33. schôdza

25.3.2025 - 16.4.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.3.2025 o 9:20 hod.

Mgr.

Jana Hanuliaková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

9:06

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Takže potom si ušetrím to úvodné slovo. Ospravedlňujem sa za moju chybu.
Takže chcem, toto skrátené legislatívne konanie predkladáme v záujme najmä pomôcť obciam a mestám. Myslím si, že tiež by nemalo byť absolútne kontroverzné, myslím si, že je to pozitívny, pozitívny krok. Ide o to, že, poviem to veľmi jednoducho, v máji nastávajú výpadky v samosprávach, ktoré sú dosť významné, je to, pravidelne sa to opakuje každý rok. Nastavujeme teda tú vec tak, že celkovo v máji chceme poskytnúť obciam 100 mil. eur a VÚC-kam 50 mil. eur s tým, že, samozrejme, teraz sa bavíme o skrátenom legislatívnom konaní, chceme to urobiť rýchlo, aby sme obciam pomohli, s tým, že potom sa to rozpočíta do ďalších mesiacov, kde zase obciam trošku, trošku to, jak sa povie, zlevelujeme, a malo by to obciam pomôcť.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

28.3.2025 o 9:06 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

9:06

Daniel Karas
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 814 z 27. marca 2025 pridelil návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 783, na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet s tým, že o výsledku prerokovania uvedeného návrhu bude informovať Národnú radu Slovenskej republiky.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet prerokoval návrh vlády na skrátené legislatívne konanie na svojej 44. schôdzi dňa 28. marca 2025 a prijal uznesenie č. 197, ktorým odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vysloviť súhlas s prerokovaním vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 783, v skrátenom legislatívnom konaní na 33. schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Vážený pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

28.3.2025 o 9:06 hod.

Mgr.

