23. schôdza

26.11.2024 - 11.12.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 19:44 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

19:14

Peter Stachura
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, pán minister, kolegyne, kolegovia, no asi tušíte s čím začnem, pán minister, že. Bolo tu už povedaná, ale ja to aj ukážem. Neviem či niekto keď robí prácu tak je menej obsiahla ako tento pozmeňovák, ktorý ste doniesli na výbor a dali ste nám ho chvíľku predtým prečítať. Je to pre mňa, ani to už nie je úsmevné, je to naozaj ako na pováženie, či naozaj chceme takto pristupovať k legislatívnemu procesu a podotýkam, naozaj, nemáme tu druhú komoru. Tie veci, ktoré takto prídu, nie sú dobre prerokované. Tak naozaj urobí sa tam veľa chýb, možno zašolichajú veci, ktoré niekto chce aby sa tam objavili, ale potom spôsobujú veľké problémy a niekomu možno radosť. Čiže toto by takýmto spôsobom naozaj nemalo fungovať a by to veľmi dobre viete, vy si tu uvedomujete, lebo však nie ste prvý deň aj v exekutíve. A ja verím, verím, že aj vás to naštvalo a vyčistili ste niekomu aj žalúdok, že takto to nemôže byť, verím v to. Lebo nerobí sa takto. Čo sa týka tých vecných vecí, ktoré som chcel poznamenať, tak by som doplnil ešte Tomáša, veľmi pekne to zhrnul a povedal o mnohých veciach, čo sa týka NCZI. Ja by som to povedal, ale že tam nie je len problém medzi ministerstvo zdravotníctva a NCZI, ale tam je naozaj vojna jednotlivých firiem, ktoré sa predháňajú kto aký projekt chytí a koľko z toho ako bude mať. Čiže tam sú veľký hráči, ktorí naozaj ...
Skryt prepis

5.12.2024 o 19:14 hod.

