23. schôdza

26.11.2024 - 11.12.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 16:44 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:29

Tomáš Szalay
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Ďakujem veľmi pekne pán kolega. Počúval som pozorne odôvodnenie toho pozmeňováku k tým technickým rezervám. Spomenuli ste, že keby to malo platiť teraz tak ako to je napísané v zákone, že teda všetku plánovanú starostlivosť, tak to spôsobí problémy pre niektoré zdravotné poisťovne. Ja viem o Všeobecnej zdravotnej poisťovni, viete mi prosím vás pekne povedať, že ktorej ďalšej zdravotnej poisťovni to spôsobí problém?
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.12.2024 o 16:29 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:29

Zdenko Svoboda
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo pán predsedajúci. Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, pánovi Szalayovi, pýtali ste sa, Union. Odpovedám. Čo sa týka tohto návrhu zákona. Takže predkladaný návrh zákona vznikol v spolupráci s odbornými spoločnosťami, poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a samosprávnymi krajmi a opiera sa o aktuálne analýzy potreby zlepšiť prístup k zdravotnej starostlivosti. Cieľom je nie len stabilizácia sektoru ambulantnej starostlivosti, ale aj zvýšenie odolnosti voči demografickým výzvam a efektívnejšie naplnenie potreby pacientov vrátane využitia digitálnych nástrojov. Predložený návrh zákona tiež sleduje predovšetkým dve oblasti. Optimalizáciu siete poskytovateľov špeciálnej ambulantnej starostlivosti a rozšírenie dostupnosti zdravotných služieb najmä pre zraniteľné skupiny. Tento návrh sa zameriava aj na dynamické definovanie verejnej siete v oblasti špecializovanej gynekologickej starostlivosti a ostatných špecializovaných ambulantných odborov a to každoročným prehodnocovaním optimálnej siete úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou v spolupráci tiež so samosprávnymi krajmi a ďalšími subjektami. Hlavnými cieľmi sú identifikácia, kvantifikácia a geografická lokalizácia ambulancií tak, aby lepšie reagovali na potreby starnúcej populácie a na nedostatok odborníkov v zdravotníctve. Navrhovaný zákon prináša reformu v oblasti organizácií špecializovanej ambulantnej starostlivosti s cieľom lepšieho riadenia a dostupnosti a udržateľnosti zdravotných služieb v Slovenskej republike, pričom rieši problémy spojené s akútnym a aktuálnym starnutím populácie, nedostatkom zdravotníckych pracovníkov a geografickou nerovnosťou poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Hlavné body návrhu zahŕňajú špecifikovanie tzv. verejnej optimálnej siete, ktorá sa dynamicky prispôsobuje na základe každoročného prehodnocovania a posilnenie úlohy samosprávnych krajov pri koordinácii a optimalizácii tejto siete. Na rozdiel od súčasného statického modelu, umožňuje tento návrh pružnejšie reagovať na demografické a zdravotné potreby populácie s cieľom lepšie identifikovať a lokalizovať nedostatok špecializovaných ambulancií. Hlavné body návrhu, prvým je dynamická sieť a jej každoročné hodnotenie. Na rozdiel od statickej minimálnej siete súčasného systému sa navrhuje verejná optimálna sieť, ktorá bude každoročne revidovaná na základe aktuálnych potrieb. Po druhé, zvýšenie právomocí samosprávnych krajov. Kraje môžu navrhovať zmeny v kapacite optimálnej siete podľa miestnych špecifík, čím sa posilňuje ich participácia a zodpovednosť za organizáciu zdravotnej starostlivosti na území samosprávnych krajov.
Za tretie, ide o rozšírenie verejne dostupných ambulancií. Verejná optimálna sieť bude zahŕňať len verejne dostupné ambulancie poskytujúce zdravotnú starostlivosť na základe tzv. výmenného lístka, teda odporúčania od iného lekára. Zohľadňuje sa tak účel, ktorý jednotlivé ambulancie majú v systéme plniť. Množstvo ambulancií dnes funguje ako podpora pre nemocničné oddelenia. Neplnia však funkciu typickej ambulancie zameranej na poskytovanie špecializovanej ambulantnej starostlivosti v zmysle prvého kontaktu so špecializovanou starostlivosťou. Za štvrté, ide o efektivitu a elektronizáciu. Zavádzajú sa opatrenia pre elektronické oznamovanie údajov a zjednodušenie administratívnych procesov, čo má zvýšiť efektivitu a prehľadnosť poskytovateľov siete. Za piate, podpora domácej ošetrovateľskej starostlivosti pre deti. Návrh podporuje agentúry domácej ošetrovateľskej starostlivosti pre deti, ktoré vyžadujú osobitnú starostlivosť. Jedná sa o deti so zdravotným postihnutím. Zámerom je tiež odľahčiť pediatrické ambulancie a poskytnúť zákonným zástupcom, či ich opatrovateľom odbornú pomoc. Za šieste, úhrada zubno-lekárskeho ošetrenia v anestézii. Novinkou je možnosť úhrady zubného ošetrenia v celkovej anestézii aj bez predchádzajúcej preventívnej prehliadky, čo má zlepšiť dostupnosť a komfort pacientov pri závažnejších zákrokoch. V tomto konkrétnom bode je potrebné prihliadať na to, že dostupnosť tejto služby nie je založená iba na prianí pacienta, ale na odbornom posúdení zo strany ošetrujúceho lekára. Pre spresnenie, návrh zavádza kategorizáciu ambulancií podľa verejnej dostupnosti, kde verejne dostupné ambulancie budú tie, ktoré poskytujú zdravotnú starostlivosť pacientom na odporučenie od všeobecného lekára. Do verejnej siete tak nebudú zaradené ambulancie poskytujúce starostlivosť špecifickým skupinám na základe hospitalizácie, čím sa zabezpečí vyššia prehľadnosť siete. Zároveň sa plánuje prechod z mernej jednotky, lekárske miesto na ambulancia, čím sa určí optimálny počet ambulancií v 30 ordinačnými hodinami týždenne. Dôležitým doplnením zákona je aj podpora starostlivosti o deti so zdravotnými potrebami v domácom prostredí, prostredníctvom agentúr domácej ošetrovateľskej starostlivosti, čím sa odbremenia nemocnice a pediatrické ambulancie a poskytne sa pomoc rodičom pri zdravotnej starostlivosti, vrátane edukácie a podpory dojčenia. Ide o veľmi podobný model ako pri dospelej populácii. V oblasti zubného lekárstva návrh umožňuje pokrytie nákladov na zákroky v celkovej anestézii z verejného zdravotného poistenia aj pre pacientov, ktorí neabsolvovali preventívnu prehliadku v predchádzajúcom roku, čím rozširuje prístup k potrebnej starostlivosti. Zaniknutým benefitom...
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 16:29 hod.

