23. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
prezidenta zneužije tak exemplárne, tak exemplárne, tak príkladmo postavenie a svoje poslanie, že má zabezpečovať spravodlivosť, má chrániť ľudí pred mafiou a on robí presný opak, že mafiu chráni pred spravodlivosťou a na základe toho sa vytrácajú milióny, desiatky a stovky miliónov eur zo Slovenska na luxusné vily na Francúzskej riviére a podobne a kvôli tomu matka tehotná stojí pred rozhodnutím, že pri tej almužne, ktorú jej dáva štát ako prídavok na dieťa a daňový bonus si netrúfne prijať ďalšie dieťa do rodiny a kvôli tomu ide na potrat, tak máme plné právo nazvať týchto zločincov, na čele s Tiborom Gašparom, že sú to vrahovia nenarodených detí a podľa môjho názoru masoví vrahovia. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Prosím pán poslanec, kľud, aj tak je prázdna sála, kľud s takýmito rečami, dobre?
Matovič, Igor, poslanec NR SR
Takže pán predsedajúci, poprosím vás, ktorá reč vás vyrušila, lebo ja som na to háklivý, už mi tu raz zobral slovo aj dvakrát Gašpar.
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Vrahovia nenarodených detí si nemyslím, že sa sem hodí, dobre? Pokračujte v rozprave.
Matovič, Igor, poslanec NR SR
Dobre, ja si teda myslím, na rozdiel od vás, že to je presné pomenovanie explicitné presné pomenovanie pravdy, že Gašpar je vrah nenarodených detí tým, že dovolil, ako som to aj komplexne vysvetlil, že dovolil rozkrádať peniaze, ktoré boli určené na pomoc, áno aj matkám, ktoré sú v očakávaní, na pomoc rodinám, aby tie rodiny boli schopné prijať ďalšie dieťa do svojej rodiny. Dobre, beriem pán Danko, že váš názor, možno aj vzhľadom na kauzu Dobytkár, kedy zase, kde máte prsty vy a váš kamarát, Martin Kvietik myslím že sa volá, s ktorým ste sa stretali v hoteli Albrecht a kde je obžalovaný z toho, že...
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Môžte sa držať témy? Už ste zacítil príležitosť provokácie. Nikto nie je v sále, nikto vás tu nepočúva. Držte sa témy, nech sa páči, lebo vám pozastavím slovo a preruším schôdzu do pondelka do 9 hodiny.
Matovič, Igor, poslanec NR SR
Zdôvodňujem presne v súlade s témou, keďže dávame návrh na predĺženie daňového bonusu, zdôvodňujem, aby ľudia v kontexte chápali, že kde tie peniaze rozkradnuté skončili a prečo dnes rodiny s deťmi tie peniaze nemajú a prečo ich vy okrádate teraz o 90 eur mesačne, to znamená 2160 eur rodinu s dvomi stredoškolákmi. Áno, zdôvodňujem to a že sa vám to zle počúva, lebo hovorím o tom, že ste s Kvietikom rozkrádali peniaze určené napríklad pre farmárov v hodnote desiatok miliónov eur, o čom dnes hovoria aj súdy, však je obžalovaný z toho. Ja viem, že sa vám to zle počúva, ale je to čistokrvná pravda. To naozaj máme mať akože na Slovensku demokraciu, kde za pravdu sa bude vykazovať za dvere? To je diktatúra, to je svojvôľa pán predsedajúci.
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Upozorňujem vás, že pozastavím vaše vystúpenie.
Matovič, Igor, poslanec NR SR
Ako? Nepočul som. Jáj, nepočul som. Dobre, takže môžem pokračovať. Takže, aby sme sa teda chápali, ľuďom treba hovoriť pravdu, že kvôli čomu súčasná vládna moc, ale vláda organizovaného zločinu prečo okráda rodiny s deťmi o podporu, ktorú my sme im horko-ťažko vybojovali naozaj v tých mimoriadne ťažkých rokoch, časoch, kedy sme riešili kvantum kríz a hospodárili sme s polovičným deficitom, s polovičným dlhom, zadlžovaním ročným, ako hospodárite teraz vy bez akejkoľvek krízy. Takže ale navrhujeme, aby sme túto našu pomoc predĺžili, ako sme ju nadstavili, aj po prvom januári budúceho roku, aby sme neokrádali, sme, aby ste neokrádali rodiny. Stále máte čas to urobiť, ešte nie je prvý január, aby ste neokrádali rodiny o to, čo im patrí, lebo to sú ich peniaze. A je omnoho bezpečnejšie tie peniaze dať do peňaženiek jednotlivých rodín, lebo odtiaľ ich žiaden skorumpovaný Kaliňák, Kvietik, Bödör, Gašpar a podobní, nemajú šancu ukradnúť. Rozdeliť tie peniaze do miliónov, alebo státisícov rodinných peňaženiek je určite bezpečnejšie, ako ich dať k dispozícii jednému Kaliňákovi do kasičky, kde on má zrazu z roka na rok 700 miliónov eur navyše a všetci budeme tŕpnuť, kde ďalší biznis nevýhodný pre štát urobí, bez súťaže, skryto, tajmo, len aby to bolo výhodné pre neho a pre jeho vlastnú peňaženku. Čiže ten návrh je hovorím veľmi jednoduchý, môžete predĺžiť ten návrh, stačí za neho hlasovať a ukázať, že vám na ľuďoch záleží. Ak budete hlasovať proti tomuto návrhu znamená, že chcete naďalej kradnúť to, čo patrí rodinám s deťmi a nadstaviť opäť podmienky prorodinnej slovenskej politiky tak, že omnoho dôležitejší bude váš biznis, vaše vily na Francúzskej riviére, ako osud či už tých narodených, alebo nenarodených detí. Budem veľmi rád, ak by sa svedomie tu obrátilo aspoň dvom, trom poslancom zo súčasnej vládnej moci a aby podporili tento návrh zákona a na konci, keď ich bude o trošku viac, tak deti o tie peniaze neprídu. Okradnúť rodinu o tisícky, tisícky eur, ako som hovoril, pri dvoch stredoškolákoch o vyše 2000 eur, to je ako donebavolajúci hriech. A zároveň byť ticho a tolerovať, že si tu Kažimír, Stromček, Počiatek a ostatní zlodeji nakradli peniaze a kúpili za nakradnuté peniaze, za evidentné úplatky vily na Francúzskej riviére, je rovnako donebavolajúci hriech. Takže poprosil by som, aby v súčasnej vládnej koalícii to nebolo len o tom, že si tu budú trucovať navzájom medzi sebou a robiť biznisy, ale aby sa tam našla jedna statočná strana, môže to byť aj tá SNS, ktorá má maslo na hlave za rozkrádanie republiky, to vieme a aby sa napríklad ona postavila za tie rodiny. A aby si povedali, že berú späť to, čo tu urobili a že nedajú do gágora Kaliňákovi skorumpovanému 700 mil. eur, ale že tie peniaze radšej chcú späť pre rodiny s deťmi, alebo pre tých rodičov, ktorým ukradli, starým rodičom, ktorým ukradli rodičovský dôchodok. Budem veľmi rád, ak podporíte tento návrh zákona, lebo je správny, spravodlivý a je to hlavne zadosťučinenie pre rodiny s deťmi, že tu v podstate v takomto skorumpovanom mafiánskom štáte naďalej spolu s nami chcú žiť a vychovávať svoje deti. Ďakujem pekne.
Rozpracované
Vystúpenia
14:49
Určené výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote. Iné výbory o návrhu zákona nerokovali.
Gestorský výbor konštatuje, že do začatia rokovania o návrhu zákona nedostal žiadne stanoviská od poslancov podané podľa § 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
K vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská: Výbor Národnej rady...
Určené výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote. Iné výbory o návrhu zákona nerokovali.
Gestorský výbor konštatuje, že do začatia rokovania o návrhu zákona nedostal žiadne stanoviská od poslancov podané podľa § 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
K vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská: Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch v uznesení č. 56 z 21. novembra 2024 odporúčal návrh zákona schváliť. Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky v uznesení č. 238 z 26. novembra 2024 odporúčal návrh zákona schváliť s doplňujúcim návrhom uvedeným v časti IV spoločnej správy.
Gestorský výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o návrhu uvedenom v časti IV spoločnej správy s odporúčaním ho schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť v znení doplňujúceho návrhu uvedeného v tejto správe.
Predmetná spoločná správa výborov o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch, gestorským výborom, z 26. novembra 2024 č. 64. Týmto uznesením ma výbor poveril ako náhradníčka za pána spravodajcu na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky, aby som informovala o výsledku rokovania výborov, o stanovisku a návrhu gestorského výboru.
Ďakujem, skončila som. Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
6.12.2024 o 14:49 hod.
doc. Ing. Dis. art. PhD.
Paula Puškárová
Videokanál poslanca
Určené výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote. Iné výbory o návrhu zákona nerokovali.
Gestorský výbor konštatuje, že do začatia rokovania o návrhu zákona nedostal žiadne stanoviská od poslancov podané podľa § 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
K vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská: Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch v uznesení č. 56 z 21. novembra 2024 odporúčal návrh zákona schváliť. Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky v uznesení č. 238 z 26. novembra 2024 odporúčal návrh zákona schváliť s doplňujúcim návrhom uvedeným v časti IV spoločnej správy.
Gestorský výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o návrhu uvedenom v časti IV spoločnej správy s odporúčaním ho schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť v znení doplňujúceho návrhu uvedeného v tejto správe.
Predmetná spoločná správa výborov o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch, gestorským výborom, z 26. novembra 2024 č. 64. Týmto uznesením ma výbor poveril ako náhradníčka za pána spravodajcu na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky, aby som informovala o výsledku rokovania výborov, o stanovisku a návrhu gestorského výboru.
Ďakujem, skončila som. Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Rozpracované
14:49
Vystúpenie v rozprave 14:49
Ondrej DostálAko som uviedol teda už v prvom čítaní, rozumiem tomu zámeru, ktorý je obsiahnutý v návrhu zákona. V zásade s ním súhlasím. Regulácia povolaní v niektorých prípadoch je potrebná, ja to tiež uznávam, ale aj teda z požiadaviek Európskej únie...
