35. schôdza

27.5.2025 - 18.6.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.5.2025 o 17:40 hod.

Ing.

Július Jakab

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:40

Július Jakab
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za vystúpenie. Mne to príde trocha taká tragikomédia, lebo môžeš sa, Marián, namáhať, koľko chceš, ale vláda súčasná nevie šetriť sama na sebe a je to tragikomédia aj kvôli tomu, že zamestnávatelia sami si zvolali tlačovú konferenciu, kde normálne vymenujú desiatky dôvodov a desiatky úsporných opatrení a snažia sa pomôcť tej vláde, len aby ten ekonomický sektor a tie firmy nezodierala, aby tu oni mohli zostať podnikať. Tak to mi príde akože úplná tragikomédia na tomto našom Slovensku. A ak si dobre pamätáš, tak v druhej polovici, alebo tak viac ku koncu toho predčasne ukončeného volebného obdobia predchádzajúceho som práve prišiel s tou iniciatívou, aby sme zrušili poistenie majetku štátu, aj som to vlastne prezentoval na vláde a nechal som to vlastne ministrovi financií v takom stave, že pokojne si to mohol zobrať a mohol na tom poistení majetku štátu ušetriť desiatky miliónov eur proste každý jeden rok a ak si videl, tak Fantozzi Kamenický doniesol materiál na vládu, ktorý dokonca vychádzal z tých podkladov, ktoré som mu nechal, ale celý ten materiál bol iba také, že také latentné odporúčanie niektorým inštitúciám, aby teda skúsili pošetriť na tom poistení majetku štátu, a úplne najvtipnejšie na tom bolo, že keď si pozrieš zadnú stranu, že dopady na rozpočet, tak že žiadne, že žiaden pozitívny vplyv, hej. Čiže on normálne donesie úsporné opatrenie na vládu, kde sám napíše, že to nebude mať žiaden pozitívny vplyv na rozpočet. A potom tu máme ešte takú poslednú tragikomédiu, že LOZ vlastne zhodnotilo 15 % zamestnancov štátu na 2 mld., Robert Fico tu vykrikoval, že tretinu prepustí, naposledy som ho počul aj polovicu, či sme pripravení, že polovicu zamestnancov prepustí. Skutočnosť je taká, že za dva roky prijali ďalších desaťtisíc zamestnancov.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.5.2025 o 17:40 hod.

Ing.

Július Jakab

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:40

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne kolegovi Julovi Jakabovi za faktickú. Skutočne môžem len, môžem len pritakať. Je to tak. Ešte aj veci teda, ktoré boli pripravené, ktoré aj si sama vláda hovorí nielen ústami ministra financií, ale aj ústami ministra Tarabu, sú stále len na papieri a nijak sa nedajú dostať do praxe. Ale iné som chcel ešte dokončiť. Ja som veľmi rád, že zamestnávatelia skutočne sa pustili do verejnej debaty, jednoducho že už nevedia sa, nevedia sa na to pozerať proste, že fakt sa to deje len na ich úkor a len na proste, normálne že to je výpalníctvo, čo vláda robí. Takže som veľmi rád, že v podstate už všetky, všetky zamestnávateľské zväzy sa pustili do verejnej debaty, pripravili konkrétne opatrenia, prezentujú ich, rozprávajú o nich aj vláde, čiže áno, možno aj to bude akoby zbytočné, ale proste nemáme inú možnosť. Aj my poslanci, aj zamestnávatelia, aj, aj, aj všetci ostatní proste môžme jednoducho ukazovať, poukazovať a rozprávať. A skutočne preto som si dal pozor, aby celé moje vystúpenie bolo o konkrétnych vyčíslených opatreniach, pretože taká tá bežná tá obrana vlády je, že a vy len rozprávate, vy so žiadnymi konkrétnymi opatreniami neprídete.
Čiže ešte raz, vážení kolegovia z koalície, pol hodinu som tu vysvetľoval, prezentoval konkrétne opatrenia, kde sa dá šetriť a poviem to, že veľmi si vážim, že tá účasť akože je tu že viac než je bežné o takmer šiestej večer.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.5.2025 o 17:40 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 17:40