Daniel Karas

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 9:08

Marek Lackovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Máme tu teda skrátené legislatívne konanie, v ktorom sa píše o možnom vzniku hospodárskych škôd. Prejdem teda to, čo sa za tú malú chvíľu dalo stihnúť, pretože len v stredu to bolo schválené na vláde, včera to bolo hlasovaním termínované na dnes, dnes to tu už máme, čiže je to pár hodín, veľmi čerstvá vec, ale poďme teda na to.
Len pred malou chvíľou, pred pár dňami sa klub Progresívneho Slovenska vrátil z Gemera, kde sme mali ďalšie jedno z našich úspešných výjazdových rokovaní v regiónoch. Platí pritom, že v regiónoch nie sme na návšteve, sme tam doma. Iné to nebolo ani v Rimavskej Sobote, v Rožňave, Jesenskom, iné to nebolo a nie je ani v Tisovci, Tornali či Betliari. Platí, že starostov aj starostky, primátorov aj primátorky, županov aj pani županku je potrebné počúvať. Táto vláda však, žiaľ, nielen na nich z výšky kašle.
Čo konkrétne robí pre naše obce, mestá a kraje, pre naše samosprávy táto naša vláda slabo a nedostatočne? Zhrňme si teda tri aktuálne, konkrétne kroky, ktoré majú priamy súvis aj s týmto skráteným legislatívnym konaním a priamo súvisia s tým, prečo môžu vzniknúť hospodárske škody. Sú to teda tri aktuálne konkrétne kroky, ja som ich nazval ako tri rany z milosti, ktorými sa táto vlády chváli. Sú to tri jediné veci v zásade, ktoré sa tu za ostatný rok a pol urobili.
Po prvé je to to, že našim obciam a mestám veľkoryso umožnili roztápať si ich vlastné – krvopotne a rokmi nasporené – rezervné fondy aj na bežné výdavky.
Po druhé. Podielové dane, ten hlavný zdroj príjmov samospráv našich miest a obcí, už na obecné či mestské účty neprichádzajú 20. v mesiaci, tak ako to roky bývalo doteraz, ale už 6. v mesiaci, aby sa teda vraj zlepšil cash flow. Ten sa nepochybne aj zlepšil v tomto smere. Ale je to technikalita, drobnosť, nič, čo by teraz zachránilo mestá a obce.
A po tretie podielové dane za jún až december 2025 samosprávam, aby teda prežili, zrejme prídu v predstihu. Vyzerá to teda na máj, resp. jún, v podobe preddavkov. Ak sa ale pýtate, že no dobre, ale čo teda bude od júna, veď sú to len tie isté peniaze, ktoré by im tak či tak prišli, tak sa pýtate správne.
Takáto pomoc je, žiaľ, naozaj na smiech a dlhodobo fakt nič nerieši. So starostami a starostkami sme sa aj na tom už našom spomínanom výjazdovom rokovaní klubu PS, nielen na Gemeri, ale aj predtým na Považí, na Honte, v Novohrade atď. zhodli na mnohom, že je tu obrovská, naozaj obrovská finančná nepredvídateľnosť. Taká, ako nikdy predtým nebola, že je tu aj vážna právna i legislatívna neistota, že tu máme naozaj mimoriadne pomalé hodnotenie eurofondových výziev, že tu máme totálne nespravodlivé rozhadzovanie vládnych dotácií. Na toto sme veľmi precízne upozorňovali celý minulý rok a aj dnes, resp. tento víkend, predstavíme najnovšie video, alebo taký návrat do tej neslávne známej obce v okrese Rimavská Sobota, že ako to dopadlo, teda ako sa využívajú a ako sa využili tieto vládne dotácie v konkrétne tomto prípade, dokonca v najmenej rozvinutom okrese, alebo v okrese, ktorý patrí medzi najmenej rozvinuté.
Takže máme tu zvýšenú DPH na 23 %, ktorá naozaj drasticky predražuje pre samosprávy, a nielen pre ne, samozrejme, že úplne všetko. Nik nevie v samospráve, ako od 1. 4. v praxi zafunguje nový stavebný zákon, nová stavebná legislatíva. Je smiešne, že zamestnancov, referentov stavebných úradov školia súkromné vzdelávacie agentúry, že najbližší voľný termín je na september a ešte tí referenti si zaň musia platiť 300 eur. Že to je neuveriteľné! Kde je štát? Štát sa na ti prizerá a referenti sa školia v súkromných vzdelávacích agentúrach a na seminároch. Na zákon, ktorý má platiť že o tri dni, sa idú školiť v septembri. A ten štát sa na toto pozerá, naozaj neuveriteľné!
Je absurdné, že tretí mesiac nám nefunguje mapová verzia katastra. Tí starostovia, primátori, stavebné úrady nemajú grafickú podobu, mapovú podobu katastra.