MUDr. Dr. med., MBA

Peter Stachura

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 19:29

Peter Stachura
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
... povedal o mnohých veciach, čo sa týka NCZI, ja by som to povedal ale, že tam nie je len problém medzi ministerstvom zdravotníctva a NCZI, ale tam je naozaj vojna jednotlivých firiem, ktoré sa predháňajú, kto, aký projekt chytí a koľko z toho ako bude mať. Čiže tam sú veľkí hráči, ktorí naozaj sa snažia tento, tento zaujímavý a veľmi lukratívny trh nejakým spôsobom pokryť, no a samozrejme využívajú aj to, čo, žiaľ, v tých štátnych inštitúciách často je, že sa menia sústavne garnitúry, príde jedna garnitúra, druhá garnitúra, nový minister, nový štátny tajomník, každý príde s novými nápadmi a potom sa veci, ktoré sa rozbehli, zastavia, zaplatia peniaze, samozrejme, a rozbiehajú nové projekty, ktoré sa opäť nedokončia, no a takýmto spôsobom sme sa dopracovali do stavu, že musíme robiť nové eZdravie, pretože to staré eZdravie prakticky okrem eReceptu veľmi nefungovalo a budeme mať, teda dúfajme ten nový reese (nezrozumiteľne vyslovené, pozn. prepis.) systém, ako sme počuli, od septembra. Aj tam vidím veľké problémy a riziká, pretože to, čo chceme a čo sa tešíme, že bude konečne, dúfajme, teda ten eLab, tak aj to vyvíjala určitá firma, ktorá už teraz podľa mojich informácií to ďalej nevyvíja a keď príde nejaký change request, tak by som sa vyjadroval v tom slangu informatikov, tak môže byť problém. Môže byť problém, lebo tá nová firma nebude vedieť zareagovať alebo nebude mať kľúč k tomu, aby vedela ďalej pokračovať v tom, čo tá predošlá firma začala. No ale takéto srandy sa dejú veľmi dlho a veľmi často a možno sú niekedy aj naozaj cielené a robené a toto je možno komplikované na pochopenie, ako to tam prebiehala, ale to je odpoveď na to, že prečo dupeme na mieste a nehýbeme sa vpred.
Čo sa týka tej digitalizácie, úplne podčiarkujem to, čo hovoril Tomáš Szalay a ja by som si dovolil aj príklad, tak ako sme to videli na covide, keď som prebral nemocnice a mal som byť ten, kto sa má starať o chod nejakých tých subjektov hospodárskej mobilizácie, tak ako prvé keď som si pozrel dátovú mapu, my sme zbierali tisíce rôznych, rôznych dát, strašne veľa rôznych vecí sme zbierali, koľko postelí, hen-tam, koľko, akých chorých, neviem čo, ale nikto sa z toho nevedel vysomáriť. To bol proste taký dashboard, aspoň čo sa týka obložnosti postelí, že nikto sa z toho nevedel vysomáriť. No a keď sa neviete vysomáriť, tak vy neviete nič riadiť. Jednoducho to tak je. Nemáte dáte, tak neviete nič riadiť.
Čiže ako prvá vec bola, a toto urobilo NCZI dobre, čiže ja si zase nemyslím, že tam vôbec nič nefunguje, len potrebujú lídra, potrebujú vizionára a potrebujú kontinuitu a tá kontinuita sa, bohužiaľ, sústavne narúša úmyselne. A urobili veľmi pekný zoznam, tak ako sme to chceli, len musí niekto rozmýšľať a vedieť, čo od nich chce. A keď poviete im jasne, jasné zadanie dáte, tak vedia urobiť veľmi pekné veci. A myslím, že si možno aj pamätajú niektorí, ukazovali sme to na tých tlačovkách pravidelne v piatky na ministerstve, kde sme ukazovali covidových a necovidových pacientov, ukazovali sme bežné oddelenia, s kyslíkom, na JIS-kách a na intezívkach, a videli sme tých, ktorí nemajú covid, koľko máme lôžok, a tí, ktorí majú covid, a koľko máme zbytných lôžok. Samozrejme, že nebolo to celkom dokonalé, lebo nemocnice museli tam dávať skutočné, pravdivé dáta, s tým bol určitý problém, ale každopádne sme mali aspoň každý deň report a videli sme, ako to v tých nemocniciach vyzerá. A keď máte takto usporiadané dáta, viete, čo žiadate, dostanete nejakú službu, tak konečne viete aj nejakým spôsobom do toho zasiahnuť. A to je podľa mňa aj zmysel toho, ako by to malo vyzerať, že musia to byť kompetentní ľudia, ktorí presne vedia, ako má vyzerať koniec, ako má vyzerať tá služba, ktorú má dostať pacient alebo akú má dostať systém, a keď sa jasne zadefinuje, rozkrokujú sa tie dáta alebo tá implementácia, tak to musí viesť ku výsledku. Nemôžme si dovoliť robiť to tak, ako je to teraz, bohužiaľ, zvykom.
No a je to dôležité, je to dôležité aj z toho hľadiska, čo sme sa rozprávali dnes, hovorili sme veľa o tom, že robíme veľa zbytočných vyšetrení. A podotýkam eLab to nie je len eLab v zmysle laboratórnych vyšetrení, ale to je aj genetika, to je mikrobiológia, to je, to sú ďalšie a ďalšie dáta, ktoré sú nevyhnutné na to, aby sme videli, či tu nevznikajú duplicitné vyšetrenia, ktoré sa tu množia, a rovnako musia sa tieto dáta nejakým spôsobom zbierať a vyhodnocovať. Ja som rád, že v tomto návrhu hovoríme aj o registroch, tie registre nám tiež nefungujú dobre, mali sme tuná veľmi staré dáta, ja sa niekedy divím, že to, čo referujeme aj našim kolegom do Európskej únie, OECD a tak ďalej, že nakoľko sa týmto dátam dá naplno veriť, lebo niektoré dáta sú skutočne povážlivé, aj podľa toho, aké dáta, samozrejme, NCZI dostáva od poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ako poctivo a objektívne vypĺňajú tie jednotlivé formuláre.
No a preto toto je nesmierne dôležité a myslím si, že vy ako manažér viete, že dáta a kontrola to je základ úspechu, lebo bez toho sa človek teda nepohne, takže v tomto vám držím palce, aby ste začali to NCZI naozaj lídovať a aby sa projekty, ktoré sa rozbehnú, aby boli zmysluplné a aby prichádzali až do konca, aby z toho profitoval, profitoval pacient. Takže áno, to, čo teraz prichádza v tom pozmeňováku, je, bohužiaľ, také trpko-úsmevné, že teda ministerstvo zdravotníctva nemalo doteraz dostatočný alebo plný prístup ku údajom NCZI.
Možno ešte jednu vec, ktorú sme spomínali aj na výbore, pokiaľ by to bolo tak, ako spomínal aj Tomáš Szalay, že by to boli nejaké dashboardy, ktoré by sa automaticky nejakým spôsobom plnili a každý by si ich mohol pozrieť, to je ideálny stav, to bolo skvelé, a takéto niečo aspoň v tej základnej dátovej mape by malo tu byť prístupné pre všetkých. Pokiaľ by to mali byť komplikovanejšie analýzy, kde treba možno aj niekoľko dní nad tým pracovať, tak tu ja som vás upozornil alebo navrhoval som, aby sme zvážili, či nie je zmysluplné dať nejaké poplatky, aby sa to nejakým spôsobom potom nezneužívalo alebo, ako som spomínal na výbore, viem si predstaviť, že nejaká farmafirma alebo niekto zadá pomerne komplikované zadanie NCZI a ony sa budú musieť podľa, podľa zákona potom niekoľko dní venovať tejto požiadavke a nakoniec to dostanú na tácke a nemusia za to zaplatiť. Toto si myslím, že nie je celkom fér.
Takže z nášho pohľadu, z pohľadu KDH my sme chceli tento návrh podporiť z dôvodu toho, že ten legislatívny disaster prišiel teda pred výborom a prichádza ďalší pozmeňovák teraz v pléne, tak tento zákon nevieme podporiť, pravdepodobne sa zdržíme alebo sa ešte poradíme, ale, žiaľ, z tohto dôvodu nevieme za tento, za tento návrh zahlasovať. Každopádne si myslím, že pre eLab je to dôležitý krok ku správnemu cieľu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 19:29 hod.