Štefan Kišš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň prajem všetkým, že, pani poslankyne, páni poslanci. Ja by som chcel oceniť túto iniciatívu pána podpredsedu Danka, podpredsedu parlamentu, tak pomyselne mu aj zatlieskať, lebo sa mu podarilo niečo, čo sa v politike len tak často nevidí. Najprv zahlasovať za zákon, ktorý následne sám verejne, verejne vysmeje. Ešte pred pár týždňami to bolo nevyhnutné konsolidačné opatrenie, dnes je to už hlúpa daň, ktorá ničí ekonomiku, a ľudia 1. apríla zistili, ako im transakčná daň dusí podnikanie, ako začína zvyšovať ceny, aká je zbabraná, má more chýb a nakoniec musela byť opakovane opravovaná a ten prínos do štátneho rozpočtu je veľmi otázny. Ale to, že to, o tom dnes takto môžeme rozprávať, musíme, musíme oceniť, ale je pravda, že vlastne tej dani nikto nerozumie, nikto ju nechce, ale všetci za ňu platíme.
No ale teda tvrdím, že aj keď teda super, že ju máme, teda jej čiastočnú úpravu dnes na stole, ale tvrdím, že je to málo a je to neskoro. A prečo je to málo, že skutočné riešenie by bolo oveľa jednoduchšie a elegantnejšie a teda zrušiť ju celú, ako zavádzanie rôznych kostrbatých výnimiek, škrabania sa cez hlavu opravovania, ale každé oslabenie už schválenej transakčnej dane je krok správnym smerom, avšak aj to, ako je dnes navrhnutá, to ešte nestačí. My ale v každom prípade na každé zmenšenie tej hlúpej transakčnej dane, teda ju podporujeme a ponúkame aj naše hlasy.
A ponúkame naše hlasy aj na to, že teda to, že o tom rokujeme až teraz a len v prvom čítaní, tak je to neskoro a my ponúkame aj zrýchlenie, kolega Truban vám o tom neskôr povie viac o tej technike, ale máme za to, alebo teda našou ambíciou je, aby aj to druhé čítanie prebehlo čo najskôr, aby sme mohli čo najskôr zrušiť tú daň aspoň čiastočne, a keď sa podarí napríklad presvedčiť kolegov z SNS alebo ďalších, aj vás zo SMER-u, tak zrušiť túto daň aj celú.
No a dnes to už všetci vidia, že je to, že je to hlúpa daň, aj pán Danko to hovorí, hovoria to podnikatelia, hovoria to odborári, hovoria to jednoducho všetci, nechcel by som na nikoho zabudnúť. Akurát sú dvaja páni, ktorí si to ešte nevšimli alebo teda asi nepriznali – sú to páni Fico a pán Kamenický, a tvária sa, že sú hluchí a slepí a že transakčná daň je že nezrušiteľná a vlastne sa nijak ináč nedá fungovať, len zaviesť túto hlúpu daň, ktorá dusí ekonomiku.
No a čo ma ešte zaujalo, vôbec tá logika týchto babrákov, že pán Kamenický začal komunikovať, samozrejme, iste všetci dobre poznáte tú smerácku pesničku, ako za všetko na tomto svete môžu predchádzajúce vlády, vlády Ódora, Hegera, Matoviča, takže vlastne to je ich daň. Transakčná daň je daň vlastne týchto, týchto vlád. No a teraz som nad tým tak rozmýšľal, že vlastne čo to je za logiku, že to je ako keby vás niekto kopne do kolena a vy sa kopnete ešte raz, lebo vlastne vás už raz kopli do kolena, lebo vlastne vás to bude bolieť ešte viacej. Tak to je transakčná daň. Tak vlastne máme problémy s verejnými financiami, aj keby to tak bolo, čo teda propaganda SMER-u hovorí, čo, samozrejme, nie je, ale prečo si teda ubližovať ešte viacej tým, že zavedú, zavedú takúto, takúto hlúposť.
No a, samozrejme, druhá absurdita, ktorú sa nám snaží propaganda SMER-u nahovoriť, že sa to ľudí nedotkne. A to už je také, že ani niekedy neviete, čo už na to povedať. Tak, za prvé, aj tí podnikatelia, živnostníci, malí podnikatelia a všetci, tiež sú to ľudia mimochodom, to za prvé. A za druhé, títo páni sú teda hluchí a slepí a tvária sa, že nevidia, že to, ako sa zaviedla transakčná daň, tak má vplyv na ekonomiku, má vplyv na ceny a na konci dňa ju pocítia všetci, teda bežní občania, aj ktorí nepodnikajú, ale prejaví sa to na ich cenách. No a už sme videli, že to veľmi zabolelo vás, koalíciu, keď sa toho 1. apríla začala ľuďom cinkať na účtoch každá transakcia, ktorá sa, ktorá sa im zúčtovala a ktorá im teda zobrala dodatočne peniaze. No a čo urobia podnikatelia? Tak, samozrejme, môžu si, môžu si znížiť zisk, ale ak ho nemajú, tak ho musia preniesť do cien. No a to je to, čo sa v týchto týždňoch, mesiacoch už teda deje.
No a o tom, že to je vlastne, všetky tie argumenty sme už vlastne počuli, tak nebudem ich teraz akože všetky tuná replikovať, ale, hej, ako je to daň z dýchania a vlastne celé je to, celé je to vlastne absurdné. Podnikateľ zaplatí túto daň ešte pred tým, ako dokáže niečo vyrobiť. Čiže ani nevyrobí zisk, vlastne ešte nič, ale už musí platiť. A platí ju aj malý elektronický obchod, ktorému niekto vrátil tovar a on mu zaň vráti peniaze. A vôbec takýchto absurdít sme za posledné týždne už počuli veľa. My teda chodíme po Slovensku, naposledy sme boli na Orave a tam sme počuli tiež kopec príbehov.
Alebo ešte tak širšie. Keď začneme diskusiu s podnikateľmi alebo s občanmi, ale teraz špecificky s podnikateľmi, a pýtame sa, že čo vás trápi, tak ono sa to vždy v druhej až štvrtej vete zvrtne na to, že vlastne je to transakčná daň. A také príbehy z Oravy boli napríklad, že v obciach, mestách blízko pohraničia poľského, tak tam podnikateľ musí platiť transakčnú daň a hneď za hranicou desať kilometrov ďalej Poliak nemusí platiť daň. Tak ako k tomu príde tento podnikateľ, ktorý takúto konkurenčnú výhodu vlastne stratil. Alebo ďalšie príbehy o tom, ako mnohí nám hovorili, že vlastne keď majú zisk, zarobia si nejaké peniaze, často ich investujú do miestnej komunity, na športoviská, na školy, zdravotnícke zariadenia, kultúrne podujatia, všeličo. To, čo nám povedali, tak dnes už nemôžme pomáhať svojej komunite, musíme to zaplatiť Lacovi a vláde na ich akože konsolidáciu.
A jeden z príbehov, ktorý bol podľa mňa úplne najzávažnejší, a to je dobrá ilustrácia toho, ako dusíte tú ekonomiku, bol príbeh jednej väčšej firmy, ktorá nechcela byť menovaná, ale povedali nám, oni prišli na Oravu pred viac ako desiatimi rokmi, no a sme sa rozprávali s tými ľuďmi z tej firmy a oni, že no ale dnes by tento investor už na Oravu neprišiel, keby mal prísť za týchto podmienok. A to mimochodom nie je len transakčná daň, samozrejme, je to, je to viacero vecí a vôbec celá politika SMER-u, ktorá za štrnásť rokov nám priniesla v podstate masový odchod ľudí zo Slovenska, z oravských obcí, miest a nielen z nich, v princípe po celom Slovensku.
Týchto štrnásť rokov nám napríklad prinieslo aj to, že keby sme namiesto štyroch vlád, už štyroch vlád SMER-u mali len priemerne výkonnú pobalstskú vládu, tak každá rodina mohla mať dnes alebo v priemere o tisíc eur viacej. Dvaja rodičia s dvoma deťmi v čistom každý mesiac o tisíc eur viac, keby u nás rástla ekonomika, rástli platy tak ako priemerne v Pobaltí.
A tých výdavkov, ktoré sú až absurdné alebo úplne zbytočné, tých je, samozrejme, ďaleko viac. Len táto štvrtá vláda Roberta Fica priniesla zbytočné výdavky za 5,5 mld. eur. Ja vás teda pozývam všetkých, najmä poslancov za SMER, na našu webovú stránku cenazafica.sk, kde si nájdete všetky zbytočné výdavky, ktoré ste tuto v parlamente schválili, alebo tie, ktoré si teda vyrobili aj bez parlamentu, mnohé papalášske výdavky a zbytočné nákupy, ktoré sme tuto v parlamente neschvaľovali, ale sú súčasťou tých 5,5 mld. A, samozrejme, súčasťou je aj transakčná daň, ktorú ešte stále teda pán Kamenický tvrdí, že vyberie z nej 700 mil., ale teda tomu už, tomu už dnes nikto neverí.
No a ako hovorí kolega Truban, kto neušetrí čas, nevie ušetriť ani peniaze, takže ja to nebudem veľmi naťahovať, ale chcel by som povedať, že nad týmto by ste sa mohli zamyslieť. Nerád, nerád to hovorím, ale hovorili sme vám to, hovoril som to ministrovi Kamenickému tuto keď teda ste nad tým začali premýšľať, aj ďalším, a za mňa je to najhoršie opatrenie, aké vlády SMER-u prijali. Samozrejme, tá konkurencia je veľká, ale toto je jeden, jedna z najhorších vecí, alebo najhoršia, ktorú ste urobili. No a ako, keď teda si s tým neviete poradiť, tak to radšej nerobte vôbec.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.5.2025 o 17:40 hod.

Ing. MSc.