Ako som uviedol teda už v prvom čítaní, rozumiem tomu zámeru, ktorý je obsiahnutý v návrhu zákona. V zásade s ním súhlasím. Regulácia povolaní v niektorých prípadoch je potrebná, ja to tiež uznávam, ale aj teda z požiadaviek Európskej únie vyplýva, že by mala byť primeraná, mala by iba v nevyhnutnej miere a nemala by pôsobiť diskriminačne voči občanom iných krajín Európskej únie. A toto má zabezpečiť test proporcionality, že keď sa mení právna úprava vo vzťahu k regulácii povolaní, tak najprv sa posúdi, že či tá regulácia spĺňa tieto náležitosti, čiže či je primeraná, či slúži k dosiahnutiu deklarovaného cieľa a či je nevyhnutná, či nepôsobí diskriminačne. A predpokladám, že to dobre funguje vo vzťahu k vládnym návrhom zákonov, ktoré prechádzajú riadnym medzirezortným pripomienkovým konaním. Problém to môže byť už teda pri skrátenom legislatívnom konaní. A to, čo sa vlastne rieši týmto návrhom zákona, sú poslanecké návrhy a najmä pozmeňujúce návrhy a v tejto súvislosti sa otvára aj zákon o rokovacom poriadku.
Čiže ten cieľ je podľa môjho názoru správny, vyplývajúci teda priamo aj z požiadaviek Európskej únie, že sa to má týkať aj pozmeňujúcich návrhov, lebo cez pozmeňujúce návrhy možno obchádzať ten riadny legislatívny proces. Len teda vyslovil som v prvom čítaní pochybnosť, či tá úprava na úrovni zákona o rokovacom poriadku je dostatočná vo vzťahu najmä k pozmeňujúcim návrhom. Vo vzťahu k poslaneckým návrhom v zásade je to nejaká zvýšená administratíva pre predkladateľov, ale však to je v poriadku, treba, aby rešpektovali naše záväzky voči Európskej únii, ale vo vzťahu k pozmeňujúcim návrhom je situácia niekedy taká, že sa o desiatej predloží v pléne pozmeňujúci návrh a o jedenástej sa o ňom hlasuje a je schválený. Čiže podľa môjho názoru to, ako je to tam navrhnuté, je síce jak deklarovanie nejakého zámeru, ale v realite ten zámer bude dosť náročné naplniť, keby sa dodržiavali lehoty napríklad medzi predložením pozmeňujúceho návrhu a hlasovaním o ňom, čo by malo byť v zmysle rokovacieho poriadku minimálne 48 hodín, ale vždycky, teda vždycky, no skracuje sa to, keď to hlasovanie príde skôr, veľmi často, skoro vždy. Niekedy tá lehota je naplnená z dôvodu, že trebárs rokujeme v piatok a hlasovať budeme až v utorok, tak vtedy je tá lehota dodržaná.
Tak mňa by zaujímalo teda, akým spôsobom sa má, sa má prakticky uplatňovať, či pán minister alebo niekto z koaličných poslancov má predstavu, ako sa tu bude reálne uplatňovať, aby sme nemali napísané, že sa má vykonať test proporcionality aj vo vzťahu k pozmeňujúcim návrhom. Len teda v tom režime a v tej rýchlosti, v akom sa rokuje v parlamente, tak tam na to nebude, nebude priestor. Asi by pri tomto type zákonov, ktoré regulujú povolania, v tomto type pozmeňujúcich návrhov, ak sa má stihnúť nejaký test proporcionality aj v nejakom zrýchlenom režime, tak by mal, tak by malo sa natiahnuť čas medzi predložením pozmeňujúceho návrhu a hlasovaním o ňom. To by si asi vyžiadalo nejakú podrobnejšiu, podrobnejšiu úpravu, ale teda diskutovali sme o tom aj na výbore a, samozrejme, uvidíme, čo prinesie prax, ako sa to reálne bude uplatňovať, či to neostane iba na papieri.
A druhá vec, ku ktorej by som sa chcel vyjadriť, je práve pozmeňujúci návrh, ktorý bol schválený v ústavnoprávnom výbore. Prišiel s ním pán poslanec Glück. Je to opäť rozširujúci pozmeňujúci návrh, netýka sa toho, čo je obsiahnuté v návrhu zákona. Týka sa rokovaní výboru pre európske záležitosti. Je to v zákone o rokovacom poriadku, tak je to síce prilepené, ale nie je to prílepok, lebo čl. II noveli... čl. II toho návrhu novelizuje rokovací poriadok, čiže nie je to, nie je to prílepok, ale je to rozširujúci pozmeňujúci návrh. A teda § 58a, ktorý upravuje fungovanie výboru pre európske záležitosti, v ods. 6 uvádza, že poverený člen vlády je povinný zúčastniť sa na rokovaní výboru pre európske záležitosti a informovať výbor o návrhoch podľa ods. 3 písm. a) a podávať informácie o výsledku rokovaní orgánov, ktorých je členom. A pán poslanec Glück na zasadnutí ústavnoprávneho výboru navrhol, aby sa tá povinnosť zmenila na možnosť, teda člen vlády mal byť, nemal byť povinný zúčastniť sa, ale že sa môže zúčastniť. A mal by byť akurát povinný vhodným spôsobom informovať členov výboru, čo mohlo znamenať, že pošle písomnú informáciu.
To sa neschválilo, lebo teda jednak zaznela tam kritika zo strany, zo strany opozície a jednak zrejme ani HLAS s tým celkom nesúhlasil. Tak potom pán poslanec Glück na pokračovaní výboru na ďalší deň, alebo o dva dni, alebo koľko to bolo, tak predložil upravenú verziu toho pozmeňujúceho návrhu, ktorá už bola schválená. Stala sa súčasťou spoločnej, spoločnej správy, ktorá hovorí o tom, že teda nieže nie je povinný, ale má sa doplniť do toho ustanovenia, že ak sa poverený člen vlády nemôže zúčastniť rokovania výboru pre európske záležitosti, je povinný dať sa zastúpiť iným členom vlády.
No a tu by tiež teda zaujímal názor, názor predkladateľa, lebo zachytil som verejné vyjadrenia predsedu výboru pre európske záležitosti pána poslanca Ferenčáka, ktorý s takouto zmenou nesúhlasí, lebo tá zmena znamená, že v zásade sa člen vlády, a problém je to najmä pri premiérovi, nebude musieť zúčastňovať zasadnutí výboru. Bude mať nejaký dôvod, že si vymyslí, vymyslí iný program a nechá sa zastupovať, zastupovať nejakým iným členom vlády, pričom ten iný člen vlády nemá tie potrebné informácie, ako môže mať, môže niečo odprezentovať nejaké stanovisko, ale je to, je to niečo podobné, ako na hodine otázok keď odpovede za jedného člena vlády číta iný člen vlády.
Ja som včera kládol otázky napríklad ministrovi vnútra pánovi Šutajovi Eštokovi a prečítala ich pani ministerka kultúry Šimkovičová. A kládol som otázky ministrovi zahraničných vecí pánovi Blanárovi a prečítal ich pán minister financií Kamenický. A teda hodina otázok nie je iba o tom, že poslanci dostanú nejakú odpoveď, to môžu dostať aj písomne, ale že majú možnosť položiť doplňujúcu otázku a na tú doplňujúcu otázku člen vlády odpovie. No ale keď som sa pani ministerky Šimkovičovej pýtal k téme, ktorá súvisí s rezortom pána ministra vnútra Šutaja Eštoka, no tak ako nebola mi veľmi schopná povedať. Mohla povedať svoj názor. No a pán minister Kamenický takisto za pána ministra Blanára veľmi veľa toho nepovedal.
A ak bude schválený tento pozmeňujúci návrh, tak to bude podobná situácia. Bude môcť jednak ísť minister za ministra, bude môcť sprostredkovať nejakú informáciu, ale prípadné doplňujúce otázky nebude vedieť, nebude vedieť zodpovedať. A navyše napríklad špeciálne v prípade premiéra, no tak toho žiadny iný člen vlády na rokovaniach Rady Európskej únie zastupovať nemôže. Ministri sa, myslím, navzájom môžu zastupovať, ale premiéra nemôžu zastupovať. Čiže poslanci nebudú mať možnosť komunikovať s tým členom vlády, buď teda s premiérom, alebo s ministrom, ktorý zastupuje Slovensko v orgánoch Európskej únie, nebudú mu môcť klásť otázky, dávať podnety, nebudú počuť jeho reakcie, ak bude využívať tú možnosť, ktorú pozmeňujúcim návrhom pána poslanca Glücka, ktorý sa dostal do spoločnej správy, lebo na ústavnoprávnom výbore bol schválený, ak toto bude, toto bude platiť.
A znamená to aj zásadné oslabenie výboru pre európske záležitosti, ktorý má osobitné postavenie medzi výbormi. Lebo ostatné výbory v podstate predstavujú poradné orgány pre Národnú radu, teda nemyslím tie špeciálne výbory, ktoré majú svoju funkcie, tie osobitné kontrolné výbory, ale bežné výbory ak niečo schvália, tak je to nejaké stanovisko, o ktorom ďalej bude ešte niekto rokovať. Napríklad, napríklad máme tu pozmeňujúci návrh v spoločnej správe, schválil ho ústavnoprávny výbor, ale aby sa stal súčasťou schváleného zákona, musí o tom ešte hlasovať Národná rada a schváliť ten pozmeňujúci návrh, čo dúfam, že v tomto prípade neschváli. Ale výbor pre európske záležitosti v podstate nahrádza Národnú radu, lebo je upravený v ústavnom zákone o spolupráci Národnej rady Slovenskej republiky a vlády Slovenskej republiky v záležitostiach Európskej únie. A teda to, aké je stanovisko Slovenskej republiky k nejakým veciam, o ktorých sa rokuje na úrovni Európskej únie, tak niekto o tom musí rozhodnúť. Ten návrh dáva vláda a schvaľuje to potom, schvaľuje to potom Národná rada. Ale Národná rada delegovala túto svoju právomoc na výbor pre európske záležitosti. A okrem vecí, keď si Národná rada vyhradí, že v pléne chce rozhodnúť o nejakej záležitosti, ktorú považuje za mimoriadne dôležitú, alebo je nejako politicky atraktívna, tak túto pôsobnosť Národnej rady vykonáva výbor pre európske záležitosti.
