23. schôdza

26.11.2024 - 11.12.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.12.2024 o 11:29 hod.

JUDr.

Richard Glück

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:29

Richard Glück
Skontrolovaný text
Pán predseda, tridvajednotku bude, bude otvárať rezort v roku 2025. Zvolili sme takýto postup, pretože pre rýchlosť času nebola iná možnosť, ako to urobiť rýchlejšie a nakoľko považujeme to za vážny problém, čo ste na konci dňa uznali aj vy, tak z toho dôvodu sa pristúpilo k takejto forme. A v tomto prípade si myslím, že je skutočne potrebné pozerať na to, že o čom sa bavíme a nie, ako to robíme.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.12.2024 o 11:29 hod.

JUDr.

Richard Glück

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:29

Zuzana Števulová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja chcem tiež poukázať na to, že tu už Ústavný súd aj povedal, že takýto spôsob novelizovania zákonov cez prílepok, ktorý nesúvisí s pôvodnou právnou úpravou, je znakom upadajúcej legislatívnej kultúry a naozaj môže to aj byť v rozpore s ústavou. A hlavne my sa tu nebavíme o tom, že či majú mať slúžiaci vojaci vlastne bledozelenú alebo tmavozelenú uniformu, ale bavíme sa o nejakom oprávnení, ktoré v pôvodnej novele zákona majú, a teraz sa to oprávnenie na stráženie tých budov osobitnej dôležitosti mení prílepkom, k čomu prislúchajú ďalšie oprávnenia vojakov, ktoré im budú z tejto zmeny vyplývať.
Čiže preto si myslíme, že o takomto dôležitom, o takejto dôležitej zmene, ktorá má potenciál v prípade ochrany tejto kritickej infraštruktúry, aj dopad na základné práva a slobody občanov, voči ktorým sa môže alebo obyvateľom vykonávať takýto zákrok, by bolo vhodné a nanajvýš teda aj z hľadiska legislatívnej kultúry vhodné schvaľovať minimálne skráteným legislatívnym, ak nie riadnym legislatívnym konaním, kde by sme si mohli vyhodnotiť všetky tie dopady, ktoré to má a ktoré si takto vyhodnotiť nevieme.
Čiže vo všeobecnosti prílepok k zákonu nie je dobrý legislatívny postup bez ohľadu na to, že sme v časovej tiesni.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.12.2024 o 11:29 hod.

JUDr.

Zuzana Števulová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:29

Tomáš Valášek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vďaka, len veľmi krátka reakcia na pána predsedu Glücka. Veď ja súhlasím, medzi nami nie je rozdiel v tom, či je ten problém reálny a či ho treba riešiť, ale možno v tej poslednej veci rozdiel je. Dodávam, že už teraz sú právne spôsoby a prostriedky, ako nasadiť ozbrojené sily, keď treba. Tým úmyslom bolo zjednodušiť, spriamočiariť, ak môžem, ten proces nasadzovania, my hovoríme, v princípe sme tiež za, len urobte to skráteným legislatívnym, nech si môžme prebrať následky, ktoré ste nemali čas premyslieť a nebol som presvedčený tými konverzáciami, ktoré som mal, že ste všetky tie možné nežiadané následky premysleli. A opäť, keby to aj neprešlo, my neberieme ozbrojeným silám právo byť nasadení pri ochrane kritickej infraštruktúry, bude to musieť byť robené inak, ako navrhujete, ale táto možnosť na stole stále je, berieme tú zodpovednosť chrániť kritickú infraštruktúru smrteľne vážne, sme pripravení pomôcť aj pri zjednodušení toho procesu, len to urobte aspoň skráteným legislatívnym, nech môžme vychytať všetky tie muchy, ktoré by týmto možným zásahom vznikli. To je jediné.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.12.2024 o 11:29 hod.