Máme tu nedostatok pediatrov, chýbajúce ambulancie a takýto nezáujem o regióny tu doteraz nikdy nebol. V PS stojíme pri našich obciach a mestách, rovnako pri župách a toto naozaj len tak nenecháme. O čo teda presne ide? Štát opäť chce poslať obciam a mestám, takisto župám časť výnosov z podielových daní skôr. Vláda už v stredu, ako som naznačoval na začiatku, schválila novelu, vďaka ktorej dostanú v máji 150 mil. Od poslancov chce, nech zmenu schvália zrýchlene. Netvrdíme, že je to samo osebe zlé riešenie. Vôbec nie. Problémom je, že je jediné.
Slovenské samosprávy sa oprávnene sťažujú nielen na nedostatok peňazí už celé roky, podielové dane, teda výnosy z daní z príjmov fyzických osôb patria k ich hlavným príjmom. Táto vláda však nielen na starostov a starostky, aj na svojich vlastných, možno tí vám to tak nepovedia, ale už aj vaši vlastní hovoria, že tie veci nechávate vyhnívať a vyhniť a nič nekonáte a potom musia prichádzať takéto, také last minute riešenia, ktoré nič koncepčné neriešia. Problém ste nechali vyhniť aj tentokrát, preto tu dnes stojíme a schvaľujeme alebo prerokúvame toto SLK. Kde však problém vznikol?
Tu treba povedať, že je tu vážny technický rozmer. Ide o to, že v apríli daňové úrady ľuďom vracajú preplatky na daniach z daňových priznaní, takže, takže v máji môžu byť aj pravidelne, každý rok sú, nie je to len za tejto vlády, je to každoročná vec, ale teraz to bude extrémne vypuklé, môžu byť výnosy pre samosprávy pokojne nulové. A vo výsledku tak mnohé, najmä tie menšie, ktoré nemajú taký finančný vankúš, najmä tie menšie obce, nedostanú nič, alebo minimum, drobné, centy. Nebude, ak sa toto neschváli, v týchto obciach, ani na výplaty. Obce, mestá a kraje tak dostanú 150 mil. ako preddavok, o ktorý sa im poníži vyplácanie výnosu v ďalších zvyšných mesiacoch roka 2025, roka, v ktorom preukázateľne vypínajú už aj verejné osvetlenie, živoria a melú z posledného. My tu dnes máme starostov, ktorí sa dokonca vypísali na PN-ku, aby si nemuseli vyplácať mzdy z obecných účtov, že naozaj takáto vážna je tá situácia v desiatkach obcí na Slovensku. Je to však tých istých 150 mil., ktoré by tak či tak dostali. Nie je to ani cent navyše. Napríklad v minulom roku sme mali dane z príjmu právnických osôb, čiže tam sa pomáhalo aj navyše. Teraz to tu nie je.
Daňový bonus na deti, ktorého zvýšenie presadil ešte Igor Matovič a samosprávy oberal o príjmy, postupne klesol. Táto koalícia im však znížila v rámci konsolidácie percento, ktoré z daní dostávajú. Čiže dostávajú tie obce a mestá o 1 % menej, kraje o 0,5 % menej. Nedostávajú, neni ten pomer 70 : 30, ako bol v minulosti, ale teraz je 55,1 a 29,5. 55,1 je to preto, lebo tam ubudlo aj tie materské školy, čiže preto to nesedí k 70 úplne, ale teda tam sa tie materské školy, to je komplikované, nejdem to tu teraz celé, ale asi vieme všetci, o čo ide. V každom prípade, o 1 % menej mestá a obce, o 0,5 % menej župy. Preto prichádza toto riešenie. Riešením ho nazývam len teda v úvodzovkách. Dostali sme sa, žiaľ, do fázy, kedy samosprávam, aby prežili musíme poslať preddavky. Naozaj pomerne ponižujúco. Ak sa pýtate, no dobre, ale čo bude od júna, veď to sú peniaze, ktoré by tak či tak prišli, nie je to nič navyše, čo budú robiť v septembri, čo budú robiť v októbri? Opakujem, pýtate sa správne, lebo dnes to nevieme. Nie je to teda nič iné len akási náplasť na otvorenú zlomeninu a táto vláda je naozaj v tomto prípade slabá ako päťkrát vylúhovaný čaj.
A čo je najhoršie na tom celom, je to, že ani na toto riešenie ste neprišli sami. Aj tie riešenia, ktoré som spomínal na začiatku, roztopiť si vlastné rezervné fondy, podielové dane nechodia 20., ale už 6. v mesiaci a ešte aj tieto preddavky, ešte aj na toto ste neprišli vy sami a to ma veľmi mrzí, ale ešte aj na to musel prísť či už ZMOS, alebo SK8, Únia miest a tak ďalej.
Čiže z vašej vlastnej iniciatívy, z vašej vlastnej iniciatívy naozaj za rok a pol sme nevideli dokopy nič a to je veľmi smutné.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.3.2025 o 9:08 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:19