Týmto pozmeňovákom bude spôsobené, že výbor pre európske záležitosti bude o veciach môcť rokovať bez toho, aby tam bol ten príslušný člen vlády, ktorý má danú tému v portfóliu, vo svojej právomoci a ktorý bude zastupovať Slovenskú republiku na rokovaní orgánu Európskej únie.
Tak viem, že toto nie je celkom z oblasti školstva, ale teda je to v zákone, ktorý predkladá pán minister školstva, tak by ma aj teda zaujímalo, že aký je jeho názor na túto vec, aj z hľadiska, aj z hľadiska obsahu, samozrejme, lebo ten obsah je podľa môjho názoru problematický, ale aj z hľadiska, aj z hľadiska tej formy, že sa to prilepí k zákonu, ktorý obsahovo nesúvisí s tou témou, lebo teda síce, áno, nie je to prílepok, ale je to rozširujúci pozmeňujúci návrh aj v zmysle zákona o rokovacom poriadku. Takže budem rád, keď sa pán minister k tomu vyjadrí.
Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
6.12.2024 o 14:49 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, pán predsedajúci, rád by som povedal aj v druhom čítaní pár slov k vládnemu návrhu novely zákona o teste proporcionality v oblasti regulácie povolaní.
Ako som uviedol teda už v prvom čítaní, rozumiem tomu zámeru, ktorý je obsiahnutý v návrhu zákona. V zásade s ním súhlasím. Regulácia povolaní v niektorých prípadoch je potrebná, ja to tiež uznávam, ale aj teda z požiadaviek Európskej únie vyplýva, že by mala byť primeraná, mala by iba v nevyhnutnej miere a nemala by pôsobiť diskriminačne voči občanom iných krajín Európskej únie. A toto má zabezpečiť test proporcionality, že keď sa mení právna úprava vo vzťahu k regulácii povolaní, tak najprv sa posúdi, že či tá regulácia spĺňa tieto náležitosti, čiže či je primeraná, či slúži k dosiahnutiu deklarovaného cieľa a či je nevyhnutná, či nepôsobí diskriminačne. A predpokladám, že to dobre funguje vo vzťahu k vládnym návrhom zákonov, ktoré prechádzajú riadnym medzirezortným pripomienkovým konaním. Problém to môže byť už teda pri skrátenom legislatívnom konaní. A to, čo sa vlastne rieši týmto návrhom zákona, sú poslanecké návrhy a najmä pozmeňujúce návrhy a v tejto súvislosti sa otvára aj zákon o rokovacom poriadku.
Čiže ten cieľ je podľa môjho názoru správny, vyplývajúci teda priamo aj z požiadaviek Európskej únie, že sa to má týkať aj pozmeňujúcich návrhov, lebo cez pozmeňujúce návrhy možno obchádzať ten riadny legislatívny proces. Len teda vyslovil som v prvom čítaní pochybnosť, či tá úprava na úrovni zákona o rokovacom poriadku je dostatočná vo vzťahu najmä k pozmeňujúcim návrhom. Vo vzťahu k poslaneckým návrhom v zásade je to nejaká zvýšená administratíva pre predkladateľov, ale však to je v poriadku, treba, aby rešpektovali naše záväzky voči Európskej únii, ale vo vzťahu k pozmeňujúcim návrhom je situácia niekedy taká, že sa o desiatej predloží v pléne pozmeňujúci návrh a o jedenástej sa o ňom hlasuje a je schválený. Čiže podľa môjho názoru to, ako je to tam navrhnuté, je síce jak deklarovanie nejakého zámeru, ale v realite ten zámer bude dosť náročné naplniť, keby sa dodržiavali lehoty napríklad medzi predložením pozmeňujúceho návrhu a hlasovaním o ňom, čo by malo byť v zmysle rokovacieho poriadku minimálne 48 hodín, ale vždycky, teda vždycky, no skracuje sa to, keď to hlasovanie príde skôr, veľmi často, skoro vždy. Niekedy tá lehota je naplnená z dôvodu, že trebárs rokujeme v piatok a hlasovať budeme až v utorok, tak vtedy je tá lehota dodržaná.
Tak mňa by zaujímalo teda, akým spôsobom sa má, sa má prakticky uplatňovať, či pán minister alebo niekto z koaličných poslancov má predstavu, ako sa tu bude reálne uplatňovať, aby sme nemali napísané, že sa má vykonať test proporcionality aj vo vzťahu k pozmeňujúcim návrhom. Len teda v tom režime a v tej rýchlosti, v akom sa rokuje v parlamente, tak tam na to nebude, nebude priestor. Asi by pri tomto type zákonov, ktoré regulujú povolania, v tomto type pozmeňujúcich návrhov, ak sa má stihnúť nejaký test proporcionality aj v nejakom zrýchlenom režime, tak by mal, tak by malo sa natiahnuť čas medzi predložením pozmeňujúceho návrhu a hlasovaním o ňom. To by si asi vyžiadalo nejakú podrobnejšiu, podrobnejšiu úpravu, ale teda diskutovali sme o tom aj na výbore a, samozrejme, uvidíme, čo prinesie prax, ako sa to reálne bude uplatňovať, či to neostane iba na papieri.
A druhá vec, ku ktorej by som sa chcel vyjadriť, je práve pozmeňujúci návrh, ktorý bol schválený v ústavnoprávnom výbore. Prišiel s ním pán poslanec Glück. Je to opäť rozširujúci pozmeňujúci návrh, netýka sa toho, čo je obsiahnuté v návrhu zákona. Týka sa rokovaní výboru pre európske záležitosti. Je to v zákone o rokovacom poriadku, tak je to síce prilepené, ale nie je to prílepok, lebo čl. II noveli... čl. II toho návrhu novelizuje rokovací poriadok, čiže nie je to, nie je to prílepok, ale je to rozširujúci pozmeňujúci návrh. A teda § 58a, ktorý upravuje fungovanie výboru pre európske záležitosti, v ods. 6 uvádza, že poverený člen vlády je povinný zúčastniť sa na rokovaní výboru pre európske záležitosti a informovať výbor o návrhoch podľa ods. 3 písm. a) a podávať informácie o výsledku rokovaní orgánov, ktorých je členom. A pán poslanec Glück na zasadnutí ústavnoprávneho výboru navrhol, aby sa tá povinnosť zmenila na možnosť, teda člen vlády mal byť, nemal byť povinný zúčastniť sa, ale že sa môže zúčastniť. A mal by byť akurát povinný vhodným spôsobom informovať členov výboru, čo mohlo znamenať, že pošle písomnú informáciu.
To sa neschválilo, lebo teda jednak zaznela tam kritika zo strany, zo strany opozície a jednak zrejme ani HLAS s tým celkom nesúhlasil. Tak potom pán poslanec Glück na pokračovaní výboru na ďalší deň, alebo o dva dni, alebo koľko to bolo, tak predložil upravenú verziu toho pozmeňujúceho návrhu, ktorá už bola schválená. Stala sa súčasťou spoločnej, spoločnej správy, ktorá hovorí o tom, že teda nieže nie je povinný, ale má sa doplniť do toho ustanovenia, že ak sa poverený člen vlády nemôže zúčastniť rokovania výboru pre európske záležitosti, je povinný dať sa zastúpiť iným členom vlády.
No a tu by tiež teda zaujímal názor, názor predkladateľa, lebo zachytil som verejné vyjadrenia predsedu výboru pre európske záležitosti pána poslanca Ferenčáka, ktorý s takouto zmenou nesúhlasí, lebo tá zmena znamená, že v zásade sa člen vlády, a problém je to najmä pri premiérovi, nebude musieť zúčastňovať zasadnutí výboru. Bude mať nejaký dôvod, že si vymyslí, vymyslí iný program a nechá sa zastupovať, zastupovať nejakým iným členom vlády, pričom ten iný člen vlády nemá tie potrebné informácie, ako môže mať, môže niečo odprezentovať nejaké stanovisko, ale je to, je to niečo podobné, ako na hodine otázok keď odpovede za jedného člena vlády číta iný člen vlády.
Ja som včera kládol otázky napríklad ministrovi vnútra pánovi Šutajovi Eštokovi a prečítala ich pani ministerka kultúry Šimkovičová. A kládol som otázky ministrovi zahraničných vecí pánovi Blanárovi a prečítal ich pán minister financií Kamenický. A teda hodina otázok nie je iba o tom, že poslanci dostanú nejakú odpoveď, to môžu dostať aj písomne, ale že majú možnosť položiť doplňujúcu otázku a na tú doplňujúcu otázku člen vlády odpovie. No ale keď som sa pani ministerky Šimkovičovej pýtal k téme, ktorá súvisí s rezortom pána ministra vnútra Šutaja Eštoka, no tak ako nebola mi veľmi schopná povedať. Mohla povedať svoj názor. No a pán minister Kamenický takisto za pána ministra Blanára veľmi veľa toho nepovedal.
A ak bude schválený tento pozmeňujúci návrh, tak to bude podobná situácia. Bude môcť jednak ísť minister za ministra, bude môcť sprostredkovať nejakú informáciu, ale prípadné doplňujúce otázky nebude vedieť, nebude vedieť zodpovedať. A navyše napríklad špeciálne v prípade premiéra, no tak toho žiadny iný člen vlády na rokovaniach Rady Európskej únie zastupovať nemôže. Ministri sa, myslím, navzájom môžu zastupovať, ale premiéra nemôžu zastupovať. Čiže poslanci nebudú mať možnosť komunikovať s tým členom vlády, buď teda s premiérom, alebo s ministrom, ktorý zastupuje Slovensko v orgánoch Európskej únie, nebudú mu môcť klásť otázky, dávať podnety, nebudú počuť jeho reakcie, ak bude využívať tú možnosť, ktorú pozmeňujúcim návrhom pána poslanca Glücka, ktorý sa dostal do spoločnej správy, lebo na ústavnoprávnom výbore bol schválený, ak toto bude, toto bude platiť.