M. A.

Tomáš Valášek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:29

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Ďakujem, pán predsedajúci.
Navrhujem, aby ste nedali hlasovať o pozmeňujúcom návrhu pána poslanca Adama Lučanského, pretože ide o rozširujúci pozmeňujúci návrh a navrhovateľ zákona s ním nevyjadril súhlas a v zmysle § 94 ods. 4 zákona o rokovacom poriadku nemožno dať o takomto návrhu hlasovať.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

10.12.2024 o 11:29 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:44

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
18-2
Pozmeňujúci návrh pána poslanca Lučanského rieši obmedzenie funkčných období rektorov vysokých škôl a dekanov fakúlt.
Predmetný návrh zákona sa tejto problematiky nijako nedotýka.
Ja som sa pýtal pána ministra Druckera v rozprave na jeho názor, aj som konštatoval, že ide o rozširujúci pozmeňujúci návrh. Pán minister Drucker k tomu povedal, zacitujem námatkovo: "K pánovi Dostálovi, ale teda aj dámam poslankyniam, prečo? Pretože je to vaše právo, tak ako je vaše právo prichádzať s poslaneckými návrhmi. A tak ako som nevidel ani tento návrh, tak som nevidel ani ten váš návrh. A ak sa pýtate na môj názor, ja na to nevidím dôvod." Toto podľa môjho názoru nie je vyjadrenie súhlasu s predloženým pozmeňujúcim návrhom.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

10.12.2024 o 11:44 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:44

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, podobne ako v tom predchádzajúcom prípade navrhujem, aby ste nedali hlasovať o pozmeňujúcom návrhu zo spoločnej správy výborov, pretože ide o rozširujúci pozmeňujúci návrh a nemá súhlas predkladateľa. Predmetný pozmeňujúci návrh rieši účasť členov vlády na rokovaní Výboru Národnej rady pre Európske záležitosti a ich zastupovanie inými členmi vlády. Návrh zákona sa vôbec netýka tejto problematiky, toto je iba čl. 2 toho návrhu zákona a týka sa testu proporcionality.
Opäť, v rozprave som sa spýtal, pána ministra Druckera, či s tým súhlasí, aj som konštatoval, že ide o rozširujúci pozmeňujúci návrh.
Pán minister na to nijako nereagoval, nevyjadril sa k tomu návrhu. Ani na zasadnutí výboru som nezaregistroval, že by sa zástupca ministerstva vyjadril súhlasne k tomuto návrhu, preto sa domnievam, že nemožno dať hlasovať o tomto pozmeňujúcom návrhu, lebo by to bolo v rozpore s rokovacím poriadkom.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

10.12.2024 o 11:44 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

12:14

Ľubomír Galko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Pán predsedajúci, dávam procedurálny návrh, aby pri prerokovaní bodu Návrh skupiny poslancov na prijatie uznesenia týkajúceho sa zhromaždenia pri spomienke 17. novembra 1989, tlač 634, mi bol zvýšený časový limit na vystúpenie v rozprave na 12 minút, tak aby som mohol vystúpiť 10 minút a 2 minúty, aby som mal na faktickú poznámku a aby o tento čas prišiel alebo bol ukrátený poslanecký klub HLAS - SD, ktorý má 2 hodiny 9 minút a 36 sekúnd a predpokladám, že svoj čas nevyužije.
Ja by som veľmi rád k tejto vážnej téme vystúpil aspoň v časovom limite, ktorý je totožný s limitom, keď je ústna rozprava, takže chcem požiadať o schválenie môjho procedurálneho návrhu. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