Štefan Kišš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:56

Július Jakab
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem vám za vystúpenie. Pán poslanec, hovoril si o tom, že ako tá transakčná daň vznikla. Ja by som to možno aj pripomenul všetkým, ktorí teraz sme v tejto debate. Keď sa vymýšľala konsolidácia číslo dva, tak si pamätáme, ako prichádzali nové a nové dane na rokovanie a ako z tých koaličných rád proste odchádzali stále nové a nové čísla. A pamätáme si, ako transakčná daň bola najprv 0,35 %, potom 0,4 %, potom to malo iný strop a takto sa menili všetky dane, aj dane z príjmov právnických osôb, aj dane pre gastro a dane pre hotely a neviem, pre čo všetko. No a takto vznikla transakčná daň, že minister Kamenický proste prešiel cez hranicu do Maďarska, zobral odtiaľ ich zákon, preniesol ho na Slovensko, len, bohužiaľ, neschopnosť ministra Kamenického spôsobila, že to sprznil ešte viac, ako je to v tom Maďarsku. Zaviedol to na Slovenku, najprv sa tým chválil, potom začal rozprávať a, teraz to sú jeho oficiálne slová, že to bolo zavedené kvôli tomu, pretože Andrej Danko chcel päťpercentnú DPH pre gastro a že on to teda musel z niečoho vykryť, tak zaviedol transakčnú daň. No a potom už začali, keď to nevychádzalo a videli, aký je v národe odpor voči transakčnej dani, tak začali hovoriť, že za to môže Matovič, Heger a Ódor. Dokonca keď si všimli prieskumy, že trištvrte národa je za to, aby transakčná daň bola zrušená, 71 % voličov HLAS-u je za to, aby bola transakčná daň zrušená, 40 % voličov SMER-u je za to, aby bola transakčná daň zrušená, no a tak teraz už prišli také finty, to normálne ešte svet nevidel, že transakčnú daň, ktorú oni zaviedli, tak Šutaj Eštok povedal, že by sa to malo premenovať v zákone na Matovičovu daň. Čiže oni sú už akoby takto v koncoch a teda aspoň je tu nejaká záchrana z SNS, aspoň niečo spravia.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.5.2025 o 17:56 hod.

Ing.

Július Jakab

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:56

Veronika Šrobová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, kolega Kišš, že si hovoril aj o skúsenostiach, ktoré sme si vypočuli od ľudí na Orave pred týždňom. Tak a sme tu, sme pri zmenách v transakčnej dani, ktorú ste schvaľovali v rámci vašej slávnej konsolidácie pred pol rokom približne. A my sme vám to aj vtedy hovorili a my sme vám to hovorili, aby ste to neschvaľovali, aby ste to zrušili, kým je čas, kým to nebude v platnosti a mali ste možnosť ju zrušiť aj po jej zavedení, aby na ľudí nedopadli dopady tejto transakčnej dane v každom jednom nákupe. Každý jeden nákup sa každému človeku na Slovensku predraží kvôli tomu. Táto daň je hlúpa, škodí ekonomike, predraží každý jeden nákup každému občanovi na Slovensku. To je v tejto aktuálnej situácii neúnosné. Takže zrušte ju hneď teraz a začnite šetriť na sebe.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.5.2025 o 17:56 hod.

Ing.

Veronika Šrobová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:56

Ivan Štefunko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Keď bola debata o tejto dani v parlamente pred pár mesiacmi, tak akože ľavičiari z HLAS-u a zo SMER-u hovorili, že to nie je daň, ktorá postihne ľudí, ale postihne firmy. Ako keby že nevedeli, ako táto ekonomika funguje, že keď sa zvýšia náklady firme, ktorá ma štyridsať alebo päťdesiat zamestnancov, tak niekde sa to prejaví v tom, že buď tá firma šetrí na benefitoch pre zamestnancov, alebo dokonca šetrí na zamestnancoch tak, že vlastne jedného alebo dvoch prepustia. To je presne to, čo moji kolegovia teraz hovoria, čo sa udialo na Orave vo firme, ktorú sme navštívili, ktorá je úplne super, ale čuduj sa svete, tá firma nechce, aby sme ju spomínali preto, lebo nechce mať kontroly, nechce mať perzekúcie, a to už nehovorím o poľnohospodároch a tak ďalej. To znamená, že v zásade tí ľudia sa ani nemôžu sťažovať na to, akým spôsobom ste im sťažili život, lebo sa boja perzekúcií cez úrady a rôzne inštitúcie, ktoré ovládate.
A druhá vec je, že ono v skutočnosti tí ľudia, ktorí sú buď prepustení alebo ktorí nie sú zamestnávaní do kvalitných pracovných miest, tak tí ľudia odchádzajú z tejto krajiny. A presne znova ešte spomeniem tú Oravu. Tam je strašne veľa mužov, ktorí odchádzajú do zahraničia a s kvalifikáciou výťahára, murára a rôznou inou kvalifikáciou robia v okolitých krajinách za niekoľkonásobne väčší plat. To znamená, že matky sú doma s deťmi, tým pádom sa rozpadávajú rodiny. A vaša odpoveď na to je, že idete zmeniť ústavu – žena a muž. Takže to je vlastne ako keby až totálny, akože neschopnosť pochopiť, že ako to táto spoločnosť funguje. A radšej keby ste vedeli radšej byť ticho a nie meniť... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.5.2025 o 17:56 hod.

Mgr.