A znamená to aj zásadné oslabenie výboru pre európske záležitosti, ktorý má osobitné postavenie medzi výbormi. Lebo ostatné výbory v podstate predstavujú poradné orgány pre Národnú radu, teda nemyslím tie špeciálne výbory, ktoré majú svoju funkcie, tie osobitné kontrolné výbory, ale bežné výbory ak niečo schvália, tak je to nejaké stanovisko, o ktorom ďalej bude ešte niekto rokovať. Napríklad, napríklad máme tu pozmeňujúci návrh v spoločnej správe, schválil ho ústavnoprávny výbor, ale aby sa stal súčasťou schváleného zákona, musí o tom ešte hlasovať Národná rada a schváliť ten pozmeňujúci návrh, čo dúfam, že v tomto prípade neschváli. Ale výbor pre európske záležitosti v podstate nahrádza Národnú radu, lebo je upravený v ústavnom zákone o spolupráci Národnej rady Slovenskej republiky a vlády Slovenskej republiky v záležitostiach Európskej únie. A teda to, aké je stanovisko Slovenskej republiky k nejakým veciam, o ktorých sa rokuje na úrovni Európskej únie, tak niekto o tom musí rozhodnúť. Ten návrh dáva vláda a schvaľuje to potom, schvaľuje to potom Národná rada. Ale Národná rada delegovala túto svoju právomoc na výbor pre európske záležitosti. A okrem vecí, keď si Národná rada vyhradí, že v pléne chce rozhodnúť o nejakej záležitosti, ktorú považuje za mimoriadne dôležitú, alebo je nejako politicky atraktívna, tak túto pôsobnosť Národnej rady vykonáva výbor pre európske záležitosti.
Týmto pozmeňovákom bude spôsobené, že výbor pre európske záležitosti bude o veciach môcť rokovať bez toho, aby tam bol ten príslušný člen vlády, ktorý má danú tému v portfóliu, vo svojej právomoci a ktorý bude zastupovať Slovenskú republiku na rokovaní orgánu Európskej únie.
Tak viem, že toto nie je celkom z oblasti školstva, ale teda je to v zákone, ktorý predkladá pán minister školstva, tak by ma aj teda zaujímalo, že aký je jeho názor na túto vec, aj z hľadiska, aj z hľadiska obsahu, samozrejme, lebo ten obsah je podľa môjho názoru problematický, ale aj z hľadiska, aj z hľadiska tej formy, že sa to prilepí k zákonu, ktorý obsahovo nesúvisí s tou témou, lebo teda síce, áno, nie je to prílepok, ale je to rozširujúci pozmeňujúci návrh aj v zmysle zákona o rokovacom poriadku. Takže budem rád, keď sa pán minister k tomu vyjadrí.
Ďakujem.
Rozpracované
14:49
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:49
Beáta JuríkVystúpenie s faktickou poznámkou
6.12.2024 o 14:49 hod.
Mgr. et Mgr.
Beáta Jurík
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán kolega, za vašu analýzu, najmä teda toho pozmeňovacieho návrhu, ktorý sa týka výboru pre európske záležitosti, ...
Rozpracované
15:04
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:04
Beáta JuríkĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.12.2024 o 15:04 hod.
Mgr. et Mgr.
Beáta Jurík
Videokanál poslanca
... a absolútne s ňou súhlasím, že sa jedná o akúsi snahu urobiť z výboru, ktorý má špeciálne postavenie, len ďalší akýsi vraj výbor, ktorý by sa podobal na to, čo tu zažívame pri hodine otázok a síce len trápne divadielko. A ja sa pravdepodobne teda aj podľa toho, že ako sa bude situácia ohľadom tohto pozmeňováka vyvíjať, vyjadrím pred tretím čítaním, takže asi tu budeme zase z radov koalície počuť také to bučanie, že Ježiš, Bože, zase. Takže už vopred upozorňujem. Ale dnes som iba chcela povedať, že ja považujem za maximálne drzé a prepáčte mi teda za ten výraz, ale neviem to ináč pomenovať, že poslanec, ktorý ani nie je riadnym členom daného výboru, ale náhradným členom, ktorý sa nikdy nezúčastnil žiadneho rokovania tohto výboru, si dovolí takýmto spôsobom zasahovať do kompetencií a fungovania výboru, ktorý, ešte raz, má špeciálne postavenie, pretože je navyše jeho fungovanie regulované aj ústavným zákonom. A ak teda cieľom tohto pozmeňovacieho návrhu bolo odbremeniť pána premiéra od toho, aby niekedy, keď mu to časovo nevychádza, nemusel ísť na výbor, tak to sa dá urobiť úplne inak a my sme doteraz aj vo výbore nie raz boli ochotní nejakým spôsobom sa prispôsobiť. Výbor totižto vždy, čo sa týka tých časov, sa prispôsoboval termínom Úradu vlády. Takže to sa jedná čisto o akúsi výhovorku, že niekedy to nesedí a pán premiér sa potom musí ponáhľať. Tu ide o niečo úplne iné a síce ako ste to veľmi dobre pán kolega pomenovali, o snahu spraviť z tohto výboru hodinu otázok II.
Ďakujem.
Rozpracované
15:04
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:04
Ondrej DostálA áno, ten spôsob je tiež zvláštny. Bolo to prinesené na rokovanie výboru, čiže mohlo to byť ešte horšie, keby teraz tu nejaký poslanec vystúpil s takým pozmeňujúcim návrhom a dozvedeli by sme sa o tom až teraz alebo okrem tých, ktorí sú teraz prítomní by to možno nikto ani nezaregistroval. Čiže áno, ten výbor je predsa len trochu lepší, ale tiež je to v druhom čítaní pozmeňujúci návrh, nijako to nesúvisí s tou hlavnou témou zákona a s obsahom návrhu zákona, určite by sa to takýmto spôsobom robiť nemalo. Teda vôbec by sa to nemalo robiť (pozn. prepis.: nezrozumiteľne povedané) súhlasím s obsahom, ale ak niekto má takýto zámer, no tak nech predloží návrh novely zákona o rokovacom poriadku, ktorý bude toto obsahovať a nech to teda prejde normálnym celým komplexným legislatívnym procesom.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.12.2024 o 15:04 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Pani poslankyňa Jurík, no áno, to býva aj tej hodine otázok, takže niekedy člen vlády nepríde a teda špeciálne premiér, ktorému kladú otázky poslanci z klubu SMER sociálna demokracia. A už sa teda stalo, ja som to zažil aj teda osobne, že bola napr. vyžrebovaná moja otázka napriek tomu, že boli položené desiatky otázok od poslancov SMER-u a teda pán premiér zrovna mal nejakú cestu na východ Slovenska a nezúčastnil sa hodiny otázok, čiže mal dôvod neprísť. Čiže považujem za veľmi nebezpečné robiť toto vo vzťahu k výboru pre európske záležitosti, ktorý, súhlasím, má špeciálne postavenie a má význam, lebo prijíma stanoviská, ktoré zaväzujú zástupcov Slovenskej republiky v orgánoch Európskej únie a v podstate rozhoduje o veciach, o ktorých by inak mala rozhodovať Národná rada.
A áno, ten spôsob je tiež zvláštny. Bolo to prinesené na rokovanie výboru, čiže mohlo to byť ešte horšie, keby teraz tu nejaký poslanec vystúpil s takým pozmeňujúcim návrhom a dozvedeli by sme sa o tom až teraz alebo okrem tých, ktorí sú teraz prítomní by to možno nikto ani nezaregistroval. Čiže áno, ten výbor je predsa len trochu lepší, ale tiež je to v druhom čítaní pozmeňujúci návrh, nijako to nesúvisí s tou hlavnou témou zákona a s obsahom návrhu zákona, určite by sa to takýmto spôsobom robiť nemalo. Teda vôbec by sa to nemalo robiť (pozn. prepis.: nezrozumiteľne povedané) súhlasím s obsahom, ale ak niekto má takýto zámer, no tak nech predloží návrh novely zákona o rokovacom poriadku, ktorý bude toto obsahovať a nech to teda prejde normálnym celým komplexným legislatívnym procesom.
Ďakujem.
Rozpracované
15:04
Vystúpenie v rozprave 15:04
Igor MatovičNo dobre, teraz o tom zbytočne už hovoriť. Včera mi zobral slovo, dnes zase sme mohli chvíľku sa na túto tému baviť, keď som mohol vystúpiť pred tým, jako začal svoje body minister Drucker a teda, lebo teda zase ten bol predradený, takže teraz na záver tohto pracovného týždňa sa dostávame opäť k tomuto návrhu. Ja som už v úvodnom slove toho povedal dosť. Takže úvodné slovo by som týmto považoval za ukončené a potom sa hlásim do rozpravy. A poprosím svojho spravodajcu, nech sa sem dostaví.
Kolegovia, kolegyne, dovoľte, aby som tretíkrát začínal vlastne ten istý zákon predstavovať. Nie je to kvôli nám, ale je to kvôli tomu, že včera tu mal mindráky predsedajúci Tibor Gašpar, kedy keď som si len dovolil sa opýtať, teda že čo sú hranica slušnosti, podľa čoho ma vykázal zo sály deň pred tým, aby ich teda definoval. Lebo teda keď už máme hrať podľa nejakých pravidiel, bolo by dobré poznať tie pravidlá, aby to nebola svojvôľa, ktorá je teda skorej znakom diktatúry ako demokracie, tak Tibor Gašpar nebol schopný definovať jednu jedinú vec, ktorá mu vadila vlastne na mojom vystúpení. Tým pádom bolo evidentné, že to bolo presne opačne ako komunikoval do verejnoprávnej televízie, kde hovoril, že jemu nič nevadilo, že som hovoril o ňom, že to aj v pohode chcel, aby som sa vyrozprával, ale teda vadili mu, že som niečo hovoril o voličoch SMER-u. No ale teda medzi prvým a druhým upozornením som hovoril len a len o zločinoch Tibora Gašpara, o devastačných účinkoch týchto zločinov práve na rozpočty rodín s deťmi, lebo keď policajný prezident dovolí, aby sa rozkrádali verejné financie určené pre rodiny s deťmi, tak logicky, že to dopadne tak, že rodiny s deťmi potom na to doplatia. No a toto sa ho dotýkalo a teda keďže on si o sebe myslí, že keď si oblečie oblek za 30-tis. eur. tak zrazu je slušný človek, tak keď som ho tu vyzliekol takto donaha s argumentami a presne o tom, ako na to doplatia rodiny s deťmi, tak zrazu bol dotklivý a preto mi zobral slovo.