Mgr. MBA

Zdenko Svoboda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:44

Zdenko Svoboda
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
... návrh umožňuje pokrytie nákladov na zákroky v celkovej anestézii z verejného zdravotného poistenia aj pre pacientov, ktorí neabsolvovali preventívnu prehliadku v predchádzajúcom roku, čím rozširuje prístup k potrebnej starostlivosti. Zaniknutým benefitným, benefitných systémov zdravotných poistení v oblasti starostlivosti o zdravý chrup môže existovať riziko zníženia počtu preventívnych prehliadok v populácii, čo by v prípade náročnejších bolestivých zákrokov v oblasti lekárstva skomplikovalo prístup občanov k ich bezbolestnému ošetreniu.
V neposlednom rade návrh upravuje oblasť nakladania, spracovania a zápisu so zdravotnou dokumentáciou aj vo vzťahu k implementácii nového povolania, ktoré bude vykonávať administratívne úkony v ambulancii alebo v ústavnom zdravotnom zariadení. Uvedené ustanovenia umožnia poskytovateľom zdravotnej starostlivosti implementovať do svojich zariadení tzv. administratívnych pracovníkov v zdravotníctve, ktorí získajú oprávnenia v súvislosti s nahliadaním, resp. zápisom do zdravotnej dokumentácie v rozsahu ich zverených kompetencií. V tomto prípade je nesmierne dôležité nepoľaviť v procese digitalizácie zdravotníctva, aby sme sa ľudsko, aby sme ľudskú prácu nenahrádzali, to, čo v iných odvetviach už dávno obstaráva výpočtová technika.
Nesmierne dôležitou zmenou je zjednodušenie prepisovania liekov, predpisovania liekov a zdravotníckych pomôcok, najmä pri prepúšťaní pacientov z ústavnej zdravotnej starostlivosti. Zároveň sa upravujú pravidlá pre zabezpečenie lepšej dostupnosti odberov krvi od dobrovoľných darcov a tým aj zvýšenie dostupnosti krvi a produktov z krvi pre poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti. Tento návrh úpravy je založený na zjednodušení podmienok získavania kvalifikácie odborného zástupcu v oblasti hematológie a transfúziológie.
Celkový cieľ navrhovaného zákona je zlepšiť flexibilitu, dostupnosť a účinnosť ambulantnej zdravotnej starostlivosti a ošetrovateľských intervencií, posilniť kompetencie všeobecných lekárov, zvýšiť podporu pre rodičov a opatrovateľov pri starostlivosti o deti a zaviesť prehľadnejší systém verejnej ambulantnej siete, ktorý reaguje na meniace sa... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 16:44 hod.