MUDr. Dr. med., MBA

Peter Stachura

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:29

Igor Janckulík
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Ďakujem, Peťo, za tvoje vystúpenie. No mne keď si ukazoval ten pozmeňovák, tak nevedel som, či sa mám smiať alebo plakať, keď som to videl, že koľko strán, ale to, čo si aj povedal, že pán minister je chvíľu vo funkcii a ja mu tiež držím palce, aby to zdravotníctvo nejako napravil, nezávidím mu situáciu, ktorú prebral, lebo tá situácia je veľmi zlá v zdravotníctve a to nielen za čias pani Dolinkovej, ale to už je aj dlhodobý problém. Ja som z Oravy a dennodenne sa na mňa ľudia obracajú s nejakými vyšetreniami, aby som pomohol a predsa nemôže tak zdravotníctvo fungovať, že niekto sa obráti na poslanca Národnej rady, aby mu vybavil nejakú operáciu alebo obyčajné cétečko, alebo magnetickú rezonanciu. Ale čo ma viac mrzí, že ja som z okresu Námestovo a keď náš pacient ide do iného okresu, tak sa ho lekár alebo sestrička spýta, pán pacient, z ktorého okresu ste. Z Námestova. Bohužiaľ, my z Námestova neberieme. To, a žijeme v 21. storočí. Konkrétne sa jedná o neurológiu, ale to ako neviem pochopiť, že človek, ktorý pracuje, odvádza dane, ide za lekárom, lebo v tom okrese nie je ten lekár a ho odmietnu ošetriť. Skúste nám, pán minister, v tom pomôcť, lebo fakt tá situácia je žalostná, tým ľuďom nemá kto predpisovať plienky, lieky, základné veci, tí ľudia sú veľmi na tom zle. A ja ich posielam do Popradu alebo do rôznych miest, v ktorých ich ošetria. Z Námestova do Popradu. To sú ľudia, ktorí sú onkologickí pacienti napríklad.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.12.2024 o 19:29 hod.

Bc.