No dobre, teraz o tom zbytočne už hovoriť. Včera mi zobral slovo, dnes zase sme mohli chvíľku sa na túto tému baviť, keď som mohol vystúpiť pred tým, jako začal svoje body minister Drucker a teda, lebo teda zase ten bol predradený, takže teraz na záver tohto pracovného týždňa sa dostávame opäť k tomuto návrhu. Ja som už v úvodnom slove toho povedal dosť. Takže úvodné slovo by som týmto považoval za ukončené a potom sa hlásim do rozpravy. A poprosím svojho spravodajcu, nech sa sem dostaví.
Rozpracované
15:04
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky aj Ministerstva hospodárstva...
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky aj Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa, ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky aj Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa, ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Rozpracované
15:04
Vystúpenie v rozprave 15:04
Igor MatovičTakže tentokrát k rozprave alebo v rozprave k návrhu zákona, ktorý predkladáme. Je veľmi jednoduchý, v podstate navrhuje zákon, ktorý teda vám tu predkladám, o ktorom teraz rokujeme, aby sme predĺžili súčasne platný stav vyplácania daňového bonusu, aj po 1. januári budúceho roku. Prečo to navrhujeme? Preto, lebo súčasná vláda, ktorá vládne, ktorá na billboardoch pred voľbami sľubovali, sľubovala, že voľte...
Takže tentokrát k rozprave alebo v rozprave k návrhu zákona, ktorý predkladáme. Je veľmi jednoduchý, v podstate navrhuje zákon, ktorý teda vám tu predkladám, o ktorom teraz rokujeme, aby sme predĺžili súčasne platný stav vyplácania daňového bonusu, aj po 1. januári budúceho roku. Prečo to navrhujeme? Preto, lebo súčasná vláda, ktorá vládne, ktorá na billboardoch pred voľbami sľubovali, sľubovala, že voľte nás, bude stabilita, pokoj a sociálne istoty. To mal Fico na billboarde. Danko mal: spoločne zastavme zdražovanie. A Pellegrini mal: voľte nás, budú lacnejšie potraviny a lacnejšie energie. Tak súčasná vláda sa rozhodla ísť cestou, že absolútne nič, z toho, čo mali napísané na predvolebných billboardoch, to znamená, svoje predvolebné sľuby, že z toho nič nesplnia. Je to v podstate historicky prvá vláda za existenciu samostatnej Slovenskej republiky, ktorá po prvé sa rozhodla nesplniť žiaden z tých kľúčových svojich predvolebných sľubov, lebo potraviny lacnejšie teda nie sú, práveže máme druhú. druhé najrýchlejšie rastúce ceny potravín v celej Európe a na Slovensku Slováci kupujú to isté o 50 % drahšie ako Poliaci v tom istom obchodnom reťazci, ako teda sa môžte dozvedieť na stránke, myslím, Ficove potraviny, ktorú spravuje tu môj spravodajca Julo Jakab, a kde každý mesiac poctivo chodí do Poľska na nákup kúpiť presne to isté, ten istý košík potravín do poľského Kauflandu, do slovenského a potom porovnáva, zverejňuje účtenky. Takže áno, vládne nám tu antisociálna vláda, v podstate vláda klamárov a podvodníkov, ktorí spáchali ten najväčší podvod v histórii samostatnej republiky, lebo všetci z tých kľúčových sľubov, ktoré som vymenoval, ani jeden jediný sľub nesplnili. Čiže potraviny výrazne drahšie, energie nebudú lacnejšie ako sľúbili, prinajlepšom budú stáť presne toľko, koľko sme ich zastropovali my v čase, kedy stáli, stál plyn na trhu päť, šesťkrát, sedemkrát viacej ako stojí dnes. Čiže Fico mohol, len nechce.
Jednoducho podviedol aj v týchto veciach ľudí. Koniec chaosu v žiadnom prípade. To tu vidíme, čo tu stvára Huliak, čo tu stvára Migaľ, či ako sa volá, že chce tam nejaký šport, (povedané so smiechom) akože mne to je tiež smiešne akože. Andrej Danko mi je smiešny, ale keď som zase včera videl to, čo ukazoval, že čo vlastne Migaľ za čo bojuje, že bojuje za šport, ktorý teda niekto skáče na nejakom koníkovi plyšovom a dá si tyčku medzi nohy, to bolo aj na mňa dosť. Takže hold, toto určite teda nie je koniec chaosu. Určite to nie je pokoj, ktorý nám tu sľubovali a určite to nie sú ani sociálne istoty. Lebo rad radom sociálne istoty zosekali a vlastne toto je prvá vláda, takisto počas tých 30 rokov, ktorá extrémne závažným spôsobom vstupuje do rozpočtu rodín a berie ľuďom peniaze. Tým že navyše ešte začali celú tú konsolidáciu slávnu alebo ta uťahovanie opaskov ľudí tým, že si sami sebe schválili na vláde o 100 % vyššie platy, o 5 000 eur mesačne, tak úplne krásne dokazujú, že na tých rodinách s deťmi im absolútne nezáleží, že aj tých dôchodcov považujú za hlupákov. Čo nie je, ako hovorí Gašpar, že ja považujem všetkých voličov za hlupákov, Gašpar ich považuje, alebo gašparko ich považuje za hlupákov. Lebo od dôchodcov si vypýtať mandát, že zabezpečíme tu všetko lacnejšie, raj pomaly na zemi, v žiadnom prípade im nezrušíme rodičovské dôchodky. Však to sa aj mama Andrea Danka nechala počuť, že by mu odtrhla hlavu, ak by to zrušili a nakoniec zrušia rodičovské dôchodky. Ukradnú rodinám s deťmi daňové bonusy, na ktoré mali zákonný nárok. Zavedú 23-percentnú dépéháčku a ostatné zlodejiny, ktoré títo ľudia, ktorí tu vládnu, na základe volebného podvodu, ktorí spáchali, idú realizovať tieto svoje hókusy-pókusy na ľuďoch. Budú mať tak devastačné dopady na rozpočty rodín a najmä na rozpočty tých, ktorí sú na Slovensku najzraniteľnejší. Lebo keď sa opýtate štatistického úradu alebo si pozrete štatistiku, kto je najviac ohrozený chudobou na Slovensku, tak sú to práve rodiny s deťmi. A platí zároveň taká priama úmera, čím viac detí a teraz nehovorím o rodinách, ktoré, kde sú dvaja rodičia, z ktorých ani jeden nechce pracovať, ale čím viac detí, tým väčšie riziko chudoby. A to riziko chudoby alebo ohrozenie chudobou je väčšie u takýchto rodín s viacerými deťmi ako pri slovenských ...
=====
Ďakujem pekne za slovo.
Takže tentokrát k rozprave alebo v rozprave k návrhu zákona, ktorý predkladáme. Je veľmi jednoduchý, v podstate navrhuje zákon, ktorý teda vám tu predkladám, o ktorom teraz rokujeme, aby sme predĺžili súčasne platný stav vyplácania daňového bonusu, aj po 1. januári budúceho roku. Prečo to navrhujeme? Preto, lebo súčasná vláda, ktorá vládne, ktorá na billboardoch pred voľbami sľubovali, sľubovala, že voľte nás, bude stabilita, pokoj a sociálne istoty. To mal Fico na billboarde. Danko mal: spoločne zastavme zdražovanie. A Pellegrini mal: voľte nás, budú lacnejšie potraviny a lacnejšie energie. Tak súčasná vláda sa rozhodla ísť cestou, že absolútne nič, z toho, čo mali napísané na predvolebných billboardoch, to znamená, svoje predvolebné sľuby, že z toho nič nesplnia. Je to v podstate historicky prvá vláda za existenciu samostatnej Slovenskej republiky, ktorá po prvé sa rozhodla nesplniť žiaden z tých kľúčových svojich predvolebných sľubov, lebo potraviny lacnejšie teda nie sú, práveže máme druhú. druhé najrýchlejšie rastúce ceny potravín v celej Európe a na Slovensku Slováci kupujú to isté o 50 % drahšie ako Poliaci v tom istom obchodnom reťazci, ako teda sa môžte dozvedieť na stránke, myslím, Ficove potraviny, ktorú spravuje tu môj spravodajca Julo Jakab, a kde každý mesiac poctivo chodí do Poľska na nákup kúpiť presne to isté, ten istý košík potravín do poľského Kauflandu, do slovenského a potom porovnáva, zverejňuje účtenky. Takže áno, vládne nám tu antisociálna vláda, v podstate vláda klamárov a podvodníkov, ktorí spáchali ten najväčší podvod v histórii samostatnej republiky, lebo všetci z tých kľúčových sľubov, ktoré som vymenoval, ani jeden jediný sľub nesplnili. Čiže potraviny výrazne drahšie, energie nebudú lacnejšie ako sľúbili, prinajlepšom budú stáť presne toľko, koľko sme ich zastropovali my v čase, kedy stáli, stál plyn na trhu päť, šesťkrát, sedemkrát viacej ako stojí dnes. Čiže Fico mohol, len nechce.