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Kolega Marek Lackovič, ďakujem pekne za teda popis, zhodnotenie situácie. Ja v podstate skomentujem len tie posledné tri slová, že a teraz, že skutočne neprichádzajú tie riešenia, a keď prichádzajú, tak teda prichádzajú vlastne zdola, zo samospráv a teraz ja sa len tak chcem že rečnícku otázku viac-menej akoby na pána ministra, že či je to že zámer, alebo teda to, že sa venujú niečomu inému a nestíha sa, pretože v slovenských podmienkach to kľudne môže byť aj zámer pretože vlastne každý rok musí tá samospráva prísť, slušne poprosiť, je závislá od štátu, či teda nejaké riešenie spraví, že či teda aspoň sa presunie nejaká tá platba o niečo skôr. Čiže možno toto je na tom také smutné, že skutočne zasa riešime len parciálny krok, ktorý áno, samotný ako keď sa na to pozeráme v bode dnes, tak jednoznačne si myslím, že ho treba podporiť, lebo tým obciam pomôže.
Ale fakt chýbajú systémové riešenia, absolútne súhlasím s tým, čo si povedal. Ďakujem ti ešte raz.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.3.2025 o 9:19 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:20

Jana Hanuliaková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Ja by som chcela zareagovať najmä na to, že táto je vláda je tu už jeden a pol roka a doteraz sme naozaj nevideli žiadne systémové riešenia pre naše samosprávy. Jediné, čo sme tu videli, a to spomenul aj kolega, sú poslanecké návrhy, ktoré častokrát ako keby v svojej podstate, aj včera sme to videli napríklad pri poplatku za rozvoj, kedy skôr ako keby ten zákon úplne dostávajú do situácie, kedy je vôbec zbytočný, aby sme ho tu mali, keď z poplatku za rozvoj nakoniec chceme, aby sa financovali aj veci, ktoré jednoducho neboli na ten účel určené. A ja by som sa chcela pána ministra opýtať, že čo vlastne jeden a pol roka robili a aké majú riešenia. Pretože aj toto SLK-čko, si myslím, že tri mesiace ste tu riešili seba a toto SLK-čko, prichádza vlastne narýchlo a ako chcete riešiť situáciu našich samospráv a ich dofinancovanie lebo to čo teraz robíte je v podstate, dávate im len tie peniaze, ktoré by dostali samosprávy aj tak. Možno síce tú situáciu aktuálne v tom máji vyriešia, ale z dlhodobého hľadiska naozaj nevidíme žiadne systémové riešenia. A ja by som naozaj chcela pána ministra aj vyzvať, že aby nám povedal, čo sú tie kroky, ktoré môžeme očakávať tento rok, aby samosprávy neboli v takej situácii, v akej sa aktuálne nachádzajú.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.3.2025 o 9:20 hod.

Mgr.

Jana Hanuliaková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:22

Dušan Muňko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec, je pravda, že riešenie samospráv, ktoré tu bolo, resp. za predchádzajúcej vlády, kde vznikla sekera 800 mil. eur zhruba asi. Dostali čiastočne, boli odškodnené. Viac peňazí nebolo. Veľmi dobre viete. Konsolidácia verejných financií bola, je a bude ďalej, pretože to zadlženie, ktoré je, odbúraný bonus daňový a ďalšie veci, ktoré vznikli. Poviem vám, jediné možné riešenie je, a keď to vyslovím nahlas, tak budeme potrebovať vás, ak by prišla reforma verejnej samosprávy a samosprávy.
Pokiaľ nepríde reforma verejnej správy a samosprávy, budú stále živoriť. A dobre ste povedali, že bol proste rezervný fond, samozrejmá vec, pokiaľ nebudú šetriť, ešte najhoršie sú na tom, samozrejmá vec, nie veľké mestá, ale na tom sú veľmi zle malé dediny a veci. Ale jednoducho žiaden iný model nie je, to, čo, a pretože minister nieže neriešil, riešil s nimi stokrát a riešili ďalší proste, aby pripravili reformu verejnej správy. Takisto riešil aj s primátormi proste, aby navrhli riešenia, akým spôsobom to bude.
Žiadna cesta nevedia iná len k tomu, že sa k tomu budeme musieť vrátiť aj jedna strana, aj druhá, a riešiť verejnú správu tým, čo som povedal.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.3.2025 o 9:22 hod.