Igor Janckulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

19:29

Igor Matovič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Vzhľadom na situáciu, ktorá nastala včera, kedy súčasný predsedajúci hrubým spôsobom zasiahol do mojich práv poslanca Národnej rady, sa chcem predsedajúceho touto cestou opýtať teda, aké sú to tie hranice slušnosti, na základe ktorých, teda ktoré som mal prekročiť a na základe ktorých si uzurpoval právo mi zobrať moje ústavné právo tu vystupovať v tomto pléne a predkladať návrh zákona. Chcem počuť presné teda tie hranice, aby som teda sa nedopustil, že ich budem znova prekračovať, lebo ani pri jednom, ani druhom upozornení mi nebolo povedané, čo mu vadilo. Že či mu vadilo slovné spojenie nejaké, alebo slovíčko mení alebo dopĺňa, alebo proces, alebo zákon. Nemôže byť, myslím si, že predseda, či poslanec Národnej rady vykázaný len tak, na základe svojvôle predsedajúceho, bez toho, aby bolo jednoznačne zdokumentované a teda vyargumentované, ktoré slová konkrétne mu vo vystúpení poslanca vadili. Ja môžem len dedukovať na základe jeho verejného vystúpenia včera pre verejnoprávnu televíziu, ktoré teda citujem: „Mňa pán Matovič určite uraziť nemôže, ja som mu chcel dokonca povedať, že nech sa najprv vyrozpráva k mojej osobe, ale vo vzťahu k voličom SMER-u, k sympatizantom SMER-u a k opozičným politikom konkrétnym to určite nie som ja a reagovať som reagoval. Oddeliť sa to od výrokov voči mojej osobe sa to určite nedalo." Dovoľte alebo teda prepáčte takúto citáciu, aj keď skomolenú, ale je naozaj doslovná. Čiže ja by som naozaj chcel vedieť teda čo bol skutočný dôvod alebo tá hranica slušnosti, ktorú som mal prekročiť, myslím si, že je to v súlade s takou, by som povedal, základnou slušnosťou predsedajúceho, aby poslanca, ktorého vykáže, aby mu teda vyargumentoval, kde bol teda problém. Lebo pre verejnoprávnu televíziu povedal, že ma nevykázal pre nič, čo súviselo s ním, ale teda malo to byť niečo, čo som hovoril smerom k sympatizantom SMER-u, k voličom SMER-u, k opozičným politikom konkrétnym a tak teda by som...
=====
Skryt prepis

5.12.2024 o 19:29 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 19:44

Igor Matovič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
...verejné, verejnoprávnu televíziu povedal, že ma nevykázal pre nič, čo súviselo s ním, ale teda malo to byť niečo, čo som hovoril smerom k sympatizantom SMER-u, k voličom SMER-u, k opozičným politikom konkrétnym, tak teda by som chcel vedieť presne, čo to bolo? Ale pre ozrejmenie, lebo teda predsedajúci možno nebol úplne sústredený, ale teda tak by som mu chcel veľmi teda pripomenúť to, čo sa stalo pretým ako ma vykázal, čo som konkrétne hovoril, aby to teda nemusel niekde loviť...
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 19:44 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 19:44

Igor Matovič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ja potrebujem najprv vedieť aké sú hranice slušnosti, vaše hranice slušnosti, ktoré tvrdíte, že som včera prekročil, lebo obávam sa, keď začnem hovoriť o tomto návrhu zákona, ktorý je veľmi obdobný ako bol včerajší, že päť poviete, že prekračujem hranice slušnosti, takže ja vás normálne slušne žiadam, povedzte mi, čo sú hranice slušnosti pre vás, aby som sa vyvaroval tomu, aby som ich prekročil. Vy ste pre verejnoprávnu televíziu povedali, že nič, čo sa týka vás to nepovažujete za prekročenie hraníc slušnosti.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 19:44 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 19:44