10.12.2024 o 12:14 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:29

Kamil Šaško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, na rokovanie Národnej rady vláda Slovenskej republiky predkladá návrh na skrátené legislatívne konanie k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s niektorými opatreniami na zabezpečenie dostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti. Nakoľko teraz ide iba o skrátené legislatívne konanie, tak nechcem sa k tomu hlbšie vyjadrovať, ale rovno avizujem, že pri začatí prvého čítania by som bol rád, keby som mohol vystúpiť v rozprave ako prvý.
Cieľom predkladaného vládneho návrhu zákona je zabezpečiť obyvateľom Slovenskej republiky poskytovanie ústavnej zdravotnej starostlivosti v takom rozsahu, čase a kvalite, aby v čo najnižšej miere bolo ohrozené ich ústavné právo na ochranu života a zdravia v dôsledku avizovaného masívneho odchodu lekárov z ústavných zdravotníckych zariadení. Vzhľadom na riziko nadobudnutia účinnosti hromadných výpovedí zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach môže od 1. januára 2025 dôjsť ku kolapsu nemocníc, a teda zo strany štátu nebude možné garantovať výkon ústavného práva na ochranu života a zdravia. Predloženým vládnym návrhom zákona sa dopĺňa zákon o civilnej ochrane obyvateľstva o definíciu mimoriadnej udalosti, kritickú nedostupnosť ústavnej zdravotnej starostlivosti. V tejto súvislosti sa v zákone o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch a stavovských organizáciách v zdravotníctve ustanovuje povinnosť zdravotníckych pracovníkov poskytovať počas tejto mimoriadnej udalosti zdravotnú starostlivosť. V záujme prevenčného pôsobenia sa návrhom dopĺňa aj Trestný zákon a ako preventívne opatrenie sa navrhuje aj zmena a doplnenie zákona o zdravotnej starostlivosti a službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti o úpravu, ktorej cieľom je maximálna objektivizácia a transparentnosť posudzovania dočasnej pracovnej neschopnosti zdravotníckych pracovníkov. Súčasťou opatrení na dosiahnutie cieľa navrhovanej úpravy je aj doplnenie zákona o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu, o vykonaní opatrení na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti pre obyvateľstvo z dôvodu kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti.
Vládny návrh zákona je nevyhnutné prerokovať v skrátenom pripomienkovom konaní vzhľadom na naliehavosť a mimoriadnosť situácie, ktorá si vyžaduje okamžitú legislatívnu intervenciu, a to za účelom odvrátenia ohrozenia základných ľudských práv a slobôd, ochrany zdravotníckeho systému a predchádzania zásahom do iných práv a slobôd osôb. Štandardný legislatívny proces neumožňuje včasné prijatie potrebných opatrení, a preto je nutné pristúpiť k prerokovaniu návrhu zákona v skrátenej forme.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o prerokovanie predloženého návrhu vlády na skrátené legislatívne konanie. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

10.12.2024 o 12:29 hod.

MSc.

Kamil Šaško

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

12:29

Peter Slyško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, páni poslanci, predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 659 z 9. decembra 2024 pridelil vládny návrh na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s niektorými opatreniami na zabezpečenie dostupnosti ústavnej starostlivosti, tlač 636, na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo do začiatku rokovania o tomto návrhu na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo prerokoval vládny návrh na skrátené legislatívne konanie. Výbor svojím uznesením č. 106 z 10. decembra 2024 súhlasil s návrhom vlády na skrátené legislatívne konanie a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky schváliť vládny návrh na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s niektorými opatreniami na zabezpečenie dostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti, tlač 636.
Vážený pán predsedajúci, skončil som, prosím, otvorte rozpravu. Ďakujem.
Skryt prepis

10.12.2024 o 12:29 hod.