Ing.

Dušan Muňko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:23

Marek Lackovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za faktické poznámky.
Zareagujem skôr na pána poslanca Muňka. Ďakujem veľmi pekne ešte raz. Ak sa ale aj v dôvodovej správe odvolávate a aj teraz v tej vašej faktickej poznámke na Matoviča 2022 a tie veci, ktoré sa udiali v tom období, a ja s vami súhlasím, avšak ak je to také zlé, čo urobil, čo teda aj vy tvrdíte, že áno, veď sa na to odvolávate, že tu hrozia vďaka tomu vážne hospodárske škody, a ja s tým súhlasím, tak prečo ste ten zákon nezmenili, aby k tým škodám dôjsť nemuselo? Prečo ten daňový bonus nebol okresaný? Aby k tým škodám dôjsť nemuselo, pretože my sa potom, cyklíme sa v začarovanom kruhu. A tam je tá moja otázka, že možno bol aj priestor na to, ten parlament napríklad vo februári keby zasadal, tak si to vieme prejsť podrobnejšie, koncepčnejšie, systémovejšie. Dobre, nestalo sa. O. K. Riešime tu last minute nejakú vec na poslednú chvíľu. Nehorím, že je zlá. Čo mi prekáža a čo ma mrzí, je to, že je jediná, že je osamotená, jediná, a neviem, ako tie samosprávy ten zvyšok roka prežijú.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.3.2025 o 9:23 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 9:25