Igor Matovič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, Tibor Gašpar, ja vás naozaj veľmi slušne, normálne ľudsky žiadam, vzhľadom na to, že predkladám ten istý de facto návrh zákona, ktorý rieši okradnutie rodín o daňový bonus a ich vrátenie späť, tieto ukradnuté peniaze. Ja sa obávam, že keď budem zdôvodňovať tento návrh zákona, päť tam niekde bude niečo, čo vy budete považovať za prekročenie hraníc slušnosti ako ste to definovali včera a že ma budete vykazovať zo sály, že mi zoberiete slovo, že budete na mňa volať policajtov, ale aj malé dieťa, keď mu matka povie, že niečo urobilo zle, tak mu to matka musí vysvetliť teda, čo to bolo to zlé. Vy nie ste môj otec ani mama, ale ste predsedajúci v tejto sále, ja som poslanec Národnej rady zvolený pár 100-tisíc ľuďmi do tejto sály a vy ste mi včera zobrali slovo, povedali ste, že som prekročil nejaké hranice slušnosti. Ja sa vás normálne pýtam, povedzte čo mi teda, čo vám vadí v mojich vystúpeniach, čo sú tie hranice slušnosti, konkrétne, konkrétne mi povedzte, aby som sa tomu vyvaroval, aby som nabudúce nebol vykázaný, aby som nabudúce nemusel stratiť dva poslanecké platy a podobne. To je vážna vec, ja viem pre vás sú to možno drobné, ja chcem iba vedieť naozaj, ktoré konkrétne slovo, ktorá veta, ktorá spojka, ktorá čiarka, ktorá bodka vám tam vadí, ktoré číslo, chcem vedieť tie hranice slušnosti. Na to nevidím nič zlé, že si pýtam od vás predtým než začneme vystupovať, lebo sa objektívne obávam, že znova mi zoberiete slovo a ja to slovo nechcem stratiť, ja chcem, aby tie rodiny s deťmi mali späť tie ukradnuté daňové bonusy. Mne na nich záleží, ale bojím sa, keď začnem hovoriť, že vy mi zoberiete slovo a nebude sa môcť hlasovať o tom zákone, takže vás vopred prosím, povedzte mi prosím vás, čo sú teda tie hranice slušnosti, ktoré som včera prekročil, čo konkrétne sa vás dotklo v tom mojom vystúpení. Ak si ho nepamätáte, ja vám to veľmi rád odcitujem, to sú tri-štyri vety, medzi prvým a druhým upozornením za ktoré ste ma vykázali. Normálna vec. Hovorím ešte raz, ja vám to ľudsky hovorím, teraz môžete byť, teraz využívať právo, máte mikrofón, máte moc, máte rokovací poriadok, ja normálne ako poslanec Národnej rady chcem predniesť zákon, ktorý pomôže rodinám s deťmi, bojím sa, že mi znova zoberiete slovo, že ma vykážete, že na mňa zavoláte policajtov, tak sa vás normálne pýtam, aby ste mi povedali aké sú teda pravidlá hry, ale stáť tu, pod vašou mocou, kedy vy si tú moc uzurpujete a nezdôvodníte poslancovi teda za čo ho vykazujete konkrétne, to dúfam teda, že uznáte, že nie je úplne fér. To už hraničí skôr so svojvôľou a diktatúrou a to sú skorej znaky teda diktatúry a nie demokracie. Takže naozaj v dobrom, pán predsedajúci, Tibor Gašpar, vás prosím, ja vás nežiadam, ja vás prosím, povedzte mi, ktorým slovám sa mám vyvarovať, ktoré som teda použil. (Odobratie slova predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 19:44 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
23. schôdza NR SR - 9.deň - A. dopoludnia
 

Vystúpenie v rozprave 11:34

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, dámy poslankyne, páni poslanci, tento zákon sme viackrát avizovali, diskutovali sme o ňom, preto nie je dôvod, aby sme k nemu aj mali nejaký širší priestor. Je to stabilizačný zákon, v ktorom upravujeme viaceré príplatky, viaceré organizačné zmeny v prípade služby profesionálneho vojaka tak, aby sme sa stabilizovali tú našu personálnu situáciu, urobili určité motivačné faktory pre udržanie a rozvoj ozbrojených síl.
Rovnako tak platí, že prichádza pozmeňovací návrh od pána predsedu výboru a zároveň spravodajcu, ktorý súvisí ako reakcia na bezpečnostné hrozby a pôsobenie vojakov ozbrojených síl pri ochrane kritickej infraštruktúry a objektov osobitnej dôležitosti a je to vlastne aj také pokračovanie návrhov, ktoré boli predkladané zo strany ministerstva vnútra pre stabilizáciu príslušníkov ozbrojených síl a ozbrojených zborov.
Ďakujem pekne za podporu tohto zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.12.2024 o 11:34 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:34

Richard Glück
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, dovoľte mi, prosím, ako určenému spravodajcovi výboru predniesť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Máme to uvedené ako tlač 515, sme v druhom čítaní.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor podáva Národnej rade spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 572 zo dňa 23. 10. 2024 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe, tlač 515, na prerokovanie týmto výborom: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému.
Výbory prerokovali návrh zákona v stanovenej lehote. Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol pridelený návrh zákona, zaujali nasledovné stanoviská: ústavnoprávny výbor odporučil návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť odporučil návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Z uznesení Národnej rady Slovenskej republiky vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú zapracované v spoločnej správe. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených v bodoch III tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča hlasovať o bodoch zo spoločnej správy takto: o bodoch číslo 1 až 9 hlasovať spoločne a tieto schváliť. Zároveň odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch uvedených v tejto správe.
Gestorský výbor ma určil ako spoločného spravodajcu výborov vystúpiť na schôdzi Národnej rady k uvedenému návrhu zákona v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru.
Spoločná správa výborov Národnej rady bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť č. 83 na svojej 36. schôdzi.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu, do ktorej sa zároveň hlásim ako prvý, som uve... aj zapísaný v písomnej časti rozpravy.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.12.2024 o 11:34 hod.