Jednoducho podviedol aj v týchto veciach ľudí. Koniec chaosu v žiadnom prípade. To tu vidíme, čo tu stvára Huliak, čo tu stvára Migaľ, či ako sa volá, že chce tam nejaký šport, (povedané so smiechom) akože mne to je tiež smiešne akože. Andrej Danko mi je smiešny, ale keď som zase včera videl to, čo ukazoval, že čo vlastne Migaľ za čo bojuje, že bojuje za šport, ktorý teda niekto skáče na nejakom koníkovi plyšovom a dá si tyčku medzi nohy, to bolo aj na mňa dosť. Takže hold, toto určite teda nie je koniec chaosu. Určite to nie je pokoj, ktorý nám tu sľubovali a určite to nie sú ani sociálne istoty. Lebo rad radom sociálne istoty zosekali a vlastne toto je prvá vláda, takisto počas tých 30 rokov, ktorá extrémne závažným spôsobom vstupuje do rozpočtu rodín a berie ľuďom peniaze. Tým že navyše ešte začali celú tú konsolidáciu slávnu alebo ta uťahovanie opaskov ľudí tým, že si sami sebe schválili na vláde o 100 % vyššie platy, o 5 000 eur mesačne, tak úplne krásne dokazujú, že na tých rodinách s deťmi im absolútne nezáleží, že aj tých dôchodcov považujú za hlupákov. Čo nie je, ako hovorí Gašpar, že ja považujem všetkých voličov za hlupákov, Gašpar ich považuje, alebo gašparko ich považuje za hlupákov. Lebo od dôchodcov si vypýtať mandát, že zabezpečíme tu všetko lacnejšie, raj pomaly na zemi, v žiadnom prípade im nezrušíme rodičovské dôchodky. Však to sa aj mama Andrea Danka nechala počuť, že by mu odtrhla hlavu, ak by to zrušili a nakoniec zrušia rodičovské dôchodky. Ukradnú rodinám s deťmi daňové bonusy, na ktoré mali zákonný nárok. Zavedú 23-percentnú dépéháčku a ostatné zlodejiny, ktoré títo ľudia, ktorí tu vládnu, na základe volebného podvodu, ktorí spáchali, idú realizovať tieto svoje hókusy-pókusy na ľuďoch. Budú mať tak devastačné dopady na rozpočty rodín a najmä na rozpočty tých, ktorí sú na Slovensku najzraniteľnejší. Lebo keď sa opýtate štatistického úradu alebo si pozrete štatistiku, kto je najviac ohrozený chudobou na Slovensku, tak sú to práve rodiny s deťmi. A platí zároveň taká priama úmera, čím viac detí a teraz nehovorím o rodinách, ktoré, kde sú dvaja rodičia, z ktorých ani jeden nechce pracovať, ale čím viac detí, tým väčšie riziko chudoby. A to riziko chudoby alebo ohrozenie chudobou je väčšie u takýchto rodín s viacerými deťmi ako pri slovenských ...
=====
Rozpracované
15:19
Vystúpenie v rozprave 15:19
Igor Matovič...a teraz nehovorím o rodinách, ktoré, kde sú dvaja rodičia, z ktorých ani jeden nechce pracovať, ale čím viac detí, tým väčšie riziko chudoby a to riziko chudoby alebo ohrozenie chudobou je väčšie u takýchto rodín ako pri slovenských dôchodcoch, ale tak ako som povedal, táto vláda, asociálna vláda sa nehanbila ja tým dôchodcom zobrať rodičovské dôchodky a to teda v prípade ak teda dvaja rodičia dôchodci majú dve deti pracujúce za priemernú mzdu, tak bolo približne dokopy 1400 eur ročne, tak bez hanby im tieto rodičovské dôchodky zobrali a dajú im almužnu späť, že okolo nejakých 140-150 eur dostanú cez 2 % daní, ale Erik Tomáš ako bez hanby, s kamenným ksichtom postaví si vedľa seba toho, ja neviem, či si požičiavajú niekde v požičovni toho pána Kotiana, neviem koľko sa za neho v požičovni platí, predsedu Jednoty dôchodcov, bez hanby ešte vedľa neho hovorí o tom teda, že vlastne oni rodičovský dôchodok nerušia, oni ho len nahrádzajú, lebo teraz sa to bude vyplácať z 2 % daní. Áno, treba byť k dôchodcom úprimní a keď Erik Tomáš rovno vie, že ide okradnúť tých dôchodcov o 90 % rodičovských dôchodkov, lebo z 2 % daní bude mať tá rodina, ktorú som spomínal približne 150 eur ročne, ale súčasný systém tej rodiny dával 1400 eur ročne, tak nemôže klamať, zneužívať poviem dôveru, veľakrát slepú dôveru, tých starších ľudí, ktorí áno, ako sa hovorí, túto republiku vystavali, nemôže ich zneužívať a klamať im do očí, že vlastne nič sa nestane a on im ten rodičovský dôchodok neukradne, ale úplne najkrajšie bolo teda včera, keď pán Kotian pri tejto téme teda, prepáčte, že to spomínam pri tom daňovom bonuse, lebo je to celkový dopad na rozpočet rodín a a súvisí to veľmi blízko s teda s touto problematikou, keď pán Kotian sa nechal počuť v Denníku N v rozhovore, že len SMER dodržuje sľub, ktorý dáva Jednote dôchodcom, HLAS ich nedodržuje a SNS už vôbec. Toto bolo celkom prekvapivé, ale úplne najkrajšie bolo to, že za dve hodinky zrazu Jednota dôchodcov, predsedníctvo Jednoty dôchodcov posiela stanovisko do médií, že predsedníctvo Jednoty dôchodcov nesúhlasí s tým, čo povedal pán Kotian. Chceli tým povedať, že všetky politické strany asi vládnej koalície dodržujú sľuby a teda nesúhlasia s tým, čo povedal pán Kotian a viete kto bol podpísaný pod to stanovisko predsedníctva Jednoty dôchodcov, no predsa pán Kotian, takže takíto ľudia tu robia alibi, ako hovorím ten ten pojazdný exponát alebo z požičovne, ktorý si nosia na tlačovky, ktorý tam pritakáva zločincom, ktorí vládnu k tomu, že oni vlastne myslia na dôchodcov a dôchodcom pomáhajú a vlastne im neubližujú tým, že im ukradnú rodičovské dôchodky. V skutočnosti len bohapusto, bez charakteru, amorálne zneužívajú nevedomosť a ako som povedal, veľakrát aj slepú dôveru státisícov dôchodcov, ktorí si mysleli, teda že keď volia tieto politické strany, tak im nebudú ubližovať a v žiadnom prípade im nebudú brať dvakrát viacej z jedného vrecka ako im potom ako almužnu dajú do druhého vrecka. No a presne takto alebo ešte horšie je to v prípade daňových bonusov, ktoré sa počítajú alebo, ktoré sú vyplácané na dieťa, podotýkam, podčiarkujem a píšem hrubým a boldom a veľkým, ktoré sa vyplácajú na pre rodiny, ktorých rodičia pracujú, čiže daňový bonus je na rozdiel akože pri tej celkovej podpore na dieťa, keď Slovensko dáva podporu, keď zjednoduším prídavok na dieťa a druhá podpora daňový bonus, tak prídavok na dieťa je 60 eur, ktorý sme viac ako o tuším 130 % zvýšili, lebo jednoducho tí pred nami potrebovali si stavať vily na francúzskej riviére, ale rodiny im boli ukradnuté, čože my sme ho zvýšili niekde z 24 eur na 60 eur a potom sme prudkým spôsobom zvýšili aj daňový bonus z niekde z 23,50 na 140 eur. Toto dokopy tvorí 200 eur na dieťa, taká talizmanová naša téma, ktorú sme si dali za cieľ, aby sme ju presadili. Kvôli prijatiu tejto pomoci, áno, Sulík a spol. sa spolčil s mafiou, ktorá nám vládne a povalili Hegerovu vládu, lebo že teda to bolo, to bol strašný teda prehrešok voči voči morálke, lebo my sme si vtedy dovolili osloviť poslancov ĽSNS, lebo sme hľadali poslancov v opozícií, ktorí majú svedomie, keď už ľudia v SAS svedomie nemali a ktorí nás za to zahlasovali a ktorá, ktorým aj z tohto miesta ďakujem. No a týmto vlastne dokopy tá podpora na dieťa tvorí 200 eur na dieťa, lenže súčasná asociálna vláda sa rozhodla to tým rodinám s deťmi ukradnúť a v prípade, keď si to spočítame, si pozrieme na daňový bonus, tak sa rozhodli znížiť daňový bonus o 140 eur pri deťoch do 15 rokov len na 90 eur. To znamená takejto rodine na jedno dieťa berú 50 eur. V prípade dieťaťa nad, vlastne stredoškoláka, znižujú daňový bonus zo 140 eur na 50 eur, to znamená o 90 eur mesačne. Ešte raz, zo zo 140 eur mesačne na 50 eur a v prípade detí nad 18 rokov, čo sú teda 18-roční sú bežní dnešní štvrtáci na stredných školách, tak tam sa táto asociálna mafiánska vláda rozhodla, že takýmto rodinám alebo na takéto deti rodinám nebude vyplácať žiadny daňový bonus a súčasných 50 eur sa im rozhodli ukradnúť úplne celých. Takže počítajme dopady na rodiny, príklad dvaja stredoškoláci v rodine, tá rodina stratí na budúci rok len na daňových bonusoch, nie že stratí, ukradne jej táto mafiánska zberba, ktorá nám vládne 2160 eur, 2160 eur. V prípade, ak taká rodina má povedzme, že troch stredoškolákov akurát, tak to je 3240 eur. V prípade, ak tá rodina má len teda dvoch troch vysokoškolákov, tá rodina už nedostane absolútne žiadny daňový bonus, hoci historicky to tu desiatky rokov platilo, zrazu zlodeji, ktorí sa dostali podvodom k moci hovoria, že nie, už sa to vyplácať nebude, nech to decko sa postaví na vlastné nohy, treba šetriť. No a preto aj Gašpar tu bol taký strašne dotklivý, lebo treba sa pýtať verejne, že ako je to možné, prečo zrazu tie rodiny majú takto na to doplatiť, keď my sme dokázali ufinancovať takúto obrovskú pomoc pre rodiny počas tých všetkých ťažkých kríz. Odpoveď