slová „60 dní" nahrádzajú slovami „30 dní".
V prílohe č. 1 časti B bode 3 písmeno c) znie: c) ťažké deformity s ťažkou poruchou pohyblivosti, s polytopnou lokalizáciou a orgánovým postihnutím a rázštep chrbtice (spina bifida),"
4. V prílohe č. 1 časti B bode 3 písm. f) sa vypúšťa slová „telesná výška po ukončení rastu je 120 cm a menej"."
5. V prílohe č. 1 časti C písm. n) sa vypúšťajú slová „s postihnutím plochy tela nad 40 %".
6. V prílohe č. 1 časti C písm. p) znie: „p) inkontinencia moču alebo stolice,".
7. V prílohe č. 1 časti F písm. a) sa vypúšťajú slová „so stredne ťažkou alebo ťažkou poruchou funkčnosti".
Ďakujem, skončila som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.11.2024 o 13:35 hod.

Mgr.

Veronika Veslárová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 13:38

Erik Tomáš
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Len chcem zareagovať korektne na pozmeňujúci návrh pani poslankyne.
Musím povedať, že sme si ho pozreli, ten pozmeňujúci návrh, a chcem skonštatovať, že všetky tieto veci boli vydiskutované na pracovnej skupine a buď zostáva zachovaný doterajší stav pri tých spomínaných okolnostiach, ktoré hovoríte, alebo dokonca ho riešime. Napríklad pri rázštepe chrbtice tam je jasne napísané, máme ustanovenie o deformite, symptomatickej deformite, takže tam je to vyriešené.
Poviem k tej koži. Doteraz sa za ťažké postihnutie považovalo rozsiahle poškodenie kože, keď to tak poviem, teraz sme to dali na úroveň už len 40 %, ktoré zakladajú to ťažké postihnutie kože. Ak by sme odstránili úplne, tak potom aj malé poškodenie kože by už mohlo byť považované za ťažké postihnutie. Opakujem, vydiskutované.
Rovnako s tou výškou 120 centimetrov. Aj doteraz bola táto podmienka, ale tu musím povedať, že aj vyšší človek pokiaľ má deformity, ktoré sú ťažkým postihnutím, bude dostávať kompenzácie. Čiže my nemeníme nijakým spôsobom doterajší stav.
A čo sa týka samotnej lehoty 60 na 30 už tu chcem povedať, že sme urobili výrazný ústupok v tom, že sme slovíčko „primerane" nahradili „reálnou lehotou", aby aspoň nejaká lehota tam bola, aj keď vieme, že to plnenie lehôt v niektorých regiónoch je komplikované, v niektorých nie. Takže myslím si, že toto bol vhodný kompromis, ktorý bol teda dosiahnutý, ale pozreli sme sa na ten pozmeňujúci návrh. Tak ale budem odporúčať koaličným poslancom, aby sa zdržali. Ďakujem veľmi pekne, pretože, hovorím, buď ten pôvodný stav zostávame zachovaný, alebo ho ešte zlepšujeme.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

27.11.2024 o 13:38 hod.

Mgr.

Erik Tomáš

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 13:41

Matúš Šutaj Eštok
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, dámy poslankyne, páni poslanci, zmluva nadobudla platnosť 5. júla 1981 a je platná dodnes. V praxi sa zmluva uplatňuje už iba zo strany Slovenskej republiky. Cieľom predkladaného návrhu je jednostranné vypovedanie zmluvy, ktorej platnosť končí 5. júla 2026 za predpokladu, že výpoveď bude druhej zmluvnej strane doručená najneskôr 4. januára 2026.
Dôvodom vypovedania zmluvy je rozpor zmluvy s Európskym dohovorom o občianstve, Všeobecnou deklaráciou ľudských práv, ako aj Ústavou Slovenskej republiky a právnym poriadkom Slovenskej republiky. Vláda Slovenskej republiky svojím uznesením č. 624 z 23. októbra tohto roku vyslovila súhlas s vypovedaním zmluvy. Dovolím si skonštatovať, že tento návrh zodpovedá záujmom zahraničnej politiky Slovenskej republiky, a preto vás žiadam o vyjadrenie súhlasného stanoviska.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

27.11.2024 o 13:41 hod.

Mgr.

Matúš Šutaj Eštok

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:42

Viliam Zahorčák
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k návrhu na vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky s vypovedaním Zmluvy medzi Československou socialistickou republikou a Zväzom sovietskych socialistických republík o zamedzení vzniku dvojakého štátneho občianstva, tlač 561, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 a § 88 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto správu výboru Národnej rady Slovenskej republiky.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 606 z 11. novembra 2024 pridelil predložený návrh na prerokovanie v termíne do 25. novembra 2024 Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky, ktorý zároveň určil aj ako gestorský, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 65 z 21. novembra 2024 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky vysloviť súhlas s vypovedaním Zmluvy medzi Československou socialistickou republikou a Zväzom sovietskych socialistických republík o zamedzení vzniku dvojakého štátneho občianstva. Gestorský výbor na základe stanoviska výboru k predmetnému návrhu odporúča Národnej rade Slovenskej republiky podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky vysloviť súhlas s vypovedaním Zmluvy medzi Československou socialistickou republikou a Zväzom sovietskych socialistických republík o zamedzení vzniku dvojakého štátneho občianstva a rozhodnúť, že ide o medzinárodnú zmluvu podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi.
Správa Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj o prerokovaní tohto návrhu bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ....
===== 22.
ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi.
Správa Výboru Národnej rady Slovenskej pre verejnú správu a regionálny rozvoj o prerokovaní tohto návrhu bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj č. 90 z 26. novembra 2024. Uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky podal správu o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výbore a návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, skončil som. Vďaka.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

27.11.2024 o 13:42 hod.