Ivan Štefunko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 17:57

Jozef Hajko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte, aby som sa aj ja vyjadril k tomuto návrhu zákona. Hneď na úvod poviem, že v septembri 2024, keď vláda prišla s návrhom dane z finančných transakcií, tak sme boli proti a predložili sme aj vlastné návrhy na ozdravenie verejných financií, ktoré však neboli vypočuté. Tento zákon bol od začiatku zlý, o čom svedčia dve novelizácie, ktoré prišli veľmi rýchlo po jeho schválení. Je to aj z takého dôvodu, že vlastne od schválenia alebo predloženia návrhu tohto zákona pri jeho predstavení, by som povedal, ministrom financií a schválení v parlamente uplynulo iba šestnásť dní, takže ani nemohol byť dobre vypracovaný a aj prijatý. Od začiatku sme pokladali tento zákon za škodlivý pre slovenskú ekonomiku a neskôr sme ho aj nazvali zdieračským zákonom z dielne ministra financií.
Za zrušenie tohto zákona sme boli hneď potom pri predstavovaní štátneho rozpočtu Slovenskej republiky koncom minulého roka. Obrovskou slabinou tohto zákona, okrem toho, že veľmi zaťažuje podnikateľské prostredie a nepríjemným spôsobom zneprehľadňuje ho, robí ho neistým, tak problémom je aj to, že predkladateľ nedokázal presne vyčísliť, že koľko získa z tejto dane. Lietali tam všelijaké čísla, pamätám si na to z minulého roka, v intervaloch 100 mil. eur. Napokon sa to ustálilo, že ministerstvo financií chce vybrať na tejto dani tento rok niečo vyše 500 mil. eur a budúci rok 700. Vôbec si nemyslím, že tieto čísla treba brať vážne. Skôr vidím, že ministerstvo financií stále tápa, čo vlastne z toho bude.
Okrem toho, že táto daň neprinesie efekt vo vyšších príjmoch štátneho rozpočtu, je tu ešte jeden ďalší problém, že vnáša do celého systému obrovský chaos. Ja poviem len dva príklady. Prvý príklad je, že dodnes, máme to od ľudí, ktorí sa zaoberajú výkladom tohto zákona a žiadajú si informácie priamo z ministerstva financií, dodnes nie je úplne celkom jasné, že ako sa má napríklad daň vyberať v prípade, že firma má bankový účet v zahraničí.
Druhým problémom je, že ak firma, ktorej nezráža túto daň banka, tak musí do konca mája podať daňové priznanie za apríl. Ale tie firmy dodnes celkom presne nevedia, ako vlastne má to daňové priznanie vyzerať. Takže predstavme si absurdnú situáciu, na jednej strane štát žiada, aby daňovník platil túto špeciálnu daň, na druhej strane mu nevie povedať, ako to má spraviť. To pokladám úplne za absurdné a určite aj mimoriadne znechucujúce pre firmy.
Teraz konkrétne k tomuto predloženému návrhu zákona. Je z dielne Slovenskej národnej strany, nie je to nič nové, keď poviem, že Slovenská národná strana podporila tento zákon, podporila jeho novelizácie a teraz prichádza s tým, aby sa tento zákon upravil, aby sa zjemnil pre určité skupiny daňovníkov, pre určité skupiny podnikateľov.
Vidíme aj pohyb aj v strane HLAS, ktorá takisto schválila tento zákon a takisto schválila aj jeho novelizácie, kde zase hovoria o tom, že nechajme, však ako sa to vyvŕbi do konca roka a potom prehodnoťme, či a ako zmeniť, zmeniť tento zákon. Takže jedinými skalopevnými zástancami tohto, tejto transakčnej dane je strana SMER s ministrom, s predsedom vlády a s ministrom financií.
K samému návrhu Slovenskej národnej strany. My, samozrejme, podporujeme každý krok, ktorý, aj keď to bude postupné, bude viesť k tomu, aby sa táto daň zrušila. Na druhej strane musíme konštatovať, že takýto návrh, keď prichádza, tak sa týka iba jednej skupiny podnikateľov, to znamená, nie je tam rovnosť, rovnosť pred zákonom pre jednotlivé skupiny podnikateľov. Nikdy nie je dobré, keď jednu časť zvýhodňujete oproti druhej časti. Uvedomujeme si, že malí podnikatelia trpia týmto viac. Ale je to nerovnaký prístup k celému podnikateľskému stavu. Vidíme to dlhodobejšie, týka sa to daňových zákonov, iných, týka sa to všetkého možného ďalšieho, že rozvrstvujeme tie skupiny podnikateľov podľa nejakého kľúča, jedným prisúdime takú daň, druhým hentakú daň, podľa veľkosti, podľa odvetvia podnikania, nie je to správne. My sme zástancami rovnakej dane pre všetkých, bez nejakých väčších výnimiek a vidíme, že ten daňový systém sa nám len rozvrstvuje, komplikuje, zneisťuje celé prostredie.
Predkladateľ hovorí o tom, že touto novelou by štátny rozpočet prišiel o 35 až 50 mil. eur. Nuž, neviem, z čoho presne zobrali tie čísla. Už to rozpätie, že vidíte tam, že tam je rozpätie 15 mil. eur, už to svedčí o neistote, s akou pristupuje predkladateľ k tomu, aby dokázal vypočítať dôsledky tohto zákona. Ale ja sa v podstate ani predkladateľom nedivím, pretože samo ministerstvo financií nevie, koľko na tejto dani vyberie.
Takže je to všetko stále o takých gumených číslach a vnímam preto aj tento návrh zákona ako prostriedok predvolebnej kampane, lebo sa, vyzerá to, že sa blížime k voľbám. Napokon svedčí o tom, aj čo som už spomínal, že veľmi podobným, alebo podobným prístupom k tomu pristupuje aj strana HLAS, to znamená ďalšia koaličná strana, ktorá tiež je ochotná siahnuť na tento zákon, pretože jej môže priniesť politické body.