JUDr.

Richard Glück

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:34

Richard Glück
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Vážený pán minister, po konzultácii s rezortom hospodárstva a obrany som pristúpil k podaniu pozmeňujúceho návrhu, ktorý by ste mali mať všetci k dispozícii, z toho dôvodu, že vláda Slovenskej republiky, ale hlavne Slovenská republika ako taká musí reagovať na bezpečnostné situácie, ktoré vyvstávajú v tejto dobe aj po skúsenostiach zo zahraničia, kedy vieme, že boli bezpečnostné incidenty na kritickej infraštruktúre v Poľsku, v Čechách a tuším aj v Nemecku, a preto musíme pristúpiť k tomu, aby sme rozšírili možnosť použitia ozbrojených síl Slovenskej republiky aj na ochranu ostatných objektov a obranu osobitej dôležitosti a na ďalších dôležitých objektov, aby sme mohli náležite reagovať a pripraviť sa na bezpečnostnú situáciu, ktorá je momentálne veľmi-veľmi komplikovaná.
V druhom sa zavádza možnosť použiť aj donucovacie prostriedky príslušníkom ozbrojených síl pri ochrane a obrane týchto objektov osobitnej dôležitosti, rovnako tak aj ďalších dôležitých objektov v pôsobnosti ministerstva obrany a ostatných objektov osobitej dôležitosti. Hovoríme predovšetkým o objektoch kritickej infraštruktúry, ktoré sú častokrát vo viacerých líniách aj nad zemou, a preto musí mať armáda Slovenskej republiky kompetencie tieto, tieto objekty chrániť a brániť.
A rovnako tak sa zavádza aj oprávnenie vojaka každému prikázať, ak je to nevyhnutné pre plnenie úloh, aby v nevyhnutne potrebnom čase nemohol vstupovať na určené miesta, ani sa na ňom nemohol zdržiavať a aby na nevyhnutne potrebný čas zotrval na určenom mieste.
Takže z tohto dôvodu vás všetkých žiadam o podporu tohto pozmeňujúceho návrhu, ktorý je skutočne veľmi dôležitý, a preto sme to museli takýmto spôsobom riešiť, keďže máme otvorený zákon 281/2005.
Teraz by som, vážený pán predsedajúci, predniesol pozmeňujúci a doplňujúci návrh, aby sme zastavili čas, ďakujem.
Takže ako som spomenul, predkladám pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Richarda Glücka, Tibora Gašpara, Mariána Saloňa a Petra Šucu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 515.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa mení a dopĺňa takto:
Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
"Čl. II
Zákon č. 321/2002 Z. z. o ozbrojených silách Slovenskej republiky v znení zákona č. 512/2002 Z. z., zákona č. 455/2004 Z. z., zákona č. 240/2005 Z. z., zákona č. 570/2005 Z. z., zákona č. 11/2006 Z. z., zákona č. 333/2007 Z. z., zákona č. 144/2008 Z. z., zákona č. 59/2009 Z. z., zákona č. 494/2009 Z. z., zákona č. 220/2011 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 99/2014 Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 98/2019 Z. z., zákona č. 477/2019 Z. z., zákona č. 92/2022 Z. z., zákona č. 457/2022 Z. z. a zákona č. 161/2024 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 4 ods. 4 písm. a) sa za slovami "obrany a" vypúšťa slovo "obranu".
2. V § 14 ods. 1 úvodná veta znie: "Vojak môže pri plnení úloh ozbrojených síl vo výkone poriadkovej, strážnej, eskortnej, dozornej služby alebo pri plnení úloh podľa § 4 ods. 4 písm. a) použiť donucovacie prostriedky, ktorými na účely tohto zákona sú".
3. Za § 16 sa vkladá § 16a, ktorý vrátane nadpisu znie:
"§ 16a
Oprávnenie zakázať vstup na určené miesto alebo prikázať zotrvanie na určenom mieste
Ak je to nevyhnutné pre plnenie úloh podľa § 4 ods. 4 písm. a), vojak je oprávnený každému prikázať, aby
a) v nevyhnutnom čase nevstupoval na určené miesto, ani sa na ňom nezdržiaval,
b) na nevyhnutne potrebný čas zotrval na určenom mieste."."
Tento článok nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa primerane premietne do článku o účinnosti zákona.
Nasledujúci článok sa primerane preznačí.
V súvislosti s vložením článku sa primerane upraví názov zákona.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.12.2024 o 11:34 hod.

JUDr.

Richard Glück

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video