Viliam Zahorčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 13:45

Matúš Šutaj Eštok
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Dohovor nadobudol platnosť 19. marca 1961 a je platný dodnes. V praxi sa dohovor neuplatňuje. Uplatňuje sa iba zo strany Slovenskej republiky. Maďarská republika ukončila platnosť dohovoru v roku 1999 svojim zákonom. Cieľom predkladaného návrhu je jednostranné vypovedanie dohovoru, ktorého platnosť končí 12 mesiacov od doručenia oznámenia o vypovedaní dohovoru Maďarskej republike.
Dôvodom vypovedania je rozpor dohovoru s Európskym dohovorom o občianstve, Všeobecnej deklarácie ľudských práv, ako aj s Ústavou Slovenskej republiky a slovenským právnym poriadkom. Vláda Slovenskej republiky svojim uznesením vyslovila súhlas s vypovedaním dohovoru a rovnako skonštatovala, že tento návrh zodpovedná záujmom zahraničnej politiky Slovenskej republiky. Preto si vás dovoľujem požiadať o vyjadrenie vášho súhlasného stanoviska.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

27.11.2024 o 13:45 hod.

Mgr.

Matúš Šutaj Eštok

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:47

Viliam Zahorčák
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k návrhu na vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky s vypovedaním Dohovoru medzi Československou socialistickou republikou a Maďarskou ľudovou republikou o úprave niektorých otázok štátneho občianstva, tlač 577, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 a § 88 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto správu výboru Národnej rady Slovenskej republiky.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 613 z 11. novembra 2024 pridelil predložený návrh na prerokovanie v termíne do 25. novembra 2024 Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj, ktorého zároveň určil ako gestorský. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 66 z 21. novembra 2024 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky vysloviť súhlas s vypovedaním Dohovoru medzi Československou socialistickou republikou a Maďarskou ľudovou republikou o úprave niektorých otázok štátneho občianstva.
Gestorský výbor na základe stanoviska výboru k predmetnému návrhu odporúča Národnej rade Slovenskej republiky podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky vysloviť súhlas s vypovedaním Dohovoru medzi Československou socialistickou republikou a Maďarskou ľudovou republikou o úprave niektorých otázok štátneho občianstva a rozhodnúť, že ide o medzinárodnú zmluvu podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi.
Správa Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj o prerokovaní tohto návrhu bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj č. 91 z 26. novembra 2024. Uznesením ma výbor zároveň poveril, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky podal správu o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výbore a návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

27.11.2024 o 13:47 hod.

Viliam Zahorčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 13:51

Matúš Šutaj Eštok
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Panie poslankyne, páni poslanci, cieľom vládneho návrhu zákona je ustanovenie právneho rámca pre manažovanie porastov drevín rastúcich mimo lesa na poľnohospodárskej pôde, ktorý v doterajšej právnej úprave využívania poľnohospodárskej pôdy absentuje.
Návrh sa predkladá v súlade s programovým vyhlásením vlády, v ktorom sa v časti Pôdohospodárska politika uvádza: „Vláda si uvedomuje, že pôda je nenahraditeľné národné bohatstvo, a preto bude hľadať ďalšie nástroje jej ochrany ako neobnoviteľného prírodného zdroja pred nepriaznivými dôsledkami klimatických zmien, nešetrným obhospodarovaním, neoprávnenými zábermi.“
Návrhom sa sleduje zosúladenie so zákonom č. 543/2002 Z. z. o prírody a krajiny na úseku ochrany a využívania poľnohospodárskej pôdy, pretože uvedený zákon v ustanoveniach a výrube drevín mimo lesa predpokladá, že existuje konanie o výrobe drevín na poľnohospodárskom pozemku.
Rovnako sa upravuje konanie o nariadení odstránenia alebo výrobu drevín rastúcich na poľnohospodárskej pôde mimo lesa na pozemkoch, ktoré nemajú charakter lesného porastu a nie sú spôsobilé na preradenie medzi lesné pozemky, ak predstavujú prekážku udržateľného poľnohospodárskeho využívania pôdy.
Návrhom zákona s cieľom zvýšenia ochrany najkvalitnejšej poľnohospodárskej pôdy rozširuje povinnosť platenia odvodu za odňatie poľnohospodárskej pôdy podľa jej kvality na všetky poľnohospodárske pôdy, čiže nie iba na vybrané pôdy v každom katastrálnom území.
Rovnako sa upravuje možnosť založiť porast drevín na poľnohospodárskej pôde bez zmeny druhu pozemku na účely založenia agrolesníckych systémov využívania pôdy alebo zakladanie porastov poľnohospodárskej účelovej zelene.
Ďalej sa navrhujú aj úpravy vyplývajúce z požiadaviek aplikačnej praxe. Z dôvodu zjednodušenia správneho konania a zníženia administratívnej záťaže sa vypúšťajú niektoré povinnosti pre fyzické aj právnické osoby a rovnako v druhom novelizačnom článku sa upravuje zákon č. 188/2003 Z. z. tak, že sa vytvárajú priaznivejšie podmienky pre aplikáciu vyhovujúcich nových sedimentov do poľnohospodárskej pôdy alebo do lesnej pôdy, čo umožní širšie využitie dnových sedimentov v poľnohospodárstve, v lesníctve a udržateľnejšom hospodárení s pôdou.
Vážený pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci, vzhľadom na uvedené si vás aj v mene pána ministra Takáča dovoľujem požiadať o prerokovanie predmetného návrhu zákona a jeho posunutie do druhého čítania.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

27.11.2024 o 13:51 hod.

Mgr.

Matúš Šutaj Eštok

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video