Mgr. MBA

Zdenko Svoboda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:44

Tomáš Szalay

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:44

Marek Krajčí
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem. Tomáš, súhlasím. S tou prvou často úplne, ja som bol dokonca, som predpokladal, že ten odklad maximálnych čakacích lehôt, jeden z dôvodov bol, že sa budú seriózne tento rok pripravovať poisťovne aj tým, že si pripravia práve rezervy na nábeh čakacích lehôt, hoci teda mali predtým už dva roky, teraz už mali tretí rok a stále nič, napriek tomu, že sa zvýšili odvody o jedno percento, čo bol tiež veľmi sporný, sporný, sporné riešenie situácie, išlo tam o miliardu viac do verejného zdravotného poistenia a sme tu ku koncu roka a opäť tie technické rezervy sú problém. A samozrejme jedna vec je všeobecka, spomínal si, že aj Union s tým má možno problém, ale celkovo som za to, aby tá stabilita poistného systému bola týmito technickými rezervami jednoznačne väčšia a aj realizovaná.
Čo sa týka tvojho riešenia rozpredaju všeobecky, tam, žiaľ, máme úplne opačné názory, ja som presvedčený, že pokiaľ k takému niečomu by došlo, tak štát stratí ako-takú možnosť regulácie a ja som samozrejme ten typ človeka, ktorý stále na to verejné zdravotníctvo, to, ako ho vidím všade naokolo vo vyspelej Európe, stále verím a myslím si, že vďaka nemu sa dá aj vytvoriť naozaj taký udržateľný systém, aby zdravotníctvo bolo sociálne prístupné a tak ako to má zadefinované v ústave. Pokiaľ ten štát túto regulačnú možnosť stratí, tak pôjdeme tou americkou cestou a to zdravotníctvo, ktoré v Amerike je, si myslím, že je dosť odstrašujúcim príkladom... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.12.2024 o 16:44 hod.

MUDr.

Marek Krajčí

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:44

Tomáš Szalay
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci, za slovo.
Dámy a páni, ospravedlňujem sa za to zdržanie, nebudem dlho rozprávať, ale keďže v druhom čítaní v pléne boli schválené pozmeňováky, o ktorých sme nevedeli ani na výbore, neboli ani na ústavnoprávnom výbore a tak ďalej, tak považujem za dôležité a potrebné ich okomentovať. Konkrétne s druhým v pléne navrhnutým poslaneckým pozmeňovákom sme ako klub nesúhlasili, pretože vláda, vládna koalícia chce týmto pozmeňovacím návrhom ustupovať Lekárskemu odborovému združeniu na poli, na ktorom ustupovať nemá. Ja rozumiem, že sú zdravotníci v tejto republike aj pacienti, aj občania, aj daňoví poplatníci frustrovaní z toho, ako nefunguje slovenské zdravotníctvo a je dobré, že sa na to poukazuje, je dobré, že Lekárske odborové združenie poukazuje na to, že slovenské zdravotníctvo nefunguje dobre, že slovenský pacient sa nemá dobre. Akurát neformulujú ciele, ale formulujú nástroje. A predstava Lekárskeho odborového združenia, že lepšie zdravotníctvo bude potom, ako budú mať odborári zastúpenie v komisiách, v komisiách na ministerstve zdravotníctva, to nie je správne. Odborár a odborník nie je to isté slovo. Odborári majú hájiť odborárske záujmy a to, ako má vyzerať zdravotníctvo, o tom majú rozhodovať experti pre zdravotnú ekonómiu a zdravotnú politiku. V druhom čítaní sa tu schválil pozmeňovací návrh, ktorý hovorí, že zástupca odborárov má právo byť v komisii, ktorá hovorí o úhradových mechanizmoch v nemocniciach. Preložené do slovenčiny, máme DRG, máme DRG mechanizmus, ktorým sa uhrádzajú, majú sa v budúcnosti uhrádzať hospitalizácie v nemocniciach. Je to komplikovaný matematický model, nad ktorým sa robia analýzy, venujú sa tomu ľudia, ktorí majú na to certifikáty, a do takejto komisie ministerstvo zdravotníctva pri rokovaní s odborármi prizvalo odborárov.
Potom mám úplne legitímnu otázku, prečo odborári nesedia v kategorizačnej komisii a nerozhodujú o doplatkoch za lieky, prečo odborári nesedia v kategorizačnej komisii pre dietetické potraviny, prečo odborári potom nemajú rovno kreslo na úrade vlády alebo rovno na Ústavnom súde, pretože ak chcú ovplyvňovať veci verejné, majú to robiť štandardným spôsobom. Ak chcú byť politickou stranou, nech sa prihlásia do volieb a nech získajú päť percent a sedia v tejto snemovni a ovplyvňujú politiku. Ale ovplyvňovať technické veci na ministerstve, v komisiách, pardon, priatelia, naozaj kde je tá hranica, kam chceme ustupovať nátlakovým skupinám, potom sú tu aj iné skupiny, ktoré by chceli sedieť v takýchto komisiách a ovplyvňovať, ako má vyzerať zdravotníctvo.
Ja to považujem za ustupovanie neopodstatneným požiadavkám odborárov. Nehovorím, že všetky požiadavky sú neopodstatnené, ale tieto sú neopodstatnené. To je dôvod, pre ktorý som nemohol súhlasiť s týmto pozmeňovacím návrhom.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 17:44 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:44