Jozef Hajko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, máme pred sebou zase problém, ktorý sa nám tu opakuje pomaly už každoročne. To znamená, samosprávy už na začiatku roka majú problém s financiami. Ja spomeniem najskôr pár čísiel, pretože rád pracujem s číslami.
Len keď sa pozriete do štátneho rozpočtu na tento rok tak, ako si ho schválili vládni poslanci, tak výnos z dane z príjmov fyzických osôb medziročne pre obce klesá o 180 mil. eur. Na rozdiel od minulého roka, výnos dane z právnických osôb, z tohto výnosu obce nebudú mať tento rok vôbec nič. Samosprávy, to znamená obce aj vyššie územné celky. Samozrejme, že môžeme uvažovať, musíme brať do úvahy to, že sa zmenil daňový bonus, ale ja opakujem, teda zdôrazňujem, že ten daňový bonus je dnes zhruba na 1,5-násobku z toho spred Matovičovho obdobia, takže on je stále vyšší, ako bol v minulosti. To znamená, že to je výpadok pre samosprávy. Samozrejme, že musím brať do úvahy to, že kompetencie, čo sa týka materských škôl, prešli priamo na financovanie zo štátu, ale zároveň musíme brať do úvahy aj to, že tu máme infláciu a že výnos z dane z príjmov fyzických osôb stúpa. Popri tom všetkom príjem obcí z dane z príjmov fyzických osôb medziročne nižší o 170 mil. eur. Preto hovorím, ja som na to upozorňoval už pri predkladaní štátneho rozpočtu. Preto som aj upozorňoval na to, že veľmi rýchlo príde situácia, že tie obce prídu a budú prosíkať na kolenách vládu, aby im, aby im presunula nejaké prostriedky. A to, o čom dnes rokujeme je vlastne len začiatok tohto scenára, pretože obce sú na tom mimoriadne zle. Tak ako to kolega spomenul, je to katastrofa, keď sa rozpúšťajú rezervné fondy, keď sa rozpúšťa majetok, majetok samospráv len na to, aby prežili tieto obce. Takže toto pokladám iba za jeden z prvých prejavov toho nedostatku, ktorými obce budú trpieť tento rok.
Ja tu spomeniem ešte jednu vec, sú to všetko veci z podkladov ministerstva financií, že vlastne akým spôsobom pristupuje ministerstvo financií k samosprávam z hľadiska celkového financovania, to znamená nielen prenesených, ale aj originálnych kompetencií. Vo svojich vlastných materiáloch ministerstvo financií uvádza, že dane z nehnuteľností na základe situácie, do ktorej sa dostali tieto obce, tak dane z nehnuteľností stúpli po prvom 1. 1. 2024 o 120 mil. eur. To znamená tie obce, tie samosprávy boli dotlačené už týmto spôsobom, aby si hľadali iné príjmy.
Čo to znamená, tých 120 mil. eur? Znamená to, že 70 % okresných miest, 70 % okresných miest zdvihlo dane z nehnuteľností o 40%, to znamená takmer o polovicu. Týmto vlastne štát dotlačil samosprávy, aby takýmto spôsobom zdvíhali dane.
Dane za špecifické služby. Viete, čo to je? Sú to, sú to hlavne poplatky za komunálny odpad...
Tak v tomto prípade po 1. 1. 2024 výnos týchto daní stúpol o 45 mil. eur. A zase, keď to premietneme, čo to vlastne znamenalo pre tie samosprávy. Znamená to, že 70 % okresných a krajských miest zdvihlo poplatky za komunálny odpad v priemere o 18 %, takže vlastne obce boli donútené už v minulosti, aby takto, takto, takýmto spôsobom si vylepšovali hospodárenie alebo zachraňovali hospodárenie.
Nebudem tu teraz hovoriť o tom, že prečo to tak alebo čo spôsobil daňový bonus. Určite chybou predchádzajúcej vlády bolo to, že prišla s daňovým bonusom, veľkorysým daňovým bonusom a neriešila samosprávy. Aj tým, ktorí uznávajú daňový bonus, a je to aj KDH, ktoré daňový bonus podporuje, tak urobila tá vláda medvediu službu, pretože nedoriešila financovanie obcí, samospráv a vyšších územných celkov. A my sme už vtedy upozorňovali, aby vláda prišla s návrhom daňového mixu, ktorý by tento problém vyriešil.
Ja sa obávam, že to, čo sa deje dnes, je opäť len, len cielená politika vlády, aby samosprávy nejakým spôsobom, aby samosprávy nejakým spôsobom boli opäť dotlačené k zvyšovaniu iných daní. Ja si rád nechám vysvetliť od ministra financií, akým, čo myslel. Myslím, že to bolo v diskusii s kolegom Viskupičom, keď hovoril, že bude hľadať spôsoby ako, ako samospráva, aby štát, aby vláda nemusela samosprávam nahrádzať toľko prostriedkov, koľko musí dnes. Predpokladám, že sa to týkalo dane z nehnuteľností, Že tu bude veľký tlak na to, aby stúpli dane z nehnuteľností. Je to, samozrejme, citlivá téma o ktorej treba diskutovať. Máme tie dane nehnuteľností skutočne na nízkej úrovni. Ale Slovensko žije v špecifických pomeroch, najmä čo sa týka privatizácie bytového fondu ešte začiatku 90. rokov.
Takže to, čo tu máme dnes, to skrátené legislatívne konanie, ja hovorím, že to je len začiatok nejakého procesu, ktorý tu bude. My tu o samospráve ešte budeme hovoriť veľakrát. A nie je div, že to prichádza už v marci, pretože už dnes majú tie samosprávy problémy. Napriek tomu, že napríklad ja som hovoril s niektorým samosprávami, že rozpúšťajú rezervný fond, aby mohli, mohli obslúžiť úplne základné funkcie, ktoré majú obce spĺňať.
Východiskom z tejto situácie je, aby skutočne to, čo povedal aj kolega Muňko, aby sme sa zamysleli nad tým, že čo chceme s tými samosprávami ďalej, či pristúpime na ďalšiu vlnu decentralizácie, a východiskom je aspoň do toho stavu, do toho času, kým príde táto ďalšia vlna decentralizácie, zmapovať, vlastne akým spôsobom sú samosprávy financované, kde sú problémy vo financovaní samospráv, kde tie peniaze chýbajú, a aspoň do toho času nahradiť to, čo máme dnes, daňovým mixom. To znamená, že do toho, do tých, do toho vzorca, ktorý je dnes mimoriadne jednoduchý, a je to iba podiel z dane z príjmu fyzických osôb, vsunúť aj iné časti dane. Združenie miest a obcí Slovenska malo nejaký prepočet, zdá sa mi, ten prepočet ako veľmi vytrhnutý. Nie je to také jednoduché, len tak ten mix nakresliť.
Ale jednoducho treba sa zamyslieť nad tým, aby ten mix tu bol a tým pádom aby sme nemuseli pristupovať k takýmto skráteným legislatívnym konaniam, pretože tie obce majú skutočne hlboko do vrecka. A opakujem znovu, čaká túto vládu veľká úloha, stále som to nevidel, netýka sa to len vládnych inštitúcii, ale týka sa to aj samospráv, aby sa vypracoval skutočný audit, čo tie obce vlastne robia, čo potrebujú a ako má k tomuto pristupovať štát.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.3.2025 o 9:25 hod.