Nuž, ešte sa vrátim k tomu, že my sa snažíme správať zodpovedne. To znamená, aj vlani, keď prišla vláda s návrhom druhého konsolidačného balíka, tak sme priniesli svoje riešenia, predložili sme ich predsedovi vlády, ministrovi financií za okrúhlym stolom, hodili to do koša, len postupne vlastne vláda priznáva, že tie opatrenia, s ktorými sme prichádzal my, tak sú realizovateľné a závisí len od ochoty, aby sa na tieto opatrenia siahlo. Poviem aspoň tri príklady. Prvý, my sme navrhovali veľké šetrenie na verejnej správe. Teraz zrazu počúvame, že je dokonca možné ušetriť na tej verejnej správe, na tom prebytočnom majetku zhruba pol miliardy eur. Hovorili sme o tom, že majte ambíciu a zlepšite výber dane z pridanej hodnoty na úroveň priemeru 10 najúspešnejších štátov v Európskej únie. Nuž a div divúci v januári riaditeľ finančného riaditeľstva, finančnej správy hovorí o tom, je tam možnosť 1,5 mld. eur vybrať viac. To znamená, dajú sa lepšie vybrať dane. Ak už sa teda nejaké dane majú uplatňovať nové, my sme nie toho priateľmi, ale ak už, tak na negatívne externality. Opäť sme navrhovali, že teda keď chcete nejakú daň vyššiu vyberať, tak to urobte z hazardu. Odmietli nám to, ale teraz vidíte, počúvame, že minister financií hovorí o dani z hazardu. Takže prichádza na naše slová.
Keď hovoríme o tom, že kde zobrať peniaze, ak by chýbala daň z finančných transakcií. My jednoznačne hovoríme o tom, aby tie peniaze sa nachádzali tam, kde sú. Hovorili sme o šetrení, hovoríme v tomto prípade napríklad aj o lepšom čerpaní európskych prostriedkov, pretože keď sa pozrieme aj na hodnotenia ratingových agentúr a prehodnocovania, tak by som povedal, prehodnocovania hodnotenia Slovenskej republiky, tak vidíme, že ratingové agentúry nás nabádajú, aby sme ozaj čerpali eurofondy, pretože ak ich nebudeme čerpať, tak sa skutočne zosypeme, a hrozia tým, že v tom prípade pôjde rating dole. Nuž, ku koncu apríla čerpanie z programového obdobia ´21 – ´27 7 %. Takže zatiaľ sa nejako veci nehýbu, uvidíme, čo bude ďalej, je to skutočne veľmi vážna vec.
Druhá vec je podporiť nejakými impulzmi alebo rozumnou politikou ekonomickú aktivitu a tým pádom zvýšiť výber pri existujúcich sadzbách, zvýšiť výber daní a odvodov. V tejto súvislosti by som rád poukázal na to, že Slovensko zatiaľ ako keby nereagovalo na to, čo sa deje v Nemecku. Už som tu dnes Nemecko spomínal. Nemecká vláda prichádza s obrovským investičným impulzom vo výške jedného bilióna eur a Slovensko by malo sa podieľať vlastne na čerpaní týchto prostriedkov cez kontakty s nemeckými firmami alebo cez nemecké firmy, ktoré pôsobia aj u nás. Napokon nehovorím nič nové, nie je to len z mojej hlavy, hovoria o tom aj ratingové agentúry, ktoré hovoria, že toto je príležitosť, aby Slovensku nebol znížený rating a aby sa podieľal na tomto obrovskom balíku. Doslova to tie ratingové agentúry tam spomínajú.
Nuž, ale aká je realita, aká je realita? Už sa hovoril, aké je čerpanie eurofondov. A predkladateľ, ktorý hovorí o tom, že chce zrušiť časť tejto transakčnej dane, tak sám hovorí, že Slovensko by malo vystúpiť z Európskej únie. Prosím vás pekne, ja som to tu tiež hovoril, poviem to znovu, vlani Slovensko čerpalo z európskych zdrojov viac ako 4 mld. eur. Ak by tieto zdroje nečerpalo, tak je v oveľa hlbšom deficite a dovolím si povedať, že aj rating je už preč. Tento rok hodlá Slovensko čerpať, nie hodlá, má to v rozpočte, bude čerpať takmer 3,5 mld. eur z európskych prostriedkov. To ozaj chceme vystúpiť z Únie a prísť o tieto peniaze? Aj keby predkladateľ alebo táto strana hovorila o tom, že Slovensku sa to nemusí vyplácať, pretože my aj platíme do spoločného rozpočtu Únie, tak minulý rok hovorí jasnými číslami. Príjmy z európskych fondov 4,1 mld. eur. Výdavky, to znamená odvod do spoločného rozpočtu, niečo vyše 900 mil. eur. Takže čistý príjem Slovenska viac ako 3 mld. eur.
Hovoriť dnes o vystúpení z Európskej únie ja pokladám až za vlastizradu, pretože Slovensko by to totálne položilo na kolená. Takisto pokladám za neprijateľné, aby niekto častoval našich nemeckých partnerov slovom otrokári, alebo keď to tak poviem, pretože počujem aj z úst predstaviteľov Slovenskej národnej strany, že sme tu, že nebudú otrokmi Nemecka. Prosím vás pekne, Nemecko, najväčšia ekonomika Európskej únie reprezentovaná vládou, ktorá chce prevziať žezlo, žezlo po tých niekoľkých rokov útlmu, že bude v Európskej únii presadzovať jasné témy, ktoré aj nám osobne v KDH sú blízke, tak my teraz ako chceme Nemecko takýmto spôsobom, ja neviem ani ako to nazvať, chceme si z nej spraviť nepriateľa. Nerozumiem tomu, vôbec tomu nerozumiem. Takisto, a sú totálne neprijateľné vyjadrenia politikov zo strany SMER, ktoré označujú nemeckého kancelára terminológiou z tretej ríše. To je niečo strašné, to je niečo strašné, keď to počujeme. Už len keby sme mali pud sebazáchovy, tak takéto niečo nemôžeme spraviť.
Takže keď to uzavriem, áno, sme za to, keď už to ináč nejde, tak aspoň tou salámovou metódou ukrajovať z tej zdieračskej transakčnej dane, ale prosím aj predkladateľov tohto návrhu zákona, aby volili iný slovník. Aj ak to myslia, že týmto si oslovia alebo potvrdia svojich voličov, tak aj v tom prípade by mali myslieť na to, že to nerozpráva hocikto. Keď to rozpráva šéf parlamentnej, teda vládnej strany a zároveň podpredseda parlamentu, to nie sú slová len pre voličov, to sú slová za celé Slovensko. A skutočne ak takto budeme pokračovať, tak celé Slovensko bude trpieť.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.5.2025 o 17:57 hod.