je veľmi jednoduchá, my sme nekradli a tu vidíte oni ako aj teraz som si pred chvíľkou čítal správu, cez víkend Fico s Kaliňákom letia do Brazílie. Kaliňák vopred si vybral firmu od ktorej kúpi lietadlá bez akejkoľvek súťaže za stovky miliónov eur. Bez akejkoľvek súťaže, lebo jeden skorumpovaný minister si v kancelárii dá cigáro, dohodne to, čo dohodnúť treba pri takýchto biznisoch, že pán Kaliňák? A rozhodne sa, že on si nakúpi za stovky miliónov eur sám svojvoľne vybraté lietadlo, ktoré alebo lietadlá pre armádu, ktoré chce. Ak by to samozrejme bolo, že to nakupuje štát od nejakej štátnej firmy, tam asi priestor na korupciu nie je, lenže to je nákup od súkromnej firmy a vzhľadom na to, čo vieme aj z vyšetrovacích zo všetkých možných káuz, ktoré áno snažia sa na všetky tieto zlodejiny si dať amnestiu, aj si ju udelili alebo teda beztrestnosť, tak vieme, že títo ľudia vyberajú úplatky všade kde sa len dá. Podľa môjho odhadu, pri takomto biznise, nákupe armádnych lietadiel od vopred vybratej firmy to môžu byť úplatky úplne bez najmenších problémov vo výške 20, 30, 50 mil. eur. Ja sa čudujem aj súčasnému predsedajúcemu, že si nepostaví hlavu voči tomu a nepovie, že Kaliňákovi neklepne po prstoch a nepovie radšej, že tie peniaze nech zostanú tým rodičom na tie rodičovské dôchodky alebo tým rodinám s deťmi na tie daňové bonusy. Ako keby všetci tu mali zrazu strach povedať Kaliňákovi, že nebudeš kradnúť, že biznis skončil, ale nie, toto je podstata organizovaného zločinu alebo teda takýchto takýchto zločineckých skupín, ktoré sa stručne nazývajú mafia, ktoré majú v podstate charakteristiky aj v trestnom zákone, že majú viacero členov, existujú viacero rokov a existujú preto, aby legalizovali príjem z trestnej činnosti a tu je tá odpoveď, ktorú som vyčítal aj Gašparovi, kvôli čomu mi teda bral slovo, hoci sa tváril potom pred médiami, že nie, nie, nie, to vôbec mu o to nešlo, že to jeho sa to nedotýka. Tu je tá odpoveď, že prečo tie rodiny s deťmi o tie daňové bonusy prídu, lebo mali sme tu policajného prezidenta, Tibora Gašpara, ktorý miesto toho, aby v pozícii policajného prezidenta strážil spoločné peniaze, ktoré aj tie rodiny s deťmi a aj ich starí rodičia, aj všetci čo na Slovensku žijeme, po drobnom, cez rôzne dane, poplatky, pokuty, či odvody sme sa skladali do štátneho rozpočtu, tak mali sme tu policajného prezidenta, ktorý miesto toho, aby strážil tieto spoločné peniaze a aby policajtov povzbudzoval k tomu, že bojujte proti rozkrádaniu spoločného, proti korupcii, proti tunelovaniu spoločných peňazí, on miesto toho svojej rodine, svojmu synovcovi Norbertovi Bödörovi de facto nechal, že nech si sprivatizuje Národnú kriminálnu agentúru, elitný útvar Policajného zboru, mafián Norbert Bödör, aby dirigoval vlastne koho bude Národná kriminálna agentúra vyšetrovať, komu pôjde po krku a akú kauzu upracú pod koberec. V súčinnosti s nimi fungoval obžalovaný zločinec istý Kováčik, keď vám to meno nič nehovorí, to je bývalý špeciálny prokurátor alebo inak sa mu hovorilo myslím že 61-0, to znamená ako špeciálny prokurátor dostal na stôl 60 alebo vybral si, že on ich bude dozorovať 61 mimoriadne závažných korupčných káuz a 61 korupčných káuz dokázal upratať pod koberec, aby sa mocným ľuďom, ktorí rozkrádali peniaze, ktoré patrili rodinám s deťmi, aby sa im za to rozkrádanie nič nestalo. Jednoducho dokonale zorganizovaný systém organizovaného zločinu, ktorý tu osem rokov vládol, keď hovorím len o období od roku 2012 do roku 2020, keď im prúdili každý rok do rozpočtu miliardy eur. Do rozpočtu teda štátneho, Sociálnej poisťovne, zdravotných poisťovní, naozaj, že prúdom im tiekli navyše peniaze, lebo sme mali ekonomický rast a žiadnu krízu a oni si dovolili v tom čase normálne, že drať tie rodiny s deťmi z kože. Tri roky im nevyplatili ani jedno jediné euro navyše vo forme daňových bonusov. Nezvýšili daňový bonus, hoci mali miliardy navyše a neurobili to preto, lebo pre nich bolo dôležitejšie, aby tie peniaze, ktoré prišli do štátneho rozpočtu odtiaľ ukradli a premiestnili napríklad do takej Kažimírovej vily na francúzskej riviére v hodnote okolo 5-6 mil. eur, do Počiatkovej vily na francúzskej riviére v hodnote okolo 5 mil. eur, do Stromčekovej vily na francúzskej riviére v hodnote okolo 4,5-5 mil. eur, jednoducho keď kúpite vilu, keď ste smerák a máte vilu pod 5 mil. na francúzskej riviére, evidentne z nakradnutých peňazí, tak ste lúzer, toto bola ich hra. Toto bola ich ruská ruleta, ktorú tu hrali s rodinami s deťmi na Slovensku. Kvôli nim, kvôli takejto politike, že peniaze cucali od rodín, ale späť im tie peniaze nedávali, ako som povedal, nezvýšili daňový bonus ani o jedno euro, to boli myslím roky 2012, 2013, 2014 a potom keď zvýšili, tak vždycky tak, že pár pár centíkov navyše. Kvôli takejto politike desiatky tisíc potratov na Slovensku bolo spáchaných. Desiatky tisíc rozhodnutí matiek, ktoré išli na potrat, na zabitie svojho dieťaťa len preto, lebo si to vyhodnotili v hlave, že nedokážu ďalšie dieťa do rodiny prijať alebo ani to prvé nedokážu prijať, lebo možno to bola slobodná matka a ja sa potom pýtam, či máme morálne právo nazvať zločincov, ktorí tu vládli na čele s policajným prezidentom Tiborom Gašparom, ktorý nie že slúžil obyčajným ľuďom, povedzme že tým tehotným mamám, ktoré boli v očakávaní, ale boli chudobné a nevedeli si možno dovoliť ďalšie dieťa, ktorý miesto toho, aby slúžil týmto matkám a poctivým daňovým poplatníkom, miesto toho slúžil mafii, či môžme o takomto človeku a o takýchto ľuďoch povedať, že sú vrahovia nenarodených detí, ktorých potratenie spôsobili kvôli tomu, že dovolili rozkrádať naše spoločné peniaze. Ja som hlboko presvedčený, že na to morálne právo máme a takýchto ľudí môžme nazývať vrahmi, lebo keď politik alebo verejný funkcionár a duplom v pozícii policajného prezidenta zneužije tak exemplárne, tak príkladno postavenie a svoje poslanie, že má zabezpečovať spravodlivosť, má chrániť ľudí pred mafiou a on robí presný opak, že mafiu chráni pred spravodlivosťou...
Rozpracované
15:34
Vystúpenie v rozprave 15:34
Igor MatovičDanko, Andrej, podpredseda NR SR
Prosím pán poslanec, kľud, aj tak je prázdna sála, kľud s takýmito rečami, dobre?
Matovič, Igor, poslanec NR SR
Takže pán predsedajúci, poprosím vás, ktorá reč vás vyrušila, lebo ja som na to háklivý, už mi tu raz zobral slovo aj dvakrát Gašpar.
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Vrahovia nenarodených detí si nemyslím, že sa sem hodí, dobre? Pokračujte v rozprave.
Matovič, Igor, poslanec NR SR
Dobre, ja si teda myslím, na rozdiel od vás, že to je presné pomenovanie explicitné presné pomenovanie pravdy, že Gašpar je vrah nenarodených detí tým, že dovolil, ako som to aj komplexne vysvetlil, že dovolil rozkrádať peniaze, ktoré boli určené na pomoc, áno aj matkám, ktoré sú v očakávaní, na pomoc rodinám, aby tie rodiny boli schopné prijať ďalšie dieťa do svojej rodiny. Dobre, beriem pán Danko, že váš názor, možno aj vzhľadom na kauzu Dobytkár, kedy zase, kde máte prsty vy a váš kamarát, Martin Kvietik myslím že sa volá, s ktorým ste sa stretali v hoteli Albrecht a kde je obžalovaný z toho, že...
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Môžte sa držať témy? Už ste zacítil príležitosť provokácie. Nikto nie je v sále, nikto vás tu nepočúva. Držte sa témy, nech sa páči, lebo vám pozastavím slovo a preruším schôdzu do pondelka do 9 hodiny.
Matovič, Igor, poslanec NR SR
Zdôvodňujem presne v súlade s témou, keďže dávame návrh na predĺženie daňového bonusu, zdôvodňujem, aby ľudia v kontexte chápali, že kde tie peniaze rozkradnuté skončili a prečo dnes rodiny s deťmi tie peniaze nemajú a prečo ich vy okrádate teraz o 90 eur mesačne, to znamená 2160 eur rodinu s dvomi stredoškolákmi. Áno, zdôvodňujem to a že sa vám to zle počúva, lebo hovorím o tom, že ste s Kvietikom rozkrádali peniaze určené napríklad pre farmárov v hodnote desiatok miliónov eur, o čom dnes hovoria aj súdy, však je obžalovaný z toho. Ja viem, že sa vám to zle počúva, ale je to čistokrvná pravda. To naozaj máme mať akože na Slovensku demokraciu, kde za pravdu sa bude vykazovať za dvere? To je diktatúra, to je svojvôľa pán predsedajúci.
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Upozorňujem vás, že pozastavím vaše vystúpenie.