Ing.

Jozef Hajko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 9:42

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Kolega Jožko Hájek, ďakujem pekne za tvoje vystúpenie. Dotkol si sa viacerých vecí. Áno, posúvame sa v tej debate trošku od toho samotného skráteného, ale ja si myslím, že dobre, pretože toto treba diskutovať. Fakt tu chýbajú systémové riešenia.
Trochu sa chcem spýtať, lebo teraz aj pán štátny hovoril vlastne na, na výbore, že daň z príjmu fyzických osôb je jedna z mála daní, ktorá sa práveže vyvíja pozitívne. Rozumiem, že môže tam byť výpadok, že nám odišli zasa nejakí ľudia do predčasného dôchodku a takto. A zdá sa mi to, že by bol za tri mesiace výpadok 170 mil., dosť veľký. Môžeme si to pozrieť. Aspoň minimálne nekorešponduje to so slovami pána štátneho, ale fakt to treba asi pozrieť.
Ale inú vec som ešte chcel. Presne si hovoril, že tie obce teda hľadajú dodatočné zdroje príjmov, a ja poviem, že bohužiaľ hľadajú to vo zvyšovaní daní, pretože ja teda budem vždy kritizovať nielen štát za zvyšovanie daní, ale teda toto budem hovoriť aj obciam. Nezanedbateľný nárast daní bol. To si presne pomenoval. Myslím, daní z nehnuteľností. A skutočne tu to treba dávať veľký pozor a to si zasa povedal – nie je cesta, či už z pohľadu štátu, alebo aj, aj z pohľadu samotných samospráv zvyšovať daň z nehnuteľností. Áno je nižšia, ako je nejaký európsky priemer. A ja sa pýtam, a to je zlé? Buďme radi, že je nižšia. Je to určitá výhoda Slovenska a my sme fakt v špecifickej situácii. 90 % Slovákov býva vo svojej nehnuteľnosti. U nás to nie je tak, že kto má nehnuteľnosť, je bohatý človek – a hurá, zdaňme ho! Nie, nie, nie. Je treba dávať veľký pozor na to, aby sme aspoň nejakú tu konkurenčnú výhodu Slovenska mali. Áno, máme trošku nižšie dane z nehnuteľností. Je to určitá historická črta Slovenska a určite ju nezrušme.
Keď ju zrušíme, ja sa pýtam, kde vytvoríme nejakú inú konkurenčnú výhodu našej kra...? (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.3.2025 o 9:42 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:42

Marek Lackovič