Ing.

Jozef Hajko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:13

Marek Lackovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Pán poslanec, vy ste povedali vo svojom príspevku slová, že predkladateľ nevedel ani vyčísliť, koľko vlastne na tejto hlúpej dani vyberie a nielen to. Ja sa toho dotknem aj v mojom vystúpení v rámci rozpravy, ale on dokonca vyčíslil pri samosprávach, že ich to bude stáť nula eur na rok 2025 a na to sa nedá zabudnúť a ja sa toho veľmi dotknem aj v rámci mojej rozpravy, pretože dnes vieme, že tú transakčnú daň platia absolútne všetky obecné, mestské, krajské podniky, akciové spoločnosti, teda eseročky a tak ďalej. A je veľmi symptomatické, veľmi príznačné, možno symbolické, že hneď nasledujúci bod, ktorý nasleduje po tomto, pojednáva o tom, že by sme mali funkčné volebné obdobie starostov, primátorov, županov predĺžiť zo štyroch na šesť rokov. Čiže venujeme sa tu absolútne zástupným témam, prekrýva sa tu, dymové clony sa tu robia, pozornosť sa venuje nezmyselným veciam a hneď v bode predtým, v tomto, v dvadsiatke sa bavíme o transakčnej dani, ktorá absolútne nesystémovo rozbíja rozpočty všetkých týchto dôležitých organizácií, ktoré ja pomenujem v tej mojej rozprave – od technických služieb, cez regionálne správy ciest, cez zimné štadióny, plavárne a neviem, čo všetko, ešte aj letiská, Letisko Piešťany, ktoré je 20 % vlastnené štátom, že štát sám sebe platí transakčnú daň, že naozaj neuveriteľné veci. A my sa tu bavíme hneď v bode o tomto, v nasledujúcom bode o šesťročnom volebnom období. Nesystémové, nekoncepčné, totálne rozbité. Naozaj viac asi v rozprave.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.5.2025 o 18:13 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 18:13

Michal Truban
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý večer. Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Som veľmi rád, že môžem vystúpiť k takému veľmi dôležitému zákonu, ktorého predkladatelia, hlavní politickí reprezentanti, tu nie sú a mohli by byť, keď im na tom tak strašne záleží, na všetkých podnikateľoch a na všetkých živnostníkoch. Tak toto je pekne v praxi vidno, že či to naozaj tak je, alebo sú to znova, ako sme zvyknutí pri tejto vláde, len reči. Lebo koaliční poslanci sa aj predbiehajú v tom, že kto bude viac kritizovať transakčnú daň, kto o nej povie, že je hlúpa, že je to nepodarený experiment, že je to Dankova daň, že je Ficova, teraz už aj Matovičova daň. Ale je to čistý alibizmus a pokrytectvo. Pretože transakčná daň by nikdy nebola na Slovensku realitou, keby ju samotná SNS hlavne tiež neodsúhlasila, ktorá teraz predkladá tento zákon. Ale keď tejto vláde, týmto politikom ide o fleky a ministerstvá, tak sa vedia aj pekne búriť, aj blokovať parlament. Ale keď ide naozaj o podnikateľov a ich zamestnancov a o slovenskú ekonomiku, tak sa len krútia, vymýšľajú výhovorky a ani len nechodia do práce.
Tak poďme si povedať pravdu. Aj tento slabučký a obmedzený návrh je tu dnes iba preto, že sme naň alebo na tú transakčnú daň tlačili ako aj opozícia, a zároveň že naozaj rozhnevá všetkých podnikateľov na Slovensku. Najhoršie na tom, že aj na poslednej schôdzi, ktorú sme mali, tak bolo veľmi krásne vidno túto faloš, pretože na tej poslednej schôdzi sme im dali šancu, predložil som ja návrh, kde k 1. máju mohla byť táto transakčná daň celá zrušená, ale títo politici znova iba rozprávali a čin nebol žiaden. Už mesiac mohol byť tento nepodarený experiment minulosťou a mohli sme sa venovať zlepšovaniu našej krajiny. Toto pokrytectvo je obrovská zrada voči všetkým podnikateľom a živnostníkom, ktorých, špeciálne SNS alebo Andrej Danko sa snaží tváriť, že mu na nich záleží.
Poďme ale k tomu najpodstatnejšiemu, čo vám chcem dnes povedať, lebo súhlasím aj ja s mojím kolegom Kiššom, že ten, kto nevie šetriť čas, nevie šetriť ani peniaze, tak ja rovno dám návrh. Andrej Danko keď sľuboval zrušenie transakčnej dane, že to napáli do parlamentu a bude mu jedno, kto to podporí, a teraz prišiel s takým návrhom, ktorý je veľmi limitovaný a slabý. A čo je ešte horšie, SNS chce schvaľovať tento ich návrh alebo naťahovať schvaľovanie tohto návrhu až do jesene, v septembri, v októbri, uvidí sa, predpoklad je, že sa to neuvidí nikdy, ako ich poznáme. A preto napriek tomu, že ten návrh SNS je slabý a my v PS-ku sme presvedčení, že túto hlúpu daň musíme kompletne zrušiť, je to stále lepšie ako nič. A úplne oficiálne a verejne tu teraz opakovane dávam Andrejovi Dankovi a SNS túto ponuku: Progresívne Slovensko vám dodá podpisy na zvolanie mimoriadnej schôdze, aby podnikatelia nemuseli čakať na druhé a tretie čítanie až do októbra. Za všetkých živnostníkov a malých podnikateľov na Slovensku vás vyzývam, poďme na to, poďme to spraviť už teraz, aby to bolo oveľa skôr.
A prečo je tak strašne dôležité, že aj tento slabý návrh, ktorý je zameraný len na špecifickú skupinu podnikateľov, prečo by mal byť schválený už pred letom? Pretože leto je pre veľmi veľa aj malých podnikateľov a predovšetkým to, na čom SNS a Andrejovi Dankovi, o čom hovorí, že im na tom záleží v cestovnom ruchu, v poľnohospodárstve alebo aj v potravinárstve, to leto je kľúčové obdobie, vtedy sa najviac produkuje a zarába, aj sa najviac zamestnávajú ľudia kvôli sezónnym prácam, mnohí počítajú s tým, že tržby z leta im vykryjú straty z iných období v roku. To vie úplne každý, kto vie o tomto druhu v podnikaní aspoň minimum. Ak sa teda tvárite, že vám záleží na cestovnom ruchu a vidieku, tak vám musí byť jasné, že pokaziť všetkým podnikateľom v tomto sektore ich najdôležitejšie obdobie v roku hlúpou transakčnou daňou je pre nich katastrofa. Hlavne vtedy, keď máme tak blízko na dosah jej zrušenie alebo teda aspoň jej osekanie.
Opakujem preto ešte raz našu výzvu Andrejovi Dankovi a SNS, poďme to schváliť ešte pred letom, my vám v záujme slovenských podnikateľov a zamestnancov pomôžeme. Ak to chcete naťahovať do konca roka, tak bude každému absolútne jasné, že toto nie je skutočná pomoc pre podnikateľov, ale len alibizmus a politická výhovorka pre SNS.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.5.2025 o 18:13 hod.