Jana Bittó Cigániková
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Možno si kolegovia málo uvedomujú, tak len pripomeniem, ako je veľmi nebezpečné akýchkoľvek odborárov, a týchto špeciálne, púšťať do politiky bez toho, aby získali mandát od občanov. Čo sa týka zdravotníctva, boli pri všetkom tom, čo mohlo zdravotníctvo zmeniť k lepšiemu, ale, bohužiaľ, na tej zlej strane. Chcem pripomenúť, či už išlo o akciovky, stratifikáciu alebo optimalizáciu, platy naviazané na výkon v prospech pacienta a zverejňovanie zdvojených úväzkov, ľahší vstup zahraničných lekárov, podpora zdravotníctva ako celku, a teda nielen jednu nejakú časť, či išlo o vzdelávanie, čokoľvek, na čo sa pozriete, vždy, keď sa mohlo zdravotníctvo reformovať a zmeniť k lepšiemu, vždy to boli odborári, ktorí statočne bojovali proti a teraz sa hnevajú, že zdravotníctvo je v takom stave, ako je. Sme zásadne proti tomu, aby vstupovali do politík štátu, bez ohľadu na to, aká práve politická strana tam vládne.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.12.2024 o 17:44 hod.

Mgr. MBA

Jana Bittó Cigániková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:44

Igor Matovič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som sa v treťom čítaní vyjadril k prijatému pozmeňujúcemu návrhu a poviem to aj možno trošku inak, keď teraz pri vystúpení pána Szalaya a faktickej poznámke pani Cigánikovej zaznel hlas na obhajobu Penty a mafiána Haščáka v zdravotníctve a záujmov týchto skorumpovaných ľudí, tak myslím si, že bolo by dobré, aby tu zaznel aj hlas...
=====
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 17:44 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:59