Matovič, Igor, poslanec NR SR
Ako? Nepočul som. Jáj, nepočul som. Dobre, takže môžem pokračovať. Takže, aby sme sa teda chápali, ľuďom treba hovoriť pravdu, že kvôli čomu súčasná vládna moc, ale vláda organizovaného zločinu prečo okráda rodiny s deťmi o podporu, ktorú my sme im horko-ťažko vybojovali naozaj v tých mimoriadne ťažkých rokoch, časoch, kedy sme riešili kvantum kríz a hospodárili sme s polovičným deficitom, s polovičným dlhom, zadlžovaním ročným, ako hospodárite teraz vy bez akejkoľvek krízy. Takže ale navrhujeme, aby sme túto našu pomoc predĺžili, ako sme ju nadstavili, aj po prvom januári budúceho roku, aby sme neokrádali, sme, aby ste neokrádali rodiny. Stále máte čas to urobiť, ešte nie je prvý január, aby ste neokrádali rodiny o to, čo im patrí, lebo to sú ich peniaze. A je omnoho bezpečnejšie tie peniaze dať do peňaženiek jednotlivých rodín, lebo odtiaľ ich žiaden skorumpovaný Kaliňák, Kvietik, Bödör, Gašpar a podobní, nemajú šancu ukradnúť. Rozdeliť tie peniaze do miliónov, alebo státisícov rodinných peňaženiek je určite bezpečnejšie, ako ich dať k dispozícii jednému Kaliňákovi do kasičky, kde on má zrazu z roka na rok 700 miliónov eur navyše a všetci budeme tŕpnuť, kde ďalší biznis nevýhodný pre štát urobí, bez súťaže, skryto, tajmo, len aby to bolo výhodné pre neho a pre jeho vlastnú peňaženku. Čiže ten návrh je hovorím veľmi jednoduchý, môžete predĺžiť ten návrh, stačí za neho hlasovať a ukázať, že vám na ľuďoch záleží. Ak budete hlasovať proti tomuto návrhu znamená, že chcete naďalej kradnúť to, čo patrí rodinám s deťmi a nadstaviť opäť podmienky prorodinnej slovenskej politiky tak, že omnoho dôležitejší bude váš biznis, vaše vily na Francúzskej riviére, ako osud či už tých narodených, alebo nenarodených detí. Budem veľmi rád, ak by sa svedomie tu obrátilo aspoň dvom, trom poslancom zo súčasnej vládnej moci a aby podporili tento návrh zákona a na konci, keď ich bude o trošku viac, tak deti o tie peniaze neprídu. Okradnúť rodinu o tisícky, tisícky eur, ako som hovoril, pri dvoch stredoškolákoch o vyše 2000 eur, to je ako donebavolajúci hriech. A zároveň byť ticho a tolerovať, že si tu Kažimír, Stromček, Počiatek a ostatní zlodeji nakradli peniaze a kúpili za nakradnuté peniaze, za evidentné úplatky vily na Francúzskej riviére, je rovnako donebavolajúci hriech. Takže poprosil by som, aby v súčasnej vládnej koalícii to nebolo len o tom, že si tu budú trucovať navzájom medzi sebou a robiť biznisy, ale aby sa tam našla jedna statočná strana, môže to byť aj tá SNS, ktorá má maslo na hlave za rozkrádanie republiky, to vieme a aby sa napríklad ona postavila za tie rodiny. A aby si povedali, že berú späť to, čo tu urobili a že nedajú do gágora Kaliňákovi skorumpovanému 700 mil. eur, ale že tie peniaze radšej chcú späť pre rodiny s deťmi, alebo pre tých rodičov, ktorým ukradli, starým rodičom, ktorým ukradli rodičovský dôchodok. Budem veľmi rád, ak podporíte tento návrh zákona, lebo je správny, spravodlivý a je to hlavne zadosťučinenie pre rodiny s deťmi, že tu v podstate v takomto skorumpovanom mafiánskom štáte naďalej spolu s nami chcú žiť a vychovávať svoje deti. Ďakujem pekne.
prezidenta zneužije tak exemplárne, tak exemplárne, tak príkladmo postavenie a svoje poslanie, že má zabezpečovať spravodlivosť, má chrániť ľudí pred mafiou a on robí presný opak, že mafiu chráni pred spravodlivosťou a na základe toho sa vytrácajú milióny, desiatky a stovky miliónov eur zo Slovenska na luxusné vily na Francúzskej riviére a podobne a kvôli tomu matka tehotná stojí pred rozhodnutím, že pri tej almužne, ktorú jej dáva štát ako prídavok na dieťa a daňový bonus si netrúfne prijať ďalšie dieťa do rodiny a kvôli tomu ide na potrat, tak máme plné právo nazvať týchto zločincov, na čele s Tiborom Gašparom, že sú to vrahovia nenarodených detí a podľa môjho názoru masoví vrahovia. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Prosím pán poslanec, kľud, aj tak je prázdna sála, kľud s takýmito rečami, dobre?
Matovič, Igor, poslanec NR SR
Takže pán predsedajúci, poprosím vás, ktorá reč vás vyrušila, lebo ja som na to háklivý, už mi tu raz zobral slovo aj dvakrát Gašpar.
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Vrahovia nenarodených detí si nemyslím, že sa sem hodí, dobre? Pokračujte v rozprave.
Matovič, Igor, poslanec NR SR
Dobre, ja si teda myslím, na rozdiel od vás, že to je presné pomenovanie explicitné presné pomenovanie pravdy, že Gašpar je vrah nenarodených detí tým, že dovolil, ako som to aj komplexne vysvetlil, že dovolil rozkrádať peniaze, ktoré boli určené na pomoc, áno aj matkám, ktoré sú v očakávaní, na pomoc rodinám, aby tie rodiny boli schopné prijať ďalšie dieťa do svojej rodiny. Dobre, beriem pán Danko, že váš názor, možno aj vzhľadom na kauzu Dobytkár, kedy zase, kde máte prsty vy a váš kamarát, Martin Kvietik myslím že sa volá, s ktorým ste sa stretali v hoteli Albrecht a kde je obžalovaný z toho, že...
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Môžte sa držať témy? Už ste zacítil príležitosť provokácie. Nikto nie je v sále, nikto vás tu nepočúva. Držte sa témy, nech sa páči, lebo vám pozastavím slovo a preruším schôdzu do pondelka do 9 hodiny.
Matovič, Igor, poslanec NR SR
Zdôvodňujem presne v súlade s témou, keďže dávame návrh na predĺženie daňového bonusu, zdôvodňujem, aby ľudia v kontexte chápali, že kde tie peniaze rozkradnuté skončili a prečo dnes rodiny s deťmi tie peniaze nemajú a prečo ich vy okrádate teraz o 90 eur mesačne, to znamená 2160 eur rodinu s dvomi stredoškolákmi. Áno, zdôvodňujem to a že sa vám to zle počúva, lebo hovorím o tom, že ste s Kvietikom rozkrádali peniaze určené napríklad pre farmárov v hodnote desiatok miliónov eur, o čom dnes hovoria aj súdy, však je obžalovaný z toho. Ja viem, že sa vám to zle počúva, ale je to čistokrvná pravda. To naozaj máme mať akože na Slovensku demokraciu, kde za pravdu sa bude vykazovať za dvere? To je diktatúra, to je svojvôľa pán predsedajúci.
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Upozorňujem vás, že pozastavím vaše vystúpenie.
Matovič, Igor, poslanec NR SR
Ako? Nepočul som. Jáj, nepočul som. Dobre, takže môžem pokračovať. Takže, aby sme sa teda chápali, ľuďom treba hovoriť pravdu, že kvôli čomu súčasná vládna moc, ale vláda organizovaného zločinu prečo okráda rodiny s deťmi o podporu, ktorú my sme im horko-ťažko vybojovali naozaj v tých mimoriadne ťažkých rokoch, časoch, kedy sme riešili kvantum kríz a hospodárili sme s polovičným deficitom, s polovičným dlhom, zadlžovaním ročným, ako hospodárite teraz vy bez akejkoľvek krízy. Takže ale navrhujeme, aby sme túto našu pomoc predĺžili, ako sme ju nadstavili, aj po prvom januári budúceho roku, aby sme neokrádali, sme, aby ste neokrádali rodiny. Stále máte čas to urobiť, ešte nie je prvý január, aby ste neokrádali rodiny o to, čo im patrí, lebo to sú ich peniaze. A je omnoho bezpečnejšie tie peniaze dať do peňaženiek jednotlivých rodín, lebo odtiaľ ich žiaden skorumpovaný Kaliňák, Kvietik, Bödör, Gašpar a podobní, nemajú šancu ukradnúť. Rozdeliť tie peniaze do miliónov, alebo státisícov rodinných peňaženiek je určite bezpečnejšie, ako ich dať k dispozícii jednému Kaliňákovi do kasičky, kde on má zrazu z roka na rok 700 miliónov eur navyše a všetci budeme tŕpnuť, kde ďalší biznis nevýhodný pre štát urobí, bez súťaže, skryto, tajmo, len aby to bolo výhodné pre neho a pre jeho vlastnú peňaženku. Čiže ten návrh je hovorím veľmi jednoduchý, môžete predĺžiť ten návrh, stačí za neho hlasovať a ukázať, že vám na ľuďoch záleží. Ak budete hlasovať proti tomuto návrhu znamená, že chcete naďalej kradnúť to, čo patrí rodinám s deťmi a nadstaviť opäť podmienky prorodinnej slovenskej politiky tak, že omnoho dôležitejší bude váš biznis, vaše vily na Francúzskej riviére, ako osud či už tých narodených, alebo nenarodených detí. Budem veľmi rád, ak by sa svedomie tu obrátilo aspoň dvom, trom poslancom zo súčasnej vládnej moci a aby podporili tento návrh zákona a na konci, keď ich bude o trošku viac, tak deti o tie peniaze neprídu. Okradnúť rodinu o tisícky, tisícky eur, ako som hovoril, pri dvoch stredoškolákoch o vyše 2000 eur, to je ako donebavolajúci hriech. A zároveň byť ticho a tolerovať, že si tu Kažimír, Stromček, Počiatek a ostatní zlodeji nakradli peniaze a kúpili za nakradnuté peniaze, za evidentné úplatky vily na Francúzskej riviére, je rovnako donebavolajúci hriech. Takže poprosil by som, aby v súčasnej vládnej koalícii to nebolo len o tom, že si tu budú trucovať navzájom medzi sebou a robiť biznisy, ale aby sa tam našla jedna statočná strana, môže to byť aj tá SNS, ktorá má maslo na hlave za rozkrádanie republiky, to vieme a aby sa napríklad ona postavila za tie rodiny. A aby si povedali, že berú späť to, čo tu urobili a že nedajú do gágora Kaliňákovi skorumpovanému 700 mil. eur, ale že tie peniaze radšej chcú späť pre rodiny s deťmi, alebo pre tých rodičov, ktorým ukradli, starým rodičom, ktorým ukradli rodičovský dôchodok. Budem veľmi rád, ak podporíte tento návrh zákona, lebo je správny, spravodlivý a je to hlavne zadosťučinenie pre rodiny s deťmi, že tu v podstate v takomto skorumpovanom mafiánskom štáte naďalej spolu s nami chcú žiť a vychovávať svoje deti. Ďakujem pekne.
Rozpracované