Ing.

Michal Truban

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 18:18

Marek Lackovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, ja to zoberiem tak trošku z iného konca a prihovorím sa, resp. pokúsim sa opäť nazvučiť viac ten sektor samosprávy, ktorý je veľmi dotknutý touto Ficovou hlúpou transakčnou daňou, no a, samozrejme, nadviažem presne aj na to prvé čítanie, pretože to s tým bytostne súvisí a je to previazané práve aj s tým návrhom, ktorý tu dnes stojí, dokonca aj s tým bodom, ktorý nasleduje hneď po tomto bode, takže je to všetko v jednom balíčku.
No, máme mestské dopravné podniky, odvozy a likvidácie odpadu, vodárenské spoločnosti, mestské technické služby, regionálne správy ciest, podniky spravujúce parkovanie, plavárne v našich mestách, zimné štadióny a rôzne športové haly, futbalové či hokejové kluby, dokonca vrátane ich mládežníckych akadémií s deťmi, ale aj správy lesov alebo letísk, napríklad Letisko Piešťany, ktoré je v správe Trnavského samosprávneho kraja, 60 % vlastní VÚC-ka, 20 % vlastní mesto Piešťany, 20 % vlastní ministerstvo dopravy, teda štát, tak aj toto letisko platí dnes hlúpu transakčnú daň, čiže ju platí štát sám sebe. A to je naozaj taký najplastickejší príklad toho, že aké je to nezmyselné, aké je to nedomyslené a ako to na konci dňa vlastne vôbec neprináša ten efekt, ktorý zrejme aj navrhovatelia, predkladatelia zamýšľali.
Všetky tieto podniky, ktoré som teda spomenul, od mestských dopravných podnikov až po, až po regionálne letiská alebo futbalové či hokejové kluby, ktoré sú akciovkami a sú bytostne previazané so samosprávou, od 1. apríla platia túto transakčnú daň. Minister Kamenický síce v dôvodovej správe tvrdil, že transakčná daň nebude mať dopady na samosprávy, ale úplne, aleže úplne opomenul dopady na ich krajské, obecné, mestské organizácie. Transakčná daň zároveň predražuje služby, ktoré si samosprávy objednávajú u externých dodávateľov ako opravy a údržby ciest, rôzne sanácie výtlkov, krajníc a chodníkov alebo vývozy odpadov, organizácie rôznych kultúrno-spoločenských podujatí, ale de facto aj úplne všetky nákupy, od bežných potravín až po cestné vozidlá a kadečo iné. Všetko, čo tieto organizácie, ktoré som na začiatku spomenul, potrebujú pre svoj životný cyklus.
Na predchádzajúcej schôdzi sme videli, že výpadky príjmov na, sa samosprávam vláda snažila zalepiť preddavkami, čo v preklade znamená, že im teda v predstihu v máji uvoľnili časť ich vlastných peňazí, ktoré by tak či tak dostali v druhom polroku 2025 od júna až do decembra, takto im to teda nebude chodiť po častiach od júna až do decembra, ale im to príde v podstate, alebo prišlo im to už teraz v máji, hoci aj to sa ozývajú niektoré samosprávy, a nie je ich málo, že neprišlo toľko, koľko malo prísť, že to chodí rôzne, divoko, odhliadnuc od toho, že sa im krátili peniaze kvôli konsolidácii mestám a obciam o 1 %, VÚC-kám o 0,5 % a prichádza im, samozrejme, aj menej, lebo už nemusia sanovať, financovať aspekty týkajúce sa materských škôl, ale všetko ostatné im, samozrejme, padá na hlavu a nevedia, čo skôr. Ani cent navyše, šlo len o preddavky, ktoré v máji teda dostali, ktoré by im tak či tak prišli. Ich vlastné, ich vlastné preddavky sú len, samozrejme, náplasť na otvorenú zlomeninu a systémovo ani koncepčne nič neriešia. Aj týmto sa táto babrácka vláda snažila prekryť krvácanie našich obcí a miest, ktoré umocňuje Ficova hlúpa transakčná daň, kvôli ktorej sa tu dnes teda opäť stretávame.
Pripomeňme si teda, že čo všetko tieto samosprávy, ktoré by som očakával, že nejakým spôsobom implementujete možno do nejakého pozmeňovacieho návrhu, pretože ste to neurobili hneď na začiatku, je tu teda snaha pomôcť drobným podnikateľom, živnostníkom, ale nerozumiem, prečo Slovenská národná strana absolútne zabúda na samosprávy.
Prečo ste tam nepridali to, aby tie mestské, obecné a krajské podniky nemuseli túto hlúpu daň platiť? Zvlášť v situácii, keď, ako som už povedal vo faktickej poznámke, hneď v nasledujúcom bode navrhujete to, aby sa predlžovalo funkčné obdobie starostov, primátorov, županov zo štyroch na šesť rokov. Tak na toto absolútne nezmyselné niečo, čo teraz vôbec nepotrebujeme, si čas nájdete, na toto nezabudnete, na toto myslíte, ale na to, aby deti vo futbalových akadémiách a v plavárňach, zimných štadiónoch a všetky tie ostatné podniky, aby tie tú daň neplatili, tak na to si čas nenájdete. Na to ste zabudli, to ste úplne opomenuli. A možno je to inšpirácia do druhého čítania, neviem, pochybujem, ale keď tvrdíte v dôvodovej správe, alebo keď minister Kamenický tvrdí, že dopady na samosprávu bude nula, tak vám snáď nič nebráni v tom, aby ste to zahrnuli do toho pozmeňováku. Pretože ak budú dopady nula, tak nikto nemôže povedať, že nám nejaké peniaze budú chýbať z výberu z tých eseročiek, ktoré som spomenul na začiatku. Pretože to nesedí. Takže treba si vybrať, môžte to tam pokojne zahrnúť, môžte si to kľudne osvojiť, samosprávy sa naozaj len poďakujú.
Pretože len dopravné podniky, keď si zoberieme veľký dopravný podnik, najväčší na Slovensku má Bratislava, tie platia v rámci transakčnej dane tisíc eur mesačne už dnes, to sa ešte ani nerozbehli poriadne, však každý sa to snaží nejakým spôsobom optimalizovať, tie, tie nástroje už nie sú nejakým tajomstvom, takže je nad čím rozmýšľať, že akým spôsobom to sanovať a zlepšovať, či už napríklad vo forme nejakého pozmeňujúceho návrhu v rámci druhého čítania s cieľom pomôcť tým ťažko skúšaným samosprávam, aby ich podniky nemuseli sa trápiť s týmto nezmyslom Ficovým.
Teda naše samosprávy zažívajú od začiatku volebného obdobia naozaj permanentnú finančnú krízu ako nikdy predtým. My si len teda pripomeňme, že vláda im v rámci konsolidácie teda vzala desiatky miliónov na, desiatky miliónov z ich príjmu v rámci konsolidácie. Spomenul som už to, že doteraz už, doteraz neplatí to, že 70 % podielových daní ide mestám a obciam a 30 % ide VÚC-kám, po novom je to už len 55 mestám a obciam a 29,5 VÚC-kám. Tých 55 vzniklo tak, že sa odpočítalo 14,5 alebo 14, pardon, sa odpočítalo kvôli materským školám a zvyšok sa odpočítal kvôli konsolidácii. Takže už ani toto neplatí, stále je tých peňazí menej a menej a tých vecí, ktoré musia sanovať, je stále viac a viac.
Výrazne sa im zvýšila dépeháčka na 23 %, čím sú ohrozené všetky naozaj veľké investičné projekty naprieč celou krajinou, naprieč celým Slovenskom, my to vidíme na všetkých výjazdoch, od Novohradu cez Gemer, cez Oravu, cez Spiš, Považie, všade musia robiť indexácie, musia robiť naozaj refreše, updaty zmlúv, mnohým, samozrejme, mnohým zmluvným partnerom, realizátorom sa už do toho nechce ísť, hľadajú výhovorky, ako sa z toho niekedy možno vyzuť, čiže celé zle naozaj, absolútne nesystémovo a nekoncepčne, takto sa naozaj tá predvídateľnosť v samospráve nebuduje, a robíte všetko pre to, aby tá situácia bola stále nepredvídateľnejšia a nepredvídateľnejšia. Sme všetci zvedaví, že kam to až vie byť schopné zájsť, pretože prichádzate stále s novými a novými riešeniami, v úvodzovkách riešeniami. A tým sa zvyšujú ceny za všetky lokálne služby, či už sú to cestovné lístky, či už sú to vstupné do rôznych plavární a divadiel, dokonca knižnice už zdražujú naozaj, zdraželi prakticky všetky oblasti, naozaj všetky oblasti, ktoré prevádzkujú naše obce, naše mestá a naše kraje. Naozaj už nenájdete nič, čo by nezdraželo. Už sa samosprávy dotkli aj toho posledného, čo ešte nedvihli, to sú že poplatky za hrobové miesta, už aj tie išli všade hore. Už aj to hrobové miesto išlo, išlo všade (reakcia z pléna), u vás nie, tak neviem prečo, tak asi dobre hospodárite (reakcia z pléna), nie, tak to je blbé, keď zle hospodárite (smiech v sále) a (reakcia z pléna), okej, ďakujem.