Igor Matovič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
návrhu a poviem to aj možno trošku inak. Keď teraz pri vystúpení pána Szalaya a faktickej poznámke pani Cigánikovej zaznel hlas na obhajobu Penty a mafiána Haščáka v zdravotníctve a záujmov týchto skorumpovaných ľudí, tak myslím si, že bolo by dobré, aby tu zaznel aj hlas v záujme chorých ľudí a to znamená pacientov bez ohľadu na to, akú politickú stranu vo voľbách volili.
To, čo zažíva pán minister teraz posledné dni a týždne, ja som čiastočne zažíval ako minister financií tiež. Čo som si ktorú časť rokovaní som si s odborármi vážil, bola tá, keď som videl, že naozaj riešili a chceli riešiť systematické problémy rozkradnutého slovenského zdravotníctva. A napríklad práve to, čo tu pán Szalay s pani Cigánikovou, teda lobisti Penty alebo Jaroslava Haščáka, tvrdili, že je mimoriadne nebezpečné, aby odborári mali zastúpenie v akejkoľvek komisii, aby odborári mohli zvnútra rozhodovať o tom, ako bude, ako budú nastavené pravidlá financovania a poskytovania zdravotnej starostlivosti, tak je v záujme chorých ľudí, aby práve tam tí odborári boli. Lebo sú to práve ľudia, ktorým ide o to, aby boli peniaze rozdelené v slovenskom zdravotníctve spravodlivo a nie tak, ako si to prajú títo dvaja ľudia a ten človek, ktorý ich ako pasák chová, a to je Jaroslav Haščák.
Poisťovňa Dôvera, ktorá je v moci Jaroslava Haščáka, za dvanásť rokov posledných vytunelovala z peňazí určených na liečbu chorých ľudí 900 mil. eur. To je podľa správy podľa Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. A práve to, čo tu spomenul lobista Penty pán Szalay, že ak by boli odborári v komisii takzvanej DRG, kde by rozhodovali o tom nakoniec, že ktorá nemocnica by mala koľko peňazí na liečbu chorých ľudí, je práve tá kruciálna otázka, ktorú musíme v zdravotníctve vyriešiť, a chápem, že Haščákovi potom vyschne prúd peňazí na jeho súkromný účet a už nebude môcť byť taký štedrý voči týmto lobistom, ktorým poskytoval zadarmo v svojich plátkoch a naďalej im poskytuje v svojich plátkoch patriace pod News and Media Holding mimoriadne lukratívny reklamný priestor v hodnote odhadujem už desiatok miliónov eur.
Čiže áno, v záujme chorých ľudí, v záujme chorých pacientov aj s tými najťažšími diagnózami je práve to, aby tí odborári tam mali nohu vo dverách, aby mohli povedať, že Haščákove biznisy konečne v zdravotníctve skončia, ktorú títo dvaja ľudia počas svojho pobytu v politike donekonečna len obhajujú. Práve preto, že sme, že svojho času a teraz budete možno prekvapení, že svojho času istý minister Zajac Pentu do zdravotníctva pustil, dopadli chorí ľudia na Slovensku tak, ako dopadli. A týchto ľudí, či už Zajaca, alebo Pentu, Haščáka priamo, ktorý je v podstate parazit na peniazoch, ktoré sú určené chorým ľuďom, títo ľudia tu donekonečna obhajujú a je to vidieť, že sú im úplne ukradnutí chorí ľudia, ktorí sú práve tí zákazníci slovenského zdravotníctva, ešte raz hovorím, bez ohľadu na to, akú politickú stranu volili a viete to sami, že choroba si nevyberá podľa toho, či sme volili Fica alebo Matoviča.
Čiže ešte inak. Zástupca odborárov patrí do komisie, ktorá bude rozhodovať o tom, ktorá konečne môže seknúť Haščákovi, pijavici, po prstoch, aby peniaze nekončili tam, kde si to praje on v jeho nemocniciach, ale omnoho viacej peňazí aby mali štátne nemocnice, ktoré sú podfinancované práve preto, lebo tam, možno (povedané so smiechom) práve preto, že zástupcovia odborárov doteraz o tom nemohli rozhodovať, nemohli mať tú nohu vo dveroch, a preto tento pozmeňovák, si myslím, že je správny a treba ho podporiť.
Krásne sa tu pán Szalay vyjadril a myslím si, že ono to nádherne v podstate charakterizuje jeho zmysel bytia v politike aj celej strany SaS, keď ho teda budem citovať z toho vystúpenia: "Sú tu aj iné skupiny, ktoré chcú ovplyvňovať zdravotníctvo." Áno, pán Szalay, ja viem, jednej takej slúžite, jednej takej ste predali svojho času svoju firmu a zrejme teda za to teraz takto im zobete z ruky. Čiže áno, myslíte finančné skupiny (povedané so smiechom), môžete sa rehotať ako priblblý, to je vaša vizitka, ja tu teraz hovorím o chorých ľuďoch, ktorí práve kvôli takejto cynickej primitívnej politike zbytočne zomierajú a práve kvôli tomu na Slovensku máme tak vysoký počet odvrátiteľných úmrtí, lebo peniaze nekončia tam, kde by mali končiť, v štátnych nemocniciach, ktoré poskytujú práve tú náročnú zdravotnú starostlivosť, ale končia u Haščáka na jeho cyperskom účte. Môžte sa rehotať, lebo viem, že aj z toho cyperského účtu sa ujde aj vám, samozrejme, a cez to bezplatné piár, bezplatnú reklamu, ktorú beriete ako úplatky od Haščáka, aby ste mu robili takúto kampaň a takýto lobing, tak samozrejmé, že máte z toho osobitný záujem, osobný prospech a to je vaše, cieľ vášho bytia v politike.
Veľmi ma to mrzí, že takýmto spôsobom dehonestujete prácu aj odborárov, sú to lekári, ktorí na rozdiel od vás v skutočnosti aj robili lekársku prax, vy sa len na to hráte a jediné, čo ste robili, že ste robili biznis v Národnom očkovacom centre, že? Takže. A pani Cigániková povedala, a ešte teda keď ju odcitujem: "Je nebezpečné púšťať odborárov, aby mohli ovplyvňovať zdravotníctvo zvnútra." Chcela dopovedať, tá veta pokračuje, tak ako ju Haščák napísal asi, ako aj Sulíkovi dával inštrukcie, že je nebezpečné púšťať odborárov, aby mohli ovplyvňovať zdravotníctvo zvnútra, lebo to môže len Jaroslav Haščák, keď priamo... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Pán poslanec Matovič, nechcem vás školiť z rokovacieho poriadku, ale môžte sa vyjadrovať ku pozmeňujúcim návrhom, ktoré zazneli v rozprave alebo v rámci spoločnej správy v rámci druhého čítania. Vyjadrujete sa k niečomu inému. Pokračujte, ale keď... tak vám zoberiem slovo.

Matovič, Igor, poslanec NR SR
Pán predsedajúci, vyjadrujem sa k tomu druhému pozmeňujúcemu návrhu, ktorý hovorí o tom, že zástupcovia odborárov by mali mať priamy, priamych svojich zástupcov v tzv. DRG skupine, ktorá bude určovať, koľko peňazí kam pôjde do zdravotníctva na poskytovanie zdravotnej starostlivosti trošku možno v širších súvislostiach, ale aby ľudia pochopili, kto za koho kope a bol by som veľmi rád, aby títo dvaja ľudia tu nosili normálne firemné oblečenie Penty, lebo tak by sa to patrilo a myslím si, že je to aj na základe zákona o ochrane konfliktu záujmov, každý poslanec by sa mal vyjadriť pred svojím vystúpením, keď je v konflikte záujmov, a vy teda dvaja ste určite v konflikte záujmov, keďže aj váš predseda strany počas rokovania vlády, počas rokovania vlády, si to predstavte, tú situáciu, v čase, kedy zomieralo sto ľudí denne v nemocniciach a potrebovali sme dofinancovať Všeobecnú zdravotnú poisťovňu ako štátny podnik, tak predseda, podpredseda vlády, predseda strany SaS si v tom čase priamo z rokovacej miestnosti na Úrade vlády píše s Jaroslavom Haščákom daj mi argumenty, ako teda mám hovoriť alebo argumentovať a aby tých 300 miliónov nešlo do štátneho podniku Všeobecnej zdravotnej poisťovne, ale aby teda z toho išlo 100 miliónov tebe. Viete si predstaviť väčšiu zradu chorých ľudí, ak takéto niekto niečo urobí? Viete si predstaviť väčší dôkaz toho, že týmto ľuďom nikdy nešlo o záujem chorých ľudí, ale vždy im išlo len o záujem finančných skupín v zdravotníctve? Ja teda si také niečo predstaviť neviem a toto je krásny učebnicový príklad, keď bude sa niekedy vyučovať, neviem, na ktorej vysokej škole, ale o konflikte záujmov o tom, ako na konflikt záujmov nakoniec môžu doplatiť ľudia zdravím a životom.
A úplne nádherná bodka za všetkým bola, keď potom sa Sulík, podpredseda vlády, pýta Haščáka za to, že mu túto službu spoločne s Janka Penta Cigánikovou urobili, keď sa pýta Haščáka, že mohol by si sa jej odvďačiť nejakou tou inzerciou u teba, nejakým pekným piár článkom. Čiže ešte si vypýtal úplatok za to, že túto špinavú robotu pre neho robili.
Cítil som za potrebné, aby som v tejto situácii sa zastal odborárov, lebo to súvisí s druhým pozmeňujúcim návrhom.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 17:59 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:59

Jana Bittó Cigániková
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Igor, ja len krátko, prvýkrát s tebou súhlasím, zaznel tu hlas pacienta. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.12.2024 o 17:59 hod.

Mgr. MBA

Jana Bittó Cigániková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video