Peter Slyško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:29

Oskar Dvořák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Ja, naopak, teda pán minister sa z toho úvodného slova trošku vyjadril aj po tej obsahovej stránke. Rozumiem teda, že budete sa vyjadrovať viac k obsahu, teda k tomu samotnému zákonu. Ale ja zároveň k tomu pristupujem už tak, že teraz už budem riešiť aj obsahovú stránku toho zákona a pre mňa je to, podľa mňa to patrí k tomu skrátenému legislatívnemu konaniu, pretože to, či vieme usúdiť, že či je skrátené legislatívne konanie opodstatnené alebo nie je opodstatnené, záleží aj toho samotného obsahu zákona, ktorý predkladáte do samotnej Národnej rady.
No a ja si dovolím tvrdiť, že jednoznačné opodstatnenie nie je. Zároveň ste si ten problém spôsobili sami, a tým pádom si dovolím aj tvrdiť, a zároveň aj to riešenie je veľmi zlé, ako k tomu pristupujete k tej situácii.
A práve preto ten zákon a to skrátené legislatívne konanie by v tomto parlamente ani nemalo byť.
No a začnem tým, že ako ste si to vlastne spôsobili sami. Ja by som očakával, že, viete, toto je štvrtá vláda Roberta Fica, štrnásť rokov má v rukách zdravotníctvo. Ja by som čakal, že toto bude výkladná skriňa, ten sektor bude naozaj výkladná skriňa jeho vlády, že ukáže, čo všetko sa mu podarilo postaviť, čo všetko sa mu podarilo zastabilizovať. No a štrnásť rokov sa tu nedialo nič zásadné v zdravotníctve, nijak to nezlepšil, tieto vlády Roberta Fica nijak nezlepšili naše zdravotníctvo, ba, naopak, ho zhoršovali. My sme, vo všetkých tých ukazovateľoch sa tiahneme na chvoste, či už sú to odvrátiteľné úmrtia, alebo keď už sa pozeráme na nejaké dožité roky v zdraví.
No a po štrnástich rokoch, keď teda začnú tlačiť odborári a dotlačia ho k múru, tak zrazu teda vidíme, že niečo sa tu začína riešiť, začína sa to tu rýchlo tlačiť. My sme tu rok napríklad, štvrtá vláda Roberta Fica je tu rok. Keď išlo niečo cez skrátené legislatívne konanie, tak to boli nejaké posuny termínu alebo nejaké technické veci. Nikdy sa tu neprišlo s niečím ako keby že systematickým za ten rok. Skrátené legislatívne konania väčšinou slúžili na nejaké prílepky, alebo na niečo, čo sa nestíhalo, rýchlo sa to doháňalo. No a teraz zrazu tiež niečo sem rýchlo tlačíme do zákona.
No ale zároveň túto situáciu celú, aj keď si odmyslím, aj keď si odmyslím celý ten fakt, že Robert Fico a jeho vlády štrnásť rokov tu zdravotníctvo naozaj neriešili, nijak ho nezlepšovali a teraz to lekárom a ostatným, ale aj samotným pacientom, samozrejme, už preteká cez uši a už im to naozaj že prekáža. Aj keby som si odmyslel tento fakt, tak túto celú situáciu si spôsobila vláda sama. Začalo to tým takzvaným konsolidačným balíčkom. Keď tu bol konsolidačný balíček, my sme na to upozorňovali, že prichádzate s takýmto riešením, že tu idete znižovať zdravotníkom platy, vtedy ste išli plošne znižovať platy zdravotníkom a my už sme vtedy hovorili, že to nie je dobrý nápad, čo sme sa potom dozvedeli, že vlastne vláda to nijakým spôsobom nekonzultovala s tými zdravotníkmi.
Vy ste to vlastne hodili ako takú bombu do vody a potom ste dúfali teda, že čo, že oni povedia, že ok, tak pozeráme sa na to, ako vy si tu idete zriadiť nové ministerstvo športu, ideme sa pozerať na to, ako vy si idete zdvojnásobiť platy, ako si tu idete dať renty. Teraz sa zdravotníci pozerajú na to, ako tu ideme nakupovať nové tryskáče, nové lietadlá pod ministerstvom obrany. Keď sa na toto všetko pozerajú, keď sa pozerajú na to, ako tu máme pána Kotlára, ktorý dostáva dezinformačný príplatok, ja to tak nazývam, tisíc eur za to, že je splnomocnencom vlády, to dostáva pán Kotlár k svojmu poslaneckému platu, tak vy idete zároveň našim lekárom, našim zdravotníkom povedať, že tak na vás ideme teda šetriť. A čo je na tom najhoršie, že vy to idete robiť a uvedomujete si tú hrôzu tej situácie, uvedomujete si, že štrnásť rokov sa nám tu prehlbovala personálna kríza. Nám naozaj chýbajú tisícky lekárov, chýbajú nám tisíce sestier, až desaťtisíc sestier podľa niektorých predpokladov a vy v tejto situácii, keď ostatné krajiny idú zvyšovať platy, keď nám chýbajú tisícky zdravotníkov, tak idete tým zdravotníkom zobrať.
A zároveň potom teda sme tu mali rôzne, my sme, čo sme sa bavili napríklad o tých samotných platoch, tých koeficientoch, sme to tu mali niekoľkokrát v parlamente. Naposledy sme to tu zase mali cez skrátené legislatívne konanie, sme im navyšovali koeficienty, teda iba niektorým, a vtedy som vám znova hovoril, že tak zase niečo tlačíte skráteným legislatívnym konaním, opäť to budete musieť novelizovať, pretože tú finálnu dohodu nemáte a opäť tu ideme zase niečo tlačiť, opäť tu nie je dohoda. Opäť, teda týmto už pravdepodobne priznávate, že tá dohoda možno ani nebude, že už idete teda rezignovať na to.
No a čo je na tom aj najhoršie, že vy zároveň teda aj rozdeľujete na viacero skupín tých zdravotníkov. Vieme, že ich máme tisícky nedostatkov, že naozaj tisícové nedostatky tých zdravotníkov, môže nám pozdrhávať do zahraničia a pravdepodobne aj po tomto kroku, čo robíte, tak aj pozdrhávajú, oveľa viac ich motivujete, aby odchádzali do zahraničia. No a zároveň teda ich rozdeľujete na rôzne skupiny. Poviete, že tak záchranárom ste nakoniec teda, najprv ste prišli s konsolidačnými opatreniami, zistili ste teda, že vlna odporu nejaká prichádza. Potom ste prišli s ďalším skráteným legislatívnym konaním, s ďalšími zákonmi. Povedali ste, že no dobre, tak teda sestrám a záchranárom pridáme. Potom teda ste zistili, teda nie, že zistili, ale upozorňovali sme vás na to, ale aj ostatné združenia, ale aj my z opozície, že zároveň vytvárate nejaké nerovnosti, rovný a rovnejší, jedni budú mať pridané, druhí nebudú mať pridané. Ale zároveň teda si ani napríklad neuvedomujete podľa mňa akože dôsledky toho, že to nejde len o lekárov. My v tých nemocniciach máme aj logopédov, psychológov, rôznych rádiologických technikov, diagnostikov, laborantov, farmaceutov. To sú všetko povolania, fyzici, to sú všetko povolania, ktoré sú vysoko nedostatkové, ťažko zohnateľné, a zároveň teda tiež im tie platy, tie rasty tiež znižujete, nedávate im to, čo im bolo sľúbené. No a zároveň teda, ja idem aj k tomu politickému aspektu, prečo ste si to spôsobili sami. Keď tu, keď naposledy sme tu mali za predošlej vlády protesty lekárov, tak Robert Fico bol ten, ktorý tu stál na bariérach a staval sa za zdravotníkov a hovoril teda, že vtedajší premiér má s nimi rokovať deň či noc, má sa s nimi rozprávať, má vyhovieť ich požiadavkám, má hocijak zabrániť tomu kolapsu toho zdravotníctva. Zároveň tuto už keď sa to schvaľovalo, to navyšovanie tých koeficientov počas covidu a ostatné opatrenia, memorandá a podobne, Robert Fico a všetci ostatní, ktorí ste dneska v koalícii a sedeli ste vtedy v opozícii, ste rozprávali, že tie požiadavky sú opodstatnené, že ich je nutné prijať. Nakoniec ste aj v Národnej rade za ne hlasovali, však to sú normálne verejne vyhľadateľné dáta.
A dneska Robert Fico čo robí? Mlčí, nevenuje sa tomu. Ja napríklad v tejto celej situácii považujem za najväčší problém konanie premiéra Fica, respektíve nekonanie premiéra Fica. Keď je v opozícii a vyhovuje mu to a chce vytĺkať politické body, tak tu dokáže udierať do vlády, dokáže sa postaviť sa za lekárov, dokáže robiť tlačovky každý deň, dokáže hovoriť, ako tí lekári si zaslúžia, ako sú nedostatkoví, ako sa tomu memorandu treba zaviazať.
Ale dneska, keď už Robert Fico má zodpovednosť za túto krajinu, má zodpovednosť za zdravotníctvo, tak nerokuje.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

10.12.2024 o 12:29 hod.

Mgr.

Oskar Dvořák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video