Všetky teda veci zdraželi, ktoré len mohli, a to sme ešte nehovorili o tom Damoklovom meči, ktoré, ktorý bol zavesený nad všetky samosprávy v podobe tých povinných 800-eurových odmien pre zamestnancov verejnej správy, a teraz ste veľkoryso povedali, že im to teda refundujete alebo nahradíte, pardon, nepoužili ste slovo že refundujete, ale že to dokonca vopred teraz zaplatíte, len neviem kedy, lebo však máme koniec mája, zajtra je 30. máj a hneď na to je v nedeľu, sa mi zdá, 1. jún, no ale už niektoré samosprávy posielajú tie výplaty, tie júnové výplaty za máj sa budú posielať, niektoré samosprávy, napríklad ja keď som bol starostom vo Hviezdoslavove, my sme sa snažili 1. posielať výplaty za ten predchádzajúci mesiac, lebo som si myslel, že je to fajn, mnohí ďalší to robili podobne. No ale teda ony tie peniaze nemajú nachystané na tie 800-eurové odmeny, pretože sa stalo to, že hoci to minister Kamenický v nedeľu veľkoryso oznámil, tak dnes je štvrtok, no ale tie peniaze nepritiekli, aspoň teda väčšine tých samospráv. Dokonca aj dnes mi niektorí prednostovia a starostovia volali, že či majú oni teda čakať na peniaze, alebo to majú už zaplatiť teraz skôr zo svojho a potom im to štát refunduje. Že kládli si takú otázku, že ako štát vlastne vie, že koľko peňazí im má presne poslať. Pretože tie peniaze majú ísť aj na rôznych nepedagogických napríklad aj zamestnancov, ja neviem, pani upratovačky, pánov školníkov a zamestnancov a zamestnankyne, ktoré robia napríklad vo výdajniach stravy. Oni nepoznajú tie presné počty. No a teraz nikto nehovorí, že či majú obce posielať nejaké výkazy alebo nejaké excely, alebo čokoľvek. No ale, preboha, my máme 30. mája zajtra, ako im to chcete poslať dopredu, aby to mohli v júni za ten máj zaplatiť? Takže naozaj nedomyslené veci. Nestretávame sa s tým prvýkrát. Je to tak absolútne vždy.
Ale nehovorím ešte o tom, že ste sa veľkoryso teda tvárili, potom, ako ste to vymysleli a hodili na plecia samospráv, ste teraz prišli a zapálili fakle, že vy to teda neskutočne refundujete všetkým tým samosprávam. Však to je neuveriteľné, však to je, tých 800 eur, a to je v hrubom, čiže im príde, ja neviem, koľko je to v čistom, 560-570 eur, môže byť 800 v hrubom, v super hrubom to môže byť koľko? 1 230 možno. (Reakcia z pléna.) Takže to bude, no to silno pochybujem, že to bude 800 eur v čistom, pani kolegyňa. To silno pochybujem, pretože nikdy predtým, keď štát takýmto spôsobom sanoval, tak vždy sa hovorili tie objemy v hrubom.
A čiže naozaj treba myslieť na tie veci dopredu, predtým než sa robia takéto naozaj veľkodušné gestá na poslednú chvíľu, rozdávačky. Samozrejme, prichádzali presne v tých dňoch, kedy bolo 35. výročie ZMOS-u, kde boli všetci starostovia, ktorí pod ZMOS patria, bolo 2 800 starostov a tam sa, samozrejme, oznámili veľké veci. Takže čo k tomu dodať?
Otázka bude ešte, že ako sa pôjde na 7-percentné navýšenie miezd týmto zamestnancom školských klubov detí, školníkov, upratovačiek a všetkých ďalších od 1. septembra 2025 a potom od 1. januára 2026, pretože v originálnych kompetenciách opäť samospráva bude tá, ktorá bude musieť vyplácať a hľadať peniaze na toto. No lenže skade, keď to v rozpočte nemajú? V rozpočte to nemajú práve preto, že sa o tom dozvedeli, že sa o tom dozvedeli tento rok, no ale rozpočty ony schvaľovali do 15. decembra 2024. Tak ako ony môžu potom hľadať v septembri 2025 na to peniaze. Okej, možno cez nejaké rozpočtové opatrenia, no a čo ak zastupiteľstvo neprijme takéto rozpočtové opatrenie predložené buď starostom alebo nejakým šéfom ekonomického úseku? Všetko sa môže stať jednoducho a preto tá predvídateľnosť by mala byť základ. A to sa potom vracia na ten začiatok, že tá transakčná daň totálne rozbila predvídateľnosť vo všetkých mestských podnikoch, akciovkách, vo všetkých krajských, vo všetkých obecných, vo všetkých mestských, jednoducho nevedia, netušia, že ako narábať dlhodobo, plánovať, to už slovo plán je dneska absolútny, absolútna vzácnosť a rarita, pretože to rozbíja tieto plánovanie takýmito opatreniami.
Na záver, toho času je už málo, ja si neodpustím, že tá vláda, táto vláda chaosu nepriniesla za rok a pol do parlamentu nič, naozaj že nič, že nula, čím by koncepčne našim samosprávam pomohla. My tu sme mali len tri opatrenia za rok a pol, s ktorými sa prišlo do parlamentu, ktoré sa týkali samospráv, ktoré by nejakým spôsobom sanovali situáciu. To prvé bolo úplne smiešne, to bolo opatrenie, kedy ste im dovolili roztopiť si vlastné rezervné fondy. Čiže s takýmto opatrením prísť, a to nebolo prvýkrát, to bolo tretí alebo štvrtý rok po sebe. Teda my sme nevládli, ale s takýmto opatrením, ja si neviem ani, ja by som sa tu prepadol pod to drevo, pod, pod tú lavicu, keby som s takýmto opatrením prišiel do parlamentu, že poviem ja 2 979 samosprávam, že opatrenie moje, ako ich záchrancu, že môžete si roztopiť vlastné rezervné fondy na bežné výdavky. A tie bežné, tie rezervné fondy sú tam na havarijné situácie, keď majú povodne, lebo vy im ani tie povodne neviete refundovať, aj to sľúbil pán premiér v septembri ´24. Dodnes nemajú tie samosprávy na Kysuciach, na Dolnej Orave, ani v Bratislave a v okolí, mestských častiach, refundované tie veci. Takže to bola prvá vec. Čiže dovolili ste im, aby si mohli teda roztopiť vlastné rezervné fondy na bežné výdavky. Tie sú minuté do veľkej miery.
Druhá vec je potom to, čo, samozrejme, pán Kamenický ukazuje aj na tlačovkách, naposledy v nedeľu, že s neviem, akými miliardami v prebytkoch, niektoré áno, ale čím je samospráva menšia, tým väčší problém má. Takže tie veľké, hlavne aj napríklad krajské samosprávy sú na tom relatívne fajn, relatívne dobre, ale čím ideme do menších samospráv, na Slovensku máme 41 samospráv, ktoré majú pod 50 obyvateľov a 94 % svojich príjmov dajú na plat starostu, ktorý je tam navyše na tretinový úväzok. No ale dobre, to by sme už ďalšiu debatu mali.
Čiže druhá vec bola, že podielové dane nechodia 20. v mesiaci, ako to bolo roky doteraz, ale už chodia 6. v mesiaci. To im malo akože významne zlepšiť ich cash-flow. To, že im to chodia o 14 dní skôr, ale v tom istom, v tej istej výške, čiže okej, dobre, možno nejakým spôsobom kozmetické opatrenie, ktoré zlepšilo ten cash-flow, ale nič koncepčné to nie je, čo by významne sanovalo tú situáciu.
A tretia vec bola, boli májové preddavky, ktoré sme tu na poslednej schôdzi predkladali alebo ktoré ste teda predkladali, a my sme tam predkladali s kolegom Trubanom ten náš pozmeňovák, aby sa zrušila aspoň tá transakčná daň. Mohli sme to už mať zrušené dnes. Bolo to krásne v rámci toho zákona odôvodnené, naozaj to nemalo žiadnu prekážku, aby to mohlo byť prijaté. A dnes, 29. mája už tá transakčná daň nemusela platiť, vôbec tu už nemusela byť, vôbec. Stretávame sa len, stretávame sa tu len preto, pretože o tom pozmeňovacom návrhu vtedy pán predseda parlamentu Raši nedal hlasovať, napriek tomu, že dal vtedy kolega Truban námietku, tak tú námietku ste neodklepli. Včera pri tej istej situácii, keď tu pán poslanec Cech z HLAS-u dával svoje námietky na šialené prílepky, ktoré nemali žiadny súvis, tak ste všetky takéto pozmeňováky, takéto prílepky prijali. Čiže dvojaký meter, dvojaký kilometer, racionálne to nie je možné nijakým spôsobom vysvetliť. Toto proste neobstojí.
Dnes treba konštatovať, že tá transakčná Ficova hlúpa daň už mohla byť zrušená, nemuseli ju platiť žiadne mestské, obecné, krajské podniky, nehovoriac o všetkých ostatných podnikateľoch, právnických osobách, živnostníkoch, proste každý, každý jeden mohol byť uchránený od tohto naozaj zla.
No a včera ste priniesli poslednú vec, v podstate po roku a pol, čo tu vládnete, miestny poplatok za rozvoj, kde sme našli sedem nášľapných mín, ktoré tam sú schované, a keď som sa aj pýtal pána Becíka, tak krútil hlavou, že ste na to zabudli. To bol tam predkladateľ pán Bartek, pán Gašparovič alebo neviem, kto ďalší ešte, že vaši vlastní poslanci krútia hlavou nad tým, čo predkladáte, niektorí aj z HLAS-u, pretože to nemá hlavu-pätu. Sú tam nášľapné míny, na ktoré vás upozorňujeme. Nedáte si poradiť, nedáte si povedať, robíte si to po svojom, je tam kopec chýb, nedomyslené, nekoncepčné, nesystémové a už nehovoriac o nespravodlivosti a všetkých ostatných parametroch. Proste je smutno z toho, kto žije v samospráve, tak sa nemôže na toto už pozerať.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.5.2025 o 18:18 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom